Etaamb.openjustice.be
Publicatie(s) Ter Kritiek
gepubliceerd op 10 september 2021

Openbaar onderzoek met betrekking tot een milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgedankte matrassen Boek I van het Milieuwetboek, artikel D.86, § 2. Milieuovereenkomsten categorie A3 - Ontwerpen van milieuovereenkomsten Auteurs: de Waalse Regering en de instellingen die de terugnameplichtigen vertegenwoordigen. De (...)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2021032816
pub.
10/09/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Openbaar onderzoek met betrekking tot een milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgedankte matrassen Boek I van het Milieuwetboek, artikel D.86, § 2.

Milieuovereenkomsten categorie A3 - Ontwerpen van milieuovereenkomsten tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen.

Auteurs: de Waalse Regering en de instellingen die de terugnameplichtigen vertegenwoordigen.

De Waalse Regering heeft op 8 juli 2021 in eerste lezing het ontwerp van milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgedankte matrassen goedgekeurd : Bij dit bericht wordt aan het publiek meegedeeld dat dit ontwerp van maandag 20 september 2021 tot woensdag 3 november 2021 aan een openbaar onderzoek onderworpen zullen worden. Dit ontwerp wordt als bijlage bij dit bericht gevoegd.

Opmerkingen kunnen gedurende deze periode schriftelijk gericht worden, hetzij aan het volgend postadres: Département du Sol et des Déchets (Departement Bodem en Afvalstoffen), avenue Prince de Liège 15 te 5100 Jambes, hetzij aan het volgend elektronisch adres: agrement.dechets@spw.wallonie.be Uitleg over het ontwerp kan verkregen worden bij de SPW Environnement, Département du Sol et des Déchets (Waalse Overheidsdienst Leefmilieu, Departement Bodem en Afvalstoffen) - 081-33 65 34. Mail: martine.gillet@spw.wallonie.be De overeenkomst die het voorwerp van een openbaar onderzoek uitmaakt, zal door de Waalse Regering en de ondertekenende instellingen aangenomen worden.

Milieubeleidsovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgewerkte matrassen Gelet op het decreet van de Waalse Gewestraad van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, zoals gewijzigd;

Gelet op het decreet van 27 mei 2004 betreffende Boek I van het Milieuwetboek;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 10 juli 1997 tot opstelling van een afvalcatalogus, zoals gewijzigd ;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen, zoals gewijzigd;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 25 mei 2021;

Overwegende dat het beginsel de "vervuiler betaalt" toegepast dient te worden;

Overwegende dat de sectoren die matrassen produceren geresponsabiliseerd moeten worden en dat gepleit moet worden voor de recycling en de valorisatie van afgedankte matrassen om een optimale bescherming van het leefmilieu te garanderen;

Overwegende dat de partijen de kwaliteit, de doeltreffendheid en de doorzichtigheid van de ophaling en de verwerking van afgewerkte oliën wensen te optimaliseren en te verbeteren met inachtneming van de billijkheid tussen de actoren;

Overwegende dat de beheers- en preventieprincipes moeten bijdragen tot een beter ecologisch prestatievermogen van alle betrokken economische actoren;

Overwegende dat het geboden is de sensibilisering en de informatie van de gehele sector te versterken;

Gelet op het "Plan wallon des Déchets-Ressources » (Waals plan inzake afval en grondstoffen), en meer bepaald actie 41 van boek 2, waarin wordt bepaald dat om "het hergebruik van goederen te bevorderen door middel van een verplichting om in het wetgevingskader resultaten op het gebied van hergebruik te boeken", het dienstig is "een gekwantificeerde doelstelling inzake hergebruik per afvalstroom op te leggen, die losstaat van de recyclingdoelstelling in de wetgeving";

Overwegende dat het voornoemde besluit van de Waalse regering van 23 september 2010 voorziet in een indicatieve doelstelling op het gebied van hergebruik ;

De volgende partijen: 1 het Waalse Gewest; vertegenwoordigd door de heer Elio Di Rupo, Minister-President van de Waalse Regering, en door mevr. Céline Tellier, Minister van Leefmilieu, hierna het Gewest genoemd; 2° de volgende representatieve organisaties: - de VZW FEDUSTRIA, Belgische Federatie van de Textiel-, hout- en meubelindustrie, gevestigd Hof ter Vleestdreef 5/1 te 1070 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Filip De Jaeger, Adjunct directeur-generaal; - de VZW, Belgische Federatie voor de handel en diensten COMEOS, gevestigd Edmond Van Nieuwenhuyzelaan 8, te 1160 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Dominique MICHEL, Gedelegeerd bestuurder; - Navem VZW, Nationale Beroepsverening van meubelhandelaars, gevestigd Hof ter Vleestdreef 5/1 te 1070 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Reginald De Belie, Voorzitter - hierna de organisaties genoemd;

Komen hetgeen volgt overeen: HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Doel van de overeenkomst

Artikel 1.§ 1. Deze overeenkomst beoogt de vastlegging van de modaliteiten tot uitvoering van de terugnameplicht voor afgedankte matrassen overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen. § 2. De overeenkomst beoogt de bevordering van preventie alsmede een beter beheer en recycling van de afgedankte matrassen via de selectieve ophaling en de gepaste verwerking ervan, met inachtneming van de sanitaire, organisationele, technische, economische en ecologische verplichtingen in het kader van de duurzame ontwikkeling. § 3. De overeenkomst beoogt ook zoveel mogelijk de harmonisatie van de modaliteiten voor de uitvoering van de terugnameplicht in de drie Gewesten. § 4 De organisaties wijzen de VZW VALUMAT aan als beheersorgaan dat belast is met de terugnameplicht van afgedankte matrassen. Afdeling 2. - Begrippen en definities

Art. 2.§ 1. De begrippen en definities bedoeld in het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, in het decreet van 27 mei 2004 betreffende Boek I van het Milieuwetboek en in het besluit van de Waalse Regering van 23 april 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan zijn van toepassing op deze overeenkomst, en aangevuld met de onderstaande definities. § 2. Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt bovendien verstaan onder: 1° decreet : het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, zoals gewijzigd;2° besluit: het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen, zoals gewijzigd; 5° terugnameplichtige : de producent van matrassen in de zin van artikel 2, 20bis van het decreet 4° beheersorgaan : het orgaan in de vorm van een v.z.w., opgericht door de organisaties overeenkomstig artikel 22 van het besluit, met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen van de overeenkomst; 5° VALUMAT: beheersorgaan opgericht op 26 juni 2017 door de organisaties en waarvan de statuten in de Franse taal werden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 7 juli 2017;6° Administratie: de administratie in de zin van artikel 2, 22°, van het decreet;7° lid : elk lid van één van de ondertekenende organisaties, dat zijn organisatie machtiging heeft verleend en vanwege zijn activiteiten aan de terugnameplicht voor afgedankte matrassen onderworpen is en de uitvoering van zijn terugnameplicht aan het beheersorgaan toevertrouwt; 8°. aangeslotene : elke producent of invoerder van matrassen die met de beheersorganisatie een toetredingsovereenkomst heeft gesloten en de uitvoering van zijn terugnameplicht aan deze organisatie toevertrouwt; 9°. COPIDEC: "Conférence permanente des intercommunales wallonnes de gestion des déchets", opgericht op 17 oktober 2013 door haar leden en waarvan de statuten in het Frans zijn bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 08 november 2013 ; 10°. RESSOURCES : Federatie van ondernemingen uit de sociale of solidaire economie die actief zijn op het gebied van afvalvermindering door middel van terugwinning, hergebruik en valorisatie van hulpbronnen, opgericht op 2 februari 1999 door haar leden en waarvan de statuten in het Frans zijn bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 9 september 1999; 11°. DENUO: Belgische federatie van de afval- en recyclagesector, opgericht op 21 juni 1991 door haar leden en waarvan de statuten in het Frans werden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 februari 2021. Afdeling 3. - Toepassingsgebied en algemene beginselen

Art. 3.§ 1. De milieubeleidsovereenkomst wordt tussen bovengenoemde partijen gesloten overeenkomstig het decreet en het decreet van 27 mei 2004 betreffende Boek I van het Milieuwetboek. Deze overeenkomst bindt de ondertekende partijen alsmede de leden en de aangeslotenen.

