Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van 21/02/2024
← Terug naar "Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen "
Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
21 FEBRUARI 2024. - Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 21 FEBRUARI 2024. - Wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007
betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de betreffende de civiele veiligheid, om het gebruik van camera's door de
operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen (1) operationele diensten van de civiele veiligheid te regelen (1)
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij
bekrachtigen, hetgeen volgt : bekrachtigen, hetgeen volgt :
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

74 van de Grondwet. 74 van de Grondwet.
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 15 mei 2007 HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 15 mei 2007
betreffende de civiele veiligheid betreffende de civiele veiligheid

Art. 2.In titel II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele

Art. 2.In titel II van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele

veiligheid wordt een hoofdstuk III ingevoegd, luidende: veiligheid wordt een hoofdstuk III ingevoegd, luidende:
"Hoofdstuk III. - Gebruik van camera's door de operationele diensten "Hoofdstuk III. - Gebruik van camera's door de operationele diensten
van de civiele veiligheid". van de civiele veiligheid".

Art. 3.In hoofdstuk III, ingevoegd bij artikel 2, wordt een artikel

Art. 3.In hoofdstuk III, ingevoegd bij artikel 2, wordt een artikel

13/1 ingevoegd, luidende: 13/1 ingevoegd, luidende:
"

Art. 13/1.Dit hoofdstuk regelt het gebruik van camera's door de

"

Art. 13/1.Dit hoofdstuk regelt het gebruik van camera's door de

operationele diensten van de civiele veiligheid in het kader van hun operationele diensten van de civiele veiligheid in het kader van hun
opdrachten. opdrachten.
Dit hoofdstuk is niet van toepassing op: Dit hoofdstuk is niet van toepassing op:
1° camera's met het oog op de bewaking van de arbeidsplaats met als 1° camera's met het oog op de bewaking van de arbeidsplaats met als
doel de arbeid van het personeel te controleren; doel de arbeid van het personeel te controleren;
2° bewakingscamera's zoals bedoeld in de wet van 21 maart 2007 tot 2° bewakingscamera's zoals bedoeld in de wet van 21 maart 2007 tot
regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's. regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
Bij gebruik van eenzelfde camerasysteem voor de in dit hoofdstuk Bij gebruik van eenzelfde camerasysteem voor de in dit hoofdstuk
bedoelde doeleinden en voor de doeleinden van de camera's bedoeld in bedoelde doeleinden en voor de doeleinden van de camera's bedoeld in
het tweede lid, zijn de verschillende wetgevingen tegelijkertijd van het tweede lid, zijn de verschillende wetgevingen tegelijkertijd van
toepassing." toepassing."

Art. 4.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/2 ingevoegd,

Art. 4.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/2 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/2.Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt verstaan

"

Art. 13/2.Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt verstaan

onder: onder:
1° de Verordening: de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees 1° de Verordening: de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees
Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking
van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming); van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
2° het koninklijk besluit betreffende de noodplanning: het koninklijk 2° het koninklijk besluit betreffende de noodplanning: het koninklijk
besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van
noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende
de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van
crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer
op nationaal niveau vereisen; op nationaal niveau vereisen;
3° mobiele camera: de camera die wordt verplaatst tijdens het gebruik 3° mobiele camera: de camera die wordt verplaatst tijdens het gebruik
ervan; ervan;
4° permanent vaste camera: de camera die voor onbeperkte duur op een 4° permanent vaste camera: de camera die voor onbeperkte duur op een
bepaalde plaats wordt opgesteld; bepaalde plaats wordt opgesteld;
5° tijdelijk vaste camera: de camera die voor een beperkte tijd op een 5° tijdelijk vaste camera: de camera die voor een beperkte tijd op een
plaats wordt opgesteld; plaats wordt opgesteld;
6° niet-besloten plaats: elke plaats die niet door een omsluiting is 6° niet-besloten plaats: elke plaats die niet door een omsluiting is
afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de
openbare wegen die beheerd worden door de openbare overheden bevoegd openbare wegen die beheerd worden door de openbare overheden bevoegd
voor het wegbeheer; voor het wegbeheer;
7° voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of elke 7° voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of elke
door een omsluiting afgebakende plaats, bestemd voor het gebruik door door een omsluiting afgebakende plaats, bestemd voor het gebruik door
het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt; het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt;
8° niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of 8° niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats: elk gebouw of
elke door een omsluiting afgebakende plaats die uitsluitend bestemd is elke door een omsluiting afgebakende plaats die uitsluitend bestemd is
voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers; voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers;
9° omsluiting: afbakening van een plaats bestaande uit minstens een 9° omsluiting: afbakening van een plaats bestaande uit minstens een
duidelijke visuele afscheiding of een aanduiding waardoor de plaatsen duidelijke visuele afscheiding of een aanduiding waardoor de plaatsen
duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden. duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden.
Het gebruik van camera's die op het lichaam worden gedragen wordt Het gebruik van camera's die op het lichaam worden gedragen wordt
uitgesloten van het toepassingsgebied van dit hoofdstuk, met uitgesloten van het toepassingsgebied van dit hoofdstuk, met
uitzondering van camera's die uitsluitend worden gebruikt voor het uitzondering van camera's die uitsluitend worden gebruikt voor het
maken van thermische beeldvorming." maken van thermische beeldvorming."

Art. 5.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/3 ingevoegd,

Art. 5.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/3 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/3.In het kader van de opdrachten vermeld in artikel 11, is

"

Art. 13/3.In het kader van de opdrachten vermeld in artikel 11, is

het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele het gebruik van camera's door de operationele diensten van de civiele
veiligheid beperkt: veiligheid beperkt:
1° in de niet-besloten plaatsen: tot de tijdelijk vaste of mobiele 1° in de niet-besloten plaatsen: tot de tijdelijk vaste of mobiele
camera's, tijdens de duur van de interventie; camera's, tijdens de duur van de interventie;
2° in de niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen: tot de 2° in de niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen: tot de
tijdelijk vaste of mobiele camera's, tijdens de duur van de tijdelijk vaste of mobiele camera's, tijdens de duur van de
interventie; interventie;
3° in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij 3° in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij
niet de beheerder zijn: tot de tijdelijk vaste of mobiele camera's, niet de beheerder zijn: tot de tijdelijk vaste of mobiele camera's,
tijdens de duur van de interventie. tijdens de duur van de interventie.
In afwijking van het eerste lid kunnen de operationele diensten van de In afwijking van het eerste lid kunnen de operationele diensten van de
civiele veiligheid op plaatsen die een bijzonder risico op een civiele veiligheid op plaatsen die een bijzonder risico op een
incident inhouden, uitzonderlijk gebruikmaken van tijdelijk of incident inhouden, uitzonderlijk gebruikmaken van tijdelijk of
permanent vaste camera's buiten de interventie om het risico te permanent vaste camera's buiten de interventie om het risico te
monitoren en een incident te voorkomen of te beheren. De eigenaar of monitoren en een incident te voorkomen of te beheren. De eigenaar of
beheerder van de plaats moet zijn voorafgaande schriftelijke beheerder van de plaats moet zijn voorafgaande schriftelijke
toestemming hebben gegeven. De camera's worden enkel gericht op de te toestemming hebben gegeven. De camera's worden enkel gericht op de te
bewaken plaatsen. Indien toch een gedeelte van de plaats die eraan bewaken plaatsen. Indien toch een gedeelte van de plaats die eraan
grenst zichtbaar is, worden de beelden van die plaats automatisch grenst zichtbaar is, worden de beelden van die plaats automatisch
onherkenbaar gemaakt. onherkenbaar gemaakt.
De Koning bepaalt de plaatsen waar en de omstandigheden waarin de De Koning bepaalt de plaatsen waar en de omstandigheden waarin de
tijdelijk of permanent vaste camera's buiten de interventie kunnen tijdelijk of permanent vaste camera's buiten de interventie kunnen
worden gebruikt om een bijzonder risico te monitoren en een incident worden gebruikt om een bijzonder risico te monitoren en een incident
te voorkomen of te beheren." te voorkomen of te beheren."

Art. 6.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/4 ingevoegd,

Art. 6.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/4 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/4.De mobiele en tijdelijk vaste camera's mogen geluid

"

Art. 13/4.De mobiele en tijdelijk vaste camera's mogen geluid

registreren wanneer dat aanvullende informatie oplevert die registreren wanneer dat aanvullende informatie oplevert die
noodzakelijk is voor het beheer van de interventie. De op het terrein noodzakelijk is voor het beheer van de interventie. De op het terrein
aanwezige leider van de operationele dienst van de civiele veiligheid aanwezige leider van de operationele dienst van de civiele veiligheid
beslist over het activeren van de camera en over de registratie van beslist over het activeren van de camera en over de registratie van
geluid, binnen de grenzen van de toestemming bedoeld in artikel 13/6." geluid, binnen de grenzen van de toestemming bedoeld in artikel 13/6."

Art. 7.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/5 ingevoegd,

Art. 7.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/5 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/5.§ 1. In het kader van de opdrachten omschreven in artikel

"

