Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen | Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
21 FEBRUARI 2024. - Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 | 21 FEBRUARI 2024. - Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 |
betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de | betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de |
operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen (1) | operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen (1) |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij | De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij |
bekrachtigen, hetgeen volgt : | bekrachtigen, hetgeen volgt : |
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling | HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling |
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
74 van de Grondwet. | 74 van de Grondwet. |
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 15 mei 2007 | HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 15 mei 2007 |
betreffende de civiele veiligheid | betreffende de civiele veiligheid |
Art. 2.In titel II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele |
Art. 2.In titel II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele |
veiligheid wordt een hoofdstuk III ingevoegd, luidende: | veiligheid wordt een hoofdstuk III ingevoegd, luidende: |
"Hoofdstuk III. - Gebruik van camera's door de operationele diensten | "Hoofdstuk III. - Gebruik van camera's door de operationele diensten |
van de civiele veiligheid". | van de civiele veiligheid". |
Art. 3.In hoofdstuk III, ingevoegd bij artikel 2, wordt een artikel |
Art. 3.In hoofdstuk III, ingevoegd bij artikel 2, wordt een artikel |
13/1 ingevoegd, luidende: | 13/1 ingevoegd, luidende: |
" Art. 13/1.Dit hoofdstuk regelt het gebruik van camera's door de |
" Art. 13/1.Dit hoofdstuk regelt het gebruik van camera's door de |
operationele diensten van de civiele veiligheid in het kader van hun | operationele diensten van de civiele veiligheid in het kader van hun |
opdrachten. | opdrachten. |
Dit hoofdstuk is niet van toepassing op: | Dit hoofdstuk is niet van toepassing op: |
1° camera's met het oog op de bewaking van de arbeidsplaats met als | 1° camera's met het oog op de bewaking van de arbeidsplaats met als |
doel de arbeid van het personeel te controleren; | doel de arbeid van het personeel te controleren; |
2° bewakingscamera's zoals bedoeld in de wet van 21 maart 2007 tot | 2° bewakingscamera's zoals bedoeld in de wet van 21 maart 2007 tot |
regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's. | regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's. |
Bij gebruik van eenzelfde camerasysteem voor de in dit hoofdstuk | Bij gebruik van eenzelfde camerasysteem voor de in dit hoofdstuk |
bedoelde doeleinden en voor de doeleinden van de camera's bedoeld in | bedoelde doeleinden en voor de doeleinden van de camera's bedoeld in |
het tweede lid, zijn de verschillende wetgevingen tegelijkertijd van | het tweede lid, zijn de verschillende wetgevingen tegelijkertijd van |
toepassing." | toepassing." |
Art. 4.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/2 ingevoegd, |
Art. 4.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/2 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/2.Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt verstaan |
" Art. 13/2.Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt verstaan |
onder: | onder: |
1° de Verordening: de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees | 1° de Verordening: de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees |
Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van | Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van |
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens | natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens |
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking | en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking |
van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming); | van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming); |
2° het koninklijk besluit betreffende de noodplanning: het koninklijk | 2° het koninklijk besluit betreffende de noodplanning: het koninklijk |
besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van | besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van |
noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende | noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende |
de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van | de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van |
crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer | crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer |
op nationaal niveau vereisen; | op nationaal niveau vereisen; |
3° mobiele camera: de camera die wordt verplaatst tijdens het gebruik | 3° mobiele camera: de camera die wordt verplaatst tijdens het gebruik |
ervan; | ervan; |
4° permanent vaste camera: de camera die voor onbeperkte duur op een | 4° permanent vaste camera: de camera die voor onbeperkte duur op een |
bepaalde plaats wordt opgesteld; | bepaalde plaats wordt opgesteld; |
5° tijdelijk vaste camera: de camera die voor een beperkte tijd op een | 5° tijdelijk vaste camera: de camera die voor een beperkte tijd op een |
plaats wordt opgesteld; | plaats wordt opgesteld; |
6° niet-besloten plaats: elke plaats die niet door een omsluiting is | 6° niet-besloten plaats: elke plaats die niet door een omsluiting is |
afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de | afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de |
openbare wegen die beheerd worden door de openbare overheden bevoegd | openbare wegen die beheerd worden door de openbare overheden bevoegd |
voor het wegbeheer; | voor het wegbeheer; |
7° voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of elke | 7° voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of elke |
door een omsluiting afgebakende plaats, bestemd voor het gebruik door | door een omsluiting afgebakende plaats, bestemd voor het gebruik door |
het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt; | het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt; |
8° niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of | 8° niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of |
elke door een omsluiting afgebakende plaats die uitsluitend bestemd is | elke door een omsluiting afgebakende plaats die uitsluitend bestemd is |
voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers; | voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers; |
9° omsluiting: afbakening van een plaats bestaande uit minstens een | 9° omsluiting: afbakening van een plaats bestaande uit minstens een |
duidelijke visuele afscheiding of een aanduiding waardoor de plaatsen | duidelijke visuele afscheiding of een aanduiding waardoor de plaatsen |
duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden. | duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden. |
Het gebruik van camera's die op het lichaam worden gedragen wordt | Het gebruik van camera's die op het lichaam worden gedragen wordt |
uitgesloten van het toepassingsgebied van dit hoofdstuk, met | uitgesloten van het toepassingsgebied van dit hoofdstuk, met |
uitzondering van camera's die uitsluitend worden gebruikt voor het | uitzondering van camera's die uitsluitend worden gebruikt voor het |
maken van thermische beeldvorming." | maken van thermische beeldvorming." |
Art. 5.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/3 ingevoegd, |
Art. 5.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/3 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/3.In het kader van de opdrachten vermeld in artikel 11, is |
" Art. 13/3.In het kader van de opdrachten vermeld in artikel 11, is |
het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele | het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele |
veiligheid beperkt: | veiligheid beperkt: |
1° in de niet-besloten plaatsen: tot de tijdelijk vaste of mobiele | 1° in de niet-besloten plaatsen: tot de tijdelijk vaste of mobiele |
camera's, tijdens de duur van de interventie; | camera's, tijdens de duur van de interventie; |
2° in de niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen: tot de | 2° in de niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen: tot de |
tijdelijk vaste of mobiele camera's, tijdens de duur van de | tijdelijk vaste of mobiele camera's, tijdens de duur van de |
interventie; | interventie; |
3° in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij | 3° in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij |
niet de beheerder zijn: tot de tijdelijk vaste of mobiele camera's, | niet de beheerder zijn: tot de tijdelijk vaste of mobiele camera's, |
tijdens de duur van de interventie. | tijdens de duur van de interventie. |
In afwijking van het eerste lid kunnen de operationele diensten van de | In afwijking van het eerste lid kunnen de operationele diensten van de |
civiele veiligheid op plaatsen die een bijzonder risico op een | civiele veiligheid op plaatsen die een bijzonder risico op een |
incident inhouden, uitzonderlijk gebruikmaken van tijdelijk of | incident inhouden, uitzonderlijk gebruikmaken van tijdelijk of |
permanent vaste camera's buiten de interventie om het risico te | permanent vaste camera's buiten de interventie om het risico te |
monitoren en een incident te voorkomen of te beheren. De eigenaar of | monitoren en een incident te voorkomen of te beheren. De eigenaar of |
beheerder van de plaats moet zijn voorafgaande schriftelijke | beheerder van de plaats moet zijn voorafgaande schriftelijke |
toestemming hebben gegeven. De camera's worden enkel gericht op de te | toestemming hebben gegeven. De camera's worden enkel gericht op de te |
bewaken plaatsen. Indien toch een gedeelte van de plaats die eraan | bewaken plaatsen. Indien toch een gedeelte van de plaats die eraan |
grenst zichtbaar is, worden de beelden van die plaats automatisch | grenst zichtbaar is, worden de beelden van die plaats automatisch |
onherkenbaar gemaakt. | onherkenbaar gemaakt. |
De Koning bepaalt de plaatsen waar en de omstandigheden waarin de | De Koning bepaalt de plaatsen waar en de omstandigheden waarin de |
tijdelijk of permanent vaste camera's buiten de interventie kunnen | tijdelijk of permanent vaste camera's buiten de interventie kunnen |
worden gebruikt om een bijzonder risico te monitoren en een incident | worden gebruikt om een bijzonder risico te monitoren en een incident |
te voorkomen of te beheren." | te voorkomen of te beheren." |
Art. 6.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/4 ingevoegd, |
Art. 6.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/4 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/4.De mobiele en tijdelijk vaste camera's mogen geluid |
" Art. 13/4.De mobiele en tijdelijk vaste camera's mogen geluid |
registreren wanneer dat aanvullende informatie oplevert die | registreren wanneer dat aanvullende informatie oplevert die |
noodzakelijk is voor het beheer van de interventie. De op het terrein | noodzakelijk is voor het beheer van de interventie. De op het terrein |
aanwezige leider van de operationele dienst van de civiele veiligheid | aanwezige leider van de operationele dienst van de civiele veiligheid |
beslist over het activeren van de camera en over de registratie van | beslist over het activeren van de camera en over de registratie van |
geluid, binnen de grenzen van de toestemming bedoeld in artikel 13/6." | geluid, binnen de grenzen van de toestemming bedoeld in artikel 13/6." |
Art. 7.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/5 ingevoegd, |
Art. 7.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/5 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/5.§ 1. In het kader van de opdrachten omschreven in artikel |
" Art. 13/5.§ 1. In het kader van de opdrachten omschreven in artikel |
11, kunnen de operationele diensten van de civiele veiligheid camera's | 11, kunnen de operationele diensten van de civiele veiligheid camera's |
gebruiken voor de volgende doeleinden: | gebruiken voor de volgende doeleinden: |
1° het verkrijgen van een overzicht en het in kaart brengen van het | 1° het verkrijgen van een overzicht en het in kaart brengen van het |
interventieterrein, het evalueren van de situatie en het opvolgen van | interventieterrein, het evalueren van de situatie en het opvolgen van |
de evolutie van het incident met het oog op het beheer ervan; | de evolutie van het incident met het oog op het beheer ervan; |
2° het op een preventieve manier bewaken van het interventieterrein of | 2° het op een preventieve manier bewaken van het interventieterrein of |
bepaalde plaatsen die een bijzonder risico inhouden; | bepaalde plaatsen die een bijzonder risico inhouden; |
3° het herkennen van voorwerpen, lichamen of incidenten; | 3° het herkennen van voorwerpen, lichamen of incidenten; |
4° het beschermen van het personeel; | 4° het beschermen van het personeel; |
5° het maken van beelden en/of geluidsopnames in het kader van de | 5° het maken van beelden en/of geluidsopnames in het kader van de |
noodplanning en het beheer van noodsituaties, bedoeld in artikel 1, 3° | noodplanning en het beheer van noodsituaties, bedoeld in artikel 1, 3° |
en 4°, en in artikel 3 van het koninklijk besluit betreffende de | en 4°, en in artikel 3 van het koninklijk besluit betreffende de |
noodplanning. | noodplanning. |
Het interventieterrein bedoeld in het eerste lid, 1° en 2°, is de | Het interventieterrein bedoeld in het eerste lid, 1° en 2°, is de |
interventiezone bedoeld in artikel 38, §§ 1 en 2, van het koninklijk | interventiezone bedoeld in artikel 38, §§ 1 en 2, van het koninklijk |
besluit betreffende de noodplanning. | besluit betreffende de noodplanning. |
§ 2. Verdere verwerking van de beelden en geluidsopnames is enkel | § 2. Verdere verwerking van de beelden en geluidsopnames is enkel |
toegestaan voor de volgende doeleinden: | toegestaan voor de volgende doeleinden: |
1° het evalueren van een interventie; | 1° het evalueren van een interventie; |
2° het beschikken over bewijsmateriaal in geval van geschillen voor de | 2° het beschikken over bewijsmateriaal in geval van geschillen voor de |
bevoegde administratieve of gerechtelijke rechtbanken; | bevoegde administratieve of gerechtelijke rechtbanken; |
3° het beschikken over archieven met beeld- en geluidsmateriaal, nadat | 3° het beschikken over archieven met beeld- en geluidsmateriaal, nadat |
dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening, onverminderd de | dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening, onverminderd de |
archiefwet van 24 juni 1955; | archiefwet van 24 juni 1955; |
4° voor didactische en pedagogische doeleinden in het kader van de | 4° voor didactische en pedagogische doeleinden in het kader van de |
opleiding van de leden van de operationele diensten van de civiele | opleiding van de leden van de operationele diensten van de civiele |
veiligheid, nadat dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de | veiligheid, nadat dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de |
Verordening; | Verordening; |
5° het sensibiliseren en informeren van de bevolking, nadat dit | 5° het sensibiliseren en informeren van de bevolking, nadat dit |
geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening. | geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening. |
§ 3. Zonder afbreuk te doen aan de toepassing van de wet van 21 maart | § 3. Zonder afbreuk te doen aan de toepassing van de wet van 21 maart |
2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van | 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van |
bewakingscamera's, mogen persoonsgegevens verzameld met de in dit | bewakingscamera's, mogen persoonsgegevens verzameld met de in dit |
hoofdstuk beoogde camera's enkel worden verwerkt voor zover deze | hoofdstuk beoogde camera's enkel worden verwerkt voor zover deze |
verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdrachten | verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdrachten |
vermeld in artikel 11. | vermeld in artikel 11. |
§ 4. De camera's moeten zichtbaar zijn en mogen niet op zodanige wijze | § 4. De camera's moeten zichtbaar zijn en mogen niet op zodanige wijze |
worden gebruikt dat het mogelijk wordt om gegevens te verwerken | worden gebruikt dat het mogelijk wordt om gegevens te verwerken |
betreffende de intimiteit van een persoon of betreffende ras of | betreffende de intimiteit van een persoon of betreffende ras of |
etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of | etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of |
levensbeschouwelijke overtuigingen, het lidmaatschap van een vakbond, | levensbeschouwelijke overtuigingen, het lidmaatschap van een vakbond, |
evenals genetische gegevens of gegevens met betrekking tot het | evenals genetische gegevens of gegevens met betrekking tot het |
seksueel gedrag of de seksuele geaardheid van een natuurlijke persoon. | seksueel gedrag of de seksuele geaardheid van een natuurlijke persoon. |
Het gebruik van camera's die in staat zijn om biometrische gegevens | Het gebruik van camera's die in staat zijn om biometrische gegevens |
van personen te verwerken, is toegestaan wanneer het noodzakelijk is | van personen te verwerken, is toegestaan wanneer het noodzakelijk is |
om de aanwezigheid van personen vast te stellen binnen het | om de aanwezigheid van personen vast te stellen binnen het |
interventieterrein, maar die aanwezigheid niet is vast te stellen met | interventieterrein, maar die aanwezigheid niet is vast te stellen met |
traditionele camera's of door de aanwezige hulpverleners, of wanneer | traditionele camera's of door de aanwezige hulpverleners, of wanneer |
de gezondheidstoestand van personen aanwezig op het interventieterrein | de gezondheidstoestand van personen aanwezig op het interventieterrein |
moet worden vastgesteld om te kunnen bepalen welke medische hulp | moet worden vastgesteld om te kunnen bepalen welke medische hulp |
noodzakelijk is. Het gebruik van biometrische gegevens is strikt | noodzakelijk is. Het gebruik van biometrische gegevens is strikt |
gelimiteerd tot thermische beelden, alsook beelden die de morfologie | gelimiteerd tot thermische beelden, alsook beelden die de morfologie |
van een persoon kunnen bepalen. Elke andere vorm van verwerking van | van een persoon kunnen bepalen. Elke andere vorm van verwerking van |
biometrische gegevens is verboden. | biometrische gegevens is verboden. |
Het gebruik van enige vorm van gezichtsherkenningsprogramma's of enige | Het gebruik van enige vorm van gezichtsherkenningsprogramma's of enige |
andere programma's die door koppeling met een andere databank de | andere programma's die door koppeling met een andere databank de |
unieke identificatie mogelijk maken is verboden. De beelden bedoeld in | unieke identificatie mogelijk maken is verboden. De beelden bedoeld in |
het tweede lid mogen ook niet verder worden verwerkt voor enig ander | het tweede lid mogen ook niet verder worden verwerkt voor enig ander |
doeleinde, en dienen na de interventie onmiddellijk te worden gewist, | doeleinde, en dienen na de interventie onmiddellijk te worden gewist, |
behoudens in de gevallen bij de wet bepaald. | behoudens in de gevallen bij de wet bepaald. |
§ 5. De camera's mogen niet worden gebruikt om een personeelslid | § 5. De camera's mogen niet worden gebruikt om een personeelslid |
individueel te evalueren noch om een tuchtvordering in te stellen." | individueel te evalueren noch om een tuchtvordering in te stellen." |
Art. 8.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/6 ingevoegd, |
Art. 8.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/6 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/6.§ 1. Om camera's te kunnen gebruiken binnen de grenzen van |
" Art. 13/6.§ 1. Om camera's te kunnen gebruiken binnen de grenzen van |
dit hoofdstuk, moeten de hulpverleningszones de toestemming verkrijgen | dit hoofdstuk, moeten de hulpverleningszones de toestemming verkrijgen |
van de zoneraad en moeten de operationele eenheden van de Civiele | van de zoneraad en moeten de operationele eenheden van de Civiele |
Bescherming de toestemming verkrijgen van de minister of zijn | Bescherming de toestemming verkrijgen van de minister of zijn |
gemachtigde. | gemachtigde. |
Om deze toestemming te verkrijgen wordt er een aanvraag ingediend bij | Om deze toestemming te verkrijgen wordt er een aanvraag ingediend bij |
de in het eerste lid aangewezen bevoegde overheid door: | de in het eerste lid aangewezen bevoegde overheid door: |
1° de zonecommandant, voor wat betreft de hulpverleningszone; | 1° de zonecommandant, voor wat betreft de hulpverleningszone; |
2° de voorzitter van het Directiecomité van de Federale | 2° de voorzitter van het Directiecomité van de Federale |
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat betreft een operationele | Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat betreft een operationele |
eenheid van de Civiele Bescherming. | eenheid van de Civiele Bescherming. |
§ 2. Bij de aanvraag tot toestemming doet de zonecommandant of de | § 2. Bij de aanvraag tot toestemming doet de zonecommandant of de |
voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst | voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst |
Binnenlandse Zaken een voorstel van het te gebruiken type camera | Binnenlandse Zaken een voorstel van het te gebruiken type camera |
vermeld in artikel 13/2, van de nagestreefde doeleinden vermeld in | vermeld in artikel 13/2, van de nagestreefde doeleinden vermeld in |
artikel 13/5 evenals van de gebruiksmodaliteiten van de camera's, | artikel 13/5 evenals van de gebruiksmodaliteiten van de camera's, |
waaronder de noodzaak om al dan niet geluid op te nemen. | waaronder de noodzaak om al dan niet geluid op te nemen. |
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van de | De aanvraag houdt rekening met de resultaten van de |
gegevensbeschermingseffectbeoordeling vermeld in artikel 13/12. | gegevensbeschermingseffectbeoordeling vermeld in artikel 13/12. |
§ 3. Bij het verlenen van de toestemming bepaalt de zoneraad of de | § 3. Bij het verlenen van de toestemming bepaalt de zoneraad of de |
minister welk type camera vermeld in artikel 13/2 gebruikt mag worden, | minister welk type camera vermeld in artikel 13/2 gebruikt mag worden, |
welke de nagestreefde doeleinden vermeld in artikel 13/5 zijn evenals | welke de nagestreefde doeleinden vermeld in artikel 13/5 zijn evenals |
de gebruiksmodaliteiten van de camera's, waaronder de opname van | de gebruiksmodaliteiten van de camera's, waaronder de opname van |
geluid. | geluid. |
Indien de hulpverleningszone of de operationele eenheid van de Civiele | Indien de hulpverleningszone of de operationele eenheid van de Civiele |
Bescherming andere types camera's wil gebruiken dan deze bedoeld in de | Bescherming andere types camera's wil gebruiken dan deze bedoeld in de |
toestemming, of de doeleinden of gebruiksmodaliteiten van bepaalde | toestemming, of de doeleinden of gebruiksmodaliteiten van bepaalde |
camera's wil wijzigen, wordt een nieuwe toestemming aangevraagd | camera's wil wijzigen, wordt een nieuwe toestemming aangevraagd |
overeenkomstig §§ 1 en 2. | overeenkomstig §§ 1 en 2. |
§ 4. De toestemming van de zoneraad geldt ook wanneer de | § 4. De toestemming van de zoneraad geldt ook wanneer de |
hulpverleningszone buiten haar grondgebied intervenieert in het kader | hulpverleningszone buiten haar grondgebied intervenieert in het kader |
van het principe van de snelste adequate hulp of in het kader van | van het principe van de snelste adequate hulp of in het kader van |
versterking. | versterking. |
§ 5. De toestemming van de zoneraad wordt minstens bekendgemaakt via | § 5. De toestemming van de zoneraad wordt minstens bekendgemaakt via |
de website van de hulpverleningszone. De toestemming van de minister | de website van de hulpverleningszone. De toestemming van de minister |
of zijn gemachtigde wordt minstens bekendgemaakt op de website van de | of zijn gemachtigde wordt minstens bekendgemaakt op de website van de |
Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken en | Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken en |
in het Belgisch Staatsblad. | in het Belgisch Staatsblad. |
De toestemming van de zoneraad wordt bovendien schriftelijk meegedeeld | De toestemming van de zoneraad wordt bovendien schriftelijk meegedeeld |
aan de gemeenten en politiezones die door de hulpverleningszone worden | aan de gemeenten en politiezones die door de hulpverleningszone worden |
gedekt." | gedekt." |
Art. 9.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/7 ingevoegd, |
Art. 9.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/7 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/7.De beelden en geluidsopnames worden maximum een maand |
" Art. 13/7.De beelden en geluidsopnames worden maximum een maand |
bewaard, te rekenen vanaf hun registratie, met uitzondering van de | bewaard, te rekenen vanaf hun registratie, met uitzondering van de |
beelden en geluidsopnames die nuttig zijn voor het onderzoek en de | beelden en geluidsopnames die nuttig zijn voor het onderzoek en de |
evaluatie van interventies, die gedurende maximum twaalf maanden | evaluatie van interventies, die gedurende maximum twaalf maanden |
bewaard kunnen worden. Na afloop van deze termijn worden de beelden en | bewaard kunnen worden. Na afloop van deze termijn worden de beelden en |
geluidsopnames verwijderd of geanonimiseerd indien deze bewaard worden | geluidsopnames verwijderd of geanonimiseerd indien deze bewaard worden |
voor opleidings-, sensibiliserings- of informatieve doeleinden. | voor opleidings-, sensibiliserings- of informatieve doeleinden. |
Indien de beelden en geluidsopnames die overeenkomstig het eerste lid | Indien de beelden en geluidsopnames die overeenkomstig het eerste lid |
gedurende maximaal twaalf maanden worden bewaard, persoonsgegevens | gedurende maximaal twaalf maanden worden bewaard, persoonsgegevens |
bevatten, worden de betrokken personen erover ingelicht dat hun | bevatten, worden de betrokken personen erover ingelicht dat hun |
gegevens met het oog op de evaluatie van interventies worden verwerkt | gegevens met het oog op de evaluatie van interventies worden verwerkt |
en kunnen zij er, in voorkomend geval, schriftelijk bezwaar tegen | en kunnen zij er, in voorkomend geval, schriftelijk bezwaar tegen |
maken bij de verwerkingsverantwoordelijke van de hulpverleningszone of | maken bij de verwerkingsverantwoordelijke van de hulpverleningszone of |
van de operationele eenheid van de Civiele Bescherming. | van de operationele eenheid van de Civiele Bescherming. |
De beelden en geluidsopnames worden door de | De beelden en geluidsopnames worden door de |
verwerkingsverantwoordelijke bewaard op een gegevensdrager die | verwerkingsverantwoordelijke bewaard op een gegevensdrager die |
beveiligd is volgens de beginselen van gegevensbescherming door | beveiligd is volgens de beginselen van gegevensbescherming door |
ontwerp en gegevensbescherming door standaardinstellingen.". | ontwerp en gegevensbescherming door standaardinstellingen.". |
Art. 10.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/8 ingevoegd, |
Art. 10.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/8 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/8.§ 1. De beelden en geluidsopnames gemaakt overeenkomstig |
" Art. 13/8.§ 1. De beelden en geluidsopnames gemaakt overeenkomstig |
dit hoofdstuk kunnen in real time of tijdens een incident worden | dit hoofdstuk kunnen in real time of tijdens een incident worden |
gedeeld met: | gedeeld met: |
1° de personeelsleden van de operationele diensten van de civiele | 1° de personeelsleden van de operationele diensten van de civiele |
veiligheid die daartoe werden aangewezen door de zonecommandant of de | veiligheid die daartoe werden aangewezen door de zonecommandant of de |
eenheidschef; | eenheidschef; |
2° de verschillende disciplines, overlegorganen en | 2° de verschillende disciplines, overlegorganen en |
coördinatiestructuren vermeld in de artikelen 9, 10, 12, 17 tot 22, 32 | coördinatiestructuren vermeld in de artikelen 9, 10, 12, 17 tot 22, 32 |
en 33 van het koninklijk besluit betreffende de noodplanning; | en 33 van het koninklijk besluit betreffende de noodplanning; |
3° de personen die voor de uitoefening van hun taken een meldkamer | 3° de personen die voor de uitoefening van hun taken een meldkamer |
delen met het personeel van de operationele diensten van de civiele | delen met het personeel van de operationele diensten van de civiele |
veiligheid en voor wie het noodzakelijk is er kennis van te nemen, met | veiligheid en voor wie het noodzakelijk is er kennis van te nemen, met |
uitzondering van de politiediensten; | uitzondering van de politiediensten; |
4° de personen, andere dan de personen bedoeld in de bepalingen onder | 4° de personen, andere dan de personen bedoeld in de bepalingen onder |
1° tot 3°, die omwille van hun bijzondere kennis of expertise die | 1° tot 3°, die omwille van hun bijzondere kennis of expertise die |
noodzakelijk is voor de interventie worden uitgenodigd in de | noodzakelijk is voor de interventie worden uitgenodigd in de |
overlegorganen of coördinatiestructuren. | overlegorganen of coördinatiestructuren. |
§ 2. In het kader van de doeleinden bedoeld in artikel 13/5, § 1, is | § 2. In het kader van de doeleinden bedoeld in artikel 13/5, § 1, is |
de toegang tot de beelden en indien nodig tot de geluidsopnames, in | de toegang tot de beelden en indien nodig tot de geluidsopnames, in |
real time of tijdens een incident enkel toegestaan om het de bevoegde | real time of tijdens een incident enkel toegestaan om het de bevoegde |
overheden of disciplines mogelijk te maken de veiligheid bij | overheden of disciplines mogelijk te maken de veiligheid bij |
belangrijke evenementen te coördineren en om de evolutie van een | belangrijke evenementen te coördineren en om de evolutie van een |
incident op te volgen en het beheer ervan te coördineren. | incident op te volgen en het beheer ervan te coördineren. |
Het in real time of tijdens een incident bekijken en beluisteren | Het in real time of tijdens een incident bekijken en beluisteren |
gebeurt steeds onder toezicht van het personeel van de operationele | gebeurt steeds onder toezicht van het personeel van de operationele |
diensten van de civiele veiligheid. | diensten van de civiele veiligheid. |
§ 3. De operationele diensten van de civiele veiligheid zijn | § 3. De operationele diensten van de civiele veiligheid zijn |
gerechtigd om, overeenkomstig de doeleinden vermeld in artikel 13/5, | gerechtigd om, overeenkomstig de doeleinden vermeld in artikel 13/5, |
in real time of tijdens of na een incident, beelden en geluidsopnames | in real time of tijdens of na een incident, beelden en geluidsopnames |
te bekijken en te beluisteren die werden gemaakt door andere overheden | te bekijken en te beluisteren die werden gemaakt door andere overheden |
of diensten of door de disciplines vermeld in het koninklijk besluit | of diensten of door de disciplines vermeld in het koninklijk besluit |
betreffende de noodplanning." | betreffende de noodplanning." |
Art. 11.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/9 ingevoegd, |
Art. 11.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/9 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/9.§ 1. Binnen de operationele diensten van de civiele |
" Art. 13/9.§ 1. Binnen de operationele diensten van de civiele |
veiligheid is de toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames | veiligheid is de toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames |
beperkt tot de personen die deze nodig hebben voor de uitoefening van | beperkt tot de personen die deze nodig hebben voor de uitoefening van |
hun opdracht en voor een van de doeleinden vermeld in artikel 13/5. | hun opdracht en voor een van de doeleinden vermeld in artikel 13/5. |
De zonecommandant voor wat de hulpverleningszone betreft, en de | De zonecommandant voor wat de hulpverleningszone betreft, en de |
eenheidschef voor wat de operationele eenheid van de Civiele | eenheidschef voor wat de operationele eenheid van de Civiele |
Bescherming betreft, beslissen wie toegang krijgt tot de bewaarde | Bescherming betreft, beslissen wie toegang krijgt tot de bewaarde |
beelden en geluidsopnames. De toegang wordt beperkt tot de | beelden en geluidsopnames. De toegang wordt beperkt tot de |
noodzakelijke beelden en geluidsopnames en wordt beveiligd door de | noodzakelijke beelden en geluidsopnames en wordt beveiligd door de |
nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder | nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder |
de registratie van de datum en het uur van de toegang, de identiteit | de registratie van de datum en het uur van de toegang, de identiteit |
van de persoon die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en/of | van de persoon die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en/of |
de geluidsopnames die werden beluisterd en de concrete redenen voor de | de geluidsopnames die werden beluisterd en de concrete redenen voor de |
toegang. | toegang. |
§ 2. De toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames voor | § 2. De toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames voor |
personen die geen deel uitmaken van de operationele diensten van de | personen die geen deel uitmaken van de operationele diensten van de |
civiele veiligheid, is enkel toegestaan indien dit noodzakelijk is | civiele veiligheid, is enkel toegestaan indien dit noodzakelijk is |
voor de vaststelling, de uitoefening of de verdediging van een recht | voor de vaststelling, de uitoefening of de verdediging van een recht |
in rechte of voor de uitvoering van de wettelijke opdrachten van deze | in rechte of voor de uitvoering van de wettelijke opdrachten van deze |
overheden, diensten of disciplines en binnen de grenzen van de | overheden, diensten of disciplines en binnen de grenzen van de |
reglementering die op hen van toepassing is inzake het gebruik van | reglementering die op hen van toepassing is inzake het gebruik van |
gegevens. De toegang wordt beperkt tot de noodzakelijke beelden en | gegevens. De toegang wordt beperkt tot de noodzakelijke beelden en |
geluidsopnames en wordt beveiligd door de nodige specifieke | geluidsopnames en wordt beveiligd door de nodige specifieke |
organisatorische en technische maatregelen waaronder de registratie | organisatorische en technische maatregelen waaronder de registratie |
van de datum en het uur van de toegang, de identiteit van de persoon | van de datum en het uur van de toegang, de identiteit van de persoon |
die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en de geluidsopnames | die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en de geluidsopnames |
die werden beluisterd en de concrete redenen voor de toegang." | die werden beluisterd en de concrete redenen voor de toegang." |
Art. 12.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/10 ingevoegd, |
Art. 12.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/10 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/10.Iedere persoon die niet gebonden is door het |
" Art. 13/10.Iedere persoon die niet gebonden is door het |
beroepsgeheim vermeld in de artikelen 458 en 458bis van het | beroepsgeheim vermeld in de artikelen 458 en 458bis van het |
Strafwetboek en die toegang krijgt tot de beelden en geluidopnames, is | Strafwetboek en die toegang krijgt tot de beelden en geluidopnames, is |
onderworpen aan een discretieplicht. | onderworpen aan een discretieplicht. |
Het niet naleven van de discretieplicht vormt een tuchtrechtelijke | Het niet naleven van de discretieplicht vormt een tuchtrechtelijke |
inbreuk." | inbreuk." |
Art. 13.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/11 ingevoegd, |
Art. 13.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/11 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/11.Bij de doorgifte van beelden en/of geluidsopnames door de |
" Art. 13/11.Bij de doorgifte van beelden en/of geluidsopnames door de |
operationele eenheden van de Civiele Bescherming naar andere personen | operationele eenheden van de Civiele Bescherming naar andere personen |
dan bedoeld in artikel 13/8, § 1 met een ander doel dan beoogd in | dan bedoeld in artikel 13/8, § 1 met een ander doel dan beoogd in |
artikel 13/8, § 2, sluit de verwerkingsverantwoordelijke een | artikel 13/8, § 2, sluit de verwerkingsverantwoordelijke een |
protocolakkoord met de ontvanger van de doorgegeven | protocolakkoord met de ontvanger van de doorgegeven |
niet-geanonimiseerde beelden en/of geluidopnames, overeenkomstig | niet-geanonimiseerde beelden en/of geluidopnames, overeenkomstig |
artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van | artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van |
natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van | natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van |
persoonsgegevens, indien deze doorgifte gebeurt als volgt: | persoonsgegevens, indien deze doorgifte gebeurt als volgt: |
1° hetzij op recurrente wijze aan een andere in België gelegen | 1° hetzij op recurrente wijze aan een andere in België gelegen |
overheid of instelling, | overheid of instelling, |
2° hetzij eenmalig aan een andere in België gelegen overheid of | 2° hetzij eenmalig aan een andere in België gelegen overheid of |
instelling die niet gemachtigd is om ze te ontvangen krachtens een | instelling die niet gemachtigd is om ze te ontvangen krachtens een |
wettelijke opdracht." | wettelijke opdracht." |
Art. 14.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/12 ingevoegd, |
Art. 14.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/12 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/12.De zonecommandant, voor wat de hulpverleningszone |
" Art. 13/12.De zonecommandant, voor wat de hulpverleningszone |
betreft, en de voorzitter van het Directiecomité van de Federale | betreft, en de voorzitter van het Directiecomité van de Federale |
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheden | Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheden |
van de Civiele Bescherming betreft, zijn de | van de Civiele Bescherming betreft, zijn de |
verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens die verkregen | verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens die verkregen |
werden via de camera's. | werden via de camera's. |
De verwerkingsverantwoordelijke voert, overeenkomstig artikel 35 van | De verwerkingsverantwoordelijke voert, overeenkomstig artikel 35 van |
de Verordening, wanneer de hulpverleningszone of de operationele | de Verordening, wanneer de hulpverleningszone of de operationele |
eenheid van de Civiele Bescherming beslist tot het invoeren van het | eenheid van de Civiele Bescherming beslist tot het invoeren van het |
gebruik van camera's, een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uit | gebruik van camera's, een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uit |
waarin de effecten van de verwerking op de bescherming van de | waarin de effecten van de verwerking op de bescherming van de |
persoonsgegevens worden geïdentificeerd en beoordeeld. | persoonsgegevens worden geïdentificeerd en beoordeeld. |
Eenmaal de effectenbeoordeling uitgevoerd is, worden er interne | Eenmaal de effectenbeoordeling uitgevoerd is, worden er interne |
opleidingen georganiseerd om te verzekeren dat het personeel over de | opleidingen georganiseerd om te verzekeren dat het personeel over de |
vereiste kennis en richtlijnen beschikt voor de goede uitvoering van | vereiste kennis en richtlijnen beschikt voor de goede uitvoering van |
de opdrachten en voor de adequate verwerking van de gegevens." | de opdrachten en voor de adequate verwerking van de gegevens." |
Art. 15.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/13 ingevoegd, |
Art. 15.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/13 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/13.De verwerkingsverantwoordelijke houdt digitaal een |
" Art. 13/13.De verwerkingsverantwoordelijke houdt digitaal een |
register bij met de lijst van de camera's die zijn toegestaan, sinds | register bij met de lijst van de camera's die zijn toegestaan, sinds |
wanneer en voor welke doeleinden, evenals een register waarin elk | wanneer en voor welke doeleinden, evenals een register waarin elk |
cameragebruik binnen de betrokken operationele dienst van de civiele | cameragebruik binnen de betrokken operationele dienst van de civiele |
veiligheid wordt opgenomen. | veiligheid wordt opgenomen. |
Voor elk gebruik worden de volgende gegevens opgenomen in het | Voor elk gebruik worden de volgende gegevens opgenomen in het |
register: | register: |
1° de vermelding van de plaats; | 1° de vermelding van de plaats; |
2° het gebruikte type camera en hun plaats, desgevallend aangegeven op | 2° het gebruikte type camera en hun plaats, desgevallend aangegeven op |
een plan; | een plan; |
3° de beschrijving van de bewaakte zones en de gebruiksperiodes; | 3° de beschrijving van de bewaakte zones en de gebruiksperiodes; |
4° de voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar of | 4° de voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar of |
beheerder van de plaats in de in artikel 13/3, tweede lid bedoelde | beheerder van de plaats in de in artikel 13/3, tweede lid bedoelde |
gevallen; | gevallen; |
5° de plaats waar de beelden worden verwerkt; | 5° de plaats waar de beelden worden verwerkt; |
6° het feit dat het in real time of tijdens het incident bekijken van | 6° het feit dat het in real time of tijdens het incident bekijken van |
de beelden al dan niet wordt georganiseerd en, in voorkomend geval, de | de beelden al dan niet wordt georganiseerd en, in voorkomend geval, de |
manier waarop dit wordt georganiseerd; | manier waarop dit wordt georganiseerd; |
7° de personen die in het kader van de artikelen 13/8 en 13/9 kennis | 7° de personen die in het kader van de artikelen 13/8 en 13/9 kennis |
hebben genomen van de beelden en geluidsopnames; | hebben genomen van de beelden en geluidsopnames; |
8° het ogenblik en de plaats van deze kennisneming; | 8° het ogenblik en de plaats van deze kennisneming; |
9° de redenen van deze kennisneming; | 9° de redenen van deze kennisneming; |
10° de personen die toegang hebben gekregen tot het register." | 10° de personen die toegang hebben gekregen tot het register." |
Art. 16.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/14 ingevoegd, |
Art. 16.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/14 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/14.Het gebruik van camera's wordt aangegeven met het |
" Art. 13/14.Het gebruik van camera's wordt aangegeven met het |
pictogram vastgesteld in de bijlage bij het koninklijk besluit van 10 | pictogram vastgesteld in de bijlage bij het koninklijk besluit van 10 |
februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven | februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven |
dat er camerabewaking plaatsvindt. Het pictogram wordt aangebracht in | dat er camerabewaking plaatsvindt. Het pictogram wordt aangebracht in |
de onmiddellijke nabijheid van de camera en op alle voertuigen van de | de onmiddellijke nabijheid van de camera en op alle voertuigen van de |
dienst die zijn uitgerust met een camera. | dienst die zijn uitgerust met een camera. |
Wanneer het materieel onmogelijk is een pictogram in de onmiddellijke | Wanneer het materieel onmogelijk is een pictogram in de onmiddellijke |
nabijheid van een camera aan te brengen, wordt het cameragebruik | nabijheid van een camera aan te brengen, wordt het cameragebruik |
aangegeven met een mondelinge verwittiging. | aangegeven met een mondelinge verwittiging. |
Daarnaast wordt het gebruik van camera's minstens bekendgemaakt via de | Daarnaast wordt het gebruik van camera's minstens bekendgemaakt via de |
website van de zone, voor wat de hulpverleningszone betreft en via de | website van de zone, voor wat de hulpverleningszone betreft en via de |
website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD | website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD |
Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheid van de Civiele | Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheid van de Civiele |
Bescherming betreft." | Bescherming betreft." |
Art. 17.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/15 ingevoegd, |
Art. 17.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/15 ingevoegd, |
luidende: | luidende: |
" Art. 13/15.Iedere gefilmde en identificeerbare persoon heeft een |
" Art. 13/15.Iedere gefilmde en identificeerbare persoon heeft een |
recht van toegang tot de beelden en geluidsopnames, overeenkomstig | recht van toegang tot de beelden en geluidsopnames, overeenkomstig |
artikel 15 van de Verordening. De gefilmde persoon richt daartoe een | artikel 15 van de Verordening. De gefilmde persoon richt daartoe een |
verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke. Dit verzoek bevat | verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke. Dit verzoek bevat |
voldoende gedetailleerde aanwijzingen om de betrokken beelden en/of | voldoende gedetailleerde aanwijzingen om de betrokken beelden en/of |
geluidsopnames precies te kunnen lokaliseren. | geluidsopnames precies te kunnen lokaliseren. |
De verwerkingsverantwoordelijke beantwoordt de vraag tot toegang door | De verwerkingsverantwoordelijke beantwoordt de vraag tot toegang door |
de gefilmde persoon ter plaatse de beelden te laten bekijken en/of de | de gefilmde persoon ter plaatse de beelden te laten bekijken en/of de |
geluidsopnames te laten beluisteren, onder toezicht van een | geluidsopnames te laten beluisteren, onder toezicht van een |
personeelslid van de operationele dienst van de civiele veiligheid, | personeelslid van de operationele dienst van de civiele veiligheid, |
evenals de vraag om er een kopie van te ontvangen. | evenals de vraag om er een kopie van te ontvangen. |
Om organisatorische redenen en in afwijking van het tweede lid, kan de | Om organisatorische redenen en in afwijking van het tweede lid, kan de |
verwerkingsverantwoordelijke ervoor kiezen om de gefilmde persoon | verwerkingsverantwoordelijke ervoor kiezen om de gefilmde persoon |
vanop afstand toegang te verlenen tot de beelden en/of de | vanop afstand toegang te verlenen tot de beelden en/of de |
geluidsopnames en om de gefilmde persoon er een kopie van te laten | geluidsopnames en om de gefilmde persoon er een kopie van te laten |
geworden. | geworden. |
De in het tweede en derde lid bedoelde toegang wordt beveiligd door de | De in het tweede en derde lid bedoelde toegang wordt beveiligd door de |
nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder | nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder |
de registratie van de identiteit van de persoon die toegang heeft | de registratie van de identiteit van de persoon die toegang heeft |
gevraagd, of het verzoek kon worden ingewilligd of om welke reden het | gevraagd, of het verzoek kon worden ingewilligd of om welke reden het |
werd geweigerd, het uur en de datum waarop de toegang werd verleend, | werd geweigerd, het uur en de datum waarop de toegang werd verleend, |
tot welke beelden en geluidsopnames de persoon toegang heeft gevraagd | tot welke beelden en geluidsopnames de persoon toegang heeft gevraagd |
en gekregen en of de toegang ter plaatse of vanop afstand werd | en gekregen en of de toegang ter plaatse of vanop afstand werd |
verleend. Het register van personen die toegang hebben gekregen tot de | verleend. Het register van personen die toegang hebben gekregen tot de |
beelden en de geluidsopnames, wordt door de | beelden en de geluidsopnames, wordt door de |
verwerkingsverantwoordelijke bewaard gedurende vijf jaar vanaf het | verwerkingsverantwoordelijke bewaard gedurende vijf jaar vanaf het |
moment van de aanvraag. | moment van de aanvraag. |
De verwerkingsverantwoordelijke bewaart de beelden en de | De verwerkingsverantwoordelijke bewaart de beelden en de |
geluidsopnames die het voorwerp uitmaken van het verzoek tot toegang | geluidsopnames die het voorwerp uitmaken van het verzoek tot toegang |
zolang dit nodig is voor de verwerking van het verzoek met een maximum | zolang dit nodig is voor de verwerking van het verzoek met een maximum |
van drie maanden te rekenen vanaf de indiening van het verzoek tot | van drie maanden te rekenen vanaf de indiening van het verzoek tot |
toegang en dit, desgevallend in afwijking van de bewaartermijn bepaald | toegang en dit, desgevallend in afwijking van de bewaartermijn bepaald |
in artikel 13/7. | in artikel 13/7. |
De verwerkingsverantwoordelijke weigert om een toegangsverzoek in te | De verwerkingsverantwoordelijke weigert om een toegangsverzoek in te |
willigen wanneer er gevaar bestaat voor de openbare veiligheid of een | willigen wanneer er gevaar bestaat voor de openbare veiligheid of een |
risico om inbreuk te plegen op de rechten en vrijheden van anderen of | risico om inbreuk te plegen op de rechten en vrijheden van anderen of |
wanneer de beelden en/of geluidsopnames waarop het verzoek betrekking | wanneer de beelden en/of geluidsopnames waarop het verzoek betrekking |
heeft, worden gebruikt in het kader van een strafprocedure. | heeft, worden gebruikt in het kader van een strafprocedure. |
De verwerkingsverantwoordelijke brengt de betrokken persoon zo snel | De verwerkingsverantwoordelijke brengt de betrokken persoon zo snel |
mogelijk, en in elk geval binnen een termijn van één maand te tellen | mogelijk, en in elk geval binnen een termijn van één maand te tellen |
vanaf de ontvangst van het verzoek, schriftelijk op de hoogte van het | vanaf de ontvangst van het verzoek, schriftelijk op de hoogte van het |
gevolg dat gegeven wordt aan zijn verzoek, de weigering en de redenen | gevolg dat gegeven wordt aan zijn verzoek, de weigering en de redenen |
van de weigering. Deze termijn kan met twee maanden worden verlengd, | van de weigering. Deze termijn kan met twee maanden worden verlengd, |
rekening houdend met de complexiteit van het verzoek en het aantal | rekening houdend met de complexiteit van het verzoek en het aantal |
verzoeken. De verwerkingsverantwoordelijke stelt de betrokken persoon | verzoeken. De verwerkingsverantwoordelijke stelt de betrokken persoon |
binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van deze | binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van deze |
verlenging en van de redenen van het uitstel. | verlenging en van de redenen van het uitstel. |
In geval van een weigering van een toegangsverzoek brengt de | In geval van een weigering van een toegangsverzoek brengt de |
verwerkingsverantwoordelijke de betrokken persoon op de hoogte van de | verwerkingsverantwoordelijke de betrokken persoon op de hoogte van de |
mogelijkheden om een klacht in te dienen bij de | mogelijkheden om een klacht in te dienen bij de |
Gegevensbeschermingsautoriteit en een rechterlijk beroep in te | Gegevensbeschermingsautoriteit en een rechterlijk beroep in te |
dienen." | dienen." |
Art. 18.In artikel 17 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wetten van |
Art. 18.In artikel 17 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wetten van |
21 december 2013, 9 november 2015 en 15 juli 2018, worden de volgende | 21 december 2013, 9 november 2015 en 15 juli 2018, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht: | wijzigingen aangebracht: |
a) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./1. vervangen als volgt: | a) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./1. vervangen als volgt: |
"2./1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9, 13/12 en 13/14;"; | "2./1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9, 13/12 en 13/14;"; |
b) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./2. ingevoegd: | b) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./2. ingevoegd: |
"2./2. artikel 23;"; | "2./2. artikel 23;"; |
c) in paragraaf 5 worden de woorden "artikel 13/6 en" ingevoegd tussen | c) in paragraaf 5 worden de woorden "artikel 13/6 en" ingevoegd tussen |
het woord "in" en de woorden "artikel 118"; | het woord "in" en de woorden "artikel 118"; |
d) in paragraaf 6 worden de bepalingen onder 1., 1/1., 1/2. en 1/3. | d) in paragraaf 6 worden de bepalingen onder 1., 1/1., 1/2. en 1/3. |
vervangen als volgt: | vervangen als volgt: |
"1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9 en 13/12; | "1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9 en 13/12; |
1/1. artikel 22/1; | 1/1. artikel 22/1; |
1/2. artikel 23; | 1/2. artikel 23; |
1/3. artikelen 107 en 108;". | 1/3. artikelen 107 en 108;". |
Art. 19.In titel XIII van dezelfde wet wordt een artikel 187/1 |
Art. 19.In titel XIII van dezelfde wet wordt een artikel 187/1 |
ingevoegd, luidende: | ingevoegd, luidende: |
" Art. 187/1.Eenieder die de artikelen 13/5, 13/6, 13/8, §§ 1 en 2 en |
" Art. 187/1.Eenieder die de artikelen 13/5, 13/6, 13/8, §§ 1 en 2 en |
13/9 overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van honderd euro tot | 13/9 overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van honderd euro tot |
tienduizend euro. Met dezelfde geldboete wordt gestraft, eenieder die | tienduizend euro. Met dezelfde geldboete wordt gestraft, eenieder die |
de beschikking heeft over beelden of geluidsopnames waarvan | de beschikking heeft over beelden of geluidsopnames waarvan |
redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze verkregen werden met | redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze verkregen werden met |
schending van dezelfde artikelen." | schending van dezelfde artikelen." |
HOOFDSTUK 3. - Inwerkingtreding | HOOFDSTUK 3. - Inwerkingtreding |
Art. 20.Deze wet treedt in werking op een door de Koning bepaalde |
Art. 20.Deze wet treedt in werking op een door de Koning bepaalde |
datum en uiterlijk twaalf maanden na de bekendmaking ervan in het | datum en uiterlijk twaalf maanden na de bekendmaking ervan in het |
Belgisch Staatsblad. | Belgisch Staatsblad. |
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden | Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden |
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. | bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. |
Gegeven te Brussel, 21 februari 2024. | Gegeven te Brussel, 21 februari 2024. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
Met 's Lands zegel gezegeld : | Met 's Lands zegel gezegeld : |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
P. VAN TIGCHELT | P. VAN TIGCHELT |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Kamer van volksvertegenwoordigers | (1) Kamer van volksvertegenwoordigers |
www.dekamer.be | www.dekamer.be |
Stukken: 55-2639/5 | Stukken: 55-2639/5 |
Integraal verslag: 8 februari 2024 | Integraal verslag: 8 februari 2024 |