Etaamb.openjustice.be
Overeenkomst
gepubliceerd op 03 mei 2024

Overeenkomst betreffende de overdracht van persoonsgegevens tussen de Federale Overheidsdienst Financiën en de Kredietgevers I. Identificatie van de bij de gegevensuitwisseling betrokken federale overheidsinstantie of private organisatie (...) 1) De Federale Overheidsdienst Financiën, hierna FOD Financiën genoemd, geregistreerd bij de Kruisp(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2024004110
pub.
03/05/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Overeenkomst betreffende de overdracht van persoonsgegevens tussen de Federale Overheidsdienst Financiën en de Kredietgevers I. Identificatie van de bij de gegevensuitwisseling betrokken federale overheidsinstantie(s) of private organisatie Deze overeenkomst wordt opgemaakt tussen de federale overheidsinstantie die de persoonsgegevens doorgeeft die het voorwerp van deze overeenkomst uitmaken: 1) De Federale Overheidsdienst Financiën, hierna FOD Financiën genoemd, geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0308.357.159, met kantoren gevestigd aan de Koning Albert II-laan 33 bus 50, 1030 Brussel, en vertegenwoordigd door mevrouw Hilde Aerts, tijdelijk aangeduid als Voorzitter van het Directiecomité, En de volgende private organisatie die de persoonsgegevens ontvangt die het voorwerp van deze overeenkomst uitmaken: 2) KBC Bank NV, hierna Kredietgever genoemd, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0462 920 226 waarvan de kantoren gelegen zijn Havenlaan 2 te 1080 Brussel en die vertegenwoordigd wordt door: - mevrouw Marianne Boucquey en - de heer Dirk Mampaey. Hierna gezamenlijk, "De Partijen" De Partijen zijn het volgende overeengekomen: II. Definities Overeenkomstig artikel 4 van de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, hierna AVG), wordt, in het kader van deze overeenkomst, verstaan onder: - "ontvanger", de natuurlijke persoon of rechtspersoon, de overheidsinstantie, de dienst of een ander orgaan, al dan niet een derde, aan wie/waaraan de persoonsgegevens worden verstrekt.

Overheidsinstanties die mogelijk persoonsgegevens ontvangen in het kader van een bijzonder onderzoek overeenkomstig het Unierecht of het recht van Lidstaten, gelden echter niet als ontvangers; de verwerking van die gegevens door die overheidsinstanties strookt met de gegevensbeschermingsregels die op het betreffende verwerkingsdoel van toepassing zijn. (1) - "persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator, zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator, of van één of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon. - "verwerkingsverantwoordelijke": de natuurlijke persoon of rechtspersoon, de overheidsinstantie, de dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking vaststelt. Wanneer de doelstellingen van en de middelen voor deze verwerking in het Unierecht of het recht van de Lidstaten worden vastgesteld, kan daarin worden bepaald wie de verwerkingsverantwoordelijke is of volgens welke criteria deze wordt aangewezen. - "verwerker": de natuurlijke persoon of rechtspersoon, de overheidsinstantie, de dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt. - "derde": een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene, noch de verwerkingsverantwoordelijke, noch de verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken. - "verwerking": een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens.

In het kader van de toepassing van deze overeenkomst wordt bovendien verstaan onder: - "doeleinde": doel waarvoor de gegevens verwerkt worden. - "toestemming" (van de betrokkene): elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting waarmee de betrokkene door middel van een verklaring of een ondubbelzinnige actieve handeling hem betreffende verwerking van persoonsgegevens aanvaardt (cfr. ook overwegingen 32, 42 en 43 van de Algemene Verordening Persoonsgegevens, de "AVG").

III. Context In bepaalde omstandigheden kan de Kredietgever bij de beoordeling van een kredietaanvraag, nood hebben aan informatie over de belastingplichtige die het krediet aanvraagt (hierna "de Kredietaanvrager" genoemd (2)).

