Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 11 juli 2023

Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep 1. CONTEXT Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorga(...) Het Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023043430
pub.
11/07/2023
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep (2023) 1. CONTEXT Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed.Net als zijn voorganger legt dit plan de gewestelijke prioriteiten inzake veiligheid en preventie vast. Het vormt een strategisch referentiekader voor alle actoren uit de sector in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het omschrijft 77 maatregelen, die onderverdeeld zijn in negen thema's, om de veiligheid in het Brussels Gewest te versterken. Het plan bestrijkt de volledige sector, gaande van de vroegtijdige preventie van problematische verschijnselen tot slachtoffer- en daderbegeleiding.

Het Gewest rekent op al haar stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeenten worden vandaag gefinancierd door het Gewest voor de ontplooiing van hun lokale preventieplannen. Ook de politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Op 20 mei 2021 keurde de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de lancering van een projectoproep goed van Brussel Preventie & Veiligheid (BPV) - ondertussen safe.brussels genaamd - met als doel het beheer van het subsidieprogramma voor verenigingen zonder winstoogmerk (vzw) actief op het gebied van preventie en veiligheid verder af te stemmen op de prioriteiten en de periodiciteit van het GVPP. Aldus werd een financiering van 14 miljoen euro over vier jaar (2021-2024) voorzien, waarvan 3,5 miljoen euro vanaf 2021, voor een projectoproep ten behoeve van vzw's die projecten op het gebied van preventie en veiligheid kunnen uitvoeren op basis van de thema's en maatregelen van het GVPP. Op 28 mei 2021 lanceerde BPV (safe.brussels) een projectoproep voor de hele verenigingssector, van toepassing op alle thema's van het GVPP 2021-2024, met uitzondering van het thema `eigendomsdelicten' waarvan de maatregelen niet van toepassing zijn op het werk van de vzw's. 52 projecten van 42 verenigingen, goed voor 17 van de 20 `geopende maatregelen' in het Plan, kregen zo een specifieke financiering in 2021. Conform de beslissingen genomen door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot afstemming van de subsidies aan de vzw's op de cyclus van het GVPP, heeft BPV (safe.brussels) de winnende verenigingen van de projectoproep 2021 uitgenodigd om in 2022 een verzoek tot vernieuwing in te dienen voor hun project(en) voor hetzelfde bedrag als dat van de subsidie die in 2021 werd toegekend, onder voorbehoud van een positieve activiteitenbalans voor het afgelopen jaar en de goedkeuring van de budgetten door het Brussels Parlement. Zodoende hebben 50 projecten van 41 vzw's een vernieuwing gekregen in 2022. Voor het jaar 2023 loopt een gelijkaardige vernieuwingsprocedure voor de winnende vzw's van 2022 met een gunstige balans.

Ter vervollediging van deze cyclus van subsidies aan vzw's, die is gericht op de prioriteiten en de periode van het GVPP 2021-24, lanceert safe.brussels een projectoproep die volledig aansluit op het proces dat werd opgestart met de projectoproep van 2021 en de daaropvolgende vernieuwingen. Het doel van deze oproep is dus om de respons vanuit het verenigingsleven op de maatregelen van het GVPP 2021-24 uit te breiden en aan te vullen. Deze oproep is in het bijzonder gericht op de maatregelen van projectoproep 2021 die onvoldoende door de projecten van de vzw's werden gedekt en/of waarvoor safe.brussels en haar partners uit de veiligheids- en preventieketen bijkomende specifieke antwoorden vanuit het verenigingsleven verwachten.

Hiervoor beschikt safe.brussels over een budget van € 550 000 om de verenigingen te ondersteunen die zouden kunnen bijdragen aan de uitvoering van de specifieke maatregelen van het GVPP. Op voorwaarde van een gunstige beoordeling door safe.brussels aan het einde van 2023 van de activiteitenbalans van het project (gebaseerd op het gestructureerd synthesecanvas van het project, dat beschikbaar is op de website van safe.brussels), en onder voorbehoud van de goedkeuring van de nodige budgetten door het Brussels Parlement, worden de winnende vzw's uitgenodigd om in 2024 een verzoek tot vernieuwing in te dienen van hun project(en) met een constante bedrag om de subsidiecyclus onder het GVPP 2021-24 te vervolmaken.

In het kader van deze oproep verstaat safe.brussels onder 'project' een "geheel van met de toegekende middelen binnen een bepaalde periode uit te voeren acties met het oog op de realisatie van een gedefinieerde doelstelling in het kader van een precieze opdracht".

Tijdens de beoordeling van de ingediende dossiers wordt nagegaan of de kandidaat-projecten voldoen aan deze definitie.

Dit document beschrijft de voorwaarden en praktische regels in verband met de indiening, behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. 2. DOELSTELLINGEN Voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd stedelijk veiligheidsbeleid sporen we de volledige preventie- en veiligheidsketen aan om te overleggen.Van bij de preventie tot aan de reactie, met als doel de garantie van de uitoefening van de individuele vrijheden en de sociale cohesie. We stellen vast dat de openbare orde verbetert, wanneer er sprake is van een sterkere samenwerking tussen de traditionele veiligheidsactoren en de preventieactoren. Concreet leidt dat tot het opzetten van solide samenwerkingsverbanden en een rol voor elke betrokken partner: lokale overheden, besturen, preventiediensten en -ambtenaren, gemeenschapswachten, actoren uit het maatschappelijk middenveld, politie en justitie. Die doelstelling ligt aan de basis van de projectoproep die verenigingen zonder winstoogmerk uitnodigt om bij te dragen aan de verwezenlijking van specifieke maatregelen van het Globaal Veiligheids- en Preventieplan. 3. MAATREGELENT DIE IN AANMERKING KOMEN VOOR FINANCIERING IN 2023 Om in aanmerking te komen voor de financiering, moeten de projecten van de vereniging een antwoord bieden op een van de hierna genoemde maatregelen (de referentie verwijst, ter illustratie, naar het GVPP 2021-24, dat beschikbaar is op de website van safe.brussels: https://safe.brussels/nl/globaal-veiligheids-en-preventieplan-2021-2024).

In bepaalde gevallen, wanneer een of meer specifieke acties worden verwacht in het kader van de maatregel, worden deze cursief weergegeven onder de tekst van de maatregel.

Numéro de la mesure

Intégrité physique et psychique des personnes

Nummer van de maatregel

Fysieke en psychische menselijke integriteit

M1.5

Améliorer la détection et intensifier la politique de recherche et de poursuite des faits de harcèlement, discours de haine et de discriminations en ligne et hors ligne (notamment en matière d'embauche et de logement), et favoriser la prise en charge des victimes.

Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent notamment celles portant sur l'amélioration de la connaissance et de l'utilisation des outils de l'intelligence artificielle dans la lutte contre les faits de harcèlement, les discours de haine et les idées discriminantes spécifiquement dans le contexte bruxellois.

M1.5

De opsporing verbeteren en het beleid inzake onderzoek en vervolging van online en offline pesterijen, haatzaaien en discriminatie intensiveren (met name op het vlak van aanwerving en huisvesting), en de opvang van de slachtoffers bevorderen.

Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel met name acties omvatten rond de verbetering van de kennis over en het gebruik van artificiële intelligentie-tools in de strijd tegen pesterijen, haatzaaien en discriminerende gedachten, specifiek in de Brusselse context.

M1.6

Favoriser l'accompagnement et la prise en charge (y compris de manière préventive) des auteurs de violences sur les plans psychologique, administratif et judiciaire le cas échéant, en prêtant une attention particulière à la période de transition que constitue la sortie de prison et la réinsertion.

M1.6

De begeleiding en de opvang (ook preventief) bevorderen van daders van geweld, en dit op psychologisch, administratief en gerechtelijk vlak, indien van toepassing, door bijzondere aandacht te besteden aan de overgangsperiode tussen het verlaten van de gevangenis en de herinschakeling.

M1.9

Promouvoir une conceptualisation et une occupation responsable, partagée et inclusive de l'espace public, visant à lutter contre les phénomènes de violences physiques, de harcèlement et de discriminations.

Il est attendu que les actions visées sous cette mesure mettent l'accent sur la lutte contre les discriminations intersectionnelles rencontrées au sein de l'espace public

M1.9

Bevorderen van een verantwoordelijke, gedeelde en inclusieve conceptualisering en bezetting van de openbare ruimte, gericht op het bestrijden van fenomenen van fysiek geweld, pesterijen en discriminatie.

Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel het accent leggen op de strijd tegen intersectionele discriminatie in de openbare ruimte

Polarisation et radicalisation

Polarisering en radicalisering

M2.3

Le développement d'initiatives et de campagnes visant à promouvoir la confiance et le respect réciproque entre la police et les citoyens, comme le monitoring systématique des processus sociaux et des méthodes de police influant sur la relation entre la police et les citoyens, ainsi que les rencontres systématiques entre les services de sécurité et (organisaitons de) citoyens.

M2.3

De uitwerking van initiatieven en campagnes ter bevordering van het vertrouwen en wederzijds respect tussen de politie en bevolking, zoals systematisch monitoren van de maatschappelijke processen en politiemethodes die het vertrouwen tussen politie en burger beïnvloeden, en de organisatie van systematische ontmoetingen tussen veiligheidsdiensten en burger(organisatie)s.

M2.4

Promouvoir la communication des initiatives existantes à l'attention du public dans un souci de renforcer le lien avec les citoyen.ne.s et le sentiment de sécurité.

Il est attendu que les actions visées sous cette mesure mettent particulièrement en valeur l'ancrage territorial et l'approche inclusive. Celles-ci visent un/des quartier(s) spécifique(s) - comme zone géographique cohérente où se côtoient habitants, commerçants, utilisateur.trice.s et travailleur.euse.s indépendamment des frontières administratives - et intègrent so public cible de manière participative.

M2.4

De communicatie bevorderen van de bestaande initiatieven aan het publiek in een streven naar een versterking van de band met de burgers en naar een gevoel van veiligheid.

Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel bijzondere nadruk leggen op territoriale verankering en inclusieve benadering. Ze zijn gericht op (een) specifiek(e) buurt(en) - als een coherent geografisch gebied waar bewoners, winkeliers, gebruikers en werknemers samenkomen ongeacht administratieve grenzen - en betrekken het doelpubliek op participatieve wijze.

M2.5

Assurer une prise en charge et relai adaptés des individus ou groupes d'individus concernés par le phénomène de la radicalisation auteurs et victimes potentiels avec une attention, particulière aux groupes cibles vulnérables.

Il est attendu que les actions visées sous cette mesure développent une prise en charge qui intègre la santé mentale des individus faisant partie des groupes cibles vulnérables.

M2.5

Zorgen voor een passende benadering en bemiddeling ten aanzien van individuen of groepen van individuen die betrokken zijn bij het fenomeen van de radicalisering (potentiële daders en slachtoffers), met bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen.

Er wordt verwacht dat de beoogde acties voor deze maatregel leiden tot een aanpak die rekening houdt met de geestelijke gezondheid van deze individuen uit kwetsbare doelgroepen

Drogues et assuétudes

Drugs en verslavingen

M3.2

Constituer un répertoire actualisé des structures spécialisées en promotion de la santé et en prévention des assuétudes à destination des services non spécialisés.

Il est à noter que les actions attendues sous cette mesure visent plus spécifiquement la constitution d'un répertoire tout public des services existant en matière de prévention des assétudes qui mette l'accent sur la santé mentale et l'aide à la jeunesse usagière (non spécifiqu"ement précarisée)

M3.2

Het opstellen van een geactualiseerd repertorium van de gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde diensten.

Merk op dat de verwachte acties voor deze maatregel meer specifiek mikken op de samenstelling van een voor iedereen toegankelijke directory met de bestaande diensten op het vlak van verslavingspreventie die vooral inzetten op geestelijke gezondheid en hulp aan verslaafde jongeren (niet specifiek precaire)

M3.8

Mettre en place et diversifier l'offre de prise en charge à destination des personnes souffrant d'assuétudes et renforcer l'accompagnement des usagers.

Il est à noter que les actions attendues sous cette mesure incluent plus particulièrement la prise en charge des personnes présentant un souble diagnostique 'santé mentale/drogue'

M3.8

Het opzetten van een gediversifieerd aanbod van opvang van verslaafden en een betere begeleiding van de gebruikers.

Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer bepaald betrekking hebben op: de aanpak van personen met een dubbele diagnose 'geestelijke gezondheid/drugs'

Traite et trafic des êtres humains

Mensenhandel en mensensmokkel

M4.3

Organiser des campagnes de communication et de sensibilisatio ainsi que des campagnes de préventions.

M4.3

De organisatie van communicatie-, preventie- en bewustmakingscampagnes.

M4.9

Améliorer la prise en charge des victimes de traite et de trafic des êtres humains.

Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus particulièrement celles visant à soutenir les victimes mineures de traite des êtres humains.

Elles incluent également les activités qui visent à accompagner les travailleurs du sece dans leur sortie du système prostitutionnel.

M4.9

Een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel en mensensmokkel.

Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer bepaald betrekking hebben op het ondersteunen van minderjarige slachtoffers van mensenhandel. Ze omvatten eveneens activiteiten gericht op de begeleiding van sekswerkers die uit het prostitutiemilieu stappen.

Mobilité et sécurité routière

Mobiliteit en verkeersveiligheid

M6.8

Améliorer la prise en charge des personnes impliquées, directement ou indirectement, dans les accidents de la route et renforcer le suivi des auteurs d'infractions routières.

M6.8

Een betere opvang van de rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken personen bij verkeersongevallen en een intensievere opvolging van verkeersovertreders.

M6.9

Renforcer et intégrer les différents dispositifs d'accompagnement, d'orientation et de prise en charge des personnes sans-abris et mendiantes sur les réseaux de transport en RBC. M6.9

Versterkte en geïntegreerde ondersteunings-, oriënterings- en opvangsystemen voor daklozen en bedelaars die aanwezig zijn op de vervoersnetten in het BHG. Environnement et incivilités

Milieu en overlast

M7.4

Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation liées à la thématique ou sur les bons gestes à avoir pour un espace public agréable, ainsi que des campagnes de prévention des incivilités et infractions environnementales.

Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus particulièreement celles visant à renforcer la prise en charge sociale et sanitaire des personnes en grande précarité sanctionnées ou condamnées pour incivilités.

M7.4

Communicatie- en bewustmakingscampagnes in verband met het thema of met de juiste gedragingen voor een aangename openbare ruimte organiseren, evenals campagnes ter preventie van overlast en milieumisdrijven.

Merk op dat de beoogde acties voor deze maatregel meer specifiek gericht zijn op het versterken van de sociale en gezondheidsgerelateerde aanpak van kansarmen die gestraft of veroordeeld werden wegens overlast.

Trafic et fraude

Smokkel en fraude

M8.8

Veiller à une bonne prise en charge des victimes des actes de cybercriminalité.

Il est à noter que dans le cadre de cette mesure, la cybercriminalité est entendue comme toute activité criminelle dans laquelle les (réseaux de) technologies de l'information et de la communication (TIC) jouent un rôle central, en ce compris les délits de cyberhaine et de cyberharcelement.

M8.8

Zorgen voor een goede opvang van de slachtoffers van daden van cybercriminaliteit.

Merk op dat in het kader van deze maatregel cybercriminaliteit wordt beschouwd als elke criminele activiteit waarin informatie- en communicatietechnologie(netwerken) (ICT) een centrale rol spelen, met inbegrip van cyberhaat en cyberbelaging.

Gestion de crise et résilience

Crisisbeheer en veerkracht

M9.3

Organiser des campagnes de prévention aux citoyen.ne sur les bons gestes à avoir en cas de situation de crise et d'urgence.

M9.3

De organisatie van preventiecampagnes over wat men moet doen in een crisis- en noodsituatie organiseren voor de burgers.


4. INDIENING EN BEHANDELING VAN DE KANDIDATUURDOSSIERS IN 2023 Op straffe van onontvankelijklheid komen de kandidaturen, in elektronisch formaat, vóór 11 september 2023, 12 uur toe voor mevrouw de directrice-generaal van safe.brussels op het volgende adres: ProDev@safe.brussels, met een als volgt geformuleerd onderwerp van de e-mail: Opr2023/Naam van de vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project betrekking heeft.

De kandidaturen respecteren de template van het aanvraagformulier opgenomen in bijlage 1. Voor ieder ingediend project wordt een apart aanvraagformulier opgemaakt. De verenigingen mogen per maatregel slechts één aanvraagformulier indienen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op basis van de uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 `Statuten en documentatie').

Er wordt een ontvangstbewijs verstuurd voor de kandidaturen. De vereniging draagt de verantwoordelijkheid om zich ervan te vergewissen dat de elektronische versie goed is toegekomen bij safe.brussels vóór 11 september 2023, om 12 uur.

De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 `Statuten en documentatie'.

Elk gebrek voor dit punt leidt tot uitsluiting. Verenigingen in gebreke hebben evenwel de mogelijkheid om alsnog een compleet dossier in te dienen binnen de termijnen voorzien in onderhavige oproep, namelijk vóór 11 september 2023, 12 uur.

Kandidaturen die ontvankelijk worden geacht op basis van de aangeleverde documentatie conform de lijst in bijlage 2, punt 1 'Statuten en documentatie', worden door het bestuur gecontroleerd op: 1° de financiële gezondheid van de vereniging, 2° en de conformiteit van de activiteiten, samenstelling en werking ervan met de openbare orde en goede zeden. De eventuele redenen waarom een kandidatuur na die controle werd geweigerd, worden aan de betrokken vereniging meegedeeld.

De ontvankelijke projecten, die met succes de 2 voorgaande stappen hebben doorlopen en die in 2023 operationeel gemaakt kunnen worden (en waarvoor in de kandidatuur wordt aangetoond dat zij eventueel uitgebreid kunnen worden in 2024), worden beoordeeld door de diensten van safe.brussels op grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn in bijlage 2 en op basis van het advies van externe deskundigen van partnerinstellingen van het GVPP, die in een jury zetelen. De lijst van die deskundigen is opgenomen in bijlage 3. De evaluatie op basis van het aanvraagformulier en de wegingscriteria toegelicht in bijlage 2 maakt het mogelijk na te gaan of de ingediende projecten effectief beantwoorden aan de in het kader van deze projectoproep gehanteerde projectdefiniëring: een "geheel van met de toegekende middelen binnen een bepaalde periode uit te voeren acties met het oog op de realisatie van een gedefinieerde doelstelling in het kader van een precieze opdracht".

De projecten die een score krijgen van minimaal 26/38, en die minstens de helft van het maximumaantal punten krijgen voor elke sectie van 2 tot 5 in de tabel in bijlage 2, worden opgenomen in een rangschikking.

De selectie gebeurt op basis van de projecten die het best aan de maatregelen beantwoorden, tot de beschikbare kredieten uitgeput zijn.

De begrotingsramingen mogen echter het bedrag van € 150 000 per ingediend project niet overschrijden. Het eindklassement van de ingediende projecten op basis van de evaluaties van alle juryleden wordt in overleg met de jury opgesteld om te komen tot een samenhangende consensus rond afwijkende adviezen. De weerhouden projecten worden ter goedkeuring aan de regering voorgelegd. De besluiten worden betekend aan de laureaten en voorzien in een tegemoetkoming in de werkings- en personeelskosten voor de uitvoering van het project.

De verenigingen die zich kandidaat stellen, wordt gevraagd om de Gids aangaande subsidies aan private vzw's van safe.brussels te raadplegen, die beschikbaar is op de website (https://safe.brussels/nl/verenigingen-zonder-winstoogmerk) voor meer uitleg over de in aanmerking komende kosten en andere administratieve aspecten van de oproep, zoals het formaat van het gestructureerd synthesecanvas van het project en het activiteitenrapport, die van de winnende verenigingen worden geëist in het kader van de opvolging (monitoring) en de evaluatie van de uitvoer van de gesubsidieerde projecten.

Alle kandidaten worden geïnformeerd over het gevolg dat aan hun dossier wordt gegeven.

Vragen, beperkt tot 1.500 karakters (spaties inbegrepen), kunnen worden verstuurd naar ProDev@safe.brussels, met een als volgt geformuleerd onderwerp van de e-mail: Vraag Opr2023/Naam van de vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak betrekking heeft/onderwerp van de vraag.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^