Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 19/07/2017
← Terug naar "Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het referentiesysteem "
Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het referentiesysteem Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het referentiesysteem
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
19 JULI 2017. - Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de 19 JULI 2017. - Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de
Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van
de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het
leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en
houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het
referentiesysteem referentiesysteem
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij, Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij,
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van

Artikel 1.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van

22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht
leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie
en burgerzin wordt bekrachtigd, overeenkomstig artikel 60ter, § 1, en burgerzin wordt bekrachtigd, overeenkomstig artikel 60ter, § 1,
tweede lid van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken tweede lid van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken
bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de
structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 2.Elke inrichtende macht die een door de Franse Gemeenschap

Art. 2.Elke inrichtende macht die een door de Franse Gemeenschap

gesubsidieerd onderwijs organiseert kan een aanvraag om afwijking gesubsidieerd onderwijs organiseert kan een aanvraag om afwijking
indienen van de leerwijzen beschreven in de eindtermen voor de eerste indienen van de leerwijzen beschreven in de eindtermen voor de eerste
acht leerjaren van het leerplichtonderwijs bekrachtigd bij artikel 1, acht leerjaren van het leerplichtonderwijs bekrachtigd bij artikel 1,
op de voorwaarden en volgens de procedure bepaald in de volgende op de voorwaarden en volgens de procedure bepaald in de volgende
artikelen. artikelen.

Art. 3.Geen afwijking kan als gevolg hebben dat de coherentie van het

Art. 3.Geen afwijking kan als gevolg hebben dat de coherentie van het

onderwijssysteem in het gedrang zou worden gebracht, zoals het onderwijssysteem in het gedrang zou worden gebracht, zoals het
voortkomt uit de toepassing van de grondwettelijke beginselen inzake voortkomt uit de toepassing van de grondwettelijke beginselen inzake
onderwijs. onderwijs.
Namelijk, kan ze niet tot gevolg hebben dat de kwaliteit van het Namelijk, kan ze niet tot gevolg hebben dat de kwaliteit van het
onderwijs, de basisinhoud of de gelijkwaardigheid van diploma's en onderwijs, de basisinhoud of de gelijkwaardigheid van diploma's en
getuigschriften in het gedrang zouden worden gebracht of nog verder getuigschriften in het gedrang zouden worden gebracht of nog verder
dat de vrijheid van de ouderen hun kind van school gedurende het dat de vrijheid van de ouderen hun kind van school gedurende het
volgende schooljaar te laten veranderen beperkt zou worden. volgende schooljaar te laten veranderen beperkt zou worden.
Geen afwijking kan aan een inrichtende macht worden toegekend waarvan Geen afwijking kan aan een inrichtende macht worden toegekend waarvan
het project niet ertoe zou strekken de rechten en vrijheden opgenomen het project niet ertoe zou strekken de rechten en vrijheden opgenomen
in de Grondwet, het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten in de Grondwet, het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten
van de mens en de fundamentele vrijheden alsook het Verdrag inzake de van de mens en de fundamentele vrijheden alsook het Verdrag inzake de
rechten van het kind, te waarborgen. rechten van het kind, te waarborgen.

Art. 4.§ 1. In de aanvraag om afwijking, moet de inrichtende macht :

Art. 4.§ 1. In de aanvraag om afwijking, moet de inrichtende macht :

1° de leerwijzen vermelden beschreven in de eindtermen voor de eerste 1° de leerwijzen vermelden beschreven in de eindtermen voor de eerste
acht leerjaren van het leerplichtonderwijs waarvan ze acht dat de acht leerjaren van het leerplichtonderwijs waarvan ze acht dat de
definitie te dwingend is om voldoend vrijheid te laten om haar eigen definitie te dwingend is om voldoend vrijheid te laten om haar eigen
pedagogische project te verwezenlijken, waarbij ze met redenen pedagogische project te verwezenlijken, waarbij ze met redenen
omkleedt waarom elke leerwijze deze verwezenlijking beperkt; omkleedt waarom elke leerwijze deze verwezenlijking beperkt;
2° de alternatieve leerwijzen die ze wenst te gebruiken, beschrijven; 2° de alternatieve leerwijzen die ze wenst te gebruiken, beschrijven;
3° de redenen vermelden waarom de verwisseling die ze wenst te maken 3° de redenen vermelden waarom de verwisseling die ze wenst te maken
inzake leerwijzen ertoe bijdraagt om de voorwaarden bepaald bij inzake leerwijzen ertoe bijdraagt om de voorwaarden bepaald bij
artikel 3 in acht te nemen. artikel 3 in acht te nemen.
§ 2. De aanvraag om afwijking stipuleert de exacte referenties van de § 2. De aanvraag om afwijking stipuleert de exacte referenties van de
afschaffingen en de invoegingen die aangevraagd worden. Bij de afschaffingen en de invoegingen die aangevraagd worden. Bij de
aanvraag voegt ze een afschrift van het pedagogische project. aanvraag voegt ze een afschrift van het pedagogische project.
Op straffe van onontvankelijkheid, worden de aanvraag om afwijking en Op straffe van onontvankelijkheid, worden de aanvraag om afwijking en
de bijlagen erbij bij ter post aangetekende brief bij de Regering de bijlagen erbij bij ter post aangetekende brief bij de Regering
ingediend, ten laatste tien maanden vóór het begin van het schooljaar ingediend, ten laatste tien maanden vóór het begin van het schooljaar
vanaf hetwelk de wijziging in werking moet treden. vanaf hetwelk de wijziging in werking moet treden.

Art. 5.§ 1. De commissie bedoeld bij artikel 12 van het decreet van

Art. 5.§ 1. De commissie bedoeld bij artikel 12 van het decreet van

19 juli 2001 ter bekrachtiging van de eindtermen voor de eerste acht 19 juli 2001 ter bekrachtiging van de eindtermen voor de eerste acht
leerjaren van het leerplichtonderwijs bedoeld bij artikel 16 van het leerjaren van het leerplichtonderwijs bedoeld bij artikel 16 van het
decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het
basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren
organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren wordt belast met organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren wordt belast met
het uitbrengen van een advies aan de Regering over de aanvragen om het uitbrengen van een advies aan de Regering over de aanvragen om
afwijking. afwijking.
§ 2. Zodra de aanvraag om afwijking ontvangen wordt, zendt de Regering § 2. Zodra de aanvraag om afwijking ontvangen wordt, zendt de Regering
deze, samen met de bijlagen, aan de commissie toe. deze, samen met de bijlagen, aan de commissie toe.
Binnen een termijn van twee maanden, die niet tijdens de maanden juli Binnen een termijn van twee maanden, die niet tijdens de maanden juli
en augustus loopt, stuurt de Commissie een met redenen omkleed advies en augustus loopt, stuurt de Commissie een met redenen omkleed advies
aan de Regering toe over : aan de Regering toe over :
1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen 1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen
rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project
van de inrichtende macht; van de inrichtende macht;
2° de inachtneming van artikel 3. 2° de inachtneming van artikel 3.
De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken
inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende
macht beschikt over een termijn van één maand vanaf de ontvangst van macht beschikt over een termijn van één maand vanaf de ontvangst van
het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten
gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar
op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure
voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige
op- en aanmerkingen. op- en aanmerkingen.

Art. 6.Op het einde van de procedure bedoeld bij artikel 5, treft de

Art. 6.Op het einde van de procedure bedoeld bij artikel 5, treft de

Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om
afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt, afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt,
legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter
bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde
decreet van 24 juli 1997. decreet van 24 juli 1997.
Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de
programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet
van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze
commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de
verkregen afwijkingen. verkregen afwijkingen.

Art. 7.§ 1. Bij wijze van overgangsmaatregel, voor het schooljaar

Art. 7.§ 1. Bij wijze van overgangsmaatregel, voor het schooljaar

2017 - 2018, wordt de aanvraag om afwijking bedoeld bij artikel 4, per 2017 - 2018, wordt de aanvraag om afwijking bedoeld bij artikel 4, per
aangetekende brief bij de Regering ingediend, tegen 22 september 2017 aangetekende brief bij de Regering ingediend, tegen 22 september 2017
ten laatste. ten laatste.
De commissie bedoeld bij artikel 5 wordt belast met het uitbrengen aan De commissie bedoeld bij artikel 5 wordt belast met het uitbrengen aan
de Regering, voor 31 oktober 2017 ten laatste, van een met redenen de Regering, voor 31 oktober 2017 ten laatste, van een met redenen
omkleed advies over : omkleed advies over :
1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen 1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen
rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project
van de inrichtende macht; van de inrichtende macht;
2° de inachtneming van artikel 3. 2° de inachtneming van artikel 3.
De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken
inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende
macht beschikt over een termijn van tien werkdagen vanaf de ontvangst macht beschikt over een termijn van tien werkdagen vanaf de ontvangst
van het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten van het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten
gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar
op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure
voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige
op- en aanmerkingen. op- en aanmerkingen.
§ 2. Op het einde van de procedure bedoeld bij paragraaf 1, treft de § 2. Op het einde van de procedure bedoeld bij paragraaf 1, treft de
Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om
afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt, afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt,
legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter
bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde
decreet van 24 juli 1997. decreet van 24 juli 1997.
Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de
programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet
van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze
commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de
verkregen afwijkingen. verkregen afwijkingen.
§ 3. Zolang de Regering haar met redenen omklede advies over de § 3. Zolang de Regering haar met redenen omklede advies over de
aanvraag om afwijking niet heeft uitgebracht, wordt de Inrichtende aanvraag om afwijking niet heeft uitgebracht, wordt de Inrichtende
macht ertoe gehouden de leerwijzen beschreven in het referentiesysteem macht ertoe gehouden de leerwijzen beschreven in het referentiesysteem
toe te passen. toe te passen.

Art. 8.Dit decreet treedt in werking voor het schooljaar 2017 - 2018

Art. 8.Dit decreet treedt in werking voor het schooljaar 2017 - 2018

met uitzondering van artikel 1 dat uitwerking heeft met ingang van 1 met uitzondering van artikel 1 dat uitwerking heeft met ingang van 1
oktober 2016. oktober 2016.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 19 juli 2017. Brussel, 19 juli 2017.
De Minister-President, De Minister-President,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind, De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind,
Mme A. GREOLI Mme A. GREOLI
De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en
Wetenschappelijk Onderzoek, Wetenschappelijk Onderzoek,
J.-CL. MARCOURT J.-CL. MARCOURT
De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en
Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse
Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest,
R. MADRANE R. MADRANE
De Minister van Onderwijs, De Minister van Onderwijs,
M.-M. SCHYNS M.-M. SCHYNS
De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve
Vereenvoudiging, Vereenvoudiging,
A. FLAHAUT A. FLAHAUT
De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten
en Gelijke Kansen, en Gelijke Kansen,
I. SIMONIS I. SIMONIS
_______ _______
Nota Nota
Zitting 2016-2017 Zitting 2016-2017
Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 492-1. - Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 492-1. -
Commissieamendementen, nr. 492-2. - Verslag, nr. 492-3. Commissieamendementen, nr. 492-2. - Verslag, nr. 492-3.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 18 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 18
juli 2017. juli 2017.
^