Decreet over sportethiek en tot oprichting van een waarnemingscentrum voor ethiek bij lichamelijke en sportactiviteiten, alsmede van een ethisch netwerk | Decreet over sportethiek en tot oprichting van een waarnemingscentrum voor ethiek bij lichamelijke en sportactiviteiten, alsmede van een ethisch netwerk |
---|---|
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP |
14 OKTOBER 2021. - Decreet over sportethiek en tot oprichting van een | 14 OKTOBER 2021. - Decreet over sportethiek en tot oprichting van een |
waarnemingscentrum voor ethiek bij lichamelijke en sportactiviteiten, | waarnemingscentrum voor ethiek bij lichamelijke en sportactiviteiten, |
alsmede van een ethisch netwerk | alsmede van een ethisch netwerk |
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, | Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, |
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: | Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: |
HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied | HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: |
1. "Regering": de Regering van de Franse Gemeenschap; | 1. "Regering": de Regering van de Franse Gemeenschap; |
2. "Hoge Raad": de Hoge Raad voor Sport die is opgericht bij het | 2. "Hoge Raad": de Hoge Raad voor Sport die is opgericht bij het |
decreet van 20 oktober 2011 tot oprichting van de Hoge Raad voor | decreet van 20 oktober 2011 tot oprichting van de Hoge Raad voor |
Sport; | Sport; |
3. "Decreet van 3 mei 2019": het decreet van 3 mei 2019 betreffende de | 3. "Decreet van 3 mei 2019": het decreet van 3 mei 2019 betreffende de |
in de Franse Gemeenschap georganiseerde sportbeweging; | in de Franse Gemeenschap georganiseerde sportbeweging; |
4. "Georganiseerde sportbeweging": alle sportfederaties, | 4. "Georganiseerde sportbeweging": alle sportfederaties, |
niet-competitieve sportfederaties, sportfederatie voor gehandicapten, | niet-competitieve sportfederaties, sportfederatie voor gehandicapten, |
multidisciplinaire sportverenigingen, vrijetijdssportvereniging voor | multidisciplinaire sportverenigingen, vrijetijdssportvereniging voor |
gehandicapten, sportverenigingen in het hoger onderwijs en | gehandicapten, sportverenigingen in het hoger onderwijs en |
schoolsportvereniging, alsook hun kringen zoals gedefinieerd in | schoolsportvereniging, alsook hun kringen zoals gedefinieerd in |
artikel 1, 4° van het decreet van 3 mei 2019; | artikel 1, 4° van het decreet van 3 mei 2019; |
5. "Sporter": een natuurlijke persoon die is aangesloten via een | 5. "Sporter": een natuurlijke persoon die is aangesloten via een |
kring, federatie of vereniging, zoals gedefinieerd in artikel 1, 5°, | kring, federatie of vereniging, zoals gedefinieerd in artikel 1, 5°, |
van het decreet van 3 mei 2019; | van het decreet van 3 mei 2019; |
6. "Lid": een natuurlijke persoon die via een kring is aangesloten bij | 6. "Lid": een natuurlijke persoon die via een kring is aangesloten bij |
een federatie of vereniging, zoals omschreven in artikel 1, 6°, van | een federatie of vereniging, zoals omschreven in artikel 1, 6°, van |
het decreet van 3 mei 2019; | het decreet van 3 mei 2019; |
7. "Scheidsrechter": een natuurlijke persoon, verbonden aan een | 7. "Scheidsrechter": een natuurlijke persoon, verbonden aan een |
sportfederatie of -vereniging, belast met het leiden van het verloop | sportfederatie of -vereniging, belast met het leiden van het verloop |
van een sportevenement, het toezien op de naleving van de door de | van een sportevenement, het toezien op de naleving van de door de |
sportfederatie vastgestelde reglementen en het valideren van het | sportfederatie vastgestelde reglementen en het valideren van het |
sportresultaat, zoals omschreven in artikel 1, 7°, van het decreet van | sportresultaat, zoals omschreven in artikel 1, 7°, van het decreet van |
3 mei 2019; | 3 mei 2019; |
8. "administratief kaderlid": een persoon die een bestuurs-, beheers- | 8. "administratief kaderlid": een persoon die een bestuurs-, beheers- |
of secretariaatsambt uitoefent, zoals omschreven in artikel 1, 9°, van | of secretariaatsambt uitoefent, zoals omschreven in artikel 1, 9°, van |
het decreet van 3 mei 2019; | het decreet van 3 mei 2019; |
9. "Sportkaderlid": een persoon die een pedagogisch, technisch of | 9. "Sportkaderlid": een persoon die een pedagogisch, technisch of |
sport-organisatorisch ambt uitoefent, zoals omschreven in artikel 1, | sport-organisatorisch ambt uitoefent, zoals omschreven in artikel 1, |
10°, van het decreet van 3 mei 2019; | 10°, van het decreet van 3 mei 2019; |
10. "sportethiek": het geheel van positieve waarden en normen die door | 10. "sportethiek": het geheel van positieve waarden en normen die door |
de georganiseerde sportbeweging, sporters, leden, scheidsrechters en | de georganiseerde sportbeweging, sporters, leden, scheidsrechters en |
sport- en bestuursbegleiders in acht moeten worden genomen in het | sport- en bestuursbegleiders in acht moeten worden genomen in het |
kader van lichamelijke en sportieve activiteiten, al dan niet in | kader van lichamelijke en sportieve activiteiten, al dan niet in |
wedstrijdverband. Sportethiek is enerzijds gebaseerd op goed bestuur, | wedstrijdverband. Sportethiek is enerzijds gebaseerd op goed bestuur, |
gendergelijkheid, fair play, scheidsrechterszaken, ethiek en duurzame | gendergelijkheid, fair play, scheidsrechterszaken, ethiek en duurzame |
