| Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra | Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra | 
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | 
| 17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen | 17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen | 
| betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, | betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, | 
| het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1) | het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1) | 
| Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, | Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, | 
| Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : | Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : | 
| HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het | HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het | 
| gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het | gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het | 
| gewoon secundair onderwijs | gewoon secundair onderwijs | 
Artikel 1.Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende  | 
Artikel 1.Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende  | 
| de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair | de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair | 
| onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden : | onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden : | 
| " - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel | " - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel | 
| van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl | van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl | 
| gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs | gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs | 
| en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten. | en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten. | 
| - "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit | - "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit | 
| van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal | van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal | 
| is.". | is.". | 
Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf  | 
Art. 2.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf  | 
| aangevuld, luidend als volgt : | aangevuld, luidend als volgt : | 
| " § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen | " § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen | 
| Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende | Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende | 
| leerlingen : | leerlingen : | 
| 1° de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per | 1° de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per | 
| week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs | week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs | 
| en het dovencultuuronderwijs; | en het dovencultuuronderwijs; | 
| 2° aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar | 2° aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar | 
| rata van 2 lestijden per week. | rata van 2 lestijden per week. | 
Art. 3.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°,  | 
Art. 3.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°,  | 
| luidend als volgt : | luidend als volgt : | 
| "9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2 | "9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2 | 
| lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.". | lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.". | 
Art. 4.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV  | 
Art. 4.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV  | 
| ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het | "Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het | 
| schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal". | schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal". | 
Art. 5.In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe  | 
Art. 5.In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe  | 
| hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt : | hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt : | 
| " Artikel 12bis.§ 1. In het onderwijs ingericht door de Franse  | 
" Artikel 12bis.§ 1. In het onderwijs ingericht door de Franse  | 
| Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te | Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te | 
| hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het | hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het | 
| basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het | basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het | 
| geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van | geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van | 
| tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. | tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. | 
| In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht | In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht | 
| ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel | ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel | 
| van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het | van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het | 
| kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De | kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De | 
| aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het | aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het | 
| resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie | resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie | 
| voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd | voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd | 
| officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan, | officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan, | 
| de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de | de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de | 
| syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse | syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse | 
| Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs. | Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs. | 
| Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die | Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die | 
| onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen | onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen | 
| moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur | moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur | 
| verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met | verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met | 
| dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door | dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door | 
| leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld | leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld | 
| bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april | bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april | 
| 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het | 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het | 
| bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, | bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, | 
| van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van | van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van | 
| het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, | het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, | 
| buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en | buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en | 
| niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede | niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede | 
| van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt | van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt | 
| worden. | worden. | 
| Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen | Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen | 
| Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het | Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het | 
| inrichtingsproject geïntegreerd. | inrichtingsproject geïntegreerd. | 
| § 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | § 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | 
| klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke | klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke | 
| eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs | eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs | 
| in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische | in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische | 
| continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | 
| klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de | klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de | 
| inrichting. | inrichting. | 
| In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling | In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling | 
| toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het | toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het | 
| gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende | gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende | 
| jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of | jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of | 
| tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de | tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de | 
| noodzakelijke competenties beheerst. | noodzakelijke competenties beheerst. | 
| Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige | 
| klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief | klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief | 
| vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde | vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde | 
| van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling | van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling | 
| die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten | die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten | 
| gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van | gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van | 
| dezelfde inrichting.". | dezelfde inrichting.". | 
Art. 6.In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV,  | 
Art. 6.In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV,  | 
| wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt : | wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt : | 
| " Artikel 12ter.- In het secundair onderwijs wordt voor het  | 
" Artikel 12ter.- In het secundair onderwijs wordt voor het  | 
| gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door | gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door | 
| leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd. | leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd. | 
| De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een | De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een | 
| arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor | arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor | 
| dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". | dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". | 
Art. 7.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het  | 
Art. 7.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het  | 
| secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met | secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met | 
| een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt : | een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt : | 
| "Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per | "Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per | 
| schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die | schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die | 
| tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij | tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij | 
| artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie | artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie | 
| van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op | van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op | 
| basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op | basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op | 
| 1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend : | 1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend : | 
| a) 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij | a) 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij | 
| een tweetalige klas Frans-gebarentaal; | een tweetalige klas Frans-gebarentaal; | 
| b) 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden | b) 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden | 
| voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur. | voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur. | 
| De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking | De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking | 
| voor de werving in vast verband van de personeelsleden.". | voor de werving in vast verband van de personeelsleden.". | 
| HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3 | HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3 | 
| maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs | maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs | 
Art. 8.Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende  | 
Art. 8.Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende  | 
| organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt | organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt | 
| aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt | aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt | 
| : | : | 
| "27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of | "27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of | 
| resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs | resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs | 
| en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en | en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en | 
| vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of | vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of | 
| persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd | persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd | 
| onderwijs waaronder ze ressorteren, een resocialisatie- of | onderwijs waaronder ze ressorteren, een resocialisatie- of | 
| herstructurende structuur aanbiedt waardoor een wederinschakeling in | herstructurende structuur aanbiedt waardoor een wederinschakeling in | 
| een leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | een leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | 
| 28° leerlingen die een SSAS klas volgen : leerlingen die aan | 28° leerlingen die een SSAS klas volgen : leerlingen die aan | 
| structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden voor | structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden voor | 
| wie alle orthopedagogische, maatschappelijke en/of paramedische | wie alle orthopedagogische, maatschappelijke en/of paramedische | 
| middelen, die eigen zijn aan elk type onderwijs, ingesteld werden, en | middelen, die eigen zijn aan elk type onderwijs, ingesteld werden, en | 
| ontoereikend bleken. Deze leerlingen worden momenteel opgenomen om ze | ontoereikend bleken. Deze leerlingen worden momenteel opgenomen om ze | 
| toe te laten het nodige evenwicht opnieuw te vinden om een persoonlijk | toe te laten het nodige evenwicht opnieuw te vinden om een persoonlijk | 
| project te bepalen en hun toe te laten een wederinschakeling in een | project te bepalen en hun toe te laten een wederinschakeling in een | 
| leerstructuur te bewerkstelligen. | leerstructuur te bewerkstelligen. | 
| 29° zone : de Regering bepaalt de zones die ingericht worden op het | 29° zone : de Regering bepaalt de zones die ingericht worden op het | 
| niveau van het beheer van het gespecialiseerd onderwijs en van zijn | niveau van het beheer van het gespecialiseerd onderwijs en van zijn | 
| personeelsleden alsook de geografische entiteiten waaruit ze bestaan. | personeelsleden alsook de geografische entiteiten waaruit ze bestaan. | 
| 30° individueel overgangsplan (P.I.T.) : het individueel | 30° individueel overgangsplan (P.I.T.) : het individueel | 
| overgangsplan, geïntegreerd in het individueel leerplan (P.I.A.) is | overgangsplan, geïntegreerd in het individueel leerplan (P.I.A.) is | 
| een denkaanpak die ernaar streeft, vanaf de inschrijving voor het | een denkaanpak die ernaar streeft, vanaf de inschrijving voor het | 
| gespecialiseerd secundair onderwijs, de nodige banden tussen de | gespecialiseerd secundair onderwijs, de nodige banden tussen de | 
| verscheidene partners te leggen met als doel het opbouwen en | verscheidene partners te leggen met als doel het opbouwen en | 
| behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. | behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. | 
| 31° instelling belast met de begeleiding : psycho-medisch-sociaal | 31° instelling belast met de begeleiding : psycho-medisch-sociaal | 
| centrum belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs of in | centrum belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs of in | 
| integratietoestanden, psycho-medisch-sociaal centrum belast met een | integratietoestanden, psycho-medisch-sociaal centrum belast met een | 
| inrichting voor gewoon onderwijs en psycho-medisch-sociaal centrum | inrichting voor gewoon onderwijs en psycho-medisch-sociaal centrum | 
| belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs.". | belast met een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs.". | 
Art. 9.In artikel 12, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet,  | 
Art. 9.In artikel 12, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet,  | 
| gewijzigd bij de decreten van 5 februari 2009, 1 februari 2012 en 12 | gewijzigd bij de decreten van 5 februari 2009, 1 februari 2012 en 12 | 
| juli 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht : | juli 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht : | 
| 1° ) de tweede zin wordt vervangen door de volgende zin "De Regering | 1° ) de tweede zin wordt vervangen door de volgende zin "De Regering | 
| bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol, alsook | bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol, alsook | 
| de communicatieregels"; | de communicatieregels"; | 
| 2° ) bij 1° worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 2° ) bij 1° worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 
| centrum" vervangen door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | centrum" vervangen door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 
| centrum belast met een inrichting voor gewoon onderwijs"; | centrum belast met een inrichting voor gewoon onderwijs"; | 
| 3° ) bij 3°, a), worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 3° ) bij 3°, a), worden de woorden "door een psycho-medisch-sociaal | 
| centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie" vervangen | centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie" vervangen | 
| door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum belast met | door de woorden "door een psycho-medisch-sociaal centrum belast met | 
| een inrichting voor gewoon onderwijs.". | een inrichting voor gewoon onderwijs.". | 
Art. 10.Artikel 13, § 2, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :  | 
Art. 10.Artikel 13, § 2, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :  | 
| De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed | De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed | 
| advies van de klassenraad en van de instelling belast met de | advies van de klassenraad en van de instelling belast met de | 
| begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met | begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met | 
| redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de | redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de | 
| instelling voor begeleiding". | instelling voor begeleiding". | 
Art. 11.Artikel 14, § 3, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :  | 
Art. 11.Artikel 14, § 3, van hetzelfde decreet wordt gewijzigd :  | 
| De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed | De woorden "op grond van een gemeenschappelijk en met redenen omkleed | 
| advies van de klassenraad en van de instelling belast met de | advies van de klassenraad en van de instelling belast met de | 
| begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met | begeleiding" worden vervangen door de woorden "op grond van een met | 
| redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de | redenen omkleed advies van de klassenraad bijgestaan door de | 
| instelling voor begeleiding". | instelling voor begeleiding". | 
Art. 12.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt met een artikel  | 
Art. 12.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt met een artikel  | 
| 15ter aangevuld, luidend als volgt : | 15ter aangevuld, luidend als volgt : | 
| " Artikel 15ter.De Regering kan een jaarlijkse afwijking toestaan aan  | 
" Artikel 15ter.De Regering kan een jaarlijkse afwijking toestaan aan  | 
| een school voor basisonderwijs of gespecialiseerd secundair onderwijs | een school voor basisonderwijs of gespecialiseerd secundair onderwijs | 
| die aanvaardt een leerling in te schrijven die onder een ander type | die aanvaardt een leerling in te schrijven die onder een ander type | 
| gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht, | gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht, | 
| en dit krachtens een uitzonderlijke toestand enkel gemotiveerd door | en dit krachtens een uitzonderlijke toestand enkel gemotiveerd door | 
| een gebrek aan aanbod van gespecialiseerd onderwijs dat elke | een gebrek aan aanbod van gespecialiseerd onderwijs dat elke | 
| mogelijkheid tot studie belet en na gunstig advies van de Algemene | mogelijkheid tot studie belet en na gunstig advies van de Algemene | 
| overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs. | overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs. | 
| De gespecialiseerde school die aanvaardt deze leerling in te | De gespecialiseerde school die aanvaardt deze leerling in te | 
| schrijven, geniet voor de betrokken leerling, voor het lopende | schrijven, geniet voor de betrokken leerling, voor het lopende | 
| schooljaar, een subsidie- en dotatiecijfer en de begeleidingsperiodes | schooljaar, een subsidie- en dotatiecijfer en de begeleidingsperiodes | 
| voortgebracht door het kencijfer met betrekking tot het type onderwijs | voortgebracht door het kencijfer met betrekking tot het type onderwijs | 
| vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.". | vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.". | 
| Gedurende de afwijkingsperiode wordt de leerling geacht regelmatig | Gedurende de afwijkingsperiode wordt de leerling geacht regelmatig | 
| ingeschreven te zijn. | ingeschreven te zijn. | 
Art. 13.In hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4bis  | 
Art. 13.In hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4bis  | 
| ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "Afdeling 4bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de | "Afdeling 4bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de | 
| steun aan de socialisatie of resocialisatie)". | steun aan de socialisatie of resocialisatie)". | 
Art. 14.In afdeling 4bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk IV  | 
Art. 14.In afdeling 4bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk IV  | 
| van hetzelfde decreet wordt een artikel 26bis ingevoegd, luidend als | van hetzelfde decreet wordt een artikel 26bis ingevoegd, luidend als | 
| volgt : | volgt : | 
| " Artikel 26bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke  | 
" Artikel 26bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke  | 
| inrichting voor lager onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de types | inrichting voor lager onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de types | 
| gespecialiseerd onderwijs in te richten voor de betrokken leerlingen; | gespecialiseerd onderwijs in te richten voor de betrokken leerlingen; | 
| deze klassen kunnen afwijken van de verplichtingen die opgelegd worden | deze klassen kunnen afwijken van de verplichtingen die opgelegd worden | 
| inzake organisatie van de lessen lichamelijke opvoeding, handarbeid, | inzake organisatie van de lessen lichamelijke opvoeding, handarbeid, | 
| samenstelling van de lesroosters en aanwijzing van de leerkrachten op | samenstelling van de lesroosters en aanwijzing van de leerkrachten op | 
| het niveau van de lessen van het lesrooster. | het niveau van de lessen van het lesrooster. | 
| § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, | § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, | 
| wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere | wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere | 
| regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie daarna | regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie daarna | 
| bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de | bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de | 
| inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking | inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking | 
| gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. | gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. | 
| Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : | Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : | 
| 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling mogelijk | 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling mogelijk | 
| wordt gemaakt en het opstellen van een persoonlijk project voor de | wordt gemaakt en het opstellen van een persoonlijk project voor de | 
| jongere; | jongere; | 
| 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de | 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de | 
| leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | 
| Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden | Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden | 
| behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS | behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS | 
| klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de | klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de | 
| leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. | leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. | 
| De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van | De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van | 
| zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een | zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een | 
| leerstructuur. | leerstructuur. | 
| § 3. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, de | § 3. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, de | 
| precieze beschrijving als dan niet wijziging van het SSAS specifieke | precieze beschrijving als dan niet wijziging van het SSAS specifieke | 
| pedagogische project, het met redenen omkleed beslissen over de | pedagogische project, het met redenen omkleed beslissen over de | 
| terugkeer van de leerling naar een leerstructuur. | terugkeer van de leerling naar een leerstructuur. | 
| Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, | Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, | 
| het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het | het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het | 
| hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie en | hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie en | 
| de opvoeding van een SSAS klas en die ervoor verantwoordelijk zijn. | de opvoeding van een SSAS klas en die ervoor verantwoordelijk zijn. | 
| In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan | In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan | 
| de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking | de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking | 
| die hij nodig acht. | die hij nodig acht. | 
| Minimum twee keer per jaar, wordt een comité ingericht voor de | Minimum twee keer per jaar, wordt een comité ingericht voor de | 
| follow-up samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, | follow-up samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, | 
| met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordiging- en | met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordiging- en | 
| coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een | coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een | 
| vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het | vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het | 
| personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten | personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten | 
| of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS | of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS | 
| klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd | klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd | 
| onderwijs. | onderwijs. | 
| § 4. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een | § 4. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een | 
| lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als | lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als | 
| voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van het type | voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van het type | 
| onderwijs waaronder ze ressorteren. | onderwijs waaronder ze ressorteren. | 
| § 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de | § 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de | 
| werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de | werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de | 
| socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een | socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een | 
| schoolomgeving.". | schoolomgeving.". | 
Art. 15.Artikel 32, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met  | 
Art. 15.Artikel 32, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met  | 
| een 7°, luidend als volgt : | een 7°, luidend als volgt : | 
| "7° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid | "7° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid | 
| voor een leerling van het lager onderwijs om in een SSAS klas school | voor een leerling van het lager onderwijs om in een SSAS klas school | 
| te lopen.". | te lopen.". | 
Art. 16.Hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
Art. 16.Hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
| artikel 44ter, luidend als volgt : | artikel 44ter, luidend als volgt : | 
| " Artikel 44ter.- In elke inrichting voor gespecialiseerd  | 
" Artikel 44ter.- In elke inrichting voor gespecialiseerd  | 
| basisonderwijs wordt, binnen de perken van het bruikbare | basisonderwijs wordt, binnen de perken van het bruikbare | 
| lestijdenpakket en na alle lessen te hebben ingericht bepaald in de | lestijdenpakket en na alle lessen te hebben ingericht bepaald in de | 
| lesroosters van de leerlingen, gezorgd voor de coördinatie van de | lesroosters van de leerlingen, gezorgd voor de coördinatie van de | 
| herinschakelingsprojecten, de opvang, de observatie en de tijdelijke | herinschakelingsprojecten, de opvang, de observatie en de tijdelijke | 
| opvang van de nieuwe leerlingen, de begeleiding van leerlingen die | opvang van de nieuwe leerlingen, de begeleiding van leerlingen die | 
| momentele problemen ervaren, de mediatie en/of de pedagogische | momentele problemen ervaren, de mediatie en/of de pedagogische | 
| coördinatie. Voor deze opdrachten kan door één of meerdere leden van | coördinatie. Voor deze opdrachten kan door één of meerdere leden van | 
| het onderwijzend personeel van het basisniveau gezorgd worden met | het onderwijzend personeel van het basisniveau gezorgd worden met | 
| inachtneming van de statuutbepalingen.". | inachtneming van de statuutbepalingen.". | 
Art. 17.Artikel 51 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
Art. 17.Artikel 51 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
| derde lid, luidend als volgt : | derde lid, luidend als volgt : | 
| "De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, | "De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, | 
| kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits | kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits | 
| inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit | inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit | 
| van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot | van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot | 
| vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het | vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het | 
| getuigschrift van basisonderwijs.". | getuigschrift van basisonderwijs.". | 
Art. 18.Artikel 57 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 6°,  | 
Art. 18.Artikel 57 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 6°,  | 
| luidend als volgt : | luidend als volgt : | 
| "6°. De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, | "6°. De leerlingen die niet meer aan de leerplicht onderworpen zijn, | 
| kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits | kunnen ook het getuigschrift van basisonderwijs verkrijgen mits | 
| inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit | inachtneming van de voorwaarden bepaald bij artikel 23 van het besluit | 
| van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot | van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 mei 1999 tot | 
| vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het | vaststelling van de vorm en de regels voor de uitreiking van het | 
| getuigschrift van basisonderwijs.". | getuigschrift van basisonderwijs.". | 
Art. 19.In hoofdstuk V van hetzelfde decreet wordt een afdeling 8bis  | 
Art. 19.In hoofdstuk V van hetzelfde decreet wordt een afdeling 8bis  | 
| ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "Afdeling 8bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de | "Afdeling 8bis. - De organisatie van een SSAS (Schoolstructuur voor de | 
| steun aan de socialisatie of resocialisatie)". | steun aan de socialisatie of resocialisatie)". | 
Art. 20.In afdeling 8bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk V van  | 
Art. 20.In afdeling 8bis, die nieuw ingevoegd werd in hoofdstuk V van  | 
| hetzelfde decreet wordt een artikel 67bis ingevoegd, luidend als volgt | hetzelfde decreet wordt een artikel 67bis ingevoegd, luidend als volgt | 
| : | : | 
| " Artikel 67bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke  | 
" Artikel 67bis.§ 1. De SSAS klassen kunnen ingericht worden in elke  | 
| inrichting voor secundair onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de | inrichting voor secundair onderwijs die ertoe gemachtigd wordt de | 
| types en de vormen 2, 3 en 4 van het gespecialiseerd onderwijs in te | types en de vormen 2, 3 en 4 van het gespecialiseerd onderwijs in te | 
| richten voor de betrokken leerlingen; deze klassen worden ingericht op | richten voor de betrokken leerlingen; deze klassen worden ingericht op | 
| basis van de roosters van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair | basis van de roosters van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair | 
| onderwijs. | onderwijs. | 
| § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, | § 2. In iedere inrichting die één of meerdere SSAS klassen inricht, | 
| wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere | wordt een specifiek pedagogisch project opgesteld waarbij de nadere | 
| regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie naar die | regels voor een SSAS klasse en de criteria voor de oriëntatie naar die | 
| klas bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de | klas bepaald worden. Dit specifieke pedagogische project wordt in de | 
| inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking | inrichting voor gespecialiseerd onderwijs behouden en ter beschikking | 
| gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. | gehouden van de Inspectiediensten en de Diensten van de Regering. | 
| Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : | Iedere SSAS klas wordt in twee periodes georganiseerd : | 
| 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling en het | 1° een socialisatieperiode waarbij de schoolherinschakeling en het | 
| opstellen van een persoonlijk project voor de jongere mogelijk worden | opstellen van een persoonlijk project voor de jongere mogelijk worden | 
| gemaakt; | gemaakt; | 
| 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de | 2° een immersieperiode waarbij de herinschakeling van de jongere in de | 
| leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | leerstructuur mogelijk wordt gemaakt. | 
| Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden | Elke periode bedraagt een maximale duur van twaalf kalendermaanden | 
| behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS | behoudens met redenen omkleed advies van de Klassenraad van de SSAS | 
| klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de | klas. De Klassenraad van de SSAS klas beslist over de overgang van de | 
| leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. | leerling van de socialisatieperiode naar de immersieperiode. | 
| De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van | De klassenraad zorgt voor de follow-up van de jongere in het kader van | 
| zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een | zijn project en de beslissing van zijn terugkeer naar een | 
| leerstructuur. | leerstructuur. | 
| § 3. In het secundair onderwijs van vorm 2, kan een SSAS klas | § 3. In het secundair onderwijs van vorm 2, kan een SSAS klas | 
| leerlingen opnemen van fase 1 en fase 2. | leerlingen opnemen van fase 1 en fase 2. | 
| § 4. In het secundair onderwijs van vorm 3, kan een SSAS klas | § 4. In het secundair onderwijs van vorm 3, kan een SSAS klas | 
| leerlingen van fase 1 opnemen, tijdens de observatietijd na advies van | leerlingen van fase 1 opnemen, tijdens de observatietijd na advies van | 
| de Inspectie en, gedurende de polyvalente aanpak in een beroepssector | de Inspectie en, gedurende de polyvalente aanpak in een beroepssector | 
| na de Inspectie erover te hebben geïnformeerd. | na de Inspectie erover te hebben geïnformeerd. | 
| Een SSAS klas kan ook leerlingen van fase 2 ontvangen. | Een SSAS klas kan ook leerlingen van fase 2 ontvangen. | 
| § 5. In het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, kan een | § 5. In het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, kan een | 
| SSAS klas leerlingen ontvangen die onder de eerste of de tweede graad | SSAS klas leerlingen ontvangen die onder de eerste of de tweede graad | 
| ressorteren. | ressorteren. | 
| Wanneer het om het gespecialiseerd onderwijs van type 5 gaat, kan een | Wanneer het om het gespecialiseerd onderwijs van type 5 gaat, kan een | 
| SSAS klas ook leerlingen uit de derde graad van het gewoon secundair | SSAS klas ook leerlingen uit de derde graad van het gewoon secundair | 
| onderwijs of van de derde graad van vorm 4 van het gespecialiseerd | onderwijs of van de derde graad van vorm 4 van het gespecialiseerd | 
| secundair onderwijs opnemen. | secundair onderwijs opnemen. | 
| § 6. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, het | § 6. De SSAS Klassenraad is inzonderheid belast met de evaluatie, het | 
| bijwerken of de wijziging van het SSAS specifieke pedagogische | bijwerken of de wijziging van het SSAS specifieke pedagogische | 
| project, het met redenen omkleed beslissen over de terugkeer van de | project, het met redenen omkleed beslissen over de terugkeer van de | 
| leerling naar een leerstructuur. | leerling naar een leerstructuur. | 
| Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, | Hij bestaat uit de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, | 
| het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het | het paramedisch, psychologisch en sociaal personeel en het | 
| hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie, de | hulpopvoedend personeel, die de opdracht hebben van de instructie, de | 
| opvoeding en de opleiding van een groep leerlingen en die ervoor | opvoeding en de opleiding van een groep leerlingen en die ervoor | 
| verantwoordelijk zijn. | verantwoordelijk zijn. | 
| In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan | In het kader van zijn opdrachten zoals bepaald bij het eerste lid kan | 
| de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking | de SSAS Klassenraad een beroep doen op elke occasionele samenwerking | 
| die hij nodig acht. | die hij nodig acht. | 
| Minimum twee keer per jaar, wordt een comité voor de follow-up | Minimum twee keer per jaar, wordt een comité voor de follow-up | 
| ingericht, samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, | ingericht, samengesteld uit leden van de uitgebreide SSAS klassenraad, | 
| met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en | met desgevallend een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en | 
| coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een | coördinatieorgaan van de inrichtende machten van het onderwijs, een | 
| vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het | vertegenwoordiger van de instelling belast met de begeleiding, het | 
| personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten | personeelslid belast met de follow-up van de socialisatieactiviteiten | 
| of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS | of de proefstages, een lid van het onderwijzend personeel (buiten SSAS | 
| klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd | klas) en een lid van de Inspectiedienst van het gespecialiseerd | 
| onderwijs. | onderwijs. | 
| § 7. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een | § 7. De leerlingen ingeschreven in een SSAS klas genereren een | 
| lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als | lestijdenpakket dat gebruikt kan worden volgens dezelfde regels als | 
| voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van de vorm en | voor de leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs van de vorm en | 
| het type onderwijs waaronder ze ressorteren. | het type onderwijs waaronder ze ressorteren. | 
| § 8. De kwalificaties kunnen niet uitgereikt worden zolang de leerling | § 8. De kwalificaties kunnen niet uitgereikt worden zolang de leerling | 
| ingeschreven is in een SSAS klas, behoudens, na advies van de | ingeschreven is in een SSAS klas, behoudens, na advies van de | 
| Inspectie, wat betreft het slaagattest van fase 1 dat voortvloeit uit | Inspectie, wat betreft het slaagattest van fase 1 dat voortvloeit uit | 
| de verwerving van drempelcompetenties die noodzakelijk zijn voor de | de verwerving van drempelcompetenties die noodzakelijk zijn voor de | 
| overgang naar fase 2 binnen de SSAS klas. | overgang naar fase 2 binnen de SSAS klas. | 
| § 9. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de | § 9. De Regering bepaalt de nadere regels voor de organisatie en de | 
| werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de | werking van de SSAS klassen inzonderheid wat betreft de | 
| socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een | socialisatieperiodes en de proefperiodes in immersie in een | 
| schoolomgeving.". | schoolomgeving.". | 
Art. 21.Artikel 80, § 2, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met  | 
Art. 21.Artikel 80, § 2, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met  | 
| een 9°, luidend als volgt : | een 9°, luidend als volgt : | 
| "9° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid | "9° een met redenen omkleed advies uitbrengen over de geschiktheid | 
| voor een leerling om in een SSAS klas school te lopen.". | voor een leerling om in een SSAS klas school te lopen.". | 
Art. 22.In artikel 80, § 3, 1° van hetzelfde decreet worden na de  | 
Art. 22.In artikel 80, § 3, 1° van hetzelfde decreet worden na de  | 
| woorden "maatschappelijke activiteiten" de volgende woorden ingevoegd | woorden "maatschappelijke activiteiten" de volgende woorden ingevoegd | 
| : | : | 
| ". Dit individuele leerplan omvat een individueel overgangsplan zoals | ". Dit individuele leerplan omvat een individueel overgangsplan zoals | 
| bepaald bij artikel 4, § 1, 30° van hetzelfde decreet, dat ertoe | bepaald bij artikel 4, § 1, 30° van hetzelfde decreet, dat ertoe | 
| strekt, vanaf de inschrijving, de noodzakelijke banden te leggen | strekt, vanaf de inschrijving, de noodzakelijke banden te leggen | 
| tussen de verscheidene partners met als doel het ontwikkelen en | tussen de verscheidene partners met als doel het ontwikkelen en | 
| behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. Dit | behartigen van het continuüm school-leven als volwassene. Dit | 
| individuele overgangsplan staat in direct verband met een dynamisch | individuele overgangsplan staat in direct verband met een dynamisch | 
| proces waarin vervat zijn : | proces waarin vervat zijn : | 
| - de kenmerken van de jongere (bekwaamheden, vaardigheden, | - de kenmerken van de jongere (bekwaamheden, vaardigheden, | 
| competenties en verwachtingen); | competenties en verwachtingen); | 
| - de verplichtingen en vereisten van het leven als volwassene | - de verplichtingen en vereisten van het leven als volwassene | 
| (jobsector, verenigingsleven, huisvestingscentrum, opvangcentrum, | (jobsector, verenigingsleven, huisvestingscentrum, opvangcentrum, | 
| ...); | ...); | 
| - een permanent vernieuwd onderzoek van het actieplan; | - een permanent vernieuwd onderzoek van het actieplan; | 
| Het individuele overgangsplan zal periodiek aangepast worden, | Het individuele overgangsplan zal periodiek aangepast worden, | 
| inzonderheid, in functie van de evolutie van de jongere tegenover zijn | inzonderheid, in functie van de evolutie van de jongere tegenover zijn | 
| levensproject als volwassene.". | levensproject als volwassene.". | 
Art. 23.Artikel 97 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :  | 
Art. 23.Artikel 97 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :  | 
| De woorden "de begeleiding ten gunste van de integratie" worden | De woorden "de begeleiding ten gunste van de integratie" worden | 
| vervangen door de woorden "de coördinatie van de | vervangen door de woorden "de coördinatie van de | 
| inschakelingsprojecten"; | inschakelingsprojecten"; | 
| De woorden ", het implementeren van het individuele overgangsplan" | De woorden ", het implementeren van het individuele overgangsplan" | 
| worden ingevoegd tussen de woorden "de bemiddeling en/of de | worden ingevoegd tussen de woorden "de bemiddeling en/of de | 
| pedagogische coördinatie gezorgd" en de woorden ". Deze opdrachten | pedagogische coördinatie gezorgd" en de woorden ". Deze opdrachten | 
| kunnen waargenomen worden". | kunnen waargenomen worden". | 
Art. 24.Artikel 104bis, 1° van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als  | 
Art. 24.Artikel 104bis, 1° van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als  | 
| volgt : | volgt : | 
| De woorden "en 7," worden vervangen door de woorden "7 en 8,". | De woorden "en 7," worden vervangen door de woorden "7 en 8,". | 
Art. 25.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
Art. 25.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
| artikel 108bis, luidend als volgt : | artikel 108bis, luidend als volgt : | 
| " Artikel 108bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs  | 
" Artikel 108bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs  | 
| kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare | kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare | 
| lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de | lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de | 
| coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. | coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. | 
| Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden | Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden | 
| van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met | van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met | 
| inachtneming van de statuutbepalingen.". | inachtneming van de statuutbepalingen.". | 
Art. 26.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
Art. 26.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een  | 
| artikel 119bis, luidend als volgt : | artikel 119bis, luidend als volgt : | 
| " Artikel 119bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs  | 
" Artikel 119bis.- In iedere inrichting voor gespecialiseerd onderwijs  | 
| kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare | kunnen lestijden besteed worden, binnen de perken van het aanwendbare | 
| lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de | lestijdenpakket, aan de coördinatie van de inschakelingsprojecten, de | 
| coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. | coördinatie en het implementeren van het individuele overgangsplan. | 
| Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden | Deze opdrachten kunnen door één of meerdere leden waargenomen worden | 
| van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met | van het paramedisch, sociaal en psychologisch personeel met | 
| inachtneming van de statuutbepalingen.". | inachtneming van de statuutbepalingen.". | 
Art. 27.Aan artikel 132 van hetzelfde decreet wordt een zesde  | 
Art. 27.Aan artikel 132 van hetzelfde decreet wordt een zesde  | 
| paragraaf toegevoegd, luidend als volgt : | paragraaf toegevoegd, luidend als volgt : | 
| "Voor elke leerling in totale permanente inschakeling wordt een | "Voor elke leerling in totale permanente inschakeling wordt een | 
| individueel leerplan opgesteld en bijgewerkt door het (of de) | individueel leerplan opgesteld en bijgewerkt door het (of de) | 
| personeelslid (-leden) van het gespecialiseerd onderwijs in overleg | personeelslid (-leden) van het gespecialiseerd onderwijs in overleg | 
| met de klassenraad in het gewoon secundair onderwijs of het educatieve | met de klassenraad in het gewoon secundair onderwijs of het educatieve | 
| team in het gewoon basisonderwijs.". | team in het gewoon basisonderwijs.". | 
Art. 28.In artikel 192 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid,  | 
Art. 28.In artikel 192 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid,  | 
| luidend als volgt, ingevoegd : | luidend als volgt, ingevoegd : | 
| "In afwijking van het vorige lid kan de Regering, na gunstig met | "In afwijking van het vorige lid kan de Regering, na gunstig met | 
| redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | 
| gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit meerdere | gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit meerdere | 
| zones, het behoud toelaten van ditzelfde onderwijstype in elke zone | zones, het behoud toelaten van ditzelfde onderwijstype in elke zone | 
| van de betrokken provincie voor het betrokken net.". | van de betrokken provincie voor het betrokken net.". | 
Art. 29.In hoofdstuk XV, Afdeling 2, van hetzelfde decreet, wordt een  | 
Art. 29.In hoofdstuk XV, Afdeling 2, van hetzelfde decreet, wordt een  | 
| artikel 194bis ingevoegd, luidend als volgt : | artikel 194bis ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer | "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer | 
| gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare | gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare | 
| gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare | gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare | 
| behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype. De | behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype. De | 
| Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". | Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". | 
Art. 30.In artikel 198 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 5  | 
Art. 30.In artikel 198 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 5  | 
| ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : | 
| " § 5. In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | " § 5. In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | 
| bedoeld bij artikel 194bis van hetzelfde decreet, kan de Regering de | bedoeld bij artikel 194bis van hetzelfde decreet, kan de Regering de | 
| organisatie toelaten van een type gespecialiseerd basisonderwijs, op | organisatie toelaten van een type gespecialiseerd basisonderwijs, op | 
| gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor | gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor | 
| het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone, in een bestaande | het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone, in een bestaande | 
| school.". | school.". | 
Art. 31.In artikel 200, § 6 van hetzelfde decreet wordt een tweede  | 
Art. 31.In artikel 200, § 6 van hetzelfde decreet wordt een tweede  | 
| lid ingevoegd, luidend als volgt : | lid ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met | "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met | 
| redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | 
| gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene | gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene | 
| zones, het behoud toelaten van de vormen van het gespecialiseerd | zones, het behoud toelaten van de vormen van het gespecialiseerd | 
| secundair onderwijs ingericht in een inrichting van iedere zone van de | secundair onderwijs ingericht in een inrichting van iedere zone van de | 
| betrokken provincie voor het betrokken net.". | betrokken provincie voor het betrokken net.". | 
Art. 32.Artikel 204 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met het  | 
Art. 32.Artikel 204 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met het  | 
| volgende lid : | volgende lid : | 
| "Indien een inrichting niet de minimumnormen behaalt inzake behoud van | "Indien een inrichting niet de minimumnormen behaalt inzake behoud van | 
| alle sectoren die ze inricht, in de zone, terwijl ze het bewijs levert | alle sectoren die ze inricht, in de zone, terwijl ze het bewijs levert | 
| dat het behoud noodzakelijk is om aan de behoeften van de leerlingen | dat het behoud noodzakelijk is om aan de behoeften van de leerlingen | 
| te voldoen, kan de Regering het behoud toestaan van de ingerichte | te voldoen, kan de Regering het behoud toestaan van de ingerichte | 
| sectoren, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene | sectoren, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene | 
| overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.". | overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.". | 
Art. 33.In artikel 205 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid  | 
Art. 33.In artikel 205 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid  | 
| ingevoegd, luidend als volgt : | ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met | "In afwijking van het vorige lid, kan de Regering, op gunstig met | 
| redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | 
| gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene | gespecialiseerd onderwijs, in een provincie bestaande uit verscheidene | 
| zones, het behoud toelaten van een welbepaalde vorm in iedere zone van | zones, het behoud toelaten van een welbepaalde vorm in iedere zone van | 
| de betrokken provincie voor het betrokken net.". | de betrokken provincie voor het betrokken net.". | 
Art. 34.In hoofdstuk XV, Afdeling 5, van hetzelfde decreet, wordt een  | 
Art. 34.In hoofdstuk XV, Afdeling 5, van hetzelfde decreet, wordt een  | 
| artikel 208bis ingevoegd, luidend als volgt : | artikel 208bis ingevoegd, luidend als volgt : | 
| "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer | "De Regering gaat, minimum om de drie jaar en voor de eerste keer | 
| gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare | gedurende het jaar 2013, over tot een analyse van de beschikbare | 
| gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare | gegevens betreffende, zone per zone, de demografie en de voorzienbare | 
| behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype en -vorm. | behoeften wat betreft het aantal plaatsen, per onderwijstype en -vorm. | 
| De Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". | De Regering zendt deze analyse aan het Parlement over.". | 
Art. 35.Artikel 209, laatste lid, van hetzelfde decreet wordt met de  | 
Art. 35.Artikel 209, laatste lid, van hetzelfde decreet wordt met de  | 
| volgende zin aangevuld : | volgende zin aangevuld : | 
| "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | 
| bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de oprichting toelaten van | bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de oprichting toelaten van | 
| een vestiging van vorm 4, op gunstig met redenen omkleed advies van de | een vestiging van vorm 4, op gunstig met redenen omkleed advies van de | 
| Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs". | Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs". | 
Art. 36.In artikel 211 van hetzelfde decreet worden de volgende  | 
Art. 36.In artikel 211 van hetzelfde decreet worden de volgende  | 
| wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : | 
| a) paragraaf 2 wordt aangevuld met het volgende lid : | a) paragraaf 2 wordt aangevuld met het volgende lid : | 
| "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | "In afwijking van de programmatienormen, op basis van de analyse | 
| bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de organisatie toelaten | bedoeld bij artikel 208bis, kan de Regering de organisatie toelaten | 
| van de verschillende vormen van het gespecialiseerd secundair | van de verschillende vormen van het gespecialiseerd secundair | 
| onderwijs, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene | onderwijs, op gunstig met redenen omkleed advies van de Algemene | 
| overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone." | overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, per net en per zone." | 
| b) paragraaf 3 wordt met het volgende lid aangevuld : | b) paragraaf 3 wordt met het volgende lid aangevuld : | 
| "In afwijking van de programmatienormen kan de Regering een inrichting | "In afwijking van de programmatienormen kan de Regering een inrichting | 
| ertoe machtigen een nieuwe beroepssector op te richten die niet aan de | ertoe machtigen een nieuwe beroepssector op te richten die niet aan de | 
| minimale normen inzake oprichting voldoet en dit, in een zone waarin | minimale normen inzake oprichting voldoet en dit, in een zone waarin | 
| een schaarste betreffende een beroep vastgesteld wordt, op gunstig met | een schaarste betreffende een beroep vastgesteld wordt, op gunstig met | 
| redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | redenen omkleed advies van de Algemene overlegraad voor het | 
| gespecialiseerd onderwijs. De inrichting wordt ertoe gehouden voor een | gespecialiseerd onderwijs. De inrichting wordt ertoe gehouden voor een | 
| aangepaste begeleiding te zorgen op het onderwijzend niveau alsook | aangepaste begeleiding te zorgen op het onderwijzend niveau alsook | 
| voor een aangepaste infrastructuur. Ze moet ook de normen behalen | voor een aangepaste infrastructuur. Ze moet ook de normen behalen | 
| inzake behoud, die geldend zijn voor alle beroepssectoren met inbegrip | inzake behoud, die geldend zijn voor alle beroepssectoren met inbegrip | 
| van de nieuwe opgerichte sector en dit vanaf 30 september van het | van de nieuwe opgerichte sector en dit vanaf 30 september van het | 
| lopende schooljaar. Wordt deze norm niet in acht genomen, dan wordt de | lopende schooljaar. Wordt deze norm niet in acht genomen, dan wordt de | 
| nieuwe sector op dezelfde datum gesloten.". | nieuwe sector op dezelfde datum gesloten.". | 
| HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 24 | HOOFDSTUK III. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 24 | 
| juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en | juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en | 
| van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het | van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het | 
| mogelijk maken ze uit te voeren | mogelijk maken ze uit te voeren | 
Art. 37.Artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de  | 
Art. 37.Artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de  | 
| prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair | prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair | 
| onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit | onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit | 
| te voeren, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een zesde lid, luidend | te voeren, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een zesde lid, luidend | 
| als volgt : | als volgt : | 
| "Wanneer het om een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs gaat, | "Wanneer het om een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs gaat, | 
| bepaalt het inrichtingsproject de pedagogische keuzen en de | bepaalt het inrichtingsproject de pedagogische keuzen en de | 
| prioritaire acties die ondernomen worden om de studies van de | prioritaire acties die ondernomen worden om de studies van de | 
| leerlingen te behartigen die gespecialiseerd onderwijs genieten zoals | leerlingen te behartigen die gespecialiseerd onderwijs genieten zoals | 
| bepaald bij de artikelen 8bis en 8ter van het decreet van 3 maart 2004 | bepaald bij de artikelen 8bis en 8ter van het decreet van 3 maart 2004 | 
| tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs na raadpleging van | tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs na raadpleging van | 
| het basisoverlegcomité voor de onderwijsinrichtingen ingericht door de | het basisoverlegcomité voor de onderwijsinrichtingen ingericht door de | 
| Franse Gemeenschap, van de locale paritaire commissie voor de | Franse Gemeenschap, van de locale paritaire commissie voor de | 
| inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse | inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse | 
| Gemeenschap of de plaatselijke overleginstantie of de ondernemingsraad | Gemeenschap of de plaatselijke overleginstantie of de ondernemingsraad | 
| of bij gebreke daaraan van de syndicale afvaardiging voor de | of bij gebreke daaraan van de syndicale afvaardiging voor de | 
| inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse | inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse | 
| Gemeenschap.". | Gemeenschap.". | 
| HOOFDSTUK IV. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 13 | HOOFDSTUK IV. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 13 | 
| juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs | juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs | 
| en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving | en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving | 
Art. 38.Artikel 13bis, § 1, eerste lid van het decreet van 13 juli  | 
Art. 38.Artikel 13bis, § 1, eerste lid van het decreet van 13 juli  | 
| 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en | 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en | 
| lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals | lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals | 
| gewijzigd, wordt gewijzigd : | gewijzigd, wordt gewijzigd : | 
| De woorden ", van de Plaatselijke paritaire commissie voor de | De woorden ", van de Plaatselijke paritaire commissie voor de | 
| inrichtingen van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd | inrichtingen van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd | 
| officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebrek eraan door | officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebrek eraan door | 
| de plaatselijke overleginstantie, of bij gebrek eraan door de | de plaatselijke overleginstantie, of bij gebrek eraan door de | 
| vakverenigingen voor de inrichtingen voor het door de Franse | vakverenigingen voor de inrichtingen voor het door de Franse | 
| Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs" worden afgeschaft. | Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs" worden afgeschaft. | 
Art. 39.Artikel 13ter, § 1 van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met  | 
Art. 39.Artikel 13ter, § 1 van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met  | 
| een derde lid, luidend als volgt : | een derde lid, luidend als volgt : | 
| "De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een | "De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een | 
| arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor | arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor | 
| dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". | dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.". | 
Art. 40.Artikel 31 van hetzelfde decreet, wordt met een zevende lid  | 
Art. 40.Artikel 31 van hetzelfde decreet, wordt met een zevende lid  | 
| aangevuld, luidend als volgt : | aangevuld, luidend als volgt : | 
| "Voor zover de school leeractiviteiten inricht door gebarentaalbad, | "Voor zover de school leeractiviteiten inricht door gebarentaalbad, | 
| worden twee uren bijkomend lestijdenpakket toegekend per les ingericht | worden twee uren bijkomend lestijdenpakket toegekend per les ingericht | 
| zoals bedoeld bij paragraaf 1. Deze twee uren moeten de schoolgaande | zoals bedoeld bij paragraaf 1. Deze twee uren moeten de schoolgaande | 
| leerlingen ertoe in staat stellen op basis van de artikelen 12, 13, | leerlingen ertoe in staat stellen op basis van de artikelen 12, 13, | 
| 13bis en 13ter van dit decreet les te kunnen volgen in gebarentaal | 13bis en 13ter van dit decreet les te kunnen volgen in gebarentaal | 
| over een moderne taal.". | over een moderne taal.". | 
| HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding | HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding | 
Art. 41.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2013.  | 
Art. 41.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2013.  | 
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | 
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. | 
| Brussel, 17 oktober 2013. | Brussel, 17 oktober 2013. | 
| De Minister-President van de Regering van de Franse Gemeenschap, | De Minister-President van de Regering van de Franse Gemeenschap, | 
| R. DEMOTTE | R. DEMOTTE | 
| De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, | De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, | 
| J.-M. NOLLET | J.-M. NOLLET | 
| De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, | De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, | 
| A. ANTOINE | A. ANTOINE | 
| De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, | De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, | 
| J.-Cl. MARCOURT | J.-Cl. MARCOURT | 
| De Minister van Jeugd, | De Minister van Jeugd, | 
| Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK | 
| De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke | De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke | 
| Kansen, | Kansen, | 
| Mevr. F. LAANAN | Mevr. F. LAANAN | 
| De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale | De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale | 
| Promotie, | Promotie, | 
| Mevr. M.-M. SCHYNS | Mevr. M.-M. SCHYNS | 
| _______ | _______ | 
| Nota | Nota | 
| Zitting 2012-2013. | Zitting 2012-2013. | 
| Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. - | Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. - | 
| Verslag, nr. 535-2. | Verslag, nr. 535-2. | 
| Zitting 2013-2014. | Zitting 2013-2014. | 
| Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 16 | Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 16 | 
| oktober 2013. | oktober 2013. |