Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 15/07/1997
← Terug naar "Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs "
Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP
15 JULI 1997. Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en 15 JULI 1997. Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en
de eindtermen van het gewoon basisonderwijs (1) de eindtermen van het gewoon basisonderwijs (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen
hetgeen volgt : hetgeen volgt :

Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel

Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel

127 van de Grondwet. 127 van de Grondwet.

Art. 2.Het besluit van de Vlaamse regering van 27 mei 1997 tot

Art. 2.Het besluit van de Vlaamse regering van 27 mei 1997 tot

bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon
basisonderwijs wordt bekrachtigd, mits vervanging in artikel 4 van de basisonderwijs wordt bekrachtigd, mits vervanging in artikel 4 van de
woorden "het schooljaar 1997-1998" door de woorden "het schooljaar woorden "het schooljaar 1997-1998" door de woorden "het schooljaar
1998-1999" en mits toevoeging van een nieuw artikel 5, dat luidt als 1998-1999" en mits toevoeging van een nieuw artikel 5, dat luidt als
volgt : volgt :
"

Artikel 5.De ontwikkelingsdoelen en de eindtermen vastgesteld bij

"

Artikel 5.De ontwikkelingsdoelen en de eindtermen vastgesteld bij

dit besluit worden in het schooljaar 2004-2005 geëvalueerd. Vanaf deze dit besluit worden in het schooljaar 2004-2005 geëvalueerd. Vanaf deze
evaluatie wordt de evaluatie elke 6 jaar herhaald. De Vlaamse regering evaluatie wordt de evaluatie elke 6 jaar herhaald. De Vlaamse regering
legt de resultaten van deze evaluaties voor aan het Vlaams Parlement. legt de resultaten van deze evaluaties voor aan het Vlaams Parlement.
Een herziening van de eindtermen is mogelijk vanaf 1 september 2005." Een herziening van de eindtermen is mogelijk vanaf 1 september 2005."

Art. 3.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse regering van 27

Art. 3.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse regering van 27

mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van
het gewoon basisonderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht : het gewoon basisonderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1. Eindtermen Lichamelijke Opvoeding 1. Eindtermen Lichamelijke Opvoeding
a) Een nieuwe eindterm 1.20bis invoegen die luidt als volgt : a) Een nieuwe eindterm 1.20bis invoegen die luidt als volgt :
"1.20bis : passen de afgesproken spelregels toe en aanvaarden de "1.20bis : passen de afgesproken spelregels toe en aanvaarden de
sancties bij overtredingen." sancties bij overtredingen."
b) Eindterm 1.25 schrappen en vervangen door : b) Eindterm 1.25 schrappen en vervangen door :
"1.25 : de leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen "1.25 : de leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen
zwemmen." zwemmen."
c) Een nieuwe eindterm *1.32 invoegen die luidt als volgt : c) Een nieuwe eindterm *1.32 invoegen die luidt als volgt :
"*1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun "*1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun
aanpak voor, tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en aanpak voor, tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en
willen op basis hiervan hun aanpak (bij)sturen." willen op basis hiervan hun aanpak (bij)sturen."
d) Een nieuwe eindterm 1.33 invoegen die luidt als volgt : d) Een nieuwe eindterm 1.33 invoegen die luidt als volgt :
"1.33 : kunnen onder verschillende sensorische prikkels die "1.33 : kunnen onder verschillende sensorische prikkels die
gelijktijdig worden waargenomen de relevante prikkel selecteren." gelijktijdig worden waargenomen de relevante prikkel selecteren."
2. Eindtermen Muzische Vorming 2. Eindtermen Muzische Vorming
Een nieuwe eindterm 5.5 invoegen die luidt als volgt : Een nieuwe eindterm 5.5 invoegen die luidt als volgt :
"5.5 : eenvoudige, audiovisuele informatie uit de eigen "5.5 : eenvoudige, audiovisuele informatie uit de eigen
belevingswereld herkennen, onderzoeken en vergelijken." belevingswereld herkennen, onderzoeken en vergelijken."
3. Eindtermen Nederlands 3. Eindtermen Nederlands
a) Eindtermen 1.11, 2.11, 3.11 en 4.9 schrappen en vervangen door : a) Eindtermen 1.11, 2.11, 3.11 en 4.9 schrappen en vervangen door :
"* 4.8 De leerlingen ontwikkelen bij het realiseren van de eindtermen "* 4.8 De leerlingen ontwikkelen bij het realiseren van de eindtermen
voor spreken, luisteren, lezen en schrijven de volgende attitudes : voor spreken, luisteren, lezen en schrijven de volgende attitudes :
- spreek-, luister-, lees- en schrijfbereidheid; - spreek-, luister-, lees- en schrijfbereidheid;
- plezier in luisteren, spreken, lezen en schrijven; - plezier in luisteren, spreken, lezen en schrijven;
- bereidheid tot nadenken over het eigen luister-, spreek-, lees en - bereidheid tot nadenken over het eigen luister-, spreek-, lees en
schrijfgedrag; schrijfgedrag;
- bereidheid tot het naleven van luister-, spreek-, lees- en - bereidheid tot het naleven van luister-, spreek-, lees- en
schrijfconventies; schrijfconventies;
- weerbaarheid." - weerbaarheid."
b) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door : b) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door :
"3.4 Voor hen bestemde school- en studieteksten en instructies bij "3.4 Voor hen bestemde school- en studieteksten en instructies bij
schoolopdrachten." schoolopdrachten."
c) Eindtermen 3.6 en 3.7 schrappen en vervangen door : c) Eindtermen 3.6 en 3.7 schrappen en vervangen door :
"3.5 Voor hen bestemde verhalen, kinderromans, dialogen, gedichten, "3.5 Voor hen bestemde verhalen, kinderromans, dialogen, gedichten,
kindertijdschriften en jeugdencyclopedieën." kindertijdschriften en jeugdencyclopedieën."
d) Eindtermen 3.8 en 3.9 schrappen en vervangen door : d) Eindtermen 3.8 en 3.9 schrappen en vervangen door :
"3.6 Verschillende voor hen bestemde brieven of uitnodigingen." "3.6 Verschillende voor hen bestemde brieven of uitnodigingen."
e) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door : e) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door :
"4.4 Voor een gekend persoon een verslag schrijven van een verhaal, "4.4 Voor een gekend persoon een verslag schrijven van een verhaal,
een gebeurtenis, een informatieve tekst." een gebeurtenis, een informatieve tekst."
f) Eindtermen 4.7 en 4.8 schrappen en vervangen door : f) Eindtermen 4.7 en 4.8 schrappen en vervangen door :
"4.7 De leerlingen kunnen voor het realiseren van bovenstaande "4.7 De leerlingen kunnen voor het realiseren van bovenstaande
eindtermen bovendien : eindtermen bovendien :
- hun teksten verzorgen rekening houdende met handschrift en lay-out; - hun teksten verzorgen rekening houdende met handschrift en lay-out;
- spellingsafspraken en -regels toepassen in verband met het schrijven - spellingsafspraken en -regels toepassen in verband met het schrijven
van : van :
- woorden met vast woordbeeld : - woorden met vast woordbeeld :
- klankzuivere woorden; - klankzuivere woorden;
- hoogfrequente niet-klankzuivere woorden; - hoogfrequente niet-klankzuivere woorden;
- woorden met veranderlijk woordbeeld (regelwoorden) : - woorden met veranderlijk woordbeeld (regelwoorden) :
- werkwoorden; - werkwoorden;
- klinker in open/gesloten lettergreep; - klinker in open/gesloten lettergreep;
- verdubbeling medeklinker; - verdubbeling medeklinker;
- niet-klankzuivere eindletter; - niet-klankzuivere eindletter;
- hoofdletters; - hoofdletters;
- interpunctietekens., ? ! :" - interpunctietekens., ? ! :"
4. Eindtermen Frans 4. Eindtermen Frans
a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door :
"1.2 : hun gesprekspartner begrijpen in een kort gesprek over : "1.2 : hun gesprekspartner begrijpen in een kort gesprek over :
- henzelf; - henzelf;
- hun gezins- en leefsituatie; - hun gezins- en leefsituatie;
- spelsituatie; - spelsituatie;
- hun voorkomen; - hun voorkomen;
- omgangsvormen." - omgangsvormen."
b) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door : b) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door :
"3.2 in een kort gesprek aan een gesprekspartner vragen stellen en "3.2 in een kort gesprek aan een gesprekspartner vragen stellen en
informatie verstrekken over : informatie verstrekken over :
- henzelf; - henzelf;
- hun gezins- en leefsituatie; - hun gezins- en leefsituatie;
- hun voorkomen; - hun voorkomen;
- omgangsvormen; - omgangsvormen;
- een wegaanduiding." - een wegaanduiding."
5. Eindtermen van het leergebied Wereldoriëntatie 5. Eindtermen van het leergebied Wereldoriëntatie
a) Eindtermen 1.6 en 1.7 schrappen en vervangen door : a) Eindtermen 1.6 en 1.7 schrappen en vervangen door :
"1.6 kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij "1.6 kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij
de levensprocessen van de mens en de functie van de zintuigen, het de levensprocessen van de mens en de functie van de zintuigen, het
skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden." skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden."
b) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door : b) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door :
"1.8 kunnen de weersituatie op een bepaald moment en over een beperkte "1.8 kunnen de weersituatie op een bepaald moment en over een beperkte
periode meten en beschrijven." periode meten en beschrijven."
c) Eindtermen 1.12 en 2.1 schrappen en vervangen door : c) Eindtermen 1.12 en 2.1 schrappen en vervangen door :
"1.11 kunnen van courante voorwerpen uit hun omgeving zeggen uit welke "1.11 kunnen van courante voorwerpen uit hun omgeving zeggen uit welke
materialen en grondstoffen ze gemaakt zijn." materialen en grondstoffen ze gemaakt zijn."
d) Eindterm 1.13 schrappen. d) Eindterm 1.13 schrappen.
e) Eindtermen 1.16 en 1.17 schrappen en vervangen door : e) Eindtermen 1.16 en 1.17 schrappen en vervangen door :
"1.14 kunnen gezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze "1.14 kunnen gezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze
weten over het functioneren van het eigen lichaam en ze weten dat weten over het functioneren van het eigen lichaam en ze weten dat
bepaalde ziekteverschijnselen of handicaps niet altijd kunnen worden bepaalde ziekteverschijnselen of handicaps niet altijd kunnen worden
vermeden." vermeden."
f) Eindterm 1.18 schrappen. f) Eindterm 1.18 schrappen.
g) Eindtermen 1.20 en 1.21 schrappen en vervangen door : g) Eindtermen 1.20 en 1.21 schrappen en vervangen door :
"1.16 kunnen passende elementaire hulp toedienen bij lichte "1.16 kunnen passende elementaire hulp toedienen bij lichte
schaafwonden en brandwonden." schaafwonden en brandwonden."
h) Eindtermen 1.24 en 1.25 schrappen en vervangen door : h) Eindtermen 1.24 en 1.25 schrappen en vervangen door :
"1.19 kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe "1.19 kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe
mensen op negatieve maar ook op positieve wijze omgaan met het milieu mensen op negatieve maar ook op positieve wijze omgaan met het milieu
en dat aan een milieuprobleem vaak tegengestelde belangen ten en dat aan een milieuprobleem vaak tegengestelde belangen ten
grondslag liggen." grondslag liggen."
i) Eindterm 2.2 schrappen. i) Eindterm 2.2 schrappen.
j) Eindterm 2.3 schrappen. j) Eindterm 2.3 schrappen.
k) Eindtermen 2.4 en 2.5 schrappen en vervangen door : k) Eindtermen 2.4 en 2.5 schrappen en vervangen door :
"2.1 herkennen in hun directe omgeving toepassingen van hefbomen, "2.1 herkennen in hun directe omgeving toepassingen van hefbomen,
katrollen en bewegingsoverbrenging via tandwielen." katrollen en bewegingsoverbrenging via tandwielen."
l) Eindterm 2.6 schrappen en vervangen door : l) Eindterm 2.6 schrappen en vervangen door :
"2.2 kunnen van voorzieningen of voorwerpen uit hun omgeving aangeven "2.2 kunnen van voorzieningen of voorwerpen uit hun omgeving aangeven
welke de energiebron is die verantwoordelijk is voor de waargenomen welke de energiebron is die verantwoordelijk is voor de waargenomen
beweging, verwarming of verlichting." beweging, verwarming of verlichting."
m) Eindterm 2.7 en 2.8 schrappen. m) Eindterm 2.7 en 2.8 schrappen.
n) Een nieuwe eindterm 2.9bis toevoegen die luidt als volgt : n) Een nieuwe eindterm 2.9bis toevoegen die luidt als volgt :
"2.9bis leren effectief met informatica en informatieverwerking "2.9bis leren effectief met informatica en informatieverwerking
omgaan." omgaan."
o) Eindterm 2.11 schrappen. o) Eindterm 2.11 schrappen.
p) Eindtermen 2.12, 2.13 en 2.19 schrappen en vervangen door : p) Eindtermen 2.12, 2.13 en 2.19 schrappen en vervangen door :
"2.5 kunnen materialenkennis en kennis van constructie- en "2.5 kunnen materialenkennis en kennis van constructie- en
bewegingsprincipes aanwenden bij het plannen en maken van een eigen bewegingsprincipes aanwenden bij het plannen en maken van een eigen
constructie." constructie."
q) Eindtermen 2.14, 2.15, 2.16 en 2.17 schrappen en vervangen door : q) Eindtermen 2.14, 2.15, 2.16 en 2.17 schrappen en vervangen door :
"2.6 kunnen aan de hand van een al dan niet zelfgemaakte eenvoudige "2.6 kunnen aan de hand van een al dan niet zelfgemaakte eenvoudige
werktekening of handleiding het geschikte materiaal en gereedschap werktekening of handleiding het geschikte materiaal en gereedschap
kiezen en daarmee de constructieactiviteit stap voor stap juist en kiezen en daarmee de constructieactiviteit stap voor stap juist en
veilig uitvoeren." veilig uitvoeren."
