Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 15 april 2010

Protocolakkoord betreffende het huishoudelijk reglement van de Interministeriële Conferentie Drugs Artikel 1. Voor de toepassing van dit huishoudelijk reglement moet worden verstaan onder de « Conferentie », de Interministeriële Conferentie Dru Art. 2. § 1. De Conferentie vergadert geldig van zodra ieder regeringsniveau vertegenwoordigd(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2010024094
pub.
15/04/2010
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Protocolakkoord betreffende het huishoudelijk reglement van de Interministeriële Conferentie Drugs

Artikel 1.Voor de toepassing van dit huishoudelijk reglement moet worden verstaan onder de « Conferentie », de Interministeriële Conferentie Drugs, opgericht overeenkomstig artikel 31bis van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en hoofdstuk 1 van het samenwerkingsakkoord van 2 september 2002 tussen de Staat, de Gemeenschappen, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gewesten voor een globaal en geïntegreerd drugsbeleid.

Art. 2.§ 1. De Conferentie vergadert geldig van zodra ieder regeringsniveau vertegenwoordigd is. Het stemmenaantal wordt per regeringsniveau bepaald in artikel 3 van bovengenoemd samenwerkingsakkoord. § 2. De Conferentie is samengesteld uit de leden, vermeld in de tabel « Samenstelling van de Interministeriële Conferenties ».

Art. 3.De Conferentie wordt voorgezeten overeenkomstig punt 4.5 van de Omzendbrief betreffende de Interministeriële Conferenties.

Elk jaar in de maand oktober maakt de Voorzitter zijn werkkalender voor het komende jaar over aan het Overlegcomité.

Art. 4.De Voorzitter duidt het secretariaat aan dat uitdrukkelijk belast wordt met het secretariaat van de Conferentie, meer bepaald met de opmaak van de agenda en de notulen en met het coördineren van de ontvangst van de fiches en alle andere documenten nuttig voor de vergaderingen.

Art. 5.Een technische coördinator wordt aangeduid bij de Kanselarij van de Eerste Minister en bij de Kanselarijen van de Minister-Presidenten van de deelstaten.

Het secretariaat van de Conferentie bezorgt alle aan de leden te verdelen documenten elektronisch aan de Centrale Secretarie van het Overlegcomité die zal instaan voor de gecentraliseerde verdeling van de documenten naar de betrokken leden via de informaticatoepassing van de besloten gebruikersgroepen.

De documenten moeten aan de Centrale Secretarie van het Overlegcomité bezorgd worden twee werkdagen vóór de termijnen bepaald in de artikelen 7, § 2, 9, 2de lid en 12 van dit reglement.

Het secretariaat van de Conferentie bezorgt eveneens een afschrift van deze documenten aan de technische coördinator.

Art. 6.Enkel de leden van het Overlegcomité en de leden van de betrokken Interministeriële Conferenties hebben toegang tot de informatica toepassing van de besloten gebruikersgroepen, via de aangeduide personen in de verschillende betrokken beleidscellen of kabinetten.

De namen en de coördinaten van deze personen worden meegedeeld aan de Centrale Secretarie van het Overlegcomité door het Secretariaat van de Conferentie.

Art. 7.§ 1. De Conferentie vergadert, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van de Voorzitter of van een lid van de Conferentie. § 2. De Voorzitter deelt minstens twee maanden op voorhand de datum van de volgende vergadering mee aan de leden van de Conferentie, overeenkomstig de modaliteiten bepaald in artikel 5 van dit reglement.

Ondertussen kan, in geval van hoogdringendheid, deze termijn verminderd worden op initiatief van de Voorzitter of op verzoek van een lid.

Art. 8.§ 1. De Voorzitter stelt de agenda vast waarover de Conferentie beraadslaagt.

De leden van de Conferentie kunnen op de agenda alle punten brengen waarvan zij wensen dat zij onderzocht worden.

Te dien einde maken zij aan het secretariaat van de Conferentie per e-mail een fiche over, conform de door het secretariaat vastgelegde richtlijnen. Zij voegen hierbij alle andere nuttig geachte aanvullende en verklarende stukken.

De aanvraag tot inschrijving van een punt op de agenda en de fiche moeten uiterlijk één maand vóór de datum van vergadering toekomen, of in geval van hoogdringendheid, uiterlijk zeven werkdagen vóór die datum. § 2. Ten laatste één maand voor de Conferentie wordt een voorbereidende vergadering belegd, bestaande tevens uit de leden van de Algemene Cel Drugsbeleid, tijdens welke de Interministeriële Conferentie wordt voorbereid en de agendapunten worden vastgelegd.

Deze vergadering wordt voorgezeten door de secretaris van de Conferentie. § 3. Teneinde de werkzaamheden van de Conferentie te vergemakkelijken kent de voorbereidende vergadering een code toe aan elk document dat zal worden voorgelegd op de Conferentie, op grond van volgende principes : a) Een document waarover bij de voorbereidende vergadering volledige consensus bestaat, krijgt code A;b) Een document dat nog besproken of eventueel geheroriënteerd moet worden door de Conferentie, krijgt code B;c) Een document dat louter ter informatie wordt voorgelegd aan de Conferentie, krijgt code C;d) Een document dat aan de Conferentie de oprichting van een nieuwe werkgroep voorstelt, krijgt code D. § 4. In geval van hoogdringendheid kan de Conferentie met de instemming van al haar leden beraadslagen over punten die niet op de agenda voorkomen.

Art. 9.De Voorzitter van de Conferentie schrijft elke overeenkomst artikel 8, § 1, binnengekomen zaak in op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de Conferentie.

De Voorzitter deelt de agenda en de stukken ingezonden aan de leden van de Conferentie mee, uiterlijk drie weken vóór de datum van de vergadering van deze agenda, overeenkomstig de modaliteiten bepaald in artikel 5 van dit reglement.

Art. 10.De leden van de Conferentie mogen zich niet laten vertegenwoordigen door een medewerker, behoudens aan de Voorzitter meegedeelde onbeschikbaarheid.

De Conferentie moet in elk geval vergaderen op het niveau van de leden in het kader van een procedure van betrokkenheid of overleg.

Ieder lid van de Conferentie kan zich laten vergezellen door een medewerker.

De Conferentie kan iedere persoon uitnodigen om te worden gehoord met het oog op advies.

Art. 11.De beslissingen die worden genomen naar aanleiding van de Conferentie kunnen de vorm aannemen van 3 verschillende types documenten : De « Gemeenschappelijke Verklaring », het document waarin de verschillende partijen hun wil uitdrukken om een bepaald doel te bereiken en een methodologie en procedures te volgen die moeten worden opgezet om dat doel te bereiken.

Het « Protocolakkoord », een document waarin de partijen tot een consensus zijn gekomen om op een specifiek domein een concreet beleid te voeren waarin elk van de actoren zich ertoe verbindt dat uit te voeren, ieder binnen zijn eigen bevoegdheden;

Het « Samenwerkingsakkoord », een document dat de oprichting en het gemeenschappelijk beheer behelst van een dienst of een instelling, het gezamenlijk uitoefenen van bevoegdheden of het gezamenlijk uitwerken van initiatieven, krachtens artikel 92bis, § 1 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.

Die documenten moeten ondertekend en gedateerd worden door elk van de bij het dossier betrokken ministers. Ze bevinden zich op de website van de FOD Volksgezondheid www.health.fgov.be en worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Naast de drie bovenvermelde soorten documenten, zullen de beslissingen genomen tijdens de Conferentie het voorwerp uitmaken van een specifieke notificatie.

Art. 12.Een ontwerp van notulen van de vergadering van de Conferentie bevattende de lijst van aanwezige leden, de beslissingen van de Conferentie alsook de aan de Conferentie gedane officiële mededelingen wordt door het secretariaat opgesteld en aan de leden van de Conferentie toegestuurd binnen de acht werkdagen, overeenkomstig de modaliteiten bepaald in artikel 5 van dit reglement.

Indien binnen acht werkdagen na de toezending van het ontwerp van notulen geen opmerkingen worden gemaakt bij het secretariaat, worden de notulen geacht goedgekeurd te zijn.

In elk geval wordt het ontwerp van notulen steeds op de volgende vergadering van de Conferentie ter definitieve goedkeuring voorgelegd.

Art. 13.De Algemene Cel Drugsbeleid ondersteunt de Conferentie overeenkomstig de bepalingen van bovengenoemd samenwerkingsakkoord.

Art. 14.De Voorzitter van de Conferentie is belast met het overmaken van de definitieve agenda's en de goedgekeurde notulen van de Conferentie naar alle Parlementen, volgens de modaliteiten die hij bepaalt.

Art. 15.Dit reglement treedt in werking op 25 januari 2010.

Voor de Federale Staat : L. ONKELINX Vice-Eerste Minister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie Y. LETERME Eerste Minister, belast met de Coördinatie van het Migratie- en asielbeleid J. MILQUET Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid S. VANACKERE Vice-Eerste Minister en Minister van Buitenlandse Zaken en Institutionele Hervormingen D. REYNDERS Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën en Institutionele Hervormingen S. DE CLERCK Minister van Justitie A. TURTELBOOM Minister van Binnenlandse Zaken S. LARUELLE Minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid P. DE CREM Minister van Landsverdediging V. VAN QUICKENBORNE Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen M. DAERDEN Minister van Pensioenen en Grote Steden M. WATHELET Staatssecretaris voor Begroting, toegevoegd aan de Minister van Begroting Staatssecretaris voor Migratie-en asielbeleid, toegevoegd aan de Minister belast met Migratie- en asielbeleid, en wat de Coördinatie van het Migratie- en asielbeleid betreft, toegevoegd aan de Eerste Minister Staatssecretaris voor Gezinsbeleid, toegevoegd aan de Minister van Werk, en wat de aspecten inzake personen- en familierecht betreft, toegevoegd aan de Minister van Justitie, Staatssecretaris voor de Federale Culturele Instellingen, toegevoegd aan de Eerste Minister E. SCHOUPPE Staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister Ph. COURARD Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie Voor het Waals Gewest : P. FURLAN Ministre des Pouvoirs locaux, de la Ville et du Tourisme E. TILLIEUX Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des chances Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Voor de Franse Gemeenschap : A. ANTOINE Vice-Président, Ministre du Budget, des Finances, de l'Emploi, de la Formation, des Sports et de la politique aéroportuaire F. LAANAN Ministre de la Culture, de l'Audiovisuel, de la Santé et de l'Egalité des chances Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Ch. PICQUE Minister-president van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest Für der Deutschsprachige Gemeinschaft : H. MOLLERS Minister für Familie, Gesundheit und Soziales, Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : B. CEREXHE Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC), belast met Gezondheidsbeleid en Openbaar Ambt J.-L. VANRAES Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (COCOM), belast met Gezondheidsbeleid, Financiën, Begroting en Externe Betrekkingen Voor de Franse Gemeenschapscommissie : B. CEREXHE Membre du Collège de la Commission communautaire française (COCOF), chargé de la Fonction publique, de la Politique de la Santé et de la Formation professionnelle des Classes moyennes

^