Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 28 oktober 2022
gepubliceerd op 14 november 2022

Omzendbrief GPI 99 betreffende de toekenning van maaltijdcheques aan de personeelsleden van de Geïntegreerde Politie en aan de personeelsleden van de Algemene Inspectie van de Federale Politie en van de Lokale Politie

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2022034015
pub.
14/11/2022
prom.
28/10/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


28 OKTOBER 2022. - Omzendbrief GPI 99 betreffende de toekenning van maaltijdcheques aan de personeelsleden van de Geïntegreerde Politie en aan de personeelsleden van de Algemene Inspectie van de Federale Politie en van de Lokale Politie


Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, Aan de Dames en Heren Korpschefs van de Lokale Politie, Aan de Heer Commissaris-generaal van de Federale Politie, Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene inspectie van de Federale Politie en van de Lokale Politie, Ter informatie : Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie, Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, Aan Mevrouw de Voorzitster van het Comité P, Aan de Heer Voorzitter van het Controleorgaan op de politionele informatie, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw de Hoge Ambtenaar, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, Dames en Heren Korpschefs, Mijnheer de Commissaris-generaal, Mijnheer de Inspecteur-generaal, Dames, Heren, Deze omzendbrief geeft uitvoering aan het sectoraal akkoord van 2017-2018 en valt onder het toepassingsgebied van art. XI.IV.12/1 tot art. XI.IV.12/6 van het RPPol zoals ingevoegd bij het koninklijk besluit van 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten, voor de toekenning van maaltijdcheques aan de personeelsleden van de Geïntegreerde Politie vanaf 1 november 2022. 1. Rechthebbende personeelsleden Vanaf 1 november 2022 hebben alle personeelsleden en ook, in voorkomend geval, de personeelsleden werkzaam binnen externe diensten (SSGPI, SSD, AIG, SAT Justitie en Binnenlandse Zaken, OCAD, Crisiscentrum, Tuchtraad, vaste syndicale afgevaardigden, ...) recht op maaltijdcheques.

De personeelsleden die een postvergoeding genieten voor een vaste dienst in het buitenland hebben geen recht op maaltijdcheques, noch de aspiranten tenzij zij voortspruiten uit de sociale promotie 2. Keuze Het personeelslid dat in dienst is getreden voor 1 november 2022 kan de keuze maken af te zien van het recht op maaltijdcheques zodat het personeelslid het oude systeem van maaltijdvergoedingen kan blijven genieten.Hiervoor dient het personeelslid vóór 1 november 2022 deze keuze schriftelijk kenbaar te maken aan de commissaris-generaal, de korpschef of de door hem aangewezen dienst.

Dat personeelslid kan nadien te allen tijde terugkomen op die keuze, in welk geval het recht op maaltijdcheques voor het personeelslid wordt geopend op de eerste dag van de volgende referentieperiode. Op dezelfde dag wordt het recht op de vergoedingen voor maaltijdkosten in het binnenland, alsook de maaltijdvergoedingen bedoeld in bijlage 9, tabellen 1 en 2 RPPol, onherroepelijk en definitief gesloten.

Er dient er op te worden gewezen dat de keuze voor de maaltijdcheques onherroepelijk en definitief is. Het personeelslid dat voor het recht op maaltijdcheques kiest, zal dus niet op deze keuze kunnen terugkomen. Het recht op maaltijdvergoedingen wordt dan definitief gesloten. 3. Aantal maaltijdcheques Het aantal maaltijdcheques waarop het personeelslid recht heeft, wordt bepaald door het aantal uren werkelijke dienstprestatie, ongeacht het werkregime, per referentieperiode bedoeld in artikel VI.I.3 van het RPPol, te delen door 7,6. Indien deze bewerking een decimaal getal oplevert, wordt het resultaat afgerond op de hogere eenheid. De maaltijdcheques worden gecrediteerd omstreeks de 10de kalenderdag van de maand volgend op de maand waarin de dienstprestaties worden geleverd.

Het aantal maaltijdcheques per referentieperiode wordt, in voorkomend geval, echter beperkt tot het aantal kalenderdagen, met aftrek van zater-, zon- en feestdagen, van die periode.

Voorbeeld 1: De maand januari telt 31 dagen. Als 1 januari in een weekend valt en er 10 weekenddagen zijn, heeft het personeelslid voor de maand januari recht op een maximum van 21 maaltijdcheques. De maand februari telt 28 dagen. Als er 8 weekenddagen zijn, heeft het personeelslid voor de maand februari recht op een maximum van 20 maaltijdcheques. Dit betekent dat het personeelslid voor deze referentieperiode recht heeft op een maximum van 41 maaltijdcheques, dit komt overeen met de beperking die in de vorige paragraaf werd gedefinieerd.

Voorbeeld 2: Als het personeelslid 1 dag vakantieverlof neemt tijdens deze eerste referentieperiode van het jaar, betekent dit niet automatisch dat het personeelslid slechts recht heeft op 40 maaltijdcheques (41 voor januari en februari - 1 vakantiedag = 40).

Aangezien de maaltijdcheques worden berekend op basis van het aantal uren werkelijke dienstprestatie, is het mogelijk dat het personeelslid overuren heeft gepresteerd die in de berekening worden opgenomen. Als het personeelslid in dit voorbeeld, tijdens de referentieperiode de periode afsluit met 5 uren werkelijke dienstprestatie boven de prestatienorm, heeft het personeelslid recht op 41 maaltijdcheques gelet op het feit dat de werkelijke prestaties gedeeld worden door 7.6 en het resultaat afgerond wordt naar de hogere eenheid.

De vergoedingen voor opdrachten in het buitenland, uitgezonderd postvergoeding, worden proportioneel verminderd met het bedrag van de werkgeversbijdrage voor de desbetreffende uren. De personeelsleden van de centra voor politie- en douanesamenwerking (CCPD) die vergoedingen ontvangen in het kader van hun missies worden ook beschouwd als personeelsleden die een vergoeding voor opdracht in het buitenland ontvangen.

Indien het personeelslid maaltijdcheques of elke andere maaltijdvergoeding ontvangt lastens een andere instantie voor dezelfde prestaties, kan het personeelslid deze niet cumuleren met de maaltijdcheques die door de politie worden toegekend. In dat geval dient het personeelslid de personeelsdienst van de eenheid waartoe het behoort, in te lichten.

De werkgever moet een communicatiemiddel ter beschikking stellen om het aantal maaltijdcheques waarop de werknemers recht hebben, mee te delen. 4. Invloed van verloven en andere activiteiten op het recht op maaltijdcheques De maaltijdcheques worden niet toegekend, op de uitzonderingen in bijlage na, voor periodes van verloven. Als bijlage wordt een overzicht gevoegd van de activiteiten die al dan niet in aanmerking komen in het raam van de berekening van de toekenning van de maaltijdcheques. 5. Waarde van de maaltijdcheques Elke maaltijdcheque heeft een nominale waarde van 6 euro (waarvan 1,09 euro werknemersbijdrage en 4,91 werkgeversbijdrage).Dit bedrag wordt niet geïndexeerd. Er zal een tweejaarlijkse evaluatie van de nominale waarde van de maaltijdcheques plaatsvinden, overeenkomstig de afspraken die zijn gemaakt tijdens de sectorale onderhandelingen van 13 maart 2018. 6. Wijze van toekenning en berekening van het aantal maaltijdcheques De elektronische maaltijdcheques worden gestort op een elektronische kaart, in de vorm van een bankkaart.De kaart met het krediet van de elektronische maaltijdcheque wordt geleverd via de eenheid waar het personeelslid werkzaam is. Op deze kaart wordt gebruik gemaakt van het identificatienummer van het personeelslid (in plaats van het rijksregisternummer).

De elektronische maaltijdcheques worden iedere maand gecrediteerd op de maaltijdchequerekening van het personeelslid volgens het aantal uren die het de vorige maand heeft verricht, zoals bedoeld in artikel XI.IV.12/2 van het RPPol. Het aantal toegekende maaltijdcheques wordt bepaald op basis van de werkelijk gepresteerde uren dienstprestatie.

Dit betekent dat de overuren die een personeelslid heeft gemaakt tijdens een maand waarin het gedeeltelijk met verlof of ziek is, in aanmerking moeten worden genomen bij de berekening van het aantal toegekende maaltijdcheques (zie voorbeeld 2 in punt 2.3).

Indien op het einde van een referentieperiode blijkt dat er te veel of te weinig maaltijdcheques zijn uitgekeerd, dan wordt in de eerste, zo nodig de tweede maand die volgt op de in artikel XI.IV.12/2 van het RPPol bedoelde referentieperiode het aantal maaltijdcheques in overeenstemming gebracht met het aantal uren van werkelijke dienstprestatie die het personeelslid gedurende die referentieperiode heeft verricht. Indien bij de regularisatie blijkt dat het aantal maaltijdcheques niet correct is, worden die verrekend op de volgende maanden of teruggevorderd ten belope van de werkgeversbijdrage.

De maaltijdcheques voor de referentieperiode november en december 2022 worden gecrediteerd omstreeks de 10de kalenderdag van de maand januari 2023. De maaltijdcheques zullen vervolgens telkens gecrediteerd worden omstreeks de 10de van de maand volgend op de maand waarin de dienstprestaties worden gepresteerd.De regularisatie, in plus of in min, wordt uitgevoerd in de volgende referentieperiode. 7. Leverancier De Federale Politie heeft een overheidsopdracht georganiseerd ten einde een leverancier van maaltijdcheques aan te wijzen. De Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen (DRI) heeft een interface ontwikkeld tussen de GALoP-toepassing en de toepassing die gebruikt wordt door deze leverancier.

Politiezones, alsook de AIG, hebben de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de overheidsopdracht van de Federale Politie. Bij de keuze tot aansluiting tot de markt dient men rekening te houden met het feit dat een interface ontwikkeld wordt tussen de GaLoP-toepassing en de toepassing die gebruikt wordt door de gekozen leverancier. Indien een zone aansluit tot de overheidsopdracht, dan zal de zone ervoor moeten zorgen dat ze de GaLoP-toepassing gebruikt voor de communicatie met de toepassingen van de leverancier.

Politiezones die geen gebruik maken van GaLoP en/of een andere leverancier van maaltijdcheques verkiezen dienen voor het overige de regels vermeld in deze omzendbrief te respecteren. 8. Contactpunt maaltijdcheques De personeelsdiensten van de eenheden van de Federale Politie zullen een contactpunt hebben bij de Directie van het personeel (DGR-DRP). Dit contactpunt zal het contact onderhouden, betreffende de praktische regelingen, tussen de werkgever en de leverancier van de maaltijdcheques. Elke politiezone, alsook de AIG, zal ook een contactpersoon hebben met de leverancier, zelfs indien het dezelfde leverancier is als de Federale Politie.

De Directie van het Personeel zal veel gestelde vragen (FAQ) opstellen over de maaltijdcheques, die beschikbaar zijn op Wikipol. Zij zal tevens, in overleg met de juridische dienst en overeenkomstig de GPI 17, fungeren als contactpunt en als expertisecentrum, enkel ten behoeve van de personeelsdiensten, met betrekking tot de toepassing van de wettelijke bepalingen inzake de maaltijdcheques (b.v. in geval van interpretatie over de vraag of een lid al dan niet recht heeft op een maaltijdcheque). 9. Terugbetaling bij mobiliteit of stopzetting van de activiteit Wanneer een personeelslid mobiliteit maakt van de Federale Politie naar een Lokale Politiezone (of de AIG) en vice versa of van een lokale politiezone naar een andere lokale politiezone tijdens de periode waarin de maaltijdcheques al geleverd werden, dan heeft de oorspronkelijke werkgever de mogelijkheid de kosten terug te eisen van het personeelslid (meer bepaald de bijdrage van de werkgever van 4,91 euro per teveel uitbetaalde maaltijdcheque), volgens de wettelijk voorgeschreven procedures. Wanneer een personeelslid mobiliteit maakt tussen twee politiekorpsen die niet dezelfde leverancier van maaltijdcheques hebben, behoudt het personeelslid het recht op de maaltijdcheques waarop het recht had.

Deze maaltijdcheques blijven beschikbaar op de kaart tijdens de wettelijk voorgeschreven periode. De nieuwe werkgever zal een nieuwe kaart verstrekken.

Wanneer een personeelslid van de Geïntegreerde Politie zijn arbeidsrelatie definitief beëindigt, zal de werkgever de werkgeversbijdrage kunnen terugvragen die het personeelslid teveel ontving. Het personeelslid behoudt evenwel het recht op de maaltijdcheques waarop het recht had. Deze blijven beschikbaar op de kaart tijdens de wettelijk voorgeschreven periode.

De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

BIJLAGE - Activiteiten die al dan niet in aanmerking komen bij de berekening van het aantal uren dienstprestatie die recht geven op de toekenning van de maaltijdcheques

Benaming activiteit

Recht op maaltijdcheque

Dienstprestatie (ook in het kader van thuiswerk/ flexwerk)

Ja

Verminderde prestaties omwille van ziekte (op basis van werkelijke prestaties)

Ja

Dienstvrijstelling (enkel voor de uren die als dienstprestatie in aanmerking worden genomen)

Ja

Syndicale dienstvrijstelling

Ja

Verloven (exclusief syndicale verloven)

Neen

Syndicale verloven

Ja

Voltijdse loopbaanonderbreking

neen

Deeltijdse loopbaanonderbreking (op basis van werkelijke prestaties)

Ja

Medische consultatie (consultatie in het kader van de uitoefening van het beroep/arbeidsongeval/ arbeidsziekte/... )

Ja

Staking

Neen

Basisopleiding Aspirant (sociale promotie)

Ja

Basisopleiding Aspirant (externe werving)

Neen

Sport (GPI 37)

Ja

Teambuilding

Ja

Rust

Neen

Schorsing

Neen

Tuchtverdediging (verdediger)

Ja

Voorlopige hechtenis

Neen

Welzijn op het werk (OSGW/medisch onderzoek/...)

Ja

Afwezigheid wegens arbeidsongeval

neen

Ziekte

Neen

^