← Terug naar "Globaal Veiligheids- en Preventieplan Projectoproep 1. Context Op
14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan
(GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorgan(...) Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de
uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...)"
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan Projectoproep 1. Context Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorgan(...) Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...) | Globaal Veiligheids- en Preventieplan Projectoproep 1. Context Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorgan(...) Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...) |
|---|---|
| BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan | Globaal Veiligheids- en Preventieplan |
| Projectoproep (2021) | Projectoproep (2021) |
| 1. Context | 1. Context |
| Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het | Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het |
| Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot | Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot |
| 2024 goed. Net als zijn voorganger legt dit plan de gewestelijke | 2024 goed. Net als zijn voorganger legt dit plan de gewestelijke |
| prioriteiten inzake veiligheid en preventie vast. Het vormt een | prioriteiten inzake veiligheid en preventie vast. Het vormt een |
| strategisch referentiekader voor alle actoren uit de sector in het | strategisch referentiekader voor alle actoren uit de sector in het |
| Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het definieert 77 maatregelen, | Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het definieert 77 maatregelen, |
| onderverdeeld over 9 thematieken, die uitgevoerd moeten worden om de | onderverdeeld over 9 thematieken, die uitgevoerd moeten worden om de |
| veiligheid in het Brussels Gewest te versterken. Het plan bestrijkt de | veiligheid in het Brussels Gewest te versterken. Het plan bestrijkt de |
| volledige sector, gaande van de vroegtijdige preventie van | volledige sector, gaande van de vroegtijdige preventie van |
| problematische fenomenen tot slachtoffer- en daderbegeleiding. | problematische fenomenen tot slachtoffer- en daderbegeleiding. |
| Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de uitvoering van | Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de uitvoering van |
| het plan. De Brusselse gemeenten krijgen vandaag al financiële | het plan. De Brusselse gemeenten krijgen vandaag al financiële |
| middelen waarmee zij hun lokale preventieplannen kunnen ontplooien. | middelen waarmee zij hun lokale preventieplannen kunnen ontplooien. |
| Ook de politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Op basis van | Ook de politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Op basis van |
| de ervaringen van de voorbije drie jaar (1) werd besloten verder te | de ervaringen van de voorbije drie jaar (1) werd besloten verder te |
| gaan met het mobiliseren van de verenigingssector aan de hand van een | gaan met het mobiliseren van de verenigingssector aan de hand van een |
| projectoproep. De verenigingen mogen tijdens de volledige looptijd van | projectoproep. De verenigingen mogen tijdens de volledige looptijd van |
| het GVPP projecten indienen, zolang er kredieten beschikbaar zijn. | het GVPP projecten indienen, zolang er kredieten beschikbaar zijn. |
| Een financiering van 3,5 miljoen is gereserveerd voor het jaar 2021, | Een financiering van 3,5 miljoen is gereserveerd voor het jaar 2021, |
| bestemd voor de ondersteuning van verenigingen die een bijdrage kunnen | bestemd voor de ondersteuning van verenigingen die een bijdrage kunnen |
| leveren aan de uitvoering van welbepaalde maatregelen van het GVPP. | leveren aan de uitvoering van welbepaalde maatregelen van het GVPP. |
| Dit document bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt een | Dit document bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt een |
| overzicht van de maatregelen waaraan de verenigingen verzocht worden | overzicht van de maatregelen waaraan de verenigingen verzocht worden |
| mee te werken door projecten voor te stellen. Het tweede deel | mee te werken door projecten voor te stellen. Het tweede deel |
| beschrijft de praktische regels in verband met de indiening, | beschrijft de praktische regels in verband met de indiening, |
| behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. | behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. |
| 2. Doelstellingen | 2. Doelstellingen |
| Voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd stedelijk | Voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd stedelijk |
| veiligheidsbeleid sporen we de volledige veiligheidsketen aan om te | veiligheidsbeleid sporen we de volledige veiligheidsketen aan om te |
| overleggen, van bij de preventie tot aan de reactie, met als doel de | overleggen, van bij de preventie tot aan de reactie, met als doel de |
| garantie van de uitoefening van de individuele vrijheden en de sociale | garantie van de uitoefening van de individuele vrijheden en de sociale |
| cohesie. We stellen vast dat de openbare orde verbetert, wanneer er | cohesie. We stellen vast dat de openbare orde verbetert, wanneer er |
| sprake is van een sterkere samenwerking tussen de traditionele | sprake is van een sterkere samenwerking tussen de traditionele |
| veiligheidsactoren en de preventieactoren. Concreet betekent dat het | veiligheidsactoren en de preventieactoren. Concreet betekent dat het |
| opzetten van solide samenwerkingsverbanden en een rol voor elke | opzetten van solide samenwerkingsverbanden en een rol voor elke |
| betrokken partner: lokale overheden, besturen, preventiediensten en | betrokken partner: lokale overheden, besturen, preventiediensten en |
| -ambtenaren, gemeenschapswachten, actoren uit het maatschappelijk | -ambtenaren, gemeenschapswachten, actoren uit het maatschappelijk |
| middenveld, politie en justitie. Die doelstelling ligt aan de basis | middenveld, politie en justitie. Die doelstelling ligt aan de basis |
| van de projectoproep die verenigingen zonder winstoogmerk uitnodigt om | van de projectoproep die verenigingen zonder winstoogmerk uitnodigt om |
| bij te dragen aan de verwezenlijking van specifieke maatregelen van | bij te dragen aan de verwezenlijking van specifieke maatregelen van |
| het Globaal Veiligheids- en Preventieplan. | het Globaal Veiligheids- en Preventieplan. |
| 3. Maatregelen die in aanmerking komen voor financiering in 2021 | 3. Maatregelen die in aanmerking komen voor financiering in 2021 |
| Om in aanmerking te komen voor financiering moeten de projecten van de | Om in aanmerking te komen voor financiering moeten de projecten van de |
| verenigingen een antwoord bieden op één van de onderstaande | verenigingen een antwoord bieden op één van de onderstaande |
| maatregelen: (De referenties verwijzen naar het GVPP, beschikbaar op | maatregelen: (De referenties verwijzen naar het GVPP, beschikbaar op |
| de website van BPV: | de website van BPV: |
| https://bps-bpv.brussels/nl/globaal-veiligheids-en-preventieplan-2021-2024) | https://bps-bpv.brussels/nl/globaal-veiligheids-en-preventieplan-2021-2024) |
| Numéro de la mesure | Numéro de la mesure |
| Intégrité physique et psychique des personnes | Intégrité physique et psychique des personnes |
| Nummer van de maatregel | Nummer van de maatregel |
| Fysieke en psychische integriteit van mensen | Fysieke en psychische integriteit van mensen |
| M1.2 | M1.2 |
| Organiser et favoriser la diffusion de campagnes et actions ciblées de | Organiser et favoriser la diffusion de campagnes et actions ciblées de |
| communication, de sensibilisation et de prévention concernant la | communication, de sensibilisation et de prévention concernant la |
| thématique et, avec une attention particulière, à destination des | thématique et, avec une attention particulière, à destination des |
| jeunes, sur les phénomènes de (cyber)-haine, -harcèlement et | jeunes, sur les phénomènes de (cyber)-haine, -harcèlement et |
| -discriminations ; sur la législation et les possibilités existantes | -discriminations ; sur la législation et les possibilités existantes |
| en matière de signalement, plainte et poursuite de faits de | en matière de signalement, plainte et poursuite de faits de |
| discrimination ; sur l'importance du dépôt de plainte et les droits de | discrimination ; sur l'importance du dépôt de plainte et les droits de |
| la victime. | la victime. |
| M1.2 | M1.2 |
| De organisatie en verspreiding van gerichte communicatie-, | De organisatie en verspreiding van gerichte communicatie-, |
| bewustmakings- en preventiecampagnes en -acties met bijzondere | bewustmakings- en preventiecampagnes en -acties met bijzondere |
| aandacht voor jongeren, over de fenomenen (cyber)haat, -pesterijen en | aandacht voor jongeren, over de fenomenen (cyber)haat, -pesterijen en |
| -discriminatie; over de wetgeving en de bestaande mogelijkheden op het | -discriminatie; over de wetgeving en de bestaande mogelijkheden op het |
| vlak van melding, klacht en vervolging van feiten van discriminatie; | vlak van melding, klacht en vervolging van feiten van discriminatie; |
| over het belang van het indienen van een klacht en de rechten van | over het belang van het indienen van een klacht en de rechten van |
| slachtoffers. | slachtoffers. |
| M1.4 | M1.4 |
| En matière de violences intrafamiliales et de violences sexuelles, | En matière de violences intrafamiliales et de violences sexuelles, |
| assurer la continuité et la coordination dans la détection et la prise | assurer la continuité et la coordination dans la détection et la prise |
| en charge des victimes en offrant des modalités d'accueil et de | en charge des victimes en offrant des modalités d'accueil et de |
| soutien à bas seuil d'accès, en favorisant leur mise en sécurité, et | soutien à bas seuil d'accès, en favorisant leur mise en sécurité, et |
| en garantissant le suivi interdisciplinaire des différents aspects de | en garantissant le suivi interdisciplinaire des différents aspects de |
| la situation. | la situation. |
| M1.4 | M1.4 |
| Wat intrafamiliale en seksuele geweldplegingen betreft: zorgen voor | Wat intrafamiliale en seksuele geweldplegingen betreft: zorgen voor |
| continuïteit en coördinatie bij het opsporen en opvangen van de | continuïteit en coördinatie bij het opsporen en opvangen van de |
| slachtoffers, door laagdrempelige opvang- en steunregelingen aan te | slachtoffers, door laagdrempelige opvang- en steunregelingen aan te |
| bieden, door voor hun veiligheid te zorgen, door een | bieden, door voor hun veiligheid te zorgen, door een |
| interdisciplinaire follow-up te garanderen van de verschillende | interdisciplinaire follow-up te garanderen van de verschillende |
| aspecten van de situatie. | aspecten van de situatie. |
| M1.5 | M1.5 |
| Améliorer la détection et intensifier la politique de recherche et de | Améliorer la détection et intensifier la politique de recherche et de |
| poursuite des faits de harcèlement, discours de haine et de | poursuite des faits de harcèlement, discours de haine et de |
| discriminations en ligne et hors ligne (notamment en matière | discriminations en ligne et hors ligne (notamment en matière |
| d'embauche et de logement), et favoriser la prise en charge des | d'embauche et de logement), et favoriser la prise en charge des |
| victimes. | victimes. |
| M1.5 | M1.5 |
| De opsporing verbeteren en het beleid inzake onderzoek en vervolging | De opsporing verbeteren en het beleid inzake onderzoek en vervolging |
| van online en offline pesterijen, haatzaaien en discriminatie | van online en offline pesterijen, haatzaaien en discriminatie |
| intensiveren (met name op het vlak van aanwerving en huisvesting), en | intensiveren (met name op het vlak van aanwerving en huisvesting), en |
| de opvang van de slachtoffers bevorderen. | de opvang van de slachtoffers bevorderen. |
| M1.6 | M1.6 |
| Favoriser l'accompagnement et la prise en charge (y compris de manière | Favoriser l'accompagnement et la prise en charge (y compris de manière |
| préventive) des auteurs de violences sur les plans psychologique, | préventive) des auteurs de violences sur les plans psychologique, |
| administratif et judiciaire le cas échéant, en prêtant une attention | administratif et judiciaire le cas échéant, en prêtant une attention |
| particulière à la période de transition que constitue la sortie de | particulière à la période de transition que constitue la sortie de |
| prison et la réinsertion. | prison et la réinsertion. |
| M1.6 | M1.6 |
| De begeleiding en de opvang (ook preventief) bevorderen van daders van | De begeleiding en de opvang (ook preventief) bevorderen van daders van |
| geweld, en dit op psychologisch, administratief en gerechtelijk vlak, | geweld, en dit op psychologisch, administratief en gerechtelijk vlak, |
| indien van toepassing, door bijzondere aandacht te besteden aan de | indien van toepassing, door bijzondere aandacht te besteden aan de |
| overgangsperiode tussen het verlaten van de gevangenis en de | overgangsperiode tussen het verlaten van de gevangenis en de |
| herinschakeling. | herinschakeling. |
| M1.9 | M1.9 |
| Promouvoir une conceptualisation et une occupation responsable, | Promouvoir une conceptualisation et une occupation responsable, |
| partagée et inclusive de l'espace public, visant à lutter contre les | partagée et inclusive de l'espace public, visant à lutter contre les |
| phénomènes de violences physiques, de harcèlement et de | phénomènes de violences physiques, de harcèlement et de |
| discriminations. | discriminations. |
| M1.9 | M1.9 |
| Bevorderen van een verantwoordelijke, gedeelde en inclusieve | Bevorderen van een verantwoordelijke, gedeelde en inclusieve |
| conceptualisering en bezetting van deopenbare ruimte, gericht op het | conceptualisering en bezetting van deopenbare ruimte, gericht op het |
| bestrijden van fenomenen van fysiek geweld, pesterijen en | bestrijden van fenomenen van fysiek geweld, pesterijen en |
| discriminatie. | discriminatie. |
| Polarisation et radicalisation | Polarisation et radicalisation |
| Polarisering en radicalisering | Polarisering en radicalisering |
| M2.1 | M2.1 |
| Renforcer la formation multidisciplinaire de l'ensemble des acteurs | Renforcer la formation multidisciplinaire de l'ensemble des acteurs |
| concernés afin de valoriser l'expertise du terrain, de perpétuer la | concernés afin de valoriser l'expertise du terrain, de perpétuer la |
| mise en réseau, de stimuler des échanges de bonnes pratiques. | mise en réseau, de stimuler des échanges de bonnes pratiques. |
| M2.1 | M2.1 |
| De multidisciplinaire opleiding versterken van alle betrokken partijen | De multidisciplinaire opleiding versterken van alle betrokken partijen |
| om de expertise van het werkveld te benutten, de netwerkvorming een | om de expertise van het werkveld te benutten, de netwerkvorming een |
| duurzaam karakter te geven en de uitwisseling van goede praktijken te | duurzaam karakter te geven en de uitwisseling van goede praktijken te |
| bevorderen. | bevorderen. |
| M2.2 | M2.2 |
| Soutenir l'élaboration des initiatives et des campagnes de | Soutenir l'élaboration des initiatives et des campagnes de |
| sensibilisation afin de prévenir les dynamiques de polarisation | sensibilisation afin de prévenir les dynamiques de polarisation |
| individuelle et groupale, de renforcer la résilience aux idéologies | individuelle et groupale, de renforcer la résilience aux idéologies |
| radicales et l'esprit critique. | radicales et l'esprit critique. |
| M2.2 | M2.2 |
| De uitwerking ondersteunen van bewustmakingsinitiatieven en -campagnes | De uitwerking ondersteunen van bewustmakingsinitiatieven en -campagnes |
| om dynamieken van individuele en groepsgebonden polarisering te | om dynamieken van individuele en groepsgebonden polarisering te |
| voorkomen en om de veerkracht ten aanzien van radicaleideologieën en | voorkomen en om de veerkracht ten aanzien van radicaleideologieën en |
| het kritisch denken te versterken. | het kritisch denken te versterken. |
| M2.3 | M2.3 |
| Le développement d'initiatives et de campagnes visant à promouvoir la | Le développement d'initiatives et de campagnes visant à promouvoir la |
| confiance et le respect réciproque entre la police et les citoyens, | confiance et le respect réciproque entre la police et les citoyens, |
| comme le monitoring systématique des processus sociaux et des méthodes | comme le monitoring systématique des processus sociaux et des méthodes |
| de police influant sur la relation entre la police et les citoyens, | de police influant sur la relation entre la police et les citoyens, |
| ainsi que les rencontres systématiques entre services de sécurité et | ainsi que les rencontres systématiques entre services de sécurité et |
| (organisations de) citoyens. | (organisations de) citoyens. |
| M2.3 | M2.3 |
| De uitwerking van initiatieven en campagnes ter bevordering van het | De uitwerking van initiatieven en campagnes ter bevordering van het |
| vertrouwen en wederzijds respect tussen de politie en bevolking, zoals | vertrouwen en wederzijds respect tussen de politie en bevolking, zoals |
| systematisch monitoren van de maatschappelijke processen en | systematisch monitoren van de maatschappelijke processen en |
| politiemethodes die het vertrouwen tussen politie en burger | politiemethodes die het vertrouwen tussen politie en burger |
| beïnvloeden, en de organisatie van systematische ontmoetingen tussen | beïnvloeden, en de organisatie van systematische ontmoetingen tussen |
| veiligheidsdiensten en burger(organisatie)s. | veiligheidsdiensten en burger(organisatie)s. |
| M2.4 | M2.4 |
| Promouvoir la communication des initiatives existantes à l'attention | Promouvoir la communication des initiatives existantes à l'attention |
| du public dans un souci de renforcer le lien avec les citoyen.ne.s et | du public dans un souci de renforcer le lien avec les citoyen.ne.s et |
| le sentiment de sécurité. | le sentiment de sécurité. |
| M2.4 | M2.4 |
| De communicatie bevorderen van de bestaande initiatieven aan het | De communicatie bevorderen van de bestaande initiatieven aan het |
| publiek in een streven naar eenversterking van de band met de burgers | publiek in een streven naar eenversterking van de band met de burgers |
| en naar een gevoel van veiligheid. | en naar een gevoel van veiligheid. |
| M2.5 | M2.5 |
| Assurer une prise en charge et relai adaptés des individus ou groupes | Assurer une prise en charge et relai adaptés des individus ou groupes |
| d'individus concernés par le phénomène de la radicalisation auteurs et | d'individus concernés par le phénomène de la radicalisation auteurs et |
| victimes potentiels avec une attention particulière aux groupes cibles | victimes potentiels avec une attention particulière aux groupes cibles |
| vulnérables. | vulnérables. |
| M2.5 | M2.5 |
| Zorgen voor een passende benadering en bemiddeling ten aanzien van | Zorgen voor een passende benadering en bemiddeling ten aanzien van |
| individuen of groepen van individuen die betrokken zijn bij het | individuen of groepen van individuen die betrokken zijn bij het |
| fenomeen van de radicalisering (potentiële daders en slachtoffers), | fenomeen van de radicalisering (potentiële daders en slachtoffers), |
| met bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen. | met bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen. |
| Drogues et assuétudes | Drogues et assuétudes |
| Drugs en verslavingen | Drugs en verslavingen |
| M3.1 | M3.1 |
| Renforcer des dispositifs d'accompagnateurs sociaux mobiles à | Renforcer des dispositifs d'accompagnateurs sociaux mobiles à |
| destination des usagers de drogues souffrant d'exclusion sociale. | destination des usagers de drogues souffrant d'exclusion sociale. |
| M3.1 | M3.1 |
| Versterking van de systemen van mobiele sociale begeleiders van | Versterking van de systemen van mobiele sociale begeleiders van |
| drugsgebruikers die kampen met sociale uitsluiting. | drugsgebruikers die kampen met sociale uitsluiting. |
| M3.2 | M3.2 |
| Constituer un répertoire actualisé des structures spécialisées en | Constituer un répertoire actualisé des structures spécialisées en |
| promotion de la santé et en prévention des assuétudes à destination | promotion de la santé et en prévention des assuétudes à destination |
| des services non spécialisés. | des services non spécialisés. |
| M3.2 | M3.2 |
| Het opstellen van een geactualiseerd repertorium van de | Het opstellen van een geactualiseerd repertorium van de |
| gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter | gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter |
| preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde | preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde |
| diensten. | diensten. |
| M3.8 | M3.8 |
| Mettre en place et diversifier l'offre de prise en charge à | Mettre en place et diversifier l'offre de prise en charge à |
| destination des personnes souffrant d'assuétudes et renforcer | destination des personnes souffrant d'assuétudes et renforcer |
| l'accompagnement des usagers. | l'accompagnement des usagers. |
| M3.8 | M3.8 |
| Het opzetten van een gediversifieerd aanbod van opvang van verslaafden | Het opzetten van een gediversifieerd aanbod van opvang van verslaafden |
| en een betere begeleiding van de gebruikers. | en een betere begeleiding van de gebruikers. |
| Traite et trafic des êtres humains | Traite et trafic des êtres humains |
| Mensenhandel en mensensmokkel | Mensenhandel en mensensmokkel |
| M4.3 | M4.3 |
| Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation ainsi | Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation ainsi |
| que des campagnes de prévention. | que des campagnes de prévention. |
| M4.3 | M4.3 |
| De organisatie van communicatie-, preventie- en | De organisatie van communicatie-, preventie- en |
| bewustmakingscampagnes. | bewustmakingscampagnes. |
| M4.9 | M4.9 |
| Améliorer la prise en charge des victimes de traite et de trafic des | Améliorer la prise en charge des victimes de traite et de trafic des |
| êtres humains. | êtres humains. |
| M4.9 | M4.9 |
| Een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel en | Een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel en |
| mensensmokkel. | mensensmokkel. |
| Mobilité et sécurité routière | Mobilité et sécurité routière |
| Mobiliteit en verkeersveiligheid | Mobiliteit en verkeersveiligheid |
| M6.8 | M6.8 |
| Améliorer la prise en charge des personnes impliquées, directement ou | Améliorer la prise en charge des personnes impliquées, directement ou |
| indirectement, dans les accidents de la route et renforcer le suivi | indirectement, dans les accidents de la route et renforcer le suivi |
| des auteurs d'infractions routières. | des auteurs d'infractions routières. |
| M6.8 | M6.8 |
| Zorgen voor een betere opvang van de rechtstreeks of onrechtstreeks | Zorgen voor een betere opvang van de rechtstreeks of onrechtstreeks |
| betrokken personen bij verkeersongevallen en een intensievere | betrokken personen bij verkeersongevallen en een intensievere |
| opvolging van verkeersovertreders. | opvolging van verkeersovertreders. |
| M6.9 | M6.9 |
| Renforcer et intégrer les différents dispositifs d'accompagnement, | Renforcer et intégrer les différents dispositifs d'accompagnement, |
| d'orientation et de prise en charge des personnes sans-abris et | d'orientation et de prise en charge des personnes sans-abris et |
| mendiantes présentes sur les réseaux de transport en RBC. | mendiantes présentes sur les réseaux de transport en RBC. |
| M6.9 | M6.9 |
| Versterkte en geïntegreerde ondersteunings-, oriënterings- en | Versterkte en geïntegreerde ondersteunings-, oriënterings- en |
| opvangsystemen voor daklozen en bedelaars die aanwezig zijn op de | opvangsystemen voor daklozen en bedelaars die aanwezig zijn op de |
| vervoersnetten in het BHG. | vervoersnetten in het BHG. |
| Environnement et incivilités | Environnement et incivilités |
| Milieu en overlast | Milieu en overlast |
| M7.4 | M7.4 |
| Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation liées à | Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation liées à |
| la thématique ou sur les bons gestes à avoir pour un espace public | la thématique ou sur les bons gestes à avoir pour un espace public |
| agréable, ainsi que des campagnes de prévention des incivilités et | agréable, ainsi que des campagnes de prévention des incivilités et |
| infractions environnementales. | infractions environnementales. |
| Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus | Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus |
| particulièrement celles visant à renforcer la prise en charge sociale | particulièrement celles visant à renforcer la prise en charge sociale |
| et sanitaire des personnes en grande précarité sanctionnées ou | et sanitaire des personnes en grande précarité sanctionnées ou |
| condamnées pour incivilités. | condamnées pour incivilités. |
| M7.4 | M7.4 |
| Communicatie- en bewustmakingscampagnes in verband met het thema of | Communicatie- en bewustmakingscampagnes in verband met het thema of |
| met de juiste gedragingen voor een aangename openbare ruimte | met de juiste gedragingen voor een aangename openbare ruimte |
| organiseren, evenals campagnes ter preventie van overlast en | organiseren, evenals campagnes ter preventie van overlast en |
| milieumisdrijven. | milieumisdrijven. |
| Gewezen op het feit dat de onder deze maatregel vallende acties | Gewezen op het feit dat de onder deze maatregel vallende acties |
| gericht zijn op de versterking van de sociale begeleiding en de | gericht zijn op de versterking van de sociale begeleiding en de |
| gezondheidszorg van zeer kwetsbare personen die werden bestraft of | gezondheidszorg van zeer kwetsbare personen die werden bestraft of |
| veroordeeld wegens overlast. | veroordeeld wegens overlast. |
| Trafic et fraude | Trafic et fraude |
| Smokkel en fraude | Smokkel en fraude |
| M8.8 | M8.8 |
| Veiller à une bonne prise en charge des victimes des actes de | Veiller à une bonne prise en charge des victimes des actes de |
| cybercriminalité. | cybercriminalité. |
| M8.8 | M8.8 |
| Zorgen voor een goede opvang van de slachtoffers van daden van | Zorgen voor een goede opvang van de slachtoffers van daden van |
| cybercriminaliteit. | cybercriminaliteit. |
| Gestion de crise et résilience | Gestion de crise et résilience |
| Crisisbeheer en veerkracht | Crisisbeheer en veerkracht |
| M9.3 | M9.3 |
| Organiser des campagnes de prévention aux citoyen.ne.s sur les bons | Organiser des campagnes de prévention aux citoyen.ne.s sur les bons |
| gestes à avoir en cas de situation de crise et d'urgence. | gestes à avoir en cas de situation de crise et d'urgence. |
| M9.3 | M9.3 |
| De organisatie van preventiecampagnes over wat men moet doen in een | De organisatie van preventiecampagnes over wat men moet doen in een |
| crisis- en noodsituatie organiseren voor de burgers. | crisis- en noodsituatie organiseren voor de burgers. |
| 4. Indiening en behandeling van de kandidatuurdossiers in 2021 | 4. Indiening en behandeling van de kandidatuurdossiers in 2021 |
| Op straffe van onontvankelijkheid komen de kandidaturen, in | Op straffe van onontvankelijkheid komen de kandidaturen, in |
| elektronisch formaat, vóór 28 juni 2021, 12 uur toe bij de heer | elektronisch formaat, vóór 28 juni 2021, 12 uur toe bij de heer |
| adjunct-directeur-generaal van Brussel Preventie & Veiligheid op het | adjunct-directeur-generaal van Brussel Preventie & Veiligheid op het |
| volgende adres: ProDev@bpv.brussels, met een als volgt geformuleerd | volgende adres: ProDev@bpv.brussels, met een als volgt geformuleerd |
| onderwerp van de e-mail: Opr2021/Naam van de vereniging/Nummer van de | onderwerp van de e-mail: Opr2021/Naam van de vereniging/Nummer van de |
| maatregel waarop het project betrekking heeft. | maatregel waarop het project betrekking heeft. |
| De kandidaturen respecteren de template van het aanvraagformulier | De kandidaturen respecteren de template van het aanvraagformulier |
| opgenomen in bijlage 1. Voor ieder ingediend project wordt een apart | opgenomen in bijlage 1. Voor ieder ingediend project wordt een apart |
| aanvraagformulier opgemaakt. De verenigingen mogen per maatregel | aanvraagformulier opgemaakt. De verenigingen mogen per maatregel |
| slechts één aanvraagformulier per jaar indienen. Er wordt een | slechts één aanvraagformulier per jaar indienen. Er wordt een |
| uitzondering gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op | uitzondering gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op |
| basis van de uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 `Statuut en | basis van de uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 `Statuut en |
| documentatie'). | documentatie'). |
| Er wordt een ontvangstbewijs verstuurd voor de kandidaturen. De | Er wordt een ontvangstbewijs verstuurd voor de kandidaturen. De |
| vereniging draagt de verantwoordelijkheid om zich ervan te vergewissen | vereniging draagt de verantwoordelijkheid om zich ervan te vergewissen |
| dat de elektronische versie goed is toegekomen bij Brussel Preventie & | dat de elektronische versie goed is toegekomen bij Brussel Preventie & |
| Veiligheid vóór 28 juni 2021, om 12 uur. | Veiligheid vóór 28 juni 2021, om 12 uur. |
| De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die | De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die |
| vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 `Statuten en documentatie'. | vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 `Statuten en documentatie'. |
| Elk gebrek voor dit punt leidt tot uitsluiting. Verenigingen in | Elk gebrek voor dit punt leidt tot uitsluiting. Verenigingen in |
| gebreke hebben evenwel de mogelijkheid om alsnog een compleet dossier | gebreke hebben evenwel de mogelijkheid om alsnog een compleet dossier |
| in te dienen binnen de termijnen voorzien in onderhavige oproep, | in te dienen binnen de termijnen voorzien in onderhavige oproep, |
| namelijk vóór 28 juni 2021, 12 uur. | namelijk vóór 28 juni 2021, 12 uur. |
| De ontvankelijke projecten, die in 2021 operationeel gemaakt kunnen | De ontvankelijke projecten, die in 2021 operationeel gemaakt kunnen |
| worden (en waarvoor in de kandidatuur wordt aangetoond dat zij | worden (en waarvoor in de kandidatuur wordt aangetoond dat zij |
| eventueel uitgebreid kunnen worden in 2022 en daarna), worden | eventueel uitgebreid kunnen worden in 2022 en daarna), worden |
| beoordeeld door de diensten van Brussel Preventie & Veiligheid op | beoordeeld door de diensten van Brussel Preventie & Veiligheid op |
| grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn in bijlage 2 en op | grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn in bijlage 2 en op |
| basis van het advies van de externe deskundigen die aangewezen worden | basis van het advies van de externe deskundigen die aangewezen worden |
| door GVPP-partnerorganisaties. De lijst van die partnerorganisaties is | door GVPP-partnerorganisaties. De lijst van die partnerorganisaties is |
| opgenomen in bijlage 3. | opgenomen in bijlage 3. |
| De projecten die een score krijgen van minimaal 26/38, en die minstens | De projecten die een score krijgen van minimaal 26/38, en die minstens |
| de helft van het maximumaantal punten krijgen voor elke sectie van 2 | de helft van het maximumaantal punten krijgen voor elke sectie van 2 |
| tot 5 in de tabel in bijlage 2, worden opgenomen in een rangschikking. | tot 5 in de tabel in bijlage 2, worden opgenomen in een rangschikking. |
| De selectie gebeurt op basis van de projecten die het best aan de | De selectie gebeurt op basis van de projecten die het best aan de |
| maatregelen beantwoorden, tot de beschikbare kredieten uitgeput zijn. | maatregelen beantwoorden, tot de beschikbare kredieten uitgeput zijn. |
| De budgettaire ramingen mogen echter het bedrag van 150.000 per | De budgettaire ramingen mogen echter het bedrag van 150.000 per |
| ingediend project niet overschrijden. De weerhouden projecten worden | ingediend project niet overschrijden. De weerhouden projecten worden |
| ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd. De besluiten worden | ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd. De besluiten worden |
| betekend aan de laureaten en voorzien in een tegemoetkoming in de | betekend aan de laureaten en voorzien in een tegemoetkoming in de |
| werkings- en personeelskosten en in de kosten voor de ontwikkeling van | werkings- en personeelskosten en in de kosten voor de ontwikkeling van |
| ondersteunende instrumenten voor de uitvoering van het project. | ondersteunende instrumenten voor de uitvoering van het project. |
| De kandidaat-verenigingen worden verzocht de Subsidiegids voor | De kandidaat-verenigingen worden verzocht de Subsidiegids voor |
| subsidies aan privéverenigingen, beschikbaar op de website van BPV | subsidies aan privéverenigingen, beschikbaar op de website van BPV |
| (https://bps-bpv.brussels/nl/verenigingen-zonder-winstoogmerk), te | (https://bps-bpv.brussels/nl/verenigingen-zonder-winstoogmerk), te |
| raadplegen. Die bevat meer informatie over de kosten die in aanmerking | raadplegen. Die bevat meer informatie over de kosten die in aanmerking |
| komen en over andere administratieve aspecten van de oproep, met name | komen en over andere administratieve aspecten van de oproep, met name |
| de formaten van de samenvattende projectfiche en het | de formaten van de samenvattende projectfiche en het |
| activiteitenverslag, die vereist zullen zijn van de laureaten. | activiteitenverslag, die vereist zullen zijn van de laureaten. |
| Alle kandidaten worden vóór 15 oktober 2021 geïnformeerd over het | Alle kandidaten worden vóór 15 oktober 2021 geïnformeerd over het |
| gevolg dat aan hun dossier wordt gegeven. | gevolg dat aan hun dossier wordt gegeven. |
| Vragen, beperkt tot 1.500 karakters (spaties inbegrepen), kunnen | Vragen, beperkt tot 1.500 karakters (spaties inbegrepen), kunnen |
| worden verstuurd naar ProDev@bpv.brussels, met een als volgt | worden verstuurd naar ProDev@bpv.brussels, met een als volgt |
| geformuleerd onderwerp van de e-mail: Vraag Opr2021/Naam van de | geformuleerd onderwerp van de e-mail: Vraag Opr2021/Naam van de |
| vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak | vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak |
| betrekking heeft/onderwerp van de vraag. | betrekking heeft/onderwerp van de vraag. |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Teneinde een beroep te doen op de ervaring en de expertise van de | (1) Teneinde een beroep te doen op de ervaring en de expertise van de |
| verenigingssector voor de uitvoering van het GVPP 2017-2020 werd een | verenigingssector voor de uitvoering van het GVPP 2017-2020 werd een |
| totale financiering van 9 miljoen euro ter beschikking gesteld aan de | totale financiering van 9 miljoen euro ter beschikking gesteld aan de |
| hand van 3 jaarlijkse projectoproepen. Tussen 2018 en 2020 werden op | hand van 3 jaarlijkse projectoproepen. Tussen 2018 en 2020 werden op |
| die manier 36 projecten van 33 vzw's gesubsidieerd voor een | die manier 36 projecten van 33 vzw's gesubsidieerd voor een |
| totaalbedrag van 5.951.500. | totaalbedrag van 5.951.500. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |