gepubliceerd op 09 december 2003
Omzendbrief PREV 23 : betreffende de Stadswachten van de Veiligheids- en Preventiecontracten - Overgang van het PWA-stelsel naar het Activa-stelsel
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
6 NOVEMBER 2003. - Omzendbrief PREV 23 : betreffende de Stadswachten van de Veiligheids- en Preventiecontracten - Overgang van het PWA-stelsel naar het Activa-stelsel
Aan Mevrn. en de heren burgemeesters van de steden en gemeenten die een Veiligheids- en Preventiecontract genieten;
Ter informatie aan de preventieambtenaar/coördinator Stadswachten;
Het koninklijk besluit van 19 maart 2003 tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig werkzoekenden, ter ondersteuning van extra-aanwervingen door de gemeenten voor het lokaal veiligheidsbeleid (1), regelt de overgang van het PWA-Stadswachtstelsel naar het Activa-Stadswachtstelsel.
Sinds 1 januari 2003 mogen de Stadswachten, aangeworven onder het PWA-statuut, bijgevolgd enkel nog vervangen worden door Activa-Stadswachten. De nieuwe aanwervingen van Stadwachten moeten eveneens gebeuren onder het Activa-statuut. Het PWA-Stadswachtstatuut is derhalve een systeem in uitdoving.
Deze omzendbrief bevat de toepassingsrichtlijnen tijdens deze overgangsperiode van het PWA-Stadswachtstatuut naar het Activa-Stadswachtstatuut en past de tegemoetkoming van de FOD Binnenlandse Zaken in de financiering van de loonkosten van deze stelsels aan om de overgangsvoorwaarden van het ene naar het andere statuut te vergemakkelijken.
De FOD Binnenlandse Zaken komt momenteel tegemoet in de aankoop van PWA-cheques voor een bedrag van 137,95 euro per maand voor 1 Stadswacht die onder het PWA-Statuut werkt, en dit voor prestaties van 53 uren per maand; de stad draagt hiertoe bij voor een gelijkwaardig bedrag. Aangezien één voltijdse Activa overeenstemt met drie PWA'ers op basis van de gelijkwaardigheid van de prestatie-uren, is de tegemoetkoming van de FOD Binnenlandse Zaken voor één VTE Activa gelijk aan het voor één PWA'er voorziene bedrag, proportioneel en forfaitair verhoogd, namelijk : 420 euro per maand. De financiële interventie van de FOD Binnenlandse Zaken blijft echter binnen de ongewijzigde budgetaire enveloppe.
Aangezien het Activa-plan bepaalt dat een deeltijdse Activa minstens halftijds moet worden aangeworven, is het voor het jaar 2003 automatisch noodzakelijk dat minstens twee PWA-posten geschrapt worden om één deeltijdse Activa (haltijds of voor 2/3) te kunnen aanwerven.
De stad mag evenwel één haltijdse Activa aanwerven in het geval dat één enkele PWA-post geschrapt werd, op voorwaarde dat zij het verschil ten laste neemt, aangezien de tegemoetkoming van de FOD Binnenlandse Zaken beperkt is tot het bedrag van de PWA-post die geschrapt wordt, onwille van het feit dat de financiering van de Contracten op vaste bedragen gebaseerd is. Terwijl dit bedrag 137,95 euro per maand en per Stadswacht bedraagt, wordt de tegemoetkoming van de FOD Binnenlandse Zaken evenwel afgerond op 140 euro. De meerkost van 2,05 euro (per maand, voor de Activa-Stadswacht aangeworven in dit geval) worden afgenomen van de werkingskosten van het Contract.
Vanaf 2004 zal de voorwaarde volgens welke de aanwerving van een Activa minstens een hafltijdse moet zijn, niet meer van toepassing zijn (de Activa-Stadswachten zullen derhalve kunnen worden aangeworven voor 1/3), overeenkomstig het koninklijk besluit van 19 december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig werkzoekenden, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van titel IV van de programmawet van 24 december 2002 (I), betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen (2).
Bijgevolg zal en bedrag van minstens 140 euro en hoogstens 420 euro toegekend worden door de FOD Binnenlandse Zaken voor één Activa (deeltijds of voltijds) en dit, binnen de grenzen van het bestaande budget.
Mogelijke situaties : - Indien 1 enkele post van PWA-Stadswacht geschrapt wordt, kan hij vervangen worden door één Activa-Stadswacht (deeltijds of voltijds) en komt de FOD Binnenlandse Zaken tegemoet voor maximum 140 euro, waarbij de rest door de gemeente ten laste wordt genomen; - In geval van schrapping van een andere post van PWA-Stadswacht later, zal dit bedrag vermeerderd worden tot de voorziene som voor 2 PWA'ers, hetzij 280 euro; - Voor één halftijdse Activa-Stadswacht zal de tegemoetkoming maximum 210 euro bedragen; - Indien 3 posten van PWA-Stadswachten wegvallen, mag de Stad ze vervangen door één 3/4 waarvoor de tegemoetkoming van Binnenlandse Zaken 315 euro zal bedragen of door één 4/5 waarvoor de subsidie gelijk zal zijn aan 336 euro; - Enkel wanneer 3 posten van PWA-Stadswachten wegvallen en vervangen worden door een voltijdse Activa of door 3 1/3-Activa, zal het maximale bedrag van 420 euro mogen worden toegekend.
U vindt een illustratie van deze financieringsmodellen in de hierbijgevoegde tabel.
Bovendien blijven de werkingskosten forfaitair bepaald op 185,92 euro, per jaar en per Stadswacht, in navolging van wat bestaat in de PWA-stelsels van de Contracten.
Aangezien de onder het Activa-statuut werkende Stadswachten beschouwd worden als deel uitmakend van het gemeentepersoneel, is het de stad/gemeente die hen vergoedt naar gelang de geldende gemeentelijke barema's. Het bedrag van de vergoeding kan variëren naar gelang het opleidingsniveau van de Stadswacht en van de taken die hij moet uitvoeren. De tegemoetkoming van de FOD Binnenlandse Zaken blijft onveranderd, ongeacht het gemeentelijke barema of het studieniveau van de Stadswacht. De stad/gemeente bepaalt eveneens, overeenkomstig haar gemeentelijke reglementering, of de Stadswacht een bedienden- of arbeiderscontract zal hebben, naar gelang de taken die hem zullen worden toevertrouwd.
Voor elke aanwerving van een Stadswacht in Activa-statuut, in het kader van de overgang van PWA-statuut naar Activa-statuut, moet de stad/gemeenten de FOD Binnenlandse Zaken (VSP) schriftelijk informeren zodat men steeds een overzicht heeft met betrekking tot het aantal stadswachten per project, zowel wat betreft hun statuut als wat betreft het werkregime. Bovendien moet de stad rekening houden met de budgettaire impact volgend uit deze overgang. De eventuele meerkost zal moeten verrekend worden op de werkingsmiddelen (bij voorkeur op het project stadswacht of op de coördinatie) om zo binnen het globale budget van het veiligheids- en preventiecontract te blijven van de gemeente/stad in kwestie.
Coördinator : De rondzendbrief van 19 maart 2003 « Specifieke richtlijnen met betrekking tot de Stadswachten-Activa-statuut » bepaalt dat het Stadswachtproject geleid wordt door een binnen de gemeente aangewezen coördinator. De huidige coördinatoren dragen zo de verantwoordelijkheid, tegelijk voor de Stadswachten onder PWA-statuut en voor de Stadswachten aangeworven in het kader van het Activa-statuut.
De Minister van Werk, F. VANDENBROUCKE De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL _______ Nota's (1) Koninklijk besluit van 19 maart 2003 tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 december 2001 tot bevordering van de tewerkstelling van langdurig werkzoekenden, ter ondersteuning van extra-aanwervingen door de gemeenten voor het lokaal veiligheidsbeleid, Belgisch Staatsblad, 4 april 2003.(2) Artikel 47 van het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7, van Titel IV, van de programmawet van 24 december 2002 betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen, Belgisch Staatsblad, 6 juni 2003. Regeling 2003 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld