← Terug naar "Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2018 "
| Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2018 | Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2018 |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| 21 MAART 2016. - Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in | 21 MAART 2016. - Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in |
| artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de | artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de |
| organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2018 | organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2018 |
| Gelet op artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet; | Gelet op artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet; |
| Gelet op Europese Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en | Gelet op Europese Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en |
| de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van | de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van |
| overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG, | overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG, |
| artikel 12, § 4; | artikel 12, § 4; |
| Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
| instellingen, artikel 5 en 92bis, § 1, § 5 en § 6; | instellingen, artikel 5 en 92bis, § 1, § 5 en § 6; |
| Gelet op de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen | Gelet op de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen |
| voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 4, § 2; | voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 4, § 2; |
| Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de |
| Brusselse Instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari | Brusselse Instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari |
| 2014, artikel 42, 60, 61 en 63; | 2014, artikel 42, 60, 61 en 63; |
| Gelet op de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de | Gelet op de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de |
| patiënt; | patiënt; |
| Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de | Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de |
| persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van | persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van |
| persoonsgegevens; | persoonsgegevens; |
| Gelet op het Bijzonder decreet van 3 april 2014 betreffende de | Gelet op het Bijzonder decreet van 3 april 2014 betreffende de |
| bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het | bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het |
| Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen, | Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen, |
| artikel 3, 6° ; | artikel 3, 6° ; |
| Gelet op Verordening (EG) nr. 1338/2008 van het Europees Parlement en | Gelet op Verordening (EG) nr. 1338/2008 van het Europees Parlement en |
| de Raad van 16 december 2008 betreffende communautaire statistieken | de Raad van 16 december 2008 betreffende communautaire statistieken |
| over de volksgezondheid en de gezondheid en veiligheid op het werk, | over de volksgezondheid en de gezondheid en veiligheid op het werk, |
| artikel 9, § 1; | artikel 9, § 1; |
| Gelet op de wens van de bevoegde instanties inzake gezondheid op het | Gelet op de wens van de bevoegde instanties inzake gezondheid op het |
| niveau van de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten | niveau van de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten |
| (voortaan `opdrachtgevers' genoemd) de gezondheid van de bevolking te | (voortaan `opdrachtgevers' genoemd) de gezondheid van de bevolking te |
| evalueren middels het aanmaken van statistische gegevens gebaseerd op | evalueren middels het aanmaken van statistische gegevens gebaseerd op |
| informatie verzameld in het kader van een enquête (voortaan | informatie verzameld in het kader van een enquête (voortaan |
| `gezondheidsenquête' genoemd); | `gezondheidsenquête' genoemd); |
| Overwegende dat de opdrachtgevers overtuigd zijn van het belang een | Overwegende dat de opdrachtgevers overtuigd zijn van het belang een |
| gezondheidsenquête op eenvormige wijze te organiseren voor het ganse | gezondheidsenquête op eenvormige wijze te organiseren voor het ganse |
| land terwijl ook de ruimte moet gegarandeerd worden opdat ten behoeve | land terwijl ook de ruimte moet gegarandeerd worden opdat ten behoeve |
| van elk der opdrachtgevers specifiek door hen gevraagde | van elk der opdrachtgevers specifiek door hen gevraagde |
| gezondheidsinformatie verzameld kan worden; | gezondheidsinformatie verzameld kan worden; |
| Overwegende dat dit protocolakkoord tot stand kwam na gezamenlijk | Overwegende dat dit protocolakkoord tot stand kwam na gezamenlijk |
| overleg tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten; | overleg tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten; |
| Overwegende dat dit protocolakkoord ertoe strekt de verbintenis aan te | Overwegende dat dit protocolakkoord ertoe strekt de verbintenis aan te |
| gaan om, in uitvoering van de beslissing genomen op de | gaan om, in uitvoering van de beslissing genomen op de |
| interministeriële conferentie voor de Volksgezondheid van 21.03.2016 | interministeriële conferentie voor de Volksgezondheid van 21.03.2016 |
| een periodieke bevraging over de gezondheid van de bevolking te | een periodieke bevraging over de gezondheid van de bevolking te |
| organiseren door middel van interviews; | organiseren door middel van interviews; |
| Is er het volgende beslist : | Is er het volgende beslist : |
| 1. ALGEMEEN PROTOCOL | 1. ALGEMEEN PROTOCOL |
| Dit protocolakkoord heeft tot doel de taken, structuren en werkwijzen | Dit protocolakkoord heeft tot doel de taken, structuren en werkwijzen |
| vast te leggen die noodzakelijk zijn voor de organisatie van | vast te leggen die noodzakelijk zijn voor de organisatie van |
| gezondheidsenquêtes die minimaal voldoen aan de verordening (EG) nr. | gezondheidsenquêtes die minimaal voldoen aan de verordening (EG) nr. |
| 1338/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 | 1338/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 |
| betreffende communautaire statistieken over de volksgezondheid en de | betreffende communautaire statistieken over de volksgezondheid en de |
| gezondheid en veiligheid op het werk en aan de wetgeving inzake | gezondheid en veiligheid op het werk en aan de wetgeving inzake |
| overheidsopdrachten, de patiëntenrechten en de persoonlijke | overheidsopdrachten, de patiëntenrechten en de persoonlijke |
| levenssfeer. | levenssfeer. |