De lijst van de leden en aangeslotenen wordt bijgehouden en jaarlijks vóór 20 april overgemaakt aan de Administratie.

De organisaties en het beheersorgaan verbinden zich ertoe hun leden en aangeslotenen te informeren over de verplichtingen die deze overeenkomst oplegt.

Het beheersorgaan is gehouden aan de uitvoering van de verplichtingen opgelegd aan de terugnameplichtigen, leden of aangeslotenen bij het beheersorgaan, overeenkomstig artikel 4, § 1, tweede lid, van het besluit. § 2. De terugnameplicht is slechts van toepassing op de afgedankte matrassen vermeld onder de volgende afvalcodes: - 20 03 07 Grofvuil § 3. De milieubeleidsovereenkomst is van toepassing op afgedankte matrassen van huishoudelijke en professionele oorsprong, Deze overeenkomst is van toepassing op: - alle matrassen die in de handel worden gebracht door alle producenten die een aansluitingscontract met het beheersorgaan hebben gesloten; - alle afgedankte matrassen voor huishoudelijk, zakelijk en institutioneel gebruik van matrassen die op de markt zijn gebracht door alle producenten die een aansluitingscontract met het beheersorgaan hebben gesloten.

Het beheersorgaan onderwerpt de criteria op grond waarvan een onderscheid gemaakt wordt tussen de producten waarvan de afval als huisvuil beschouwd moet worden en de overige producten waarvan de afvalstoffen als beroepsafvalstoffen moeten worden beschouwd aan de goedkeuring van de Administratie, overeenkomstig de bepalingen van artikel 2, 2°, van het decreet. § 4. De terugnameplicht wordt uitgevoerd onverminderd de gemeentelijke bevoegdheden inzake ophaling van huishoudelijk afval, volksgezondheid en veiligheid. Afdeling 4. - Goed bestuur

Art. 4.§ 1 De toepassing van onderhavige overeenkomst door de ondertekenaars gebeurt in overeenstemming met de volgende principes van goed bestuur: - transparantie van de informatie; - opvolgingsproces bij de ontwikkeling van studies; - vertrouwelijkheid van de gegevens die een legitiem economisch belang beschermt. - invoering van beginselen van goed gedrag voor de ondertekenende partijen bij het verdrag. § 2. Het beheersorgaan implementeert deze overeenkomst integraal op een positieve, professionele en transparante manier met het oog op de naleving van de milieudoelstellingen van de overeenkomst. HOOFDSTUK II. - Preventie en sensibilisering Afdeling 1. - Preventie

Art. 5.§ 1. Binnen drie maanden na de datum van deze overeenkomst stelt het beheersorgaan een preventieplan op ter bevordering van de preventie van afval dat afkomstig is van matrassen die door de leden en de aangeslotenen van het beheersorgaan in de handel worden gebracht. Het specificeert ten minste : 1° de lijst van de maatregelen die reeds door het beheersorgaan of door haar leden en aangeslotenen zijn genomen ter beperking van de hoeveelheid afval en/of ter vermindering van de schadelijkheid ervan voor het leefmilieu, en het resultaat ervan;2° de door het beheersorgaan of haar leden geplande preventiemaatregelen, de kwantitatieve en/of kwalitatieve doelstellingen, de controle-indicatoren en het tijdschema voor de actie. Het beheersorgaan legt haar preventieplan ter goedkeuring voor aan de Administratie.

De maatregelen betreffen onder meer: a) de sensibilisering van de verbruiker, zowel de particulier als de professionele gebruiker, voor : - de samenstelling en mogelijke milieueffecten van nieuwe matrassen en hun verpakking; - de mogelijke effecten van de afgedankte matrassen op het leefmilieu en de gezondheid van de mens ; - het optimale gebruik van matrassen. b) de ontwikkeling en bevordering van matrassen die gemakkelijk te ontmantelen en te recycleren zijn, en van matrassen met een lange levensduur. § 2. Het beheersorgaan stelt de maatregelen vast die de in § 1 bedoelde initiatieven beschrijven om de kwalitatieve en kwantitatieve preventie te bevorderen. Het beheersorgaan definieert de criteria voor de evaluatie van de preventiemaatregelen. Die preventiemaatregelen maken noodzakelijk deel uit van het jaarlijkse uitvoeringsplan bedoeld in artikel 19. Ze worden jaarlijks geëvalueerd en desnoods aangepast. Afdeling 2. - Ecologisch ontwerp - Eco-modulatie

Art. 6.§ 1. Het beheersorgaan en de producenten die met het beheersorgaan een toetredingsovereenkomst hebben gesloten, nemen de nodige initiatieven op het gebied van preventie en ecologisch ontwerp om de milieueffecten van afgedankte matrassen te verminderen, zonder afbreuk te doen aan het slaapcomfort en de productdifferentiatie. Deze initiatieven zijn gericht op verschillende acties: - in samenwerking met de Europese industriefederaties een "matrassenlabel" ontwerpen dat de consumenten, alsmede de demontage- en recyclingbedrijven, informeert over de in matrassen gebruikte materialen. Het beheersorgaan en de producenten streven ernaar het "matrassenlabel" tegen 2025 operationeel te hebben voor alle matrassen die op de markt worden gebracht, hetzij fysiek, hetzij elektronisch; - Onderzoek ontwikkelen naar duurzame materialen en assemblagetechnieken om matrassen aan het eind van hun levensduur gemakkelijker te kunnen ontmantelen en recyclen. Het beheersorgaan betrekt alle belanghebbenden, van grondstofproducenten tot recycleerders, bij zijn werkzaamheden en richt daartoe een werkgroep " Ontwerpen voor Circulariteit " op. Deze werkgroep werkt aan richtsnoeren voor ecologisch ontwerp die in 2023 zullen worden verspreid onder alle producenten die een toetredingsovereenkomst met het beheersorgaan hebben ondertekend; - de mogelijkheid onderzoeken om eco-modulatie toe te passen.

Eco-modulatie moet gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderbouwde ontwerpbeginselen inzake het gebruik van hulpbronnen met een gesloten cyclus, die in overleg met de verschillende belanghebbenden zijn ontwikkeld. De beginselen van de eco-modulatie moeten gemakkelijk kunnen worden toegepast door de producenten en gemakkelijk kunnen worden gecontroleerd. Vanaf 2025 past het beheersorgaan de eco-modulatie toe - nieuwe modellen voor circulaire economie testen; - de ontwikkeling van behandelingstechnieken op nationaal en internationaal niveau volgen; - ernaar streven het hergebruik van gebruikte matrassen die in de ophalingsketen terechtkomen, te vergroten; - een handvest opstellen waarin producenten die een toetredingsovereenkomst met het beheersorgaan hebben gesloten, zich ertoe verbinden individueel te investeren in de ontwikkeling van matrasconcepten volgens het principe van een gesloten cyclus van hulpbronnen. In het handvest is bepaald dat de producenten bij het beheersorgaan verslag moeten uitbrengen over de genomen maatregelen.

