Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 28/04/2004
← Terug naar "Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs "
Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
28 APRIL 2004. - Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische 28 APRIL 2004. - Decreet waarbij gezorgd wordt voor de pedagogische
uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs (1) uitrusting van het technisch en beroepssecundair onderwijs (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij,
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de inrichtingen voor

Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de inrichtingen voor

gewoon secundair onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Franse gewoon secundair onderwijs ingericht of gesubsidieerd door de Franse
Gemeenschap die afdelingen voor het beroeps- en technisch Gemeenschap die afdelingen voor het beroeps- en technisch
kwalificatieonderwijs inrichten, alsook op de inrichtingen voor kwalificatieonderwijs inrichten, alsook op de inrichtingen voor
gespecialiseerd onderwijs in de vormen 3 en 4 ingericht of gespecialiseerd onderwijs in de vormen 3 en 4 ingericht of
gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die afdelingen voor het gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die afdelingen voor het
beroeps- en technisch kwalificatieonderwijs inrichten. beroeps- en technisch kwalificatieonderwijs inrichten.

Art. 2.Het heeft tot doel de modernisering van de pedagogische

Art. 2.Het heeft tot doel de modernisering van de pedagogische

basisuitrusting in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1, voorzover basisuitrusting in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1, voorzover
dat deze inrichtingen : dat deze inrichtingen :
1° een aanbod aan opleidingen nastreven dat in rechtstreeks verband 1° een aanbod aan opleidingen nastreven dat in rechtstreeks verband
staat met de behoeften die werden vastgesteld voor de zone van de staat met de behoeften die werden vastgesteld voor de zone van de
inrichting of de aangrenzende zones; inrichting of de aangrenzende zones;
2° zich aansluiten bij een beleid ter bevordering van de opleiding 2° zich aansluiten bij een beleid ter bevordering van de opleiding
tijdens de loopbaan voor leraren technische vakken en leraren tijdens de loopbaan voor leraren technische vakken en leraren
technische vakken en beroepspraktijk, waarbij deze uitrusting best ter technische vakken en beroepspraktijk, waarbij deze uitrusting best ter
waardering komt; waardering komt;
3° zich aansluiten bij de toepassing van opleidingsprofielen, met 3° zich aansluiten bij de toepassing van opleidingsprofielen, met
inbegrip van het aanwenden van pedagogische instrumenten en van de inbegrip van het aanwenden van pedagogische instrumenten en van de
evaluatieproeven die erbij horen. evaluatieproeven die erbij horen.
Onder pedagogische basisuitrusting wordt verstaan het materiaal dat Onder pedagogische basisuitrusting wordt verstaan het materiaal dat
nodig is voor het verwerven van de basisvaardigheden bedoeld bij de nodig is voor het verwerven van de basisvaardigheden bedoeld bij de
opleidingsprofielen. opleidingsprofielen.
Om de bij het eerste lid bedoelde doeleinden te verwezenlijken, Om de bij het eerste lid bedoelde doeleinden te verwezenlijken,
selecteert de Regering, op de voordracht van het Begeleidingscomité selecteert de Regering, op de voordracht van het Begeleidingscomité
bedoeld bij artikel 5, de aanvragen om uitrusting van de inrichtingen bedoeld bij artikel 5, de aanvragen om uitrusting van de inrichtingen
en komt geldelijk tegemoet in de aankoop van deze uitrusting, ten en komt geldelijk tegemoet in de aankoop van deze uitrusting, ten
belope van 80 %, waarbij het overschot van 20 % ten laste blijft van belope van 80 %, waarbij het overschot van 20 % ten laste blijft van
de begunstigde inrichting. de begunstigde inrichting.

Art. 3.§ 1. Ter verwezenlijking van de doeleinden bepaald bij artikel

Art. 3.§ 1. Ter verwezenlijking van de doeleinden bepaald bij artikel

2, wordt jaarlijks een bedrag besteed als volgt : 2, wordt jaarlijks een bedrag besteed als volgt :
1° 4.147.468 EUR voor 2005; 1° 4.147.468 EUR voor 2005;
2° 4.073.468 EUR voor 2006; 2° 4.073.468 EUR voor 2006;
3° 5.356.468 EUR voor 2007; 3° 5.356.468 EUR voor 2007;
4° 5.652.468 EUR voor 2008; 4° 5.652.468 EUR voor 2008;
5° 6.197.338 EUR voor 2009; 5° 6.197.338 EUR voor 2009;
6° 6.197.338 EUR voor 2010. 6° 6.197.338 EUR voor 2010.
§ 2. Er wordt jaarlijks een bedrag van 200.000 EUR afgenomen van de § 2. Er wordt jaarlijks een bedrag van 200.000 EUR afgenomen van de
bedragen bedoeld bij § 1 voor de subsidiëring van de bij artikel 4 bedragen bedoeld bij § 1 voor de subsidiëring van de bij artikel 4
bedoelde vereniging. bedoelde vereniging.
Voor het jaar 2005, wordt het bedrag van 3.947.468 EUR verdeeld als Voor het jaar 2005, wordt het bedrag van 3.947.468 EUR verdeeld als
volgt : volgt :
1° 22 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij 1° 22 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij
artikel 1 en die gelegen zijn in het tweetalig gebied Brussel - artikel 1 en die gelegen zijn in het tweetalig gebied Brussel -
Hoofdstad. Dit bedrag wordt verdeeld over de verscheidene Hoofdstad. Dit bedrag wordt verdeeld over de verscheidene
onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking ingeschreven voor de onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking ingeschreven voor de
bij artikel 1 bedoelde afdelingen; bij artikel 1 bedoelde afdelingen;
2° 78 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij 2° 78 % van het bedrag wordt toegekend aan de inrichtingen bedoeld bij
artikel 1 en die gelegen zijn in het Franse taalgebied. Dit bedrag artikel 1 en die gelegen zijn in het Franse taalgebied. Dit bedrag
wordt verdeeld over de verscheidene onderwijsnetten naar rata van de wordt verdeeld over de verscheidene onderwijsnetten naar rata van de
schoolbevolking ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde schoolbevolking ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde
afdelingen. afdelingen.
Voor de jaren 2006 tot 2010, worden de bedragen verdeeld over de twee Voor de jaren 2006 tot 2010, worden de bedragen verdeeld over de twee
bij het tweede lid bedoelde taalgebieden, en, binnen deze, over de bij het tweede lid bedoelde taalgebieden, en, binnen deze, over de
verscheidene onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking verscheidene onderwijsnetten naar rata van de schoolbevolking
ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde afdelingen. ingeschreven voor de bij artikel 1 bedoelde afdelingen.

Art. 4.Om beter de doeleinden gesteld bij artikel 2, eerste lid, te

Art. 4.Om beter de doeleinden gesteld bij artikel 2, eerste lid, te

verwezenlijken, subsidieert de Regering een vereniging zonder verwezenlijken, subsidieert de Regering een vereniging zonder
winstbejag waarvan de algemene vergadering een gelijk aantal winstbejag waarvan de algemene vergadering een gelijk aantal
vertegenwoordigers van het confessionele en het niet-confessionele vertegenwoordigers van het confessionele en het niet-confessionele
onderwijs telt en die tot doel heeft op zoek te gaan naar onderwijs telt en die tot doel heeft op zoek te gaan naar
ondernemingen die materiaal zouden kunnen afstaan aan ondernemingen die materiaal zouden kunnen afstaan aan
schoolinrichtingen, de behoeften inzake materiaal van de schoolinrichtingen, de behoeften inzake materiaal van de
schoolinrichtingen ter kennis te brengen van de ondernemingen en de schoolinrichtingen ter kennis te brengen van de ondernemingen en de
verdeling van het materiaal over de schoolinrichtingen van de verdeling van het materiaal over de schoolinrichtingen van de
verschillende netten te laten geschieden. verschillende netten te laten geschieden.

