Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 17/10/2013
← Terug naar "Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra "
Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen 17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen
betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs,
het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1) het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij,
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het
gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het
gewoon secundair onderwijs gewoon secundair onderwijs

Artikel 1.Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende

Artikel 1.Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende

de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair
onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden : onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden :
" - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel " - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel
van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl
gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs
en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten. en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten.
- "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit - "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit
van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal
is.". is.".

Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf

Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf

aangevuld, luidend als volgt : aangevuld, luidend als volgt :
" § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen " § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen
Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende
leerlingen : leerlingen :
1° de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per 1° de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per
week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs
en het dovencultuuronderwijs; en het dovencultuuronderwijs;
2° aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar 2° aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar
rata van 2 lestijden per week. rata van 2 lestijden per week.

Art. 3.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°,

Art. 3.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°,

luidend als volgt : luidend als volgt :
"9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2 "9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2
lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.". lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.".

Art. 4.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV

Art. 4.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV

ingevoegd, luidend als volgt : ingevoegd, luidend als volgt :
"Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het "Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het
schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal". schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal".

Art. 5.In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe

Art. 5.In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe

hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt : hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt :
"

Artikel 12bis.§ 1. In het onderwijs ingericht door de Franse

"

Artikel 12bis.§ 1. In het onderwijs ingericht door de Franse

Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te
hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het
basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het
geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van
tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten.
In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht
ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel
van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het
kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De
aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het
resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie
voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd
officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan, officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan,
de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de
syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse
Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs. Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs.
Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die
onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen
moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur
verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met
dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door
leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld
bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april
1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het
bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel,
van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van
het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager,
buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en
niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede
van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt
worden. worden.
Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen
Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het
inrichtingsproject geïntegreerd. inrichtingsproject geïntegreerd.
§ 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige § 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige
klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke
eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs
in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische
continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige
klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de
inrichting. inrichting.
In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling
toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het
gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende
jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of
tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de
noodzakelijke competenties beheerst. noodzakelijke competenties beheerst.
Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige
klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief
vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde
van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling
die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten
gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van
dezelfde inrichting.". dezelfde inrichting.".

Art. 6.In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV,

Art. 6.In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV,

wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt : wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt :
"

Artikel 12ter.- In het secundair onderwijs wordt voor het

"

Artikel 12ter.- In het secundair onderwijs wordt voor het

gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door
leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd. leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd.
De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een
arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor
dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.".

Art. 7.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het

Art. 7.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het

secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met
een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt : een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt :
"Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per "Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per
schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die
tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij
artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie
van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op
basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op
1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend : 1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend :
a) 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij a) 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij
een tweetalige klas Frans-gebarentaal; een tweetalige klas Frans-gebarentaal;
b) 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden b) 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden
voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur. voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur.
De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking
voor de werving in vast verband van de personeelsleden.". voor de werving in vast verband van de personeelsleden.".
HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3 HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3
maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Art. 8.Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende

Art. 8.Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende

organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt
aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt
: :
"27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of "27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of
resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs
en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en
vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of
persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd
onderwijs waaronder ze ressorteren, een resocialisatie- of onderwijs waaronder ze ressorteren, een resocialisatie- of
herstructurende structuur aanbiedt waardoor een wederinschakeling in herstructurende structuur aanbiedt waardoor een wederinschakeling in
een leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. een leerstructuur mogelijk wordt gemaakt.
28° leerlingen die een SSAS klas volgen : leerlingen die aan 28° leerlingen die een SSAS klas volgen : leerlingen die aan
structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden voor structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden voor
wie alle orthopedagogische, maatschappelijke en/of paramedische wie alle orthopedagogische, maatschappelijke en/of paramedische
middelen, die eigen zijn aan elk type onderwijs, ingesteld werden, en middelen, die eigen zijn aan elk type onderwijs, ingesteld werden, en
ontoereikend bleken. Deze leerlingen worden momenteel opgenomen om ze ontoereikend bleken. Deze leerlingen worden momenteel opgenomen om ze
toe te laten het nodige evenwicht opnieuw te vinden om een persoonlijk toe te laten het nodige evenwicht opnieuw te vinden om een persoonlijk
project te bepalen en hun toe te laten een wederinschakeling in een project te bepalen en hun toe te laten een wederinschakeling in een
leerstructuur te bewerkstelligen. leerstructuur te bewerkstelligen.
29° zone : de Regering bepaalt de zones die ingericht worden op het 29° zone : de Regering bepaalt de zones die ingericht worden op het
niveau van het beheer van het gespecialiseerd onderwijs en van zijn niveau van het beheer van het gespecialiseerd onderwijs en van zijn
personeelsleden alsook de geografische entiteiten waaruit ze bestaan. personeelsleden alsook de geografische entiteiten waaruit ze bestaan.
30° individueel overgangsplan (P.I.T.) : het individueel 30° individueel overgangsplan (P.I.T.) : het individueel
overgangsplan, geïntegreerd in het individueel leerplan (P.I.A.) is overgangsplan, geïntegreerd in het individueel leerplan (P.I.A.) is
een denkaanpak die ernaar streeft, vanaf de inschrijving voor het een denkaanpak die ernaar streeft, vanaf de inschrijving voor het
gespecialiseerd secundair onderwijs, de nodige banden tussen de gespecialiseerd secundair onderwijs, de nodige banden tussen de
verscheidene partners te leggen met als doel het opbouwen en verscheidene partners te leggen met als doel het opbouwen en
behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. behartigen van het continuüm school-leven als volwassene.
31° instelling belast met de begeleiding : psycho-medisch-sociaal 31° instelling belast met de begeleiding : psycho-medisch-sociaal
centrum belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs of in centrum belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs of in
integratietoestanden, psycho-medisch-sociaal centrum belast met een integratietoestanden, psycho-medisch-sociaal centrum belast met een
inrichting voor gewoon onderwijs en psycho-medisch-sociaal centrum inrichting voor gewoon onderwijs en psycho-medisch-sociaal centrum
belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs.". belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs.".

Art. 9.In artikel 12, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet,

Art. 9.In artikel 12, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet,

gewijzigd bij de decreten van 5 februari 2009, 1 februari 2012 en 12 gewijzigd bij de decreten van 5 februari 2009, 1 februari 2012 en 12
juli 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht : juli 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° ) de tweede zin wordt vervangen door de volgende zin "De Regering 1° ) de tweede zin wordt vervangen door de volgende zin "De Regering
bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol, alsook bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol, alsook
de communicatieregels"; de communicatieregels";
2° ) bij 1° worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal 2° ) bij 1° worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal
centrum" vervangen door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum" vervangen door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal
centrum belast met een inrichting voor gewoon onderwijs"; centrum belast met een inrichting voor gewoon onderwijs";
3° ) bij 3°, a), worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal 3° ) bij 3°, a), worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal
centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie" vervangen centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie" vervangen
door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum belast met door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum belast met
een inrichting voor gewoon onderwijs.". een inrichting voor gewoon onderwijs.".

Art. 10.Artikel 13, § 2, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :

Art. 10.Artikel 13, § 2, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :

De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed
advies van de klassenraad en van de instelling belast met de advies van de klassenraad en van de instelling belast met de
begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met
redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de
instelling voor begeleiding". instelling voor begeleiding".

Art. 11.Artikel 14, § 3, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :

Art. 11.Artikel 14, § 3, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :

De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed
advies van de klassenraad en van de instelling belast met de advies van de klassenraad en van de instelling belast met de
begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met
redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de
instelling voor begeleiding". instelling voor begeleiding".

Art. 12.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt met een artikel

Art. 12.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt met een artikel

15ter aangevuld, luidend als volgt : 15ter aangevuld, luidend als volgt :
"

Artikel 15ter.De Regering kan een jaarlijkse afwijking toestaan aan

"

Artikel 15ter.De Regering kan een jaarlijkse afwijking toestaan aan

een school voor basisonderwijs of gespecialiseerd secundair onderwijs een school voor basisonderwijs of gespecialiseerd secundair onderwijs
die aanvaardt een leerling in te schrijven die onder een ander type die aanvaardt een leerling in te schrijven die onder een ander type
gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht, gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht,
en dit krachtens een uitzonderlijke toestand enkel gemotiveerd door en dit krachtens een uitzonderlijke toestand enkel gemotiveerd door
een gebrek aan aanbod van gespecialiseerd onderwijs dat elke een gebrek aan aanbod van gespecialiseerd onderwijs dat elke
mogelijkheid tot studie belet en na gunstig advies van de Algemene mogelijkheid tot studie belet en na gunstig advies van de Algemene
overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs. overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.
De gespecialiseerde school die aanvaardt deze leerling in te De gespecialiseerde school die aanvaardt deze leerling in te
schrijven, geniet voor de betrokken leerling, voor het lopende schrijven, geniet voor de betrokken leerling, voor het lopende
schooljaar, een subsidie- en dotatiecijfer en de begeleidingsperiodes schooljaar, een subsidie- en dotatiecijfer en de begeleidingsperiodes
voortgebracht door het kencijfer met betrekking tot het type onderwijs voortgebracht door het kencijfer met betrekking tot het type onderwijs
vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.". vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.".
Gedurende de afwijkingsperiode wordt de leerling geacht regelmatig Gedurende de afwijkingsperiode wordt de leerling geacht regelmatig
ingeschreven te zijn. ingeschreven te zijn.

Art. 13.In hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4bis

Art. 13.In hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4bis

ingevoegd, luidend als volgt : ingevoegd, luidend als volgt :
"Afdeling 4bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de "Afdeling 4bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de
steun aan de socialisatie of resocialisatie)". steun aan de socialisatie of resocialisatie)".

Art. 14.In afdeling 4bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk IV

Art. 14.In afdeling 4bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk IV

van hetzelfde decreet wordt een artikel 26bis ingevoegd, luidend als van hetzelfde decreet wordt een artikel 26bis ingevoegd, luidend als
volgt : volgt :
"

Artikel 26bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke

"

Artikel 26bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke

inrichting voor lager onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de types inrichting voor lager onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de types
gespecialiseerd onderwijs in te richten voor de betrokken leerlingen; gespecialiseerd onderwijs in te richten voor de betrokken leerlingen;
deze klassen kunnen afwijken van de verplichtingen die opgelegd worden deze klassen kunnen afwijken van de verplichtingen die opgelegd worden
inzake organisatie van de lessen lichamelijke opvoeding, handarbeid, inzake organisatie van de lessen lichamelijke opvoeding, handarbeid,
samenstelling van de lesroosters en aanwijzing van de leerkrachten op samenstelling van de lesroosters en aanwijzing van de leerkrachten op
het niveau van de lessen van het lesrooster. het niveau van de lessen van het lesrooster.
§ 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht,
wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere
regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie daarna regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie daarna
bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de
inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking
gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering.
Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd :
1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling mogelijk 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling mogelijk
wordt gemaakt en het opstellen van een persoonlijk project voor de wordt gemaakt en het opstellen van een persoonlijk project voor de
jongere; jongere;
2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de
leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. leerstructuur mogelijk wordt gemaakt.
Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden
behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS
klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de
leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode.
De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van
zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een
leerstructuur. leerstructuur.
§ 3. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, de § 3. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, de
precieze beschrijving als dan niet wijziging van het SSAS specifieke precieze beschrijving als dan niet wijziging van het SSAS specifieke
pedagogische project, het met redenen omkleed beslissen over de pedagogische project, het met redenen omkleed beslissen over de
terugkeer van de leerling naar een leerstructuur. terugkeer van de leerling naar een leerstructuur.
Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel,
het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het
hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie en hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie en
de opvoeding van een SSAS klas en die ervoor verantwoordelijk zijn. de opvoeding van een SSAS klas en die ervoor verantwoordelijk zijn.
In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan
de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking
die hij nodig acht. die hij nodig acht.
Minimum twee keer per jaar, wordt een comité ingericht voor de Minimum twee keer per jaar, wordt een comité ingericht voor de
follow-up samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, follow-up samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad,
met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordiging- en met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordiging- en
coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een
vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het
personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten
of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS
klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd
onderwijs. onderwijs.
§ 4. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een § 4. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een
lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als
voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van het type voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van het type
onderwijs waaronder ze ressorteren. onderwijs waaronder ze ressorteren.
§ 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de § 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de
werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de
socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een
schoolomgeving.". schoolomgeving.".

Art. 15.Artikel 32, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met

Art. 15.Artikel 32, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met

een 7°, luidend als volgt : een 7°, luidend als volgt :
"7° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid "7° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid
voor een leerling van het lager onderwijs om in een SSAS klas school voor een leerling van het lager onderwijs om in een SSAS klas school
te lopen.". te lopen.".

Art. 16.Hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

Art. 16.Hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

artikel 44ter, luidend als volgt : artikel 44ter, luidend als volgt :
"

Artikel 44ter.- In elke inrichting voor gespecialiseerd

"

Artikel 44ter.- In elke inrichting voor gespecialiseerd

basisonderwijs wordt, binnen de perken van het bruikbare basisonderwijs wordt, binnen de perken van het bruikbare
lestijdenpakket en na alle lessen te hebben ingericht bepaald in de lestijdenpakket en na alle lessen te hebben ingericht bepaald in de
lesroosters van de leerlingen, gezorgd voor de coördinatie van de lesroosters van de leerlingen, gezorgd voor de coördinatie van de
herinschakelingsprojecten, de opvang, de observatie en de tijdelijke herinschakelingsprojecten, de opvang, de observatie en de tijdelijke
opvang van de nieuwe leerlingen, de begeleiding van leerlingen die opvang van de nieuwe leerlingen, de begeleiding van leerlingen die
momentele problemen ervaren, de mediatie en/of de pedagogische momentele problemen ervaren, de mediatie en/of de pedagogische
coördinatie. Voor deze opdrachten kan door één of meerdere leden van coördinatie. Voor deze opdrachten kan door één of meerdere leden van
het onderwijzend personeel van het basisniveau gezorgd worden met het onderwijzend personeel van het basisniveau gezorgd worden met
inachtneming van de statuutbepalingen.". inachtneming van de statuutbepalingen.".

Art. 17.Artikel 51 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

Art. 17.Artikel 51 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

derde lid, luidend als volgt : derde lid, luidend als volgt :
"De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, "De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn,
kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits
inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit
van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot
vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het
getuigschrift van basisonderwijs.". getuigschrift van basisonderwijs.".

Art. 18.Artikel 57 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 6°,

Art. 18.Artikel 57 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 6°,

luidend als volgt : luidend als volgt :
"6°. De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, "6°. De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn,
kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits
inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit
van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot
vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het
getuigschrift van basisonderwijs.". getuigschrift van basisonderwijs.".

Art. 19.In hoofdstuk V van hetzelfde decreet wordt een afdeling 8bis

Art. 19.In hoofdstuk V van hetzelfde decreet wordt een afdeling 8bis

ingevoegd, luidend als volgt : ingevoegd, luidend als volgt :
"Afdeling 8bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de "Afdeling 8bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de
steun aan de socialisatie of resocialisatie)". steun aan de socialisatie of resocialisatie)".

Art. 20.In afdeling 8bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk V van

Art. 20.In afdeling 8bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk V van

hetzelfde decreet wordt een artikel 67bis ingevoegd, luidend als volgt hetzelfde decreet wordt een artikel 67bis ingevoegd, luidend als volgt
: :
"

Artikel 67bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke

"

Artikel 67bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke

inrichting voor secundair onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de inrichting voor secundair onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de
types en de vormen 2, 3 en 4 van het gespecialiseerd onderwijs in te types en de vormen 2, 3 en 4 van het gespecialiseerd onderwijs in te
richten voor de betrokken leerlingen; deze klassen worden ingericht op richten voor de betrokken leerlingen; deze klassen worden ingericht op
basis van de roosters van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair basis van de roosters van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair
onderwijs. onderwijs.
§ 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht,
wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere
regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie naar die regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie naar die
klas bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de klas bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de
inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking
gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering.
Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd :
1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling en het 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling en het
opstellen van een persoonlijk project voor de jongere mogelijk worden opstellen van een persoonlijk project voor de jongere mogelijk worden
gemaakt; gemaakt;
2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de
leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. leerstructuur mogelijk wordt gemaakt.
Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden
behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS
klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de
leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode.
De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van
zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een
leerstructuur. leerstructuur.
§ 3. In het secundair onderwijs van vorm 2, kan een SSAS klas § 3. In het secundair onderwijs van vorm 2, kan een SSAS klas
leerlingen opnemen van fase 1 en fase 2. leerlingen opnemen van fase 1 en fase 2.
§ 4. In het secundair onderwijs van vorm 3, kan een SSAS klas § 4. In het secundair onderwijs van vorm 3, kan een SSAS klas
leerlingen van fase 1 opnemen, tijdens de observatietijd na advies van leerlingen van fase 1 opnemen, tijdens de observatietijd na advies van
de Inspectie en, gedurende de polyvalente aanpak in een beroepssector de Inspectie en, gedurende de polyvalente aanpak in een beroepssector
na de Inspectie erover te hebben geïnformeerd. na de Inspectie erover te hebben geïnformeerd.
Een SSAS klas kan ook leerlingen van fase 2 ontvangen. Een SSAS klas kan ook leerlingen van fase 2 ontvangen.
§ 5. In het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, kan een § 5. In het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, kan een
SSAS klas leerlingen ontvangen die onder de eerste of de tweede graad SSAS klas leerlingen ontvangen die onder de eerste of de tweede graad
ressorteren. ressorteren.
Wanneer het om het gespecialiseerd onderwijs van type 5 gaat, kan een Wanneer het om het gespecialiseerd onderwijs van type 5 gaat, kan een
SSAS klas ook leerlingen uit de derde graad van het gewoon secundair SSAS klas ook leerlingen uit de derde graad van het gewoon secundair
onderwijs of van de derde graad van vorm 4 van het gespecialiseerd onderwijs of van de derde graad van vorm 4 van het gespecialiseerd
secundair onderwijs opnemen. secundair onderwijs opnemen.
§ 6. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, het § 6. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, het
bijwerken of de wijziging van het SSAS specifieke pedagogische bijwerken of de wijziging van het SSAS specifieke pedagogische
project, het met redenen omkleed beslissen over de terugkeer van de project, het met redenen omkleed beslissen over de terugkeer van de
leerling naar een leerstructuur. leerling naar een leerstructuur.
Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel,
het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het
hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie, de hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie, de
opvoeding en de opleiding van een groep leerlingen en die ervoor opvoeding en de opleiding van een groep leerlingen en die ervoor
verantwoordelijk zijn. verantwoordelijk zijn.
In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan
de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking
die hij nodig acht. die hij nodig acht.
Minimum twee keer per jaar, wordt een comité voor de follow-up Minimum twee keer per jaar, wordt een comité voor de follow-up
ingericht, samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, ingericht, samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad,
met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en
coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een
vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het
personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten
of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS
klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd
onderwijs. onderwijs.
§ 7. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een § 7. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een
lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als
voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van de vorm en voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van de vorm en
het type onderwijs waaronder ze ressorteren. het type onderwijs waaronder ze ressorteren.
§ 8. De kwalificaties kunnen niet uitgereikt worden zolang de leerling § 8. De kwalificaties kunnen niet uitgereikt worden zolang de leerling
ingeschreven is in een SSAS klas, behoudens, na advies van de ingeschreven is in een SSAS klas, behoudens, na advies van de
Inspectie, wat betreft het slaagattest van fase 1 dat voortvloeit uit Inspectie, wat betreft het slaagattest van fase 1 dat voortvloeit uit
de verwerving van drempelcompetenties die noodzakelijk zijn voor de de verwerving van drempelcompetenties die noodzakelijk zijn voor de
overgang naar fase 2 binnen de SSAS klas. overgang naar fase 2 binnen de SSAS klas.
§ 9. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de § 9. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de
werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de
socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een
schoolomgeving.". schoolomgeving.".

Art. 21.Artikel 80, § 2, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met

Art. 21.Artikel 80, § 2, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met

een 9°, luidend als volgt : een 9°, luidend als volgt :
"9° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid "9° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid
voor een leerling om in een SSAS klas school te lopen.". voor een leerling om in een SSAS klas school te lopen.".

Art. 22.In artikel 80, § 3, 1° van hetzelfde decreet worden na de

Art. 22.In artikel 80, § 3, 1° van hetzelfde decreet worden na de

woorden "maatschappelijke activiteiten" de volgende woorden ingevoegd woorden "maatschappelijke activiteiten" de volgende woorden ingevoegd
: :
". Dit individuele leerplan omvat een individueel overgangsplan zoals ". Dit individuele leerplan omvat een individueel overgangsplan zoals
bepaald bij artikel 4, § 1, 30° van hetzelfde decreet, dat ertoe bepaald bij artikel 4, § 1, 30° van hetzelfde decreet, dat ertoe
strekt, vanaf de inschrijving, de noodzakelijke banden te leggen strekt, vanaf de inschrijving, de noodzakelijke banden te leggen
tussen de verscheidene partners met als doel het ontwikkelen en tussen de verscheidene partners met als doel het ontwikkelen en
behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. Dit behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. Dit
individuele overgangsplan staat in direct verband met een dynamisch individuele overgangsplan staat in direct verband met een dynamisch
proces waarin vervat zijn : proces waarin vervat zijn :
- de kenmerken van de jongere (bekwaamheden, vaardigheden, - de kenmerken van de jongere (bekwaamheden, vaardigheden,
competenties en verwachtingen); competenties en verwachtingen);
- de verplichtingen en vereisten van het leven als volwassene - de verplichtingen en vereisten van het leven als volwassene
(jobsector, verenigingsleven, huisvestingscentrum, opvangcentrum, (jobsector, verenigingsleven, huisvestingscentrum, opvangcentrum,
...); ...);
- een permanent vernieuwd onderzoek van het actieplan; - een permanent vernieuwd onderzoek van het actieplan;
Het individuele overgangsplan zal periodiek aangepast worden, Het individuele overgangsplan zal periodiek aangepast worden,
inzonderheid, in functie van de evolutie van de jongere tegenover zijn inzonderheid, in functie van de evolutie van de jongere tegenover zijn
levensproject als volwassene.". levensproject als volwassene.".

Art. 23.Artikel 97 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

Art. 23.Artikel 97 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

De woorden "de begeleiding ten gunste van de integratie" worden De woorden "de begeleiding ten gunste van de integratie" worden
vervangen door de woorden "de coördinatie van de vervangen door de woorden "de coördinatie van de
inschakelingsprojecten"; inschakelingsprojecten";
De woorden ", het implementeren van het individuele overgangsplan" De woorden ", het implementeren van het individuele overgangsplan"
worden ingevoegd tussen de woorden "de bemiddeling en/of de worden ingevoegd tussen de woorden "de bemiddeling en/of de
pedagogische coördinatie gezorgd" en de woorden ". Deze opdrachten pedagogische coördinatie gezorgd" en de woorden ". Deze opdrachten
kunnen waargenomen worden". kunnen waargenomen worden".

Art. 24.Artikel 104bis, 1° van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als

Art. 24.Artikel 104bis, 1° van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als

volgt : volgt :
De woorden "en 7," worden vervangen door de woorden "7 en 8,". De woorden "en 7," worden vervangen door de woorden "7 en 8,".

Art. 25.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

Art. 25.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

artikel 108bis, luidend als volgt : artikel 108bis, luidend als volgt :
"

Artikel 108bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs

"

Artikel 108bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs

kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare
lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de
coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan.
Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden
van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met
inachtneming van de statuutbepalingen.". inachtneming van de statuutbepalingen.".

Art. 26.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

Art. 26.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een

artikel 119bis, luidend als volgt : artikel 119bis, luidend als volgt :
"

Artikel 119bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs

"

Artikel 119bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs

kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare
lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de
coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan.
Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden
van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met
inachtneming van de statuutbepalingen.". inachtneming van de statuutbepalingen.".

Art. 27.Aan artikel 132 van hetzelfde decreet wordt een zesde

Art. 27.Aan artikel 132 van hetzelfde decreet wordt een zesde

paragraaf toegevoegd, luidend als volgt : paragraaf toegevoegd, luidend als volgt :
"Voor elke leerling in totale permanente inschakeling wordt een "Voor elke leerling in totale permanente inschakeling wordt een
individueel leerplan opgesteld en bijgewerkt door het (of de) individueel leerplan opgesteld en bijgewerkt door het (of de)
personeelslid (-leden) van het gespecialiseerd onderwijs in overleg personeelslid (-leden) van het gespecialiseerd onderwijs in overleg
met de klassenraad in het gewoon secundair onderwijs of het educatieve met de klassenraad in het gewoon secundair onderwijs of het educatieve
team in het gewoon basisonderwijs.". team in het gewoon basisonderwijs.".

Art. 28.In artikel 192 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid,

Art. 28.In artikel 192 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid,

luidend als volgt, ingevoegd : luidend als volgt, ingevoegd :
"In afwijking van het vorige lid kan de Regering, na gunstig met "In afwijking van het vorige lid kan de Regering, na gunstig met
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het
gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit meerdere gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit meerdere
zones, het behoud toelaten van ditzelfde onderwijstype in elke zone zones, het behoud toelaten van ditzelfde onderwijstype in elke zone
van de betrokken provincie voor het betrokken net.". van de betrokken provincie voor het betrokken net.".

Art. 29.In hoofdstuk XV, Afdeling 2, van hetzelfde decreet, wordt een

Art. 29.In hoofdstuk XV, Afdeling 2, van hetzelfde decreet, wordt een

artikel 194bis ingevoegd, luidend als volgt : artikel 194bis ingevoegd, luidend als volgt :
"De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer
gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare
gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare
behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype. De behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype. De
Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.".

Art. 30.In artikel 198 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 5

Art. 30.In artikel 198 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 5

ingevoegd, luidend als volgt : ingevoegd, luidend als volgt :
" § 5. In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse " § 5. In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse
bedoeld bij artikel 194bis van hetzelfde decreet, kan de Regering de bedoeld bij artikel 194bis van hetzelfde decreet, kan de Regering de
organisatie toelaten van een type gespecialiseerd basisonderwijs, op organisatie toelaten van een type gespecialiseerd basisonderwijs, op
gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor
het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone, in een bestaande het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone, in een bestaande
school.". school.".

Art. 31.In artikel 200, § 6 van hetzelfde decreet wordt een tweede

Art. 31.In artikel 200, § 6 van hetzelfde decreet wordt een tweede

lid ingevoegd, luidend als volgt : lid ingevoegd, luidend als volgt :
"In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het
gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene
zones, het behoud toelaten van de vormen van het gespecialiseerd zones, het behoud toelaten van de vormen van het gespecialiseerd
secundair onderwijs ingericht in een inrichting van iedere zone van de secundair onderwijs ingericht in een inrichting van iedere zone van de
betrokken provincie voor het betrokken net.". betrokken provincie voor het betrokken net.".

Art. 32.Artikel 204 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met het

Art. 32.Artikel 204 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met het

volgende lid : volgende lid :
"Indien een inrichting niet de minimumnormen behaalt inzake behoud van "Indien een inrichting niet de minimumnormen behaalt inzake behoud van
alle sectoren die ze inricht, in de zone, terwijl ze het bewijs levert alle sectoren die ze inricht, in de zone, terwijl ze het bewijs levert
dat het behoud noodzakelijk is om aan de behoeften van de leerlingen dat het behoud noodzakelijk is om aan de behoeften van de leerlingen
te voldoen, kan de Regering het behoud toestaan van de ingerichte te voldoen, kan de Regering het behoud toestaan van de ingerichte
sectoren, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene sectoren, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene
overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.". overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.".

Art. 33.In artikel 205 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid

Art. 33.In artikel 205 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid

ingevoegd, luidend als volgt : ingevoegd, luidend als volgt :
"In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het
gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene
zones, het behoud toelaten van een welbepaalde vorm in iedere zone van zones, het behoud toelaten van een welbepaalde vorm in iedere zone van
de betrokken provincie voor het betrokken net.". de betrokken provincie voor het betrokken net.".

Art. 34.In hoofdstuk XV, Afdeling 5, van hetzelfde decreet, wordt een

Art. 34.In hoofdstuk XV, Afdeling 5, van hetzelfde decreet, wordt een

artikel 208bis ingevoegd, luidend als volgt : artikel 208bis ingevoegd, luidend als volgt :
"De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer
gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare
gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare
behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype en -vorm. behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype en -vorm.
De Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". De Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.".

Art. 35.Artikel 209, laatste lid, van hetzelfde decreet wordt met de

Art. 35.Artikel 209, laatste lid, van hetzelfde decreet wordt met de

volgende zin aangevuld : volgende zin aangevuld :
"In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse
bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de oprichting toelaten van bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de oprichting toelaten van
een vestiging van vorm 4, op gunstig met redenen omkleed advies van de een vestiging van vorm 4, op gunstig met redenen omkleed advies van de
Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs". Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs".

Art. 36.In artikel 211 van hetzelfde decreet worden de volgende

Art. 36.In artikel 211 van hetzelfde decreet worden de volgende

wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
a) paragraaf 2 wordt aangevuld met het volgende lid : a) paragraaf 2 wordt aangevuld met het volgende lid :
"In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse
bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de organisatie toelaten bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de organisatie toelaten
van de verschillende vormen van het gespecialiseerd secundair van de verschillende vormen van het gespecialiseerd secundair
onderwijs, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene onderwijs, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene
overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone." overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone."
b) paragraaf 3 wordt met het volgende lid aangevuld : b) paragraaf 3 wordt met het volgende lid aangevuld :
"In afwijking van de programmatienormen kan de Regering een inrichting "In afwijking van de programmatienormen kan de Regering een inrichting
ertoe machtigen een nieuwe beroepssector op te richten die niet aan de ertoe machtigen een nieuwe beroepssector op te richten die niet aan de
minimale normen inzake oprichting voldoet en dit, in een zone waarin minimale normen inzake oprichting voldoet en dit, in een zone waarin
een schaarste betreffende een beroep vastgesteld wordt, op gunstig met een schaarste betreffende een beroep vastgesteld wordt, op gunstig met
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het
gespecialiseerd onderwijs. De inrichting wordt ertoe gehouden voor een gespecialiseerd onderwijs. De inrichting wordt ertoe gehouden voor een
aangepaste begeleiding te zorgen op het onderwijzend niveau alsook aangepaste begeleiding te zorgen op het onderwijzend niveau alsook
voor een aangepaste infrastructuur. Ze moet ook de normen behalen voor een aangepaste infrastructuur. Ze moet ook de normen behalen
inzake behoud, die geldend zijn voor alle beroepssectoren met inbegrip inzake behoud, die geldend zijn voor alle beroepssectoren met inbegrip
van de nieuwe opgerichte sector en dit vanaf 30 september van het van de nieuwe opgerichte sector en dit vanaf 30 september van het
lopende schooljaar. Wordt deze norm niet in acht genomen, dan wordt de lopende schooljaar. Wordt deze norm niet in acht genomen, dan wordt de
nieuwe sector op dezelfde datum gesloten.". nieuwe sector op dezelfde datum gesloten.".
HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 24 HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 24
juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en
van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het
mogelijk maken ze uit te voeren mogelijk maken ze uit te voeren

Art. 37.Artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de

Art. 37.Artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de

prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair
onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit
te voeren, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een zesde lid, luidend te voeren, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een zesde lid, luidend
als volgt : als volgt :
"Wanneer het om een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs gaat, "Wanneer het om een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs gaat,
bepaalt het inrichtingsproject de pedagogische keuzen en de bepaalt het inrichtingsproject de pedagogische keuzen en de
prioritaire acties die ondernomen worden om de studies van de prioritaire acties die ondernomen worden om de studies van de
leerlingen te behartigen die gespecialiseerd onderwijs genieten zoals leerlingen te behartigen die gespecialiseerd onderwijs genieten zoals
bepaald bij de artikelen 8bis en 8ter van het decreet van 3 maart 2004 bepaald bij de artikelen 8bis en 8ter van het decreet van 3 maart 2004
tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs na raadpleging van tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs na raadpleging van
het basisoverlegcomité voor de onderwijsinrichtingen ingericht door de het basisoverlegcomité voor de onderwijsinrichtingen ingericht door de
Franse Gemeenschap, van de locale paritaire commissie voor de Franse Gemeenschap, van de locale paritaire commissie voor de
inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse
Gemeenschap of de plaatselijke overleginstantie of de ondernemingsraad Gemeenschap of de plaatselijke overleginstantie of de ondernemingsraad
of bij gebreke daaraan van de syndicale afvaardiging voor de of bij gebreke daaraan van de syndicale afvaardiging voor de
inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse
Gemeenschap.". Gemeenschap.".
HOOFDSTUK IV. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 13 HOOFDSTUK IV. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 13
juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs
en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving

Art. 38.Artikel 13bis, § 1, eerste lid van het decreet van 13 juli

Art. 38.Artikel 13bis, § 1, eerste lid van het decreet van 13 juli

1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en
lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals
gewijzigd, wordt gewijzigd : gewijzigd, wordt gewijzigd :
De woorden ", van de Plaatselijke paritaire commissie voor de De woorden ", van de Plaatselijke paritaire commissie voor de
inrichtingen van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd inrichtingen van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd
officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebrek eraan door officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebrek eraan door
de plaatselijke overleginstantie, of bij gebrek eraan door de de plaatselijke overleginstantie, of bij gebrek eraan door de
vakverenigingen voor de inrichtingen voor het door de Franse vakverenigingen voor de inrichtingen voor het door de Franse
Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs" worden afgeschaft. Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs" worden afgeschaft.

Art. 39.Artikel 13ter, § 1 van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met

Art. 39.Artikel 13ter, § 1 van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met

een derde lid, luidend als volgt : een derde lid, luidend als volgt :
"De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een "De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een
arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor
dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.".

Art. 40.Artikel 31 van hetzelfde decreet, wordt met een zevende lid

Art. 40.Artikel 31 van hetzelfde decreet, wordt met een zevende lid

aangevuld, luidend als volgt : aangevuld, luidend als volgt :
"Voor zover de school leeractiviteiten inricht door gebarentaalbad, "Voor zover de school leeractiviteiten inricht door gebarentaalbad,
worden twee uren bijkomend lestijdenpakket toegekend per les ingericht worden twee uren bijkomend lestijdenpakket toegekend per les ingericht
zoals bedoeld bij paragraaf 1. Deze twee uren moeten de schoolgaande zoals bedoeld bij paragraaf 1. Deze twee uren moeten de schoolgaande
leerlingen ertoe in staat stellen op basis van de artikelen 12, 13, leerlingen ertoe in staat stellen op basis van de artikelen 12, 13,
13bis en 13ter van dit decreet les te kunnen volgen in gebarentaal 13bis en 13ter van dit decreet les te kunnen volgen in gebarentaal
over een moderne taal.". over een moderne taal.".
HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding

Art. 41.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2013.

Art. 41.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2013.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 17 oktober 2013. Brussel, 17 oktober 2013.
De Minister-President van de Regering van de Franse Gemeenschap, De Minister-President van de Regering van de Franse Gemeenschap,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken,
J.-M. NOLLET J.-M. NOLLET
De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport,
A. ANTOINE A. ANTOINE
De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs,
J.-Cl. MARCOURT J.-Cl. MARCOURT
De Minister van Jeugd, De Minister van Jeugd,
Mevr. E. HUYTEBROECK Mevr. E. HUYTEBROECK
De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke
Kansen, Kansen,
Mevr. F. LAANAN Mevr. F. LAANAN
De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale
Promotie, Promotie,
Mevr. M.-M. SCHYNS Mevr. M.-M. SCHYNS
_______ _______
Nota Nota
Zitting 2012-2013. Zitting 2012-2013.
Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. - Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. -
Verslag, nr. 535-2. Verslag, nr. 535-2.
Zitting 2013-2014. Zitting 2013-2014.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 16 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 16
oktober 2013. oktober 2013.
^