Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 28 mei 2021

Globaal Veiligheids- en Preventieplan Projectoproep 1. Context Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed. Net als zijn voorgan(...) Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeen(...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021041787
pub.
28/05/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Globaal Veiligheids- en Preventieplan Projectoproep (2021) 1. Context Op 14 januari 2021 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) voor de periode 2021 tot 2024 goed.Net als zijn voorganger legt dit plan de gewestelijke prioriteiten inzake veiligheid en preventie vast. Het vormt een strategisch referentiekader voor alle actoren uit de sector in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het definieert 77 maatregelen, onderverdeeld over 9 thematieken, die uitgevoerd moeten worden om de veiligheid in het Brussels Gewest te versterken. Het plan bestrijkt de volledige sector, gaande van de vroegtijdige preventie van problematische fenomenen tot slachtoffer- en daderbegeleiding.

Het Gewest rekent op al zijn stuwende krachten voor de uitvoering van het plan. De Brusselse gemeenten krijgen vandaag al financiële middelen waarmee zij hun lokale preventieplannen kunnen ontplooien.

Ook de politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Op basis van de ervaringen van de voorbije drie jaar (1) werd besloten verder te gaan met het mobiliseren van de verenigingssector aan de hand van een projectoproep. De verenigingen mogen tijdens de volledige looptijd van het GVPP projecten indienen, zolang er kredieten beschikbaar zijn.

Een financiering van € 3,5 miljoen is gereserveerd voor het jaar 2021, bestemd voor de ondersteuning van verenigingen die een bijdrage kunnen leveren aan de uitvoering van welbepaalde maatregelen van het GVPP. Dit document bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt een overzicht van de maatregelen waaraan de verenigingen verzocht worden mee te werken door projecten voor te stellen. Het tweede deel beschrijft de praktische regels in verband met de indiening, behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. 2. Doelstellingen Voor de ontwikkeling van een integraal en geïntegreerd stedelijk veiligheidsbeleid sporen we de volledige veiligheidsketen aan om te overleggen, van bij de preventie tot aan de reactie, met als doel de garantie van de uitoefening van de individuele vrijheden en de sociale cohesie.We stellen vast dat de openbare orde verbetert, wanneer er sprake is van een sterkere samenwerking tussen de traditionele veiligheidsactoren en de preventieactoren. Concreet betekent dat het opzetten van solide samenwerkingsverbanden en een rol voor elke betrokken partner: lokale overheden, besturen, preventiediensten en -ambtenaren, gemeenschapswachten, actoren uit het maatschappelijk middenveld, politie en justitie. Die doelstelling ligt aan de basis van de projectoproep die verenigingen zonder winstoogmerk uitnodigt om bij te dragen aan de verwezenlijking van specifieke maatregelen van het Globaal Veiligheids- en Preventieplan. 3. Maatregelen die in aanmerking komen voor financiering in 2021 Om in aanmerking te komen voor financiering moeten de projecten van de verenigingen een antwoord bieden op één van de onderstaande maatregelen: (De referenties verwijzen naar het GVPP, beschikbaar op de website van BPV: https://bps-bpv.brussels/nl/globaal-veiligheids-en-preventieplan-2021-2024)

Numéro de la mesure

Intégrité physique et psychique des personnes

Nummer van de maatregel

Fysieke en psychische integriteit van mensen

M1.2

Organiser et favoriser la diffusion de campagnes et actions ciblées de communication, de sensibilisation et de prévention concernant la thématique et, avec une attention particulière, à destination des jeunes, sur les phénomènes de (cyber)-haine, -harcèlement et -discriminations ; sur la législation et les possibilités existantes en matière de signalement, plainte et poursuite de faits de discrimination ; sur l'importance du dépôt de plainte et les droits de la victime.

M1.2

De organisatie en verspreiding van gerichte communicatie-, bewustmakings- en preventiecampagnes en -acties met bijzondere aandacht voor jongeren, over de fenomenen (cyber)haat, -pesterijen en -discriminatie; over de wetgeving en de bestaande mogelijkheden op het vlak van melding, klacht en vervolging van feiten van discriminatie; over het belang van het indienen van een klacht en de rechten van slachtoffers.