r) Eindtermen 2.20 en 2.22 schrappen. r) Eindtermen 2.20 en 2.22 schrappen.
s) Eindtermen 2.23 en 2.25 schrappen en vervangen door : s) Eindtermen 2.23 en 2.25 schrappen en vervangen door :
"*2.9 brengen waardering op voor eenvoudige, inventieve technieken en "*2.9 brengen waardering op voor eenvoudige, inventieve technieken en
voor esthetische aspecten van technische constructies en voorwerpen." voor esthetische aspecten van technische constructies en voorwerpen."
t) Eindtermen 3.2 en 3.3 schrappen en vervangen door : t) Eindtermen 3.2 en 3.3 schrappen en vervangen door :
"3.2 kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete "3.2 kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete
situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens
situatiegebonden zijn." situatiegebonden zijn."
u) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door : u) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door :
"*3.3 tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd "*3.3 tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd
op kennis van het eigen kunnen." op kennis van het eigen kunnen."
v) Eindtermen 3.8, 3.9 en 3.10 schrappen. v) Eindtermen 3.8, 3.9 en 3.10 schrappen.
w) Eindterm 4.1 schrappen. w) Eindterm 4.1 schrappen.
x) Eindtermen 4.2 en 4.3 schrappen en vervangen door : x) Eindtermen 4.2 en 4.3 schrappen en vervangen door :
"4.1 kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid "4.1 kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid
verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en verschillend verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en verschillend
gewaardeerd worden." gewaardeerd worden."
y) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door : y) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door :
"4.2 kunnen met een zelf gekozen voorbeeld illustreren, hoe de prijs "4.2 kunnen met een zelf gekozen voorbeeld illustreren, hoe de prijs
van een product tot stand komt." van een product tot stand komt."
z) Eindterm 4.7 schrappen. z) Eindterm 4.7 schrappen.
aa) Eindterm 4.9 schrappen en vervangen door : aa) Eindterm 4.9 schrappen en vervangen door :
"*4.6 tonen zich bereid om actieve en passieve vormen van "*4.6 tonen zich bereid om actieve en passieve vormen van
vrijetijdsbesteding te onderzoeken en te evalueren." vrijetijdsbesteding te onderzoeken en te evalueren."
bb) Eindterm 4.11 schrappen. bb) Eindterm 4.11 schrappen.
cc) Eindterm 4.12 schrappen en vervangen door de niet-attitudinale cc) Eindterm 4.12 schrappen en vervangen door de niet-attitudinale
eindterm : eindterm :
"4.8 kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen "4.8 kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen
verschillende waarden en normen bezitten." verschillende waarden en normen bezitten."
dd) Eindtermen 4.17 en 4.18 schrappen en vervangen door : dd) Eindtermen 4.17 en 4.18 schrappen en vervangen door :
"4.13 kunnen het belang illustreren van de fundamentele Rechten van de "4.13 kunnen het belang illustreren van de fundamentele Rechten van de
Mens en de Rechten van het Kind. Ze zien daarbij in dat rechten en Mens en de Rechten van het Kind. Ze zien daarbij in dat rechten en
plichten complementair zijn." plichten complementair zijn."
ee) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.16 die luidt als volgt : ee) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.16 die luidt als volgt :
"4.16 weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het "4.16 weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het
federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze
weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden
genomen." genomen."
ff) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.20bis die luidt als volgt : ff) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.20bis die luidt als volgt :
"4.20bis kennen de erkende symbolen van de Vlaamse Gemeenschap (met "4.20bis kennen de erkende symbolen van de Vlaamse Gemeenschap (met
name feestdag, wapen, vlag, volkslied en memoriaal)." name feestdag, wapen, vlag, volkslied en memoriaal)."
gg) Eindterm 5.5 schrappen. gg) Eindterm 5.5 schrappen.
hh) Eindtermen 5.8 en 5.9 schrappen en vervangen door : hh) Eindtermen 5.8 en 5.9 schrappen en vervangen door :
"5.7 kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen "5.7 kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen
duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke
historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken,
situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband." situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband."
ii) Een nieuwe eindterm 6.1bis invoegen die luidt als volgt : ii) Een nieuwe eindterm 6.1bis invoegen die luidt als volgt :
"6.1bis kunnen aan de hand van een kaart de afstand tussen twee "6.1bis kunnen aan de hand van een kaart de afstand tussen twee
plaatsen in Vlaanderen berekenen en beschrijven." plaatsen in Vlaanderen berekenen en beschrijven."
