gepubliceerd op 10 juni 2013
Omzendbrief nr. 204. - Betreft : Uittreksels van het strafregister De Minister van Justitie aan de dames en heren Provinciegouverneurs, de dames en heren Burgemeesters, Ter info aan Mevrouw en de heren Procureurs-generaal bij d Mijnheer de Federale Procureur, de dames en heren procureurs des Konings en arbeidsauditeurs.
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
Omzendbrief nr. 204. - Betreft : Uittreksels van het strafregister De Minister van Justitie aan de dames en heren Provinciegouverneurs, de dames en heren Burgemeesters, Ter info aan Mevrouw en de heren Procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep, Mijnheer de Federale Procureur, de dames en heren procureurs des Konings en arbeidsauditeurs.
In 2009 zijn verschillende wetteksten gewijzigd die een rechtstreekse uitwerking hebben op de regels voor de vermeldingen die in de uittreksels uit het strafregister moeten voorkomen.
Op 15 april 2009 is de wet van 14 april 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2009 pub. 15/04/2009 numac 2009000258 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen sluiten houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Deze nieuwe wet tot wijziging van het Kieswetboek en tevens van het Strafwetboek hervormt het beginsel van de kiesonbekwaamheid, zodanig dat zij voortaan pas geldt op voorwaarde dat zij in het vonnis is uitgesproken.
Aangezien de regels voor de uitwissing van de strafrechtelijke veroordelingen verschillen naargelang die veroordelingen al dan niet gepaard gaan met vervallenverklaringen of ontzettingen alsook naargelang van de duur van die ontzettingen of vervallenverklaringen, heeft de nieuwe wet tot gevolg dat die uitwissingsregels voor definitief uitgesproken veroordelingen wijzigen vanaf de inwerkingtreding ervan, te weten vanaf de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Op 27 augustus 2009 is de wet van 31 juli 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2009 pub. 27/08/2009 numac 2009009602 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister sluiten betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister bekendgemaakt. Deze wet heeft uitwerking met ingang van 30 juni 2009.
Behalve de invoering van een wettelijke grondslag waarover de gemeenten voortaan beschikken om uittreksels uit het strafregister af te geven, voorziet de wet in een reeks nieuwe maatregelen die eveneens bestemd zijn voor de gerechtelijke diensten, inzonderheid in het kader van de jeugdbescherming.
Artikel 204 van de wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 11/01/2010 numac 2009090000 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot hervorming van het hof van assisen type wet prom. 21/12/2009 pub. 16/03/2010 numac 2010000112 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en diverse bepalingen Duitse vertaling van uittreksels sluiten tot hervorming van het hof van assisen, bekendgemaakt op 11 januari 2010 en in werking getreden op 21 januari 2010, voorziet in de opheffing van artikel 594, 4°, van het Wetboek van Strafvordering (hierna "Sv. » genoemd).
Hoewel die wetten bepalingen bevatten waarvan sommige uitsluitend bestemd zijn voor de gemeentelijke overheden en andere uitsluitend bestemd zijn voor de gerechtelijke overheden, moeten de regels die zij bevatten op onlosmakelijke wijze onderzocht worden vermits zij alle een rechtstreekse weerslag hebben op de organisatie van het Centraal Strafregister van de natuurlijke personen. Daarom is het verkieslijk de wijzigingen die krachtens deze wetten zijn aangebracht gezamenlijk toe te lichten in één omzendbrief.
Het eerste deel van deze omzendbrief handelt over de wet van 14 april 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2009 pub. 15/04/2009 numac 2009000258 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen sluiten, een tweede deel over de wet van 31 juli 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2009 pub. 27/08/2009 numac 2009009602 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister sluiten, een derde deel over de veroordelingen tot een werkstraf en een laatste deel over de vermeldingen die voortaan in de uittreksels uit het strafregister moeten voorkomen.
I. Wet van 14 april 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2009 pub. 15/04/2009 numac 2009000258 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen sluiten houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen A. Vroegere regels Zoals reeds gesteld, voorzag de vorige versie van het Kieswetboek in hetzij een definitieve uitsluiting van het kiesrecht voor alle tot een criminele straf veroordeelde personen, hetzij een schorsing van dat recht: - voor een duur die gelijk is aan de onbekwaamheid voor gerechtelijk onbekwaamverklaarden, de personen onder statuut van verlengde minderjarigheid en zij die geïnterneerd zijn krachtens de wet betreffende de abnormalen en gewoontemisdadigers alsook de personen die ter beschikking zijn gesteld van de regering; - voor een duur van 6 of 12 jaar voor de personen die respectievelijk veroordeeld zijn tot een gevangenisstraf van minder dan 4 maanden of meer dan 4 maanden.
Die regels waren automatisch van toepassing, dat wil zeggen zonder enig optreden vanwege de rechter die de definitieve veroordeling uitspreekt.
B. Nieuwe regels De wijziging ingevolge de wet van 14 april 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2009 pub. 15/04/2009 numac 2009000258 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen sluiten heeft die logica omgedraaid, waardoor voortaan de rechter die de veroordeling uitspreekt zich moet uitspreken over het verval van het kiesrecht dat daarmee gepaard gaat en over de duur ervan: - zijn voortaan definitief van het kiesrecht uitgesloten, zij die levenslang ontzet zijn van de uitoefening van het kiesrecht door veroordeling (artikel 6 van het Kieswetboek); - zijn voortaan tijdelijk van het kiesrecht uitgesloten, zij die voor een bepaalde duur ontzet zijn van de uitoefening van het kiesrecht door veroordeling (artikel 7 van het Kieswetboek); - de gerechtelijk onbekwaamverkaarden, de personen onder statuut van verlengde minderjarigheid of zij die geïnterneerd zijn krachtens de wet betreffende de abnormalen en gewoontemisdadigers alsook de personen die ter beschikking zijn gesteld van de regering, worden automatisch geschorst in de uitoefening van kiesrecht voor een duur die gelijk is aan de opgelegde onbekwaamheid (artikel 7, 1° en 3°, van het Kieswetboek).
Opmerking: die nieuwe bepalingen zijn niet van toepassing op de daders van misdrijven die op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wijzigingen het voorwerp waren van een definitieve veroordeling. De vroegere regels blijven dan ook van toepassing op deze eerdere veroordelingen (artikel 69 van de wet van 14 april 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2009 pub. 15/04/2009 numac 2009000258 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen sluiten).
Ter herinnering: aangezien het gaat om de mededeling van de in artikel 590 Sv. opgesomde beslissingen, waaronder de veroordelingen alsook de bijkomende of vervangende straffen, moeten zij worden overgezonden aan het Centraal Strafregister binnen de drie dagen volgend op de dag waarop die in kracht van gewijsde zijn gegaan. (artikel 592 Sv.).
Het Kieswetboek bepaalt dat "de parketten van de hoven en rechtbanken zijn gehouden aan de burgemeesters van de gemeenten, waar de belanghebbenden op het ogenblik van de veroordeling of internering in de bevolkingsregisters ingeschreven waren, evenals aan de belanghebbenden zelf kennis te geven van alle veroordelingen of interneringen, waartegen met geen gewoon rechtsmiddel meer kan worden opgekomen en die uitsluiting van het kiesrecht of opschorting van dit recht ten gevolge hebben" (artikel 13 van het Kieswetboek).
II. Wet van 31 juli 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2009 pub. 27/08/2009 numac 2009009602 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister sluiten betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister Sinds 1952 zijn de aangelegenheden betreffende het strafregister geregeld door middel van omzendbrieven, waarvan de recentste dateren van 3 april 2003, in aanvulling op de omzendbrief van 1 juli 2002 tot wijziging en coördinatie van de omzendbrief van 6 juni 1952 houdende de algemene onderrichtingen betreffende de getuigschriften van goed zedelijk gedrag (B.S. van 15 april 2003) en van 2 februari 2007 (B.S. van 9 februari 2007). De Raad van State heeft ze allebei vernietigd wegens ontbreken van wettelijke grondslag.
De wet van 31 juli 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2009 pub. 27/08/2009 numac 2009009602 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister sluiten moet in de eerste plaats een oplossing bieden voor die opeenvolgende vernietigingen van de omzendbrieven door de Raad van State, door te voorzien in een wettelijke verankering van het uittreksel uit het strafregister dat aan particulieren wordt afgegeven door de gemeentelijke administraties. Ten tweede beoogt zij de wettelijke verankering van het uittreksel uit het strafregister, destijds beter bekend onder de benaming uittreksel uit het strafregister model 2, en een duidelijke omschrijving van de inhoud ervan. Vanuit die optiek moet in alle reglementeringen die de uitdrukkingen "uittreksel uit het strafregister model 1" of "uittreksel uit het strafregister model 2" hanteren, respectievelijk gelezen worden: "uittreksel uit het strafregister afgeleverd conform artikel 595 van het Wetboek van Strafvordering. » of "uittreksel uit het strafregister afgeleverd conform artikel 596, tweede lid, van het Wetboek van Strafvordering".
Daartoe voorziet de wet in een overgangsbepaling waarbij de afgifte van uittreksels door de gemeentelijke administraties op basis van de in de gemeentelijke strafregisters opgenomen gegevens mogelijk is tot uiterlijk 31 december 2014, vermits een directe verbinding tussen de gemeentelijke strafregisters en het Centraal Strafregister vooralsnog ontbreekt. De uiterlijke datum voor de effectieve, operationele technische verbinding tussen de gemeenten en het Centraal Strafregister is vastgesteld op 31 december 2014. In afwachting van die verbinding tussen de gemeenten en het Centraal Strafregister stelt de gemeentelijke administratie van de woon- of verblijfplaats van de persoon de uittreksels uit het Centraal Strafregister op op basis van de in het gemeentelijk strafregister opgenomen gegevens.
De wet leidt eveneens ertoe dat de griffies van de bevoegde rechtbanken voortaan de opschortingen van de uitspraak van de veroordelingen en de eenvoudige schuldigverklaringen moeten overzenden aan de gemeentelijke administraties.
De nadere regels voor de afgifte van de uittreksels uit het strafregister aan particulieren moeten voortaan het onderwerp zijn van een KB overeenkomstig artikel 5 van de wet van 31 juli 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2009 pub. 27/08/2009 numac 2009009602 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister sluiten.
De wet van 31 juli 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/07/2009 pub. 27/08/2009 numac 2009009602 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende diverse bepalingen met betrekking tot het Centraal Strafregister sluiten voorziet eveneens in een reeks bepalingen die de reeds voorheen geldende maatregelen versterken, inzonderheid in het kader van de jeugdbescherming.
Krachtens de wet kunnen de rechters in strafuitvoeringsrechtbanken toegang krijgen tot de gegevens van het Centraal Strafregister net zoals de gerechtelijke overheden bedoeld in artikel 593 Sv. (1), en voorziet zij in een overdracht van die toegang aan personen die in hoofde van hun functie het Centraal Strafregister daadwerkelijk moeten raadplegen. Het is immers belangrijk dat die rechtbanken kennis kunnen nemen van de gerechtelijke antecedenten van personen die zij in aanmerking moeten nemen voor een mogelijke invrijheidstelling.
Tijdens een gerechtelijk onderzoek is de onderzoeksrechter krachtens de wet eveneens bevoegd om een verdachte, als voorwaarde voor zijn invrijheidstelling, te verbieden een activiteit uit te oefenen waarbij hij in contact zou komen met minderjarigen.
Op bepaalde uittreksels uit het strafregister (2) moeten overigens een aantal aanvullende en objectieve gegevens worden vermeld. Het gaat inzonderheid om : 1. het door de onderzoeksrechter uitgesproken verbod om een activiteit uit te oefenen waarbij de persoon in contact zou komen met minderjarigen;2. de opschorting van de uitspraak van de veroordeling;3. de veroordeling met eenvoudige schuldigverklaring. Gelet op deze reglementering moeten de gemeenten voortaan 3 modellen van uittreksels uit het strafregister afgeven aan particulieren. Het model bedoeld in artikel 595 Sv. omvat de vermeldingen die op alle uittreksels uit het strafregister moeten voorkomen, met name op de drie modellen van uittreksel. Artikel 596 van hetzelfde wetboek beoogt twee modellen van uittreksel uit het strafregister, met vermeldingen in aanvulling op de beoogde vermeldingen in het model bedoeld artikel 595 Sv.
III. Wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 11/01/2010 numac 2009090000 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot hervorming van het hof van assisen type wet prom. 21/12/2009 pub. 16/03/2010 numac 2010000112 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en diverse bepalingen Duitse vertaling van uittreksels sluiten tot hervorming van het hof van assisen, met invoering van de vermelding van de werkstraf op de uittreksels bestemd voor particulieren Overeenkomstig de omzendbrief nr. 176 betreffende de werkstraffen, heeft de opheffing van artikel 594, 4° Sv. thans geen enkel gevolg met betrekking tot de afgifte van uittreksels uit het strafregister.
Bijgevolg is de regeling voor werkstraffen die gold vóór deze wet nog steeds van toepassing, in die zin dat veroordelingen tot een werkstraf nooit vermeld mogen worden op de uittreksels uit het strafregister, maar wel op de inlichtingenbulletins.
IV. Uittreksels uit het gemeentelijk strafregister 1. 1.Overheid bevoegd om het uittreksel af te geven De uitreiking van een uittreksel uit het strafregister valt onder de bevoegdheid van de burgemeester van de gemeente waarin de betrokkene in het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister is ingeschreven, dan wel, indien hij buiten België verblijft, voor zijn vertrek laatst was ingeschreven.
De burgemeester kan deze bevoegdheid delegeren aan bij naam aangewezen ambtenaren die gelast zijn met het beheer van het strafregister in de gemeente. 2. 2.Wie mag het uittreksel vragen ? Iedere inwoner van de gemeente, hetzij Belg hetzij vreemdeling, mag een uittreksel uit het strafregister aanvragen. Dergelijke aanvragen mogen vanzelfsprekend slechts ingewilligd worden voor zover zij betrekking hebben op de aanvrager zelf.
Het uittreksel mag eveneens aangevraagd worden voor een overleden persoon door iedere rechthebbende die van een werkelijk belang kan doen blijken.
De openbare overheden daarentegen, zijn in principe niet gerechtigd om rechtstreeks aan de plaatselijke overheden uittreksels uit het strafregister aan te vragen. Van die regel mag nochtans afgeweken worden in de hiernavolgende gevallen: 1° wanneer een wettelijke of reglementaire bepaling zulks toelaat;2° wanneer de betrokken personen de openbare overheid daartoe uitdrukkelijk gemachtigd hebben;3° wanneer het gaat om het onderzoek van voorstellen tot het toekennen van eretekens of eerbewijzen. Wanneer de gemeentelijke administratie hiermee instemt kunnen de aanvraag en de aflevering gebeuren via het internet. 3. 3.Aan wie mag het uittreksel afgegeven worden ? Het uittreksel mag enkel afgegeven worden aan de persoon op wie het betrekking heeft en kan, behoudens de hierboven vermelde uitzonderlijke gevallen wat de openbare overheden betreft, nooit rechtstreeks worden afgegeven aan een private organisatie of een particulier die de overlegging ervan eist.
Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat niets zich verzet tegen de afgifte aan derde personen van uittreksels die betrekking hebben op personen die zich wegens ziekte, gebrekkigheid of afwezigheid in de onmogelijkheid bevinden om zelf een uittreksel aan te vragen of in ontvangst te nemen, voor zover deze derde personen bewijzen dat ze daartoe door de betrokkenen behoorlijk gemachtigd zijn. 4. Vermeldingen A.Gemeenschappelijke vermeldingen voor de drie modellen van uittreksel : - de volledige identiteit van de betrokken persoon, alsook de vermelding van het gebruik waarvoor het uittreksel werd aangevraagd, zoals verklaard door de betrokkene; - als de aanvraag een persoon van vreemde nationaliteit betreft die niet steeds in België verbleven heeft en voor zover de plaatselijke overheid niet over de vereiste inlichtingen beschikt, moet in het uittreksel onder 'opmerkingen' aangegeven worden dat het slechts geldt vanaf de dag waarop de betrokkene zich in de gemeente of in het Rijk heeft gevestigd of er mag blijven; - in voorkomend geval, de veroordelingen die in het strafregister van de betrokkene voorkomen, dat wil zeggen de criminele veroordelingen, correctionele veroordelingen, politieveroordelingen of veroordelingen met eenvoudige schuldigverklaring, ongeacht ze effectief of met uitstel zijn, maar volgens de modaliteiten bedoeld in punten B. 1, 2 en 3 infra; - indien de betrokkene het voorwerp was van een veroordeling waarvoor een genademaatregel werd gelast, moet daarvan melding worden gemaakt tegenover de veroordeling.
B. Specifieke vermeldingen voor elk van de drie modellen van uittreksel: - 1. Model bedoeld in artikel 595 Sv (cfr. bijlage 1).
Model aangevraagd voor een activiteit waarvan de toegangs- of uitoefeningsvoorwaarden niet zijn gereglementeerd (model bedoeld in artikel 596, eerste lid, voor gereglementeerde activiteit; model bedoeld in artikel 596, tweede lid, voor een activiteit waarbij de betrokkene in contact komt met minderjarigen) (bestemd voor openbare besturen, particulieren en privé-instellingen).
Worden in dat model niet vermeld : ? na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve beslissing waarbij zij zijn uitgesproken: o de veroordelingen tot een gevangenisstraf tot 6 maanden; o de veroordelingen met eenvoudige schuldigverklaring; o de veroordelingen tot een geldboete van hoogstens 500 euro; o de veroordelingen tot een geldboete met betrekking tot de politie over het wegverkeer, ongeacht het bedrag ervan. !!!!!! Die vier soorten veroordelingen blijven echter vermeld in dit model van uittreksel na 3 jaar, indien in het vonnis wordt voorzien in een vervallenverklaring of ontzetting waarvan de uitwerking een termijn van 3 jaar overschrijdt (behalve verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke ongeschiktheid van de bestuurder).
Het gaat dus uitsluitend om de vervallenverklaringen of ongeschiktheden die in het vonnis of het arrest werden uitgesproken (bijv. ontzetting van de rechten bedoeld in artikel 31 S.W., verval van het recht tot sturen voor meer dan 3 jaar (behalve verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke ongeschiktheid), ontzetting uit de kiesrechten (sinds de wet van 14 april 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2009 pub. 15/04/2009 numac 2009000258 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen sluiten), ontzetting van het recht tot uitoefening van een beroep of activiteit, ontzetting van het recht om deel te nemen aan onderwijs in een openbare of particuliere instelling die minderjarigen opvangt (artikel 382bis a S.W.), ontzetting van het recht om deel uit te maken van elke instelling of vereniging waarvan de activiteit in hoofdzaak op minderjarigen is gericht (artikel 382bis b S.W.), verbod om de functie van bestuurder, commissaris of zaakvoerder in een vennootschap, of het beroep van effectenmakelaar, uit te oefenen (K.B. nr. 22 van 24.10.1934, artikel 1), verbod om een koopmansbedrijf uit te oefenen (artikel 1bis K.B. 24.10.1934), ontzetting van het recht om dieren te houden). ? de veroordelingen tot een werkstraf; ? de opschortingen van de uitspraak van de veroordelingen; ? de vervallenverklaringen en de maatregelen uitgesproken overeenkomstig artikel 63 van de wet betreffende de jeugdbescherming; ? de maatregelen genomen ten aanzien van abnormalen (interneringen), recidivisten, gewoontemisdadigers en plegers van bepaalde seksuele strafbare feiten; ? de arresten van herstel in eer en rechten en veroordelingen waarop zij betrekking hebben; ? de veroordelingen die aanleiding hebben gegeven tot amnestie; ? de veroordelingen die in laatste aanleg zijn gewezen en nietig verklaard ingevolge een beroep in cassatie of een verzoek tot herziening; ? de beslissingen tot intrekking; ? de veroordelingen uitgesproken op grond van een later opgeheven bepaling; ? de minnelijke schikkingen die tot het verval van de strafvordering leiden; ? de beslissingen tot vrijspraak. - 2. Model bedoeld in artikel 596, eerste lid, Sv. (cfr. bijlage 2) Model aangevraagd voor een activiteit waarvan de toegangs- of uitoefeningsvoorwaarden (gereglementeerd bij wetsbepalingen of reglementaire bepalingen) zijn gereglementeerd (bestemd voor de openbare besturen, particulieren en privé-instellingen).
Worden in dat model niet vermeld : ? na een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de dag van de definitieve beslissing waarbij zij zijn uitgesproken: o de veroordelingen tot een gevangenisstraf tot 6 maanden; o de veroordelingen met eenvoudige schuldigverklaring; o de veroordelingen tot een geldboete van hoogstens 500 euro; o de veroordelingen tot een geldboete met betrekking tot de politie over het wegverkeer, ongeacht het bedrag ervan. !!!!!! Die vier soorten veroordelingen blijven echter vermeld in dit model van uittreksel na 3 jaar, indien het gaat om veroordelingen beoogd door een specifieke regelgeving die voor de betrokken persoon tot een verbod tot uitoefening van die activiteit leidt.
Het kan gaan om een door de rechter uitgesproken vervallenverklaring of ontzetting, maar ook vooral om een vervallenverklaring of ontzetting bedoeld in een wet, decreet of (ander dan ministerieel) besluit, waarbij als voorwaarde voor de toegang tot of de uitoefening van een activiteit de afwezigheid van bepaalde veroordelingen wordt opgelegd (zie lijst 596.1).
Bijvoorbeeld: artikel 2 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, bepaalt : 'Niemand mag het beroep van exploitant van taxidiensten uitoefenen indien hij niet voldoet aan volgende voorwaarden inzake zedelijkheid, solvabiliteit en beroepsbekwaamheid. (...) § 2. Om zijn zedelijkheid aan te tonen, moet de exploitant: 1° van goed zedelijk gedrag zijn; 2° in België of in het buitenland sinds minder dan vijf jaar geen veroordeling opgelopen hebben die in kracht van gewijsde is gegaan voor een van de overtredingen gemeld in boek II, titel III, hoofdstukken I tot V en titel IX, hoofdstuk I en II van het Strafwetboek.
In geval van veroordelingen, uitgesproken door een buitenlandse rechtsinstantie, zal worden rekening gehouden met elke veroordeling die betrekking heeft op een feit dat volgens het Belgisch recht een van de in onderhavige bepaling bedoelde overtreding vormt. Er wordt geen rekening gehouden met de uitgewiste veroordelingen of de veroordelingen welke aanleiding hebben gegeven tot eerherstel van de betrokkene.' ? de veroordelingen tot een werkstraf; ? de opschortingen van de uitspraak van de veroordelingen; ? de vervallenverklaringen en de maatregelen uitgesproken overeenkomstig artikel 63 van de wet betreffende de jeugdbescherming; ? de maatregelen genomen ten aanzien van abnormalen (interneringen), recidivisten, gewoontemisdadigers en plegers van bepaalde seksuele strafbare feiten; ? de arresten van herstel in eer en rechten en de veroordelingen waarop zij betrekking hebben; ? de veroordelingen die aanleiding hebben gegeven tot amnestie; ? de veroordelingen die in laatste aanleg zijn gewezen en nietig verklaard ingevolge van een beroep in cassatie of een verzoek tot herziening; ? de beslissingen tot intrekking; ? de veroordelingen uitgesproken op grond van een later opgeheven bepaling; ? de minnelijke schikkingen die tot het verval van de strafvordering leiden; ? de beslissingen tot vrijspraak.
Als bijlage bij de huidige circulaire gaat gemakshalve een niet-exhaustieve lijst van de bestaande gereglementeerde activiteiten ('lijst 596.1'). (cfr. bijlage 4) Ingeval een uittreksel uit het register, model bedoeld in artikel 596 Sv., eerste lid, wordt aangevraagd voor de uitoefening van een activiteit die gereglementeerd is op grond van een bepaling die niet in de lijst is opgenomen, vragen we u dat te melden aan het Centraal Strafregister (via e-mail op het adres cjc-csr@just.fgov.be of via fax op het nummer 02-552 27 78), zodat de niet-exhaustieve lijst gaandeweg kan worden vervolledigd. - 3. Model bedoeld in artikel 596, tweede lid, Sv. of het 'minderjarigenmodel' (cfr. bijlage 3) Model aangevraagd om toegang te krijgen tot een activiteit die onder opvoeding, psycho-medisch-sociale begeleiding, hulpverlening aan de jeugd, kinderbescherming, animatie of begeleiding van minderjarigen valt (bestemd voor openbare besturen, particulieren en privé-instellingen).
Worden in dat model niet vermeld: ? na een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de dag van de definitieve beslissing waarbij zij zijn uitgesproken: o de veroordelingen tot een gevangenisstraf tot 6 maanden; o de veroordelingen met eenvoudige schuldigverklaring; o de veroordelingen tot een geldboete van hoogstens 500 euro; o de veroordelingen tot een geldboete met betrekking tot de politie over het wegverkeer, ongeacht het bedrag ervan. !!!!!! Die vier soorten veroordelingen blijven echter vermeld in dit model van uittreksel na 3 jaar, indien het gaat om veroordelingen wegens feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige. ? de veroordelingen tot een werkstraf; ? de opschortingen van de uitspraak van de veroordelingen, andere dan die wegens feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige; ? de vervallenverklaringen en de maatregelen uitgesproken overeenkomstig artikel 63 van de wet betreffende de jeugdbescherming; ? de maatregelen genomen ten aanzien van abnormalen (interneringen), recidivisten en gewoontemisdadigers, andere dan die welke genomen zijn voor feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige; ? de arresten van herstel in eer en rechten en de veroordelingen waarop zij betrekking hebben; ? de veroordelingen die aanleiding hebben gegeven tot amnestie; ? de veroordelingen die in laatste aanleg zijn gewezen en nietig verklaard ingevolge een beroep in cassatie of een verzoek tot herziening; ? de beslissingen tot intrekking; ? de veroordelingen uitgesproken op grond van een later opgeheven bepaling; ? de minnelijke schikkingen die tot het verval van de strafvordering leiden; ? de beslissingen tot vrijspraak.
Worden a contrario altijd in het model vermeld: de volgende veroordelingen wegens feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige, ongeacht zij effectief zijn of met uitstel; a) de criminele veroordelingen;b) de correctionele veroordelingen en politieveroordelingen, behalve wanneer die veroordelingen een werkstraf inhouden;c) de veroordelingen met eenvoudige schuldigverklaring; ? de opschortingen van de uitspraak van de veroordelingen wegens feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige; ? de interneringen voor feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige; ? de beslissingen tot terbeschikkingstelling van de regering en tot internering, genomen ten aanzien van recidivisten, gewoontemisdadigers en plegers van bepaalde seksuele strafbare feiten, wegens feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige; ? de buitenlandse veroordelingen wegens feiten gepleegd ten aanzien van een minderjarige; het Centraal Strafregister zendt die veroordelingen over aan de gemeente waar de veroordeelde woont of verblijft. Thans gaat het om veroordelingen uitgesproken ten laste van Belgische onderdanen in Duitsland, Spanje, Frankrijk, het Groothertogdom Luxemburg en de Tsjechische Republiek, aangezien de verbinding van de strafregisters thans alleen in die landen bestaat.
In de toekomst kan die verbinding worden uitgebreid. Er moet worden verduidelijkt dat die in het buitenland uitgesproken veroordelingen alleen betrekking hebben op Belgen, vermits het Centraal Strafregister enkel beslissingen bevat die in België ten laste van Belgen of buitenlanders werden uitgesproken en beslissingen die in het buitenland ten laste van Belgen werden uitgesproken. ? de door een rechter of een onderzoeksgerecht opgelegde verboden, overeenkomstig artikel 35, § 1, tweede lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis.
Die verboden moeten in het uittreksel worden vermeld tot op het tijdstip waarop het vonnis dat daaruit voortvloeit, in kracht van gewijsde treedt.
Teneinde die informatie te verkrijgen, richt de gemeentelijke administratie zich tot de lokale politiedienst.
Wat de bovengenoemde ontzettingen betreft, bepaalt artikel 37 van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis, dat de griffiers de beslissingen die genomen zijn met toepassing van artikel 35, § 1, tweede lid, alsook de beslissingen tot intrekking, wijziging of verlenging van die beslissingen,overzenden aan de politiedienst van de gemeente waar de betrokkene zijn woon- of verblijfplaats heeft, Als de betrokkene geen woon- of verblijfplaats in België heeft, zenden de griffiers de informatie over aan het Centraal Strafregister, Waterloolaan 115, 1000 Brussel.
Bijgevolg moet de gemeentelijke dienst die instaat voor de afgifte van de uittreksels uit het strafregister telkens contact opnemen met de lokale politie wanneer een uittreksel uit het register van het model bedoeld in het tweede lid van artikel 596 Sv. wordt aangevraagd, teneinde na te gaan of een dergelijk verbod door de onderzoeksrechter werd uitgesproken.
Indien de aanvrager van een dergelijk uittreksel zich in voorlopige hechtenis bevindt en hij zijn aanvraag tot zijn gemeentelijke administratie richt (bijvoorbeeld per brief), verbiedt de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits sluiten dat hem een uittreksel van dat model wordt afgeleverd.
Het uittreksel moet uitdrukkelijk melding maken van de activiteit waarvoor het werd aangevraagd. 5. Inlichtingen Voor verdere inlichtingen kunt u zich richten tot de dienst Centraal Strafregister, via e-mail op het adres cjc-csr@just.fgov.be of via fax op het nummer 02-552 27 78.
Voor de Minister van Justitie : De Voorzitter van het Directiecomité, J.-P. JANSSENS _______ Nota's (1) Magistraten van het openbaar ministerie;onderzoeksrechters; leden van de CFI; officieren van gerechtelijke politie; de schriftelijk bij naam aangewezen ambtenaren van niveau A van de administratieve overheden belast met de tenuitvoerlegging van rechterlijke beslissingen in strafzaken en van maatregelen ter bescherming van de maatschappij, van de inlichtingendiensten en van de CFI. (2) Zie punt 'Uittreksel uit het strafregister, model bedoeld in artikel 596, tweede lid Sv.'.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld