Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Wet van 15/01/2024
← Terug naar "Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid "
Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
15 JANUARI 2024. - Wet houdende de organisatie van het federale 15 JANUARI 2024. - Wet houdende de organisatie van het federale
klimaatbeleid (1) klimaatbeleid (1)
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij
bekrachtigen, hetgeen volgt : bekrachtigen, hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel

74 van de Grondwet. 74 van de Grondwet.

Art. 2.Voor de toepassing van deze wet en van haar

Art. 2.Voor de toepassing van deze wet en van haar

uitvoeringsbesluiten geldt als: uitvoeringsbesluiten geldt als:
1° UNFCCC : het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake 1° UNFCCC : het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake
klimaatverandering ondertekend in New York op 9 mei 1992; klimaatverandering ondertekend in New York op 9 mei 1992;
2° Overeenkomst van Parijs: het akkoord over het klimaat, aangenomen 2° Overeenkomst van Parijs: het akkoord over het klimaat, aangenomen
op 12 december 2015; op 12 december 2015;
3° Governanceverordening: Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees 3° Governanceverordening: Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees
Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de Parlement en de Raad van 11 december 2018 inzake de governance van de
energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Richtlijn energie-unie en van de klimaatactie, tot wijziging van Richtlijn
94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG, Richtlijn 2009/31/EG, Verordening (EG) 94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG, Richtlijn 2009/31/EG, Verordening (EG)
nr. 663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009, Richtlijn 2009/73/EG, nr. 663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009, Richtlijn 2009/73/EG,
Richtlijn 2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31/EU, Richtlijn Richtlijn 2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31/EU, Richtlijn
2012/27/EU, Richtlijn 2013/30/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 van de 2012/27/EU, Richtlijn 2013/30/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 van de
Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013; Raad, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013;
4° Europese klimaatwet: Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees 4° Europese klimaatwet: Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees
Parlement en de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader Parlement en de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader
voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit, en tot wijziging van voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit, en tot wijziging van
Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999; Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999;
5° Geïntegreerd nationaal energie- en klimaatplan: het plan opgesteld 5° Geïntegreerd nationaal energie- en klimaatplan: het plan opgesteld
overeenkomstig artikel 3, § 1, en bijlage I van Verordening (EU) overeenkomstig artikel 3, § 1, en bijlage I van Verordening (EU)
2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018
inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie; inzake de governance van de energie-unie en van de klimaatactie;
6° Nationaal adaptatieplan: het plan opgesteld overeenkomstig artikel 6° Nationaal adaptatieplan: het plan opgesteld overeenkomstig artikel
5, § 4, van Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en 5, § 4, van Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en
de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de
verwezenlijking van klimaatneutraliteit, en tot wijziging van verwezenlijking van klimaatneutraliteit, en tot wijziging van
Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999; Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999;
7° Langetermijnstrategie: een overeenkomstig Besluit 1/CP.16, artikel 7° Langetermijnstrategie: een overeenkomstig Besluit 1/CP.16, artikel
4.19 van de Overeenkomst van Parijs en artikel 15 van de 4.19 van de Overeenkomst van Parijs en artikel 15 van de
Governanceverordening ontwikkelde strategie om broeikasgasemissies op Governanceverordening ontwikkelde strategie om broeikasgasemissies op
duurzame wijze op lange termijn te beperken; duurzame wijze op lange termijn te beperken;
8° Klimaatneutraliteit: het bereiken van een evenwicht tussen emissies 8° Klimaatneutraliteit: het bereiken van een evenwicht tussen emissies
en verwijderingen van broeikasgassen, waarbij de netto-emissies tot en verwijderingen van broeikasgassen, waarbij de netto-emissies tot
nul worden gereduceerd; nul worden gereduceerd;
9° Beleidslijnen en maatregelen: elke interventie die gericht is op 9° Beleidslijnen en maatregelen: elke interventie die gericht is op
het bereiken van de vastgestelde doelstellingen van de geïntegreerde het bereiken van de vastgestelde doelstellingen van de geïntegreerde
nationale energie- en klimaatplannen en/of tot de uitvoering van de nationale energie- en klimaatplannen en/of tot de uitvoering van de
verbintenissen die zijn aangegaan krachtens artikel 4, lid 2, onder a) verbintenissen die zijn aangegaan krachtens artikel 4, lid 2, onder a)
en b), van het UNFCCC, waaronder die welke niet als hoofddoel hebben en b), van het UNFCCC, waaronder die welke niet als hoofddoel hebben
de beperking en de vermindering van broeikasgasemissies; de beperking en de vermindering van broeikasgasemissies;
10° Routekaart: beleidsdocument voor de planning van het beleid op het 10° Routekaart: beleidsdocument voor de planning van het beleid op het
vlak van klimaat opgesteld door de ministers en staatssecretarissen vlak van klimaat opgesteld door de ministers en staatssecretarissen
die bevoegd zijn om een beleidsmaatregel te beschrijven, met de steun die bevoegd zijn om een beleidsmaatregel te beschrijven, met de steun
van hun administraties; van hun administraties;
11° Voortgangsverslag: document waarin de stand van zaken van de 11° Voortgangsverslag: document waarin de stand van zaken van de
uitvoering van elk van de federale routekaarten in termen van uitvoering van elk van de federale routekaarten in termen van
tijdsschema, effecten in termen van broeikasgasemissies, maar ook tijdsschema, effecten in termen van broeikasgasemissies, maar ook
sociale en economische gevolgen, en budgettaire impact is opgenomen en sociale en economische gevolgen, en budgettaire impact is opgenomen en
eventueel aangevuld met gedetailleerde financieringsverzoeken voor eventueel aangevuld met gedetailleerde financieringsverzoeken voor
bijkomende beleidslijnen en maatregelen; bijkomende beleidslijnen en maatregelen;
12° Syntheserapport: het jaarlijkse rapport dat een stand van zaken 12° Syntheserapport: het jaarlijkse rapport dat een stand van zaken
opmaakt van de uitvoering van de federale beleidslijnen en maatregelen opmaakt van de uitvoering van de federale beleidslijnen en maatregelen
op basis van de ontvangen voortgangsverslagen van de bevoegde federale op basis van de ontvangen voortgangsverslagen van de bevoegde federale
departementen en overheidsinstellingen voor de verwezenlijking van de departementen en overheidsinstellingen voor de verwezenlijking van de
doelstellingen van de geïntegreerde nationale energie- en doelstellingen van de geïntegreerde nationale energie- en
klimaatplannen en/of tot de uitvoering van de verbintenissen die zijn klimaatplannen en/of tot de uitvoering van de verbintenissen die zijn
aangegaan krachtens artikel 4, lid 2, onder a) en b), van het UNFCCC aangegaan krachtens artikel 4, lid 2, onder a) en b), van het UNFCCC
en artikel 5, paragraaf 2 van de Overeenkomst van Parijs; en artikel 5, paragraaf 2 van de Overeenkomst van Parijs;
13° Dienst Klimaatverandering: de Dienst Klimaatverandering van het 13° Dienst Klimaatverandering: de Dienst Klimaatverandering van het
Directoraat-generaal Leefmilieu van de Federale Overheidsdienst Directoraat-generaal Leefmilieu van de Federale Overheidsdienst
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu; Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
14° Algemene Directie Energie: de Algemene Directie Energie van de FOD 14° Algemene Directie Energie: de Algemene Directie Energie van de FOD
Economie, KMO, Middenstand en Energie; Economie, KMO, Middenstand en Energie;
15° Het Centrum voor het Klimaat: Het orgaan dat werd opgericht door 15° Het Centrum voor het Klimaat: Het orgaan dat werd opgericht door
de beslissing van de ministerraad van 17 december 2021 en geïntegreerd de beslissing van de ministerraad van 17 december 2021 en geïntegreerd
in de werking van de federale wetenschappelijke instellingen, met als in de werking van de federale wetenschappelijke instellingen, met als
doel hun onderzoeksprogramma's inzake klimaat te coördineren, hun doel hun onderzoeksprogramma's inzake klimaat te coördineren, hun
samenwerking met de andere onderzoekscentra en universiteiten te samenwerking met de andere onderzoekscentra en universiteiten te
versterken en klimaatdiensten te ontwikkelen als antwoord op de versterken en klimaatdiensten te ontwikkelen als antwoord op de
behoeften van beleidsmakers en sectoren. behoeften van beleidsmakers en sectoren.
HOOFDSTUK 2. - Federale bijdrage aan het geïntegreerde nationaal HOOFDSTUK 2. - Federale bijdrage aan het geïntegreerde nationaal
energie- en klimaatplan, het nationale adaptatieplan en de nationale energie- en klimaatplan, het nationale adaptatieplan en de nationale
langetermijnstrategie langetermijnstrategie

Art. 3.§ 1. Overeenkomstig de artikelen 3, 9 en 14 van de

Art. 3.§ 1. Overeenkomstig de artikelen 3, 9 en 14 van de

Governanceverordening neemt de regering uiterlijk op 30 september 2027 Governanceverordening neemt de regering uiterlijk op 30 september 2027
en vervolgens om de vijf jaar een federaal energie- en klimaatplan en vervolgens om de vijf jaar een federaal energie- en klimaatplan
aan. Dat plan is de bijdrage van de federale overheid aan het aan. Dat plan is de bijdrage van de federale overheid aan het
geïntegreerde nationaal energie- en klimaatplan. geïntegreerde nationaal energie- en klimaatplan.
§ 2. Overeenkomstig artikel 5 van de Europese klimaatwet neemt de § 2. Overeenkomstig artikel 5 van de Europese klimaatwet neemt de
regering minstens om de vijf jaar een federaal adaptatieplan aan. Dat regering minstens om de vijf jaar een federaal adaptatieplan aan. Dat
plan is de bijdrage van de federale overheid aan het Nationale plan is de bijdrage van de federale overheid aan het Nationale
adaptatieplan. adaptatieplan.
§ 3. Overeenkomstig artikel 15 van de Governanceverordening stelt de § 3. Overeenkomstig artikel 15 van de Governanceverordening stelt de
regering minstens om de tien jaar, voorafgaand aan het federale regering minstens om de tien jaar, voorafgaand aan het federale
energie- en klimaatplan, een federale langetermijnstrategie vast met energie- en klimaatplan, een federale langetermijnstrategie vast met
een minimumduur van dertig jaar. Die federale strategie is de bijdrage een minimumduur van dertig jaar. Die federale strategie is de bijdrage
van de federale overheid aan de nationale langetermijnstrategie. van de federale overheid aan de nationale langetermijnstrategie.
§ 4. Overeenkomstig artikel 17 van de Governanceverordening stelt de § 4. Overeenkomstig artikel 17 van de Governanceverordening stelt de
regering om de twee jaar voortgangsverslagen vast over de uitvoering regering om de twee jaar voortgangsverslagen vast over de uitvoering
van haar plannen, zodat de Commissie de uitvoering en de vooruitgang van haar plannen, zodat de Commissie de uitvoering en de vooruitgang
van de geïntegreerde nationale energie- en klimaatplannen kan van de geïntegreerde nationale energie- en klimaatplannen kan
beoordelen. beoordelen.
HOOFDSTUK 3. - Jaarlijkse opvolging HOOFDSTUK 3. - Jaarlijkse opvolging
van de federale klimaatbeleidslijnen en -maatregelen van de federale klimaatbeleidslijnen en -maatregelen

Art. 4.§ 1. Er wordt een governancemechanisme opgezet voor de

Art. 4.§ 1. Er wordt een governancemechanisme opgezet voor de

ontwikkeling, de opvolging en de evaluatie van de federale ontwikkeling, de opvolging en de evaluatie van de federale
beleidslijnen en maatregelen van het geïntegreerde nationaal energie- beleidslijnen en maatregelen van het geïntegreerde nationaal energie-
en klimaatplan en het nationale adaptatieplan. en klimaatplan en het nationale adaptatieplan.
Dat mechanisme omvat minstens de routekaarten, de voortgangsverslagen Dat mechanisme omvat minstens de routekaarten, de voortgangsverslagen
en het syntheserapport. en het syntheserapport.
§ 2. De bevoegde ministers en staatssecretarissen dienen, in § 2. De bevoegde ministers en staatssecretarissen dienen, in
samenwerking met de bevoegde federale departementen en samenwerking met de bevoegde federale departementen en
-overheidsinstellingen, bij de voorbereiding van het voorontwerp van -overheidsinstellingen, bij de voorbereiding van het voorontwerp van
federaal energie- en klimaatplan bedoeld in artikel 3 § 1, en het federaal energie- en klimaatplan bedoeld in artikel 3 § 1, en het
ontwerp van federaal adaptatieplan bedoeld in artikel 3, § 2, en de ontwerp van federaal adaptatieplan bedoeld in artikel 3, § 2, en de
tweejaarlijkse verslagen bedoeld in artikel 3, § 4, uiterlijk op 1 tweejaarlijkse verslagen bedoeld in artikel 3, § 4, uiterlijk op 1
maart van elk jaar bij de regering de routekaarten voor iedere nieuwe maart van elk jaar bij de regering de routekaarten voor iedere nieuwe
beleidslijn en maatregel en een voortgangsverslag van de bestaande beleidslijn en maatregel en een voortgangsverslag van de bestaande
routekaarten in. routekaarten in.
De uitvoeringsbepalingen van het governancemechanisme worden verder in De uitvoeringsbepalingen van het governancemechanisme worden verder in
een ministerraad overlegd Koninklijk besluit vastgelegd. een ministerraad overlegd Koninklijk besluit vastgelegd.

Art. 5.§ 1. Jaarlijks wordt een syntheserapport opgemaakt met daarin

Art. 5.§ 1. Jaarlijks wordt een syntheserapport opgemaakt met daarin

een stand van zaken en een analyse van de vooruitgang van de een stand van zaken en een analyse van de vooruitgang van de
uitvoering van de federale beleidslijnen en maatregelen op het vlak uitvoering van de federale beleidslijnen en maatregelen op het vlak
van het klimaatbeleid. van het klimaatbeleid.
De minister bevoegd voor klimaat zal het Comité, de adviesraden en De minister bevoegd voor klimaat zal het Comité, de adviesraden en
adviesorganen onmiddellijk na publicatie ervan om advies vragen over adviesorganen onmiddellijk na publicatie ervan om advies vragen over
dit rapport. dit rapport.
Het Comité bezorgt zijn advies binnen de 30 dagen aan de ministerraad. Het Comité bezorgt zijn advies binnen de 30 dagen aan de ministerraad.
§ 2. De minister bevoegd voor klimaat legt het syntheserapport aan het § 2. De minister bevoegd voor klimaat legt het syntheserapport aan het
parlement voor tegen ten laatste 30 september. Het syntheserapport parlement voor tegen ten laatste 30 september. Het syntheserapport
gaat vergezeld van het advies van het Comité, het advies van de gaat vergezeld van het advies van het Comité, het advies van de
betrokken adviesraden en adviesorganen. betrokken adviesraden en adviesorganen.

Art. 6.Overeenkomstig artikel 11 van de Governanceverordening wordt

Art. 6.Overeenkomstig artikel 11 van de Governanceverordening wordt

door de minister bevoegd voor klimaat ter voorbereiding van iedere door de minister bevoegd voor klimaat ter voorbereiding van iedere
herziening van het nationaal energie- en klimaatplannen een herziening van het nationaal energie- en klimaatplannen een
consultatieve dialoog ingesteld, waarin maatschappelijke organisaties, consultatieve dialoog ingesteld, waarin maatschappelijke organisaties,
ondernemers, de academische wereld, adviesraden en andere betrokken ondernemers, de academische wereld, adviesraden en andere betrokken
partijen hun inzichten kunnen delen over de uitvoering van de federale partijen hun inzichten kunnen delen over de uitvoering van de federale
beleidslijnen en maatregelen en hun eventuele actualisering, ook op beleidslijnen en maatregelen en hun eventuele actualisering, ook op
lange termijn. lange termijn.
De resultaten van deze dialoog worden openbaar gemaakt en aan de De resultaten van deze dialoog worden openbaar gemaakt en aan de
regering en het parlement verstrekt. regering en het parlement verstrekt.

Art. 7.Er wordt een federale Taskforce opgericht, een orgaan op

Art. 7.Er wordt een federale Taskforce opgericht, een orgaan op

administratief niveau voor de coördinatie, overleg en ondersteuning administratief niveau voor de coördinatie, overleg en ondersteuning
bij de ontwikkeling, de uitvoering, de opvolging en de evaluatie van bij de ontwikkeling, de uitvoering, de opvolging en de evaluatie van
de impact van de federale beleidslijnen en maatregelen op het gebied de impact van de federale beleidslijnen en maatregelen op het gebied
van klimaat en energie, overeenkomstig de in deze wet vastgestelde van klimaat en energie, overeenkomstig de in deze wet vastgestelde
beleidscyclus. De samenstelling en de opdrachten van de federale beleidscyclus. De samenstelling en de opdrachten van de federale
Taskforce worden door de Koning bepaald bij een in de ministerraad Taskforce worden door de Koning bepaald bij een in de ministerraad
overlegd besluit. overlegd besluit.
Die federale Taskforce wordt gezamenlijk voorgezeten door een Die federale Taskforce wordt gezamenlijk voorgezeten door een
vertegenwoordiger van het Directie Generaal Leefmilieu van de FOD vertegenwoordiger van het Directie Generaal Leefmilieu van de FOD
Volksgezondheid en een vertegenwoordiger van de Algemene Directie Volksgezondheid en een vertegenwoordiger van de Algemene Directie
Energie en is ook samengesteld uit vertegenwoordigers van de bevoegde Energie en is ook samengesteld uit vertegenwoordigers van de bevoegde
federale departementen en overheidsinstellingen. Het secretariaat federale departementen en overheidsinstellingen. Het secretariaat
wordt verzorgd door de Dienst Klimaatverandering. wordt verzorgd door de Dienst Klimaatverandering.
HOOFDSTUK 4. - Expertencomité HOOFDSTUK 4. - Expertencomité

Art. 8.§ 1. Er wordt een permanent onafhankelijk Comité van

Art. 8.§ 1. Er wordt een permanent onafhankelijk Comité van

wetenschappelijke experten voor de opvolging en de evaluatie van het wetenschappelijke experten voor de opvolging en de evaluatie van het
federale klimaatbeleid opgericht, hierna het Comité genoemd. federale klimaatbeleid opgericht, hierna het Comité genoemd.
§ 2. Het Comité is een permanent orgaan samengesteld uit minimaal vijf § 2. Het Comité is een permanent orgaan samengesteld uit minimaal vijf
en maximaal zeven leden voor een mandaat van vijf jaar, dat eenmaal en maximaal zeven leden voor een mandaat van vijf jaar, dat eenmaal
kan worden verlengd. Een lid maakt deel uit van het Centrum voor het kan worden verlengd. Een lid maakt deel uit van het Centrum voor het
Klimaat. Klimaat.
Eén van de leden wordt benoemd tot voorzitter en een ander lid tot Eén van de leden wordt benoemd tot voorzitter en een ander lid tot
vicevoorzitter. Het Comité is op zodanige wijze samengesteld dat het vicevoorzitter. Het Comité is op zodanige wijze samengesteld dat het
deskundig is op het gebied van de volgende disciplines of materies: deskundig is op het gebied van de volgende disciplines of materies:
1° de klimaatveranderingswetenschap; 1° de klimaatveranderingswetenschap;
2° de klimaatrisico's en de aanpassing aan die risico's; 2° de klimaatrisico's en de aanpassing aan die risico's;
3° het internationale, Europese en interne klimaatbeleid; 3° het internationale, Europese en interne klimaatbeleid;
4° de economie en het bedrijfsleven; 4° de economie en het bedrijfsleven;
5° energie en technologieën; 5° energie en technologieën;
6° de klimaattransitie, met inbegrip van macro-economische modellen, 6° de klimaattransitie, met inbegrip van macro-economische modellen,
de sociale dimensie en gedragsaspecten van de klimaatverandering; de sociale dimensie en gedragsaspecten van de klimaatverandering;
7° de biodiversiteit en de ecosysteemdiensten. 7° de biodiversiteit en de ecosysteemdiensten.
Via een in de ministerraad overlegd koninklijk besluit bepaalt de Via een in de ministerraad overlegd koninklijk besluit bepaalt de
Koning de samenstelling, de wijze van benoeming van zijn leden, de Koning de samenstelling, de wijze van benoeming van zijn leden, de
werking en de vergoedingsmodaliteiten van het Comité. werking en de vergoedingsmodaliteiten van het Comité.
De aanstelling geldt vanaf de dag van de publicatie ervan in het De aanstelling geldt vanaf de dag van de publicatie ervan in het
Belgisch Staatsblad. Belgisch Staatsblad.

Art. 9.§ 1. Om de doelstellingen van deze wet te bereiken, en in

Art. 9.§ 1. Om de doelstellingen van deze wet te bereiken, en in

overeenstemming met de Governanceverordening, is het Comité belast overeenstemming met de Governanceverordening, is het Comité belast
met: met:
1° het uitbrengen van een jaarlijks advies over de doeltreffendheid 1° het uitbrengen van een jaarlijks advies over de doeltreffendheid
van de uitvoering en de impact van de federale beleidslijnen en van de uitvoering en de impact van de federale beleidslijnen en
maatregelen; maatregelen;
2° het beantwoorden van verzoeken om advies van de regering inzake 2° het beantwoorden van verzoeken om advies van de regering inzake
klimaatverandering en de aanpassing hieraan; klimaatverandering en de aanpassing hieraan;
3° het uitbrengen van een advies over de verzoeken tot financiering 3° het uitbrengen van een advies over de verzoeken tot financiering
van de verschillende beleidslijnen en maatregelen, gebaseerd op de van de verschillende beleidslijnen en maatregelen, gebaseerd op de
effectiviteit ervan; effectiviteit ervan;
4° het uitbrengen van een advies over teksten, projecten of andere 4° het uitbrengen van een advies over teksten, projecten of andere
vraagstukken die de regering voorlegt. vraagstukken die de regering voorlegt.
§ 2. Het Comité is een onafhankelijk orgaan dat wordt bijgestaan door § 2. Het Comité is een onafhankelijk orgaan dat wordt bijgestaan door
een permanent secretariaat dat in alle onafhankelijkheid belast is met een permanent secretariaat dat in alle onafhankelijkheid belast is met
de administratieve taken en voorbereidende werkzaamheden vereist ter de administratieve taken en voorbereidende werkzaamheden vereist ter
uitvoering van diens opdrachten. Het secretariaat wordt ingesteld bij uitvoering van diens opdrachten. Het secretariaat wordt ingesteld bij
het Centrum voor het Klimaat. het Centrum voor het Klimaat.
§ 3. De leden van het Comité zullen in alle onafhankelijkheid hun § 3. De leden van het Comité zullen in alle onafhankelijkheid hun
opdrachten vervullen en hun advies verstrekken. Het is elk lid van het opdrachten vervullen en hun advies verstrekken. Het is elk lid van het
Comité verboden te beraadslagen over onderwerpen waarin hij, Comité verboden te beraadslagen over onderwerpen waarin hij,
rechtstreeks of onrechtstreeks, een persoonlijk of vermogensrechtelijk rechtstreeks of onrechtstreeks, een persoonlijk of vermogensrechtelijk
belang heeft. belang heeft.
Het mandaat van lid is onverenigbaar met: Het mandaat van lid is onverenigbaar met:
- lid zijn van het Europees Parlement, van een van de federale Kamers - lid zijn van het Europees Parlement, van een van de federale Kamers
of van een Gemeenschaps- of Gewestparlement; of van een Gemeenschaps- of Gewestparlement;
- het lidmaatschap van de federale regering, van een gemeenschaps- of - het lidmaatschap van de federale regering, van een gemeenschaps- of
gewestregering of van een provinciaal of gemeentelijk college; gewestregering of van een provinciaal of gemeentelijk college;
- de hoedanigheid van ambtenaar, in functie, van een administratie; - de hoedanigheid van ambtenaar, in functie, van een administratie;
- lid zijn van een beleidscel van een minister op federaal, - lid zijn van een beleidscel van een minister op federaal,
gewestelijk of gemeenschapsniveau. gewestelijk of gemeenschapsniveau.
Bij de uitoefening van hun mandaat mogen de leden van het Comité geen Bij de uitoefening van hun mandaat mogen de leden van het Comité geen
instructies vragen of ontvangen van de regering of van elke andere instructies vragen of ontvangen van de regering of van elke andere
publieke of privépersoon. publieke of privépersoon.
§ 4. Het Comité waarborgt dat het publiek toegang heeft tot alle § 4. Het Comité waarborgt dat het publiek toegang heeft tot alle
adviezen, aanbevelingen en rapporten vastgesteld krachtens deze wet. adviezen, aanbevelingen en rapporten vastgesteld krachtens deze wet.
§ 5. Het Comité brengt jaarlijks verslag uit aan de regering, de Kamer § 5. Het Comité brengt jaarlijks verslag uit aan de regering, de Kamer
van Volksvertegenwoordigers en de adviesorganen. van Volksvertegenwoordigers en de adviesorganen.
HOOFDSTUK 5. - Financiering HOOFDSTUK 5. - Financiering

Art. 10.§ 1. Er wordt een evaluatie-, opvolgings- en

Art. 10.§ 1. Er wordt een evaluatie-, opvolgings- en

rapportagemechanisme ingesteld om het bedrag dat equivalent is aan het rapportagemechanisme ingesteld om het bedrag dat equivalent is aan het
federale aandeel van de inkomsten uit de veiling van emissierechten federale aandeel van de inkomsten uit de veiling van emissierechten
transparant en doelgericht te besteden aan het federale klimaatbeleid. transparant en doelgericht te besteden aan het federale klimaatbeleid.
De inkomsten uit de veiling van emissierechten kunnen zowel naar de De inkomsten uit de veiling van emissierechten kunnen zowel naar de
bestaande klimaatuitgaven en -investeringen gaan, als naar de bestaande klimaatuitgaven en -investeringen gaan, als naar de
financiering van aangescherpte en nieuwe federale beleidslijnen en financiering van aangescherpte en nieuwe federale beleidslijnen en
maatregelen. maatregelen.
Om geoormerkt te worden als uitgaven die via het federale aandeel in Om geoormerkt te worden als uitgaven die via het federale aandeel in
de inkomsten uit de veiling van emissierechten worden gefinancierd, de inkomsten uit de veiling van emissierechten worden gefinancierd,
vermelden de federale departementen en overheidsinstellingen in hun vermelden de federale departementen en overheidsinstellingen in hun
voortgangsverslagen elk jaar hun uitgaven voor het federaal voortgangsverslagen elk jaar hun uitgaven voor het federaal
klimaatbeleid, met inbegrip van de nieuwe financieringsverzoeken die klimaatbeleid, met inbegrip van de nieuwe financieringsverzoeken die
ze in het kader van de begrotingsopmaak indienen. Bij die nieuwe ze in het kader van de begrotingsopmaak indienen. Bij die nieuwe
financieringsverzoeken vermelden zij een inhoudelijke toelichting en financieringsverzoeken vermelden zij een inhoudelijke toelichting en
verantwoorden zij deze vanuit de in de routekaarten opgenomen verantwoorden zij deze vanuit de in de routekaarten opgenomen
doelstellingen. doelstellingen.
De Dienst Klimaatverandering analyseert de voortgangsverslagen, De Dienst Klimaatverandering analyseert de voortgangsverslagen,
inzonderheid de inhoudelijke toelichting bij de nieuwe inzonderheid de inhoudelijke toelichting bij de nieuwe
financieringsverzoeken, en dient bij de minister van Klimaat en het financieringsverzoeken, en dient bij de minister van Klimaat en het
Comité ten laatste binnen 60 dagen een voorstel van rangorde van de Comité ten laatste binnen 60 dagen een voorstel van rangorde van de
uitgaven, met inbegrip van de nieuwe financieringsverzoeken, in. uitgaven, met inbegrip van de nieuwe financieringsverzoeken, in.
§ 2. De Dienst Klimaatverandering brengt dit voorstel uit op basis van § 2. De Dienst Klimaatverandering brengt dit voorstel uit op basis van
gemeenschappelijke, transparante en objectieve evaluatiecriteria. De gemeenschappelijke, transparante en objectieve evaluatiecriteria. De
evaluatiecriteria zullen vastgelegd worden door de Koning bij besluit, evaluatiecriteria zullen vastgelegd worden door de Koning bij besluit,
vastgesteld na overleg in de Ministerraad. vastgesteld na overleg in de Ministerraad.
§ 3. Op basis van het voorstel van de rangorde van de Dienst § 3. Op basis van het voorstel van de rangorde van de Dienst
Klimaatverandering, omkleed met een advies van het Comité, legt de Klimaatverandering, omkleed met een advies van het Comité, legt de
minister bevoegd voor klimaat bij de ministerraad jaarlijks uiterlijk minister bevoegd voor klimaat bij de ministerraad jaarlijks uiterlijk
op 15 september de rangorde ter goedkeuring voor. op 15 september de rangorde ter goedkeuring voor.
§ 4. Na hun goedkeuring in het kader van de begrotingscyclus wordt een § 4. Na hun goedkeuring in het kader van de begrotingscyclus wordt een
overzicht van de klimaatuitgaven en -investeringen openbaar gemaakt op overzicht van de klimaatuitgaven en -investeringen openbaar gemaakt op
basis van deze rangorde. basis van deze rangorde.
Gegeven te Brussel, 15 januari 2024. Gegeven te Brussel, 15 januari 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Klimaat, De Minister van Klimaat,
Z. KHATTABI Z. KHATTABI
De Minister van Energie, De Minister van Energie,
T. VAN DER STRAETEN T. VAN DER STRAETEN
Met 's Lands zegel gezegeld : Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
P. VAN TIGCHELT P. VAN TIGCHELT
_______ _______
Nota Nota
(1) Kamer van volksvertegenwoordigers (1) Kamer van volksvertegenwoordigers
Stukken: Doc 55 3671/ (2022/2023): Stukken: Doc 55 3671/ (2022/2023):
001: Wetsontwerp. 001: Wetsontwerp.
002: Verslag. 002: Verslag.
003: Tekst aangenomen door de commissie. 003: Tekst aangenomen door de commissie.
004: Tekst aangenomen door de plenaire vergadering en aan de Koning 004: Tekst aangenomen door de plenaire vergadering en aan de Koning
ter bekrachtiging voorgelegd. ter bekrachtiging voorgelegd.
Zie ook: Zie ook:
Integraal verslag: 20 en 21 december 2023. Integraal verslag: 20 en 21 december 2023.
^