← Terug naar "Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status "
| Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status | Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| 24 MEI 2004. - Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten | 24 MEI 2004. - Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten |
| tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, | tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, |
| 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. | 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. |
| patiënten in een persisterende vegetatieve status | patiënten in een persisterende vegetatieve status |
| Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en | Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en |
| Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke (GGC) en de Franse | Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke (GGC) en de Franse |
| (FGC) Gemeenschapscommissie van Brussel Hoofdstad en het Waalse Gewest | (FGC) Gemeenschapscommissie van Brussel Hoofdstad en het Waalse Gewest |
| anderzijds, hierna de deelgebieden genoemd, wordt het volgende | anderzijds, hierna de deelgebieden genoemd, wordt het volgende |
| overeengekomen : | overeengekomen : |
| HOOFDSTUK I. - Het te voeren beleid | HOOFDSTUK I. - Het te voeren beleid |
| 1. De Federale Overheid en de deelgebieden komen overeen een in | 1. De Federale Overheid en de deelgebieden komen overeen een in |
| overleg gevoerd gezondheidsbeleid uit te werken teneinde te | overleg gevoerd gezondheidsbeleid uit te werken teneinde te |
| beantwoorden aan de behoeften van personen met een niet-aangeboren | beantwoorden aan de behoeften van personen met een niet-aangeboren |
| hersenletsel die zware chronische verzorging nodig hebben en meer in | hersenletsel die zware chronische verzorging nodig hebben en meer in |
| het bijzonder in een eerste fase aan de behoeften van de personen in | het bijzonder in een eerste fase aan de behoeften van de personen in |
| een persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal | een persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal |
| responsieve status. De definitie van deze doelgroep is in bijlage 1 | responsieve status. De definitie van deze doelgroep is in bijlage 1 |
| van het onderhavige protocol opgenomen. | van het onderhavige protocol opgenomen. |
| 2. Hiervoor stellen de federale overheid en de deelgebieden in overleg | 2. Hiervoor stellen de federale overheid en de deelgebieden in overleg |
| met elkaar : | met elkaar : |
| a. Actieplannen op; | a. Actieplannen op; |
| b. Evalueren ze de gerealiseerde projecten op basis van jaarverslagen | b. Evalueren ze de gerealiseerde projecten op basis van jaarverslagen |
| en dit volgens gemeenschappelijke indicatoren; | en dit volgens gemeenschappelijke indicatoren; |
| c. Stellen ze een coördinatiemethode op met het oog op | c. Stellen ze een coördinatiemethode op met het oog op |
| doeltreffendheid waarbij elke partij van onderhavig akkoord haar eigen | doeltreffendheid waarbij elke partij van onderhavig akkoord haar eigen |
| specifiek beleid kan uitwerken. | specifiek beleid kan uitwerken. |
| HOOFDSTUK II. - Aanpassing van het zorgaanbod | HOOFDSTUK II. - Aanpassing van het zorgaanbod |
| Binnen het kader van het budget van de ziekteverzekering verbinden de | Binnen het kader van het budget van de ziekteverzekering verbinden de |
| Federale Overheid en de deelgebieden zich ertoe de verdeling te doen | Federale Overheid en de deelgebieden zich ertoe de verdeling te doen |
| van expertisebedden van ziekenhuizen en de specifieke forfaits voor | van expertisebedden van ziekenhuizen en de specifieke forfaits voor |
| long term care in de rust- en verzorgingstehuizen (RVT's), thuis, in | long term care in de rust- en verzorgingstehuizen (RVT's), thuis, in |
| de instellingen die afhangen van de "Agence Wallonne pour | de instellingen die afhangen van de "Agence Wallonne pour |
| l'Intégration des Personnes Handicapées", in de instellingen van het | l'Intégration des Personnes Handicapées", in de instellingen van het |
| Vlaams Fonds voor sociale integratie van personen met een handicap | Vlaams Fonds voor sociale integratie van personen met een handicap |
| evenals de equivalente instellingen van de GGC en van de FGC, hierna | evenals de equivalente instellingen van de GGC en van de FGC, hierna |
| de instellingen voor langdurig verblijf genoemd. Die verdeling is op | de instellingen voor langdurig verblijf genoemd. Die verdeling is op |
| de volgende percentages gebaseerd : | de volgende percentages gebaseerd : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Binnen die verdeling zullen de ziekenhuizen, de RVT's, de patiënten | Binnen die verdeling zullen de ziekenhuizen, de RVT's, de patiënten |
| thuis of in instellingen voor langdurig verblijf een bijkomende | thuis of in instellingen voor langdurig verblijf een bijkomende |
| financiering kunnen genieten voor de verzorging van patiënten in een | financiering kunnen genieten voor de verzorging van patiënten in een |
| persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
| status. | status. |
| HOOFDSTUK III. - De deskundige ziekenhuiscentra voor patiënten in een | HOOFDSTUK III. - De deskundige ziekenhuiscentra voor patiënten in een |
| persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
| status | status |
| Er moeten 80 bedden die uitsluitend bestemd zijn voor patiënten in een | Er moeten 80 bedden die uitsluitend bestemd zijn voor patiënten in een |
| persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
| status worden verdeeld tussen de deelgebieden overeenkomstig volgende | status worden verdeeld tussen de deelgebieden overeenkomstig volgende |
| tabel : | tabel : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Deze expertisebedden moeten het volgende bijkomende en specifieke | Deze expertisebedden moeten het volgende bijkomende en specifieke |
| aanbod bieden : | aanbod bieden : |
| - een overgangshospitalisatie tijdens de ontwaakfase met het oog op | - een overgangshospitalisatie tijdens de ontwaakfase met het oog op |
| een gespecialiseerde en actieve multidisciplinaire revalidatie | een gespecialiseerde en actieve multidisciplinaire revalidatie |
| gedurende maximum 6 maanden; | gedurende maximum 6 maanden; |
| - permanente opleiding en zorgcontinuïteit via een externe | - permanente opleiding en zorgcontinuïteit via een externe |
| liaisonfunctie; | liaisonfunctie; |
| - de ontwikkeling en verspreiding van criteria van goede professionele | - de ontwikkeling en verspreiding van criteria van goede professionele |
| praktijkvoering. | praktijkvoering. |
| Enkel de ziekenhuisdiensten die beantwoorden aan de voorwaarden die | Enkel de ziekenhuisdiensten die beantwoorden aan de voorwaarden die |
| door de ad hoc werkgroep, opgericht door de Intenninisteriële | door de ad hoc werkgroep, opgericht door de Intenninisteriële |
| Conferentie Volksgezondheid zijn vastgesteld, kunnen een gedetailleerd | Conferentie Volksgezondheid zijn vastgesteld, kunnen een gedetailleerd |
| dossier indienen om te worden geselecteerd als proefdeskundig | dossier indienen om te worden geselecteerd als proefdeskundig |
| ziekenhuiscentrum. Elk deskundig ziekenhuiscentra zal uit minstens 5 | ziekenhuiscentrum. Elk deskundig ziekenhuiscentra zal uit minstens 5 |
| bedden (4 voor Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bestaan die specifiek | bedden (4 voor Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bestaan die specifiek |
| voorbehouden zijn voor de opvang van patiënten in een persisterende | voorbehouden zijn voor de opvang van patiënten in een persisterende |
| neurovegetatieve of minimaal responsieve status. De Federale Overheid | neurovegetatieve of minimaal responsieve status. De Federale Overheid |
| verbindt zich ertoe de deelgebieden bij die selectie te betrekken. De | verbindt zich ertoe de deelgebieden bij die selectie te betrekken. De |
| geselecteerde deskundige ziekenhuiscentra's zijn in bijlage 2 van | geselecteerde deskundige ziekenhuiscentra's zijn in bijlage 2 van |
| onderhavig protocol opgesomd. | onderhavig protocol opgesomd. |
| Het algemeen jaarlijks budget voor de ziekenhuisbedden in deskundige | Het algemeen jaarlijks budget voor de ziekenhuisbedden in deskundige |
| ziekenhuiscentra's bedraagt 625.640 EUR (indexcijfer 111,64). Die | ziekenhuiscentra's bedraagt 625.640 EUR (indexcijfer 111,64). Die |
| financiële middelen zullen bij wijze van experiment ter beschikking | financiële middelen zullen bij wijze van experiment ter beschikking |
| van de geselecteerde ziekenhuizen worden gesteld via onderdeel B4 van | van de geselecteerde ziekenhuizen worden gesteld via onderdeel B4 van |
| het budget van financiële middelen. Die bijkomende middelen moeten | het budget van financiële middelen. Die bijkomende middelen moeten |
| zorgen voor een betere personeelsomkadering voor de doelgroep. Ze | zorgen voor een betere personeelsomkadering voor de doelgroep. Ze |
