Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Document van --
← Terug naar "Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002 I. Voorwoord en definities Voor de toepassing van d(...) -de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te versturen door de diensten van(...)"
Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002 I. Voorwoord en definities Voor de toepassing van d(...) -de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te versturen door de diensten van(...) Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002 I. Voorwoord en definities Voor de toepassing van d(...) -de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te versturen door de diensten van(...)
DE POST DE POST
Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST
(Brievenpost) (Brievenpost)
Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in
het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002 het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002
I. Voorwoord en definities I. Voorwoord en definities
Voor de toepassing van deze algemene voorwaarden verstaat men onder : Voor de toepassing van deze algemene voorwaarden verstaat men onder :
-de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te -de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te
versturen door de diensten van DE POST; versturen door de diensten van DE POST;
- DE POST : de Naamloze Vennootschap van Publiek Recht met - DE POST : de Naamloze Vennootschap van Publiek Recht met
maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Muntcentrum, RPR BE 0 maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Muntcentrum, RPR BE 0
214.596.464 (gerechtelijk arrondissement Brussel) die onder meer de 214.596.464 (gerechtelijk arrondissement Brussel) die onder meer de
exploitatie van de postdiensten en financiële postdiensten verzekert. exploitatie van de postdiensten en financiële postdiensten verzekert.
De activiteiten van DE POST worden geregeld door de huidige algemene De activiteiten van DE POST worden geregeld door de huidige algemene
voorwaarden onverminderd de wettelijke bepalingen die nationaal en voorwaarden onverminderd de wettelijke bepalingen die nationaal en
internationaal van kracht zijn. internationaal van kracht zijn.
II. Toepassingsgebied II. Toepassingsgebied
1. De algemene voorwaarden regelen vanaf 3 mei 2004 alle diensten die 1. De algemene voorwaarden regelen vanaf 3 mei 2004 alle diensten die
DE POST in het kader van haar activiteiten m.b.t. de behandeling en DE POST in het kader van haar activiteiten m.b.t. de behandeling en
uitreiking van geadresseerde en niet-geadresseerde zendingen aanbiedt, uitreiking van geadresseerde en niet-geadresseerde zendingen aanbiedt,
met uitsluiting van de expres diensten, die het voorwerp van met uitsluiting van de expres diensten, die het voorwerp van
afzonderlijke algemene voorwaarden uitmaken. De huidige algemene afzonderlijke algemene voorwaarden uitmaken. De huidige algemene
voorwaarden zijn van toepassing op de nationale en internationale voorwaarden zijn van toepassing op de nationale en internationale
geadresseerde zendingen evenals de nationale niet-geadresseerde geadresseerde zendingen evenals de nationale niet-geadresseerde
zendingen. zendingen.
2. Bijkomende inlichtingen betreffende de diensten die door DE POST 2. Bijkomende inlichtingen betreffende de diensten die door DE POST
worden aangeboden in het kader van de huidige algemene voorwaarden, worden aangeboden in het kader van de huidige algemene voorwaarden,
evenals de tarieven die erop van toepassing zijn, kunnen naar keuze evenals de tarieven die erop van toepassing zijn, kunnen naar keuze
verkregen worden : verkregen worden :
- bij de personeelsleden van DE POST - bij de personeelsleden van DE POST
- in de documentatie die beschikbaar is in de postkantoren, postale - in de documentatie die beschikbaar is in de postkantoren, postale
servicepunten of andere plaatsen die DE POST aanduidt; servicepunten of andere plaatsen die DE POST aanduidt;
- op de Internet website van DE POST : www.depost.be; - op de Internet website van DE POST : www.depost.be;
- door elk ander communicatiemiddel dat DE POST nuttig acht en - door elk ander communicatiemiddel dat DE POST nuttig acht en
bepaalt, daarin begrepen de opname in de nationale en internationale bepaalt, daarin begrepen de opname in de nationale en internationale
pers of andere elektronische communicatiemiddelen. pers of andere elektronische communicatiemiddelen.
3. In geval van twijfel of vragen kan de Klant zich wenden tot de 3. In geval van twijfel of vragen kan de Klant zich wenden tot de
postkantoren, postale servicepunten of in andere plaatsen die DE POST postkantoren, postale servicepunten of in andere plaatsen die DE POST
aanduidt, die bijkomende informatie over het complete gamma van aanduidt, die bijkomende informatie over het complete gamma van
producten en diensten aangeboden door DE POST zullen verstrekken. producten en diensten aangeboden door DE POST zullen verstrekken.
III. Tarieven III. Tarieven
De brochures met betrekking tot DE POST evenals de laatst geldende De brochures met betrekking tot DE POST evenals de laatst geldende
tarieven maken integraal deel uit van deze algemene voorwaarden. tarieven maken integraal deel uit van deze algemene voorwaarden.
De brochures en tarieven worden gratis overhandigd in de postkantoren, De brochures en tarieven worden gratis overhandigd in de postkantoren,
postale servicepunten en andere plaatsen die DE POST aanduidt in postale servicepunten en andere plaatsen die DE POST aanduidt in
functie van het gamma van de aangeboden diensten en produkten. Deze functie van het gamma van de aangeboden diensten en produkten. Deze
kunnen worden opgestuurd op verzoek van de Klant. kunnen worden opgestuurd op verzoek van de Klant.
De voornaamste tarieven die van toepassing zijn worden in de De voornaamste tarieven die van toepassing zijn worden in de
postkantoren, postale servicepunten of andere plaatsen die DE POST postkantoren, postale servicepunten of andere plaatsen die DE POST
aanduidt uitgehangen. aanduidt uitgehangen.
IV. Ontstaan van de overeenkomst IV. Ontstaan van de overeenkomst
Door een zending toe te vertrouwen aan DE POST, aanvaardt de Klant Door een zending toe te vertrouwen aan DE POST, aanvaardt de Klant
zonder voorbehoud de bepalingen van de huidige algemene voorwaarden zonder voorbehoud de bepalingen van de huidige algemene voorwaarden
waarvan hij geacht wordt kennis te hebben genomen ten laatste op het waarvan hij geacht wordt kennis te hebben genomen ten laatste op het
moment van de sluiting van de overeenkomst. De afgifte van een zending moment van de sluiting van de overeenkomst. De afgifte van een zending
doet de overeenkomst tussen de Klant en DE POST ontstaan onder de doet de overeenkomst tussen de Klant en DE POST ontstaan onder de
voorwaarden opgenomen in deze algemene voorwaarden en in de bijzondere voorwaarden opgenomen in deze algemene voorwaarden en in de bijzondere
voorwaarden betreffende het betrokken produkt of dienst, behalve voorwaarden betreffende het betrokken produkt of dienst, behalve
indien DE POST haar voorafgaandelijk uitdrukkelijk en schriftelijk indien DE POST haar voorafgaandelijk uitdrukkelijk en schriftelijk
akkoord heeft gegeven om ervan af te wijken. akkoord heeft gegeven om ervan af te wijken.
V. Verbintenissen van de partijen V. Verbintenissen van de partijen
1. Verbintenissen van DE POST 1. Verbintenissen van DE POST
1.1. Algemeen 1.1. Algemeen
DE POST verbindt zich ertoe : DE POST verbindt zich ertoe :
- ten minste vijf dagen per week, behalve tijdens weekends en - ten minste vijf dagen per week, behalve tijdens weekends en
feestdagen, haar eigen brievenbussen te lichten; feestdagen, haar eigen brievenbussen te lichten;
- eenmaal per dag, behalve tijdens weekends en feestdagen, de - eenmaal per dag, behalve tijdens weekends en feestdagen, de
zendingen uit te reiken in de brievenbussen van de geadresseerden, zendingen uit te reiken in de brievenbussen van de geadresseerden,
voorzover deze conform de wettelijke voorschriften zijn; voorzover deze conform de wettelijke voorschriften zijn;
- de van kracht zijnde reglementering en wetgeving inzake - de van kracht zijnde reglementering en wetgeving inzake
persoonsgegevens te eerbiedigen, hierin begrepen de wet van 8 december persoonsgegevens te eerbiedigen, hierin begrepen de wet van 8 december
1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van
de verwerking van persoonsgegevens; de verwerking van persoonsgegevens;
- haar Klanten niet te discrimineren wanneer dit wettelijk niet - haar Klanten niet te discrimineren wanneer dit wettelijk niet
verantwoord is, meer bepaald op grond van hun religieuze, politieke of verantwoord is, meer bepaald op grond van hun religieuze, politieke of
ideologische overtuiging. ideologische overtuiging.
1.2. Uitreikingstermijnen 1.2. Uitreikingstermijnen
a) Nationaal a) Nationaal
DE POST verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om volgende DE POST verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om volgende
uitreikingstermijnen te halen : uitreikingstermijnen te halen :
Uitreiking op de eerste werkdag volgend op de dag van afgifte (D+1) Uitreiking op de eerste werkdag volgend op de dag van afgifte (D+1)
voor : voor :
- zendingen die gefrankeerd zijn tegen het « Prior »-tarief; - zendingen die gefrankeerd zijn tegen het « Prior »-tarief;
Voor de zendingen die met postzegels gefrankeerd worden zullen alleen Voor de zendingen die met postzegels gefrankeerd worden zullen alleen
de zendingen, waarop ten minste een postzegel met de rode band « prior de zendingen, waarop ten minste een postzegel met de rode band « prior
» voorkomt, een prioritaire behandeling krijgen. De Post zal echter » voorkomt, een prioritaire behandeling krijgen. De Post zal echter
alles in het werk stellen om dezelfde behandeling te geven aan de alles in het werk stellen om dezelfde behandeling te geven aan de
zendingen, gefrankeerd met zegels zonder nominale waarde, die verkocht zendingen, gefrankeerd met zegels zonder nominale waarde, die verkocht
werden voor november 2002 voor de frankering van een genormaliseerde werden voor november 2002 voor de frankering van een genormaliseerde
brief. brief.
- zendingen die gefrankeerd zijn tegen het voorkeur- of conventioneel - zendingen die gefrankeerd zijn tegen het voorkeur- of conventioneel
tarief « brief »; tarief « brief »;
- de wekelijkse tijdschriften. - de wekelijkse tijdschriften.
Uitreiking ten laatste op de tweede werkdag volgend op de dag van Uitreiking ten laatste op de tweede werkdag volgend op de dag van
afgifte (D+2) voor de zendingen die gefrankeerd zijn tegen het « NON afgifte (D+2) voor de zendingen die gefrankeerd zijn tegen het « NON
PRIOR »-tarief. PRIOR »-tarief.
Uitreiking ten laatste op de vierde werkdag volgend op de dag van Uitreiking ten laatste op de vierde werkdag volgend op de dag van
afgifte (D+4) voor de andere zendingen. afgifte (D+4) voor de andere zendingen.
b) Internationaal b) Internationaal
DE POST verbindt zich ertoe de zendingen die haar worden toevertrouwd DE POST verbindt zich ertoe de zendingen die haar worden toevertrouwd
op de meest optimale wijze te behandelen, zodat de objectieven op de meest optimale wijze te behandelen, zodat de objectieven
aangaande de kwaliteit, voortvloeiende uit internationale akkoorden, aangaande de kwaliteit, voortvloeiende uit internationale akkoorden,
bereikt worden. bereikt worden.
Ter informatie worden deze objectieven als volgt bepaald : Ter informatie worden deze objectieven als volgt bepaald :
? zendingen gefrankeerd tegen het prioritaire tarief en voorzien van ? zendingen gefrankeerd tegen het prioritaire tarief en voorzien van
het A-PRIOR etiket : het A-PRIOR etiket :
- zone Europa : - zone Europa :
- landen van de Europese Unie : 3 werkdagen (D+3), - landen van de Europese Unie : 3 werkdagen (D+3),
- andere landen van geografisch Europa : 4 werkdagen (D+4), - andere landen van geografisch Europa : 4 werkdagen (D+4),
- zone rest van de wereld : de uitreikingstermijn verschilt in functie - zone rest van de wereld : de uitreikingstermijn verschilt in functie
van het land van bestemming van het land van bestemming
? zendingen gefrankeerd tegen het niet-prioritaire tarief of de ? zendingen gefrankeerd tegen het niet-prioritaire tarief of de
niet-prioritaire zendingen tegen verlaagde taks : de niet-prioritaire zendingen tegen verlaagde taks : de
uitreikingstermijn verschilt in functie van het land van bestemming uitreikingstermijn verschilt in functie van het land van bestemming
? Kilopost-zendingen : de uitreikingstermijn verschilt in functie van ? Kilopost-zendingen : de uitreikingstermijn verschilt in functie van
het land van bestemming. het land van bestemming.
c) Voor het nationaal en internationaal verkeer wordt de notie « D » c) Voor het nationaal en internationaal verkeer wordt de notie « D »
(dag van afgifte) als volgt gedefinieerd : (dag van afgifte) als volgt gedefinieerd :
Individuele zendingen : afgifte vóór het uiterste uur van de laatste Individuele zendingen : afgifte vóór het uiterste uur van de laatste
lichting, vermeld op de brievenbus. lichting, vermeld op de brievenbus.
Afgifte aan het loket vóór het uiterste uur, gespreid tussen 17 en 19 Afgifte aan het loket vóór het uiterste uur, gespreid tussen 17 en 19
uur, in functie van de categorie van het kantoor. Het uiterste uur is uur, in functie van de categorie van het kantoor. Het uiterste uur is
vermeld op de brievenbus van het kantoor. vermeld op de brievenbus van het kantoor.
Zendingen in groten getale : afgifte vóór 15 uur voor de Zendingen in groten getale : afgifte vóór 15 uur voor de
niet-dringende zendingen en vóór 16 of 17 uur, volgens de plaats van niet-dringende zendingen en vóór 16 of 17 uur, volgens de plaats van
afgifte, voor de dringende zendingen. afgifte, voor de dringende zendingen.
De zaterdag, zon- en feestdagen worden niet in aanmerking genomen voor De zaterdag, zon- en feestdagen worden niet in aanmerking genomen voor
de berekening van de termijn voor de dag van afgifte of voor de dag de berekening van de termijn voor de dag van afgifte of voor de dag
van uitreiking. van uitreiking.
2. Verbintenissen van de Klant 2. Verbintenissen van de Klant
2.1. De Klant verbindt zich ertoe om op de zendingen op een duidelijke 2.1. De Klant verbindt zich ertoe om op de zendingen op een duidelijke
en leesbare wijze het juiste en volledige adres van de bestemmeling en leesbare wijze het juiste en volledige adres van de bestemmeling
(naam, straat, huisnummer, eventueel busnummer, postcode, gemeente of (naam, straat, huisnummer, eventueel busnummer, postcode, gemeente of
stad en land van bestemming) te vermelden. stad en land van bestemming) te vermelden.
DE POST raadt ook aan het adres van de afzender in de linkerbovenhoek DE POST raadt ook aan het adres van de afzender in de linkerbovenhoek
van de voorzijde of op de keerzijde aan te brengen. van de voorzijde of op de keerzijde aan te brengen.
