Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Bijzonder Decreet van 20/01/2014
← Terug naar "Bijzonder decreet tot oprichting van een centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren "
Bijzonder decreet tot oprichting van een centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren Bijzonder decreet tot oprichting van een centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren
MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP
20 JANUARI 2014. - Bijzonder decreet tot oprichting van een centrum 20 JANUARI 2014. - Bijzonder decreet tot oprichting van een centrum
voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren
Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij,
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Toepassingsgebied

Artikel 1.Toepassingsgebied

Dit bijzonder decreet is van toepassing op het centrum voor de gezonde Dit bijzonder decreet is van toepassing op het centrum voor de gezonde
ontwikkeling van kinderen en jongeren, hierna het centrum te noemen. ontwikkeling van kinderen en jongeren, hierna het centrum te noemen.
Onder 'jongere' wordt verstaan : elke persoon die minstens twaalf jaar Onder 'jongere' wordt verstaan : elke persoon die minstens twaalf jaar
oud is, leerplichtig is of, indien hij niet meer leerplichtig is, oud is, leerplichtig is of, indien hij niet meer leerplichtig is,
ingeschreven is in het voltijds of deeltijds onderwijs met ingeschreven is in het voltijds of deeltijds onderwijs met
uitzondering van het hoger onderwijs of een leertijd verricht. uitzondering van het hoger onderwijs of een leertijd verricht.
Het op te richten centrum is een onderwijsinstelling in de zin van Het op te richten centrum is een onderwijsinstelling in de zin van
artikel 24 van de Grondwet. artikel 24 van de Grondwet.

Art. 2.Hoedanigheden

Art. 2.Hoedanigheden

De hoedanigheden in dit decreet gelden voor beide geslachten. De hoedanigheden in dit decreet gelden voor beide geslachten.
HOOFDSTUK 2. - Overdracht van de taken HOOFDSTUK 2. - Overdracht van de taken

Art. 3.Taken

Art. 3.Taken

De taken van de door de Duitstalige Gemeenschap georganiseerde De taken van de door de Duitstalige Gemeenschap georganiseerde
psycho-medisch-sociale centra worden overgedragen aan het centrum. Het psycho-medisch-sociale centra worden overgedragen aan het centrum. Het
centrum oefent de overgedragen taken uit overeenkomstig de nadere centrum oefent de overgedragen taken uit overeenkomstig de nadere
regels die bij wet, decreet of besluit vastgesteld zijn. regels die bij wet, decreet of besluit vastgesteld zijn.
De taken bedoeld in het eerste lid zijn : De taken bedoeld in het eerste lid zijn :
1° het begeleiden van de leerlingen uit het gewoon en het 1° het begeleiden van de leerlingen uit het gewoon en het
gespecialiseerd onderwijs op de volgende gebieden : gespecialiseerd onderwijs op de volgende gebieden :
a) bijdragen tot het optimaliseren van de psychologische, a) bijdragen tot het optimaliseren van de psychologische,
psycho-pedagogische, medische, paramedische en sociale mogelijkheden psycho-pedagogische, medische, paramedische en sociale mogelijkheden
van de leerling zelf en van zijn onmiddellijke opvoedingsomgeving om van de leerling zelf en van zijn onmiddellijke opvoedingsomgeving om
de harmonische ontwikkeling van zijn persoonlijkheid en zijn de harmonische ontwikkeling van zijn persoonlijkheid en zijn
persoonlijke en maatschappelijke welbevinden maximale kansen te persoonlijke en maatschappelijke welbevinden maximale kansen te
bieden; bieden;
b) aan de leerlingen, de personen belast met hun opvoeding, de b) aan de leerlingen, de personen belast met hun opvoeding, de
inrichtende machten en allen die direct bij het opvoedings- en inrichtende machten en allen die direct bij het opvoedings- en
onderwijsproces van de leerlingen betrokken zijn, informatie en advies onderwijsproces van de leerlingen betrokken zijn, informatie en advies
verstrekken over school- en beroepsmogelijkheden om het individuele verstrekken over school- en beroepsmogelijkheden om het individuele
keuzeproces te bevorderen; keuzeproces te bevorderen;
2° de psycho-medisch-sociale begeleiding van de leerlingen die een 2° de psycho-medisch-sociale begeleiding van de leerlingen die een
opleiding volgen die erkend is voor de vervulling van de deeltijdse opleiding volgen die erkend is voor de vervulling van de deeltijdse
leerplicht bedoeld in de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht bedoeld in de wet van 29 juni 1983 betreffende de
leerplicht; leerplicht;
3° informatie en/of advies over de studie-, opleidings- en 3° informatie en/of advies over de studie-, opleidings- en
beroepsmogelijkheden verstrekken aan alle personen die daarom beroepsmogelijkheden verstrekken aan alle personen die daarom
verzoeken; verzoeken;
4° adviezen opstellen omtrent de volgende gevallen : 4° adviezen opstellen omtrent de volgende gevallen :
a) een leerplichtig kind langer in het kleuteronderwijs laten blijven; a) een leerplichtig kind langer in het kleuteronderwijs laten blijven;
b) een nog niet leerplichtig kind vervroegd tot het lager onderwijs b) een nog niet leerplichtig kind vervroegd tot het lager onderwijs
toelaten; toelaten;
c) iemand indien nodig langer in het lager onderwijs laten blijven; c) iemand indien nodig langer in het lager onderwijs laten blijven;
d) iemand indien nodig toelaten tot het eerste jaar van het secundair d) iemand indien nodig toelaten tot het eerste jaar van het secundair
onderwijs; onderwijs;
e) iemand indien nodig toelaten tot het deeltijds onderwijs; e) iemand indien nodig toelaten tot het deeltijds onderwijs;
f) veranderen van onderwijsvorm in het gespecialiseerd secundair f) veranderen van onderwijsvorm in het gespecialiseerd secundair
onderwijs; onderwijs;
5° advies verstrekken aan de klassenraden, ondersteuningsvergaderingen 5° advies verstrekken aan de klassenraden, ondersteuningsvergaderingen
en integratieraden van de overgangsklassen voor nieuwkomers; en integratieraden van de overgangsklassen voor nieuwkomers;
6° de behoefte aan gespecialiseerde pedagogische ondersteuning 6° de behoefte aan gespecialiseerde pedagogische ondersteuning
vaststellen en adviezen opstellen wanneer het erom gaat de vaststellen en adviezen opstellen wanneer het erom gaat de
gespecialiseerde pedagogische ondersteuning te controleren, stop te gespecialiseerde pedagogische ondersteuning te controleren, stop te
zetten of af te breken; zetten of af te breken;
7° meewerken aan onderzoeksprojecten die verband houden met de taken. 7° meewerken aan onderzoeksprojecten die verband houden met de taken.
De opdracht vermeld in het tweede lid, 1°, a), omvat : De opdracht vermeld in het tweede lid, 1°, a), omvat :
1° het nemen van de nodige preventieve en remediërende maatregelen om 1° het nemen van de nodige preventieve en remediërende maatregelen om
de factoren die een bedreiging of belemmering voor de leerling vormen de factoren die een bedreiging of belemmering voor de leerling vormen
te voorkomen, weg te werken of om grip op die factoren te krijgen; te voorkomen, weg te werken of om grip op die factoren te krijgen;
2° het bijstaan van en het samenwerken met de personen belast met de 2° het bijstaan van en het samenwerken met de personen belast met de
opvoeding, de inrichtende machten en allen die direct bij het opvoeding, de inrichtende machten en allen die direct bij het
opvoedings- en onderwijsproces van de leerlingen betrokken zijn bij opvoedings- en onderwijsproces van de leerlingen betrokken zijn bij
het uitoefenen van hun opvoedende taken; het uitoefenen van hun opvoedende taken;
3° het ondersteunen van het ontplooiingsproces van de leerlingen en 3° het ondersteunen van het ontplooiingsproces van de leerlingen en
het helpen bij de ontwikkeling van hun mogelijkheden om bij te dragen het helpen bij de ontwikkeling van hun mogelijkheden om bij te dragen
tot hun zelfstandigheid, hun harmonische persoonlijkheidsontwikkeling tot hun zelfstandigheid, hun harmonische persoonlijkheidsontwikkeling
en hun individueel en maatschappelijk welbevinden. en hun individueel en maatschappelijk welbevinden.
HOOFDSTUK 3. - Rechtskarakter, vorm en werkwijze van het centrum HOOFDSTUK 3. - Rechtskarakter, vorm en werkwijze van het centrum
Afdeling 1. - Oprichting Afdeling 1. - Oprichting

Art. 4.Oprichting

Art. 4.Oprichting

Voor de oprichting van het centrum wordt een overeenkomst gesloten Voor de oprichting van het centrum wordt een overeenkomst gesloten
tussen de volgende partners : tussen de volgende partners :
1° de Regering van de Duitstalige Gemeenschap; 1° de Regering van de Duitstalige Gemeenschap;
2° de provincie Luik; 2° de provincie Luik;
3° de stad Eupen; 3° de stad Eupen;
4° het vrij PMS-centrum, vereniging zonder winstoogmerk; 4° het vrij PMS-centrum, vereniging zonder winstoogmerk;
5° het gezondheidscentrum Sankt Vith, vereniging zonder winstoogmerk. 5° het gezondheidscentrum Sankt Vith, vereniging zonder winstoogmerk.
De partners vermeld in het eerste lid worden hierna 'de De partners vermeld in het eerste lid worden hierna 'de
oprichtingspartners' genoemd. oprichtingspartners' genoemd.

Art. 5.Inhoud van de oprichtingsovereenkomst

Art. 5.Inhoud van de oprichtingsovereenkomst

De overeenkomst vermeld in artikel 4 omvat bepalingen die ten minste De overeenkomst vermeld in artikel 4 omvat bepalingen die ten minste
de volgende punten betreffen : de volgende punten betreffen :
1° naam en zetel van de inrichtende macht; 1° naam en zetel van de inrichtende macht;
2° naam en vestigingsplaats van het centrum; 2° naam en vestigingsplaats van het centrum;
3° aanwijzing van de eerste voorzitter en de eerste plaatsvervangende 3° aanwijzing van de eerste voorzitter en de eerste plaatsvervangende
voorzitter van de raad van bestuur; duur van het eerste mandaat : drie voorzitter van de raad van bestuur; duur van het eerste mandaat : drie
jaar; jaar;
4° aanwijzing van de eerste directeur, de eerste coördinator en het 4° aanwijzing van de eerste directeur, de eerste coördinator en het
eerste hoofd van de lokale vestiging en duur van die aanwijzingen; eerste hoofd van de lokale vestiging en duur van die aanwijzingen;
maximale duur van de eerste aanwijzing : vier jaar; maximale duur van de eerste aanwijzing : vier jaar;
5° staat van de onroerende goederen en van de belangrijkste roerende 5° staat van de onroerende goederen en van de belangrijkste roerende
goederen die overgedragen of ter beschikking worden gesteld; goederen die overgedragen of ter beschikking worden gesteld;
6° opzegging van de overeenkomst. 6° opzegging van de overeenkomst.
Onverminderd de bepalingen van voorliggend bijzonder decreet en andere Onverminderd de bepalingen van voorliggend bijzonder decreet en andere
decretale bepalingen m.b.t. de oprichting van het centrum kan de decretale bepalingen m.b.t. de oprichting van het centrum kan de
overeenkomst bijkomende bepalingen over de volgende punten omvatten : overeenkomst bijkomende bepalingen over de volgende punten omvatten :
1° de administratieve structuren; 1° de administratieve structuren;
2° het personeelsrecht; 2° het personeelsrecht;
3° de financiering. 3° de financiering.
Afdeling 2. - Rechtskarakter Afdeling 2. - Rechtskarakter

Art. 6.Rechtskarakter

Art. 6.Rechtskarakter

Het centrum is een autonome publiekrechtelijke rechtspersoon. Het centrum is een autonome publiekrechtelijke rechtspersoon.
Het centrum is een instelling van openbaar nut overeenkomstig artikel Het centrum is een instelling van openbaar nut overeenkomstig artikel
87 van het decreet van 25 mei 2009 houdende het financieel reglement 87 van het decreet van 25 mei 2009 houdende het financieel reglement
van de Duitstalige Gemeenschap en is onderworpen aan de bepalingen van van de Duitstalige Gemeenschap en is onderworpen aan de bepalingen van
dit decreet zoals van kracht op 1 mei 2014. dit decreet zoals van kracht op 1 mei 2014.
Afdeling 3. - Bestuursstructuur van het centrum Afdeling 3. - Bestuursstructuur van het centrum
Onderafdeling 1. - Structuur en bestuursorganen Onderafdeling 1. - Structuur en bestuursorganen

Art. 7.Structuur van het centrum

Art. 7.Structuur van het centrum

Het centrum bestaat uit één centrale hoofdvestiging en uit lokale Het centrum bestaat uit één centrale hoofdvestiging en uit lokale
vestigingen, waarvan het aantal bij decreet wordt bepaald. vestigingen, waarvan het aantal bij decreet wordt bepaald.

Art. 8.Bestuursorganen

Art. 8.Bestuursorganen

De bestuursorganen van het centrum zijn de raad van bestuur en de De bestuursorganen van het centrum zijn de raad van bestuur en de
directie. directie.
Onderafdeling 2. - Raad van bestuur Onderafdeling 2. - Raad van bestuur

Art. 9.Samenstelling en duur van de mandaten

Art. 9.Samenstelling en duur van de mandaten

§ 1 - De raad van bestuur is samengesteld uit de volgende § 1 - De raad van bestuur is samengesteld uit de volgende
stemgerechtigde leden : stemgerechtigde leden :
1° twee vertegenwoordigers van de Regering van de Duitstalige 1° twee vertegenwoordigers van de Regering van de Duitstalige
Gemeenschap; Gemeenschap;
2° één vertegenwoordiger van de provincie Luik; 2° één vertegenwoordiger van de provincie Luik;
3° één vertegenwoordiger van de stad Eupen; 3° één vertegenwoordiger van de stad Eupen;
4° één vertegenwoordiger van de gemeenten; 4° één vertegenwoordiger van de gemeenten;
5° één vertegenwoordiger van het vrij PMS-centrum, vereniging zonder 5° één vertegenwoordiger van het vrij PMS-centrum, vereniging zonder
winstoogmerk; winstoogmerk;
6° één vertegenwoordiger van de inrichtende macht van het 6° één vertegenwoordiger van de inrichtende macht van het
gemeenschapsonderwijs; gemeenschapsonderwijs;
7° één vertegenwoordiger van de inrichtende machten van het 7° één vertegenwoordiger van de inrichtende machten van het
gesubsidieerd officieel onderwijs; gesubsidieerd officieel onderwijs;
8° één vertegenwoordiger van de inrichtende machten van het 8° één vertegenwoordiger van de inrichtende machten van het
gesubsidieerd confessioneel vrij onderwijs; gesubsidieerd confessioneel vrij onderwijs;
9° één vertegenwoordiger van het Instituut voor de opleiding en de 9° één vertegenwoordiger van het Instituut voor de opleiding en de
voortgezette opleiding in de middenstand en de kmo's; voortgezette opleiding in de middenstand en de kmo's;
10° één vertegenwoordiger per representatieve werknemersorganisatie; 10° één vertegenwoordiger per representatieve werknemersorganisatie;
11° één vertegenwoordiger uit de gezinssector; 11° één vertegenwoordiger uit de gezinssector;
12° één vertegenwoordiger uit de gezondheidssector; 12° één vertegenwoordiger uit de gezondheidssector;
13° één vertegenwoordiger uit de sociale sector; 13° één vertegenwoordiger uit de sociale sector;
14° één vertegenwoordiger uit de jeugdsector. 14° één vertegenwoordiger uit de jeugdsector.
De volgende personen wonen de vergaderingen van de raad van bestuur De volgende personen wonen de vergaderingen van de raad van bestuur
bij met raadgevende stem : bij met raadgevende stem :
1° de regeringscommissaris vermeld in artikel 88 van het decreet van 1° de regeringscommissaris vermeld in artikel 88 van het decreet van
25 mei 2009 houdende het financieel reglement van de Duitstalige 25 mei 2009 houdende het financieel reglement van de Duitstalige
Gemeenschap; Gemeenschap;
2° de directeur van het centrum, tenzij de raad van bestuur voor een 2° de directeur van het centrum, tenzij de raad van bestuur voor een
bepaalde vergadering anders daarover beslist. bepaalde vergadering anders daarover beslist.
De mandaten van de leden vermeld in het eerste lid duren vijf jaar en De mandaten van de leden vermeld in het eerste lid duren vijf jaar en
kunnen worden verlengd. kunnen worden verlengd.
De in het eerste lid, 11° tot 14°, vermelde leden van de raad van De in het eerste lid, 11° tot 14°, vermelde leden van de raad van
bestuur en hun plaatsvervangers mogen geen politiek mandaat bestuur en hun plaatsvervangers mogen geen politiek mandaat
uitoefenen. uitoefenen.
§ 2 - Voor elk in § 1, eerste lid, vermeld lid wordt een § 2 - Voor elk in § 1, eerste lid, vermeld lid wordt een
plaatsvervangend lid aangewezen dat volgens dezelfde criteria wordt plaatsvervangend lid aangewezen dat volgens dezelfde criteria wordt
uitgekozen als het lid dat het vervangt. Indien een lid van de raad uitgekozen als het lid dat het vervangt. Indien een lid van de raad
van bestuur de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de van bestuur de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de
raad van bestuur is geworden, dan wordt er een einde gemaakt aan zijn raad van bestuur is geworden, dan wordt er een einde gemaakt aan zijn
mandaat en wordt zijn mandaat voltooid door zijn plaatsvervanger. mandaat en wordt zijn mandaat voltooid door zijn plaatsvervanger.
Geeft het plaatsvervangend lid zijn ontslag, dan vindt een nieuwe Geeft het plaatsvervangend lid zijn ontslag, dan vindt een nieuwe
aanwijzing voor de resterende termijn plaats. De leden hebben aanwijzing voor de resterende termijn plaats. De leden hebben
bovendien de mogelijkheid om zich op de vergaderingen door hun bovendien de mogelijkheid om zich op de vergaderingen door hun
plaatsvervanger te laten vertegenwoordigen. plaatsvervanger te laten vertegenwoordigen.
§ 3 - De leden en de plaatsvervangende leden van de raad van bestuur § 3 - De leden en de plaatsvervangende leden van de raad van bestuur
worden aangewezen door de Regering, op de voordracht van de instanties worden aangewezen door de Regering, op de voordracht van de instanties
genoemd in § 1, eerste lid, 2° tot 10°. Op de voordracht van de genoemd in § 1, eerste lid, 2° tot 10°. Op de voordracht van de
voormelde instanties kan de Regering hen te allen tijde hun mandaat voormelde instanties kan de Regering hen te allen tijde hun mandaat
ontnemen en voor de resterende termijn nieuwe leden of ontnemen en voor de resterende termijn nieuwe leden of
plaatsvervangende leden aanwijzen. plaatsvervangende leden aanwijzen.
De Regering wijst de leden vermeld in § 1, eerste lid, 11° tot 14°, De Regering wijst de leden vermeld in § 1, eerste lid, 11° tot 14°,
aan, alsook hun plaatsvervangers. aan, alsook hun plaatsvervangers.
§ 4 - De raad van bestuur wordt geleid door een voorzitter die uit de § 4 - De raad van bestuur wordt geleid door een voorzitter die uit de
leden van de raad van bestuur wordt aangewezen. Bovendien wordt in een leden van de raad van bestuur wordt aangewezen. Bovendien wordt in een
plaatsvervangende voorzitter voorzien die eveneens uit de leden van de plaatsvervangende voorzitter voorzien die eveneens uit de leden van de
raad van bestuur wordt aangewezen. raad van bestuur wordt aangewezen.
Artikel 13, eerste lid, is van toepassing op de aanwijzingsprocedure. Artikel 13, eerste lid, is van toepassing op de aanwijzingsprocedure.
De betrokken vergadering wordt voorgezeten door het oudste van de De betrokken vergadering wordt voorgezeten door het oudste van de
leden vermeld in § 1, eerste lid. Het huishoudelijk reglement bedoeld leden vermeld in § 1, eerste lid. Het huishoudelijk reglement bedoeld
in artikel 11 legt de nadere regels van de procedure vast. in artikel 11 legt de nadere regels van de procedure vast.
In afwijking van het eerste lid worden de eerste voorzitter en de In afwijking van het eerste lid worden de eerste voorzitter en de
plaatsvervangende voorzitter van de raad van bestuur door de plaatsvervangende voorzitter van de raad van bestuur door de
oprichtingspartners in onderlinge overeenstemming aangewezen. oprichtingspartners in onderlinge overeenstemming aangewezen.
§ 5 - De raad van bestuur kan deskundigen en vertegenwoordigers van § 5 - De raad van bestuur kan deskundigen en vertegenwoordigers van
het personeel voor zijn vergaderingen uitnodigen. De raad van bestuur het personeel voor zijn vergaderingen uitnodigen. De raad van bestuur
legt de nadere regels vast in het huishoudelijk reglement bedoeld in legt de nadere regels vast in het huishoudelijk reglement bedoeld in
artikel 11. artikel 11.

Art. 10.Taken

Art. 10.Taken

§ 1 - De raad van bestuur beschikt over alle bevoegdheden die § 1 - De raad van bestuur beschikt over alle bevoegdheden die
noodzakelijk zijn voor de inhoudelijke strategische oriëntatie, de noodzakelijk zijn voor de inhoudelijke strategische oriëntatie, de
organisatie en het bestuur van het centrum; zo is de raad van bestuur organisatie en het bestuur van het centrum; zo is de raad van bestuur
onder meer bevoegd voor : onder meer bevoegd voor :
1° de aanwijzing van de directeur (met uitzondering van de eerste 1° de aanwijzing van de directeur (met uitzondering van de eerste
directeur); directeur);
2° de vaste benoeming van de personeelsleden; 2° de vaste benoeming van de personeelsleden;
3° de aanwijzing van de tijdelijke personeelsleden; 3° de aanwijzing van de tijdelijke personeelsleden;
4° de aanwending van de financiële middelen (begroting); 4° de aanwending van de financiële middelen (begroting);
5° de gunning van opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en 5° de gunning van opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en
diensten; diensten;
6° het opstellen van een inventaris van alle onroerende goederen van 6° het opstellen van een inventaris van alle onroerende goederen van
het centrum; het centrum;
7° de bepaling van architectonische maatregelen en onderhoudswerken; 7° de bepaling van architectonische maatregelen en onderhoudswerken;
8° de bepaling van de opdrachten toevertrouwd aan het personeel. 8° de bepaling van de opdrachten toevertrouwd aan het personeel.
De raad van bestuur kan beslissingsbevoegdheden overdragen aan de De raad van bestuur kan beslissingsbevoegdheden overdragen aan de
directeur. directeur.
§ 2 - De raad van bestuur onderzoekt kort na de oprichting van het § 2 - De raad van bestuur onderzoekt kort na de oprichting van het
nieuwe centrum in hoeverre definitief vacante betrekkingen voor nieuwe centrum in hoeverre definitief vacante betrekkingen voor
benoeming vrijgegeven kunnen worden. benoeming vrijgegeven kunnen worden.
De raad van bestuur sluit een omniumverzekering voor de dienstreizen De raad van bestuur sluit een omniumverzekering voor de dienstreizen
en biedt de personeelsleden de mogelijkheid om een beroep te doen op en biedt de personeelsleden de mogelijkheid om een beroep te doen op
de sociale dienst van het gemeenschapsonderwijs en een de sociale dienst van het gemeenschapsonderwijs en een
ziekenhuisverzekering te nemen overeenkomstig de voorwaarden die ziekenhuisverzekering te nemen overeenkomstig de voorwaarden die
gelden voor het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap. gelden voor het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap.

Art. 11.Huishoudelijk reglement

Art. 11.Huishoudelijk reglement

De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement op en legt het De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement op en legt het
ter goedkeuring aan de Regering voor. ter goedkeuring aan de Regering voor.

Art. 12.Activiteitenverslag

Art. 12.Activiteitenverslag

De raad van bestuur stelt een jaarlijks activiteitenverslag op. De raad van bestuur stelt een jaarlijks activiteitenverslag op.

Art. 13.Quorum

Art. 13.Quorum

De raad van bestuur kan rechtsgeldig beraadslagen en besluiten, indien De raad van bestuur kan rechtsgeldig beraadslagen en besluiten, indien
ten minste de helft van de leden aanwezig is. ten minste de helft van de leden aanwezig is.
Wordt het quorum dat noodzakelijk is om rechtsgeldig te beraadslagen Wordt het quorum dat noodzakelijk is om rechtsgeldig te beraadslagen
of te besluiten niet bereikt, dan wordt de raad van bestuur ten of te besluiten niet bereikt, dan wordt de raad van bestuur ten
vroegste zeven dagen en ten laatste veertien dagen later opnieuw vroegste zeven dagen en ten laatste veertien dagen later opnieuw
bijeengeroepen. Op die vergadering kan een beslissing worden genomen, bijeengeroepen. Op die vergadering kan een beslissing worden genomen,
ongeacht het aantal aanwezige leden. ongeacht het aantal aanwezige leden.

Art. 14.Vereiste aantal stemmen

Art. 14.Vereiste aantal stemmen

De beslissingen worden met eenvoudige meerderheid genomen. De beslissingen worden met eenvoudige meerderheid genomen.
Stemonthoudingen zijn niet toegestaan. Bij staking van stemmen is de Stemonthoudingen zijn niet toegestaan. Bij staking van stemmen is de
stem van de voorzitter of, indien hij afwezig is, de stem van de stem van de voorzitter of, indien hij afwezig is, de stem van de
plaatsvervangende voorzitter doorslaggevend. plaatsvervangende voorzitter doorslaggevend.

Art. 15.Raadpleging

Art. 15.Raadpleging

Het personeel wordt geraadpleegd over beslissingen die betrekking Het personeel wordt geraadpleegd over beslissingen die betrekking
hebben op het personeel en die in het huishoudelijk reglement worden hebben op het personeel en die in het huishoudelijk reglement worden
vastgelegd. Dit gebeurt onverminderd de bevoegdheden van de vastgelegd. Dit gebeurt onverminderd de bevoegdheden van de
onderhandelings- en overlegcomités, geregeld door de wet van 19 onderhandelings- en overlegcomités, geregeld door de wet van 19
december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en
de vakbonden van haar personeel en door de desbetreffende de vakbonden van haar personeel en door de desbetreffende
uitvoeringsbepalingen. uitvoeringsbepalingen.
Onderafdeling 3. - Directie Onderafdeling 3. - Directie

Art. 16.Algemene samenstelling

Art. 16.Algemene samenstelling

De directie is samengesteld uit de directeur en de coördinatoren die De directie is samengesteld uit de directeur en de coördinatoren die
onder hem ressorteren. onder hem ressorteren.

Art. 17.Taken van de directie en werkwijze

Art. 17.Taken van de directie en werkwijze

§ 1 - Bij de directie berust het dagelijks beheer en de dagelijkse § 1 - Bij de directie berust het dagelijks beheer en de dagelijkse
organisatie van het centrum op administratief, technisch, financieel organisatie van het centrum op administratief, technisch, financieel
en inhoudelijk vlak. en inhoudelijk vlak.
Onverminderd decretale bepalingen waarbij taken direct aan de Onverminderd decretale bepalingen waarbij taken direct aan de
directeur of de coördinator worden overgedragen, legt de raad van directeur of de coördinator worden overgedragen, legt de raad van
bestuur de precieze taakomschrijving van de directeur en de bestuur de precieze taakomschrijving van de directeur en de
coördinatoren vast. coördinatoren vast.
§ 2 - Indien geen overeenstemming bereikt wordt, worden de § 2 - Indien geen overeenstemming bereikt wordt, worden de
beslissingen door de directeur genomen. beslissingen door de directeur genomen.
HOOFDSTUK 4. - Levensbeschouwelijke grondslag HOOFDSTUK 4. - Levensbeschouwelijke grondslag

Art. 18.Levensbeschouwelijke grondslag van het centrum/gearticuleerde

Art. 18.Levensbeschouwelijke grondslag van het centrum/gearticuleerde

pluraliteit pluraliteit
De gearticuleerde pluraliteit is de levensbeschouwelijke grondslag De gearticuleerde pluraliteit is de levensbeschouwelijke grondslag
voor de opdracht en het aanbod van het centrum. Ze geldt zowel voor de voor de opdracht en het aanbod van het centrum. Ze geldt zowel voor de
individuele personen als voor het centrum als inrichting. individuele personen als voor het centrum als inrichting.
Gearticuleerde pluraliteit betekent dat elk personeelslid het recht Gearticuleerde pluraliteit betekent dat elk personeelslid het recht
heeft te uiten wat het als persoon binnen de opdracht van het centrum heeft te uiten wat het als persoon binnen de opdracht van het centrum
en binnen zijn functie en met inachtneming van een door het Parlement en binnen zijn functie en met inachtneming van een door het Parlement
goedgekeurde plichtenleer kan rechtvaardigen. Daarbij moeten de goedgekeurde plichtenleer kan rechtvaardigen. Daarbij moeten de
overtuigingen van anderen gerespecteerd worden en moeten het Verdrag overtuigingen van anderen gerespecteerd worden en moeten het Verdrag
van de Verenigde Naties van 20 november 1989 inzake de Rechten van het van de Verenigde Naties van 20 november 1989 inzake de Rechten van het
Kind, de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Kind, de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de
Verenigde Naties van 10 december 1948, het Europees Verdrag over de Verenigde Naties van 10 december 1948, het Europees Verdrag over de
Bescherming van de Mensenrechten en de Fundamentele Vrijheden van 4 Bescherming van de Mensenrechten en de Fundamentele Vrijheden van 4
november 1950 en de Grondwet in acht worden genomen. november 1950 en de Grondwet in acht worden genomen.
Bij de concretisering van de opdracht en het aanbod van het centrum Bij de concretisering van de opdracht en het aanbod van het centrum
wordt een zo groot mogelijke wetenschappelijke rigueur en wordt een zo groot mogelijke wetenschappelijke rigueur en
objectiviteit aan de dag gelegd. objectiviteit aan de dag gelegd.
HOOFDSTUK 5. - Onroerende goederen HOOFDSTUK 5. - Onroerende goederen

Art. 19.Inventaris van de onroerende goederen

Art. 19.Inventaris van de onroerende goederen

De raad van bestuur stelt een inventaris van alle onroerende goederen De raad van bestuur stelt een inventaris van alle onroerende goederen
van het centrum op waarin hij de afkomst en de bestemming ervan van het centrum op waarin hij de afkomst en de bestemming ervan
vermeldt. Hij zendt die inventaris aan de Regering over. vermeldt. Hij zendt die inventaris aan de Regering over.
De Regering bepaalt de nadere regels voor het opstellen van die De Regering bepaalt de nadere regels voor het opstellen van die
inventaris. inventaris.
De inventaris wordt permanent geactualiseerd door de raad van bestuur. De inventaris wordt permanent geactualiseerd door de raad van bestuur.
Elke wijziging of aanpassing wordt jaarlijks, samen met het Elke wijziging of aanpassing wordt jaarlijks, samen met het
begrotingsvoorstel, aan de regeringscommissaris meegedeeld die deze begrotingsvoorstel, aan de regeringscommissaris meegedeeld die deze
documenten aan de Regering overzendt. documenten aan de Regering overzendt.
HOOFDSTUK 6. - Inwerkingtreding HOOFDSTUK 6. - Inwerkingtreding

Art. 20.Inwerkingtreding

Art. 20.Inwerkingtreding

Dit bijzonder decreet treedt in werking op 1 mei 2014. Dit bijzonder decreet treedt in werking op 1 mei 2014.
Wij kondigen dit decreet af en bevelen dat het door het Belgisch Wij kondigen dit decreet af en bevelen dat het door het Belgisch
Staatsblad bekendgemaakt wordt. Staatsblad bekendgemaakt wordt.
Eupen, 20 januari 2014. Eupen, 20 januari 2014.
De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, De Minister-President, Minister van Lokale Besturen,
K.-H. LAMBERTZ K.-H. LAMBERTZ
De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid,
O. PAASCH O. PAASCH
De Minister van Cultuur, Media en Toerisme, De Minister van Cultuur, Media en Toerisme,
I. WEYKMANS I. WEYKMANS
De Minister van Gezin, Gezondheid en Sociale Aangelegenheden, De Minister van Gezin, Gezondheid en Sociale Aangelegenheden,
H. MOLLERS H. MOLLERS
_______ _______
Nota Nota
Zitting 2013-2014 Zitting 2013-2014
Parlementair stukken : Parlementair stukken :
201 (2013-2014) Nr. 1 Ontwerp van bijzonder decreet 201 (2013-2014) Nr. 1 Ontwerp van bijzonder decreet
201 (2013-2014) Nr. 2 Voorstellen tot wijziging + erratum 201 (2013-2014) Nr. 2 Voorstellen tot wijziging + erratum
201 (2013-2014) Nr. 3 Verslag 201 (2013-2014) Nr. 3 Verslag
Integraal verslag : 20 januari 2014 - Nr. 61 Bespreking en aanneming Integraal verslag : 20 januari 2014 - Nr. 61 Bespreking en aanneming
^