Het beheersorgaan zendt een samenvattend verslag hierover aan de Administratie; - de doelstelling verwezenlijken dat tegen 2025 25% van de matrassen die op de markt worden gebracht door producenten die een toetredingsovereenkomst met het beheersorgaan hebben ondertekend, gemakkelijk demonteerbaar en recycleerbaar moeten zijn. Het doel is 50% en 90% tegen respectievelijk 2027 en 2029. - nagaan of uniforme ophalingscontainers nodig zijn. Het beheersorgaan houdt bij de keuze van de ophaalcontainers rekening met het milieueffect van de container.

Waar deze betrekking hebben op de ophaling in recyclageparken, wordt de reflectie uitgevoerd in samenwerking met COPIDEC. Afdeling 3. - Sensibilisering - Informatie

Art. 7.§ 1. Om de doelstellingen van deze overeenkomst te halen, verbindt het beheersorgaan zich ertoe informatie- en sensibiliseringscampagnes te voeren. De intensiteit, de vorm en de inhoud van de informatie- en sensibiliseringscampagnes worden aangepast naar gelang van de behaalde resultaten.

Het beheersorgaan legt in haar communicatiecampagnes de nadruk op bewustmaking voor de preventie van afgedankte matrassen, met name door consumenten en professionele gebruikers te informeren over de voordelen en mogelijkheden van het gebruik van matrassen die gemakkelijk kunnen worden gedemonteerd en gerecycleerd.

Het beheersorgaan ontwikkelt ook informatie- en sensibiliseringscampagnes over : - de verplichting om afgedankte droge matrassen selectief in te zamelen; - de beschikbare ophalings- en recyclingsystemen; - de rol van de belanghebbenden bij het hergebruik en de recycling van gebruikte matrassen.

Voor de communicatie met de consumenten raadpleegt het beheersorgaan de bevoegde publiekrechtelijke rechtspersonen en werkt het met hen samen aan de communicatie ter plaatse overeenkomstig het besluit.

Ontwerpen van informatie- en sensibiliseringscampagnes worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Administratie. Indien de campagnes niet voldoen aan de bepalingen van deze overeenkomst of nadelig zijn voor de campagnes van algemeen belang gevoerd door het Gewest, moet het beheersorgaan haar campagnes dienovereenkomstig aanpassen.

De informatie- en sensibiliseringscampagnes moeten voldoen aan de regelgeving inzake taalgebruik. § 2. Het beheersorgaan stelt een communicatieplan op voor de duur van de milieubeleidsovereenkomst. Dit communicatieplan maakt deel uit van het beheersplan bedoeld in artikel 19 § 5 en omvat minstens de strategische doelstellingen en algemene krachtlijnen. - Het plan omvat het aantal en de reikwijdte van de campagnes, de doelgroepen die een afzonderlijke aanpak rechtvaardigen, de voorgestelde communicatiemethoden en de methoden voor de evaluatie van de campagnes. § 3. Indien de ophalingsdoelstellingen niet worden bereikt, zal het beheersorgaan een studie uitvoeren om na te gaan of er in Wallonië nog doelgroepen te bereiken zijn, dan wel of het bedoelde doel een limiet heeft bereikt; in dat geval zullen nieuwe wegen worden gezocht om de nog verzamelbare afgedankte matrassen in te zamelen. § 4. Indien de ophalingsdoelstellingen niet worden gehaald, zullen in Wallonië gerichte en geaccentueerde voorlichtings- en bewustmakingscampagnes worden gevoerd. De doeltreffendheid van de gerichte campagnes zal bij deze verschillende doelgroepen worden gemeten. § 5. Het beheersorgaan bezorgt de Administratie elk jaar een vooruitlopend plan en een rapport over de gevoerde informatie- en sensibiliseringscampagnes en de bereikte resultaten. De rapportage over de bereikte resultaten omvat de lijst van uitgevoerde acties en de beoordeling van de relevantie ervan, alsmede de doelgroepen en de gebruikte instrumenten § 6 Het beheersorgaan evalueert en houdt rekening met de resultaten van de evaluatie van haar jaarlijkse informatie- en sensibiliseringscampagnes bij het opzetten van volgende campagnes. § 7. De detailhandelaar informeert de consument over de wijze waarop hij in elk van zijn verkooppunten aan zijn terugnameplicht voldoet. De consument moet ook worden geïnformeerd wanneer hij online koopt (e-handel). Het door de beheersorganisatie beschikbaar gestelde informatiemateriaal wordt vooraf voor advies aan de Administratie voorgelegd. § 8. Het beheersorgaan plant communicatiecampagnes gericht op producenten, consumenten en professionele gebruikers om matrassen in zeer goede staat naar hergebruiksfilières te leiden. Afdeling 4. - Hergebruik

Art. 8.§ 1. Het beheersorgaan sluit met elke erkende sociale-economieonderneming een overeenkomst op basis van een standaardovereenkomst waarover met RESSOURCES is onderhandeld. De standaardovereenkomst en de wijzigingen daarvan moeten in overeenstemming zijn met de bepalingen van het decreet en ter goedkeuring aan de Administratie worden voorgelegd. § 2. Het beheersorgaan stelt haar beheersplan voor gebruikte matrassen op met het oog op het bereiken van ten minste de in het besluit vastgestelde streefcijfers voor hergebruik. § 3. Het beheersorgaan en RESSOURCES stellen gezamenlijk normen op waarin de herbruikbaarheid van een afgedankte matras wordt omschreven.

Deze normen worden voor advies aan de Administratie voorgelegd. § 4. De tussen het beheersorgaan en de erkende sociale-economieondernemingen vastgestelde rapportageprocedures moeten gericht zijn op een maximale vereenvoudiging en op het vermijden van mogelijke dubbele rapportage. Overeenkomstig artikel 108/10 § 2, 4° van het decreet worden de verslaggevingskosten gedragen door het bestuursorgaan. § 5. De financiële compensatie bedoeld in artikel 108/10, § 2, 1° van het besluit wordt vastgesteld op 330 euro per ton. Dit bedrag wordt jaarlijks herzien overeenkomstig de marktvoorwaarden. § 6. De kosten bedoeld in artikel 108/10, § 2, 5° van het besluit worden vastgesteld op 330 euro per ton. Dit bedrag wordt jaarlijks herzien overeenkomstig de marktvoorwaarden § 7. De ophaling en verwerking van afgedankte matrassen die volgens het 1-op-1-principe door ondernemingen van de sociale economie worden teruggenomen, wordt gefinancierd tegen een tarief van 330 euro per ton. Dit bedrag wordt jaarlijks herzien op basis van de marktvoorwaarden. § 8. De uitvoeringsmodaliteiten van artikel 108/10, § 2, 2° en 3° van het decreet worden in onderling overleg tussen RESSOURCES en het beheersorgaan vastgesteld. HOOFDSTUK III. - Selectieve ophalingen en verwerking van afgedankte matrassen Afdeling 1. - Selectieve ophaling

Art. 9.§ 1. Deze overeenkomst wordt uitgevoerd met het oog op de ophaling van alle afgedankte matrassen die in het Waalse Gewest op de markt zijn gebracht door de leden of aangeslotenen.

Het strategisch preventie- en beheersplan en de jaarlijkse uitvoeringsplannen hebben ten minste tot doel het selectieve ophalingspercentage van het besluit voor leden en aangeslotenen te bereiken. § 2. Teneinde de in § 1 genoemde ophalingsdoelstelling te bereiken, voeren de partijen bij deze overeenkomst de nodige acties en middelen uit met inachtneming van de bepalingen van het besluit.

Ophalingsregelingen moeten de mogelijkheden voor hergebruik en recycling van gebruikte matrassen maximaliseren.