jj) Eindtermen 6.2, 6.4 en 6.5 schrappen en vervangen door : jj) Eindtermen 6.2, 6.4 en 6.5 schrappen en vervangen door :
"6.2 kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart "6.2 kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart
en op de globe de evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de en op de globe de evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de
Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen." Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen."
kk) Een nieuwe eindterm 6.3bis invoegen die luidt als volgt : kk) Een nieuwe eindterm 6.3bis invoegen die luidt als volgt :
"6.3bis kunnen begrippen zoals wijk, gehucht, dorp, deelgemeente, "6.3bis kunnen begrippen zoals wijk, gehucht, dorp, deelgemeente,
fusiegemeente, stad, provincie, gemeenschap, land en continent in een fusiegemeente, stad, provincie, gemeenschap, land en continent in een
juiste context gebruiken." juiste context gebruiken."
ll) Een nieuwe eindterm 6.4 invoegen die luidt als volgt : ll) Een nieuwe eindterm 6.4 invoegen die luidt als volgt :
"6.4 hebben een voorstelling van de kaart van Vlaanderen en van "6.4 hebben een voorstelling van de kaart van Vlaanderen en van
België, zodat ze in een praktische toepassingssituatie de België, zodat ze in een praktische toepassingssituatie de
gemeenschappen, de provincies en de provinciehoofdplaatsen kunnen gemeenschappen, de provincies en de provinciehoofdplaatsen kunnen
aanwijzen." aanwijzen."
mm) Eindtermen 6.8 en 6.9 schrappen en vervangen door : mm) Eindtermen 6.8 en 6.9 schrappen en vervangen door :
"6.7 kunnen in de realiteit en op een gepaste kaart een landelijke, "6.7 kunnen in de realiteit en op een gepaste kaart een landelijke,
stedelijke, toeristische en industriële omgeving herkennen en van stedelijke, toeristische en industriële omgeving herkennen en van
elkaar onderscheiden." elkaar onderscheiden."
nn) Eindterm 6.10 schrappen en vervangen door : nn) Eindterm 6.10 schrappen en vervangen door :
"6.8 kunnen hun eigen streek en twee andere streken in België situeren "6.8 kunnen hun eigen streek en twee andere streken in België situeren
op een kaart en de relatie beschrijven tussen de omgeving en aspecten op een kaart en de relatie beschrijven tussen de omgeving en aspecten
van het dagelijks leven van mensen." van het dagelijks leven van mensen."
oo) Eindterm 6.11 schrappen en vervangen door : oo) Eindterm 6.11 schrappen en vervangen door :
"6.9 kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander "6.9 kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander
cultuurgebied vergelijken met het eigen leven." cultuurgebied vergelijken met het eigen leven."
pp) Eindterm 6.14 schrappen en vervangen door : pp) Eindterm 6.14 schrappen en vervangen door :
"6.12 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere "6.12 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere
schoolomgeving lokaliseren." schoolomgeving lokaliseren."
qq) Eindtermen 6.15 en 6.16 schrappen en vervangen door : qq) Eindtermen 6.15 en 6.16 schrappen en vervangen door :
"6.13 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en "6.13 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en
gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers
en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen
langs een voor hen vertrouwde route." langs een voor hen vertrouwde route."
rr) Een nieuwe titel met eindterm 7 invoegen die luidt als volgt : rr) Een nieuwe titel met eindterm 7 invoegen die luidt als volgt :
"Brongebruik "Brongebruik
7. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen 7. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen
raadplegen." raadplegen."
6) Eindtermen Wiskunde 6) Eindtermen Wiskunde
a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door :
"1.2 kunnen de verschillende functies van natuurlijke getallen "1.2 kunnen de verschillende functies van natuurlijke getallen
herkennen en verwoorden." herkennen en verwoorden."
b) Eindtermen 1.3, 1.4 en 1.5 schrappen en vervangen door : b) Eindtermen 1.3, 1.4 en 1.5 schrappen en vervangen door :
"1.3 de leerlingen kennen de betekenis van : optellen, aftrekken, "1.3 de leerlingen kennen de betekenis van : optellen, aftrekken,
vermenigvuldigen, delen, veelvoud, deler, gemeenschappelijke deler, vermenigvuldigen, delen, veelvoud, deler, gemeenschappelijke deler,
grootste gemeenschappelijke deler, kleinste gemeenschappelijk grootste gemeenschappelijke deler, kleinste gemeenschappelijk
veelvoud, procent, som, verschil, product, quotiënt en rest. Zij veelvoud, procent, som, verschil, product, quotiënt en rest. Zij
kunnen correcte voorbeelden geven en kunnen verwoorden in welke kunnen correcte voorbeelden geven en kunnen verwoorden in welke
situatie ze dit handig kunnen gebruiken." situatie ze dit handig kunnen gebruiken."
c) Eindtermen 1.7, 1.8 en 1.9 schrappen en vervangen door : c) Eindtermen 1.7, 1.8 en 1.9 schrappen en vervangen door :
"1.5 kunnen natuurlijke getallen van maximaal 10 cijfers en "1.5 kunnen natuurlijke getallen van maximaal 10 cijfers en
kommagetallen (met 3 decimalen), eenvoudige breuken, eenvoudige kommagetallen (met 3 decimalen), eenvoudige breuken, eenvoudige
procenten lezen, noteren, ordenen en op een getallenlijn plaatsen." procenten lezen, noteren, ordenen en op een getallenlijn plaatsen."
d) Eindterm 1.14 schrappen en vervangen door : d) Eindterm 1.14 schrappen en vervangen door :
"1.10 zijn in staat tot een onmiddellijk geven van correcte resultaten "1.10 zijn in staat tot een onmiddellijk geven van correcte resultaten
bij optellen en aftrekken tot 10, bij tafels van vermenigvuldiging tot bij optellen en aftrekken tot 10, bij tafels van vermenigvuldiging tot
en met de tafels van 10 en de bijhorende deeltafels." en met de tafels van 10 en de bijhorende deeltafels."
e) Eindterm 1.17 schrappen en vervangen door : e) Eindterm 1.17 schrappen en vervangen door :
"1.13 voeren opgaven uit het hoofd uit waarbij ze een doelmatige "1.13 voeren opgaven uit het hoofd uit waarbij ze een doelmatige
oplossingsweg kiezen op basis van inzicht in de eigenschappen van oplossingsweg kiezen op basis van inzicht in de eigenschappen van
bewerkingen en in de structuur van getallen : bewerkingen en in de structuur van getallen :
- optellen en aftrekken tot honderd; - optellen en aftrekken tot honderd;
- optellen en aftrekken met grote getallen met eindnullen; - optellen en aftrekken met grote getallen met eindnullen;
- vermenigvuldigen met en delen naar analogie met de tafels." - vermenigvuldigen met en delen naar analogie met de tafels."
f) Eindterm 1.16 schrappen en vervangen door : f) Eindterm 1.16 schrappen en vervangen door :
"1.12 kunnen orde en regelmaat ontdekken in getallenpatronen onder "1.12 kunnen orde en regelmaat ontdekken in getallenpatronen onder
meer om te komen tot de kenmerken van deelbaarheid door 2, 3, 5, 9, 10 meer om te komen tot de kenmerken van deelbaarheid door 2, 3, 5, 9, 10
en die te kunnen toepassen." en die te kunnen toepassen."
g) Een nieuwe eindterm *1.29 toevoegen die luidt als volgt : g) Een nieuwe eindterm *1.29 toevoegen die luidt als volgt :
"*1.29 zijn bereid verstandige zoekstrategieën aan te wenden die "*1.29 zijn bereid verstandige zoekstrategieën aan te wenden die
helpen bij het aanpakken van wiskundige problemen met betrekking tot helpen bij het aanpakken van wiskundige problemen met betrekking tot
getallen, meten, ruimtelijke oriëntatie en meetkunde." getallen, meten, ruimtelijke oriëntatie en meetkunde."
h) Eindterm 2.1 schrappen en vervangen door : h) Eindterm 2.1 schrappen en vervangen door :
"2.1 kennen de belangrijkste grootheden en maateenheden met betrekking "2.1 kennen de belangrijkste grootheden en maateenheden met betrekking
tot lengte, oppervlakte, inhoud, gewicht(massa) tijd, snelheid, tot lengte, oppervlakte, inhoud, gewicht(massa) tijd, snelheid,
temperatuur en hoekgrootte en ze kunnen daarbij de relatie leggen temperatuur en hoekgrootte en ze kunnen daarbij de relatie leggen
tussen de grootheid en de maateenheid." tussen de grootheid en de maateenheid."
i) Eindterm 2.2 schrappen. i) Eindterm 2.2 schrappen.
j) Eindtermen 2.3 en 2.9 schrappen en vervangen door : j) Eindtermen 2.3 en 2.9 schrappen en vervangen door :
"2.2 kennen de symbolen, notatiewijzen en conventies bij de "2.2 kennen de symbolen, notatiewijzen en conventies bij de
gebruikelijke maateenheden en kunnen meetresultaten op veelzijdige gebruikelijke maateenheden en kunnen meetresultaten op veelzijdige
wijze noteren en op verschillende wijze groeperen." wijze noteren en op verschillende wijze groeperen."
k) Eindterm 2.4 schrappen. k) Eindterm 2.4 schrappen.
l) Eindtermen 2.6 en 2.7 schrappen en vervangen door : l) Eindtermen 2.6 en 2.7 schrappen en vervangen door :
"2.4 kunnen de functie van de begrippen "schaal" en "gemiddelde" aan "2.4 kunnen de functie van de begrippen "schaal" en "gemiddelde" aan
de hand van concrete voorbeelden verwoorden." de hand van concrete voorbeelden verwoorden."
m) Eindtermen 2.10 en 2.12 schrappen en vervangen door : m) Eindtermen 2.10 en 2.12 schrappen en vervangen door :
"2.6 kunnen allerlei verbanden, patronen en structuren tussen en met "2.6 kunnen allerlei verbanden, patronen en structuren tussen en met
grootheden en maatgetallen inzien en ze kunnen betekenisvolle grootheden en maatgetallen inzien en ze kunnen betekenisvolle
herleidingen uitvoeren." herleidingen uitvoeren."
n) Eindtermen 2.14, 2.15 en 2.16 schrappen en vervangen door : n) Eindtermen 2.14, 2.15 en 2.16 schrappen en vervangen door :
"2.9 kunnen op een concrete wijze aangeven hoe ze de oppervlakte en de "2.9 kunnen op een concrete wijze aangeven hoe ze de oppervlakte en de
omtrek van een willekeurige vlakke figuur en van een veelhoek kunnen omtrek van een willekeurige vlakke figuur en van een veelhoek kunnen
bepalen." bepalen."
o) Eindterm 2.17 schrappen en vervangen door : o) Eindterm 2.17 schrappen en vervangen door :
"2.10 concreet aangeven hoe de inhoud van een balk wordt bepaald." "2.10 concreet aangeven hoe de inhoud van een balk wordt bepaald."
p) Eindterm 2.18 schrappen en vervangen door : p) Eindterm 2.18 schrappen en vervangen door :
"2.11 kunnen in reële situaties rekenen met geld en geldwaarden." "2.11 kunnen in reële situaties rekenen met geld en geldwaarden."
q) Eindterm 3.1 schrappen en vervangen door : q) Eindterm 3.1 schrappen en vervangen door :
"3.1 begrippen en notaties waarmee de ruimte meetkundig wordt bepaald "3.1 begrippen en notaties waarmee de ruimte meetkundig wordt bepaald
aan de hand van concrete voorbeelden verklaren." aan de hand van concrete voorbeelden verklaren."
r) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door : r) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door :
"3.2 op basis van volgende eigenschappen de volgende meetkundige "3.2 op basis van volgende eigenschappen de volgende meetkundige
objecten herkennen en benoemen : objecten herkennen en benoemen :
a) in het vlak : punten, lijnen, hoeken en vlakke figuren (driehoeken, a) in het vlak : punten, lijnen, hoeken en vlakke figuren (driehoeken,
vierhoeken, cirkels); vierhoeken, cirkels);
b) in de ruimte : veelvlakken (kubus, balk, piramide) en bol en b) in de ruimte : veelvlakken (kubus, balk, piramide) en bol en
cilinder." cilinder."
s) Eindterm 3.4 schrappen en vervangen door : s) Eindterm 3.4 schrappen en vervangen door :
"3.4 kunnen de verschillende soorten hoeken classificeren en de "3.4 kunnen de verschillende soorten hoeken classificeren en de
verschillende soorten vierhoeken classificeren op grond van zijden en verschillende soorten vierhoeken classificeren op grond van zijden en
hoeken. Zij kunnen deze ook concreet vormgeven." hoeken. Zij kunnen deze ook concreet vormgeven."
t) Een nieuwe eindterm *5.4 toevoegen die luidt als volgt : t) Een nieuwe eindterm *5.4 toevoegen die luidt als volgt :
"*5.4 zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor, "*5.4 zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor,
tijdens en na het oplossen van een wiskundig probleem en willen op tijdens en na het oplossen van een wiskundig probleem en willen op
basis hiervan hun aanpak bijsturen." basis hiervan hun aanpak bijsturen."
7. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Leren leren. 7. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Leren leren.
a) Eindtermen 1, 1.1. en 1.2. schrappen en vervangen door : a) Eindtermen 1, 1.1. en 1.2. schrappen en vervangen door :
"1. De leerlingen kunnen losse gegevens verwerven en gebruiken door ze "1. De leerlingen kunnen losse gegevens verwerven en gebruiken door ze
betekenis te geven en te memoriseren." betekenis te geven en te memoriseren."
b) Eindtermen 2, 2.1., 2.2., 2.3., en 2.4. schrappen en vervangen door b) Eindtermen 2, 2.1., 2.2., 2.3., en 2.4. schrappen en vervangen door
: :
"2. De leerlingen kunnen op systematische wijze verschillende "2. De leerlingen kunnen op systematische wijze verschillende
informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken." informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken."
c) Eindtermen 3, 3.1., 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., en 3.7. schrappen c) Eindtermen 3, 3.1., 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., en 3.7. schrappen
en vervangen door : en vervangen door :
"3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende "3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende
informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken." informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken."
d) Eindtermen 4, 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5., en 4.6. schrappen en d) Eindtermen 4, 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5., en 4.6. schrappen en
vervangen door : vervangen door :
"4. De leerlingen kunnen eenvoudige problemen op systematische en "4. De leerlingen kunnen eenvoudige problemen op systematische en
inzichtelijke wijze oplossen." inzichtelijke wijze oplossen."
e) Eindtermen 5, 5.1., 5.2. en 5.3. schrappen en vervangen door : e) Eindtermen 5, 5.1., 5.2. en 5.3. schrappen en vervangen door :
"5. De leerlingen kunnen, eventueel onder begeleiding : "5. De leerlingen kunnen, eventueel onder begeleiding :
- hun lessen, taken en opdrachten plannen en organiseren; - hun lessen, taken en opdrachten plannen en organiseren;
- hun eigen leerproces controleren en bijsturen." - hun eigen leerproces controleren en bijsturen."
f) Eindtermen 6, 6.1., 6.2., 6.3., 6.4., 6.5., 6.6. en 6.7. schrappen f) Eindtermen 6, 6.1., 6.2., 6.3., 6.4., 6.5., 6.6. en 6.7. schrappen
en vervangen door : en vervangen door :
"6. Houdingen en overtuigingen "6. Houdingen en overtuigingen
De leerlingen kunnen op hun niveau leren met : De leerlingen kunnen op hun niveau leren met :
- nauwkeurigheid; - nauwkeurigheid;
- efficiëntie; - efficiëntie;
- wil tot zelfstandigheid; - wil tot zelfstandigheid;
- voldoende zelfvertrouwen; - voldoende zelfvertrouwen;
- voldoende weerbaarheid; - voldoende weerbaarheid;
- houding van openheid; - houding van openheid;
- kritische zin." - kritische zin."
8. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Sociale Vaardigheden 8. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Sociale Vaardigheden
a) Eindterm 1.1 schrappen en vervangen door : a) Eindterm 1.1 schrappen en vervangen door :
"1.1 De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen." "1.1 De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen."
b) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : b) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door :
"1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering "1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering
opbrengen." opbrengen."
c) Eindterm 1.3 schrappen en vervangen door : c) Eindterm 1.3 schrappen en vervangen door :
"1.3 De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders." "1.3 De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders."
d) Eindterm 1.4 schrappen en vervangen door : d) Eindterm 1.4 schrappen en vervangen door :
"1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen." "1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen."
e) Eindterm 1.5 schrappen en vervangen door : e) Eindterm 1.5 schrappen en vervangen door :
"1.5 De leerlingen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder "1.5 De leerlingen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder
leiding van een medeleerling meewerken." leiding van een medeleerling meewerken."
f) Eindterm 1.6 schrappen. f) Eindterm 1.6 schrappen.
g) Eindterm 1.7 schrappen en vervangen door : g) Eindterm 1.7 schrappen en vervangen door :
"1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening "1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening
formuleren." formuleren."
h) Eindterm 1.8 schrappen en vervangen door : h) Eindterm 1.8 schrappen en vervangen door :
"1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar "1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar
leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor
anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn." anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn."
i) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door : i) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door :
"1.8 De leerlingen kunnen zich discreet opstellen." "1.8 De leerlingen kunnen zich discreet opstellen."
"j) Eindterm 1.10 schrappen en vervangen door : "j) Eindterm 1.10 schrappen en vervangen door :
"1.9 De leerlingen kunnen ongelijk of onmacht toegeven, kritiek "1.9 De leerlingen kunnen ongelijk of onmacht toegeven, kritiek
beluisteren en eruit leren." beluisteren en eruit leren."
k) Eindterm 2 schrappen en vervangen door : k) Eindterm 2 schrappen en vervangen door :
"2. De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale "2. De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale
en niet- verbale gespreksconventies naleven." en niet- verbale gespreksconventies naleven."
l) Eindterm 3 schrappen en vervangen door : l) Eindterm 3 schrappen en vervangen door :
"3. De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid "3. De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid
van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine." van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine."
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 15 juli 1997. Brussel, 15 juli 1997.
De minister-president van de Vlaamse regering, De minister-president van de Vlaamse regering,
L. VAN DEN BRANDE L. VAN DEN BRANDE
De Vlaamse minister van Onderwijs en Ambtenarenzaken, De Vlaamse minister van Onderwijs en Ambtenarenzaken,
L. VAN DEN BOSSCHE L. VAN DEN BOSSCHE
Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld
^