ontwikkeling, en anderzijds op de bestrijding van alle vormen van | ontwikkeling, en anderzijds op de bestrijding van alle vormen van |
misbruik, intimidatie, fraude en bedrog; | misbruik, intimidatie, fraude en bedrog; |
11. "situatie van misbruik": elke situatie van fysiek geweld, | 11. "situatie van misbruik": elke situatie van fysiek geweld, |
lichamelijk misbruik, seksueel misbruik, psychisch misbruik of | lichamelijk misbruik, seksueel misbruik, psychisch misbruik of |
ernstige verwaarlozing waardoor de lichamelijke, psychische of | ernstige verwaarlozing waardoor de lichamelijke, psychische of |
emotionele ontwikkeling in gevaar wordt gebracht. Een misbruikende | emotionele ontwikkeling in gevaar wordt gebracht. Een misbruikende |
houding of misbruikend gedrag kan opzettelijk of onopzettelijk zijn, | houding of misbruikend gedrag kan opzettelijk of onopzettelijk zijn, |
zoals omschreven in artikel 1, 4°, van het decreet van 12 mei 2004 | zoals omschreven in artikel 1, 4°, van het decreet van 12 mei 2004 |
betreffende de hulp aan minderjarige slachtoffers van misbruik; | betreffende de hulp aan minderjarige slachtoffers van misbruik; |
12. "Stalking": de situatie waarin zich ongewenst gedrag voordoet dat | 12. "Stalking": de situatie waarin zich ongewenst gedrag voordoet dat |
verband houdt met een van de beschermde criteria van een persoon en | verband houdt met een van de beschermde criteria van een persoon en |
tot doel of gevolg heeft dat zijn waardigheid wordt aangetast en een | tot doel of gevolg heeft dat zijn waardigheid wordt aangetast en een |
bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende | bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende |
omgeving wordt gecreëerd, zoals gedefinieerd in artikel 3, 6°, van het | omgeving wordt gecreëerd, zoals gedefinieerd in artikel 3, 6°, van het |
decreet van de Franse Gemeenschap van 12 december 2008 betreffende de | decreet van de Franse Gemeenschap van 12 december 2008 betreffende de |
strijd tegen bepaalde vormen van discriminatie | strijd tegen bepaalde vormen van discriminatie |
13. "Beschermde criteria": nationaliteit, vermeend ras, huidskleur, | 13. "Beschermde criteria": nationaliteit, vermeend ras, huidskleur, |
afstamming of nationale of etnische afkomst, leeftijd, seksuele | afstamming of nationale of etnische afkomst, leeftijd, seksuele |
geaardheid, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging, | geaardheid, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging, |
handicap, geslacht en de daarmee samenhangende criteria zwangerschap, | handicap, geslacht en de daarmee samenhangende criteria zwangerschap, |
bevalling en moederschap, of verder geslachtsverandering, | bevalling en moederschap, of verder geslachtsverandering, |
genderidentiteit en genderexpressie, burgerlijke staat, geboorte, | genderidentiteit en genderexpressie, burgerlijke staat, geboorte, |
vermogen, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige | vermogen, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige |
gezondheidstoestand, een fysieke of genetische eigenschap, sociale | gezondheidstoestand, een fysieke of genetische eigenschap, sociale |
herkomst of syndicale overtuiging, zoals gedefinieerd in artikel 3, | herkomst of syndicale overtuiging, zoals gedefinieerd in artikel 3, |
1°, van het decreet van de Franse Gemeenschap van 12 december 2008 | 1°, van het decreet van de Franse Gemeenschap van 12 december 2008 |
betreffende de strijd tegen bepaalde vormen van discriminatie; | betreffende de strijd tegen bepaalde vormen van discriminatie; |
14. "Fair play" wordt verstaan een positieve en ethische houding of | 14. "Fair play" wordt verstaan een positieve en ethische houding of |
gebaar met betrekking tot de beoefening van sport op een bepaald | gebaar met betrekking tot de beoefening van sport op een bepaald |
tijdstip op een bepaalde plaats; | tijdstip op een bepaalde plaats; |
15. "Waarnemingscentrum": het Waarnemingscentrum voor sportethiek bij | 15. "Waarnemingscentrum": het Waarnemingscentrum voor sportethiek bij |
lichamelijke en sportactiviteiten, opgericht overeenkomstig artikel 2 | lichamelijke en sportactiviteiten, opgericht overeenkomstig artikel 2 |
van dit decreet; | van dit decreet; |
16. "Lichamelijke en sportieve activiteit": elke vorm van activiteit | 16. "Lichamelijke en sportieve activiteit": elke vorm van activiteit |
die, door middel van al dan niet georganiseerde deelname, ten doel | die, door middel van al dan niet georganiseerde deelname, ten doel |
heeft de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot uitdrukking te | heeft de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot uitdrukking te |
brengen of te verbeteren, de sociale betrekkingen te ontwikkelen of | brengen of te verbeteren, de sociale betrekkingen te ontwikkelen of |
resultaten te behalen in wedstrijdverband, op welk niveau dan ook; | resultaten te behalen in wedstrijdverband, op welk niveau dan ook; |
17. "Ethisch netwerk": het bij artikel 14 van dit decreet ingestelde | 17. "Ethisch netwerk": het bij artikel 14 van dit decreet ingestelde |
netwerk; | netwerk; |
18. "Code voor sportethiek": de code als bedoeld in artikel 18 van dit | 18. "Code voor sportethiek": de code als bedoeld in artikel 18 van dit |
decreet; | decreet; |
19. "Sporthandvest": een variant van de ethische code voor de sport | 19. "Sporthandvest": een variant van de ethische code voor de sport |
die specifiek is voor een bepaalde categorie actoren binnen de | die specifiek is voor een bepaalde categorie actoren binnen de |
georganiseerde sportbeweging, namelijk sporters, leden, | georganiseerde sportbeweging, namelijk sporters, leden, |
scheidsrechters, sportbegleiders en Administratieve begleiders; | scheidsrechters, sportbegleiders en Administratieve begleiders; |
20 "Minister": de minister die verantwoordelijk is voor Sport. | 20 "Minister": de minister die verantwoordelijk is voor Sport. |
HOOFDSTUK 2. - Het Waarnemingscentrum voor sportethiek bij | HOOFDSTUK 2. - Het Waarnemingscentrum voor sportethiek bij |
lichamelijke en sportactiviteiten | lichamelijke en sportactiviteiten |
Art. 2.Er wordt een Waarnemingscentrum opgericht om de sportethiek |
Art. 2.Er wordt een Waarnemingscentrum opgericht om de sportethiek |
binnen de georganiseerde sportbeweging te bevorderen. | binnen de georganiseerde sportbeweging te bevorderen. |
Art. 3.Het waarnemingscentrum heeft de volgende opdrachten: |
Art. 3.Het waarnemingscentrum heeft de volgende opdrachten: |
1. de Regering advies uit te brengen, analyses te verrichten, | 1. de Regering advies uit te brengen, analyses te verrichten, |
voorstellen te doen en aanbevelingen te doen voor maatregelen met | voorstellen te doen en aanbevelingen te doen voor maatregelen met |
betrekking tot alle kwesties die verband houden met sportethiek. Het | betrekking tot alle kwesties die verband houden met sportethiek. Het |
advies wordt uitgebracht op eigen initiatief of op verzoek van de | advies wordt uitgebracht op eigen initiatief of op verzoek van de |
Regering, de minister, de raad van bestuur of het ethisch netwerk; | Regering, de minister, de raad van bestuur of het ethisch netwerk; |
2. de overheidsdiensten te ondersteunen bij de totstandbrenging van | 2. de overheidsdiensten te ondersteunen bij de totstandbrenging van |
een permanente dialoog tussen de actoren van de georganiseerde | een permanente dialoog tussen de actoren van de georganiseerde |
sportbeweging en de diensten, verenigingen of instellingen die bevoegd | sportbeweging en de diensten, verenigingen of instellingen die bevoegd |
of actief zijn op de gebieden die verband houden met de ethiek van de | of actief zijn op de gebieden die verband houden met de ethiek van de |
sport. Doel van deze dialoog is na te denken over en vooruit te lopen | sport. Doel van deze dialoog is na te denken over en vooruit te lopen |
op allerlei vraagstukken in verband met de beoefening van lichamelijke | op allerlei vraagstukken in verband met de beoefening van lichamelijke |
en sportactiviteiten; | en sportactiviteiten; |
3. de code voor sportethiek en de sporthandvesten te evalueren en | 3. de code voor sportethiek en de sporthandvesten te evalueren en |
verder te ontwikkelen door voorstellen aan de minister te doen; | verder te ontwikkelen door voorstellen aan de minister te doen; |
4. aan de Regering voorstellen te doen voor onderzoeksprojecten die | 4. aan de Regering voorstellen te doen voor onderzoeksprojecten die |
voor steun in aanmerking komen, en er daarbij zoveel mogelijk voor te | voor steun in aanmerking komen, en er daarbij zoveel mogelijk voor te |
zorgen dat een intercommunautaire of zelfs interstatelijke | zorgen dat een intercommunautaire of zelfs interstatelijke |
vergelijkende aanpak wordt gevolgd, afhankelijk van het beoogde thema. | vergelijkende aanpak wordt gevolgd, afhankelijk van het beoogde thema. |
De Regering bepaalt voor een periode van twee jaar de prioritaire | De Regering bepaalt voor een periode van twee jaar de prioritaire |
richtsnoeren die door het Waarnemingscentrum moeten worden behandeld. | richtsnoeren die door het Waarnemingscentrum moeten worden behandeld. |
Binnen drie maanden na de vernieuwing van de samenstelling van het | Binnen drie maanden na de vernieuwing van de samenstelling van het |
Waarnemingscentrum specificeert de Regering de details van de | Waarnemingscentrum specificeert de Regering de details van de |
omschreven opdrachten. | omschreven opdrachten. |
Art. 4.Met het oog op de vervulling van de opdrachten bedoeld in |
Art. 4.Met het oog op de vervulling van de opdrachten bedoeld in |
artikel 3, eerste lid, 1°, worden alle verslagen, studies of | artikel 3, eerste lid, 1°, worden alle verslagen, studies of |
onderzoeken in verband met de beoefening van lichamelijke en | onderzoeken in verband met de beoefening van lichamelijke en |
sportactiviteiten die op initiatief van de Franse Gemeenschap worden | sportactiviteiten die op initiatief van de Franse Gemeenschap worden |
uitgevoerd of door haar worden gesubsidieerd, aan het | uitgevoerd of door haar worden gesubsidieerd, aan het |
Waarnemingscentrum overgemaakt. | Waarnemingscentrum overgemaakt. |
Art. 5.De adviezen van het Waarnemingscentrum worden gemotiveerd en |
Art. 5.De adviezen van het Waarnemingscentrum worden gemotiveerd en |
opgesteld na een debat tussen zijn leden. In geval van urgentie of in | opgesteld na een debat tussen zijn leden. In geval van urgentie of in |
bijzondere gemotiveerde omstandigheden kan het advies van het | bijzondere gemotiveerde omstandigheden kan het advies van het |
Waarnemingscentrum echter via een elektronische procedure worden | Waarnemingscentrum echter via een elektronische procedure worden |
uitgewisseld. | uitgewisseld. |
Art. 6.Het waarnemingscentrum bestaat uit ten hoogste zestien |
Art. 6.Het waarnemingscentrum bestaat uit ten hoogste zestien |
personen die door de Regering worden benoemd op basis van voorstellen | personen die door de Regering worden benoemd op basis van voorstellen |
van instellingen en instanties met het oog op hun bekwaamheid en | van instellingen en instanties met het oog op hun bekwaamheid en |
deskundigheid op het gebied van sportethiek. | deskundigheid op het gebied van sportethiek. |
Het Waarnemingscentrum wordt opgericht voor een periode van vijf jaar. | Het Waarnemingscentrum wordt opgericht voor een periode van vijf jaar. |
Niet meer dan twee derden van de leden mag van hetzelfde geslacht | Niet meer dan twee derden van de leden mag van hetzelfde geslacht |
zijn. | zijn. |
Het Waarnemingscentrum bestaat uit: | Het Waarnemingscentrum bestaat uit: |
1. een vertegenwoordiger per door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde | 1. een vertegenwoordiger per door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde |
of georganiseerde universiteit die een master in de motorwetenschappen | of georganiseerde universiteit die een master in de motorwetenschappen |
organiseert; | organiseert; |
2. een vertegenwoordiger aangewezen door de Association Interfédérale | 2. een vertegenwoordiger aangewezen door de Association Interfédérale |
du Sport Francophone; | du Sport Francophone; |
3. een vertegenwoordiger aangewezen door de Association des | 3. een vertegenwoordiger aangewezen door de Association des |
Etablissements Sportifs; | Etablissements Sportifs; |
4. drie door het Ethisch netwerk aangewezen vertegenwoordigers: | 4. drie door het Ethisch netwerk aangewezen vertegenwoordigers: |
a) een referent van de concurrerende federaties; | a) een referent van de concurrerende federaties; |
b) een referent van de niet-competitieve federaties of verenigingen; | b) een referent van de niet-competitieve federaties of verenigingen; |
c) een referent op het gebied van de gehandicaptensport of de | c) een referent op het gebied van de gehandicaptensport of de |
aangepaste sport; | aangepaste sport; |
5. een vertegenwoordiger aangeduid door de Organisation Nationale | 5. een vertegenwoordiger aangeduid door de Organisation Nationale |
Anti-Dopage de la Communauté française; | Anti-Dopage de la Communauté française; |
6. een vertegenwoordiger aangewezen door de Commission Interfédérale | 6. een vertegenwoordiger aangewezen door de Commission Interfédérale |
du Corps Arbitral Francophone; | du Corps Arbitral Francophone; |
7. een vertegenwoordiger aangewezen door de Association | 7. een vertegenwoordiger aangewezen door de Association |
professionnelle Francophone des Journalistes Sportifs; | professionnelle Francophone des Journalistes Sportifs; |
8. een vertegenwoordiger aangewezen door de Algemeen afgevaardigde van | 8. een vertegenwoordiger aangewezen door de Algemeen afgevaardigde van |
de Franse Gemeenschap voor de Rechten van het Kind; | de Franse Gemeenschap voor de Rechten van het Kind; |
9. een vertegenwoordiger benoemd door het Institut pour l'égalité des | 9. een vertegenwoordiger benoemd door het Institut pour l'égalité des |
Femmes et des Hommes; | Femmes et des Hommes; |
10. een door UNIA aangewezen vertegenwoordiger; | 10. een door UNIA aangewezen vertegenwoordiger; |
11. drie vertegenwoordigers van de Administratie, onder wie de | 11. drie vertegenwoordigers van de Administratie, onder wie de |
administrateur-generaal of zijn vertegenwoordiger; | administrateur-generaal of zijn vertegenwoordiger; |
12. een vertegenwoordiger van de Directie Gelijke Kansen van het | 12. een vertegenwoordiger van de Directie Gelijke Kansen van het |
Secretariaat-Generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap. | Secretariaat-Generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap. |
De vertegenwoordigers bedoeld in paragraaf 3, 9° en 10° hebben de | De vertegenwoordigers bedoeld in paragraaf 3, 9° en 10° hebben de |
hoedanigheid van permanente genodigden zonder stemrecht. | hoedanigheid van permanente genodigden zonder stemrecht. |
Leden van het Waarnemingscentrum mogen geen zitting hebben in de Hoge | Leden van het Waarnemingscentrum mogen geen zitting hebben in de Hoge |
Raad voor Sport. | Raad voor Sport. |
De leden van het Waarnemingscentrum dienen op persoonlijke titel. | De leden van het Waarnemingscentrum dienen op persoonlijke titel. |
De aangewezen vertegenwoordigers kunnen zich laten vergezellen door | De aangewezen vertegenwoordigers kunnen zich laten vergezellen door |
een deskundige, zonder stemrecht, naar gelang van de behandelde | een deskundige, zonder stemrecht, naar gelang van de behandelde |
aangelegenheden. | aangelegenheden. |
Art. 7.De benoeming van de leden van het Waarnemingscentrum geschiedt |
Art. 7.De benoeming van de leden van het Waarnemingscentrum geschiedt |
op basis van een oproep tot kandidaatstelling die door de Regering | op basis van een oproep tot kandidaatstelling die door de Regering |
wordt gedaan bij elke organisatie of elk orgaan als bedoeld in artikel | wordt gedaan bij elke organisatie of elk orgaan als bedoeld in artikel |
6, lid 3, die voor de nodige bekendmaking ervan zorgen. | 6, lid 3, die voor de nodige bekendmaking ervan zorgen. |
De Regering bepaalt de wijze van bekendmaking van deze oproep tot | De Regering bepaalt de wijze van bekendmaking van deze oproep tot |
kandidaatstelling, die op dezelfde dag aanvangt in elke organisatie of | kandidaatstelling, die op dezelfde dag aanvangt in elke organisatie of |
instelling als bedoeld in artikel 6, derde lid, en wel zes maanden | instelling als bedoeld in artikel 6, derde lid, en wel zes maanden |
vóór het verstrijken van de posten waarin moet worden voorzien en, | vóór het verstrijken van de posten waarin moet worden voorzien en, |
voor het eerst, binnen twee maanden na de inwerkingtreding van dit | voor het eerst, binnen twee maanden na de inwerkingtreding van dit |
decreet. | decreet. |
De kandidaatstellingen worden binnen 60 kalenderdagen na de | De kandidaatstellingen worden binnen 60 kalenderdagen na de |
bekendmaking van de oproep aan elke organisatie of instelling | bekendmaking van de oproep aan elke organisatie of instelling |
toegezonden. | toegezonden. |
De kandidaatstellingen omvatten de volgende elementen: | De kandidaatstellingen omvatten de volgende elementen: |
1. de motivatie van de kandidaat om lid te worden van het | 1. de motivatie van de kandidaat om lid te worden van het |
Waarnemingscentrum; | Waarnemingscentrum; |
2. de rechtvaardiging van zijn/haar bekwaamheid en deskundigheid als | 2. de rechtvaardiging van zijn/haar bekwaamheid en deskundigheid als |
gespecificeerd in artikel 6; | gespecificeerd in artikel 6; |
3. het curriculum vitae van de kandidaat. | 3. het curriculum vitae van de kandidaat. |
Elk orgaan en elke instelling als bedoeld in artikel 6, lid 3, stelt | Elk orgaan en elke instelling als bedoeld in artikel 6, lid 3, stelt |
de Regering in kennis van de geslaagde kandidaten. | de Regering in kennis van de geslaagde kandidaten. |
De Regering benoemt de leden binnen dertig kalenderdagen na de | De Regering benoemt de leden binnen dertig kalenderdagen na de |
toezending van de door de Administratie toegezonden ontvankelijke | toezending van de door de Administratie toegezonden ontvankelijke |
kandidaatstellingen en stelt de geselecteerde kandidaten daarvan in | kandidaatstellingen en stelt de geselecteerde kandidaten daarvan in |
kennis. | kennis. |
De gegevens die in het kader van de sollicitatieoproep worden | De gegevens die in het kader van de sollicitatieoproep worden |
verzameld, worden slechts bewaard voor de duur van het mandaat van het | verzameld, worden slechts bewaard voor de duur van het mandaat van het |
benoemde lid. De gegevens worden door de Administratie vernietigt aan | benoemde lid. De gegevens worden door de Administratie vernietigt aan |
het einde van het mandaat of in geval van vervroegd ontslag. De | het einde van het mandaat of in geval van vervroegd ontslag. De |
gegevens die zijn verzameld voor kandidaten die niet zijn benoemd, | gegevens die zijn verzameld voor kandidaten die niet zijn benoemd, |
worden aan het eind van de benoemingsprocedure van de leden | worden aan het eind van de benoemingsprocedure van de leden |
vernietigd. | vernietigd. |
Art. 8.De Regering benoemt uit haar midden de voorzitter en de |
Art. 8.De Regering benoemt uit haar midden de voorzitter en de |
ondervoorzitter van het Waarnemingscentrum. | ondervoorzitter van het Waarnemingscentrum. |
De voorzitter en de ondervoorzitter coördineren de activiteiten van | De voorzitter en de ondervoorzitter coördineren de activiteiten van |
het Waarnemingscentrum met de steun van de Administratie die bevoegd | het Waarnemingscentrum met de steun van de Administratie die bevoegd |
is voor sport. | is voor sport. |
Art. 9.De beraadslagingen van het Waarnemingscentrum zijn geldig |
Art. 9.De beraadslagingen van het Waarnemingscentrum zijn geldig |
indien ten minste de helft van zijn leden aanwezig is. Zijn besluiten | indien ten minste de helft van zijn leden aanwezig is. Zijn besluiten |
worden met absolute meerderheid genomen. | worden met absolute meerderheid genomen. |
Art. 10.Het Waarnemingscentrum stelt binnen een maand na zijn |
Art. 10.Het Waarnemingscentrum stelt binnen een maand na zijn |
oprichting zijn huishoudelijk reglement vast met een drievierde | oprichting zijn huishoudelijk reglement vast met een drievierde |
meerderheid van de aanwezige leden. Het minimumaantal jaarlijkse | meerderheid van de aanwezige leden. Het minimumaantal jaarlijkse |
bijeenkomsten mag niet minder dan twee bedragen. | bijeenkomsten mag niet minder dan twee bedragen. |
Het Centrum legt het ontwerp van huishoudelijk reglement, alsmede de | Het Centrum legt het ontwerp van huishoudelijk reglement, alsmede de |
latere wijzigingen die het voornemens is aan te brengen, binnen dertig | latere wijzigingen die het voornemens is aan te brengen, binnen dertig |
werkdagen na ontvangst van het verzoek ter goedkeuring aan de Regering | werkdagen na ontvangst van het verzoek ter goedkeuring aan de Regering |
voor. | voor. |
Art. 11.Het Waarnemingscentrum dient uiterlijk op 31 maart bij de |
Art. 11.Het Waarnemingscentrum dient uiterlijk op 31 maart bij de |
Regering een activiteitenverslag over het voorgaande jaar in. Het | Regering een activiteitenverslag over het voorgaande jaar in. Het |
omvat de in artikel 14 bedoelde actievoorstellen van het ethisch | omvat de in artikel 14 bedoelde actievoorstellen van het ethisch |
netwerk. | netwerk. |
De minister zendt dit verslag binnen 30 werkdagen ter informatie aan | De minister zendt dit verslag binnen 30 werkdagen ter informatie aan |
de Regering toe en aan het Parlement. | de Regering toe en aan het Parlement. |
Art. 12.Het secretariaat van het Waarnemingscentrum wordt verzorgd |
Art. 12.Het secretariaat van het Waarnemingscentrum wordt verzorgd |
door de Administratie die belast is met sport. Het ontwikkelt alle | door de Administratie die belast is met sport. Het ontwikkelt alle |
maatregelen die moeten bijdragen tot de verwezenlijking van de | maatregelen die moeten bijdragen tot de verwezenlijking van de |
opdrachten van het Waarnemingscentrum. | opdrachten van het Waarnemingscentrum. |
Art. 13.De leden van het Waarnemingscentrum, met uitzondering van de |
Art. 13.De leden van het Waarnemingscentrum, met uitzondering van de |
leden van de Administratie en van het Ministerie van de Franse | leden van de Administratie en van het Ministerie van de Franse |
Gemeenschap, genieten de terugbetaling van hun reiskosten voor hun | Gemeenschap, genieten de terugbetaling van hun reiskosten voor hun |
deelname aan de jaarlijkse vergaderingen. | deelname aan de jaarlijkse vergaderingen. |
De Regering bepaalt het bedrag van de reiskostenvergoedingen vast. | De Regering bepaalt het bedrag van de reiskostenvergoedingen vast. |
HOOFDSTUK 3. - Ethisch netwerk | HOOFDSTUK 3. - Ethisch netwerk |
Art. 14.In de Franse Gemeenschap wordt een Ethisch netwerk opgericht. |
Art. 14.In de Franse Gemeenschap wordt een Ethisch netwerk opgericht. |
De opdracht van het Ethisch netwerk is om: | De opdracht van het Ethisch netwerk is om: |
1. de uitwisseling van informatie en beste praktijken op het gebied | 1. de uitwisseling van informatie en beste praktijken op het gebied |
van sportethiek tussen de georganiseerde sportbeweging en het | van sportethiek tussen de georganiseerde sportbeweging en het |
Waarnemingscentrum te bevorderen; | Waarnemingscentrum te bevorderen; |
2. aan het Waarnemingscentrum verslag uit te brengen over alle | 2. aan het Waarnemingscentrum verslag uit te brengen over alle |
problemen op het gebied van sportethiek waarmee sportfederaties, | problemen op het gebied van sportethiek waarmee sportfederaties, |
sportverenigingen en kringen in hun gebruikelijke praktijk worden | sportverenigingen en kringen in hun gebruikelijke praktijk worden |
geconfronteerd; | geconfronteerd; |
3. erop toe te zien dat de code voor sportethiek en de bijbehorende | 3. erop toe te zien dat de code voor sportethiek en de bijbehorende |
sporthandvesten binnen de sportfederaties, sportverenigingen en | sporthandvesten binnen de sportfederaties, sportverenigingen en |
sportkringen worden toegepast. | sportkringen worden toegepast. |
Het Ethisch netwerk komt ten minste tweemaal per jaar bijeen op | Het Ethisch netwerk komt ten minste tweemaal per jaar bijeen op |
initiatief van de Administratie die bevoegd is voor sport. | initiatief van de Administratie die bevoegd is voor sport. |
Het secretariaat van het Ethisch netwerk geeft de verzamelde | Het secretariaat van het Ethisch netwerk geeft de verzamelde |
informatie en gegevens door aan het secretariaat van het | informatie en gegevens door aan het secretariaat van het |
Waarnemingscentrum. | Waarnemingscentrum. |
Het Ethisch netwerk doet voorstellen aan de Regering voor acties ter | Het Ethisch netwerk doet voorstellen aan de Regering voor acties ter |
bevordering en eerbiediging van de ethiek van de sport in de | bevordering en eerbiediging van de ethiek van de sport in de |
georganiseerde sportbeweging. | georganiseerde sportbeweging. |
Het Ethisch netwerk beraadslaagt geldig indien ten minste de helft van | Het Ethisch netwerk beraadslaagt geldig indien ten minste de helft van |
zijn leden aanwezig is. Zijn besluiten worden met absolute meerderheid | zijn leden aanwezig is. Zijn besluiten worden met absolute meerderheid |
genomen. | genomen. |
Art. 15.Het Ethisch netwerk bestaat uit: |
Art. 15.Het Ethisch netwerk bestaat uit: |
1. relaispersonen als bedoeld in artikel 21, 16°, a), van het decreet | 1. relaispersonen als bedoeld in artikel 21, 16°, a), van het decreet |
van 3 mei 2019, "Vivons Sport"-referenten genoemd; | van 3 mei 2019, "Vivons Sport"-referenten genoemd; |
2. vier vertegenwoordigers van de Administratie belast met sport. | 2. vier vertegenwoordigers van de Administratie belast met sport. |
Elk lid heeft één stem. | Elk lid heeft één stem. |
Het netwerk kan leden van het Waarnemingscentrum en deskundigen zonder | Het netwerk kan leden van het Waarnemingscentrum en deskundigen zonder |
stemrecht uitnodigen, afhankelijk van de behandelde onderwerpen. | stemrecht uitnodigen, afhankelijk van de behandelde onderwerpen. |
De Regering benoemt uit haar midden de voorzitter en de | De Regering benoemt uit haar midden de voorzitter en de |
ondervoorzitter van het Ethisch netwerk. | ondervoorzitter van het Ethisch netwerk. |
Art. 16.§ 1. Binnen de federatie of sportvereniging waaruit hij |
Art. 16.§ 1. Binnen de federatie of sportvereniging waaruit hij |
afkomstig is, is de "Vivons Sport"- referent verantwoordelijk voor: | afkomstig is, is de "Vivons Sport"- referent verantwoordelijk voor: |
1. het doorgeven binnen het netwerk behandelde thema's; | 1. het doorgeven binnen het netwerk behandelde thema's; |
2. het doorgeven van de aanvragen om informatie van het | 2. het doorgeven van de aanvragen om informatie van het |
Waarnemingscentrum; | Waarnemingscentrum; |
3. het zorgen voor de bevordering en de bekendheid van de ethische | 3. het zorgen voor de bevordering en de bekendheid van de ethische |
code voor sport en de bijhorende sporthandvesten; | code voor sport en de bijhorende sporthandvesten; |
4. het doorgeven van de aanbevelingen van het Waarnemingscentrum | 4. het doorgeven van de aanbevelingen van het Waarnemingscentrum |
inzake sportethiek; | inzake sportethiek; |
5. het nagaan of eenieder die werkzaam is bij de federatie of | 5. het nagaan of eenieder die werkzaam is bij de federatie of |
vereniging waarvan hij of zij afkomstig is en die betrokken is bij de | vereniging waarvan hij of zij afkomstig is en die betrokken is bij de |
animatie van of het toezicht op minderjarigen, bij zijn of haar | animatie van of het toezicht op minderjarigen, bij zijn of haar |
indiensttreding het uittreksel uit het strafregister, bedoeld in | indiensttreding het uittreksel uit het strafregister, bedoeld in |
artikel 596, lid 2, van het Wetboek van Strafvordering, heeft | artikel 596, lid 2, van het Wetboek van Strafvordering, heeft |
ingezonden; | ingezonden; |
6. het organiseren van het netwerk bestaande uit de in lid 2 bedoelde | 6. het organiseren van het netwerk bestaande uit de in lid 2 bedoelde |
afgevaardigden van "Vivons Sport". | afgevaardigden van "Vivons Sport". |
Sportfederaties en -verenigingen nemen het ambt van de "Vivons | Sportfederaties en -verenigingen nemen het ambt van de "Vivons |
sport"-referent op in hun verschillende reglementen. Zij stellen de | sport"-referent op in hun verschillende reglementen. Zij stellen de |
nodige bepalingen vast om de referenten in staat te stellen de in lid | nodige bepalingen vast om de referenten in staat te stellen de in lid |
1 genoemde opdrachten uit te voeren. | 1 genoemde opdrachten uit te voeren. |
§ 2. De sportfederaties en -verenigingen zorgen ervoor dat hun kringen | § 2. De sportfederaties en -verenigingen zorgen ervoor dat hun kringen |
uit hun midden een afgevaardigde voor "Vivons Sport" aanwijzen. Hij is | uit hun midden een afgevaardigde voor "Vivons Sport" aanwijzen. Hij is |
verantwoordelijk voor de volgende opdrachten: | verantwoordelijk voor de volgende opdrachten: |
1. na te gaan of elke persoon die in zijn kring werkzaam is en een | 1. na te gaan of elke persoon die in zijn kring werkzaam is en een |
activiteit van animatie of toezicht op minderjarigen uitoefent, bij | activiteit van animatie of toezicht op minderjarigen uitoefent, bij |
zijn aanwerving het uittreksel uit het strafregister, bedoeld in | zijn aanwerving het uittreksel uit het strafregister, bedoeld in |
artikel 596, lid 2, van het Wetboek van Strafvordering, heeft | artikel 596, lid 2, van het Wetboek van Strafvordering, heeft |
overgelegd; | overgelegd; |
2. de Code voor Sportethiek en zijn sporthandvesten onder de leden en | 2. de Code voor Sportethiek en zijn sporthandvesten onder de leden en |
de sporters van zijn kring te bevorderen; | de sporters van zijn kring te bevorderen; |
3. aan zijn contactpersoon (-personen) "Vivons Sport" alle kwesties in | 3. aan zijn contactpersoon (-personen) "Vivons Sport" alle kwesties in |
verband met de ethiek van de sport, alsook alle initiatieven die door | verband met de ethiek van de sport, alsook alle initiatieven die door |
zijn kring ter bevordering van de ethiek van de sport worden genomen, | zijn kring ter bevordering van de ethiek van de sport worden genomen, |
door te geven; | door te geven; |
4. te zorgen voor de bevordering of uitvoering van acties die door | 4. te zorgen voor de bevordering of uitvoering van acties die door |
zijn federatie of sportvereniging worden uitgevoerd of door het | zijn federatie of sportvereniging worden uitgevoerd of door het |
Ethisch netwerk worden voorgesteld. | Ethisch netwerk worden voorgesteld. |
Verscheidene kringen kunnen een feitelijke vereniging vormen om een | Verscheidene kringen kunnen een feitelijke vereniging vormen om een |
enige "Vivons sport"-afgevaardigde aan te wijzen voor de uitvoering | enige "Vivons sport"-afgevaardigde aan te wijzen voor de uitvoering |
van de in het eerste lid bedoelde opdrachten. Elke kring moet de | van de in het eerste lid bedoelde opdrachten. Elke kring moet de |
sportfederatie of sportvereniging waarvan hij deel uitmaakt, daarvan | sportfederatie of sportvereniging waarvan hij deel uitmaakt, daarvan |
in kennis stellen. | in kennis stellen. |
Art. 17.Het secretariaat van het Ethisch netwerk wordt gevoerd door |
Art. 17.Het secretariaat van het Ethisch netwerk wordt gevoerd door |
de Administratie belast met sport, die de volgende opdrachten heeft: | de Administratie belast met sport, die de volgende opdrachten heeft: |
1. het bijeenroepen en voorbereiden van de jaarvergaderingen; | 1. het bijeenroepen en voorbereiden van de jaarvergaderingen; |
2. de toezending van documenten aan de leden van het Ethisch netwerk; | 2. de toezending van documenten aan de leden van het Ethisch netwerk; |
3. de opstelling van met redenen omklede notulen tijdens elke zitting; | 3. de opstelling van met redenen omklede notulen tijdens elke zitting; |
4. de opstelling van het jaarverslag, dat uiterlijk op 31 januari bij | 4. de opstelling van het jaarverslag, dat uiterlijk op 31 januari bij |
het Waarnemingscentrum moet worden ingediend; | het Waarnemingscentrum moet worden ingediend; |
5. het opstellen van de agenda voor de jaarvergaderingen. | 5. het opstellen van de agenda voor de jaarvergaderingen. |
Het Ethisch netwerk stelt binnen een maand na zijn oprichting zijn | Het Ethisch netwerk stelt binnen een maand na zijn oprichting zijn |
huishoudelijk reglement vast met een drievierde meerderheid van de | huishoudelijk reglement vast met een drievierde meerderheid van de |
aanwezige leden. | aanwezige leden. |
HOOFDSTUK 4. - Code voor sportethiek | HOOFDSTUK 4. - Code voor sportethiek |
Art. 18.Op voorstel van het Waarnemingscentrum stelt de Regering een |
Art. 18.Op voorstel van het Waarnemingscentrum stelt de Regering een |
code voor sportethiek en eventuele sporthandvesten vast. Deze Code is | code voor sportethiek en eventuele sporthandvesten vast. Deze Code is |
getiteld "Vivons Sport". | getiteld "Vivons Sport". |
De georganiseerde sportbeweging neemt de code voor sportethiek en haar | De georganiseerde sportbeweging neemt de code voor sportethiek en haar |
sporthandvesten op in haar verschillende reglementen. Zij neemt de | sporthandvesten op in haar verschillende reglementen. Zij neemt de |
nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de code wordt bevorderd bij | nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de code wordt bevorderd bij |
en door haar kringen, leden, scheidsrechters, sport- en administratief | en door haar kringen, leden, scheidsrechters, sport- en administratief |
begeleiders. | begeleiders. |
HOOFDSTUK 5. - Gemeenschappelijke bepalingen | HOOFDSTUK 5. - Gemeenschappelijke bepalingen |
Art. 19.De Regering bepaalt de nadere regels voor de evaluatie van |
Art. 19.De Regering bepaalt de nadere regels voor de evaluatie van |
het decreet. De evaluatie vindt om de vijf jaar plaats. | het decreet. De evaluatie vindt om de vijf jaar plaats. |
HOOFDSTUK 6. - Slot-, overgangs-, wijzigings- en opheffingsbepalingen | HOOFDSTUK 6. - Slot-, overgangs-, wijzigings- en opheffingsbepalingen |
Art. 20.Het decreet van 20 maart 2014 houdende verschillende |
Art. 20.Het decreet van 20 maart 2014 houdende verschillende |
maatregelen inzake sportethiek, met inbegrip van het opmaken van de | maatregelen inzake sportethiek, met inbegrip van het opmaken van de |
Code voor sportethiek en de erkenning en de subsidiëring van een | Code voor sportethiek en de erkenning en de subsidiëring van een |
comité voor sportethiek, wordt opgeheven. | comité voor sportethiek, wordt opgeheven. |
Het decreet van 3 mei 2019 betreffende de in de Franse Gemeenschap | Het decreet van 3 mei 2019 betreffende de in de Franse Gemeenschap |
georganiseerde sportbeweging en de volgende bepalingen worden | georganiseerde sportbeweging en de volgende bepalingen worden |
dienovereenkomstig aangepast: | dienovereenkomstig aangepast: |
1. artikel 2; | 1. artikel 2; |
2. artikel 20, § 2, 2° ; | 2. artikel 20, § 2, 2° ; |
3. artikel 21, 15°. | 3. artikel 21, 15°. |
Art. 21.Bij wijze van overgangsmaatregel blijft de Code voor |
Art. 21.Bij wijze van overgangsmaatregel blijft de Code voor |
sportethiek bedoeld in artikel 3, 1°, van het decreet van 20 maart | sportethiek bedoeld in artikel 3, 1°, van het decreet van 20 maart |
2014 houdende verschillende maatregelen inzake sportethiek, met | 2014 houdende verschillende maatregelen inzake sportethiek, met |
inbegrip van het opmaken van de Code voor sportethiek en de erkenning | inbegrip van het opmaken van de Code voor sportethiek en de erkenning |
en de subsidiëring van een comité voor sportethiek, van kracht tot de | en de subsidiëring van een comité voor sportethiek, van kracht tot de |
aanneming van de in artikel 18 bedoelde Code voor sportethiek. | aanneming van de in artikel 18 bedoelde Code voor sportethiek. |
Art. 22.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2022. |
Art. 22.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2022. |
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
Brussel, 14 oktober 2021. | Brussel, 14 oktober 2021. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
P.-Y. JEHOLET | P.-Y. JEHOLET |
De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke | De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke |
kansen | kansen |
en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, | en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, |
Fr. DAERDEN | Fr. DAERDEN |
De Vice-Presidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en | De Vice-Presidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en |
Vrouwenrechten, | Vrouwenrechten, |
B. LINARD | B. LINARD |
De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, | De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, |
Universitaire ziekenhuizen, | Universitaire ziekenhuizen, |
Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de | Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de |
Promotie van Brussel, | Promotie van Brussel, |
V. GLATIGNY | V. GLATIGNY |
De Minister van Onderwijs, | De Minister van Onderwijs, |
C. DESIR | C. DESIR |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
Zitting 2021-2022 | Zitting 2021-2022 |
Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 276-1. - | Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 276-1. - |
Commissieverslag, nr. 276-2. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire | Commissieverslag, nr. 276-2. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire |
vergadering, nr. 276-3. | vergadering, nr. 276-3. |
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 13 | Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 13 |
oktober 2021. | oktober 2021. |