gepubliceerd op 25 januari 2016
Directoraat-Generaal Gezondheidszorg. - Dienst Dringende Hulpverlening Omzendbrief ter attentie van de diensten die deel uitmaken van de dringende geneeskundige hulpverlening Minister van Binnenlandse Zaken, de Provinciegouverneurs, de de directeur van het Agentschap 112, de federale gezondheidsinspecteurs, de medische directie(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
Directoraat-Generaal Gezondheidszorg. - Dienst Dringende Hulpverlening Omzendbrief ter attentie van de diensten die deel uitmaken van de dringende geneeskundige hulpverlening Minister van Binnenlandse Zaken, de Provinciegouverneurs, de directeur-generaal Civiele Veiligheid FOD Binnenlandse Zaken, de directeur van het Agentschap 112, de federale gezondheidsinspecteurs, de medische directies hulpcentra 112/100 Omzendbrief DGH/2015/ASTRID 01 ter vervanging van de omzendbrief ICM/DGH/2014/ASTRID 01 betreffende de vernieuwingen in de tetraradio's ter beschikking gesteld aan de diensten van de DGH Inhoudstafel Doel Definities Programmatie van de radio's Radioprofielen Scannen Brandweergroepen Parametereigenschappen Mappenstructuur Standaard PERS-map Statussen Klokinstelling Gebruik van de tetraradio's Gespreksgroep bij monodisciplinaire routine-interventies Gespreksgroep bij multidisciplinaire interventies Andere gesprekgroepen Radio-mnemonieken Noodoproep Praktisch gebruik van de tetraradio's Gespreksgroep toevoegen aan de map '02 PERS' Gespreksgroep verwijderen uit de map '02 PERS' Opleidingstool Praktisch gebruik van gespreksgroepen bij rampen/incidenten (discipline 2) Radiocommunicatie Planning & inwerkingtreding Inleiding De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (hierna FOD VVVL genoemd) stelt via de dienst Dringende Hulpverlening tetraradio's ter beschikking aan de diensten die deelnemen aan de dringende geneeskundige hulpverlening.
In de loop van de voorbije jaren drong zich een programmatie op om de tetraradio's te voorzien van nieuwe firmware en een nieuwe provinciale mappenstructuur. Sinds eind 2014 zijn alle radio's voorzien van deze nieuwe firmware en mappenstructuur.
Door het dagelijks gebruik hebben diensten vastgesteld dat er nog enkele verbeteringen mogelijk zouden zijn aan het tetra-verhaal. Zo was er onder andere de vraag vanuit de diensten om een grotere zelfstandigheid te hebben in het beheer van de toestellen. Een andere vraag was de vereenvoudiging van de mappenstructuur zodat deze nauwer aansluit bij de operationele werking van de diensten op het terrein.
Binnen de FOD VVVL, dienst Dringende Hulpverlening werd gekeken welke mogelijkheden er bestonden om te voldoen aan de vraag van het terrein.
De oplossing moest er voor zorgen dat: ?er geen afbreuk gedaan werd aan de verantwoordelijkheid van de FOD VVVL, ? de FOD VVVL budget kon vinden zodat er geen budgettaire belasting zou zijn voor de diensten, ? de diensten effectief het beheer van de radio's op zich konden nemen.
Een oplossing werd gevonden voor de erkende vertrekken van ziekenwagendiensten en de ziekenwagens met erkende PIT-functie. Deze diensten ontvingen reeds een subsidie, en ontvangen vanaf dit jaar een extra subsidie voor het beheer van de tetraradio's. Voor de MUG-functies, welke deze extra subsidie niet ontvangen, wijzigt er niets in de beheersstructuur van de radio's.
Het in beheer geven van de radio's houdt in dat de dienst zelf verantwoordelijk is voor de goede staat van het materiaal zodat ze in staat zijn te allen tijde te kunnen communiceren met het HC 112/100.
Zij zullen dus met de ontvangen subsidie in staan voor: ? het betalen van het abonnement ? het onderhouden van de radio's; ? het vernieuwen van de radio's.
Ter informatie: de radio's blijven eigendom van de FOD VVVL. Het type van de radio's alsook de programmatie van de radio's worden bepaald door de FOD VVVL en moeten behouden blijven.
Om duidelijk te maken dat het gaat om een radio in beheer van de dienst, zullen al de overgedragen radio's een ISSI-nummer bekomen in het 69xxxxx-bereik. De FOD VVVL zorgt dat dit gebeurt in de loop van het najaar 2015 - voorjaar 2016.
Afwijkingen op de bovenstaande afspraken kunnen alleen mits toelating van de centrale administratie van de FOD VVVL. Hiertoe dient de verantwoordelijke van de dienst een gemotiveerd schrijven te richten aan via: ? post: FOD VVVL - cel DGH, Tetracommunicatie (2E392) - Victor Hortaplein, 10/40 - 1060 Brussel, of ? mail: ems.logistics@health.belgium.be Doel Deze omzendbrief bevat : - een uiteenzetting van de programmering van de radio's, inclusief een overzicht van de nieuwe monodisciplinaire gespreksgroepen en de organisatie van deze gespreksgroepen in de radio's; - het praktisch gebruik van de radio's bij monodisciplinaire routine interventies; - het praktisch gebruik van de radio's bij niet-routine interventies.
De omzendbrief is zo opgevat dat de gebruiker van de tetraradio, na het lezen van deze omzendbrief, in staat moet zijn om de communicatie te onderhouden met het territoriaal bevoegde hulpcentrum en/of de verantwoordelijken van de interventie (in het geval van een incident/ramp).
Definities Doorheen de uitleg in de omzendbrief worden enkele termen gebruikt waarvan het belangrijk is dat de lezer de betekenis er van kent.
Hieronder staan de bedoelde termen opgesomd, in alfabetische volgorde, gevolgd door de betekenis.
Term
Betekenis
draagbare radio
handtoestel waarmee gecommuniceerd kan worden, ook wel portable genoemd
gespreksgroep
het `kanaal' dat gekozen dient te worden om met anderen, die dezelfde gesprekgroep geselecteerd hebben, te kunnen communiceren
GSSI-nummer
uniek identificatienummer van de gespreksgroep
hulpmiddel
functie binnen de DGH (ziekenwagen, PIT, MUG)
ISSI-nummer
uniek identificatienummer van het radiotoestel
map
verzameling van gespreksgroepen
mobiele radio
tetraradio ingebouwd in een voertuig (ziekenwagen, PIT, MUG)
monodiscipliniar
betrekking hebben op of behoren tot een discipline, in ons geval discipline 2 (medische, psychosociale en sanitaire hulpverlening)
multidisciplinair
betrekking hebben op of behoren tot verschillende disciplines
profiel
de beschrijving van de gebruiker, zijnde `actor' of `director' (ook aangeduid met respectievelijk `uitvoerder' en `beslisser')
routinemap
map met daarin de frequent gebruikte gespreksgroepen
status
toestand of situatie waarin het hulpmiddel zich bevindt in de loop van de afwikkeling van een interventie
submap
map die op zich deel uitmaakt van een map
vaste radio
tetraradio in een metalen behuizing met een voorpaneel zoals een mobiele radio, maar geïnstalleerd in een gebouw (ziekenhuis, hulpcentrum, ...)
Programmatie van de radio's Radioprofielen Bij de radio's zijn er 2 mogelijke profielen: ? het `actor'-profiel: alle mobiele radio's, draagbare radio's van de ziekenwagens en van de scholen, vaste radio's van de spoedgevallendiensten; ? het `director'-profiel: radio's van de hulpcentra 112/100, de draagbare radio's van MUG-diensten, (adj) Dir Med's, de leden van de GI en de draagbare radio's van FOD VVVL. Scannen De zelf te selecteren scanning kan niet meer ingesteld worden bij radio's met actor-profiel. Op die manier wordt men op de gekozen gespreksgroep niet meer gestoord door het radioverkeer op de gescande gespreksgroep. Bovendien wordt het netwerk niet belast door de radio's in scan-modus.
Op de achtergrond wordt er wel nog een gespreksgroep gescand. Indien een radio niet meer ingesteld is op de routinegespreksgroep kan deze alsnog bereikt worden door een individuele oproep of door een bericht via de gescande gespreksgroep. Deze gescande gespreksgroep is provinciaal ingesteld en kan enkel gebruikt worden om vanuit het HC 112/100 de gebruikers op te roepen (unidirectionele communicatie).
Antwoorden via deze gespreksgroep kan niet.
