← Terug naar "Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status "
Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status | Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve status |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
24 MEI 2004. - Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten | 24 MEI 2004. - Interministeriële conferentie. - Protocol gesloten |
tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, | tussen de Federale Overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128, |
130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. | 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. |
patiënten in een persisterende vegetatieve status | patiënten in een persisterende vegetatieve status |
Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en | Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en |
Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke (GGC) en de Franse | Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke (GGC) en de Franse |
(FGC) Gemeenschapscommissie van Brussel Hoofdstad en het Waalse Gewest | (FGC) Gemeenschapscommissie van Brussel Hoofdstad en het Waalse Gewest |
anderzijds, hierna de deelgebieden genoemd, wordt het volgende | anderzijds, hierna de deelgebieden genoemd, wordt het volgende |
overeengekomen : | overeengekomen : |
HOOFDSTUK I. - Het te voeren beleid | HOOFDSTUK I. - Het te voeren beleid |
1. De Federale Overheid en de deelgebieden komen overeen een in | 1. De Federale Overheid en de deelgebieden komen overeen een in |
overleg gevoerd gezondheidsbeleid uit te werken teneinde te | overleg gevoerd gezondheidsbeleid uit te werken teneinde te |
beantwoorden aan de behoeften van personen met een niet-aangeboren | beantwoorden aan de behoeften van personen met een niet-aangeboren |
hersenletsel die zware chronische verzorging nodig hebben en meer in | hersenletsel die zware chronische verzorging nodig hebben en meer in |
het bijzonder in een eerste fase aan de behoeften van de personen in | het bijzonder in een eerste fase aan de behoeften van de personen in |
een persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal | een persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal |
responsieve status. De definitie van deze doelgroep is in bijlage 1 | responsieve status. De definitie van deze doelgroep is in bijlage 1 |
van het onderhavige protocol opgenomen. | van het onderhavige protocol opgenomen. |
2. Hiervoor stellen de federale overheid en de deelgebieden in overleg | 2. Hiervoor stellen de federale overheid en de deelgebieden in overleg |
met elkaar : | met elkaar : |
a. Actieplannen op; | a. Actieplannen op; |
b. Evalueren ze de gerealiseerde projecten op basis van jaarverslagen | b. Evalueren ze de gerealiseerde projecten op basis van jaarverslagen |
en dit volgens gemeenschappelijke indicatoren; | en dit volgens gemeenschappelijke indicatoren; |
c. Stellen ze een coördinatiemethode op met het oog op | c. Stellen ze een coördinatiemethode op met het oog op |
doeltreffendheid waarbij elke partij van onderhavig akkoord haar eigen | doeltreffendheid waarbij elke partij van onderhavig akkoord haar eigen |
specifiek beleid kan uitwerken. | specifiek beleid kan uitwerken. |
HOOFDSTUK II. - Aanpassing van het zorgaanbod | HOOFDSTUK II. - Aanpassing van het zorgaanbod |
Binnen het kader van het budget van de ziekteverzekering verbinden de | Binnen het kader van het budget van de ziekteverzekering verbinden de |
Federale Overheid en de deelgebieden zich ertoe de verdeling te doen | Federale Overheid en de deelgebieden zich ertoe de verdeling te doen |
van expertisebedden van ziekenhuizen en de specifieke forfaits voor | van expertisebedden van ziekenhuizen en de specifieke forfaits voor |
long term care in de rust- en verzorgingstehuizen (RVT's), thuis, in | long term care in de rust- en verzorgingstehuizen (RVT's), thuis, in |
de instellingen die afhangen van de "Agence Wallonne pour | de instellingen die afhangen van de "Agence Wallonne pour |
l'Intégration des Personnes Handicapées", in de instellingen van het | l'Intégration des Personnes Handicapées", in de instellingen van het |
Vlaams Fonds voor sociale integratie van personen met een handicap | Vlaams Fonds voor sociale integratie van personen met een handicap |
evenals de equivalente instellingen van de GGC en van de FGC, hierna | evenals de equivalente instellingen van de GGC en van de FGC, hierna |
