Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 16 mei 2024
gepubliceerd op 04 juni 2024

Ministeriële omzendbrief van 16 mei 2024 betreffende de vervoersabonnementen woon-werkverkeer

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024005107
pub.
04/06/2024
prom.
16/05/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 MEI 2024. - Ministeriële omzendbrief van 16 mei 2024 betreffende de vervoersabonnementen woon-werkverkeer


Beste collega's, Mevrouw, Mijnheer,

HOOFDSTUK 1. - Context In haar beslissing van 25 april 2024 verzoekt de regering aan alle administraties binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zowel de Gewestelijke Overheidsdiensten als de instellingen om voor hun personeel de meest economische vervoersformule voor hun personeel te voorzien, rekening houdend met het aantal woon-werkverplaatsingen per jaar.

HOOFDSTUK 2. - Wettelijke bepalingen

Artikel 412 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel (hierna statuut GOB) stelt: "

Art. 412.§ 1. De ambtenaar die van een gemeenschappelijk openbaar vervoermiddel per spoor gebruik maakt, al dan niet in combinatie met andere gemeenschappelijke openbare vervoermiddelen, om zich regelmatig te verplaatsen tussen de verblijfplaats en de werkplaats, geniet een tegemoetkoming in de abonnementskosten. § 2. De tegemoetkoming ten laste van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt geregeld door overeenkomsten gesloten tussen de verschillende federale en gewestelijke maatschappijen voor gemeenschappelijk openbaar vervoer, enerzijds en de minister of zijn afgevaardigde, anderzijds.

In het kader van deze conventie bedraagt het percentage van de tussenkomst van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel 100% van de prijs van de treinkaart, geassimileerd met het sociale abonnement op basis van een tabel die in gemeen overleg wordt opgesteld. § 3. Voor het stads- en streekvervoer georganiseerd door de gewestelijke maatschappijen voor openbaar vervoer wordt de tegemoetkoming in de prijs van het abonnement vastgesteld overeenkomstig § 2 van dit artikel".

Artikel 405 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011463 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna statuut ION) bevat dezelfde bepalingen als artikel 412 statuut GOB. Het sectoraal akkoord 2017-2018 stelde omtrent de terugbetaling van abonnementen voor het openbaar vervoer het volgende: "Alle abonnementen voor openbaar vervoer (MIVB, TEC, De Lijn en NMBS) worden 100% terugbetaald."

HOOFDSTUK 3. - Werkwijze Elke Gewestelijke Overheidsdienst of instelling dient te kiezen voor de meest kostenbewuste vervoersformule voor de personeelsleden, afhankelijk van hun persoonlijke situatie (o.a. aantal dagen telewerk, woonplaats, enz.).

Elke Gewestelijke Overheidsdienst of instelling moet nagaan of het flexabonnement (NMBS), BrupassXL abonnement (MIVB) of eventuele (toekomstige) alternatieven goedkoper zijn, rekening houdend met de individuele situatie van elk personeelslid.

Voor een personeelslid dat 4 dagen per week of meer naar kantoor komt, is een voltijds standaard treinabonnement aangewezen.

Voor een personeelslid dat 3 dagen per week naar kantoor komt, is een flexabonnement 120 reisdagen aangewezen.

Voor een personeelslid dat 2 dagen per week of minder naar kantoor komt, is een flexabonnement 80 reisdagen aangewezen.

Het flexabonnement kan gecombineerd worden met bus/tram/metro of NMBS-parking en is 12 maanden geldig.

Vergelijken van abonnementen: https://simulator.belgiantrain.be/nl/flexabo Wanneer bijvoorbeeld een personeelslid de 80 reisdagen zou hebben opgebruikt kan hij/zij probleemloos opnieuw 80 reisdagen voor een duurtijd van 12 maanden aankopen (via de derdebetalersregeling).

De reisdag dient via het flexabonnement digitaal gevalideerd te worden via de smartphone.

Indien een personeelslid woont in Beersel, Buda, De Hoek, Diegem, Dilbeek, Groenendaal, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart, Holleken, Linkebeek, Lot, Nossegem, Ruisbroek, Sint Genesius Rode, Sint-Martens-Bodegem, Vilvoorde, Zaventem (niet: station Brussels Airport-Zaventem!) en Zellik, is het aangewezen om na te gaan of een abonnement BrupassXL 12 maanden voordeliger is dan het huidige abonnement. Ook bijna 200 bushaltes van TEC en De Lijn vallen in de Brupass XL-zone. Meer informatie over de Brupass XL-abonnementen kan teruggevonden worden op de website van de mivb: https://www.stib-mivb.be/ Het abonnement wordt op de Mobib-kaart opgeladen.

Elke Gewestelijke Overheidsdienst of instelling neemt contact op met de SPOC van de vervoersmaatschappijen voor meer informatie.

Elke Gewestelijke Overheidsdienst of instelling moet het abonnement in het platform van de vervoersmaatschappij stopzetten wanneer het is verlopen, om vervolgens een nieuw type abonnement aan te vragen.

De hierboven beschreven werkwijze moet binnen een jaar na de inwerkingtreding van deze omzendbrief worden uitgevoerd.

Elke Gewestelijke Overheidsdienst of instelling rapporteert 4 maanden, 9 maanden en 12 maanden na invoering van deze omzendbrief over de voortgang van de invoering van de meest kostenbewuste vervoersformule voor zijn personeelsleden. De tabel opgenomen als bijlage dient ingevuld en overgemaakt te worden via e-mail aan talent.brussels via volgend e-mail adres: org@talent.brussels.

HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen Deze omzendbrief treedt in werking de dag waarop ze wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Brussel, 16 mei 2024.

De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ


Bijlage Ministeriële omzendbrief van 16 mei 2024 betreffende de vervoersabonnementen woon-werkverkeer

Cijfersv Chiffres

opmerkingen/motivering v remarques/motivation

# betrokken personeelsleden v membres du personnel concernés


% betrokken personeelsleden v membres du personnel concernés


# standaarabonnementen v abonnements standards


% standaarabonnementen v abonnements standards


# flex80 abonnementen v abonnements Flex80


% flex80 abonnementen v abonnements Flex80


# flex120 abonnementen v abonnements Flex120


% flex120 abonnementen v abonnements Flex120


#BrupassXL abonnementen v abonnements Brupass XL


% Brupassxl abonnementen v abonnements Brupass XL


# personeesleden die nog dienen te veranderen v membres du personnel devant encore effectuer un changement


% personeesleden die nog dienen te veranderen v membres du personnel devant encore effectuer un changement


^