2.2. De Klant verbindt zich ertoe de zending op een geschikte en 2.2. De Klant verbindt zich ertoe de zending op een geschikte en
adequate manier te verpakken zodat deze : adequate manier te verpakken zodat deze :
- de ongemakken en risico's van het transport kan dragen; - de ongemakken en risico's van het transport kan dragen;
- in geen enkel geval een gevaar kan zijn voor de goede werking van - in geen enkel geval een gevaar kan zijn voor de goede werking van
het postcircuit; het postcircuit;
- beantwoordt aan de vereisten inzake gewicht, formaat en afmetingen, - beantwoordt aan de vereisten inzake gewicht, formaat en afmetingen,
voorgeschreven in de documentatie en of de tarieven betreffende het voorgeschreven in de documentatie en of de tarieven betreffende het
betrokken product of dienst. betrokken product of dienst.
2.3. De Klant verbindt zich ertoe de kosten verschuldigd volgens het 2.3. De Klant verbindt zich ertoe de kosten verschuldigd volgens het
tarief dat van toepassing is op het moment van afgifte en dat tarief dat van toepassing is op het moment van afgifte en dat
overeenstemt met de aard van de zending, te betalen ten laatste bij overeenstemt met de aard van de zending, te betalen ten laatste bij
afgifte van de zending. afgifte van de zending.
2.4. De Klant verbindt zich ertoe de frankeer- en afgiftemodaliteiten, 2.4. De Klant verbindt zich ertoe de frankeer- en afgiftemodaliteiten,
de vereisten inzake vorm, presentatie en inhoud, opgenomen in het de vereisten inzake vorm, presentatie en inhoud, opgenomen in het
document met betrekking tot de technische eigenschappen en beschikbaar document met betrekking tot de technische eigenschappen en beschikbaar
in de postkantoren, te respecteren. in de postkantoren, te respecteren.
2.5. In internationale dienst verbindt de Klant zich ertoe de 2.5. In internationale dienst verbindt de Klant zich ertoe de
documenten nodig om de douaneformaliteiten te vervullen, bij te documenten nodig om de douaneformaliteiten te vervullen, bij te
voegen. voegen.
VI. Uitsluiting en weigering VI. Uitsluiting en weigering
1. Het versturen van bepaalde zendingen is overeenkomstig de wetgeving 1. Het versturen van bepaalde zendingen is overeenkomstig de wetgeving
die van kracht is, verboden of beperkt. Het betreft onder meer : die van kracht is, verboden of beperkt. Het betreft onder meer :
- de gevaarlijke stoffen : chemische producten, explosieven, - de gevaarlijke stoffen : chemische producten, explosieven,
ontvlambare producten, radio-actieve stoffen,...; ontvlambare producten, radio-actieve stoffen,...;
- drugs en verdovende middelen; - drugs en verdovende middelen;
- wapens, messen, dolken en ieder scherp of snijdend voorwerp dat - wapens, messen, dolken en ieder scherp of snijdend voorwerp dat
onvoldoende verpakt is; onvoldoende verpakt is;
- levende dieren, behalve de bij wet voorziene uitzonderingen; - levende dieren, behalve de bij wet voorziene uitzonderingen;
- de zendingen die op de buitenzijde aantekeningen dragen die strijdig - de zendingen die op de buitenzijde aantekeningen dragen die strijdig
zijn met de openbare orde of de goede zeden; zijn met de openbare orde of de goede zeden;
- de voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de - de voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de
invoer, de circulatie, de verspreiding, het gebruik of het bezit ervan invoer, de circulatie, de verspreiding, het gebruik of het bezit ervan
verboden zijn bij wet; verboden zijn bij wet;
- de zendingen die door hun aard of vorm een gevaar kunnen opleveren - de zendingen die door hun aard of vorm een gevaar kunnen opleveren
voor personen, bezittingen, andere zendingen of installaties; voor personen, bezittingen, andere zendingen of installaties;
- de waarden aan toonder, muntstukken, juwelen of andere - de waarden aan toonder, muntstukken, juwelen of andere
kostbaarheden, behalve als ze worden verstuurd als aangetekende kostbaarheden, behalve als ze worden verstuurd als aangetekende
zending of zending met aangegeven waarde. Deze mogen niet in zending of zending met aangegeven waarde. Deze mogen niet in
internationale aangetekende zendingen worden ingesloten indien het internationale aangetekende zendingen worden ingesloten indien het
land van bestemming de dienst van de zendingen met aangegeven waarde land van bestemming de dienst van de zendingen met aangegeven waarde
aanbiedt. aanbiedt.
2. Behalve de verboden zendingen behoudt DE POST zich het recht voor 2. Behalve de verboden zendingen behoudt DE POST zich het recht voor
de behandeling van zendingen te weigeren of op te schorten : de behandeling van zendingen te weigeren of op te schorten :
- die onvolledig of niet gefrankeerd zijn; - die onvolledig of niet gefrankeerd zijn;
- waarvan het adres van de bestemmeling ontbreekt, onvolledig, - waarvan het adres van de bestemmeling ontbreekt, onvolledig,
onduidelijk of onleesbaar is; onduidelijk of onleesbaar is;
- die niet beantwoorden aan de vereisten inzake gewicht en afmetingen - die niet beantwoorden aan de vereisten inzake gewicht en afmetingen
zoals voorzien in de documentatie; zoals voorzien in de documentatie;
- die niet correct verpakt zijn of voorzien zijn van een verpakking - die niet correct verpakt zijn of voorzien zijn van een verpakking
die niet is aangepast aan de inhoud van de zending. die niet is aangepast aan de inhoud van de zending.
3. De behandeling door DE POST van de zendingen opgenomen onder punt 1 3. De behandeling door DE POST van de zendingen opgenomen onder punt 1
en 2 hierboven, houdt geen aanvaarding in en ontslaat de Klant niet en 2 hierboven, houdt geen aanvaarding in en ontslaat de Klant niet
van zijn eventuele aansprakelijkheid. van zijn eventuele aansprakelijkheid.
4. Indien DE POST de behandeling van een zending weigert of opschort, 4. Indien DE POST de behandeling van een zending weigert of opschort,
mag DE POST de zending naar haar keuze terugzenden naar de verzender mag DE POST de zending naar haar keuze terugzenden naar de verzender
of de Klant verwittigen van de weigering of opschorting met een of de Klant verwittigen van de weigering of opschorting met een
bericht waarop het adres voorkomt waar de zending ter beschikking bericht waarop het adres voorkomt waar de zending ter beschikking
wordt gehouden. DE POST houdt de zending gedurende één jaar ter wordt gehouden. DE POST houdt de zending gedurende één jaar ter
beschikking van de Klant. De kosten voor de bewaring zijn ten laste beschikking van de Klant. De kosten voor de bewaring zijn ten laste
van de Klant. van de Klant.
VII. Aansprakelijkheid van de partijen VII. Aansprakelijkheid van de partijen
1. Aansprakelijkheid van DE POST 1. Aansprakelijkheid van DE POST
1.1. Nationaal 1.1. Nationaal
a) DE POST kan aansprakelijk gesteld worden indien haar fout of de a) DE POST kan aansprakelijk gesteld worden indien haar fout of de
fout van een van zijn aangestelden of mandatarissen directe schade fout van een van zijn aangestelden of mandatarissen directe schade
berokkent aan de afzender ingevolge verlies, diefstal, beschadiging of berokkent aan de afzender ingevolge verlies, diefstal, beschadiging of
laattijdige uitreiking van de zending en dit overeenkomstig de grenzen laattijdige uitreiking van de zending en dit overeenkomstig de grenzen
bepaald in artikel IX. bepaald in artikel IX.
De aansprakelijkheid van DE POST is beperkt tot de bovengenoemde De aansprakelijkheid van DE POST is beperkt tot de bovengenoemde
gevallen en heeft alleen betrekking op de directe schade. gevallen en heeft alleen betrekking op de directe schade.
De aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen voor iedere andere De aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen voor iedere andere
indirecte schade zoals, onder meer aanmaakkosten, drukkosten, verlies indirecte schade zoals, onder meer aanmaakkosten, drukkosten, verlies
van inkomsten, verlies van winsten, inbreuken op het imago of de van inkomsten, verlies van winsten, inbreuken op het imago of de
reputatie van de Klant... reputatie van de Klant...
b) Ingeval van verlies, diefstal of beschadiging van een aangetekende b) Ingeval van verlies, diefstal of beschadiging van een aangetekende
zending of een zending met aangegeven waarde kan de afzender afstand zending of een zending met aangegeven waarde kan de afzender afstand
doen van zijn recht op schadevergoeding ten voordele van de doen van zijn recht op schadevergoeding ten voordele van de
bestemmeling. bestemmeling.
1.2. Internationaal 1.2. Internationaal
a) De aansprakelijkheid van DE POST is beperkt tot de gevallen a) De aansprakelijkheid van DE POST is beperkt tot de gevallen
uitdrukkelijk voorzien in de van kracht zijnde internationale uitdrukkelijk voorzien in de van kracht zijnde internationale
wetgeving en binnen de perken voorzien in punt IX. Deze betreft enkel wetgeving en binnen de perken voorzien in punt IX. Deze betreft enkel
de directe schade van de afzender die het gevolg is van een fout van de directe schade van de afzender die het gevolg is van een fout van
DE POST of een van zijn aangestelden of mandatarissen en die wordt DE POST of een van zijn aangestelden of mandatarissen en die wordt
veroorzaakt door : veroorzaakt door :
- het verlies, de diefstal of de beschadiging van een aangetekende - het verlies, de diefstal of de beschadiging van een aangetekende
zending, een zending met aangegeven waarde of een Kilopostzending; zending, een zending met aangegeven waarde of een Kilopostzending;
- de uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de - de uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de
gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het door de Klant gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het door de Klant
bepaalde bedrag. bepaalde bedrag.
De aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen voor iedere andere De aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen voor iedere andere
indirecte schade zoals, ondermeer aanmaakkosten, drukkosten, verlies indirecte schade zoals, ondermeer aanmaakkosten, drukkosten, verlies
van inkomsten, verlies van winsten, inbreuken op het imago of de van inkomsten, verlies van winsten, inbreuken op het imago of de
reputatie van de Klant... reputatie van de Klant...
b) In geval van verlies, diefstal of beschadiging van een aangetekende b) In geval van verlies, diefstal of beschadiging van een aangetekende
zending of een zending met aangegeven waarde kan de afzender afstand zending of een zending met aangegeven waarde kan de afzender afstand
doen van zijn recht op schadevergoeding ten voordele van de doen van zijn recht op schadevergoeding ten voordele van de
bestemmeling. bestemmeling.
c) Wat de internationale aangetekende zendingen of de internationale c) Wat de internationale aangetekende zendingen of de internationale
zendingen met aangegeven waarde betreft, waarvan de inhoud werd zendingen met aangegeven waarde betreft, waarvan de inhoud werd
beschadigd of verdween, behoort het recht op schadevergoeding beschadigd of verdween, behoort het recht op schadevergoeding
omschreven in punt IX toe aan de bestemmeling na aanvaarding van de omschreven in punt IX toe aan de bestemmeling na aanvaarding van de
zending door deze laatste. Niettemin kan de bestemmeling afstand doen zending door deze laatste. Niettemin kan de bestemmeling afstand doen
van dat recht ten voordele van de afzender. van dat recht ten voordele van de afzender.
d) DE POST is niet aansprakelijk voor de douane-aangiften, onder welke d) DE POST is niet aansprakelijk voor de douane-aangiften, onder welke
vorm dan ook, en voor de beslissingen genomen door de douanediensten vorm dan ook, en voor de beslissingen genomen door de douanediensten
ingevolge het nazicht van de zendingen die onderworpen worden aan hun ingevolge het nazicht van de zendingen die onderworpen worden aan hun
controle. controle.
1.3. Nationaal en internationaal 1.3. Nationaal en internationaal
DE POST is niet aansprakelijk indien de schade voortvloeit uit : DE POST is niet aansprakelijk indien de schade voortvloeit uit :
- handelingen, nalatigheden of fouten van de Klant of derden of het - handelingen, nalatigheden of fouten van de Klant of derden of het
niet naleven, vrijwillig of onvrijwillig, van de verplichtingen die niet naleven, vrijwillig of onvrijwillig, van de verplichtingen die
rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit deze algemene rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit deze algemene
voorwaarden; voorwaarden;
- overmacht, bijvoorbeeld natuurrampen, overstromingen, brand, - overmacht, bijvoorbeeld natuurrampen, overstromingen, brand,
oorlogsdaden, gewapende conflicten, opvordering door een openbare oorlogsdaden, gewapende conflicten, opvordering door een openbare
overheid,... overheid,...
2. Aansprakelijkheid van de Klant 2. Aansprakelijkheid van de Klant
2.1. De Klant draagt alle gevolgen voortvloeiend uit de niet naleving 2.1. De Klant draagt alle gevolgen voortvloeiend uit de niet naleving
van de van kracht zijnde wettelijke bepalingen, deze algemene van de van kracht zijnde wettelijke bepalingen, deze algemene
voorwaarden of van de « technische vereisten ». voorwaarden of van de « technische vereisten ».
Zijn aansprakelijkheid wordt uitgebreid tot de beschadiging van zijn Zijn aansprakelijkheid wordt uitgebreid tot de beschadiging van zijn
eigen zending ingevolge een ongeschikte verpakking, de schade eigen zending ingevolge een ongeschikte verpakking, de schade
berokkend aan de aangestelden, mandatarissen of de goederen van DE berokkend aan de aangestelden, mandatarissen of de goederen van DE
POST of van al andere transporteurs of postale administraties of nog POST of van al andere transporteurs of postale administraties of nog
schade aan andere goederen of zendingen. schade aan andere goederen of zendingen.
2.2. Voor het versturen van zendingen met een bijzondere inhoud en/of 2.2. Voor het versturen van zendingen met een bijzondere inhoud en/of
waarde, of waarvan het afleveringsbewijs of termijn een essentieel waarde, of waarvan het afleveringsbewijs of termijn een essentieel
element is, raadt DE POST de Klanten aan beroep te doen op één van de element is, raadt DE POST de Klanten aan beroep te doen op één van de
gespecialiseerde diensten. gespecialiseerde diensten.
2.3. Het aannemen door DE POST van zendingen, die niet in 2.3. Het aannemen door DE POST van zendingen, die niet in
overeenstemming zijn met deze algemene voorwaarden, ontslaat de Klant overeenstemming zijn met deze algemene voorwaarden, ontslaat de Klant
niet van zijn aansprakelijkheid. niet van zijn aansprakelijkheid.
VIII. Procedure voor het indienen van een klacht VIII. Procedure voor het indienen van een klacht
1. Principe 1. Principe
De Klant die een klacht wenst in te dienen, wendt zich in de eerste De Klant die een klacht wenst in te dienen, wendt zich in de eerste
plaats tot DE POST. plaats tot DE POST.
2. Hoe een klacht indienen bij De Post ? 2. Hoe een klacht indienen bij De Post ?
Een klacht kan ingediend worden door : Een klacht kan ingediend worden door :
- een speciaal voorzien formulier, beschikbaar in elk postkantoor; - een speciaal voorzien formulier, beschikbaar in elk postkantoor;
- een gewone niet-gefrankeerde brief aan DE POST Kwaliteitsdienst - een gewone niet-gefrankeerde brief aan DE POST Kwaliteitsdienst
Muntcentrum 1000 Brussel; Muntcentrum 1000 Brussel;
- per fax op het nummer 02-226 22 69; - per fax op het nummer 02-226 22 69;
- per E-mail : quality@post.be. - per E-mail : quality@post.be.
Een bericht van ontvangst met vermelding van het refertenummer zal Een bericht van ontvangst met vermelding van het refertenummer zal
voor iedere klacht, binnen de acht werkdagen na ontvangst ervan, voor iedere klacht, binnen de acht werkdagen na ontvangst ervan,
overgemaakt worden aan de Klant. overgemaakt worden aan de Klant.
Door het vermelden van deze referte in briefwisseling of in latere Door het vermelden van deze referte in briefwisseling of in latere
contacten met de diensten van DE POST, kan de Klant de behandeling van contacten met de diensten van DE POST, kan de Klant de behandeling van
zijn klacht vereenvoudigen en versnellen. zijn klacht vereenvoudigen en versnellen.
3. Termijn voor het indienen van klachten 3. Termijn voor het indienen van klachten
Op straffe van niet-ontvankelijkheid, dienen de klachten ingediend te Op straffe van niet-ontvankelijkheid, dienen de klachten ingediend te
worden binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de dag van worden binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de dag van
ontvangst van de betwiste zending door DE POST. ontvangst van de betwiste zending door DE POST.
4. Bijlagen - stukken 4. Bijlagen - stukken
De klacht dient vergezeld te zijn van alle informatie en documenten De klacht dient vergezeld te zijn van alle informatie en documenten
die de opzoekingen kunnen vergemakkelijken en de nodige bewijzen die de opzoekingen kunnen vergemakkelijken en de nodige bewijzen
leveren. Voor wat de aangetekende zendingen, de zendingen met leveren. Voor wat de aangetekende zendingen, de zendingen met
aangegeven waarde en de internationale Kilopostzendingen betreft, zal aangegeven waarde en de internationale Kilopostzendingen betreft, zal
het afgiftebewijs steeds verstrekt worden. het afgiftebewijs steeds verstrekt worden.
5. Termijn voor de behandeling van klachten 5. Termijn voor de behandeling van klachten
De klacht wordt behandeld en afgesloten binnen een termijn van : De klacht wordt behandeld en afgesloten binnen een termijn van :
- 30 dagen voor de nationale zendingen, - 30 dagen voor de nationale zendingen,
- 40 dagen voor de West-Europese landen, - 40 dagen voor de West-Europese landen,
- 3 maanden voor de andere landen en dit te rekenen vanaf de inleiding - 3 maanden voor de andere landen en dit te rekenen vanaf de inleiding
ervan. ervan.
Indien deze termijn niet gerespecteerd kan worden, zullen de redenen Indien deze termijn niet gerespecteerd kan worden, zullen de redenen
van de vertraging evenals de uiterste datum van de afhandeling van de van de vertraging evenals de uiterste datum van de afhandeling van de
klacht meegedeeld worden aan de Klant. klacht meegedeeld worden aan de Klant.
6. Nota 6. Nota
Diegene die klacht heeft neergelegd en niet tevreden is over de Diegene die klacht heeft neergelegd en niet tevreden is over de
resultaten van de behandeling van de klacht, kan zich richten tot de resultaten van de behandeling van de klacht, kan zich richten tot de
Ombudsdienst bij DE POST - Koningsstraat 97 - 2e verdieping - 1000 Ombudsdienst bij DE POST - Koningsstraat 97 - 2e verdieping - 1000
Brussel. Brussel.
IX. Vergoeding IX. Vergoeding
1. Principe 1. Principe
Enkel de afzender, of de bestemmeling door toepassing van punt Enkel de afzender, of de bestemmeling door toepassing van punt
VII,1.2.c), die een klacht indient, en het bewijs levert van de fout VII,1.2.c), die een klacht indient, en het bewijs levert van de fout
van DE POST, evenals de geleden schade en het oorzakelijk verband van DE POST, evenals de geleden schade en het oorzakelijk verband
tussen beiden, zal op zijn vraag een vergoeding krijgen. tussen beiden, zal op zijn vraag een vergoeding krijgen.
2. Omvang van de vergoeding 2. Omvang van de vergoeding
2.1 Nationaal 2.1 Nationaal
2.1.1. Laattijdige uitreiking. 2.1.1. Laattijdige uitreiking.
- Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden - Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden
werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van de frankering werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van de frankering
van de zending(en) die te laat uitgereikt werd(en). De kosten voor de van de zending(en) die te laat uitgereikt werd(en). De kosten voor de
aantekening, de aangegeven waarde en de tegen terugbetaling worden aantekening, de aangegeven waarde en de tegen terugbetaling worden
echter niet terugbetaald. echter niet terugbetaald.
- Indien de betwiste zendingen betrekking hebben op een welbepaald - Indien de betwiste zendingen betrekking hebben op een welbepaald
evenement of een evenement dat beperkt is in de tijd, kan de evenement of een evenement dat beperkt is in de tijd, kan de
vergoeding verminderd of geweigerd worden als blijkt dat de afzender vergoeding verminderd of geweigerd worden als blijkt dat de afzender
niet de nodige voorzorgen heeft genomen om de uitreiking van de niet de nodige voorzorgen heeft genomen om de uitreiking van de
zending(en) door DE POST mogelijk te maken binnen de vooropgestelde zending(en) door DE POST mogelijk te maken binnen de vooropgestelde
termijnen vermeld in deze algemene voorwaarden. termijnen vermeld in deze algemene voorwaarden.
2.1.2. Verlies, diefstal of beschadiging van een geadresseerde zending 2.1.2. Verlies, diefstal of beschadiging van een geadresseerde zending
met inbegrip van Kilopost. met inbegrip van Kilopost.
? Gewone zending ? Gewone zending
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum overeenkomend met de betaalde kosten voor frankering met een maximum overeenkomend met de betaalde kosten voor frankering
van de betwiste zendingen. van de betwiste zendingen.
? Aangetekende zending ? Aangetekende zending
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum van euro 39,00. met een maximum van euro 39,00.
Voor een ambtshalve aangetekende zending (R.P.), is het maximumbedrag Voor een ambtshalve aangetekende zending (R.P.), is het maximumbedrag
van de vergoeding vastgesteld op euro 26,00. van de vergoeding vastgesteld op euro 26,00.
? Zending met aangegeven waarde ? Zending met aangegeven waarde
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum overeenkomend met het bedrag van de aangegeven waarde. met een maximum overeenkomend met het bedrag van de aangegeven waarde.
? Verrekenzending ? Verrekenzending
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum van euro 105,00. met een maximum van euro 105,00.
2.1.3. De uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de 2.1.3. De uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de
gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het te incasseren gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het te incasseren
bedrag. bedrag.
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum overeenkomend met het bedrag van de terugbetaling. met een maximum overeenkomend met het bedrag van de terugbetaling.
2.2. Internationaal 2.2. Internationaal
2.2.1 Verlies, diefstal en beschadiging van een Kilopostzending. 2.2.1 Verlies, diefstal en beschadiging van een Kilopostzending.
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum overeenkomend met de betaalde kosten voor frankering met een maximum overeenkomend met de betaalde kosten voor frankering
van de betwiste zending beperkt tot het bedrag van euro 105,00. van de betwiste zending beperkt tot het bedrag van euro 105,00.
2.2.2 Verlies, diefstal en beschadiging van een aangetekende zending. 2.2.2 Verlies, diefstal en beschadiging van een aangetekende zending.
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum overeenkomend met het bedrag van 30 STR. met een maximum overeenkomend met het bedrag van 30 STR.
2.2.3 Verlies, diefstal of beschadiging van een zending met aangegeven 2.2.3 Verlies, diefstal of beschadiging van een zending met aangegeven
waarde. waarde.
Een vergoeding overeenkomstig de directe werkelijk geleden schade met Een vergoeding overeenkomstig de directe werkelijk geleden schade met
een maximum overeenkomend met het bedrag van de aangegeven waarde. een maximum overeenkomend met het bedrag van de aangegeven waarde.
2.2.4 De uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de 2.2.4 De uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de
gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het te incasseren gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het te incasseren
bedrag. bedrag.
Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd
met een maximum overeenkomend met het bedrag van de terugbetaling. met een maximum overeenkomend met het bedrag van de terugbetaling.
2.2.5 In al de andere gevallen, die niet voorzien zijn in de 2.2.5 In al de andere gevallen, die niet voorzien zijn in de
bovenvermelde punten, wordt er geen vergoeding toegekend. bovenvermelde punten, wordt er geen vergoeding toegekend.
X. Toepasselijk recht X. Toepasselijk recht
Onverminderd de internationale postwetgeving, is enkel het Belgisch Onverminderd de internationale postwetgeving, is enkel het Belgisch
recht van toepassing op de overeenkomst tussen DE POST en de Klant. recht van toepassing op de overeenkomst tussen DE POST en de Klant.
Indien, krachtens een wettelijke bepaling van openbare orde of Indien, krachtens een wettelijke bepaling van openbare orde of
imperatief recht, één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden imperatief recht, één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden
nietig of niet tegenstelbaar zou zijn aan de Klant, dan zal deze nietig of niet tegenstelbaar zou zijn aan de Klant, dan zal deze
clausule als niet geschreven beschouwd worden. De overige bepalingen clausule als niet geschreven beschouwd worden. De overige bepalingen
blijven evenwel van toepassing. blijven evenwel van toepassing.
XI. Bevoegde rechtbanken XI. Bevoegde rechtbanken
Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel zijn Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel zijn
bevoegd uitspraak te doen over elk geschil, elke interpretatie of bevoegd uitspraak te doen over elk geschil, elke interpretatie of
uitvoering van deze algemene voorwaarden. uitvoering van deze algemene voorwaarden.
Niettemin verbinden de partijen zich er toe, alvorens zich te wenden Niettemin verbinden de partijen zich er toe, alvorens zich te wenden
tot de gerechtelijke instanties, alle mogelijkheden uit te putten tot de gerechtelijke instanties, alle mogelijkheden uit te putten
teneinde met de bevoegde instanties van DE POST tot een minnelijke teneinde met de bevoegde instanties van DE POST tot een minnelijke
schikking te komen. schikking te komen.
^