Deze informatie wordt tot op heden manueel verstrekt door de Kredietaanvrager zelf. Een dergelijke manuele mededeling is omslachtig en blijft niet noodzakelijk beperkt tot die gegevens van de Kredietaanvrager en zijn/haar partner.

Om de kredietaanvraag te vereenvoudigen en de dienstverlening voor de cliënt op afstand te faciliteren, heeft FOD Financiën en de Kredietgevers - bijgestaan door Febelfin als facilitator - een project uitgewerkt om de Kredietgevers de mogelijkheid te bieden - zonder verplichting - bepaalde gegevens uit het aanslagbiljet van de Kredietaanvrager rechtstreeks digitaal op te vragen aan de FOD Financiën.

Deze mogelijkheid tot elektronische uitwisseling van informatie heeft niet als doel de uitwisseling op papier tussen de kredietaanvrager en kredietinstelling te vervangen. De twee opties blijven mogelijk.

Gezien de informatie in principe volledig uit persoonsgegevens zal bestaan in de zin van de AVG moet een bescherming conform de AVG voorzien worden.

IV. Voorwerp van de overeenkomst 1.

Deze overeenkomst heeft als voorwerp het doorgeven van de in Bijlage I opgelijste gegevens van FOD Financiën aan de Kredietgever.

Om bovenvermeld proces te faciliteren zal de Kredietaanvrager bij de kredietaanvraag de vrije keuze geboden worden om de nodige gegevens, zoals bepaald in bijlage van deze overeenkomst op elektronische wijze ter beschikking te stellen van de desbetreffende Kredietgever (contractpartij bij onderhavige overeenkomst).

Deze vrije toestemming zal verleend worden via het systeem MyMinFin van de FOD Financiën volgens de modaliteiten inzake de mededeling van gegevens beschreven in Bijlage II. 2.

Deze overeenkomst en bijbehorende elektronische gegevensoverdracht is enkel van toepassing op zelfstandigen die gedurende de laatste drie jaar voorafgaand aan de aanvraag tot krediet, minstens één keer een inkomen als zelfstandige hebben ontvangen. Er zullen dus enkel gegevens worden uitgewisseld met betrekking tot het inkomen verkregen als zelfstandige binnen deze periode van drie jaar.

Deze overeenkomst is niet van toepassing op loontrekkenden, of op andere statuten, behalve indien de Kredietaanvrager, binnen deze periode van drie jaar voorafgaand aan de kredietaanvraag, voor eenzelfde jaar naast het inkomen van loontrekkenden ook een inkomen van zelfstandige heeft ontvangen. Desgevallend, zullen de gegevens van het betrokken jaar overgemaakt worden.

V. Identificatie van de partijen in hun hoedanigheid van afzonderlijke verwerkingsverantwoordelijken In het kader van de in deze overeenkomst bedoelde gegevensdoorgifte, treden de Federale Overheidsdienst Financiën en de Kredietgever op als afzonderlijke verwerkingsverantwoordelijken, namelijk als organen die respectievelijk de doeleinden en de middelen van de verwerking van de desbetreffende persoonsgegevens bepalen.

In het kader van de uitvoering van deze overeenkomst zijn de verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de algemene verordening gegevensbescherming: 1. De Federale Overheidsdienst Financiën, afgekort "FOD Financiën", geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0308.357.159, met kantoren gevestigd aan de Koning Albert II-laan 33 bus 50, 1030 Brussel, en vertegenwoordigd door mevrouw Hilde Aerts, tijdelijk aangeduid als Voorzitter van het Directiecomité. 2. KBC Bank NV, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0462 920 226 waarvan de kantoren gelegen zijn te 1080 Brussel, Havenlaan 2 en die vertegenwoordigd wordt door: - mevrouw Marianne Boucquey en - de heer Dirk Mampaey. VI. Rechtmatigheid De door deze overeenkomst georganiseerde verwerking is rechtmatig in hoofde van FOD Financiën op grond van art. 6 1. a) AVG omdat de betrokkene vrije toestemming heeft gegeven voor de elektronische verwerking van zijn persoonsgegevens voor één of meer specifieke doeleinden.

VII. Doeleinden met het oog op de doorgifte van de persoonsgegevens 1) Het (de)doeleinde(n) waarvoor FOD Financiën de gegevens die het voorwerp van de verwerking uitmaken, oorspronkelijk verzameld heeft: De oorspronkelijke gegevensverwerking vindt zijn wettelijke basis in de van kracht zijnde fiscale wetgeving (WIB 92). Meer bepaald worden de gegevens verzameld om de bijdragen van de rijksinwoners aan de overheid in functie van de noodzakelijke en verleende openbare diensten vast te stellen en te innen. 2) De doeleinden waarvoor de Kredietgever de toegang vraagt tot de gegevens die het voorwerp van de verwerking uitmaken: De bij FOD Financiën opgevraagde gegevens, zijn bestemd voor de digitale verwerking van een kredietaanvraag op vraag van de Kredietnemer.Zo kan de analyse van de terugbetalingscapaciteit van de Kredietnemer geautomatiseerd gebeuren.

De regelgeving inzake kredieten verplicht immers de Kredietgevers om de pertinente informatie te vragen die zij noodzakelijk achten om de haalbaarheid van het beoogde project waarvoor het krediet wordt aangevraagd, hun financiële toestand en hun terugbetalingsmogelijkheden en hun lopende financiële verbintenissen te beoordelen.

In functie van het type krediet zal de verwerking op basis van verschillende wetgevingen kunnen gebeuren bv.: - Voor hypothecaire en consumentenkrediet: Boek VII WER - Voor ondernemingskredieten: wet van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013003461 bron federale overheidsdienst financien Wet betreffende diverse bepalingen inzake de financiering voor kleine en middelgrote ondernemingen sluiten betreffende diverse bepalingen diverse bepalingen inzake de financiering voor kleine en middelgrote ondernemingen Deze analyse wordt gedaan met gegevens over een aanslagtermijn van drie jaar met het oog op de inschatting van de evolutie en stabiliteit van het beschikbare inkomen van de Kredietaanvrager.

De partijen bevestigen dan ook dat de doeleinden waarvoor de gegevens doorgegeven worden, overeenkomstig deze overeenkomst, compatibel zijn met de doeleinden waarvoor de gegevens aanvankelijk verzameld werden.

VIII. Categorieën van persoonsgegevens De categorieën gegevens worden nader beschreven in Bijlage I. IX. Termijn voor bewaring van de gegevens en verantwoording van de noodzaak van die termijn De Kredietgever bepaalt in zijn kredietovereenkomst met de Kredietaanvrager de termijn gedurende dewelke de gegevens bewaard zullen worden.

Elke verwerkingsverantwoordelijke heeft kennis van de bepalingen in de AVG en zal deze bepalingen naleven.

X. Periodiciteit van de gegevensdoorgifte De toegang tot Web Service is beperkt tot 15 minuten vanaf het moment van versturen van de token door de FOD Financiën.

XI. Periodiciteit van de gegevensaanvraag Permanent XII. Ontvangerscategorieën De gegevens worden intern gebruikt door de aangestelden van de Kredietgever die instaat voor de behandeling en het beheer van de dossiers die met het oog op de realisatie van de bovenvermelde doeleinden worden aangelegd.

Overeenkomstig artikel 5, f), van de AVG werden ook ten aanzien van deze aangestelden passende technische en organisatorische maatregelen genomen om te waarborgen dat de persoonsgegevens beschermd zijn tegen ongeoorloofde en onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging.

Bovengenoemde personen hebben bijkomend toegang tot onderhavige persoonsgegevens, maar enkel en alleen op voorwaarde dat zij van deze toegang gebruik maken binnen de perken van de taken en bevoegdheden die hen door de regelgeving worden verleend. Elke verwerkingsverantwoordelijke heeft kennis van de bepalingen in de AVG en zal de verplichtingen op haar van toepassing naleven.

XIII. Doorgifte aan derden Doorgifte aan derden is niet toegestaan, behoudens indien dit wordt toegelaten op basis van de gegevensbeschermingsregelgeving.

XIV. Veiligheid Overeenkomstig de artikelen 32 tot 34 van de AVG verbinden de partijen zich ertoe hun persoonsgegevens te beschermen tegen elke inbreuk op de beveiliging die, hetzij per ongeluk, hetzij onrechtmatig, leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of ongeoorloofde toegang tot de desbetreffende gegevens.

Door de ondertekening van deze overeenkomst bevestigt de Kredietgever de passende technische en organisatorische maatregelen te hebben genomen en ervoor gezorgd te hebben dat de ICT-infrastructuren waarmee de bij de verwerking van de persoonsgegevens betrokken uitrustingen verbonden zijn, de vertrouwelijkheid en de integriteit van die persoonsgegevens te waarborgen.

Partijen zijn vrij om deze veiligheidsmaatregelen samen verder te detailleren en te beschrijven. Desgevallend wordt dit in een Bijlage III opgenomen.

In geval van een veiligheidsincident in het kader van de mededeling van de gegevens, onderwerp van huidige overeenkomst, verbindt de Kredietgever zich ertoe onmiddellijk de FOD Financiën te verwittigen en telefonisch en per aangetekend schrijven de Data Protection Officer en de Gegevensbeschermingsautoriteit te contacteren, wanneer dit vereist is.

De Kredietgever verbindt zich er ook toe om onmiddellijk de consultaties van de Web Service te stoppen. FOD Financiën zal bij het voordoen van een veiligheidsincident geen tokens meer verzenden tot wanneer het veiligheidsincident is opgelost.

XV. Wettelijke beperkingen van toepassing op de rechten van de betrokkenen Er zijn geen wettelijke afwijkingen (artikel 23 AVG) van de rechten van de betrokkenen.

De gegevensverwerking(en) uitgevoerd door de overheidsinstantie of private organisatie die de gegevens ontvangt, naar aanleiding van de gegevensdoorgifte bedoeld in deze overeenkomst, maakt (maken) geenszins het voorwerp uit van wettelijke beperkingen die van toepassing zijn op de rechten van de betrokkenen. De betrokkenen beschikken dus ten volle over de rechten die de AVG hen verleent.

De partijen verbinden zich ertoe te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de uitoefening van de rechten van de betrokkene.

XVI. Vertrouwelijkheid De Kredietgever garandeert de vertrouwelijkheid van de gegevens en de resultaten van de verwerking ervan in het kader van deze overeenkomst.

Daaruit volgt dat deze gegevens en de verwerkingsresultaten: ? Verwerkt zullen worden overeenkomstig de in deze overeenkomst beschreven doeleinden, ? Niet langer bewaard zullen worden dan de voor de verwerking nodige bewaringsduur, ? Niet verspreid, noch gekopieerd zullen worden.

De Kredietgever en alle personen aan wie de Kredietgever gegevens meedeelt, zijn gebonden door de vertrouwelijkheid met betrekking tot de informatie die zij zouden hebben kunnen krijgen krachtens deze overeenkomst.

XVII. Wijzigingen en evaluatie van de overeenkomst Indien de Partijen het nodig achten, zal deze overeenkomst herzien worden.

Deze overeenkomst mag enkel schriftelijk met het akkoord van beide contractpartijen gewijzigd worden en met de bijstand van Febelfin als facilitator.

Alle aanpassingen zullen in werking treden vanaf de datum die in de aangepaste overeenkomst vastgelegd zal worden.

XVIII. Technische ondersteuning - Communicatie Voor de specifieke technische behoeften die voortvloeien uit het voorwerp van deze overeenkomst zullen de partijen de technische ondersteuning regelen via een Service Level Agreement. (Zie bijlage 1 voor de SLA).

XIX. Geschillen en sancties In geval van toepassingsproblemen of bij overtreding van deze overeenkomst, verbinden de Partijen zich ertoe overleg te plegen en samen te werken teneinde zo snel mogelijk tot een minnelijke schikking te komen.

FOD Financiën mag, bij overmacht, zonder voorafgaande ingebrekestelling, de doorgifte van de in deze overeenkomst bedoelde gegevens opschorten. FOD Financiën zal in dat geval de Kredietgever zo snel mogelijk op de hoogte brengen.

Bij gebrek aan akkoord tussen de partijen en onverminderd andere wettelijke of regelgevende bepalingen, zijn uitsluitend de burgerlijke rechtscolleges van de plaats van de maatschappelijke zetel van de FOD Financiën die de in deze overeenkomst bedoelde gegevens doorgestuurd heeft, bevoegd om het geschil te beslechten.

XX. Opzegging Elke partij kan een einde maken aan deze overeenkomst mits de betekening van een vooropzeg van zes maanden aan de andere partij per aangetekend schrijven.

XXI. Duur van de overeenkomst en inwerkingtreding Deze overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening en wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Opgemaakt te Brussel in evenveel exemplaren als er partijen zijn, op ...

Voor FOD Financiën, Hilde Aerts Voorzitter van het Directiecomité Ad Interim Voor Kredietgever De vertegenwoordiger, _______ Nota (1) Hieraan moet worden toegevoegd, zoals uiteengezet in de memorie van toelichting van de voormelde wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten, dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de overheden bedoeld in ondertitel 3 van titel 3 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van persoonsgegevens, geen ontvangers zijn, in de zin de definitie van de Verordening.De inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de overheden bedoeld in ondertitel 3 van titel 3 zijn dan ook uitgesloten van de vermelding in de overeenkomst. (2) Desbetreffende kunnen enkel de door de FSMA erkende Kredietgegevens en, desgevallend, enkel de door de FOD Economie erkende leasingsmaatschappijen deelnemen aan huidige overeenkomst. Bijlage I. Categorieën van doorgegeven persoonsgegevens en hun formaat Uit de aangifte personenbelasting deel I en II met bijpassende IPCAL-codes:

Gegeven 1

Donnée 1

Gegevenscategorie

Vak II Persoonlijke gegevens en gezinslasten 1030/A0300 aantal kinderen volledig ten laste 1034/A0340 aantal kinderen, belastingsvoordeel voor 50% toekennen aan de andere ouder 1036/A0360 aantal kinderen, belastingsvoordeel voor 50% toe te kennen

Catégorie de données

Cadre II - Renseignements d'ordre personnel et charges de famille 1030/A0300 nombre d'enfants totalement à charge 1034/A0340 nombre d'enfants avec hébergement réparti de manière égalitaire 1036/A0360 nombre d'enfants à charge de l'autre parent avec hébergement réparti de manière égalitaire

De noodzaak van die gegevens in het licht van het nagestreefde doeleinde motiveren (proportionaliteit)

De aanwezigheid van kinderen ten laste bepaalt het minimale huishoudbudget dat de kredietnemer na aftrek van de kredietlasten moet overhouden.

Justifier la nécessité de ces données au regard de la finalité poursuivie (proportionnalité)

La présence d'enfants à charge détermine le budget minimum du ménage qui doit rester à l'emprunteur après déduction des charges du prêt.

Formaat van de doorgegeven gegevens (papier, digitaal, ...)

Digitaal via Web Service

Format des données transmises (papier, numérique, etc.)

Numérique via un service web

Gegeven 2

Donnée 2

Gegevenscategorie

Voor ondernemers in bijberoep Vak IV wedden, lonen, ... 1250/A2500 2250/B2500 wedden, lonen, 1247/A2470 2247/B2470 december (overheid) 1257/A2570 2257/B2570 niet-ingehouden persoonlijke sociale bijdragen 1258/A2580 2258/B2580 werkelijke beroepskosten A7300->7300 B7300->7300 forfaitaire beroepskosten 1286/A2860 2286/B2860 bedrijfsvoorheffing Vak V Pensioenen 1228/A2280 2228/B2280 gewone wettelijke pensioenen 1211/A2110 2211/B2110 andere persioenen, renten 1225/A2250 2225/B2250 bedrijfsvoorheffing Vak XII voorafbetalingen 1570/A5700 2570/B5700 voorafbetalingen Voor bedrijfsleiders Vak XVII bezoldigingen van bedrijfsleiders 1400/A4000 2400/B4000 bezoldigingen 1405/A4050 2405/B4050 niet ingehouden persoonlijke sociale bijdragen 1406/A4060 2406/B4060 werkelijke beroepskosten A7080->7080 B7080->7080 forfaitaire beroepskosten 1407/A4070 2407/B4070 bedrijfsvoorheffing Voor zelfstandigen Vak XVIII Winst uit nijverheids-, handels- of landbouwondernemingen 1600/A6000 2600/B6000 bruto winst van de eigenlijke exploitatie 1632/A6320 2632/B6320 sociale bijdragen 1606/A6060 2606/B6060 werkelijke beroepskosten A6199->6199 B6199->6199 forfaitaire beroepskosten 1611/A6110 2611/B6110 bezoldiging aan meewerkende partner 1616/A6160 2616/B6160 toekenning aan meewerkende partner Vak XX Voorheffingen 1758/A7580 2758/B7580 bedrijfsvoorheffing Voor vrije beroepen Vak XIX Baten van vrije beroepen, ... 1650/A6500 2650/B6500 ontvangsten 1656/A6560 2656/B6560 sociale bijdragen 1657/A6570 2657/B6570 werkelijke beroepskosten A6689->6689 B6689->6689 forfaitaire beroepskosten 1669/A6690 2669/B6690 bezoldiging aan meewerkende partner 1663/A6630 2663/B6630 toekenning aan meewerkende partner Voor de meewerkende partner Vak XXI bezoldiging meewerkende partner 1450/A4500 2450/B4500 toegkende bezoldigingen 1451/A4510 2451/B4510 sociale bijdragen 1452/A4520 2452/B4520 werkelijke beroepskosten A7234->7234 B7234->7234 forfaitaire beroepskosten

Catégorie de données

Pour les indépendants à titre complémentaire Cadre IV - Traitements, salaires, ... 1250/A2500 2250/B2500 Traitements, salaires 1247/A2470 2247/B2470 Rémunérations payées en décembre (autorité publique)) 1257/A2570 2257/B2570 Cotisations sociales personnelles non retenues 1258/A2580 2258/B2580 Frais professionnels réels A7300->7300 B7300->7300 Frais professionnels forfaitaires 1286/A2860 2286/B2860 Précompte professionnel Cadre V - Pensions 1228/A2280 2228/B2280 Pensions légales ordinaires 1211/A2110 2211/B2110 Autres pensions 1225/A2250 2225/B2250 Précompte professionnel Cadre XII - Versements anticipés 1570/A5700 2570/B5700 Versements anticipés Pour les dirigeants d'entreprises Cadre XVI - Rémunérations des dirigeants d'entreprises 1400/A4000 2400/B4000 Rémunérations 1405/A4050 2405/B4050 Cotisations sociales personnelles non retenues 1406/A4060 2406/B4060 Frais professionnels réels A7080->7080 B7080->7080 Frais professionnels forfaitaires 1407/A4070 2407/B4070 Précompte professionnel Pour les indépendants Cadre XVII - Bénéfices d'entreprises industrielles, commerciales ou agricoles 1600/A6000 2600/B6000 Bénéfice brut 1632/A6320 2632/B6320 Cotisations sociales 1606/A6060 2606/B6060 Frais professionnels réels A6199->6199 B6199->6199 Frais professionnels forfaitaires 1611/A6110 2611/B6110 Rémunérations du conjoint aidant 1616/A6160 2616/B6160 Attribution au conjoint aidant Cadre XIX - Eléments imputables 1758/A7580 2758/B7580 Précompte professionnel Pour les professions libérales Cadre XVIII - Profits des professions libérales, ... 1650/A6500 2650/B6500 Recettes 1656/A6560 2656/B6560 Cotisations sociales 1657/A6570 2657/B6570 Frais professionnels réels A6689->6689 B6689->6689 Frais professionnels forfaitaires 1669/A6690 2669/B6690 Rémunérations du conjoint aidant 1663/A6630 2663/B6630 Attribution au conjoint aidant Pour les conjoints aidants Cadre XX - Rémunerations des conjoints aidants 1450/A4500 2450/B4500 Rémunérations attribuées par le conjoint 1451/A4510 2451/B4510 Cotisations sociales 1452/A4520 2452/B4520 Frais professionnels réels A7234->7234 B7234->7234 Frais professionnels forfaitaires

De noodzaak van die gegevens in het licht van het nagestreefde doeleinde motiveren (proportionaliteit)

Gegevens met betrekking tot Inkomstengegevens, voorafbetalingen, kosten, te betalen belastingen en bedrijfsvoorheffingen dienen ter bepaling van het beschikbare inkomen waarmee deze belastingen, het huishoudbudget en kredieten kunnen terugbetaald worden. Deze zijn noodzakelijke gegevens voor de Kredietgever om zijn taak als dusdanig te kunnen vervullen.

In het geval van een meewerkende partner, komt het inkomen van de partner ook voort uit de activiteit waarvoor het krediet wordt aangevraagd.

Justifier la nécessité de ces données au regard de la finalité poursuivie (proportionnalité)

Les données relatives aux revenus, aux versements anticipés, aux frais, aux impôts à payer et aux précomptes professionnels servent à déterminer le revenu disponible avec lequel ces impôts, le budget du ménage et les crédits peuvent être remboursés. Ces données sont nécessaires pour que le prêteur puisse exercer ses missions de vérification.

Dans le cas d'un conjoint aidant, les revenus du partenaire proviennent également de l'activité pour laquelle le crédit est demandé.

Formaat van de doorgegeven gegevens (papier, digitaal, ...)

Digitaal via Web Service

Format des données transmises (papier, numérique, etc.)

Numérique via un service web

Gegeven 3

Donnée 3


Gegevenscategorie

Voor ondernemers in bijberoep Vak III Inkomsten uit onroerende goederen 1106/A1060 2106/B1060 K;I. (verhoogd) 1107/A1070 2107/B1070 K.I. gronden, materieel en outillering 1108/A1080 2108/B1080 K.I. verhoogd 1109/A1090 2109/B1090 K.I. gebouwen 1112/A1120 2112/B1120 K.I.gronden materieel en outillering 1114/A1140 2114/B1140 erfpacht/opstalvergoedingen 1115/A1150 2115/B1150 K.I. materieel en outillering 1146/A1460 2146/B1460 intersten 1138/A1380 2138/B1380 interesten 1139/A1390 2139/B1390 interesten 1147/A1470 2147/B1470 erfpacht/opstalvergoedingen

Catégorie de données

Cadre III - Revenus de biens immobiliers 1106/A1060 2106/B1060 RC - Bâtiments non loués ou non affectés par le locataire à sa profession (majoré) 1107/A1070 2107/B1070 RC - Terrains, matériel et outillage 1108/A1080 2108/B1080 RC - Immeubles donnés en location à des fins agricoles ou horticoles (majoré) 1109/A1090 2109/B1090 RC - autres Bâtiments 1112/A1120 2112/B1120 RC - autres Terrains 1114/A1140 2114/B1140 Redevances emphytéotiques 1115/A1150 2115/B1150 RC - autres Matériel et outillage 1146/A1460 2146/B1460 Intérêts 1138/A1380 2138/B1380 Intérêts 1139/A1390 2139/B1390 Intérêts 1147/A1470 2147/B1470 Redevances pour droit d'emphytéose ou de superficie

De noodzaak van die gegevens in het licht van het nagestreefde doeleinde motiveren (proportionaliteit)

Om klanten correct advies te kunnen verlenen in de kredietvorm die het best past bij de aankoop van hun onroerend goed, is het noodzakelijk de inkomsten uit onroerende goederen te kennen. In het geval van een particuliere verhuur, zijn deze huurinkomsten niet zichtbaar, vandaar dat het nodig is het kadastraal inkomen te kennen. Deze bepaalt mee de terugbetalingscapaciteit van de Kredietaanvrager.

Justifier la nécessité de ces données au regard de la finalité poursuivie (proportionnalité)

Afin de conseiller correctement le client sur la formule de crédit la mieux adaptée à l'achat de leur bien immobilier, il est nécessaire de connaître leurs revenus immobiliers. Dans le cas d'une location privée, ce revenu locatif n'est pas visible, d'où la nécessité de connaître le revenu cadastral. Cela permet de déterminer la capacité de remboursement du demandeur de crédit.

Formaat van de doorgegeven gegevens (papier, digitaal, ...)

Digitaal via Web Service

Format des données transmises (papier, numérique, etc.)

Numérique via un service web

Gegeven 4

Donnée 4


Gegevenscategorie

Resultaat van de berekening (*) A8511->8511 bedrag belastingen dat u moet betalen A8512->8512 bedrag belastingen in uw voordeel (*) Indien de antwoord bevat geen A8511->8511 of A8512->8512, betekent dit dat het saldo gelijk aan 0,00 is.

Catégorie de données

Résultat du calcul (*) A8511->8511 montant d'impôt à payer A8512->8512 montant d'impôt à récupérer (*)(*) Si la réponse ne contient pas A8511->8511 ou A8512->8512, cela signifie que le solde est égal à 0.00.

De noodzaak van die gegevens in het licht van het nagestreefde doeleinde motiveren (proportionaliteit)

Samen met de bedrijfsvoorheffing en de voorafbetalingen kunnen hiermee de te betalen belastingen worden bepaald.

Justifier la nécessité de ces données au regard de la finalité poursuivie (proportionnalité)

Le précompte professionnel et les versements anticipés permettent de déterminer les impôts à payer.

Formaat van de doorgegeven gegevens (papier, digitaal, ...)

Digitaal via Web Service

Format des données transmises (papier, numérique, etc.)

Numérique via un service web


Bijlage II Modaliteiten inzake de mededeling/toegang van de gegevens Nadat de kredietaanvrager zijn toestemming aan FOD Financiën heeft verleend, verzendt FOD Financiën een token waarmee de desbetreffende Kredietgever via de Web Service Taxi AS toegang krijgt tot de nodige gegevens volgens volgende procedure: 1. De Kredietaanvrager connecteert zich met de website of de applicatie van de Kredietgever om zijn aanvraag te doen 2.De gebruiker (kredietaanvrager) authentiseert zich bij FOD Financiën middels zijn identiteitskaart, Itsme of één van de voorgestelde Multi-factor authenticatie techniek 3. De Kredietaanvrager geeft zijn toestemming aan FOD Financiën om zijn gegevens uit de aanslagbiljet over te dragen aan de Kredietgever (scope IncomeAssessment01) 4.De toestemming wordt binnen FOD Financiën gecontroleerd 5. Access Manager verzorgt een token voor de bankapplicatie binnen een welbepaald toepassingsgebied IncomeAssessment01 6.De Kredietgever zal het token gebruiken om toegang te hebben tot Taxi-AS via Web Service middels zijn OAuth identificatie 7. De Web Service stuurt de opgevraagde gegevens van de gebruiker naar de banktoepassing 8.De gebruiker kan de overgemaakte toestemmingen die op hem/haar betrekking hebben raadplegen in MyMinFin De toegang tot deze Web Service zal slechts voor een termijn van 15 minuten vanaf het moment van versturen van de token door de FOD Financiën verleend worden, waarna de toegang automatisch zal worden afgesloten.

Wanneer de Kredietgever de Web Service niet heeft geconsulteerd binnen deze termijn van 15 minuten en zij de Web Service alsnog wenst te consulteren, is een nieuwe vrije toestemming door de Kredietaanvrager vereist.

^