Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 03 december 1998

Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie(...) Functiebeschrijving : Men verlangt van de adviseur-generaal dat hij : inlichtingen inwint bij(...)

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
1998012971
pub.
03/12/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN TEWERKSTELLING EN ARBEID


Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Secretariaat-generaal) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : Men verlangt van de adviseur-generaal dat hij : inlichtingen inwint bij de betrokken administraties betreffende de verschillende maatregelen inzake de arbeidsorganisatie en- voorwaarden en het werkgelegenheidsbeleid, hun evolutie opvolgt, ze analyseert en de reikwijdte van de beschikkingen verduidelijkt; de ondernemingen inlicht en helpt wanneer deze hun arbeidsorganisatie wensen te herzien of nieuwe arbeidsherverdelingsmaatregelen met betrekking tot de bevordering van werkgelegenheid wensen in te voeren; deelneemt aan studies, publicaties en communicatieacties van het departement betreffende de arbeidsorganisatie en het werkgelegenheidsbeleid.

De adviseur-generaal van het Bureau voor de bevordering van de arbeid moet bekwaam zijn een team van universitairen behorende tot verschillende disciplines (economie, recht, statistieken) te leiden en te motiveren.

Hij moet over een grondige kennis beschikken van het Belgisch institutioneel kader, van de arbeidsorganisatie en van het werkgelegenheidsbeleid in een brede economische en sociale context en van de verschillende statistische hulpmiddelen die daarmee verband houden.

Hij moet in staat zijn aan vergaderingen, seminaries en colloquia deel te nemen, zowel op nationaal als op internationaal vlak.

Hij moet goede betrekkingen onderhouden met de betrokken administraties en met de sociale partners.

Competentieprofiel 1. Kennis van de behandelde materies Kennis van het werkgelegenheidsbeleid en van de regels inzake arbeidsorganisatie op internationaal, nationaal en gewestelijk vlak 2.Analytisch vermogen 3. Synthetisch vermogen 4.Ideeënvermogen Aanreiken van oplossingen, alternatieven, denkpistes. 5. Communicatievaardigheid 6.Werkkracht Grote hoeveelheden diverse onderwerpen op korte tijd kunnen verwerken.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20sexies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open 1. voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. voor de ambtenaren van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van voornoemd koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Administratie van de werkgelegenheid) te begeven is.

Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : De adviseur-generaal heeft tot taak : de evolutie van de werkgelegenheid in al haar aspecten (beroepsbevolking, loontrekkende werkgelegenheid, werkloosheid, enz...) op te volgen en de analyse ervan te verzorgen en te coördineren om aan de Minister objectieve en betrouwbare elementen te verschaffen die de besluitvorming mogelijk maken. een permanente inventaris bij te houden van de in het kader van het werkgelegenheidsbeleid genomen maatregelen om de situatie op de arbeidsmarkt gunstig te beïnvloeden en dit zowel wat betreft de vraag als het aanbod. de door de directie verspreide informatie te ontwikkelen en de medewerking van de directie aan de publicaties van het departement te coördineren (Arbeidsblad, Evaluatierapport over het werkgelegenheidsbeleid,..).

De adviseur-generaal van deze directie dient over managerskwaliteiten te beschikken en moet in staat zijn een ploeg te animeren en te motiveren bestaande uit universitair geschoolde onderzoekers die actief zijn in verschillende disciplines (economie, recht, statistieken).

Hij dient over een grondige kennis te beschikken van het Belgisch institutionele kader en van het werkgelegenheidsbeleid geplaatst in een brede socio-economische context.

Zijn aanwezigheid op talrijke internationale vergaderingen is vereist (EU, OESO, IAO, Raad van Europa,...) wat, naast de technische kennis, een verbale vaardigheid veronderstelt alsmede zin voor onderhandelen.

Deze kwaliteiten spelen ook op het interne vlak waar er talrijke contacten zijn met de federale, gewestelijke en gemeenschapsadministraties die tussenbeide komen op het stuk van werkgelegenheid.