Brandweergroepen In de draagbare radio's van ziekenwagendiensten die gekoppeld zijn aan een brandweerkazerne, kunnen brandweergespreksgroepen geprogrammeerd worden die actief zijn binnen de hulpverleningszone.
Deze gespreksgroepen zullen terug te vinden zijn in de map 01.1 Enkel de voorziene en door FOD BiZa geprogrammeerde gespreksgroepen in de radio's van de ziekenwagens die behoren tot de brandweer zullen bruikbaar zijn. Voor andere gespreksgroepen werd geen toelating gevraagd aan de FOD BiZa en/of nv Astrid.
Het is echter belangrijk én noodzakelijk dat de hulpverleners-ambulanciers te allen tijde bereikbaar blijven voor het HC 112/100 op de hun door het HC 112/100 toegewezen gespreksgroep!
Bovendien is het niet de bedoeling deze radio's te gebruiken binnen een brandweersetting!
Parametereigenschappen In de onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de parametereigenschappen in de beide profielen (actor - director).
Parameter
Actor
Director
Individueel gesprek opstarten
Neen
Ja
Spraakvoorrang
Neen
Neen (uitgezonderd benoemde DIRMED)
Gescande gespreksgroepen
1 verborgen
1 verborgen, 1 door de gebruiker gekozen
Mappen
actormappen selecteerbaar, directormappen zichtbaar
actor- & directormappen selecteerbaar
Mappen die wel zichtbaar zijn voor de actors maar enkel door directors kunnen geselecteerd worden, zijn de monodisciplinaire gespreksgroepen voor de coördinerend functies alsook de multidisciplinaire gespreksgroepen. Er zijn enkele uitzonderingen hierop om toe te laten dat actors toch kunnen meewerken binnen het multidisciplinair gebeuren (zie `Gespreksgroep bij multidisciplinaire interventies').
Mappenstructuur Elke tetraradio heeft dezelfde mappenstructuur waardoor gespreksgroepen gemakkelijker kunnen teruggevonden worden en de radio overal inzetbaar is voor wat betreft spraakoproepen.
Naam map
Inhoud
Actor/Director
01 XXX
Map met de gespreksgroepen van de eigen provincie
A & D
02 PERS
Persoonlijke map waarin enkele gespreksgroepen vooraf geprogrammeerd zijn en waaraan andere gespreksgroepen kunnen toegevoegd/verwijderd worden
A & D
03 ATM LGZ INT
Map met monodisciplinaire gespreksgroepen voor lucht/grond/zee-communicatie en voor communicatie met het buitenland
A & D
04 OEF PREV
Map met nationale gespreksgroepen voor oefeningen en preventieve interventies
A & D
05 KTA RAMP
Map met federale gespreksgroepen voor rampen
A & D
06 DIRM PSY
Map met gespreksgroepen voor Dir Med en PSM
D
07 MULTI
Map met multidisciplinaire gespreksgroepen (ingedeeld in submap per provincie)
D
10 ANT
Map met de gespreksgroepen voor Antwerpen
A & D
20 BRU
Map met de gespreksgroepen van Brussel
A & D
21 VBR
Map met de gespreksgroepen voor Vlaams-Brabant
A & D
22 BRW
Map met de gespreksgroepen voor Waals-Brabant
A & D
30 WVL
Map met de gespreksgroepen voor West-Vlaanderen
A & D
40 OVL
Map met de gespreksgroepen voor Oost-Vlaanderen
A & D
50 HAI
Map met de gespreksgroepen voor Henegouwen
A & D
60 LIE
Map met de gespreksgroepen voor Luik
A & D
70 LIM
Map met de gespreksgroepen voor Limburg
A & D
80 LUX
Map met de gespreksgroepen voor Luxemburg
A & D
90 NAM
Map met de gespreksgroepen voor Namen
A & D
Bij map 01 duidt de XXX op de mnemoniek van de provincie waartoe het DGH-middel behoort. Map 01 is dus een kopie van één van de routinemappen die te vinden zijn vanaf map 10 tot en met 90. Dit is gedaan om de meest gebruikte gesprekgroepen vooraan in de mappenstructuur te hebben.
Radio's die verschillen van provincie zullen dus hoofdzakelijk verschillen in de mappen 01en 02.
Er is ook een verschil in map 02 PERS bij een actorradio ten opzichte van een directorradio. Bij de directorradio zitten er enkele gespreksgroepen meer in dan bij een actorradio (zie `Standaard PERS-map').
Standaard PERS-map Elke radio heeft als 2e map een PERS-map met daarin enkele vaak gebruikte gespreksgroepen, eigen aan de provincie waartoe het hulpmiddel standaard behoort (XXX = mnemoniek van de provincie).
02 PERS
nr
ACTOR
DIRECTOR
01
XXX Z1 01
XXX Z1 01
02
XXX OEF 01
XXX OEF 01
03
XXX OEF 02
XXX OEF 02
04
XXX PRE 01
XXX PRE 01
05
XXX PRE 02
XXX PRE 02
06
XXX RAMP 01
XXX RAMP 01
07
M XXX AUTO
M XXX AUTO
08
M XXX RV01
M XXX RV01
09
M XXX LOG 01
M XXX LOG 01
10
XXX SEARCH
XXX DIRMED
11
XXX PSY
12
M XXX P01
13
M XXX CPOPS01
14
M XXX CC01
15
XXX SEARCH
In deze voorgeprogrammeerde map staan gespreksgroepen die provinciaal routinematig gebruikt (kunnen) worden. Voor de radio's geprogrammeerd volgens het directorprofiel zijn er enkele mono- en multidisciplinaire gespreksgroepen toegevoegd die nuttig kunnen zijn. De voorgeprogrammeerde gespreksgroepen kunnen niet uit de map verwijderd worden.
De gebruiker kan zelf gespreksgroepen aan deze map toevoegen vanuit de oorspronkelijke mappen. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld bij een oefening of preventieve inzet niet steeds de volledige map 01 XXX te moeten doorlopen.
De gespreksgroep XXX SEARCH is de provinciale gespreksgroep die op de achtergrond gescand wordt (zie `Scannen').
Statussen De mobiele tetraradio's laten toe om via de cijfertoetsen standaardinformatie over te maken aan het HC 112/100. Dit wordt gebruikt voor het doorgeven van de situatie tijdens de interventie van het DGH-hulpmiddel. Dit vermindert het radioverkeer en helpt in een vlotte registratie van de tijden.
De status wordt doorgegeven door het indrukken van de corresponderende cijfertoets gedurende minimaal 2 seconden. Bij elke doorgezonden status krijgt men een ontvangstbevestiging om aan te geven dat de status ontvangen en geregistreerd werd in het HC 112/100.
Hieronder vindt u een overzicht van de statussen die gebruikt worden afhankelijk van de situatie waarin het DGH-hulpmiddel zich bevindt tijdens de interventie.
Statussen
CIJFER
CODE
BOODSCHAP
1
AK
bevestiging ontvangst bericht
2
ER
vertrokken voor opdracht
3
AR
aankomst ter plaatse van de interventie
4
TR
vertrek naar het ziekenhuis van bestemming radiofonische status, kan niet gebruikt worden via cijfertoets
5
TA
aangekomen in het ziekenhuis van bestemming
6
AV
radiofonisch beschikbaar, op terugweg van ziekenhuis naar standplaats
7
AQ
telefonisch beschikbaar op standplaats
8
EO
tijdelijk enkel beschikbaar voor noodgevallen radiofonisch melden (weinig tot niet gebruikt binnen DGH-setting)
Voor DGH-hulpmiddelen die `gekoppeld' zijn aan een HC 112/100 dat nog niet gemigreerd is naar de CAD Astrid-technologie en dus werkt op CityGis-technologie zijn er enkele verschillen: ? status 1 is niet bruikbaar ? status 4 is bruikbaar, wel radiofonisch meedelen van het ziekenhuis van bestemming; ? status 8 is niet bruikbaar en moet telefonisch of radiofonisch gemeld worden; ? de ontvangstbevestiging zal enkel aangeven dat de status ontvangen werd door het Astrid-netwerk en doorgezonden is naar de betrokken centrale.
Klokinstelling De mobiele radio's stemmen om de 60 seconden hun interne tijd af op het ontvangen GPS-signaal. Om de 6 maanden moet de radiogebruiker de tijd manueel wijzigen door achtereenvolgens de volgende menukeuzen te maken: ? menu (blauw bolletjes) ? 6. Instellingen ? 11. Instellingen tijd en datum ? 1. Klok ? 3. Tijdszone.
