Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 12 mei 2004

Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002 I. Voorwoord en definities Voor de toepassing van d(...) -de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te versturen door de diensten van(...)

bron
de post
numac
2004099012
pub.
12/05/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

DE POST


Algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door de POST (Brievenpost) Deze algemene voorwaarden vervangen deze die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 15 november 2002 I. Voorwoord en definities Voor de toepassing van deze algemene voorwaarden verstaat men onder : -de Klant : ieder fysiek of rechtspersoon die beslist een zending te versturen door de diensten van DE POST; - DE POST : de Naamloze Vennootschap van Publiek Recht met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Muntcentrum, RPR BE 0 214.596.464 (gerechtelijk arrondissement Brussel) die onder meer de exploitatie van de postdiensten en financiële postdiensten verzekert.

De activiteiten van DE POST worden geregeld door de huidige algemene voorwaarden onverminderd de wettelijke bepalingen die nationaal en internationaal van kracht zijn.

II. Toepassingsgebied 1. De algemene voorwaarden regelen vanaf 3 mei 2004 alle diensten die DE POST in het kader van haar activiteiten m.b.t. de behandeling en uitreiking van geadresseerde en niet-geadresseerde zendingen aanbiedt, met uitsluiting van de expres diensten, die het voorwerp van afzonderlijke algemene voorwaarden uitmaken. De huidige algemene voorwaarden zijn van toepassing op de nationale en internationale geadresseerde zendingen evenals de nationale niet-geadresseerde zendingen. 2. Bijkomende inlichtingen betreffende de diensten die door DE POST worden aangeboden in het kader van de huidige algemene voorwaarden, evenals de tarieven die erop van toepassing zijn, kunnen naar keuze verkregen worden : - bij de personeelsleden van DE POST - in de documentatie die beschikbaar is in de postkantoren, postale servicepunten of andere plaatsen die DE POST aanduidt; - op de Internet website van DE POST : www.depost.be; - door elk ander communicatiemiddel dat DE POST nuttig acht en bepaalt, daarin begrepen de opname in de nationale en internationale pers of andere elektronische communicatiemiddelen. 3. In geval van twijfel of vragen kan de Klant zich wenden tot de postkantoren, postale servicepunten of in andere plaatsen die DE POST aanduidt, die bijkomende informatie over het complete gamma van producten en diensten aangeboden door DE POST zullen verstrekken. III. Tarieven De brochures met betrekking tot DE POST evenals de laatst geldende tarieven maken integraal deel uit van deze algemene voorwaarden.

De brochures en tarieven worden gratis overhandigd in de postkantoren, postale servicepunten en andere plaatsen die DE POST aanduidt in functie van het gamma van de aangeboden diensten en produkten. Deze kunnen worden opgestuurd op verzoek van de Klant.

De voornaamste tarieven die van toepassing zijn worden in de postkantoren, postale servicepunten of andere plaatsen die DE POST aanduidt uitgehangen.

IV. Ontstaan van de overeenkomst Door een zending toe te vertrouwen aan DE POST, aanvaardt de Klant zonder voorbehoud de bepalingen van de huidige algemene voorwaarden waarvan hij geacht wordt kennis te hebben genomen ten laatste op het moment van de sluiting van de overeenkomst. De afgifte van een zending doet de overeenkomst tussen de Klant en DE POST ontstaan onder de voorwaarden opgenomen in deze algemene voorwaarden en in de bijzondere voorwaarden betreffende het betrokken produkt of dienst, behalve indien DE POST haar voorafgaandelijk uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord heeft gegeven om ervan af te wijken.

V. Verbintenissen van de partijen 1. Verbintenissen van DE POST 1.1. Algemeen DE POST verbindt zich ertoe : - ten minste vijf dagen per week, behalve tijdens weekends en feestdagen, haar eigen brievenbussen te lichten; - eenmaal per dag, behalve tijdens weekends en feestdagen, de zendingen uit te reiken in de brievenbussen van de geadresseerden, voorzover deze conform de wettelijke voorschriften zijn; - de van kracht zijnde reglementering en wetgeving inzake persoonsgegevens te eerbiedigen, hierin begrepen de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens; - haar Klanten niet te discrimineren wanneer dit wettelijk niet verantwoord is, meer bepaald op grond van hun religieuze, politieke of ideologische overtuiging. 1.2. Uitreikingstermijnen a) Nationaal DE POST verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om volgende uitreikingstermijnen te halen : Uitreiking op de eerste werkdag volgend op de dag van afgifte (D+1) voor : - zendingen die gefrankeerd zijn tegen het « Prior »-tarief; Voor de zendingen die met postzegels gefrankeerd worden zullen alleen de zendingen, waarop ten minste een postzegel met de rode band « prior » voorkomt, een prioritaire behandeling krijgen. De Post zal echter alles in het werk stellen om dezelfde behandeling te geven aan de zendingen, gefrankeerd met zegels zonder nominale waarde, die verkocht werden voor november 2002 voor de frankering van een genormaliseerde brief. - zendingen die gefrankeerd zijn tegen het voorkeur- of conventioneel tarief « brief »; - de wekelijkse tijdschriften.

Uitreiking ten laatste op de tweede werkdag volgend op de dag van afgifte (D+2) voor de zendingen die gefrankeerd zijn tegen het « NON PRIOR »-tarief.

Uitreiking ten laatste op de vierde werkdag volgend op de dag van afgifte (D+4) voor de andere zendingen. b) Internationaal DE POST verbindt zich ertoe de zendingen die haar worden toevertrouwd op de meest optimale wijze te behandelen, zodat de objectieven aangaande de kwaliteit, voortvloeiende uit internationale akkoorden, bereikt worden. Ter informatie worden deze objectieven als volgt bepaald : ? zendingen gefrankeerd tegen het prioritaire tarief en voorzien van het A-PRIOR etiket : - zone Europa : - landen van de Europese Unie : 3 werkdagen (D+3), - andere landen van geografisch Europa : 4 werkdagen (D+4), - zone rest van de wereld : de uitreikingstermijn verschilt in functie van het land van bestemming ? zendingen gefrankeerd tegen het niet-prioritaire tarief of de niet-prioritaire zendingen tegen verlaagde taks : de uitreikingstermijn verschilt in functie van het land van bestemming ? Kilopost-zendingen : de uitreikingstermijn verschilt in functie van het land van bestemming. c) Voor het nationaal en internationaal verkeer wordt de notie « D » (dag van afgifte) als volgt gedefinieerd : Individuele zendingen : afgifte vóór het uiterste uur van de laatste lichting, vermeld op de brievenbus. Afgifte aan het loket vóór het uiterste uur, gespreid tussen 17 en 19 uur, in functie van de categorie van het kantoor. Het uiterste uur is vermeld op de brievenbus van het kantoor.

Zendingen in groten getale : afgifte vóór 15 uur voor de niet-dringende zendingen en vóór 16 of 17 uur, volgens de plaats van afgifte, voor de dringende zendingen.

De zaterdag, zon- en feestdagen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de termijn voor de dag van afgifte of voor de dag van uitreiking. 2. Verbintenissen van de Klant 2.1. De Klant verbindt zich ertoe om op de zendingen op een duidelijke en leesbare wijze het juiste en volledige adres van de bestemmeling (naam, straat, huisnummer, eventueel busnummer, postcode, gemeente of stad en land van bestemming) te vermelden.

DE POST raadt ook aan het adres van de afzender in de linkerbovenhoek van de voorzijde of op de keerzijde aan te brengen. 2.2. De Klant verbindt zich ertoe de zending op een geschikte en adequate manier te verpakken zodat deze : - de ongemakken en risico's van het transport kan dragen; - in geen enkel geval een gevaar kan zijn voor de goede werking van het postcircuit; - beantwoordt aan de vereisten inzake gewicht, formaat en afmetingen, voorgeschreven in de documentatie en of de tarieven betreffende het betrokken product of dienst. 2.3. De Klant verbindt zich ertoe de kosten verschuldigd volgens het tarief dat van toepassing is op het moment van afgifte en dat overeenstemt met de aard van de zending, te betalen ten laatste bij afgifte van de zending. 2.4. De Klant verbindt zich ertoe de frankeer- en afgiftemodaliteiten, de vereisten inzake vorm, presentatie en inhoud, opgenomen in het document met betrekking tot de technische eigenschappen en beschikbaar in de postkantoren, te respecteren. 2.5. In internationale dienst verbindt de Klant zich ertoe de documenten nodig om de douaneformaliteiten te vervullen, bij te voegen.

VI. Uitsluiting en weigering 1. Het versturen van bepaalde zendingen is overeenkomstig de wetgeving die van kracht is, verboden of beperkt.Het betreft onder meer : - de gevaarlijke stoffen : chemische producten, explosieven, ontvlambare producten, radio-actieve stoffen,...; - drugs en verdovende middelen; - wapens, messen, dolken en ieder scherp of snijdend voorwerp dat onvoldoende verpakt is; - levende dieren, behalve de bij wet voorziene uitzonderingen; - de zendingen die op de buitenzijde aantekeningen dragen die strijdig zijn met de openbare orde of de goede zeden; - de voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de invoer, de circulatie, de verspreiding, het gebruik of het bezit ervan verboden zijn bij wet; - de zendingen die door hun aard of vorm een gevaar kunnen opleveren voor personen, bezittingen, andere zendingen of installaties; - de waarden aan toonder, muntstukken, juwelen of andere kostbaarheden, behalve als ze worden verstuurd als aangetekende zending of zending met aangegeven waarde. Deze mogen niet in internationale aangetekende zendingen worden ingesloten indien het land van bestemming de dienst van de zendingen met aangegeven waarde aanbiedt. 2. Behalve de verboden zendingen behoudt DE POST zich het recht voor de behandeling van zendingen te weigeren of op te schorten : - die onvolledig of niet gefrankeerd zijn; - waarvan het adres van de bestemmeling ontbreekt, onvolledig, onduidelijk of onleesbaar is; - die niet beantwoorden aan de vereisten inzake gewicht en afmetingen zoals voorzien in de documentatie; - die niet correct verpakt zijn of voorzien zijn van een verpakking die niet is aangepast aan de inhoud van de zending. 3. De behandeling door DE POST van de zendingen opgenomen onder punt 1 en 2 hierboven, houdt geen aanvaarding in en ontslaat de Klant niet van zijn eventuele aansprakelijkheid.4. Indien DE POST de behandeling van een zending weigert of opschort, mag DE POST de zending naar haar keuze terugzenden naar de verzender of de Klant verwittigen van de weigering of opschorting met een bericht waarop het adres voorkomt waar de zending ter beschikking wordt gehouden.DE POST houdt de zending gedurende één jaar ter beschikking van de Klant. De kosten voor de bewaring zijn ten laste van de Klant.

VII. Aansprakelijkheid van de partijen 1. Aansprakelijkheid van DE POST 1.1. Nationaal a) DE POST kan aansprakelijk gesteld worden indien haar fout of de fout van een van zijn aangestelden of mandatarissen directe schade berokkent aan de afzender ingevolge verlies, diefstal, beschadiging of laattijdige uitreiking van de zending en dit overeenkomstig de grenzen bepaald in artikel IX. De aansprakelijkheid van DE POST is beperkt tot de bovengenoemde gevallen en heeft alleen betrekking op de directe schade.

De aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen voor iedere andere indirecte schade zoals, onder meer aanmaakkosten, drukkosten, verlies van inkomsten, verlies van winsten, inbreuken op het imago of de reputatie van de Klant... b) Ingeval van verlies, diefstal of beschadiging van een aangetekende zending of een zending met aangegeven waarde kan de afzender afstand doen van zijn recht op schadevergoeding ten voordele van de bestemmeling. 1.2. Internationaal a) De aansprakelijkheid van DE POST is beperkt tot de gevallen uitdrukkelijk voorzien in de van kracht zijnde internationale wetgeving en binnen de perken voorzien in punt IX.Deze betreft enkel de directe schade van de afzender die het gevolg is van een fout van DE POST of een van zijn aangestelden of mandatarissen en die wordt veroorzaakt door : - het verlies, de diefstal of de beschadiging van een aangetekende zending, een zending met aangegeven waarde of een Kilopostzending; - de uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het door de Klant bepaalde bedrag.

De aansprakelijkheid kan niet worden ingeroepen voor iedere andere indirecte schade zoals, ondermeer aanmaakkosten, drukkosten, verlies van inkomsten, verlies van winsten, inbreuken op het imago of de reputatie van de Klant... b) In geval van verlies, diefstal of beschadiging van een aangetekende zending of een zending met aangegeven waarde kan de afzender afstand doen van zijn recht op schadevergoeding ten voordele van de bestemmeling.c) Wat de internationale aangetekende zendingen of de internationale zendingen met aangegeven waarde betreft, waarvan de inhoud werd beschadigd of verdween, behoort het recht op schadevergoeding omschreven in punt IX toe aan de bestemmeling na aanvaarding van de zending door deze laatste.Niettemin kan de bestemmeling afstand doen van dat recht ten voordele van de afzender. d) DE POST is niet aansprakelijk voor de douane-aangiften, onder welke vorm dan ook, en voor de beslissingen genomen door de douanediensten ingevolge het nazicht van de zendingen die onderworpen worden aan hun controle. 1.3. Nationaal en internationaal DE POST is niet aansprakelijk indien de schade voortvloeit uit : - handelingen, nalatigheden of fouten van de Klant of derden of het niet naleven, vrijwillig of onvrijwillig, van de verplichtingen die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit deze algemene voorwaarden; - overmacht, bijvoorbeeld natuurrampen, overstromingen, brand, oorlogsdaden, gewapende conflicten, opvordering door een openbare overheid,... 2. Aansprakelijkheid van de Klant 2.1. De Klant draagt alle gevolgen voortvloeiend uit de niet naleving van de van kracht zijnde wettelijke bepalingen, deze algemene voorwaarden of van de « technische vereisten ».

Zijn aansprakelijkheid wordt uitgebreid tot de beschadiging van zijn eigen zending ingevolge een ongeschikte verpakking, de schade berokkend aan de aangestelden, mandatarissen of de goederen van DE POST of van al andere transporteurs of postale administraties of nog schade aan andere goederen of zendingen. 2.2. Voor het versturen van zendingen met een bijzondere inhoud en/of waarde, of waarvan het afleveringsbewijs of termijn een essentieel element is, raadt DE POST de Klanten aan beroep te doen op één van de gespecialiseerde diensten. 2.3. Het aannemen door DE POST van zendingen, die niet in overeenstemming zijn met deze algemene voorwaarden, ontslaat de Klant niet van zijn aansprakelijkheid.

VIII. Procedure voor het indienen van een klacht 1. Principe De Klant die een klacht wenst in te dienen, wendt zich in de eerste plaats tot DE POST.2. Hoe een klacht indienen bij De Post ? Een klacht kan ingediend worden door : - een speciaal voorzien formulier, beschikbaar in elk postkantoor; - een gewone niet-gefrankeerde brief aan DE POST Kwaliteitsdienst Muntcentrum 1000 Brussel; - per fax op het nummer 02-226 22 69; - per E-mail : quality@post.be.

Een bericht van ontvangst met vermelding van het refertenummer zal voor iedere klacht, binnen de acht werkdagen na ontvangst ervan, overgemaakt worden aan de Klant.

Door het vermelden van deze referte in briefwisseling of in latere contacten met de diensten van DE POST, kan de Klant de behandeling van zijn klacht vereenvoudigen en versnellen. 3. Termijn voor het indienen van klachten Op straffe van niet-ontvankelijkheid, dienen de klachten ingediend te worden binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de betwiste zending door DE POST.4. Bijlagen - stukken De klacht dient vergezeld te zijn van alle informatie en documenten die de opzoekingen kunnen vergemakkelijken en de nodige bewijzen leveren.Voor wat de aangetekende zendingen, de zendingen met aangegeven waarde en de internationale Kilopostzendingen betreft, zal het afgiftebewijs steeds verstrekt worden. 5. Termijn voor de behandeling van klachten De klacht wordt behandeld en afgesloten binnen een termijn van : - 30 dagen voor de nationale zendingen, - 40 dagen voor de West-Europese landen, - 3 maanden voor de andere landen en dit te rekenen vanaf de inleiding ervan. Indien deze termijn niet gerespecteerd kan worden, zullen de redenen van de vertraging evenals de uiterste datum van de afhandeling van de klacht meegedeeld worden aan de Klant. 6. Nota Diegene die klacht heeft neergelegd en niet tevreden is over de resultaten van de behandeling van de klacht, kan zich richten tot de Ombudsdienst bij DE POST - Koningsstraat 97 - 2e verdieping - 1000 Brussel. IX. Vergoeding 1. Principe Enkel de afzender, of de bestemmeling door toepassing van punt VII,1.2.c), die een klacht indient, en het bewijs levert van de fout van DE POST, evenals de geleden schade en het oorzakelijk verband tussen beiden, zal op zijn vraag een vergoeding krijgen. 2. Omvang van de vergoeding 2.1 Nationaal 2.1.1. Laattijdige uitreiking. - Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van de frankering van de zending(en) die te laat uitgereikt werd(en). De kosten voor de aantekening, de aangegeven waarde en de tegen terugbetaling worden echter niet terugbetaald. - Indien de betwiste zendingen betrekking hebben op een welbepaald evenement of een evenement dat beperkt is in de tijd, kan de vergoeding verminderd of geweigerd worden als blijkt dat de afzender niet de nodige voorzorgen heeft genomen om de uitreiking van de zending(en) door DE POST mogelijk te maken binnen de vooropgestelde termijnen vermeld in deze algemene voorwaarden. 2.1.2. Verlies, diefstal of beschadiging van een geadresseerde zending met inbegrip van Kilopost. ? Gewone zending Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met de betaalde kosten voor frankering van de betwiste zendingen. ? Aangetekende zending Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum van euro 39,00.

Voor een ambtshalve aangetekende zending (R.P.), is het maximumbedrag van de vergoeding vastgesteld op euro 26,00. ? Zending met aangegeven waarde Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van de aangegeven waarde. ? Verrekenzending Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum van euro 105,00. 2.1.3. De uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het te incasseren bedrag.

Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van de terugbetaling. 2.2. Internationaal 2.2.1 Verlies, diefstal en beschadiging van een Kilopostzending.

Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met de betaalde kosten voor frankering van de betwiste zending beperkt tot het bedrag van euro 105,00. 2.2.2 Verlies, diefstal en beschadiging van een aangetekende zending.

Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van 30 STR. 2.2.3 Verlies, diefstal of beschadiging van een zending met aangegeven waarde.

Een vergoeding overeenkomstig de directe werkelijk geleden schade met een maximum overeenkomend met het bedrag van de aangegeven waarde. 2.2.4 De uitreiking van een verrekenzending zonder incassering van de gelden of tegen ontvangst van een som kleiner dan het te incasseren bedrag.

Vergoeding overeenkomstig de directe schade die werkelijk geleden werd met een maximum overeenkomend met het bedrag van de terugbetaling. 2.2.5 In al de andere gevallen, die niet voorzien zijn in de bovenvermelde punten, wordt er geen vergoeding toegekend.

X. Toepasselijk recht Onverminderd de internationale postwetgeving, is enkel het Belgisch recht van toepassing op de overeenkomst tussen DE POST en de Klant.

Indien, krachtens een wettelijke bepaling van openbare orde of imperatief recht, één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of niet tegenstelbaar zou zijn aan de Klant, dan zal deze clausule als niet geschreven beschouwd worden. De overige bepalingen blijven evenwel van toepassing.

XI. Bevoegde rechtbanken Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel zijn bevoegd uitspraak te doen over elk geschil, elke interpretatie of uitvoering van deze algemene voorwaarden.

Niettemin verbinden de partijen zich er toe, alvorens zich te wenden tot de gerechtelijke instanties, alle mogelijkheden uit te putten teneinde met de bevoegde instanties van DE POST tot een minnelijke schikking te komen.

^