← Terug naar "Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs "
Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs | Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs |
---|---|
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP |
15 JULI 1997. Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en | 15 JULI 1997. Decreet tot bekrachtiging van de ontwikkelingsdoelen en |
de eindtermen van het gewoon basisonderwijs (1) | de eindtermen van het gewoon basisonderwijs (1) |
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen | Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen |
hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel |
Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel |
127 van de Grondwet. | 127 van de Grondwet. |
Art. 2.Het besluit van de Vlaamse regering van 27 mei 1997 tot |
Art. 2.Het besluit van de Vlaamse regering van 27 mei 1997 tot |
bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon | bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon |
basisonderwijs wordt bekrachtigd, mits vervanging in artikel 4 van de | basisonderwijs wordt bekrachtigd, mits vervanging in artikel 4 van de |
woorden "het schooljaar 1997-1998" door de woorden "het schooljaar | woorden "het schooljaar 1997-1998" door de woorden "het schooljaar |
1998-1999" en mits toevoeging van een nieuw artikel 5, dat luidt als | 1998-1999" en mits toevoeging van een nieuw artikel 5, dat luidt als |
volgt : | volgt : |
" Artikel 5.De ontwikkelingsdoelen en de eindtermen vastgesteld bij |
" Artikel 5.De ontwikkelingsdoelen en de eindtermen vastgesteld bij |
dit besluit worden in het schooljaar 2004-2005 geëvalueerd. Vanaf deze | dit besluit worden in het schooljaar 2004-2005 geëvalueerd. Vanaf deze |
evaluatie wordt de evaluatie elke 6 jaar herhaald. De Vlaamse regering | evaluatie wordt de evaluatie elke 6 jaar herhaald. De Vlaamse regering |
legt de resultaten van deze evaluaties voor aan het Vlaams Parlement. | legt de resultaten van deze evaluaties voor aan het Vlaams Parlement. |
Een herziening van de eindtermen is mogelijk vanaf 1 september 2005." | Een herziening van de eindtermen is mogelijk vanaf 1 september 2005." |
Art. 3.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse regering van 27 |
Art. 3.In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse regering van 27 |
mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van | mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van |
het gewoon basisonderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht : | het gewoon basisonderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht : |
1. Eindtermen Lichamelijke Opvoeding | 1. Eindtermen Lichamelijke Opvoeding |
a) Een nieuwe eindterm 1.20bis invoegen die luidt als volgt : | a) Een nieuwe eindterm 1.20bis invoegen die luidt als volgt : |
"1.20bis : passen de afgesproken spelregels toe en aanvaarden de | "1.20bis : passen de afgesproken spelregels toe en aanvaarden de |
sancties bij overtredingen." | sancties bij overtredingen." |
b) Eindterm 1.25 schrappen en vervangen door : | b) Eindterm 1.25 schrappen en vervangen door : |
"1.25 : de leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen | "1.25 : de leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen |
zwemmen." | zwemmen." |
c) Een nieuwe eindterm *1.32 invoegen die luidt als volgt : | c) Een nieuwe eindterm *1.32 invoegen die luidt als volgt : |
"*1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun | "*1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun |
aanpak voor, tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en | aanpak voor, tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en |
willen op basis hiervan hun aanpak (bij)sturen." | willen op basis hiervan hun aanpak (bij)sturen." |
d) Een nieuwe eindterm 1.33 invoegen die luidt als volgt : | d) Een nieuwe eindterm 1.33 invoegen die luidt als volgt : |
"1.33 : kunnen onder verschillende sensorische prikkels die | "1.33 : kunnen onder verschillende sensorische prikkels die |
gelijktijdig worden waargenomen de relevante prikkel selecteren." | gelijktijdig worden waargenomen de relevante prikkel selecteren." |
2. Eindtermen Muzische Vorming | 2. Eindtermen Muzische Vorming |
Een nieuwe eindterm 5.5 invoegen die luidt als volgt : | Een nieuwe eindterm 5.5 invoegen die luidt als volgt : |
"5.5 : eenvoudige, audiovisuele informatie uit de eigen | "5.5 : eenvoudige, audiovisuele informatie uit de eigen |
belevingswereld herkennen, onderzoeken en vergelijken." | belevingswereld herkennen, onderzoeken en vergelijken." |
3. Eindtermen Nederlands | 3. Eindtermen Nederlands |
a) Eindtermen 1.11, 2.11, 3.11 en 4.9 schrappen en vervangen door : | a) Eindtermen 1.11, 2.11, 3.11 en 4.9 schrappen en vervangen door : |
"* 4.8 De leerlingen ontwikkelen bij het realiseren van de eindtermen | "* 4.8 De leerlingen ontwikkelen bij het realiseren van de eindtermen |
