Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 04 juni 2018

Protocolakkoord BelRAI Gelet op de oriëntaties die sinds 2005 door de Interministeriële Conferentie zijn weerhouden, en in het bijzonder: - Het Protocol 3 gesloten tussen de federale Regering en de Overheden bedoeld in de artikelen 128, 130, - De nota "Implementatie en ontwikkeling van het BelRAI-instrument" goedgekeurd op de IMC(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2018030846
pub.
04/06/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Protocolakkoord BelRAI Gelet op de oriëntaties die sinds 2005 door de Interministeriële Conferentie zijn weerhouden, en in het bijzonder: - Het Protocol 3 gesloten tussen de federale Regering en de Overheden bedoeld in de artikelen 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, over het te voeren ouderenzorgbeleid en het aanhangsel nr. 7 bij dit protocol (punt 2.1) : - De nota "Implementatie en ontwikkeling van het BelRAI-instrument" goedgekeurd op de IMC van 10 december 2012 - De Gemeenschappelijke Verklaring van 19 oktober 2015 betreffende de ontwikkeling en de implementatie van het BelRAI-instrument - Het protocolakkoord `Actieplan eGezondheid' van 19 oktober 2015 gesloten tussen de federale Regering en de Overheden bedoeld in de artikelen 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet Gelet op de stappen die reeds zijn uitgevoerd op vlak van : - de ontwikkeling van het instrument BelRAI, gebaseerd op internationaal door InterRAI gevalideerde schalen - het in overeenstemming brengen van dit instrument met de behoeften van de zorgverleners;

Gelet op de wens, zowel van de federale overheid als van de deelstaten: - om de multidisciplinaire aanpak rond de patiënt te ondersteunen - om het delen van informatie tussen de actoren binnen het zorgproces mogelijk te maken - om de koppeling tussen elektronische instrumenten aan te moedigen en om op die manier het elektronisch patiëntendossier te kunnen aanvullen - om uniformiteit na te streven van de evaluatie-instrumenten, gebruikt voor het meten van de afhankelijkheid van de meest kwetsbare groepen. HOOFDSTUK I. - Doelstelling

Artikel 1.§ 1. Dit protocolakkoord beschrijft de samenwerking tussen de ondertekenende partijen om het BelRAI-instrument te gebruiken met de volgende doelstellingen : a. het optimaliseren van de kwaliteit en de continuïteit van de zorg door de ondersteuning van het multidisciplinair overleg voor de opmaak van een (multidisciplinair) zorgplan en door de mogelijkheid van de opvolging van het fysiek, cognitief, sociaal-maatschappelijk en psychisch functioneren;b. het in kaart brengen van de capaciteiten waarover de patiënt nog beschikt;c. de vereenvoudiging van de procedures voor alle betrokken actoren door het gebruik van een uniek evaluatie-instrument van de behoeften van de persoon (capture once);d. in het kader van het gezondheids- en welzijnsbeleid het in kaart brengen van het fysiek, cognitief, sociaal-maatschappelijk en psychisch functioneren van kwetsbare personen dat kwaliteitsmeting en evaluatie mogelijk maakt van de zorg op micro-, meso- en macroniveau, inclusief in het kader van internationaal partnership;e. het bevorderen van een veilige elektronische informatie-uitwisseling tussen alle actoren bevoegd voor het gezondheidsbeleid en de bijstand aan personen, met de nodige waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid en de vertrouwelijkheid van gegevens, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het respect van het beroepsgeheim;f. het ter beschikking stellen van een dataset voor onderzoeksdoeleinden;g. het toekennen van een recht op tegemoetkoming of financiering van zorg voor een persoon mogelijk maken. § 2. Het BelRAI instrument heeft als prioritaire doelstelling het ondersteunen van de opmaak van het zorgplan om op die manier de kwaliteit en de continuïteit van zorg te optimaliseren. Het principe van het gebruik van de informatie voor het toekennen van een recht aan een patiënt (bijvoorbeeld: de zorgverzekering in Vlaanderen, de autonomie-verzekering in Wallonië, de tegemoetkoming voor hulp van derden op federaal niveau...) of voor het toewijzen van een patiënt aan een specifieke doelgroep met het oog op de organisatie van zijn tenlasteneming, is aanvaard geweest.

Het gebruik van de informatie uit BelRAI als berekeningsbasis voor de vergoeding van de zorg is mogelijk op voorwaarde dat de overheid die dit beslist, de IKW Chronisch Zieken hiervan op voorhand informeert en de garantie biedt dat : - de prioritaire doelstelling van het gebruik van het instrument als ondersteuning voor de opmaak van het zorgplan wordt gerealiseerd; - de noodzakelijke controle wordt uitgevoerd opdat geen valse informatie wordt meegedeeld met het oog op het optimaliseren van de vergoeding; - het respect van deze twee voorwaarden regelmatig wordt geëvalueerd.

Indien anomalieën worden vastgesteld komen de ondertekenende partijen overeen om in de IKW Chronisch zieken hiertoe acties te ondernemen. HOOFDSTUK II. - Inhoud van het BelRAI-instrument

Art. 2.Vanaf 2018 bestaat het BelRAI-instrument uit de volgende modules : a) 6 multidisciplinaire instrumenten voor een uitgebreide evaluatie in verschillende zorgmilieus a.Home care b. Long term care facilities c.Acute care d. Palliative care e.Mental health f. Community mental health b) 2 vereenvoudigde beoordelings-instrumenten (screeners) die bedoeld zijn om te bepalen in welke mate een volledige beoordeling nodig is of om de zorgdoelstellingen en -behoeften te bepalen voor eenvoudige zorgsituaties : a.Screener BelRAI b. Palliatieve screener Art.3. Deze gegevens worden elektronisch ingezameld, ofwel via een lokale software toepassing, ofwel via een webtoepassing.