| maken de bijkomende financiering mogelijk van 0,165 VTE/bed, dat door | maken de bijkomende financiering mogelijk van 0,165 VTE/bed, dat door |
| het ziekenhuis kan worden verdeeld over een of meer van de volgende | het ziekenhuis kan worden verdeeld over een of meer van de volgende |
| personeelscategorieën : verpleegkundigen, verzorgenden, paramedisch | personeelscategorieën : verpleegkundigen, verzorgenden, paramedisch |
| personeel, kinesitherapeuten of psychologen. | personeel, kinesitherapeuten of psychologen. |
| HOOFDSTUK IV. - De long term care | HOOFDSTUK IV. - De long term care |
| De Federale Overheid voorziet vanaf 1 juli 2004 in een jaarlijks | De Federale Overheid voorziet vanaf 1 juli 2004 in een jaarlijks |
| budget van 3 659.460 EUR voor "long term care" (exclusief een | budget van 3 659.460 EUR voor "long term care" (exclusief een |
| jaarlijks budget van 150.000 EUR voor de externe liaisonfunctie). Met | jaarlijks budget van 150.000 EUR voor de externe liaisonfunctie). Met |
| dat budget kunnen tenminste 239 Coma-equivalenten (eq.) worden | dat budget kunnen tenminste 239 Coma-equivalenten (eq.) worden |
| opgericht, wat de specifieke opvang van tenminste 239 personen in een | opgericht, wat de specifieke opvang van tenminste 239 personen in een |
| persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
| status mogelijk maakt. Een coma-eq. komt overeen met 15 311,54 EUR | status mogelijk maakt. Een coma-eq. komt overeen met 15 311,54 EUR |
| (indexcijfer 111,64). | (indexcijfer 111,64). |
| Die 239 Coma-eq. worden verdeeld tussen de deelgebieden op basis van | Die 239 Coma-eq. worden verdeeld tussen de deelgebieden op basis van |
| demografische gegevens. De verdeling gebeurt als volgt : | demografische gegevens. De verdeling gebeurt als volgt : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Binnen de grenzen van de equivalenten die hen worden toegekend, kunnen | Binnen de grenzen van de equivalenten die hen worden toegekend, kunnen |
| de Gemeenschappen/Gewesten hun Coma-eq. verdelen volgens de volgende | de Gemeenschappen/Gewesten hun Coma-eq. verdelen volgens de volgende |
| regels : | regels : |
| 4.1 De long term care in de RVT's | 4.1 De long term care in de RVT's |
| 1 Coma-eq. maakt de financiering mogelijk van de omzetting van een | 1 Coma-eq. maakt de financiering mogelijk van de omzetting van een |
| reeds bestaand RVT-bed (gemiddeld forfait) in een gespecialiseerd | reeds bestaand RVT-bed (gemiddeld forfait) in een gespecialiseerd |
| ComaRVT-bed. Die bijkomende financiering moet het volgende mogelijk | ComaRVT-bed. Die bijkomende financiering moet het volgende mogelijk |
| maken : | maken : |
| a. De financiering van de bijkomende personeelsnorm in voltijds | a. De financiering van de bijkomende personeelsnorm in voltijds |
| equivalenten per bewoner, die als volgt is vastgesteld : | equivalenten per bewoner, die als volgt is vastgesteld : |
| Verpleegkundigen : 0,067 | Verpleegkundigen : 0,067 |
| Verzorgend personeel : 0,2 | Verzorgend personeel : 0,2 |
| Paramedici en ander A1-personeel : 0,033 | Paramedici en ander A1-personeel : 0,033 |
| Totaal : 0,3 | Totaal : 0,3 |
| b. De financiering van gewoon verzorgingsmateriaal | b. De financiering van gewoon verzorgingsmateriaal |
| c. De financiering van de investeringen in zwaar verzorgingsmateriaal | c. De financiering van de investeringen in zwaar verzorgingsmateriaal |
| De Federale Overheid verbindt zich ertoe de deelgebieden te betrekken | De Federale Overheid verbindt zich ertoe de deelgebieden te betrekken |
| bij de selectie van de RVT's die in het kader van een experiment het | bij de selectie van de RVT's die in het kader van een experiment het |
| specifieke forfait voor personen in een persisterende neurovegetatieve | specifieke forfait voor personen in een persisterende neurovegetatieve |
| status of in een minimaal responsieve status zullen kunnen factureren. | status of in een minimaal responsieve status zullen kunnen factureren. |
| Die selectie gebeurt op basis van criteria die worden vastgesteld door | Die selectie gebeurt op basis van criteria die worden vastgesteld door |
| de ad hoc werkgroep, die door de Interministeriële Conferentie | de ad hoc werkgroep, die door de Interministeriële Conferentie |
| Volksgezondheid wordt opgericht, alsook overeenkomstig de | Volksgezondheid wordt opgericht, alsook overeenkomstig de |
| specificiteiten van de deelgebieden. De geselecteerde RVT's zijn in | specificiteiten van de deelgebieden. De geselecteerde RVT's zijn in |
| bijlage 3 van onderhavig protocol opgenomen. | bijlage 3 van onderhavig protocol opgenomen. |
| 4.2 De long term care in instellingen voor langdurig verblijf | 4.2 De long term care in instellingen voor langdurig verblijf |
| Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van | Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van |
| 1.380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor | 1.380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor |
| de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 | de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 |
| patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, de thans | patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, de thans |
| niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen zoals | niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen zoals |
| bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen | bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen |
| zorgverstrekkingen (1). De lijst van het materiaal en de verzorging | zorgverstrekkingen (1). De lijst van het materiaal en de verzorging |
| die door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden | die door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden |
| opgesteld. | opgesteld. |
| Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de | Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de |
| toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR | toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR |
| (indexcijfer 111,64). De kosten die de patiënt worden aangerekend voor | (indexcijfer 111,64). De kosten die de patiënt worden aangerekend voor |
| het materiaal en, in een tweede fase, voor de thans niet in de | het materiaal en, in een tweede fase, voor de thans niet in de |
| nomenclatuur van de Ziekte- en Invaliditeitsverzekering opgenomen | nomenclatuur van de Ziekte- en Invaliditeitsverzekering opgenomen |
| zorgverstrekkingen, mogen het aan de patiënt toegekende forfait niet | zorgverstrekkingen, mogen het aan de patiënt toegekende forfait niet |
| overschrijden. De deelgebieden moeten in de nodige juridische | overschrijden. De deelgebieden moeten in de nodige juridische |
| bepalingen voorzien om dit principe te garanderen. | bepalingen voorzien om dit principe te garanderen. |
| 4.3 De long term care thuis | 4.3 De long term care thuis |
| Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van | Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van |
| 1380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor | 1380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor |
| de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 | de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 |
| patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, voor de | patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, voor de |
| thans niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen | thans niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen |
| zoals bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen | zoals bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen |
| zorgverstrekkingen. De lijst van het materiaal en de verzorging die | zorgverstrekkingen. De lijst van het materiaal en de verzorging die |
| door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden | door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden |
| opgesteld. | opgesteld. |
| (1) De vergoeding van de thans niet in de nomenclatuur opgenomen | (1) De vergoeding van de thans niet in de nomenclatuur opgenomen |
| zorgverstrekkingen vereist een wijziging van de wet van 14 juli 1994. | zorgverstrekkingen vereist een wijziging van de wet van 14 juli 1994. |
| Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de | Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de |
| toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR | toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR |
| (indexcijfer 111,64). | (indexcijfer 111,64). |
| Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft ook recht op | Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft ook recht op |
| multidisciplinair overleg via de GDT's. Dat multidisciplinair overleg | multidisciplinair overleg via de GDT's. Dat multidisciplinair overleg |
| behelst : | behelst : |
| - het opstellen van een interdisciplinair zorgplan in het kader van | - het opstellen van een interdisciplinair zorgplan in het kader van |
| een terugkeer naar en de handhaving in de thuisomgeving; | een terugkeer naar en de handhaving in de thuisomgeving; |
| - maximum 4 overlegvergaderingen per jaar. | - maximum 4 overlegvergaderingen per jaar. |
| De participatie van de familie als zorgactor is wenselijk. | De participatie van de familie als zorgactor is wenselijk. |
| Er wordt voor dat multidisciplinair overleg voorzien in een jaarlijkse | Er wordt voor dat multidisciplinair overleg voorzien in een jaarlijkse |
| financiering via de GDT's van maximum 690 EUR (indexcijfer 111,64) per | financiering via de GDT's van maximum 690 EUR (indexcijfer 111,64) per |
| patiënt. | patiënt. |
| HOOFDSTUK V. - De externe liaisonfunctie | HOOFDSTUK V. - De externe liaisonfunctie |
| De deskundige ziekenhuiscentra's moeten een formele | De deskundige ziekenhuiscentra's moeten een formele |
| samenwerkingsovereenkomst met de RVT's, de instellingen voor langdurig | samenwerkingsovereenkomst met de RVT's, de instellingen voor langdurig |
| verblijf en de GDT's opstellen. Die overeenkomst moet de modaliteiten | verblijf en de GDT's opstellen. Die overeenkomst moet de modaliteiten |
| regelen volgens welke : | regelen volgens welke : |
| 1. de permanente vorming van het personeel van die instellingen en | 1. de permanente vorming van het personeel van die instellingen en |
| hulp- en zorgverleners in de thuiszorg wordt door het expertisecentrum | hulp- en zorgverleners in de thuiszorg wordt door het expertisecentrum |
| verzorgd; | verzorgd; |
| 2. de gespecialiseerde adviezen worden uitgewisseld als antwoord op | 2. de gespecialiseerde adviezen worden uitgewisseld als antwoord op |
| complexe individuele problemen. | complexe individuele problemen. |
| Die overeenkomst bepaalt de noodzakelijke voorwaarden om de kwaliteit | Die overeenkomst bepaalt de noodzakelijke voorwaarden om de kwaliteit |
| en de doeltreffendheid van de externe liaisonfunctie te waarborgen. De | en de doeltreffendheid van de externe liaisonfunctie te waarborgen. De |
| minimale voorwaarden worden door de ad hoc werkgroep, opgericht door | minimale voorwaarden worden door de ad hoc werkgroep, opgericht door |
| de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid bepaald. De twee | de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid bepaald. De twee |
| doelstellingen van de externe liaisonfunctie zijn de zorgcontinuïteit | doelstellingen van de externe liaisonfunctie zijn de zorgcontinuïteit |
| en de permanente vorming. | en de permanente vorming. |
| Deze functie zal geëvalueerd worden op basis van een jaarverslag | Deze functie zal geëvalueerd worden op basis van een jaarverslag |
| opgesteld door elk deskundig ziekenhuiscentra : | opgesteld door elk deskundig ziekenhuiscentra : |
| De federale overheid maakt een jaarlijks budget van 150.000 EUR | De federale overheid maakt een jaarlijks budget van 150.000 EUR |
| (indexcijfer 111,64) vrij voor de externe liaisonfunctie. | (indexcijfer 111,64) vrij voor de externe liaisonfunctie. |
| Een jaarlijks forfaitair bedrag van 1.875,00 EUR (indexcijfer 111,64) | Een jaarlijks forfaitair bedrag van 1.875,00 EUR (indexcijfer 111,64) |
| per bed specifiek voor te behouden voor de opvang van patiënten in een | per bed specifiek voor te behouden voor de opvang van patiënten in een |
| persisterende neurovegetatieve status of minimaal responsieve status | persisterende neurovegetatieve status of minimaal responsieve status |
| wordt via het onderdeel B4 toegekend. | wordt via het onderdeel B4 toegekend. |
| HOOFDSTUK VI. - De deskundigenplatforms | HOOFDSTUK VI. - De deskundigenplatforms |
| Op nationaal niveau wordt een deskundigenplatform opgericht. Dit | Op nationaal niveau wordt een deskundigenplatform opgericht. Dit |
| platform bestaat uit : | platform bestaat uit : |
| - een vertegenwoordiger van elk deskundig ziekenhuiscentra en een | - een vertegenwoordiger van elk deskundig ziekenhuiscentra en een |
| gelijk aantal vertegenwoordigers van de long term care, die worden | gelijk aantal vertegenwoordigers van de long term care, die worden |
| geselecteerd door de Federale Overheid in samenwerking met de | geselecteerd door de Federale Overheid in samenwerking met de |
| deelgebieden. Er zal een billijke vertegenwoordiging zijn van de GDT's | deelgebieden. Er zal een billijke vertegenwoordiging zijn van de GDT's |
| en de instellingen voor langdurig verblijf. De vertegenwoordigers van | en de instellingen voor langdurig verblijf. De vertegenwoordigers van |
| de verschillende ondertekenende partijen van onderhavig protocol | de verschillende ondertekenende partijen van onderhavig protocol |
| worden bij dit platform betrokken. | worden bij dit platform betrokken. |
| Het platform vergadert minstens een keer per kwartaal en streeft de | Het platform vergadert minstens een keer per kwartaal en streeft de |
| volgende doelstellingen na : | volgende doelstellingen na : |
| - jaarlijkse evaluatie van het zorgaanbod in verhouding tot de | - jaarlijkse evaluatie van het zorgaanbod in verhouding tot de |
| zorgbehoeften op basis van een door het platform te bepalen | zorgbehoeften op basis van een door het platform te bepalen |
| audittabel; | audittabel; |
| - nationale coördinatie van de functies permanente vorming, en het | - nationale coördinatie van de functies permanente vorming, en het |
| uitwerken van criteria inzake goede professionele praktijkvoering; | uitwerken van criteria inzake goede professionele praktijkvoering; |
| - het formuleren van adviezen op eigen initiatief of op uitdrukkelijk | - het formuleren van adviezen op eigen initiatief of op uitdrukkelijk |
| verzoek van een federaal, gewest- of gemeenschapsminister die bevoegd | verzoek van een federaal, gewest- of gemeenschapsminister die bevoegd |
| is voor volksgezondheid. | is voor volksgezondheid. |
| De organisatieregelingen van dit platform worden bepaald in overleg | De organisatieregelingen van dit platform worden bepaald in overleg |
| met de federale overheid en de deelgebieden. | met de federale overheid en de deelgebieden. |
| Op basis van de evaluatie kan, desgevallend, beslist worden het aantal | Op basis van de evaluatie kan, desgevallend, beslist worden het aantal |
| Coma equivalenten voor "long term care" uit te breiden, alsook in een | Coma equivalenten voor "long term care" uit te breiden, alsook in een |
| specifieke ziekenhuisprogrammatie te voorzien. | specifieke ziekenhuisprogrammatie te voorzien. |
| HOOFDSTUK VII. - Perspectieven | HOOFDSTUK VII. - Perspectieven |
| De ad hoc werkgroep, opgericht door de Interministeriële Conferentie | De ad hoc werkgroep, opgericht door de Interministeriële Conferentie |
| Volksgezondheid, verbindt er zich toe de studie m.b.t. de | Volksgezondheid, verbindt er zich toe de studie m.b.t. de |
| zorgbehoeften voor patiënten met een nietaangeboren letsel van het | zorgbehoeften voor patiënten met een nietaangeboren letsel van het |
| centraal zenuwstelsel voort te zetten. | centraal zenuwstelsel voort te zetten. |
| Die studie moet een reflectie bevatten m.b.t. de behoeften aan | Die studie moet een reflectie bevatten m.b.t. de behoeften aan |
| chronische zorgstructuren voor die patiënten, waarbij men zich door | chronische zorgstructuren voor die patiënten, waarbij men zich door |
| onderhavig protocol laat leiden. | onderhavig protocol laat leiden. |
| Een bijzondere aandacht gaat uit naar de Duitstalige Gemeenschap, die | Een bijzondere aandacht gaat uit naar de Duitstalige Gemeenschap, die |
| in 2004 geen enkel Coma-eq. ontvangt. Twee jaar na de ondertekening | in 2004 geen enkel Coma-eq. ontvangt. Twee jaar na de ondertekening |
| van het onderhavige protocol zal er een evaluatie van de situatie | van het onderhavige protocol zal er een evaluatie van de situatie |
| worden gemaakt, teneinde de eventuele behoefte aan eigen capaciteit in | worden gemaakt, teneinde de eventuele behoefte aan eigen capaciteit in |
| die Gemeenschap te bepalen. | die Gemeenschap te bepalen. |
| Naar gelang van hun bevoegdheden kunnen de deelgebieden ook, in het | Naar gelang van hun bevoegdheden kunnen de deelgebieden ook, in het |
| kader van een jaarplan, een beleid uitwerken m.b.t. de diensten en de | kader van een jaarplan, een beleid uitwerken m.b.t. de diensten en de |
| financiering van het vereiste materiaal voor de personen voor wie | financiering van het vereiste materiaal voor de personen voor wie |
| onderhavig protocol bestemd is. | onderhavig protocol bestemd is. |
| De Federale overheid en de deelgebieden onderstrepen het belang om | De Federale overheid en de deelgebieden onderstrepen het belang om |
| preventieprogramma's uit te werken dat de oorzaken van ernstige | preventieprogramma's uit te werken dat de oorzaken van ernstige |
| hersenletsels die een persisterende neurovegetatieve status of een | hersenletsels die een persisterende neurovegetatieve status of een |
| minimaal responsieve status tot gevolg hebben, bestrijdt. Het gaat | minimaal responsieve status tot gevolg hebben, bestrijdt. Het gaat |
| hoofdzakelijk om verkeersongevallen, ongelukken thuis of | hoofdzakelijk om verkeersongevallen, ongelukken thuis of |
| cerebrovasculaire accidenten. | cerebrovasculaire accidenten. |
| HOOFDSTUK VIII. - Een ethisch debat | HOOFDSTUK VIII. - Een ethisch debat |
| Ethische guidelines moeten de benadering, de verzorging en de opvang | Ethische guidelines moeten de benadering, de verzorging en de opvang |
| van personen in een persisterende neurovegetatieve status of in een | van personen in een persisterende neurovegetatieve status of in een |
| minimaal responsieve status bepalen, bijvoorbeeld wat volgende | minimaal responsieve status bepalen, bijvoorbeeld wat volgende |
| aspecten betreft : | aspecten betreft : |
| 1. plaats van actieve desescalatie en therapeutische hardnekkigheid; | 1. plaats van actieve desescalatie en therapeutische hardnekkigheid; |
| 2. beslissingen inzake de voortzetting van de verzorging; | 2. beslissingen inzake de voortzetting van de verzorging; |
| 3.... | 3.... |
| Dit protocol treedt in werking op 1 juli 2004. | Dit protocol treedt in werking op 1 juli 2004. |
| Aldus gesloten te Brussel, 24 mei 2004. | Aldus gesloten te Brussel, 24 mei 2004. |
| Voor de Federale Regering | Voor de Federale Regering |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid |
| R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
| Voor de Vlaamse Regering | Voor de Vlaamse Regering |
| De Minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, | De Minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, |
| A. BYTTEBIER | A. BYTTEBIER |
| Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft | Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft |
| Der Minister für Jugend und Familie, Denkmalschutz, Gesundheit und | Der Minister für Jugend und Familie, Denkmalschutz, Gesundheit und |
| Soziales, | Soziales, |
| H. NIESSEN | H. NIESSEN |
| Pour le Gouvernement wallon | Pour le Gouvernement wallon |
| Le Ministre des Affaires sociales et de la Santé, | Le Ministre des Affaires sociales et de la Santé, |
| Th. DETIENNE | Th. DETIENNE |
| Pour le Gouvernement de la Communauté française | Pour le Gouvernement de la Communauté française |
| Le Ministre de l'Aide à la Jeunesse et de la Santé, | Le Ministre de l'Aide à la Jeunesse et de la Santé, |
| N. MARECHAL | N. MARECHAL |
| Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région | Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région |
| de Bruxelles-Capitale | de Bruxelles-Capitale |
| Le Membre du Collège chargé de la Santé, | Le Membre du Collège chargé de la Santé, |
| D. GOSUIN | D. GOSUIN |
| Pour le Collège réuni de la Commission communautaire commune de la | Pour le Collège réuni de la Commission communautaire commune de la |
| Région de Bruxelles-Capitale | Région de Bruxelles-Capitale |
| Le Membre du Collège réuni, compétent pour la Poltique de la Santé, | Le Membre du Collège réuni, compétent pour la Poltique de la Santé, |
| D. GOSUIN | D. GOSUIN |
| Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke |
| Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
| Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, | Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, |
| J. CHABERT | J. CHABERT |
| BIJLAGE 1 | BIJLAGE 1 |
| Tot de doelgroep behoren personen die een acute hersenbeschadiging | Tot de doelgroep behoren personen die een acute hersenbeschadiging |
| hebben opgelopen (ten gevolge van een ernstig schedeltrauma, | hebben opgelopen (ten gevolge van een ernstig schedeltrauma, |
| hartstilstand, aderbloeding...), gevolgd door een coma, waarbij de | hartstilstand, aderbloeding...), gevolgd door een coma, waarbij de |
| ontwaaktechnieken de situatie niet hebben kunnen verbeteren en de | ontwaaktechnieken de situatie niet hebben kunnen verbeteren en de |
| persoon in een persisterende neurovegetatieve status of een minimaal | persoon in een persisterende neurovegetatieve status of een minimaal |
| responsieve status is terechtgekomen. | responsieve status is terechtgekomen. |
| A. De patiënt in een neurovegetatieve status : | A. De patiënt in een neurovegetatieve status : |
| 1. getuigt van geen enkele vorm van bewustzijn van zichzelf of de | 1. getuigt van geen enkele vorm van bewustzijn van zichzelf of de |
| omgeving en is niet in staat met anderen te communiceren; | omgeving en is niet in staat met anderen te communiceren; |
| 2. geeft geen enkele volgehouden, repliceerbare, gerichte en | 2. geeft geen enkele volgehouden, repliceerbare, gerichte en |
| vrijwillige respons op stimulatie van het gezichtsvermogen, het | vrijwillige respons op stimulatie van het gezichtsvermogen, het |
| gehoor, de tastzin of pijnprikkels; | gehoor, de tastzin of pijnprikkels; |
| 3. geeft geen enkel teken van welke vorm van taalvermogen dan ook, | 3. geeft geen enkel teken van welke vorm van taalvermogen dan ook, |
| noch wat het begripsvermogen noch wat de spreekvaardigheid betreft; | noch wat het begripsvermogen noch wat de spreekvaardigheid betreft; |
| 4. kan soms spontaan de ogen openen, oogbewegingen maken, zonder | 4. kan soms spontaan de ogen openen, oogbewegingen maken, zonder |
| daarom personen of voorwerpen met de ogen te volgen; | daarom personen of voorwerpen met de ogen te volgen; |
| 5. heeft een slaap-waakritme en ontwaakt dus met tussenpozen (zonder | 5. heeft een slaap-waakritme en ontwaakt dus met tussenpozen (zonder |
| bij bewustzijn te komen); | bij bewustzijn te komen); |
| 6. de hypothalamische en trunculaire functies zijn nog voldoende | 6. de hypothalamische en trunculaire functies zijn nog voldoende |
| intact om te kunnen overleven met medische en verpleegkundige | intact om te kunnen overleven met medische en verpleegkundige |
| verzorging; | verzorging; |
| 7. vertoont geen emotionele reactie op verbale aanmaningen; | 7. vertoont geen emotionele reactie op verbale aanmaningen; |
| 8. vertoont urinaire en fecale incontinentie; | 8. vertoont urinaire en fecale incontinentie; |
| 9. vertoont tamelijk intacte schedel- en ruggenmergreflexen. | 9. vertoont tamelijk intacte schedel- en ruggenmergreflexen. |
| Het begrip "persisterende neurovegetatieve" status is gebaseerd op de | Het begrip "persisterende neurovegetatieve" status is gebaseerd op de |
| duur en wordt in de literatuur op verschillende manieren | duur en wordt in de literatuur op verschillende manieren |
| geïnterpreteerd. Men is het erover eens dat een identieke situatie | geïnterpreteerd. Men is het erover eens dat een identieke situatie |
| gedurende 3 maanden wegens niet-traumatische letsels en gedurende 6 | gedurende 3 maanden wegens niet-traumatische letsels en gedurende 6 |
| maanden tot een jaar wegens traumatische letsels overeenstemt met een | maanden tot een jaar wegens traumatische letsels overeenstemt met een |
| persisterende vegetatieve status. | persisterende vegetatieve status. |
| MKG-codes (ICD - 9 - CM) = 780.01 (coma) | MKG-codes (ICD - 9 - CM) = 780.01 (coma) |
| 780.03 (persisterende vegetatieve status). | 780.03 (persisterende vegetatieve status). |
| B. De patiënt in een minimaal responsieve status (1) | B. De patiënt in een minimaal responsieve status (1) |
| De minimaal responsieve status (MRS) verschilt van de vegetatieve | De minimaal responsieve status (MRS) verschilt van de vegetatieve |
| status, omdat de patiënt zich in een bepaald opzicht van zichzelf en | status, omdat de patiënt zich in een bepaald opzicht van zichzelf en |
| de omgeving bewust is. Soms is hij/zij in staat een gerichte beweging | de omgeving bewust is. Soms is hij/zij in staat een gerichte beweging |
| te maken of te reageren op bepaalde stimuli door te huilen of te | te maken of te reageren op bepaalde stimuli door te huilen of te |
| lachen, met ja of nee via bewegingen of articulatie. De constante | lachen, met ja of nee via bewegingen of articulatie. De constante |
| aanwezigheid van een van die tekens volstaat om de patiënt als MRS te | aanwezigheid van een van die tekens volstaat om de patiënt als MRS te |
| categoriseren. De afhankelijkheid blijft totaal, met | categoriseren. De afhankelijkheid blijft totaal, met |
| hersenschorsgebreken die niet kunnen worden onderzocht en verregaande | hersenschorsgebreken die niet kunnen worden onderzocht en verregaande |
| sensorische en motorische gebreken. | sensorische en motorische gebreken. |
| NB : gezien de lage incidentie zouden de patiënten met het locked-in | NB : gezien de lage incidentie zouden de patiënten met het locked-in |
| syndroom bij wijze van experiment kunnen worden opgenomen in een | syndroom bij wijze van experiment kunnen worden opgenomen in een |
| deskundig ziekenhuiscentrum. Er zal een specifieke evaluatie worden | deskundig ziekenhuiscentrum. Er zal een specifieke evaluatie worden |
| doorgevoerd door het deskundigenplatform | doorgevoerd door het deskundigenplatform |
| BIJLAGE 2 / ANNEXE 2 | BIJLAGE 2 / ANNEXE 2 |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| (1)In het Engels : minimal conscious state. | (1)In het Engels : minimal conscious state. |
| BIJLAGE 3 / ANNEXE 3 | BIJLAGE 3 / ANNEXE 3 |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |