Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 03 december 2013

Aanschrijving nr. 273. - PUBLIATO-project. - Mededeling van de arbeidsongevallengegevens aan de gegevensbank van het Fonds voor Arbeidsongevallen door de werkgevers uit de overheidssector die onderworpen zijn aan de wet van 3 juli 1967 Aan alle Mevr. de Minister, Mijnheer de Minister, Mevr. de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatss(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2013022591
pub.
03/12/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Aanschrijving nr. 273. - PUBLIATO-project. - Mededeling van de arbeidsongevallengegevens aan de gegevensbank van het Fonds voor Arbeidsongevallen door de werkgevers uit de overheidssector die onderworpen zijn aan de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling sluiten Aan alle federale, gemeenschaps-, gewestelijke, provinciale of plaatselijke overheidsbesturen, -instellingen of -diensten die onderworpen zijn aan de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling sluiten betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector.

Mevr. de Minister, Mijnheer de Minister, Mevr. de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris, Het koninklijk besluit van 07.05.2013 (KB 17.05.2013) houdende uitvoering van artikel 20sexies van de wet van 3.07.1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector bepaalt dat de werkgevers uit de overheidssector verplicht zijn de arbeidsongevallengegevens aan te geven aan de gegevensbank van het Fonds voor arbeidsongevallen via het portaal van de sociale zekerheid.

De elektronische overdracht via het netwerk van de sociale zekerheid dat wordt georganiseerd door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal België toelaten om zijn verplichtingen na te komen die zijn vastgelegd in de Europese verordening 1338/2008. Daarin staat dat de arbeidsongevallengegevens van werknemers aan Eurostat moeten worden doorgegeven. Ze zal ook de uitwisselingen van de arbeidsongevallengegevens tot aan de juiste bestemmeling (Medex, ZIVsector, ...) verzekeren. De gegevensbank van het Fonds zal het volledige risico op arbeidsongevallen van werknemers, inclusief de overheidssector, kunnen dekken.

Vanaf 1 januari 2014 Het koninklijk besluit treedt in werking op 1.01.2014 en heeft betrekking op de arbeidsongevallenaangiftes die aan de dienst of ambtenaar worden gestuurd die daarvoor is aangesteld. Het is dus ook van toepassing op arbeidsongevallen die zich vóór 1.01.2014 hebben voorgedaan en die vanaf die datum worden aangegeven.

Het koninklijk besluit van 19.04.1999 tot vaststelling van de elementen van de ongevalsaangifte over te dragen aan het Fonds voor Arbeidsongevallen wordt opgeheven op 1.01.2014. De gegevens van de arbeidsongevallen van 2013, die werden aagegeven in 2013, zullen nog aan het Fonds worden overgedragen op de wijze die tot dan van toepassing is en bepaald is volgens de instructies van het Fonds (Structuur van de gegevens die aan het Fonds voor arbeidsongevallen moeten worden meegedeeld - Overheidssector).

De mededeling van de gegevens via het portaal zal in meerdere fases verlopen Artikel 4 van het koninklijk besluit bepaalt welke gegevens de werkgever moet doorgeven aan het Fonds voor arbeidsongevallen en binnen welke termijn hij dat moet doen. De uitvoering van die nieuwe manier om arbeidsongevallengegevens in de overheidssector over te dragen zal in meerdere fases gebeuren.

De eerste fase zal van start gaan op 1.01.2014. Die betreft de gegevens van de aangifte en de beslissing van de werkgever om de aangifte al dan niet ten laste te nemen.

In een latere fase zullen de periodes van tijdelijke ongeschiktheid, de voorziene blijvende ongeschiktheid en de beslissingen over de regeling van de ongevallen via het portaal van de sociale zekerheid worden meegedeeld.

De gegevens van de arbeidsongevallenaangifte zijn opgenomen in het aangiftemodel dat is vastgelegd krachtens artikel 7 van het koninklijk besluit van 24.01.1969 en van artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 13.07.1970.

Hoe moeten de arbeidsongevallengegevens aan het portaal worden meegedeeld ? De arbeidsongevallen kunnen op twee manieren worden aangegeven op het portaal van de sociale zekerheid: hetzij in webmodus: verzending van de aangifte via de online dienst op het portaal; hetzij in batchmodus: verzending van de aangifte in een gestructureerd bestand.

Het medisch attest (model B) zal worden ingescand en ook worden meegedeeld op het portaal.

De instructies voor de verzending volgens die twee manieren staan op de website van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid: : https://www.socialsecurity.be/ en daarna de weg volgen > Werkgevers > Sociale risico's > 4 - Publiato Naast de instructies aan de werkgevers met algemene informatie over het PUBLIATO-project en de gegevens die aan het portaal moeten worden meegedeeld, vinden de werkgevers uit de overheidssector er de nodige informatie en instructies om een aangifte in web- of batchmodus te doen.

Voorafgaand aan de aangifte: het vestigingseenheidsnummer Sommige gegevens zijn noodzakelijk om een aangifte via het portaal te kunnen doen. Eén daarvan is het vestigingsnummer van de werkgever waarvoor de werknemer die een arbeidsongeval heeft gehad normaal werkt.

Elke onderneming krijgt van de Kruispuntbank van Ondernemingen een ondernemingsnummer en een vestigingseenheidsnummer voor elk van haar activiteitsplaatsen, die geografisch identificeerbaar zijn met een adres. Op of vanaf dat adres wordt minstens één activiteit van de onderneming uitgeoefend.

De gegevens over de vestigingseenheden die gekoppeld zijn aan een ondernemingsnummer kunnen worden geraadpleegd met behulp van de KBO Public Search op de website van de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Aanbevelingen Om het PUBLIATO-project op 1.01.2014 efficiënt van start te kunnen laten gaan worden de werkgevers uit de overheidssector vanaf nu verzocht om 1. de instructies en de informatie over de aangifte van de arbeidsongevallengegevens te raadplegen op de website van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid : https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/infos/index.htm 2. na te kijken of elk van hun vestigingseenheden werd geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.Daarvoor kunnen ze de zoekmotor op het volgende adres gebruiken: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoekwoordenform.html; jsessionid=47369173FEBEF2FCB6A857F83AB7955F.worker4b?lang=nl Als een lokale eenheid niet werd geregisteerd, wordt de werkgever uit de overheidssector verzocht om de registratie ervan te vragen aan zijn referentie-instelling: ? de vestigingseenheden van de gewesten en gemeenschappen worden beheerd door de RSZ, met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijs; ? de vestigingseenheden van de provincies, gemeenten, intercommunales, ... worden beheerd door de RSZ-PPO, met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijs; ? de vestigingseenheden van de federale overheid worden beheerd door de FOD P&O; ? de vestigingseenheden van het gesubsidieerd onderwijs worden beheerd door de Beheersdienst van de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Brussel, 21 november 2013.

De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Beroepsrisico's, Ph. COURARD

^