Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 10 december 2003
gepubliceerd op 19 december 2003

Omzendbrief betreffende de inschrijving van de burgers van de huidige of de toekomstige lid-staten van de Europese Unie, die in België verblijven, als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten voor de verkiezing van het Europees Parlement op zondag 13 juni 2004

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2003000807
pub.
19/12/2003
prom.
10/12/2003
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 DECEMBER 2003. - Omzendbrief betreffende de inschrijving van de burgers van de huidige of de toekomstige lid-staten van de Europese Unie, die in België verblijven, als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten voor de verkiezing van het Europees Parlement op zondag 13 juni 2004


Index I. Inleiding.

II. Procedure van inschrijving als kiezer.

A. Indienen van de aanvraag.

B. Voorwaarden van kiesbevoegdheid.

C. Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.

D. Mededeling van gegevens tussen de huidige of toekomstige lidstaten van de Europese Unie.

E. Informatiecampagne.

Bijlagen Formulier C/1 :Aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst.

Formulier C/2 : Betekening van de aanvaarding van de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst.

Formulier C/3 : Betekening van de weigering van inschrijving op de kiezerslijst.

I. Inleiding.

Belangrijke opmerking.

Krachtens het Toetredingsverdrag, dat in werking zal treden op 1 mei 2004, zullen tien nieuwe Staten (die hierna opgesomd worden) volwaardige leden worden van de Europese Unie. De burgers van deze Staten, die in België verblijven, zullen als kiezer en, in voorkomend geval, als kandidaat kunnen deelnemen aan de verkiezing van het Europees Parlement, die in ons land zal gehouden worden op 13 juni 2004, hetzij op dezelfde datum als deze die vastgesteld werd voor de verkiezing van de Gewestraden en van de Raad van de Duitstalige Gemeenschap.

Overeenkomstig de mededeling van 8 april 2003 van de Europese Commissie aan het Europees Parlement en de Raad inzake de door de lidstaten te nemen maatregelen om ervoor te zorgen dat alle burgers van de Unie in 2004 deelnemen aan de verkiezingen voor het Europees Parlement in een uitgebreide Unie (doc. COM (2003) 174 definitief), kunnen de burgers van de toekomstige lidstaten van de Europese Unie zich nu reeds inschrijven om als kiezer deel te nemen aan de verkiezing voor het Europees Parlement, op dezelfde wijze als de onderdanen van de veertien andere lidstaten, die zich in deze hoedanigheid nog niet zouden ingeschreven hebben.

Deze tien toekomstige lidstaten van de Unie zijn de volgende : Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slowakije, Slovenië en Tsjechië.

Voor zover zij op ons grondgebied verblijven, kunnen zowel de burgers van deze tien toekomstige lidstaten als deze van de veertien andere huidige lidstaten in ons land op 13 juni 2004 deelnemen aan de verkiezing van het Europees Parlement, zowel als kiezer als, in voorkomend geval, als kandidaat.

Ter herinnering, de veertien andere huidige lidstaten van de Europese Unie zijn de volgende : Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden. - Iedere burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie heeft het actief kiesrecht (= recht om kiezer te zijn) en het passief kiesrecht (= recht om kandidaat te zijn) bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in de lidstaat waar hij/zij verblijft, onder dezelfde voorwaarden als de onderdanen van die Staat (artikel 39, lid 1 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, Europees Publicatieblad - C 364 - van 18 december 2000). - Het actief en passief kiesrecht bij de verkiezingen voor het Europees Parlement wordt uitgevoerd door de Richtlijn 93/109/EG d.d. 6 december 1993 van de Raad van de Europese Unie tot vaststelling van de wijze van uitoefening van het actief en passief kiesrecht bij de verkiezingen voor het Europees Parlement ten behoeve van de burgers van de Unie die verblijven in een huidige of toekomstige lidstaat waarvan zij geen onderdaan zijn (Europees Publicatieblad - L 329 - van 30 december 1993).

