gepubliceerd op 09 maart 1999
Algemene Diensten Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Rechtskundige Dienst (bij de Algemene Diensten) van het Ministerie van Verkeer en Infrastr(...) Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de e(...)
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
Algemene Diensten Vacante betrekking van adviseur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Rechtskundige Dienst (bij de Algemene Diensten) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.
Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. De kandidaten moeten in het bezit zijn van het diploma van doctor of licentiaat in de rechten.
Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Rechtskundige Dienst staat in voor de leiding van het personeel en van de werkzaamheden van deze gespecialiseerde dienst, en dit onder het gezag van de directeur-generaal van de Algemene Diensten.
De Rechtskundige Dienst is belast met het beheer van de juridische en administratieve geschillen die verband houden met de uitoefening van de bevoegdheden van het Ministerie. Hierbij komen tevens de geschillen die voortvloeien uit de lasten van het verleden ten gevolge van de regionalisering van het Ministerie van Openbare Werken. Deze Dienst is verantwoordelijk voor de betrekkingen met de advocaten die worden gemandateerd of geraadpleegd, en voor de betrekkingen met de rechtbanken.
Hij verschaft de besturen van het departement een documentaire, methodologische en logistieke steun bij de uitwerking van wettelijke en reglementaire teksten, waarbij hij telkens toeziet op de kwaliteit en de naleving van de procedures inzake informatie, adviesverlening, overleg en samenwerking, zoals die door de interne en internationale rechtsorde worden voorgeschreven.
Op verzoek van de diensten formuleert hij adviezen en maakt studies, of organiseert en superviseert hij in zaken waar op externe juridische deskundigheid een beroep wordt gedaan.
Profiel van de kandidaat : Voor de uitoefening van deze functie zijn de volgende kwaliteiten vereist : Een zeer grondige kennis van het publiek recht (grondwet - bijzondere wetten - administratief recht), van het burgerlijk recht en van de burgerlijke en strafrechtelijke procedures, een grote ervaring met de rechtbanken en de geschillenprocedures, de bekwaamheid om de werkzaamheden van een ploeg juristen te leiden en te organiseren en goede juridische externe betrekkingen te kunnen aanknopen (advocaten - studiebureaus en deskundigen), een genuanceerd en gestructureerd schriftelijk uitdrukkingsvermogen, inzicht in de behoeften van het interne en externe cliënteel en de geschiktheid om te onderhandelen, samen te werken, te vergaderen en om tot concrete syntheses en voorstellen te komen.
Enige beroepservaring in een juridische functie, bij de balie of bij ambtenarenzaken, in een dienst die belast is met de uitwerking van de wetgeving en de reglementering, of waar juridische vraagstukken aan bod komen, is uiteraard een voordeel.
De kennis van de tweede nationale taal is een bijkomende troef.
Indiening van de kandidaturen : De belanghebbende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau, adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.
De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.
Een betrekking van adviseur-generaal zal op 1 september 1999 te begeven zijn bij de Dienst Personeel (bij de Algemene Diensten) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.
Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : Onder het gezag van de directeur-generaal van de Algemene Diensten moet de adviseur-generaal de Dienst Personeel leiden en er over waken dat de behandeling van alle dossiers die deze dienst beheert, gebeurt volgens de geldende reglementeringen en richtlijnen uitgaande van de bevoegde instanties. Hij zorgt er voor dat het rechtsgevoel wordt gerespecteerd.
De adviseur-generaal coördineert hoofdzakelijk en heeft supervisie over de volgende zaken : - het administratief statuut van het Rijkspersoneel : werving, bevordering, affectatie, tuchtregeling, enz.; - het geldelijk statuut; - de reglementering inzake afwezigheden en verloven; - de wetgeving, in ruime betekenis, toepasbaar op het contractueel personeel; - het opstellen en de controle op de uitvoering van de personeelsbegroting; - de reglementering in verband met de vergoedingen en toelagen die van toepassing is op de Rijksambtenaren en op de personeelsleden van het departement in het bijzonder.
Hij moet veel contacten onderhouden, zowel op intern als op extern vlak (kabinet, Inspectie van Financiën, Ambtenarenzaken, Begroting, enz.).
Profiel van de kandidaat : De adviseur-generaal van de Dienst Personeel moet in staat zijn om de coördinatie tussen de verschillende cellen van de dienst te verzekeren. Hij moet, in teamgeest, zijn medewerkers bezielen en motiveren en moet goed kunnen samenwerken met de andere dienstchefs.
Hij moet een uitgebreide kennis hebben van de door de dienst behandelde materies en, indien mogelijk, ervaring hebben op dit vlak.
Hij moet eveneens een sterk gevoel hebben voor onderhandelen in de contacten die hij moet onderhouden met interne en externe gesprekspartners.
De kennis van de tweede nationale taal is een bijkomende troef.
Indiening van de kandidaturen : De belanghebbende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur, bij ter post aangetekende brief, te richten aan de heer P. Damoiseau, adviseur-generaal, Dienst Personeel, Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.
De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.
Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Wegvervoer (bij het Bestuur van het Vervoer te Land) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.
Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Dienst Wegvervoer heeft de leiding van twee directies : a) De Directie Goederen- en Personenvervoer : Deze directie werkt de specifieke wetgevingen en reglementeringen met betrekking tot het vervoer van goederen en personen over de weg uit. Zij controleert de naleving van de voorwaarden die door deze wetgevingen en reglementeringen worden opgelegd, inzonderheid voor wat de toegang tot het beroep betreft. Zij levert de diverse vervoersvergunningen en -machtigingen af.
Op internationaal vlak neemt zij deel aan de werkzaamheden van de internationale organisaties (Europese Unie, Benelux, Europese Conferentie van de Ministers van Vervoer, Economische Commissie voor Europa van de UNO) en voert zij de daaruit voortvloeiende verplichtingen uit. Zij neemt eveneens deel aan de onderhandelingen met betrekking tot bilaterale overeenkomsten inzake vervoer van goederen en personen over de weg en verzekert de uitvoering van deze overeenkomsten. b) De Directie Controle : Deze directie staat hoofdzakelijk in voor de preventie en de repressie van de inbreuken inzake vervoer van goederen en personen over de weg. Daartoe voert zij controles en inspecties uit zowel op de weg als in de ondernemingen. Zodoende draagt ze bij tot het bereiken van het volgend drievoudig doel : - het verbeteren van de verkeersveiligheid; - het verzekeren van een eerlijke concurrentie; - het bevorderen van de sociale voorwaarden eigen aan het beroep van chauffeur.
Profiel van de kandidaat : De functie van leidend ambtenaar van de Dienst Wegvervoer vereist een bepaalde kennis op juridisch, economisch en administratief vlak : - juridisch : kennis van de basisregelingen met betrekking tot het vervoer van goederen en van personen over de weg (inclusief op technisch vlak) en van de institutionele organisatie van het land gelet op de bevoegdheidsverdeling onder meerdere federale overheden en de gewestelijke overheden; geschikt zijn om te kunnen deelnemen aan de uitwerking van de Belgische en internationale wetgeving en reglementering alsook aan de uitwerking van bilaterale akkoorden; - economisch : begrip van het macro-economisch belang van het wegvervoer, inclusief op fiscaal vlak, rekening houdend met het belang van het wegvervoer voor de uitwerking van een blijvende mobiliteit; - administratief : strikte uitvoering van de diverse wetgevingen en reglementeringen, waarbij gestreefd wordt naar een klantvriendelijke dienstverlening met het oog op de verbetering van de doeltreffendheid en van de prestaties van de administratie, hetgeen een uitstekende zin voor organisatie veronderstelt.
Deze functie vereist eveneens een beheersing van de communicatie- en onderhandelingstechnieken, in het licht van de talrijke contacten met de gewestelijke instanties en met andere Belgische federale overheden, alsook met de internationale organisaties en met vreemde landen.
De kennis van de tweede nationale taal evenals deze van het Engels en het Duits is een bijkomende troef.
Tenslotte vereist deze functie een grote gereserveerdheid en een zeer grote onafhankelijkheid aangezien dagelijks contacten worden gelegd met de vervoersondernemingen en met de beroepsfederaties. Deze eis wordt nog verscherpt door het feit dat de dienst een belangrijke controle- en inspectiebevoegdheid heeft.
Indiening van de kandidaturen : De belanghebbende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau, adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.
De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.