| Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie | Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP |
| 14 NOVEMBER 2018. - Decreet houdende diverse maatregelen betreffende | 14 NOVEMBER 2018. - Decreet houdende diverse maatregelen betreffende |
| het onderwijs voor sociale promotie | het onderwijs voor sociale promotie |
| Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, | Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, |
| Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: | Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: |
| HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan de wet van 30 juli 1963 houdende | HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan de wet van 30 juli 1963 houdende |
| taalregeling in het onderwijs | taalregeling in het onderwijs |
Artikel 1.In artikel 16 van de wet van 30 juli 1963 houdende |
Artikel 1.In artikel 16 van de wet van 30 juli 1963 houdende |
| taalregeling in het onderwijs, worden de volgende wijzigingen | taalregeling in het onderwijs, worden de volgende wijzigingen |
| aangebracht: | aangebracht: |
| 1° het woord "twee" wordt vervangen door het woord "drie"; | 1° het woord "twee" wordt vervangen door het woord "drie"; |
| 2° er wordt een nieuw lid toegevoegd, luidend als volgt: | 2° er wordt een nieuw lid toegevoegd, luidend als volgt: |
| "Personeelsleden mogen niet worden benoemd of in vast verband worden | "Personeelsleden mogen niet worden benoemd of in vast verband worden |
| aangeworven zolang zij niet aan de taalvereisten van de artikelen 13 | aangeworven zolang zij niet aan de taalvereisten van de artikelen 13 |
| en 14 hebben voldaan." | en 14 hebben voldaan." |
| HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 16 april 1991 tot | HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 16 april 1991 tot |
| organisatie van het onderwijs voor sociale promotie | organisatie van het onderwijs voor sociale promotie |
Art. 2.In artikel 5bis van het decreet van 16 april 1991 tot |
Art. 2.In artikel 5bis van het decreet van 16 april 1991 tot |
| organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, worden de | organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, worden de |
| volgende wijzigingen aangebracht: | volgende wijzigingen aangebracht: |
| 1° er wordt een punt 27° ingevoegd, luidend als volgt: | 1° er wordt een punt 27° ingevoegd, luidend als volgt: |
| "27° pedagogische begeleiding: Een individuele of collectieve | "27° pedagogische begeleiding: Een individuele of collectieve |
| onderwijsactiviteit om het slagen te bevorderen, ontworpen om de | onderwijsactiviteit om het slagen te bevorderen, ontworpen om de |
| potentiële leermoeilijkheden van een of meer studenten ingeschreven | potentiële leermoeilijkheden van een of meer studenten ingeschreven |
| voor een onderwijseenheid te identificeren, de studenten daarbij te | voor een onderwijseenheid te identificeren, de studenten daarbij te |
| steunen of ze in staat te stellen deze te verhelpen om de ontwikkeling | steunen of ze in staat te stellen deze te verhelpen om de ontwikkeling |
| en het bereiken van leerresultaten met een betere kans op slagen te | en het bereiken van leerresultaten met een betere kans op slagen te |
| bevorderen"; | bevorderen"; |
| 2° er wordt een punt 28°, luidend als volgt, ingevoegd: | 2° er wordt een punt 28°, luidend als volgt, ingevoegd: |
| "28° begeleidingsplan: Gecoördineerd proces van acties voor het | "28° begeleidingsplan: Gecoördineerd proces van acties voor het |
| begeleiden, oriënteren, identificeren en verhelpen van | begeleiden, oriënteren, identificeren en verhelpen van |
| leermoeilijkheden gebonden aan de kennis, vaardigheden en competenties | leermoeilijkheden gebonden aan de kennis, vaardigheden en competenties |
| van studenten die zijn ingeschreven voor een of meer | van studenten die zijn ingeschreven voor een of meer |
| onderwijseenheden". | onderwijseenheden". |
Art. 3.In hetzelfde decreet, wordt artikel 36 vervangen door hetgeen |
Art. 3.In hetzelfde decreet, wordt artikel 36 vervangen door hetgeen |
| volgt: | volgt: |
| " Artikel 36.- § 1. Onverminderd artikel 91/6, de Studieraad bepaalt |
" Artikel 36.- § 1. Onverminderd artikel 91/6, de Studieraad bepaalt |
| het nut, de inhoud en de duur van de pedagogische begeleiding. | het nut, de inhoud en de duur van de pedagogische begeleiding. |
| § 2. Onverminderd wat bepaald wordt in artikel 87 van het decreet van | § 2. Onverminderd wat bepaald wordt in artikel 87 van het decreet van |
| 16 april 1991, kent de Regering een dotatiesupplement van organieke | 16 april 1991, kent de Regering een dotatiesupplement van organieke |
| lestijden aan de dotatie / school om de uitvoering van het | lestijden aan de dotatie / school om de uitvoering van het |
| begeleidingsplan voor studenten te waarborgen bedoeld bij artikel | begeleidingsplan voor studenten te waarborgen bedoeld bij artikel |
| 36ter, met inachtmerkingneming van de volgende nadere regels: | 36ter, met inachtmerkingneming van de volgende nadere regels: |
| - 100 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd | - 100 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd |
| tussen 30.000 en 119.999; | tussen 30.000 en 119.999; |
| - 200 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd | - 200 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd |
| tussen 120.000 en 239.999; | tussen 120.000 en 239.999; |
| - 300 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd | - 300 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd |
| tussen 240.000 en 359.999; | tussen 240.000 en 359.999; |
| - 400 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd | - 400 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd |
| tussen 360.000 en 499.999; | tussen 360.000 en 499.999; |
| - 500 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd | - 500 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd |
| gelijk aan of groter zijn dan 500.000. | gelijk aan of groter zijn dan 500.000. |
| Deze organieke lestijden worden toegewezen aan het personeel dat | Deze organieke lestijden worden toegewezen aan het personeel dat |
| verantwoordelijk is voor cursussen, een wervingsambt bekleedt en tot | verantwoordelijk is voor cursussen, een wervingsambt bekleedt en tot |
| de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel behoort. | de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel behoort. |
