← Terug naar "Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep 1. CONTEXT Op 14 januari
2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor
de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorga(...) Het
Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...)"
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep 1. CONTEXT Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorga(...) Het Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...) | Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep 1. CONTEXT Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorga(...) Het Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...) |
|---|---|
| BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep (2023) | Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep (2023) |
| 1. CONTEXT | 1. CONTEXT |
| Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het | Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het |
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot | Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot |
| 2024 goed. Net als zijn voorganger legt dit plan de gewestelijke | 2024 goed. Net als zijn voorganger legt dit plan de gewestelijke |
| prioriteiten inzake veiligheid en preventie vast. Het vormt een | prioriteiten inzake veiligheid en preventie vast. Het vormt een |
| strategisch referentiekader voor alle actoren uit de sector in het | strategisch referentiekader voor alle actoren uit de sector in het |
| Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het omschrijft 77 maatregelen, die | Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het omschrijft 77 maatregelen, die |
| onderverdeeld zijn in negen thema's, om de veiligheid in het Brussels | onderverdeeld zijn in negen thema's, om de veiligheid in het Brussels |
| Gewest te versterken. Het plan bestrijkt de volledige sector, gaande | Gewest te versterken. Het plan bestrijkt de volledige sector, gaande |
| van de vroegtijdige preventie van problematische verschijnselen tot | van de vroegtijdige preventie van problematische verschijnselen tot |
| slachtoffer- en daderbegeleiding. | slachtoffer- en daderbegeleiding. |
| Het Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van | Het Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van |
| het plan. De Brusselse gemeenten worden vandaag gefinancierd door het | het plan. De Brusselse gemeenten worden vandaag gefinancierd door het |
| Gewest voor de ontplooiing van hun lokale preventieplannen. Ook de | Gewest voor de ontplooiing van hun lokale preventieplannen. Ook de |
| politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Op 20 mei 2021 | politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Op 20 mei 2021 |
| keurde de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de lancering | keurde de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de lancering |
| van een projectoproep goed van Brussel Preventie & Veiligheid (BPV) - | van een projectoproep goed van Brussel Preventie & Veiligheid (BPV) - |
| ondertussen safe.brussels genaamd - met als doel het beheer van het | ondertussen safe.brussels genaamd - met als doel het beheer van het |
| subsidieprogramma voor verenigingen zonder winstoogmerk (vzw) actief | subsidieprogramma voor verenigingen zonder winstoogmerk (vzw) actief |
| op het gebied van preventie en veiligheid verder af te stemmen op de | op het gebied van preventie en veiligheid verder af te stemmen op de |
| prioriteiten en de periodiciteit van het GVPP. Aldus werd een | prioriteiten en de periodiciteit van het GVPP. Aldus werd een |
| financiering van 14 miljoen euro over vier jaar (2021-2024) voorzien, | financiering van 14 miljoen euro over vier jaar (2021-2024) voorzien, |
| waarvan 3,5 miljoen euro vanaf 2021, voor een projectoproep ten | waarvan 3,5 miljoen euro vanaf 2021, voor een projectoproep ten |
| behoeve van vzw's die projecten op het gebied van preventie en | behoeve van vzw's die projecten op het gebied van preventie en |
| veiligheid kunnen uitvoeren op basis van de thema's en maatregelen van | veiligheid kunnen uitvoeren op basis van de thema's en maatregelen van |
| het GVPP. | het GVPP. |
| Op 28 mei 2021 lanceerde BPV (safe.brussels) een projectoproep voor de | Op 28 mei 2021 lanceerde BPV (safe.brussels) een projectoproep voor de |
| hele verenigingssector, van toepassing op alle thema's van het GVPP | hele verenigingssector, van toepassing op alle thema's van het GVPP |
| 2021-2024, met uitzondering van het thema `eigendomsdelicten' waarvan | 2021-2024, met uitzondering van het thema `eigendomsdelicten' waarvan |
| de maatregelen niet van toepassing zijn op het werk van de vzw's. 52 | de maatregelen niet van toepassing zijn op het werk van de vzw's. 52 |
| projecten van 42 verenigingen, goed voor 17 van de 20 `geopende | projecten van 42 verenigingen, goed voor 17 van de 20 `geopende |
| maatregelen' in het Plan, kregen zo een specifieke financiering in | maatregelen' in het Plan, kregen zo een specifieke financiering in |
| 2021. Conform de beslissingen genomen door de Regering van het | 2021. Conform de beslissingen genomen door de Regering van het |
| Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot afstemming van de subsidies aan de | Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot afstemming van de subsidies aan de |
| vzw's op de cyclus van het GVPP, heeft BPV (safe.brussels) de winnende | vzw's op de cyclus van het GVPP, heeft BPV (safe.brussels) de winnende |
| verenigingen van de projectoproep 2021 uitgenodigd om in 2022 een | verenigingen van de projectoproep 2021 uitgenodigd om in 2022 een |
| verzoek tot vernieuwing in te dienen voor hun project(en) voor | verzoek tot vernieuwing in te dienen voor hun project(en) voor |
| hetzelfde bedrag als dat van de subsidie die in 2021 werd toegekend, | hetzelfde bedrag als dat van de subsidie die in 2021 werd toegekend, |
