Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 03 mei 2006

Interministeriële Conferentie Volksgezondheid Drugs 13.2. - Registratie van de behandelingsaanvragen via de Treatment Demand Indicator Registratie van de behandelingsaanvragen via de operationalisatie van de Europese Treatment Demand I 1. Ondertekenen van een Protocolakkoord We stellen voor aan de Ministers het bijgevoegde protoco(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2006022273
pub.
03/05/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Interministeriële Conferentie Volksgezondheid Drugs 13.2. - Registratie van de behandelingsaanvragen via de Treatment Demand Indicator Registratie van de behandelingsaanvragen via de operationalisatie van de Europese Treatment Demand Indicator 1. Ondertekenen van een Protocolakkoord We stellen voor aan de Ministers het bijgevoegde protocolakkoord te ondertekenen.Dit document herneemt de inhoud van het document dat aan de Ministers voorgelegd werd op de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 13 juni 2005, maar zonder het deel omtrent de financiële evaluatie waar over gediscussieerd werd.

Dit Protocolakkoord heeft als doel een kader te bieden voor de Belgische operationalisatie van het Europese TDI Protocol (« TDI » staat voor « Treatment Demand Indicator »), wat een nationale registratie van de behandelingsaanvragen betreffende drugs en alcohol zal toelaten. 2. Stand van zaken betreffende de registratie van behandelingsaanvragen De TDI werkgroep van de Cel Gezondheidsbeleid Drugs werkt sinds één jaar aan de operationalisatie van het TDI Protocol. De huidige opdrachten van de TDI werkgroep zijn de volgende : - verifiëren van de gebruikte methodologie van de verschillende registratiesystemen en de centra die reeds TDI gegevens registreren (in vergelijking met de Technische Annex van de TDI werkgroep); - voor de eerste Interministeriële Conferenties van 2006, dankzij de inlichtingen van de registratiesystemen, een financiële evaluatie voorstellen (per bevoegde minister) en een schatting maken van de nodige termijnen voor de operationalisatie.

I. Inleiding Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden, op het vlak van het gezondheidsbeleid beschikken;

Gelet op de Belgische verplichtingen aangaande de drugproblematiek, in het kader van het Verdrag van Maastricht (EEC rule nr. 302/93 of the Council of 8 February 1993);

Gelet op het feit dat de registratie van de Treatment Demand Indicator (TDI) en het doorgeven van deze indicator aan het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EWDD) deel uitmaken van deze verplichtingen;

Gelet op het Actie Plan Drugs 2005-2008 van de Europese Unie (2005/C168/01) waarvoor de Treatment Demand Indicator volledig operationeel moet zijn in 2008 in de Lidstaten;

Overwegende dat momenteel geen gegevens van het TDI Protocol naar het EWDD doorgestuurd worden en dat men moet kunnen verzekeren dat de methoden van registreren vergelijkbaar zijn;

Overwegende dat de registratie van behandelingsaanvragen ook een nut heeft op Belgisch niveau en op het niveau van de Gemeenschappen en Gewesten, vermits het toelaat informatie te geven die momenteel ontbreekt zoals het aantal behandelingscentra (volgens de definitie van de Technische Annex), het aantal nieuwe personen in behandeling en de drugs die aan de basis van de behandelingsaanvragen liggen (alcohol inbegrepen);

Gebaseerd op het werk van de TDI werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de bestaande registratiesystemen en gesuperviseerd door de Cel Gezondheidsbeleid Drugs;

Binnen hun respectievelijke bevoegdheden, engageren de ondertekenende partijen zich tot het ondersteunen van de operationalisatie van de nationel registratie van behandelingsaanvragen volgens volgende modaliteiten : II. Definities

Artikel 1.De definitie van een behandelingscentrum werd opgenomen in de Technische Annex, goedgekeurd door de TDI werkgroep van de Cel Gezondheidsbeleid Drugs.

Art. 2.De registratiesystemen zijn de organen die momenteel gegevens verzamelen afkomstig van de behandelingscentra.

III. Nationale registratie van de Treatment Demand Indicator

Art. 3.De bestaande registratiesystemen zullen slechts worden gewijzigd voor zover ze niet toelaten gegevens conform het Belgische TDI-Protocol te verzenden. Zo kunnen de registratiesystemen bijkomende gegevens bevatten naast de gegevens die nodig zijn voor de TDI-indicator.

Art. 4.De inhoud van de velden van de registratie wordt verduidelijkt in de bijgevoegde Technisch Annex. Deze annex is opgesteld door de TDI werkgroep in samenwerking met het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Over dit document bestaat een consensus. De annex omvat een aan het Belgische systeem aangepaste concrete uiteenzetting over de gebruikte concepten en variabelen in het TDI-Protocol. Alcohol is toegevoegd als primaire drug, net zoals buprenorfine.