Deze richtlijn is omgezet in de Belgische kieswetgeving bij de wet van 11 april 1994 tot wijziging van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (zie de artikelen 1 tot 3bis). - De principes van bovengenoemde richtlijn zijn de volgende : 1° Iedere burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie, die zijn hoofdverblijfplaats heeft in België op 1 april 2004 (= referentiedag), voldoet aan de voorwaarden van de Belgische kieswetgeving om kiezer te zijn en zijn kiesrecht in zijn eigen vaderland niet heeft verloren, heeft actief kiesrecht in België bij de verkiezing van het Europees Parlement. N.B. Onder referentiedag verstaat de richtlijn « de dag/de dagen waarop de burgers van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Unie volgens het recht van de lidstaat van verblijf moeten voldoen aan de voorwaarden om aldaar kiesgerechtigd te zijn ».

Om als burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie tevens het passief kiesrecht in België te kunnen uitoefenen moet hij voldoen aan artikel 21 van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (voorwaarden van kandidaatstelling - zie punt 8° hieronder). 2° De burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie oefent zijn actief kiesrecht uit, hetzij in de lidstaat van verblijf (België), hetzij in de lidstaat van herkomst.Niemand mag meer dan eenmaal zijn stem uitbrengen bij eenzelfde verkiezing. 3° De burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie wordt in de Staat waar hij verblijft, van het kiesrecht uitgesloten indien hij dit recht in zijn Staat van herkomst verloren heeft of indien hij onder de toepassing valt van de vervallenverklaring bepaald in de kieswetgeving van de Staat van verblijf.De lidstaat van verblijf kan zich ervan vergewissen dat de burger die blijk heeft gegeven van zijn wil om zijn actief kiesrecht aldaar uit te oefenen, dat recht in de lidstaat van herkomst niet heeft verloren. De lidstaat van herkomst kan op passende wijze en binnen een passende termijn alle gegevens die in dat verband nuttig zijn, verstrekken aan de lidstaat van verblijf. 4° De burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie moet uitdrukkelijk blijk geven van zijn wil om zijn actief kiesrecht uit te oefenen in de lidstaat van verblijf.Indien daar stemplicht bestaat, geldt deze ook voor de huidige of de toekomstige burger van de Europese Unie.

Het blijk geven van de wil om te stemmen gebeurt tijdig vóór de stemming en impliceert een formele verklaring waarin de huidige of de toekomstige burger van de Europese Unie zijn nationaliteit en adres moet vermelden, alsook op welke kiezerslijst hij de laatste maal was ingeschreven in zijn Staat van herkomst. Hij moet er eveneens in vermelden dat het stemrecht enkel in België zal worden uitgeoefend.

De lidstaat van verblijf kan bovendien eisen dat de kiezer in deze verklaring aangeeft dat hij het actief kiesrecht in zijn Staat van herkomst niet verloren heeft en dat hij een nog geldig identiteitsbewijs voorlegt.

De inschrijving als kiezer blijft gelden voor de volgende verkiezingen voor het Europees Parlement, op voorwaarde dat de betrokkene steeds aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet. 5° De lidstaat van verblijf betekent aan de betrokkene zijn beslissing in verband met zijn inschrijving op de kiezerslijst.In geval van weigering beschikt de aanvrager over dezelfde mogelijkheden tot beroep als de eigen onderdanen. 6° De lidstaat van verblijf stelt de huidige of de toekomstige burger van de Europese Unie tijdig en op passende wijze in kennis van de voorwaarden en nadere bepalingen die gelden voor de uitoefening van het actief kiesrecht (informatieplicht).7° De lidstaat van verblijf zendt binnen een redelijke termijn vóór de stemming aan de lidstaat van herkomst de gegevens toe betreffende de onderdanen van deze laatste lidstaat die op de kiezerslijst zijn ingeschreven.8° Hoe een burger van een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie zich kandidaat moet stellen voor de verkiezing van het Europees Parlement, wordt geregeld door de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (zie in het bijzonder artikel 21). Om in België zijn passief kiesrecht te kunnen uitoefenen en verkozen te kunnen worden voor het Europees Parlement, moet men : Ingeschreven zijn op een Belgische kiezerslijst voor het Europees Parlement op 1 april 2004 Opgenomen zijn als kandidaat op een Belgische voordrachtsakte, die wordt aanvaard door een Belgisch kieshoofdbureau na indiening bij dit bureau op 16 of 17 april 2004 Een schriftelijke en ondertekende verklaring aan het kieshoofdbureau overhandigen met vermelding van zijn hoofdverblijfplaats en met de bevestiging geen kandidaat te zijn in een andere lidstaat Aan het kieshoofdbureau een attest overhandigen dat opgemaakt werd door de bevoegde overheid van de Staat van herkomst van de kandidaat, waarin verklaard wordt dat de kandidaat in die Staat op datum van de verkiezing (13 juni 2003) van het passief kiesrecht noch vervallen verklaard, noch geschorst is of dat haar daarvan niets bekend is De leeftijd van 21 jaar bereikt hebben op 13 juni 2004 De burgerlijke en politieke rechten genieten op 13 juni 2004.

Het modelformulier voor kandidaatstelling wordt geplaatst op de website Verkiezingen (www.verkiezingen.fgov.be ), alsook de gecoördineerde versie van de wet betreffende de verkiezing van het Europees Parlement.

II. Procedure van inschrijving als kiezer.

A. Indienen van de aanvraag. - Iedere onderdaan van een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie, die verblijft in België, kan een aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst voor de verkiezing van het Europees Parlement indienen via het formulier C/1 (zie bijlage). Er mag echter geen enkele aanvraag worden ingediend tussen 1 april 2004, de datum waarop de kiezerslijst wordt opgemaakt, en 13 juni 2004, de datum van de verkiezing. Na 13 juni 2004 mogen er opnieuw aanvragen worden ingediend. - De burgers van de Europese Unie die reeds kiezer waren bij de verkiezing van het Europees Parlement op 13 juni 1999 komen automatisch terug op de kiezerslijst van 1 april 2004, alsook de burgers van de Europese Unie die na 13 juni 1999 een desbetreffende aanvraag hebben ingediend en in zoverre zij de kiesbevoegdheidsvoorwaarden blijven vervullen. Deze burgers van de Europese Unie dienen dus geen nieuwe aanvraag in te dienen. De controle van deze kiesbevoegdheidsvoorwaarden geschiedt op dezelfde wijze als bij de nieuwe aanvragen (zie verder punt C).

B. Voorwaarden van kiesbevoegdheid. 1° Om als kiezer te worden erkend, moet de aanvrager in de eerste plaats de nationaliteit kunnen bewijzen van een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie, die uiteraard niet de Belgische nationaliteit is.In geval van dubbele nationaliteit, waaronder de Belgische nationaliteit, moet de betrokkene, indien hij/zij aan de andere kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet, als een Belgische kiezer worden beschouwd. 2° De burger van een huidige of een toekomstige lidstaat van de Europese Unie moet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de Belgische gemeente waar de kiezer zijn aanvraag indient, alsook in het Rijksregister van de natuurlijke personen. Indien de aanvraag door het College van burgemeester en schepenen wordt erkend vóór de datum van opmaak van de kiezerslijst (= 1 april 2004) en de aanvrager intussen van verblijfplaats verandert, wordt de beslissing tot erkenning toegezonden aan de nieuwe Belgische gemeente van verblijf waar hij/zij als kiezer zal worden ingeschreven. Algemeen wordt hierbij opgemerkt dat het aanvraagformulier C/1, als mede de formulieren C/2 (= bevestiging aanvraag) of C/3 (= weigering aanvraag) behoren tot het persoonlijk dossier van betrokkene bij een inschrijving in de bevolkingsregisters. Bijgevolg dienen deze formulieren steeds te worden meegestuurd, bij verblijfsverandering door betrokkene, naar de Belgische gemeente van zijn nieuwe hoofdverblijfplaats.

