Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 24 juli 2013

Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg Gelet op de respectieve Overwegende de Richtlijn 2011/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 betreffe(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2013024254
pub.
24/07/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden, hierna de Gemeenschappen, Gewesten, GGC (Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad) en COCOF (Franse Gemeenschapscommissie) genoemd, op het vlak van het gezondheidsbeleid beschikken;

Overwegende de Richtlijn 2011/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 betreffende de toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg, en meer in het bijzonder artikel 6;

Overwegende de beslissing genomen op 2 april 2012 door de leden van de Interministeriële Conferentie om een gezamenlijk nationaal contactpunt op te zetten in de zin van Richtlijn 2011/24/EU;

Overwegende dat dit huidige protocolakkoord tot stand kwam na gezamenlijk overleg tussen de verschillende ondertekenende partijen ervan;

Overwegende dat voorliggend akkoord ertoe strekt de verbintenis aan te gaan om de werking van het contactpunt betreffende grensoverschrijdende gezondheidszorg en de financieringswijze voor 2013 en 2014 te bepalen;

Overwegende dat uit het overleg tussen de verschillende partijen blijkt dat, gezien de einddatum voor de omzetting van de voornoemde Richtlijn (25 oktober 2013), het technisch niet haalbaar is om een samenwerkingsakkoord af te sluiten, en het raadzaam is om over te gaan op een protocolakkoord voor 2013 en 2014 als voorlopige oplossing;

Is er het volgende beslist : 1.1. Algemene bepalingen 1.1.1. Het Contactpunt betreffende grensoverschrijdende gezondheidszorg omvat : - een contactcenter dat bereikbaar zal zijn per mail, telefoon, een webformulier en post in de 3 landstalen en in het Engels. - een informatieve website die toegankelijk is in de 3 landstalen en in het Engels. 1.2. Organisatie 1.2.1. Contact center De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL) coördineert het opzetten en de opvolging van het contactcenter dat bestaat uit een eerste en een tweede lijn.

De bevoegde administraties nemen deel aan de opleiding van de operatoren van de front office (eerste lijn).

De kwaliteitscriteria (antwoordtermijn, percentage van gemiste oproepen, ...) voor het werk van de front office zullen vastgelegd worden in SLA's (Service Level Agreement).

De front office moet aan de FOD VVVL statistische informatie bezorgen onder andere over het aantal vragen, de behandelde onderwerpen en de gemaakte kosten.

De tweede lijn (back-office) van het contactcenter zal bestaan uit de bevoegde administraties in functie van de bevoegdheden gelinkt aan elke vraag. 1.2.2. Website De FOD VVVL coördineert de keuzes op technologisch vlak, verbonden aan de oprichting en het beheer van de website.

De website omvat : - een inleidende tekst voor elk element van informatie dat conform de Richtlijn 2011/24/EU moet aangeleverd worden. Deze teksten worden door elke administratie opgemaakt, vertaald (Frans, Nederlands, Duits en Engels) en doorgegeven aan de coördinator van de website met betrekking tot hun specifieke bevoegdheden. - links die voor elk element van informatie verwijzen naar meer specifieke informatie op de websites van elke entiteit.

De verschillende administraties zijn verantwoordelijk voor het actualiseren van de inleidende teksten en van de links van zodra de omstandigheden het noodzakelijk maken om de informatie te wijzigen. 1.2.3. Beheerscomité Een beheerscomité verzekert de opvolging en de evaluatie van de organisatie van het contactpunt. Het beheerscomité kan de kwaliteitscriteria van het contactcenter evalueren en aanpassen.

Elk van de ondertekenende partijen van dit protocol zal twee personen aanduiden die deelnemen aan de activiteiten van dit comité : een vertegenwoordiger van elke Minister en een vertegenwoordiger van de betrokken administratie.

Het voorzitterschap en het secretariaat van dit comité zullen waargenomen worden door de FOD VVVL. In onderling overleg zal een reglement van inwendige orde vastgesteld worden teneinde de werkingsmodaliteiten van dit Comité te bepalen.

Om de drie maanden zal de FOD VVVL aan het beheerscomité meedelen hoeveel vragen het call center ontvangen heeft, over welke onderwerpen en hoeveel de gemaakte kosten bedragen. 1.3. Financiering Elk van de ondertekenende entiteiten neemt deel aan de financiering van het contactpunt volgens de volgende modaliteiten : 1.3.1. Voor het jaar 2013 De FOD VVVL neemt op zich de kosten verbonden aan : - de front office (call center) - de technologische ontwikkeling en onderhoud van de website. 1.3.2. Voor het jaar 2014 De FOD VVVL neemt de kosten voor de technologische ontwikkeling en onderhoud van de website op zich.

Er wordt verwacht dat de kosten verbonden aan de front office van het callcenter 60.000 € zullen bedragen en deze kosten worden verdeeld tussen de verschillende entiteiten volgens de volgende verdeelsleutel :

Gouvernement fédéral

50,0 %

30.000 €

Federale overheid

50,0 %

30.000 €

Communauté flamande

25,0 %

15.000 €

Vlaamse Gemeenschap

25,0 %

15.000 €

Communauté française

8,0 %

4.800 €

Franse Gemeenschap

8,0 %

4.800 €

Région wallonne

12,0 %

7.200 €

Waals Gewest

12,0 %

7.200 €

COCOM

2,5 %

1.500 €

GGC

2,5 %

1.500 €

COCOF

2,0 %

1.200 €

COCOF

2,0 %

1.200 €

Communauté germanophone

0,5 %

300 €

Duitstalige Gemeenschap

0,5 %

300 €

100 %

60.000 €

100 %

60.000 €


De verschuldigde bedragen (hierboven) worden gestort op de rekening 679-2004206-89 van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu vóór 1 maart 2014.

De Interministeriële Conferentie kan steeds beslissen om zowel de bijdrage als de hierboven vermelde verdeelsleutel aan te passen mits unanimiteit van de stemmen.

De bedragen die niet gerechtvaardigd worden door de reële prestaties van het call center zullen aan elke enititeit terugbetaald worden volgens de modaliteiten die eigen zijn aan hun organisatie.

Aldus gesloten te Brussel op 24 juni 2013 in zeven originele exemplaren.

Voor de Federale Staat : Mevr. L. ONKELINX, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Pour la Région wallonne : Mevr. E. TILLIEUX, Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des chances Pour la Communauté française : F. LAANAN, Ministre de la Culture, de l'Audiovisuel, de la Santé et de l'Egalité des chances Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Mevr. C. FREMAULT, Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune, compétent pour de la Politique de Santé.

Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétent pour la Politique de Santé.

Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : G. VANHENGEL, Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid.

Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: H. MOLLERS, Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaftfür Familie, Gesundheit und Soziales

^