Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 20/06/2002
← Terug naar "Decreet tot oprichting van de dienst van de ombudsman van de Franse Gemeenschap "
Decreet tot oprichting van de dienst van de ombudsman van de Franse Gemeenschap Decreet tot oprichting van de dienst van de ombudsman van de Franse Gemeenschap
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
20 JUNI 2002. - Decreet tot oprichting van de dienst van de ombudsman 20 JUNI 2002. - Decreet tot oprichting van de dienst van de ombudsman
van de Franse Gemeenschap (1) van de Franse Gemeenschap (1)
De Raad van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, De Raad van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering,
bekrachtigen wat volgt : bekrachtigen wat volgt :
HOOFDSTUK I. - Dienst van de ombudsman van de Franse Gemeenschap HOOFDSTUK I. - Dienst van de ombudsman van de Franse Gemeenschap

Artikel 1.In dit decreet verstaat men onder "administratieve

Artikel 1.In dit decreet verstaat men onder "administratieve

diensten", de diensten van de Franse Gemeenschapsregering, de diensten", de diensten van de Franse Gemeenschapsregering, de
instellingen van openbaar nut die afhangen van de Franse Gemeenschap, instellingen van openbaar nut die afhangen van de Franse Gemeenschap,
de R.T.B.F. en de onderwijsinrichtingen die door de Franse Gemeenschap de R.T.B.F. en de onderwijsinrichtingen die door de Franse Gemeenschap
worden ingericht. worden ingericht.

Art. 2.Er wordt een dienst van de ombudsman opgericht in de schoot

Art. 2.Er wordt een dienst van de ombudsman opgericht in de schoot

van de Raad van de Franse Gemeenschap. Deze dienst wordt geleid door van de Raad van de Franse Gemeenschap. Deze dienst wordt geleid door
de ombudsman van de Franse Gemeenschap. Hij wordt in zijn ambt de ombudsman van de Franse Gemeenschap. Hij wordt in zijn ambt
bijgestaan door de adjunct-ombudsman. bijgestaan door de adjunct-ombudsman.
Het gebruik in dit decreet van mannelijke namen voor de titels van Het gebruik in dit decreet van mannelijke namen voor de titels van
ombudsman en adjunct-ombudsman zijn sekseneutraal en dit voor de ombudsman en adjunct-ombudsman zijn sekseneutraal en dit voor de
leesbaarheid van de tekst, niettegenstaande de bepalingen van het leesbaarheid van de tekst, niettegenstaande de bepalingen van het
decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van de namen decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van de namen
van beroep, ambt, graad of titel. van beroep, ambt, graad of titel.

Art. 3.De ombudsman ontvangt, onder de voorwaarden gesteld in dit

Art. 3.De ombudsman ontvangt, onder de voorwaarden gesteld in dit

decreet, bezwaarschriften aangaande de werking van de administratieve decreet, bezwaarschriften aangaande de werking van de administratieve
diensten in hun betrekkingen met de burger. De ombudsman mag geen diensten in hun betrekkingen met de burger. De ombudsman mag geen
bezwaarschriften in ontvangst nemen voor de administratieve diensten bezwaarschriften in ontvangst nemen voor de administratieve diensten
die bij wet of decreet reeds een eigen ombudsman hebben of voor die bij wet of decreet reeds een eigen ombudsman hebben of voor
aangelegenheden waarvoor reeds een gelijkaardige instelling bestaat. aangelegenheden waarvoor reeds een gelijkaardige instelling bestaat.
Ieder document komend van de administratieve diensten en dat bestemd Ieder document komend van de administratieve diensten en dat bestemd
is voor het publiek, vermeldt hierin het bestaan van de ombudsdienst. is voor het publiek, vermeldt hierin het bestaan van de ombudsdienst.
HOOFDSTUK II. - Organisatie van de ombudsdienst HOOFDSTUK II. - Organisatie van de ombudsdienst

Art. 4.De ombudsman en de adjunct-ombudsman worden benoemd door de

Art. 4.De ombudsman en de adjunct-ombudsman worden benoemd door de

Raad van de Franse Gemeenschap na een openbare oproep tot kandidaten Raad van de Franse Gemeenschap na een openbare oproep tot kandidaten
en een selectieprocedure waarvan laatstgenoemde het reglement bepaalt. en een selectieprocedure waarvan laatstgenoemde het reglement bepaalt.
De ombudsman en de adjunct-ombudsman worden benoemd voor een periode De ombudsman en de adjunct-ombudsman worden benoemd voor een periode
van zes jaar die eenmaal hernieuwd kan worden volgens dezelfde van zes jaar die eenmaal hernieuwd kan worden volgens dezelfde
procedure. procedure.
Elkeen die het ambt van ombudsman of adjunct-ombudsman gedurende Elkeen die het ambt van ombudsman of adjunct-ombudsman gedurende
minstens drie jaar heeft uitgeoefend, wordt in het raam van de minstens drie jaar heeft uitgeoefend, wordt in het raam van de
vernieuwingsprocedure beschouwd als zijnde iemand die een mandaat vernieuwingsprocedure beschouwd als zijnde iemand die een mandaat
heeft vervuld. heeft vervuld.
Zij leggen, in handen van de Voorzitter van de Raad van de Franse Zij leggen, in handen van de Voorzitter van de Raad van de Franse
Gemeenschap, de volgende eed af : "Ik zweer in alle eer en Gemeenschap, de volgende eed af : "Ik zweer in alle eer en
onpartijdigheid me te kwijten van alle plichten die mijn opdracht onpartijdigheid me te kwijten van alle plichten die mijn opdracht
inhoudt". inhoudt".

Art. 5.Om te kunnen worden benoemd, moeten de ombudsman en de

Art. 5.Om te kunnen worden benoemd, moeten de ombudsman en de

adjunct-ombudsman : adjunct-ombudsman :
1° Belg zijn of ingezetene van een Lidstaat van de Europese Unie; 1° Belg zijn of ingezetene van een Lidstaat van de Europese Unie;
2° van onberispelijk gedrag zijn en zijn politieke en burgerrechten 2° van onberispelijk gedrag zijn en zijn politieke en burgerrechten
genieten; genieten;
3° houder zijn van een diploma van het hoger onderwijs; 3° houder zijn van een diploma van het hoger onderwijs;
4° een relevante ervaring van minstens vijf jaar in overheidsdienst of 4° een relevante ervaring van minstens vijf jaar in overheidsdienst of
in de privé-sector kunnen voorleggen. in de privé-sector kunnen voorleggen.

Art. 6.§ 1. Tijdens hun mandaat mogen de ombudsman en de

Art. 6.§ 1. Tijdens hun mandaat mogen de ombudsman en de

adjunct-ombudsman geen houder zijn van de volgende ambten of mandaten adjunct-ombudsman geen houder zijn van de volgende ambten of mandaten
: :
1° het ambt van magistraat, notaris of gerechtsdeurwaarder; 1° het ambt van magistraat, notaris of gerechtsdeurwaarder;
2° het beroep van advocaat; 2° het beroep van advocaat;
3° het ambt van minister van een erkende eredienst of de afgevaardigde 3° het ambt van minister van een erkende eredienst of de afgevaardigde
van een door de wet erkende organisatie die morele bijstand verleent van een door de wet erkende organisatie die morele bijstand verleent
volgens een niet-confessionele filosofische overtuiging; volgens een niet-confessionele filosofische overtuiging;
4° personeelslid van de strijdkrachten. 4° personeelslid van de strijdkrachten.
§ 2. Daarenboven is het ambt van ombudsman of van adjunct-ombudsman § 2. Daarenboven is het ambt van ombudsman of van adjunct-ombudsman
onverenigbaar met : onverenigbaar met :
1° een publiek mandaat toegekend door een verkiezing; bovendien mag 1° een publiek mandaat toegekend door een verkiezing; bovendien mag
hij geen kandidaat zijn voor een dergelijk mandaat binnen de vier jaar hij geen kandidaat zijn voor een dergelijk mandaat binnen de vier jaar
die volgen op zijn uittreding uit het ambt; die volgen op zijn uittreding uit het ambt;
2° een bezoldigde betrekking in de overheidsdiensten van de 2° een bezoldigde betrekking in de overheidsdiensten van de
gemeenschap of een overheidsmandaat verleend door de Franse gemeenschap of een overheidsmandaat verleend door de Franse
Gemeenschap; Gemeenschap;
3° ieder ambt dat de goede uitoefening van zijn opdracht in het 3° ieder ambt dat de goede uitoefening van zijn opdracht in het
gedrang kan brengen of zijn onafhankelijkheid, zijn onpartijdigheid of gedrang kan brengen of zijn onafhankelijkheid, zijn onpartijdigheid of
de waardigheid van het ambt kan schaden. de waardigheid van het ambt kan schaden.
§ 3. De houder van een bij verkiezing verleend openbaar mandaat die § 3. De houder van een bij verkiezing verleend openbaar mandaat die
akkoord gaat met zijn benoeming als ombudsman of adjunct-ombudsman akkoord gaat met zijn benoeming als ombudsman of adjunct-ombudsman
wordt van rechtswege van zijn mandaat als verkozene ontheven. wordt van rechtswege van zijn mandaat als verkozene ontheven.
§ 4. Artikelen 1, 6, 10, 11 en 12 van de wet van 18 september 1986 tot § 4. Artikelen 1, 6, 10, 11 en 12 van de wet van 18 september 1986 tot
instelling van het politiek verlof voor de personeelsleden van de instelling van het politiek verlof voor de personeelsleden van de
overheidsdiensten zijn, middels de nodige aanpassingen, van toepassing overheidsdiensten zijn, middels de nodige aanpassingen, van toepassing
op de ombudsman en de adjunct-ombudsman. op de ombudsman en de adjunct-ombudsman.

Art. 7.§ 1. De verhindering wijst op de toestand waarin de ombudsman

Art. 7.§ 1. De verhindering wijst op de toestand waarin de ombudsman

in de onmogelijkheid verkeert om zijn ambt uit te oefenen en die wordt in de onmogelijkheid verkeert om zijn ambt uit te oefenen en die wordt
vastgesteld bij beslissing van de Raad van de Franse Gemeenschap. vastgesteld bij beslissing van de Raad van de Franse Gemeenschap.
§ 2. In geval van verhindering vervangt de adjunct-ombudsman de § 2. In geval van verhindering vervangt de adjunct-ombudsman de
ombudsman bij de uitoefening van diens ambt. Hij heeft dezelfde ombudsman bij de uitoefening van diens ambt. Hij heeft dezelfde
rechten en plichten als de ombudsman. rechten en plichten als de ombudsman.

Art. 8.§ 1. De Raad van de Franse Gemeenschap maakt een einde aan het

Art. 8.§ 1. De Raad van de Franse Gemeenschap maakt een einde aan het

ambt van de ombudsman of de adjunct-ombudsman : ambt van de ombudsman of de adjunct-ombudsman :
1° op diens verzoek; 1° op diens verzoek;
2° wanneer hij de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt; 2° wanneer hij de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt;
3° wanneer zijn gezondheidstoestand een ernstige en onomkeerbare 3° wanneer zijn gezondheidstoestand een ernstige en onomkeerbare
bedreiging vormt voor de uitoefening van zijn ambt. bedreiging vormt voor de uitoefening van zijn ambt.
Onverminderd het nemen van beschermende administratieve maatregelen Onverminderd het nemen van beschermende administratieve maatregelen
zoals de tijdelijke schorsingen uit het ambt en van het loon, kan de zoals de tijdelijke schorsingen uit het ambt en van het loon, kan de
Raad van de Franse Gemeenschap de ombudsman en de adjunct-ombudsman Raad van de Franse Gemeenschap de ombudsman en de adjunct-ombudsman
afzetten : afzetten :
1° als hij een van de in artikel 6, §§ 1 en 2, bedoelde ambten of 1° als hij een van de in artikel 6, §§ 1 en 2, bedoelde ambten of
mandaten aanvaardt; mandaten aanvaardt;
2° om zwaarwichtige redenen of in geval van een ongunstige evaluatie, 2° om zwaarwichtige redenen of in geval van een ongunstige evaluatie,
halverwege het mandaat, door de Raad van de Franse Gemeenschap. halverwege het mandaat, door de Raad van de Franse Gemeenschap.
§ 2. Wanneer de ombudsman van zijn ambt wordt ontheven in alle § 2. Wanneer de ombudsman van zijn ambt wordt ontheven in alle
gevallen beschreven onder de vorige paragraaf of bij diens overlijden, gevallen beschreven onder de vorige paragraaf of bij diens overlijden,
vervangt de adjunct-ombudsman hem onder de voorwaarden bedoeld in vervangt de adjunct-ombudsman hem onder de voorwaarden bedoeld in
artikel 7, § 2. artikel 7, § 2.
§ 3. Wanneer de adjunct-ombudsman van zijn ambt wordt ontheven in alle § 3. Wanneer de adjunct-ombudsman van zijn ambt wordt ontheven in alle
gevallen beschreven onder § 1 of in geval van diens overlijden, gevallen beschreven onder § 1 of in geval van diens overlijden,
benoemt de Raad van de Franse Gemeenschap een adjunct-ombudsman ad benoemt de Raad van de Franse Gemeenschap een adjunct-ombudsman ad
interim onder de personeelsleden van de dienst van de ombudsman, interim onder de personeelsleden van de dienst van de ombudsman,
bedoeld in artikel 12, § 2, die voldoen aan de in artikel 5 gestelde bedoeld in artikel 12, § 2, die voldoen aan de in artikel 5 gestelde
voorwaarden. voorwaarden.
§ 4. De benoeming van de nieuwe ombudsman of van de nieuwe § 4. De benoeming van de nieuwe ombudsman of van de nieuwe
adjunct-ombudsman om het aanvankelijk mandaat te beëindigen, dient zo adjunct-ombudsman om het aanvankelijk mandaat te beëindigen, dient zo
vlug mogelijk te gebeuren en uiterlijk zes maand na de openstelling vlug mogelijk te gebeuren en uiterlijk zes maand na de openstelling
van het ambt. van het ambt.

Art. 9.De evaluatie van de ombudsman en van de adjunct-ombudsman

Art. 9.De evaluatie van de ombudsman en van de adjunct-ombudsman

geschiedt door de Raad van de Franse Gemeenschap volgens de wijzen geschiedt door de Raad van de Franse Gemeenschap volgens de wijzen
bepaald in het in artikel 4, eerste lid, bedoeld reglement. bepaald in het in artikel 4, eerste lid, bedoeld reglement.
Deze evaluatie bestaat uit het verhoor van respectievelijk de Deze evaluatie bestaat uit het verhoor van respectievelijk de
ombudsman en de adjunct-ombudsman. ombudsman en de adjunct-ombudsman.

Art. 10.De regels omtrent het geldelijk statuut van de raadgevers en

Art. 10.De regels omtrent het geldelijk statuut van de raadgevers en

de eerste auditeurs-directeurs bij het Rekenhof, vervat in de wet van de eerste auditeurs-directeurs bij het Rekenhof, vervat in de wet van
21 maart 1964 betreffende de wedden van de leden van het Rekenhof zijn 21 maart 1964 betreffende de wedden van de leden van het Rekenhof zijn
van toepassing op respectievelijk de ombudsman en de van toepassing op respectievelijk de ombudsman en de
adjunct-ombudsman. adjunct-ombudsman.

Art. 11.De ombudsman krijgt, binnen de perken van zijn bevoegdheden,

Art. 11.De ombudsman krijgt, binnen de perken van zijn bevoegdheden,

geen enkel bevel van eender welke autoriteit. geen enkel bevel van eender welke autoriteit.
Hierdoor kan hij niet uit zijn ambt worden gezet wegens meningen die Hierdoor kan hij niet uit zijn ambt worden gezet wegens meningen die
hij verkondigt of daden die hij stelt in het raam van zijn ambt. hij verkondigt of daden die hij stelt in het raam van zijn ambt.

Art. 12.§ 1. De nodige kredieten voor de werking van de dienst van de

Art. 12.§ 1. De nodige kredieten voor de werking van de dienst van de

ombudsman staan ingeschreven op de uitgavenbegroting. ombudsman staan ingeschreven op de uitgavenbegroting.
De ombudsman legt zijn uitgaven ter controle voor aan het Rekenhof. De ombudsman legt zijn uitgaven ter controle voor aan het Rekenhof.
§ 2. De Raad van de Franse Gemeenschap benoemt en ontslaat, op § 2. De Raad van de Franse Gemeenschap benoemt en ontslaat, op
voordracht van de ombudsman, de personeelsleden die de ombudsman voordracht van de ombudsman, de personeelsleden die de ombudsman
bijstaan in het uitoefenen van zijn taak. De ombudsman heeft de bijstaan in het uitoefenen van zijn taak. De ombudsman heeft de
leiding over zijn personeel. leiding over zijn personeel.
Het statuut en de formatie van het personeel wordt vastgelegd door de Het statuut en de formatie van het personeel wordt vastgelegd door de
Raad van de Franse Gemeenschap op voordracht van de ombudsman. Hij kan Raad van de Franse Gemeenschap op voordracht van de ombudsman. Hij kan
zich laten bijstaan door deskundigen. zich laten bijstaan door deskundigen.

Art. 13.Artikel 458 van het Strafwetboek is van toepassing op de

Art. 13.Artikel 458 van het Strafwetboek is van toepassing op de

ombudsman, op diens personeel en op de deskundigen die hem bijstaan. ombudsman, op diens personeel en op de deskundigen die hem bijstaan.
HOOFDSTUK III. - Aanhangigmaking bij de dienst van de ombudsman HOOFDSTUK III. - Aanhangigmaking bij de dienst van de ombudsman

Art. 14.De ombudsman stelt een huishoudelijk reglement op met daarin

Art. 14.De ombudsman stelt een huishoudelijk reglement op met daarin

de werkingswijzen voor de dienst die hij leidt. Dit reglement moet de werkingswijzen voor de dienst die hij leidt. Dit reglement moet
worden goedgekeurd door de Raad van de Franse Gemeenschap en worden goedgekeurd door de Raad van de Franse Gemeenschap en
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad . gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad .

Art. 15.§ 1. Iedere natuurlijke of rechtspersoon die, in een zaak die

Art. 15.§ 1. Iedere natuurlijke of rechtspersoon die, in een zaak die

hem aanbelangt, van oordeel is dat in een artikel 1 bedoelde hem aanbelangt, van oordeel is dat in een artikel 1 bedoelde
administratieve dienst niet gehandeld heeft overeenkomstig de opdracht administratieve dienst niet gehandeld heeft overeenkomstig de opdracht
van openbare dienstverlening waarvoor deze instaat, kan gratis, van openbare dienstverlening waarvoor deze instaat, kan gratis,
schriftelijk of ter plaatse, een individueel bezwaarschrift indienen schriftelijk of ter plaatse, een individueel bezwaarschrift indienen
bij de ombudsman. bij de ombudsman.
§ 2. Het bezwaarschrift wordt voorafgegaan door de interne § 2. Het bezwaarschrift wordt voorafgegaan door de interne
administratieve beroepen alsook door alle noodzakelijke stappen bij de administratieve beroepen alsook door alle noodzakelijke stappen bij de
betrokken diensten om voldoening te krijgen. betrokken diensten om voldoening te krijgen.
HOOFDSTUK IV. - Onderzoeksprocedure van de bezwaarschriften HOOFDSTUK IV. - Onderzoeksprocedure van de bezwaarschriften

Art. 16.§ 1. Een bezwaarschrift is onontvankelijk als :

Art. 16.§ 1. Een bezwaarschrift is onontvankelijk als :

1° de identiteit van de reclamant ongekend is; 1° de identiteit van de reclamant ongekend is;
2° zij niet valt onder de bevoegdheden van de dienst van de ombudsman 2° zij niet valt onder de bevoegdheden van de dienst van de ombudsman
zoals bedoeld in artikel 3 van dit decreet; zoals bedoeld in artikel 3 van dit decreet;
3° zij handelt over een geschil tussen de administratieve diensten 3° zij handelt over een geschil tussen de administratieve diensten
bedoeld in artikel 1 en hun ambtenaren tijdens actieve dienst; bedoeld in artikel 1 en hun ambtenaren tijdens actieve dienst;
4° de voorziene interne administratieve beroepen niet werden aangewend 4° de voorziene interne administratieve beroepen niet werden aangewend
of wanneer de reclamant duidelijk geen enkele stap heeft ondernomen of wanneer de reclamant duidelijk geen enkele stap heeft ondernomen
bij de administratieve dienst om voldoening te krijgen. bij de administratieve dienst om voldoening te krijgen.
Deze bepaling is evenwel niet van toepassing als het bezwaarschrift Deze bepaling is evenwel niet van toepassing als het bezwaarschrift
gaat over de manier waarop het beroep wordt behandeld; gaat over de manier waarop het beroep wordt behandeld;
5° zij betrekking heeft op feiten waarvan het laatste relevant feit 5° zij betrekking heeft op feiten waarvan het laatste relevant feit
dateert van meer dan een jaar vóór de indiening van het dateert van meer dan een jaar vóór de indiening van het
bezwaarschrift. bezwaarschrift.
Wanneer een administratief of rechterlijk beroep uitgeoefend werd, Wanneer een administratief of rechterlijk beroep uitgeoefend werd,
wordt de duur van deze procedure evenwel niet in aanmerking genomen wordt de duur van deze procedure evenwel niet in aanmerking genomen
voor de toepassing van deze bepaling; voor de toepassing van deze bepaling;
§ 2. De ombudsman kan weigeren om een klacht te behandelen wanneer : § 2. De ombudsman kan weigeren om een klacht te behandelen wanneer :
1° deze duidelijk ongegrond is; 1° deze duidelijk ongegrond is;
2° zij betrekking heeft op feiten waarvoor een strafrechterlijke 2° zij betrekking heeft op feiten waarvoor een strafrechterlijke
procedure lopende is. procedure lopende is.
§ 3. Wanneer een bezwaarschrift betrekking heeft op een § 3. Wanneer een bezwaarschrift betrekking heeft op een
administratieve dienst die een eigen ombudsman heeft, stuurt de administratieve dienst die een eigen ombudsman heeft, stuurt de
ombudsman dit naar laatstgenoemde binnen de maand na de indiening ombudsman dit naar laatstgenoemde binnen de maand na de indiening
ervan. ervan.
§ 4. In de gevallen bedoeld in §§ 1, 2 en 3, stelt de ombudsman, § 4. In de gevallen bedoeld in §§ 1, 2 en 3, stelt de ombudsman,
binnen de termijn bedoeld in vorige paragraaf, de reclamant binnen de termijn bedoeld in vorige paragraaf, de reclamant
schriftelijk in kennis van zijn beslissing om zijn klacht al dan niet schriftelijk in kennis van zijn beslissing om zijn klacht al dan niet
te behandelen. De weigering om een klacht te behandelen wordt met te behandelen. De weigering om een klacht te behandelen wordt met
redenen omkleed. redenen omkleed.
De ombudsman brengt de betrokken administratieve dienst op de hoogte De ombudsman brengt de betrokken administratieve dienst op de hoogte
van de klacht die hij zal onderzoeken. van de klacht die hij zal onderzoeken.

Art. 17.Het onderzoek van een klacht wordt opgeschort wanneer er een

Art. 17.Het onderzoek van een klacht wordt opgeschort wanneer er een

strafrechtelijke procedure loopt. strafrechtelijke procedure loopt.

Art. 18.§ 1. De ombudsman stelt alles in het werk om de standpunten

Art. 18.§ 1. De ombudsman stelt alles in het werk om de standpunten

van de reclamant en van de betrokken diensten in overeenstemming te van de reclamant en van de betrokken diensten in overeenstemming te
brengen. brengen.
§ 2. De ombudsman kan de administratieve diensten die hij verzoeken § 2. De ombudsman kan de administratieve diensten die hij verzoeken
stelt, dwingende termijnen opleggen binnen dewelke deze een antwoord stelt, dwingende termijnen opleggen binnen dewelke deze een antwoord
moeten geven. moeten geven.
§ 3. Wanneer een klacht hem gegrond lijkt, maakt de ombudsman alle § 3. Wanneer een klacht hem gegrond lijkt, maakt de ombudsman alle
aanbevelingen om de hem aangebrachte problemen op te lossen. aanbevelingen om de hem aangebrachte problemen op te lossen.
§ 4. Desgevallend doet de ombudsman voorstellen om de werking van de § 4. Desgevallend doet de ombudsman voorstellen om de werking van de
betrokken administratieve dienst te verbeteren. Hij brengt de betrokken administratieve dienst te verbeteren. Hij brengt de
verantwoordelijke minister hiervan op de hoogte. verantwoordelijke minister hiervan op de hoogte.
§ 5. Wanneer de ombudsman, bij een door hem te behandelen klacht, van § 5. Wanneer de ombudsman, bij een door hem te behandelen klacht, van
oordeel is dat de wets-, decretale of reglementaire bepalingen leiden oordeel is dat de wets-, decretale of reglementaire bepalingen leiden
tot een groot onrecht, kan hij de in opspraak gebrachte tot een groot onrecht, kan hij de in opspraak gebrachte
administratieve dienst iedere oplossing aanbevelen om de situatie van administratieve dienst iedere oplossing aanbevelen om de situatie van
de verzoeker op een billijke wijze te regelen, kan hij de bevoegde de verzoeker op een billijke wijze te regelen, kan hij de bevoegde
overheid voorstellen alle maatregelen te nemen waarvan zij meent dat overheid voorstellen alle maatregelen te nemen waarvan zij meent dat
ze deze kan verhelpen en wijzigingen suggereren die hem opportuun ze deze kan verhelpen en wijzigingen suggereren die hem opportuun
lijken om aan te brengen aan de wet-, decretale en reglementaire lijken om aan te brengen aan de wet-, decretale en reglementaire
teksten. Hij brengt de verantwoordelijke minister hiervan op de teksten. Hij brengt de verantwoordelijke minister hiervan op de
hoogte. hoogte.
§ 6. De ombudsman kan de gegrondheid van een rechterlijke beslissing § 6. De ombudsman kan de gegrondheid van een rechterlijke beslissing
niet in twijfel trekken, maar kan wel aanbevelingen doen aan de in niet in twijfel trekken, maar kan wel aanbevelingen doen aan de in
opspraak gebrachte administratieve dienst. opspraak gebrachte administratieve dienst.
Daarenboven kan hij, bij het niet-uitvoeren van een gerechtelijke Daarenboven kan hij, bij het niet-uitvoeren van een gerechtelijke
uitspraak geveld in kracht van gewijsde, de betrokken administratieve uitspraak geveld in kracht van gewijsde, de betrokken administratieve
dienst gelasten zich hiernaar te richten binnen een door hem gestelde dienst gelasten zich hiernaar te richten binnen een door hem gestelde
termijn. Als dit bevel geen gevolg krijgt, zal het niet uitvoeren van termijn. Als dit bevel geen gevolg krijgt, zal het niet uitvoeren van
de gerechtelijke beslissing worden opgetekend in een bijzonder de gerechtelijke beslissing worden opgetekend in een bijzonder
verslag, opgemaakt onder de voorwaarden gesteld in artikel 21, en verslag, opgemaakt onder de voorwaarden gesteld in artikel 21, en
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad . gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad .
§ 7. De ombudsman wordt op de hoogte gehouden van het vervolg van zijn § 7. De ombudsman wordt op de hoogte gehouden van het vervolg van zijn
tussenkomsten. tussenkomsten.
De administratieve dienst richt een met redenen omkleed antwoord naar De administratieve dienst richt een met redenen omkleed antwoord naar
de ombudsman als deze van oordeel is geen rekening te moeten houden de ombudsman als deze van oordeel is geen rekening te moeten houden
met een aanbeveling die hij gedaan heeft. met een aanbeveling die hij gedaan heeft.
Wanneer geen afdoend antwoord werd gegeven binnen de opgelegde Wanneer geen afdoend antwoord werd gegeven binnen de opgelegde
termijn, kan hij zijn aanbevelingen openbaar maken. De ombudsman termijn, kan hij zijn aanbevelingen openbaar maken. De ombudsman
publiceert, op verzoek van de in opspraak gebrachte administratieve publiceert, op verzoek van de in opspraak gebrachte administratieve
dienst, het antwoord dat hem door deze dienst wordt bezorgd en, dienst, het antwoord dat hem door deze dienst wordt bezorgd en,
desgevallend, de beslissing die vervolgens wordt genomen door de desgevallend, de beslissing die vervolgens wordt genomen door de
ombudsman en dit, onder de voorwaarden gesteld in artikel 21. ombudsman en dit, onder de voorwaarden gesteld in artikel 21.
§ 8. De reclamant wordt regelmatig op de hoogte gehouden van gevolg § 8. De reclamant wordt regelmatig op de hoogte gehouden van gevolg
dat aan zijn klacht wordt gegeven. dat aan zijn klacht wordt gegeven.

Art. 19.§ 1. De ombudsman kan iedere vaststelling ter plekke doen,

Art. 19.§ 1. De ombudsman kan iedere vaststelling ter plekke doen,

alle documenten en inlichtingen die hij nodig acht laten toekomen en alle documenten en inlichtingen die hij nodig acht laten toekomen en
alle betrokkene personen horen. alle betrokkene personen horen.
§ 2. De personeelsleden van de in artikel 1 bedoelde administratieve § 2. De personeelsleden van de in artikel 1 bedoelde administratieve
diensten, die uit hoofde van hun staat of beroep kennis hebben van diensten, die uit hoofde van hun staat of beroep kennis hebben van
informatie die hen wordt toevertrouwd, zijn gehouden aan de informatie die hen wordt toevertrouwd, zijn gehouden aan de
zwijgplicht in het raam van het onderzoek dat wordt gevoerd door de zwijgplicht in het raam van het onderzoek dat wordt gevoerd door de
ombudsman, op schriftelijk verzoek van deze laatste. ombudsman, op schriftelijk verzoek van deze laatste.
§ 3. Teneinde de eerbiediging van de bepalingen inzake de bescherming § 3. Teneinde de eerbiediging van de bepalingen inzake de bescherming
van de private levenssfeer te garanderen, ziet de ombudsman erop toe van de private levenssfeer te garanderen, ziet de ombudsman erop toe
dat geen enkele vermelding, die kan leiden tot de identificatie van dat geen enkele vermelding, die kan leiden tot de identificatie van
personen wiens naam hem aldus werd onthuld, wordt gedaan in de personen wiens naam hem aldus werd onthuld, wordt gedaan in de
documenten die onder zijn gezag worden gepubliceerd. documenten die onder zijn gezag worden gepubliceerd.

Art. 20.Als, bij de uitoefening van zijn ambt, de ombudsman een

Art. 20.Als, bij de uitoefening van zijn ambt, de ombudsman een

overtreding vaststelt, stelt hij de procureur des Konings hiervan in overtreding vaststelt, stelt hij de procureur des Konings hiervan in
kennis, overeenkomstig artikel 29 van het Wetboek voor strafvordering. kennis, overeenkomstig artikel 29 van het Wetboek voor strafvordering.
Als, bij de uitoefening van zijn ambt, hij een ernstige tekortkoming Als, bij de uitoefening van zijn ambt, hij een ernstige tekortkoming
vaststelt, stelt hij de bevoegde administratieve dienst hiervan in vaststelt, stelt hij de bevoegde administratieve dienst hiervan in
kennis. kennis.
HOOFDSTUK V. - Verslag van de ombudsman HOOFDSTUK V. - Verslag van de ombudsman

Art. 21.De ombudsman bezorgt de Raad van de Franse Gemeenschap een

Art. 21.De ombudsman bezorgt de Raad van de Franse Gemeenschap een

jaarverslag van zijn activiteiten. Daarenboven mag hij tussentijdse jaarverslag van zijn activiteiten. Daarenboven mag hij tussentijdse
verslagen opstellen als hij dit nuttig acht. Deze verslagen bevatten verslagen opstellen als hij dit nuttig acht. Deze verslagen bevatten
de aanbevelingen omtrent de te nemen maatregelen die de ombudsman de aanbevelingen omtrent de te nemen maatregelen die de ombudsman
nuttig acht en maken gewag van de eventuele moeilijkheden die hij nuttig acht en maken gewag van de eventuele moeilijkheden die hij
ondervindt bij het uitoefenen van zijn ambt. ondervindt bij het uitoefenen van zijn ambt.
De identiteit van de reclamanten en van de personeelsleden van de De identiteit van de reclamanten en van de personeelsleden van de
administratieve diensten mag er niet in worden vermeld. administratieve diensten mag er niet in worden vermeld.
De verslagen worden openbaar gemaakt door de Raad van de Franse De verslagen worden openbaar gemaakt door de Raad van de Franse
Gemeenschap. Gemeenschap.
HOOFDSTUK VI. - Slotbepaling HOOFDSTUK VI. - Slotbepaling

Art. 22.Dit decreet treedt in werking op de dag dat het in het

Art. 22.Dit decreet treedt in werking op de dag dat het in het

Belgisch Staatsblad verschijnt. Belgisch Staatsblad verschijnt.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
moet verschijnen. moet verschijnen.
Brussel, 20 juni 2002. Brussel, 20 juni 2002.
De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen,
H. HASQUIN H. HASQUIN
De Minister van Cultuur, Begroting, Openbaar Ambt, Jeugdzaken en De Minister van Cultuur, Begroting, Openbaar Ambt, Jeugdzaken en
Sport, Sport,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Kinderwelzijn, De Minister van Kinderwelzijn,
belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de opdrachten toegewezen belast met het Basisonderwijs, de Opvang en de opdrachten toegewezen
aan de « O.N.E. », aan de « O.N.E. »,
J.-M. NOLLET J.-M. NOLLET
De Minister van Secundair en Buitengewoon Onderwijs, De Minister van Secundair en Buitengewoon Onderwijs,
P. HAZETTE P. HAZETTE
De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie en De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie en
Wetenschappelijk Onderzoek, Wetenschappelijk Onderzoek,
Mevr. F. DUPUIS Mevr. F. DUPUIS
De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector, De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector,
R. MILLER R. MILLER
De Minister van Jeugdbijstand en Gezondheid, De Minister van Jeugdbijstand en Gezondheid,
Mevr. N. MARECHAL. Mevr. N. MARECHAL.
_______ _______
Nota Nota
(1) Zitting 2001-2002. (1) Zitting 2001-2002.
Documenten van de Raad. - Ontwerpdecreet, nr. 249-1. - Documenten van de Raad. - Ontwerpdecreet, nr. 249-1. -
Commissieamendementen, nr. 249-2. - Verslag, nr. 249-3. Commissieamendementen, nr. 249-2. - Verslag, nr. 249-3.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 18 juni Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 18 juni
2002. 2002.
^