Competentieprofiel 1. Kennis van de behandelde materies Kennis van het werkgelegenheidsbeleid in al zijn facetten, op technisch en statistisch vlak 2.Analytisch en evaluatievermogen 3. Synthetisch vermogen 4.Communicatievaardigheid 5. Relationele vaardigheid Netwerken kunnen opzetten en in stand houden 6.Werkkracht Grote hoeveelheden diverse onderwerpen op korte tijd kunnen verwerken.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20sexies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open 1. voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. voor de ambtenaren van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van voornoemd koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Administratie van de arbeidsveiligheid) te begeven is.

Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : De Adviseur-generaal van de Hoge Raad werkt nauw samen met de voorzitter en de ondervoorzitter van de Hoge Raad. Hij leidt de administratieven belast met de loutere administratieve aspecten van het secretariaat van de Hoge Raad. Hij coördineert het werk van de specialisten die tijdelijk dan wel permanent aan de Hoge Raad zijn toegewezen (burgerlijk ingenieurs, arbeidsgeneesheren, arbeidshygiënisten, arbeidstoxicologen en arbeidspsychologen).

De Adviseur-generaal van de Hoge Raad is in eerste instantie belast met het opstellen van een voorontwerp van advies over aangelegenheden waarover de sociale partners reeds een eerste discussie hebben gevoerd. Hierbij dient hij actief overleg te plegen, zodat dit voorontwerp stapsgewijs kan uitgroeien tot een consensus-advies.

Inhoudelijk kunnen deze adviezen op veiligheid, gezondheid en meer algemeen op het welzijn bij de arbeid betrekking hebben. Het spreekt voor zich dat de opgestelde adviezen ook inhoudelijk in orde dienen te zijn en bovendien in de praktijk op haalbaarheid en controleerbaarheid dienen getoetst.

De Adviseur-generaal dient tevens het voorbereidend opzoekingswerk omtrent de behandelde onderwerpen te verrichten en stelt zo nodig een actuele reader samen met relevante wetenschappelijke en praktijkgerichte artikels. De uitvoering van dit opzoekingswerk veronderstelt een intense samenwerking met de relevante netwerken, met de permanente deskundigen van de Hoge Raad en met de bevoegde administraties van het departement. Het is dan ook onontbeerlijk dat men kan functioneren op het niveau van de kaders van deze administraties.

De functie omvat tenslotte de inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de notulen van de vergaderingen van de Hoge Raad, de Commissie ad hoc, de Vaste Commissie en het Uitvoerend Bureau.

Competentieprofiel 1. Kennis van de behandelde onderwerpen. Vaktechnische kennis, gespecialiseerd jargon, informatiebronnen, relevante netwerken. 2. Analytisch vermogen. Evalueren en voorzien van meningsverschillen, opsplitsen van problemen in hanteerbare deelproblemen, selectieve vaardigheid. 3. Synthetisch vermogen. Structureren, systematiseren en conceptueel denken. Discussies ad hoc onmiddellijk tot de essentie kunnen herleiden. 4. Geschiktheid tot communicatie. Schriftelijke en mondelinge vaardigheid. 5. Vernieuwingsdenken. Bedenken van alternatieven en oplossingen. Beeldend voorstellen van abstracte ideeën. Nieuwe denkpistes ontwikkelen. 6. Luisterend vermogen en relationele vaardigheid. Openheid voor suggesties. Professionele contacten exploiteren.

Netwerken kunnen opbouwen en onderhouden. Diplomatie. 7. Werkkracht. Grote hoeveelheden diverse onderwerpen op korte tijd kunnen verwerken. 8. Autonoom kunnen werken. Opzoekingswerk zelfstandig kunnen uitvoeren. Readers kunnen opbouwen.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20sexies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open 1. voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. voor de ambtenaren van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van voornoemd koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Studiedienst) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Bovendien voorziet het ministerieel besluit van 2 december 1997 tot vaststelling van het organiek reglement van het personeel van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid dat een diploma van doctor of licentiaat in de rechten vereist is om deze vacante betrekking te bezetten.

Functiebeschrijving : De opdracht van de studiedienst bestaat erin: de juridisch adviseur te zijn van het departement; de toepassing van de wetgeving betreffende de administratieve geldboeten te verzekeren; in samenwerking met de bibliotheek te zorgen voor de documentatie ten behoeve van het departement, het kabinet en belanghebbende privé-personen (juridische documentatiedienst).

De opdracht inzake de administratieve geldboeten bestaat erin op de werkgevers het systeem van de administratieve geldboeten toe te passen, in geval van inbreuk op een veertigtal sociale wetten. De geldboete wordt opgelegd door middel van een gemotiveerde beslissing, waarin geantwoord wordt op de verweermiddelen van de werkgever. De uitvoering van deze opdracht vereist dat de juristen een grondige kennis hebben van de diverse wetgevingen, de bekwaamheid hebben zich precies en beknopt uit te drukken op schriftelijke wijze, dezelfde vereisten waarvan de rechter blijk moet geven. In geval van beroep tegen de beslissing voor de arbeidsrechtbank, moet de jurist de procedure voor deze instantie volgen, via de advocaat van het departement; conclusies worden opgesteld en, in voorkomend geval moet bepaald worden of al dan niet beroep zal worden ingesteld.

De opdracht van juridisch adviseur heeft betrekking op: A. Wetgeving 1. De ontwerpen van wetten en besluiten die door de andere diensten van het departement worden voorgelegd nazien op juridisch, legistiek en taalkundig vlak.2. Ontwerpen van wetten en besluiten opstellen.3. De teksten die door het departement worden voorgelegd voor advies aan de Raad van State verdedigen, tijdens de talrijke contacten met die Raad.4. Deelnemen aan de voorbereiding van Europese richtlijnen en andere internationale rechtsinstrumenten en deelnemen aan hun omzetting in Belgisch recht. B. Juridisch advies 5. De teksten interpreteren die behoren tot de bevoegdheid van het departement wanneer een administratie hierom verzoekt en in geval van een uiteenlopende interpretatie tussen verschillende diensten. 6. Advies geven in de materies die niet behoren tot het sociaal recht, in het kader van de dossiers die binnen het departement moeten worden beheerd (administratief recht, strafrecht, staatshervorming, eerbied voor het privé-leven, Europees recht....). 7. Deelnemen aan werkgroepen binnen en buiten het departement, deelnemen aan de vergaderingen van diverse adviesorganen en, in voorkomend geval, de commissies van het Parlement bijwonen; uiteenzettingen geven ten behoeve van de ambtenaren van het departement of van externe groepen.

C. Behandeling van geschillen 8. De verdediging van het departement verzekeren, in samenwerking met de andere administraties en met behulp van onze advocaten, in de geschillen voor de Raad van State, het Arbitragehof en het Europees Hof van Justitie en voor de gewone hoven en rechtbanken. Competentieprofiel 1° kennis van de behandelde materies grondige kennis van alle of ten minste het grootste gedeelte van de materies die behoren tot de bevoegdheid van de algemene directie. grondige kennis van de bevoegdheden en de werking van de verschillende diensten van het ministerie en van de verschillende andere organen waarmee hij contacten kan hebben. 2° autonomie en verantwoordelijkheid geschiktheid om de algemene directie te leiden in geval van afwezigheid van de directeur-generaal, meer bepaald wat de administratieve geldboeten betreft.3° relaties en groepswerk. geschiktheid om het werk van de adviseurs en adjunct-adviseurs die onder zijn gezag staan (ongeveer 20 juristen) te leiden, te organiseren en te controleren. 4° communicatievaardigheid geschiktheid om zelf ontwerpen van wet en van besluiten, evenals juridische nota's enz.... op te stellen.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20sexies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open : 1. voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. voor de ambtenaren van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van voornoemd koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

^