Met een inschrijving in de bevolkingsregisters wordt gelijkgesteld, de vermelding van de Europese ambtenaren en hun gezin die hun hoofdverblijfplaats in de gemeente hebben; 3° De aanvrager moet op de dag van de verkiezing de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben. Ook wie uiterlijk op 13 juni 2004 de leeftijd van 18 jaar bereikt, kan als kiezer ingeschreven worden. 4° De aanvrager mag zijn actief en passief kiesrecht niet verloren hebben in zijn Staat van herkomst.De verklaring die hij over de aanvraag om inschrijving aflegt, geldt tot bewijs van het tegendeel.

De aanvrager mag ook niet onder de toepassing vallen van de artikelen 6 tot 9bis van het Kieswetboek inzake de uitsluiting van en de schorsing uit het Belgisch kiesrecht (zie verder, punt C).

De Staat van verblijf, in dit geval België, moet niet nagaan of de kiezer als kiezer is ingeschreven in zijn Staat van herkomst. Door uitdrukkelijk blijk te geven van zijn wil om te stemmen voor lijsten en/of kandidaten die volgens de Belgische kieswetgeving zijn opgemaakt, wordt de aanvrager geacht aan zijn kiesrecht te verzaken in zijn Staat van herkomst. Deze Staat zal hem/haar in voorkomend geval als kiezer moeten schrappen op basis van gegevens die door de Belgische overheid worden medegedeeld.

C. Beslissing van het College van burgemeester en schepenen. - Het gemeentebestuur doet, naast de controle van de nationaliteit, de leeftijd en de inschrijving in het bevolkingsregister van de aanvrager, eveneens een controle op de niet-uitsluiting of niet-schorsing van het actief kiesrecht in België. Voor deze laatste controle zijn de artikelen 6 tot 9bis en 13 van het Kieswetboek inzake de uitsluiting van en de schorsing uit het kiesrecht volledig van toepassing. - Op basis van de aanvraag van de betrokkene, de eigen of ingewonnen gegevens en de controle van het gemeentebestuur, erkent of weigert het College van burgemeester en schepenen de inschrijving op de kiezerslijst. - De erkenning wordt onverwijld aan de betrokkene betekend via het formulier C/2 dat hierbij als bijlage is gevoegd en wordt vermeld in de bevolkingsregisters waarbij de datum van de beslissing wordt aangegeven en, in voorkomend geval, de lokale of territoriale overheid waarbij de betrokkene voor de laatste maal werd ingeschreven in zijn Staat van herkomst.

Deze informatie moet worden vastgelegd in het Rijksregister van de natuurlijke personen met toepassing van artikel 3, derde lid, van de wet van 8 augustus 1983 onder het informatietype 131.

Het is immers door de registratie van de erkenning van de burgers van de huidige en de toekomstige lidstaten van de Europese Unie als kiezers in het IT 131 van het Rijksregister, dat deze burgers automatisch zullen vermeld worden op de kiezerslijst voor de verkiezing van het Europees Parlement en dat eveneens de controlelijsten terzake (zie verder punt D) door de Minister van Binnenlandse Zaken of zijn gemachtigde kunnen worden bezorgd aan de andere huidige of toekomstige lidstaten van de Europese Unie. - De weigering van inschrijving wordt bij een ter post aangetekende brief eveneens aan de betrokkene betekend via het formulier C/3 dat hierbij als bijlage is gevoegd. Deze weigering geeft geen aanleiding tot inschrijving in de bevolkingsregisters en in het Rijksregister, maar wordt genoteerd op een steekkaart die moet worden ingevoegd in het bestand bedoeld bij artikel 7bis van het Kieswetboek.

De persoon wiens inschrijving op de kiezerslijst werd geweigerd, beschikt over de mogelijkheden tot beroep, waarin is voorzien in de artikelen 18 tot 39 van het Kieswetboek.

Indien een ingeschreven burger van een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie, nadat de kiezerslijst is opgemaakt, niet meer aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet, hetzij dat hij de nationaliteit van een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie verloren heeft, hetzij dat hij uit de bevolkingsregisters geschrapt werd naar aanleiding van een schrapping van ambtswege of voor het buitenland, hetzij dat hij het actief en passief kiesrecht heeft verloren ten opzichte van de Belgische wetgeving of die van zijn land van herkomst, wordt hij van de kiezerslijst geschrapt en wordt de vermelding in de bevolkingsregisters en in het Rijksregister verwijderd (IT 131).

