Etaamb.openjustice.be
Overeenkomst
gepubliceerd op 27 september 2021

Oproep tot kandidaatstelling voor de vervanging van een lid van het begeleidingscomité van de overlegcommissies Op grond van respectievelijk de artikelen 25/1 en 42ter van hun reglement, zijn het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Ingevolge het ontslag van een van de leden ervan moeten de assemblees overgaan tot haar vervanging.(...)

bron
brussels hoofdstedelijk parlement, verenigde vergadering van de gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest en raad van de franse gemeenschapscommissie
numac
2021033067
pub.
27/09/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK PARLEMENT, VERENIGDE VERGADERING VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST EN RAAD VAN DE FRANSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE


Oproep tot kandidaatstelling voor de vervanging van een lid van het begeleidingscomité van de overlegcommissies Op grond van respectievelijk de artikelen 25/1 en 42ter van hun reglement, zijn het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie enerzijds en het "Parlement van de Franstalige Brusselaars" anderzijds respectievelijk op 3 en op 10 juli 2020 overgegaan tot de benoeming van vier onderzoekers of veldwerkers op het gebied van burgerparticipatie als leden van het begeleidingscomité van de overlegcommissies.

Ingevolge het ontslag van een van de leden ervan moeten de assemblees overgaan tot haar vervanging.

De overlegcommissies vormen een innovatie op het vlak van participatieve democratie en brengen verkozenen en bij loting aangewezen burgers onder de Brusselse bevolking die de volle leeftijd van 16 jaar heeft bereikt bijeen, volgens een methode die gericht is op hun representativiteit. Zij kunnen worden samengesteld door de assemblees op basis van een voorstel van één of meerdere politieke fracties of een burgersuggestie die tot de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of de Franse Gemeenschapscommissie behoort.

In dat verband heeft het begeleidingscomité met name de volgende taken : - bepalen van de eventuele bijkomende relevante criteria voor de loting en vastleggen van quota voor elk van de vereiste criteria (geslacht, leeftijd, taal, geografische verdeling, opleidingsniveau) en van de eventuele bijkomende criteria ; - zorgen voor nuttige, toegankelijke en openbare informatie voor de leden van de overlegcommissies (verkozenen en bij loting aangewezen burgers) en daarbij toezien op de diversiteit aan standpunten; daartoe bereidt het de informatie voor die vereist is voor de beraadslagingen (op papier, video,...) en stelt het in samenwerking met de overlegcommissies voor om een of meer deskundigen uit te nodigen om een standpunt te presenteren of de vragen van hun leden te beantwoorden ; - begeleiden van de organisatie en het verloop van de debatten en ervoor zorgen dat alle leden van de overlegcommissies zich kunnen uitspreken; daartoe zal het prioritair toezicht houden op het beroep op de externe operatoren die de beraadslagingen animeren en faciliteren en de jongeren en kwetsbare doelgroepen begeleiden ; - opstellen van een verslag met een evaluatie van het proces na afloop van zijn opdracht ; - uitvoeren van elke andere taak die de Bureaus in uitgebreide samenstelling van de assemblees hem kunnen toevertrouwen naargelang de behoeften.

Voorts stelt het begeleidingscomité zijn eigen huishoudelijk reglement vast.

De kandidaat voor het begeleidingscomité moet dus over een gevestigde expertise en/of ervaring beschikken in een of meer van de volgende domeinen : - overlegdemocratie ; - academische publicatie over burgerparticipatie ; - begeleiding van overlegprocessen ; - inclusie van personen die van participatie verwijderd zijn in participatieve processen.

Het nieuwe lid van het begeleidingscomité wordt aangesteld op voordracht van het Bureau in uitgebreide samenstelling, van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, voor een periode die ingaat op 1 november 2021 en afloopt op 10 juli 2022, of, ingeval een overlegcommissie nog werkzaam is, tot aan het einde van de werkzaamheden van die commissie.

Naast de hierboven beschreven kwaliteiten, zal bij de aanstelling van dit nieuwe lid rekening worden gehouden met de diversiteit van de profielen, de gelijkheid tussen vrouwen en mannen, en met het taalevenwicht binnen het begeleidingscomité.

Tenzij het daarvan afziet, ontvangt het nieuwe lid van het begeleidingscomité participatiegeld van 97,35 euro per vergaderdag, alsook terugbetaling van de verplaatsingskosten die hij/zij kan aantonen door zijn/haar deelname aan de vergaderingen.

De kandidaturen moeten in het Nederlands of in het Frans per e-mail worden ingediend (griffie@parlement.brussels) uiterlijk 6 oktober 2021 om 12 uur.

Zij moeten vergezeld gaan van een motivatiebrief, een curriculum vitae en elk ander document dat de beoordeling van de gevraagde expertise en/of ervaring mogelijk maakt.

Een lid van het begeleidingscomité mag geen rechtstreekse of onrechtstreekse band hebben met een andere dienstverlener die in de loop van het proces optreedt.

De kandidaten worden erop gewezen dat het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie enerzijds en het "Parlement van de Franstalige Brusselaars" anderzijds het nieuwe lid van het begeleidingscomité zouden moeten benoemen tijdens hun plenaire vergadering van respectievelijk 22 oktober 2021 en 29 oktober 2021.

Indien die termijn wordt nageleefd, zouden de eerste vergaderingen van het begeleidingscomité waaraan het nieuwe lid zou deelnemen, kunnen plaatsvinden vanaf de daaropvolgende week.

Om elk vroegtijdig vertrek van een lid van het begeleidingscomité zo vlug mogelijk op te vangen, zullen de niet-geselecteerde kandidaten opgenomen worden in een rangschikking. De eerste drie zullen een reserve vormen die geldig is tot 10 juli 2022 of, ingeval een overlegcommissie aan de gang is, tot het einde van de werkzaamheden van deze commissie.

Nadere informatie is verkrijgbaar bij het algemeen secretariaat van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, tel. : 02/549.62.81 - 0495/34.09.81, e-mail : svansantvoet@parlement.brussels.

^