Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 04 juli 2013

Omzendbrief tot aanvulling van de omzendbrief van 1 februari 2006 betreffende het probleem van de overboekingen Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie : Aan de dames en heren Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, Naar aanleiding van het onderzoek va(...)

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013031403
pub.
04/07/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Omzendbrief tot aanvulling van de omzendbrief van 1 februari 2006 betreffende het probleem van de overboekingen Aan de dames en heren Burgemeesters en Schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie : Aan de dames en heren Gemeenteontvangers Dames en heren Burgemeesters, Dames en heren Schepenen, Naar aanleiding van het onderzoek van de gemeentebalansen van de voorbije jaren zijn niet-aangezuiverde schuldvorderingen aan het licht gekomen die jaarlijks aangroeien zonder ooit geïnd te worden.

Voor dit soort schuldvordering is het nodig over te gaan tot regelmatige aanzuiveringen en tot de noodzakelijke oninbaarverklaringen.

Schuldvorderingen die aanleiding geven tot betwisting, behoren als dusdanig geïdentificeerd te worden en aangeduid te worden als dubieuze schuldvordering.

Vanuit de logica en het principe van goed bestuur betaamt het om voor het geheel of een deel van de schuldvordering te voorzien in een specifieke provisie.

Met het oog op een waarheidsgetrouwe weerspiegeling van de financiële toestand van de gemeenten moeten deze provisioneringen gebeuren via functionele overboekingen.

De omzendbrief van 1 februari 2006 verduidelijkt de gevallen waarin dergelijke functionele overboekingen zijn toegestaan.

Ter herinnering, de functionele overboekingen werden in het leven geroepen om boekingen te kunnen neutraliseren die de begroting kunstmatig uit evenwicht brengen.

De voorbeelden die we hiervan sindsdien gekend hebben, beperken zich tot drie gevallen : ? Uitzonderlijk Dexia-dividend ? Subsidies voor de wijkcontracten (en bij uitbreiding voor alle meerjarige subsidies die in eenmaal geïnd worden, zowel in de gewone als in de buitengewone dienst) ? Tegemoetkoming in de ziekenhuiskosten Hoewel artikel 8 van het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit bepaalt dat de vorming van fondsen voor risico's en kosten moet gebeuren wanneer de begrotingsmiddelen toereikend zijn, moet elk ernstig risico op ontvangstenverlies worden aangeduid. Het financieel resultaat moet dan worden aangepast aan de realiteit.

De niet-aangezuiverde schuldvorderingen waarover wij in het bijzonder bekommerd zijn, hebben betrekking op de belastingen. Zo wordt bijvoorbeeld de belasting op buitenantennes sinds een paar jaar fel betwist door de mobiele telefonieoperatoren; het komt er derhalve op aan fondsen voor risico's en kosten aan te leggen, waarmee de gemeente niet het teken geeft af te zien van haar schuilvordering, maar wel blijkt geeft van behoedzaamheid bij het bepalen van de ontvangsten die de gemeenten misschien nooit ofwel met veel vertraging zullen innen.

Deze boeking moet het mogelijk maken een getrouwer beeld naar buiten te brengen van de boekhoudkundige realiteit en van de thesaurie in het bijzonder.

In bijlage vindt u het model van samenvattende tabel zoals bepaald door het besluit van 20 oktober 2005 waarbij de voorstelling van de begroting van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt vastgelegd.

Met de meeste hoogachting, De Minister-President, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^