| Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding | Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST | MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST |
| 27 MEI 2004. - Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake | 27 MEI 2004. - Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake |
| tewerkstelling en beroepsopleiding (1) | tewerkstelling en beroepsopleiding (1) |
| De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
| hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
| HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen | HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen |
| Afdeling 1. - Algemeen | Afdeling 1. - Algemeen |
Artikel 1.Dit decreet regelt gedeeltelijk een aangelegenheid bedoeld |
Artikel 1.Dit decreet regelt gedeeltelijk een aangelegenheid bedoeld |
| in artikel 127, § 1, van de Grondwet overeenkomstig artikel 138 van de | in artikel 127, § 1, van de Grondwet overeenkomstig artikel 138 van de |
| Grondwet. | Grondwet. |
Art. 2.Dit decreet beoogt het omzetten van Richtlijn 2000/43/EG van |
Art. 2.Dit decreet beoogt het omzetten van Richtlijn 2000/43/EG van |
| de Raad van 29 juni 2000 houdende toepassing van het beginsel van | de Raad van 29 juni 2000 houdende toepassing van het beginsel van |
| gelijke behandeling van personen ongeacht ras of etnische afstamming | gelijke behandeling van personen ongeacht ras of etnische afstamming |
| en van Richtlijn 2000/78/CE tot instelling van een algemeen kader voor | en van Richtlijn 2000/78/CE tot instelling van een algemeen kader voor |
| gelijke behandeling in arbeid en beroep. | gelijke behandeling in arbeid en beroep. |
Art. 3.Dit decreet heeft tot doel het beginsel van gelijke |
Art. 3.Dit decreet heeft tot doel het beginsel van gelijke |
| behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te waarborgen | behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te waarborgen |
| door elke discriminatie in de zin van dit decreet te verbieden. | door elke discriminatie in de zin van dit decreet te verbieden. |
| Afdeling 2. - Discriminatiecriteria | Afdeling 2. - Discriminatiecriteria |
Art. 4.In de zin van dit decreet wordt onder « gelijke behandeling » |
Art. 4.In de zin van dit decreet wordt onder « gelijke behandeling » |
| verstaan de afschaffing van elke vorm van directe of indirecte | verstaan de afschaffing van elke vorm van directe of indirecte |
| discriminatie op grond van godsdienstige of filosofische | discriminatie op grond van godsdienstige of filosofische |
| overtuigingen, een handicap of een fysisch kenmerk, de huidige of | overtuigingen, een handicap of een fysisch kenmerk, de huidige of |
| toekomstige gezondheidstoestand, de leeftijd, de burgerlijke stand, | toekomstige gezondheidstoestand, de leeftijd, de burgerlijke stand, |
| het geslacht, de seksuele geaardheid, de nationale of etnische | het geslacht, de seksuele geaardheid, de nationale of etnische |
| afstamming, de herkomst of de familiale of socio-economische toestand | afstamming, de herkomst of de familiale of socio-economische toestand |
| wat de tewerkstelling en de beroepsopleiding betreft. | wat de tewerkstelling en de beroepsopleiding betreft. |
| Er is sprake van « directe discriminatie » wanneer een persoon een | Er is sprake van « directe discriminatie » wanneer een persoon een |
| ongunstigere behandeling krijgt dan die een andere persoon in | ongunstigere behandeling krijgt dan die een andere persoon in |
| gelijkaardige omstandigheden krijgt, gekregen heeft of gekregen zou | gelijkaardige omstandigheden krijgt, gekregen heeft of gekregen zou |
| hebben. | hebben. |
| Er is sprake van « indirecte discriminatie » wanneer een | Er is sprake van « indirecte discriminatie » wanneer een |
| ogenschijnlijk neutrale maatregel, maatstaf of handelwijze een persoon | ogenschijnlijk neutrale maatregel, maatstaf of handelwijze een persoon |
| t.o.v. een andere in gelijkaardige omstandigheden bijzonder benadeelt, | t.o.v. een andere in gelijkaardige omstandigheden bijzonder benadeelt, |
| tenzij die maatregel, maatstaf of handelwijze objectief wordt | tenzij die maatregel, maatstaf of handelwijze objectief wordt |
| gerechtvaardigd door het nastreven van een legitieme doelstelling en | gerechtvaardigd door het nastreven van een legitieme doelstelling en |
| de aangewende middelen voor het halen van die doelstelling evenredig | de aangewende middelen voor het halen van die doelstelling evenredig |
| zijn. | zijn. |
Art. 5.Een verschil in behandeling dat berust op één van de kenmerken |
Art. 5.Een verschil in behandeling dat berust op één van de kenmerken |
| in verband met één van de redenen bedoeld in artikel 4 is geen | in verband met één van de redenen bedoeld in artikel 4 is geen |
| discriminatie indien bedoeld kenmerk wegens de aard van een | discriminatie indien bedoeld kenmerk wegens de aard van een |
| beroepsactiviteit of van de context waarin ze wordt uitgevoerd, een | beroepsactiviteit of van de context waarin ze wordt uitgevoerd, een |
| wezenlijke en doorslaggevende beroepsvereiste vormt, voorzover de | wezenlijke en doorslaggevende beroepsvereiste vormt, voorzover de |
| doelstelling legitiem en het vereiste evenredig is. | doelstelling legitiem en het vereiste evenredig is. |
| Wat meer bepaald de criteria in verband met de leeftijd of de | Wat meer bepaald de criteria in verband met de leeftijd of de |
| socio-economische toestand betreft, is een verschil van behandeling | socio-economische toestand betreft, is een verschil van behandeling |
| geen discriminatie, inzonderheid wanneer zij de socio-professionele | geen discriminatie, inzonderheid wanneer zij de socio-professionele |
| integratie bevordert of de personen beschermt die het voorwerp zijn | integratie bevordert of de personen beschermt die het voorwerp zijn |
| van een positieve actie en wanneer de aangewende middelen voor het | van een positieve actie en wanneer de aangewende middelen voor het |
| halen van die doelstelling evenredig zijn. | halen van die doelstelling evenredig zijn. |
Art. 6.Teneinde te waarborgen dat het beginsel van gelijke |
Art. 6.Teneinde te waarborgen dat het beginsel van gelijke |
| behandeling met betrekking tot personen met een handicap nageleefd | behandeling met betrekking tot personen met een handicap nageleefd |
| wordt, wordt voorzien in behoorlijke aanpassingen. Dit houdt in dat de | wordt, wordt voorzien in behoorlijke aanpassingen. Dit houdt in dat de |
| operator, al naargelang de behoefte, in een concrete situatie passende | operator, al naargelang de behoefte, in een concrete situatie passende |
| maatregelen neemt om een persoon met een handicap toegang te verlenen | maatregelen neemt om een persoon met een handicap toegang te verlenen |
| tot een opleiding of tot elke socio-professionele integratiehulp, | tot een opleiding of tot elke socio-professionele integratiehulp, |
| tenzij die maatregelen een overmatige last vormen voor de operator. | tenzij die maatregelen een overmatige last vormen voor de operator. |
| De Waalse Regering is bevoegd om het begrip behoorlijke aanpassing te | De Waalse Regering is bevoegd om het begrip behoorlijke aanpassing te |
| definiëren en om de toepassingsmodaliteiten van het in het vorige lid | definiëren en om de toepassingsmodaliteiten van het in het vorige lid |
| bedoelde beginsel nader te bepalen. | bedoelde beginsel nader te bepalen. |
Art. 7.Elke houding die aanzet tot discriminatie van personen op |
Art. 7.Elke houding die aanzet tot discriminatie van personen op |
| basis van één van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden, wordt | basis van één van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden, wordt |
| beschouwd als discriminatie in de zin van dit decreet. | beschouwd als discriminatie in de zin van dit decreet. |
| Afdeling 3. - Toepassingsveld | Afdeling 3. - Toepassingsveld |
Art. 8.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid |
Art. 8.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid |
| inzake tewerkstelling is dit decreet zowel in de overheidssector als | inzake tewerkstelling is dit decreet zowel in de overheidssector als |
| in de particuliere sector van toepassing met betrekking tot de | in de particuliere sector van toepassing met betrekking tot de |
| beroepskeuzevoorlichting, de socio-professionele integratie, de | beroepskeuzevoorlichting, de socio-professionele integratie, de |
| plaatsing van de werknemers en de hulpverlening voor de | plaatsing van de werknemers en de hulpverlening voor de |
| tewerkstellingsbevordering. | tewerkstellingsbevordering. |
Art. 9.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid |
Art. 9.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid |
| inzake beroepsomscholing en bijscholing is dit decreet zowel in de | inzake beroepsomscholing en bijscholing is dit decreet zowel in de |
| overheidssector als in de particuliere sector van toepassing met | overheidssector als in de particuliere sector van toepassing met |
| betrekking tot de socio-professionele integratie en de | betrekking tot de socio-professionele integratie en de |
| beroepsopleiding, met inbegrip van de validatie van de bevoegdheden. | beroepsopleiding, met inbegrip van de validatie van de bevoegdheden. |
| HOOFDSTUK II. - Positieve acties | HOOFDSTUK II. - Positieve acties |
Art. 10.Om de volle gelijkheid van de werknemers met of zonder werk |
Art. 10.Om de volle gelijkheid van de werknemers met of zonder werk |
| te waarborgen, handhaaft of treft de Waalse Regering, om het beginsel | te waarborgen, handhaaft of treft de Waalse Regering, om het beginsel |
| van gelijke behandeling te waarborgen, specifieke maatregelen om de | van gelijke behandeling te waarborgen, specifieke maatregelen om de |
| nadelen i.v.m. een van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden | nadelen i.v.m. een van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden |
| te voorkomen of te compenseren. | te voorkomen of te compenseren. |
| HOOFDSTUK III. - Opvolging en evaluatie van de gelijke behandeling | HOOFDSTUK III. - Opvolging en evaluatie van de gelijke behandeling |
| inzake tewerkstelling en beroepsopleiding | inzake tewerkstelling en beroepsopleiding |
Art. 11.§ 1. De Waalse Regering werkt een tweejarig actieplan uit in |
Art. 11.§ 1. De Waalse Regering werkt een tweejarig actieplan uit in |
| overleg met de « Conseil économique et social de la Région wallonne » | overleg met de « Conseil économique et social de la Région wallonne » |
| (Sociaal-economische raad van het Waalse Gewest). | (Sociaal-economische raad van het Waalse Gewest). |
| § 2. Het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la | § 2. Het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la |
| statistique » (Waals Instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en | statistique » (Waals Instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en |
| statistiek), hierna IWEPS genoemd, heeft als opdracht : | statistiek), hierna IWEPS genoemd, heeft als opdracht : |
| 1° het inzamelen, centraliseren en verspreiden van studies, analyses | 1° het inzamelen, centraliseren en verspreiden van studies, analyses |
| of informatie, anoniem gemaakt, betreffende de gelijke behandeling | of informatie, anoniem gemaakt, betreffende de gelijke behandeling |
| inzake tewerkstelling en beroepsopleiding; | inzake tewerkstelling en beroepsopleiding; |
| 2° het jaarlijks overleggen aan de Waalse Regering van een | 2° het jaarlijks overleggen aan de Waalse Regering van een |
| activiteitenverslag en een evaluatie van het door haar gevoerde beleid | activiteitenverslag en een evaluatie van het door haar gevoerde beleid |
| om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te | om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te |
| bevorderen; | bevorderen; |
| 3° desgevallend, de Waalse Regering vertegenwoordigen binnen de | 3° desgevallend, de Waalse Regering vertegenwoordigen binnen de |
| bevoegde nationale of supranationale instanties met betrekking tot de | bevoegde nationale of supranationale instanties met betrekking tot de |
| gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding. | gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding. |
| § 3. De « Conseil économique et social de la Région wallonne » is | § 3. De « Conseil économique et social de la Région wallonne » is |
| belast met het overleggen van voorstellen of adviezen, op eigen | belast met het overleggen van voorstellen of adviezen, op eigen |
| initiatief of op verzoek van de Waalse Regering, in verband met de te | initiatief of op verzoek van de Waalse Regering, in verband met de te |
| ondernemen acties om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en | ondernemen acties om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en |
| beroepsopleiding te verbeteren. | beroepsopleiding te verbeteren. |
| § 4. De gewestelijke adviescommissie van het geïntegreerd stelsel | § 4. De gewestelijke adviescommissie van het geïntegreerd stelsel |
| inzake socio-professionele inschakeling, opgericht bij het decreet van | inzake socio-professionele inschakeling, opgericht bij het decreet van |
| 1 april 2004, is belast met de jaarlijkse organisatie, in samenwerking | 1 april 2004, is belast met de jaarlijkse organisatie, in samenwerking |
| met het 'IWEPS', van een « ronde tafel » inzake gelijke behandeling. | met het 'IWEPS', van een « ronde tafel » inzake gelijke behandeling. |
| HOOFDSTUK IV. - Bemiddeling | HOOFDSTUK IV. - Bemiddeling |
Art. 12.§ 1. Eenieder die zich door niet-toepassing van het beginsel |
Art. 12.§ 1. Eenieder die zich door niet-toepassing van het beginsel |
| van gelijke behandeling benadeeld acht, mag beroep doen op een | van gelijke behandeling benadeeld acht, mag beroep doen op een |
| bemiddelingsdienst. De hoofdopdracht van die dienst bestaat erin | bemiddelingsdienst. De hoofdopdracht van die dienst bestaat erin |
| klachten in ontvangst te nemen en het standpunt van de verzoeker | klachten in ontvangst te nemen en het standpunt van de verzoeker |
| overeen te brengen met dat van de betrokken personen of diensten. | overeen te brengen met dat van de betrokken personen of diensten. |
| De bemiddelingsdienst formuleert aanbevelingen of voorstellen ten | De bemiddelingsdienst formuleert aanbevelingen of voorstellen ten |
| opzichte van de betrokken partijen om de moeilijkheden terzake op te | opzichte van de betrokken partijen om de moeilijkheden terzake op te |
| lossen en geeft de verzoeker bij gebrek aan bemiddeling desgevallend | lossen en geeft de verzoeker bij gebrek aan bemiddeling desgevallend |
| advies over de te ondernemen administratieve of gerechtelijke stappen. | advies over de te ondernemen administratieve of gerechtelijke stappen. |
| De bemiddelingsdienst maakt een jaarlijks activiteitenverslag over aan | De bemiddelingsdienst maakt een jaarlijks activiteitenverslag over aan |
| de Waalse Regering waarin de identiteit van de verzoekers en de | de Waalse Regering waarin de identiteit van de verzoekers en de |
| betrokken personen niet vermeld mag worden. | betrokken personen niet vermeld mag worden. |
| Bovendien mag hij tussentijdse verslagen overmaken indien hij zulks | Bovendien mag hij tussentijdse verslagen overmaken indien hij zulks |
| nuttig acht. De verslagen kunnen voorstellen bevatten om de gelijke | nuttig acht. De verslagen kunnen voorstellen bevatten om de gelijke |
| behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te verbeteren. | behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te verbeteren. |
| De bemiddelingsdienst mag weigeren een klacht te behandelen als deze | De bemiddelingsdienst mag weigeren een klacht te behandelen als deze |
| duidelijk ongegrond is of buiten zijn bevoegdheden valt of als de | duidelijk ongegrond is of buiten zijn bevoegdheden valt of als de |
| feiten zich méér dan een jaar vóór het indienen van de klacht | feiten zich méér dan een jaar vóór het indienen van de klacht |
| voorgedaan hebben of in het geval van een burgerlijke rechtsvordering | voorgedaan hebben of in het geval van een burgerlijke rechtsvordering |
| of een strafrechterlijke procedure omtrent het voorwerp van de klacht. | of een strafrechterlijke procedure omtrent het voorwerp van de klacht. |
| § 2. De Waalse Regering bepaalt aan welke van haar diensten zij de | § 2. De Waalse Regering bepaalt aan welke van haar diensten zij de |
| bemiddelingsopdracht toevertrouwt. | bemiddelingsopdracht toevertrouwt. |
| § 3. De Waalse Regering is bevoegd om de uitvoeringsmodaliteiten van | § 3. De Waalse Regering is bevoegd om de uitvoeringsmodaliteiten van |
| de bemiddelaarsopdracht te bepalen. | de bemiddelaarsopdracht te bepalen. |
| HOOFDSTUK V. - Controle | HOOFDSTUK V. - Controle |
Art. 13.De controle en het toezicht op de naleving van de bepalingen |
Art. 13.De controle en het toezicht op de naleving van de bepalingen |
| van dit decreet en, desgevallend, de uitvoeringsbesluiten ervan worden | van dit decreet en, desgevallend, de uitvoeringsbesluiten ervan worden |
| uitgeoefend door de diensten aangewezen door de Waalse Regering | uitgeoefend door de diensten aangewezen door de Waalse Regering |
| overeenkomstig het decreet van 5 februari 1998 houdende toezicht en | overeenkomstig het decreet van 5 februari 1998 houdende toezicht en |
| controle op de naleving van de wetgeving betreffende het | controle op de naleving van de wetgeving betreffende het |
| tewerkstellingsbeleid. | tewerkstellingsbeleid. |
| HOOFDSTUK VI. - Strafbepalingen | HOOFDSTUK VI. - Strafbepalingen |
Art. 14.Eenieder die zich vrijwillig of doelbewust schuldig maakt aan |
Art. 14.Eenieder die zich vrijwillig of doelbewust schuldig maakt aan |
| discriminerende daden in de zin van dit decreet wordt gestraft met een | discriminerende daden in de zin van dit decreet wordt gestraft met een |
| gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met een geldboete van | gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met een geldboete van |
| 100 tot 1 000 EUR of met slechts één van die straffen. | 100 tot 1 000 EUR of met slechts één van die straffen. |
| Bij herhaling kan de maximale straf bedoeld in het vorig lid | Bij herhaling kan de maximale straf bedoeld in het vorig lid |
| verdubbeld worden. | verdubbeld worden. |
Art. 15.Alle bepalingen van boek I van het Strafwetboek, hoofdstuk V |
Art. 15.Alle bepalingen van boek I van het Strafwetboek, hoofdstuk V |
| uitgezonderd, zijn van toepassing op de overtredingen vastgesteld | uitgezonderd, zijn van toepassing op de overtredingen vastgesteld |
| krachtens dit decreet. | krachtens dit decreet. |
| HOOFDSTUK VII. - Burgerrechtelijke bepalingen | HOOFDSTUK VII. - Burgerrechtelijke bepalingen |
Art. 16.Op verzoek van het slachtoffer van een discriminerende daad |
Art. 16.Op verzoek van het slachtoffer van een discriminerende daad |
| stelt de rechter het bestaan vast van een zelfs onder het strafrecht | stelt de rechter het bestaan vast van een zelfs onder het strafrecht |
| vallende daad waardoor dit decreet wordt overtreden en beveelt hij de | vallende daad waardoor dit decreet wordt overtreden en beveelt hij de |
| staking ervan. | staking ervan. |
| De rechter kan de opheffing van de staking bevelen zodra bewezen is | De rechter kan de opheffing van de staking bevelen zodra bewezen is |
| dat een einde is gemaakt aan de overtredingen. | dat een einde is gemaakt aan de overtredingen. |
| De procedure bedoeld in artikel 22 van de wet van 25 februari 2003 ter | De procedure bedoeld in artikel 22 van de wet van 25 februari 2003 ter |
| bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 | bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 |
| februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van | februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van |
| kansen en voor racismebestrijding is van toepassing op de vordering | kansen en voor racismebestrijding is van toepassing op de vordering |
| tot staking gegrond op dit artikel. | tot staking gegrond op dit artikel. |
Art. 17.Wanneer het slachtoffer van de discriminatie of diens |
Art. 17.Wanneer het slachtoffer van de discriminatie of diens |
| vertegenwoordiger voor het bevoegde gerecht feiten, zoals statistische | vertegenwoordiger voor het bevoegde gerecht feiten, zoals statistische |
| gegevens of praktijktests, aanvoert die het bestaan van een directe of | gegevens of praktijktests, aanvoert die het bestaan van een directe of |
| indirecte discriminatie kunnen doen vermoeden, valt de bewijslast dat | indirecte discriminatie kunnen doen vermoeden, valt de bewijslast dat |
| er geen discriminatie is, ten laste van de verweerder. | er geen discriminatie is, ten laste van de verweerder. |
| Het bewijs van discriminatie kan worden geleverd met behulp van een | Het bewijs van discriminatie kan worden geleverd met behulp van een |
| praktijktest die kan worden uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder. | praktijktest die kan worden uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder. |
Art. 18.De rechter kan op verzoek van het slachtoffer van de |
Art. 18.De rechter kan op verzoek van het slachtoffer van de |
| discriminatie degene die de discriminatie heeft gepleegd, veroordelen | discriminatie degene die de discriminatie heeft gepleegd, veroordelen |
| tot de betaling van een dwangsom wanneer geen einde is gemaakt aan de | tot de betaling van een dwangsom wanneer geen einde is gemaakt aan de |
| discriminatie. | discriminatie. |
| De rechter doet een uitspraak overeenkomstig de artikelen 1385bis tot | De rechter doet een uitspraak overeenkomstig de artikelen 1385bis tot |
| 1385novies van het Gerechtelijk Wetboek. | 1385novies van het Gerechtelijk Wetboek. |
| HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen |
Art. 19.In artikel 1 van het decreet van 5 februari 1998 houdende |
Art. 19.In artikel 1 van het decreet van 5 februari 1998 houdende |
| toezicht en controle op de naleving van de wetgeving betreffende het | toezicht en controle op de naleving van de wetgeving betreffende het |
| tewerkstellingsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 6 mei 1999, wordt | tewerkstellingsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 6 mei 1999, wordt |
| een punt 9° toegevoegd, luidend als volgt : | een punt 9° toegevoegd, luidend als volgt : |
| « 9° het decreet betreffende de gelijke behandeling inzake | « 9° het decreet betreffende de gelijke behandeling inzake |
| tewerkstelling en beroepsopleiding. » | tewerkstelling en beroepsopleiding. » |
Art. 20.De Waalse Regering maakt volgens de modaliteiten die zij |
Art. 20.De Waalse Regering maakt volgens de modaliteiten die zij |
| bepaalt, jaarlijks een verslag i.v.m. de uitvoering van dit decreet | bepaalt, jaarlijks een verslag i.v.m. de uitvoering van dit decreet |
| over aan de Waalse Gewestraad. | over aan de Waalse Gewestraad. |
Art. 21.De Waalse Regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van |
Art. 21.De Waalse Regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van |
| dit decreet. | dit decreet. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Namen, 27 mei 2004. | Namen, 27 mei 2004. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, | De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, |
| S. KUBLA | S. KUBLA |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |
| De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, | De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, |
| M. DAERDEN | M. DAERDEN |
| De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, | De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, |
| M. FORET | M. FORET |
| De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, | De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, |
| J. HAPPART | J. HAPPART |
| De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, | De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, |
| Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
| De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, | De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, |
| Th. DETIENNE | Th. DETIENNE |
| De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, | De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, |
| Ph. COURARD | Ph. COURARD |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Zitting 2003-2004. | (1) Zitting 2003-2004. |
| Stukken van de Raad 708 (2003-2004), nrs. 1 en 2. | Stukken van de Raad 708 (2003-2004), nrs. 1 en 2. |
| Volledig verslag, openbare vergadering van 12 mei 2004. | Volledig verslag, openbare vergadering van 12 mei 2004. |
| Bespreking. Stemming. | Bespreking. Stemming. |