Op basis van deze informatie worden aan de hand van algoritmes die door InterRAITM zijn vastgelegd, een aantal resultaten berekend die omgezet worden in Clinical Assessment Protocol (CAP), Resource Utilization Groups (RUG) en schalen.

Een inventaris van deze CAP's, RUG's en schalen staat op de website BelRAI.

Art. 4.§ 1. De ondertekenende partijen komen overeen om studiewerk verder te zetten voor het toevoegen aan BelRAI van de volgende mogelijke modules : a) Post acute care - revalidatiesector zoals die in België wordt georganiseerd, met inbegrip van het onderzoek over de wijze waarop BelRAI en ICF (internationale classificatie van het menselijk functioneren) kan geïntegreerd worden.b) De sociale context van de cliënt c) Een module aangepast aan de context van een handicap.d) Een BelRAI screener aangepast voor kinderen e) Een palliatieve screener aangepast voor kinderen f) Een module die de evaluatie mogelijk maakt van kinderen en jongeren. De overheid die onderzoekwerk initieert zoals bedoeld in dit artikel, informeert hierover de IKW. De ondertekenende partijen kunnen bovendien beslissen om gezamenlijk, binnen de budgettaire voorziening zoals bepaald in art 34 van dit protocol, onderzoekswerk te laten uitvoeren. § 2. Eveneens zal een onderzoek gedaan worden die betrekking heeft op het gebruik van de RUG's in de Belgische context en rond de kwaliteitsindicatoren. Deze studie zou namelijk de criteria moeten definiëren waarvoor het pertinent is om patiëntengroepen te vormen waarvoor de RUG's kunnen toegepast worden. § 3. Deze onderzoeken houden rekening met de werken die reeds aan de gang zijn, ondermeer in Vlaanderen, alsook met de financiële middelen die daartoe beschikbaar zijn. § 4. In de loop van het tweede trimester van 2018 zal een mobile extensie voor de BelRAI-screener ter beschikking worden gesteld. Deze app wordt aan de centrale gegevensbank gekoppeld via webservice. § 5. Tenslotte zal in het kader van actiepunt 10 van het Plan eGezondheid onderzocht worden in welke mate en onder welke vorm de informatie die beschikbaar is in BelRAI kan ter beschikking gesteld worden aan de patiënt en zijn mantelzorger. HOOFDSTUK III. - Gebruik van het BelRAI-instrument door hulp- en zorgverleners in kader van een zorgcontext

Art. 5.De ondertekenende partijen komen overeen dat in elke situatie waar, binnen hun bevoegdheden, het BelRAI-instrument wordt gebruikt, de informatie elektronisch moet verzameld worden in de centrale database.

Art. 6.Elke persoon die BelRAI gebruikt in het kader van een zorgcontext kan de gegevens invullen, uitwisselen en gebruiken onder de voorwaarden die voorzien zijn : a) ofwel door een wettelijke basis b) ofwel door de machtigingsaanvraag en de gerelateerde beraadslaging van het sectoraal comité.

Art. 7.§ 1. In de wettelijke basis en/of de machtigingsaanvraag en de gerelateerde beraadslaging van het sectoraal comité CBPL zal worden bepaald welke toegang tot gegevens toegelaten is en onder welke voorwaarden.

De noties van therapeutische relatie, zorgrelatie, geïnformeerde toestemming van de patiënt, toegangsmatrix en Circle of trust (COT) worden daarbij eveneens gepreciseerd, wetende dat deze het strikte kader van BelRAI overstijgen; zij moeten geregeld worden in de algemene context van het plan eGezondheid. § 2. Alle zorgverleners die vallen onder de toepassing van de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en een therapeutische of zorgrelatie hebben met de patiënt hebben toegang tot de BelRAI-gegevens van die patiënt.

Deze zijn opgenomen in Cobrha (Common Base Registry for Healthcare Actor). § 3. Mits akkoord van het Sectoraal Comité of een voldoende wettelijke basis, wordt de toegang tot de toepassing en tot de database van BelRAI uitgebreid naar andere hulp- en zorgverleners dan deze bedoeld in § 2 als die in het kader van een zorgcontext een analyse van de behoeften uitvoeren voor de toeleiding naar zorg- en hulpverlening, voor het bepalen van zorgdoelstellingen of het verlenen van adequate zorg en ondersteuning aan een patiënt of client.

Deze uitbreiding geldt onder meer voor personen die binnen een dienst voor gezinszorg, een dienst voor maatschappelijk werk een centrum voor geestelijke gezondheidszorg, een instelling voor personen met een handicap of gelijkaardige instellingen, een relatie met de patiënt hebben binnen een zorgcontext.

Het behoort aan de betrokken overheid om een authentieke bron van deze personen op te stellen, te valideren, te beveiligen en actueel te houden. Deze authentieke bronnen zullen toegevoegd worden aan Cobrha of zullen in overleg met het eHealth Platform opgenomen worden in een gelijkwaardige database van waaruit via de eHealthauthentificatie personen toegang kunnen krijgen.

De toegang tot BelRAI applicatie en BelRAI database via het User Access management van het eHealth Platform zal verder onderzocht worden.

Art. 8.De ondertekenende partijen komen overeen om de toegang te voorzien van de patiënt (en zijn mantelzorgers) tot de gegevens die hem betreffen in het kader van actiepunt 10 van het Plan eGezondheid 2015-2018 zoals ondertekend in de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 19 oktober 2015.

Art. 9.§ 1. De gegevens worden door de zorg- en hulpverleners ingezameld via een elektronische toepassing: a) In een online webtoepassing die door de federale overheid wordt ter beschikking gesteld: de gegevens die worden ingevuld worden rechtstreeks opgenomen in de centrale BelRAI-database. Deze webtoepassing zal ter beschikking worden gesteld en onderhouden worden tot op het ogenblik dat alle BelRAI-gebruikers toegang hebben via een lokale softwaretoepassing.

De webtoepassing wordt ter beschikking gesteld in de 3 landstalen. b) In een lokale (gedecentraliseerde) softwaretoepassing waarover zorg- en hulpverleners kunnen beschikken en die ter beschikking wordt gesteld door softwareleveranciers of ontwikkeld wordt door de zorgorganisatie zelf. § 2. De voorwaarden waaronder een gedecentraliseerde softwaretoepassing kan worden gebruikt, de kwaliteitsvereisten van deze software en de controle op de realisatie daarvan worden vastgelegd met het eHealthplatform.

De gegevens die via een gedecentraliseerde softwaretoepassing zijn ingezameld en afgesloten, moeten binnen de 24 uur automatisch gesynchroniseerd worden met de centrale database via een webservice.

Opdat deze voorwaarden zouden vervuld worden zullen de gedecentraliseerde softwaretoepassingen het voorwerp uit maken van een homologatie; de modaliteiten voor het gebruik ervan van hun onderhoud zullen bepaald worden in een overeenkomst tussen de instanties/actoren die verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling en de cel BelRAI binnen de FOD Volksgezondheid. HOOFDSTUK IV. - Gebruik van nominatieve BelRAI-gegevens buiten een hulp- of zorgcontext

Art. 10.§ 1. Het invullen van data in de BelRAI database of het gebruik van gegevens vanuit de BelRAI database buiten een hulp- of zorgcontext is enkel mogelijk in kader van de doelstellingen zoals beschreven in artikel 1 en a) indien hiervoor een wettelijke basis bestaat ofwel b) indien, na akkoord van de IKW Chronisch zieken die de beheerder is van deze database, een machtigingsakkoord wordt gegeven door het Sectoraal Comité aan de aanvrager. § 2. In functie van de finaliteit die door de aanvrager wordt aangebracht en binnen respect van de regels en beperkingen die door het sectoraal comité en/of de wetgeving zijn bepaald, kunnen deze gegevens ter beschikking gesteld worden, ofwel onder de vorm van individuele en nominatieve gegevens ofwel gecodeerd of geanonimiseerd. § 3. De personen die gemachtigd worden om nominatieve gegevens in te voeren, te consulteren of te behandelen dienen opgenomen te zijn in een authentieke bron of toegevoegd te worden. Het gebruik van het User Access Management bij het eHealth Platform zal verder onderzocht worden. § 4. Een financiële bijdrage kan gevraagd worden aan derden die een dataextractie vanuit de centrale database vragen; deze bijdrage wordt gevraagd door de instantie die belast is met het onderhoud van de database voor het dekken van de kosten van de extractie.

Art. 11.§ 1. De ondertekenende partijen komen overeen om de gegevens uit de centrale BelRAI database op een gecodeerde wijze ter beschikking te stellen in een datawarehouse dat een instrument zal zijn te ondersteuning van zorgkwaliteit, zorgbeleid, wetenschappelijke en epidemiologisch onderzoek § 2. De datawarehouse wordt operationeel beheerd door Heathdata.be. § 3. De wijze waarop beroep kan worden gedaan op de gegevens in de datawarehouse wordt beschreven in een beraadslaging van het Sectoraal comité.

Een generieke machtigingsaanvraag zal, in overleg met IKW Chronisch zieken, ingediend worden bij het sectoraal comité die achteraf zal toelaten dat basisanalyses voor epidemiologie en beleid toegelaten zullen zijn zonder bijkomende specifieke aanvraag.

Voor elke vraag voor analyses die niet door die basismachtiging toegelaten is zal de belanghebbende een machtigingsgaanvraag richten aan het Sectoraal comité. HOOFDSTUK V. - Opleiding, bijscholing en navorming

Art. 12.§ 1. Om te zorgen voor optimaal gebruik van de BelRAI-applicatie en de consistentie van de centrale database, komen de federale overheid en de deelstaten overeen dat een gemeenschappelijk programma voor training in het gebruik van het BelRAI-instrument, samengesteld uit verschillende trainingsmodules, zal worden ontwikkeld met behulp van experten met specifieke kennis van het BelRAI-instrument, zijn oorsprong en zijn architectonische omgeving. § 2. De experten zullen vanaf 2018 verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van, in de drie nationale talen, ondersteuningsmateriaal voor de opleiding van toekomstige gebruikers van de BelRAI-instrumenten, of het nu gaat om gezondheidswerkers, studenten of onderzoekers. Deze ondersteunings-materialen (presentaties, kleine films, demonstraties, oefeningen ...) voor zowel een volledig instrument als voor een specifiek onderdeel van een instrument vormen het basismateriaal dat elke entiteit zal gebruiken bij de implementatie van het BelRAI-instrument. § 3. Dit ondersteuningsmateriaal voor opleiding zal regelmatig bijgewerkt worden, onder meer op basis van adviezen van de gebruikersgroep of op basis van intervisies. § 4. Het trainingsprogramma zal betrekking hebben op de verschillende InterRAI-instrumenten die zijn ontwikkeld in het kader van de BelRAI-toepassing, hun gebruikscontext en hun bijdrage in het kader van multidisciplinaire zorg, maar ook op de verplichtingen die verband houden met hun gebruik, hun integratie in bedrijfssoftware of het hergebruik van gegevens voor administratieve of wetenschappelijke doeleinden, wat informatiebeveiliging betreft, toegangsbeheer of hergebruik van gegevens. § 5. De ondertekenende partijen van dit protocol bepalen gezamenlijk de fasering voor de ontwikkeling van de vormingsmodules, alsook de input van elkeen voor de realisatie ervan, rekening houdende met de prioriteiten van de verschillende overheden in termen van de inhoud van de vorming of de doelgroep van personen die gevormd moeten worden.

Elke vormingsmodule die in dat kader wordt ontwikkeld op initiatief van een van de ondertekende overheden zal het voorwerp uitmaken van een validering door de deskundigen en zal nadien ter beschikking gesteld worden van de andere partijen.

Art. 13.§ 1. Het trainingsproces bij het gebruik van het BelRAI-instrument of de daaruit voortvloeiende data maakt deel uit van een dubbele logica van `train the trainer'. Een BelRAI-experten cel, gecertificeerd door het de cel BelRAI, zal in samenspraak met het IKW verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen en beheren van de aangeboden trainingsinstrumenten, alsook voor de opleiding van de trainers. § 2. Trainers zullen BelRAI-training kunnen geven aan eindgebruikers nadat ze zelf door de BelRAI-experten opleiding hebben gekregen of gecertificeerd zijn voor hun kennis van het BelRAI-instrument en voor hun pedagogische kwaliteiten. De certificatie kan betrekking hebben op alle InterRAI-instrumenten die zijn ontwikkeld in BelRAI of een selectie daarvan. De Certificatie geeft het recht om opleidingen te verstrekken ten behoeve van zorgverleners, personeel belast met het verlenen van bepaalde rechten, studenten of onderzoekers.

Art. 14.De FOD Volksgezondheid, in samenwerking met de deelstaten zal een basis aanbod e-learning opmaken en aanbieden (modules van 30'), naast de interactieve of multimedia informatie via de website van BelRAI. Dit basisaanbod is bedoeld om het BelRAI-instrument bekend te maken en de waarde ervan te verduidelijken. Het vervangt echter niet de opleiding die in de vorige artikelen is voorzien.

Art. 15.§ 1. Aangezien de gemeenschappen hiervoor bevoegd zijn, nemen ze initiatieven om overleg te organiseren met de opleidingsverstrekkers om de BelRAI opleiding te laten inbouwen in de curricula voor toekomstige hulp- en zorgverstrekkers, van de hogescholen, centra voor volwassenonderwijs en universiteiten. § 2. In deze context zal een BelRAI-certificaat kunnen worden afgeleverd door hogescholen, centra voor volwassenonderwijs en universiteiten, onder voorbehoud van validatie door de BelRAI-experten, van het opleidingsprogramma aangeboden door de universiteiten, hogescholen of centra voor volwassenonderwijs. § 3. Elke andere instelling (opleidingsorganisaties, beroepsorganisatie, enz.) die een BelRAI-certificaat wenst af te leveren, dient ook zijn opleidingsprogramma te laten goedkeuren door de `BelRAI experten'. § 4. Alle opleidingsprogramma dienen regelmatig geüpdatet.

De cel BelRAI houdt een lijst bij van goedgekeurde opleidingsprogramma's en publiceert deze op de website van BelRAI.

Art. 16.De ondertekenende partijen zijn akkoord dat op middellange termijn het gebruik van het BelRAI-instrument als instrument voor het evalueren van patiënten uitsluitend voor opgeleide personen wordt voorbehouden.

Daartoe wordt onderzocht op welke wijze een accreditatieproces kan worden opgezet, inclusief criteria voor het verlenen van accreditaties, geldigheidsduur, voorwaarden voor verlenging en upgrade.

Een aanduiding `geaccrediteerd' of `niet-geaccrediteerd' zal toegevoegd worden aan de gegevens van de personen die in Cobrha zijn opgenomen of in elke andere authentieke bron waarop de toegang tot BelRAI is gebaseerd. HOOFDSTUK VI. - Architectuur van BelRAI

Art. 17.De architectuur onderscheid zich in verschillende blokken: een centrale database en webapplicatie, webservices voor derden (hulp- en zorgverleners, overheden of gemandateerden), en een datawarehouse (zie schema in bijlage 1).

A. BelRAI database en BelRAI-webtoepassing

Art. 18.§ 1. De centrale database is de authentieke bron van BelRAI assessments waartoe personen met een therapeutische of zorgrelatie met de patiënt toegang hebben.

Andere personen, organisaties en overheden kunnen, volgens een machtiging van het sectoraal comité de gegevens invoeren, lezen en kopiëren. § 2. De CAP's, RUG's en schalen worden in de centrale toepassing berekend en de resultaten van deze berekening worden in de database opgeslagen. Berekende scores (CAP's, RUG's en schalen) worden nooit opgeladen uit een andere toepassing. § 3. Enkel de centrale database bevat de referentiedata van de BelRAI evaluaties, schalen, CAP's, RUG's en andere resultaten uit de evaluaties. Dit biedt een garantie op een betrouwbaar karakter van deze gebruikte gegevens voor elke gebruiker. § 4. Om de toegang tot BelRAI vanuit een gedecentraliseerde softwaretoepassing te vergemakkelijken en gebruikers in staat te stellen om te weten of voor een patiënt een BelRAI evaluatie is gerealiseerd wordt op niveau van de MetaHub een referentie plaatst voor elke evaluatie.

Art. 19.§ 1. Indien een externe (gedecentraliseerde) software communiceert via webservice, worden de gegevens - voor die cliënt waarmee een therapeutische of zorgrelatie wordt bewezen of voor die personen zoals bedoeld in artikel 10, § 1 - gelezen of gedownload. § 2. De auteur van een evaluatie is de bron. Na het opladen in de centrale database is deze laatste de authentieke bron van BelRAI evaluatieresultaten.

Art. 20.§ 1. De "mobile screener extensie" zal eveneens verbonden zijn met de centrale database. § 2. Het bewijzen van een therapeutische- of zorgrelatie, en het statuut van authentieke bron van de resultaten uit de screener volgen de regels die binnen het eHealthplatform ook gelden voor soortgelijke toepassingen.

B. Webservice

Art. 21.De volgende soorten webservices worden voorzien: a) een webservice voor de software die door derden wordt aangeboden in het kader van zorg/hulp: toegang tot individuele data wordt bepaald door de therapeutische of zorgrelatie.De webservice laat het toe om bestaande evaluaties en scores te downloaden of te lezen, maar ook om eigen evaluaties op te laden. b) een webservice voor administraties of andere gemachtigden die bepaalde informatie uit BelRAI nodig hebben of die in BelRAI gegevens moeten toevoegen.De webservice is hier afhankelijk van de noden van de bestemmeling en van de machtiging van het sectoraal comité . c) een webservice die toegang verleent aan de patiënt (en mantelzorger) tot zijn eigen gegevens. Dit moet gerealiseerd worden in uitvoering en volgens de principes van actiepunt 10 van het actieplan eGezondheid.

C. Datawarehouse

Art. 22.De datawarehouse (DWH) wordt gebouwd, onderhouden en ter beschikkingen gesteld door healthdata.be onder de voorwaarden die zijn opgenomen in de beraadslaging van het sectoraal comité (zie schema in bijlage 2).

Een financiële bijdrage kan gevraagd worden aan derden die een (geanonimiseerde) dataextractie voor studies of onderzoeken vanuit de DWH vragen om de kosten voor de extractie door HealthData.be te dekken. HOOFDSTUK VII. - Hosting van de gegevens en van de toepassing

Art. 23.De gegevens zullen worden opgeslagen in een centrale database in de g-cloud onder de voorwaarden die zijn opgenomen in de beraadslaging van het sectoraal comité.

Art. 24.§ 1. De juridische verantwoordelijkheid voor het beheer en van de coördinatie van de database, de datawarehouse, de webtoepassing, de website www.BelRAI.org en de controle op het gebruik ervan ligt bij de FOD Volksgezondheid. § 2. De FOD Volksgezondheid is de verantwoordelijke data operator volgens de GDPR regels (General Data Protection Regulation). HOOFDSTUK VIII. - Governance van het BelRAI instrument

Art. 25.De implementatie van BelRAI en verdere aansturing van de toepassing en van de centrale database van BelRAI behoort tot de verantwoordelijkheid van de IMC Volksgezondheid, daarbij ondersteund vanuit de werkzaamheden van de IKW Chronische ziekten en de IKW eGezondheid.

Deze twee werkgroepen worden respectievelijk belast met: a) de IKW Chronische Ziekten: a.de strategie voor de uitbreiding van BelRAI, de toevoeging van nieuwe modules, goedkeuring van verschillende versies en management van de updates ( life-cycle management van het BelRAI systeem) b. het opleidingsbeleid: principes en inhoud c.communicatie van BelRAI concepten d. beheer van de database.b) de IKW e-Gezondheid : aspecten van gegevensbeveiliging, interoperabiliteit van informatie met andere dataregistratie software, toegangsbeheer en het gebruik van normen.

Art. 26.§ 1. Een BelRAI-stuurgroep wordt opgericht, bestaande uit een vertegenwoordiging van elke deelstaat, de federale beleidscel, de FOD volksgezondheid en het RIZIV, en drie wetenschappelijk deskundigen waarvan minstens een Nederlandstalige en een Franstalige. § 2. Een ambtenaar van de FOD Volksgezondheid die BelRAI onder zijn bevoegdheden heeft zit de vergaderingen voor. § 3. De stuurgroep is, desgevallend met het oog om ze voor te leggen aan de IKW's, verantwoordelijk voor vragen met betrekking tot: a) de aanpassing van modules of de toevoeging van nieuwe modules b) het trainingsprogramma, e-learning modules, FAQ's c) opdrachten met budgettaire impact d) de planning van werk en ontwikkelingen e) de opmaak van een jaarverslag voor de IKW en de IMC f) het strategisch beheer van het datawarehouse en de studies uit deze database g) het communicatiebeleid h) de juridische aspecten die verband houden met de ontwikkeling en implementatie van BelRAI i) de opmaak van samenwerkingsprotocollen en overeenkomsten j) naleving van de Europese regels voor de bescherming van persoonsgegevens k) de evaluatie van de uitvoering van actiepunt 8 van het actieplan e-gezondheidszorg.

Art. 27.§ 1. De dagelijkse ondersteuning van de IKW's en van de stuurgroep wordt verzekerd door een cel BelRAI samengesteld uit medewerkers bij de FOD Volksgezondheid. § 2. De opdrachten worden geformuleerd en opgevolgd door de stuurgroep. Deze cel fungeert als : a) secretariaat van de stuurgroep b) SPOC/beheerder van de helpdesk en mailbox BelRAI, ten opzichte van gebruikers, opleidingsorganisaties en softwareproducenten c) Beheer website BelRAI d) coördinator opleidingsprogramma's BelRAI (niveau experten) en van de certificering e) verantwoordelijk voor het onderhoud en de coördinatie van de database, de toepassing, het datawarehouse, de wiki site f) beheer van de contractuele en operationele relatie met hosting partners en software ontwikkelaars g) beheer van de aanvragen om machtiging aan het sectoraal comité h) beheer van de versies, van het content management systeem en het release management i) verantwoordelijk voor de aanpassing en productie van nieuwe modules en de organisatie van vertalingen j) beheer en opvolging van de uitgaven en begroting k) verantwoordelijk voor het beheren van licenties en contacten met InterRAI l) verantwoordelijk voor het opstellen van een jaarlijks activiteitenverslag Daartoe moet de cel voldoende kennis en visie ontwikkelen over de instrumenten, het datamodel en de ICT-instrumenten die betrekking hebben op BelRAI, maar ook de juridische en budgettaire dimensies in verband met deze ontwikkelingen beheersen.

Art. 28.Een gebruikersgroep met onder meer vertegenwoordigers van zorg- en hulpverleners en van patiëntenorganisaties: - geeft, in interactie met de stuurgroep, advies over onder meer het gebruik van de webapplicatie, de opleidingsbehoeften, de mogelijkheid om nieuwe modules te ontwikkelen of bestaande modules uit te breiden (bijv. door kwaliteitsindicatoren of RUG's toe te voegen); - geeft aan de stuurgroep en aan de IKW Chronisch zieken advies omtrent de aanvragen rond gebruik van gegevens buiten een zorgcontext.

De IKW Chronisch Zieken kan, indien het dit nodig acht, de termijn bepalen waarbinnen de gebruikersgroep zijn advies moet geven. Indien de IKW afwijkt van het advies zal ze dit motiveren aan de gebruikersgroep.

De gebruikersgroep wordt jaarlijks geïnformeerd omtrent het gebruik van de databases. HOOFDSTUK IX. - Relatie met InterRAITM

Art. 29.§ 1. De contractuele afspraken tussen BelRAI en InterRAITM worden gemaakt door de Belgische Staat (FOD Volksgezondheid) in overleg met de deelstaten. § 2. Elke gebruiker van InterRAITM modules moet een gebruikerslicentie hebben bij InterRAITM. § 3. Voor de gebruikers van BelRAI zoals bedoeld in dit protocol, zal de cel BelRAI de licenties beheren en opvolgen. Op die manier is er een garantie dat de gebruikers de instructies (terminologie, algoritmes, ...) gebruiken die in België zijn gevalideerd en beschikbaar staat in een content management systeem.

De cel BelRAI zal jaarlijkse de lijst van licentiehouders doorgeven aan InterRAITM. De gebruikersrechten zullen aan InterRAITM betaald worden onder de vorm van een nationale licentie. HOOFDSTUK X. - Strategie bij het beheer en de uitbreiding BelRAI

Art. 30.De ondertekenende partijen komen overeen om in de BelRAI-omgeving geen andere instrumenten toe te voegen dan degenen die beantwoorden aan de logica van de instrumenten die in het kader van InterRAI zijn ontwikkeld en die niet in tegenspraak zijn met de instrumenten die zijn ontwikkeld binnen InterRAI.

Art. 31.In geval van uitbreiding van de BelRAI-omgeving komen de ondertekenende partijen overeen om : a) gezamenlijk afspraken te maken en/of mekaar te informeren over de timing en de gevolgen daarvan op de toepassing en de database, de beraadslaging van het sectoraal comité, de financiering, de vorming, de communicatie, externe toepassingen, ... b) elk uitbreiding in de centrale database en in de webapplicatie/webservice op te nemen c) de uitbreiding wordt in de drie talen aan alle gebruikers aangeboden d) De codebooks worden in de drie talen aangeboden e) De cel BelRAI beheert de invoering en programmatie van de centrale ICT omgeving f) De BelRAI-experten voegen de uitbreiding toe aan de vorming. HOOFDSTUK XI. - Samenwerking met softwareleveranciers

Art. 32.§ 1. De beschrijving en documentatie van de data architectuur en het datamodel worden ter beschikking gesteld in een content management systeem - CMS (onder meer de vragenlijsten, I-matrix, CAP's, RUG's, schalen). § 2. Aan de download is een gebruikersovereenkomst gebonden waarin ondermeer voorzien is dat de eHeath-infrastructuur moet gebruikt worden, de voorwaarden van homologatie, en de verbintenis om in te stappen in een gestructureerd release management van de BelRAI versies.

Enkel de toepassingen die beantwoorden aan de voorwaarden van deze gebruikersovereenkomst zullen toegang kunnen krijgen tot de BelRAI-database. HOOFDSTUK XII. - Communicatie

Art. 33.De ondertekenende partijen spreken af dat de wijze van communicatie rond BelRAI zal opgenomen worden in een communicatiehandvest . HOOFDSTUK XIII - Financiering

Art. 34.Vanaf 2019 worden de kosten in verband met de financiering van de in dit Protocol omschreven initiatieven gefinancierd binnen een globaal budgettaire enveloppe beslist door de IMC en bestemd voor het eGezondheidsactieplan.

Wat BelRAI specifiek betreft, verbinden de ondertekenende partijen zich ertoe om vanaf 2019 alle kosten in verband met het realiseren van de verbintenissen die zijn overeengekomen in dit protocol te dekken op basis van een verdeelsleutel van 80% ten laste van de federale overheid en 20% ten laste van de deelstaten.

Deze verdeelsleutel is identiek aan deze overeengekomen in het protocolakkoord besloten tussen de partijen op datum 21 maart 2016 en handelend over de ontwikkeling van de databank CoBRHA+.

Op basis daarvan zal het globale budget van het BelRAI-project, gevrijwaard door de desbetreffende overheden, verdeeld worden als volgt :

Begroting BelRAI

Budget BelRAI

Percentage

Doelstelling

Pourcentage

Objectif

Federaal : 80 %

1.103.228 €

Fédéral : 80 %

1.103.228 €

Vlaanderen: 10 %

137.904 €

Flandre : 10 %

137.904 €

Brussel (1) : 1,8 %

24.823 €

Bruxelles(1) : 1,8 %

24.823 €

Wallonië : 8 %

110.323 €

Wallonie : 8 %

110.323 €

Duitst. Gem. : 0,2,%

2.758 €

Com. Germ. : 0,2 %

2.758 €

Totaal begroting

1.379.036 €

Budget total

1.379.036 €


(1) Brussel = COCOM + COCOF Jaarlijks worden afspraken gemaakt over welke uitgaven worden gedaan in het kader van het gezamenlijk actieplan BelRAI en worden de verschillende acties begroot, met het oog op een gezamenlijke prioritering in functie van het beschikbare budget zoals vermeld in bovenstaande tabel. Deze afspraken worden door de IKW `chronische ziekten' voorgesteld en worden elk jaar ter goedkeuring bij de IMC ingediend uiterlijk in de maand juni van het voorafgaande jaar.

Overschrijdingen kunnen slechts ten laste worden opgenomen indien hierover voorafgaand akkoord is tussen de overheden.

Indien een deelstaat andere bijkomende prioriteiten heeft, kan er met eigen middelen worden geïnvesteerd in BelRAI. In dat geval kunnen de bijkomende functionaliteiten of resultaten ook ter beschikking worden gesteld van een andere overheid. Hiervoor kan een vergoeding worden gevraagd aan de gebruikmakende partij, na akkoord in de IKW `chornische ziekten'. Bijkomende initiatieven die een impact hebben op de toepassing, de database of de architectuur van BelRAI moeten een voorafgaandelijk akkoord van de IKW krijgen. HOOFDSTUK XIV. - Verbintenis van de ondertekenaars

Art. 35.De ondertekenende partijen, ieder voor zijn eigen bevoegdheden verbinden zich ertoe om volgende initiatieven te nemen: a) Federale overheid : - De federale overheid onderzoekt tezamen met de betrokken zorg en hulpverleners de mogelijkheid om de BelRAI in te voeren o In de sector thuisverpleging van waaruit resultaten zoals Cap's worden gecommuniceerd naar de huisarts en naar de andere gebruikers van dit instrument (projecten geïntegreerde zorg, projecten bij de deelstaten, coördinatie, etc.) o In de sector van de wijkgezondheidscentra - In het kader van de projecten geïntegreerde zorg die begin 2018 van start gaan wordt bij de inclusie van een rechthebbende de BelRAI-screener gebruikt en in geval van positieve cut-off ook het volledige instrument. - In het kader van het nationaal akkoord artsen ziekenfondsen voor 2018-2019 is voorzien dat rond zorgplanning en palliatieve zorg de Nationale commissie zal inzetten op de zogenaamde Advanced Care Planning (ACP). Vroegtijdige zorgplanning draagt bij tot het anticiperend kenbaar maken en verwoorden van voorkeuren en doelen voor toekomstige zorg door de patiënt aan de behandelende zorgverleners. De resultaten van deze vroegtijdige zorgplanning zullen in het GMD en in de Sumehr worden opgenomen. Bovendien zal worden nagegaan hoe de Palliative Care Indicator Tool (PICT) kan worden geïmplementeerd in de zorgpraktijk. - In het kader van het project "parkinson" (overeenkomst tussen de Minister van Volksgezondheid met 2 ziekenhuizen) zal het BelRAI-instrument worden uitgetest en vergeleken met andere evaluatie-instrumenten die gebruikt worden voor die patiënten. - In het kader van het gebruik van een uniform evaluatie-instrument : initiatieven nemen om BelRAI te gebruiken in het kader van de tegemoetkoming voor hulp van derden (Dienst Uitkeringen - Riziv) en in het kader van de integratietegemoetkoming voor gehandicapten (FOD Sociale Zekerheid - DG Personen met een handicap; dit valt wel onder de bevoegdheid van een andere Minister/Staatssecretaris). - In het kader van de projecten "artikel 107 - geestelijke gezondheidszorg" wordt onderzocht in welke mate de module Mental Health kan toegepast worden in kader van de functies die daarbij zijn voorzien, ondermeer door de mobiele equipes. - Het ontsluiten van de database (datawarehouse) in het kader van internationale samenwerking en als ondersteuning van de federale gezondheidszorgpolitiek. b) Vlaamse gemeenschap - Vlaanderen opteert ervoor om in alle sectoren van de Vlaamse sociale bescherming, waar dit mogelijk is, te werken met BelRAI.Dit is voorzien zowel in het regeerakkoord, de beleidsnota, als in het decreet Vlaamse Sociale Bescherming (VSB). - De Vlaamse overheid verbindt er zich toe om de implementatie van BelRAI in Vlaanderen te faciliteren, onder meer door de financiële ondersteuning van onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen en door het opzetten en financieren van pilootprojecten.

Concreet financiert de Vlaamse overheid momenteel (2017-2018) volgende onderzoeken via het `Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin' : o Ontwikkelen van een sociale module voor de BelRAI screener en het BelRAI Home Care instrument o Bepalen van afkappunten voor de toekenning van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden o Ontwikkeling van een BelRAI screener voor kinderen o BelRAI Geestelijke Gezondheidszorg: uittesten van het instrument (mental health + community mental health + relevante supplementen o.a. verslaving) door de sector o Ontwikkeling van BelRAI revalidatie, specifiek gericht op het evalueren van de zorgnood in langdurige revalidatie. o Verzamelen van gegevens en verwerking van een representatieve steekproef aan afnames BelRAI screener en BelRAI LTCF in de woonzorgcentra - Tegelijk loopt sinds 2016 een pilootproject `BelRAI-screener' in de thuiszorg in de regio Dendermonde. Bedoeling hiervan is in eerste instantie het gebruik van de BelRAI-screener in de praktijk uit te testen, de mogelijkheid te onderzoeken om deze te gebruiken als inschalingsinstrument voor de Vlaamse Zorgverzekering en de gezinszorg, en tegelijk een draagvlak voor verdere uitrol te creëren bij de gebruikers. Dit project wordt in 2018 uitgebreid naar de regio Waasland. - Een tweede pilootproject `BelRAI-LTCF' in de residentiële ouderenzorg wordt momenteel opgezet om in 2018-2019 te worden uitgevoerd. De doelstelling van het project is in eerste instantie om informatie op te leveren voor een implementatie op ruime schaal van BelRAI-LTCF als wetenschappelijk onderbouwd en gestandaardiseerd zorgplanning- en evaluatie-instrument met het oog op het verbeteren van de kwaliteit van de zorg voor de gebruiker; tegelijk wil men in dit project de nodige data verzamelen op basis waarvan kan getest worden op welke wijze het inschalingsinstrument BelRAI-LTCF kan dienen voor de financiering van de Woonzorgcentra en de Centra voor Kortverblijf. - De Vlaamse overheid voorziet in 2018 ook een budget voor de informatisering van de voorzieningen in de woonzorgsector gekoppeld aan het gebruik van BelRAI c) Duitstalige gemeenschap - Overstappen naar de implementatiefase van BelRAI met als eerste stap het gebruik van de BelRAI-screener in de RVT's. - De Minister heeft in het Parlement een voorstel ingediend om een budget in 2018 vrij te maken voor de informatisering van de instellingen met het oog op het gebruik van BelRAI. - In het kader van de uitvoering van dit protocol, de opleiding van het personeel binnen de instellingen mogelijk maken. d) Franstalige gemeenschap De Franstalige gemeenschap verbindt zich ertoe, in overstemming met het huidige protocol, om samen te werken met de FOD Volksgezondheid om de studenten van het hoger onderwijs op te leiden voor het gebruik van BelRAI, met behulp van "trainers". e) Waals gewest Het Waalse gewest voorziet: - het overstappen naar de implementatie van het BelRAI-instrument voor de hulp en zorgsectoren van eerstelijn en, in het bijzonder, het gebruiken van de BelRAI-screener i.k.v. de `autonomie-verzekering', met respect voor de timing van zijn ontwikkeling - het organiseren van de opleiding voor de hulp- en zorgverstrekkers vanuit eerstelijn, met respect voor de bevoegdheden van alle entiteiten - de informatisering van de woonzorg centra tijdens 2018, met respect voor de bevoegdheden van alle entiteiten, met als doel - voor wat betreft de Waalse bevoegdheden - de implementatie van het gebruik van het instrument, met respect voor de paritaire overleg. f) Brussels hoofdstedelijk gewest Om de BelRAI te implementeren, verbinden de Brusselse overheden (GGC en FGC sector Gezondheidszorg en Bijstand aan Personen) zich ertoe rekening te houden met: - de institutionele context van Brussel, waar verschillende deelentiteiten bevoegd zijn in het kader van de implementering van de engagementen die opgenomen zijn in dit protocolakkoord, wat bijgevolg overleg binnen Brussel vereist - de bevoegdheden van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie inzake gezondheidsbeleid (het beleid betreffende zorgverstrekking in en buiten de verplegingsinstellingen, gezondheidsopvoeding, preventieve geneeskunde, enz.) - de bevoegdheden van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie inzake Bijstand aan Personen (gezinsbeleid, sociaal beleid, gehandicapten, derde leeftijd, jeugd, migranten, sociale bijstand aan gevangenen, enz.) - de bevoegdheden van de Franse Gemeenschapscommissie inzake gezondheidsbeleid, begeleiding van personen met een handicap en maatschappelijk welzijn - de aanwezigheid op het Brussels gewestelijk grondgebied van instellingen die onder de bevoegdheid van andere entiteiten vallen en die betrokken zijn bij de uitvoering van dit protocolakkoord - de vastberaden wil om BelRAI te implementeren en het gebruik ervan in instellingen en voor professionals vermeld in dit protocolakkoord te bevorderen - de geringe mate van automatisering in de betrokken sectoren, en in het bijzonder in rusthuizen en voor thuiszorgverstrekkers (automatisering van slechts 20% tot 30% in rusthuizen), en het ontoereikende gebruik en de gebrekkige kennis van het instrument op Brussels niveau.

Ze willen ook: - de integratie van het BelRAI-initiatief bij de verdere ontwikkeling van de multidisciplinaire kluis BRUSAFE+ bevorderen via het systeem van de metaHub, door zich ervan te vergewissen dat de gegevensbank BelRAI verbonden wordt met de metaHub, en dit in een richting (alleen lezen). Dat houdt in dat het BGN en dus BRUSAFE+ toegang zal hebben tot BelRAI-gegevens, maar niet omgekeerd. - de denkoefeningen over de implementering van de BelRAI integreren in het te voeren beleid inzake kwaliteit en continuïteit van de zorg, rekening houdend met de conditio sine qua non van automatisering van de sectoren Gezondheidszorg en Bijstand aan Personen.

In die context worden twee BelRAI-proefprojecten ontwikkeld, een in een rust- en verzorgingstehuis en een ander in het kader van thuiszorg.

Wat het budgettaire luik betreft, komen er besprekingen tussen de Brusselse overheden om te bepalen welk aandeel van de financiering ze elk voor hun rekening zullen nemen.

Aldus overeengekomen te Brussel op 26 maart 2018.

Voor de Federale Staat : M. DE BLOCK, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Pour la Région Wallonne : A. GREOLI, Vice-Présidente, Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de l'Egalité des Chances, de la Fonction publique et de la Simplification administrative.

Pour la Communauté française : R. DEMOTTE, Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

A. GREOLI, Vice-Présidente, Ministre de la Culture et de l'Enfance.

Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : D. GOSUIN, Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la Santé, les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et les Relations extérieures.

G. VANHENGEL, Lid van het Verenigd college, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de Externe Betrekkingen.

Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de Bruxelles-Capitale : Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : C. JODOGNE, Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente pour la Politique de Santé.

Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: Pour la Communauté germanophone : A. ANTONIADIS, Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^