de instellingen voor langdurig verblijf genoemd. Die verdeling is op | de instellingen voor langdurig verblijf genoemd. Die verdeling is op |
de volgende percentages gebaseerd : | de volgende percentages gebaseerd : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Binnen die verdeling zullen de ziekenhuizen, de RVT's, de patiënten | Binnen die verdeling zullen de ziekenhuizen, de RVT's, de patiënten |
thuis of in instellingen voor langdurig verblijf een bijkomende | thuis of in instellingen voor langdurig verblijf een bijkomende |
financiering kunnen genieten voor de verzorging van patiënten in een | financiering kunnen genieten voor de verzorging van patiënten in een |
persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
status. | status. |
HOOFDSTUK III. - De deskundige ziekenhuiscentra voor patiënten in een | HOOFDSTUK III. - De deskundige ziekenhuiscentra voor patiënten in een |
persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
status | status |
Er moeten 80 bedden die uitsluitend bestemd zijn voor patiënten in een | Er moeten 80 bedden die uitsluitend bestemd zijn voor patiënten in een |
persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
status worden verdeeld tussen de deelgebieden overeenkomstig volgende | status worden verdeeld tussen de deelgebieden overeenkomstig volgende |
tabel : | tabel : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Deze expertisebedden moeten het volgende bijkomende en specifieke | Deze expertisebedden moeten het volgende bijkomende en specifieke |
aanbod bieden : | aanbod bieden : |
- een overgangshospitalisatie tijdens de ontwaakfase met het oog op | - een overgangshospitalisatie tijdens de ontwaakfase met het oog op |
een gespecialiseerde en actieve multidisciplinaire revalidatie | een gespecialiseerde en actieve multidisciplinaire revalidatie |
gedurende maximum 6 maanden; | gedurende maximum 6 maanden; |
- permanente opleiding en zorgcontinuïteit via een externe | - permanente opleiding en zorgcontinuïteit via een externe |
liaisonfunctie; | liaisonfunctie; |
- de ontwikkeling en verspreiding van criteria van goede professionele | - de ontwikkeling en verspreiding van criteria van goede professionele |
praktijkvoering. | praktijkvoering. |
Enkel de ziekenhuisdiensten die beantwoorden aan de voorwaarden die | Enkel de ziekenhuisdiensten die beantwoorden aan de voorwaarden die |
door de ad hoc werkgroep, opgericht door de Intenninisteriële | door de ad hoc werkgroep, opgericht door de Intenninisteriële |
Conferentie Volksgezondheid zijn vastgesteld, kunnen een gedetailleerd | Conferentie Volksgezondheid zijn vastgesteld, kunnen een gedetailleerd |
dossier indienen om te worden geselecteerd als proefdeskundig | dossier indienen om te worden geselecteerd als proefdeskundig |
ziekenhuiscentrum. Elk deskundig ziekenhuiscentra zal uit minstens 5 | ziekenhuiscentrum. Elk deskundig ziekenhuiscentra zal uit minstens 5 |
bedden (4 voor Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bestaan die specifiek | bedden (4 voor Brussels Hoofdstedelijk Gewest) bestaan die specifiek |
voorbehouden zijn voor de opvang van patiënten in een persisterende | voorbehouden zijn voor de opvang van patiënten in een persisterende |
neurovegetatieve of minimaal responsieve status. De Federale Overheid | neurovegetatieve of minimaal responsieve status. De Federale Overheid |
verbindt zich ertoe de deelgebieden bij die selectie te betrekken. De | verbindt zich ertoe de deelgebieden bij die selectie te betrekken. De |
geselecteerde deskundige ziekenhuiscentra's zijn in bijlage 2 van | geselecteerde deskundige ziekenhuiscentra's zijn in bijlage 2 van |
onderhavig protocol opgesomd. | onderhavig protocol opgesomd. |
Het algemeen jaarlijks budget voor de ziekenhuisbedden in deskundige | Het algemeen jaarlijks budget voor de ziekenhuisbedden in deskundige |
ziekenhuiscentra's bedraagt 625.640 EUR (indexcijfer 111,64). Die | ziekenhuiscentra's bedraagt 625.640 EUR (indexcijfer 111,64). Die |
financiële middelen zullen bij wijze van experiment ter beschikking | financiële middelen zullen bij wijze van experiment ter beschikking |
van de geselecteerde ziekenhuizen worden gesteld via onderdeel B4 van | van de geselecteerde ziekenhuizen worden gesteld via onderdeel B4 van |
het budget van financiële middelen. Die bijkomende middelen moeten | het budget van financiële middelen. Die bijkomende middelen moeten |
zorgen voor een betere personeelsomkadering voor de doelgroep. Ze | zorgen voor een betere personeelsomkadering voor de doelgroep. Ze |
maken de bijkomende financiering mogelijk van 0,165 VTE/bed, dat door | maken de bijkomende financiering mogelijk van 0,165 VTE/bed, dat door |
het ziekenhuis kan worden verdeeld over een of meer van de volgende | het ziekenhuis kan worden verdeeld over een of meer van de volgende |
personeelscategorieën : verpleegkundigen, verzorgenden, paramedisch | personeelscategorieën : verpleegkundigen, verzorgenden, paramedisch |
personeel, kinesitherapeuten of psychologen. | personeel, kinesitherapeuten of psychologen. |
HOOFDSTUK IV. - De long term care | HOOFDSTUK IV. - De long term care |
De Federale Overheid voorziet vanaf 1 juli 2004 in een jaarlijks | De Federale Overheid voorziet vanaf 1 juli 2004 in een jaarlijks |
budget van 3 659.460 EUR voor "long term care" (exclusief een | budget van 3 659.460 EUR voor "long term care" (exclusief een |
jaarlijks budget van 150.000 EUR voor de externe liaisonfunctie). Met | jaarlijks budget van 150.000 EUR voor de externe liaisonfunctie). Met |
dat budget kunnen tenminste 239 Coma-equivalenten (eq.) worden | dat budget kunnen tenminste 239 Coma-equivalenten (eq.) worden |
opgericht, wat de specifieke opvang van tenminste 239 personen in een | opgericht, wat de specifieke opvang van tenminste 239 personen in een |
persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve | persisterende neurovegetatieve status of in een minimaal responsieve |
status mogelijk maakt. Een coma-eq. komt overeen met 15 311,54 EUR | status mogelijk maakt. Een coma-eq. komt overeen met 15 311,54 EUR |
(indexcijfer 111,64). | (indexcijfer 111,64). |
Die 239 Coma-eq. worden verdeeld tussen de deelgebieden op basis van | Die 239 Coma-eq. worden verdeeld tussen de deelgebieden op basis van |
demografische gegevens. De verdeling gebeurt als volgt : | demografische gegevens. De verdeling gebeurt als volgt : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Binnen de grenzen van de equivalenten die hen worden toegekend, kunnen | Binnen de grenzen van de equivalenten die hen worden toegekend, kunnen |
de Gemeenschappen/Gewesten hun Coma-eq. verdelen volgens de volgende | de Gemeenschappen/Gewesten hun Coma-eq. verdelen volgens de volgende |
regels : | regels : |
4.1 De long term care in de RVT's | 4.1 De long term care in de RVT's |
1 Coma-eq. maakt de financiering mogelijk van de omzetting van een | 1 Coma-eq. maakt de financiering mogelijk van de omzetting van een |
reeds bestaand RVT-bed (gemiddeld forfait) in een gespecialiseerd | reeds bestaand RVT-bed (gemiddeld forfait) in een gespecialiseerd |
ComaRVT-bed. Die bijkomende financiering moet het volgende mogelijk | ComaRVT-bed. Die bijkomende financiering moet het volgende mogelijk |
maken : | maken : |
a. De financiering van de bijkomende personeelsnorm in voltijds | a. De financiering van de bijkomende personeelsnorm in voltijds |
equivalenten per bewoner, die als volgt is vastgesteld : | equivalenten per bewoner, die als volgt is vastgesteld : |
Verpleegkundigen : 0,067 | Verpleegkundigen : 0,067 |
Verzorgend personeel : 0,2 | Verzorgend personeel : 0,2 |
Paramedici en ander A1-personeel : 0,033 | Paramedici en ander A1-personeel : 0,033 |
Totaal : 0,3 | Totaal : 0,3 |
b. De financiering van gewoon verzorgingsmateriaal | b. De financiering van gewoon verzorgingsmateriaal |
c. De financiering van de investeringen in zwaar verzorgingsmateriaal | c. De financiering van de investeringen in zwaar verzorgingsmateriaal |
De Federale Overheid verbindt zich ertoe de deelgebieden te betrekken | De Federale Overheid verbindt zich ertoe de deelgebieden te betrekken |
bij de selectie van de RVT's die in het kader van een experiment het | bij de selectie van de RVT's die in het kader van een experiment het |
specifieke forfait voor personen in een persisterende neurovegetatieve | specifieke forfait voor personen in een persisterende neurovegetatieve |
status of in een minimaal responsieve status zullen kunnen factureren. | status of in een minimaal responsieve status zullen kunnen factureren. |
Die selectie gebeurt op basis van criteria die worden vastgesteld door | Die selectie gebeurt op basis van criteria die worden vastgesteld door |
de ad hoc werkgroep, die door de Interministeriële Conferentie | de ad hoc werkgroep, die door de Interministeriële Conferentie |
Volksgezondheid wordt opgericht, alsook overeenkomstig de | Volksgezondheid wordt opgericht, alsook overeenkomstig de |
