Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 14/11/2018
← Terug naar "Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie "
Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
14 NOVEMBER 2018. - Decreet houdende diverse maatregelen betreffende 14 NOVEMBER 2018. - Decreet houdende diverse maatregelen betreffende
het onderwijs voor sociale promotie het onderwijs voor sociale promotie
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij,
Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:
HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan de wet van 30 juli 1963 houdende HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan de wet van 30 juli 1963 houdende
taalregeling in het onderwijs taalregeling in het onderwijs

Artikel 1.In artikel 16 van de wet van 30 juli 1963 houdende

Artikel 1.In artikel 16 van de wet van 30 juli 1963 houdende

taalregeling in het onderwijs, worden de volgende wijzigingen taalregeling in het onderwijs, worden de volgende wijzigingen
aangebracht: aangebracht:
1° het woord "twee" wordt vervangen door het woord "drie"; 1° het woord "twee" wordt vervangen door het woord "drie";
2° er wordt een nieuw lid toegevoegd, luidend als volgt: 2° er wordt een nieuw lid toegevoegd, luidend als volgt:
"Personeelsleden mogen niet worden benoemd of in vast verband worden "Personeelsleden mogen niet worden benoemd of in vast verband worden
aangeworven zolang zij niet aan de taalvereisten van de artikelen 13 aangeworven zolang zij niet aan de taalvereisten van de artikelen 13
en 14 hebben voldaan." en 14 hebben voldaan."
HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 16 april 1991 tot HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 16 april 1991 tot
organisatie van het onderwijs voor sociale promotie organisatie van het onderwijs voor sociale promotie

Art. 2.In artikel 5bis van het decreet van 16 april 1991 tot

Art. 2.In artikel 5bis van het decreet van 16 april 1991 tot

organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, worden de organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, worden de
volgende wijzigingen aangebracht: volgende wijzigingen aangebracht:
1° er wordt een punt 27° ingevoegd, luidend als volgt: 1° er wordt een punt 27° ingevoegd, luidend als volgt:
"27° pedagogische begeleiding: Een individuele of collectieve "27° pedagogische begeleiding: Een individuele of collectieve
onderwijsactiviteit om het slagen te bevorderen, ontworpen om de onderwijsactiviteit om het slagen te bevorderen, ontworpen om de
potentiële leermoeilijkheden van een of meer studenten ingeschreven potentiële leermoeilijkheden van een of meer studenten ingeschreven
voor een onderwijseenheid te identificeren, de studenten daarbij te voor een onderwijseenheid te identificeren, de studenten daarbij te
steunen of ze in staat te stellen deze te verhelpen om de ontwikkeling steunen of ze in staat te stellen deze te verhelpen om de ontwikkeling
en het bereiken van leerresultaten met een betere kans op slagen te en het bereiken van leerresultaten met een betere kans op slagen te
bevorderen"; bevorderen";
2° er wordt een punt 28°, luidend als volgt, ingevoegd: 2° er wordt een punt 28°, luidend als volgt, ingevoegd:
"28° begeleidingsplan: Gecoördineerd proces van acties voor het "28° begeleidingsplan: Gecoördineerd proces van acties voor het
begeleiden, oriënteren, identificeren en verhelpen van begeleiden, oriënteren, identificeren en verhelpen van
leermoeilijkheden gebonden aan de kennis, vaardigheden en competenties leermoeilijkheden gebonden aan de kennis, vaardigheden en competenties
van studenten die zijn ingeschreven voor een of meer van studenten die zijn ingeschreven voor een of meer
onderwijseenheden". onderwijseenheden".

Art. 3.In hetzelfde decreet, wordt artikel 36 vervangen door hetgeen

Art. 3.In hetzelfde decreet, wordt artikel 36 vervangen door hetgeen

volgt: volgt:
"

Artikel 36.- § 1. Onverminderd artikel 91/6, de Studieraad bepaalt

"

Artikel 36.- § 1. Onverminderd artikel 91/6, de Studieraad bepaalt

het nut, de inhoud en de duur van de pedagogische begeleiding. het nut, de inhoud en de duur van de pedagogische begeleiding.
§ 2. Onverminderd wat bepaald wordt in artikel 87 van het decreet van § 2. Onverminderd wat bepaald wordt in artikel 87 van het decreet van
16 april 1991, kent de Regering een dotatiesupplement van organieke 16 april 1991, kent de Regering een dotatiesupplement van organieke
lestijden aan de dotatie / school om de uitvoering van het lestijden aan de dotatie / school om de uitvoering van het
begeleidingsplan voor studenten te waarborgen bedoeld bij artikel begeleidingsplan voor studenten te waarborgen bedoeld bij artikel
36ter, met inachtmerkingneming van de volgende nadere regels: 36ter, met inachtmerkingneming van de volgende nadere regels:
- 100 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd - 100 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd
tussen 30.000 en 119.999; tussen 30.000 en 119.999;
- 200 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd - 200 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd
tussen 120.000 en 239.999; tussen 120.000 en 239.999;
- 300 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd - 300 B lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd
tussen 240.000 en 359.999; tussen 240.000 en 359.999;
- 400 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd - 400 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd
tussen 360.000 en 499.999; tussen 360.000 en 499.999;
- 500 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd - 500 B- lestijden voor een aantal lestijden-leerlingen gegenereerd
gelijk aan of groter zijn dan 500.000. gelijk aan of groter zijn dan 500.000.
Deze organieke lestijden worden toegewezen aan het personeel dat Deze organieke lestijden worden toegewezen aan het personeel dat
verantwoordelijk is voor cursussen, een wervingsambt bekleedt en tot verantwoordelijk is voor cursussen, een wervingsambt bekleedt en tot
de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel behoort. de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel behoort.
De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de
personeelsleden bedoeld in lid 2 zijn die welke van toepassing zijn op personeelsleden bedoeld in lid 2 zijn die welke van toepassing zijn op
het ambt dat bekleed wordt in het onderwijs voor sociale promotie het ambt dat bekleed wordt in het onderwijs voor sociale promotie
waaraan de persoon verbonden is. waaraan de persoon verbonden is.
In het geval van een fusie of herstructurering van verscheidene In het geval van een fusie of herstructurering van verscheidene
instellingen, is de toewijzing van organieke lestijden die zijn instellingen, is de toewijzing van organieke lestijden die zijn
toegewezen voor de uitvoering van het studentenbegeleidingsplan na toegewezen voor de uitvoering van het studentenbegeleidingsplan na
fusie of herstructurering gelijk aan de som van de organieke lestijden fusie of herstructurering gelijk aan de som van de organieke lestijden
die worden toegekend aan de lestijdendotatie van elke bedoelde die worden toegekend aan de lestijdendotatie van elke bedoelde
inrichting, bepaald overeenkomstig lid 1. inrichting, bepaald overeenkomstig lid 1.
§ 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 bedoelde § 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 bedoelde
organieke lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of organieke lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of
werving in vast verband. » » werving in vast verband. » »

Art. 4.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36bis ingevoegd,

Art. 4.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36bis ingevoegd,

luidend als volgt: luidend als volgt:
"Art. 36a. - § 1. Een jaarlijks aantal van 9.600 lestijden B wordt "Art. 36a. - § 1. Een jaarlijks aantal van 9.600 lestijden B wordt
toegewezen aan de aanstelling of benoeming van pedagogische adviseurs toegewezen aan de aanstelling of benoeming van pedagogische adviseurs
"Onderwijs voor sociale promotie". Deze lestijden worden verdeeld naar "Onderwijs voor sociale promotie". Deze lestijden worden verdeeld naar
rata van het aantal organieke lestijden dat in het vorige kalenderjaar rata van het aantal organieke lestijden dat in het vorige kalenderjaar
is toegekend, afgerond op de volledige opdracht tussen de volgende is toegekend, afgerond op de volledige opdracht tussen de volgende
onderwijsnetten: onderwijsnetten:
1° onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap; 1° onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap;
2° gesubsidieerd officieel onderwijs; 2° gesubsidieerd officieel onderwijs;
3° confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs; 3° confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs;
4° niet-confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs. 4° niet-confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs.
§ 2. Met verwijzing naar de pedagogische waarden van de § 2. Met verwijzing naar de pedagogische waarden van de
onderwijsnetten bedoeld in het eerste lid, in overeenstemming met de onderwijsnetten bedoeld in het eerste lid, in overeenstemming met de
specifieke projecten van hun inrichtende machten en inrichtingen, en specifieke projecten van hun inrichtende machten en inrichtingen, en
inzonderheid de door hen vastgestelde behoeften, hebben de inzonderheid de door hen vastgestelde behoeften, hebben de
pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" de volgende pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" de volgende
opdrachten: opdrachten:
1° hulpmiddelen ontwikkelen om de oriëntatie van lerende volwassenen 1° hulpmiddelen ontwikkelen om de oriëntatie van lerende volwassenen
in inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie te bevorderen; in inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie te bevorderen;
2° het ontwikkelen en coördineren van pedagogische initiatieven in 2° het ontwikkelen en coördineren van pedagogische initiatieven in
verband met het begeleiden van studenten en het helpen tot slagen van verband met het begeleiden van studenten en het helpen tot slagen van
volwassenen die terugkeren naar school in inrichtingen voor onderwijs volwassenen die terugkeren naar school in inrichtingen voor onderwijs
voor sociale promotie; voor sociale promotie;
3° pedagogische hulpmiddelen ontwikkelen met betrekking tot de 3° pedagogische hulpmiddelen ontwikkelen met betrekking tot de
implementatie van pedagogische dossiers ten gunste van inrichtingen implementatie van pedagogische dossiers ten gunste van inrichtingen
voor onderwijs voor sociale promotie; voor onderwijs voor sociale promotie;
4° begeleiden van de inrichtingen bij activiteiten van educatieve 4° begeleiden van de inrichtingen bij activiteiten van educatieve
bedenking en bij de follow-up van de verslagen van de inspectiedienst bedenking en bij de follow-up van de verslagen van de inspectiedienst
en/of het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het hoger en/of het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het hoger
onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;
5° ondersteunen van de digitale overgang, inzonderheid via e-learning, 5° ondersteunen van de digitale overgang, inzonderheid via e-learning,
in het onderwijs voor sociale promotie. in het onderwijs voor sociale promotie.
§ 3. De in lid 1 vastgestelde lestijden worden toegewezen aan § 3. De in lid 1 vastgestelde lestijden worden toegewezen aan
personeelsleden die een wervings-, selectie- of bevorderingsambt personeelsleden die een wervings-, selectie- of bevorderingsambt
bekleden dat tot de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel bekleden dat tot de categorie bestuurs- en onderwijzend personeel
behoort. behoort.
§ 4. De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op § 4. De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op
pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" zijn die pedagogische adviseurs "Onderwijs voor sociale promotie" zijn die
welke van toepassing zijn op het ambt vervuld in het onderwijs voor welke van toepassing zijn op het ambt vervuld in het onderwijs voor
sociale promotie waaraan de persoon verbonden is. sociale promotie waaraan de persoon verbonden is.
§ 5. De betrekkingen van pedagogisch adviseur "Onderwijs voor sociale § 5. De betrekkingen van pedagogisch adviseur "Onderwijs voor sociale
promotie" kunnen aanleiding geven tot een benoeming of werving in vast promotie" kunnen aanleiding geven tot een benoeming of werving in vast
verband. " verband. "

Art. 5.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36ter ingevoegd,

Art. 5.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36ter ingevoegd,

luidend als volgt: luidend als volgt:
"

Artikel 36ter.- § 1. Elke inrichtende macht van het onderwijs voor

"

Artikel 36ter.- § 1. Elke inrichtende macht van het onderwijs voor

sociale promotie bepaalt het pedagogische project van de inrichting, sociale promotie bepaalt het pedagogische project van de inrichting,
evenals het begeleidingsplan ten gunste van de studenten. evenals het begeleidingsplan ten gunste van de studenten.
§ 2. Elke inrichtende macht of elk inrichtingshoofd met betrekking tot § 2. Elke inrichtende macht of elk inrichtingshoofd met betrekking tot
het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs bepaalt het het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs bepaalt het
begeleidingsplan voor de studenten. Dit proces kan worden begeleidingsplan voor de studenten. Dit proces kan worden
onderscheiden volgens de inrichting en binnen een inrichting. onderscheiden volgens de inrichting en binnen een inrichting.
De implementatie ervan beantwoordt aan de doelstellingen van het De implementatie ervan beantwoordt aan de doelstellingen van het
begeleidingsplan voor de studenten in de context van toelating, begeleidingsplan voor de studenten in de context van toelating,
pedagogische begeleiding en bekrachtiging van de studies. Ze is pedagogische begeleiding en bekrachtiging van de studies. Ze is
individueel of collectief. De doelstellingen, middelen en acties van individueel of collectief. De doelstellingen, middelen en acties van
het plan kunnen gedurende de hele opleidingscursus worden aangepast. het plan kunnen gedurende de hele opleidingscursus worden aangepast.
§ 3. Teneinde de doelstellingen van het studentenbegeleidingsplan te § 3. Teneinde de doelstellingen van het studentenbegeleidingsplan te
bereiken, kunnen de inrichtingen en Studieraden elke als relevant bereiken, kunnen de inrichtingen en Studieraden elke als relevant
beschouwde actie uitvoeren, inzonderheid: beschouwde actie uitvoeren, inzonderheid:
1° de organisatie van geïndividualiseerde of collectieve interviews 1° de organisatie van geïndividualiseerde of collectieve interviews
met studenten; met studenten;
2° het opstellen van individuele dossiers of een pedagogische 2° het opstellen van individuele dossiers of een pedagogische
overeenkomst met de student; overeenkomst met de student;
3° het opzetten van een specifieke opleiding; 3° het opzetten van een specifieke opleiding;
4° portefeuilleconstructie; 4° portefeuilleconstructie;
5° het creëren van ruimtes van meningsuiting; 5° het creëren van ruimtes van meningsuiting;
6° de implementatie van een systeem van tutoring tussen studenten. 6° de implementatie van een systeem van tutoring tussen studenten.
§ 4. De inrichtende macht of het inrichtingshoofd met betrekking tot § 4. De inrichtende macht of het inrichtingshoofd met betrekking tot
het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap heeft de het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap heeft de
verplichting om leerlingen te informeren over hetbegeleidingssysteem verplichting om leerlingen te informeren over hetbegeleidingssysteem
geïmplementeerd binnen de inrichting. Het studentenbegeleidingsplan is geïmplementeerd binnen de inrichting. Het studentenbegeleidingsplan is
opgenomen in het huishoudelijk reglement van de inrichting. opgenomen in het huishoudelijk reglement van de inrichting.
§ 5. Om dit doel te bereiken, kan de inrichting gebruik maken van de § 5. Om dit doel te bereiken, kan de inrichting gebruik maken van de
volgende middelen: volgende middelen:
1° het gebruik van extra lestijden; 1° het gebruik van extra lestijden;
2° de organisatie van lestijden van pedagogische opvolging; 2° de organisatie van lestijden van pedagogische opvolging;
3° de organisatie van lestijden voor de valorisatie van 3° de organisatie van lestijden voor de valorisatie van
leerresultaten; leerresultaten;
4° de organisatie van vergaderingen van de Studieraad; 4° de organisatie van vergaderingen van de Studieraad;
5° het sluiten van overeenkomsten met partners, samenwerken met andere 5° het sluiten van overeenkomsten met partners, samenwerken met andere
inrichtingen die remediëring organiseren; inrichtingen die remediëring organiseren;
6° het gebruik van externe middelen zoals de middelen van het Europees 6° het gebruik van externe middelen zoals de middelen van het Europees
Sociaal Fonds, de financiering van acties voor positieve discriminatie Sociaal Fonds, de financiering van acties voor positieve discriminatie
als bedoeld in artikel 55 van het decreet van 30 juni 1998 dat erop als bedoeld in artikel 55 van het decreet van 30 juni 1998 dat erop
gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te
geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve
discriminatie, ...; discriminatie, ...;
7° het gebruik van tussenkomende personen van externe instellingen 7° het gebruik van tussenkomende personen van externe instellingen
voor psychosociale ondersteuning; voor psychosociale ondersteuning;
8° de organisatie van onderwijseenheden die relevant worden geacht 8° de organisatie van onderwijseenheden die relevant worden geacht
door de Studieraad. door de Studieraad.
§ 6. De uitvoering van het begeleidingsplan wordt gecoördineerd door § 6. De uitvoering van het begeleidingsplan wordt gecoördineerd door
de referentiepersoon bedoeld in artikel 36quater. Het de referentiepersoon bedoeld in artikel 36quater. Het
studentenbegeleidingsplan vereist samenhang tussen de verschillende studentenbegeleidingsplan vereist samenhang tussen de verschillende
acties die inzonderheid worden uitgevoerd door het optreden van de acties die inzonderheid worden uitgevoerd door het optreden van de
directie, de stafleden die al dan niet belast zijn met lessen, of directie, de stafleden die al dan niet belast zijn met lessen, of
adviseurs voor de opleiding. adviseurs voor de opleiding.
Het plan wordt ingezet volgens de vastgestelde doelen, middelen en Het plan wordt ingezet volgens de vastgestelde doelen, middelen en
acties, door een of meer leden als bedoeld in het eerste lid of door acties, door een of meer leden als bedoeld in het eerste lid of door
de studieraden, onder het gezag van het inrichtingshoofd. Deze inzet de studieraden, onder het gezag van het inrichtingshoofd. Deze inzet
omvat de medewerking van belanghebbenden en de uitwisseling van omvat de medewerking van belanghebbenden en de uitwisseling van
informatie van diagnostische aard, nuttig voor de studieraad om de informatie van diagnostische aard, nuttig voor de studieraad om de
ontwikkeling en het bereiken van leerresultaten te bevorderen met een ontwikkeling en het bereiken van leerresultaten te bevorderen met een
betere kans op succes. betere kans op succes.
De studenten die betrokken zijn volgens hun opleidingsproject of hun De studenten die betrokken zijn volgens hun opleidingsproject of hun
verwachtingen nemen actief deel aan de begeleidende maatregelen die verwachtingen nemen actief deel aan de begeleidende maatregelen die
hen worden voorgesteld. hen worden voorgesteld.
§ 7. Het studentenbegeleidingsplan wordt beoordeeld in de vorm van een § 7. Het studentenbegeleidingsplan wordt beoordeeld in de vorm van een
verslag, uitgevoerd door de inspectiedienst van het onderwijs voor verslag, uitgevoerd door de inspectiedienst van het onderwijs voor
sociale promotie, volgens de volgende criteria: sociale promotie, volgens de volgende criteria:
1° het bestaan van een mededeling aan de studenten van het 1° het bestaan van een mededeling aan de studenten van het
begeleidingsingssysteem binnen het interne reglement; begeleidingsingssysteem binnen het interne reglement;
2° een lijst van de moeilijkheden en individuele of collectieve 2° een lijst van de moeilijkheden en individuele of collectieve
middelen van de studenten die onder het plan vallen; middelen van de studenten die onder het plan vallen;
3° de identificatie van specifieke doelstellingen die moeten worden 3° de identificatie van specifieke doelstellingen die moeten worden
bereikt met betrekking tot de vastgestelde behoeften; bereikt met betrekking tot de vastgestelde behoeften;
4° de aanwijzing van een referentiepersoon; 4° de aanwijzing van een referentiepersoon;
5° de coördinatie van de acties die de inrichting uitvoert om het plan 5° de coördinatie van de acties die de inrichting uitvoert om het plan
te verwezenlijken; te verwezenlijken;
6° de samenhang van de uitgevoerde acties met betrekking tot de 6° de samenhang van de uitgevoerde acties met betrekking tot de
beschikbare middelen en de nagestreefde doelstellingen; beschikbare middelen en de nagestreefde doelstellingen;
7° de periodieke zelfevaluatie van het studentenbegeleidingsplan, met 7° de periodieke zelfevaluatie van het studentenbegeleidingsplan, met
inbegrip van de vooruitzichten inzake bijwerking. inbegrip van de vooruitzichten inzake bijwerking.
Dit verslag wordt ter kennis gebracht van alle leden van het Dit verslag wordt ter kennis gebracht van alle leden van het
onderwijsteam van de inrichting.". onderwijsteam van de inrichting.".

Art. 6.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36quater ingevoegd,

Art. 6.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 36quater ingevoegd,

luidend als volgt: luidend als volgt:
"

Artikel 36quater.- Een referentiepersoon wordt aangesteld binnen het

"

Artikel 36quater.- Een referentiepersoon wordt aangesteld binnen het

onderwijzend personeel of ondersteunend onderwijzend personeel van onderwijzend personeel of ondersteunend onderwijzend personeel van
elke inrichting om alle onderwijsactiviteiten inzake tot toezicht, elke inrichting om alle onderwijsactiviteiten inzake tot toezicht,
extra lestijden, de valorisatie van eerder verworven leerresultaten, extra lestijden, de valorisatie van eerder verworven leerresultaten,
formeel, niet-formeel en informeel leren, pedagogische follow-up bij formeel, niet-formeel en informeel leren, pedagogische follow-up bij
de studieraad en pedagogische en technische expertise, te coördineren. de studieraad en pedagogische en technische expertise, te coördineren.
De referentiepersoon wordt door de inrichtende macht van de inrichting De referentiepersoon wordt door de inrichtende macht van de inrichting
voor sociale promotie aangewezen. Wanneer de genoemde inrichting deel voor sociale promotie aangewezen. Wanneer de genoemde inrichting deel
uitmaakt van het onderwijsnet van de Franse Gemeenschap, wordt de uitmaakt van het onderwijsnet van de Franse Gemeenschap, wordt de
referentiepersoon aangewezen door de directie van de inrichting. " referentiepersoon aangewezen door de directie van de inrichting. "

Art. 7.In artikel 71 van hetzelfde decreet, worden de woorden

Art. 7.In artikel 71 van hetzelfde decreet, worden de woorden

"specialisatie" vervangen door de woorden "specialisatiebachelor". "specialisatie" vervangen door de woorden "specialisatiebachelor".

Art. 8.In titel II van hetzelfde decreet wordt de titel van afdeling

Art. 8.In titel II van hetzelfde decreet wordt de titel van afdeling

1 van hoofdstuk VI met als opschrift "Mobiliteit, samenwerking en 1 van hoofdstuk VI met als opschrift "Mobiliteit, samenwerking en
co-diplomering" afgeschaft. co-diplomering" afgeschaft.

Art. 9.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk VIbis

Art. 9.In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk VIbis

ingevoegd met als opschrift "Kwaliteit". ingevoegd met als opschrift "Kwaliteit".

Art. 10.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van afdeling 2 van

Art. 10.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van afdeling 2 van

hoofdstuk VI vervangen door hetgeen volgt: "Afdeling 1. - Beheer van hoofdstuk VI vervangen door hetgeen volgt: "Afdeling 1. - Beheer van
de kwaliteit van het hoger onderwijs voor sociale promotie". de kwaliteit van het hoger onderwijs voor sociale promotie".

Art. 11.In artikel 73 van hetzelfde decreet, worden de volgende

Art. 11.In artikel 73 van hetzelfde decreet, worden de volgende

wijzigingen aangebracht: wijzigingen aangebracht:
1° het vierde lid wordt vervangen door hetgeen volgt: 1° het vierde lid wordt vervangen door hetgeen volgt:
"In het kader van het kwaliteitsbeheer, worden 4.800 B-lestijden "In het kader van het kwaliteitsbeheer, worden 4.800 B-lestijden
toegewezen aan de implementatie van een kwaliteitsbenadering. Deze toegewezen aan de implementatie van een kwaliteitsbenadering. Deze
lestijden zullen worden verdeeld over de verschillende lestijden zullen worden verdeeld over de verschillende
onderwijssystemen bedoeld in artikel 36a, eerste paragraaf, in onderwijssystemen bedoeld in artikel 36a, eerste paragraaf, in
verhouding tot het aantal organieke lestijden toegekend tijdens het verhouding tot het aantal organieke lestijden toegekend tijdens het
voorgaande kalenderjaar, afgerond op tot de halve opdracht. Deze aan voorgaande kalenderjaar, afgerond op tot de halve opdracht. Deze aan
personeelsleden toegekende lestijden zijn gekoppeld aan een wervings-, personeelsleden toegekende lestijden zijn gekoppeld aan een wervings-,
selectie- of bevorderingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs- selectie- of bevorderingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs-
en onderwijzend personeel."; en onderwijzend personeel.";
2° er wordt een vijfde lid ingevoegd, luidend als volgt: 2° er wordt een vijfde lid ingevoegd, luidend als volgt:
"De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de "De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de
personeelsleden bedoeld bij het vierde lid zijn die welke van personeelsleden bedoeld bij het vierde lid zijn die welke van
toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs voor sociale toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs voor sociale
promotie waaraan de persoon verbonden is."; promotie waaraan de persoon verbonden is.";
3° er wordt een zesde lid ingevoegd, luidend als volgt: 3° er wordt een zesde lid ingevoegd, luidend als volgt:
"De lestijden bedoeld bij het vierde lid kunnen aanleiding geven tot "De lestijden bedoeld bij het vierde lid kunnen aanleiding geven tot
een benoeming of een werving in vast verband.". een benoeming of een werving in vast verband.".

Art. 12.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van voormalige

Art. 12.In hetzelfde decreet, wordt het opschrift van voormalige

afdeling 3, nu afdeling 2 geworden, vervangen door hetgeen volgt: afdeling 3, nu afdeling 2 geworden, vervangen door hetgeen volgt:
"Afdeling 2. - Integratie van een kwaliteitsbenadering in het "Afdeling 2. - Integratie van een kwaliteitsbenadering in het
onderwijs voor sociale promotie". onderwijs voor sociale promotie".

Art. 13.In hetzelfde decreet wordt artikel 74, opgeheven door het

Art. 13.In hetzelfde decreet wordt artikel 74, opgeheven door het

decreet van 3 april 2014 tot wijziging van de organisatie van het decreet van 3 april 2014 tot wijziging van de organisatie van het
hoger onderwijs voor sociale promotie, hersteld in de volgende hoger onderwijs voor sociale promotie, hersteld in de volgende
verwoording: verwoording:
"

Artikel 74.- § 1. Als onderdeel van een kwaliteitsbenadering van het

"

Artikel 74.- § 1. Als onderdeel van een kwaliteitsbenadering van het

onderwijs voor sociale promotie, wordt een netoverschrijdend onderwijs voor sociale promotie, wordt een netoverschrijdend
kwaliteitsopdrachthouder, voortkomend uit het nestuurs- en kwaliteitsopdrachthouder, voortkomend uit het nestuurs- en
onderwijzend personeel, aangesteld volgens de nadere regels bepaald onderwijzend personeel, aangesteld volgens de nadere regels bepaald
door de Regering. door de Regering.
Hij krijgt opdrachtverlof in het belang van het onderwijs. Hij krijgt opdrachtverlof in het belang van het onderwijs.
§ 2. De netoverschrijdend kwaliteitsopdrachthouder is verantwoordelijk § 2. De netoverschrijdend kwaliteitsopdrachthouder is verantwoordelijk
voor: voor:
1° het bijdragen tot de ontwikkeling van de kwaliteitsbenadering van 1° het bijdragen tot de ontwikkeling van de kwaliteitsbenadering van
het onderwijs voor sociale promotie door het kwaliteitsbeheersysteem het onderwijs voor sociale promotie door het kwaliteitsbeheersysteem
te coördineren onder leiding van de Algemene Raad voor het Onderwijs te coördineren onder leiding van de Algemene Raad voor het Onderwijs
voor Sociale Promotie; voor Sociale Promotie;
2° de bevordering van de kwaliteitsbenadering in inrichtingen voor 2° de bevordering van de kwaliteitsbenadering in inrichtingen voor
onderwijs voor sociale promotie op secundair en hoger niveau, onderwijs voor sociale promotie op secundair en hoger niveau,
inzonderheid door de ontwikkeling en verspreiding van inzonderheid door de ontwikkeling en verspreiding van
kwaliteitsmiddelen en -instrumenten die zijn aangepast aan het kwaliteitsmiddelen en -instrumenten die zijn aangepast aan het
onderwijs voor sociale promotie, en de bevordering van de onderwijs voor sociale promotie, en de bevordering van de
implementatie en de ontwikkeling van kwaliteit; implementatie en de ontwikkeling van kwaliteit;
3° de uitwisselingen vergemakkelijken tussen de Algemene Raad voor het 3° de uitwisselingen vergemakkelijken tussen de Algemene Raad voor het
onderwijs voor sociale promotie, het Agentschap voor de beoordeling onderwijs voor sociale promotie, het Agentschap voor de beoordeling
van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de Academie voor onderzoek van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de Academie voor onderzoek
en hoger onderwijs voor kwaliteitsdossiers, alsmede instanties die en hoger onderwijs voor kwaliteitsdossiers, alsmede instanties die
betrokken zijn bij de kwaliteit van het onderwijs voor sociale betrokken zijn bij de kwaliteit van het onderwijs voor sociale
promotie en die voor de follow-up zorgen; promotie en die voor de follow-up zorgen;
4° het zorgen voor de implementatie en bijwerking van de 4° het zorgen voor de implementatie en bijwerking van de
kwaliteitsprocessen van het onderwijs voor sociale promotie; kwaliteitsprocessen van het onderwijs voor sociale promotie;
5° het samenwerken met de diensten van de Administratie en de 5° het samenwerken met de diensten van de Administratie en de
Inspectie van het Onderwijs voor Sociale Promotie om stelsels te Inspectie van het Onderwijs voor Sociale Promotie om stelsels te
implementeren die de integratie van een kwaliteitsbenadering implementeren die de integratie van een kwaliteitsbenadering
bevorderen; bevorderen;
6° op verzoek van de Minister, de Algemene Raad, de Administratie of 6° op verzoek van de Minister, de Algemene Raad, de Administratie of
op eigen initiatief, informatie- of analysedocumenten te op eigen initiatief, informatie- of analysedocumenten te
verwezenlijken met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs voor verwezenlijken met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs voor
sociale promotie; sociale promotie;
7° elk initiatief bevorderen en bekendmaken dat als doel heeft de 7° elk initiatief bevorderen en bekendmaken dat als doel heeft de
kwaliteit van het onderwijs voor sociale promotie in de Franse kwaliteit van het onderwijs voor sociale promotie in de Franse
Gemeenschap te bevorderen; Gemeenschap te bevorderen;
8° het zorgen voor een monitoringfunctie voor de ontwikkeling van 8° het zorgen voor een monitoringfunctie voor de ontwikkeling van
kwaliteitsborgingsstelsels in de Franse Gemeenschap en op Europees kwaliteitsborgingsstelsels in de Franse Gemeenschap en op Europees
niveau en deze in een prospectieve visie bekendmaken. niveau en deze in een prospectieve visie bekendmaken.
§ 3. De voorzitter en de ondervoorzitters van de Algemene Raad sturen § 3. De voorzitter en de ondervoorzitters van de Algemene Raad sturen
en evalueren het werk van de netoverschrijdend en evalueren het werk van de netoverschrijdend
kwaliteitsopdrachthouder. " kwaliteitsopdrachthouder. "

Art. 14.In artikel 79, § 2, van hetzelfde decreet, wordt een punt 6°

Art. 14.In artikel 79, § 2, van hetzelfde decreet, wordt een punt 6°

ingevoegd, luidend als volgt: ingevoegd, luidend als volgt:
"6° De beslissingen genomen door de subregionale Commissie "6° De beslissingen genomen door de subregionale Commissie
overeenkomstig artikel 123bis, § 5, worden voorgelegd aan de Algemene overeenkomstig artikel 123bis, § 5, worden voorgelegd aan de Algemene
Raad. De leden van de Algemene Raad geven vervolgens een advies Raad. De leden van de Algemene Raad geven vervolgens een advies
volgens de nadere regels van dit hoofdstuk. " volgens de nadere regels van dit hoofdstuk. "

Art. 15.In artikel 123bis van hetzelfde decreet, wordt een § 5

Art. 15.In artikel 123bis van hetzelfde decreet, wordt een § 5

ingevoegd, luidend als volgt: ingevoegd, luidend als volgt:
" § 5. De beslissingen van de subregionale commissie worden bij " § 5. De beslissingen van de subregionale commissie worden bij
consensus genomen. consensus genomen.
Bij gebrek aan consensus wordt de vraag voorgelegd aan de Algemene Bij gebrek aan consensus wordt de vraag voorgelegd aan de Algemene
Raad, die een beslissing neemt overeenkomstig de bepalingen van Raad, die een beslissing neemt overeenkomstig de bepalingen van
hoofdstuk I van Titel III. ". hoofdstuk I van Titel III. ".

Art. 16.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 123bis/1, luidend als

Art. 16.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 123bis/1, luidend als

volgt, ingevoegd: volgt, ingevoegd:
"Artikel 123a / 1 - § 1. Binnen elke subregionale commissie wordt een "Artikel 123a / 1 - § 1. Binnen elke subregionale commissie wordt een
bureau opgericht. bureau opgericht.
Dit bureau bestaat uit de president, de ondervoorzitter, de secretaris Dit bureau bestaat uit de president, de ondervoorzitter, de secretaris
en de personeelsleden die in de "Basins Qualifying Education-Training en de personeelsleden die in de "Basins Qualifying Education-Training
Employment" -instanties zitten. Employment" -instanties zitten.
Dit bureau is verantwoordelijk voor het voorbereiden van het nodige Dit bureau is verantwoordelijk voor het voorbereiden van het nodige
werk voor de vergaderingen van de commissie. De vergaderingen van het werk voor de vergaderingen van de commissie. De vergaderingen van het
bureau maken niet het voorwerp uit van notulen en worden gehouden in bureau maken niet het voorwerp uit van notulen en worden gehouden in
functie van de agenda van de vergaderingen van de subregionale functie van de agenda van de vergaderingen van de subregionale
commissie. commissie.
De leden van het bureau stellen een huishoudelijk reglement op. De leden van het bureau stellen een huishoudelijk reglement op.
§ 2. De oprichting van het in paragraaf 1 bedoelde bureau is niet § 2. De oprichting van het in paragraaf 1 bedoelde bureau is niet
verplicht indien de subregionale commissie uit minder dan tien verplicht indien de subregionale commissie uit minder dan tien
inrichtingen bestaat. " inrichtingen bestaat. "

Art. 17.In artikel 123ter, § 1, van hetzelfde decreet, worden de

Art. 17.In artikel 123ter, § 1, van hetzelfde decreet, worden de

volgende wijzigingen aangebracht: volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid, worden de woorden "(in het kader van een 1° in het eerste lid, worden de woorden "(in het kader van een
determinerende onderwijseenheid georganiseerd in het kader van een determinerende onderwijseenheid georganiseerd in het kader van een
afdeling)" opgeheven; afdeling)" opgeheven;
2° het tweede lid wordt opgeheven. 2° het tweede lid wordt opgeheven.

Art. 18.In artikel 123ter, § 4, derde lid, van hetzelfde decreet,

Art. 18.In artikel 123ter, § 4, derde lid, van hetzelfde decreet,

worden, in de Franse tekst, de woorden « L'élève qui conteste ladite worden, in de Franse tekst, de woorden « L'élève qui conteste ladite
décision introduit » vervangen door de woorden « L'élève qui conteste décision introduit » vervangen door de woorden « L'élève qui conteste
ladite décision peut, pour autant que la procédure de recours interne ladite décision peut, pour autant que la procédure de recours interne
soit épuisée, introduire ». soit épuisée, introduire ».

Art. 19.In artikel 123quater, § 1, derde lid, van hetzelfde decreet,

Art. 19.In artikel 123quater, § 1, derde lid, van hetzelfde decreet,

worden, in de Franse tekst, de woorden « Elle peut prendre des worden, in de Franse tekst, de woorden « Elle peut prendre des
décisions de maintien ou de modification de la décision du conseil des décisions de maintien ou de modification de la décision du conseil des
études ou du jury d'épreuve intégrée » vervangen door de woorden « études ou du jury d'épreuve intégrée » vervangen door de woorden «
Elle dispose d'un pouvoir d'annulation de la décision du conseil des Elle dispose d'un pouvoir d'annulation de la décision du conseil des
études ou du jury d'épreuve intégrée ». études ou du jury d'épreuve intégrée ».

Art. 20.Artikel 127 van hetzelfde decreet, opgeheven bij het decreet

Art. 20.Artikel 127 van hetzelfde decreet, opgeheven bij het decreet

van 20 juni 2013 houdende diverse maatregelen betreffende het van 20 juni 2013 houdende diverse maatregelen betreffende het
onderwijs voor sociale promotie waarbij de sturingsorganen ervan onderwijs voor sociale promotie waarbij de sturingsorganen ervan
worden bepaald en waarbij e-learning in haar onderwijsaanbod worden bepaald en waarbij e-learning in haar onderwijsaanbod
geïntegreerd wordt, wordt hersteld in de volgende verwoording: geïntegreerd wordt, wordt hersteld in de volgende verwoording:
"

Artikel 127.- De bachelor- en masterdiploma's uitgereikt door

"

Artikel 127.- De bachelor- en masterdiploma's uitgereikt door

inrichtingen voor sociale promotie voor de academiejaren 2014-2015, inrichtingen voor sociale promotie voor de academiejaren 2014-2015,
2015-2016, 2016-2017 en 2017-2018 worden geacht te voldoen aan artikel 2015-2016, 2016-2017 en 2017-2018 worden geacht te voldoen aan artikel
85 van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het 85 van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het
hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies. hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies.
" "
HOOFDSTUK III. - Wijzigingen aan het decreet van 30 juni 2016 HOOFDSTUK III. - Wijzigingen aan het decreet van 30 juni 2016
betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie

Art. 21.§ 1. In artikel 1, 4°, van het decreet van 30 juni 2016

Art. 21.§ 1. In artikel 1, 4°, van het decreet van 30 juni 2016

betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie, worden de betreffende het inclusief onderwijs voor sociale promotie, worden de
woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende macht woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende macht
waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert om de in waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert om de in
artikel 5, eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen" vervangen artikel 5, eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen" vervangen
door de woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende door de woorden "persoon die wordt aangewezen door de inrichtende
macht waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert of macht waaronder de inrichting voor sociale promotie ressorteert of
door de directie van de inrichting wanneer genoemde inrichting onder door de directie van de inrichting wanneer genoemde inrichting onder
het net van de Franse Gemeenschap ressorteert om de in artikel 5, het net van de Franse Gemeenschap ressorteert om de in artikel 5,
eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen". eerste lid bedoelde opdrachten uit te oefenen".
§ 2. In hetzelfde artikel, wordt een punt 8° ingevoegd, luidend als § 2. In hetzelfde artikel, wordt een punt 8° ingevoegd, luidend als
volgt: volgt:
"8° het decreet van 16 april 1991": het decreet van 16 april 1991 tot "8° het decreet van 16 april 1991": het decreet van 16 april 1991 tot
organisatie van het onderwijs voor sociale promotie". organisatie van het onderwijs voor sociale promotie".

Art. 22.In hetzelfde decreet, wordt artikel 3 vervangen door hetgeen

Art. 22.In hetzelfde decreet, wordt artikel 3 vervangen door hetgeen

volgt: volgt:
"

Art. 3.- Een referentiepersoon wordt aangewezen overeenkomstig

"

Art. 3.- Een referentiepersoon wordt aangewezen overeenkomstig

artikel 1, 4°. artikel 1, 4°.
Dezelfde referentiepersoon kan voor meerdere inrichtingen worden Dezelfde referentiepersoon kan voor meerdere inrichtingen worden
aangewezen. aangewezen.
Zij wordt aangewezen nadat zij haar instemming heeft betuigd. " Zij wordt aangewezen nadat zij haar instemming heeft betuigd. "

Art. 23.In hetzelfde decreet, wordt artikel 4 vervangen door hetgeen

Art. 23.In hetzelfde decreet, wordt artikel 4 vervangen door hetgeen

volgt: volgt:
"

Art. 4.- § 1. Een personeelslid met een wervingsambt kan als een

"

Art. 4.- § 1. Een personeelslid met een wervingsambt kan als een

referentiepersoon worden aangewezen. referentiepersoon worden aangewezen.
§ 2. De opdracht als referentiepersoon van het personeelslid is § 2. De opdracht als referentiepersoon van het personeelslid is
verbonden met een wervingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs- verbonden met een wervingsambt dat behoort tot de categorie bestuurs-
en onderwijzend personeel. ". en onderwijzend personeel. ".

Art. 24.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 4bis ingevoegd,

Art. 24.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 4bis ingevoegd,

luidend als volgt: luidend als volgt:
"

Art. 4bis.Als er krachtens artikel 4 geen referentiepersoon wordt

"

Art. 4bis.Als er krachtens artikel 4 geen referentiepersoon wordt

aangewezen, oefent een opvoeder-secretaris de in artikel 5 bedoelde aangewezen, oefent een opvoeder-secretaris de in artikel 5 bedoelde
opdrachten uit. " opdrachten uit. "

Art. 25.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 5bis ingevoegd,

Art. 25.In hetzelfde decreet, wordt een artikel 5bis ingevoegd,

luidend als volgt: luidend als volgt:
"Art. 5a. § 1. Onverminderd wat in artikel 87 van het decreet van 16 "Art. 5a. § 1. Onverminderd wat in artikel 87 van het decreet van 16
april 1991 bepaald is, kent de Regering een dotatiesupplement van april 1991 bepaald is, kent de Regering een dotatiesupplement van
organieke lestijden aan de dotatie / school voor het verwezenlijken organieke lestijden aan de dotatie / school voor het verwezenlijken
van de in artikel 5 bedoelde opdrachten, volgens de volgende nadere van de in artikel 5 bedoelde opdrachten, volgens de volgende nadere
regels: regels:
- 50 B-lestijden voor inrichtingen met 0 tot 14.999 organieke - 50 B-lestijden voor inrichtingen met 0 tot 14.999 organieke
dotatielestijden; dotatielestijden;
- 75 B-lestijden voor inrichtingen met 15.000 tot 29.999 organieke - 75 B-lestijden voor inrichtingen met 15.000 tot 29.999 organieke
dotatielestijden; dotatielestijden;
- 100 B-lestijden voor inrichtingen met meer dan 30.000 organieke - 100 B-lestijden voor inrichtingen met meer dan 30.000 organieke
dotatielestijden. dotatielestijden.
De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de De statutaire en baremabepalingen die van toepassing zijn op de
personeelsleden bedoeld bij de eerste paragraaf van artikel 4 zijn die personeelsleden bedoeld bij de eerste paragraaf van artikel 4 zijn die
welke van toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs welke van toepassing zijn op het ambt uitgeoefend in het onderwijs
voor sociale promotie waarmee de persoon verbonden is. voor sociale promotie waarmee de persoon verbonden is.
Bij fusie of herstructurering van verscheidene inrichtingen, is het Bij fusie of herstructurering van verscheidene inrichtingen, is het
aantal organieke lestijden toegewezen voor de aanwijzing of de werving aantal organieke lestijden toegewezen voor de aanwijzing of de werving
van de referentiepersoon na fusie of herstructurering gelijk aan de van de referentiepersoon na fusie of herstructurering gelijk aan de
som van de organieke lestijden toegekend aan dotatie / lestijd van elk som van de organieke lestijden toegekend aan dotatie / lestijd van elk
van de betrokken inrichtingen, bepaald overeenkomstig lid 1. van de betrokken inrichtingen, bepaald overeenkomstig lid 1.
§ 2. De in § 1 bedoelde organieke lestijden worden toegekend in geval § 2. De in § 1 bedoelde organieke lestijden worden toegekend in geval
van effectieve aanwijzing van een referentiepersoon overeenkomstig van effectieve aanwijzing van een referentiepersoon overeenkomstig
artikel 3 van dit decreet. artikel 3 van dit decreet.
§ 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 genoemde § 3. De betrekkingen opgericht in het kader van de in lid 1 genoemde
lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of een vaste lestijden kunnen aanleiding geven tot een benoeming of een vaste
werving. werving.
§ 4. De lestijden die worden gebruikt voor de aanwijzing of werving § 4. De lestijden die worden gebruikt voor de aanwijzing of werving
van referentiepersonen moeten aan de Administratie worden gemeld.". van referentiepersonen moeten aan de Administratie worden gemeld.".

Art. 26.In artikel 11, tweede lid, 2°, van hetzelfde decreet, worden

Art. 26.In artikel 11, tweede lid, 2°, van hetzelfde decreet, worden

de woorden "afdeling VII" vervangen door de woorden "afdeling III van de woorden "afdeling VII" vervangen door de woorden "afdeling III van
hoofdstuk II". hoofdstuk II".
HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling

Art. 27.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2019, met

Art. 27.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2019, met

uitzondering van Hoofdstuk 1, dat op 1 september 2019 in werking uitzondering van Hoofdstuk 1, dat op 1 september 2019 in werking
treedt. treedt.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad
zal worden bekendgemaakt. zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 14 november 2018. Brussel, 14 november 2018.
De minister-president, De minister-president,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Vicepresident en Minister van Cultuur en Kind, De Vicepresident en Minister van Cultuur en Kind,
A. GREOLI A. GREOLI
De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media,
J.-Cl. MARCOURT J.-Cl. MARCOURT
De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en
Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest,
R. MADRANE R. MADRANE
De Minister van Onderwijs, De Minister van Onderwijs,
M.-M. SCHYNS M.-M. SCHYNS
De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve
Vereenvoudiging, Vereenvoudiging,
A. FLAHAUT A. FLAHAUT
De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten
en Gelijke Kansen, en Gelijke Kansen,
I. SIMONIS I. SIMONIS
_______ _______
Nota Nota
Zitting 2018-2019 Zitting 2018-2019
Stukken van het Parlement - Ontwerp van decreet nr. 687-1. - Stukken van het Parlement - Ontwerp van decreet nr. 687-1. -
Commissieamendementen, nr. 687-2. - Commissieverslag, nr. 687-3. - Commissieamendementen, nr. 687-2. - Commissieverslag, nr. 687-3. -
Tekst aangenomen in de commissie, nr. 687-4 - Tekst aangenomen tijdens Tekst aangenomen in de commissie, nr. 687-4 - Tekst aangenomen tijdens
de plenaire vergadering, nr. 687-5. de plenaire vergadering, nr. 687-5.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 14 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 14
november 2018. november 2018.
^