Overgang
In te stellen Tijdszone
zomertijd naar wintertijd
GMT + 1
wintertijd naar zomertijd
GMT + 2
Gebruik van de tetraradio's Gespreksgroep bij monodisciplinaire routine-interventies De monodisciplinaire gespreksgroepen zijn enkel toegankelijk en dus bruikbaar door: ? functies actief binnen de discipline 2 (ziekenwagen, MUG, PIT, Dir Med, ...); ? functies/personen waaraan de FOD VVVL expliciet toegang heeft gegeven (draagbare reserveradio's van FOD BiZa voor HC 112/100, ...).
Voor elke radio werd de routinegespreksgroep van de provincie waartoe het hulpmiddel behoort, opgenomen in de persoonlijke map '02 PERS' (zie overzichtstabel `Standaard PERS-map').
In het geval u deelneemt aan een oefening of preventie hulpactie, kan er beslist worden (na toestemming van de diensten van de GI en in overleg met het HC 112/100) om over te gaan op een gespreksgroep uit de reeks van preventieve gespreksgroepen zodat het routineverkeer niet verstoord wordt.
Indien er een grote inzet is van medische middelen bij een interventie die beperkt is in tijd en ruimte, kan de Dir Med aan het HC 112/100 vragen om voor deze interventie een gespreksgroep XXX OPS yy te openen (XXX = mnemoniek van de provincie, yy = 01 tot en met 03). Dit laat dan toe dat ploegen op de interventie onderling communiceren zonder het routineradioverkeer te verstoren. De gespreksgroepen XXX OPS yy staan in de map 01.
In het geval van een grootschalig incident zal het territoriaal bevoegde HC 112/100 u mogelijks vragen over te gaan naar de rampgespreksgroep (XXX RAMP 01). Deze vindt u in de map '02 PERS'.
Gespreksgroep bij multidisciplinaire interventies Bij grootschalige incidenten waarbij de rampenwerking opgestart wordt en dus mogelijks ook het MIP ontplooid wordt, kan gebruik gemaakt worden van multidisciplinaire gespreksgroepen.
In onderstaande tabel staan de multidisciplinaire gesprekgroepen die van belang kunnen zijn voor Discipline 2. Hierbij is XXX de aanduiding van de mnemoniek van de provincie, yy de aanduiding voor het volgnummer van de gespreksgroep (van 01 tot en met 10).
Bij de opstart van een MIP kan het HC 112/100 gevraagd worden van een "blok" te reserveren. Dit betekent dat het HC 112/100 de volgende gespreksgroepen zal toewijzen aan die interventie, waarbij yy = het nummer van de blok: ? M XXX Pyy ? M XXX CCyy ? M XXX CPOPSyy ? M XXX RVyy ? M XXX LOGyy
Gespreksgroep
Gebruik
Actor
Director
M XXX C
Provinciale gespreksgroep voor normale coördinatie op provinciaal niveau als er geen noodsituatie is (staat open in HC 112/100 XXX)
x
M XXX Pyy
Provinciale gespreksgroep voor communicatie tussen de hulpverleningsdisciplines op provinciaal niveau zonder afkondiging van de provinciale fase (na mondelinge reservatie door interventieleider)
x
x
M XXX CCyy
Provinciale gespreksgroep voor communicatie tussen de leden van het Crisiscomité en de communicatie met de DIR CP-Ops (na mondelinge reservatie door interventieleider)
x
M XXX CPOPSyy
Provinciale gespreksgroep voor de communicatie tussen de Directeurs van de disciplines vertegenwoordigd in de CP-Ops (na mondelinge reservatie door interventieleider)
x
M XXX RVyy
Provinciale gespreksgroep voor de communicatie tussen de ploegen van de disciplines die zich naar het rendez-vous punt begeven (automatisch geopend bij het blok behorend tot M XXX CPOPSyy)
x
x
M XXX LOGyy
Provinciale gespreksgroep voor de communicatie tussen de chefs van de teams die logistieke activiteiten uitvoeren (automatisch geopend bij het blok behorend tot M XXX CPOPSyy)
x
x
Gaat het om de gespreksgroepen waarbij yy = 01, dan kunnen deze geselecteerd worden in de map '02 PERS' (uitgezonderd M XXX P01). Voor de andere gesprekgroepen is er een onderscheid tussen directors en actors.
De directors kunnen alle gespreksgroepen selecteren in de map 07, submap van de provincie.
De actors vinden de gespreksgroepen M XXX Pyy, M XXX RVyy en M XXX LOGyy terug in de provinciale map (map 01).
Andere gesprekgroepen
Gespreksgroep
Gebruik
M XXX AUTO
multidisciplinaire provinciale gespreksgroep waarop alle communicatie gebeurt voor de coördinatie op alle wegen (op vraag interventieleider WPR)
Fallback 1
monodisciplinaire gespreksgroep die het toelaat te communiceren als er geen verbinding meer is met het netwerk maar de antenne wel nog ondersteuning biedt
Fallback 3
multidisciplinaire gespreksgroep die het toelaat te communiceren als er geen verbinding meer is met het netwerk maar de antenne wel nog ondersteuning biedt
ATM/LGZ yy
gespreksgroep om met de helikopter (MUG) te communicerenyy = 01: noordelijke provincies; yy = 02 : zuidelijke provincies
INTERREG yy
gespreksgroep om te communiceren met buitenlandse hulpdiensten in de grensgebieden, beperkt tot enkele kilometers. yy = 01 : ANT & LIM met Nederland; yy = 02 : met Duitsland; yy = 03 : OVL & WVL met Nederland; yy = 04 : met Luxemburg; yy = 06 : met Frankrijk
Radio-mnemonieken De radio-mnemoniek bestaat uit 11 karakters en is als volgt gestructureerd : 1 : initiaal van de discipline (voor alle DGH-radio's gelijk aan M) 2 : unieke letter om de provincie aan te duiden
Provincie
Prefix
Antwerpen
A
Brabant wallon
F
Brussel
B
Hainaut
H
Liège
G
Limburg
L
Luxembourg
X
Namur
N
Oost-Vlaanderen
O
Vlaams-Brabant
V
West-Vlaanderen
W
3, 4, 5 & 6 : benaming die de radio identificeert (afkorting van de standplaats, dienst of functie) 7 : type ploeg of team waarin de radio wordt gebruikt
Ploeg of team
Type
Ziekenwagen
1
PIT
2
MUG
3
radio eigendom/beheer van de dienst
4
(vrij)
5
DIR MED of PIT-arts
6
FOD VVVL-personeel
7
Dispatchradio's
8
Radio's van de ambulanciersscholen
9
8 & 9 : volgnummer van de radio (sequentieel genummerd per medische post of standplaats) 10 : type radio
Type radio
Waarde
mobiele radio
M
draagbare radio
P
vaste radio
F
11 : volgnummer van het type radio (sequentieel genummerd) vb.
M
N
D
I
N
A
3
0
1
P
2
Dit is de 2e draagbare DGH-radio van MUG-dienst uit Dinant (uit Namen), MUG 1.
M
O
A
A
L
S
1
0
2
P
1
Dit is de 1e draagbare DGH-radio van de ziekenwagendienst uit Aalst (Oost-Vlaanderen), wagen 2.
Noodoproep De noodtoets van de radio is de oranje knop bovenaan de draagbare radio of rechtsonder op het frontpaneel van de mobiele/vaste radio.
Voor radio's die worden gedispatched vanuit CAD Astrid zal, indien de ploeg is aangemeld, het drukken van de noodtoets: ? in eerste instantie leiden tot het generen van een individuele tetra-oproep met de indicatie `noodoproep' die terechtkomt bij de CAD-operator; ? indien de noodoproep niet wordt beantwoord wordt de oproep in doorgeschakeld als een gewone telefonische 100-oproep naar het HC 112/100 van de provincie waar de actieve Astrid-zendmast van de noodoproeper zich bevindt; ? indien ook deze oproep niet wordt beantwoord, wordt de telefonische oproep doorgeschakeld als een gewone oproep naar de 101-centrale van de provincie waar de actieve Astrid-zendmast van de noodoproeper zich bevindt.
Voor radio's die worden gedispatched door CAD CityGIS-technologie wordt de eerste stap overgeslagen. De oproep komt hier steeds binnen als een gewone telefonische 100-oproep in het HC 112/100 van de provincie waar de actieve Astrid-zendmast van de noodoproeper zich bevindt.
De noodoproep is in dit geval minder geschikt om op een vertrouwelijke wijze een dreiging te signaleren omdat de noodoproep niet als dusdanig herkend wordt en de oproep zal beantwoorden met een normaal gespreksvolume.
De radiogebruiker dient -> de noodoproep weloverwogen en enkel in uiterste nood te gebruiken -> zo mogelijk bij contact met de operator onmiddellijk het gevaar te identificeren, bijvoorbeeld "ziekenwagen bedreigd door ..." of "ambulancier gewond door ..".
Praktisch gebruik van de tetraradio's Gespreksgroep toevoegen aan de map '02 PERS' Ga naar het menu door op de toets met het blauwe bolletje te drukken.
Ga met het pijltje naar beneden naar Menu 5 Sprkgroepen.
Klik op selecteren (toets met blauw bolletje).
Men komt op `Groepsmappen bewerken' te staan. Klik op selecteren (toets met blauw bolletje).
Ga met het pijltje naar beneden totdat de map waaruit je een gespreksgroep wil kopiëren oplicht. Klik op Bewerk (toets met blauw bolletje).
Ga met het pijltje naar beneden totdat de gespreksgroep die je wil kopiëren oplicht. Klik op Opties (toets met blauw streepje aan de linker zijde).
Ga met het pijltje naar beneden tot `Groep kopiëren' oplicht en selecteer dit (toets met blauw bolletje). De map '02 PERS' wordt weergegeven. Klik op OK (toets met blauw bolletje).
Gespreksgroep verwijderen uit de map '02 PERS' De actieve map (zie eerste regel van het scherm) is de map'02 PER'.
Klik op het pijltje naar boven.
Ga vervolgens met het pijltje naar boven of naar beneden naar de gespreksgroep die je wenst te verwijderen.
Klik op Opties (toets met blauw streepje aan de linker zijde).
Ga met het pijltje naar beneden tot `Groep verwijderen' oplicht en selecteer dit (toets met blauw bolletje). Je krijgt de vraag of u de groep wil verwijderen. Indien dit zo is, klik dan op OK (toets met het blauwe streepje aan de linker zijde).
Opleidingstool Om de gebruiker de kans te geven om het gebruik van de tetra-radio in te oefenen is er een tool ontwikkeld die hiertoe kan gebruikt worden.
Voor actoren is de tool terug te vinden via volgende link: http://www.health.belgium.be/filestore/19084709/FOD_VVVL_ASTRID_THR880i_ACTOR_DEF.ppsx Voor beslissers is de tool terug te vinden via volgende link: http://www.health.belgium.be/filestore/19084709/FOD_VVVL_ASTRID_THR880i_BESLISSER_DEF.ppsx Praktisch gebruik van gespreksgroepen bij rampen/incidenten (discipline 2) Hieronder vindt u het hiërarchisch schema binnen discipline 2, zoals opgenomen in de omzendbrief MIP (BS 14.12.2009).
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het schema dat verduidelijkt welke gespreksgroepen binnen de discipline 2 gebruikt worden, volgt hieronder (zie ook omzendbrief MIP - BS 14.12.2009).
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De gespreksgroep XXX DIRMED wordt gebruikt tussen DIR MED en arts TRI, COORD VMP en COORD REG. Via deze gesprekgroep is er ook contact met de (adj-)FGI. De hulpmiddelen actief in de afvoer van slachtoffers naar de ziekenhuizen communiceren via de gespreksgroep XXX RAMP 01 met de COORD REG en de COORD AMB. De hulpmiddelen actief in de afvoer van slachtoffers van op het terrein naar de Vooruitgeschoven Medische Post (VMP) staan in verbinding met arts TRI via de gespreksgroep XXX RAMP 02.
De hulpmiddelen/medewerkers actief in de VMP kunnen communiceren met de COORD VMP via gespreksgroep XXX RAMP 03.
Radiocommunicatie Wanneer meerdere radiostations verenigd zijn in een radionetwerk, dan is de uitwisseling van radioberichten enkel mogelijk wanneer het versturen van de berichten gecoördineerd en gestructureerd verloopt.
De radioprocedure is een verzameling regels die men overeenkomt om in de gevoerde radiocommunicatie de verstaanbaarheid, snelheid, veiligheid en eenvormigheid te verhogen.
De radioprocedure is bovendien gemeenschappelijk en vormt een basisstandaard die ongeacht de disciplines, de opdracht of de plaats van interventie kan worden toegepast zodat een gecoördineerde werking altijd mogelijk is.
De radioprocedure geldt voor ALLE radiogebruikers.
De radioprocedure moet eenvoudig zijn in gebruik. De procedure moet voor de radiogebruikers dan ook zo natuurlijk mogelijk overkomen. Het is daarom niet aangewezen dat men een geheel van codes zou gebruiken.
Daarenboven moet de procedure hanteerbaar blijven in een noodsituatie waar de vereiste voor korte en duidelijke berichten nog relevanter wordt. In dergelijke omstandigheden mag de radioprocedure geen remmende werking hebben.
Als algemeen richtbaken voor de radioprocedure van de disciplines werd geopteerd voor de NAVO-procedure. Veel belang wordt gehecht aan de verantwoordelijkheid die elke radiogebruiker draagt om het radionet zo "proper" mogelijk te houden. Het radionet is er immers om operationeel relevante informatie op een zakelijke manier door te zenden naar de bestemmeling. Dit vereist van de radiogebruiker uiteraard een zekere discipline in casu gehoorzaamheid aan de hoofdpost die het radioverkeer beheert.
Wanneer men een andere radiogebruiker of centrale oproept, spreekt men eerst de roepnaam van de bestemmeling uit en dan zijn eigen roepnaam.
De reden hiervoor is dat men eerst de aandacht trekt van de bestemmeling alvorens men zichzelf kenbaar maakt. Pas wanneer de bestemmeling heeft geantwoord, kan het bericht worden verzonden.
Begin pas met uw bericht wanneer de gesprekspartner gedaan heeft met zijn bericht en het communicatiekanaal terug vrij is.
Een juiste attitude van de radiogebruiker is van groot belang. Maak bewust gebruik van de radiomiddelen op een correcte, logische en bondige manier. Wees discreet in de radioberichtgeving (namen, patiëntgegevens, ...) en maak gebruik van de mogelijkheden van de individuele oproep.
Maak op een juiste manier gebruik van de radiotaal ? OVER: mijn bericht is ten einde, u hebt het woord ? OUT: de communicatie is ten einde (gegeven vanuit de hoofdpost, c.q.
HC 1112/100 ) ? ROGER: het ontvangen bericht is begrepen ? WAIT: wacht tot men u terug contacteert ? SITREP: dit is een beschrijving/verslag van de situatie ? FLASH: ik heb een zeer dringend bericht ? WILCO: ik heb uw bericht begrepen en zal het uitvoeren Zorg dat het NAVO-alfabet gekend is.
A
alfa
E
echo
I
india
M
mike
Q
quebec
U
uniform
Y
yankee
B
bravo
F
foxtrot
J
juliette
N
november
R
romeo
V
victor
Z
zoulou
C
charlie
G
golf
K
kilo
O
oscar
S
sierra
W
whisky
D
delta
H
hotel
L
lima
P
papa
T
tango
X
X-ray
Praktische afspraken: ? bereid u voor op wat u gaat vertellen vooraleer het bericht te verzenden zodat u tijdens het zenden niet naar woorden of informatie moet zoeken, ? hou de boodschap kort en duidelijk, ? voer geen persoonlijke gesprekken, ? spreek pas nadat de verbinding met het netwerk tot stand gekomen is (lichtje brandt groen), ? hou de micro niet te ver van en niet te dicht bij uw mond (2 à 3 cm) en praat in de richting van de micro, ? spreek traag en articuleer, ? spreek beschaafd en beheerst.
Planning & inwerkingtreding In het najaar van 2015 zal de programmatie gebeuren van de radio's in beheer van de ziekenwagendiensten en ziekenwagens met PIT-functie.
In een latere fase zullen de radio's van de MUG-functies aan de beurt zijn.
De wijzigingen en instructies in deze omzendbrief zijn gemeenschappelijk voor alle provincies en treden in werking zodra de programmering van de DGH-radio gebeurt is.
Overgangsfases zijn onvermijdelijk bij een operatie van deze omvang.
Tijdens deze overgangsfases is men gehouden om zowel tijdens oefeningen maar uiteraard ook bij interventies rekening te houden met de verschillen in mappenstructuur.
De verantwoordelijken van de scholen hulpverlener-ambulanciers zullen de informatie vervat in deze omzendbrief in de opleiding van de hulpverlener-ambulanciers verwerken.
Mevr. M. DE BLOCK, Minister van Volksgezondheid,