Onderafdeling 1. - Specifieke bepalingen voor afgedankte huishoudelijke matrassen

Art. 10.§ 1. De ophaling van afgedankte matrassen bij particulieren in het kader van de normale huishoudelijke activiteiten gebeurt hetzij bij het recyparc door vrijwillige afgifte door huishoudens, hetzij door ophaling aan huis. Het kan ook door de conserverende ophaling worden verstrekt voor hergebruik. § 2 De ophaling, de groepering en het eventuele vervoer en de verwerking van afgedankte matrassen voor huishoudelijk gebruik, ingezameld in recyclingcentra of andere gesloten, gecontroleerde en beheerde ophaalplaatsen van publiekrechtelijke rechtspersonen, of aan huis, worden door deze publiekrechtelijke rechtspersonen georganiseerd, hetzij voor eigen rekening, hetzij door uitbesteding aan een operator die overeenkomstig artikel 13 een samenwerkingsovereenkomst met het beheersorgaan heeft gesloten.

De publiekrechtelijke rechtspersonen stellen in overleg met het beheersorgaan een ontwerpbestek op. § 3. Het beheersorgaan stelt in samenwerking met het COPIDEC een modelcontract op dat ten minste de in het besluit genoemde bepalingen bevat, en met name: - de praktische ophalingsmethoden die gezondheidsrisico's vermijden en de gezondheid en veiligheid van de werknemers waarborgen met het oog op optimaal hergebruik en recycling; - de wijze van betaling aan publiekrechtelijke rechtspersonen, zodat ten minste eenmaal per jaar en uiterlijk op 30 september van elk kalenderjaar volgend op het jaar van inning, de verschuldigde bedragen worden betaald, mits het beheersorgaan over alle nodige gegevens beschikt.

Het beheersorgaan legt deze modelovereenkomst voor advies voor aan de Administratie. § 4. De teruggave van afgedankte matrassen door particulieren aan het selectieve ophalingsnetwerk dat is opgezet door de publiekrechtelijke rechtspersonen die belast zijn met de ophaling van huishoudelijk afval, is gratis. Daartoe vergoedt de beheersorganisatie de werkelijke en volledige kosten van het gebruik van de recyparken. De beheersorganisatie vergoedt ook de reële en volledige kosten van de ophaling, het vervoer, de ontmanteling en de behandeling van selectief ingezamelde afgedankte matrassen. § 5 Indien de matrassen in regie worden beheerd, vergoedt het beheersorgaan de reële en volledige kosten via een onderhandelingsprocedure. Zij documenteert de prijzen die zij bij de onderhandelingen aanvoert en mag de door de publiekrechtelijke rechtspersoon gerechtvaardigde kostenposten, zoals de uit de sociale onderhandelingen voortvloeiende loonschalen, de sociaalrechtelijke lasten of de uit de milieuvergunning voortvloeiende lasten, niet afwijzen. § 6. In het kader van de terugnameplicht verbinden de leden en aangeslotenen of beheersorgaan zich ertoe mee te werken aan de sensibilisatie van de gezinnen door ze aan te sporen tot het storten van droge afgedankte matrassen in recyclageparken zonder dat ze met andere materialen worden vermengd, worden verbrand of in stukken worden gesneden.

Onderafdeling 2. - Specifieke bepalingen voor de ophaling van afgedankte matrassen door de detailhandel

Art. 11.§ 1. Naast de door publiekrechtelijke rechtspersonen georganiseerde ophaaldienst kan de kleinhandelaar ermee instemmen om, in geval van aankoop van nieuwe matrassen overeenkomstig het besluit, afgedankte matrassen die door huishoudens bij hem worden afgegeven, gratis en op eigen kosten terug te nemen. § 2. Het beheersorgaan moedigt de vrijwillige ophaling van afgedankte matrassen door de detailhandel aan. Daartoe betaalt het beheersorgaan onder meer een forfaitair bedrag aan de detailhandelaren. In ruil daarvoor moet de detailhandelaar een bewijs van ophaling van afgedankte matrassen overleggen, afgegeven door een ophaler waarmee het beheersorgaan een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten. § 3. Bij de aanvang van deze overeenkomst is het forfaitaire bedrag vastgesteld op minimaal 330 euro per ton. Het bedrag wordt jaarlijks door het beheersorgaan vastgesteld op basis van de hoeveelheid en het soort afgedankte matrassen, de marktvoorwaarden en de ophalingsmethode. Bij de vaststelling van het forfaitaire bedrag moet rekening worden gehouden met de voorwaarde dat het beheersorgaan een minimale kostendekking van 80% moet garanderen.

Onderafdeling 3. - Specifieke bepalingen voor afgedankte matrassen uit beroepsactiviteiten

Art. 12.§ 1. De ophaling van afgedankte matrassen bij bedrijven en instellingen geschiedt in overeenstemming met de vigerende wetgeving.

Met het oog op een hoogwaardige verwerking beoordeelt het beheersorgaan de noodzaak van gescheiden ophaling van afgedankte matrassen voor huishoudelijk gebruik en afgedankte matrassen voor bedrijfs- en institutionele doeleinden, geheel of gedeeltelijk. § 2. Het beheersplan moet een overzicht bevatten van de maatregelen die het beheersorgaan ten aanzien van bedrijven en instellingen heeft genomen om de gescheiden ophaling van afgedankte matrassen te bevorderen en de doelstellingen van dit verdrag te verwezenlijken. § 3. Het beheersorgaan betaalt een forfaitair bedrag aan bedrijven en instellingen die zich ontdoen van afgedankte matrassen. Daartoe moet het bedrijf of de instelling een attest overleggen dat is afgegeven door een ophaler waarmee het beheersorgaan een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten. § 3. Bij de aanvang van deze overeenkomst is het forfaitaire bedrag vastgesteld op minimaal 330 euro per ton. Het bedrag wordt jaarlijks door het beheersorgaan vastgesteld op basis van de hoeveelheid en het soort afgedankte matrassen, de marktvoorwaarden voor de afgedankte matrassen en de ophalingsmethode. Bij de vaststelling van het forfaitaire bedrag moet rekening worden gehouden met de voorwaarde dat het beheersorgaan een minimale kostendekking van 80% moet garanderen.

Onderafdeling 4. - Samenwerkingsovereenkomst met ophalers

Art. 13.§ 1. Het beheersorgaan bepaalt de voorwaarden die met de ophalers moeten worden nageleefd en legt deze vast in een samenwerkingsovereenkomst overeenkomstig artikel 108/19 van het besluit. De voorwaarden voor samenwerking moeten in overeenstemming zijn met het besluit. § 2. Het beheersorgaan kan een forfaitaire som betalen aan de ophalers met wie het een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten. Daartoe verstrekken de ophalers het beheersorgaan informatie over de ophaling en de verwerking overeenkomstig de voorschriften van deze overeenkomst.

Het forfaitaire bedrag wordt door het beheersorgaan vastgesteld naar gelang van de hoeveelheid gebruikte matrassen en de wijze van ophaling en verwerking. Afdeling 2. - Verwerking

Onderafdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 14.§ 1. De opgehaalde afgedankte matrassen worden verwerkt met inachtneming van de wetgevingen die op gewestelijk, federaal en Europees niveau van kracht zijn. § 2. De opgehaalde afgedankte matrassen worden verwerkt volgens de beste beschikbare technieken. De ingezamelde afgedankte matrassen die niet worden gerecycleerd, worden gerecupereerd voor energiedoeleinden.

Overeenkomstig het decreet is de verwijdering van afgedankte matrassen verboden. § 3. Tegen 2025 zullen de ingezamelde afgedankte matrassen in de Europese Unie worden verwerkt, bij voorkeur in België. § 4. Het beheersorgaan verbindt zich ertoe de behandelingsdoelstellingen van het besluit (afdeling 4) voor haar leden en aangeslotenen te verwezenlijken.

Onderafdeling 2. - Samenwerkingsovereenkomst met ontmantelaars

Art. 15.§ 1. Overeenkomstig artikel 108/20, § 1, van het besluit stelt het beheersorgaan de samenwerkingsvoorwaarden vast waaraan de ontmantelaars moeten voldoen om te worden gehomologeerd. § 2. De voorwaarden van de samenwerking worden geregeld in een samenwerkingsovereenkomst. Het beheersorgaan legt deze overeenkomst vooraf ter goedkeuring voor aan de Administratie. § 3. Het beheersorgaan kan een forfaitaire som betalen aan de ontmantelaars met wie het een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten. Daartoe verstrekken de ontmantelaars het beheersorgaan informatie over de ontmanteling en de verwerking overeenkomstig de voorschriften van deze overeenkomst. Afdeling 3. - Aanpassing van de resultaten van ophaling en verwerking

Art. 16.§ 1. Het beheersorgaan evalueert jaarlijks samen met de Administratie, de doelstellingen betreffende de ophaling en de verwerking van afgedankte matrassen en past in voorkomend geval zijn strategie aan met inachtneming van onder andere : - de ten gevolge van de toepassing van deze overeenkomst geboekte resultaten; - de technologische ontwikkelingen; - de nieuwe wettelijke bepalingen. § 2. Als de doelstellingen niet worden bereikt, dient het beheersorgaan, binnen de twee maanden, een strategisch plan voor de resterende geldigheidsperiode van de overeenkomst waarin de geplande acties worden beschreven om de resultaten inzake ophaling, recyclage en nuttige toepassing te bereiken aan de Administratie voor te leggen ter goedkeuring. Het beheersorgaan verbindt er zich toe een specifieke begroting te bestemmen voor het voeren van bijsturende acties. Het strategische plan wordt geëvalueerd na één jaar. HOOFDSTUK IV. - Financiering van de terugname van afgedankte matrassen Afdeling 1. - Bijdragen

Art. 17.§ 1. Het beheersorgaan wordt gefinancierd uit de bijdragen van de leden en de aangeslotenen. De jaarlijkse bijdrage van elk lid wordt berekend door de vergoeding per matras te vermenigvuldigen met de hoeveelheden matrassen die door elk lid in België op de markt worden gebracht. De bijdragen worden door het beheersorgaan op niet-discriminerende wijze geïnd bij de leden en de aangeslotenen. § 2. De eenheidsbijdrage kan worden gedifferentieerd naar gelang van het type matras. De hoogte van de eenheidsbijdrage wordt door het beheersorgaan zodanig vastgesteld dat aan de verplichtingen van deze overeenkomst kan worden voldaan. De bijdrage kan jaarlijks worden aangepast op basis van, onder meer, de ontwikkeling van de werkelijke ophalings- en verwerkingskosten. § 3. De berekening van de eenheidsbijdrage en de motivatie ervan, overeenkomstig artikel 2, paragrafen 3 en 3, van het besluit, moeten minstens drie maanden op voorhand ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Administratie, die zich binnen een termijn van 40 dagen uitspreekt.

Overeenkomstig artikel 6 voert het beheersorgaan de eco-modulatie van de bijdragen vanaf 2025 uit. § 5. Het bedrag van de bijdragen wordt bij de verkoop van matrassen altijd op de factuur tussen vakmensen vermeld. In het geval van verkoop aan consumenten moet dit worden vermeld op de factuur, op het ontvangstbewijs of in de winkel. Afdeling 2. - Financieel plan

Art. 18.§ 1. Het beheersorgaan stelt binnen drie maanden na de ondertekening van de milieubeleidsovereenkomst een financieel plan op.

Het financieringsplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Administratie. § 2. Het financieel plan bevat de volgende elementen: - de begroting - de berekening van de bijdragen - het beheer van reserves en voorzieningen - de financiering van de eventuele verliezen - de financiering van de terugname van afgedankte matrassen wanneer de producent niet meer actief of identificeerbaar is. De aansprakelijkheid van het beheersorgaan is beperkt tot de producten die haar hebben gefinancierd.

Indien dit niet kan worden vastgesteld, neemt het beheersorgaan de verantwoordelijkheid voor de overname op zich in verhouding tot het marktaandeel dat hij vertegenwoordigt. - de mogelijke beleggingsstrategie - de voorwaarden van de op 80% vastgestelde minimumkostendekking. § 3. De beheersorganisatie stelt jaarlijks vóór 1 oktober een bijgewerkte versie van haar financieel plan op en legt deze ter goedkeuring voor aan de Administratie. Afdeling 3. - Diverse bepalingen

§ 1. Het beheersorgaan houdt een analytische boekhouding bij. De boekhouding van het orgaan zorgt ervoor dat de ontvangsten en uitgaven betreffende de huishoudelijke matrassen, enerzijds, en de matrassen uit beroepsactiviteiten, anderzijds, alsmede haar eigen werkingskosten klaar en duidelijk worden geïdentificeerd.

Het beheersorgaan legt die boekhouding en alle bewijsstukken ter inzage van de Administratie zodra zij daarom verzoekt. § 2. Het beheersorgaan legt jaarlijks zijn balansen en resultatenrekeningen voor het afgelopen jaar over en laat ze op eigen kosten door een bedrijfsrevisor controleren. Het verslag van de bedrijfsrevisor wordt aan de Administratie overgemaakt, samen met eventuele bewijsstukken.

Dat jaarverslag geeft duidelijk aan hoe het gemeenschappelijke systeem voor terugname gefinancierd wordt. § 3. de reserves en voorzieningen van het beheersorgaan mogen niet meer bedragen dan wat nodig is om 18 maanden lang de werkingskosten te dekken berekend op basis van het gemiddelde van de 3 voorgaande jaren Bij overschrijding van deze regel, zal het beheersorgaan een plan ter afbouwing van de reserves en voorzieningen ter goedkeuring voorleggen aan de Administratie. § 4 Overeenkomstig de voorschriften inzake overnameverplichtingen stelt het beheersorgaan financiële zekerheid.

Het bedrag van de zekerheid wordt door de Administratie bepaald en stemt overeen met de kosten voor de tenlasteneming van afgedankte huishoudelijke matrassen gedurende een periode van zes maanden.

De zekerheid wordt gesteld, geëist en terugbetaald overeenkomstig de bepalingen van artikel 23 van het besluit. HOOFDSTUK V. - Beheersorgaan Afdeling 1. - Opdrachten van het beheersorgaan

Art. 19.§ 1. De organisaties hebben het beheersorgaan VALUMAT opgericht in de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 23 maart 2019 (Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen) die de wet van 27 juni 1921 vervangt waarbij aan de verenigingen zonder winstgevend doel en aan de instellingen van openbaar nut rechtspersoonlijkheid wordt verleend, zoals gewijzigd bij de wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.

Het beheersorgaan moet: 1° de tenlasteneming voor rekening van zijn contractanten van de terugnameplicht die hen opgelegd wordt als enig statutair doel hebben ;2° onder zijn bestuurders of onder de personen die ertoe gemachtigd zijn de vereniging te verbinden alleen personen tellen die hun burger- en politieke rechten genieten ;3° onder zijn bestuurders of onder de personen die ertoe gemachtigd zijn de vereniging te verbinden geen enkele persoon tellen die bij een in kracht van gewijsde gegane beslissing is veroordeeld voor een overtreding van de in het Waalse Gewest geldende milieuwetgeving of van elke gelijkwaardige wetgeving van een Lid-Staat van de Europese Gemeenschap ;4° over voldoende financiële garanties en menselijke en technische middelen beschikken om de terugnameplicht te waarborgen ;5° een boekhouding overleggen die voldoet aan de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen ; 6° rechtstreeks noch onrechtstreeks, met name via een dochtermaatschappij, een operationele activiteit uitoefenen i.v.m. het beheer van afval dat onder de terugnameplicht valt.

Het beheersorgaan mag geen commerciële sponsor zijn. Onder "commerciële sponsoring" wordt verstaan sponsoring waarvan het hoofddoel is de reputatie van de erkende organisatie te vergroten.

Sponsoring waarvan het hoofddoel is te voldoen aan het statutaire doel van de erkende organisatie wordt niet beschouwd als "commerciële sponsoring". § 2 Om haar doelstellingen te bereiken heeft de beheersorganisatie als een van haar prioritaire opdrachten zoveel mogelijk natuurlijke of rechtspersonen die matrassen produceren of invoeren, ertoe aan te zetten zich aan te sluiten.

Het beheersorgaan komt de bij dit besluit of deze overeenkomst opgelegde verplichtingen na voor alle individuele terugnameplichtigen die een contract met hem gesloten hebben. § 3 Het beheersorgaan sluit een verzekeringsovereenkomst ter dekking van de schade die door zijn activiteit veroorzaakt zou kunnen worden, alsook de eventuele inkomensverliezen door overmachtsomstandigheden, o.a. het verlies van ingezamelde of gesorteerde afval. § 4. Het beheersorgaan legt de Administratie uiterlijk drie maanden na de inwerkingtreding van de overeenkomst een strategisch preventie- en beheersplan voor waarin voor de duur van de overeenkomst de geplande acties worden bepaald om de resultaten inzake preventie, ophaling, recycling en valorisatie te boeken.

Dit strategisch plan omvat minstens de punten opgesomd in artikel 12, § 2, 5°, a) tot h) van het besluit. § 5. Het beheersorgaan stelt jaarlijks een beheersplan op ter uitvoering van het strategische plan bedoeld in § 4. Dat plan wordt ter goedkeuring aan de Administratie voorgelegd uiterlijk 1 oktober van elk jaar dat voorafgaat aan het kalenderjaar waarin het wordt toegepast. Het omvat het preventieplan, het communicatieplan en het financieel plan - Het plan wordt binnen twee maanden door de Administratie goedgekeurd, aangevuld met gevraagde bijkomende informatie of verworpen. Bij gebrek aan antwoord na afloop van die termijn wordt het plan geacht goedgekeurd te zijn. Als de Administratie het plan verwerpt, geeft zij het beheersorgaan kennis van haar beslissing bij aangetekend schrijven waarin de redenen van de weigering worden opgegeven. Het beheersorgaan moet dan binnen drie maanden een bijgestuurd plan indienen dat rekening houdt met de opmerkingen van de Administratie. § 6. Het beheersorgaan staat in voor de uitvoering van alle verplichtingen die haar ten laste vallen ter uitvoering van deze overeenkomst: 1° het opstellen en uitvoeren van het preventie- en beheersplan en van het jaarlijks uitvoeringsplan;2° de rapportering bedoeld in artikel 20 van de overeenkomst;3° de modaliteiten tot informatieverstrekking aan alle actoren betrokken bij de uitvoering van deze overeenkomst ;4° de evaluatie van de terugname van afgedankte matrassen overeenkomstig de artikelen 8 tot 10 van deze overeenkomst en de evaluatie van de verwerking van de opgehaalde afgedankte matrassen;5° de kwalitatieve en statistische opvolging van de ophaling, voorbehandeling en verwerking van de afgedankte matrassen;6° de berekening van resultatenindicatoren;7° de financiering van de uitvoering van deze overeenkomst en het beheer van de desbetreffende financiële middelen overeenkomstig hoofdstuk IV van de overeenkomst.8° de uitvoering van de acties bedoeld in de artikelen 4 en 6 van deze overeenkomst. § 7. Het beheersorgaan streeft optimale eenvormigheid na op administratief en logistiek vlak. Alle partijen plegen overleg betreffende de werkingsmodaliteiten van het beheersorgaan. § 8° Het beheersorgaan handelt in alle doorzichtigheid en behandelt de publiekrechtelijke rechtspersonen en dienstverleners op wie een beroep gedaan wordt voor de uitvoering van de terugnameplicht waarmee het belast wordt, op gelijke en niet discriminerende wijze; § 9. In het kader van de circulaire economie steunt het beheersorgaan lokale acties die de tewerkstelling in Wallonië bevorderen, zorgt het ervoor dat het de ontwikkeling van ambitieuze en innoverende recyclagesectoren bevordert en werkt het daartoe onder meer samen met de concurrentiepolen in Wallonië. § 10. De Administratie wordt in de hoedanigheid van permanente waarnemer van het Gewest uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur of de beslissingsorganen van het beheersorgaan, alsmede op de algemene vergaderingen en op elke andere vergadering ter voorbereiding van de beslissingen die moeten worden genomen door de raad van bestuur, zonder evenwel te beschikken over stemrecht Een afschrift van alle notulen van de raad van bestuur worden aan de Administratie overgemaakt.

Zij ontvangt de oproepingen, de voorbereidingsdocumenten en de verslagen van de vergaderingen, alsook de leden van die organen.

De Administratie kan tijdens de raad van bestuur alle punten die hen voor advies of goedkeuring zijn voorgelegd, ter sprake brengen. Afdeling 2. - Informatie- en rapporteringsverplichtingen

Art. 20.§ 1. Het beheersorgaan verstrekt de Administratie, met inachtneming van § 3, alle inlichtingen die deze nuttig acht voor de evaluatie van de overeenkomstig deze overeenkomst te bereiken doelstellingen en voor het bereiken van de algemene doelstellingen van controle op de uitvoering van het besluit.

Het beheersorgaan zorgt ervoor dat de gegevens over de ingezamelde en verwerkte afvalstoffen verifieerbaar en controleerbaar zijn. De verstrekte gegevens moeten de administratie ook in staat stellen haar verplichtingen op Europees niveau na te komen. § 2. Het beheersorgaan en het Gewest stellen zich garant voor de geheimhouding van de marktgegevens van de betrokken individuele ondernemingen zoals, o.a., de gegevens i.v.m. handel in nieuwe matrassen of ondernemingen voor de ophaling en de verwerking van afgedankte matrassen, met inachtneming van de bepalingen van het Milieuwetboek betreffende het recht op toegang tot milieuinformatie voor het publiek en met inachtneming van het mededingingsrecht. § 3. Het beheersorgaan maakt jaarlijks voor 20 april een verslag aan de Administratie over waarin volgende gegevens in verband met het voorgaande jaar opgenomen zijn: 1° de totale hoeveelheid, uitgedrukt in kilogram en eenheden, van de door de leden en aangeslotenen in de handel gebrachte matrassen. De in het Waalse Gewest op de markt gebrachte hoeveelheid wordt geschat op basis van de hoeveelheid die in België op de markt is gebracht, mits een verdeelsleutel van de nationale hoeveelheden per Gewest. Deze verdeelsleutel wordt vastgesteld in onderling overleg tussen het beheersorgaan en de Administratie. 2° de totale hoeveelheid, uitgedrukt in kilogrammen, van afgedankte matrassen die in het Waals Gewest werden ingezameld, per ophalingskanaal, waarbij de matrassen van huishoudelijke en professionele oorsprong van elkaar worden gescheiden;3° de lijst van ophalers en ontmantelingsoperatoren waarmee de beheersorganisatie een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten, bij voorkeur online;4° de installaties waarin de opgehaalde afgedankte matrassen verwerkt worden, de omschrijving van hun verwerkingswijze en de verwerkte hoeveelheid per installatie; De gegevens zijn uitgesplitst naargelang de matrassen zijn behandeld in het Waalse Gewest, in België, in de Europese Unie en buiten de Europese Unie tot 2025. In dat laatste geval bevat het verslag de maatregelen die zijn genomen om ervoor te zorgen dat de afval verwerkt wordt met inachtneming van de doelstellingen van dit besluit en van de maatregelen genomen in uitvoering ervan en onder voorwaarden die voldoen aan de geldende milieuwetgeving en aan de basisovereenkomsten van de Internationale Arbeidsorganisatie, ook al zijn de overeenkomsten niet bekrachtigd door de Staten waar de afval verwerkt wordt. 5° de totale hoeveelheid afgedankte matrassen, uitgedrukt in kilogrammen, die : a) is gesorteerd voor hergebruik via voorbereiding voor hergebruik;b) gerecycleerd is ;c) is gevaloriseerd.6° de totale hoeveelheid materiaal, uitgedrukt in kilogrammen, afkomstig van de verwerking van afgedankte matrassen, die : a) werden hergebruikt;b) werden gerecycleerd;c) werden gevaloriseerd ;d) werden geëlimineerd.7° de vooruitzichten inzake de totale hoeveelheid matrassen, uitgedrukt in kilogram, die tijdens het lopende jaar op de markt worden gebracht in het Waals Gewest, bepaald volgens de verdeelsleutel bedoeld in 1° ;8° de nodige gegevens voor de beoordeling van de preventieacties en de berekening van de resultatenindicatoren alsook de evaluatie van het beheersplan;9° het financieel plan en de bijdrage(n) gestort aan het beheersorgaan, alsook de berekeningsmodaliteiten, en de lijst van de leden van en aangeslotenen bij het beheersorgaan, bij voorkeur online;10° het beheersplan;11° de ondernomen sensibiliserings- of communicatieacties; 12° de informatie i.v.m. de economische voorwaarden van de markt voor de ophaling en de verwerking van de afgedankte matrassen. Deze informatie wordt voor elke bijdragecategorie uitvoerig omschreven.

Het beheersorgaan bezorgt de publiekrechtelijke rechtspersonen die verantwoordelijk zijn voor de ophaling van huisvuil binnen dezelfde termijn een samenvatting van de informatie die in bovenbedoeld verslag is opgenomen en die betrekking heeft op afgedankte huishoudelijke matrassen. § 4. De commerciële gegevens bedoeld in deze overeenkomst worden ingezameld bij de leden en aangeslotenen door bemiddeling van een door het beheersorgaan aangewezen externe entiteit. De aldus ingewonnen gegevens worden door de externe entiteit opgenomen in een globaal verslag betreffende alle leden en aangeslotenen zodat het onmogelijk is daaruit marktgegevens zoals prijs, kosten, ...enz. (niet limitatief), marktaandelen van individuele ondernemingen af te leiden.

Het beheersorgaan zorgt ervoor dat de externe entiteit die aangeduid wordt om bovenbedoelde inlichtingen in te winnen, de gepaste garanties biedt wat betreft de vertrouwelijke behandeling van de overgemaakte gegevens. Daartoe wordt een vertrouwelijkheidsovereenkomst getekend. § 5. Het beheersorgaan laat minstens één keer per jaar door een in overleg met de Administratie aangewezen onafhankelijke instelling nagaan of het in artikel 13, § 1, bedoelde samenwerkingscontract in acht genomen wordt door de operatoren die meewerken aan het beheer van de afgedankte matrassen. Jaarlijks wordt een verslag toegezonden aan de administratie. § 7. Het beheersorgaan publiceert zijn jaarverslag op zijn website. § 8. Het verslag moet de volgende regels naleven: 1° de statistieken die in het kader van de terugnameplicht aan de Administratie worden verstrekt, worden gecertificeerd door een onafhankelijk controleorgaan ten laste van het beheersorgaan.2° de statistieken die in het kader van de terugnameplicht door de ontmantelingscentra die een samenwerkingsovereenkomst hebben met het beheersorgaan, aan het beheersorgaan of aan de ophalers worden verstrekt, worden minstens één keer om de drie jaar gecertificeerd door een onafhankelijk controleorgaan aangesteld door het beheersorgaan.3° de door de producenten in het kader van de terugnameplicht verstrekte statistieken worden opgevolgd door het beheersorgaan, dat minstens om de drie jaar alle leden en aangeslotenen die minstens 90% van de op de markt gebrachte hoeveelheden vertegenwoordigen, controleert en jaarlijks aan de Administratie verslag uitbrengt over deze actie en de resultaten ervan.4° de financiële gegevens worden gecontroleerd door een bedrijfsrevisor, evenals de verplichtingen die voortvloeien uit de milieubeleidsovereenkomst, met name inzake reserves en voorzieningen. De controleur zendt jaarlijks een schriftelijk verslag toe aan de administratie en het beheersorgaan. 5° de verwerkingsinstallaties zijn onderworpen aan een jaarlijks verslag over hun proces, hun recyclage-efficiëntie en de geproduceerde residuen. Afdeling 3. - Aansluiting bij het beheersorgaan

Art. 21.§ 1. Het beheersorgaan kan de deelname niet weigeren van een terugnameplichtige voor dewelke de terugnameplicht van afgedankte matrassen van toepassing is, behalve indien er ernstige redenen zijn, die aan de Administratie gemotiveerd moeten worden Tussen de individuele terugnameplichtigen en het beheersorgaan wordt een toetredingsovereenkomst gesloten.

In de toetredingsovereenkomst wordt gegarandeerd dat er discriminatie noch concurrentievervalsing tussen terugnameplichtigen bestaat, en worden de ontbindingsprocedures en uitsluitingsmechanismen nader bepaald. Ze bevat de nodige bepalingen die de financiering waarborgen van de uitvoering van de terugnameplicht voor de matrassen die op de markt gebracht werden tijdens de duur van de toetredingsovereenkomst, ook wanneer de terugnameplichtige niet meer gebonden is door een milieubeleidsovereenkomst.

De toetredingsovereenkomst bepaalt dat de individuele terugnameplichtigen de uitvoering van hun respectievelijke terugnameplicht aan het beheersorgaan overdragen.

De modeltoetredingsovereenkomst, alsmede alle wijzigingen daarvan, worden vooraf ter goedkeuring aan de Administratie voorgelegd. § 2. Het beheersorgaan past op zijn minstens voor de vijf kalenderjaren die aan het toetredingsjaar voorafgaan een retroactieve toetreding toe, met uitzondering van de jaren : - waarin geen matrassen op de markt zijn gebracht ; - waarvoor de individuele terugnameplichtige bevestigt dat hij aan zijn terugnameplicht heeft voldaan; - waarin de individuele terugnameplichtige het voorwerp is geweest van een strafmaatregel op basis van artikel 52 van het decreet.

In geval van retroactieve toetreding kan het beheersorgaan voor de aan het toetredingsjaar voorafgaande kalenderjaren verwijlsinteresten opleggen die gelijk zijn aan de som die verschuldigd zou zijn indien een tegen de wettelijke rentevoet berekende rente op de retroactieve bijdragen toegepast zou worden. § 3. Het beheersorgaan betaalt aan elk lid dat of aangeslotene die hem daarom uitdrukkelijk verzoekt een som terug voor de door hem geproduceerde of ingevoerde hoeveelheid nieuwe matrassen die hij aan een groothandelaar/verdeler heeft geleverd en die het op zijn beurt weer uitgevoerd heeft. De terug te betalen som stemt overeen met de bijdrage betaald door de aangeslotene aan het beheersorgaan bij het op de markt brengen van de betrokken hoeveelheid matrassen. Daartoe geeft het lid of de aangeslotene het beheersorgaan kennis van de weer uitgevoerde hoeveelheden matrassen aan de hand van een verklaring op erewoord overgemaakt door de groothandelaar/verdeler aan het lid, de aangeslotene of via een door het lid of aangeslotene gemachtigde derde, op het model opgemaakt door het beheersorgaan.

Het beheersorgaan regelt jaarlijks de terugbetaling van de bijdragen mits een regularisatie van de jaarlijkse definitieve verklaring van het lid of de aangeslotene. HOOFDSTUK VI. - Verbintenissen van het Gewest

Art. 22.§ 1. Het Gewest zal bij de andere gewestelijke overheden pleiten voor een zoveel mogelijke eenvormige regelgeving inzake terugnameplicht voor huishoudelijke afgedankte matrassen en matrassen uit beroepsactiviteiten in de drie Gewesten. § 2. Het Gewest verbindt er zich toe te zorgen voor de strikte toepassing door alle actoren van de terugnameplicht en voor de verbalisering van de overtredingen. Het Gewest verbindt er zich toe bij alle actoren de nodige controles uit te voeren. Deze verbintenis geldt ook voor in het buitenland gevestigde producenten die via e-commerce en onlinemarktplaatsen matrassen op de Belgische markt brengen. § 3. Het Gewest verbindt zich ertoe bij de goedkeuring van de individuele beheersplannen ingediend door andere bedrijven dan die welke aan deze overeenkomst verbonden zijn, princiepen toe te passen die overeenstemmen met die van deze milieuovereenkomst. HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen Afdeling 1. - Begeleidingscomité " afgedankte huishoudelijke

matrassen"

Art. 23.§ 1. Er wordt een begeleidingscomité "afgedankte huishoudelijke matrassen" opgericht, bestaande uit drie vertegenwoordigers van het beheersorgaan, twee vertegenwoordigers van de administratie, twee afgevaardigden van de publiekrechtelijke rechtspersonen die belast zijn met het beheer van huishoudelijk afval, één vertegenwoordiger van de erkende centra voor hergebruik, één vertegenwoordiger van DENUO en één vertegenwoordiger van de Minister van Leefmilieu.

Dat comité volgt de uitvoering van de bepalingen van deze overeenkomst wat betreft de afgedankte huishoudelijke matrassen. Het onderzoekt de eventuele problemen die zich in het kader van de overeenkomt voordoen en legt de raad van bestuur van het beheersorgaan desgevallend voorstellen voor die hij noodzakelijk acht. § 2. Dat begeleidingscomité vergadert minstens één keer per jaar, op initiatief van het beheersorgaan of op verzoek van één van de partijen. Afdeling 2. - Geschillencommissie

Art. 24.§ 1. In geval van geschil bij de uitvoering van deze overeenkomst wordt een geschillencommissie samengesteld overeenkomstig artikel 19, § 1, 8°, van het besluit van 23 september 2010. Die commissie wordt samengesteld naargelang van de omvang van het geschil en bestaat steeds uit minstens twee vertegenwoordigers van de Administratie, drie vertegenwoordigers van het beheersorgaan, en één vertegenwoordiger van de Minister van Leefmilieu. § 2. Het secretariaat van de Commissie wordt waargenomen door de Administratie. De besluiten van de Commissie worden bij consensus genomen. Wanneer geen consensus kan worden bereikt, brengt de Commissie verslag uit aan de minister van Leefmilieu. § 3. In afwachting van de beslissing van de geschillencommissie zet het beheersorgaan zijn activiteiten als goede huisvader voort, met inachtneming van de bepalingen van deze overeenkomst. Afdeling 3. - Werkgroep Forumbeheerders

Art. 25.Het beheersorgaan organiseert een forum met alle betrokkenen om de terugnameregeling voor afgedankte matrassen te optimaliseren op het gebied van gebruik, ophaling, sortering en verwerking. Afdeling 4. - Duur en einde van de overeenkomst

Art. 26.§ 1. Deze overeenkomst wordt gesloten voor een periode van twee jaar en treedt in werking tien dagen na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, overeenkomstig artikel D85 van Boek I van het Milieuwetboek. § 2. De overeenkomst wordt uiterlijk twee jaar na haar inwerkingtreding door de partijen geëvalueerd, overeenkomstig artikel 88, § 1, van het decreet van 27 mei 2004 betreffende Boek I van het Milieuwetboek. § 3. Alle wijzigingen die aan het reglementair kader werden aangebracht sinds de aanvang van deze overeenkomst worden geacht verworven te zijn door het algemeen belang en zijn van rechtswege van toepassing op de partijen. Afdeling 5. - Wijzigingen

Art. 27.§ 1. De bepalingen van deze milieuovereenkomst worden in onderlinge overeenstemming aangepast aan een eventuele Europese of Federale regelgeving terzake of aan elke andere verplichting voortvloeiend uit het internationale recht. § 2. Deze overeenkomst kan gewijzigd worden met de instemming van alle partijen en met inachtneming van de bepalingen van het decreet van 27 mei 2004 betreffende Boek I van het Milieuwetboek. Afdeling 6. - Opzegging

Art. 28.§ 1. Deze overeenkomst kan eenzijdig of gezamenlijk opgezegd worden mits een opzegtermijn van zes maanden en met inachtneming van de bepalingen van het decreet van 27 mei 2004 betreffende Boek I van het Milieuwetboek, van het decreet en het besluit Als de opzegging niet door het Waalse Gewest wordt gevraagd, moet ze gezamenlijk door de andere partijen worden gevraagd § 2. De opzegging wordt, op straffe van nietigheid, bij ter post aangetekend schrijven meegedeeld aan alle ondertekenaars van de overeenkomst. De opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand na de mededeling. Afdeling 7. - Bevoegdheidsclausule

Art. 29.Elk geschil dat uit deze milieuovereenkomst voortvloeit of dat er betrekking op heeft en waarvoor de in artikel 24 van deze overeenkomst bedoelde geschillencommissie geen oplossing vindt, valt onder de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Namen. Afdeling 8. - Strafclausule

Art. 30.§ 1 Als het Gewest overtredingen van bovenstaande bepalingen vaststelt, wordt het beheersorgaan daarvan bij aangetekend schrijven in kennis gesteld. Het beheersorgaan maakt binnen twee maanden, te rekenen van de datum van kennisgeving van de vastgestelde overtreding, een bijsturingsplan over aan de Administratie. § 2 Als de Administratie het plan verwerpt, geeft hij het beheersorgaan kennis daarvan bij aangetekend schrijven waarin de redenen van de weigering worden opgegeven. Het beheersorgaan moet dan binnen een maand een bijgestuurd plan indienen, waarbij rekening wordt gehouden met de opmerkingen van de Administratie op straffe van een aan de Administratie te betalen boete van euro 15.000 € (vijftienduizend euro). § 3. Tegen de beslissing van de Administratie kan een beroep worden ingediend bij de Minister van Leefmilieu. De Minister van Leefmilieu spreekt zich uit binnen een termijn van 40 dagen. Afdeling 9. - Slotbepalingen

Art. 31.De overeenkomst is op te Namen gesloten en ondertekend door de vertegenwoordigers van elke partij.

Elke partij bericht ontvangst van één exemplaar van de overeenkomst.

Voor het Waalse Gewest: De Minister-President van de Waalse Regering, E. DI RUPO De Minister van Leefmilieu, C. TELLIER Voor de organisaties: Namens Fedustria VZW, De heer Filip De Jaeger, Adjunct Directeur generaal Namens Comeos VZW, De heer Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder Namens Navem VZW, De heer Reginald De Belie, Voorzitter

^