Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 27/05/2004
← Terug naar "Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding "
Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
27 MEI 2004. - Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake 27 MEI 2004. - Decreet betreffende de gelijke behandeling inzake
tewerkstelling en beroepsopleiding (1) tewerkstelling en beroepsopleiding (1)
De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen
Afdeling 1. - Algemeen Afdeling 1. - Algemeen

Artikel 1.Dit decreet regelt gedeeltelijk een aangelegenheid bedoeld

Artikel 1.Dit decreet regelt gedeeltelijk een aangelegenheid bedoeld

in artikel 127, § 1, van de Grondwet overeenkomstig artikel 138 van de in artikel 127, § 1, van de Grondwet overeenkomstig artikel 138 van de
Grondwet. Grondwet.

Art. 2.Dit decreet beoogt het omzetten van Richtlijn 2000/43/EG van

Art. 2.Dit decreet beoogt het omzetten van Richtlijn 2000/43/EG van

de Raad van 29 juni 2000 houdende toepassing van het beginsel van de Raad van 29 juni 2000 houdende toepassing van het beginsel van
gelijke behandeling van personen ongeacht ras of etnische afstamming gelijke behandeling van personen ongeacht ras of etnische afstamming
en van Richtlijn 2000/78/CE tot instelling van een algemeen kader voor en van Richtlijn 2000/78/CE tot instelling van een algemeen kader voor
gelijke behandeling in arbeid en beroep. gelijke behandeling in arbeid en beroep.

Art. 3.Dit decreet heeft tot doel het beginsel van gelijke

Art. 3.Dit decreet heeft tot doel het beginsel van gelijke

behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te waarborgen behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te waarborgen
door elke discriminatie in de zin van dit decreet te verbieden. door elke discriminatie in de zin van dit decreet te verbieden.
Afdeling 2. - Discriminatiecriteria Afdeling 2. - Discriminatiecriteria

Art. 4.In de zin van dit decreet wordt onder « gelijke behandeling »

Art. 4.In de zin van dit decreet wordt onder « gelijke behandeling »

verstaan de afschaffing van elke vorm van directe of indirecte verstaan de afschaffing van elke vorm van directe of indirecte
discriminatie op grond van godsdienstige of filosofische discriminatie op grond van godsdienstige of filosofische
overtuigingen, een handicap of een fysisch kenmerk, de huidige of overtuigingen, een handicap of een fysisch kenmerk, de huidige of
toekomstige gezondheidstoestand, de leeftijd, de burgerlijke stand, toekomstige gezondheidstoestand, de leeftijd, de burgerlijke stand,
het geslacht, de seksuele geaardheid, de nationale of etnische het geslacht, de seksuele geaardheid, de nationale of etnische
afstamming, de herkomst of de familiale of socio-economische toestand afstamming, de herkomst of de familiale of socio-economische toestand
wat de tewerkstelling en de beroepsopleiding betreft. wat de tewerkstelling en de beroepsopleiding betreft.
Er is sprake van « directe discriminatie » wanneer een persoon een Er is sprake van « directe discriminatie » wanneer een persoon een
ongunstigere behandeling krijgt dan die een andere persoon in ongunstigere behandeling krijgt dan die een andere persoon in
gelijkaardige omstandigheden krijgt, gekregen heeft of gekregen zou gelijkaardige omstandigheden krijgt, gekregen heeft of gekregen zou
hebben. hebben.
Er is sprake van « indirecte discriminatie » wanneer een Er is sprake van « indirecte discriminatie » wanneer een
ogenschijnlijk neutrale maatregel, maatstaf of handelwijze een persoon ogenschijnlijk neutrale maatregel, maatstaf of handelwijze een persoon
t.o.v. een andere in gelijkaardige omstandigheden bijzonder benadeelt, t.o.v. een andere in gelijkaardige omstandigheden bijzonder benadeelt,
tenzij die maatregel, maatstaf of handelwijze objectief wordt tenzij die maatregel, maatstaf of handelwijze objectief wordt
gerechtvaardigd door het nastreven van een legitieme doelstelling en gerechtvaardigd door het nastreven van een legitieme doelstelling en
de aangewende middelen voor het halen van die doelstelling evenredig de aangewende middelen voor het halen van die doelstelling evenredig
zijn. zijn.

Art. 5.Een verschil in behandeling dat berust op één van de kenmerken

Art. 5.Een verschil in behandeling dat berust op één van de kenmerken

in verband met één van de redenen bedoeld in artikel 4 is geen in verband met één van de redenen bedoeld in artikel 4 is geen
discriminatie indien bedoeld kenmerk wegens de aard van een discriminatie indien bedoeld kenmerk wegens de aard van een
beroepsactiviteit of van de context waarin ze wordt uitgevoerd, een beroepsactiviteit of van de context waarin ze wordt uitgevoerd, een
wezenlijke en doorslaggevende beroepsvereiste vormt, voorzover de wezenlijke en doorslaggevende beroepsvereiste vormt, voorzover de
doelstelling legitiem en het vereiste evenredig is. doelstelling legitiem en het vereiste evenredig is.
Wat meer bepaald de criteria in verband met de leeftijd of de Wat meer bepaald de criteria in verband met de leeftijd of de
socio-economische toestand betreft, is een verschil van behandeling socio-economische toestand betreft, is een verschil van behandeling
geen discriminatie, inzonderheid wanneer zij de socio-professionele geen discriminatie, inzonderheid wanneer zij de socio-professionele
integratie bevordert of de personen beschermt die het voorwerp zijn integratie bevordert of de personen beschermt die het voorwerp zijn
van een positieve actie en wanneer de aangewende middelen voor het van een positieve actie en wanneer de aangewende middelen voor het
halen van die doelstelling evenredig zijn. halen van die doelstelling evenredig zijn.

Art. 6.Teneinde te waarborgen dat het beginsel van gelijke

Art. 6.Teneinde te waarborgen dat het beginsel van gelijke

behandeling met betrekking tot personen met een handicap nageleefd behandeling met betrekking tot personen met een handicap nageleefd
wordt, wordt voorzien in behoorlijke aanpassingen. Dit houdt in dat de wordt, wordt voorzien in behoorlijke aanpassingen. Dit houdt in dat de
operator, al naargelang de behoefte, in een concrete situatie passende operator, al naargelang de behoefte, in een concrete situatie passende
maatregelen neemt om een persoon met een handicap toegang te verlenen maatregelen neemt om een persoon met een handicap toegang te verlenen
tot een opleiding of tot elke socio-professionele integratiehulp, tot een opleiding of tot elke socio-professionele integratiehulp,
tenzij die maatregelen een overmatige last vormen voor de operator. tenzij die maatregelen een overmatige last vormen voor de operator.
De Waalse Regering is bevoegd om het begrip behoorlijke aanpassing te De Waalse Regering is bevoegd om het begrip behoorlijke aanpassing te
definiëren en om de toepassingsmodaliteiten van het in het vorige lid definiëren en om de toepassingsmodaliteiten van het in het vorige lid
bedoelde beginsel nader te bepalen. bedoelde beginsel nader te bepalen.

Art. 7.Elke houding die aanzet tot discriminatie van personen op

Art. 7.Elke houding die aanzet tot discriminatie van personen op

basis van één van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden, wordt basis van één van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden, wordt
beschouwd als discriminatie in de zin van dit decreet. beschouwd als discriminatie in de zin van dit decreet.
Afdeling 3. - Toepassingsveld Afdeling 3. - Toepassingsveld

Art. 8.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid

Art. 8.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid

inzake tewerkstelling is dit decreet zowel in de overheidssector als inzake tewerkstelling is dit decreet zowel in de overheidssector als
in de particuliere sector van toepassing met betrekking tot de in de particuliere sector van toepassing met betrekking tot de
beroepskeuzevoorlichting, de socio-professionele integratie, de beroepskeuzevoorlichting, de socio-professionele integratie, de
plaatsing van de werknemers en de hulpverlening voor de plaatsing van de werknemers en de hulpverlening voor de
tewerkstellingsbevordering. tewerkstellingsbevordering.

Art. 9.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid

Art. 9.Binnen de grenzen van de aan het Gewest verleende bevoegdheid

inzake beroepsomscholing en bijscholing is dit decreet zowel in de inzake beroepsomscholing en bijscholing is dit decreet zowel in de
overheidssector als in de particuliere sector van toepassing met overheidssector als in de particuliere sector van toepassing met
betrekking tot de socio-professionele integratie en de betrekking tot de socio-professionele integratie en de
beroepsopleiding, met inbegrip van de validatie van de bevoegdheden. beroepsopleiding, met inbegrip van de validatie van de bevoegdheden.
HOOFDSTUK II. - Positieve acties HOOFDSTUK II. - Positieve acties

Art. 10.Om de volle gelijkheid van de werknemers met of zonder werk

Art. 10.Om de volle gelijkheid van de werknemers met of zonder werk

te waarborgen, handhaaft of treft de Waalse Regering, om het beginsel te waarborgen, handhaaft of treft de Waalse Regering, om het beginsel
van gelijke behandeling te waarborgen, specifieke maatregelen om de van gelijke behandeling te waarborgen, specifieke maatregelen om de
nadelen i.v.m. een van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden nadelen i.v.m. een van de in artikel 4, eerste lid, genoemde gronden
te voorkomen of te compenseren. te voorkomen of te compenseren.
HOOFDSTUK III. - Opvolging en evaluatie van de gelijke behandeling HOOFDSTUK III. - Opvolging en evaluatie van de gelijke behandeling
inzake tewerkstelling en beroepsopleiding inzake tewerkstelling en beroepsopleiding

Art. 11.§ 1. De Waalse Regering werkt een tweejarig actieplan uit in

Art. 11.§ 1. De Waalse Regering werkt een tweejarig actieplan uit in

overleg met de « Conseil économique et social de la Région wallonne » overleg met de « Conseil économique et social de la Région wallonne »
(Sociaal-economische raad van het Waalse Gewest). (Sociaal-economische raad van het Waalse Gewest).
§ 2. Het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la § 2. Het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la
statistique » (Waals Instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en statistique » (Waals Instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en
statistiek), hierna IWEPS genoemd, heeft als opdracht : statistiek), hierna IWEPS genoemd, heeft als opdracht :
1° het inzamelen, centraliseren en verspreiden van studies, analyses 1° het inzamelen, centraliseren en verspreiden van studies, analyses
of informatie, anoniem gemaakt, betreffende de gelijke behandeling of informatie, anoniem gemaakt, betreffende de gelijke behandeling
inzake tewerkstelling en beroepsopleiding; inzake tewerkstelling en beroepsopleiding;
2° het jaarlijks overleggen aan de Waalse Regering van een 2° het jaarlijks overleggen aan de Waalse Regering van een
activiteitenverslag en een evaluatie van het door haar gevoerde beleid activiteitenverslag en een evaluatie van het door haar gevoerde beleid
om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te
bevorderen; bevorderen;
3° desgevallend, de Waalse Regering vertegenwoordigen binnen de 3° desgevallend, de Waalse Regering vertegenwoordigen binnen de
bevoegde nationale of supranationale instanties met betrekking tot de bevoegde nationale of supranationale instanties met betrekking tot de
gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding. gelijke behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding.
§ 3. De « Conseil économique et social de la Région wallonne » is § 3. De « Conseil économique et social de la Région wallonne » is
belast met het overleggen van voorstellen of adviezen, op eigen belast met het overleggen van voorstellen of adviezen, op eigen
initiatief of op verzoek van de Waalse Regering, in verband met de te initiatief of op verzoek van de Waalse Regering, in verband met de te
ondernemen acties om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en ondernemen acties om de gelijke behandeling inzake tewerkstelling en
beroepsopleiding te verbeteren. beroepsopleiding te verbeteren.
§ 4. De gewestelijke adviescommissie van het geïntegreerd stelsel § 4. De gewestelijke adviescommissie van het geïntegreerd stelsel
inzake socio-professionele inschakeling, opgericht bij het decreet van inzake socio-professionele inschakeling, opgericht bij het decreet van
1 april 2004, is belast met de jaarlijkse organisatie, in samenwerking 1 april 2004, is belast met de jaarlijkse organisatie, in samenwerking
met het 'IWEPS', van een « ronde tafel » inzake gelijke behandeling. met het 'IWEPS', van een « ronde tafel » inzake gelijke behandeling.
HOOFDSTUK IV. - Bemiddeling HOOFDSTUK IV. - Bemiddeling

Art. 12.§ 1. Eenieder die zich door niet-toepassing van het beginsel

Art. 12.§ 1. Eenieder die zich door niet-toepassing van het beginsel

van gelijke behandeling benadeeld acht, mag beroep doen op een van gelijke behandeling benadeeld acht, mag beroep doen op een
bemiddelingsdienst. De hoofdopdracht van die dienst bestaat erin bemiddelingsdienst. De hoofdopdracht van die dienst bestaat erin
klachten in ontvangst te nemen en het standpunt van de verzoeker klachten in ontvangst te nemen en het standpunt van de verzoeker
overeen te brengen met dat van de betrokken personen of diensten. overeen te brengen met dat van de betrokken personen of diensten.
De bemiddelingsdienst formuleert aanbevelingen of voorstellen ten De bemiddelingsdienst formuleert aanbevelingen of voorstellen ten
opzichte van de betrokken partijen om de moeilijkheden terzake op te opzichte van de betrokken partijen om de moeilijkheden terzake op te
lossen en geeft de verzoeker bij gebrek aan bemiddeling desgevallend lossen en geeft de verzoeker bij gebrek aan bemiddeling desgevallend
advies over de te ondernemen administratieve of gerechtelijke stappen. advies over de te ondernemen administratieve of gerechtelijke stappen.
De bemiddelingsdienst maakt een jaarlijks activiteitenverslag over aan De bemiddelingsdienst maakt een jaarlijks activiteitenverslag over aan
de Waalse Regering waarin de identiteit van de verzoekers en de de Waalse Regering waarin de identiteit van de verzoekers en de
betrokken personen niet vermeld mag worden. betrokken personen niet vermeld mag worden.
Bovendien mag hij tussentijdse verslagen overmaken indien hij zulks Bovendien mag hij tussentijdse verslagen overmaken indien hij zulks
nuttig acht. De verslagen kunnen voorstellen bevatten om de gelijke nuttig acht. De verslagen kunnen voorstellen bevatten om de gelijke
behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te verbeteren. behandeling inzake tewerkstelling en beroepsopleiding te verbeteren.
De bemiddelingsdienst mag weigeren een klacht te behandelen als deze De bemiddelingsdienst mag weigeren een klacht te behandelen als deze
duidelijk ongegrond is of buiten zijn bevoegdheden valt of als de duidelijk ongegrond is of buiten zijn bevoegdheden valt of als de
feiten zich méér dan een jaar vóór het indienen van de klacht feiten zich méér dan een jaar vóór het indienen van de klacht
voorgedaan hebben of in het geval van een burgerlijke rechtsvordering voorgedaan hebben of in het geval van een burgerlijke rechtsvordering
of een strafrechterlijke procedure omtrent het voorwerp van de klacht. of een strafrechterlijke procedure omtrent het voorwerp van de klacht.
§ 2. De Waalse Regering bepaalt aan welke van haar diensten zij de § 2. De Waalse Regering bepaalt aan welke van haar diensten zij de
bemiddelingsopdracht toevertrouwt. bemiddelingsopdracht toevertrouwt.
§ 3. De Waalse Regering is bevoegd om de uitvoeringsmodaliteiten van § 3. De Waalse Regering is bevoegd om de uitvoeringsmodaliteiten van
de bemiddelaarsopdracht te bepalen. de bemiddelaarsopdracht te bepalen.
HOOFDSTUK V. - Controle HOOFDSTUK V. - Controle

Art. 13.De controle en het toezicht op de naleving van de bepalingen

Art. 13.De controle en het toezicht op de naleving van de bepalingen

van dit decreet en, desgevallend, de uitvoeringsbesluiten ervan worden van dit decreet en, desgevallend, de uitvoeringsbesluiten ervan worden
uitgeoefend door de diensten aangewezen door de Waalse Regering uitgeoefend door de diensten aangewezen door de Waalse Regering
overeenkomstig het decreet van 5 februari 1998 houdende toezicht en overeenkomstig het decreet van 5 februari 1998 houdende toezicht en
controle op de naleving van de wetgeving betreffende het controle op de naleving van de wetgeving betreffende het
tewerkstellingsbeleid. tewerkstellingsbeleid.
HOOFDSTUK VI. - Strafbepalingen HOOFDSTUK VI. - Strafbepalingen

Art. 14.Eenieder die zich vrijwillig of doelbewust schuldig maakt aan

Art. 14.Eenieder die zich vrijwillig of doelbewust schuldig maakt aan

discriminerende daden in de zin van dit decreet wordt gestraft met een discriminerende daden in de zin van dit decreet wordt gestraft met een
gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met een geldboete van gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met een geldboete van
100 tot 1 000 EUR of met slechts één van die straffen. 100 tot 1 000 EUR of met slechts één van die straffen.
Bij herhaling kan de maximale straf bedoeld in het vorig lid Bij herhaling kan de maximale straf bedoeld in het vorig lid
verdubbeld worden. verdubbeld worden.

Art. 15.Alle bepalingen van boek I van het Strafwetboek, hoofdstuk V

Art. 15.Alle bepalingen van boek I van het Strafwetboek, hoofdstuk V

uitgezonderd, zijn van toepassing op de overtredingen vastgesteld uitgezonderd, zijn van toepassing op de overtredingen vastgesteld
krachtens dit decreet. krachtens dit decreet.
HOOFDSTUK VII. - Burgerrechtelijke bepalingen HOOFDSTUK VII. - Burgerrechtelijke bepalingen

Art. 16.Op verzoek van het slachtoffer van een discriminerende daad

Art. 16.Op verzoek van het slachtoffer van een discriminerende daad

stelt de rechter het bestaan vast van een zelfs onder het strafrecht stelt de rechter het bestaan vast van een zelfs onder het strafrecht
vallende daad waardoor dit decreet wordt overtreden en beveelt hij de vallende daad waardoor dit decreet wordt overtreden en beveelt hij de
staking ervan. staking ervan.
De rechter kan de opheffing van de staking bevelen zodra bewezen is De rechter kan de opheffing van de staking bevelen zodra bewezen is
dat een einde is gemaakt aan de overtredingen. dat een einde is gemaakt aan de overtredingen.
De procedure bedoeld in artikel 22 van de wet van 25 februari 2003 ter De procedure bedoeld in artikel 22 van de wet van 25 februari 2003 ter
bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15
februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van
kansen en voor racismebestrijding is van toepassing op de vordering kansen en voor racismebestrijding is van toepassing op de vordering
tot staking gegrond op dit artikel. tot staking gegrond op dit artikel.

Art. 17.Wanneer het slachtoffer van de discriminatie of diens

Art. 17.Wanneer het slachtoffer van de discriminatie of diens

vertegenwoordiger voor het bevoegde gerecht feiten, zoals statistische vertegenwoordiger voor het bevoegde gerecht feiten, zoals statistische
gegevens of praktijktests, aanvoert die het bestaan van een directe of gegevens of praktijktests, aanvoert die het bestaan van een directe of
indirecte discriminatie kunnen doen vermoeden, valt de bewijslast dat indirecte discriminatie kunnen doen vermoeden, valt de bewijslast dat
er geen discriminatie is, ten laste van de verweerder. er geen discriminatie is, ten laste van de verweerder.
Het bewijs van discriminatie kan worden geleverd met behulp van een Het bewijs van discriminatie kan worden geleverd met behulp van een
praktijktest die kan worden uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder. praktijktest die kan worden uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder.

Art. 18.De rechter kan op verzoek van het slachtoffer van de

Art. 18.De rechter kan op verzoek van het slachtoffer van de

discriminatie degene die de discriminatie heeft gepleegd, veroordelen discriminatie degene die de discriminatie heeft gepleegd, veroordelen
tot de betaling van een dwangsom wanneer geen einde is gemaakt aan de tot de betaling van een dwangsom wanneer geen einde is gemaakt aan de
discriminatie. discriminatie.
De rechter doet een uitspraak overeenkomstig de artikelen 1385bis tot De rechter doet een uitspraak overeenkomstig de artikelen 1385bis tot
1385novies van het Gerechtelijk Wetboek. 1385novies van het Gerechtelijk Wetboek.
HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen

Art. 19.In artikel 1 van het decreet van 5 februari 1998 houdende

Art. 19.In artikel 1 van het decreet van 5 februari 1998 houdende

toezicht en controle op de naleving van de wetgeving betreffende het toezicht en controle op de naleving van de wetgeving betreffende het
tewerkstellingsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 6 mei 1999, wordt tewerkstellingsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 6 mei 1999, wordt
een punt 9° toegevoegd, luidend als volgt : een punt 9° toegevoegd, luidend als volgt :
« 9° het decreet betreffende de gelijke behandeling inzake « 9° het decreet betreffende de gelijke behandeling inzake
tewerkstelling en beroepsopleiding. » tewerkstelling en beroepsopleiding. »

Art. 20.De Waalse Regering maakt volgens de modaliteiten die zij

Art. 20.De Waalse Regering maakt volgens de modaliteiten die zij

bepaalt, jaarlijks een verslag i.v.m. de uitvoering van dit decreet bepaalt, jaarlijks een verslag i.v.m. de uitvoering van dit decreet
over aan de Waalse Gewestraad. over aan de Waalse Gewestraad.

Art. 21.De Waalse Regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van

Art. 21.De Waalse Regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van

dit decreet. dit decreet.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Namen, 27 mei 2004. Namen, 27 mei 2004.
De Minister-President, De Minister-President,
J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën,
S. KUBLA S. KUBLA
De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie,
J. DARAS J. DARAS
De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu,
M. FORET M. FORET
De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden,
J. HAPPART J. HAPPART
De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken,
Ch. MICHEL Ch. MICHEL
De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid,
Th. DETIENNE Th. DETIENNE
De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting,
Ph. COURARD Ph. COURARD
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2003-2004. (1) Zitting 2003-2004.
Stukken van de Raad 708 (2003-2004), nrs. 1 en 2. Stukken van de Raad 708 (2003-2004), nrs. 1 en 2.
Volledig verslag, openbare vergadering van 12 mei 2004. Volledig verslag, openbare vergadering van 12 mei 2004.
Bespreking. Stemming. Bespreking. Stemming.
^