Art. 5.Er wordt een "Begeleidingscomité" opgericht bestaande uit de

Art. 5.Er wordt een "Begeleidingscomité" opgericht bestaande uit de

volgende leden : volgende leden :
1° vier vertegenwoordigers van de onderwijsnetten, waarvan de helft 1° vier vertegenwoordigers van de onderwijsnetten, waarvan de helft
uit het niet-confessionele onderwijs en de andere helft uit het uit het niet-confessionele onderwijs en de andere helft uit het
confessionele onderwijs aangewezen door de Regering op de voordracht confessionele onderwijs aangewezen door de Regering op de voordracht
van de Algemene overlegraad van het secundair onderwijs; van de Algemene overlegraad van het secundair onderwijs;
2° drie vertegenwoordigers van de sociale gesprekspartners aangewezen 2° drie vertegenwoordigers van de sociale gesprekspartners aangewezen
door de Regering, één op de voordracht van de Union des entreprises de door de Regering, één op de voordracht van de Union des entreprises de
Bruxelles, de twee andere op de voordracht van de Union wallonne des Bruxelles, de twee andere op de voordracht van de Union wallonne des
entreprises; entreprises;
3° drie leden aangewezen door de vakverenigingen die de 3° drie leden aangewezen door de vakverenigingen die de
personeelsleden van het onderwijs van de Franse Gemeenschap personeelsleden van het onderwijs van de Franse Gemeenschap
vertegenwoordigen, vakverenigingen die aangesloten zijn bij vertegenwoordigen, vakverenigingen die aangesloten zijn bij
vakverenigingen die bij de Nationale Arbeidsraad zetelen; elke van vakverenigingen die bij de Nationale Arbeidsraad zetelen; elke van
deze vakverenigingen beschikt over één vertegenwoordiger; deze vakverenigingen beschikt over één vertegenwoordiger;
4° twee vertegenwoordigers van de Algemene directie Verplicht 4° twee vertegenwoordigers van de Algemene directie Verplicht
Onderwijs, onder wie de directeur-generaal van het Verplicht Onderwijs Onderwijs, onder wie de directeur-generaal van het Verplicht Onderwijs
of diens vertegenwoordiger; of diens vertegenwoordiger;
5° een vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het 5° een vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het
technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. technisch en beroepssecundair onderwijs behoort.
De Algemene directie van het Verplicht Onderwijs brengt aan het De Algemene directie van het Verplicht Onderwijs brengt aan het
Begeleidingscomité een zesmaandelijks verslag uit over de staat van de Begeleidingscomité een zesmaandelijks verslag uit over de staat van de
kredieten. kredieten.
Het voorzitterschap van het Begeleidingscomité wordt waargenomen door Het voorzitterschap van het Begeleidingscomité wordt waargenomen door
de vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het de vertegenwoordiger van de minister tot wiens bevoegdheid het
technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. Het secretariat wordt technisch en beroepssecundair onderwijs behoort. Het secretariat wordt
waargenomen door de Algemene directie van het Verplicht Onderwijs. waargenomen door de Algemene directie van het Verplicht Onderwijs.
Het Begeleidingscomité tracht tot een consensus te komen voor de Het Begeleidingscomité tracht tot een consensus te komen voor de
uitvoering van zijn opdrachten. Bij gebrek aan deze, wordt er tot de uitvoering van zijn opdrachten. Bij gebrek aan deze, wordt er tot de
stemming overgegaan. Bij staking van stemmen, is de stem van de stemming overgegaan. Bij staking van stemmen, is de stem van de
voorzitter beslissend. voorzitter beslissend.
Het Begeleidingscomité stelt zijn huishoudelijk reglement op, waarbij Het Begeleidingscomité stelt zijn huishoudelijk reglement op, waarbij
de nadere regels van zijn werking bepaald worden, en legt het aan de de nadere regels van zijn werking bepaald worden, en legt het aan de
goedkeuring van de Regering voor. goedkeuring van de Regering voor.

Art. 6.Het Begeleidingscomité is belast met :

Art. 6.Het Begeleidingscomité is belast met :

1° het in de praktijk omzetten van het pedagogische uitrustingsplan, 1° het in de praktijk omzetten van het pedagogische uitrustingsplan,
inzonderheid : inzonderheid :
- een oproep tot projecten ieder jaar; - een oproep tot projecten ieder jaar;
- het raadplegen van het betrokken sectorieel fonds omtrent de - het raadplegen van het betrokken sectorieel fonds omtrent de
relevantie van de aanvragen; relevantie van de aanvragen;
- het overzenden aan de Regering van een selectie van - het overzenden aan de Regering van een selectie van
uitrustingsprojecten; uitrustingsprojecten;
2° het jaarlijks overzenden van de beoordelingselementen over de 2° het jaarlijks overzenden van de beoordelingselementen over de
concrete tenuitvoerlegging van het decreet aan de Sturingscommissie concrete tenuitvoerlegging van het decreet aan de Sturingscommissie
opgericht door het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing opgericht door het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing
van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, en aan de Conseil van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, en aan de Conseil
économique et social van het Waalse Gewest en aan het Brusselse économique et social van het Waalse Gewest en aan het Brusselse
Hoofdstedelijk Gewest. Hoofdstedelijk Gewest.
Regelmatig verzamelt het Begeleidingscomité de aanbiedingen inzake Regelmatig verzamelt het Begeleidingscomité de aanbiedingen inzake
opleiding tijdens de loopbaan gedaan door de verscheidene opleiding tijdens de loopbaan gedaan door de verscheidene
opleidingsoperatoren, zowel op openbaar als op privé-gebied. Het zorgt opleidingsoperatoren, zowel op openbaar als op privé-gebied. Het zorgt
voor de verspreiding ervan in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1. voor de verspreiding ervan in de inrichtingen bedoeld bij artikel 1.

Art. 7.Om de twee jaar, en voor de eerste keer in 2006, dient de

Art. 7.Om de twee jaar, en voor de eerste keer in 2006, dient de

Sturingscommissie een evaluatieverslag in bij de Regering over de Sturingscommissie een evaluatieverslag in bij de Regering over de
evolutie en de impact van de vernieuwde uitrusting. evolutie en de impact van de vernieuwde uitrusting.

Art. 8.Het Begeleidingscomité licht de vereniging bedoeld bij artikel

Art. 8.Het Begeleidingscomité licht de vereniging bedoeld bij artikel

4 in over de aanvragen die bij hem ingediend worden. 4 in over de aanvragen die bij hem ingediend worden.
Regelmatig zendt de bij artikel 4 bedoelde vereniging aan het Regelmatig zendt de bij artikel 4 bedoelde vereniging aan het
Begeleidingscomité een activiteitenverslag met een inventaris van het Begeleidingscomité een activiteitenverslag met een inventaris van het
beschikbare materiaal. beschikbare materiaal.

Art. 9.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2004.

Art. 9.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2004.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 28 april 2004. Brussel, 28 april 2004.
De Minister-President, belast met internationale betrekkingen, De Minister-President, belast met internationale betrekkingen,
H. HASQUIN H. HASQUIN
De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugdzaken en Sport, De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugdzaken en Sport,
C. DUPONT C. DUPONT
De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de
Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. »,
J.-M. NOLLET J.-M. NOLLET
De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs, De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs,
P. HAZETTE P. HAZETTE
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector, De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector,
O. CHASTEL O. CHASTEL
De Minister van Hoger Onderwijs, De Minister van Hoger Onderwijs,
Onderwijs voor Sociale Promotie en Wetenschappelijk Onderzoek, Onderwijs voor Sociale Promotie en Wetenschappelijk Onderzoek,
Mevr. F. DUPUIS Mevr. F. DUPUIS
De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid,
Mevr. N. MARECHAL Mevr. N. MARECHAL
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Zitting 2003 - 2004. (1) Zitting 2003 - 2004.
Stukken van de Raad. - Ontwerp van decreet, nr. 515-1. - Verslag, nr. Stukken van de Raad. - Ontwerp van decreet, nr. 515-1. - Verslag, nr.
515-2. 515-2.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 20 april Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 20 april
2004. 2004.
^