Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het referentiesysteem | Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het referentiesysteem |
---|---|
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP |
19 JULI 2017. - Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de | 19 JULI 2017. - Decreet houdende bekrachtiging van het besluit van de |
Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van | Regering van de Franse Gemeenschap van 22 maart 2017 tot bepaling van |
de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het | de eindtermen voor de eerste acht leerjaren van het |
leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en | leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie en burgerzin en |
houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het | houdende bepaling van een procedure tot afwijking van het |
referentiesysteem | referentiesysteem |
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij, | Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij, |
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : | Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : |
Artikel 1.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van |
Artikel 1.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van |
22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht | 22 maart 2017 tot bepaling van de eindtermen voor de eerste acht |
leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie | leerjaren van het leerplichtonderwijs voor de opvoeding tot filosofie |
en burgerzin wordt bekrachtigd, overeenkomstig artikel 60ter, § 1, | en burgerzin wordt bekrachtigd, overeenkomstig artikel 60ter, § 1, |
tweede lid van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken | tweede lid van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken |
bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de | bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de |
structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. | structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. |
Art. 2.Elke inrichtende macht die een door de Franse Gemeenschap |
Art. 2.Elke inrichtende macht die een door de Franse Gemeenschap |
gesubsidieerd onderwijs organiseert kan een aanvraag om afwijking | gesubsidieerd onderwijs organiseert kan een aanvraag om afwijking |
indienen van de leerwijzen beschreven in de eindtermen voor de eerste | indienen van de leerwijzen beschreven in de eindtermen voor de eerste |
acht leerjaren van het leerplichtonderwijs bekrachtigd bij artikel 1, | acht leerjaren van het leerplichtonderwijs bekrachtigd bij artikel 1, |
op de voorwaarden en volgens de procedure bepaald in de volgende | op de voorwaarden en volgens de procedure bepaald in de volgende |
artikelen. | artikelen. |
Art. 3.Geen afwijking kan als gevolg hebben dat de coherentie van het |
Art. 3.Geen afwijking kan als gevolg hebben dat de coherentie van het |
onderwijssysteem in het gedrang zou worden gebracht, zoals het | onderwijssysteem in het gedrang zou worden gebracht, zoals het |
voortkomt uit de toepassing van de grondwettelijke beginselen inzake | voortkomt uit de toepassing van de grondwettelijke beginselen inzake |
onderwijs. | onderwijs. |
Namelijk, kan ze niet tot gevolg hebben dat de kwaliteit van het | Namelijk, kan ze niet tot gevolg hebben dat de kwaliteit van het |
onderwijs, de basisinhoud of de gelijkwaardigheid van diploma's en | onderwijs, de basisinhoud of de gelijkwaardigheid van diploma's en |
getuigschriften in het gedrang zouden worden gebracht of nog verder | getuigschriften in het gedrang zouden worden gebracht of nog verder |
dat de vrijheid van de ouderen hun kind van school gedurende het | dat de vrijheid van de ouderen hun kind van school gedurende het |
volgende schooljaar te laten veranderen beperkt zou worden. | volgende schooljaar te laten veranderen beperkt zou worden. |
Geen afwijking kan aan een inrichtende macht worden toegekend waarvan | Geen afwijking kan aan een inrichtende macht worden toegekend waarvan |
het project niet ertoe zou strekken de rechten en vrijheden opgenomen | het project niet ertoe zou strekken de rechten en vrijheden opgenomen |
in de Grondwet, het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten | in de Grondwet, het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten |
van de mens en de fundamentele vrijheden alsook het Verdrag inzake de | van de mens en de fundamentele vrijheden alsook het Verdrag inzake de |
rechten van het kind, te waarborgen. | rechten van het kind, te waarborgen. |
Art. 4.§ 1. In de aanvraag om afwijking, moet de inrichtende macht : |
Art. 4.§ 1. In de aanvraag om afwijking, moet de inrichtende macht : |
1° de leerwijzen vermelden beschreven in de eindtermen voor de eerste | 1° de leerwijzen vermelden beschreven in de eindtermen voor de eerste |
acht leerjaren van het leerplichtonderwijs waarvan ze acht dat de | acht leerjaren van het leerplichtonderwijs waarvan ze acht dat de |
definitie te dwingend is om voldoend vrijheid te laten om haar eigen | definitie te dwingend is om voldoend vrijheid te laten om haar eigen |
pedagogische project te verwezenlijken, waarbij ze met redenen | pedagogische project te verwezenlijken, waarbij ze met redenen |
omkleedt waarom elke leerwijze deze verwezenlijking beperkt; | omkleedt waarom elke leerwijze deze verwezenlijking beperkt; |
2° de alternatieve leerwijzen die ze wenst te gebruiken, beschrijven; | 2° de alternatieve leerwijzen die ze wenst te gebruiken, beschrijven; |
3° de redenen vermelden waarom de verwisseling die ze wenst te maken | 3° de redenen vermelden waarom de verwisseling die ze wenst te maken |
inzake leerwijzen ertoe bijdraagt om de voorwaarden bepaald bij | inzake leerwijzen ertoe bijdraagt om de voorwaarden bepaald bij |
artikel 3 in acht te nemen. | artikel 3 in acht te nemen. |
§ 2. De aanvraag om afwijking stipuleert de exacte referenties van de | § 2. De aanvraag om afwijking stipuleert de exacte referenties van de |
afschaffingen en de invoegingen die aangevraagd worden. Bij de | afschaffingen en de invoegingen die aangevraagd worden. Bij de |
aanvraag voegt ze een afschrift van het pedagogische project. | aanvraag voegt ze een afschrift van het pedagogische project. |
Op straffe van onontvankelijkheid, worden de aanvraag om afwijking en | Op straffe van onontvankelijkheid, worden de aanvraag om afwijking en |
de bijlagen erbij bij ter post aangetekende brief bij de Regering | de bijlagen erbij bij ter post aangetekende brief bij de Regering |
ingediend, ten laatste tien maanden vóór het begin van het schooljaar | ingediend, ten laatste tien maanden vóór het begin van het schooljaar |
vanaf hetwelk de wijziging in werking moet treden. | vanaf hetwelk de wijziging in werking moet treden. |
Art. 5.§ 1. De commissie bedoeld bij artikel 12 van het decreet van |
Art. 5.§ 1. De commissie bedoeld bij artikel 12 van het decreet van |
19 juli 2001 ter bekrachtiging van de eindtermen voor de eerste acht | 19 juli 2001 ter bekrachtiging van de eindtermen voor de eerste acht |
leerjaren van het leerplichtonderwijs bedoeld bij artikel 16 van het | leerjaren van het leerplichtonderwijs bedoeld bij artikel 16 van het |
decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het | decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het |
basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren | basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren |
organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren wordt belast met | organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren wordt belast met |
het uitbrengen van een advies aan de Regering over de aanvragen om | het uitbrengen van een advies aan de Regering over de aanvragen om |
afwijking. | afwijking. |
§ 2. Zodra de aanvraag om afwijking ontvangen wordt, zendt de Regering | § 2. Zodra de aanvraag om afwijking ontvangen wordt, zendt de Regering |
deze, samen met de bijlagen, aan de commissie toe. | deze, samen met de bijlagen, aan de commissie toe. |
Binnen een termijn van twee maanden, die niet tijdens de maanden juli | Binnen een termijn van twee maanden, die niet tijdens de maanden juli |
en augustus loopt, stuurt de Commissie een met redenen omkleed advies | en augustus loopt, stuurt de Commissie een met redenen omkleed advies |
aan de Regering toe over : | aan de Regering toe over : |
1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen | 1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen |
rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project | rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project |
van de inrichtende macht; | van de inrichtende macht; |
2° de inachtneming van artikel 3. | 2° de inachtneming van artikel 3. |
De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken | De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken |
inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende | inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende |
macht beschikt over een termijn van één maand vanaf de ontvangst van | macht beschikt over een termijn van één maand vanaf de ontvangst van |
het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten | het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten |
gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar | gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar |
op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure | op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure |
voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige | voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige |
op- en aanmerkingen. | op- en aanmerkingen. |
Art. 6.Op het einde van de procedure bedoeld bij artikel 5, treft de |
Art. 6.Op het einde van de procedure bedoeld bij artikel 5, treft de |
Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om | Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om |
afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt, | afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt, |
legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter | legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter |
bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde | bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde |
decreet van 24 juli 1997. | decreet van 24 juli 1997. |
Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de | Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de |
programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet | programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet |
van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze | van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze |
commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de | commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de |
verkregen afwijkingen. | verkregen afwijkingen. |
Art. 7.§ 1. Bij wijze van overgangsmaatregel, voor het schooljaar |
Art. 7.§ 1. Bij wijze van overgangsmaatregel, voor het schooljaar |
2017 - 2018, wordt de aanvraag om afwijking bedoeld bij artikel 4, per | 2017 - 2018, wordt de aanvraag om afwijking bedoeld bij artikel 4, per |
aangetekende brief bij de Regering ingediend, tegen 22 september 2017 | aangetekende brief bij de Regering ingediend, tegen 22 september 2017 |
ten laatste. | ten laatste. |
De commissie bedoeld bij artikel 5 wordt belast met het uitbrengen aan | De commissie bedoeld bij artikel 5 wordt belast met het uitbrengen aan |
de Regering, voor 31 oktober 2017 ten laatste, van een met redenen | de Regering, voor 31 oktober 2017 ten laatste, van een met redenen |
omkleed advies over : | omkleed advies over : |
1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen | 1° het noodzakelijke karakter van de vervanging van leerwijzen |
rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project | rekening houdend met de verwezenlijking van het pedagogische project |
van de inrichtende macht; | van de inrichtende macht; |
2° de inachtneming van artikel 3. | 2° de inachtneming van artikel 3. |
De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken | De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken |
inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende | inrichtende macht per ter post aangetekende brief. De inrichtende |
macht beschikt over een termijn van tien werkdagen vanaf de ontvangst | macht beschikt over een termijn van tien werkdagen vanaf de ontvangst |
van het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten | van het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten |
gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar | gelden. Wanneer de inrichtende macht binnen de vereiste termijnen haar |
op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure | op- en aanmerkingen niet heeft laten kennen, wordt de procedure |
voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige | voortgezet zonder dat er rekening zou worden gehouden met laattijdige |
op- en aanmerkingen. | op- en aanmerkingen. |
§ 2. Op het einde van de procedure bedoeld bij paragraaf 1, treft de | § 2. Op het einde van de procedure bedoeld bij paragraaf 1, treft de |
Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om | Regering een met redenen omklede beslissing omtrent de aanvraag om |
afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt, | afwijking. Indien deze, geheel of gedeeltelijk, goedgekeurd wordt, |
legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter | legt de Regering het Parlement de toegekende afwijking ter |
bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde | bekrachtiging voor, overeenkomstig artikel 60ter van het voornoemde |
decreet van 24 juli 1997. | decreet van 24 juli 1997. |
Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de | Indien de afwijking bekrachtigd wordt, wordt ze aan de |
programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet | programmacommissie bedoeld bij artikel 17 van het voornoemde decreet |
van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze | van 24 juli 1997 medegedeeld en zendt de inrichtende macht aan deze |
commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de | commissie het programma dat ze wenst toe te passen in functie van de |
verkregen afwijkingen. | verkregen afwijkingen. |
§ 3. Zolang de Regering haar met redenen omklede advies over de | § 3. Zolang de Regering haar met redenen omklede advies over de |
aanvraag om afwijking niet heeft uitgebracht, wordt de Inrichtende | aanvraag om afwijking niet heeft uitgebracht, wordt de Inrichtende |
macht ertoe gehouden de leerwijzen beschreven in het referentiesysteem | macht ertoe gehouden de leerwijzen beschreven in het referentiesysteem |
toe te passen. | toe te passen. |
Art. 8.Dit decreet treedt in werking voor het schooljaar 2017 - 2018 |
Art. 8.Dit decreet treedt in werking voor het schooljaar 2017 - 2018 |
met uitzondering van artikel 1 dat uitwerking heeft met ingang van 1 | met uitzondering van artikel 1 dat uitwerking heeft met ingang van 1 |
oktober 2016. | oktober 2016. |
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 19 juli 2017. | Brussel, 19 juli 2017. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind, | De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind, |
Mme A. GREOLI | Mme A. GREOLI |
De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en | De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en |
Wetenschappelijk Onderzoek, | Wetenschappelijk Onderzoek, |
J.-CL. MARCOURT | J.-CL. MARCOURT |
De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en | De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en |
Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse | Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse |
Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, | Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, |
R. MADRANE | R. MADRANE |
De Minister van Onderwijs, | De Minister van Onderwijs, |
M.-M. SCHYNS | M.-M. SCHYNS |
De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve | De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve |
Vereenvoudiging, | Vereenvoudiging, |
A. FLAHAUT | A. FLAHAUT |
De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten | De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten |
en Gelijke Kansen, | en Gelijke Kansen, |
I. SIMONIS | I. SIMONIS |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
Zitting 2016-2017 | Zitting 2016-2017 |
Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 492-1. - | Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 492-1. - |
Commissieamendementen, nr. 492-2. - Verslag, nr. 492-3. | Commissieamendementen, nr. 492-2. - Verslag, nr. 492-3. |
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 18 | Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 18 |
juli 2017. | juli 2017. |