← Terug naar  "Gemeenschappelijke verklaring over de geïntegreerde zorg voor chronisch zieken "
                    
                        
                        
                
              | Gemeenschappelijke verklaring over de geïntegreerde zorg voor chronisch zieken | Gemeenschappelijke verklaring over de geïntegreerde zorg voor chronisch zieken | 
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | 
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | 
| 30 MAART 2015. - Gemeenschappelijke verklaring over de geïntegreerde | 30 MAART 2015. - Gemeenschappelijke verklaring over de geïntegreerde | 
| zorg voor chronisch zieken | zorg voor chronisch zieken | 
| Deze Gemeenschappelijke Verklaring vormt de basis voor de samenwerking | Deze Gemeenschappelijke Verklaring vormt de basis voor de samenwerking | 
| tussen de gemeenschappen, de gewesten en de federale overheid in het | tussen de gemeenschappen, de gewesten en de federale overheid in het | 
| kader van de geïntegreerde zorg voor chronisch zieken. | kader van de geïntegreerde zorg voor chronisch zieken. | 
| 1. MISSIE | 1. MISSIE | 
| Onze missie is het streven naar een verbetering van de levenskwaliteit | Onze missie is het streven naar een verbetering van de levenskwaliteit | 
| van de bevolking, en prioritair de personen met een of meerdere | van de bevolking, en prioritair de personen met een of meerdere | 
| chronische aandoeningen, zodat die zo goed mogelijk kunnen | chronische aandoeningen, zodat die zo goed mogelijk kunnen | 
| functioneren in de eigen omgeving (familie, school, werk) en in de | functioneren in de eigen omgeving (familie, school, werk) en in de | 
| gemeenschap en op een actieve manier het zorgproces kunnen beheren. | gemeenschap en op een actieve manier het zorgproces kunnen beheren. | 
| We laten ons bij onze missie inspireren door het Triple Aim-model : | We laten ons bij onze missie inspireren door het Triple Aim-model : | 
| - de gezondheidstoestand van de algemene bevolking en van de chronisch | - de gezondheidstoestand van de algemene bevolking en van de chronisch | 
| zieken verbeteren; | zieken verbeteren; | 
| - de zorgkwaliteit verbeteren; | - de zorgkwaliteit verbeteren; | 
| - de toegewezen middelen efficiënter gebruiken (betere zorg aanbieden | - de toegewezen middelen efficiënter gebruiken (betere zorg aanbieden | 
| met de geïnvesteerde middelen). | met de geïnvesteerde middelen). | 
| Daarbij moet de zelfredzaamheid van de patiënt worden gerespecteerd. | Daarbij moet de zelfredzaamheid van de patiënt worden gerespecteerd. | 
| Om die missie te realiseren, initiëren we een proces van reorganisatie | Om die missie te realiseren, initiëren we een proces van reorganisatie | 
| van de zorg, waarbij we aandacht hebben voor : | van de zorg, waarbij we aandacht hebben voor : | 
| - toegankelijkheid van de zorg; | - toegankelijkheid van de zorg; | 
| - duurzaamheid van het financieringssysteem van de zorg; | - duurzaamheid van het financieringssysteem van de zorg; | 
| - beter gebruik van de beschikbare middelen (menselijk, technologisch, | - beter gebruik van de beschikbare middelen (menselijk, technologisch, | 
| ...). | ...). | 
| Focus op de chronisch zieken : alle personen in de bevolking die te | Focus op de chronisch zieken : alle personen in de bevolking die te | 
| maken hebben met gezondheidsproblemen die langdurige zorg nodig | maken hebben met gezondheidsproblemen die langdurige zorg nodig | 
| hebben, zowel door niet-overdraagbare aandoeningen (diabetes, kanker, | hebben, zowel door niet-overdraagbare aandoeningen (diabetes, kanker, | 
| astma,...), als door overdraagbare aandoeningen (HIV-aids,...), | astma,...), als door overdraagbare aandoeningen (HIV-aids,...), | 
| mentale aandoeningen (psychose,...), bepaalde anatomische of | mentale aandoeningen (psychose,...), bepaalde anatomische of | 
| functionele beperkingen (blindheid, multiple sclerose,...), zeldzame | functionele beperkingen (blindheid, multiple sclerose,...), zeldzame | 
| ziekten, beperkingen ten gevolge van een ongeval (amputatie, | ziekten, beperkingen ten gevolge van een ongeval (amputatie, | 
| verlamming,...), complexe multimorbiditeit, een grote | verlamming,...), complexe multimorbiditeit, een grote | 
| zorgafhankelijkheid of in de fase van het levenseinde. | zorgafhankelijkheid of in de fase van het levenseinde. | 
| Welke strategische acties zijn er nodig om duurzame zorg en | Welke strategische acties zijn er nodig om duurzame zorg en | 
| ondersteuning aan chronisch zieken te kunnen garanderen in het licht | ondersteuning aan chronisch zieken te kunnen garanderen in het licht | 
| van een toenemende vraag, een stijgende multimorbiditeit, | van een toenemende vraag, een stijgende multimorbiditeit, | 
| interindividueel verschillende toegangsmogelijkheden tot zorg | interindividueel verschillende toegangsmogelijkheden tot zorg | 
| (geografisch isolement, health literacy, financiële middelen,...), een | (geografisch isolement, health literacy, financiële middelen,...), een | 
| grotere druk op de professionele zorgverlening, een budgettaire | grotere druk op de professionele zorgverlening, een budgettaire | 
| context van besparingen en een complexe institutionele leefomgeving? | context van besparingen en een complexe institutionele leefomgeving? | 
| Voor de reorganisatie van de zorg volgen we een benadering van | Voor de reorganisatie van de zorg volgen we een benadering van | 
| geïntegreerde zorg met volgende eigenschappen : | geïntegreerde zorg met volgende eigenschappen : | 
| - van een gefragmenteerde benadering naar een benadering gericht op | - van een gefragmenteerde benadering naar een benadering gericht op | 
| zorgcontinuïteit; | zorgcontinuïteit; | 
| - van een ziektegerichte benadering naar een benadering die op de | - van een ziektegerichte benadering naar een benadering die op de | 
| behoeften van de patiënt en de bevolking gericht is; | behoeften van de patiënt en de bevolking gericht is; | 
| - van "reactieve" acute zorg naar preventieve, proactieve en geplande | - van "reactieve" acute zorg naar preventieve, proactieve en geplande | 
| zorg; | zorg; | 
| - van een medisch model naar een multidisciplinair model dat gericht | - van een medisch model naar een multidisciplinair model dat gericht | 
| is op de doelstellingen van de burger, de patiënt en zijn omgeving; | is op de doelstellingen van de burger, de patiënt en zijn omgeving; | 
| - van een model dat op zorgverlening is gericht naar een benadering | - van een model dat op zorgverlening is gericht naar een benadering | 
| die gericht is op bevordering van gezondheid en equity in de zorg; | die gericht is op bevordering van gezondheid en equity in de zorg; | 
| - van een gezagsrelatie over de patiënt naar een partnerschap met | - van een gezagsrelatie over de patiënt naar een partnerschap met | 
| burgers/patiënten die zelfredzamer zijn op het vlak van hun keuzes en | burgers/patiënten die zelfredzamer zijn op het vlak van hun keuzes en | 
| het beheer van hun gezondheidsproblemen. | het beheer van hun gezondheidsproblemen. | 
| 2. VISIE | 2. VISIE | 
| De visie is er één van een geïntegreerde benadering van medische, | De visie is er één van een geïntegreerde benadering van medische, | 
| paramedische, psychosociale, verpleegkundige en welzijnszorg, teneinde | paramedische, psychosociale, verpleegkundige en welzijnszorg, teneinde | 
| een gecoördineerde dienstverlening te kunnen aanbieden : | een gecoördineerde dienstverlening te kunnen aanbieden : | 
| - die populatie- en persoonsgericht is, | - die populatie- en persoonsgericht is, | 
| - die gebaseerd is op de eigenschappen en prioriteiten van de | - die gebaseerd is op de eigenschappen en prioriteiten van de | 
| verschillende bevolkingslagen (multidimensionele stratificatie) en op | verschillende bevolkingslagen (multidimensionele stratificatie) en op | 
| de behoeften van de patiënt, | de behoeften van de patiënt, | 
| - die is gericht op welbepaalde doelen die door het zorgteam worden | - die is gericht op welbepaalde doelen die door het zorgteam worden | 
| bepaald, samen met de patiënt en zijn omgeving, | bepaald, samen met de patiënt en zijn omgeving, | 
| - die gepland is en opgevolgd wordt, vanaf de preventie en | - die gepland is en opgevolgd wordt, vanaf de preventie en | 
| vroegdetectie tot aan het levenseinde, | vroegdetectie tot aan het levenseinde, | 
| - die in eerste instantie de zelfzorg en informele zorg (mantelzorg) | - die in eerste instantie de zelfzorg en informele zorg (mantelzorg) | 
| de kans geeft om het zorgproces vorm te geven. Pas bij | de kans geeft om het zorgproces vorm te geven. Pas bij | 
| ontoereikendheid van deze zorg moet professionele zorg voorhanden zijn | ontoereikendheid van deze zorg moet professionele zorg voorhanden zijn | 
| om de persoon met zorgnood bij te staan in het zorgproces (dit kan | om de persoon met zorgnood bij te staan in het zorgproces (dit kan | 
| zelfs tijdelijk zijn, totdat de draagkracht van de zelfzorg of | zelfs tijdelijk zijn, totdat de draagkracht van de zelfzorg of | 
| informele zorg opnieuw toereikend is), | informele zorg opnieuw toereikend is), | 
| - die, wanneer professionele zorg nodig is, verstrekt wordt door | - die, wanneer professionele zorg nodig is, verstrekt wordt door | 
| professionele zorgverleners, opgeleid in de zorg- en hulpverlening, | professionele zorgverleners, opgeleid in de zorg- en hulpverlening, | 
| - die gebaseerd is op de beste beschikbare wetenschappelijke gegevens, | - die gebaseerd is op de beste beschikbare wetenschappelijke gegevens, | 
| - die zowel financieel als geografisch toegankelijk is, | - die zowel financieel als geografisch toegankelijk is, | 
| - die op het juiste ogenblik op een efficiënte en duurzame manier | - die op het juiste ogenblik op een efficiënte en duurzame manier | 
| wordt verricht, | wordt verricht, | 
| - die verleend wordt in een zo min mogelijk complexe omgeving, maar | - die verleend wordt in een zo min mogelijk complexe omgeving, maar | 
| wel geschikt is vanuit klinisch oogpunt (subsidiariteitsprincipe), | wel geschikt is vanuit klinisch oogpunt (subsidiariteitsprincipe), | 
| - die de vrije keuze van de patiënt respecteert | - die de vrije keuze van de patiënt respecteert | 
| - die rekening houdt met de sociale en culturele specificiteiten van | - die rekening houdt met de sociale en culturele specificiteiten van | 
| de patiënt en de bevolking, | de patiënt en de bevolking, | 
| - die 'empowerment' van de patiënt en de mantelzorgers bevordert, | - die 'empowerment' van de patiënt en de mantelzorgers bevordert, | 
| evenals empowerment van de omgeving van de patiënt, | evenals empowerment van de omgeving van de patiënt, | 
| - die voldoende oog heeft voor preventie en welzijnszorg. | - die voldoende oog heeft voor preventie en welzijnszorg. | 
| Dit impliceert zowel een efficiënt preventief gezondheidsbeleid als | Dit impliceert zowel een efficiënt preventief gezondheidsbeleid als | 
| een integratie van routinezorg van de chronische aandoeningen en zorg | een integratie van routinezorg van de chronische aandoeningen en zorg | 
| in acute fases of zorg die vereist is door de socio-economische of | in acute fases of zorg die vereist is door de socio-economische of | 
| omgevingsgerelateerde omstandigheden van de patiënt. | omgevingsgerelateerde omstandigheden van de patiënt. | 
| In de hieruit volgende strategie en acties wordt rekening gehouden met | In de hieruit volgende strategie en acties wordt rekening gehouden met | 
| de specifieke situatie en ontwikkelingen in de Gemeenschappen en | de specifieke situatie en ontwikkelingen in de Gemeenschappen en | 
| Gewesten. | Gewesten. | 
| Geïntegreerde zorg legt het perspectief van de patiënt op als | Geïntegreerde zorg legt het perspectief van de patiënt op als | 
| organiserend principe van de dienstverlening ter vervanging van de | organiserend principe van de dienstverlening ter vervanging van de | 
| oude aanbodgestuurde modellen van zorgverlening. Geïntegreerde zorg | oude aanbodgestuurde modellen van zorgverlening. Geïntegreerde zorg | 
| ontwikkelt een gezondheids- en sociale zorg die flexibel, | ontwikkelt een gezondheids- en sociale zorg die flexibel, | 
| gepersonaliseerd, en naadloos is. | gepersonaliseerd, en naadloos is. | 
| In die definitie is het uitgangspunt dat de patiënt de coördinator is | In die definitie is het uitgangspunt dat de patiënt de coördinator is | 
| van zijn eigen zorg en de drager van zijn eigen gezondheidsinformatie. | van zijn eigen zorg en de drager van zijn eigen gezondheidsinformatie. | 
| "Patiënt centraal" betekent ook dat de zorg zo dicht mogelijk bij de | "Patiënt centraal" betekent ook dat de zorg zo dicht mogelijk bij de | 
| natuurlijke leefomgeving van de patiënt geplaatst wordt. Hij/zij wordt | natuurlijke leefomgeving van de patiënt geplaatst wordt. Hij/zij wordt | 
| daarbij gegidst, gecoacht, gestuurd en geholpen door de professionals | daarbij gegidst, gecoacht, gestuurd en geholpen door de professionals | 
| ("patiënt empowerment"). De wijze waarop en de mate waarin de patiënt | ("patiënt empowerment"). De wijze waarop en de mate waarin de patiënt | 
| gegidst wordt is afhankelijk van zijn toestand (autonomie, | gegidst wordt is afhankelijk van zijn toestand (autonomie, | 
| morbiditeitsernst, afhankelijkheid, mate van zelfredzaamheid).(1) | morbiditeitsernst, afhankelijkheid, mate van zelfredzaamheid).(1) | 
| Het verlaten van de aanbodgestuurde zorg betekent dat de patiënt de | Het verlaten van de aanbodgestuurde zorg betekent dat de patiënt de | 
| juiste zorg krijgt op het juiste moment op de juiste plaats. Daarbij | juiste zorg krijgt op het juiste moment op de juiste plaats. Daarbij | 
| is niet belangrijk wie die zorg verleent, maar wel dat die zorg | is niet belangrijk wie die zorg verleent, maar wel dat die zorg | 
| plaatsvindt op een kwaliteitsvolle wijze. Deze visie ontwikkelt dus | plaatsvindt op een kwaliteitsvolle wijze. Deze visie ontwikkelt dus | 
| een zorg voor de patiënten die de traditionele lijnen en structuren | een zorg voor de patiënten die de traditionele lijnen en structuren | 
| overstijgt, de muren doorbreekt. | overstijgt, de muren doorbreekt. | 
| Patiënt-gerichte zorg mag niet verward worden met "colloque | Patiënt-gerichte zorg mag niet verward worden met "colloque | 
| singulier". Doelmatige patiënt-gerichte zorg richt zich op het | singulier". Doelmatige patiënt-gerichte zorg richt zich op het | 
| individu, maar houdt ook in zorg voor gesegmenteerde, gedefinieerde | individu, maar houdt ook in zorg voor gesegmenteerde, gedefinieerde | 
| groepen van patiënten en is dus ook zorg op populatie-niveau. | groepen van patiënten en is dus ook zorg op populatie-niveau. | 
| Tenslotte moet patiënt-gerichte zorg meer zijn dan een te pas en onpas | Tenslotte moet patiënt-gerichte zorg meer zijn dan een te pas en onpas | 
| gebruikt algemeen principe. De kwaliteit van zorg voor de patiënten, | gebruikt algemeen principe. De kwaliteit van zorg voor de patiënten, | 
| het uiteindelijke doel van zorgorganisaties, moet een blijvende | het uiteindelijke doel van zorgorganisaties, moet een blijvende | 
| aandachtspunt vormen voor alle personen en organisaties die werkzaam | aandachtspunt vormen voor alle personen en organisaties die werkzaam | 
| zijn in de zorg- (en welzijns) sector. | zijn in de zorg- (en welzijns) sector. | 
| Het strategisch doel binnen het zorgnetwerk is de zorg te hervormen | Het strategisch doel binnen het zorgnetwerk is de zorg te hervormen | 
| met tenminste de volgende resultaten van integratie op lokaal niveau : | met tenminste de volgende resultaten van integratie op lokaal niveau : | 
| - 1 gemeenschappelijke visie op zorg : dit vereist een | - 1 gemeenschappelijke visie op zorg : dit vereist een | 
| mentaliteitswijziging waarbij het individualisme van elke | mentaliteitswijziging waarbij het individualisme van elke | 
| gezondheidszorgverlener, plaats ruimt voor een groepsgevoel, het | gezondheidszorgverlener, plaats ruimt voor een groepsgevoel, het | 
| gevoel deel uit te maken van 1 systeem, | gevoel deel uit te maken van 1 systeem, | 
| - 1 gemeenschappelijke taal : gelijke boodschappen worden door de | - 1 gemeenschappelijke taal : gelijke boodschappen worden door de | 
| individuele zorgverleners naar de patiënten gestuurd. Zorgverleners | individuele zorgverleners naar de patiënten gestuurd. Zorgverleners | 
| moeten er zich voor hoeden om tegenstrijdige boodschappen te | moeten er zich voor hoeden om tegenstrijdige boodschappen te | 
| verspreiden want dat heeft een bijzonder nefast effect op het | verspreiden want dat heeft een bijzonder nefast effect op het | 
| vertrouwen in de gezondheidszorg en de zelfredzaamheid van de patiënt, | vertrouwen in de gezondheidszorg en de zelfredzaamheid van de patiënt, | 
| - 1 dossier systeem (elektronisch) waarbij in real time alle nodige | - 1 dossier systeem (elektronisch) waarbij in real time alle nodige | 
| patiëntengegevens beschikbaar zijn voor wie er toegangsrecht toe | patiëntengegevens beschikbaar zijn voor wie er toegangsrecht toe | 
| heeft, | heeft, | 
| - 1 beleid - 1 plan (multidisciplinair, lijnsoverschrijdend) : | - 1 beleid - 1 plan (multidisciplinair, lijnsoverschrijdend) : | 
| prioritaire assen in een regio, afspraken over rollen en | prioritaire assen in een regio, afspraken over rollen en | 
| verantwoordelijkheden, | verantwoordelijkheden, | 
| - 1 `ruimte' : die ruimte kan fysiek zijn (drempelverlagend effect), | - 1 `ruimte' : die ruimte kan fysiek zijn (drempelverlagend effect), | 
| of virtueel, met gebruik van de mogelijkheden die de moderne | of virtueel, met gebruik van de mogelijkheden die de moderne | 
| technologie ons biedt, bv. videoconferentie via apps. | technologie ons biedt, bv. videoconferentie via apps. | 
| Ontschotting is een centraal begrip. Die ontschotting moet zowel | Ontschotting is een centraal begrip. Die ontschotting moet zowel | 
| plaatsgrijpen in de geesten van alle stakeholders als in de structuren | plaatsgrijpen in de geesten van alle stakeholders als in de structuren | 
| en in de communicatie. Dit betekent ook het hertekenen van het | en in de communicatie. Dit betekent ook het hertekenen van het | 
| zorgverleningsproces (`delivery system redesign') : | zorgverleningsproces (`delivery system redesign') : | 
| - Taak (her)verdeling en taakafspraken (wie doet wat wanneer?) op | - Taak (her)verdeling en taakafspraken (wie doet wat wanneer?) op | 
| lokaal/regionaal niveau (op basis van guidelines en consensus) | lokaal/regionaal niveau (op basis van guidelines en consensus) | 
| - Op basis van het subsidiariteitsprincipe : laagcomplexe | - Op basis van het subsidiariteitsprincipe : laagcomplexe | 
| ziekenhuiszorg outsourcen naar 1° lijn, concentreren van laagvolume | ziekenhuiszorg outsourcen naar 1° lijn, concentreren van laagvolume | 
| hoogcomplexe zorg in het ziekenhuis | hoogcomplexe zorg in het ziekenhuis | 
| - Houdt rekening met de specificiteit van elke `lijn' en functie. | - Houdt rekening met de specificiteit van elke `lijn' en functie. | 
| Feitelijk komt `integratie van zorg' neer op het integreren van twee | Feitelijk komt `integratie van zorg' neer op het integreren van twee | 
| modellen van functioneren : de huisartsenzorg en de eerste lijn | modellen van functioneren : de huisartsenzorg en de eerste lijn | 
| (integrale, holistische, horizontale zorg), en de specialistische zorg | (integrale, holistische, horizontale zorg), en de specialistische zorg | 
| in de ziekenhuizen (dieptegerichte, verticale, analytische zorg). | in de ziekenhuizen (dieptegerichte, verticale, analytische zorg). | 
| Beide functioneringswijzen zijn noodzakelijk en complementair aan | Beide functioneringswijzen zijn noodzakelijk en complementair aan | 
| elkaar, maar moeten in een efficiënt en rationeel zorglandschap | elkaar, maar moeten in een efficiënt en rationeel zorglandschap | 
| geïntegreerd zijn | geïntegreerd zijn | 
| - Noodzakelijke invoering van nieuwe taken en functies : | - Noodzakelijke invoering van nieuwe taken en functies : | 
| regio-zorgmanagement (ondersteuning & motivering van professionals om | regio-zorgmanagement (ondersteuning & motivering van professionals om | 
| de integratie van zorg te implementeren), case management, chronische | de integratie van zorg te implementeren), case management, chronische | 
| zorgverpleegkundige, praktijkassistent voor huisartsen, | zorgverpleegkundige, praktijkassistent voor huisartsen, | 
| tele-counselling, transmurale zorgverpleegkundige, ... | tele-counselling, transmurale zorgverpleegkundige, ... | 
| Die zorgnetwerken moeten op loco-regionaal niveau georganiseerd | Die zorgnetwerken moeten op loco-regionaal niveau georganiseerd | 
| worden, het best vertrekkende vanuit bestaande structuren, met evenwel | worden, het best vertrekkende vanuit bestaande structuren, met evenwel | 
| een heroriëntering : | een heroriëntering : | 
| - De werking moet gericht zijn op het doel, dit is | - De werking moet gericht zijn op het doel, dit is | 
| kwaliteitsverbetering voor de zorg van de patiënt | kwaliteitsverbetering voor de zorg van de patiënt | 
| - De werking moet inhoudsgericht zijn, dit is het maken van een | - De werking moet inhoudsgericht zijn, dit is het maken van een | 
| uitvoerbaar en evalueerbaar plan gericht op integratie en | uitvoerbaar en evalueerbaar plan gericht op integratie en | 
| kwaliteitsverbetering van de zorg | kwaliteitsverbetering van de zorg | 
| - De werking moet geëvalueerd worden aan de hand van indicatoren die | - De werking moet geëvalueerd worden aan de hand van indicatoren die | 
| op het patiëntenniveau het proces en de uitkomsten van zorg evalueren | op het patiëntenniveau het proces en de uitkomsten van zorg evalueren | 
| - De werking is geïntegreerd en lijnsoverschrijdend : alle | - De werking is geïntegreerd en lijnsoverschrijdend : alle | 
| stakeholders worden betrokken | stakeholders worden betrokken | 
| "Geïntegreerde zorg" houdt bijgevolg het volgende in : | "Geïntegreerde zorg" houdt bijgevolg het volgende in : | 
| - een preventief gezondheidsbeleid dat zich o.a. richt op health in | - een preventief gezondheidsbeleid dat zich o.a. richt op health in | 
| all policies waarbij gezondheidsbevordering bijdraagt tot het | all policies waarbij gezondheidsbevordering bijdraagt tot het | 
| versterken van beschermende factoren (beïnvloeden van positieve | versterken van beschermende factoren (beïnvloeden van positieve | 
| determinanten voor gezondheid) en samen gaat met ziektepreventie, die | determinanten voor gezondheid) en samen gaat met ziektepreventie, die | 
| gericht is op het tegengaan van bedreigende factoren en ook | gericht is op het tegengaan van bedreigende factoren en ook | 
| vroegdetectie en vroeginterventie inhoudt. | vroegdetectie en vroeginterventie inhoudt. | 
| - een holistische en geïndividualiseerde benadering van de patiënt : | - een holistische en geïndividualiseerde benadering van de patiënt : | 
| rekening houden met zijn gezondheidstoestand maar ook met zijn | rekening houden met zijn gezondheidstoestand maar ook met zijn | 
| omgeving, zijn behoefte aan zelfredzaamheid, zijn (fysieke en | omgeving, zijn behoefte aan zelfredzaamheid, zijn (fysieke en | 
| psychische) vaardigheden en beperkingen, zijn vermogen om voor | psychische) vaardigheden en beperkingen, zijn vermogen om voor | 
| zichzelf keuzes te maken, de verwachtingen van zijn omgeving, de | zichzelf keuzes te maken, de verwachtingen van zijn omgeving, de | 
| risico's die hem omringen, zijn verzuchtingen en het realistische | risico's die hem omringen, zijn verzuchtingen en het realistische | 
| karakter ervan (biopsychosociaal model). | karakter ervan (biopsychosociaal model). | 
| - een `collectieve' multidisciplinaire benadering rondom de patiënt | - een `collectieve' multidisciplinaire benadering rondom de patiënt | 
| door alle personen (hulp- of zorgverleners, familiale en sociale | door alle personen (hulp- of zorgverleners, familiale en sociale | 
| omgeving...) die hem helpen zijn ziekte en beperkingen te beheren, | omgeving...) die hem helpen zijn ziekte en beperkingen te beheren, | 
| zonder het aantal zorgverleners meer dan nodig te vermeerderen. | zonder het aantal zorgverleners meer dan nodig te vermeerderen. | 
| - een collectieve lokale benadering met het oog op het terugdringen | - een collectieve lokale benadering met het oog op het terugdringen | 
| van de gezondheidsongelijkheden in de bevolking. Dit betekent dat, | van de gezondheidsongelijkheden in de bevolking. Dit betekent dat, | 
| vertrekkend van een "universele benadering", er voldoende specifieke | vertrekkend van een "universele benadering", er voldoende specifieke | 
| actie moet mogelijk zijn. Men moet echter zoveel mogelijk vermijden om | actie moet mogelijk zijn. Men moet echter zoveel mogelijk vermijden om | 
| te vervallen in categoriale zorg voor specifieke sociale doelgroepen, | te vervallen in categoriale zorg voor specifieke sociale doelgroepen, | 
| vermits dit niet bijdraagt tot sociale cohesie. | vermits dit niet bijdraagt tot sociale cohesie. | 
| - een benadering op lange termijn met inbegrip van proactieve en | - een benadering op lange termijn met inbegrip van proactieve en | 
| geplande zorg over het gehele zorgtraject, en specifieke modaliteiten | geplande zorg over het gehele zorgtraject, en specifieke modaliteiten | 
| om de zorgcontinuïteit te verzekeren. | om de zorgcontinuïteit te verzekeren. | 
| De verzorging van de patiënt is meer dan de som van een aantal | De verzorging van de patiënt is meer dan de som van een aantal | 
| intellectuele en technische handelingen. Naast de intellectuele | intellectuele en technische handelingen. Naast de intellectuele | 
| handeling waarbij de zorgverlener zijn professionele knowhow in de | handeling waarbij de zorgverlener zijn professionele knowhow in de | 
| praktijk omzet en de technische handeling waarbij een technologie | praktijk omzet en de technische handeling waarbij een technologie | 
| wordt gebruikt om de diagnose of de behandeling van de patiënt te | wordt gebruikt om de diagnose of de behandeling van de patiënt te | 
| ondersteunen, nemen de relationele elementen een cruciale plaats in. | ondersteunen, nemen de relationele elementen een cruciale plaats in. | 
| Die relationele elementen omvatten : | Die relationele elementen omvatten : | 
| - de relatie tot de patiënt : luisteren, begrip hebben voor wat hij | - de relatie tot de patiënt : luisteren, begrip hebben voor wat hij | 
| heeft meegemaakt en voor wat hij verwacht, voor zijn terughoudendheid | heeft meegemaakt en voor wat hij verwacht, voor zijn terughoudendheid | 
| en zijn angsten (empathie), inzicht verwerven in zijn familiale, | en zijn angsten (empathie), inzicht verwerven in zijn familiale, | 
| sociale, culturele en professionele omgeving, verstrekken van | sociale, culturele en professionele omgeving, verstrekken van | 
| informatie aan de patiënt, ondersteuning bij het verwerven van een | informatie aan de patiënt, ondersteuning bij het verwerven van een | 
| grotere zelfredzaamheid (door empowerment), begeleiden van het | grotere zelfredzaamheid (door empowerment), begeleiden van het | 
| zorgproces,..., | zorgproces,..., | 
| - de (interpersoonlijke en inter-institutionele) relatie tot de andere | - de (interpersoonlijke en inter-institutionele) relatie tot de andere | 
| professionele en niet-professionele zorgverleners : | professionele en niet-professionele zorgverleners : | 
| informatie-uitwisseling, delen van diagnostische evaluaties, planning | informatie-uitwisseling, delen van diagnostische evaluaties, planning | 
| van de acties van iedere betrokkene (hulpverlening en zorghandelingen, | van de acties van iedere betrokkene (hulpverlening en zorghandelingen, | 
| voorschrijven van geneesmiddelen, ...) binnen een multidisciplinaire | voorschrijven van geneesmiddelen, ...) binnen een multidisciplinaire | 
| benadering en met respect voor de privacy van de patiënt, | benadering en met respect voor de privacy van de patiënt, | 
| - de relatie van het individu tot zijn fysieke en sociale omgeving : | - de relatie van het individu tot zijn fysieke en sociale omgeving : | 
| de omgeving kan zowel gezondheidsbedreigend als | de omgeving kan zowel gezondheidsbedreigend als | 
| gezondheids-bevorderend zijn en het beleid op die omgeving moet | gezondheids-bevorderend zijn en het beleid op die omgeving moet | 
| gericht zijn op een gunstige beïnvloeding van de gezondheid. | gericht zijn op een gunstige beïnvloeding van de gezondheid. | 
| De voordelen die men van deze relationele elementen verwacht, liggen | De voordelen die men van deze relationele elementen verwacht, liggen | 
| zowel op het vlak van de gezondheidstoestand en het welzijn van de | zowel op het vlak van de gezondheidstoestand en het welzijn van de | 
| patiënt en zijn omgeving als op dat van zijn tevredenheid en de | patiënt en zijn omgeving als op dat van zijn tevredenheid en de | 
| tevredenheid van de professionele zorgverleners over de kwaliteit van | tevredenheid van de professionele zorgverleners over de kwaliteit van | 
| de verleende zorg. Dit moet leiden tot zorg die betere resultaten | de verleende zorg. Dit moet leiden tot zorg die betere resultaten | 
| oplevert met betrekking tot de geïnvesteerde middelen, meer bepaald | oplevert met betrekking tot de geïnvesteerde middelen, meer bepaald | 
| via : | via : | 
| - een betere evaluatie van de behoeften, de identificatie van | - een betere evaluatie van de behoeften, de identificatie van | 
| niet-vervulde behoeften (al dan niet uitgedrukt door de patiënt zelf) | niet-vervulde behoeften (al dan niet uitgedrukt door de patiënt zelf) | 
| en een beter beheer van de risico's en behoeften door een | en een beter beheer van de risico's en behoeften door een | 
| multidisciplinaire benadering en de betrokkenheid van de patiënt; | multidisciplinaire benadering en de betrokkenheid van de patiënt; | 
| - een beter gebruik van de middelen van de patiënt zelf en van de | - een beter gebruik van de middelen van de patiënt zelf en van de | 
| middelen die zijn omgeving kan verstrekken; | middelen die zijn omgeving kan verstrekken; | 
| - een betere deelname van de patiënt aan het zorgproces, door een | - een betere deelname van de patiënt aan het zorgproces, door een | 
| beter begrip en een betere beheersing van wat de patiënt meemaakt en | beter begrip en een betere beheersing van wat de patiënt meemaakt en | 
| een bijzondere aandacht voor zijn persoonlijke motieven (rationeel of | een bijzondere aandacht voor zijn persoonlijke motieven (rationeel of | 
| emotioneel) en zijn doelstellingen; | emotioneel) en zijn doelstellingen; | 
| - een vermindering van het aantal overtollige of vermijdbare | - een vermindering van het aantal overtollige of vermijdbare | 
| handelingen en de zorglast voor de patiënt en zijn omgeving, | handelingen en de zorglast voor de patiënt en zijn omgeving, | 
| bijvoorbeeld door het vermijden van hospitalisaties of het verminderen | bijvoorbeeld door het vermijden van hospitalisaties of het verminderen | 
| van de hospitalisatieduur; | van de hospitalisatieduur; | 
| - een efficiënte preventie en tijdige opsporing van de situaties die | - een efficiënte preventie en tijdige opsporing van de situaties die | 
| de tussenkomst van professionele zorgverleners vereisen; | de tussenkomst van professionele zorgverleners vereisen; | 
| - een betere identificatie van de (vele) patiënten die zich willen | - een betere identificatie van de (vele) patiënten die zich willen | 
| inzetten voor de regie over hun eigen situatie; | inzetten voor de regie over hun eigen situatie; | 
| - een betere identificatie van de patiënten voor wie er alternatieve | - een betere identificatie van de patiënten voor wie er alternatieve | 
| vormen van zorg moeten worden gevonden die hun levenskwaliteit | vormen van zorg moeten worden gevonden die hun levenskwaliteit | 
| maximaal kunnen verbeteren (zonder ze te belasten met een overvloed | maximaal kunnen verbeteren (zonder ze te belasten met een overvloed | 
| aan verzorging en tussenkomsten); | aan verzorging en tussenkomsten); | 
| - een betere anticipatie door de patiënt zelf, zijn omgeving en de | - een betere anticipatie door de patiënt zelf, zijn omgeving en de | 
| zorgverleners die hem begeleiden, van de volgende etappes in het | zorgverleners die hem begeleiden, van de volgende etappes in het | 
| traject van de patiënt door een doelgericht zorgplan (advanced care | traject van de patiënt door een doelgericht zorgplan (advanced care | 
| planning) | planning) | 
| - maar ook een grotere voldoening bij de zorgverleners omdat hun | - maar ook een grotere voldoening bij de zorgverleners omdat hun | 
| initiatieven en acties meer gericht zijn en dus tot betere resultaten | initiatieven en acties meer gericht zijn en dus tot betere resultaten | 
| leiden op het vlak van de gezondheidstoestand en de tevredenheid van | leiden op het vlak van de gezondheidstoestand en de tevredenheid van | 
| de patiënt. | de patiënt. | 
| 3. STRATEGIE | 3. STRATEGIE | 
| Het is onze doelstelling om met deze visienota en het hieruit volgende | Het is onze doelstelling om met deze visienota en het hieruit volgende | 
| actieplan deze systeemshift die reeds in verschillende sectoren in de | actieplan deze systeemshift die reeds in verschillende sectoren in de | 
| zorg, al dan niet projectmatig, werd ingezet, te ondersteunen, | zorg, al dan niet projectmatig, werd ingezet, te ondersteunen, | 
| faciliteren en versterken. | faciliteren en versterken. | 
| De verwachte verandering bij de overgang van een benadering die op | De verwachte verandering bij de overgang van een benadering die op | 
| `ziekte' is gericht naar een benadering die op de `persoon', | `ziekte' is gericht naar een benadering die op de `persoon', | 
| `preventie' en `geïntegreerde zorg' is gericht, hangt ook nauw samen | `preventie' en `geïntegreerde zorg' is gericht, hangt ook nauw samen | 
| met de definiëring van de rol van de zorgverleners en hun investering | met de definiëring van de rol van de zorgverleners en hun investering | 
| in de relatie met de patiënt en de andere actoren (formeel en | in de relatie met de patiënt en de andere actoren (formeel en | 
| informeel). De relatie met de patiënt moet op zichzelf een verandering | informeel). De relatie met de patiënt moet op zichzelf een verandering | 
| veroorzaken in de rol van de patiënt (en van zijn omgeving), zijn | veroorzaken in de rol van de patiënt (en van zijn omgeving), zijn | 
| deelname bevorderen en zijn zelfredzaamheid verhogen. | deelname bevorderen en zijn zelfredzaamheid verhogen. | 
| Er zal dus moeten worden voorzien in de nodige tijd en ondersteuning | Er zal dus moeten worden voorzien in de nodige tijd en ondersteuning | 
| om alle actoren die betrokken zijn bij dit veranderingsproces, te | om alle actoren die betrokken zijn bij dit veranderingsproces, te | 
| begeleiden. | begeleiden. | 
| Ook al is de benadering innoverend, zij wordt echter al ruimschoots | Ook al is de benadering innoverend, zij wordt echter al ruimschoots | 
| gedeeld door vele actoren op het terrein. Dat blijkt uit : diverse | gedeeld door vele actoren op het terrein. Dat blijkt uit : diverse | 
| projecten die op het terrein zijn ontwikkeld, het welslagen van | projecten die op het terrein zijn ontwikkeld, het welslagen van | 
| sommige specifieke projecten, maar ook de toetreding tot de principes | sommige specifieke projecten, maar ook de toetreding tot de principes | 
| die zijn geformuleerd in het kader van de oriëntatienota | die zijn geformuleerd in het kader van de oriëntatienota | 
| `Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch zieken'. | `Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch zieken'. | 
| Het is de rol van de overheid om die verandering van benadering te | Het is de rol van de overheid om die verandering van benadering te | 
| steunen en te vergemakkelijken. Daarbij moet er op verschillende | steunen en te vergemakkelijken. Daarbij moet er op verschillende | 
| vlakken tegelijk worden gewerkt : instrumenten, financieringswijzen, | vlakken tegelijk worden gewerkt : instrumenten, financieringswijzen, | 
| guidelines, opleiding, overlegstructuren, valorisatie van de geleverde | guidelines, opleiding, overlegstructuren, valorisatie van de geleverde | 
| inspanningen, meting van de prestaties, bekend maken van de behaalde | inspanningen, meting van de prestaties, bekend maken van de behaalde | 
| resultaten, informeren van de bevolking, ... | resultaten, informeren van de bevolking, ... | 
| Er moet dus een gunstig klimaat worden gecreëerd en ondersteund voor | Er moet dus een gunstig klimaat worden gecreëerd en ondersteund voor | 
| de progressieve ontwikkeling van een geïntegreerde zorgbenadering | de progressieve ontwikkeling van een geïntegreerde zorgbenadering | 
| uitgaande van de aanwezige krachten : de zorg- en hulpverleners | uitgaande van de aanwezige krachten : de zorg- en hulpverleners | 
| (professioneel en niet-professioneel), de patiënten, hun omgeving en | (professioneel en niet-professioneel), de patiënten, hun omgeving en | 
| de patiëntenverenigingen, het plaatselijk initiatief (OCMW, | de patiëntenverenigingen, het plaatselijk initiatief (OCMW, | 
| ziekenfondsen, vrijwilligersorganisaties) en ook diverse organisaties | ziekenfondsen, vrijwilligersorganisaties) en ook diverse organisaties | 
| en ondernemingen die zich voor het proces van duurzame zorgverlening | en ondernemingen die zich voor het proces van duurzame zorgverlening | 
| willen inzetten. | willen inzetten. | 
| Belangrijkste randvoorwaarde echter voor het welslagen van een | Belangrijkste randvoorwaarde echter voor het welslagen van een | 
| duurzaam veranderingstraject is de intensieve en constructieve | duurzaam veranderingstraject is de intensieve en constructieve | 
| samenwerking tussen de federale overheid en de | samenwerking tussen de federale overheid en de | 
| Gemeenschappen/Gewesten. | Gemeenschappen/Gewesten. | 
| Het is de bedoeling om het veranderingsproces gezamenlijk aan te | Het is de bedoeling om het veranderingsproces gezamenlijk aan te | 
| pakken tussen de federale overheid en de Gemeenschappen/Gewesten. Op | pakken tussen de federale overheid en de Gemeenschappen/Gewesten. Op | 
| elk niveau en moment in het traject (bepaling strategie, uitstippelen | elk niveau en moment in het traject (bepaling strategie, uitstippelen | 
| actieplan, keuze projecten, wetenschappelijke opvolging,...) dienen de | actieplan, keuze projecten, wetenschappelijke opvolging,...) dienen de | 
| bevoegdheidsniveaus gezamenlijk de richting en keuzes te bepalen. | bevoegdheidsniveaus gezamenlijk de richting en keuzes te bepalen. | 
| Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke bevoegdheden, | Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke bevoegdheden, | 
| prioriteiten en ontwikkelingen in elk van de Gemeenschappen/Gewesten. | prioriteiten en ontwikkelingen in elk van de Gemeenschappen/Gewesten. | 
| Fase 1 : Voorbereidende studies, nota's en voltooiing van het plan | Fase 1 : Voorbereidende studies, nota's en voltooiing van het plan | 
| Er moet een inventaris worden opgesteld van de acties die gelijktijdig | Er moet een inventaris worden opgesteld van de acties die gelijktijdig | 
| moeten worden ondernomen om zodoende een gunstig klimaat te creëren | moeten worden ondernomen om zodoende een gunstig klimaat te creëren | 
| voor de ontwikkeling van geïntegreerde zorg gebaseerd op de reeds | voor de ontwikkeling van geïntegreerde zorg gebaseerd op de reeds | 
| bestaande bronnen en initiatieven. Dit moet leiden tot de ontwikkeling | bestaande bronnen en initiatieven. Dit moet leiden tot de ontwikkeling | 
| van het globale gemeenschappelijke actieplan voor chronisch zieken, | van het globale gemeenschappelijke actieplan voor chronisch zieken, | 
| dat politiek zowel wordt gedragen door de federale overheid als door | dat politiek zowel wordt gedragen door de federale overheid als door | 
| de Gemeenschappen/Gewesten, en dit in samenwerking met de actoren op | de Gemeenschappen/Gewesten, en dit in samenwerking met de actoren op | 
| het terrein en de burgers. | het terrein en de burgers. | 
| Deze eerste fase is begonnen met : | Deze eerste fase is begonnen met : | 
| - de Position Paper van het KCE, waarin 20 aanbevelingen werden gedaan | - de Position Paper van het KCE, waarin 20 aanbevelingen werden gedaan | 
| voor een geïntegreerde benadering van de zorg voor chronisch zieken; | voor een geïntegreerde benadering van de zorg voor chronisch zieken; | 
| - de oriëntatienota Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch | - de oriëntatienota Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch | 
| zieken in België, die het resultaat is van een herformulering van de | zieken in België, die het resultaat is van een herformulering van de | 
| aanbevelingen van het KCE door actoren op het terrein (via focus | aanbevelingen van het KCE door actoren op het terrein (via focus | 
| groepen) en die door alle (federale en gefedereerde) overheden werd | groepen) en die door alle (federale en gefedereerde) overheden werd | 
| gesteund in het kader van de Interministeriële Conferentie | gesteund in het kader van de Interministeriële Conferentie | 
| Volksgezondheid. | Volksgezondheid. | 
| Na afloop van dat proces dekken de geïdentificeerde actieterreinen de | Na afloop van dat proces dekken de geïdentificeerde actieterreinen de | 
| aspecten preventie, vroegdetectie en vroeginterventie, bevordering van | aspecten preventie, vroegdetectie en vroeginterventie, bevordering van | 
| de multidisciplinaire werkzaamheden (waaronder de ontwikkeling van het | de multidisciplinaire werkzaamheden (waaronder de ontwikkeling van het | 
| multidisciplinaire patiëntendossier), empowerment van de patiënt (met | multidisciplinaire patiëntendossier), empowerment van de patiënt (met | 
| inbegrip van health literacy), casemanagement en zelfmanagement, | inbegrip van health literacy), casemanagement en zelfmanagement, | 
| betrokkenheid van de omgeving van de patiënt en ondersteuning van de | betrokkenheid van de omgeving van de patiënt en ondersteuning van de | 
| mantelzorger, opleiding van de zorgverleners rond empowerment, | mantelzorger, opleiding van de zorgverleners rond empowerment, | 
| multidisciplinariteit en case-management, ontwikkeling van een | multidisciplinariteit en case-management, ontwikkeling van een | 
| kwaliteitscultuur(verspreiding van guidelines, evaluatie van de zorg, | kwaliteitscultuur(verspreiding van guidelines, evaluatie van de zorg, | 
| gezondheidstoestand van de bevolking, tevredenheid van de | gezondheidstoestand van de bevolking, tevredenheid van de | 
| rechthebbenden en van de zorgverleners,...) en de diverse processen op | rechthebbenden en van de zorgverleners,...) en de diverse processen op | 
| niveau van de zorg zelf en op niveau van de organisatie tussen de | niveau van de zorg zelf en op niveau van de organisatie tussen de | 
| betrokken actoren, ... | betrokken actoren, ... | 
| De gelijktijdigheid van de acties is belangrijk, en wel om de volgende | De gelijktijdigheid van de acties is belangrijk, en wel om de volgende | 
| redenen : | redenen : | 
| - indien sommige acties niet worden ontwikkeld, verzwakt het hele | - indien sommige acties niet worden ontwikkeld, verzwakt het hele | 
| actieplan : indien sommige grote obstakels blijven bestaan, kunnen ze | actieplan : indien sommige grote obstakels blijven bestaan, kunnen ze | 
| de verandering sterk afremmen; | de verandering sterk afremmen; | 
| - het is van essentieel belang om een sterk signaal te geven, zowel | - het is van essentieel belang om een sterk signaal te geven, zowel | 
| aan de patiënten als aan de zorgverleners, en aan de bevolking in haar | aan de patiënten als aan de zorgverleners, en aan de bevolking in haar | 
| geheel, met betrekking tot de beleidsopties die voor de toekomst in | geheel, met betrekking tot de beleidsopties die voor de toekomst in | 
| aanmerking moeten worden genomen : elkeen moet begrijpen dat een | aanmerking moeten worden genomen : elkeen moet begrijpen dat een | 
| fundamentele structurele hervorming noodzakelijk is en moet daar ook | fundamentele structurele hervorming noodzakelijk is en moet daar ook | 
| mee instemmen. | mee instemmen. | 
| Fase 2 : Geleidelijke, maar gelijktijdige start van de verschillende | Fase 2 : Geleidelijke, maar gelijktijdige start van de verschillende | 
| acties | acties | 
| In het begin van deze fase zal de communicatie, de begeleiding en de | In het begin van deze fase zal de communicatie, de begeleiding en de | 
| ondersteuning van alle betrokken stakeholders essentieel zijn. Deze | ondersteuning van alle betrokken stakeholders essentieel zijn. Deze | 
| taak zal goed gecoördineerd moeten worden tussen het federale niveau | taak zal goed gecoördineerd moeten worden tussen het federale niveau | 
| (FOD Volksgezondheid, Riziv), de Gemeenschappen en Gewesten, diverse | (FOD Volksgezondheid, Riziv), de Gemeenschappen en Gewesten, diverse | 
| betrokken organisaties en de beroepsorganisaties. | betrokken organisaties en de beroepsorganisaties. | 
| Deze stap heeft tot doel : | Deze stap heeft tot doel : | 
| - de actoren vertrouwd te maken met de nieuwe elementen die voorzien | - de actoren vertrouwd te maken met de nieuwe elementen die voorzien | 
| worden in het actieplan en meer bepaald met de `Triple Aim' benadering | worden in het actieplan en meer bepaald met de `Triple Aim' benadering | 
| - het noodzakelijke vertrouwen te creëren, onder meer op het vlak van | - het noodzakelijke vertrouwen te creëren, onder meer op het vlak van | 
| budget en inkomsten : het behoud van budget garanderen, maar eveneens | budget en inkomsten : het behoud van budget garanderen, maar eveneens | 
| duidelijk maken dat voor de uitvoering van dit plan geen bijkomende | duidelijk maken dat voor de uitvoering van dit plan geen bijkomende | 
| middelen zullen worden voorzien en dat nieuwe initiatieven zullen | middelen zullen worden voorzien en dat nieuwe initiatieven zullen | 
| worden gefinancierd door herallocatie en bundeling van de huidig | worden gefinancierd door herallocatie en bundeling van de huidig | 
| beschikbare middelen (gebaseerd op de uitgaven aan ongewijzigd beleid) | beschikbare middelen (gebaseerd op de uitgaven aan ongewijzigd beleid) | 
| in functie van de prioriteiten gedefinieerd door de actoren op het | in functie van de prioriteiten gedefinieerd door de actoren op het | 
| terrein. | terrein. | 
| - de actoren aansporen en ondersteunen om hun eigen plan op te stellen | - de actoren aansporen en ondersteunen om hun eigen plan op te stellen | 
| in functie van de behoeften en de middelen die lokaal geïdentificeerd | in functie van de behoeften en de middelen die lokaal geïdentificeerd | 
| worden | worden | 
| De verschillende geïdentificeerde actiedomeinen van fase 1 houden in | De verschillende geïdentificeerde actiedomeinen van fase 1 houden in | 
| dat er op meerdere vlakken acties worden gestart : | dat er op meerdere vlakken acties worden gestart : | 
| - op vlak van preventie : het door de gemeenschappen/gewesten gevoerde | - op vlak van preventie : het door de gemeenschappen/gewesten gevoerde | 
| preventieve gezondheidsbeleid wordt verder gezet en waar nodig en | preventieve gezondheidsbeleid wordt verder gezet en waar nodig en | 
| mogelijk sterker geörienteerd naar de problematiek van chronische | mogelijk sterker geörienteerd naar de problematiek van chronische | 
| zieken; | zieken; | 
| - op vlak van goed bestuur : tussen gemeenschappen en de federale | - op vlak van goed bestuur : tussen gemeenschappen en de federale | 
| overheid worden die aspecten afgestemd waarbij samenwerking en | overheid worden die aspecten afgestemd waarbij samenwerking en | 
| taakverdeling een gezamenlijke meerwaarde heeft op vlak van | taakverdeling een gezamenlijke meerwaarde heeft op vlak van | 
| effectiviteit en efficiëntie | effectiviteit en efficiëntie | 
| - op het vlak van de praktijken op het terrein : | - op het vlak van de praktijken op het terrein : | 
| a) de creatie van de noodzakelijke randvoorwaarden, ondersteuning en | a) de creatie van de noodzakelijke randvoorwaarden, ondersteuning en | 
| begeleiding van proefprojecten op locoregionaal vlak, door te steunen | begeleiding van proefprojecten op locoregionaal vlak, door te steunen | 
| op de actoren ter plaatse en de behoeften van de betrokken populatie, | op de actoren ter plaatse en de behoeften van de betrokken populatie, | 
| hen te helpen om in hun omgeving een geïntegreerde zorgbenadering te | hen te helpen om in hun omgeving een geïntegreerde zorgbenadering te | 
| implementeren die (gebaseerd is op de principes van Triple Aim) met | implementeren die (gebaseerd is op de principes van Triple Aim) met | 
| oog op een latere, nationale implementatie (zie fase 3) en met | oog op een latere, nationale implementatie (zie fase 3) en met | 
| integratie van reeds bestaande innovatieve benaderingen waarvan het | integratie van reeds bestaande innovatieve benaderingen waarvan het | 
| nut reeds werd aangetoond; | nut reeds werd aangetoond; | 
| b) het aanbieden van de technologische ondersteuning in het domein van | b) het aanbieden van de technologische ondersteuning in het domein van | 
| e-Gezondheid : naast de acties die in de `Roadmap e-Gezondheid' aan | e-Gezondheid : naast de acties die in de `Roadmap e-Gezondheid' aan | 
| bod komen, moet de ontwikkeling en de implementatie worden ondersteund | bod komen, moet de ontwikkeling en de implementatie worden ondersteund | 
| van specifieke instrumenten die nodig zijn voor de geïntegreerde zorg | van specifieke instrumenten die nodig zijn voor de geïntegreerde zorg | 
| voor chronisch zieke patiënten, in lijn met de doelstellingen van het | voor chronisch zieke patiënten, in lijn met de doelstellingen van het | 
| elektronisch patiëntendossier dat voor alle professionals toegankelijk | elektronisch patiëntendossier dat voor alle professionals toegankelijk | 
| is, maar ook voor de patiënt; | is, maar ook voor de patiënt; | 
| c) de hervorming van de financieringswijzen van de zorg : | c) de hervorming van de financieringswijzen van de zorg : | 
| financieringswijzen ontwikkelen die de multidisciplinaire, continue | financieringswijzen ontwikkelen die de multidisciplinaire, continue | 
| zorg op maat ten gunste van chronisch zieke patiënten bevorderen en de | zorg op maat ten gunste van chronisch zieke patiënten bevorderen en de | 
| kloof tussen 1e en 2e lijn overbruggen; de hervorming van de | kloof tussen 1e en 2e lijn overbruggen; de hervorming van de | 
| ziekenhuisfinanciering in uitvoering van het federaal regeerakkoord | ziekenhuisfinanciering in uitvoering van het federaal regeerakkoord | 
| dient hier eveneens op afgestemd; | dient hier eveneens op afgestemd; | 
| d) afgestemd op de preventieprogramma's van de | d) afgestemd op de preventieprogramma's van de | 
| gemeenschappen/gewesten, de rol van de zorgactoren op vlak van | gemeenschappen/gewesten, de rol van de zorgactoren op vlak van | 
| preventie (met inbegrip van vroegdetectie en vroeginterventie) | preventie (met inbegrip van vroegdetectie en vroeginterventie) | 
| verduidelijken en hen haalbare methodieken aanreiken om hun | verduidelijken en hen haalbare methodieken aanreiken om hun | 
| preventieve taak te realiseren; | preventieve taak te realiseren; | 
| - op het vlak van de opleiding van de professionele zorgverleners | - op het vlak van de opleiding van de professionele zorgverleners | 
| (basisopleiding en continue vorming) : ontwikkeling, samen met de | (basisopleiding en continue vorming) : ontwikkeling, samen met de | 
| onderwijspartners, van leervormen betreffende empowerment van de | onderwijspartners, van leervormen betreffende empowerment van de | 
| patiënten, multidisciplinair werken en casemanagement; | patiënten, multidisciplinair werken en casemanagement; | 
| - op het vlak van de wetenschappelijke ondersteuning : identificatie | - op het vlak van de wetenschappelijke ondersteuning : identificatie | 
| van de instanties en actoren die het veranderingsproces op | van de instanties en actoren die het veranderingsproces op | 
| methodologisch en wetenschappelijk vlak kunnen begeleiden, hen | methodologisch en wetenschappelijk vlak kunnen begeleiden, hen | 
| verenigen en een bestek opstellen waarin de verschillende luiken | verenigen en een bestek opstellen waarin de verschillende luiken | 
| inzake wetenschappelijk onderzoek en begeleiding zijn opgenomen : de | inzake wetenschappelijk onderzoek en begeleiding zijn opgenomen : de | 
| ontwikkeling en implementatie van guidelines, het onderzoeken van | ontwikkeling en implementatie van guidelines, het onderzoeken van | 
| relevante kwaliteits- en performantieindicatoren, de methodologische | relevante kwaliteits- en performantieindicatoren, de methodologische | 
| ondersteuning van de behoeftenevaluatie van de populatie, de | ondersteuning van de behoeftenevaluatie van de populatie, de | 
| begeleiding en evaluatie van de pilootprojecten, ... | begeleiding en evaluatie van de pilootprojecten, ... | 
| - op het vlak van een globale monitoring van het actieplan en van de | - op het vlak van een globale monitoring van het actieplan en van de | 
| interacties tussen de verschillende initiatieven : definitie en | interacties tussen de verschillende initiatieven : definitie en | 
| follow-up van indicatoren inzake de monitoring en performantie van het | follow-up van indicatoren inzake de monitoring en performantie van het | 
| systeem, bestuursstructuur (governance), financierings- en | systeem, bestuursstructuur (governance), financierings- en | 
| implementatieplan van de acties, ... | implementatieplan van de acties, ... | 
| - op het vlak van de bevordering van de nieuwe benaderingen en de | - op het vlak van de bevordering van de nieuwe benaderingen en de | 
| valorisatie van de resultaten bij de hele populatie en alle | valorisatie van de resultaten bij de hele populatie en alle | 
| professionele zorgverleners : ruim communicatieplan betreffende de | professionele zorgverleners : ruim communicatieplan betreffende de | 
| doelstellingen van het plan, de concrete acties, hun heraanpassing op | doelstellingen van het plan, de concrete acties, hun heraanpassing op | 
| lokaal niveau, de valorisatie van de resultaten, ... | lokaal niveau, de valorisatie van de resultaten, ... | 
| Om op de verschillende niveaus op simultane manier te handelen is een | Om op de verschillende niveaus op simultane manier te handelen is een | 
| nauwe samenwerking tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus | nauwe samenwerking tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus | 
| (federaal, gemeenschappen, gewesten en lokaal) essentieel. De | (federaal, gemeenschappen, gewesten en lokaal) essentieel. De | 
| bedoeling is om alle actoren te verenigen en de aanwezige, beschikbare | bedoeling is om alle actoren te verenigen en de aanwezige, beschikbare | 
| middelen optimaal te gebruiken. | middelen optimaal te gebruiken. | 
| Gezamenlijk wordt een planmatig beleid gevoerd. Hierbinnen is het | Gezamenlijk wordt een planmatig beleid gevoerd. Hierbinnen is het | 
| nodig om ook te werken met pilootprojecten. Zo is een deel van de | nodig om ook te werken met pilootprojecten. Zo is een deel van de | 
| zorg- en hulpverleners reeds overtuigd van de meerwaarde van een | zorg- en hulpverleners reeds overtuigd van de meerwaarde van een | 
| geïntegreerde benadering van de patiëntenzorg, maar we moeten hen de | geïntegreerde benadering van de patiëntenzorg, maar we moeten hen de | 
| mogelijkheid bieden om elkaar te ontmoeten, hen aanmoedigen om samen | mogelijkheid bieden om elkaar te ontmoeten, hen aanmoedigen om samen | 
| te werken en hen ondersteunen in het veranderingsproces : obstakels | te werken en hen ondersteunen in het veranderingsproces : obstakels | 
| verwijderen, de nodige middelen en context leveren (opleiding, | verwijderen, de nodige middelen en context leveren (opleiding, | 
| guidelines, e-gezondheid, `integratoren',...), hen begeleiden en hun | guidelines, e-gezondheid, `integratoren',...), hen begeleiden en hun | 
| resultaten valoriseren. | resultaten valoriseren. | 
| Een regelluw kader en een methodologische ondersteuning zullen | Een regelluw kader en een methodologische ondersteuning zullen | 
| aangeboden worden met de volgende elementen : | aangeboden worden met de volgende elementen : | 
| - de te bereiken doelstellingen voor de experimentele projecten om aan | - de te bereiken doelstellingen voor de experimentele projecten om aan | 
| de principes van Triple Aim te beantwoorden | de principes van Triple Aim te beantwoorden | 
| - de minimale voorwaarden in termen van actoren en doelgroepen die | - de minimale voorwaarden in termen van actoren en doelgroepen die | 
| betrokken zijn bij de projecten | betrokken zijn bij de projecten | 
| - de identificatiemethoden voor hun potentieel, hun behoeften, de in | - de identificatiemethoden voor hun potentieel, hun behoeften, de in | 
| te voeren veranderingen, de prioritaire acties, de specifieke | te voeren veranderingen, de prioritaire acties, de specifieke | 
| behoeften van hun populatie, de meting van de gerealiseerde | behoeften van hun populatie, de meting van de gerealiseerde | 
| vooruitgang,... | vooruitgang,... | 
| - de uitwerking van een planning voor de opbouw van het project, met | - de uitwerking van een planning voor de opbouw van het project, met | 
| een timing en een financieel plan. | een timing en een financieel plan. | 
| Fase 3 : Consolidatie en verspreiding van de acties van het plan | Fase 3 : Consolidatie en verspreiding van de acties van het plan | 
| Fase 2 moet naar een structureel niveau worden gebracht : | Fase 2 moet naar een structureel niveau worden gebracht : | 
| - veralgemenen van de nieuwe organisatorische principes binnen de zorg | - veralgemenen van de nieuwe organisatorische principes binnen de zorg | 
| voor chronisch zieken; | voor chronisch zieken; | 
| - veralgemenen van de opleidings-programma's; | - veralgemenen van de opleidings-programma's; | 
| - veralgemenen van de financierings-mechanismen van de zorg die het | - veralgemenen van de financierings-mechanismen van de zorg die het | 
| volgende inhouden : overleg, gegevensuitwisseling, holistische | volgende inhouden : overleg, gegevensuitwisseling, holistische | 
| evaluatie van de patiënt, empowerment van de patiënt, kwalitatieve | evaluatie van de patiënt, empowerment van de patiënt, kwalitatieve | 
| evaluatie van de verleende zorg, enz. | evaluatie van de verleende zorg, enz. | 
| - aanpassingen uitvoeren die nodig zijn om op een coherente manier de | - aanpassingen uitvoeren die nodig zijn om op een coherente manier de | 
| interacties te beheren tussen de gezondheidszorg en andere | interacties te beheren tussen de gezondheidszorg en andere | 
| gezondheidsdeterminanten (voeding, huisvesting, werk, enz.) en andere | gezondheidsdeterminanten (voeding, huisvesting, werk, enz.) en andere | 
| aspecten van de levensomstandigheden van de patiënten zoals een | aspecten van de levensomstandigheden van de patiënten zoals een | 
| eventuele handicap,... | eventuele handicap,... | 
| 4. TIJDSCHEMA | 4. TIJDSCHEMA | 
| Fase 1 : januari-juni 2015 | Fase 1 : januari-juni 2015 | 
| - Globaal plan goedgekeurd in de IMC | - Globaal plan goedgekeurd in de IMC | 
| - Promotiecampagne - uitwerken van een gids waarin de basisprincipes | - Promotiecampagne - uitwerken van een gids waarin de basisprincipes | 
| beschreven worden waarover een akkoord is | beschreven worden waarover een akkoord is | 
| - Redactie van een oproep tot kandidaatstelling voor de | - Redactie van een oproep tot kandidaatstelling voor de | 
| pilootprojecten en de wetenschappelijke begeleidingsopdrachten | pilootprojecten en de wetenschappelijke begeleidingsopdrachten | 
| - Opstelling van een coaching/begeleidingsprogramma voor de | - Opstelling van een coaching/begeleidingsprogramma voor de | 
| kandidaat-projecten | kandidaat-projecten | 
| - Overleg binnen de IMC en IKW over aspecten (preventie, GGZ, ...) | - Overleg binnen de IMC en IKW over aspecten (preventie, GGZ, ...) | 
| waarbij afstemming, samenwerking en taakverdeling een gezamenlijk | waarbij afstemming, samenwerking en taakverdeling een gezamenlijk | 
| meerwaarde heeft op vlak van effectiviteit en efficiëntie | meerwaarde heeft op vlak van effectiviteit en efficiëntie | 
| Fase 2 : vanaf juli 2015 | Fase 2 : vanaf juli 2015 | 
| - Lanceren van de oproep tot kandidaturen voor pilootprojecten | - Lanceren van de oproep tot kandidaturen voor pilootprojecten | 
| - Coaching van de kandidaat-teams | - Coaching van de kandidaat-teams | 
| - Start en follow-up van de proefprojecten | - Start en follow-up van de proefprojecten | 
| - Opleidingsmodules voor de professionele zorgverleners | - Opleidingsmodules voor de professionele zorgverleners | 
| - Wetenschappelijke begeleiding (guidelines, kwaliteitsindicatoren, | - Wetenschappelijke begeleiding (guidelines, kwaliteitsindicatoren, | 
| evaluatietechnieken en -praktijken...) | evaluatietechnieken en -praktijken...) | 
| - Initiatieven voor technologische ondersteuning in het domein | - Initiatieven voor technologische ondersteuning in het domein | 
| e-Gezondheid | e-Gezondheid | 
| - Het door de gemeenschappen gevoerde preventieve gezondheidsbeleid | - Het door de gemeenschappen gevoerde preventieve gezondheidsbeleid | 
| verder zetten en waar nodig en mogelijk sterker oriënteren naar de | verder zetten en waar nodig en mogelijk sterker oriënteren naar de | 
| problematiek van chronische zieken | problematiek van chronische zieken | 
| - Globale monitoring van het actieplan | - Globale monitoring van het actieplan | 
| - Acties tot bevordering van de nieuwe benaderingen tot bekendmaken | - Acties tot bevordering van de nieuwe benaderingen tot bekendmaken | 
| van de resultaten bij de hele bevolking en aan alle professionele | van de resultaten bij de hele bevolking en aan alle professionele | 
| zorgverleners | zorgverleners | 
| - Overleg binnen de IMC en IKW verderzetten voor een optimale | - Overleg binnen de IMC en IKW verderzetten voor een optimale | 
| afstemming met het oog op een maximale effectiviteit en efficiëntie | afstemming met het oog op een maximale effectiviteit en efficiëntie | 
| van het beleid | van het beleid | 
| - Regelmatige rapportering aan de IMC. | - Regelmatige rapportering aan de IMC. | 
| 30 maart 2015. | 30 maart 2015. | 
| Voor de Federale Staat : | Voor de Federale Staat : | 
| Pour l'Etat fédéral : | Pour l'Etat fédéral : | 
| Mme M. DE BLOCK, | Mme M. DE BLOCK, | 
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid | 
| La Ministre des Affaires Sociales et de la Santé publique, | La Ministre des Affaires Sociales et de la Santé publique, | 
| Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : | Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : | 
| J. VANDEURZEN, | J. VANDEURZEN, | 
| De Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin | De Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin | 
| Pour la Région Wallonne : | Pour la Région Wallonne : | 
| M. PREVOT, | M. PREVOT, | 
| Le Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et | Le Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et | 
| du Patrimoine | du Patrimoine | 
| Pour la Communauté Française : | Pour la Communauté Française : | 
| R. DEMOTTE, | R. DEMOTTE, | 
| Le Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles | Le Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles | 
| Mme J. MILQUET, | Mme J. MILQUET, | 
| La Vice-Présidente du Gouvernement | La Vice-Présidente du Gouvernement | 
| de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Ministre de l'Education, de la | de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Ministre de l'Education, de la | 
| Culture et de l'Enfance | Culture et de l'Enfance | 
| Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : | Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : | 
| Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad | Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad | 
| : | : | 
| D. GOSUIN | D. GOSUIN | 
| Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune | Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune | 
| (COCOM), chargé de la Politique | (COCOM), chargé de la Politique | 
| de la Santé, de la Fonction publique, des Finances, du Budget, du | de la Santé, de la Fonction publique, des Finances, du Budget, du | 
| Patrimoine et des Relations extérieures | Patrimoine et des Relations extérieures | 
| G. VANHENGEL, | G. VANHENGEL, | 
| Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | 
| Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid | Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid | 
| Pour le collège de la Commission Communautaire Française de | Pour le collège de la Commission Communautaire Française de | 
| Bruxelles-Capitale : | Bruxelles-Capitale : | 
| Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels | Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels | 
| Hoofdstedelijk Gewest : | Hoofdstedelijk Gewest : | 
| Mme C. JODOGNE, | Mme C. JODOGNE, | 
| Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente | Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente | 
| pour la Politique de Santé | pour la Politique de Santé | 
| Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : | Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : | 
| Pour la Communauté germanophone : | Pour la Communauté germanophone : | 
| A. ANTONIADIS, | A. ANTONIADIS, | 
| Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit | Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit | 
| und Soziales | und Soziales | 
| _______ | _______ | 
| Nota | Nota | 
| (1) De functionele classificatie van patiënten zoals door Kaiser | (1) De functionele classificatie van patiënten zoals door Kaiser | 
| Permanente gepubliceerd werd kan daarbij een hulpmiddel zijn. | Permanente gepubliceerd werd kan daarbij een hulpmiddel zijn. |