specificiteiten van de deelgebieden. De geselecteerde RVT's zijn in | specificiteiten van de deelgebieden. De geselecteerde RVT's zijn in |
bijlage 3 van onderhavig protocol opgenomen. | bijlage 3 van onderhavig protocol opgenomen. |
4.2 De long term care in instellingen voor langdurig verblijf | 4.2 De long term care in instellingen voor langdurig verblijf |
Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van | Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van |
1.380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor | 1.380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor |
de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 | de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 |
patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, de thans | patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, de thans |
niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen zoals | niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen zoals |
bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen | bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen |
zorgverstrekkingen (1). De lijst van het materiaal en de verzorging | zorgverstrekkingen (1). De lijst van het materiaal en de verzorging |
die door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden | die door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden |
opgesteld. | opgesteld. |
Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de | Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de |
toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR | toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR |
(indexcijfer 111,64). De kosten die de patiënt worden aangerekend voor | (indexcijfer 111,64). De kosten die de patiënt worden aangerekend voor |
het materiaal en, in een tweede fase, voor de thans niet in de | het materiaal en, in een tweede fase, voor de thans niet in de |
nomenclatuur van de Ziekte- en Invaliditeitsverzekering opgenomen | nomenclatuur van de Ziekte- en Invaliditeitsverzekering opgenomen |
zorgverstrekkingen, mogen het aan de patiënt toegekende forfait niet | zorgverstrekkingen, mogen het aan de patiënt toegekende forfait niet |
overschrijden. De deelgebieden moeten in de nodige juridische | overschrijden. De deelgebieden moeten in de nodige juridische |
bepalingen voorzien om dit principe te garanderen. | bepalingen voorzien om dit principe te garanderen. |
4.3 De long term care thuis | 4.3 De long term care thuis |
Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van | Naar rato van het bestaande comabudget maakt 1 coma-eq., na aftrek van |
1380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor | 1380 EUR (indexcijfer 111,64) voor het multidisciplinair overleg voor |
de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 | de long term care thuis, de financiering mogelijk van 2 |
patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, voor de | patiëntenforfaits voor het materiaal en, in een tweede fase, voor de |
thans niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen | thans niet in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen |
zoals bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen | zoals bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 opgenomen |
zorgverstrekkingen. De lijst van het materiaal en de verzorging die | zorgverstrekkingen. De lijst van het materiaal en de verzorging die |
door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden | door het forfait ten laste kunnen worden genomen, moet worden |
opgesteld. | opgesteld. |
(1) De vergoeding van de thans niet in de nomenclatuur opgenomen | (1) De vergoeding van de thans niet in de nomenclatuur opgenomen |
zorgverstrekkingen vereist een wijziging van de wet van 14 juli 1994. | zorgverstrekkingen vereist een wijziging van de wet van 14 juli 1994. |
Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de | Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft recht op de |
toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR | toekenning van het jaarlijks patiëntenforfait van 6.965,77 EUR |
(indexcijfer 111,64). | (indexcijfer 111,64). |
Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft ook recht op | Het voorschrift van een deskundig ziekenhuiscentrum geeft ook recht op |
multidisciplinair overleg via de GDT's. Dat multidisciplinair overleg | multidisciplinair overleg via de GDT's. Dat multidisciplinair overleg |
behelst : | behelst : |
- het opstellen van een interdisciplinair zorgplan in het kader van | - het opstellen van een interdisciplinair zorgplan in het kader van |
een terugkeer naar en de handhaving in de thuisomgeving; | een terugkeer naar en de handhaving in de thuisomgeving; |
- maximum 4 overlegvergaderingen per jaar. | - maximum 4 overlegvergaderingen per jaar. |
De participatie van de familie als zorgactor is wenselijk. | De participatie van de familie als zorgactor is wenselijk. |
Er wordt voor dat multidisciplinair overleg voorzien in een jaarlijkse | Er wordt voor dat multidisciplinair overleg voorzien in een jaarlijkse |
financiering via de GDT's van maximum 690 EUR (indexcijfer 111,64) per | financiering via de GDT's van maximum 690 EUR (indexcijfer 111,64) per |
patiënt. | patiënt. |
HOOFDSTUK V. - De externe liaisonfunctie | HOOFDSTUK V. - De externe liaisonfunctie |
De deskundige ziekenhuiscentra's moeten een formele | De deskundige ziekenhuiscentra's moeten een formele |
samenwerkingsovereenkomst met de RVT's, de instellingen voor langdurig | samenwerkingsovereenkomst met de RVT's, de instellingen voor langdurig |
verblijf en de GDT's opstellen. Die overeenkomst moet de modaliteiten | verblijf en de GDT's opstellen. Die overeenkomst moet de modaliteiten |
regelen volgens welke : | regelen volgens welke : |
1. de permanente vorming van het personeel van die instellingen en | 1. de permanente vorming van het personeel van die instellingen en |
hulp- en zorgverleners in de thuiszorg wordt door het expertisecentrum | hulp- en zorgverleners in de thuiszorg wordt door het expertisecentrum |
verzorgd; | verzorgd; |
2. de gespecialiseerde adviezen worden uitgewisseld als antwoord op | 2. de gespecialiseerde adviezen worden uitgewisseld als antwoord op |
complexe individuele problemen. | complexe individuele problemen. |
Die overeenkomst bepaalt de noodzakelijke voorwaarden om de kwaliteit | Die overeenkomst bepaalt de noodzakelijke voorwaarden om de kwaliteit |
en de doeltreffendheid van de externe liaisonfunctie te waarborgen. De | en de doeltreffendheid van de externe liaisonfunctie te waarborgen. De |
minimale voorwaarden worden door de ad hoc werkgroep, opgericht door | minimale voorwaarden worden door de ad hoc werkgroep, opgericht door |
de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid bepaald. De twee | de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid bepaald. De twee |
doelstellingen van de externe liaisonfunctie zijn de zorgcontinuïteit | doelstellingen van de externe liaisonfunctie zijn de zorgcontinuïteit |
en de permanente vorming. | en de permanente vorming. |
Deze functie zal geëvalueerd worden op basis van een jaarverslag | Deze functie zal geëvalueerd worden op basis van een jaarverslag |
opgesteld door elk deskundig ziekenhuiscentra : | opgesteld door elk deskundig ziekenhuiscentra : |
De federale overheid maakt een jaarlijks budget van 150.000 EUR | De federale overheid maakt een jaarlijks budget van 150.000 EUR |
(indexcijfer 111,64) vrij voor de externe liaisonfunctie. | (indexcijfer 111,64) vrij voor de externe liaisonfunctie. |
Een jaarlijks forfaitair bedrag van 1.875,00 EUR (indexcijfer 111,64) | Een jaarlijks forfaitair bedrag van 1.875,00 EUR (indexcijfer 111,64) |
per bed specifiek voor te behouden voor de opvang van patiënten in een | per bed specifiek voor te behouden voor de opvang van patiënten in een |
persisterende neurovegetatieve status of minimaal responsieve status | persisterende neurovegetatieve status of minimaal responsieve status |
wordt via het onderdeel B4 toegekend. | wordt via het onderdeel B4 toegekend. |
HOOFDSTUK VI. - De deskundigenplatforms | HOOFDSTUK VI. - De deskundigenplatforms |
Op nationaal niveau wordt een deskundigenplatform opgericht. Dit | Op nationaal niveau wordt een deskundigenplatform opgericht. Dit |
platform bestaat uit : | platform bestaat uit : |
- een vertegenwoordiger van elk deskundig ziekenhuiscentra en een | - een vertegenwoordiger van elk deskundig ziekenhuiscentra en een |
gelijk aantal vertegenwoordigers van de long term care, die worden | gelijk aantal vertegenwoordigers van de long term care, die worden |
geselecteerd door de Federale Overheid in samenwerking met de | geselecteerd door de Federale Overheid in samenwerking met de |
deelgebieden. Er zal een billijke vertegenwoordiging zijn van de GDT's | deelgebieden. Er zal een billijke vertegenwoordiging zijn van de GDT's |
en de instellingen voor langdurig verblijf. De vertegenwoordigers van | en de instellingen voor langdurig verblijf. De vertegenwoordigers van |
