Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 12 april 2007
gepubliceerd op 04 mei 2007

Omzendbrief GPI 56 betreffende de afhandeling van de arbeidsongevallen en de regeling van de burgerlijke aansprakelijkheid, de rechtshulp en de zaakschade in het raam van structurele detacheringen en soortgelijke toestanden van personeelsleden van de politiediensten

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2007000294
pub.
04/05/2007
prom.
12/04/2007
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


12 APRIL 2007. - Omzendbrief GPI 56 betreffende de afhandeling van de arbeidsongevallen en de regeling van de burgerlijke aansprakelijkheid, de rechtshulp en de zaakschade in het raam van structurele detacheringen en soortgelijke toestanden van personeelsleden van de politiediensten


Aan de Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofstad, Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie, Aan de Heer Commissaris-generaal van de federale politie, Ter informatie : Aan de Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid, Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, Mijnheer de Commissaris-generaal, De hervorming van de politiediensten concretiseert zich via nieuwe structuren en andere werkingswijzen. Centraal daarbij staat de idee van de geïntegreerde werking van de twee componenten van het Belgische politiemodel, namelijk de lokale en de federale politie.

Het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen, moet zeker in die context worden geplaatst. Dat besluit regelt onder andere de financiering alsmede de statutaire toestand van de betrokken personeelsleden.

Nu voormeld besluit is getroffen en het interventiekorps reeds een tijdje functioneert, kunnen nadere toelichtingen worden gegeven met betrekking tot een aantal andere aspecten van die heterogene werkingsdispositieven, zoals de afhandeling van arbeidsongevallen en de regeling van de burgerlijke aansprakelijkheid, rechtshulp en zaakschade. Dit is dan ook de bedoeling van deze omzendbrief. In bijgaande overzichtelijke tabel wordt immers per rechtsfiguur aangegeven wie instaat voor de arbeidsongevallendekking, burgerlijke aansprakelijkheidsdekking, rechtshulp en zaakschade.

Een quasi constante daarbij is dat wie financiert én het functioneel gezag uitoefent over het « gedetacheerde » personeelslid, instaat voor die arbeidsongevallen- en aansprakelijkheidsregeling. Zodoende worden de juridische basisconcepten ter zake gerespecteerd.

Laten we, om de lezing van de tabel te vergemakkelijken, het voorbeeld nemen van de structureel gedetacheerden van de lokale politie in de federale politie en dit op grond van artikel 96 WGP. De derde lijn van de tabel geeft aan dat : 1° de financiering ervan ten laste valt van de federale overheid;2° de federale overheid ook instaat voor de arbeidsongevallendekking. Concreet houdt dit in dat de arbeidsongevallenaangiftes moeten worden ingediend bij DGS/DSP/Arbeidsongevallen en dat de federale overheid de schadeloosstelling van het arbeidsongeval, met toepassing van de omzendbrief GPI 36 van 26 maart 2003 betreffende de schadeloosstelling van de tijdelijke arbeidsongeschiktheid, de blijvende arbeidsongeschiktheid en de herplaatsing ingevolge arbeidsongevallen, evenals de rente verschuldigd aan de rechthebbenden in geval van een dodelijk ongeval, ten laste neemt; 3° ten slotte, ook de burgerlijke aansprakelijkheid, de rechtshulp en de tenlasteneming van de zaakschade bij die federale overheid berust. Concreet impliceert dit dat deze dossiers door de directie van de juridische dienst, het contentieux en de statuten van de federale politie en de dienst Geschillen federale politie van de directie Veiligheids- en preventiebeleid bij de FOD Binnenlandse Zaken, worden behandeld en de federale overheid de schadeloosstelling ten laste neemt.

Dezelfde methodologie geldt voor de afgedeelden bij toepassing van de omzendbrief GPI 39 van 4 juni 2004 betreffende de steun in personeelsleden van de federale politie naar een korps van de lokale politie (tweede lijn van de tabel), met dien verstande evenwel dat in dat geval de lasten (financiering, arbeidsongevallen, burgerlijke aansprakelijkheid, rechtshulp en zaakschade) bij de lokale politie berusten.

Enkele rechtsfiguren wijken enigszins af van het algemene principe van financiering én gezag.

De personeelsleden die deel uitmaken van het interventiekorps en die ter beschikking zijn gesteld van een lokale politiezone, staan onder het operationeel gezag van deze lokale zone. De federale politie neemt de financiering, met uitzondering van de inconveniënten - berekend op basis van een maandelijks forfait - van deze personeelsleden ten laste. Gebeurlijke arbeidsongevallen worden evenwel gedekt en afgehandeld door de lokale politiezone, idem voor de burgerlijke aansprakelijkheid, de zaakschade en de rechtshulp.

De van het interventiekorps bij de Dirco's aangewezen personeelsleden worden ter beschikking gesteld van de lokale politie of eenheden en diensten van de federale politie en staan onder het operationeel gezag van de overheid van het korps of de dienst ten voordele van wie zij een opdracht uitvoeren. De financiering van deze personeelsleden blijft ten laste van de federale politie, met uitzondering van de inconveniënten - berekend op basis van een maandelijks forfait - bij opdrachten exclusief voor één zone. De federale politie blijft evenwel in al deze gevallen instaan voor de arbeidsongevallendekking, burgerlijke aansprakelijkheidsdekking, rechtshulp en zaakschade.

Een ander voorbeeld betreft de personeelsleden die een opdracht uitvoeren in het raam van een terbeschikkingstelling of de gehypothekeerde capaciteit (4e en 5e lijn van de tabel). Deze personeelsleden vallen tijdelijk, voor die specifieke opdracht, onder het gezag van de zone of de dienst waar ze de opdracht uitvoeren, maar hun gewone plaats van het werk blijft evenwel het korps van oorsprong, dat eveneens instaat voor de financiering. In deze gevallen blijft derhalve het korps van oorsprong, naar gelang het geval, de federale of de lokale politie, instaan voor de arbeidsongevallendekking en de dekking voor de burgerlijke aansprakelijkheid, de zaakschade en de rechtshulp.

Voor de personeelsleden die vanuit een lokale politiezone zijn gedetacheerd naar een arrondissementeel informatiekruispunt (zie lijn 7f), blijven de verloningscomponenten, een gedeelte van enkele vergoedingen niet te na gesproken, ten laste van de politiezone waaruit deze personeelsleden zijn gedetacheerd. Deze politiezone blijft eveneens verplicht om de schadeloosstelling naar aanleiding van een arbeidsongeval van deze personeelsleden ten laste te nemen en zij blijft eveneens burgerlijk aansprakelijk voor de schade die deze personeelsleden veroorzaken bij de uitoefening van hun functie.

De financiering van de personeelsleden van de lokale politie die gedetacheerd zijn naar een communicatie- en informatiecentrum (zie lijn 7g), is ten laste van de federale politie. Het is derhalve ook de federale politie die de schadeloosstelling naar aanleiding van een arbeidsongeval ten laste neemt en burgerlijk aansprakelijk is voor de door deze personeelsleden tijdens de uitoefening van hun functie veroorzaakte schade.

Naar analogie met het voorgaande kan voor andere rechtsfiguren aan de hand van bijgevoegde tabel worden nagegaan welke overheid bevoegd is voor de afhandeling van de dossiers met betrekking tot de arbeidsongevallenregeling, de burgerlijke aansprakelijkheid, de zaakschade en de rechtshulp.

Hopende dat deze toelichtingen tot wat meer transparantie mogen bijdragen en de afhandelingen van kwestieuze dossiers zullen vergemakkelijken.

De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

Bijlage bij de GPI 56 van 12 april 2007 Detacheringen en soortgelijke toestanden Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld (1) financiering door gezaghebber (2) uitzondering op (1) (3) herverzekering door gezaghebber (4) uitzondering op (3)

^