| 1.1. Algemene bepalingen | 1.1. Algemene bepalingen |
| 1.1.1. In een gezondheidsenquête wordt informatie verzameld over o.a. | 1.1.1. In een gezondheidsenquête wordt informatie verzameld over o.a. |
| de gezondheidstoestand, de leefstijl, de zorgbehoeften en zorgvragen, | de gezondheidstoestand, de leefstijl, de zorgbehoeften en zorgvragen, |
| de sociale en economische levensomstandigheden en het gebruik van | de sociale en economische levensomstandigheden en het gebruik van |
| preventieve en curatieve diensten. | preventieve en curatieve diensten. |
| 1.1.2. Een gezondheidsenquête wordt georganiseerd met een | 1.1.2. Een gezondheidsenquête wordt georganiseerd met een |
| periodiciteit van 5 jaar. | periodiciteit van 5 jaar. |
| 1.1.3. Een gezondheidsenquête kent een looptijd van 3 kalenderjaren en | 1.1.3. Een gezondheidsenquête kent een looptijd van 3 kalenderjaren en |
| wordt opgesplitst in 3 fases van elk één jaar : een | wordt opgesplitst in 3 fases van elk één jaar : een |
| voorbereidingsfase, een veldwerkfase en een analysefase waaropvolgend | voorbereidingsfase, een veldwerkfase en een analysefase waaropvolgend |
| een rapport wordt overgemaakt aan de opdrachtgevers. | een rapport wordt overgemaakt aan de opdrachtgevers. |
| 1.1.3.1. In de voorbereidingsfase wordt de inhoud van de enquête | 1.1.3.1. In de voorbereidingsfase wordt de inhoud van de enquête |
| vastgesteld. Hierbij staan beleidsrelevantie en internationale | vastgesteld. Hierbij staan beleidsrelevantie en internationale |
| vergelijkbaarheid voorop. | vergelijkbaarheid voorop. |
| 1.1.3.2. De veldwerkfase omvat het bevragen van een representatieve | 1.1.3.2. De veldwerkfase omvat het bevragen van een representatieve |
| steekproef van de bevolking en dit zowel op gewestelijk als op | steekproef van de bevolking en dit zowel op gewestelijk als op |
| federaal niveau. | federaal niveau. |
| 1.1.3.3. De analysefase omvat de aanmaak van gezondheidsindicatoren, | 1.1.3.3. De analysefase omvat de aanmaak van gezondheidsindicatoren, |
| de voorstelling ervan in functie van een selectie van | de voorstelling ervan in functie van een selectie van |
| socio-demografische en socio-economische achtergrondskenmerken en een | socio-demografische en socio-economische achtergrondskenmerken en een |
| beschrijving van trends doorheen de tijd. | beschrijving van trends doorheen de tijd. |
| 1.1.4. De mogelijkheid bestaat om voor gemeentelijke, stedelijke en | 1.1.4. De mogelijkheid bestaat om voor gemeentelijke, stedelijke en |
| provinciale overheden een oververtegenwoordiging in de steekproef te | provinciale overheden een oververtegenwoordiging in de steekproef te |
| realiseren. De nadere regels van een dergelijke oververtegenwoordiging | realiseren. De nadere regels van een dergelijke oververtegenwoordiging |
| vormen het onderwerp van een afzonderlijk protocol tussen de betrokken | vormen het onderwerp van een afzonderlijk protocol tussen de betrokken |
| partijen. | partijen. |
| 1.1.5. De mogelijkheid bestaat om voor andere administratieve | 1.1.5. De mogelijkheid bestaat om voor andere administratieve |
| overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze | overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze |
| die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers een | die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers een |
| oververtegenwoordiging in de steekproef te realiseren. De nadere | oververtegenwoordiging in de steekproef te realiseren. De nadere |
| regels van een dergelijke oververtegenwoordiging vormen het onderwerp | regels van een dergelijke oververtegenwoordiging vormen het onderwerp |
| van een afzonderlijk protocol tussen de betrokken partijen. | van een afzonderlijk protocol tussen de betrokken partijen. |
| 1.2. Juridisch kader | 1.2. Juridisch kader |
| 1.2.1. De gezondheidsenquête kadert binnen het bevolkingsonderzoek. De | 1.2.1. De gezondheidsenquête kadert binnen het bevolkingsonderzoek. De |
| samenstelling van de steekproef, het verzamelen van gegevens, de | samenstelling van de steekproef, het verzamelen van gegevens, de |
| analyse, de rapportage of enig ander gebruik van de | analyse, de rapportage of enig ander gebruik van de |
| onderzoeksresultaten door iedereen die er toegang toe heeft, verlopen | onderzoeksresultaten door iedereen die er toegang toe heeft, verlopen |
| conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke | conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke |
| levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. | levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. |
| 1.2.2. De gegevens van het Rijksregister met het oog op het | 1.2.2. De gegevens van het Rijksregister met het oog op het |
| samenstellen van een steekproef worden gebruikt na het bekomen van een | samenstellen van een steekproef worden gebruikt na het bekomen van een |
| machtiging van het bevoegde Sectoraal Comité van Commissie voor de | machtiging van het bevoegde Sectoraal Comité van Commissie voor de |
| Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL). | Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL). |
| 1.2.3. Het gegevensbestand met de resultaten van de bevraging wordt | 1.2.3. Het gegevensbestand met de resultaten van de bevraging wordt |
| samengesteld na het bekomen van een machtiging van het bevoegde | samengesteld na het bekomen van een machtiging van het bevoegde |
| Sectoraal Comité van Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke | Sectoraal Comité van Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke |
| Levenssfeer (CBPL). | Levenssfeer (CBPL). |
| 1.2.4. In de machtigingsaanvraag, vermeld in punt 1.2.3.word | 1.2.4. In de machtigingsaanvraag, vermeld in punt 1.2.3.word |
| aangegeven dat de opdrachtgevers en derden indicatoren en variabelen | aangegeven dat de opdrachtgevers en derden indicatoren en variabelen |
| vanuit de databank kunnen aanvragen, de procedure die gevolgd moet | vanuit de databank kunnen aanvragen, de procedure die gevolgd moet |
| worden en de voorwaarden waaronder dit moet te gebeuren. | worden en de voorwaarden waaronder dit moet te gebeuren. |
| 1.3. Organisatie | 1.3. Organisatie |
| 1.3.1. De opdrachtgevers vertrouwen de uitvoering van de | 1.3.1. De opdrachtgevers vertrouwen de uitvoering van de |
| gezondheidsenquête, met inbegrip van de punten 1.2.1. tot 1.2.4. toe | gezondheidsenquête, met inbegrip van de punten 1.2.1. tot 1.2.4. toe |
| aan de Operationele Directie Volksgezondheid en Surveillance van het | aan de Operationele Directie Volksgezondheid en Surveillance van het |
| Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid, verder WIV-ISP genoemd. | Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid, verder WIV-ISP genoemd. |
| 1.3.2. Voor de veldwerkfase doet WIV-ISP beroep op een onderaannemer. | 1.3.2. Voor de veldwerkfase doet WIV-ISP beroep op een onderaannemer. |
| In het kader hiervan wordt tussen WIV-ISP en de onderaannemer een | In het kader hiervan wordt tussen WIV-ISP en de onderaannemer een |
| overeenkomst afgesloten in overeenstemming met artikel 16 van de wet | overeenkomst afgesloten in overeenstemming met artikel 16 van de wet |
| van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer | van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer |
| ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. | ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. |
| 1.3.2.1. In deze overeenkomst wordt de te gebruiken methodologie en de | 1.3.2.1. In deze overeenkomst wordt de te gebruiken methodologie en de |
| tijdsplanning van het veldwerk nauwkeurig omschreven. In ieder geval | tijdsplanning van het veldwerk nauwkeurig omschreven. In ieder geval |
| moet de toegepaste methodologie een vergelijking van de | moet de toegepaste methodologie een vergelijking van de |
| onderzoeksresultaten met de vorige gezondheidsenquêtes mogelijk maken. | onderzoeksresultaten met de vorige gezondheidsenquêtes mogelijk maken. |
| 1.3.2.2. In deze overeenkomst worden de taken van de onderaannemer | 1.3.2.2. In deze overeenkomst worden de taken van de onderaannemer |
| expliciet omschreven. Die taken en verantwoordelijkheden hebben | expliciet omschreven. Die taken en verantwoordelijkheden hebben |
| uitsluitend betrekking op het verzamelen van gegevens (veldwerk) | uitsluitend betrekking op het verzamelen van gegevens (veldwerk) |
| conform de methodologie ontwikkeld door WIV-ISP en na in acht name van | conform de methodologie ontwikkeld door WIV-ISP en na in acht name van |
| de kwaliteitseisen die door WIV-ISP worden geformuleerd. | de kwaliteitseisen die door WIV-ISP worden geformuleerd. |
| 1.3.2.3. In deze overeenkomst wordt benadrukt dat de onderaannemer | 1.3.2.3. In deze overeenkomst wordt benadrukt dat de onderaannemer |
| werkt voor rekening van WIV-ISP, onder het toezicht en | werkt voor rekening van WIV-ISP, onder het toezicht en |
| verantwoordelijkheid van WIV-ISP. De onderaannemer is verplicht het | verantwoordelijkheid van WIV-ISP. De onderaannemer is verplicht het |
| nodige te doen om de verzamelde gegevens te beschermen tegen enig | nodige te doen om de verzamelde gegevens te beschermen tegen enig |
| intern onrechtmatig gebruik ervan. | intern onrechtmatig gebruik ervan. |
| 1.3.2.4. In deze overeenkomst wordt een lijst van personen van de | 1.3.2.4. In deze overeenkomst wordt een lijst van personen van de |
| onderaannemer opgemaakt die toegang hebben tot de verzamelde gegevens | onderaannemer opgemaakt die toegang hebben tot de verzamelde gegevens |
| in het kader van de gezondheidsenquête. Deze personen werken onder de | in het kader van de gezondheidsenquête. Deze personen werken onder de |
| verantwoordelijkheid van de onderaannemer. | verantwoordelijkheid van de onderaannemer. |
| 1.3.2.5. In geen geval kan de onderaannemer enige vorm van | 1.3.2.5. In geen geval kan de onderaannemer enige vorm van |
| intellectuele eigendomsrechten doen gelden op het gegevensbestand dat | intellectuele eigendomsrechten doen gelden op het gegevensbestand dat |
| in het kader van de gezondheidsenquête wordt samengesteld. | in het kader van de gezondheidsenquête wordt samengesteld. |
| 1.3.2.6. De onderaannemer is bij de uitvoering van zijn opdracht in | 1.3.2.6. De onderaannemer is bij de uitvoering van zijn opdracht in |
| het kader van deze overeenkomst onderworpen aan de bepalingen van de | het kader van deze overeenkomst onderworpen aan de bepalingen van de |
| wet 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer | wet 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer |
| ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. | ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. |
| 1.3.3. Een "Commissie van Opdrachtgevers" verzekert de opvolging | 1.3.3. Een "Commissie van Opdrachtgevers" verzekert de opvolging |
| (planning en uitvoering) en de evaluatie van de gezondheidsenquête. | (planning en uitvoering) en de evaluatie van de gezondheidsenquête. |
| Zij bepaalt de inhoud van de bevraging en de methodologische aanpak | Zij bepaalt de inhoud van de bevraging en de methodologische aanpak |
| inzake de gegevensverzameling, geeft, op basis van een advies van de | inzake de gegevensverzameling, geeft, op basis van een advies van de |
| Wetenschappelijke Adviesraad, de richting aan voor wat de statistische | Wetenschappelijke Adviesraad, de richting aan voor wat de statistische |
| analyse van de gegevens betreft, omschrijft formeel de inhoud van het | analyse van de gegevens betreft, omschrijft formeel de inhoud van het |
| eindrapport en de evaluatie. | eindrapport en de evaluatie. |
| 1.3.3.1. De opdrachtgevers vaardigen elk twee personen - een | 1.3.3.1. De opdrachtgevers vaardigen elk twee personen - een |
| vertegenwoordiger van het kabinet en een vertegenwoordiger van de | vertegenwoordiger van het kabinet en een vertegenwoordiger van de |
| administratie - af in de Commissie van Opdrachtgevers. | administratie - af in de Commissie van Opdrachtgevers. |
| 1.3.3.2. De Commissie van Opdrachtgevers wordt voorgezeten door de | 1.3.3.2. De Commissie van Opdrachtgevers wordt voorgezeten door de |
| administratieve vertegenwoordiger van de FOD Volksgezondheid, | administratieve vertegenwoordiger van de FOD Volksgezondheid, |
| Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Hij roept de Commissie | Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Hij roept de Commissie |
| van Opdrachtgevers samen en stelt de agenda van de vergadering vast. | van Opdrachtgevers samen en stelt de agenda van de vergadering vast. |
| Hij neemt ook het secretariaat ervan waar. | Hij neemt ook het secretariaat ervan waar. |
| 1.3.3.3. Een Nederlandstalige en een Franstalige vertegenwoordiger van | 1.3.3.3. Een Nederlandstalige en een Franstalige vertegenwoordiger van |
| WIV-ISP nemen, zonder beslissingsbevoegdheid, deel aan de | WIV-ISP nemen, zonder beslissingsbevoegdheid, deel aan de |
| vergaderingen van de Commissie van Opdrachtgevers. | vergaderingen van de Commissie van Opdrachtgevers. |
| 1.3.3.4. In onderling overleg stelt de Commissie van Opdrachtgevers | 1.3.3.4. In onderling overleg stelt de Commissie van Opdrachtgevers |
| een Reglement van inwendige orde vast teneinde de nadere regels over | een Reglement van inwendige orde vast teneinde de nadere regels over |
| de werking van deze Commissie van Opdrachtgevers te bepalen. | de werking van deze Commissie van Opdrachtgevers te bepalen. |
| 1.3.3.5. De Commissie van Opdrachtgevers beslist over een verzoek tot | 1.3.3.5. De Commissie van Opdrachtgevers beslist over een verzoek tot |
| een oververtegenwoordiging van gemeenten, steden en provincies in de | een oververtegenwoordiging van gemeenten, steden en provincies in de |
| steekproef. | steekproef. |
| 1.3.3.6. De Commissie van Opdrachtgevers beslist over een verzoek tot | 1.3.3.6. De Commissie van Opdrachtgevers beslist over een verzoek tot |
| een oververtegenwoordiging aangevraagd door andere administratieve | een oververtegenwoordiging aangevraagd door andere administratieve |
| overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze | overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze |
| die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers. | die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers. |
| 1.3.3.7. De Commissie van Opdrachtgevers bepaalt de wijze, de vorm en | 1.3.3.7. De Commissie van Opdrachtgevers bepaalt de wijze, de vorm en |
| de kalender waarop de resultaten van de enquête gerapporteerd worden | de kalender waarop de resultaten van de enquête gerapporteerd worden |
| en staat eventueel afwijkingen daarover toe. | en staat eventueel afwijkingen daarover toe. |
| 1.3.3.8. De Commissie van Opdrachtgevers keurt het eindrapport en het | 1.3.3.8. De Commissie van Opdrachtgevers keurt het eindrapport en het |
| financiële verslag van de Gezondheidsenquête goed. | financiële verslag van de Gezondheidsenquête goed. |
| 1.3.3.9. De Commissie van Opdrachtgevers stelt een Wetenschappelijke | 1.3.3.9. De Commissie van Opdrachtgevers stelt een Wetenschappelijke |
| Adviesraad samen. | Adviesraad samen. |
| 1.3.4. De Wetenschappelijke Adviesraad bestaat uit experten afkomstig | 1.3.4. De Wetenschappelijke Adviesraad bestaat uit experten afkomstig |
| van de universiteiten en van andere, voor de enquête relevante, | van de universiteiten en van andere, voor de enquête relevante, |
| instellingen aangevuld met een afvaardiging van de Opdrachtgevers. | instellingen aangevuld met een afvaardiging van de Opdrachtgevers. |
| 1.3.4.1. De Wetenschappelijke Adviesraad heeft als opdracht de enquête | 1.3.4.1. De Wetenschappelijke Adviesraad heeft als opdracht de enquête |
| wetenschappelijk te begeleiden, dit houdt in het verlenen van advies | wetenschappelijk te begeleiden, dit houdt in het verlenen van advies |
| over de methodologische aanpak, over de steekproeftrekking, over de | over de methodologische aanpak, over de steekproeftrekking, over de |
| gebruikte vragenlijsten, over de te berekenen indicatoren, de | gebruikte vragenlijsten, over de te berekenen indicatoren, de |
| statistische analyse en de rapportage. | statistische analyse en de rapportage. |
| 1.3.4.2. De Wetenschappelijke Adviesraad duidt een van haar leden als | 1.3.4.2. De Wetenschappelijke Adviesraad duidt een van haar leden als |
| Voorzitter aan. Deze voorzitter mag niet behoren tot de Commissie van | Voorzitter aan. Deze voorzitter mag niet behoren tot de Commissie van |
| Opdrachtgevers, WIV-ISP of de onderaannemer. Hij roept de | Opdrachtgevers, WIV-ISP of de onderaannemer. Hij roept de |
| Wetenschappelijke Adviesraad samen, stelt de agenda van de vergadering | Wetenschappelijke Adviesraad samen, stelt de agenda van de vergadering |
| vast en neemt verslag. WIV-ISP neemt het secretariaat van de | vast en neemt verslag. WIV-ISP neemt het secretariaat van de |
| Wetenschappelijke Adviesraad waar. | Wetenschappelijke Adviesraad waar. |
| 1.3.4.3. Van elke vergadering van de Wetenschappelijke Adviesraad | 1.3.4.3. Van elke vergadering van de Wetenschappelijke Adviesraad |
| wordt een verslag gemaakt en bezorgd aan alle leden van de Commissie | wordt een verslag gemaakt en bezorgd aan alle leden van de Commissie |
| van Opdrachtgevers. Dit verslag wordt ter bespreking geagendeerd op de | van Opdrachtgevers. Dit verslag wordt ter bespreking geagendeerd op de |
| eerstvolgende vergadering van de Commissie van Opdrachtgevers. | eerstvolgende vergadering van de Commissie van Opdrachtgevers. |
| 1.4. Rapportage | 1.4. Rapportage |
| 1.4.1. WIV-ISP publiceert de resultaten. De publicatie zal ten laatste | 1.4.1. WIV-ISP publiceert de resultaten. De publicatie zal ten laatste |
| zes maanden na het beëindigen van het veldwerk beginnen en binnen 12 | zes maanden na het beëindigen van het veldwerk beginnen en binnen 12 |
| maanden afgerond worden. | maanden afgerond worden. |
| 1.4.2. De onderzoeksresultaten omvatten minstens een overzicht van de | 1.4.2. De onderzoeksresultaten omvatten minstens een overzicht van de |
| gebruikte methodologie, een karakterisering van de steekproef, een | gebruikte methodologie, een karakterisering van de steekproef, een |
| eerste analyse van de resultaten, besluiten of aanbevelingen met | eerste analyse van de resultaten, besluiten of aanbevelingen met |
| betrekking tot het gezondheidsbeleid en een geheel van tabellen met de | betrekking tot het gezondheidsbeleid en een geheel van tabellen met de |
| berekende resultaten. Daarnaast wordt tegelijk een interactieve | berekende resultaten. Daarnaast wordt tegelijk een interactieve |
| website ter beschikking gesteld aan de hand waarvan geïnteresseerden | website ter beschikking gesteld aan de hand waarvan geïnteresseerden |
| zelf tabellen kunnen aanmaken. | zelf tabellen kunnen aanmaken. |
| 1.4.3. Voor gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en | 1.4.3. Voor gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en |
| andere administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of | andere administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of |
| gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid | gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid |
| van de Opdrachtgevers, die een oververtegenwoordiging gevraagd hebben, | van de Opdrachtgevers, die een oververtegenwoordiging gevraagd hebben, |
| omvat de rapportage alleen een geheel van tabellen die voor hen | omvat de rapportage alleen een geheel van tabellen die voor hen |
| berekend zijn. | berekend zijn. |
| 1.4.4. De resultaten van de enquête mogen niet gepubliceerd worden | 1.4.4. De resultaten van de enquête mogen niet gepubliceerd worden |
| door de Opdrachtgevers of derden vooraleer WIV-ISP die zelf heeft | door de Opdrachtgevers of derden vooraleer WIV-ISP die zelf heeft |
| gepubliceerd (in navolging van de wijze en het ritme aangenomen door | gepubliceerd (in navolging van de wijze en het ritme aangenomen door |
| de Commissie van Opdrachtgevers). Elke afwijking van dit principe moet | de Commissie van Opdrachtgevers). Elke afwijking van dit principe moet |
| vooraf een akkoord krijgen van de Commissie van Opdrachtgevers. | vooraf een akkoord krijgen van de Commissie van Opdrachtgevers. |
| 1.4.5. Vijf werkdagen voor publicatie door WIV-ISP van de | 1.4.5. Vijf werkdagen voor publicatie door WIV-ISP van de |
| onderzoeksresultaten, moeten die, onder embargo, bezorgd te worden aan | onderzoeksresultaten, moeten die, onder embargo, bezorgd te worden aan |
| elk van de Opdrachtgevers. | elk van de Opdrachtgevers. |
| 1.4.6. Na publicatie van de resultaten door WIV-ISP staat het elke | 1.4.6. Na publicatie van de resultaten door WIV-ISP staat het elke |
| opdrachtgever vrij om de resultaten die hij wil te verspreiden. | opdrachtgever vrij om de resultaten die hij wil te verspreiden. |
| 1.5. Gebruik van variabelen en indicatoren | 1.5. Gebruik van variabelen en indicatoren |
| 1.5.1 Variabelen en indicatoren die verzameld worden in het kader van | 1.5.1 Variabelen en indicatoren die verzameld worden in het kader van |
| de gezondheidsenquête worden voor gebruik ter beschikking gesteld van | de gezondheidsenquête worden voor gebruik ter beschikking gesteld van |
| de opdrachtgevers met inbegrip van hun administraties onder de vorm | de opdrachtgevers met inbegrip van hun administraties onder de vorm |
| van een gegevensbestand en dit ten laatste zes maanden na de | van een gegevensbestand en dit ten laatste zes maanden na de |
| publicatie van de laatste resultaten door WIV-ISP. In de tussentijd, | publicatie van de laatste resultaten door WIV-ISP. In de tussentijd, |
| levert WIV-ISP aan de opdrachtgevers de resultaten die zij nodig | levert WIV-ISP aan de opdrachtgevers de resultaten die zij nodig |
| hebben om te reageren op verzoeken. | hebben om te reageren op verzoeken. |
| 1.5.2. Voor het gebruik van variabelen en indicatoren die verzameld | 1.5.2. Voor het gebruik van variabelen en indicatoren die verzameld |
| worden in het kader van de gezondheidsenquête moet elk van de | worden in het kader van de gezondheidsenquête moet elk van de |
| opdrachtgevers een machtiging bekomen van het bevoegde Sectoraal | opdrachtgevers een machtiging bekomen van het bevoegde Sectoraal |
| Comité van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke | Comité van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke |
| Levenssfeer. | Levenssfeer. |
| 1.5.3. Voor het gebruik van de variabelen en indicatoren moeten | 1.5.3. Voor het gebruik van de variabelen en indicatoren moeten |
| gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden, andere | gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden, andere |
| administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of | administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of |
| gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid | gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid |
| van de Opdrachtgevers en universitaire onderzoeksgroepen of | van de Opdrachtgevers en universitaire onderzoeksgroepen of |
| onderzoeksgroepen verbonden aan een universiteit en internationale | onderzoeksgroepen verbonden aan een universiteit en internationale |
| gezondheidsorganisaties een machtiging bekomen bij het bevoegde | gezondheidsorganisaties een machtiging bekomen bij het bevoegde |
| Sectoraal Comité van de Commissie voor de Bescherming van de | Sectoraal Comité van de Commissie voor de Bescherming van de |
| Persoonlijke Levenssfeer. | Persoonlijke Levenssfeer. |
| Alle andere aanvragen voor het gebruik van de variabelen en | Alle andere aanvragen voor het gebruik van de variabelen en |
| indicatoren moeten vooraf door de Commissie van Opdrachtgevers worden | indicatoren moeten vooraf door de Commissie van Opdrachtgevers worden |
| goedgekeurd. | goedgekeurd. |
| 1.6. Evaluatie | 1.6. Evaluatie |
| 1.6.1. Bij het beëindigen van een cyclus wordt de gezondheidsenquête | 1.6.1. Bij het beëindigen van een cyclus wordt de gezondheidsenquête |
| geëvalueerd. De nadere regels voor deze evaluatie worden door de | geëvalueerd. De nadere regels voor deze evaluatie worden door de |
| Commissie van Opdrachtgevers bepaald; ze omvat een evaluatie van de | Commissie van Opdrachtgevers bepaald; ze omvat een evaluatie van de |
| gebruikte procedure over de gegevensverzameling, de kwaliteit van de | gebruikte procedure over de gegevensverzameling, de kwaliteit van de |
| gegevens, de thematische volledigheid en de verspreiding van de | gegevens, de thematische volledigheid en de verspreiding van de |
| onderzoeksresultaten. | onderzoeksresultaten. |
| 2. SPECIFIEK PROTOCOL | 2. SPECIFIEK PROTOCOL |
| 2.1 Dit onderdeel van het protocol betreft specifiek de organisatie | 2.1 Dit onderdeel van het protocol betreft specifiek de organisatie |
| van een gezondheidsenquête 2018. Het wordt afgesloten voor een periode | van een gezondheidsenquête 2018. Het wordt afgesloten voor een periode |
| van 3 jaar, die ingaat op 1 januari 2017 en eindigt op 31 december | van 3 jaar, die ingaat op 1 januari 2017 en eindigt op 31 december |
| 2019. | 2019. |
| 2.2. In de organisatie van de gezondheidsenquête 2018 wordt de | 2.2. In de organisatie van de gezondheidsenquête 2018 wordt de |
| volgende kalender gehanteerd : | volgende kalender gehanteerd : |
| o in het kalenderjaar 2017 worden de voorbereidende werkzaamheden | o in het kalenderjaar 2017 worden de voorbereidende werkzaamheden |
| verricht | verricht |
| o in het kalenderjaar 2018 het veldwerk | o in het kalenderjaar 2018 het veldwerk |
| o in het kalenderjaar 2019 worden de gegevens geanalyseerd en, volgens | o in het kalenderjaar 2019 worden de gegevens geanalyseerd en, volgens |
| het ritme bepaald door de Opdrachtgevers, gepubliceerd. | het ritme bepaald door de Opdrachtgevers, gepubliceerd. |
| 2.3. In de gezondheidsenquête 2018 worden in totaal 10.700 individuen | 2.3. In de gezondheidsenquête 2018 worden in totaal 10.700 individuen |
| effectief bevraagd worden : 4.200 in het Vlaamse Gewest, 3.000 in het | effectief bevraagd worden : 4.200 in het Vlaamse Gewest, 3.000 in het |
| Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en 3.500 in het Waalse Gewest | Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en 3.500 in het Waalse Gewest |
| (waaronder 300 in steden en gemeenten die behoren tot de Duitstalige | (waaronder 300 in steden en gemeenten die behoren tot de Duitstalige |
| Gemeenschap). | Gemeenschap). |
| 2.4. Voor het uitvoeren van de veldwerkfase sluit WIV-ISP een | 2.4. Voor het uitvoeren van de veldwerkfase sluit WIV-ISP een |
| overeenkomst met de Algemene Directie Statistiek (ADS). De inhoud van | overeenkomst met de Algemene Directie Statistiek (ADS). De inhoud van |