M1.4

En matière de violences intrafamiliales et de violences sexuelles, assurer la continuité et la coordination dans la détection et la prise en charge des victimes en offrant des modalités d'accueil et de soutien à bas seuil d'accès, en favorisant leur mise en sécurité, et en garantissant le suivi interdisciplinaire des différents aspects de la situation.

M1.4

Wat intrafamiliale en seksuele geweldplegingen betreft: zorgen voor continuïteit en coördinatie bij het opsporen en opvangen van de slachtoffers, door laagdrempelige opvang- en steunregelingen aan te bieden, door voor hun veiligheid te zorgen, door een interdisciplinaire follow-up te garanderen van de verschillende aspecten van de situatie.

M1.5

Améliorer la détection et intensifier la politique de recherche et de poursuite des faits de harcèlement, discours de haine et de discriminations en ligne et hors ligne (notamment en matière d'embauche et de logement), et favoriser la prise en charge des victimes.

M1.5

De opsporing verbeteren en het beleid inzake onderzoek en vervolging van online en offline pesterijen, haatzaaien en discriminatie intensiveren (met name op het vlak van aanwerving en huisvesting), en de opvang van de slachtoffers bevorderen.

M1.6

Favoriser l'accompagnement et la prise en charge (y compris de manière préventive) des auteurs de violences sur les plans psychologique, administratif et judiciaire le cas échéant, en prêtant une attention particulière à la période de transition que constitue la sortie de prison et la réinsertion.

M1.6

De begeleiding en de opvang (ook preventief) bevorderen van daders van geweld, en dit op psychologisch, administratief en gerechtelijk vlak, indien van toepassing, door bijzondere aandacht te besteden aan de overgangsperiode tussen het verlaten van de gevangenis en de herinschakeling.

M1.9

Promouvoir une conceptualisation et une occupation responsable, partagée et inclusive de l'espace public, visant à lutter contre les phénomènes de violences physiques, de harcèlement et de discriminations.

M1.9

Bevorderen van een verantwoordelijke, gedeelde en inclusieve conceptualisering en bezetting van deopenbare ruimte, gericht op het bestrijden van fenomenen van fysiek geweld, pesterijen en discriminatie.

Polarisation et radicalisation

Polarisering en radicalisering

M2.1

Renforcer la formation multidisciplinaire de l'ensemble des acteurs concernés afin de valoriser l'expertise du terrain, de perpétuer la mise en réseau, de stimuler des échanges de bonnes pratiques.

M2.1

De multidisciplinaire opleiding versterken van alle betrokken partijen om de expertise van het werkveld te benutten, de netwerkvorming een duurzaam karakter te geven en de uitwisseling van goede praktijken te bevorderen.

M2.2

Soutenir l'élaboration des initiatives et des campagnes de sensibilisation afin de prévenir les dynamiques de polarisation individuelle et groupale, de renforcer la résilience aux idéologies radicales et l'esprit critique.

M2.2

De uitwerking ondersteunen van bewustmakingsinitiatieven en -campagnes om dynamieken van individuele en groepsgebonden polarisering te voorkomen en om de veerkracht ten aanzien van radicaleideologieën en het kritisch denken te versterken.

M2.3

Le développement d'initiatives et de campagnes visant à promouvoir la confiance et le respect réciproque entre la police et les citoyens, comme le monitoring systématique des processus sociaux et des méthodes de police influant sur la relation entre la police et les citoyens, ainsi que les rencontres systématiques entre services de sécurité et (organisations de) citoyens.

M2.3

De uitwerking van initiatieven en campagnes ter bevordering van het vertrouwen en wederzijds respect tussen de politie en bevolking, zoals systematisch monitoren van de maatschappelijke processen en politiemethodes die het vertrouwen tussen politie en burger beïnvloeden, en de organisatie van systematische ontmoetingen tussen veiligheidsdiensten en burger(organisatie)s.

M2.4

Promouvoir la communication des initiatives existantes à l'attention du public dans un souci de renforcer le lien avec les citoyen.ne.s et le sentiment de sécurité.

M2.4

De communicatie bevorderen van de bestaande initiatieven aan het publiek in een streven naar eenversterking van de band met de burgers en naar een gevoel van veiligheid.

M2.5

Assurer une prise en charge et relai adaptés des individus ou groupes d'individus concernés par le phénomène de la radicalisation auteurs et victimes potentiels avec une attention particulière aux groupes cibles vulnérables.

M2.5

Zorgen voor een passende benadering en bemiddeling ten aanzien van individuen of groepen van individuen die betrokken zijn bij het fenomeen van de radicalisering (potentiële daders en slachtoffers), met bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen.

Drogues et assuétudes

Drugs en verslavingen

M3.1

Renforcer des dispositifs d'accompagnateurs sociaux mobiles à destination des usagers de drogues souffrant d'exclusion sociale.

M3.1

Versterking van de systemen van mobiele sociale begeleiders van drugsgebruikers die kampen met sociale uitsluiting.

M3.2

Constituer un répertoire actualisé des structures spécialisées en promotion de la santé et en prévention des assuétudes à destination des services non spécialisés.

M3.2

Het opstellen van een geactualiseerd repertorium van de gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde diensten.

M3.8

Mettre en place et diversifier l'offre de prise en charge à destination des personnes souffrant d'assuétudes et renforcer l'accompagnement des usagers.

M3.8

Het opzetten van een gediversifieerd aanbod van opvang van verslaafden en een betere begeleiding van de gebruikers.

Traite et trafic des êtres humains

Mensenhandel en mensensmokkel

M4.3

Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation ainsi que des campagnes de prévention.

M4.3

De organisatie van communicatie-, preventie- en bewustmakingscampagnes.

M4.9

Améliorer la prise en charge des victimes de traite et de trafic des êtres humains.

M4.9

Een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel en mensensmokkel.

Mobilité et sécurité routière

Mobiliteit en verkeersveiligheid

M6.8

Améliorer la prise en charge des personnes impliquées, directement ou indirectement, dans les accidents de la route et renforcer le suivi des auteurs d'infractions routières.

M6.8

Zorgen voor een betere opvang van de rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken personen bij verkeersongevallen en een intensievere opvolging van verkeersovertreders.

M6.9

Renforcer et intégrer les différents dispositifs d'accompagnement, d'orientation et de prise en charge des personnes sans-abris et mendiantes présentes sur les réseaux de transport en RBC. M6.9

Versterkte en geïntegreerde ondersteunings-, oriënterings- en opvangsystemen voor daklozen en bedelaars die aanwezig zijn op de vervoersnetten in het BHG. Environnement et incivilités

Milieu en overlast

M7.4

Organiser des campagnes de communication et de sensibilisation liées à la thématique ou sur les bons gestes à avoir pour un espace public agréable, ainsi que des campagnes de prévention des incivilités et infractions environnementales.

Il est à noter que les actions visées sous cette mesure incluent plus particulièrement celles visant à renforcer la prise en charge sociale et sanitaire des personnes en grande précarité sanctionnées ou condamnées pour incivilités.

M7.4

Communicatie- en bewustmakingscampagnes in verband met het thema of met de juiste gedragingen voor een aangename openbare ruimte organiseren, evenals campagnes ter preventie van overlast en milieumisdrijven.

Gewezen op het feit dat de onder deze maatregel vallende acties gericht zijn op de versterking van de sociale begeleiding en de gezondheidszorg van zeer kwetsbare personen die werden bestraft of veroordeeld wegens overlast.

Trafic et fraude

Smokkel en fraude

M8.8

Veiller à une bonne prise en charge des victimes des actes de cybercriminalité.

M8.8

Zorgen voor een goede opvang van de slachtoffers van daden van cybercriminaliteit.

Gestion de crise et résilience

Crisisbeheer en veerkracht

M9.3

Organiser des campagnes de prévention aux citoyen.ne.s sur les bons gestes à avoir en cas de situation de crise et d'urgence.

M9.3

De organisatie van preventiecampagnes over wat men moet doen in een crisis- en noodsituatie organiseren voor de burgers.


4. Indiening en behandeling van de kandidatuurdossiers in 2021 Op straffe van onontvankelijkheid komen de kandidaturen, in elektronisch formaat, vóór 28 juni 2021, 12 uur toe bij de heer adjunct-directeur-generaal van Brussel Preventie & Veiligheid op het volgende adres: ProDev@bpv.brussels, met een als volgt geformuleerd onderwerp van de e-mail: Opr2021/Naam van de vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project betrekking heeft.

De kandidaturen respecteren de template van het aanvraagformulier opgenomen in bijlage 1. Voor ieder ingediend project wordt een apart aanvraagformulier opgemaakt. De verenigingen mogen per maatregel slechts één aanvraagformulier per jaar indienen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op basis van de uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 `Statuut en documentatie').

Er wordt een ontvangstbewijs verstuurd voor de kandidaturen. De vereniging draagt de verantwoordelijkheid om zich ervan te vergewissen dat de elektronische versie goed is toegekomen bij Brussel Preventie & Veiligheid vóór 28 juni 2021, om 12 uur.

De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 `Statuten en documentatie'.

Elk gebrek voor dit punt leidt tot uitsluiting. Verenigingen in gebreke hebben evenwel de mogelijkheid om alsnog een compleet dossier in te dienen binnen de termijnen voorzien in onderhavige oproep, namelijk vóór 28 juni 2021, 12 uur.

De ontvankelijke projecten, die in 2021 operationeel gemaakt kunnen worden (en waarvoor in de kandidatuur wordt aangetoond dat zij eventueel uitgebreid kunnen worden in 2022 en daarna), worden beoordeeld door de diensten van Brussel Preventie & Veiligheid op grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn in bijlage 2 en op basis van het advies van de externe deskundigen die aangewezen worden door GVPP-partnerorganisaties. De lijst van die partnerorganisaties is opgenomen in bijlage 3.

De projecten die een score krijgen van minimaal 26/38, en die minstens de helft van het maximumaantal punten krijgen voor elke sectie van 2 tot 5 in de tabel in bijlage 2, worden opgenomen in een rangschikking.

De selectie gebeurt op basis van de projecten die het best aan de maatregelen beantwoorden, tot de beschikbare kredieten uitgeput zijn.

De budgettaire ramingen mogen echter het bedrag van € 150.000 per ingediend project niet overschrijden. De weerhouden projecten worden ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd. De besluiten worden betekend aan de laureaten en voorzien in een tegemoetkoming in de werkings- en personeelskosten en in de kosten voor de ontwikkeling van ondersteunende instrumenten voor de uitvoering van het project.

De kandidaat-verenigingen worden verzocht de Subsidiegids voor subsidies aan privéverenigingen, beschikbaar op de website van BPV (https://bps-bpv.brussels/nl/verenigingen-zonder-winstoogmerk), te raadplegen. Die bevat meer informatie over de kosten die in aanmerking komen en over andere administratieve aspecten van de oproep, met name de formaten van de samenvattende projectfiche en het activiteitenverslag, die vereist zullen zijn van de laureaten.

Alle kandidaten worden vóór 15 oktober 2021 geïnformeerd over het gevolg dat aan hun dossier wordt gegeven.

Vragen, beperkt tot 1.500 karakters (spaties inbegrepen), kunnen worden verstuurd naar ProDev@bpv.brussels, met een als volgt geformuleerd onderwerp van de e-mail: Vraag Opr2021/Naam van de vereniging/Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak betrekking heeft/onderwerp van de vraag. _______ Nota (1) Teneinde een beroep te doen op de ervaring en de expertise van de verenigingssector voor de uitvoering van het GVPP 2017-2020 werd een totale financiering van 9 miljoen euro ter beschikking gesteld aan de hand van 3 jaarlijkse projectoproepen.Tussen 2018 en 2020 werden op die manier 36 projecten van 33 vzw's gesubsidieerd voor een totaalbedrag van € 5.951.500.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^