voor spreken, luisteren, lezen en schrijven de volgende attitudes : | voor spreken, luisteren, lezen en schrijven de volgende attitudes : |
- spreek-, luister-, lees- en schrijfbereidheid; | - spreek-, luister-, lees- en schrijfbereidheid; |
- plezier in luisteren, spreken, lezen en schrijven; | - plezier in luisteren, spreken, lezen en schrijven; |
- bereidheid tot nadenken over het eigen luister-, spreek-, lees en | - bereidheid tot nadenken over het eigen luister-, spreek-, lees en |
schrijfgedrag; | schrijfgedrag; |
- bereidheid tot het naleven van luister-, spreek-, lees- en | - bereidheid tot het naleven van luister-, spreek-, lees- en |
schrijfconventies; | schrijfconventies; |
- weerbaarheid." | - weerbaarheid." |
b) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door : | b) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door : |
"3.4 Voor hen bestemde school- en studieteksten en instructies bij | "3.4 Voor hen bestemde school- en studieteksten en instructies bij |
schoolopdrachten." | schoolopdrachten." |
c) Eindtermen 3.6 en 3.7 schrappen en vervangen door : | c) Eindtermen 3.6 en 3.7 schrappen en vervangen door : |
"3.5 Voor hen bestemde verhalen, kinderromans, dialogen, gedichten, | "3.5 Voor hen bestemde verhalen, kinderromans, dialogen, gedichten, |
kindertijdschriften en jeugdencyclopedieën." | kindertijdschriften en jeugdencyclopedieën." |
d) Eindtermen 3.8 en 3.9 schrappen en vervangen door : | d) Eindtermen 3.8 en 3.9 schrappen en vervangen door : |
"3.6 Verschillende voor hen bestemde brieven of uitnodigingen." | "3.6 Verschillende voor hen bestemde brieven of uitnodigingen." |
e) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door : | e) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door : |
"4.4 Voor een gekend persoon een verslag schrijven van een verhaal, | "4.4 Voor een gekend persoon een verslag schrijven van een verhaal, |
een gebeurtenis, een informatieve tekst." | een gebeurtenis, een informatieve tekst." |
f) Eindtermen 4.7 en 4.8 schrappen en vervangen door : | f) Eindtermen 4.7 en 4.8 schrappen en vervangen door : |
"4.7 De leerlingen kunnen voor het realiseren van bovenstaande | "4.7 De leerlingen kunnen voor het realiseren van bovenstaande |
eindtermen bovendien : | eindtermen bovendien : |
- hun teksten verzorgen rekening houdende met handschrift en lay-out; | - hun teksten verzorgen rekening houdende met handschrift en lay-out; |
- spellingsafspraken en -regels toepassen in verband met het schrijven | - spellingsafspraken en -regels toepassen in verband met het schrijven |
van : | van : |
- woorden met vast woordbeeld : | - woorden met vast woordbeeld : |
- klankzuivere woorden; | - klankzuivere woorden; |
- hoogfrequente niet-klankzuivere woorden; | - hoogfrequente niet-klankzuivere woorden; |
- woorden met veranderlijk woordbeeld (regelwoorden) : | - woorden met veranderlijk woordbeeld (regelwoorden) : |
- werkwoorden; | - werkwoorden; |
- klinker in open/gesloten lettergreep; | - klinker in open/gesloten lettergreep; |
- verdubbeling medeklinker; | - verdubbeling medeklinker; |
- niet-klankzuivere eindletter; | - niet-klankzuivere eindletter; |
- hoofdletters; | - hoofdletters; |
- interpunctietekens., ? ! :" | - interpunctietekens., ? ! :" |
4. Eindtermen Frans | 4. Eindtermen Frans |
a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : | a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : |
"1.2 : hun gesprekspartner begrijpen in een kort gesprek over : | "1.2 : hun gesprekspartner begrijpen in een kort gesprek over : |
- henzelf; | - henzelf; |
- hun gezins- en leefsituatie; | - hun gezins- en leefsituatie; |
- spelsituatie; | - spelsituatie; |
- hun voorkomen; | - hun voorkomen; |
- omgangsvormen." | - omgangsvormen." |
b) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door : | b) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door : |
"3.2 in een kort gesprek aan een gesprekspartner vragen stellen en | "3.2 in een kort gesprek aan een gesprekspartner vragen stellen en |
informatie verstrekken over : | informatie verstrekken over : |
- henzelf; | - henzelf; |
- hun gezins- en leefsituatie; | - hun gezins- en leefsituatie; |
- hun voorkomen; | - hun voorkomen; |
- omgangsvormen; | - omgangsvormen; |
- een wegaanduiding." | - een wegaanduiding." |
5. Eindtermen van het leergebied Wereldoriëntatie | 5. Eindtermen van het leergebied Wereldoriëntatie |
a) Eindtermen 1.6 en 1.7 schrappen en vervangen door : | a) Eindtermen 1.6 en 1.7 schrappen en vervangen door : |
"1.6 kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij | "1.6 kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij |
de levensprocessen van de mens en de functie van de zintuigen, het | de levensprocessen van de mens en de functie van de zintuigen, het |
skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden." | skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden." |
b) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door : | b) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door : |
"1.8 kunnen de weersituatie op een bepaald moment en over een beperkte | "1.8 kunnen de weersituatie op een bepaald moment en over een beperkte |
periode meten en beschrijven." | periode meten en beschrijven." |
c) Eindtermen 1.12 en 2.1 schrappen en vervangen door : | c) Eindtermen 1.12 en 2.1 schrappen en vervangen door : |
"1.11 kunnen van courante voorwerpen uit hun omgeving zeggen uit welke | "1.11 kunnen van courante voorwerpen uit hun omgeving zeggen uit welke |
materialen en grondstoffen ze gemaakt zijn." | materialen en grondstoffen ze gemaakt zijn." |
d) Eindterm 1.13 schrappen. | d) Eindterm 1.13 schrappen. |
e) Eindtermen 1.16 en 1.17 schrappen en vervangen door : | e) Eindtermen 1.16 en 1.17 schrappen en vervangen door : |
"1.14 kunnen gezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze | "1.14 kunnen gezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze |
weten over het functioneren van het eigen lichaam en ze weten dat | weten over het functioneren van het eigen lichaam en ze weten dat |
bepaalde ziekteverschijnselen of handicaps niet altijd kunnen worden | bepaalde ziekteverschijnselen of handicaps niet altijd kunnen worden |
vermeden." | vermeden." |
f) Eindterm 1.18 schrappen. | f) Eindterm 1.18 schrappen. |
g) Eindtermen 1.20 en 1.21 schrappen en vervangen door : | g) Eindtermen 1.20 en 1.21 schrappen en vervangen door : |
"1.16 kunnen passende elementaire hulp toedienen bij lichte | "1.16 kunnen passende elementaire hulp toedienen bij lichte |
schaafwonden en brandwonden." | schaafwonden en brandwonden." |
h) Eindtermen 1.24 en 1.25 schrappen en vervangen door : | h) Eindtermen 1.24 en 1.25 schrappen en vervangen door : |
"1.19 kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe | "1.19 kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe |
mensen op negatieve maar ook op positieve wijze omgaan met het milieu | mensen op negatieve maar ook op positieve wijze omgaan met het milieu |
en dat aan een milieuprobleem vaak tegengestelde belangen ten | en dat aan een milieuprobleem vaak tegengestelde belangen ten |
grondslag liggen." | grondslag liggen." |
i) Eindterm 2.2 schrappen. | i) Eindterm 2.2 schrappen. |
j) Eindterm 2.3 schrappen. | j) Eindterm 2.3 schrappen. |
k) Eindtermen 2.4 en 2.5 schrappen en vervangen door : | k) Eindtermen 2.4 en 2.5 schrappen en vervangen door : |
"2.1 herkennen in hun directe omgeving toepassingen van hefbomen, | "2.1 herkennen in hun directe omgeving toepassingen van hefbomen, |
katrollen en bewegingsoverbrenging via tandwielen." | katrollen en bewegingsoverbrenging via tandwielen." |
l) Eindterm 2.6 schrappen en vervangen door : | l) Eindterm 2.6 schrappen en vervangen door : |
"2.2 kunnen van voorzieningen of voorwerpen uit hun omgeving aangeven | "2.2 kunnen van voorzieningen of voorwerpen uit hun omgeving aangeven |
welke de energiebron is die verantwoordelijk is voor de waargenomen | welke de energiebron is die verantwoordelijk is voor de waargenomen |
beweging, verwarming of verlichting." | beweging, verwarming of verlichting." |
m) Eindterm 2.7 en 2.8 schrappen. | m) Eindterm 2.7 en 2.8 schrappen. |
n) Een nieuwe eindterm 2.9bis toevoegen die luidt als volgt : | n) Een nieuwe eindterm 2.9bis toevoegen die luidt als volgt : |
"2.9bis leren effectief met informatica en informatieverwerking | "2.9bis leren effectief met informatica en informatieverwerking |
omgaan." | omgaan." |
o) Eindterm 2.11 schrappen. | o) Eindterm 2.11 schrappen. |
p) Eindtermen 2.12, 2.13 en 2.19 schrappen en vervangen door : | p) Eindtermen 2.12, 2.13 en 2.19 schrappen en vervangen door : |
"2.5 kunnen materialenkennis en kennis van constructie- en | "2.5 kunnen materialenkennis en kennis van constructie- en |
bewegingsprincipes aanwenden bij het plannen en maken van een eigen | bewegingsprincipes aanwenden bij het plannen en maken van een eigen |
constructie." | constructie." |
q) Eindtermen 2.14, 2.15, 2.16 en 2.17 schrappen en vervangen door : | q) Eindtermen 2.14, 2.15, 2.16 en 2.17 schrappen en vervangen door : |
"2.6 kunnen aan de hand van een al dan niet zelfgemaakte eenvoudige | "2.6 kunnen aan de hand van een al dan niet zelfgemaakte eenvoudige |
werktekening of handleiding het geschikte materiaal en gereedschap | werktekening of handleiding het geschikte materiaal en gereedschap |
kiezen en daarmee de constructieactiviteit stap voor stap juist en | kiezen en daarmee de constructieactiviteit stap voor stap juist en |
veilig uitvoeren." | veilig uitvoeren." |
r) Eindtermen 2.20 en 2.22 schrappen. | r) Eindtermen 2.20 en 2.22 schrappen. |
s) Eindtermen 2.23 en 2.25 schrappen en vervangen door : | s) Eindtermen 2.23 en 2.25 schrappen en vervangen door : |
"*2.9 brengen waardering op voor eenvoudige, inventieve technieken en | "*2.9 brengen waardering op voor eenvoudige, inventieve technieken en |
voor esthetische aspecten van technische constructies en voorwerpen." | voor esthetische aspecten van technische constructies en voorwerpen." |
t) Eindtermen 3.2 en 3.3 schrappen en vervangen door : | t) Eindtermen 3.2 en 3.3 schrappen en vervangen door : |
"3.2 kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete | "3.2 kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete |
situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens | situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens |
situatiegebonden zijn." | situatiegebonden zijn." |
u) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door : | u) Eindtermen 3.4 en 3.5 schrappen en vervangen door : |
"*3.3 tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd | "*3.3 tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd |
op kennis van het eigen kunnen." | op kennis van het eigen kunnen." |
v) Eindtermen 3.8, 3.9 en 3.10 schrappen. | v) Eindtermen 3.8, 3.9 en 3.10 schrappen. |
w) Eindterm 4.1 schrappen. | w) Eindterm 4.1 schrappen. |
x) Eindtermen 4.2 en 4.3 schrappen en vervangen door : | x) Eindtermen 4.2 en 4.3 schrappen en vervangen door : |
"4.1 kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid | "4.1 kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid |
verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en verschillend | verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en verschillend |
gewaardeerd worden." | gewaardeerd worden." |
y) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door : | y) Eindterm 4.4 schrappen en vervangen door : |
"4.2 kunnen met een zelf gekozen voorbeeld illustreren, hoe de prijs | "4.2 kunnen met een zelf gekozen voorbeeld illustreren, hoe de prijs |
van een product tot stand komt." | van een product tot stand komt." |
z) Eindterm 4.7 schrappen. | z) Eindterm 4.7 schrappen. |
aa) Eindterm 4.9 schrappen en vervangen door : | aa) Eindterm 4.9 schrappen en vervangen door : |
"*4.6 tonen zich bereid om actieve en passieve vormen van | "*4.6 tonen zich bereid om actieve en passieve vormen van |
vrijetijdsbesteding te onderzoeken en te evalueren." | vrijetijdsbesteding te onderzoeken en te evalueren." |
bb) Eindterm 4.11 schrappen. | bb) Eindterm 4.11 schrappen. |
cc) Eindterm 4.12 schrappen en vervangen door de niet-attitudinale | cc) Eindterm 4.12 schrappen en vervangen door de niet-attitudinale |
eindterm : | eindterm : |
"4.8 kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen | "4.8 kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen |
verschillende waarden en normen bezitten." | verschillende waarden en normen bezitten." |
dd) Eindtermen 4.17 en 4.18 schrappen en vervangen door : | dd) Eindtermen 4.17 en 4.18 schrappen en vervangen door : |
"4.13 kunnen het belang illustreren van de fundamentele Rechten van de | "4.13 kunnen het belang illustreren van de fundamentele Rechten van de |
Mens en de Rechten van het Kind. Ze zien daarbij in dat rechten en | Mens en de Rechten van het Kind. Ze zien daarbij in dat rechten en |
plichten complementair zijn." | plichten complementair zijn." |
ee) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.16 die luidt als volgt : | ee) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.16 die luidt als volgt : |
"4.16 weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het | "4.16 weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het |
federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze | federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze |
weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden | weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden |
genomen." | genomen." |
ff) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.20bis die luidt als volgt : | ff) Invoegen van een nieuwe eindterm 4.20bis die luidt als volgt : |
"4.20bis kennen de erkende symbolen van de Vlaamse Gemeenschap (met | "4.20bis kennen de erkende symbolen van de Vlaamse Gemeenschap (met |
name feestdag, wapen, vlag, volkslied en memoriaal)." | name feestdag, wapen, vlag, volkslied en memoriaal)." |
gg) Eindterm 5.5 schrappen. | gg) Eindterm 5.5 schrappen. |
hh) Eindtermen 5.8 en 5.9 schrappen en vervangen door : | hh) Eindtermen 5.8 en 5.9 schrappen en vervangen door : |
"5.7 kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen | "5.7 kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen |
duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke | duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke |
historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, | historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, |
situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband." | situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband." |
ii) Een nieuwe eindterm 6.1bis invoegen die luidt als volgt : | ii) Een nieuwe eindterm 6.1bis invoegen die luidt als volgt : |
"6.1bis kunnen aan de hand van een kaart de afstand tussen twee | "6.1bis kunnen aan de hand van een kaart de afstand tussen twee |
plaatsen in Vlaanderen berekenen en beschrijven." | plaatsen in Vlaanderen berekenen en beschrijven." |
jj) Eindtermen 6.2, 6.4 en 6.5 schrappen en vervangen door : | jj) Eindtermen 6.2, 6.4 en 6.5 schrappen en vervangen door : |
"6.2 kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart | "6.2 kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart |
en op de globe de evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de | en op de globe de evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de |
Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen." | Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen." |
kk) Een nieuwe eindterm 6.3bis invoegen die luidt als volgt : | kk) Een nieuwe eindterm 6.3bis invoegen die luidt als volgt : |
"6.3bis kunnen begrippen zoals wijk, gehucht, dorp, deelgemeente, | "6.3bis kunnen begrippen zoals wijk, gehucht, dorp, deelgemeente, |
fusiegemeente, stad, provincie, gemeenschap, land en continent in een | fusiegemeente, stad, provincie, gemeenschap, land en continent in een |
juiste context gebruiken." | juiste context gebruiken." |
ll) Een nieuwe eindterm 6.4 invoegen die luidt als volgt : | ll) Een nieuwe eindterm 6.4 invoegen die luidt als volgt : |
"6.4 hebben een voorstelling van de kaart van Vlaanderen en van | "6.4 hebben een voorstelling van de kaart van Vlaanderen en van |
België, zodat ze in een praktische toepassingssituatie de | België, zodat ze in een praktische toepassingssituatie de |
gemeenschappen, de provincies en de provinciehoofdplaatsen kunnen | gemeenschappen, de provincies en de provinciehoofdplaatsen kunnen |
aanwijzen." | aanwijzen." |
mm) Eindtermen 6.8 en 6.9 schrappen en vervangen door : | mm) Eindtermen 6.8 en 6.9 schrappen en vervangen door : |
"6.7 kunnen in de realiteit en op een gepaste kaart een landelijke, | "6.7 kunnen in de realiteit en op een gepaste kaart een landelijke, |
stedelijke, toeristische en industriële omgeving herkennen en van | stedelijke, toeristische en industriële omgeving herkennen en van |
elkaar onderscheiden." | elkaar onderscheiden." |
nn) Eindterm 6.10 schrappen en vervangen door : | nn) Eindterm 6.10 schrappen en vervangen door : |
"6.8 kunnen hun eigen streek en twee andere streken in België situeren | "6.8 kunnen hun eigen streek en twee andere streken in België situeren |
op een kaart en de relatie beschrijven tussen de omgeving en aspecten | op een kaart en de relatie beschrijven tussen de omgeving en aspecten |
van het dagelijks leven van mensen." | van het dagelijks leven van mensen." |
oo) Eindterm 6.11 schrappen en vervangen door : | oo) Eindterm 6.11 schrappen en vervangen door : |
"6.9 kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander | "6.9 kunnen aspecten van het dagelijks leven in een land van een ander |
cultuurgebied vergelijken met het eigen leven." | cultuurgebied vergelijken met het eigen leven." |
pp) Eindterm 6.14 schrappen en vervangen door : | pp) Eindterm 6.14 schrappen en vervangen door : |
"6.12 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere | "6.12 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere |
schoolomgeving lokaliseren." | schoolomgeving lokaliseren." |
qq) Eindtermen 6.15 en 6.16 schrappen en vervangen door : | qq) Eindtermen 6.15 en 6.16 schrappen en vervangen door : |
"6.13 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en | "6.13 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en |
gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers | gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers |
en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen | en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen |
langs een voor hen vertrouwde route." | langs een voor hen vertrouwde route." |
rr) Een nieuwe titel met eindterm 7 invoegen die luidt als volgt : | rr) Een nieuwe titel met eindterm 7 invoegen die luidt als volgt : |
"Brongebruik | "Brongebruik |
7. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen | 7. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen |
raadplegen." | raadplegen." |
6) Eindtermen Wiskunde | 6) Eindtermen Wiskunde |
a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : | a) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : |
"1.2 kunnen de verschillende functies van natuurlijke getallen | "1.2 kunnen de verschillende functies van natuurlijke getallen |
herkennen en verwoorden." | herkennen en verwoorden." |
b) Eindtermen 1.3, 1.4 en 1.5 schrappen en vervangen door : | b) Eindtermen 1.3, 1.4 en 1.5 schrappen en vervangen door : |
"1.3 de leerlingen kennen de betekenis van : optellen, aftrekken, | "1.3 de leerlingen kennen de betekenis van : optellen, aftrekken, |
vermenigvuldigen, delen, veelvoud, deler, gemeenschappelijke deler, | vermenigvuldigen, delen, veelvoud, deler, gemeenschappelijke deler, |
grootste gemeenschappelijke deler, kleinste gemeenschappelijk | grootste gemeenschappelijke deler, kleinste gemeenschappelijk |
veelvoud, procent, som, verschil, product, quotiënt en rest. Zij | veelvoud, procent, som, verschil, product, quotiënt en rest. Zij |
kunnen correcte voorbeelden geven en kunnen verwoorden in welke | kunnen correcte voorbeelden geven en kunnen verwoorden in welke |
situatie ze dit handig kunnen gebruiken." | situatie ze dit handig kunnen gebruiken." |
c) Eindtermen 1.7, 1.8 en 1.9 schrappen en vervangen door : | c) Eindtermen 1.7, 1.8 en 1.9 schrappen en vervangen door : |
"1.5 kunnen natuurlijke getallen van maximaal 10 cijfers en | "1.5 kunnen natuurlijke getallen van maximaal 10 cijfers en |
kommagetallen (met 3 decimalen), eenvoudige breuken, eenvoudige | kommagetallen (met 3 decimalen), eenvoudige breuken, eenvoudige |
procenten lezen, noteren, ordenen en op een getallenlijn plaatsen." | procenten lezen, noteren, ordenen en op een getallenlijn plaatsen." |
d) Eindterm 1.14 schrappen en vervangen door : | d) Eindterm 1.14 schrappen en vervangen door : |
"1.10 zijn in staat tot een onmiddellijk geven van correcte resultaten | "1.10 zijn in staat tot een onmiddellijk geven van correcte resultaten |
bij optellen en aftrekken tot 10, bij tafels van vermenigvuldiging tot | bij optellen en aftrekken tot 10, bij tafels van vermenigvuldiging tot |
en met de tafels van 10 en de bijhorende deeltafels." | en met de tafels van 10 en de bijhorende deeltafels." |
e) Eindterm 1.17 schrappen en vervangen door : | e) Eindterm 1.17 schrappen en vervangen door : |
"1.13 voeren opgaven uit het hoofd uit waarbij ze een doelmatige | "1.13 voeren opgaven uit het hoofd uit waarbij ze een doelmatige |
oplossingsweg kiezen op basis van inzicht in de eigenschappen van | oplossingsweg kiezen op basis van inzicht in de eigenschappen van |
bewerkingen en in de structuur van getallen : | bewerkingen en in de structuur van getallen : |
- optellen en aftrekken tot honderd; | - optellen en aftrekken tot honderd; |
- optellen en aftrekken met grote getallen met eindnullen; | - optellen en aftrekken met grote getallen met eindnullen; |
- vermenigvuldigen met en delen naar analogie met de tafels." | - vermenigvuldigen met en delen naar analogie met de tafels." |
f) Eindterm 1.16 schrappen en vervangen door : | f) Eindterm 1.16 schrappen en vervangen door : |
"1.12 kunnen orde en regelmaat ontdekken in getallenpatronen onder | "1.12 kunnen orde en regelmaat ontdekken in getallenpatronen onder |
meer om te komen tot de kenmerken van deelbaarheid door 2, 3, 5, 9, 10 | meer om te komen tot de kenmerken van deelbaarheid door 2, 3, 5, 9, 10 |
en die te kunnen toepassen." | en die te kunnen toepassen." |
g) Een nieuwe eindterm *1.29 toevoegen die luidt als volgt : | g) Een nieuwe eindterm *1.29 toevoegen die luidt als volgt : |
"*1.29 zijn bereid verstandige zoekstrategieën aan te wenden die | "*1.29 zijn bereid verstandige zoekstrategieën aan te wenden die |
helpen bij het aanpakken van wiskundige problemen met betrekking tot | helpen bij het aanpakken van wiskundige problemen met betrekking tot |
getallen, meten, ruimtelijke oriëntatie en meetkunde." | getallen, meten, ruimtelijke oriëntatie en meetkunde." |
h) Eindterm 2.1 schrappen en vervangen door : | h) Eindterm 2.1 schrappen en vervangen door : |
"2.1 kennen de belangrijkste grootheden en maateenheden met betrekking | "2.1 kennen de belangrijkste grootheden en maateenheden met betrekking |
tot lengte, oppervlakte, inhoud, gewicht(massa) tijd, snelheid, | tot lengte, oppervlakte, inhoud, gewicht(massa) tijd, snelheid, |
temperatuur en hoekgrootte en ze kunnen daarbij de relatie leggen | temperatuur en hoekgrootte en ze kunnen daarbij de relatie leggen |
tussen de grootheid en de maateenheid." | tussen de grootheid en de maateenheid." |
i) Eindterm 2.2 schrappen. | i) Eindterm 2.2 schrappen. |
j) Eindtermen 2.3 en 2.9 schrappen en vervangen door : | j) Eindtermen 2.3 en 2.9 schrappen en vervangen door : |
"2.2 kennen de symbolen, notatiewijzen en conventies bij de | "2.2 kennen de symbolen, notatiewijzen en conventies bij de |
gebruikelijke maateenheden en kunnen meetresultaten op veelzijdige | gebruikelijke maateenheden en kunnen meetresultaten op veelzijdige |
wijze noteren en op verschillende wijze groeperen." | wijze noteren en op verschillende wijze groeperen." |
k) Eindterm 2.4 schrappen. | k) Eindterm 2.4 schrappen. |
l) Eindtermen 2.6 en 2.7 schrappen en vervangen door : | l) Eindtermen 2.6 en 2.7 schrappen en vervangen door : |
"2.4 kunnen de functie van de begrippen "schaal" en "gemiddelde" aan | "2.4 kunnen de functie van de begrippen "schaal" en "gemiddelde" aan |
de hand van concrete voorbeelden verwoorden." | de hand van concrete voorbeelden verwoorden." |
m) Eindtermen 2.10 en 2.12 schrappen en vervangen door : | m) Eindtermen 2.10 en 2.12 schrappen en vervangen door : |
"2.6 kunnen allerlei verbanden, patronen en structuren tussen en met | "2.6 kunnen allerlei verbanden, patronen en structuren tussen en met |
grootheden en maatgetallen inzien en ze kunnen betekenisvolle | grootheden en maatgetallen inzien en ze kunnen betekenisvolle |
herleidingen uitvoeren." | herleidingen uitvoeren." |
n) Eindtermen 2.14, 2.15 en 2.16 schrappen en vervangen door : | n) Eindtermen 2.14, 2.15 en 2.16 schrappen en vervangen door : |
"2.9 kunnen op een concrete wijze aangeven hoe ze de oppervlakte en de | "2.9 kunnen op een concrete wijze aangeven hoe ze de oppervlakte en de |
omtrek van een willekeurige vlakke figuur en van een veelhoek kunnen | omtrek van een willekeurige vlakke figuur en van een veelhoek kunnen |
bepalen." | bepalen." |
o) Eindterm 2.17 schrappen en vervangen door : | o) Eindterm 2.17 schrappen en vervangen door : |
"2.10 concreet aangeven hoe de inhoud van een balk wordt bepaald." | "2.10 concreet aangeven hoe de inhoud van een balk wordt bepaald." |
p) Eindterm 2.18 schrappen en vervangen door : | p) Eindterm 2.18 schrappen en vervangen door : |
"2.11 kunnen in reële situaties rekenen met geld en geldwaarden." | "2.11 kunnen in reële situaties rekenen met geld en geldwaarden." |
q) Eindterm 3.1 schrappen en vervangen door : | q) Eindterm 3.1 schrappen en vervangen door : |
"3.1 begrippen en notaties waarmee de ruimte meetkundig wordt bepaald | "3.1 begrippen en notaties waarmee de ruimte meetkundig wordt bepaald |
aan de hand van concrete voorbeelden verklaren." | aan de hand van concrete voorbeelden verklaren." |
r) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door : | r) Eindterm 3.2 schrappen en vervangen door : |
"3.2 op basis van volgende eigenschappen de volgende meetkundige | "3.2 op basis van volgende eigenschappen de volgende meetkundige |
objecten herkennen en benoemen : | objecten herkennen en benoemen : |
a) in het vlak : punten, lijnen, hoeken en vlakke figuren (driehoeken, | a) in het vlak : punten, lijnen, hoeken en vlakke figuren (driehoeken, |
vierhoeken, cirkels); | vierhoeken, cirkels); |
b) in de ruimte : veelvlakken (kubus, balk, piramide) en bol en | b) in de ruimte : veelvlakken (kubus, balk, piramide) en bol en |
cilinder." | cilinder." |
s) Eindterm 3.4 schrappen en vervangen door : | s) Eindterm 3.4 schrappen en vervangen door : |
"3.4 kunnen de verschillende soorten hoeken classificeren en de | "3.4 kunnen de verschillende soorten hoeken classificeren en de |
verschillende soorten vierhoeken classificeren op grond van zijden en | verschillende soorten vierhoeken classificeren op grond van zijden en |
hoeken. Zij kunnen deze ook concreet vormgeven." | hoeken. Zij kunnen deze ook concreet vormgeven." |
t) Een nieuwe eindterm *5.4 toevoegen die luidt als volgt : | t) Een nieuwe eindterm *5.4 toevoegen die luidt als volgt : |
"*5.4 zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor, | "*5.4 zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor, |
tijdens en na het oplossen van een wiskundig probleem en willen op | tijdens en na het oplossen van een wiskundig probleem en willen op |
basis hiervan hun aanpak bijsturen." | basis hiervan hun aanpak bijsturen." |
7. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Leren leren. | 7. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Leren leren. |
a) Eindtermen 1, 1.1. en 1.2. schrappen en vervangen door : | a) Eindtermen 1, 1.1. en 1.2. schrappen en vervangen door : |
"1. De leerlingen kunnen losse gegevens verwerven en gebruiken door ze | "1. De leerlingen kunnen losse gegevens verwerven en gebruiken door ze |
betekenis te geven en te memoriseren." | betekenis te geven en te memoriseren." |
b) Eindtermen 2, 2.1., 2.2., 2.3., en 2.4. schrappen en vervangen door | b) Eindtermen 2, 2.1., 2.2., 2.3., en 2.4. schrappen en vervangen door |
: | : |
"2. De leerlingen kunnen op systematische wijze verschillende | "2. De leerlingen kunnen op systematische wijze verschillende |
informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken." | informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken." |
c) Eindtermen 3, 3.1., 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., en 3.7. schrappen | c) Eindtermen 3, 3.1., 3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., en 3.7. schrappen |
en vervangen door : | en vervangen door : |
"3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende | "3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende |
informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken." | informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken." |
d) Eindtermen 4, 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5., en 4.6. schrappen en | d) Eindtermen 4, 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5., en 4.6. schrappen en |
vervangen door : | vervangen door : |
"4. De leerlingen kunnen eenvoudige problemen op systematische en | "4. De leerlingen kunnen eenvoudige problemen op systematische en |
inzichtelijke wijze oplossen." | inzichtelijke wijze oplossen." |
e) Eindtermen 5, 5.1., 5.2. en 5.3. schrappen en vervangen door : | e) Eindtermen 5, 5.1., 5.2. en 5.3. schrappen en vervangen door : |
"5. De leerlingen kunnen, eventueel onder begeleiding : | "5. De leerlingen kunnen, eventueel onder begeleiding : |
- hun lessen, taken en opdrachten plannen en organiseren; | - hun lessen, taken en opdrachten plannen en organiseren; |
- hun eigen leerproces controleren en bijsturen." | - hun eigen leerproces controleren en bijsturen." |
f) Eindtermen 6, 6.1., 6.2., 6.3., 6.4., 6.5., 6.6. en 6.7. schrappen | f) Eindtermen 6, 6.1., 6.2., 6.3., 6.4., 6.5., 6.6. en 6.7. schrappen |
en vervangen door : | en vervangen door : |
"6. Houdingen en overtuigingen | "6. Houdingen en overtuigingen |
De leerlingen kunnen op hun niveau leren met : | De leerlingen kunnen op hun niveau leren met : |
- nauwkeurigheid; | - nauwkeurigheid; |
- efficiëntie; | - efficiëntie; |
- wil tot zelfstandigheid; | - wil tot zelfstandigheid; |
- voldoende zelfvertrouwen; | - voldoende zelfvertrouwen; |
- voldoende weerbaarheid; | - voldoende weerbaarheid; |
- houding van openheid; | - houding van openheid; |
- kritische zin." | - kritische zin." |
8. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Sociale Vaardigheden | 8. Leergebiedoverschrijdende eindtermen Sociale Vaardigheden |
a) Eindterm 1.1 schrappen en vervangen door : | a) Eindterm 1.1 schrappen en vervangen door : |
"1.1 De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen." | "1.1 De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen." |
b) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : | b) Eindterm 1.2 schrappen en vervangen door : |
"1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering | "1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering |
opbrengen." | opbrengen." |
c) Eindterm 1.3 schrappen en vervangen door : | c) Eindterm 1.3 schrappen en vervangen door : |
"1.3 De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders." | "1.3 De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders." |
d) Eindterm 1.4 schrappen en vervangen door : | d) Eindterm 1.4 schrappen en vervangen door : |
"1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen." | "1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen." |
e) Eindterm 1.5 schrappen en vervangen door : | e) Eindterm 1.5 schrappen en vervangen door : |
"1.5 De leerlingen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder | "1.5 De leerlingen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder |
leiding van een medeleerling meewerken." | leiding van een medeleerling meewerken." |
f) Eindterm 1.6 schrappen. | f) Eindterm 1.6 schrappen. |
g) Eindterm 1.7 schrappen en vervangen door : | g) Eindterm 1.7 schrappen en vervangen door : |
"1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening | "1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening |
formuleren." | formuleren." |
h) Eindterm 1.8 schrappen en vervangen door : | h) Eindterm 1.8 schrappen en vervangen door : |
"1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar | "1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar |
leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor | leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor |
anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn." | anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn." |
i) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door : | i) Eindterm 1.9 schrappen en vervangen door : |
"1.8 De leerlingen kunnen zich discreet opstellen." | "1.8 De leerlingen kunnen zich discreet opstellen." |
"j) Eindterm 1.10 schrappen en vervangen door : | "j) Eindterm 1.10 schrappen en vervangen door : |
"1.9 De leerlingen kunnen ongelijk of onmacht toegeven, kritiek | "1.9 De leerlingen kunnen ongelijk of onmacht toegeven, kritiek |
beluisteren en eruit leren." | beluisteren en eruit leren." |
k) Eindterm 2 schrappen en vervangen door : | k) Eindterm 2 schrappen en vervangen door : |
"2. De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale | "2. De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale |
en niet- verbale gespreksconventies naleven." | en niet- verbale gespreksconventies naleven." |
l) Eindterm 3 schrappen en vervangen door : | l) Eindterm 3 schrappen en vervangen door : |
"3. De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid | "3. De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid |
van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine." | van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine." |
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 15 juli 1997. | Brussel, 15 juli 1997. |
De minister-president van de Vlaamse regering, | De minister-president van de Vlaamse regering, |
L. VAN DEN BRANDE | L. VAN DEN BRANDE |
De Vlaamse minister van Onderwijs en Ambtenarenzaken, | De Vlaamse minister van Onderwijs en Ambtenarenzaken, |
L. VAN DEN BOSSCHE | L. VAN DEN BOSSCHE |
Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld | Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld |