Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 16 juni 2022
gepubliceerd op 24 juni 2022

Omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 juni 2022 houdende richtlijnen in verband met de termijn voor het overdragen van vakantiedagen van de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022032585
pub.
24/06/2022
prom.
16/06/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


16 JUNI 2022. - Omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 juni 2022 houdende richtlijnen in verband met de termijn voor het overdragen van vakantiedagen van de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS (COVID-19)


Beste collega's, Mevrouw, Mijnheer, De Regering wil aan de verschillende gewestelijke diensten de richtlijnen in verband met het overdragen van de jaarlijkse vakantiedagen meegeven, De huidige regels gelden voor de statutaire en contractuele personeelsleden van de GOB's en ION's die onderworpen zijn aan de statuten van 2018;

De instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die onderworpen zijn aan een eigen statuut kunnen de overdrachtsregels van deze omzendbrief toepassen op hun statutaire en contractuele personeelsleden;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/05/2020 pub. 03/06/2020 numac 2020041440 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020 met bijzondere machten nr. 2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie sluiten met bijzondere machten nr. 2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie;

Vraagt de regering om de volgende richtlijnen in verband met de organisatie van het werk mee te delen aan de personeelsleden van de diensten die onder uw verantwoordelijkheid vallen: 1. Basisprincipes voor het overdragen van vakantiedagen Artikel 188, eerste lid, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en artikel 181, eerste lid, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bepalen het volgende: "De niet-bestede vakantiedagen worden ambtshalve naar het volgende jaar overgedragen. De overdracht is maximum één jaar geldig.

Als de ambtenaar het geheel of een deel van zijn vakantiedagen niet kon opnemen wegens een afwezigheid door ziekte, als gevolg van een werkongeval, een ongeval op weg naar het werk of een beroepsziekte, mag de overdracht de termijn van één jaar overschrijden. Bij terugkomst van de ambtenaar worden de jaarlijkse vakantiedagen naar keuze van de ambtenaar opgenomen, maar er moet evenwel rekening gehouden worden met de behoeften van de dienst".

Niet-gebruikte vakantiedagen worden dus naar het volgende jaar overgedragen. Het statuut voorziet niet in een beperking van het aantal vakantiedagen dat kan worden overgedragen.

Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat de vakantiedagen die op 1 januari 2022 worden ontvangen tot en met 31 december 2023 kunnen worden opgenomen.

Na die datum gaan de niet-gebruikte vakantiedagen van 2022 verloren (behalve in de uitzonderingsgevallen waarin de statuten van 2018 voorzien: ziekte, arbeidsongeval, beroepsziekte). 2. Behoud van de afwijkingen op het overdragen van vakantiedagen van 2019 en 2020 In 2020 werd, als gevolg van de crisis, de lockdown en het aantal vakantiedagen dat zich opstapelde, een besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/05/2020 pub. 03/06/2020 numac 2020041440 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020 met bijzondere machten nr. 2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie sluiten met bijzondere machten genomen om uitzonderlijk af te wijken van artikel 188, eerste lid, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van artikel 181, eerste lid, van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ter herinnering, met het oog op de continuïteit van de openbare dienst en gezien de urgentie van de door de pandemische situatie ingegeven maatregelen voorziet bovengenoemd besluit in de mogelijkheid voor personeelsleden van de GOB's en de ION's om niet-gebruikte vakantiedagen gedurende een langere periode dan het volgende jaar over te dragen, volgens de onderstaande modaliteiten: - De voor het jaar 2019 toegekende niet-gebruikte vakantiedagen moeten uiterlijk op 31 december 2021 worden opgenomen; - De voor het jaar 2020 toegekende niet-gebruikte vakantiedagen moeten uiterlijk op 31 december 2022 worden opgenomen. 3. Einde van de afwijkingen op het overdragen van vakantiedagen van 2021 Aangezien de pandemische situatie positief evolueert, de coronabarometer op 20 mei 2022 werd gedeactiveerd en de besmettingen, hospitalisaties en het reproductiegetal van de virus blijven dalen, zal de regering, voor de jaarlijkse vakantiedagen van 2021, het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 14/05/2020 pub. 03/06/2020 numac 2020041440 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 mei 2020 met bijzondere machten nr. 2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie sluiten met bijzondere machten nr.2020/022 inzake het uitstellen van de niet-genomen jaarlijkse vakantiedagen door de personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten en de diensten van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ten gevolge van de COVID-19 pandemie niet verlengen.

De gebruikelijke wettelijke regels voor het overdragen van niet-gebruikte vakantiedagen met maximaal één jaar zijn dus opnieuw van toepassing, volgens de volgende modaliteiten: - De voor het jaar 2021 toegekende niet-gebruikte vakantiedagen moeten uiterlijk op 31 december 2022 worden opgenomen. 4. Samenvatting van de regels voor het overdragen van vakantiedagen - De voor het jaar 2019 toegekende niet-gebruikte vakantiedagen moeten uiterlijk op 31 december 2021 worden opgenomen; - De voor het jaar 2020 toegekende niet-gebruikte vakantiedagen moeten uiterlijk op 31 december 2022 worden opgenomen; - De voor het jaar 2021 toegekende niet-gebruikte vakantiedagen moeten uiterlijk op 31 december 2022 worden opgenomen.

Na die data gaan de niet-gebruikte vakantiedagen verloren (behalve in de uitzonderingsgevallen waarin de statuten van 2018 voorzien: ziekte, arbeidsongeval, beroepsziekte).

We nodigen de leidende ambtenaren uit om hun personeel aan te moedigen het tijdens de gezondheidscrisis opgebouwde aantal vakantiedagen voor eind 2022 op te nemen, zodat vanaf 2023 weer een normaal vakantieritme kan worden gevolgd.

Deze omzendbrief treedt in werking op de datum waarop die wordt goedgekeurd.

Brussel, 16 juni 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT

^