| onder voorbehoud van een positieve activiteitenbalans voor het | onder voorbehoud van een positieve activiteitenbalans voor het |
| afgelopen jaar en de goedkeuring van de budgetten door het Brussels | afgelopen jaar en de goedkeuring van de budgetten door het Brussels |
| Parlement. Zodoende hebben 50 projecten van 41 vzw's een vernieuwing | Parlement. Zodoende hebben 50 projecten van 41 vzw's een vernieuwing |
| gekregen in 2022. Voor het jaar 2023 loopt een gelijkaardige | gekregen in 2022. Voor het jaar 2023 loopt een gelijkaardige |
| vernieuwingsprocedure voor de winnende vzw's van 2022 met een gunstige | vernieuwingsprocedure voor de winnende vzw's van 2022 met een gunstige |
| balans. | balans. |
| Ter vervollediging van deze cyclus van subsidies aan vzw's, die is | Ter vervollediging van deze cyclus van subsidies aan vzw's, die is |
| gericht op de prioriteiten en de periode van het GVPP 2021-24, | gericht op de prioriteiten en de periode van het GVPP 2021-24, |
| lanceert safe.brussels een projectoproep die volledig aansluit op het | lanceert safe.brussels een projectoproep die volledig aansluit op het |
| proces dat werd opgestart met de projectoproep van 2021 en de | proces dat werd opgestart met de projectoproep van 2021 en de |
| daaropvolgende vernieuwingen. Het doel van deze oproep is dus om de | daaropvolgende vernieuwingen. Het doel van deze oproep is dus om de |
| respons vanuit het verenigingsleven op de maatregelen van het GVPP | respons vanuit het verenigingsleven op de maatregelen van het GVPP |
| 2021-24 uit te breiden en aan te vullen. Deze oproep is in het | 2021-24 uit te breiden en aan te vullen. Deze oproep is in het |
| bijzonder gericht op de maatregelen van projectoproep 2021 die | bijzonder gericht op de maatregelen van projectoproep 2021 die |
| onvoldoende door de projecten van de vzw's werden gedekt en/of | onvoldoende door de projecten van de vzw's werden gedekt en/of |
| waarvoor safe.brussels en haar partners uit de veiligheids- en | waarvoor safe.brussels en haar partners uit de veiligheids- en |
| preventieketen bijkomende specifieke antwoorden vanuit het | preventieketen bijkomende specifieke antwoorden vanuit het |
| verenigingsleven verwachten. | verenigingsleven verwachten. |
| Hiervoor beschikt safe.brussels over een budget van 550 000 om de | Hiervoor beschikt safe.brussels over een budget van 550 000 om de |
| verenigingen te ondersteunen die zouden kunnen bijdragen aan de | verenigingen te ondersteunen die zouden kunnen bijdragen aan de |
| uitvoering van de specifieke maatregelen van het GVPP. Op voorwaarde | uitvoering van de specifieke maatregelen van het GVPP. Op voorwaarde |
| van een gunstige beoordeling door safe.brussels aan het einde van 2023 | van een gunstige beoordeling door safe.brussels aan het einde van 2023 |
| van de activiteitenbalans van het project (gebaseerd op het | van de activiteitenbalans van het project (gebaseerd op het |
| gestructureerd synthesecanvas van het project, dat beschikbaar is op | gestructureerd synthesecanvas van het project, dat beschikbaar is op |
| de website van safe.brussels), en onder voorbehoud van de goedkeuring | de website van safe.brussels), en onder voorbehoud van de goedkeuring |
| van de nodige budgetten door het Brussels Parlement, worden de | van de nodige budgetten door het Brussels Parlement, worden de |
| winnende vzw's uitgenodigd om in 2024 een verzoek tot vernieuwing in | winnende vzw's uitgenodigd om in 2024 een verzoek tot vernieuwing in |
| te dienen van hun project(en) met een constante bedrag om de | te dienen van hun project(en) met een constante bedrag om de |
| subsidiecyclus onder het GVPP 2021-24 te vervolmaken. | subsidiecyclus onder het GVPP 2021-24 te vervolmaken. |
| In het kader van deze oproep verstaat safe.brussels onder 'project' | In het kader van deze oproep verstaat safe.brussels onder 'project' |
| een "geheel van met de toegekende middelen binnen een bepaalde periode | een "geheel van met de toegekende middelen binnen een bepaalde periode |
| uit te voeren acties met het oog op de realisatie van een | uit te voeren acties met het oog op de realisatie van een |
| gedefinieerde doelstelling in het kader van een precieze opdracht". | gedefinieerde doelstelling in het kader van een precieze opdracht". |
| Tijdens de beoordeling van de ingediende dossiers wordt nagegaan of de | Tijdens de beoordeling van de ingediende dossiers wordt nagegaan of de |
| kandidaat-projecten voldoen aan deze definitie. | kandidaat-projecten voldoen aan deze definitie. |
| Dit document beschrijft de voorwaarden en praktische regels in verband | Dit document beschrijft de voorwaarden en praktische regels in verband |
| met de indiening, behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. | met de indiening, behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. |
| 2. DOELSTELLINGEN | 2. DOELSTELLINGEN |
| Voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd stedelijk | Voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd stedelijk |
| veiligheidsbeleid sporen we de volledige preventie- en | veiligheidsbeleid sporen we de volledige preventie- en |
| veiligheidsketen aan om te overleggen. Van bij de preventie tot aan de | veiligheidsketen aan om te overleggen. Van bij de preventie tot aan de |
| reactie, met als doel de garantie van de uitoefening van de | reactie, met als doel de garantie van de uitoefening van de |
| individuele vrijheden en de sociale cohesie. We stellen vast dat de | individuele vrijheden en de sociale cohesie. We stellen vast dat de |
| openbare orde verbetert, wanneer er sprake is van een sterkere | openbare orde verbetert, wanneer er sprake is van een sterkere |
| samenwerking tussen de traditionele veiligheidsactoren en de | samenwerking tussen de traditionele veiligheidsactoren en de |
| preventieactoren. Concreet leidt dat tot het opzetten van solide | preventieactoren. Concreet leidt dat tot het opzetten van solide |
| samenwerkingsverbanden en een rol voor elke betrokken partner: lokale | samenwerkingsverbanden en een rol voor elke betrokken partner: lokale |
| overheden, besturen, preventiediensten en -ambtenaren, | overheden, besturen, preventiediensten en -ambtenaren, |
| gemeenschapswachten, actoren uit het maatschappelijk middenveld, | gemeenschapswachten, actoren uit het maatschappelijk middenveld, |
| politie en justitie. Die doelstelling ligt aan de basis van de | politie en justitie. Die doelstelling ligt aan de basis van de |
| projectoproep die verenigingen zonder winstoogmerk uitnodigt om bij te | projectoproep die verenigingen zonder winstoogmerk uitnodigt om bij te |
| dragen aan de verwezenlijking van specifieke maatregelen van het | dragen aan de verwezenlijking van specifieke maatregelen van het |
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan. | Globaal Veiligheids- en Preventieplan. |
| 3. MAATREGELENT DIE IN AANMERKING KOMEN VOOR FINANCIERING IN 2023 | 3. MAATREGELENT DIE IN AANMERKING KOMEN VOOR FINANCIERING IN 2023 |
| Om in aanmerking te komen voor de financiering, moeten de projecten | Om in aanmerking te komen voor de financiering, moeten de projecten |
| van de vereniging een antwoord bieden op een van de hierna genoemde | van de vereniging een antwoord bieden op een van de hierna genoemde |
| maatregelen (de referentie verwijst, ter illustratie, naar het GVPP | maatregelen (de referentie verwijst, ter illustratie, naar het GVPP |
| 2021-24, dat beschikbaar is op de website van safe.brussels: | 2021-24, dat beschikbaar is op de website van safe.brussels: |
| https://safe.brussels/nl/globaal-veiligheids-en-preventieplan-2021-2024). | https://safe.brussels/nl/globaal-veiligheids-en-preventieplan-2021-2024). |
| In bepaalde gevallen, wanneer een of meer specifieke acties worden | In bepaalde gevallen, wanneer een of meer specifieke acties worden |
| verwacht in het kader van de maatregel, worden deze cursief | verwacht in het kader van de maatregel, worden deze cursief |
| weergegeven onder de tekst van de maatregel. | weergegeven onder de tekst van de maatregel. |
| Numéro | Numéro |
| de la mesure | de la mesure |
| Intégrité physique et psychique des personnes | Intégrité physique et psychique des personnes |
| Nummer | Nummer |
| van de maatregel | van de maatregel |
| Fysieke en psychische menselijke integriteit | Fysieke en psychische menselijke integriteit |
| M1.5 | M1.5 |
| Améliorer la détection et intensifier la politique de recherche et de | Améliorer la détection et intensifier la politique de recherche et de |
| poursuite des faits de harcèlement, discours de haine et de | poursuite des faits de harcèlement, discours de haine et de |
| discriminations en ligne et hors ligne (notamment en matière | discriminations en ligne et hors ligne (notamment en matière |
| d'embauche et de logement), et favoriser la prise en charge des | d'embauche et de logement), et favoriser la prise en charge des |
| victimes. | victimes. |
| Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent | Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent |
| notamment celles portant sur l'amélioration de la connaissance et de | notamment celles portant sur l'amélioration de la connaissance et de |
| l'utilisation des outils de l'intelligence artificielle dans la lutte | l'utilisation des outils de l'intelligence artificielle dans la lutte |
| contre les faits de harcèlement, les discours de haine et les idées | contre les faits de harcèlement, les discours de haine et les idées |
| discriminantes spécifiquement dans le contexte bruxellois. | discriminantes spécifiquement dans le contexte bruxellois. |
| M1.5 | M1.5 |
| De opsporing verbeteren en het beleid inzake onderzoek en vervolging | De opsporing verbeteren en het beleid inzake onderzoek en vervolging |
| van online en offline pesterijen, haatzaaien en discriminatie | van online en offline pesterijen, haatzaaien en discriminatie |
| intensiveren (met name op het vlak van aanwerving en huisvesting), en | intensiveren (met name op het vlak van aanwerving en huisvesting), en |
| de opvang van de slachtoffers bevorderen. | de opvang van de slachtoffers bevorderen. |
| Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel met name acties | Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel met name acties |
| omvatten rond de verbetering van de kennis over en het gebruik van | omvatten rond de verbetering van de kennis over en het gebruik van |
| artificiële intelligentie-tools in de strijd tegen pesterijen, | artificiële intelligentie-tools in de strijd tegen pesterijen, |
| haatzaaien en discriminerende gedachten, specifiek in de Brusselse | haatzaaien en discriminerende gedachten, specifiek in de Brusselse |
| context. | context. |
| M1.6 | M1.6 |
| Favoriser l'accompagnement et la prise en charge (y compris de manière | Favoriser l'accompagnement et la prise en charge (y compris de manière |
| préventive) des auteurs de violences sur les plans psychologique, | préventive) des auteurs de violences sur les plans psychologique, |
| administratif et judiciaire le cas échéant, en prêtant une attention | administratif et judiciaire le cas échéant, en prêtant une attention |
| particulière à la période de transition que constitue la sortie de | particulière à la période de transition que constitue la sortie de |
| prison et la réinsertion. | prison et la réinsertion. |
| M1.6 | M1.6 |
| De begeleiding en de opvang (ook preventief) bevorderen van daders van | De begeleiding en de opvang (ook preventief) bevorderen van daders van |
| geweld, en dit op psychologisch, administratief en gerechtelijk vlak, | geweld, en dit op psychologisch, administratief en gerechtelijk vlak, |
| indien van toepassing, door bijzondere aandacht te besteden aan de | indien van toepassing, door bijzondere aandacht te besteden aan de |
| overgangsperiode tussen het verlaten van de gevangenis en de | overgangsperiode tussen het verlaten van de gevangenis en de |
| herinschakeling. | herinschakeling. |
| M1.9 | M1.9 |
| Promouvoir une conceptualisation et une occupation responsable, | Promouvoir une conceptualisation et une occupation responsable, |
| partagée et inclusive de l'espace public, visant à lutter contre les | partagée et inclusive de l'espace public, visant à lutter contre les |
| phénomènes de violences physiques, de harcèlement et de | phénomènes de violences physiques, de harcèlement et de |
| discriminations. | discriminations. |
| Il est attendu que les actions visées sous cette mesure mettent | Il est attendu que les actions visées sous cette mesure mettent |
| l'accent sur la lutte contre les discriminations intersectionnelles | l'accent sur la lutte contre les discriminations intersectionnelles |
| rencontrées au sein de l'espace public | rencontrées au sein de l'espace public |
| M1.9 | M1.9 |
| Bevorderen van een verantwoordelijke, gedeelde en inclusieve | Bevorderen van een verantwoordelijke, gedeelde en inclusieve |
| conceptualisering en bezetting van de openbare ruimte, gericht op het | conceptualisering en bezetting van de openbare ruimte, gericht op het |
| bestrijden van fenomenen van fysiek geweld, pesterijen en | bestrijden van fenomenen van fysiek geweld, pesterijen en |
| discriminatie. | discriminatie. |
| Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel het accent | Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel het accent |
| leggen op de strijd tegen intersectionele discriminatie in de openbare | leggen op de strijd tegen intersectionele discriminatie in de openbare |
| ruimte | ruimte |
| Polarisation et radicalisation | Polarisation et radicalisation |
| Polarisering en radicalisering | Polarisering en radicalisering |
| M2.3 | M2.3 |
| Le développement d'initiatives et de campagnes visant à promouvoir la | Le développement d'initiatives et de campagnes visant à promouvoir la |
| confiance et le respect réciproque entre la police et les citoyens, | confiance et le respect réciproque entre la police et les citoyens, |
| comme le monitoring systématique des processus sociaux et des méthodes | comme le monitoring systématique des processus sociaux et des méthodes |
| de police influant sur la relation entre la police et les citoyens, | de police influant sur la relation entre la police et les citoyens, |
| ainsi que les rencontres systématiques entre les services de sécurité | ainsi que les rencontres systématiques entre les services de sécurité |
| et (organisaitons de) citoyens. | et (organisaitons de) citoyens. |
| M2.3 | M2.3 |
| De uitwerking van initiatieven en campagnes ter bevordering van het | De uitwerking van initiatieven en campagnes ter bevordering van het |
| vertrouwen en wederzijds respect tussen de politie en bevolking, zoals | vertrouwen en wederzijds respect tussen de politie en bevolking, zoals |
| systematisch monitoren van de maatschappelijke processen en | systematisch monitoren van de maatschappelijke processen en |
| politiemethodes die het vertrouwen tussen politie en burger | politiemethodes die het vertrouwen tussen politie en burger |
| beïnvloeden, en de organisatie van systematische ontmoetingen tussen | beïnvloeden, en de organisatie van systematische ontmoetingen tussen |
| veiligheidsdiensten en burger(organisatie)s. | veiligheidsdiensten en burger(organisatie)s. |
| M2.4 | M2.4 |
| Promouvoir la communication des initiatives existantes à l'attention | Promouvoir la communication des initiatives existantes à l'attention |
| du public dans un souci de renforcer le lien avec les citoyen.ne.s et | du public dans un souci de renforcer le lien avec les citoyen.ne.s et |
| le sentiment de sécurité. | le sentiment de sécurité. |
| Il est attendu que les actions visées sous cette mesure mettent | Il est attendu que les actions visées sous cette mesure mettent |
| particulièrement en valeur l'ancrage territorial et l'approche | particulièrement en valeur l'ancrage territorial et l'approche |
| inclusive. Celles-ci visent un/des quartier(s) spécifique(s) - comme | inclusive. Celles-ci visent un/des quartier(s) spécifique(s) - comme |
| zone géographique cohérente où se côtoient habitants, commerçants, | zone géographique cohérente où se côtoient habitants, commerçants, |
| utilisateur.trice.s et travailleur.euse.s indépendamment des | utilisateur.trice.s et travailleur.euse.s indépendamment des |
| frontières administratives - et intègrent so public cible de manière | frontières administratives - et intègrent so public cible de manière |
| participative. | participative. |
| M2.4 | M2.4 |
| De communicatie bevorderen van de bestaande initiatieven aan het | De communicatie bevorderen van de bestaande initiatieven aan het |
| publiek in een streven naar een versterking van de band met de burgers | publiek in een streven naar een versterking van de band met de burgers |
| en naar een gevoel van veiligheid. | en naar een gevoel van veiligheid. |
| Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel bijzondere | Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel bijzondere |
| nadruk leggen op territoriale verankering en inclusieve benadering. Ze | nadruk leggen op territoriale verankering en inclusieve benadering. Ze |
| zijn gericht op (een) specifiek(e) buurt(en) - als een coherent | zijn gericht op (een) specifiek(e) buurt(en) - als een coherent |
| geografisch gebied waar bewoners, winkeliers, gebruikers en werknemers | geografisch gebied waar bewoners, winkeliers, gebruikers en werknemers |
| samenkomen ongeacht administratieve grenzen - en betrekken het | samenkomen ongeacht administratieve grenzen - en betrekken het |
| doelpubliek op participatieve wijze. | doelpubliek op participatieve wijze. |
| M2.5 | M2.5 |
| Assurer une prise en charge et relai adaptés des individus ou groupes | Assurer une prise en charge et relai adaptés des individus ou groupes |
| d'individus concernés par le phénomène de la radicalisation auteurs et | d'individus concernés par le phénomène de la radicalisation auteurs et |
| victimes potentiels avec une attention, particulière aux groupes | victimes potentiels avec une attention, particulière aux groupes |
| cibles vulnérables. | cibles vulnérables. |
| Il est attendu que les actions visées sous cette mesure développent | Il est attendu que les actions visées sous cette mesure développent |
| une prise en charge qui intègre la santé mentale des individus faisant | une prise en charge qui intègre la santé mentale des individus faisant |
| partie des groupes cibles vulnérables. | partie des groupes cibles vulnérables. |
| M2.5 | M2.5 |
| Zorgen voor een passende benadering en bemiddeling ten aanzien van | Zorgen voor een passende benadering en bemiddeling ten aanzien van |
| individuen of groepen van individuen die betrokken zijn bij het | individuen of groepen van individuen die betrokken zijn bij het |
| fenomeen van de radicalisering (potentiële daders en slachtoffers), | fenomeen van de radicalisering (potentiële daders en slachtoffers), |
| met bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen. | met bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen. |
| Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel leiden tot | Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel leiden tot |
| een aanpak die rekening houdt met de geestelijke gezondheid van deze | een aanpak die rekening houdt met de geestelijke gezondheid van deze |
| individuen uit kwetsbare doelgroepen | individuen uit kwetsbare doelgroepen |
| Drogues et assuétudes | Drogues et assuétudes |
| Drugs en verslavingen | Drugs en verslavingen |
| M3.2 | M3.2 |
| Constituer un répertoire actualisé des structures spécialisées en | Constituer un répertoire actualisé des structures spécialisées en |
| promotion de la santé et en prévention des assuétudes à destination | promotion de la santé et en prévention des assuétudes à destination |
| des services non spécialisés. | des services non spécialisés. |
| Il est à noter que les actions attendues sous cette mesure visent plus | Il est à noter que les actions attendues sous cette mesure visent plus |
| spécifiquement la constitution d'un répertoire tout public des | spécifiquement la constitution d'un répertoire tout public des |
| services existant en matière de prévention des assétudes qui mette | services existant en matière de prévention des assétudes qui mette |
| l'accent sur la santé mentale et l'aide à la jeunesse usagière (non | l'accent sur la santé mentale et l'aide à la jeunesse usagière (non |
| spécifiqu"ement précarisée) | spécifiqu"ement précarisée) |
| M3.2 | M3.2 |
| Het opstellen van een geactualiseerd repertorium van de | Het opstellen van een geactualiseerd repertorium van de |
| gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter | gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter |
| preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde | preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde |
| diensten. | diensten. |
| Merk op dat de verwachte acties voor deze maatregel meer specifiek | Merk op dat de verwachte acties voor deze maatregel meer specifiek |
| mikken op de samenstelling van een voor iedereen toegankelijke | mikken op de samenstelling van een voor iedereen toegankelijke |
| directory met de bestaande diensten op het vlak van | directory met de bestaande diensten op het vlak van |
| verslavingspreventie die vooral inzetten op geestelijke gezondheid en | verslavingspreventie die vooral inzetten op geestelijke gezondheid en |
| hulp aan verslaafde jongeren (niet specifiek precaire) | hulp aan verslaafde jongeren (niet specifiek precaire) |
| M3.8 | M3.8 |
| Mettre en place et diversifier l'offre de prise en charge à | Mettre en place et diversifier l'offre de prise en charge à |
| destination des personnes souffrant d'assuétudes et renforcer | destination des personnes souffrant d'assuétudes et renforcer |
| l'accompagnement des usagers. | l'accompagnement des usagers. |
| Il est à noter que les actions attendues sous cette mesure incluent | Il est à noter que les actions attendues sous cette mesure incluent |
| plus particulièrement la prise en charge des personnes présentant un | plus particulièrement la prise en charge des personnes présentant un |
| souble diagnostique 'santé mentale/drogue' | souble diagnostique 'santé mentale/drogue' |
| M3.8 | M3.8 |
| Het opzetten van een gediversifieerd aanbod van opvang van verslaafden | Het opzetten van een gediversifieerd aanbod van opvang van verslaafden |
| en een betere begeleiding van de gebruikers. | en een betere begeleiding van de gebruikers. |
| Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer bepaald | Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer bepaald |
| betrekking hebben op: de aanpak van personen met een dubbele diagnose | betrekking hebben op: de aanpak van personen met een dubbele diagnose |
| 'geestelijke gezondheid/drugs' | 'geestelijke gezondheid/drugs' |
| Traite et trafic des êtres humains | Traite et trafic des êtres humains |
| Mensenhandel en mensensmokkel | Mensenhandel en mensensmokkel |
| M4.3 | M4.3 |
| Organiser des campagnes de communication et de sensibilisatio ainsi | Organiser des campagnes de communication et de sensibilisatio ainsi |
| que des campagnes de préventions. | que des campagnes de préventions. |
| M4.3 | M4.3 |
| De organisatie van communicatie-, preventie- en | De organisatie van communicatie-, preventie- en |
| bewustmakingscampagnes. | bewustmakingscampagnes. |
| M4.9 | M4.9 |
| Améliorer la prise en charge des victimes de traite et de trafic des | Améliorer la prise en charge des victimes de traite et de trafic des |
| êtres humains. | êtres humains. |
| Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus | Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus |
| particulièrement celles visant à soutenir les victimes mineures de | particulièrement celles visant à soutenir les victimes mineures de |
| traite des êtres humains. | traite des êtres humains. |
| Elles incluent également les activités qui visent à accompagner les | Elles incluent également les activités qui visent à accompagner les |
| travailleurs du sece dans leur sortie du système prostitutionnel. | travailleurs du sece dans leur sortie du système prostitutionnel. |
| M4.9 | M4.9 |
| Een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel en | Een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel en |
| mensensmokkel. | mensensmokkel. |
| Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer bepaald | Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer bepaald |
| betrekking hebben op het ondersteunen van minderjarige slachtoffers | betrekking hebben op het ondersteunen van minderjarige slachtoffers |
| van mensenhandel. Ze omvatten eveneens activiteiten gericht op de | van mensenhandel. Ze omvatten eveneens activiteiten gericht op de |
| begeleiding van sekswerkers die uit het prostitutiemilieu stappen. | begeleiding van sekswerkers die uit het prostitutiemilieu stappen. |
| Mobilité et sécurité routière | Mobilité et sécurité routière |
| Mobiliteit en verkeersveiligheid | Mobiliteit en verkeersveiligheid |
| M6.8 | M6.8 |
| Améliorer la prise en charge des personnes impliquées, directement ou | Améliorer la prise en charge des personnes impliquées, directement ou |
| indirectement, dans les accidents de la route et renforcer le suivi | indirectement, dans les accidents de la route et renforcer le suivi |
| des auteurs d'infractions routières. | des auteurs d'infractions routières. |
| M6.8 | M6.8 |
| Een betere opvang van de rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken | Een betere opvang van de rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken |
| personen bij verkeersongevallen en een intensievere opvolging van | personen bij verkeersongevallen en een intensievere opvolging van |
| verkeersovertreders. | verkeersovertreders. |
| M6.9 | M6.9 |
| Renforcer et intégrer les différents dispositifs d'accompagnement, | Renforcer et intégrer les différents dispositifs d'accompagnement, |
| d'orientation et de prise en charge des personnes sans-abris et | d'orientation et de prise en charge des personnes sans-abris et |
| mendiantes sur les réseaux de transport en RBC. | mendiantes sur les réseaux de transport en RBC. |
| M6.9 | M6.9 |
| Versterkte en geïntegreerde ondersteunings-, oriënterings- en | Versterkte en geïntegreerde ondersteunings-, oriënterings- en |
| opvangsystemen voor daklozen en bedelaars die aanwezig zijn op de | opvangsystemen voor daklozen en bedelaars die aanwezig zijn op de |
| vervoersnetten in het BHG. | vervoersnetten in het BHG. |
| Environnement et incivilités | Environnement et incivilités |
| Milieu en overlast | Milieu en overlast |
| M7.4 | M7.4 |
| Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation liées à | Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation liées à |
| la thématique ou sur les bons gestes à avoir pour un espace public | la thématique ou sur les bons gestes à avoir pour un espace public |
| agréable, ainsi que des campagnes de prévention des incivilités et | agréable, ainsi que des campagnes de prévention des incivilités et |
| infractions environnementales. | infractions environnementales. |
| Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus | Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus |
| particulièreement celles visant à renforcer la prise en charge sociale | particulièreement celles visant à renforcer la prise en charge sociale |
| et sanitaire des personnes en grande précarité sanctionnées ou | et sanitaire des personnes en grande précarité sanctionnées ou |
| condamnées pour incivilités. | condamnées pour incivilités. |
| M7.4 | M7.4 |
| Communicatie- en bewustmakingscampagnes in verband met het thema of | Communicatie- en bewustmakingscampagnes in verband met het thema of |
| met de juiste gedragingen voor een aangename openbare ruimte | met de juiste gedragingen voor een aangename openbare ruimte |
| organiseren, evenals campagnes ter preventie van overlast en | organiseren, evenals campagnes ter preventie van overlast en |
| milieumisdrijven. | milieumisdrijven. |
| Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer specifiek | Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer specifiek |
| gericht zijn op het versterken van de sociale en | gericht zijn op het versterken van de sociale en |
| gezondheidsgerelateerde aanpak van kansarmen die gestraft of | gezondheidsgerelateerde aanpak van kansarmen die gestraft of |
| veroordeeld werden wegens overlast. | veroordeeld werden wegens overlast. |
| Trafic et fraude | Trafic et fraude |
| Smokkel en fraude | Smokkel en fraude |
| M8.8 | M8.8 |
| Veiller à une bonne prise en charge des victimes des actes de | Veiller à une bonne prise en charge des victimes des actes de |
| cybercriminalité. | cybercriminalité. |
| Il est à noter que dans le cadre de cette mesure, la cybercriminalité | Il est à noter que dans le cadre de cette mesure, la cybercriminalité |
| est entendue comme toute activité criminelle dans laquelle les | est entendue comme toute activité criminelle dans laquelle les |
| (réseaux de) technologies de l'information et de la communication | (réseaux de) technologies de l'information et de la communication |
| (TIC) jouent un rôle central, en ce compris les délits de cyberhaine | (TIC) jouent un rôle central, en ce compris les délits de cyberhaine |
| et de cyberharcelement. | et de cyberharcelement. |
| M8.8 | M8.8 |
| Zorgen voor een goede opvang van de slachtoffers van daden van | Zorgen voor een goede opvang van de slachtoffers van daden van |
| cybercriminaliteit. | cybercriminaliteit. |
| Merk op dat in het kader van deze maatregel cybercriminaliteit wordt | Merk op dat in het kader van deze maatregel cybercriminaliteit wordt |
| beschouwd als elke criminele activiteit waarin informatie- en | beschouwd als elke criminele activiteit waarin informatie- en |
| communicatietechnologie(netwerken) (ICT) een centrale rol spelen, met | communicatietechnologie(netwerken) (ICT) een centrale rol spelen, met |
| inbegrip van cyberhaat en cyberbelaging. | inbegrip van cyberhaat en cyberbelaging. |
| Gestion de crise et résilience | Gestion de crise et résilience |
| Crisisbeheer en veerkracht | Crisisbeheer en veerkracht |
| M9.3 | M9.3 |
| Organiser des campagnes de prévention aux citoyen.ne sur les bons | Organiser des campagnes de prévention aux citoyen.ne sur les bons |
| gestes à avoir en cas de situation de crise et d'urgence. | gestes à avoir en cas de situation de crise et d'urgence. |
| M9.3 | M9.3 |
| De organisatie van preventiecampagnes over wat men moet doen in een | De organisatie van preventiecampagnes over wat men moet doen in een |
| crisis- en noodsituatie organiseren voor de burgers. | crisis- en noodsituatie organiseren voor de burgers. |
| 4. INDIENING EN BEHANDELING VAN DE KANDIDATUURDOSSIERS IN 2023 | 4. INDIENING EN BEHANDELING VAN DE KANDIDATUURDOSSIERS IN 2023 |
| Op straffe van onontvankelijklheid komen de kandidaturen, in | Op straffe van onontvankelijklheid komen de kandidaturen, in |
| elektronisch formaat, vóór 11 september 2023, 12 uur toe voor mevrouw | elektronisch formaat, vóór 11 september 2023, 12 uur toe voor mevrouw |
| de directrice-generaal van safe.brussels op het volgende adres: | de directrice-generaal van safe.brussels op het volgende adres: |
| ProDev@safe.brussels, met een als volgt geformuleerd onderwerp van de | ProDev@safe.brussels, met een als volgt geformuleerd onderwerp van de |
| e-mail: Opr2023/Naam van de vereniging/Nummer van de maatregel waarop | e-mail: Opr2023/Naam van de vereniging/Nummer van de maatregel waarop |
| het project betrekking heeft. | het project betrekking heeft. |
| De kandidaturen respecteren de template van het aanvraagformulier | De kandidaturen respecteren de template van het aanvraagformulier |
| opgenomen in bijlage 1. Voor ieder ingediend project wordt een apart | opgenomen in bijlage 1. Voor ieder ingediend project wordt een apart |
| aanvraagformulier opgemaakt. De verenigingen mogen per maatregel | aanvraagformulier opgemaakt. De verenigingen mogen per maatregel |
| slechts één aanvraagformulier indienen. Er wordt een uitzondering | slechts één aanvraagformulier indienen. Er wordt een uitzondering |
| gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op basis van de | gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op basis van de |
| uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 `Statuten en documentatie'). | uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 `Statuten en documentatie'). |
| Er wordt een ontvangstbewijs verstuurd voor de kandidaturen. De | Er wordt een ontvangstbewijs verstuurd voor de kandidaturen. De |
| vereniging draagt de verantwoordelijkheid om zich ervan te vergewissen | vereniging draagt de verantwoordelijkheid om zich ervan te vergewissen |
| dat de elektronische versie goed is toegekomen bij safe.brussels vóór | dat de elektronische versie goed is toegekomen bij safe.brussels vóór |
| 11 september 2023, om 12 uur. | 11 september 2023, om 12 uur. |
| De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die | De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die |
| vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 `Statuten en documentatie'. | vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 `Statuten en documentatie'. |
| Elk gebrek voor dit punt leidt tot uitsluiting. Verenigingen in | Elk gebrek voor dit punt leidt tot uitsluiting. Verenigingen in |
| gebreke hebben evenwel de mogelijkheid om alsnog een compleet dossier | gebreke hebben evenwel de mogelijkheid om alsnog een compleet dossier |
| in te dienen binnen de termijnen voorzien in onderhavige oproep, | in te dienen binnen de termijnen voorzien in onderhavige oproep, |
| namelijk vóór 11 september 2023, 12 uur. | namelijk vóór 11 september 2023, 12 uur. |
| Kandidaturen die ontvankelijk worden geacht op basis van de | Kandidaturen die ontvankelijk worden geacht op basis van de |
| aangeleverde documentatie conform de lijst in bijlage 2, punt 1 | aangeleverde documentatie conform de lijst in bijlage 2, punt 1 |
| 'Statuten en documentatie', worden door het bestuur gecontroleerd op: | 'Statuten en documentatie', worden door het bestuur gecontroleerd op: |
| 1° de financiële gezondheid van de vereniging, | 1° de financiële gezondheid van de vereniging, |
| 2° en de conformiteit van de activiteiten, samenstelling en werking | 2° en de conformiteit van de activiteiten, samenstelling en werking |
| ervan met de openbare orde en goede zeden. | ervan met de openbare orde en goede zeden. |
| De eventuele redenen waarom een kandidatuur na die controle werd | De eventuele redenen waarom een kandidatuur na die controle werd |
| geweigerd, worden aan de betrokken vereniging meegedeeld. | geweigerd, worden aan de betrokken vereniging meegedeeld. |
| De ontvankelijke projecten, die met succes de 2 voorgaande stappen | De ontvankelijke projecten, die met succes de 2 voorgaande stappen |
| hebben doorlopen en die in 2023 operationeel gemaakt kunnen worden (en | hebben doorlopen en die in 2023 operationeel gemaakt kunnen worden (en |
| waarvoor in de kandidatuur wordt aangetoond dat zij eventueel | waarvoor in de kandidatuur wordt aangetoond dat zij eventueel |
| uitgebreid kunnen worden in 2024), worden beoordeeld door de diensten | uitgebreid kunnen worden in 2024), worden beoordeeld door de diensten |
| van safe.brussels op grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn | van safe.brussels op grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn |
| in bijlage 2 en op basis van het advies van externe deskundigen van | in bijlage 2 en op basis van het advies van externe deskundigen van |
| partnerinstellingen van het GVPP, die in een jury zetelen. De lijst | partnerinstellingen van het GVPP, die in een jury zetelen. De lijst |
| van die deskundigen is opgenomen in bijlage 3. De evaluatie op basis | van die deskundigen is opgenomen in bijlage 3. De evaluatie op basis |
| van het aanvraagformulier en de wegingscriteria toegelicht in bijlage | van het aanvraagformulier en de wegingscriteria toegelicht in bijlage |
| 2 maakt het mogelijk na te gaan of de ingediende projecten effectief | 2 maakt het mogelijk na te gaan of de ingediende projecten effectief |
| beantwoorden aan de in het kader van deze projectoproep gehanteerde | beantwoorden aan de in het kader van deze projectoproep gehanteerde |
| projectdefiniëring: een "geheel van met de toegekende middelen binnen | projectdefiniëring: een "geheel van met de toegekende middelen binnen |
| een bepaalde periode uit te voeren acties met het oog op de realisatie | een bepaalde periode uit te voeren acties met het oog op de realisatie |
| van een gedefinieerde doelstelling in het kader van een precieze | van een gedefinieerde doelstelling in het kader van een precieze |
| opdracht". | opdracht". |
| De projecten die een score krijgen van minimaal 26/38, en die minstens | De projecten die een score krijgen van minimaal 26/38, en die minstens |
| de helft van het maximumaantal punten krijgen voor elke sectie van 2 | de helft van het maximumaantal punten krijgen voor elke sectie van 2 |
| tot 5 in de tabel in bijlage 2, worden opgenomen in een rangschikking. | tot 5 in de tabel in bijlage 2, worden opgenomen in een rangschikking. |
| De selectie gebeurt op basis van de projecten die het best aan de | De selectie gebeurt op basis van de projecten die het best aan de |
| maatregelen beantwoorden, tot de beschikbare kredieten uitgeput zijn. | maatregelen beantwoorden, tot de beschikbare kredieten uitgeput zijn. |
| De begrotingsramingen mogen echter het bedrag van 150 000 per | De begrotingsramingen mogen echter het bedrag van 150 000 per |
| ingediend project niet overschrijden. Het eindklassement van de | ingediend project niet overschrijden. Het eindklassement van de |
| ingediende projecten op basis van de evaluaties van alle juryleden | ingediende projecten op basis van de evaluaties van alle juryleden |
| wordt in overleg met de jury opgesteld om te komen tot een | wordt in overleg met de jury opgesteld om te komen tot een |
| samenhangende consensus rond afwijkende adviezen. De weerhouden | samenhangende consensus rond afwijkende adviezen. De weerhouden |
| projecten worden ter goedkeuring aan de regering voorgelegd. De | projecten worden ter goedkeuring aan de regering voorgelegd. De |
| besluiten worden betekend aan de laureaten en voorzien in een | besluiten worden betekend aan de laureaten en voorzien in een |
| tegemoetkoming in de werkings- en personeelskosten voor de uitvoering | tegemoetkoming in de werkings- en personeelskosten voor de uitvoering |
| van het project. | van het project. |
| De verenigingen die zich kandidaat stellen, wordt gevraagd om de Gids | De verenigingen die zich kandidaat stellen, wordt gevraagd om de Gids |
| aangaande subsidies aan private vzw's van safe.brussels te raadplegen, | aangaande subsidies aan private vzw's van safe.brussels te raadplegen, |
| die beschikbaar is op de website | die beschikbaar is op de website |
| (https://safe.brussels/nl/verenigingen-zonder-winstoogmerk) voor meer | (https://safe.brussels/nl/verenigingen-zonder-winstoogmerk) voor meer |
| uitleg over de in aanmerking komende kosten en andere administratieve | uitleg over de in aanmerking komende kosten en andere administratieve |
| aspecten van de oproep, zoals het formaat van het gestructureerd | aspecten van de oproep, zoals het formaat van het gestructureerd |
| synthesecanvas van het project en het activiteitenrapport, die van de | synthesecanvas van het project en het activiteitenrapport, die van de |
| winnende verenigingen worden geëist in het kader van de opvolging | winnende verenigingen worden geëist in het kader van de opvolging |
| (monitoring) en de evaluatie van de uitvoer van de gesubsidieerde | (monitoring) en de evaluatie van de uitvoer van de gesubsidieerde |
| projecten. | projecten. |
| Alle kandidaten worden geïnformeerd over het gevolg dat aan hun | Alle kandidaten worden geïnformeerd over het gevolg dat aan hun |
| dossier wordt gegeven. | dossier wordt gegeven. |
| Vragen, beperkt tot 1.500 karakters (spaties inbegrepen), kunnen | Vragen, beperkt tot 1.500 karakters (spaties inbegrepen), kunnen |
| worden verstuurd naar ProDev@safe.brussels, met een als volgt | worden verstuurd naar ProDev@safe.brussels, met een als volgt |
| geformuleerd onderwerp van de e-mail: Vraag Opr2023/Naam van de | geformuleerd onderwerp van de e-mail: Vraag Opr2023/Naam van de |
| vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak | vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak |
| betrekking heeft/onderwerp van de vraag. | betrekking heeft/onderwerp van de vraag. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |