Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra | Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra |
---|---|
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP |
17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen | 17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen |
betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, | betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, |
het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1) | het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1) |
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, | Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, |
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : | Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : |
HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het | HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het |
gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het | gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het |
gewoon secundair onderwijs | gewoon secundair onderwijs |
Artikel 1.Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende |
Artikel 1.Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende |
de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair | de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair |
onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden : | onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden : |
" - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel | " - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel |
van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl | van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl |
gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs | gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs |
en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten. | en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten. |
- "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit | - "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit |
van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal | van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal |
is.". | is.". |
Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf |
Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf |
aangevuld, luidend als volgt : | aangevuld, luidend als volgt : |
" § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen | " § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen |
Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende | Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende |
leerlingen : | leerlingen : |
1° de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per | 1° de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per |
week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs | week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs |
en het dovencultuuronderwijs; | en het dovencultuuronderwijs; |
2° aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar | 2° aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar |
rata van 2 lestijden per week. | rata van 2 lestijden per week. |
Art. 3.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°, |
Art. 3.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°, |
luidend als volgt : | luidend als volgt : |
"9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2 | "9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2 |
lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.". | lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.". |
Art. 4.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV |
Art. 4.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV |
ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : |
"Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het | "Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het |
schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal". | schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal". |
Art. 5.In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe |
Art. 5.In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe |
hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt : | hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt : |
" Artikel 12bis.§ 1. In het onderwijs ingericht door de Franse |
" Artikel 12bis.§ 1. In het onderwijs ingericht door de Franse |
Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te | Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te |
hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het | hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het |
basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het | basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het |
geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van | geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van |
tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. | tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. |
In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht | In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht |
ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel | ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel |
van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het | van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het |
kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De | kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De |
aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het | aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het |
resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie | resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie |
voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd | voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd |
officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan, | officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan, |
de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de | de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de |
syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse | syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse |
Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs. | Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs. |
Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die | Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die |
onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen | onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen |
moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur | moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur |
verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met | verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met |
dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door | dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door |
leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld | leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld |
bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april | bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april |
1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het | 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het |
bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, | bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, |
van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van | van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van |
het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, | het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, |
buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en | buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en |
niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede | niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede |
van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt | van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt |
worden. | worden. |
Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen | Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen |
Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het | Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het |
inrichtingsproject geïntegreerd. | inrichtingsproject geïntegreerd. |
§ 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | § 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige |
klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke | klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke |
eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs | eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs |
in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische | in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische |
continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige |
klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de | klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de |
inrichting. | inrichting. |
In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling | In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling |
toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het | toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het |
gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende | gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende |
jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of | jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of |
tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de | tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de |
noodzakelijke competenties beheerst. | noodzakelijke competenties beheerst. |
Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige |
klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief | klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief |
vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde | vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde |
van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling | van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling |
die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten | die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten |
gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van | gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van |
dezelfde inrichting.". | dezelfde inrichting.". |
Art. 6.In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV, |
Art. 6.In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV, |
wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt : | wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt : |
" Artikel 12ter.- In het secundair onderwijs wordt voor het |
" Artikel 12ter.- In het secundair onderwijs wordt voor het |
gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door | gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door |
leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd. | leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd. |
De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een | De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een |
arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor | arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor |
dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". | dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". |
Art. 7.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het |
Art. 7.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het |
secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met | secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met |
een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt : | een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt : |
"Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per | "Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per |
schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die | schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die |
tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij | tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij |
artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie | artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie |
van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op | van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op |
basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op | basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op |
1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend : | 1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend : |
a) 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij | a) 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij |
een tweetalige klas Frans-gebarentaal; | een tweetalige klas Frans-gebarentaal; |
b) 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden | b) 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden |
voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur. | voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur. |
De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking | De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking |
voor de werving in vast verband van de personeelsleden.". | voor de werving in vast verband van de personeelsleden.". |
HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3 | HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3 |
maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs | maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs |
Art. 8.Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende |
Art. 8.Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende |
organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt | organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt |
aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt | aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt |
: | : |
"27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of | "27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of |
resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs | resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs |
en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en | en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en |
vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of | vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of |
persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd | persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd |
onderwijs waaronder ze ressorteren, een resocialisatie- of | onderwijs waaronder ze ressorteren, een resocialisatie- of |
herstructurende structuur aanbiedt waardoor een wederinschakeling in | herstructurende structuur aanbiedt waardoor een wederinschakeling in |
een leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | een leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. |
28° leerlingen die een SSAS klas volgen : leerlingen die aan | 28° leerlingen die een SSAS klas volgen : leerlingen die aan |
structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden voor | structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden voor |
wie alle orthopedagogische, maatschappelijke en/of paramedische | wie alle orthopedagogische, maatschappelijke en/of paramedische |
middelen, die eigen zijn aan elk type onderwijs, ingesteld werden, en | middelen, die eigen zijn aan elk type onderwijs, ingesteld werden, en |
ontoereikend bleken. Deze leerlingen worden momenteel opgenomen om ze | ontoereikend bleken. Deze leerlingen worden momenteel opgenomen om ze |
toe te laten het nodige evenwicht opnieuw te vinden om een persoonlijk | toe te laten het nodige evenwicht opnieuw te vinden om een persoonlijk |
project te bepalen en hun toe te laten een wederinschakeling in een | project te bepalen en hun toe te laten een wederinschakeling in een |
leerstructuur te bewerkstelligen. | leerstructuur te bewerkstelligen. |
29° zone : de Regering bepaalt de zones die ingericht worden op het | 29° zone : de Regering bepaalt de zones die ingericht worden op het |
niveau van het beheer van het gespecialiseerd onderwijs en van zijn | niveau van het beheer van het gespecialiseerd onderwijs en van zijn |
personeelsleden alsook de geografische entiteiten waaruit ze bestaan. | personeelsleden alsook de geografische entiteiten waaruit ze bestaan. |
30° individueel overgangsplan (P.I.T.) : het individueel | 30° individueel overgangsplan (P.I.T.) : het individueel |
overgangsplan, geïntegreerd in het individueel leerplan (P.I.A.) is | overgangsplan, geïntegreerd in het individueel leerplan (P.I.A.) is |
een denkaanpak die ernaar streeft, vanaf de inschrijving voor het | een denkaanpak die ernaar streeft, vanaf de inschrijving voor het |
gespecialiseerd secundair onderwijs, de nodige banden tussen de | gespecialiseerd secundair onderwijs, de nodige banden tussen de |
verscheidene partners te leggen met als doel het opbouwen en | verscheidene partners te leggen met als doel het opbouwen en |
behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. | behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. |
31° instelling belast met de begeleiding : psycho-medisch-sociaal | 31° instelling belast met de begeleiding : psycho-medisch-sociaal |
centrum belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs of in | centrum belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs of in |
integratietoestanden, psycho-medisch-sociaal centrum belast met een | integratietoestanden, psycho-medisch-sociaal centrum belast met een |
inrichting voor gewoon onderwijs en psycho-medisch-sociaal centrum | inrichting voor gewoon onderwijs en psycho-medisch-sociaal centrum |
belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs.". | belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs.". |
Art. 9.In artikel 12, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet, |
Art. 9.In artikel 12, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet, |
gewijzigd bij de decreten van 5 februari 2009, 1 februari 2012 en 12 | gewijzigd bij de decreten van 5 februari 2009, 1 februari 2012 en 12 |
juli 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht : | juli 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht : |
1° ) de tweede zin wordt vervangen door de volgende zin "De Regering | 1° ) de tweede zin wordt vervangen door de volgende zin "De Regering |
bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol, alsook | bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol, alsook |
de communicatieregels"; | de communicatieregels"; |
2° ) bij 1° worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 2° ) bij 1° worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal |
centrum" vervangen door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | centrum" vervangen door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal |
centrum belast met een inrichting voor gewoon onderwijs"; | centrum belast met een inrichting voor gewoon onderwijs"; |
3° ) bij 3°, a), worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 3° ) bij 3°, a), worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal |
centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie" vervangen | centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie" vervangen |
door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum belast met | door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum belast met |
een inrichting voor gewoon onderwijs.". | een inrichting voor gewoon onderwijs.". |
Art. 10.Artikel 13, § 2, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd : |
Art. 10.Artikel 13, § 2, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd : |
De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed | De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed |
advies van de klassenraad en van de instelling belast met de | advies van de klassenraad en van de instelling belast met de |
begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met | begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met |
redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de | redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de |
instelling voor begeleiding". | instelling voor begeleiding". |
Art. 11.Artikel 14, § 3, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd : |
Art. 11.Artikel 14, § 3, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd : |
De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed | De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed |
advies van de klassenraad en van de instelling belast met de | advies van de klassenraad en van de instelling belast met de |
begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met | begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met |
redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de | redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de |
instelling voor begeleiding". | instelling voor begeleiding". |
Art. 12.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt met een artikel |
Art. 12.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt met een artikel |
15ter aangevuld, luidend als volgt : | 15ter aangevuld, luidend als volgt : |
" Artikel 15ter.De Regering kan een jaarlijkse afwijking toestaan aan |
" Artikel 15ter.De Regering kan een jaarlijkse afwijking toestaan aan |
een school voor basisonderwijs of gespecialiseerd secundair onderwijs | een school voor basisonderwijs of gespecialiseerd secundair onderwijs |
die aanvaardt een leerling in te schrijven die onder een ander type | die aanvaardt een leerling in te schrijven die onder een ander type |
gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht, | gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht, |
en dit krachtens een uitzonderlijke toestand enkel gemotiveerd door | en dit krachtens een uitzonderlijke toestand enkel gemotiveerd door |
een gebrek aan aanbod van gespecialiseerd onderwijs dat elke | een gebrek aan aanbod van gespecialiseerd onderwijs dat elke |
mogelijkheid tot studie belet en na gunstig advies van de Algemene | mogelijkheid tot studie belet en na gunstig advies van de Algemene |
overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs. | overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs. |
De gespecialiseerde school die aanvaardt deze leerling in te | De gespecialiseerde school die aanvaardt deze leerling in te |
schrijven, geniet voor de betrokken leerling, voor het lopende | schrijven, geniet voor de betrokken leerling, voor het lopende |
schooljaar, een subsidie- en dotatiecijfer en de begeleidingsperiodes | schooljaar, een subsidie- en dotatiecijfer en de begeleidingsperiodes |
voortgebracht door het kencijfer met betrekking tot het type onderwijs | voortgebracht door het kencijfer met betrekking tot het type onderwijs |
vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.". | vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.". |
Gedurende de afwijkingsperiode wordt de leerling geacht regelmatig | Gedurende de afwijkingsperiode wordt de leerling geacht regelmatig |
ingeschreven te zijn. | ingeschreven te zijn. |
Art. 13.In hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4bis |
Art. 13.In hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4bis |
ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : |
"Afdeling 4bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de | "Afdeling 4bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de |
steun aan de socialisatie of resocialisatie)". | steun aan de socialisatie of resocialisatie)". |
Art. 14.In afdeling 4bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk IV |
Art. 14.In afdeling 4bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk IV |
van hetzelfde decreet wordt een artikel 26bis ingevoegd, luidend als | van hetzelfde decreet wordt een artikel 26bis ingevoegd, luidend als |
volgt : | volgt : |
" Artikel 26bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke |
" Artikel 26bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke |
inrichting voor lager onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de types | inrichting voor lager onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de types |
gespecialiseerd onderwijs in te richten voor de betrokken leerlingen; | gespecialiseerd onderwijs in te richten voor de betrokken leerlingen; |
deze klassen kunnen afwijken van de verplichtingen die opgelegd worden | deze klassen kunnen afwijken van de verplichtingen die opgelegd worden |
inzake organisatie van de lessen lichamelijke opvoeding, handarbeid, | inzake organisatie van de lessen lichamelijke opvoeding, handarbeid, |
samenstelling van de lesroosters en aanwijzing van de leerkrachten op | samenstelling van de lesroosters en aanwijzing van de leerkrachten op |
het niveau van de lessen van het lesrooster. | het niveau van de lessen van het lesrooster. |
§ 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, | § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, |
wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere | wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere |
regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie daarna | regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie daarna |
bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de | bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de |
inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking | inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking |
gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. | gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. |
Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : | Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : |
1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling mogelijk | 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling mogelijk |
wordt gemaakt en het opstellen van een persoonlijk project voor de | wordt gemaakt en het opstellen van een persoonlijk project voor de |
jongere; | jongere; |
2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de | 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de |
leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. |
Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden | Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden |
behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS | behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS |
klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de | klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de |
leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. | leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. |
De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van | De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van |
zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een | zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een |
leerstructuur. | leerstructuur. |
§ 3. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, de | § 3. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, de |
precieze beschrijving als dan niet wijziging van het SSAS specifieke | precieze beschrijving als dan niet wijziging van het SSAS specifieke |
pedagogische project, het met redenen omkleed beslissen over de | pedagogische project, het met redenen omkleed beslissen over de |
terugkeer van de leerling naar een leerstructuur. | terugkeer van de leerling naar een leerstructuur. |
Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, | Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, |
het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het | het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het |
hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie en | hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie en |
de opvoeding van een SSAS klas en die ervoor verantwoordelijk zijn. | de opvoeding van een SSAS klas en die ervoor verantwoordelijk zijn. |
In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan | In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan |
de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking | de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking |
die hij nodig acht. | die hij nodig acht. |
Minimum twee keer per jaar, wordt een comité ingericht voor de | Minimum twee keer per jaar, wordt een comité ingericht voor de |
follow-up samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, | follow-up samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, |
met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordiging- en | met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordiging- en |
coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een | coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een |
vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het | vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het |
personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten | personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten |
of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS | of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS |
klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd | klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd |
onderwijs. | onderwijs. |
§ 4. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een | § 4. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een |
lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als | lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als |
voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van het type | voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van het type |
onderwijs waaronder ze ressorteren. | onderwijs waaronder ze ressorteren. |
§ 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de | § 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de |
werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de | werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de |
socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een | socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een |
schoolomgeving.". | schoolomgeving.". |
Art. 15.Artikel 32, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met |
Art. 15.Artikel 32, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met |
een 7°, luidend als volgt : | een 7°, luidend als volgt : |
"7° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid | "7° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid |
voor een leerling van het lager onderwijs om in een SSAS klas school | voor een leerling van het lager onderwijs om in een SSAS klas school |
te lopen.". | te lopen.". |
Art. 16.Hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
Art. 16.Hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
artikel 44ter, luidend als volgt : | artikel 44ter, luidend als volgt : |
" Artikel 44ter.- In elke inrichting voor gespecialiseerd |
" Artikel 44ter.- In elke inrichting voor gespecialiseerd |
basisonderwijs wordt, binnen de perken van het bruikbare | basisonderwijs wordt, binnen de perken van het bruikbare |
lestijdenpakket en na alle lessen te hebben ingericht bepaald in de | lestijdenpakket en na alle lessen te hebben ingericht bepaald in de |
lesroosters van de leerlingen, gezorgd voor de coördinatie van de | lesroosters van de leerlingen, gezorgd voor de coördinatie van de |
herinschakelingsprojecten, de opvang, de observatie en de tijdelijke | herinschakelingsprojecten, de opvang, de observatie en de tijdelijke |
opvang van de nieuwe leerlingen, de begeleiding van leerlingen die | opvang van de nieuwe leerlingen, de begeleiding van leerlingen die |
momentele problemen ervaren, de mediatie en/of de pedagogische | momentele problemen ervaren, de mediatie en/of de pedagogische |
coördinatie. Voor deze opdrachten kan door één of meerdere leden van | coördinatie. Voor deze opdrachten kan door één of meerdere leden van |
het onderwijzend personeel van het basisniveau gezorgd worden met | het onderwijzend personeel van het basisniveau gezorgd worden met |
inachtneming van de statuutbepalingen.". | inachtneming van de statuutbepalingen.". |
Art. 17.Artikel 51 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
Art. 17.Artikel 51 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
derde lid, luidend als volgt : | derde lid, luidend als volgt : |
"De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, | "De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, |
kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits | kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits |
inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit | inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit |
van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot | van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot |
vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het | vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het |
getuigschrift van basisonderwijs.". | getuigschrift van basisonderwijs.". |
Art. 18.Artikel 57 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 6°, |
Art. 18.Artikel 57 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 6°, |
luidend als volgt : | luidend als volgt : |
"6°. De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, | "6°. De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, |
kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits | kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits |
inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit | inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit |
van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot | van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot |
vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het | vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het |
getuigschrift van basisonderwijs.". | getuigschrift van basisonderwijs.". |
Art. 19.In hoofdstuk V van hetzelfde decreet wordt een afdeling 8bis |
Art. 19.In hoofdstuk V van hetzelfde decreet wordt een afdeling 8bis |
ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : |
"Afdeling 8bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de | "Afdeling 8bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de |
steun aan de socialisatie of resocialisatie)". | steun aan de socialisatie of resocialisatie)". |
Art. 20.In afdeling 8bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk V van |
Art. 20.In afdeling 8bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk V van |
hetzelfde decreet wordt een artikel 67bis ingevoegd, luidend als volgt | hetzelfde decreet wordt een artikel 67bis ingevoegd, luidend als volgt |
: | : |
" Artikel 67bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke |
" Artikel 67bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke |
inrichting voor secundair onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de | inrichting voor secundair onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de |
types en de vormen 2, 3 en 4 van het gespecialiseerd onderwijs in te | types en de vormen 2, 3 en 4 van het gespecialiseerd onderwijs in te |
richten voor de betrokken leerlingen; deze klassen worden ingericht op | richten voor de betrokken leerlingen; deze klassen worden ingericht op |
basis van de roosters van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair | basis van de roosters van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair |
onderwijs. | onderwijs. |
§ 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, | § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, |
wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere | wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere |
regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie naar die | regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie naar die |
klas bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de | klas bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de |
inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking | inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking |
gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. | gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. |
Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : | Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : |
1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling en het | 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling en het |
opstellen van een persoonlijk project voor de jongere mogelijk worden | opstellen van een persoonlijk project voor de jongere mogelijk worden |
gemaakt; | gemaakt; |
2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de | 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de |
leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. |
Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden | Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden |
behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS | behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS |
klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de | klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de |
leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. | leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. |
De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van | De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van |
zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een | zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een |
leerstructuur. | leerstructuur. |
§ 3. In het secundair onderwijs van vorm 2, kan een SSAS klas | § 3. In het secundair onderwijs van vorm 2, kan een SSAS klas |
leerlingen opnemen van fase 1 en fase 2. | leerlingen opnemen van fase 1 en fase 2. |
§ 4. In het secundair onderwijs van vorm 3, kan een SSAS klas | § 4. In het secundair onderwijs van vorm 3, kan een SSAS klas |
leerlingen van fase 1 opnemen, tijdens de observatietijd na advies van | leerlingen van fase 1 opnemen, tijdens de observatietijd na advies van |
de Inspectie en, gedurende de polyvalente aanpak in een beroepssector | de Inspectie en, gedurende de polyvalente aanpak in een beroepssector |
na de Inspectie erover te hebben geïnformeerd. | na de Inspectie erover te hebben geïnformeerd. |
Een SSAS klas kan ook leerlingen van fase 2 ontvangen. | Een SSAS klas kan ook leerlingen van fase 2 ontvangen. |
§ 5. In het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, kan een | § 5. In het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, kan een |
SSAS klas leerlingen ontvangen die onder de eerste of de tweede graad | SSAS klas leerlingen ontvangen die onder de eerste of de tweede graad |
ressorteren. | ressorteren. |
Wanneer het om het gespecialiseerd onderwijs van type 5 gaat, kan een | Wanneer het om het gespecialiseerd onderwijs van type 5 gaat, kan een |
SSAS klas ook leerlingen uit de derde graad van het gewoon secundair | SSAS klas ook leerlingen uit de derde graad van het gewoon secundair |
onderwijs of van de derde graad van vorm 4 van het gespecialiseerd | onderwijs of van de derde graad van vorm 4 van het gespecialiseerd |
secundair onderwijs opnemen. | secundair onderwijs opnemen. |
§ 6. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, het | § 6. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, het |
bijwerken of de wijziging van het SSAS specifieke pedagogische | bijwerken of de wijziging van het SSAS specifieke pedagogische |
project, het met redenen omkleed beslissen over de terugkeer van de | project, het met redenen omkleed beslissen over de terugkeer van de |
leerling naar een leerstructuur. | leerling naar een leerstructuur. |
Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, | Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, |
het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het | het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het |
hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie, de | hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie, de |
opvoeding en de opleiding van een groep leerlingen en die ervoor | opvoeding en de opleiding van een groep leerlingen en die ervoor |
verantwoordelijk zijn. | verantwoordelijk zijn. |
In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan | In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan |
de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking | de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking |
die hij nodig acht. | die hij nodig acht. |
Minimum twee keer per jaar, wordt een comité voor de follow-up | Minimum twee keer per jaar, wordt een comité voor de follow-up |
ingericht, samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, | ingericht, samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, |
met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en | met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en |
coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een | coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een |
vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het | vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het |
personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten | personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten |
of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS | of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS |
klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd | klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd |
onderwijs. | onderwijs. |
§ 7. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een | § 7. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een |
lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als | lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als |
voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van de vorm en | voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van de vorm en |
het type onderwijs waaronder ze ressorteren. | het type onderwijs waaronder ze ressorteren. |
§ 8. De kwalificaties kunnen niet uitgereikt worden zolang de leerling | § 8. De kwalificaties kunnen niet uitgereikt worden zolang de leerling |
ingeschreven is in een SSAS klas, behoudens, na advies van de | ingeschreven is in een SSAS klas, behoudens, na advies van de |
Inspectie, wat betreft het slaagattest van fase 1 dat voortvloeit uit | Inspectie, wat betreft het slaagattest van fase 1 dat voortvloeit uit |
de verwerving van drempelcompetenties die noodzakelijk zijn voor de | de verwerving van drempelcompetenties die noodzakelijk zijn voor de |
overgang naar fase 2 binnen de SSAS klas. | overgang naar fase 2 binnen de SSAS klas. |
§ 9. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de | § 9. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de |
werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de | werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de |
socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een | socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een |
schoolomgeving.". | schoolomgeving.". |
Art. 21.Artikel 80, § 2, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met |
Art. 21.Artikel 80, § 2, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met |
een 9°, luidend als volgt : | een 9°, luidend als volgt : |
"9° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid | "9° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid |
voor een leerling om in een SSAS klas school te lopen.". | voor een leerling om in een SSAS klas school te lopen.". |
Art. 22.In artikel 80, § 3, 1° van hetzelfde decreet worden na de |
Art. 22.In artikel 80, § 3, 1° van hetzelfde decreet worden na de |
woorden "maatschappelijke activiteiten" de volgende woorden ingevoegd | woorden "maatschappelijke activiteiten" de volgende woorden ingevoegd |
: | : |
". Dit individuele leerplan omvat een individueel overgangsplan zoals | ". Dit individuele leerplan omvat een individueel overgangsplan zoals |
bepaald bij artikel 4, § 1, 30° van hetzelfde decreet, dat ertoe | bepaald bij artikel 4, § 1, 30° van hetzelfde decreet, dat ertoe |
strekt, vanaf de inschrijving, de noodzakelijke banden te leggen | strekt, vanaf de inschrijving, de noodzakelijke banden te leggen |
tussen de verscheidene partners met als doel het ontwikkelen en | tussen de verscheidene partners met als doel het ontwikkelen en |
behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. Dit | behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. Dit |
individuele overgangsplan staat in direct verband met een dynamisch | individuele overgangsplan staat in direct verband met een dynamisch |
proces waarin vervat zijn : | proces waarin vervat zijn : |
- de kenmerken van de jongere (bekwaamheden, vaardigheden, | - de kenmerken van de jongere (bekwaamheden, vaardigheden, |
competenties en verwachtingen); | competenties en verwachtingen); |
- de verplichtingen en vereisten van het leven als volwassene | - de verplichtingen en vereisten van het leven als volwassene |
(jobsector, verenigingsleven, huisvestingscentrum, opvangcentrum, | (jobsector, verenigingsleven, huisvestingscentrum, opvangcentrum, |
...); | ...); |
- een permanent vernieuwd onderzoek van het actieplan; | - een permanent vernieuwd onderzoek van het actieplan; |
Het individuele overgangsplan zal periodiek aangepast worden, | Het individuele overgangsplan zal periodiek aangepast worden, |
inzonderheid, in functie van de evolutie van de jongere tegenover zijn | inzonderheid, in functie van de evolutie van de jongere tegenover zijn |
levensproject als volwassene.". | levensproject als volwassene.". |
Art. 23.Artikel 97 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt : |
Art. 23.Artikel 97 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt : |
De woorden "de begeleiding ten gunste van de integratie" worden | De woorden "de begeleiding ten gunste van de integratie" worden |
vervangen door de woorden "de coördinatie van de | vervangen door de woorden "de coördinatie van de |
inschakelingsprojecten"; | inschakelingsprojecten"; |
De woorden ", het implementeren van het individuele overgangsplan" | De woorden ", het implementeren van het individuele overgangsplan" |
worden ingevoegd tussen de woorden "de bemiddeling en/of de | worden ingevoegd tussen de woorden "de bemiddeling en/of de |
pedagogische coördinatie gezorgd" en de woorden ". Deze opdrachten | pedagogische coördinatie gezorgd" en de woorden ". Deze opdrachten |
kunnen waargenomen worden". | kunnen waargenomen worden". |
Art. 24.Artikel 104bis, 1° van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als |
Art. 24.Artikel 104bis, 1° van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als |
volgt : | volgt : |
De woorden "en 7," worden vervangen door de woorden "7 en 8,". | De woorden "en 7," worden vervangen door de woorden "7 en 8,". |
Art. 25.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
Art. 25.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
artikel 108bis, luidend als volgt : | artikel 108bis, luidend als volgt : |
" Artikel 108bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs |
" Artikel 108bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs |
kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare | kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare |
lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de | lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de |
coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. | coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. |
Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden | Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden |
van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met | van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met |
inachtneming van de statuutbepalingen.". | inachtneming van de statuutbepalingen.". |
Art. 26.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
Art. 26.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een |
artikel 119bis, luidend als volgt : | artikel 119bis, luidend als volgt : |
" Artikel 119bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs |
" Artikel 119bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs |
kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare | kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare |
lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de | lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de |
coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. | coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. |
Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden | Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden |
van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met | van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met |
inachtneming van de statuutbepalingen.". | inachtneming van de statuutbepalingen.". |
Art. 27.Aan artikel 132 van hetzelfde decreet wordt een zesde |
Art. 27.Aan artikel 132 van hetzelfde decreet wordt een zesde |
paragraaf toegevoegd, luidend als volgt : | paragraaf toegevoegd, luidend als volgt : |
"Voor elke leerling in totale permanente inschakeling wordt een | "Voor elke leerling in totale permanente inschakeling wordt een |
individueel leerplan opgesteld en bijgewerkt door het (of de) | individueel leerplan opgesteld en bijgewerkt door het (of de) |
personeelslid (-leden) van het gespecialiseerd onderwijs in overleg | personeelslid (-leden) van het gespecialiseerd onderwijs in overleg |
met de klassenraad in het gewoon secundair onderwijs of het educatieve | met de klassenraad in het gewoon secundair onderwijs of het educatieve |
team in het gewoon basisonderwijs.". | team in het gewoon basisonderwijs.". |
Art. 28.In artikel 192 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid, |
Art. 28.In artikel 192 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid, |
luidend als volgt, ingevoegd : | luidend als volgt, ingevoegd : |
"In afwijking van het vorige lid kan de Regering, na gunstig met | "In afwijking van het vorige lid kan de Regering, na gunstig met |
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het |
gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit meerdere | gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit meerdere |
zones, het behoud toelaten van ditzelfde onderwijstype in elke zone | zones, het behoud toelaten van ditzelfde onderwijstype in elke zone |
van de betrokken provincie voor het betrokken net.". | van de betrokken provincie voor het betrokken net.". |
Art. 29.In hoofdstuk XV, Afdeling 2, van hetzelfde decreet, wordt een |
Art. 29.In hoofdstuk XV, Afdeling 2, van hetzelfde decreet, wordt een |
artikel 194bis ingevoegd, luidend als volgt : | artikel 194bis ingevoegd, luidend als volgt : |
"De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer | "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer |
gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare | gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare |
gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare | gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare |
behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype. De | behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype. De |
Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". | Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". |
Art. 30.In artikel 198 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 5 |
Art. 30.In artikel 198 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 5 |
ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : |
" § 5. In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | " § 5. In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse |
bedoeld bij artikel 194bis van hetzelfde decreet, kan de Regering de | bedoeld bij artikel 194bis van hetzelfde decreet, kan de Regering de |
organisatie toelaten van een type gespecialiseerd basisonderwijs, op | organisatie toelaten van een type gespecialiseerd basisonderwijs, op |
gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor | gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor |
het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone, in een bestaande | het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone, in een bestaande |
school.". | school.". |
Art. 31.In artikel 200, § 6 van hetzelfde decreet wordt een tweede |
Art. 31.In artikel 200, § 6 van hetzelfde decreet wordt een tweede |
lid ingevoegd, luidend als volgt : | lid ingevoegd, luidend als volgt : |
"In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met | "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met |
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het |
gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene | gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene |
zones, het behoud toelaten van de vormen van het gespecialiseerd | zones, het behoud toelaten van de vormen van het gespecialiseerd |
secundair onderwijs ingericht in een inrichting van iedere zone van de | secundair onderwijs ingericht in een inrichting van iedere zone van de |
betrokken provincie voor het betrokken net.". | betrokken provincie voor het betrokken net.". |
Art. 32.Artikel 204 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met het |
Art. 32.Artikel 204 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met het |
volgende lid : | volgende lid : |
"Indien een inrichting niet de minimumnormen behaalt inzake behoud van | "Indien een inrichting niet de minimumnormen behaalt inzake behoud van |
alle sectoren die ze inricht, in de zone, terwijl ze het bewijs levert | alle sectoren die ze inricht, in de zone, terwijl ze het bewijs levert |
dat het behoud noodzakelijk is om aan de behoeften van de leerlingen | dat het behoud noodzakelijk is om aan de behoeften van de leerlingen |
te voldoen, kan de Regering het behoud toestaan van de ingerichte | te voldoen, kan de Regering het behoud toestaan van de ingerichte |
sectoren, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene | sectoren, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene |
overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.". | overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.". |
Art. 33.In artikel 205 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid |
Art. 33.In artikel 205 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid |
ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : |
"In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met | "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met |
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het |
gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene | gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene |
zones, het behoud toelaten van een welbepaalde vorm in iedere zone van | zones, het behoud toelaten van een welbepaalde vorm in iedere zone van |
de betrokken provincie voor het betrokken net.". | de betrokken provincie voor het betrokken net.". |
Art. 34.In hoofdstuk XV, Afdeling 5, van hetzelfde decreet, wordt een |
Art. 34.In hoofdstuk XV, Afdeling 5, van hetzelfde decreet, wordt een |
artikel 208bis ingevoegd, luidend als volgt : | artikel 208bis ingevoegd, luidend als volgt : |
"De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer | "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer |
gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare | gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare |
gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare | gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare |
behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype en -vorm. | behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype en -vorm. |
De Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". | De Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". |
Art. 35.Artikel 209, laatste lid, van hetzelfde decreet wordt met de |
Art. 35.Artikel 209, laatste lid, van hetzelfde decreet wordt met de |
volgende zin aangevuld : | volgende zin aangevuld : |
"In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse |
bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de oprichting toelaten van | bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de oprichting toelaten van |
een vestiging van vorm 4, op gunstig met redenen omkleed advies van de | een vestiging van vorm 4, op gunstig met redenen omkleed advies van de |
Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs". | Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs". |
Art. 36.In artikel 211 van hetzelfde decreet worden de volgende |
Art. 36.In artikel 211 van hetzelfde decreet worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
a) paragraaf 2 wordt aangevuld met het volgende lid : | a) paragraaf 2 wordt aangevuld met het volgende lid : |
"In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse |
bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de organisatie toelaten | bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de organisatie toelaten |
van de verschillende vormen van het gespecialiseerd secundair | van de verschillende vormen van het gespecialiseerd secundair |
onderwijs, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene | onderwijs, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene |
overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone." | overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone." |
b) paragraaf 3 wordt met het volgende lid aangevuld : | b) paragraaf 3 wordt met het volgende lid aangevuld : |
"In afwijking van de programmatienormen kan de Regering een inrichting | "In afwijking van de programmatienormen kan de Regering een inrichting |
ertoe machtigen een nieuwe beroepssector op te richten die niet aan de | ertoe machtigen een nieuwe beroepssector op te richten die niet aan de |
minimale normen inzake oprichting voldoet en dit, in een zone waarin | minimale normen inzake oprichting voldoet en dit, in een zone waarin |
een schaarste betreffende een beroep vastgesteld wordt, op gunstig met | een schaarste betreffende een beroep vastgesteld wordt, op gunstig met |
redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het |
gespecialiseerd onderwijs. De inrichting wordt ertoe gehouden voor een | gespecialiseerd onderwijs. De inrichting wordt ertoe gehouden voor een |
aangepaste begeleiding te zorgen op het onderwijzend niveau alsook | aangepaste begeleiding te zorgen op het onderwijzend niveau alsook |
voor een aangepaste infrastructuur. Ze moet ook de normen behalen | voor een aangepaste infrastructuur. Ze moet ook de normen behalen |
inzake behoud, die geldend zijn voor alle beroepssectoren met inbegrip | inzake behoud, die geldend zijn voor alle beroepssectoren met inbegrip |
van de nieuwe opgerichte sector en dit vanaf 30 september van het | van de nieuwe opgerichte sector en dit vanaf 30 september van het |
lopende schooljaar. Wordt deze norm niet in acht genomen, dan wordt de | lopende schooljaar. Wordt deze norm niet in acht genomen, dan wordt de |
nieuwe sector op dezelfde datum gesloten.". | nieuwe sector op dezelfde datum gesloten.". |
HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 24 | HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 24 |
juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en | juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en |
van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het | van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het |
mogelijk maken ze uit te voeren | mogelijk maken ze uit te voeren |
Art. 37.Artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de |
Art. 37.Artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de |
prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair | prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair |
onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit | onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit |
te voeren, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een zesde lid, luidend | te voeren, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een zesde lid, luidend |
als volgt : | als volgt : |
"Wanneer het om een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs gaat, | "Wanneer het om een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs gaat, |
bepaalt het inrichtingsproject de pedagogische keuzen en de | bepaalt het inrichtingsproject de pedagogische keuzen en de |
prioritaire acties die ondernomen worden om de studies van de | prioritaire acties die ondernomen worden om de studies van de |
leerlingen te behartigen die gespecialiseerd onderwijs genieten zoals | leerlingen te behartigen die gespecialiseerd onderwijs genieten zoals |
bepaald bij de artikelen 8bis en 8ter van het decreet van 3 maart 2004 | bepaald bij de artikelen 8bis en 8ter van het decreet van 3 maart 2004 |
tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs na raadpleging van | tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs na raadpleging van |
het basisoverlegcomité voor de onderwijsinrichtingen ingericht door de | het basisoverlegcomité voor de onderwijsinrichtingen ingericht door de |
Franse Gemeenschap, van de locale paritaire commissie voor de | Franse Gemeenschap, van de locale paritaire commissie voor de |
inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse | inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse |
Gemeenschap of de plaatselijke overleginstantie of de ondernemingsraad | Gemeenschap of de plaatselijke overleginstantie of de ondernemingsraad |
of bij gebreke daaraan van de syndicale afvaardiging voor de | of bij gebreke daaraan van de syndicale afvaardiging voor de |
inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse | inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse |
Gemeenschap.". | Gemeenschap.". |
HOOFDSTUK IV. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 13 | HOOFDSTUK IV. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 13 |
juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs | juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs |
en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving | en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving |
Art. 38.Artikel 13bis, § 1, eerste lid van het decreet van 13 juli |
Art. 38.Artikel 13bis, § 1, eerste lid van het decreet van 13 juli |
1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en | 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en |
lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals | lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals |
gewijzigd, wordt gewijzigd : | gewijzigd, wordt gewijzigd : |
De woorden ", van de Plaatselijke paritaire commissie voor de | De woorden ", van de Plaatselijke paritaire commissie voor de |
inrichtingen van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd | inrichtingen van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd |
officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebrek eraan door | officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebrek eraan door |
de plaatselijke overleginstantie, of bij gebrek eraan door de | de plaatselijke overleginstantie, of bij gebrek eraan door de |
vakverenigingen voor de inrichtingen voor het door de Franse | vakverenigingen voor de inrichtingen voor het door de Franse |
Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs" worden afgeschaft. | Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs" worden afgeschaft. |
Art. 39.Artikel 13ter, § 1 van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met |
Art. 39.Artikel 13ter, § 1 van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met |
een derde lid, luidend als volgt : | een derde lid, luidend als volgt : |
"De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een | "De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een |
arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor | arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor |
dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". | dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". |
Art. 40.Artikel 31 van hetzelfde decreet, wordt met een zevende lid |
Art. 40.Artikel 31 van hetzelfde decreet, wordt met een zevende lid |
aangevuld, luidend als volgt : | aangevuld, luidend als volgt : |
"Voor zover de school leeractiviteiten inricht door gebarentaalbad, | "Voor zover de school leeractiviteiten inricht door gebarentaalbad, |
worden twee uren bijkomend lestijdenpakket toegekend per les ingericht | worden twee uren bijkomend lestijdenpakket toegekend per les ingericht |
zoals bedoeld bij paragraaf 1. Deze twee uren moeten de schoolgaande | zoals bedoeld bij paragraaf 1. Deze twee uren moeten de schoolgaande |
leerlingen ertoe in staat stellen op basis van de artikelen 12, 13, | leerlingen ertoe in staat stellen op basis van de artikelen 12, 13, |
13bis en 13ter van dit decreet les te kunnen volgen in gebarentaal | 13bis en 13ter van dit decreet les te kunnen volgen in gebarentaal |
over een moderne taal.". | over een moderne taal.". |
HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding | HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding |
Art. 41.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2013. |
Art. 41.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2013. |
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 17 oktober 2013. | Brussel, 17 oktober 2013. |
De Minister-President van de Regering van de Franse Gemeenschap, | De Minister-President van de Regering van de Franse Gemeenschap, |
R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, | De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, |
J.-M. NOLLET | J.-M. NOLLET |
De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, | De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, |
A. ANTOINE | A. ANTOINE |
De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, | De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, |
J.-Cl. MARCOURT | J.-Cl. MARCOURT |
De Minister van Jeugd, | De Minister van Jeugd, |
Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |
De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke | De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke |
Kansen, | Kansen, |
Mevr. F. LAANAN | Mevr. F. LAANAN |
De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale | De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale |
Promotie, | Promotie, |
Mevr. M.-M. SCHYNS | Mevr. M.-M. SCHYNS |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
Zitting 2012-2013. | Zitting 2012-2013. |
Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. - | Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. - |
Verslag, nr. 535-2. | Verslag, nr. 535-2. |
Zitting 2013-2014. | Zitting 2013-2014. |
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 16 | Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 16 |
oktober 2013. | oktober 2013. |