| De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de | De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de |
| personeelsleden bedoeld in lid 2 zijn die welke van toepassing zijn op | personeelsleden bedoeld in lid 2 zijn die welke van toepassing zijn op |
| het ambt dat bekleed wordt in het onderwijs voor sociale promotie | het ambt dat bekleed wordt in het onderwijs voor sociale promotie |
| waaraan de persoon verbonden is. | waaraan de persoon verbonden is. |
| In het geval van een fusie of herstructurering van verscheidene | In het geval van een fusie of herstructurering van verscheidene |
| instellingen, is de toewijzing van organieke lestijden die zijn | instellingen, is de toewijzing van organieke lestijden die zijn |
| toegewezen voor de uitvoering van het studentenbegeleidingsplan na | toegewezen voor de uitvoering van het studentenbegeleidingsplan na |
| fusie of herstructurering gelijk aan de som van de organieke lestijden | fusie of herstructurering gelijk aan de som van de organieke lestijden |
| die worden toegekend aan de lestijdendotatie van elke bedoelde | die worden toegekend aan de lestijdendotatie van elke bedoelde |
| inrichting, bepaald overeenkomstig lid 1. | inrichting, bepaald overeenkomstig lid 1. |
| § 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 bedoelde | § 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 bedoelde |
| organieke lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of | organieke lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of |
| werving in vast verband. » » | werving in vast verband. » » |
Art. 4.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36bis ingevoegd, |
Art. 4.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36bis ingevoegd, |
| luidend als volgt: | luidend als volgt: |
| "Art. 36a. - § 1. Een jaarlijks aantal van 9.600 lestijden B wordt | "Art. 36a. - § 1. Een jaarlijks aantal van 9.600 lestijden B wordt |
| toegewezen aan de aanstelling of benoeming van pedagogische adviseurs | toegewezen aan de aanstelling of benoeming van pedagogische adviseurs |
| "Onderwijs voor sociale promotie". Deze lestijden worden verdeeld naar | "Onderwijs voor sociale promotie". Deze lestijden worden verdeeld naar |
| rata van het aantal organieke lestijden dat in het vorige kalenderjaar | rata van het aantal organieke lestijden dat in het vorige kalenderjaar |
| is toegekend, afgerond op de volledige opdracht tussen de volgende | is toegekend, afgerond op de volledige opdracht tussen de volgende |
| onderwijsnetten: | onderwijsnetten: |
| 1° onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap; | 1° onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap; |
| 2° gesubsidieerd officieel onderwijs; | 2° gesubsidieerd officieel onderwijs; |
| 3° confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs; | 3° confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs; |
| 4° niet-confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs. | 4° niet-confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs. |
| § 2. Met verwijzing naar de pedagogische waarden van de | § 2. Met verwijzing naar de pedagogische waarden van de |
| onderwijsnetten bedoeld in het eerste lid, in overeenstemming met de | onderwijsnetten bedoeld in het eerste lid, in overeenstemming met de |
| specifieke projecten van hun inrichtende machten en inrichtingen, en | specifieke projecten van hun inrichtende machten en inrichtingen, en |
| inzonderheid de door hen vastgestelde behoeften, hebben de | inzonderheid de door hen vastgestelde behoeften, hebben de |
| pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" de volgende | pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" de volgende |
| opdrachten: | opdrachten: |
| 1° hulpmiddelen ontwikkelen om de oriëntatie van lerende volwassenen | 1° hulpmiddelen ontwikkelen om de oriëntatie van lerende volwassenen |
| in inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie te bevorderen; | in inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie te bevorderen; |
| 2° het ontwikkelen en coördineren van pedagogische initiatieven in | 2° het ontwikkelen en coördineren van pedagogische initiatieven in |
| verband met het begeleiden van studenten en het helpen tot slagen van | verband met het begeleiden van studenten en het helpen tot slagen van |
| volwassenen die terugkeren naar school in inrichtingen voor onderwijs | volwassenen die terugkeren naar school in inrichtingen voor onderwijs |
| voor sociale promotie; | voor sociale promotie; |
| 3° pedagogische hulpmiddelen ontwikkelen met betrekking tot de | 3° pedagogische hulpmiddelen ontwikkelen met betrekking tot de |
| implementatie van pedagogische dossiers ten gunste van inrichtingen | implementatie van pedagogische dossiers ten gunste van inrichtingen |
| voor onderwijs voor sociale promotie; | voor onderwijs voor sociale promotie; |
| 4° begeleiden van de inrichtingen bij activiteiten van educatieve | 4° begeleiden van de inrichtingen bij activiteiten van educatieve |
| bedenking en bij de follow-up van de verslagen van de inspectiedienst | bedenking en bij de follow-up van de verslagen van de inspectiedienst |
| en/of het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het hoger | en/of het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het hoger |
| onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; | onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; |
| 5° ondersteunen van de digitale overgang, inzonderheid via e-learning, | 5° ondersteunen van de digitale overgang, inzonderheid via e-learning, |
| in het onderwijs voor sociale promotie. | in het onderwijs voor sociale promotie. |
| § 3. De in lid 1 vastgestelde lestijden worden toegewezen aan | § 3. De in lid 1 vastgestelde lestijden worden toegewezen aan |
| personeelsleden die een wervings-, selectie- of bevorderingsambt | personeelsleden die een wervings-, selectie- of bevorderingsambt |
| bekleden dat tot de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel | bekleden dat tot de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel |
| behoort. | behoort. |
| § 4. De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op | § 4. De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op |
| pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" zijn die | pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" zijn die |
| welke van toepassing zijn op het ambt vervuld in het onderwijs voor | welke van toepassing zijn op het ambt vervuld in het onderwijs voor |
| sociale promotie waaraan de persoon verbonden is. | sociale promotie waaraan de persoon verbonden is. |
| § 5. De betrekkingen van pedagogisch adviseur "Onderwijs voor sociale | § 5. De betrekkingen van pedagogisch adviseur "Onderwijs voor sociale |
| promotie" kunnen aanleiding geven tot een benoeming of werving in vast | promotie" kunnen aanleiding geven tot een benoeming of werving in vast |
| verband. " | verband. " |
Art. 5.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36ter ingevoegd, |
Art. 5.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36ter ingevoegd, |
| luidend als volgt: | luidend als volgt: |
| " Artikel 36ter.- § 1. Elke inrichtende macht van het onderwijs voor |
" Artikel 36ter.- § 1. Elke inrichtende macht van het onderwijs voor |
| sociale promotie bepaalt het pedagogische project van de inrichting, | sociale promotie bepaalt het pedagogische project van de inrichting, |
| evenals het begeleidingsplan ten gunste van de studenten. | evenals het begeleidingsplan ten gunste van de studenten. |
| § 2. Elke inrichtende macht of elk inrichtingshoofd met betrekking tot | § 2. Elke inrichtende macht of elk inrichtingshoofd met betrekking tot |
| het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs bepaalt het | het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs bepaalt het |
| begeleidingsplan voor de studenten. Dit proces kan worden | begeleidingsplan voor de studenten. Dit proces kan worden |
| onderscheiden volgens de inrichting en binnen een inrichting. | onderscheiden volgens de inrichting en binnen een inrichting. |
| De implementatie ervan beantwoordt aan de doelstellingen van het | De implementatie ervan beantwoordt aan de doelstellingen van het |
| begeleidingsplan voor de studenten in de context van toelating, | begeleidingsplan voor de studenten in de context van toelating, |
| pedagogische begeleiding en bekrachtiging van de studies. Ze is | pedagogische begeleiding en bekrachtiging van de studies. Ze is |
| individueel of collectief. De doelstellingen, middelen en acties van | individueel of collectief. De doelstellingen, middelen en acties van |
| het plan kunnen gedurende de hele opleidingscursus worden aangepast. | het plan kunnen gedurende de hele opleidingscursus worden aangepast. |
| § 3. Teneinde de doelstellingen van het studentenbegeleidingsplan te | § 3. Teneinde de doelstellingen van het studentenbegeleidingsplan te |
| bereiken, kunnen de inrichtingen en Studieraden elke als relevant | bereiken, kunnen de inrichtingen en Studieraden elke als relevant |
| beschouwde actie uitvoeren, inzonderheid: | beschouwde actie uitvoeren, inzonderheid: |
| 1° de organisatie van geïndividualiseerde of collectieve interviews | 1° de organisatie van geïndividualiseerde of collectieve interviews |
| met studenten; | met studenten; |
| 2° het opstellen van individuele dossiers of een pedagogische | 2° het opstellen van individuele dossiers of een pedagogische |
| overeenkomst met de student; | overeenkomst met de student; |
| 3° het opzetten van een specifieke opleiding; | 3° het opzetten van een specifieke opleiding; |
| 4° portefeuilleconstructie; | 4° portefeuilleconstructie; |
| 5° het creëren van ruimtes van meningsuiting; | 5° het creëren van ruimtes van meningsuiting; |
| 6° de implementatie van een systeem van tutoring tussen studenten. | 6° de implementatie van een systeem van tutoring tussen studenten. |
| § 4. De inrichtende macht of het inrichtingshoofd met betrekking tot | § 4. De inrichtende macht of het inrichtingshoofd met betrekking tot |
| het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap heeft de | het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap heeft de |
| verplichting om leerlingen te informeren over hetbegeleidingssysteem | verplichting om leerlingen te informeren over hetbegeleidingssysteem |
| geïmplementeerd binnen de inrichting. Het studentenbegeleidingsplan is | geïmplementeerd binnen de inrichting. Het studentenbegeleidingsplan is |
| opgenomen in het huishoudelijk reglement van de inrichting. | opgenomen in het huishoudelijk reglement van de inrichting. |
| § 5. Om dit doel te bereiken, kan de inrichting gebruik maken van de | § 5. Om dit doel te bereiken, kan de inrichting gebruik maken van de |
| volgende middelen: | volgende middelen: |
| 1° het gebruik van extra lestijden; | 1° het gebruik van extra lestijden; |
| 2° de organisatie van lestijden van pedagogische opvolging; | 2° de organisatie van lestijden van pedagogische opvolging; |
| 3° de organisatie van lestijden voor de valorisatie van | 3° de organisatie van lestijden voor de valorisatie van |
| leerresultaten; | leerresultaten; |
| 4° de organisatie van vergaderingen van de Studieraad; | 4° de organisatie van vergaderingen van de Studieraad; |
| 5° het sluiten van overeenkomsten met partners, samenwerken met andere | 5° het sluiten van overeenkomsten met partners, samenwerken met andere |
| inrichtingen die remediëring organiseren; | inrichtingen die remediëring organiseren; |
| 6° het gebruik van externe middelen zoals de middelen van het Europees | 6° het gebruik van externe middelen zoals de middelen van het Europees |
| Sociaal Fonds, de financiering van acties voor positieve discriminatie | Sociaal Fonds, de financiering van acties voor positieve discriminatie |
| als bedoeld in artikel 55 van het decreet van 30 juni 1998 dat erop | als bedoeld in artikel 55 van het decreet van 30 juni 1998 dat erop |
| gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te | gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te |
| geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve | geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve |
| discriminatie, ...; | discriminatie, ...; |
| 7° het gebruik van tussenkomende personen van externe instellingen | 7° het gebruik van tussenkomende personen van externe instellingen |
| voor psychosociale ondersteuning; | voor psychosociale ondersteuning; |
| 8° de organisatie van onderwijseenheden die relevant worden geacht | 8° de organisatie van onderwijseenheden die relevant worden geacht |
| door de Studieraad. | door de Studieraad. |
| § 6. De uitvoering van het begeleidingsplan wordt gecoördineerd door | § 6. De uitvoering van het begeleidingsplan wordt gecoördineerd door |
| de referentiepersoon bedoeld in artikel 36quater. Het | de referentiepersoon bedoeld in artikel 36quater. Het |
| studentenbegeleidingsplan vereist samenhang tussen de verschillende | studentenbegeleidingsplan vereist samenhang tussen de verschillende |
| acties die inzonderheid worden uitgevoerd door het optreden van de | acties die inzonderheid worden uitgevoerd door het optreden van de |
| directie, de stafleden die al dan niet belast zijn met lessen, of | directie, de stafleden die al dan niet belast zijn met lessen, of |
| adviseurs voor de opleiding. | adviseurs voor de opleiding. |
| Het plan wordt ingezet volgens de vastgestelde doelen, middelen en | Het plan wordt ingezet volgens de vastgestelde doelen, middelen en |
| acties, door een of meer leden als bedoeld in het eerste lid of door | acties, door een of meer leden als bedoeld in het eerste lid of door |
| de studieraden, onder het gezag van het inrichtingshoofd. Deze inzet | de studieraden, onder het gezag van het inrichtingshoofd. Deze inzet |
| omvat de medewerking van belanghebbenden en de uitwisseling van | omvat de medewerking van belanghebbenden en de uitwisseling van |
| informatie van diagnostische aard, nuttig voor de studieraad om de | informatie van diagnostische aard, nuttig voor de studieraad om de |
| ontwikkeling en het bereiken van leerresultaten te bevorderen met een | ontwikkeling en het bereiken van leerresultaten te bevorderen met een |
| betere kans op succes. | betere kans op succes. |
| De studenten die betrokken zijn volgens hun opleidingsproject of hun | De studenten die betrokken zijn volgens hun opleidingsproject of hun |
| verwachtingen nemen actief deel aan de begeleidende maatregelen die | verwachtingen nemen actief deel aan de begeleidende maatregelen die |
| hen worden voorgesteld. | hen worden voorgesteld. |
| § 7. Het studentenbegeleidingsplan wordt beoordeeld in de vorm van een | § 7. Het studentenbegeleidingsplan wordt beoordeeld in de vorm van een |
| verslag, uitgevoerd door de inspectiedienst van het onderwijs voor | verslag, uitgevoerd door de inspectiedienst van het onderwijs voor |
| sociale promotie, volgens de volgende criteria: | sociale promotie, volgens de volgende criteria: |
| 1° het bestaan van een mededeling aan de studenten van het | 1° het bestaan van een mededeling aan de studenten van het |
| begeleidingsingssysteem binnen het interne reglement; | begeleidingsingssysteem binnen het interne reglement; |
| 2° een lijst van de moeilijkheden en individuele of collectieve | 2° een lijst van de moeilijkheden en individuele of collectieve |
| middelen van de studenten die onder het plan vallen; | middelen van de studenten die onder het plan vallen; |
| 3° de identificatie van specifieke doelstellingen die moeten worden | 3° de identificatie van specifieke doelstellingen die moeten worden |
| bereikt met betrekking tot de vastgestelde behoeften; | bereikt met betrekking tot de vastgestelde behoeften; |
| 4° de aanwijzing van een referentiepersoon; | 4° de aanwijzing van een referentiepersoon; |
| 5° de coördinatie van de acties die de inrichting uitvoert om het plan | 5° de coördinatie van de acties die de inrichting uitvoert om het plan |
| te verwezenlijken; | te verwezenlijken; |
| 6° de samenhang van de uitgevoerde acties met betrekking tot de | 6° de samenhang van de uitgevoerde acties met betrekking tot de |
| beschikbare middelen en de nagestreefde doelstellingen; | beschikbare middelen en de nagestreefde doelstellingen; |
| 7° de periodieke zelfevaluatie van het studentenbegeleidingsplan, met | 7° de periodieke zelfevaluatie van het studentenbegeleidingsplan, met |
| inbegrip van de vooruitzichten inzake bijwerking. | inbegrip van de vooruitzichten inzake bijwerking. |
| Dit verslag wordt ter kennis gebracht van alle leden van het | Dit verslag wordt ter kennis gebracht van alle leden van het |
| onderwijsteam van de inrichting.". | onderwijsteam van de inrichting.". |
Art. 6.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36quater ingevoegd, |
Art. 6.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36quater ingevoegd, |
| luidend als volgt: | luidend als volgt: |
| " Artikel 36quater.- Een referentiepersoon wordt aangesteld binnen het |
" Artikel 36quater.- Een referentiepersoon wordt aangesteld binnen het |
| onderwijzend personeel of ondersteunend onderwijzend personeel van | onderwijzend personeel of ondersteunend onderwijzend personeel van |
| elke inrichting om alle onderwijsactiviteiten inzake tot toezicht, | elke inrichting om alle onderwijsactiviteiten inzake tot toezicht, |
| extra lestijden, de valorisatie van eerder verworven leerresultaten, | extra lestijden, de valorisatie van eerder verworven leerresultaten, |
| formeel, niet-formeel en informeel leren, pedagogische follow-up bij | formeel, niet-formeel en informeel leren, pedagogische follow-up bij |
| de studieraad en pedagogische en technische expertise, te coördineren. | de studieraad en pedagogische en technische expertise, te coördineren. |
| De referentiepersoon wordt door de inrichtende macht van de inrichting | De referentiepersoon wordt door de inrichtende macht van de inrichting |
| voor sociale promotie aangewezen. Wanneer de genoemde inrichting deel | voor sociale promotie aangewezen. Wanneer de genoemde inrichting deel |
| uitmaakt van het onderwijsnet van de Franse Gemeenschap, wordt de | uitmaakt van het onderwijsnet van de Franse Gemeenschap, wordt de |
| referentiepersoon aangewezen door de directie van de inrichting. " | referentiepersoon aangewezen door de directie van de inrichting. " |
Art. 7.In artikel 71 van hetzelfde decreet, worden de woorden |
Art. 7.In artikel 71 van hetzelfde decreet, worden de woorden |
| "specialisatie" vervangen door de woorden "specialisatiebachelor". | "specialisatie" vervangen door de woorden "specialisatiebachelor". |
Art. 8.In titel II van hetzelfde decreet wordt de titel van afdeling |
Art. 8.In titel II van hetzelfde decreet wordt de titel van afdeling |
| 1 van hoofdstuk VI met als opschrift "Mobiliteit, samenwerking en | 1 van hoofdstuk VI met als opschrift "Mobiliteit, samenwerking en |
| co-diplomering" afgeschaft. | co-diplomering" afgeschaft. |
Art. 9.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk VIbis |
Art. 9.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk VIbis |
| ingevoegd met als opschrift "Kwaliteit". | ingevoegd met als opschrift "Kwaliteit". |
Art. 10.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van afdeling 2 van |
Art. 10.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van afdeling 2 van |
| hoofdstuk VI vervangen door hetgeen volgt: "Afdeling 1. - Beheer van | hoofdstuk VI vervangen door hetgeen volgt: "Afdeling 1. - Beheer van |
| de kwaliteit van het hoger onderwijs voor sociale promotie". | de kwaliteit van het hoger onderwijs voor sociale promotie". |
Art. 11.In artikel 73 van hetzelfde decreet, worden de volgende |
Art. 11.In artikel 73 van hetzelfde decreet, worden de volgende |
| wijzigingen aangebracht: | wijzigingen aangebracht: |
| 1° het vierde lid wordt vervangen door hetgeen volgt: | 1° het vierde lid wordt vervangen door hetgeen volgt: |
| "In het kader van het kwaliteitsbeheer, worden 4.800 B-lestijden | "In het kader van het kwaliteitsbeheer, worden 4.800 B-lestijden |
| toegewezen aan de implementatie van een kwaliteitsbenadering. Deze | toegewezen aan de implementatie van een kwaliteitsbenadering. Deze |
| lestijden zullen worden verdeeld over de verschillende | lestijden zullen worden verdeeld over de verschillende |
| onderwijssystemen bedoeld in artikel 36a, eerste paragraaf, in | onderwijssystemen bedoeld in artikel 36a, eerste paragraaf, in |
| verhouding tot het aantal organieke lestijden toegekend tijdens het | verhouding tot het aantal organieke lestijden toegekend tijdens het |
| voorgaande kalenderjaar, afgerond op tot de halve opdracht. Deze aan | voorgaande kalenderjaar, afgerond op tot de halve opdracht. Deze aan |
| personeelsleden toegekende lestijden zijn gekoppeld aan een wervings-, | personeelsleden toegekende lestijden zijn gekoppeld aan een wervings-, |
| selectie- of bevorderingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs- | selectie- of bevorderingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs- |
| en onderwijzend personeel."; | en onderwijzend personeel."; |
| 2° er wordt een vijfde lid ingevoegd, luidend als volgt: | 2° er wordt een vijfde lid ingevoegd, luidend als volgt: |
| "De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de | "De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de |
| personeelsleden bedoeld bij het vierde lid zijn die welke van | personeelsleden bedoeld bij het vierde lid zijn die welke van |
| toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs voor sociale | toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs voor sociale |
| promotie waaraan de persoon verbonden is."; | promotie waaraan de persoon verbonden is."; |
| 3° er wordt een zesde lid ingevoegd, luidend als volgt: | 3° er wordt een zesde lid ingevoegd, luidend als volgt: |
| "De lestijden bedoeld bij het vierde lid kunnen aanleiding geven tot | "De lestijden bedoeld bij het vierde lid kunnen aanleiding geven tot |
| een benoeming of een werving in vast verband.". | een benoeming of een werving in vast verband.". |
Art. 12.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van voormalige |
Art. 12.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van voormalige |
| afdeling 3, nu afdeling 2 geworden, vervangen door hetgeen volgt: | afdeling 3, nu afdeling 2 geworden, vervangen door hetgeen volgt: |
| "Afdeling 2. - Integratie van een kwaliteitsbenadering in het | "Afdeling 2. - Integratie van een kwaliteitsbenadering in het |
| onderwijs voor sociale promotie". | onderwijs voor sociale promotie". |
Art. 13.In hetzelfde decreet wordt artikel 74, opgeheven door het |
Art. 13.In hetzelfde decreet wordt artikel 74, opgeheven door het |
| decreet van 3 april 2014 tot wijziging van de organisatie van het | decreet van 3 april 2014 tot wijziging van de organisatie van het |
| hoger onderwijs voor sociale promotie, hersteld in de volgende | hoger onderwijs voor sociale promotie, hersteld in de volgende |
| verwoording: | verwoording: |
| " Artikel 74.- § 1. Als onderdeel van een kwaliteitsbenadering van het |
" Artikel 74.- § 1. Als onderdeel van een kwaliteitsbenadering van het |
| onderwijs voor sociale promotie, wordt een netoverschrijdend | onderwijs voor sociale promotie, wordt een netoverschrijdend |
| kwaliteitsopdrachthouder, voortkomend uit het nestuurs- en | kwaliteitsopdrachthouder, voortkomend uit het nestuurs- en |
| onderwijzend personeel, aangesteld volgens de nadere regels bepaald | onderwijzend personeel, aangesteld volgens de nadere regels bepaald |
| door de Regering. | door de Regering. |
| Hij krijgt opdrachtverlof in het belang van het onderwijs. | Hij krijgt opdrachtverlof in het belang van het onderwijs. |
| § 2. De netoverschrijdend kwaliteitsopdrachthouder is verantwoordelijk | § 2. De netoverschrijdend kwaliteitsopdrachthouder is verantwoordelijk |
| voor: | voor: |
| 1° het bijdragen tot de ontwikkeling van de kwaliteitsbenadering van | 1° het bijdragen tot de ontwikkeling van de kwaliteitsbenadering van |
| het onderwijs voor sociale promotie door het kwaliteitsbeheersysteem | het onderwijs voor sociale promotie door het kwaliteitsbeheersysteem |
| te coördineren onder leiding van de Algemene Raad voor het Onderwijs | te coördineren onder leiding van de Algemene Raad voor het Onderwijs |
| voor Sociale Promotie; | voor Sociale Promotie; |
| 2° de bevordering van de kwaliteitsbenadering in inrichtingen voor | 2° de bevordering van de kwaliteitsbenadering in inrichtingen voor |
| onderwijs voor sociale promotie op secundair en hoger niveau, | onderwijs voor sociale promotie op secundair en hoger niveau, |
| inzonderheid door de ontwikkeling en verspreiding van | inzonderheid door de ontwikkeling en verspreiding van |
| kwaliteitsmiddelen en -instrumenten die zijn aangepast aan het | kwaliteitsmiddelen en -instrumenten die zijn aangepast aan het |
| onderwijs voor sociale promotie, en de bevordering van de | onderwijs voor sociale promotie, en de bevordering van de |
| implementatie en de ontwikkeling van kwaliteit; | implementatie en de ontwikkeling van kwaliteit; |
| 3° de uitwisselingen vergemakkelijken tussen de Algemene Raad voor het | 3° de uitwisselingen vergemakkelijken tussen de Algemene Raad voor het |
| onderwijs voor sociale promotie, het Agentschap voor de beoordeling | onderwijs voor sociale promotie, het Agentschap voor de beoordeling |
| van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de Academie voor onderzoek | van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de Academie voor onderzoek |
| en hoger onderwijs voor kwaliteitsdossiers, alsmede instanties die | en hoger onderwijs voor kwaliteitsdossiers, alsmede instanties die |
| betrokken zijn bij de kwaliteit van het onderwijs voor sociale | betrokken zijn bij de kwaliteit van het onderwijs voor sociale |
| promotie en die voor de follow-up zorgen; | promotie en die voor de follow-up zorgen; |
| 4° het zorgen voor de implementatie en bijwerking van de | 4° het zorgen voor de implementatie en bijwerking van de |
| kwaliteitsprocessen van het onderwijs voor sociale promotie; | kwaliteitsprocessen van het onderwijs voor sociale promotie; |
| 5° het samenwerken met de diensten van de Administratie en de | 5° het samenwerken met de diensten van de Administratie en de |
| Inspectie van het Onderwijs voor Sociale Promotie om stelsels te | Inspectie van het Onderwijs voor Sociale Promotie om stelsels te |
| implementeren die de integratie van een kwaliteitsbenadering | implementeren die de integratie van een kwaliteitsbenadering |
| bevorderen; | bevorderen; |
| 6° op verzoek van de Minister, de Algemene Raad, de Administratie of | 6° op verzoek van de Minister, de Algemene Raad, de Administratie of |
| op eigen initiatief, informatie- of analysedocumenten te | op eigen initiatief, informatie- of analysedocumenten te |
| verwezenlijken met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs voor | verwezenlijken met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs voor |
| sociale promotie; | sociale promotie; |
| 7° elk initiatief bevorderen en bekendmaken dat als doel heeft de | 7° elk initiatief bevorderen en bekendmaken dat als doel heeft de |
| kwaliteit van het onderwijs voor sociale promotie in de Franse | kwaliteit van het onderwijs voor sociale promotie in de Franse |
| Gemeenschap te bevorderen; | Gemeenschap te bevorderen; |
| 8° het zorgen voor een monitoringfunctie voor de ontwikkeling van | 8° het zorgen voor een monitoringfunctie voor de ontwikkeling van |
| kwaliteitsborgingsstelsels in de Franse Gemeenschap en op Europees | kwaliteitsborgingsstelsels in de Franse Gemeenschap en op Europees |
| niveau en deze in een prospectieve visie bekendmaken. | niveau en deze in een prospectieve visie bekendmaken. |
| § 3. De voorzitter en de ondervoorzitters van de Algemene Raad sturen | § 3. De voorzitter en de ondervoorzitters van de Algemene Raad sturen |
| en evalueren het werk van de netoverschrijdend | en evalueren het werk van de netoverschrijdend |
| kwaliteitsopdrachthouder. " | kwaliteitsopdrachthouder. " |
Art. 14.In artikel 79, § 2, van hetzelfde decreet, wordt een punt 6° |
Art. 14.In artikel 79, § 2, van hetzelfde decreet, wordt een punt 6° |
| ingevoegd, luidend als volgt: | ingevoegd, luidend als volgt: |
| "6° De beslissingen genomen door de subregionale Commissie | "6° De beslissingen genomen door de subregionale Commissie |
| overeenkomstig artikel 123bis, § 5, worden voorgelegd aan de Algemene | overeenkomstig artikel 123bis, § 5, worden voorgelegd aan de Algemene |
| Raad. De leden van de Algemene Raad geven vervolgens een advies | Raad. De leden van de Algemene Raad geven vervolgens een advies |
| volgens de nadere regels van dit hoofdstuk. " | volgens de nadere regels van dit hoofdstuk. " |
Art. 15.In artikel 123bis van hetzelfde decreet, wordt een § 5 |
Art. 15.In artikel 123bis van hetzelfde decreet, wordt een § 5 |
| ingevoegd, luidend als volgt: | ingevoegd, luidend als volgt: |
| " § 5. De beslissingen van de subregionale commissie worden bij | " § 5. De beslissingen van de subregionale commissie worden bij |
| consensus genomen. | consensus genomen. |
| Bij gebrek aan consensus wordt de vraag voorgelegd aan de Algemene | Bij gebrek aan consensus wordt de vraag voorgelegd aan de Algemene |
| Raad, die een beslissing neemt overeenkomstig de bepalingen van | Raad, die een beslissing neemt overeenkomstig de bepalingen van |
| hoofdstuk I van Titel III. ". | hoofdstuk I van Titel III. ". |
Art. 16.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 123bis/1, luidend als |
Art. 16.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 123bis/1, luidend als |
| volgt, ingevoegd: | volgt, ingevoegd: |
| "Artikel 123a / 1 - § 1. Binnen elke subregionale commissie wordt een | "Artikel 123a / 1 - § 1. Binnen elke subregionale commissie wordt een |
| bureau opgericht. | bureau opgericht. |
| Dit bureau bestaat uit de president, de ondervoorzitter, de secretaris | Dit bureau bestaat uit de president, de ondervoorzitter, de secretaris |
| en de personeelsleden die in de "Basins Qualifying Education-Training | en de personeelsleden die in de "Basins Qualifying Education-Training |
| Employment" -instanties zitten. | Employment" -instanties zitten. |
| Dit bureau is verantwoordelijk voor het voorbereiden van het nodige | Dit bureau is verantwoordelijk voor het voorbereiden van het nodige |
| werk voor de vergaderingen van de commissie. De vergaderingen van het | werk voor de vergaderingen van de commissie. De vergaderingen van het |
| bureau maken niet het voorwerp uit van notulen en worden gehouden in | bureau maken niet het voorwerp uit van notulen en worden gehouden in |
| functie van de agenda van de vergaderingen van de subregionale | functie van de agenda van de vergaderingen van de subregionale |
| commissie. | commissie. |
| De leden van het bureau stellen een huishoudelijk reglement op. | De leden van het bureau stellen een huishoudelijk reglement op. |
| § 2. De oprichting van het in paragraaf 1 bedoelde bureau is niet | § 2. De oprichting van het in paragraaf 1 bedoelde bureau is niet |
| verplicht indien de subregionale commissie uit minder dan tien | verplicht indien de subregionale commissie uit minder dan tien |
| inrichtingen bestaat. " | inrichtingen bestaat. " |
Art. 17.In artikel 123ter, § 1, van hetzelfde decreet, worden de |
Art. 17.In artikel 123ter, § 1, van hetzelfde decreet, worden de |
| volgende wijzigingen aangebracht: | volgende wijzigingen aangebracht: |
| 1° in het eerste lid, worden de woorden "(in het kader van een | 1° in het eerste lid, worden de woorden "(in het kader van een |
| determinerende onderwijseenheid georganiseerd in het kader van een | determinerende onderwijseenheid georganiseerd in het kader van een |
| afdeling)" opgeheven; | afdeling)" opgeheven; |
| 2° het tweede lid wordt opgeheven. | 2° het tweede lid wordt opgeheven. |
Art. 18.In artikel 123ter, § 4, derde lid, van hetzelfde decreet, |
Art. 18.In artikel 123ter, § 4, derde lid, van hetzelfde decreet, |
| worden, in de Franse tekst, de woorden « L'élève qui conteste ladite | worden, in de Franse tekst, de woorden « L'élève qui conteste ladite |
| décision introduit » vervangen door de woorden « L'élève qui conteste | décision introduit » vervangen door de woorden « L'élève qui conteste |
| ladite décision peut, pour autant que la procédure de recours interne | ladite décision peut, pour autant que la procédure de recours interne |
| soit épuisée, introduire ». | soit épuisée, introduire ». |
Art. 19.In artikel 123quater, § 1, derde lid, van hetzelfde decreet, |
Art. 19.In artikel 123quater, § 1, derde lid, van hetzelfde decreet, |
| worden, in de Franse tekst, de woorden « Elle peut prendre des | worden, in de Franse tekst, de woorden « Elle peut prendre des |
| décisions de maintien ou de modification de la décision du conseil des | décisions de maintien ou de modification de la décision du conseil des |
| études ou du jury d'épreuve intégrée » vervangen door de woorden « | études ou du jury d'épreuve intégrée » vervangen door de woorden « |
| Elle dispose d'un pouvoir d'annulation de la décision du conseil des | Elle dispose d'un pouvoir d'annulation de la décision du conseil des |
| études ou du jury d'épreuve intégrée ». | études ou du jury d'épreuve intégrée ». |
Art. 20.Artikel 127 van hetzelfde decreet, opgeheven bij het decreet |
Art. 20.Artikel 127 van hetzelfde decreet, opgeheven bij het decreet |
| van 20 juni 2013 houdende diverse maatregelen betreffende het | van 20 juni 2013 houdende diverse maatregelen betreffende het |
| onderwijs voor sociale promotie waarbij de sturingsorganen ervan | onderwijs voor sociale promotie waarbij de sturingsorganen ervan |
| worden bepaald en waarbij e-learning in haar onderwijsaanbod | worden bepaald en waarbij e-learning in haar onderwijsaanbod |
| geïntegreerd wordt, wordt hersteld in de volgende verwoording: | geïntegreerd wordt, wordt hersteld in de volgende verwoording: |
| " Artikel 127.- De bachelor- en masterdiploma's uitgereikt door |
" Artikel 127.- De bachelor- en masterdiploma's uitgereikt door |
| inrichtingen voor sociale promotie voor de academiejaren 2014-2015, | inrichtingen voor sociale promotie voor de academiejaren 2014-2015, |
| 2015-2016, 2016-2017 en 2017-2018 worden geacht te voldoen aan artikel | 2015-2016, 2016-2017 en 2017-2018 worden geacht te voldoen aan artikel |
| 85 van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het | 85 van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het |
| hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies. | hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies. |
| " | " |
| HOOFDSTUK III. - Wijzigingen aan het decreet van 30 juni 2016 | HOOFDSTUK III. - Wijzigingen aan het decreet van 30 juni 2016 |
| betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie | betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie |
Art. 21.§ 1. In artikel 1, 4°, van het decreet van 30 juni 2016 |
Art. 21.§ 1. In artikel 1, 4°, van het decreet van 30 juni 2016 |
| betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie, worden de | betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie, worden de |
| woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende macht | woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende macht |
| waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert om de in | waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert om de in |
| artikel 5, eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen" vervangen | artikel 5, eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen" vervangen |
| door de woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende | door de woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende |
| macht waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert of | macht waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert of |
| door de directie van de inrichting wanneer genoemde inrichting onder | door de directie van de inrichting wanneer genoemde inrichting onder |
| het net van de Franse Gemeenschap ressorteert om de in artikel 5, | het net van de Franse Gemeenschap ressorteert om de in artikel 5, |
| eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen". | eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen". |
| § 2. In hetzelfde artikel, wordt een punt 8° ingevoegd, luidend als | § 2. In hetzelfde artikel, wordt een punt 8° ingevoegd, luidend als |
| volgt: | volgt: |
| "8° het decreet van 16 april 1991": het decreet van 16 april 1991 tot | "8° het decreet van 16 april 1991": het decreet van 16 april 1991 tot |
| organisatie van het onderwijs voor sociale promotie". | organisatie van het onderwijs voor sociale promotie". |
Art. 22.In hetzelfde decreet, wordt artikel 3 vervangen door hetgeen |
Art. 22.In hetzelfde decreet, wordt artikel 3 vervangen door hetgeen |
| volgt: | volgt: |
| " Art. 3.- Een referentiepersoon wordt aangewezen overeenkomstig |
" Art. 3.- Een referentiepersoon wordt aangewezen overeenkomstig |
| artikel 1, 4°. | artikel 1, 4°. |
| Dezelfde referentiepersoon kan voor meerdere inrichtingen worden | Dezelfde referentiepersoon kan voor meerdere inrichtingen worden |
| aangewezen. | aangewezen. |
| Zij wordt aangewezen nadat zij haar instemming heeft betuigd. " | Zij wordt aangewezen nadat zij haar instemming heeft betuigd. " |
Art. 23.In hetzelfde decreet, wordt artikel 4 vervangen door hetgeen |
Art. 23.In hetzelfde decreet, wordt artikel 4 vervangen door hetgeen |
| volgt: | volgt: |
| " Art. 4.- § 1. Een personeelslid met een wervingsambt kan als een |
" Art. 4.- § 1. Een personeelslid met een wervingsambt kan als een |
| referentiepersoon worden aangewezen. | referentiepersoon worden aangewezen. |
| § 2. De opdracht als referentiepersoon van het personeelslid is | § 2. De opdracht als referentiepersoon van het personeelslid is |
| verbonden met een wervingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs- | verbonden met een wervingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs- |
| en onderwijzend personeel. ". | en onderwijzend personeel. ". |
Art. 24.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 4bis ingevoegd, |
Art. 24.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 4bis ingevoegd, |
| luidend als volgt: | luidend als volgt: |
| " Art. 4bis.Als er krachtens artikel 4 geen referentiepersoon wordt |
" Art. 4bis.Als er krachtens artikel 4 geen referentiepersoon wordt |
| aangewezen, oefent een opvoeder-secretaris de in artikel 5 bedoelde | aangewezen, oefent een opvoeder-secretaris de in artikel 5 bedoelde |
| opdrachten uit. " | opdrachten uit. " |
Art. 25.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 5bis ingevoegd, |
Art. 25.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 5bis ingevoegd, |
| luidend als volgt: | luidend als volgt: |
| "Art. 5a. § 1. Onverminderd wat in artikel 87 van het decreet van 16 | "Art. 5a. § 1. Onverminderd wat in artikel 87 van het decreet van 16 |
| april 1991 bepaald is, kent de Regering een dotatiesupplement van | april 1991 bepaald is, kent de Regering een dotatiesupplement van |
| organieke lestijden aan de dotatie / school voor het verwezenlijken | organieke lestijden aan de dotatie / school voor het verwezenlijken |
| van de in artikel 5 bedoelde opdrachten, volgens de volgende nadere | van de in artikel 5 bedoelde opdrachten, volgens de volgende nadere |
| regels: | regels: |
| - 50 B-lestijden voor inrichtingen met 0 tot 14.999 organieke | - 50 B-lestijden voor inrichtingen met 0 tot 14.999 organieke |
| dotatielestijden; | dotatielestijden; |
| - 75 B-lestijden voor inrichtingen met 15.000 tot 29.999 organieke | - 75 B-lestijden voor inrichtingen met 15.000 tot 29.999 organieke |
| dotatielestijden; | dotatielestijden; |
| - 100 B-lestijden voor inrichtingen met meer dan 30.000 organieke | - 100 B-lestijden voor inrichtingen met meer dan 30.000 organieke |
| dotatielestijden. | dotatielestijden. |
| De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de | De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de |
| personeelsleden bedoeld bij de eerste paragraaf van artikel 4 zijn die | personeelsleden bedoeld bij de eerste paragraaf van artikel 4 zijn die |
| welke van toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs | welke van toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs |
| voor sociale promotie waarmee de persoon verbonden is. | voor sociale promotie waarmee de persoon verbonden is. |
| Bij fusie of herstructurering van verscheidene inrichtingen, is het | Bij fusie of herstructurering van verscheidene inrichtingen, is het |
| aantal organieke lestijden toegewezen voor de aanwijzing of de werving | aantal organieke lestijden toegewezen voor de aanwijzing of de werving |
| van de referentiepersoon na fusie of herstructurering gelijk aan de | van de referentiepersoon na fusie of herstructurering gelijk aan de |
| som van de organieke lestijden toegekend aan dotatie / lestijd van elk | som van de organieke lestijden toegekend aan dotatie / lestijd van elk |
| van de betrokken inrichtingen, bepaald overeenkomstig lid 1. | van de betrokken inrichtingen, bepaald overeenkomstig lid 1. |
| § 2. De in § 1 bedoelde organieke lestijden worden toegekend in geval | § 2. De in § 1 bedoelde organieke lestijden worden toegekend in geval |
| van effectieve aanwijzing van een referentiepersoon overeenkomstig | van effectieve aanwijzing van een referentiepersoon overeenkomstig |
| artikel 3 van dit decreet. | artikel 3 van dit decreet. |
| § 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 genoemde | § 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 genoemde |
| lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of een vaste | lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of een vaste |
| werving. | werving. |
| § 4. De lestijden die worden gebruikt voor de aanwijzing of werving | § 4. De lestijden die worden gebruikt voor de aanwijzing of werving |
| van referentiepersonen moeten aan de Administratie worden gemeld.". | van referentiepersonen moeten aan de Administratie worden gemeld.". |
Art. 26.In artikel 11, tweede lid, 2°, van hetzelfde decreet, worden |
Art. 26.In artikel 11, tweede lid, 2°, van hetzelfde decreet, worden |
| de woorden "afdeling VII" vervangen door de woorden "afdeling III van | de woorden "afdeling VII" vervangen door de woorden "afdeling III van |
| hoofdstuk II". | hoofdstuk II". |
| HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling | HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling |
Art. 27.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2019, met |
Art. 27.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2019, met |
| uitzondering van Hoofdstuk 1, dat op 1 september 2019 in werking | uitzondering van Hoofdstuk 1, dat op 1 september 2019 in werking |
| treedt. | treedt. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Brussel, 14 november 2018. | Brussel, 14 november 2018. |
| De minister-president, | De minister-president, |
| R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
| De Vicepresident en Minister van Cultuur en Kind, | De Vicepresident en Minister van Cultuur en Kind, |
| A. GREOLI | A. GREOLI |
| De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, | De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, |
| J.-Cl. MARCOURT | J.-Cl. MARCOURT |
| De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en | De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en |
| Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse | Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse |
| Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, | Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, |
| R. MADRANE | R. MADRANE |
| De Minister van Onderwijs, | De Minister van Onderwijs, |
| M.-M. SCHYNS | M.-M. SCHYNS |
| De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve | De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve |
| Vereenvoudiging, | Vereenvoudiging, |
| A. FLAHAUT | A. FLAHAUT |
| De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten | De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten |
| en Gelijke Kansen, | en Gelijke Kansen, |
| I. SIMONIS | I. SIMONIS |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| Zitting 2018-2019 | Zitting 2018-2019 |
| Stukken van het Parlement - Ontwerp van decreet nr. 687-1. - | Stukken van het Parlement - Ontwerp van decreet nr. 687-1. - |
| Commissieamendementen, nr. 687-2. - Commissieverslag, nr. 687-3. - | Commissieamendementen, nr. 687-2. - Commissieverslag, nr. 687-3. - |
| Tekst aangenomen in de commissie, nr. 687-4 - Tekst aangenomen tijdens | Tekst aangenomen in de commissie, nr. 687-4 - Tekst aangenomen tijdens |
| de plenaire vergadering, nr. 687-5. | de plenaire vergadering, nr. 687-5. |
| Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 14 | Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 14 |
| november 2018. | november 2018. |