Art. 13/5.§ 1. In het kader van de opdrachten omschreven in artikel

11, kunnen de operationele diensten van de civiele veiligheid camera's 11, kunnen de operationele diensten van de civiele veiligheid camera's
gebruiken voor de volgende doeleinden: gebruiken voor de volgende doeleinden:
1° het verkrijgen van een overzicht en het in kaart brengen van het 1° het verkrijgen van een overzicht en het in kaart brengen van het
interventieterrein, het evalueren van de situatie en het opvolgen van interventieterrein, het evalueren van de situatie en het opvolgen van
de evolutie van het incident met het oog op het beheer ervan; de evolutie van het incident met het oog op het beheer ervan;
2° het op een preventieve manier bewaken van het interventieterrein of 2° het op een preventieve manier bewaken van het interventieterrein of
bepaalde plaatsen die een bijzonder risico inhouden; bepaalde plaatsen die een bijzonder risico inhouden;
3° het herkennen van voorwerpen, lichamen of incidenten; 3° het herkennen van voorwerpen, lichamen of incidenten;
4° het beschermen van het personeel; 4° het beschermen van het personeel;
5° het maken van beelden en/of geluidsopnames in het kader van de 5° het maken van beelden en/of geluidsopnames in het kader van de
noodplanning en het beheer van noodsituaties, bedoeld in artikel 1, 3° noodplanning en het beheer van noodsituaties, bedoeld in artikel 1, 3°
en 4°, en in artikel 3 van het koninklijk besluit betreffende de en 4°, en in artikel 3 van het koninklijk besluit betreffende de
noodplanning. noodplanning.
Het interventieterrein bedoeld in het eerste lid, 1° en 2°, is de Het interventieterrein bedoeld in het eerste lid, 1° en 2°, is de
interventiezone bedoeld in artikel 38, §§ 1 en 2, van het koninklijk interventiezone bedoeld in artikel 38, §§ 1 en 2, van het koninklijk
besluit betreffende de noodplanning. besluit betreffende de noodplanning.
§ 2. Verdere verwerking van de beelden en geluidsopnames is enkel § 2. Verdere verwerking van de beelden en geluidsopnames is enkel
toegestaan voor de volgende doeleinden: toegestaan voor de volgende doeleinden:
1° het evalueren van een interventie; 1° het evalueren van een interventie;
2° het beschikken over bewijsmateriaal in geval van geschillen voor de 2° het beschikken over bewijsmateriaal in geval van geschillen voor de
bevoegde administratieve of gerechtelijke rechtbanken; bevoegde administratieve of gerechtelijke rechtbanken;
3° het beschikken over archieven met beeld- en geluidsmateriaal, nadat 3° het beschikken over archieven met beeld- en geluidsmateriaal, nadat
dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening, onverminderd de dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening, onverminderd de
archiefwet van 24 juni 1955; archiefwet van 24 juni 1955;
4° voor didactische en pedagogische doeleinden in het kader van de 4° voor didactische en pedagogische doeleinden in het kader van de
opleiding van de leden van de operationele diensten van de civiele opleiding van de leden van de operationele diensten van de civiele
veiligheid, nadat dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de veiligheid, nadat dit geanonimiseerd werd overeenkomstig de
Verordening; Verordening;
5° het sensibiliseren en informeren van de bevolking, nadat dit 5° het sensibiliseren en informeren van de bevolking, nadat dit
geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening. geanonimiseerd werd overeenkomstig de Verordening.
§ 3. Zonder afbreuk te doen aan de toepassing van de wet van 21 maart § 3. Zonder afbreuk te doen aan de toepassing van de wet van 21 maart
2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van
bewakingscamera's, mogen persoonsgegevens verzameld met de in dit bewakingscamera's, mogen persoonsgegevens verzameld met de in dit
hoofdstuk beoogde camera's enkel worden verwerkt voor zover deze hoofdstuk beoogde camera's enkel worden verwerkt voor zover deze
verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdrachten verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdrachten
vermeld in artikel 11. vermeld in artikel 11.
§ 4. De camera's moeten zichtbaar zijn en mogen niet op zodanige wijze § 4. De camera's moeten zichtbaar zijn en mogen niet op zodanige wijze
worden gebruikt dat het mogelijk wordt om gegevens te verwerken worden gebruikt dat het mogelijk wordt om gegevens te verwerken
betreffende de intimiteit van een persoon of betreffende ras of betreffende de intimiteit van een persoon of betreffende ras of
etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of
levensbeschouwelijke overtuigingen, het lidmaatschap van een vakbond, levensbeschouwelijke overtuigingen, het lidmaatschap van een vakbond,
evenals genetische gegevens of gegevens met betrekking tot het evenals genetische gegevens of gegevens met betrekking tot het
seksueel gedrag of de seksuele geaardheid van een natuurlijke persoon. seksueel gedrag of de seksuele geaardheid van een natuurlijke persoon.
Het gebruik van camera's die in staat zijn om biometrische gegevens Het gebruik van camera's die in staat zijn om biometrische gegevens
van personen te verwerken, is toegestaan wanneer het noodzakelijk is van personen te verwerken, is toegestaan wanneer het noodzakelijk is
om de aanwezigheid van personen vast te stellen binnen het om de aanwezigheid van personen vast te stellen binnen het
interventieterrein, maar die aanwezigheid niet is vast te stellen met interventieterrein, maar die aanwezigheid niet is vast te stellen met
traditionele camera's of door de aanwezige hulpverleners, of wanneer traditionele camera's of door de aanwezige hulpverleners, of wanneer
de gezondheidstoestand van personen aanwezig op het interventieterrein de gezondheidstoestand van personen aanwezig op het interventieterrein
moet worden vastgesteld om te kunnen bepalen welke medische hulp moet worden vastgesteld om te kunnen bepalen welke medische hulp
noodzakelijk is. Het gebruik van biometrische gegevens is strikt noodzakelijk is. Het gebruik van biometrische gegevens is strikt
gelimiteerd tot thermische beelden, alsook beelden die de morfologie gelimiteerd tot thermische beelden, alsook beelden die de morfologie
van een persoon kunnen bepalen. Elke andere vorm van verwerking van van een persoon kunnen bepalen. Elke andere vorm van verwerking van
biometrische gegevens is verboden. biometrische gegevens is verboden.
Het gebruik van enige vorm van gezichtsherkenningsprogramma's of enige Het gebruik van enige vorm van gezichtsherkenningsprogramma's of enige
andere programma's die door koppeling met een andere databank de andere programma's die door koppeling met een andere databank de
unieke identificatie mogelijk maken is verboden. De beelden bedoeld in unieke identificatie mogelijk maken is verboden. De beelden bedoeld in
het tweede lid mogen ook niet verder worden verwerkt voor enig ander het tweede lid mogen ook niet verder worden verwerkt voor enig ander
doeleinde, en dienen na de interventie onmiddellijk te worden gewist, doeleinde, en dienen na de interventie onmiddellijk te worden gewist,
behoudens in de gevallen bij de wet bepaald. behoudens in de gevallen bij de wet bepaald.
§ 5. De camera's mogen niet worden gebruikt om een personeelslid § 5. De camera's mogen niet worden gebruikt om een personeelslid
individueel te evalueren noch om een tuchtvordering in te stellen." individueel te evalueren noch om een tuchtvordering in te stellen."

Art. 8.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/6 ingevoegd,

Art. 8.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/6 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/6.§ 1. Om camera's te kunnen gebruiken binnen de grenzen van

"

Art. 13/6.§ 1. Om camera's te kunnen gebruiken binnen de grenzen van

dit hoofdstuk, moeten de hulpverleningszones de toestemming verkrijgen dit hoofdstuk, moeten de hulpverleningszones de toestemming verkrijgen
van de zoneraad en moeten de operationele eenheden van de Civiele van de zoneraad en moeten de operationele eenheden van de Civiele
Bescherming de toestemming verkrijgen van de minister of zijn Bescherming de toestemming verkrijgen van de minister of zijn
gemachtigde. gemachtigde.
Om deze toestemming te verkrijgen wordt er een aanvraag ingediend bij Om deze toestemming te verkrijgen wordt er een aanvraag ingediend bij
de in het eerste lid aangewezen bevoegde overheid door: de in het eerste lid aangewezen bevoegde overheid door:
1° de zonecommandant, voor wat betreft de hulpverleningszone; 1° de zonecommandant, voor wat betreft de hulpverleningszone;
2° de voorzitter van het Directiecomité van de Federale 2° de voorzitter van het Directiecomité van de Federale
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat betreft een operationele Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat betreft een operationele
eenheid van de Civiele Bescherming. eenheid van de Civiele Bescherming.
§ 2. Bij de aanvraag tot toestemming doet de zonecommandant of de § 2. Bij de aanvraag tot toestemming doet de zonecommandant of de
voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst
Binnenlandse Zaken een voorstel van het te gebruiken type camera Binnenlandse Zaken een voorstel van het te gebruiken type camera
vermeld in artikel 13/2, van de nagestreefde doeleinden vermeld in vermeld in artikel 13/2, van de nagestreefde doeleinden vermeld in
artikel 13/5 evenals van de gebruiksmodaliteiten van de camera's, artikel 13/5 evenals van de gebruiksmodaliteiten van de camera's,
waaronder de noodzaak om al dan niet geluid op te nemen. waaronder de noodzaak om al dan niet geluid op te nemen.
De aanvraag houdt rekening met de resultaten van de De aanvraag houdt rekening met de resultaten van de
gegevensbeschermingseffectbeoordeling vermeld in artikel 13/12. gegevensbeschermingseffectbeoordeling vermeld in artikel 13/12.
§ 3. Bij het verlenen van de toestemming bepaalt de zoneraad of de § 3. Bij het verlenen van de toestemming bepaalt de zoneraad of de
minister welk type camera vermeld in artikel 13/2 gebruikt mag worden, minister welk type camera vermeld in artikel 13/2 gebruikt mag worden,
welke de nagestreefde doeleinden vermeld in artikel 13/5 zijn evenals welke de nagestreefde doeleinden vermeld in artikel 13/5 zijn evenals
de gebruiksmodaliteiten van de camera's, waaronder de opname van de gebruiksmodaliteiten van de camera's, waaronder de opname van
geluid. geluid.
Indien de hulpverleningszone of de operationele eenheid van de Civiele Indien de hulpverleningszone of de operationele eenheid van de Civiele
Bescherming andere types camera's wil gebruiken dan deze bedoeld in de Bescherming andere types camera's wil gebruiken dan deze bedoeld in de
toestemming, of de doeleinden of gebruiksmodaliteiten van bepaalde toestemming, of de doeleinden of gebruiksmodaliteiten van bepaalde
camera's wil wijzigen, wordt een nieuwe toestemming aangevraagd camera's wil wijzigen, wordt een nieuwe toestemming aangevraagd
overeenkomstig §§ 1 en 2. overeenkomstig §§ 1 en 2.
§ 4. De toestemming van de zoneraad geldt ook wanneer de § 4. De toestemming van de zoneraad geldt ook wanneer de
hulpverleningszone buiten haar grondgebied intervenieert in het kader hulpverleningszone buiten haar grondgebied intervenieert in het kader
van het principe van de snelste adequate hulp of in het kader van van het principe van de snelste adequate hulp of in het kader van
versterking. versterking.
§ 5. De toestemming van de zoneraad wordt minstens bekendgemaakt via § 5. De toestemming van de zoneraad wordt minstens bekendgemaakt via
de website van de hulpverleningszone. De toestemming van de minister de website van de hulpverleningszone. De toestemming van de minister
of zijn gemachtigde wordt minstens bekendgemaakt op de website van de of zijn gemachtigde wordt minstens bekendgemaakt op de website van de
Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken en Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken en
in het Belgisch Staatsblad. in het Belgisch Staatsblad.
De toestemming van de zoneraad wordt bovendien schriftelijk meegedeeld De toestemming van de zoneraad wordt bovendien schriftelijk meegedeeld
aan de gemeenten en politiezones die door de hulpverleningszone worden aan de gemeenten en politiezones die door de hulpverleningszone worden
gedekt." gedekt."

Art. 9.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/7 ingevoegd,

Art. 9.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/7 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/7.De beelden en geluidsopnames worden maximum een maand

"

Art. 13/7.De beelden en geluidsopnames worden maximum een maand

bewaard, te rekenen vanaf hun registratie, met uitzondering van de bewaard, te rekenen vanaf hun registratie, met uitzondering van de
beelden en geluidsopnames die nuttig zijn voor het onderzoek en de beelden en geluidsopnames die nuttig zijn voor het onderzoek en de
evaluatie van interventies, die gedurende maximum twaalf maanden evaluatie van interventies, die gedurende maximum twaalf maanden
bewaard kunnen worden. Na afloop van deze termijn worden de beelden en bewaard kunnen worden. Na afloop van deze termijn worden de beelden en
geluidsopnames verwijderd of geanonimiseerd indien deze bewaard worden geluidsopnames verwijderd of geanonimiseerd indien deze bewaard worden
voor opleidings-, sensibiliserings- of informatieve doeleinden. voor opleidings-, sensibiliserings- of informatieve doeleinden.
Indien de beelden en geluidsopnames die overeenkomstig het eerste lid Indien de beelden en geluidsopnames die overeenkomstig het eerste lid
gedurende maximaal twaalf maanden worden bewaard, persoonsgegevens gedurende maximaal twaalf maanden worden bewaard, persoonsgegevens
bevatten, worden de betrokken personen erover ingelicht dat hun bevatten, worden de betrokken personen erover ingelicht dat hun
gegevens met het oog op de evaluatie van interventies worden verwerkt gegevens met het oog op de evaluatie van interventies worden verwerkt
en kunnen zij er, in voorkomend geval, schriftelijk bezwaar tegen en kunnen zij er, in voorkomend geval, schriftelijk bezwaar tegen
maken bij de verwerkingsverantwoordelijke van de hulpverleningszone of maken bij de verwerkingsverantwoordelijke van de hulpverleningszone of
van de operationele eenheid van de Civiele Bescherming. van de operationele eenheid van de Civiele Bescherming.
De beelden en geluidsopnames worden door de De beelden en geluidsopnames worden door de
verwerkingsverantwoordelijke bewaard op een gegevensdrager die verwerkingsverantwoordelijke bewaard op een gegevensdrager die
beveiligd is volgens de beginselen van gegevensbescherming door beveiligd is volgens de beginselen van gegevensbescherming door
ontwerp en gegevensbescherming door standaardinstellingen.". ontwerp en gegevensbescherming door standaardinstellingen.".

Art. 10.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/8 ingevoegd,

Art. 10.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/8 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/8.§ 1. De beelden en geluidsopnames gemaakt overeenkomstig

"

Art. 13/8.§ 1. De beelden en geluidsopnames gemaakt overeenkomstig

dit hoofdstuk kunnen in real time of tijdens een incident worden dit hoofdstuk kunnen in real time of tijdens een incident worden
gedeeld met: gedeeld met:
1° de personeelsleden van de operationele diensten van de civiele 1° de personeelsleden van de operationele diensten van de civiele
veiligheid die daartoe werden aangewezen door de zonecommandant of de veiligheid die daartoe werden aangewezen door de zonecommandant of de
eenheidschef; eenheidschef;
2° de verschillende disciplines, overlegorganen en 2° de verschillende disciplines, overlegorganen en
coördinatiestructuren vermeld in de artikelen 9, 10, 12, 17 tot 22, 32 coördinatiestructuren vermeld in de artikelen 9, 10, 12, 17 tot 22, 32
en 33 van het koninklijk besluit betreffende de noodplanning; en 33 van het koninklijk besluit betreffende de noodplanning;
3° de personen die voor de uitoefening van hun taken een meldkamer 3° de personen die voor de uitoefening van hun taken een meldkamer
delen met het personeel van de operationele diensten van de civiele delen met het personeel van de operationele diensten van de civiele
veiligheid en voor wie het noodzakelijk is er kennis van te nemen, met veiligheid en voor wie het noodzakelijk is er kennis van te nemen, met
uitzondering van de politiediensten; uitzondering van de politiediensten;
4° de personen, andere dan de personen bedoeld in de bepalingen onder 4° de personen, andere dan de personen bedoeld in de bepalingen onder
1° tot 3°, die omwille van hun bijzondere kennis of expertise die 1° tot 3°, die omwille van hun bijzondere kennis of expertise die
noodzakelijk is voor de interventie worden uitgenodigd in de noodzakelijk is voor de interventie worden uitgenodigd in de
overlegorganen of coördinatiestructuren. overlegorganen of coördinatiestructuren.
§ 2. In het kader van de doeleinden bedoeld in artikel 13/5, § 1, is § 2. In het kader van de doeleinden bedoeld in artikel 13/5, § 1, is
de toegang tot de beelden en indien nodig tot de geluidsopnames, in de toegang tot de beelden en indien nodig tot de geluidsopnames, in
real time of tijdens een incident enkel toegestaan om het de bevoegde real time of tijdens een incident enkel toegestaan om het de bevoegde
overheden of disciplines mogelijk te maken de veiligheid bij overheden of disciplines mogelijk te maken de veiligheid bij
belangrijke evenementen te coördineren en om de evolutie van een belangrijke evenementen te coördineren en om de evolutie van een
incident op te volgen en het beheer ervan te coördineren. incident op te volgen en het beheer ervan te coördineren.
Het in real time of tijdens een incident bekijken en beluisteren Het in real time of tijdens een incident bekijken en beluisteren
gebeurt steeds onder toezicht van het personeel van de operationele gebeurt steeds onder toezicht van het personeel van de operationele
diensten van de civiele veiligheid. diensten van de civiele veiligheid.
§ 3. De operationele diensten van de civiele veiligheid zijn § 3. De operationele diensten van de civiele veiligheid zijn
gerechtigd om, overeenkomstig de doeleinden vermeld in artikel 13/5, gerechtigd om, overeenkomstig de doeleinden vermeld in artikel 13/5,
in real time of tijdens of na een incident, beelden en geluidsopnames in real time of tijdens of na een incident, beelden en geluidsopnames
te bekijken en te beluisteren die werden gemaakt door andere overheden te bekijken en te beluisteren die werden gemaakt door andere overheden
of diensten of door de disciplines vermeld in het koninklijk besluit of diensten of door de disciplines vermeld in het koninklijk besluit
betreffende de noodplanning." betreffende de noodplanning."

Art. 11.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/9 ingevoegd,

Art. 11.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/9 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/9.§ 1. Binnen de operationele diensten van de civiele

"

Art. 13/9.§ 1. Binnen de operationele diensten van de civiele

veiligheid is de toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames veiligheid is de toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames
beperkt tot de personen die deze nodig hebben voor de uitoefening van beperkt tot de personen die deze nodig hebben voor de uitoefening van
hun opdracht en voor een van de doeleinden vermeld in artikel 13/5. hun opdracht en voor een van de doeleinden vermeld in artikel 13/5.
De zonecommandant voor wat de hulpverleningszone betreft, en de De zonecommandant voor wat de hulpverleningszone betreft, en de
eenheidschef voor wat de operationele eenheid van de Civiele eenheidschef voor wat de operationele eenheid van de Civiele
Bescherming betreft, beslissen wie toegang krijgt tot de bewaarde Bescherming betreft, beslissen wie toegang krijgt tot de bewaarde
beelden en geluidsopnames. De toegang wordt beperkt tot de beelden en geluidsopnames. De toegang wordt beperkt tot de
noodzakelijke beelden en geluidsopnames en wordt beveiligd door de noodzakelijke beelden en geluidsopnames en wordt beveiligd door de
nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder
de registratie van de datum en het uur van de toegang, de identiteit de registratie van de datum en het uur van de toegang, de identiteit
van de persoon die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en/of van de persoon die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en/of
de geluidsopnames die werden beluisterd en de concrete redenen voor de de geluidsopnames die werden beluisterd en de concrete redenen voor de
toegang. toegang.
§ 2. De toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames voor § 2. De toegang tot de bewaarde beelden en geluidsopnames voor
personen die geen deel uitmaken van de operationele diensten van de personen die geen deel uitmaken van de operationele diensten van de
civiele veiligheid, is enkel toegestaan indien dit noodzakelijk is civiele veiligheid, is enkel toegestaan indien dit noodzakelijk is
voor de vaststelling, de uitoefening of de verdediging van een recht voor de vaststelling, de uitoefening of de verdediging van een recht
in rechte of voor de uitvoering van de wettelijke opdrachten van deze in rechte of voor de uitvoering van de wettelijke opdrachten van deze
overheden, diensten of disciplines en binnen de grenzen van de overheden, diensten of disciplines en binnen de grenzen van de
reglementering die op hen van toepassing is inzake het gebruik van reglementering die op hen van toepassing is inzake het gebruik van
gegevens. De toegang wordt beperkt tot de noodzakelijke beelden en gegevens. De toegang wordt beperkt tot de noodzakelijke beelden en
geluidsopnames en wordt beveiligd door de nodige specifieke geluidsopnames en wordt beveiligd door de nodige specifieke
organisatorische en technische maatregelen waaronder de registratie organisatorische en technische maatregelen waaronder de registratie
van de datum en het uur van de toegang, de identiteit van de persoon van de datum en het uur van de toegang, de identiteit van de persoon
die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en de geluidsopnames die toegang heeft, de beelden die werden bekeken en de geluidsopnames
die werden beluisterd en de concrete redenen voor de toegang." die werden beluisterd en de concrete redenen voor de toegang."

Art. 12.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/10 ingevoegd,

Art. 12.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/10 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/10.Iedere persoon die niet gebonden is door het

"

Art. 13/10.Iedere persoon die niet gebonden is door het

beroepsgeheim vermeld in de artikelen 458 en 458bis van het beroepsgeheim vermeld in de artikelen 458 en 458bis van het
Strafwetboek en die toegang krijgt tot de beelden en geluidopnames, is Strafwetboek en die toegang krijgt tot de beelden en geluidopnames, is
onderworpen aan een discretieplicht. onderworpen aan een discretieplicht.
Het niet naleven van de discretieplicht vormt een tuchtrechtelijke Het niet naleven van de discretieplicht vormt een tuchtrechtelijke
inbreuk." inbreuk."

Art. 13.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/11 ingevoegd,

Art. 13.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/11 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/11.Bij de doorgifte van beelden en/of geluidsopnames door de

"

Art. 13/11.Bij de doorgifte van beelden en/of geluidsopnames door de

operationele eenheden van de Civiele Bescherming naar andere personen operationele eenheden van de Civiele Bescherming naar andere personen
dan bedoeld in artikel 13/8, § 1 met een ander doel dan beoogd in dan bedoeld in artikel 13/8, § 1 met een ander doel dan beoogd in
artikel 13/8, § 2, sluit de verwerkingsverantwoordelijke een artikel 13/8, § 2, sluit de verwerkingsverantwoordelijke een
protocolakkoord met de ontvanger van de doorgegeven protocolakkoord met de ontvanger van de doorgegeven
niet-geanonimiseerde beelden en/of geluidopnames, overeenkomstig niet-geanonimiseerde beelden en/of geluidopnames, overeenkomstig
artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van
natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van
persoonsgegevens, indien deze doorgifte gebeurt als volgt: persoonsgegevens, indien deze doorgifte gebeurt als volgt:
1° hetzij op recurrente wijze aan een andere in België gelegen 1° hetzij op recurrente wijze aan een andere in België gelegen
overheid of instelling, overheid of instelling,
2° hetzij eenmalig aan een andere in België gelegen overheid of 2° hetzij eenmalig aan een andere in België gelegen overheid of
instelling die niet gemachtigd is om ze te ontvangen krachtens een instelling die niet gemachtigd is om ze te ontvangen krachtens een
wettelijke opdracht." wettelijke opdracht."

Art. 14.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/12 ingevoegd,

Art. 14.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/12 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/12.De zonecommandant, voor wat de hulpverleningszone

"

Art. 13/12.De zonecommandant, voor wat de hulpverleningszone

betreft, en de voorzitter van het Directiecomité van de Federale betreft, en de voorzitter van het Directiecomité van de Federale
Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheden Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheden
van de Civiele Bescherming betreft, zijn de van de Civiele Bescherming betreft, zijn de
verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens die verkregen verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens die verkregen
werden via de camera's. werden via de camera's.
De verwerkingsverantwoordelijke voert, overeenkomstig artikel 35 van De verwerkingsverantwoordelijke voert, overeenkomstig artikel 35 van
de Verordening, wanneer de hulpverleningszone of de operationele de Verordening, wanneer de hulpverleningszone of de operationele
eenheid van de Civiele Bescherming beslist tot het invoeren van het eenheid van de Civiele Bescherming beslist tot het invoeren van het
gebruik van camera's, een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uit gebruik van camera's, een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uit
waarin de effecten van de verwerking op de bescherming van de waarin de effecten van de verwerking op de bescherming van de
persoonsgegevens worden geïdentificeerd en beoordeeld. persoonsgegevens worden geïdentificeerd en beoordeeld.
Eenmaal de effectenbeoordeling uitgevoerd is, worden er interne Eenmaal de effectenbeoordeling uitgevoerd is, worden er interne
opleidingen georganiseerd om te verzekeren dat het personeel over de opleidingen georganiseerd om te verzekeren dat het personeel over de
vereiste kennis en richtlijnen beschikt voor de goede uitvoering van vereiste kennis en richtlijnen beschikt voor de goede uitvoering van
de opdrachten en voor de adequate verwerking van de gegevens." de opdrachten en voor de adequate verwerking van de gegevens."

Art. 15.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/13 ingevoegd,

Art. 15.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/13 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/13.De verwerkingsverantwoordelijke houdt digitaal een

"

Art. 13/13.De verwerkingsverantwoordelijke houdt digitaal een

register bij met de lijst van de camera's die zijn toegestaan, sinds register bij met de lijst van de camera's die zijn toegestaan, sinds
wanneer en voor welke doeleinden, evenals een register waarin elk wanneer en voor welke doeleinden, evenals een register waarin elk
cameragebruik binnen de betrokken operationele dienst van de civiele cameragebruik binnen de betrokken operationele dienst van de civiele
veiligheid wordt opgenomen. veiligheid wordt opgenomen.
Voor elk gebruik worden de volgende gegevens opgenomen in het Voor elk gebruik worden de volgende gegevens opgenomen in het
register: register:
1° de vermelding van de plaats; 1° de vermelding van de plaats;
2° het gebruikte type camera en hun plaats, desgevallend aangegeven op 2° het gebruikte type camera en hun plaats, desgevallend aangegeven op
een plan; een plan;
3° de beschrijving van de bewaakte zones en de gebruiksperiodes; 3° de beschrijving van de bewaakte zones en de gebruiksperiodes;
4° de voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar of 4° de voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar of
beheerder van de plaats in de in artikel 13/3, tweede lid bedoelde beheerder van de plaats in de in artikel 13/3, tweede lid bedoelde
gevallen; gevallen;
5° de plaats waar de beelden worden verwerkt; 5° de plaats waar de beelden worden verwerkt;
6° het feit dat het in real time of tijdens het incident bekijken van 6° het feit dat het in real time of tijdens het incident bekijken van
de beelden al dan niet wordt georganiseerd en, in voorkomend geval, de de beelden al dan niet wordt georganiseerd en, in voorkomend geval, de
manier waarop dit wordt georganiseerd; manier waarop dit wordt georganiseerd;
7° de personen die in het kader van de artikelen 13/8 en 13/9 kennis 7° de personen die in het kader van de artikelen 13/8 en 13/9 kennis
hebben genomen van de beelden en geluidsopnames; hebben genomen van de beelden en geluidsopnames;
8° het ogenblik en de plaats van deze kennisneming; 8° het ogenblik en de plaats van deze kennisneming;
9° de redenen van deze kennisneming; 9° de redenen van deze kennisneming;
10° de personen die toegang hebben gekregen tot het register." 10° de personen die toegang hebben gekregen tot het register."

Art. 16.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/14 ingevoegd,

Art. 16.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/14 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/14.Het gebruik van camera's wordt aangegeven met het

"

Art. 13/14.Het gebruik van camera's wordt aangegeven met het

pictogram vastgesteld in de bijlage bij het koninklijk besluit van 10 pictogram vastgesteld in de bijlage bij het koninklijk besluit van 10
februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven
dat er camerabewaking plaatsvindt. Het pictogram wordt aangebracht in dat er camerabewaking plaatsvindt. Het pictogram wordt aangebracht in
de onmiddellijke nabijheid van de camera en op alle voertuigen van de de onmiddellijke nabijheid van de camera en op alle voertuigen van de
dienst die zijn uitgerust met een camera. dienst die zijn uitgerust met een camera.
Wanneer het materieel onmogelijk is een pictogram in de onmiddellijke Wanneer het materieel onmogelijk is een pictogram in de onmiddellijke
nabijheid van een camera aan te brengen, wordt het cameragebruik nabijheid van een camera aan te brengen, wordt het cameragebruik
aangegeven met een mondelinge verwittiging. aangegeven met een mondelinge verwittiging.
Daarnaast wordt het gebruik van camera's minstens bekendgemaakt via de Daarnaast wordt het gebruik van camera's minstens bekendgemaakt via de
website van de zone, voor wat de hulpverleningszone betreft en via de website van de zone, voor wat de hulpverleningszone betreft en via de
website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD
Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheid van de Civiele Binnenlandse Zaken, voor wat de operationele eenheid van de Civiele
Bescherming betreft." Bescherming betreft."

Art. 17.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/15 ingevoegd,

Art. 17.In hetzelfde hoofdstuk III wordt een artikel 13/15 ingevoegd,

luidende: luidende:
"

Art. 13/15.Iedere gefilmde en identificeerbare persoon heeft een

"

Art. 13/15.Iedere gefilmde en identificeerbare persoon heeft een

recht van toegang tot de beelden en geluidsopnames, overeenkomstig recht van toegang tot de beelden en geluidsopnames, overeenkomstig
artikel 15 van de Verordening. De gefilmde persoon richt daartoe een artikel 15 van de Verordening. De gefilmde persoon richt daartoe een
verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke. Dit verzoek bevat verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke. Dit verzoek bevat
voldoende gedetailleerde aanwijzingen om de betrokken beelden en/of voldoende gedetailleerde aanwijzingen om de betrokken beelden en/of
geluidsopnames precies te kunnen lokaliseren. geluidsopnames precies te kunnen lokaliseren.
De verwerkingsverantwoordelijke beantwoordt de vraag tot toegang door De verwerkingsverantwoordelijke beantwoordt de vraag tot toegang door
de gefilmde persoon ter plaatse de beelden te laten bekijken en/of de de gefilmde persoon ter plaatse de beelden te laten bekijken en/of de
geluidsopnames te laten beluisteren, onder toezicht van een geluidsopnames te laten beluisteren, onder toezicht van een
personeelslid van de operationele dienst van de civiele veiligheid, personeelslid van de operationele dienst van de civiele veiligheid,
evenals de vraag om er een kopie van te ontvangen. evenals de vraag om er een kopie van te ontvangen.
Om organisatorische redenen en in afwijking van het tweede lid, kan de Om organisatorische redenen en in afwijking van het tweede lid, kan de
verwerkingsverantwoordelijke ervoor kiezen om de gefilmde persoon verwerkingsverantwoordelijke ervoor kiezen om de gefilmde persoon
vanop afstand toegang te verlenen tot de beelden en/of de vanop afstand toegang te verlenen tot de beelden en/of de
geluidsopnames en om de gefilmde persoon er een kopie van te laten geluidsopnames en om de gefilmde persoon er een kopie van te laten
geworden. geworden.
De in het tweede en derde lid bedoelde toegang wordt beveiligd door de De in het tweede en derde lid bedoelde toegang wordt beveiligd door de
nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder nodige specifieke organisatorische en technische maatregelen waaronder
de registratie van de identiteit van de persoon die toegang heeft de registratie van de identiteit van de persoon die toegang heeft
gevraagd, of het verzoek kon worden ingewilligd of om welke reden het gevraagd, of het verzoek kon worden ingewilligd of om welke reden het
werd geweigerd, het uur en de datum waarop de toegang werd verleend, werd geweigerd, het uur en de datum waarop de toegang werd verleend,
tot welke beelden en geluidsopnames de persoon toegang heeft gevraagd tot welke beelden en geluidsopnames de persoon toegang heeft gevraagd
en gekregen en of de toegang ter plaatse of vanop afstand werd en gekregen en of de toegang ter plaatse of vanop afstand werd
verleend. Het register van personen die toegang hebben gekregen tot de verleend. Het register van personen die toegang hebben gekregen tot de
beelden en de geluidsopnames, wordt door de beelden en de geluidsopnames, wordt door de
verwerkingsverantwoordelijke bewaard gedurende vijf jaar vanaf het verwerkingsverantwoordelijke bewaard gedurende vijf jaar vanaf het
moment van de aanvraag. moment van de aanvraag.
De verwerkingsverantwoordelijke bewaart de beelden en de De verwerkingsverantwoordelijke bewaart de beelden en de
geluidsopnames die het voorwerp uitmaken van het verzoek tot toegang geluidsopnames die het voorwerp uitmaken van het verzoek tot toegang
zolang dit nodig is voor de verwerking van het verzoek met een maximum zolang dit nodig is voor de verwerking van het verzoek met een maximum
van drie maanden te rekenen vanaf de indiening van het verzoek tot van drie maanden te rekenen vanaf de indiening van het verzoek tot
toegang en dit, desgevallend in afwijking van de bewaartermijn bepaald toegang en dit, desgevallend in afwijking van de bewaartermijn bepaald
in artikel 13/7. in artikel 13/7.
De verwerkingsverantwoordelijke weigert om een toegangsverzoek in te De verwerkingsverantwoordelijke weigert om een toegangsverzoek in te
willigen wanneer er gevaar bestaat voor de openbare veiligheid of een willigen wanneer er gevaar bestaat voor de openbare veiligheid of een
risico om inbreuk te plegen op de rechten en vrijheden van anderen of risico om inbreuk te plegen op de rechten en vrijheden van anderen of
wanneer de beelden en/of geluidsopnames waarop het verzoek betrekking wanneer de beelden en/of geluidsopnames waarop het verzoek betrekking
heeft, worden gebruikt in het kader van een strafprocedure. heeft, worden gebruikt in het kader van een strafprocedure.
De verwerkingsverantwoordelijke brengt de betrokken persoon zo snel De verwerkingsverantwoordelijke brengt de betrokken persoon zo snel
mogelijk, en in elk geval binnen een termijn van één maand te tellen mogelijk, en in elk geval binnen een termijn van één maand te tellen
vanaf de ontvangst van het verzoek, schriftelijk op de hoogte van het vanaf de ontvangst van het verzoek, schriftelijk op de hoogte van het
gevolg dat gegeven wordt aan zijn verzoek, de weigering en de redenen gevolg dat gegeven wordt aan zijn verzoek, de weigering en de redenen
van de weigering. Deze termijn kan met twee maanden worden verlengd, van de weigering. Deze termijn kan met twee maanden worden verlengd,
rekening houdend met de complexiteit van het verzoek en het aantal rekening houdend met de complexiteit van het verzoek en het aantal
verzoeken. De verwerkingsverantwoordelijke stelt de betrokken persoon verzoeken. De verwerkingsverantwoordelijke stelt de betrokken persoon
binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van deze binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van deze
verlenging en van de redenen van het uitstel. verlenging en van de redenen van het uitstel.
In geval van een weigering van een toegangsverzoek brengt de In geval van een weigering van een toegangsverzoek brengt de
verwerkingsverantwoordelijke de betrokken persoon op de hoogte van de verwerkingsverantwoordelijke de betrokken persoon op de hoogte van de
mogelijkheden om een klacht in te dienen bij de mogelijkheden om een klacht in te dienen bij de
Gegevensbeschermingsautoriteit en een rechterlijk beroep in te Gegevensbeschermingsautoriteit en een rechterlijk beroep in te
dienen." dienen."

Art. 18.In artikel 17 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wetten van

Art. 18.In artikel 17 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wetten van

21 december 2013, 9 november 2015 en 15 juli 2018, worden de volgende 21 december 2013, 9 november 2015 en 15 juli 2018, worden de volgende
wijzigingen aangebracht: wijzigingen aangebracht:
a) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./1. vervangen als volgt: a) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./1. vervangen als volgt:
"2./1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9, 13/12 en 13/14;"; "2./1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9, 13/12 en 13/14;";
b) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./2. ingevoegd: b) in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 2./2. ingevoegd:
"2./2. artikel 23;"; "2./2. artikel 23;";
c) in paragraaf 5 worden de woorden "artikel 13/6 en" ingevoegd tussen c) in paragraaf 5 worden de woorden "artikel 13/6 en" ingevoegd tussen
het woord "in" en de woorden "artikel 118"; het woord "in" en de woorden "artikel 118";
d) in paragraaf 6 worden de bepalingen onder 1., 1/1., 1/2. en 1/3. d) in paragraaf 6 worden de bepalingen onder 1., 1/1., 1/2. en 1/3.
vervangen als volgt: vervangen als volgt:
"1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9 en 13/12; "1. artikelen 13/6, 13/8, 13/9 en 13/12;
1/1. artikel 22/1; 1/1. artikel 22/1;
1/2. artikel 23; 1/2. artikel 23;
1/3. artikelen 107 en 108;". 1/3. artikelen 107 en 108;".

Art. 19.In titel XIII van dezelfde wet wordt een artikel 187/1

Art. 19.In titel XIII van dezelfde wet wordt een artikel 187/1

ingevoegd, luidende: ingevoegd, luidende:
"

Art. 187/1.Eenieder die de artikelen 13/5, 13/6, 13/8, §§ 1 en 2 en

"

Art. 187/1.Eenieder die de artikelen 13/5, 13/6, 13/8, §§ 1 en 2 en

13/9 overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van honderd euro tot 13/9 overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van honderd euro tot
tienduizend euro. Met dezelfde geldboete wordt gestraft, eenieder die tienduizend euro. Met dezelfde geldboete wordt gestraft, eenieder die
de beschikking heeft over beelden of geluidsopnames waarvan de beschikking heeft over beelden of geluidsopnames waarvan
redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze verkregen werden met redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze verkregen werden met
schending van dezelfde artikelen." schending van dezelfde artikelen."
HOOFDSTUK 3. - Inwerkingtreding HOOFDSTUK 3. - Inwerkingtreding

Art. 20.Deze wet treedt in werking op een door de Koning bepaalde

Art. 20.Deze wet treedt in werking op een door de Koning bepaalde

datum en uiterlijk twaalf maanden na de bekendmaking ervan in het datum en uiterlijk twaalf maanden na de bekendmaking ervan in het
Belgisch Staatsblad. Belgisch Staatsblad.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 21 februari 2024. Gegeven te Brussel, 21 februari 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. VERLINDEN A. VERLINDEN
Met 's Lands zegel gezegeld : Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
P. VAN TIGCHELT P. VAN TIGCHELT
_______ _______
Nota Nota
(1) Kamer van volksvertegenwoordigers (1) Kamer van volksvertegenwoordigers
www.dekamer.be www.dekamer.be
Stukken: 55-2639/5 Stukken: 55-2639/5
Integraal verslag: 8 februari 2024 Integraal verslag: 8 februari 2024
^