D. Mededeling van gegevens tussen de huidige of toekomstige lidstaten van de Europese Unie. 1° Mededeling van gegevens aan de andere huidige of toekomstige lidstaten door België. - Het koninklijk besluit van 18 april 1994 tot uitvoering van artikel 3bis, tweede lid, van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (Belgisch Staatsblad van 23 april 1994) bepaalt welke gegevens van de aanvrager verplicht via het Rijksregister (IT 131) moeten worden medegedeeld door de gemeentebesturen.

Dit betreft de volgende gegevens van de aanvrager : 1° de naam en de voornamen;2° de geboortedatum en -plaats;3° het geslacht;4° de nationaliteit;5° het adres van de hoofdverblijfplaats;6° de datum waarop het college van burgemeester en schepenen de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst heeft erkend;7° in voorkomend geval, de gemeente, de kieskring, de diplomatieke of consulaire post van de huidige of toekomstige lidstaat van herkomst, waar de persoon voor het laatst ingeschreven was als kiezer - Ingevolge de bijwerking van het IT 131 in het Rijksregister (= registratie van de erkende aanvraag om kiezer te zijn door een huidige of een toekomstige burger van de Europese Unie) hebben de gemeentebesturen aan bovenvermelde wettelijke verplichting voldaan.Op basis van het IT 131 in het Rijksregister kan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken de nodige controlelijsten, per nationaliteit, voor de andere huidige of toekomstige lidstaten van de Europese Unie opmaken. - Zodra de kiezerslijst is opgemaakt, stuurt de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken immers aan de betrokken buitenlandse overheden (Staten van herkomst) de lijst van hun onderdanen die op een Belgische kiezerslijst werden ingeschreven. Deze lijst maakt het mogelijk in de Staat van herkomst te controleren of deze kiezers hun actief kiesrecht niet verloren hebben. Het land van herkomst kan een eventuele vervallenverklaring mededelen aan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, die deze informatie doorstuurt aan het College van burgemeester en schepenen van de betrokken gemeente, die de kiezer van de lijst schrapt. Deze schrapping wordt aan de betrokkene medegedeeld met de aangepaste motivering door het College van burgemeester en schepenen.

Deze uitwisseling van gegevens tussen de huidige of toekomstige lidstaten van de Europese Unie geschiedt op geautomatiseerde wijze volgens onderrichtingen terzake van de Europese Commissie. 2° Mededeling van gegevens aan België door de andere huidige of toekomstige lidstaten. - De Belgische onderdanen, die in een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie verblijven, kunnen in die Staat hun inschrijving als kiezer voor de verkiezing van het Europese Parlement vragen. - Deze Staten van verblijf delen aan de Belgische Minister van Binnenlandse Zaken op geautomatiseerde wijze de lijst mede van de Belgen die daarvoor gekozen hebben. Op deze lijst zal ook de Belgische gemeente vermeld staan waar zij voor de laatste maal als kiezers waren ingeschreven. De Minister van Binnenlandse Zaken of zijn gemachtigde zal op dat ogenblik de gemeenten verzoeken na te gaan of die personen hun actief kiesrecht niet verloren hebben. De Minister wordt onmiddellijk ingelicht door de gemeente wanneer een Belgische kiezer die verblijft in een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie zijn kiesrecht in België heeft verloren. - Aan de betrokken gemeenten wordt eveneens de lijst toegezonden van de Belgische onderdanen die gevraagd hebben hun passief kiesrecht te mogen uitoefenen in een huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie. Hier geschiedt eveneens een controle op het kiesrecht van betrokkene.

E. Informatiecampagne. - Artikel 12 van voormelde richtlijn legt de overheden van iedere huidige of toekomstige lidstaat van de Europese Unie de verplichting op de burgers die zich wensen in te schrijven als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten « tijdig en op passende wijze in kennis te stellen van de voorwaarden en nadere bepalingen die gelden voor de uitoefening van het actief en het passief kiesrecht ». - Door de Minister van Binnenlandse Zaken zullen diverse informatiekanalen worden gebruikt om de huidige of de toekomstige burgers van de Europese Unie, die verblijven in België, als kiezers te sensibiliseren voor de verkiezing van het Europees Parlement.Hij zal ze bovendien inlichten over de wijze waarop zij zich kandidaat kunnen stellen voor de Belgische lijsten. - Naast deze omzendbrief met de formulieren, zullen de gemeentebesturen eveneens een aantal informatiefolders ontvangen ten behoeve van hun burgers uit de huidige of de toekomstige lidstaten van de Europese Unie, die op hun grondgebied verblijven. Iedere gemeente ontvangt evenveel folders als er potentiële kiezers uit de Europese Unie in hun gemeente zijn. De gemeentebesturen worden verzocht deze folder, tezamen met het inschrijvingsformulier (formulier C/1) te bezorgen aan hun kiesgerechtigde burgers van de Europese Unie. Hiertoe krijgen de gemeenten eveneens een lijst van hun ingeschreven inwoners van de huidige of toekomstige lidstaten uit de Europese Unie met naam en adres. De gemeentebesturen krijgen boven hun contingent folders nog eens een vermeerdering van 20 % folders die nuttig kunnen zijn bij andere initiatieven (bijvoorbeeld gemeentelijke infovergadering voor de Europese burgers). - De gemeentebesturen worden verder uitgenodigd nog voor andere publiciteit te zorgen, zoals de opname van de inhoud van deze omzendbrief en/of folder in het lokale informatie-aanbod (gemeentelijk informatieblad, aanplakking, gemeentelijk E-loket...). - Het is tenslotte aangewezen dat de gemeenten beroep doen op de lokale media.

Naast de publicatie van deze omzendbrief met de formulieren in het Belgisch Staatsblad, wordt deze omzendbrief met de formulieren en de folder eveneens geplaatst op onze website : www.verkiezingen.fgov.be.

Op deze website vinden de gemeentebesturen en de huidige of toekomstige burgers allerlei informatie over de verkiezingen van het Europees Parlement op zondag 13 juni 2004.

Alle bijkomende toelichtingen in verband met deze omzendbrief kunnen worden verkregen bij de Dienst Verkiezingen van het departement (Tel. : 02-210 21 21 - 02-210 21 81).

Ik verzoek de Dames en Heren Provinciegouverneurs een verwijzing naar deze omzendbrief en naar de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, in het memoriaal van de provincie op te nemen.

De omzendbrief van 18 januari 1999 wordt opgeheven.

De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

FORMULIER C/1 Gemeente : . . . . .

VERKIEZING VAN HET EUROPESE PARLEMENT VAN 13 JUNI 2004.

Aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst (*).

Ik, ondergetekende, - naam en voornamen : - adres : - nationaliteit : vraag om inschrijving op de kiezerslijst van de Belgische gemeente . . . . ., overeenkomstig artikel 1, § 3, van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europese Parlement.

Ik verklaar op erewoord dat ik het stemrecht in mijn Staat van herkomst niet heb verloren en dat ik in België niet van het actief en passief kiesrecht geschorst of uitgesloten ben, met toepassing van de artikelen 6 tot 9bis van het Kieswetboek.

Ik verbind mij ertoe mijn stemrecht slechts voor een Belgische lijst uit te oefenen.

Bij de jongste verkiezingen in het land waarvan ik onderdaan ben (1) : (of) werd ik als kiezer ingeschreven (2) : - in de kieskring . . . . . (3) - in de gemeente . . . . . (3) - in het consulaat van . . . . . (3) (of) was ik nooit als kiezer ingeschreven in de Staat waarvan ik onderdaan ben (2).

Ik verklaar te weten : - dat ik, indien mijn aanvraag om inschrijving erkend wordt, gehouden ben te gaan stemmen, op straffe van de sancties waarin de Belgische kieswet voorziet; - dat mijn inschrijving kan worden geweigerd, indien de Staat waarvan ik onderdaan ben, de Belgische overheid ervan in kennis stelt dat ik in die Staat mijn actief kiesrecht heb verloren; - dat mijn inschrijving eveneens kan worden geweigerd, indien blijkt dat de artikelen 6 tot 9bis van het Kieswetboek op mij van toepassing zijn; - dat ik, indien mijn aanvraag om inschrijving geweigerd wordt, het beroep kan instellen waarin voorzien is bij de artikelen 18 tot 39 van het Kieswetboek.

Gedaan te . . . . . op . . . . .

Handtekening - visum van de dienst die verantwoordelijk is voor het gemeentelijk strafregister - visum van de dienst bevolking (controle van de inschrijving).

Ontvangstbewijs.

De aanvraag om inschrijving van de H. (Mevr.) . . . . . (naam en voornamen) . . . . . werd door de dienst bevolking in ontvangst genomen op ...................... (datum).

Gemeentestempel Handtekening. (*) bestemd voor de bevolkingsdienst van de Belgische verblijfsgemeente. (1) ten volle achttien jaar oud zijn, in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente ingeschreven zijn en zich niet bevinden in één van de gevallen van uitsluiting of schorsing van het kiesrecht bepaald bij de artikelen 6 tot 9bis van het kieswetboek;de voorwaarde tot inschrijving in de bevolkingsregisters moet vervuld zijn op 1 april van het jaar van de verkiezing, terwijl de voorwaarden inzake leeftijd en niet-uitsluiting of niet-schorsing van het kiesrecht uiterlijk op de dag van de verkiezing moeten vervuld zijn. (2) schrappen wat niet past.(3) in te vullen in de dienstige rubriek. BIJLAGE BIJ FORMULIER C/1 Uittreksels uit de Belgische kieswetgeving 1. Kiesbevoegdheidsvoorwaarden vastgesteld bij de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europese Parlement : Artikel 1.- § 2. Kunnen de hoedanigheid van kiezer voor het Europese Parlement verkrijgen en toegelaten worden hun stemrecht uit te oefenen ten voordele van kandidaten die op Belgische lijsten staan : 1° . . . . . . . . . . 2° de onderdanen van de huidige of toekomstige Lid-Staten van de Europese Unie die, behalve de nationaliteit, voldoen aan de andere voorwaarden gesteld in § 1, (1), en die overeenkomstig § 3, de wil te kennen gegeven hebben om hun stemrecht in België uit te oefenen. Het stemrecht ten voordele van kandidaten die op Belgische lijsten staan wordt ontzegd aan de personen bedoeld in 2°, die ten gevolge van een individuele civielrechtelijke of strafrechtelijke beslissing in hun Staat van herkomst van dit recht vervallen verklaard zijn.

Artikelen 6, 7, 9 en 9bis van het Kieswetboek :

Art. 6.Van het kiesrecht zijn voorgoed uitgesloten en tot de stemming mogen niet worden toegelaten zij die tot een criminele straf zijn veroordeeld.

Art. 7.In de uitoefening van het kiesrecht worden geschorst en tot de stemming mogen niet worden toegelaten zolang die onbekwaamheid duurt : 1° De gerechtelijk onbekwaamverklaarden, de personen onder statuut van verlengde minderjarigheid met toepassing van de wet van 29 juni 1973, en zij die geïnterneerd zijn met toepassing van de bepalingen van de hoofdstukken I tot VI van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen abnormalen en gewoontemisdadigers, vervangen door artikel 1 van de wet van 1 juli 1964. De kiesonbekwaamheid houdt op terzelfdertijd als de gerechtelijke onbekwaamheid, de verlengde minderjarigheid of met de definitieve invrijheidstelling van de geïnterneerde. 2° Zij die tot een gevangenisstraf van meer dan vier maanden zijn veroordeeld, met uitsluiting van degenen die veroordeeld zijn op grond van de artikelen 419 en 420 van het strafwetboek. De onbekwaamheid duurt zes jaar wanneer de straf meer dan vier maanden tot minder dan drie jaar bedraagt en twaalf jaar, wanneer de straf ten minste drie jaar bedraagt. 3° Zij die ter beschikking van de Regering zijn gesteld met toepassing van artikel 380bis, 3°, van het Strafwetboek of met toepassing van de artikelen 22 en 23 van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door artikel 1 van de wet van 1 juli 1964. De kiesonbekwaamheid van de onder 3° bedoelde personen houdt op wanneer de terbeschikkingstelling van de Regering een einde neemt.

Art. 9.Is de veroordeling uitgesproken met uitstel dan wordt de in artikel 7, 2°, bedoelde onbekwaamheid opgeschort tijdens de duur van het uitstel.

Is de veroordeling gedeeltelijk met uitstel uitgesproken dan wordt voor de toepassing van de bepalingen van artikel 7, 2°, alleen rekening gehouden met het gedeelte zonder uitstel uitgesproken.

Wordt de veroordeling uitvoerbaar dan begint de schorsing van het kiesrecht die er uit voortvloeit, op de dag van de nieuwe veroordeling of van de beslissing tot intrekking van het uitstel.

Art. 9bis . Bij veroordeling tot verschillende straffen bedoeld in artikel 7, 2°, worden de daaruit voortvloeiende onbekwaamheden gecumuleerd zonder dat evenwel de totale duur twaalf jaar mag overschrijden.

Hetzelfde geldt bij nieuwe veroordeling tot één of meer straffen bedoeld in artikel 7, 2°, uitgesproken tijdens de duur van de onbekwaamheid die volgt uit een voorgaande veroordeling, zonder dat nochtans de onbekwaamheid minder dan zes jaar na de laatste veroordeling kan ophouden.

FORMULIER C/2 Gemeente . . . . .

Arrondissement . . . . .

VERKIEZING VAN HET EUROPESE PARLEMENT VAN 13 JUNI 2004.

Betekening van de aanvaarding van de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst.

Het College van burgemeester en schepenen, Gelet op de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst ingediend door . . . . . (naam, voornamen, adres).

Overwegende dat de betrokkene aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden voor de verkiezing van het Europese Parlement voldoet;

Overwegende dat de betrokkene in de bevolkingsregisters van de gemeente is ingeschreven en dat hij (zij) zijn (haar) aanvraag binnen de voorgeschreven termijnen heeft ingediend.

Erkent de aanvraag om inschrijving van de voormelde persoon op de kiezerslijst. ....................... (datum).

Vanwege het College, De Secretaris, De Burgemeester, (naam en handtekening) (naam en handtekening)

FORMULIER C/3 Gemeente . . . . .

Arrondissement . . . . .

VERKIEZING VAN HET EUROPESE PARLEMENT VAN 13 JUNI 2004 Betekening van de weigering van inschrijving op de kiezerslijst bij aangetekend schrijven Het College van burgemeester en schepenen, Gelet op de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst ingediend door . . . . . (naam, voornamen, adres).

Overwegende dat de betrokkene niet aan de hierna vermelde kiesbevoegdheidsvoorwaarde(n) voldoet : (1) Weigert de aanvraag om inschrijving van de voormelde persoon op de kiezerslijst.

Er kan een nieuwe aanvraag worden ingediend zodra het motief op grond waarvan deze aanvraag wordt geweigerd, opgehouden heeft te bestaan (2). ....................... (datum).

Vanwege het College, De Secretaris, De Burgemeester, (naam en handtekening) (naam en handtekening) (1) Hier de redenen aangeven waarom de aanvraag om inschrijving moet worden geweigerd.(2) Tegen deze beslissing kan een bezwaarprocedure worden gestart overeenkomstig de artikelen 18 tot 39 van het Kieswetboek.De betrokkene dient hiervoor een gemotiveerd verzoekschrift in dat, tegen ontvangstbewijs, wordt neergelegd op het gemeentesecretariaat of onder een ter post aangetekende omslag wordt gericht aan het College van burgemeester en schepenen.

^