Art. 5.De weg die de gegevens afleggen, omvat vier niveaus. 1. De registratie van de nieuwe behandelingen wordt uitgevoerd door de behandelingscentra zelf.2. De door de centra geanominiseerde gegevens worden ten minste een keer per jaar naar de registratiesystemen gestuurd.3. De registratiesystemen versturen de nodige tabellen samen met de aanvragen voor alcohol en buprenorfine.Die tabellen worden in elektronisch formaat naar het WIV gezonden, dat een centraal register beheert, in overeenstemming met het onderlinge overdrachtcontract dat door de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt gesuperviseerd en gewaarborgd. 4. Het WIV stuurt de gegevens vervolgens door naar het EWDD in het formaat dat expliciet door het Europees Waarnemingscentrum wordt gevraagd.Momenteel wordt dat formaat door de Standard Tables weergegeven. Deze Belgische gegevens zullen tevens aan de betrokken Belgische ministers en aan de registratiesystemen worden doorgegeven.

Aan de ministers van de Gemeenschappen en Gewesten zullen een aggregatie, een overzicht en een analyse worden bezorgd van de gegevens die betrekking hebben op hun Gemeenschap of Gewest en dit voor alle registratiesystemen.

Art. 6.De gegevens worden op twee niveaus geanonimiseerd. Enerzijds sturen de behandelingscentra, volgens een nog te bepalen protocol, op het niveau van de patiënt geanonimiseerde gegevens naar de registratiesystemen. Anderzijds worden de naar het WIV doorgestuurde gegevens ook op het niveau van de behandelingscentra geanonimiseerd (de identificatie van de behandelingscentra is niet zichtbaar in de gegevens die naar het WIV worden gestuurd). De gebruikte methoden voor de anonimisering zullen bepaald worden in overleg met de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Art. 7.Er wordt voor feedback gezorgd. Elk behandelingscentrum zal zijn eigen gegevens kunnen consulteren bij het registratiesysteem. Ook kan dat laatste zijn eigen gegevens bij het WIV consulteren.

Art. 8.Er zal een Coördinatiecomité van het Register worden opgericht met als opdracht de goede werking van de hele TDI-registratieprocedure te garanderen volgens de regels van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Vertegenwoordigers van de registratiesystemen, het WIV en de andere betrokken administraties zullen deel uitmaken van dit Comité. Het Comité moet toezien op de naleving van de overeenkomsten door de verschillende partijen.

Bovendien heeft het de opdracht de kwaliteit van de uitgewisselde gegevens te controleren. Het kan aanpassingen van de TDI-registratie voorstellen.

Art. 9.Alle processen van de TDI-registratie moeten in een of meer overeenkomsten worden geformaliseerd. In die tekst(en) is het gebruik en de verspreiding van de gegevens door de registratiesystemen en door het WIV zeer duidelijk afgebakend. Het is de bedoeling om de behandelingscentra en de individuele personen te garanderen dat de gegevens zonder hun toestemming niet worden gebruikt voor andere doelen dan die van de TDI.

Art. 10.De Cel Gezondheidsbeleid Drugs zal de registratie blijven opvolgen en waakt erover dat alles verloopt zoals omschreven in dit Protocolakkoord.

IV. Kost van de aanpassing van de registratie

Art. 11.Elke minister is verantwoordelijk voor de implementatie van de aanpassingen aan de registratiesystemen waarvoor hij of zij bevoegd is en ook voor het financieren van de eventuele meerkost die het gevolg is van de aanpassingen. Elke minister stelt een projectfiche op waarbij de nodige aanpassingen en de daaraan verbonden kosten in detail worden weergegeven.

Art. 12.De aangepaste registratiesystemen moeten operationeel zijn ten laatste op 1 januari 2007, zodat vanaf 2008 opnieuw gegevens kunnen geleverd worden aan het EWDD. Aldus overeengekomen te Brussel op 12 december 2005.

Voor de federale Regering : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, R. DEMOTTE Voor de Vlaamse Regering : De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, I. VERVOTTE Pour le Gouvernement de la Communauté française : La Ministre de l'Enfance, de l'Aide à la Jeunesse et de la Santé, Mme C. FONCK Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft: Der Minister für Ausbildung und Beschäftigung, Soziales und Tourismus, B. GENTGES Pour le Gouvernement wallon : Le Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des Chances, Mme Ch. VIENNE Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région de Bruxelles-Capitale : Le Membre du Collège, chargé de la Santé, B. CEREXHE Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor Gezondheid, G. VANHENGEL

^