gepubliceerd op 25 mei 2020
Overlegcommissies. - Oproep tot kandidaten voor het begeleidingscomité van de overlegcommissies Op grond van respectievelijk de artikelen 25/1 en 42ter van hun reglement, moeten het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Vergadering v De overlegcommissies vormen een innovatie op het vlak van participatieve democratie en brengen verk(...)
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK PARLEMENT, VERENIGDE VERGADERING VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE EN PARLEMENT VAN DE FRANSTALIGE BRUSSELAARS
Overlegcommissies. - Oproep tot kandidaten voor het begeleidingscomité van de overlegcommissies Op grond van respectievelijk de artikelen 25/1 en 42ter van hun reglement, moeten het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, enerzijds, en het "Parlement van de Franstalige Brusselaars", anderzijds, samen overgaan tot de benoeming van vier onderzoekers of veldwerkers op het gebied van burgerparticipatie als leden van het begeleidingscomité van de overlegcommissies.
De overlegcommissies vormen een innovatie op het vlak van participatieve democratie en brengen verkozenen en bij loting aangewezen burgers onder de Brusselse bevolking die de volle leeftijd van 16 jaar heeft bereikt bijeen, volgens een methode die gericht is op hun representativiteit. Zij kunnen worden samengesteld door de assemblees op basis van een burgersuggestie die tot de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of de Franse Gemeenschapscommissie behoort. De eerste overlegcommissie zou nog begin 2021 bijeenkomen.
In dat verband heeft het begeleidingscomité met name de volgende taken: - bepalen van de eventuele bijkomende relevante criteria voor de loting en vastleggen van quota voor elk van de vereiste criteria (geslacht, leeftijd, taal, geografische verdeling, opleidingsniveau) en van de eventuele bijkomende criteria; - zorgen voor nuttige, toegankelijke en openbare informatie voor de leden van de overlegcommissies (verkozenen en bij loting aangewezen burgers) en daarbij toezien op de diversiteit aan standpunten; daartoe bereidt het de informatie voor die vereist is voor de beraadslagingen (op papier, video,...) en stelt het in samenwerking met de overlegcommissies voor om een of meer deskundigen uit te nodigen om een standpunt te presenteren of de vragen van hun leden te beantwoorden; - begeleiden van de organisatie en het verloop van de debatten en ervoor zorgen dat alle leden van de overlegcommissies zich kunnen uitspreken; daartoe zal het prioritair toezicht houden op het beroep op de externe operatoren die de beraadslagingen animeren en faciliteren en de jongeren en kwetsbare doelgroepen begeleiden; - opstellen van een verslag met een evaluatie van het proces na afloop van zijn opdracht; - uitvoeren van elke andere taak die de Bureaus in uitgebreide samenstelling van de assemblees hem kunnen toevertrouwen naargelang de behoeften.
Voorts moet het begeleidingscomité zijn eigen huishoudelijk reglement vaststellen.
De kandidaten voor het begeleidingscomité moeten dus over een gevestigde expertise en/of ervaring beschikken in een of meer van de volgende domeinen: - overlegdemocratie; - academische publicatie over burgerparticipatie; - begeleiding van overlegprocessen; - inclusie van personen die van participatie verwijderd zijn in participatieve processen.
De leden van het begeleidingscomité worden benoemd op voordracht van de Bureaus in uitgebreide samenstelling1, door elk van de assemblees, voor een periode van twee jaar, die eventueel verlengd wordt, ingeval een overlegcommissie nog werkzaam is, tot aan het einde van die commissie.
Naast de hierboven beschreven kwaliteiten, zal bij de benoeming van die leden rekening worden gehouden met de diversiteit van de profielen, de gelijkheid tussen vrouwen en mannen, in de mate van het mogelijke, en met het taalevenwicht (het begeleidingscomité moet onder die vier leden ten minste één vertegenwoordiger van elke taalgroep tellen). 1. Het gemeenschappelijk Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zal drie kandidaten voordragen;het Bureau in uitgebreide samenstelling van het "Parlement van de Franstalige Brusselaars " zal één kandidaat voordragen.
Tenzij zij daarvan afzien, ontvangen de leden van het begeleidingscomité participatiegeld van 34,71 euro per vergaderdag en een equivalent bedrag voor de voorbereidingstijd voor de vergadering, alsook terugbetaling van de verplaatsingskosten die zij kunnen aantonen door hun deelname aan de vergaderingen.
Naast die vier leden, zal het begeleidingscomité bestaan uit twee leden van de diensten van de assemblees, alsook twee experten die door de eerste vier leden en de leden uit de diensten van de assemblees voorgesteld worden naargelang het thema dat de overlegcommissies behandelen, voor de duur van die commissies.
De kandidaturen moeten tegelijk aan de Voorzitter van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en aan de Voorzitster van het Parlement van de Franstalige Brusselaars gericht zijn en moeten in het Nederlands of in het Frans per e-mail worden ingediend (griffie@parlement.brussels) uiterlijk op 10 juni 2020 om 12 uur.
Zij moeten vergezeld gaan van een motivatiebrief, een curriculum vitae en elk ander document dat de beoordeling van de gevraagde expertise en/of ervaring mogelijk maakt.
Een lid van het begeleidingscomité mag geen rechtstreekse of onrechtstreekse band hebben met een andere dienstverlener die later in de loop van het proces optreedt.
De kandidaten worden erop gewezen dat het Brussels Hoofdstedelijk Parlement en de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie enerzijds en het "Parlement van de Franstalige Brusselaars" anderzijds de leden van het begeleidingscomité zouden moeten benoemen tijdens hun plenaire vergadering van respectievelijk 3 juli 2020 en 10 juli 2020.
Indien die termijn wordt nageleefd, zouden de eerste vergaderingen van het begeleidingscomité plaatsvinden in de week van 13 juli 2020 en in de week van 7 september 2020. Zij zouden in het bijzonder gericht zijn op het valideren van het ontwerp van bestek inzake het beroep op de externe operatoren die de beraadslagingen animeren en faciliteren en de jongeren en de in armoede levende doelgroepen begeleiden, waarvan het ontwerp aan de leden wordt toegestuurd zodra zij benoemd zijn.
Nadere informatie is verkrijgbaar bij het algemeen secretariaat van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, tel.: 02/549.62.81 - 0495/34.09.81, e-mail: svansantvoet@parlement.brussels