| deze overeenkomst moet conform zijn aan de bepalingen opgesomd in punt | deze overeenkomst moet conform zijn aan de bepalingen opgesomd in punt |
| 1.3.2.1 tot en met 1.3.2.6 van het "Algemeen Protocol". | 1.3.2.1 tot en met 1.3.2.6 van het "Algemeen Protocol". |
| 2.5. Alle opdrachtgevers, met uitzondering van de Duitstalige | 2.5. Alle opdrachtgevers, met uitzondering van de Duitstalige |
| Gemeenschap, participeren in de financiering van de | Gemeenschap, participeren in de financiering van de |
| gezondheidsenquête. | gezondheidsenquête. |
| De volgende opdrachtgever heeft ervoor geopteerd zijn bijdrage te | De volgende opdrachtgever heeft ervoor geopteerd zijn bijdrage te |
| spreiden over de jaren 2017, 2018 en 2019 : de Vlaamse Gemeenschap. | spreiden over de jaren 2017, 2018 en 2019 : de Vlaamse Gemeenschap. |
| De volgende opdrachtgevers hebben ervoor geopteerd hun bijdrage | De volgende opdrachtgevers hebben ervoor geopteerd hun bijdrage |
| forfaitair te spreiden over de jaren 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 : | forfaitair te spreiden over de jaren 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 : |
| de federale regering, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke | de federale regering, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke |
| Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie | Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie |
| 2.6. Voor de financiering van de gezondheidsenquête 2018 werd de | 2.6. Voor de financiering van de gezondheidsenquête 2018 werd de |
| volgende verdeelsleutel door de Opdrachtgevers bepaald : | volgende verdeelsleutel door de Opdrachtgevers bepaald : |
| o federale regering : 51,6% | o federale regering : 51,6% |
| o Vlaamse Gemeenschap : 23,4% | o Vlaamse Gemeenschap : 23,4% |
| o Waalse Gewest : 15,4% | o Waalse Gewest : 15,4% |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 5,7% | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 5,7% |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 3,9% | o Franse Gemeenschapscommissie : 3,9% |
| 2.7. Voor de financiering van de gezondheidsenquête 2018 wordt het | 2.7. Voor de financiering van de gezondheidsenquête 2018 wordt het |
| budget bepaald op 1.816.829 Euro. Bij toepassing van de verdeelsleutel | budget bepaald op 1.816.829 Euro. Bij toepassing van de verdeelsleutel |
| impliceert dit de volgende financiële bijdrage van elk van de | impliceert dit de volgende financiële bijdrage van elk van de |
| opdrachtgevers : | opdrachtgevers : |
| o federale regering : 937.483 Euro | o federale regering : 937.483 Euro |
| o Vlaamse Gemeenschap : 425.138 Euro | o Vlaamse Gemeenschap : 425.138 Euro |
| o Waalse Gewest : 279.792 Euro | o Waalse Gewest : 279.792 Euro |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 103.559 Euro | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 103.559 Euro |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 70.856 Euro | o Franse Gemeenschapscommissie : 70.856 Euro |
| 2.8. Toepassing van de optie vermeld in 2.5. impliceert dit per | 2.8. Toepassing van de optie vermeld in 2.5. impliceert dit per |
| kalenderjaar voor elk van de opdrachtgevers : | kalenderjaar voor elk van de opdrachtgevers : |
| 2017 : | 2017 : |
| o federale regering : 187.497 Euro | o federale regering : 187.497 Euro |
| o Vlaamse Gemeenschap : 141.713 Euro | o Vlaamse Gemeenschap : 141.713 Euro |
| o Waalse Gewest : 55.958 Euro | o Waalse Gewest : 55.958 Euro |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro | o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro |
| 2018 : | 2018 : |
| o federale regering : 187.497 Euro | o federale regering : 187.497 Euro |
| o Vlaamse Gemeenschap : 141.713 Euro | o Vlaamse Gemeenschap : 141.713 Euro |
| o Waalse Gewest : 55.958 Euro | o Waalse Gewest : 55.958 Euro |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro | o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro |
| 2019 : | 2019 : |
| o federale regering : 187.497 Euro | o federale regering : 187.497 Euro |
| o Vlaamse Gemeenschap : 141.713 Euro | o Vlaamse Gemeenschap : 141.713 Euro |
| o Waalse Gewest : 55.958 Euro | o Waalse Gewest : 55.958 Euro |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro | o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro |
| 2020 : | 2020 : |
| o federale regering : 187.497 Euro | o federale regering : 187.497 Euro |
| o Waalse Gewest : 55.958 Euro | o Waalse Gewest : 55.958 Euro |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro | o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro |
| 2021 : | 2021 : |
| o federale regering : 187.497 Euro | o federale regering : 187.497 Euro |
| o Waalse Gewest : 55.958 Euro | o Waalse Gewest : 55.958 Euro |
| o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro | o Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : 20.712 Euro |
| o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro | o Franse Gemeenschapscommissie : 14.171 Euro |
| 2.9. De opdrachtgevers, met uitzondering van de Duitstalige | 2.9. De opdrachtgevers, met uitzondering van de Duitstalige |
| Gemeenschap, moeten hun financiële bijdrage leveren om deze enquête te | Gemeenschap, moeten hun financiële bijdrage leveren om deze enquête te |
| realiseren; als een van de betrokkenen zijn verplichtingen niet na | realiseren; als een van de betrokkenen zijn verplichtingen niet na |
| komt, wordt dit protocolakkoord herzien. | komt, wordt dit protocolakkoord herzien. |
| 2.10. In het kader van de financiering van de enquête worden | 2.10. In het kader van de financiering van de enquête worden |
| bilaterale contracten gesloten tussen WIV-ISP en elk van de | bilaterale contracten gesloten tussen WIV-ISP en elk van de |
| opdrachtgevers. | opdrachtgevers. |
| 2.11. De opdrachtgevers zijn het eens over de volgende wijze van | 2.11. De opdrachtgevers zijn het eens over de volgende wijze van |
| betaling : de verschuldigde bedragen worden gestort op het | betaling : de verschuldigde bedragen worden gestort op het |
| rekeningnummer 001-1660480-13 van de Rechtspersoonlijkheid van het | rekeningnummer 001-1660480-13 van de Rechtspersoonlijkheid van het |
| Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid en dit overeenkomstig de | Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid en dit overeenkomstig de |
| volgende timing : | volgende timing : |
| Voor de Vlaamse Gemeenschap : | Voor de Vlaamse Gemeenschap : |
| o voor eind april van het jaar 2017, 60% van het voor het jaar | o voor eind april van het jaar 2017, 60% van het voor het jaar |
| verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; | verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; |
| o voor eind januari van de jaren 2018 en 2019, 30% van het voor het | o voor eind januari van de jaren 2018 en 2019, 30% van het voor het |
| jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; | jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; |
| o voor eind april van de jaren 2018 en 2019, 30% van het voor het jaar | o voor eind april van de jaren 2018 en 2019, 30% van het voor het jaar |
| verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; | verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; |
| o voor eind juli van het jaren 2017, 2018 en 2019, 30% van het voor | o voor eind juli van het jaren 2017, 2018 en 2019, 30% van het voor |
| het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; | het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur; |
| o voor eind december van de jaren 2017 en 2018, 10% van het voor het | o voor eind december van de jaren 2017 en 2018, 10% van het voor het |
| jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur en een | jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van een factuur en een |
| verslag over de voortgang van de werkzaamheden; | verslag over de voortgang van de werkzaamheden; |
| o in de loop van het jaar 2020, het resterende bedrag voor de drie | o in de loop van het jaar 2020, het resterende bedrag voor de drie |
| jaren van de enquête na voorlegging van factuur en met een | jaren van de enquête na voorlegging van factuur en met een |
| verrechtvaardiging van alle uitgaven verricht in de jaren 2017, 2018 | verrechtvaardiging van alle uitgaven verricht in de jaren 2017, 2018 |
| en 2019 en een eindrapport. | en 2019 en een eindrapport. |
| Voor de federale regering, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke | Voor de federale regering, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke |
| Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie : | Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie : |
| o voor eind april van het jaar 2017, 60% van het voor het jaar | o voor eind april van het jaar 2017, 60% van het voor het jaar |
| verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van factuur; | verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van factuur; |
| o voor eind januari van de jaren 2018, 2019, 2020 en 2021, 30% van het | o voor eind januari van de jaren 2018, 2019, 2020 en 2021, 30% van het |
| voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van | voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van |
| factuur. | factuur. |
| o voor eind april van de jaren 2018, 2019, 2020 en 2021, 30% van het | o voor eind april van de jaren 2018, 2019, 2020 en 2021, 30% van het |
| voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van | voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van |
| factuur. | factuur. |
| o voor eind juli van de jaren 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021, 30% van | o voor eind juli van de jaren 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021, 30% van |
| het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van | het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van |
| factuur. | factuur. |
| o in de loop van het jaar 2020, een gedetailleerd rapport voorgelegd | o in de loop van het jaar 2020, een gedetailleerd rapport voorgelegd |
| van alle uitgaven verricht in de jaren 2017, 2018 en 2019 en een | van alle uitgaven verricht in de jaren 2017, 2018 en 2019 en een |
| eindrapport. | eindrapport. |
| o voor eind december van de jaren 2017, 2018, 2019 en 2020, 10% van | o voor eind december van de jaren 2017, 2018, 2019 en 2020, 10% van |
| het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van | het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van |
| een factuur en een verslag over de voortgang van de werkzaamheden. | een factuur en een verslag over de voortgang van de werkzaamheden. |
| voor eind december van het jaar 2021, het resterende saldo van het | voor eind december van het jaar 2021, het resterende saldo van het |
| forfaitaire bedrag dat voor dat jaar verschuldigd is,, na voorlegging | forfaitaire bedrag dat voor dat jaar verschuldigd is,, na voorlegging |
| van het eindrapport van de uitgaven (zie hierboven - rapport opgemaakt | van het eindrapport van de uitgaven (zie hierboven - rapport opgemaakt |
| in de loop van 2020 ) van de gezondheidsenquête en een factuur. | in de loop van 2020 ) van de gezondheidsenquête en een factuur. |
| 2.12. Gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en andere | 2.12. Gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en andere |
| administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of | administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of |
| gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid | gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid |
| van de Opdrachtgevers die een oververtegenwoordiging in de steekproef | van de Opdrachtgevers die een oververtegenwoordiging in de steekproef |
| vragen, dragen financieel tot het globale budget pro rato van 115 Euro | vragen, dragen financieel tot het globale budget pro rato van 115 Euro |
| voor elk bevraagd individu. De helft van dit bedrag wordt gebruikt om | voor elk bevraagd individu. De helft van dit bedrag wordt gebruikt om |
| de kosten die deze oververtegenwoordiging met zich meebrengt te | de kosten die deze oververtegenwoordiging met zich meebrengt te |
| dekken. De andere helft van dit bedrag wordt, na toepassing van de | dekken. De andere helft van dit bedrag wordt, na toepassing van de |
| verdeelsleutel, in mindering gebracht bij de bijdrage voorzien voor | verdeelsleutel, in mindering gebracht bij de bijdrage voorzien voor |
| elke opdrachtgever. | elke opdrachtgever. |
| 2.13. In totaal kan de oververtegenwoordiging in de steekproef | 2.13. In totaal kan de oververtegenwoordiging in de steekproef |
| gevraagd door de gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en | gevraagd door de gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en |
| administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of | administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of |
| gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid | gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid |
| van de Opdrachtgevers, maximaal 3.000 individuen omvatten. | van de Opdrachtgevers, maximaal 3.000 individuen omvatten. |
| 2.14.1. De variabelen en indicatoren van de databank worden kosteloos | 2.14.1. De variabelen en indicatoren van de databank worden kosteloos |
| ter beschikking gesteld : | ter beschikking gesteld : |
| o Aan alle opdrachtgevers. | o Aan alle opdrachtgevers. |
| o Aan gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en andere | o Aan gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en andere |
| administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of | administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of |
| gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid | gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid |
| van de Opdrachtgevers die een oververtegenwoordiging in de steekproef | van de Opdrachtgevers die een oververtegenwoordiging in de steekproef |
| hebben gefinancierd. | hebben gefinancierd. |
| o Aan de publiekrechterlijke internationale gezondheidsorganisaties of | o Aan de publiekrechterlijke internationale gezondheidsorganisaties of |
| statistieks-organisaties. | statistieks-organisaties. |
| 2.14.2. De variabelen en indicatoren van de databank voor gebruik | 2.14.2. De variabelen en indicatoren van de databank voor gebruik |
| aangevraagd voor eind 2021 door een universitaire onderzoeksgroep of | aangevraagd voor eind 2021 door een universitaire onderzoeksgroep of |
| een groep verbonden aan een universiteit worden ter beschikking | een groep verbonden aan een universiteit worden ter beschikking |
| gesteld aan de forfaitaire vergoeding van 1.750 Euro per universiteit. | gesteld aan de forfaitaire vergoeding van 1.750 Euro per universiteit. |
| Aanvragen vanaf 2022 door een universitaire onderzoeksgroep of een | Aanvragen vanaf 2022 door een universitaire onderzoeksgroep of een |
| onderzoeksgroep verbonden aan een universiteit, worden kosteloos ter | onderzoeksgroep verbonden aan een universiteit, worden kosteloos ter |
| beschikking gesteld. | beschikking gesteld. |
| 2.15. De financiële middelen verkregen via het voor gebruik ter | 2.15. De financiële middelen verkregen via het voor gebruik ter |
| beschikking stellen van variabelen en indicatoren van de databank, | beschikking stellen van variabelen en indicatoren van de databank, |
| worden in mindering gebracht van de bijdragen voor de opdrachtgevers | worden in mindering gebracht van de bijdragen voor de opdrachtgevers |
| in functie van de verdeelsleutel. Voor de Vlaamse Gemeenschap gaat het | in functie van de verdeelsleutel. Voor de Vlaamse Gemeenschap gaat het |
| om een terugbetaling op het einde van het jaar 2021, voor de federale | om een terugbetaling op het einde van het jaar 2021, voor de federale |
| regering, het Waalse Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de | regering, het Waalse Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de |
| Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie gaat het om een in een | Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie gaat het om een in een |
| mindering brengen van hun bijdrage aan WIV-ISP op het einde van het | mindering brengen van hun bijdrage aan WIV-ISP op het einde van het |
| jaar 2021. | jaar 2021. |
| 3. HERZIENING | 3. HERZIENING |
| 3.1. Elk van de ondertekenende partijen kan de herziening van dit | 3.1. Elk van de ondertekenende partijen kan de herziening van dit |
| protocol vragen. | protocol vragen. |
| 3.2. Elke wijziging aan dit protocol moet gebeuren bij een geschreven | 3.2. Elke wijziging aan dit protocol moet gebeuren bij een geschreven |
| aanhangsel, dat onder dezelfde voorwaarden als dit protocol moet | aanhangsel, dat onder dezelfde voorwaarden als dit protocol moet |
| worden gesloten. Een mondeling akkoord tussen partijen is niet | worden gesloten. Een mondeling akkoord tussen partijen is niet |
| bindend. | bindend. |
| Aldus gesloten te Brussel, op 21 maart 2016. | Aldus gesloten te Brussel, op 21 maart 2016. |
| Voor de Federale Staat : | Voor de Federale Staat : |
| Mevr. M. DE BLOCK, | Mevr. M. DE BLOCK, |
| Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid. | Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid. |
| Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : | Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : |
| J. VANDEURZEN, | J. VANDEURZEN, |
| Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. | Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. |
| Pour la Région Wallonne : | Pour la Région Wallonne : |
| M. PREVOT, | M. PREVOT, |
| Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du | Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du |
| Patrimoine. | Patrimoine. |
| Pour la Communauté Française : | Pour la Communauté Française : |
| R. DEMOTTE, | R. DEMOTTE, |
| Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles. | Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles. |
| Mme A. GREOLI, | Mme A. GREOLI, |
| Vice-Président et Ministre de la Culture et de l'Enfance. | Vice-Président et Ministre de la Culture et de l'Enfance. |
| Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : | Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : |
| Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad | Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad |
| : | : |
| D. GOSUIN, | D. GOSUIN, |
| Ministre, Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la | Ministre, Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la |
| Santé, les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et | Santé, les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et |
| les Relations extérieures | les Relations extérieures |
| G. VANHENGEL, | G. VANHENGEL, |
| Minister, Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het | Minister, Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het |
| Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het | Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het |
| Patrimonium en de Externe Betrekkingen. | Patrimonium en de Externe Betrekkingen. |
| Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de | Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de |
| Bruxelles-Capitale : | Bruxelles-Capitale : |
| Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels | Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest : | Hoofdstedelijk Gewest : |
| Mme C. JODOGNE, | Mme C. JODOGNE, |
| Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente | Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente |
| pour la Politique de Santé. | pour la Politique de Santé. |
| Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : | Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : |
| Pour la Communauté germanophone : | Pour la Communauté germanophone : |
| A. ANTONIADIS, | A. ANTONIADIS, |
| Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit | Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit |
| und Soziales | und Soziales |