| Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs | Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP |
| 28 APRIL 2004. - Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische | 28 APRIL 2004. - Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische |
| uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs (1) | uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs (1) |
| Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, | Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, |
| Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : | Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : |
Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de inrichtingen voor |
Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de inrichtingen voor |
| gewoon secundair onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Franse | gewoon secundair onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Franse |
| Gemeenschap die afdelingen voor het beroeps- en technisch | Gemeenschap die afdelingen voor het beroeps- en technisch |
| kwalificatieonderwijs inrichten, alsook op de inrichtingen voor | kwalificatieonderwijs inrichten, alsook op de inrichtingen voor |
| gespecialiseerd onderwijs in de vormen 3 en 4 ingericht of | gespecialiseerd onderwijs in de vormen 3 en 4 ingericht of |
| gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die afdelingen voor het | gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die afdelingen voor het |
| beroeps- en technisch kwalificatieonderwijs inrichten. | beroeps- en technisch kwalificatieonderwijs inrichten. |
Art. 2.Het heeft tot doel de modernisering van de pedagogische |
Art. 2.Het heeft tot doel de modernisering van de pedagogische |
| basisuitrusting in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1, voorzover | basisuitrusting in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1, voorzover |
| dat deze inrichtingen : | dat deze inrichtingen : |
| 1° een aanbod aan opleidingen nastreven dat in rechtstreeks verband | 1° een aanbod aan opleidingen nastreven dat in rechtstreeks verband |
| staat met de behoeften die werden vastgesteld voor de zone van de | staat met de behoeften die werden vastgesteld voor de zone van de |
| inrichting of de aangrenzende zones; | inrichting of de aangrenzende zones; |
| 2° zich aansluiten bij een beleid ter bevordering van de opleiding | 2° zich aansluiten bij een beleid ter bevordering van de opleiding |
| tijdens de loopbaan voor leraren technische vakken en leraren | tijdens de loopbaan voor leraren technische vakken en leraren |
| technische vakken en beroepspraktijk, waarbij deze uitrusting best ter | technische vakken en beroepspraktijk, waarbij deze uitrusting best ter |
| waardering komt; | waardering komt; |
| 3° zich aansluiten bij de toepassing van opleidingsprofielen, met | 3° zich aansluiten bij de toepassing van opleidingsprofielen, met |
| inbegrip van het aanwenden van pedagogische instrumenten en van de | inbegrip van het aanwenden van pedagogische instrumenten en van de |
| evaluatieproeven die erbij horen. | evaluatieproeven die erbij horen. |
| Onder pedagogische basisuitrusting wordt verstaan het materiaal dat | Onder pedagogische basisuitrusting wordt verstaan het materiaal dat |
| nodig is voor het verwerven van de basisvaardigheden bedoeld bij de | nodig is voor het verwerven van de basisvaardigheden bedoeld bij de |
| opleidingsprofielen. | opleidingsprofielen. |
| Om de bij het eerste lid bedoelde doeleinden te verwezenlijken, | Om de bij het eerste lid bedoelde doeleinden te verwezenlijken, |
| selecteert de Regering, op de voordracht van het Begeleidingscomité | selecteert de Regering, op de voordracht van het Begeleidingscomité |
| bedoeld bij artikel 5, de aanvragen om uitrusting van de inrichtingen | bedoeld bij artikel 5, de aanvragen om uitrusting van de inrichtingen |
| en komt geldelijk tegemoet in de aankoop van deze uitrusting, ten | en komt geldelijk tegemoet in de aankoop van deze uitrusting, ten |
| belope van 80 %, waarbij het overschot van 20 % ten laste blijft van | belope van 80 %, waarbij het overschot van 20 % ten laste blijft van |
| de begunstigde inrichting. | de begunstigde inrichting. |
Art. 3.§ 1. Ter verwezenlijking van de doeleinden bepaald bij artikel |
Art. 3.§ 1. Ter verwezenlijking van de doeleinden bepaald bij artikel |
| 2, wordt jaarlijks een bedrag besteed als volgt : | 2, wordt jaarlijks een bedrag besteed als volgt : |
| 1° 4.147.468 EUR voor 2005; | 1° 4.147.468 EUR voor 2005; |
| 2° 4.073.468 EUR voor 2006; | 2° 4.073.468 EUR voor 2006; |
| 3° 5.356.468 EUR voor 2007; | 3° 5.356.468 EUR voor 2007; |
| 4° 5.652.468 EUR voor 2008; | 4° 5.652.468 EUR voor 2008; |
| 5° 6.197.338 EUR voor 2009; | 5° 6.197.338 EUR voor 2009; |
| 6° 6.197.338 EUR voor 2010. | 6° 6.197.338 EUR voor 2010. |
| § 2. Er wordt jaarlijks een bedrag van 200.000 EUR afgenomen van de | § 2. Er wordt jaarlijks een bedrag van 200.000 EUR afgenomen van de |
| bedragen bedoeld bij § 1 voor de subsidiëring van de bij artikel 4 | bedragen bedoeld bij § 1 voor de subsidiëring van de bij artikel 4 |
| bedoelde vereniging. | bedoelde vereniging. |
| Voor het jaar 2005, wordt het bedrag van 3.947.468 EUR verdeeld als | Voor het jaar 2005, wordt het bedrag van 3.947.468 EUR verdeeld als |
| volgt : | volgt : |
| 1° 22 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij | 1° 22 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij |
| artikel 1 en die gelegen zijn in het tweetalig gebied Brussel - | artikel 1 en die gelegen zijn in het tweetalig gebied Brussel - |
| Hoofdstad. Dit bedrag wordt verdeeld over de verscheidene | Hoofdstad. Dit bedrag wordt verdeeld over de verscheidene |
| onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking ingeschreven voor de | onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking ingeschreven voor de |
| bij artikel 1 bedoelde afdelingen; | bij artikel 1 bedoelde afdelingen; |
| 2° 78 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij | 2° 78 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij |
| artikel 1 en die gelegen zijn in het Franse taalgebied. Dit bedrag | artikel 1 en die gelegen zijn in het Franse taalgebied. Dit bedrag |
| wordt verdeeld over de verscheidene onderwijsnetten naar rata van de | wordt verdeeld over de verscheidene onderwijsnetten naar rata van de |
| schoolbevolking ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde | schoolbevolking ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde |
| afdelingen. | afdelingen. |
| Voor de jaren 2006 tot 2010, worden de bedragen verdeeld over de twee | Voor de jaren 2006 tot 2010, worden de bedragen verdeeld over de twee |
| bij het tweede lid bedoelde taalgebieden, en, binnen deze, over de | bij het tweede lid bedoelde taalgebieden, en, binnen deze, over de |
| verscheidene onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking | verscheidene onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking |
| ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde afdelingen. | ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde afdelingen. |
Art. 4.Om beter de doeleinden gesteld bij artikel 2, eerste lid, te |
Art. 4.Om beter de doeleinden gesteld bij artikel 2, eerste lid, te |
| verwezenlijken, subsidieert de Regering een vereniging zonder | verwezenlijken, subsidieert de Regering een vereniging zonder |
| winstbejag waarvan de algemene vergadering een gelijk aantal | winstbejag waarvan de algemene vergadering een gelijk aantal |
| vertegenwoordigers van het confessionele en het niet-confessionele | vertegenwoordigers van het confessionele en het niet-confessionele |
| onderwijs telt en die tot doel heeft op zoek te gaan naar | onderwijs telt en die tot doel heeft op zoek te gaan naar |
| ondernemingen die materiaal zouden kunnen afstaan aan | ondernemingen die materiaal zouden kunnen afstaan aan |
| schoolinrichtingen, de behoeften inzake materiaal van de | schoolinrichtingen, de behoeften inzake materiaal van de |
| schoolinrichtingen ter kennis te brengen van de ondernemingen en de | schoolinrichtingen ter kennis te brengen van de ondernemingen en de |
| verdeling van het materiaal over de schoolinrichtingen van de | verdeling van het materiaal over de schoolinrichtingen van de |
| verschillende netten te laten geschieden. | verschillende netten te laten geschieden. |
Art. 5.Er wordt een "Begeleidingscomité" opgericht bestaande uit de |
Art. 5.Er wordt een "Begeleidingscomité" opgericht bestaande uit de |
| volgende leden : | volgende leden : |
| 1° vier vertegenwoordigers van de onderwijsnetten, waarvan de helft | 1° vier vertegenwoordigers van de onderwijsnetten, waarvan de helft |
| uit het niet-confessionele onderwijs en de andere helft uit het | uit het niet-confessionele onderwijs en de andere helft uit het |
| confessionele onderwijs aangewezen door de Regering op de voordracht | confessionele onderwijs aangewezen door de Regering op de voordracht |
| van de Algemene overlegraad van het secundair onderwijs; | van de Algemene overlegraad van het secundair onderwijs; |
| 2° drie vertegenwoordigers van de sociale gesprekspartners aangewezen | 2° drie vertegenwoordigers van de sociale gesprekspartners aangewezen |
| door de Regering, één op de voordracht van de Union des entreprises de | door de Regering, één op de voordracht van de Union des entreprises de |
| Bruxelles, de twee andere op de voordracht van de Union wallonne des | Bruxelles, de twee andere op de voordracht van de Union wallonne des |
| entreprises; | entreprises; |
| 3° drie leden aangewezen door de vakverenigingen die de | 3° drie leden aangewezen door de vakverenigingen die de |
| personeelsleden van het onderwijs van de Franse Gemeenschap | personeelsleden van het onderwijs van de Franse Gemeenschap |
| vertegenwoordigen, vakverenigingen die aangesloten zijn bij | vertegenwoordigen, vakverenigingen die aangesloten zijn bij |
| vakverenigingen die bij de Nationale Arbeidsraad zetelen; elke van | vakverenigingen die bij de Nationale Arbeidsraad zetelen; elke van |
| deze vakverenigingen beschikt over één vertegenwoordiger; | deze vakverenigingen beschikt over één vertegenwoordiger; |
| 4° twee vertegenwoordigers van de Algemene directie Verplicht | 4° twee vertegenwoordigers van de Algemene directie Verplicht |
| Onderwijs, onder wie de directeur-generaal van het Verplicht Onderwijs | Onderwijs, onder wie de directeur-generaal van het Verplicht Onderwijs |
| of diens vertegenwoordiger; | of diens vertegenwoordiger; |
| 5° een vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het | 5° een vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het |
| technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. | technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. |
| De Algemene directie van het Verplicht Onderwijs brengt aan het | De Algemene directie van het Verplicht Onderwijs brengt aan het |
| Begeleidingscomité een zesmaandelijks verslag uit over de staat van de | Begeleidingscomité een zesmaandelijks verslag uit over de staat van de |
| kredieten. | kredieten. |
| Het voorzitterschap van het Begeleidingscomité wordt waargenomen door | Het voorzitterschap van het Begeleidingscomité wordt waargenomen door |
| de vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het | de vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het |
| technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. Het secretariat wordt | technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. Het secretariat wordt |
| waargenomen door de Algemene directie van het Verplicht Onderwijs. | waargenomen door de Algemene directie van het Verplicht Onderwijs. |
| Het Begeleidingscomité tracht tot een consensus te komen voor de | Het Begeleidingscomité tracht tot een consensus te komen voor de |
| uitvoering van zijn opdrachten. Bij gebrek aan deze, wordt er tot de | uitvoering van zijn opdrachten. Bij gebrek aan deze, wordt er tot de |
| stemming overgegaan. Bij staking van stemmen, is de stem van de | stemming overgegaan. Bij staking van stemmen, is de stem van de |
| voorzitter beslissend. | voorzitter beslissend. |
| Het Begeleidingscomité stelt zijn huishoudelijk reglement op, waarbij | Het Begeleidingscomité stelt zijn huishoudelijk reglement op, waarbij |
| de nadere regels van zijn werking bepaald worden, en legt het aan de | de nadere regels van zijn werking bepaald worden, en legt het aan de |
| goedkeuring van de Regering voor. | goedkeuring van de Regering voor. |
Art. 6.Het Begeleidingscomité is belast met : |
Art. 6.Het Begeleidingscomité is belast met : |
| 1° het in de praktijk omzetten van het pedagogische uitrustingsplan, | 1° het in de praktijk omzetten van het pedagogische uitrustingsplan, |
| inzonderheid : | inzonderheid : |
| - een oproep tot projecten ieder jaar; | - een oproep tot projecten ieder jaar; |
| - het raadplegen van het betrokken sectorieel fonds omtrent de | - het raadplegen van het betrokken sectorieel fonds omtrent de |
| relevantie van de aanvragen; | relevantie van de aanvragen; |
| - het overzenden aan de Regering van een selectie van | - het overzenden aan de Regering van een selectie van |
| uitrustingsprojecten; | uitrustingsprojecten; |
| 2° het jaarlijks overzenden van de beoordelingselementen over de | 2° het jaarlijks overzenden van de beoordelingselementen over de |
| concrete tenuitvoerlegging van het decreet aan de Sturingscommissie | concrete tenuitvoerlegging van het decreet aan de Sturingscommissie |
| opgericht door het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing | opgericht door het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing |
| van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, en aan de Conseil | van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, en aan de Conseil |
| économique et social van het Waalse Gewest en aan het Brusselse | économique et social van het Waalse Gewest en aan het Brusselse |
| Hoofdstedelijk Gewest. | Hoofdstedelijk Gewest. |
| Regelmatig verzamelt het Begeleidingscomité de aanbiedingen inzake | Regelmatig verzamelt het Begeleidingscomité de aanbiedingen inzake |
| opleiding tijdens de loopbaan gedaan door de verscheidene | opleiding tijdens de loopbaan gedaan door de verscheidene |
| opleidingsoperatoren, zowel op openbaar als op privé-gebied. Het zorgt | opleidingsoperatoren, zowel op openbaar als op privé-gebied. Het zorgt |
| voor de verspreiding ervan in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1. | voor de verspreiding ervan in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1. |
Art. 7.Om de twee jaar, en voor de eerste keer in 2006, dient de |
Art. 7.Om de twee jaar, en voor de eerste keer in 2006, dient de |
| Sturingscommissie een evaluatieverslag in bij de Regering over de | Sturingscommissie een evaluatieverslag in bij de Regering over de |
| evolutie en de impact van de vernieuwde uitrusting. | evolutie en de impact van de vernieuwde uitrusting. |
Art. 8.Het Begeleidingscomité licht de vereniging bedoeld bij artikel |
Art. 8.Het Begeleidingscomité licht de vereniging bedoeld bij artikel |
| 4 in over de aanvragen die bij hem ingediend worden. | 4 in over de aanvragen die bij hem ingediend worden. |
| Regelmatig zendt de bij artikel 4 bedoelde vereniging aan het | Regelmatig zendt de bij artikel 4 bedoelde vereniging aan het |
| Begeleidingscomité een activiteitenverslag met een inventaris van het | Begeleidingscomité een activiteitenverslag met een inventaris van het |
| beschikbare materiaal. | beschikbare materiaal. |
Art. 9.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2004. |
Art. 9.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2004. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Brussel, 28 april 2004. | Brussel, 28 april 2004. |
| De Minister-President, belast met internationale betrekkingen, | De Minister-President, belast met internationale betrekkingen, |
| H. HASQUIN | H. HASQUIN |
| De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugdzaken en Sport, | De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugdzaken en Sport, |
| C. DUPONT | C. DUPONT |
| De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de | De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de |
| Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », | Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », |
| J.-M. NOLLET | J.-M. NOLLET |
| De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs, | De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs, |
| P. HAZETTE | P. HAZETTE |
| De Minister van Begroting, | De Minister van Begroting, |
| M. DAERDEN | M. DAERDEN |
| De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector, | De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector, |
| O. CHASTEL | O. CHASTEL |
| De Minister van Hoger Onderwijs, | De Minister van Hoger Onderwijs, |
| Onderwijs voor Sociale Promotie en Wetenschappelijk Onderzoek, | Onderwijs voor Sociale Promotie en Wetenschappelijk Onderzoek, |
| Mevr. F. DUPUIS | Mevr. F. DUPUIS |
| De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, | De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, |
| Mevr. N. MARECHAL | Mevr. N. MARECHAL |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| (1) Zitting 2003 - 2004. | (1) Zitting 2003 - 2004. |
| Stukken van de Raad. - Ontwerp van decreet, nr. 515-1. - Verslag, nr. | Stukken van de Raad. - Ontwerp van decreet, nr. 515-1. - Verslag, nr. |
| 515-2. | 515-2. |
| Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 20 april | Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 20 april |
| 2004. | 2004. |