Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 09 oktober 1997
gepubliceerd op 14 november 1997

Omzendbrief betreffende de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1997000772
pub.
14/11/1997
prom.
09/10/1997
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


9 OKTOBER 1997. **** betreffende de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen


**** de **** en **** Burgemeesters van het ****, De bedoeling van deze omzendbrief is enige uitleg te verschaffen aangaande het opzet van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen alsmede aangaande de toepasselijke procedure.

****. INLEIDING. ****. Situering van het artikel Artikel 9 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, gewijzigd door de wet van 15 juli 1996 en door het koninklijk besluit van 13 juli 1992, bepaalt het volgende : «*****» Artikel 9, eerste lid, van de wet, voorziet dus in de algemene regel dat een vreemdeling die langer dan drie maanden in **** **** te verblijven, daartoe door de **** of de **** Vreemdelingenzaken gemachtigd dient te worden.

**** tweede en derde lid van artikel 9 van de wet bepaalt de procedure die gevolgd moet worden door de vreemdeling die een aanvraag voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** wil indienen.

In principe moet iedere aanvraag voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** ingediend worden bij een **** diplomatieke of consulaire post in het land van herkomst of in het land waar de vreemdeling gemachtigd is tot verblijf (artikel 9, tweede lid).

**** dit principe bestaan er twee uitzonderingen waarbij de aanvraag in **** zelf kan worden ingediend : - wanneer een internationaal verdrag, een wet of een koninklijk besluit de vreemdeling toelaat om zijn aanvraag in **** in te dienen (aanhef artikel 9, tweede lid). **** is bijvoorbeeld het geval voor **** onderdanen die langer dan drie maanden in het **** willen verblijven met uitzondering van hen die naar **** komen om er een winstgevende bedrijvigheid uit te oefenen (zie artikel 23, 3°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen); - wanneer er buitengewone omstandigheden zijn die het indienen van de aanvraag via de gewone procedure in het land van herkomst of in het land waar de vreemdeling gemachtigd is tot verblijf onmogelijk maken (artikel 9, derde lid).

Artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 bevat dus niet meer dan een ****.

****. **** bijzondere procedure gericht op het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** De bijzondere procedure van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 dient om een aanvraag voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden op het **** grondgebied in te dienen.

**** aandacht dient erop gevestigd te worden dat de bijzondere procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, moet onderscheiden worden van de onderstaande procedures. 1. Artikel 9, derde lid, kan niet gehanteerd worden als een rechtsmiddel tegen een **** (1). Voor het instellen van een beroep tegen een **** moeten de geëigende procedures worden gevolgd, zoals die zijn vastgelegd in de wet van 15 december 1980 (zoals ****. het verzoek tot herziening vermeld in artikel 64 van de wet of het verzoek tot schorsing of tot nietigverklaring bij de **** van **** vermeld in de artikelen 69 en 70 van de wet).

Een verzoek dat ingediend wordt op basis van artikel 9, derde lid, van de wet, dat in feite neerkomt op een beroep tegen een beslissing tot verwijdering van het grondgebied wordt per definitie onontvankelijk verklaard. 2. De procedure van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980, moet voorts niet opgestart worden indien men slechts een kort uitstel van de uitvoering van het bevel om het grondgebied te verlaten beoogt, bijvoorbeeld in geval van een kortstondige ziekte die het reizen onmogelijk maakt.**** dit geval **** men immers een verlenging van de termijn van het bevel om het grondgebied te verlaten te bekomen en geen machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het ****.

Een kort uitstel van de uitvoering van de betrokken **** moet per brief worden aangevraagd aan de **** Vreemdelingenzaken. Dit verzoek kan rechtstreeks gericht worden aan de **** Vreemdelingenzaken, hetzij per gewone brief hetzij via een aangetekend schrijven. **** een verzoek kan ook ingediend worden via de diensten van de gemeente waar de betrokkene zijn feitelijke verblijfplaats heeft. Het gemeentebestuur dient dit verzoek dan onverwijld aan de **** **** over te maken.

****'**** verzoek is slechts ontvankelijk indien het de volgende elementen bevat : - vermelding van de reden die aan de grondslag ligt van het verzoek tot uitstel; - duidelijke vermelding van de feitelijke verblijfplaats; - toevoeging van een ondertekende en gedagtekende verbintenis tot vrijwillig vertrek, waarin alle betrokken personen zich er uitdrukkelijk toe verbinden om het land te verlaten voor het einde van de termijn die zal worden toegekend (zie model gevoegd bij deze omzendbrief). 3. De procedure van artikel 9, derde lid, van de wet moet ten derde onderscheiden worden van de regeling inzake vreemdelingen die om bijzondere redenen en duidelijk onafhankelijk van hun wil voorlopig geen gevolg kunnen geven aan een bevel om het grondgebied te verlaten dat ten opzichte van hen getroffen werd in het kader van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Deze materie maakt het voorwerp uit van een aparte omzendbrief.

****. Ontvankelijkheid van de aanvraag gebaseerd op artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 **** de aanvraag ontvankelijk verklaard zou worden door de **** Vreemdelingenzaken : - dient men gegevens van algemene aard over te maken (zie **** punt ****, ****); - dient de aanvraag formeel gezien een dubbele motivering te bevatten : 1° ten eerste moeten in de aanvraag de redenen tot uiting komen waarom de betrokkene de aanvraag niet kan indienen via de gewone procedure (dus via de diplomatieke of consulaire post bevoegd voor zijn verblijfplaats of zijn plaats van oponthoud in het buitenland).**** dit aspect betreft worden slechts uitzonderlijke omstandigheden aanvaard (zie ****); 2° ten tweede moeten in de aanvraag de redenen tot uiting komen waarom de betrokkene een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in **** **** te bekomen.**** tweede aspect wordt ten gronde slechts onderzocht, voorzover er een positieve beslissing werd genomen in verband met het eerste aspect, dus voorzover de uitzonderlijke omstandigheden die werden ingeroepen voor het volgen van de procedure voorzien bij artikel 9, derde lid, van de wet, werden aanvaard (zie **** punt ****). - dienen uitzonderlijke omstandigheden aanwezig te zijn die ertoe leiden dat de betrokkene de aanvraag niet kan indienen via de gewone procedure (dus via de diplomatieke of consulaire post bevoegd voor zijn verblijfplaats of zijn plaats van oponthoud in het buitenland).

**** op het uitzonderlijk karakter van de procedure, zal een aanvraag op grond van artikel 9, derde lid, van de wet, dus slechts in buitengewone omstandigheden worden aanvaard. **** er uitzonderlijke omstandigheden zijn die ertoe leiden dat de normale procedure van artikel 9, tweede lid, van de wet, niet kan gevolgd worden, wordt geval per geval onderzocht.

**** er geen uitzonderlijke omstandigheden aanwezig zijn, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard door de **** Vreemdelingenzaken.

**** betrokkene moet aantonen dat het onmogelijk of bijzonder moeilijk is om terug te keren naar zijn land van herkomst of naar een land waar hij tot verblijf is toegelaten, om de betrokken machtiging aan te vragen (bijvoorbeeld omwille van **** of een ernstige ziekte).

Voor wat betreft een vreemdeling wiens **** nog hangende is, kan de aanwezigheid van buitengewone omstandigheden slechts beoordeeld worden nadat er een uitvoerbare beslissing is getroffen over zijn ****. **** zal de aanvraag die door de **** wordt ingediend op grond van artikel 9, derde lid, onontvankelijk verklaard worden, zolang er geen uitvoerbare beslissing over diens **** getroffen werd.

**** illegaal verblijf, zelfs van lange duur, of het feit van geïntegreerd te zijn in de **** samenleving vormt op zich geen buitengewone omstandigheid die het indienen van een aanvraag tot het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** volgens de procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, zou rechtvaardigen.

Voor wat betreft de vreemdeling die op een legale en regelmatige wijze (1) in het **** verblijft voor een periode van ten hoogste drie maanden (****.als toerist) en voor de afloop van de **** een aanvraag indient om gemachtigd te worden tot een verblijf van meer dan drie maanden in het ****, wordt de aanwezigheid van buitengewone omstandigheden evenwel vermoed wanneer zijn aanvraag alle elementen bevat die toelaten te besluiten tot de gegrondheid ervan.

**** die bijvoorbeeld tijdens zijn regelmatig en legaal kort verblijf een arbeidskaart bekomt (de loutere aanvraag voldoet niet) of een attest van inschrijving aan een onderwijsinstelling bedoeld in artikel 59 van de wet van 15 december 1980 (en daarbij voldoet aan alle andere aan het verblijf van een student gestelde voorwaarden), kan de aanvraag indienen op grond van artikel 9, derde lid, of artikel 58, derde lid, van de wet van 15 december 1980, zonder dat daarbij buitengewone omstandigheden dienen aangeduid te worden.

**** dient erop gewezen te worden dat indien een vreemdeling reeds gemachtigd is tot een verblijf van meer dan drie maanden in het ****, dit voor een beperkte duur (****. voor de duur van de studies), en een machtiging tot een verblijf van meer dan drie maanden **** te verkrijgen in een ander kader (****. als werknemer voor de duur van de arbeidskaart), hij voor de afloop van de geldigheidsduur van zijn verblijfsvergunning onder de in de vorige paragraaf vermelde voorwaarden een aanvraag tot **** kan indienen op grond van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 via de burgemeester van de gemeente waar hij ingeschreven is in het ****.

****. **** die op zich aanleiding geven tot de ongegrondheid van de aanvraag gebaseerd op artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 **** de aanvraag tot het bekomen van een machtiging tot verblijf op grond van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980, overgemaakt werd met de noodzakelijke gegevens en de aanvraag ingevolge de aanwezigheid van uitzonderlijke omstandigheden ontvankelijk bevonden werd, zal de **** **** nagaan of de redenen die de betrokkene aanhaalt om een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in **** te bekomen, gegrond zijn.

**** omstandigheden zullen echter op zich aanleiding geven tot de ongegrondheid van de aanvraag.

Zo wordt de aanvraag tot verkrijging van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** in elk geval afgewezen : - wanneer de betrokkene als een gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid kan worden beschouwd; - wanneer de betrokkene onder welke vorm dan ook fraude of bedrog heeft gepleegd (bijvoorbeeld in kader van de ****) of wanneer de betrokkene technieken of kunstgrepen heeft gebruikt om zijn verblijf te verlengen.

****. De procedure.

****. **** indienen van de aanvraag in het kader van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 **** aanvraag moet door de vreemdeling worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente waar hij zijn feitelijke verblijfplaats heeft. Het heeft geen zin dat de vreemdeling een kopie van dit schrijven aan de **** **** overmaakt, omdat die stukken per **** post zullen worden teruggezonden.

**** de aanvraag ontvankelijk zou zijn dient zij te bevatten : - het dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken (het vroegere **** ****) (zo mogelijk); - alle relevante gegevens aangaande de betrokkene (naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, burgerlijke stand) met een kopie van de vereiste ****- en **** (het paspoort met **** het visum); - een uiteenzetting van alle redenen die ertoe leiden dat de aanvraag in **** wordt ingediend en niet via de bevoegde consulaire of diplomatieke post kon of kan worden ingediend; - de vermelding van de feitelijke verblijfplaats van de betrokkene; - een overzicht van de familiale situatie; - een uiteenzetting van de redenen waarom de betrokkenen meer dan drie maanden in **** wensen te blijven; - zo mogelijk ook stukken die de hierboven vermelde beweringen staven.

Bijkomende stukken kunnen door de vreemdeling later steeds rechtstreeks aan de **** Vreemdelingenzaken worden overgemaakt.

****. Rol van het gemeentebestuur **** een termijn van tien dagen na het indienen van de aanvraag dient er overgegaan te worden tot een controle van de feitelijke verblijfplaats van de betrokkene door de burgemeester of zijn gemachtigde.

**** controle van de feitelijke verblijfplaats wordt aan de betrokkene een bewijs van **** van de aanvraag (zie model gevoegd bij deze omzendbrief) door de burgemeester of zijn gemachtigde overhandigd. **** overhandigen van dit bewijs opent geen enkel recht op verblijf.

**** aanvraag dient door de gemeente, na het uitoefenen van de controle inzake de feitelijke verblijfplaats, onverwijld te worden overgemaakt aan de **** ****, bureau **** [voor (afgewezen) ****] en bureau **** (voor de andere vreemdelingen), **** **** ****, ****. **** 152, 1000 ****.

**** de betrokkene niet woonachtig is op de opgegeven feitelijke woonplaats, dient dit bij het overmaken van de aanvraag uitdrukkelijk vermeld te worden.

Het staat de burgemeester of diens gemachtigde vrij om bij het overhandigen van de aanvraag een advies (****. een sociaal onderzoek) toe te voegen, aangevuld met eventuele opmerkingen aangaande de beweringen van betrokkene.

De gemeente dient voorts de feitelijke verblijfplaats van de betrokken vreemdeling regelmatig te controleren en elke wijziging onverwijld door te geven aan de **** Vreemdelingenzaken.

**** aandacht dient erop gevestigd te worden dat het enkel de **** of diens gemachtigde is die **** heeft over de betrokken aanvraag. De gemeenten hoeven zich dus niet uit te spreken over de inhoud van de voorgelegde bewijzen.

**** de **** **** aan de gemeente instructies geeft om een bevel om het grondgebied te verlaten af te geven en de gemeente vaststelt dat de betrokkene een aanvraag in het kader van artikel 9, derde lid, van de wet, ingediend heeft die dateert vóór de **** beslissing (maar die nog niet of vrij recent overgemaakt werd aan de **** ****), dient de gemeente het bevel om het grondgebied te verlaten niet te betekenen, maar onverwijld de **** **** op de hoogte te brengen van het indienen van de aanvraag in het kader van artikel 9, derde lid, opdat deze onmiddellijk onderzocht kan worden.

****. Gevolgen van het indienen van de aanvraag in het kader van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 **** indienen van een aanvraag tot verkrijging van een machtiging tot verblijf conform de procedure vastgelegd in artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 schorst een getroffen **** niet en heeft geen enkel gevolg voor de **** van de betrokkene.

**** betekent dat een **** die genomen werd vóór het indienen van de aanvraag op basis van artikel 9, derde lid, van de wet, blijft gelden en kan worden uitgevoerd door een gedwongen verwijdering. **** eerder getroffen **** wordt dus niet opgeschort door het indienen van een aanvraag tot verkrijging van een verblijfsvergunning op basis van artikel 9, derde lid, van de wet.

**** betekent ook dat een illegale vreemdeling op een onwettige wijze op het grondgebied blijft verblijven totdat er door de **** **** een positieve beslissing aangaande zijn aanvraag werd genomen. **** afwachting van deze beslissing kan de betrokkene, zoals elke andere illegale vreemdeling, op elk ogenblik worden opgepakt en vastgehouden met het oog op zijn gedwongen verwijdering van het **** grondgebied.

****. **** aangaande de aanvraag gebaseerd op artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 **** aanvraag wordt beoordeeld op basis van het dossier dat aan de **** Vreemdelingenzaken wordt overgemaakt. **** nodig zal de **** **** de gemeente of de betrokkene uitnodigen om bijkomende informatie te bezorgen.

**** de beoordeling van de aanvraag is het niet nodig dat de betrokkene of zijn raadsman de aanvraag mondeling komen toelichten op de **** **** of er worden gehoord. **** in die zin zullen in beginsel worden afgewezen. **** inlichtingen kunnen steeds per brief of per **** worden overgemaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.

**** aanvragen zullen zo snel mogelijk worden onderzocht. **** zal de **** **** beslissen binnen een periode van drie maanden na het doorzenden van het dossier door de burgemeester of zijn gemachtigde. **** de betrokkene via de gemeente uitzonderlijk binnen die termijn geen antwoord heeft ontvangen, kan hij per brief naar de stand van zaken vragen. **** antwoord op dit schrijven zal de **** **** binnen de vijftien werkdagen een beslissing nemen of een stand van zaken meedelen.

De **** Vreemdelingenzaken kan drie soorten beslissingen treffen : - de aanvraag is onontvankelijk, hetzij omdat het dossier niet de noodzakelijke gegevens bevat, hetzij omdat er geen uitzonderlijke omstandigheden aanwezig zijn die de procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, rechtvaardigen; - de aanvraag is ontvankelijk doch ongegrond : het dossier bevat de noodzakelijke gegevens, er zijn uitzonderlijke omstandigheden aanwezig die de procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, rechtvaardigen, maar er is sprake van fraude of een gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid of de redenen die aangehaald werden voor het bekomen van een machtiging tot voorlopig verblijf in het ****, zijn niet gegrond; - de aanvraag is ontvankelijk en gegrond : het dossier bevat de noodzakelijke gegevens, er zijn uitzonderlijke omstandigheden aanwezig die de procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, rechtvaardigen, en er is geen sprake van fraude of een gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid en de redenen die aangehaald werden voor het bekomen van een machtiging tot voorlopig verblijf in het ****, zijn gegrond.

**** door de **** Vreemdelingenzaken getroffen gemotiveerde beslissing zal steeds schriftelijk overgemaakt worden aan de burgemeester van de gemeente waar de betrokkene zijn feitelijke verblijfplaats heeft (of, in voorkomend geval, ingeschreven is in het ****).

**** beslissing zal de nodige instructies bevatten.

****. **** Er kan geen bijzonder beroep ingediend worden tegen de door de **** Vreemdelingenzaken getroffen beslissing. **** de artikelen 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de **** van **** kan tegen de beslissing een beroep tot schorsing en tot nietigverklaring bij de **** van **** worden ingediend. **** beroep heeft geen schorsende werking.

**** inlichting betreffende het onderwerp van deze omzendbrief kan bij de **** **** bekomen worden (tel. : 02/205.54.11) : - voor de individuele gevallen : bureau **** [voor de (afgewezen) ****], bureau **** (voor de studenten) of bureau **** (voor de andere vreemdelingen); - voor elke vraag van juridische aard : het ****.

****, 9 oktober 1997.

De **** van **** ****, ****. **** **** KONINKRIJK BELGIE **** : Arrondissement : GEMEENTE : ****. : VERBINTENIS TOT VRIJWILLIG VERTREK De vreemdeling . . . . . (naam en voornamen), geboren te . . . . . op (in) . . . . . , van . . . . . nationaliteit, zich **** in de gemeente . . . . . verbindt zich ertoe vrijwillig en zo snel mogelijk **** te verlaten van zodra daartoe een mogelijkheid bestaat of van zodra de reden die aanleiding gaf tot de verlenging van de termijn vermeld in het bevel om het grondgebied te verlaten is weggevallen / (1) voordat de termijn van kort uitstel van de uitvoering van het bevel om het grondgebied te verlaten verstreken is, om : **** de raadpleging van de tabel, zie beeld **** verklaring geldt ook voor de ****(****)****(****) en de volgende leden van het gezin : 1. . . . . . , geboren op . . . . . 2. . . . . . , geboren op . . . . . 3. . . . . . , geboren op . . . . . 4. . . . . . , geboren op . . . . .

Betrokkene verbindt zich tot een volledige medewerking voor de organisatie van zijn vertrek ****.****.****. van niet-gouvernementele organisaties en overheidsinstanties.

**** te . . . . . op . . . . .

Handtekening van de vreemdeling, Handtekening van de burgemeester of zijn gemachtigde, STEMPEL (1) Schrappen wat niet past. KONINKRIJK BELGIE **** : Arrondissement : GEMEENTE : ****. : ATTEST VAN **** **** een aanvraag in het kader van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, gewijzigd door de wet van 15 juli 1996 en het koninklijk besluit van 13 juli 1992.

De vreemdeling . . . . . (naam en voornamen), van . . . . . nationaliteit, geboren te . . . . . , op (in) . . . . . zich **** in de gemeente . . . . . heeft zich heden bij het gemeentebestuur aangemeld om met toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, een aanvraag tot het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** in te dienen.

**** attest is geen ****, **** te . . . . . , op . . . . .

Handtekening van de vreemdeling, Handtekening van de burgemeester of zijn gemachtigde, STEMPEL **** de raadpleging van de voetnoot, zie beeld

^