de verschillende ondertekenende partijen van onderhavig protocol | de verschillende ondertekenende partijen van onderhavig protocol |
worden bij dit platform betrokken. | worden bij dit platform betrokken. |
Het platform vergadert minstens een keer per kwartaal en streeft de | Het platform vergadert minstens een keer per kwartaal en streeft de |
volgende doelstellingen na : | volgende doelstellingen na : |
- jaarlijkse evaluatie van het zorgaanbod in verhouding tot de | - jaarlijkse evaluatie van het zorgaanbod in verhouding tot de |
zorgbehoeften op basis van een door het platform te bepalen | zorgbehoeften op basis van een door het platform te bepalen |
audittabel; | audittabel; |
- nationale coördinatie van de functies permanente vorming, en het | - nationale coördinatie van de functies permanente vorming, en het |
uitwerken van criteria inzake goede professionele praktijkvoering; | uitwerken van criteria inzake goede professionele praktijkvoering; |
- het formuleren van adviezen op eigen initiatief of op uitdrukkelijk | - het formuleren van adviezen op eigen initiatief of op uitdrukkelijk |
verzoek van een federaal, gewest- of gemeenschapsminister die bevoegd | verzoek van een federaal, gewest- of gemeenschapsminister die bevoegd |
is voor volksgezondheid. | is voor volksgezondheid. |
De organisatieregelingen van dit platform worden bepaald in overleg | De organisatieregelingen van dit platform worden bepaald in overleg |
met de federale overheid en de deelgebieden. | met de federale overheid en de deelgebieden. |
Op basis van de evaluatie kan, desgevallend, beslist worden het aantal | Op basis van de evaluatie kan, desgevallend, beslist worden het aantal |
Coma equivalenten voor "long term care" uit te breiden, alsook in een | Coma equivalenten voor "long term care" uit te breiden, alsook in een |
specifieke ziekenhuisprogrammatie te voorzien. | specifieke ziekenhuisprogrammatie te voorzien. |
HOOFDSTUK VII. - Perspectieven | HOOFDSTUK VII. - Perspectieven |
De ad hoc werkgroep, opgericht door de Interministeriële Conferentie | De ad hoc werkgroep, opgericht door de Interministeriële Conferentie |
Volksgezondheid, verbindt er zich toe de studie m.b.t. de | Volksgezondheid, verbindt er zich toe de studie m.b.t. de |
zorgbehoeften voor patiënten met een nietaangeboren letsel van het | zorgbehoeften voor patiënten met een nietaangeboren letsel van het |
centraal zenuwstelsel voort te zetten. | centraal zenuwstelsel voort te zetten. |
Die studie moet een reflectie bevatten m.b.t. de behoeften aan | Die studie moet een reflectie bevatten m.b.t. de behoeften aan |
chronische zorgstructuren voor die patiënten, waarbij men zich door | chronische zorgstructuren voor die patiënten, waarbij men zich door |
onderhavig protocol laat leiden. | onderhavig protocol laat leiden. |
Een bijzondere aandacht gaat uit naar de Duitstalige Gemeenschap, die | Een bijzondere aandacht gaat uit naar de Duitstalige Gemeenschap, die |
in 2004 geen enkel Coma-eq. ontvangt. Twee jaar na de ondertekening | in 2004 geen enkel Coma-eq. ontvangt. Twee jaar na de ondertekening |
van het onderhavige protocol zal er een evaluatie van de situatie | van het onderhavige protocol zal er een evaluatie van de situatie |
worden gemaakt, teneinde de eventuele behoefte aan eigen capaciteit in | worden gemaakt, teneinde de eventuele behoefte aan eigen capaciteit in |
die Gemeenschap te bepalen. | die Gemeenschap te bepalen. |
Naar gelang van hun bevoegdheden kunnen de deelgebieden ook, in het | Naar gelang van hun bevoegdheden kunnen de deelgebieden ook, in het |
kader van een jaarplan, een beleid uitwerken m.b.t. de diensten en de | kader van een jaarplan, een beleid uitwerken m.b.t. de diensten en de |
financiering van het vereiste materiaal voor de personen voor wie | financiering van het vereiste materiaal voor de personen voor wie |
onderhavig protocol bestemd is. | onderhavig protocol bestemd is. |
De Federale overheid en de deelgebieden onderstrepen het belang om | De Federale overheid en de deelgebieden onderstrepen het belang om |
preventieprogramma's uit te werken dat de oorzaken van ernstige | preventieprogramma's uit te werken dat de oorzaken van ernstige |
hersenletsels die een persisterende neurovegetatieve status of een | hersenletsels die een persisterende neurovegetatieve status of een |
minimaal responsieve status tot gevolg hebben, bestrijdt. Het gaat | minimaal responsieve status tot gevolg hebben, bestrijdt. Het gaat |
hoofdzakelijk om verkeersongevallen, ongelukken thuis of | hoofdzakelijk om verkeersongevallen, ongelukken thuis of |
cerebrovasculaire accidenten. | cerebrovasculaire accidenten. |
HOOFDSTUK VIII. - Een ethisch debat | HOOFDSTUK VIII. - Een ethisch debat |
Ethische guidelines moeten de benadering, de verzorging en de opvang | Ethische guidelines moeten de benadering, de verzorging en de opvang |
van personen in een persisterende neurovegetatieve status of in een | van personen in een persisterende neurovegetatieve status of in een |
minimaal responsieve status bepalen, bijvoorbeeld wat volgende | minimaal responsieve status bepalen, bijvoorbeeld wat volgende |
aspecten betreft : | aspecten betreft : |
1. plaats van actieve desescalatie en therapeutische hardnekkigheid; | 1. plaats van actieve desescalatie en therapeutische hardnekkigheid; |
2. beslissingen inzake de voortzetting van de verzorging; | 2. beslissingen inzake de voortzetting van de verzorging; |
3.... | 3.... |
Dit protocol treedt in werking op 1 juli 2004. | Dit protocol treedt in werking op 1 juli 2004. |
Aldus gesloten te Brussel, 24 mei 2004. | Aldus gesloten te Brussel, 24 mei 2004. |
Voor de Federale Regering | Voor de Federale Regering |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid |
R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
Voor de Vlaamse Regering | Voor de Vlaamse Regering |
De Minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, | De Minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, |
A. BYTTEBIER | A. BYTTEBIER |
Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft | Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft |
Der Minister für Jugend und Familie, Denkmalschutz, Gesundheit und | Der Minister für Jugend und Familie, Denkmalschutz, Gesundheit und |
Soziales, | Soziales, |
H. NIESSEN | H. NIESSEN |
Pour le Gouvernement wallon | Pour le Gouvernement wallon |
Le Ministre des Affaires sociales et de la Santé, | Le Ministre des Affaires sociales et de la Santé, |
Th. DETIENNE | Th. DETIENNE |
Pour le Gouvernement de la Communauté française | Pour le Gouvernement de la Communauté française |
Le Ministre de l'Aide à la Jeunesse et de la Santé, | Le Ministre de l'Aide à la Jeunesse et de la Santé, |
N. MARECHAL | N. MARECHAL |
Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région | Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région |
de Bruxelles-Capitale | de Bruxelles-Capitale |
Le Membre du Collège chargé de la Santé, | Le Membre du Collège chargé de la Santé, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |
Pour le Collège réuni de la Commission communautaire commune de la | Pour le Collège réuni de la Commission communautaire commune de la |
Région de Bruxelles-Capitale | Région de Bruxelles-Capitale |
Le Membre du Collège réuni, compétent pour la Poltique de la Santé, | Le Membre du Collège réuni, compétent pour la Poltique de la Santé, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |
Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke |
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, | Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, |
J. CHABERT | J. CHABERT |
BIJLAGE 1 | BIJLAGE 1 |
Tot de doelgroep behoren personen die een acute hersenbeschadiging | Tot de doelgroep behoren personen die een acute hersenbeschadiging |
hebben opgelopen (ten gevolge van een ernstig schedeltrauma, | hebben opgelopen (ten gevolge van een ernstig schedeltrauma, |
hartstilstand, aderbloeding...), gevolgd door een coma, waarbij de | hartstilstand, aderbloeding...), gevolgd door een coma, waarbij de |
ontwaaktechnieken de situatie niet hebben kunnen verbeteren en de | ontwaaktechnieken de situatie niet hebben kunnen verbeteren en de |
persoon in een persisterende neurovegetatieve status of een minimaal | persoon in een persisterende neurovegetatieve status of een minimaal |
responsieve status is terechtgekomen. | responsieve status is terechtgekomen. |
A. De patiënt in een neurovegetatieve status : | A. De patiënt in een neurovegetatieve status : |
1. getuigt van geen enkele vorm van bewustzijn van zichzelf of de | 1. getuigt van geen enkele vorm van bewustzijn van zichzelf of de |
omgeving en is niet in staat met anderen te communiceren; | omgeving en is niet in staat met anderen te communiceren; |
2. geeft geen enkele volgehouden, repliceerbare, gerichte en | 2. geeft geen enkele volgehouden, repliceerbare, gerichte en |
vrijwillige respons op stimulatie van het gezichtsvermogen, het | vrijwillige respons op stimulatie van het gezichtsvermogen, het |
gehoor, de tastzin of pijnprikkels; | gehoor, de tastzin of pijnprikkels; |
3. geeft geen enkel teken van welke vorm van taalvermogen dan ook, | 3. geeft geen enkel teken van welke vorm van taalvermogen dan ook, |
noch wat het begripsvermogen noch wat de spreekvaardigheid betreft; | noch wat het begripsvermogen noch wat de spreekvaardigheid betreft; |
4. kan soms spontaan de ogen openen, oogbewegingen maken, zonder | 4. kan soms spontaan de ogen openen, oogbewegingen maken, zonder |
daarom personen of voorwerpen met de ogen te volgen; | daarom personen of voorwerpen met de ogen te volgen; |
5. heeft een slaap-waakritme en ontwaakt dus met tussenpozen (zonder | 5. heeft een slaap-waakritme en ontwaakt dus met tussenpozen (zonder |
bij bewustzijn te komen); | bij bewustzijn te komen); |
6. de hypothalamische en trunculaire functies zijn nog voldoende | 6. de hypothalamische en trunculaire functies zijn nog voldoende |
intact om te kunnen overleven met medische en verpleegkundige | intact om te kunnen overleven met medische en verpleegkundige |
verzorging; | verzorging; |
7. vertoont geen emotionele reactie op verbale aanmaningen; | 7. vertoont geen emotionele reactie op verbale aanmaningen; |
8. vertoont urinaire en fecale incontinentie; | 8. vertoont urinaire en fecale incontinentie; |
9. vertoont tamelijk intacte schedel- en ruggenmergreflexen. | 9. vertoont tamelijk intacte schedel- en ruggenmergreflexen. |
Het begrip "persisterende neurovegetatieve" status is gebaseerd op de | Het begrip "persisterende neurovegetatieve" status is gebaseerd op de |
duur en wordt in de literatuur op verschillende manieren | duur en wordt in de literatuur op verschillende manieren |
geïnterpreteerd. Men is het erover eens dat een identieke situatie | geïnterpreteerd. Men is het erover eens dat een identieke situatie |
gedurende 3 maanden wegens niet-traumatische letsels en gedurende 6 | gedurende 3 maanden wegens niet-traumatische letsels en gedurende 6 |
maanden tot een jaar wegens traumatische letsels overeenstemt met een | maanden tot een jaar wegens traumatische letsels overeenstemt met een |
persisterende vegetatieve status. | persisterende vegetatieve status. |
MKG-codes (ICD - 9 - CM) = 780.01 (coma) | MKG-codes (ICD - 9 - CM) = 780.01 (coma) |
780.03 (persisterende vegetatieve status). | 780.03 (persisterende vegetatieve status). |
B. De patiënt in een minimaal responsieve status (1) | B. De patiënt in een minimaal responsieve status (1) |
De minimaal responsieve status (MRS) verschilt van de vegetatieve | De minimaal responsieve status (MRS) verschilt van de vegetatieve |
status, omdat de patiënt zich in een bepaald opzicht van zichzelf en | status, omdat de patiënt zich in een bepaald opzicht van zichzelf en |
de omgeving bewust is. Soms is hij/zij in staat een gerichte beweging | de omgeving bewust is. Soms is hij/zij in staat een gerichte beweging |
te maken of te reageren op bepaalde stimuli door te huilen of te | te maken of te reageren op bepaalde stimuli door te huilen of te |
lachen, met ja of nee via bewegingen of articulatie. De constante | lachen, met ja of nee via bewegingen of articulatie. De constante |
aanwezigheid van een van die tekens volstaat om de patiënt als MRS te | aanwezigheid van een van die tekens volstaat om de patiënt als MRS te |
categoriseren. De afhankelijkheid blijft totaal, met | categoriseren. De afhankelijkheid blijft totaal, met |
hersenschorsgebreken die niet kunnen worden onderzocht en verregaande | hersenschorsgebreken die niet kunnen worden onderzocht en verregaande |
sensorische en motorische gebreken. | sensorische en motorische gebreken. |
NB : gezien de lage incidentie zouden de patiënten met het locked-in | NB : gezien de lage incidentie zouden de patiënten met het locked-in |
syndroom bij wijze van experiment kunnen worden opgenomen in een | syndroom bij wijze van experiment kunnen worden opgenomen in een |
deskundig ziekenhuiscentrum. Er zal een specifieke evaluatie worden | deskundig ziekenhuiscentrum. Er zal een specifieke evaluatie worden |
doorgevoerd door het deskundigenplatform | doorgevoerd door het deskundigenplatform |
BIJLAGE 2 / ANNEXE 2 | BIJLAGE 2 / ANNEXE 2 |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
(1)In het Engels : minimal conscious state. | (1)In het Engels : minimal conscious state. |
BIJLAGE 3 / ANNEXE 3 | BIJLAGE 3 / ANNEXE 3 |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |