Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 19/05/2004
← Terug naar "Decreet tot instelling van een erkenningsprocedure voor multimediaproducten met erkende pedagogische inslag "
Decreet tot instelling van een erkenningsprocedure voor multimediaproducten met erkende pedagogische inslag Decreet tot instelling van een erkenningsprocedure voor multimediaproducten met erkende pedagogische inslag
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
19 MEI 2004. - Decreet tot instelling van een erkenningsprocedure voor 19 MEI 2004. - Decreet tot instelling van een erkenningsprocedure voor
multimediaproducten met erkende pedagogische inslag (1) multimediaproducten met erkende pedagogische inslag (1)
Het Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen Het Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen
volgt : volgt :

Artikel 1.In de zin van dit decreet, dient te worden verstaan onder :

Artikel 1.In de zin van dit decreet, dient te worden verstaan onder :

- Strategisch plan : het Strategisch plan inzake integratie van - Strategisch plan : het Strategisch plan inzake integratie van
informatie en communicatietechnologieën in de schoolinrichtingen van informatie en communicatietechnologieën in de schoolinrichtingen van
het verplicht onderwijs en onderwijs voor sociale promotie, het verplicht onderwijs en onderwijs voor sociale promotie,
goedgekeurd door de Regering van de Franse Gemeenschap op 11 juli goedgekeurd door de Regering van de Franse Gemeenschap op 11 juli
2002; 2002;
- Reglement : het reglement op het gebruik en het toezicht, in de zin - Reglement : het reglement op het gebruik en het toezicht, in de zin
van de eenvormige Beneluxwet op de warenmerken; van de eenvormige Beneluxwet op de warenmerken;
- EBW : de eenvormige Beneluxwet op de warenmerken; - EBW : de eenvormige Beneluxwet op de warenmerken;
- Multimediaproduct : elke software- of multimediacreatie, ofwel - Multimediaproduct : elke software- of multimediacreatie, ofwel
specifiek ontworpen om als onderwijsinstrument in de klas gebruikt te specifiek ontworpen om als onderwijsinstrument in de klas gebruikt te
worden, ofwel bedoeld om breder gebruikt te worden in overeenstemming worden, ofwel bedoeld om breder gebruikt te worden in overeenstemming
met de opdrachten van het onderwijssysteem zoals bepaald in het met de opdrachten van het onderwijssysteem zoals bepaald in het
decreet over de opdrachten. decreet over de opdrachten.

Art. 2.De Franse Gemeenschap stelt een erkenningsprocedure in voor

Art. 2.De Franse Gemeenschap stelt een erkenningsprocedure in voor

multimediaproducten met erkende pedagogische inslag. multimediaproducten met erkende pedagogische inslag.
Deze erkenning neemt de vorm in van een collectief merk in de zin van Deze erkenning neemt de vorm in van een collectief merk in de zin van
de EBW. de EBW.

Art. 3.§ 1. De Regering van de Franse Gemeenschap bepaalt een

Art. 3.§ 1. De Regering van de Franse Gemeenschap bepaalt een

reglement op het gebruik en het toezicht, overeenkomstig artikel 22 reglement op het gebruik en het toezicht, overeenkomstig artikel 22
van de EBW, waarbij de erkenningsprocedure toegepast wordt. van de EBW, waarbij de erkenningsprocedure toegepast wordt.
§ 2. Het Reglement bepaalt, inzonderheid : § 2. Het Reglement bepaalt, inzonderheid :
a) de naam van het collectieve merk; a) de naam van het collectieve merk;
b) de producten bedoeld bij de erkenningsprocedure; b) de producten bedoeld bij de erkenningsprocedure;
c) de precieze pedagogische, technische en juridische criteria waaraan c) de precieze pedagogische, technische en juridische criteria waaraan
de producten moeten voldoen om als collectief merk erkend te worden; de producten moeten voldoen om als collectief merk erkend te worden;
d) de procedure voor het bekomen van het collectieve merk; d) de procedure voor het bekomen van het collectieve merk;
e) de controleprocedure voor gebruiksvoorwaarden. e) de controleprocedure voor gebruiksvoorwaarden.
§ 3. De Regering van de Franse Gemeenschap zorgt voor het depot van § 3. De Regering van de Franse Gemeenschap zorgt voor het depot van
het collectieve merk en van het Reglement bij het Beneluxbureau van het collectieve merk en van het Reglement bij het Beneluxbureau van
Den Haag, overeenkomstig artikel 21 van de EBW. Den Haag, overeenkomstig artikel 21 van de EBW.

Art. 4.De Regering stelt een Commissie voor de producten met erkende

Art. 4.De Regering stelt een Commissie voor de producten met erkende

pedagogische inslag in. pedagogische inslag in.
Deze Commissie, bestaande uit maximum twaalf leden, is de Deze Commissie, bestaande uit maximum twaalf leden, is de
bestuursoverheid belast met het vaststellen, rekeninghoudend met de bestuursoverheid belast met het vaststellen, rekeninghoudend met de
criteria bedoeld in het Reglement met toepassing van artikel 3, § 2, criteria bedoeld in het Reglement met toepassing van artikel 3, § 2,
b) en c), van de pedagogische voordelen van de multimediaproducten die b) en c), van de pedagogische voordelen van de multimediaproducten die
hen voorgesteld worden, desgevallend met het toekennen van het hen voorgesteld worden, desgevallend met het toekennen van het
collectieve merk en met het toezicht op de naleving van de collectieve merk en met het toezicht op de naleving van de
gebruiksvoorwaarden in verband met de procedure en de nadere regels gebruiksvoorwaarden in verband met de procedure en de nadere regels
bedoeld bij dit Reglement. bedoeld bij dit Reglement.

Art. 5.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 5.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 19 mei 2004. Brussel, 19 mei 2004.
De Minister-President, belast met de Internationale Betrekkingen, De Minister-President, belast met de Internationale Betrekkingen,
H. HASQUIN H. HASQUIN
De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugdzaken en Sport De Minister van Cultuur, Ambtenarenzaken, Jeugdzaken en Sport
C. DUPONT C. DUPONT
De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, de
Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. », Opvang en de Opdrachten toegewezen aan de « O.N.E. »,
J.-M. NOLLET J.-M. NOLLET
De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs, De Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs,
P. HAZETTE P. HAZETTE
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
M. DAERDEN M. DAERDEN
De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector, De Minister van Kunsten en Letteren en van de Audiovisuele Sector,
O. CHASTEL O. CHASTEL
De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie en De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie en
Wetenschappelijk Onderzoek, Wetenschappelijk Onderzoek,
Mevr. F. DUPUIS Mevr. F. DUPUIS
De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid,
Mevr. N. MARECHAL Mevr. N. MARECHAL
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Zitting 2003 - 2004. (1) Zitting 2003 - 2004.
Stukken van de Raad. - Ontwerp van decreet, nr. 526-1. - Verslag, nr. Stukken van de Raad. - Ontwerp van decreet, nr. 526-1. - Verslag, nr.
526-2. 526-2.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 11 mei Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 11 mei
2004. 2004.
^