Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Decreet van 13/11/2015
← Terug naar "Decreet houdende instemming met het Verdrag tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in Terneuzen op 5 februari 2015. - Addendum "
Decreet houdende instemming met het Verdrag tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in Terneuzen op 5 februari 2015. - Addendum Decreet houdende instemming met het Verdrag tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in Terneuzen op 5 februari 2015. - Addendum
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
13 NOVEMBER 2015. - Decreet houdende instemming met het Verdrag tussen 13 NOVEMBER 2015. - Decreet houdende instemming met het Verdrag tussen
het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de
aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in Terneuzen op 5 aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in Terneuzen op 5
februari 2015. - Addendum (1) februari 2015. - Addendum (1)
Bij diplomatieke nota's van 28 augustus 2015 en 20 januari 2016 Bij diplomatieke nota's van 28 augustus 2015 en 20 januari 2016
stelden het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest elkaar op stelden het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest elkaar op
de hoogte van het beëindigen van de interne constitutioneel voorziene de hoogte van het beëindigen van de interne constitutioneel voorziene
procedures die vereist zijn voor de inwerkingtreding van het Verdrag procedures die vereist zijn voor de inwerkingtreding van het Verdrag
tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden
betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ondertekend in
Terneuzen op 5 februari 2015. Terneuzen op 5 februari 2015.
Overeenkomstig zijn artikel 18 treedt het verdrag in werking op 1 Overeenkomstig zijn artikel 18 treedt het verdrag in werking op 1
maart 2016. maart 2016.
_______ _______
Nota Nota
(1) Belgisch Staatsblad 2 december 2015 (blz. 71725). (1) Belgisch Staatsblad 2 december 2015 (blz. 71725).
Bijlage. Het Verdrag tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der Bijlage. Het Verdrag tussen het Vlaamse Gewest en het Koninkrijk der
Nederlanden betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, Nederlanden betreffende de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen,
ondertekend in Terneuzen op 5 februari 2015 ondertekend in Terneuzen op 5 februari 2015
HET VLAAMSE GEWEST, enerzijds, HET VLAAMSE GEWEST, enerzijds,
en en
HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN, anderzijds, HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN, anderzijds,
hierna te noemen "de Verdragsluitende Partijen", hierna te noemen "de Verdragsluitende Partijen",
VERWIJZEND NAAR : VERWIJZEND NAAR :
- het op 20 juni 1960 te Brussel tot stand gekomen Verdrag tussen het - het op 20 juni 1960 te Brussel tot stand gekomen Verdrag tussen het
Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk België betreffende de Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk België betreffende de
verbetering van het kanaal van Terneuzen naar Gent en de regeling van verbetering van het kanaal van Terneuzen naar Gent en de regeling van
enige daarmee verband houdende aangelegenheden; enige daarmee verband houdende aangelegenheden;
- het op 21 december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag - het op 21 december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag
tussen het Koninkrijk der Nederlanden, enerzijds, en de Vlaamse tussen het Koninkrijk der Nederlanden, enerzijds, en de Vlaamse
Gemeenschap en het Vlaams Gewest, anderzijds, inzake de samenwerking Gemeenschap en het Vlaams Gewest, anderzijds, inzake de samenwerking
op het gebied van het beleid en het beheer in het Schelde-estuarium; op het gebied van het beleid en het beheer in het Schelde-estuarium;
- het op 21 december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag - het op 21 december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag
tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake het tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake het
gemeenschappelijk nautisch beheer in het Scheldegebied. gemeenschappelijk nautisch beheer in het Scheldegebied.
OVERWEGENDE DAT : OVERWEGENDE DAT :
- Vlaanderen en Nederland op 11 maart 2005 in een memorandum van - Vlaanderen en Nederland op 11 maart 2005 in een memorandum van
overeenstemming zijn overeengekomen om gezamenlijk de maritieme overeenstemming zijn overeengekomen om gezamenlijk de maritieme
toegankelijkheid van de Kanaalzone Gent-Terneuzen te verkennen; toegankelijkheid van de Kanaalzone Gent-Terneuzen te verkennen;
- bij deze verkenning is geconcludeerd dat er zich wat de - bij deze verkenning is geconcludeerd dat er zich wat de
toegankelijkheid in de Kanaalzone Gent-Terneuzen betreft nu en straks toegankelijkheid in de Kanaalzone Gent-Terneuzen betreft nu en straks
problemen kunnen voordoen op het terrein van afmetingen, problemen kunnen voordoen op het terrein van afmetingen,
beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het bestaande sluizencomplex; beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het bestaande sluizencomplex;
- Vlaanderen en Nederland met het oog hierop verschillende - Vlaanderen en Nederland met het oog hierop verschillende
oplossingsrichtingen hebben onderzocht en het resultaat van dat oplossingsrichtingen hebben onderzocht en het resultaat van dat
onderzoek in een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) hebben onderzoek in een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) hebben
neergelegd; neergelegd;
- het Stakeholders Advies Forum (SAF) de oplossingsrichtingen in de - het Stakeholders Advies Forum (SAF) de oplossingsrichtingen in de
MKBA heeft getoetst op oplossend vermogen en in januari 2009 de MKBA heeft getoetst op oplossend vermogen en in januari 2009 de
Verdragsluitende Partijen heeft geadviseerd zich te richten op de Verdragsluitende Partijen heeft geadviseerd zich te richten op de
aanleg van een nieuwe sluis; aanleg van een nieuwe sluis;
- de Minister van Infrastructuur en Milieu van Nederland en de - de Minister van Infrastructuur en Milieu van Nederland en de
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken van Vlaanderen als Politiek Minister van Mobiliteit en Openbare Werken van Vlaanderen als Politiek
College van de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie op grond van College van de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie op grond van
artikel 4, eerste lid, onder a, van het op 21 december 2005 artikel 4, eerste lid, onder a, van het op 21 december 2005
totstandgekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden, totstandgekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden,
enerzijds, en de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest, anderzijds, enerzijds, en de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest, anderzijds,
inzake de samenwerking op het gebied van het beleid en het beheer in inzake de samenwerking op het gebied van het beleid en het beheer in
het Schelde-estuarium op 19 maart 2012 en 24 december 2014 het Schelde-estuarium op 19 maart 2012 en 24 december 2014
respectievelijk een besluit inzake de planuitwerkingsfase grote respectievelijk een besluit inzake de planuitwerkingsfase grote
zeesluis Kanaal Gent-Terneuzen, en een besluit inzake de zeesluis Kanaal Gent-Terneuzen, en een besluit inzake de
overbruggingsfase voor de Nieuwe Sluis Terneuzen hebben genomen; overbruggingsfase voor de Nieuwe Sluis Terneuzen hebben genomen;
- Vlaanderen en Nederland hebben besloten tot de aanleg van de Nieuwe - Vlaanderen en Nederland hebben besloten tot de aanleg van de Nieuwe
Sluis Terneuzen en daartoe de volgende regelingen te treffen : Sluis Terneuzen en daartoe de volgende regelingen te treffen :
KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN : KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN :
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.- Begripsbepalingen

Artikel 1.- Begripsbepalingen

In dit Verdrag wordt verstaan onder : In dit Verdrag wordt verstaan onder :
(a) Nederland : het in Europa gelegen deel van het Koninkrijk der (a) Nederland : het in Europa gelegen deel van het Koninkrijk der
Nederlanden; Nederlanden;
(b) Vlaanderen : het Vlaamse Gewest; (b) Vlaanderen : het Vlaamse Gewest;
(c) bewindslieden : (c) bewindslieden :
- voor Nederland : de Minister van Infrastructuur en Milieu; - voor Nederland : de Minister van Infrastructuur en Milieu;
- voor Vlaanderen : de Minister bevoegd voor Havenbeleid; - voor Vlaanderen : de Minister bevoegd voor Havenbeleid;
(d) VNSC : de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, vermeld in artikel (d) VNSC : de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, vermeld in artikel
4 van het op 21 december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag 4 van het op 21 december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag
tussen het Koninkrijk der Nederlanden, enerzijds, en de Vlaamse tussen het Koninkrijk der Nederlanden, enerzijds, en de Vlaamse
Gemeenschap en het Vlaams Gewest, anderzijds, inzake de samenwerking Gemeenschap en het Vlaams Gewest, anderzijds, inzake de samenwerking
op het gebied van het beleid en het beheer in het Schelde-estuarium; op het gebied van het beleid en het beheer in het Schelde-estuarium;
(e) project nieuwe sluis : de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen (e) project nieuwe sluis : de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen
binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, zoals weergegeven binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, zoals weergegeven
met de rode lijn op de kaart, en het infrastructureel beheer en met de rode lijn op de kaart, en het infrastructureel beheer en
onderhoud ervan in het gebied weergegeven met de blauwe stippellijn op onderhoud ervan in het gebied weergegeven met de blauwe stippellijn op
de kaart; de kaart;
(f) nieuwe sluis : de Nieuwe Sluis Terneuzen die als zodanig is (f) nieuwe sluis : de Nieuwe Sluis Terneuzen die als zodanig is
omschreven in bijlage A; omschreven in bijlage A;
(g) kaart : de kaart opgenomen in bijlage B; (g) kaart : de kaart opgenomen in bijlage B;
(h) betalingsregeling : de betalingsregeling opgenomen in bijlage C; (h) betalingsregeling : de betalingsregeling opgenomen in bijlage C;
(i) kanaalaanpassingen : werken bestaande uit vervanging en aanpassing (i) kanaalaanpassingen : werken bestaande uit vervanging en aanpassing
van de bestaande infrastructuur, zijnde kunstwerken en kanaalprofiel, van de bestaande infrastructuur, zijnde kunstwerken en kanaalprofiel,
waarvan de lijst is opgenomen in bijlage D en die plaatsvinden op, waarvan de lijst is opgenomen in bijlage D en die plaatsvinden op,
onder, over of langs het Kanaal Gent-Terneuzen met uitzondering van de onder, over of langs het Kanaal Gent-Terneuzen met uitzondering van de
havengebieden of in het gebied begrensd door de rode lijn op de kaart; havengebieden of in het gebied begrensd door de rode lijn op de kaart;
(j) meerkosten van een kanaalaanpassing : de bijkomende aanlegkosten (j) meerkosten van een kanaalaanpassing : de bijkomende aanlegkosten
van kanaalaanpassingen alsmede de kosten van het additioneel van kanaalaanpassingen alsmede de kosten van het additioneel
infrastructureel beheer en onderhoud als gevolg van de keuze voor een infrastructureel beheer en onderhoud als gevolg van de keuze voor een
nieuwe sluis ten opzichte van kanaalaanpassingen en het nieuwe sluis ten opzichte van kanaalaanpassingen en het
infrastructureel beheer en onderhoud zonder realisatie van een nieuwe infrastructureel beheer en onderhoud zonder realisatie van een nieuwe
sluis; sluis;
(k) Design and Build-methode : een contractvorm waarbij de (k) Design and Build-methode : een contractvorm waarbij de
opdrachtgever een programma van eisen opstelt en de opdrachtnemer dit opdrachtgever een programma van eisen opstelt en de opdrachtnemer dit
programma van eisen in fasen uitwerkt tot een voorlopig, definitief en programma van eisen in fasen uitwerkt tot een voorlopig, definitief en
uitvoeringsontwerp en dit realiseert; uitvoeringsontwerp en dit realiseert;
(l) Life Cycle Cost-benadering : een benadering waarbij de kosten van (l) Life Cycle Cost-benadering : een benadering waarbij de kosten van
aanleg, infrastructureel beheer en onderhoud gedurende de gehele aanleg, infrastructureel beheer en onderhoud gedurende de gehele
levensduur in beschouwing worden genomen en die aansluit bij de levensduur in beschouwing worden genomen en die aansluit bij de
Nederlandse praktijk; Nederlandse praktijk;
(m) budgettaire randvoorwaarde : de som van de geraamde kosten voor de (m) budgettaire randvoorwaarde : de som van de geraamde kosten voor de
aanleg, alsmede het infrastructureel beheer en onderhoud gedurende aanleg, alsmede het infrastructureel beheer en onderhoud gedurende
dertig jaar van de nieuwe sluis, zijnde maximaal 995 miljoen euro, dertig jaar van de nieuwe sluis, zijnde maximaal 995 miljoen euro,
waarvan maximaal 920 miljoen euro voor de aanleg; waarvan maximaal 920 miljoen euro voor de aanleg;
(n) IBOI : Index Bruto Overheidsinvesteringen, zijnde de gemiddelde (n) IBOI : Index Bruto Overheidsinvesteringen, zijnde de gemiddelde
prijsstijging van de bruto investeringen van de collectieve sector prijsstijging van de bruto investeringen van de collectieve sector
zoals deze in het Centraal Economisch Plan van het Nederlandse zoals deze in het Centraal Economisch Plan van het Nederlandse
Centraal Plan Bureau (CPB) wordt geraamd en in april van elk jaar Centraal Plan Bureau (CPB) wordt geraamd en in april van elk jaar
wordt gepubliceerd en door het Nederlandse Ministerie van Financiën wordt gepubliceerd en door het Nederlandse Ministerie van Financiën
wordt gehanteerd; wordt gehanteerd;
(o) SSK-methodiek : de Standaardsystematiek voor Kostenramingen. (o) SSK-methodiek : de Standaardsystematiek voor Kostenramingen.

Artikel 2.- Doel

Artikel 2.- Doel

Dit Verdrag heeft tot doel de tenuitvoerlegging en de bekostiging te Dit Verdrag heeft tot doel de tenuitvoerlegging en de bekostiging te
verzekeren van : verzekeren van :
(1) het project nieuwe sluis; (1) het project nieuwe sluis;
(2) kanaalaanpassingen. (2) kanaalaanpassingen.
HOOFDSTUK 2. - Aanleg en infrastructureel beheer en onderhoud van de HOOFDSTUK 2. - Aanleg en infrastructureel beheer en onderhoud van de
nieuwe sluis Terneuzen nieuwe sluis Terneuzen

Artikel 3.- Uitgangspunten

Artikel 3.- Uitgangspunten

1. Uitgangspunt voor de ontwerpeisen van de nieuwe sluis zijn de 1. Uitgangspunt voor de ontwerpeisen van de nieuwe sluis zijn de
afmetingen 427m x 55m x 16,44m (l*b*d). afmetingen 427m x 55m x 16,44m (l*b*d).
2. De aanbesteding van de aanleg van de nieuwe sluis vindt plaats 2. De aanbesteding van de aanleg van de nieuwe sluis vindt plaats
overeenkomstig de Design and Build-methode, waarbij voor het ontwerp overeenkomstig de Design and Build-methode, waarbij voor het ontwerp
overeenkomstig de Life Cycle Cost-benadering wordt uitgegaan van een overeenkomstig de Life Cycle Cost-benadering wordt uitgegaan van een
levensduur van honderd jaar vanaf de datum van ingebruikname van de levensduur van honderd jaar vanaf de datum van ingebruikname van de
nieuwe sluis, vermeld in het achtste lid. nieuwe sluis, vermeld in het achtste lid.
3. Dit Verdrag voorziet in de verrekening van de kosten van het 3. Dit Verdrag voorziet in de verrekening van de kosten van het
infrastructureel beheer en onderhoud van de nieuwe sluis voor een infrastructureel beheer en onderhoud van de nieuwe sluis voor een
periode van dertig jaar vanaf de datum van ingebruikname van de nieuwe periode van dertig jaar vanaf de datum van ingebruikname van de nieuwe
sluis, vermeld in het achtste lid. sluis, vermeld in het achtste lid.
4. Nederland gunt de contracten voor de aanleg van de nieuwe sluis, 4. Nederland gunt de contracten voor de aanleg van de nieuwe sluis,
vermeld in het tweede lid, binnen een periode van twee maanden na de vermeld in het tweede lid, binnen een periode van twee maanden na de
inwerkingtreding van dit Verdrag en nadat de besluiten die daartoe inwerkingtreding van dit Verdrag en nadat de besluiten die daartoe
ingevolge het Nederlandse recht nodig zijn, zijn genomen en de daartoe ingevolge het Nederlandse recht nodig zijn, zijn genomen en de daartoe
voorziene procedure, met inbegrip van de vereisten die gelden voor een voorziene procedure, met inbegrip van de vereisten die gelden voor een
dergelijk besluit in het kader van het "Meerjarenprogramma dergelijk besluit in het kader van het "Meerjarenprogramma
Infrastructuur ruimte en transport" (MIRT), is afgewikkeld. Infrastructuur ruimte en transport" (MIRT), is afgewikkeld.
5. Nederland gunt de contracten voor de aanleg van de nieuwe sluis 5. Nederland gunt de contracten voor de aanleg van de nieuwe sluis
nadat de VNSC hierover een positief advies heeft uitgebracht. nadat de VNSC hierover een positief advies heeft uitgebracht.
6. De VNSC maakt de gunningsverslagen op en ondertekent ze. 6. De VNSC maakt de gunningsverslagen op en ondertekent ze.
7. Uiterlijk tot het moment van de voorlopige gunning van het contract 7. Uiterlijk tot het moment van de voorlopige gunning van het contract
voor de aanleg van de nieuwe sluis hebben de Verdragsluitende Partijen voor de aanleg van de nieuwe sluis hebben de Verdragsluitende Partijen
ieder het recht hun medewerking aan de aanleg van de nieuwe sluis te ieder het recht hun medewerking aan de aanleg van de nieuwe sluis te
beëindigen, als onzeker is dat de gunning binnen de budgettaire beëindigen, als onzeker is dat de gunning binnen de budgettaire
randvoorwaarde blijft of als er onaanvaardbaar grote budgettaire randvoorwaarde blijft of als er onaanvaardbaar grote budgettaire
risico's blijken te zijn. risico's blijken te zijn.
8. De VNSC bepaalt het moment van de ingebruikname en oplevering van 8. De VNSC bepaalt het moment van de ingebruikname en oplevering van
de nieuwe sluis. de nieuwe sluis.

Artikel 4.- Financiering en bekostiging

Artikel 4.- Financiering en bekostiging

1. De budgettaire randvoorwaarde geldt als maximale kostprijs voor de 1. De budgettaire randvoorwaarde geldt als maximale kostprijs voor de
uitvoering van het project nieuwe sluis. uitvoering van het project nieuwe sluis.
2. Als een Verdragsluitende Partij een wijziging in de reikwijdte van 2. Als een Verdragsluitende Partij een wijziging in de reikwijdte van
het project nieuwe sluis voorstelt, komt deze voor rekening van de het project nieuwe sluis voorstelt, komt deze voor rekening van de
Verdragsluitende Partij die de wijziging voorstelt. Verdragsluitende Partij die de wijziging voorstelt.
3. Alle specifiek genoemde bedragen in dit Verdrag zijn, tenzij anders 3. Alle specifiek genoemde bedragen in dit Verdrag zijn, tenzij anders
vermeld, exclusief Belasting Toegevoegde Waarde en op basis van het vermeld, exclusief Belasting Toegevoegde Waarde en op basis van het
prijspeil van 2014. Deze bedragen worden op het moment van verrekenen prijspeil van 2014. Deze bedragen worden op het moment van verrekenen
gecorrigeerd voor prijsstijgingen conform de IBOI-methodiek. gecorrigeerd voor prijsstijgingen conform de IBOI-methodiek.
4. De Verdragsluitende Partijen maken twee jaar voor de afloop van de 4. De Verdragsluitende Partijen maken twee jaar voor de afloop van de
periode van dertig jaar, vermeld in artikel 3, derde lid, een afspraak periode van dertig jaar, vermeld in artikel 3, derde lid, een afspraak
over het infrastructureel beheer en onderhoud van de nieuwe sluis voor over het infrastructureel beheer en onderhoud van de nieuwe sluis voor
de volgende zeventig jaar. de volgende zeventig jaar.
5. Vlaanderen neemt het initiatief tot een verzoek aan de instellingen 5. Vlaanderen neemt het initiatief tot een verzoek aan de instellingen
van de Europese Unie om een bijdrage in de financiering of bekostiging van de Europese Unie om een bijdrage in de financiering of bekostiging
van de nieuwe sluis. Nederland ondersteunt dit verzoek. van de nieuwe sluis. Nederland ondersteunt dit verzoek.

Artikel 5.- Kostenverdeling en kostenverhouding

Artikel 5.- Kostenverdeling en kostenverhouding

1. Vlaanderen draagt de werkelijke kosten van de aanleg. Vlaanderen 1. Vlaanderen draagt de werkelijke kosten van de aanleg. Vlaanderen
draagt ook de kosten van het infrastructureel beheer en onderhoud van draagt ook de kosten van het infrastructureel beheer en onderhoud van
de nieuwe sluis, geraamd volgens een gezamenlijk overeengekomen de nieuwe sluis, geraamd volgens een gezamenlijk overeengekomen
methodiek, gedurende de periode van dertig jaar, vermeld in artikel 3, methodiek, gedurende de periode van dertig jaar, vermeld in artikel 3,
derde lid. Ongeacht de effectieve hoogte van alle vermelde kosten derde lid. Ongeacht de effectieve hoogte van alle vermelde kosten
levert Nederland een bijdrage van 155,381 miljoen euro. levert Nederland een bijdrage van 155,381 miljoen euro.
2. De Verdragsluitende Partijen dragen elk de financieringskosten en 2. De Verdragsluitende Partijen dragen elk de financieringskosten en
de Belasting Toegevoegde Waarde voor hun aandeel in de kosten van het de Belasting Toegevoegde Waarde voor hun aandeel in de kosten van het
project nieuwe sluis. project nieuwe sluis.
3. Bij de toepassing van artikel 3, zevende lid, worden de daar 3. Bij de toepassing van artikel 3, zevende lid, worden de daar
omschreven uit beëindiging voortvloeiende kosten gelijk verdeeld omschreven uit beëindiging voortvloeiende kosten gelijk verdeeld
tussen de Verdragsluitende Partijen. Kosten gemaakt voor de tussen de Verdragsluitende Partijen. Kosten gemaakt voor de
inwerkingtreding van dit Verdrag blijven buiten beschouwing. inwerkingtreding van dit Verdrag blijven buiten beschouwing.
4. Betalingen geschieden overeenkomstig de betalingsregeling. 4. Betalingen geschieden overeenkomstig de betalingsregeling.
5. Als de Europese Unie een bijdrage verleent aan de bekostiging of 5. Als de Europese Unie een bijdrage verleent aan de bekostiging of
financiering van de nieuwe sluis, gelden de volgende beginselen : financiering van de nieuwe sluis, gelden de volgende beginselen :
(a) de bijdragen van de Verdragsluitende Partijen worden naar rato van (a) de bijdragen van de Verdragsluitende Partijen worden naar rato van
de kostenverhouding, vermeld in het eerste lid, verminderd; de kostenverhouding, vermeld in het eerste lid, verminderd;
(b) de definitieve kostenverhouding wordt bij de ingebruikname van de (b) de definitieve kostenverhouding wordt bij de ingebruikname van de
nieuwe sluis vastgesteld of, bij fasering van de werken, uiterlijk nieuwe sluis vastgesteld of, bij fasering van de werken, uiterlijk
tien jaar na het definitief worden van het Tracébesluit. tien jaar na het definitief worden van het Tracébesluit.

Artikel 6.- Infrastructureel beheer en onderhoud

Artikel 6.- Infrastructureel beheer en onderhoud

1. Het infrastructureel beheer en onderhoud betreft het functiebehoud 1. Het infrastructureel beheer en onderhoud betreft het functiebehoud
van de nieuwe sluis, waaronder wordt verstaan het blijvend laten van de nieuwe sluis, waaronder wordt verstaan het blijvend laten
voldoen aan de functionele eisen waarmee de nieuwe sluis is ontworpen voldoen aan de functionele eisen waarmee de nieuwe sluis is ontworpen
en gebouwd. en gebouwd.
2. De kosten en meerkosten van het infrastructureel beheer en 2. De kosten en meerkosten van het infrastructureel beheer en
onderhoud worden geraamd op basis van de SSK-methodiek en de door onderhoud worden geraamd op basis van de SSK-methodiek en de door
Verdragsluitende Partijen gedeelde uitgangspunten infrastructureel Verdragsluitende Partijen gedeelde uitgangspunten infrastructureel
beheer en onderhoud nieuwe sluis, opgenomen in bijlage F. beheer en onderhoud nieuwe sluis, opgenomen in bijlage F.
3. Als het infrastructureel beheer en onderhoud van de voorhaven 3. Als het infrastructureel beheer en onderhoud van de voorhaven
binnen de blauwe stippellijn op de kaart geheel of gedeeltelijk door binnen de blauwe stippellijn op de kaart geheel of gedeeltelijk door
of namens Vlaanderen wordt uitgevoerd, geschiedt dit conform de normen of namens Vlaanderen wordt uitgevoerd, geschiedt dit conform de normen
die gelden als Nederland het uit zou laten voeren en op voorwaarde dat die gelden als Nederland het uit zou laten voeren en op voorwaarde dat
er, voorafgaand aan de uitvoering, overeenstemming bestaat over de er, voorafgaand aan de uitvoering, overeenstemming bestaat over de
ramingen waartegen het werk wordt gewaardeerd. Vlaanderen voert deze ramingen waartegen het werk wordt gewaardeerd. Vlaanderen voert deze
baggerwerken uit voor eigen rekening. Deze kosten worden verrekend in baggerwerken uit voor eigen rekening. Deze kosten worden verrekend in
het globale pakket van het onderhoud, vermeld in het tweede lid. het globale pakket van het onderhoud, vermeld in het tweede lid.
4. Vlaanderen heeft de mogelijkheid de kosten van infrastructureel 4. Vlaanderen heeft de mogelijkheid de kosten van infrastructureel
beheer en onderhoud met het oog op het functiebehoud van de nieuwe beheer en onderhoud met het oog op het functiebehoud van de nieuwe
sluis, vermeld in het eerste lid, af te kopen. De basis hiervoor vormt sluis, vermeld in het eerste lid, af te kopen. De basis hiervoor vormt
de raming, vermeld in het tweede lid. de raming, vermeld in het tweede lid.
5. De Verdragsluitende Partijen kunnen in een nadere regeling ter 5. De Verdragsluitende Partijen kunnen in een nadere regeling ter
uitvoering van dit Verdrag afspraken maken over de verdeling van de uitvoering van dit Verdrag afspraken maken over de verdeling van de
kosten bij functieverbetering of bij functieherstel. Onder kosten bij functieverbetering of bij functieherstel. Onder
functieverbetering wordt verstaan het uitvoeren van maatregelen functieverbetering wordt verstaan het uitvoeren van maatregelen
waarbij afgeweken wordt van de functionele eisen waarmee de nieuwe waarbij afgeweken wordt van de functionele eisen waarmee de nieuwe
sluis is ontworpen en gebouwd. Onder functieherstel wordt verstaan het sluis is ontworpen en gebouwd. Onder functieherstel wordt verstaan het
ervoor zorgen dat de nieuwe sluis na oplevering opnieuw voldoet aan de ervoor zorgen dat de nieuwe sluis na oplevering opnieuw voldoet aan de
functionele eisen die bij het ontwerp werden vastgelegd, na schade functionele eisen die bij het ontwerp werden vastgelegd, na schade
veroorzaakt door een onvoorziene gebeurtenis die niet het gevolg is veroorzaakt door een onvoorziene gebeurtenis die niet het gevolg is
van gebrek aan infrastructureel beheer en onderhoud gericht op van gebrek aan infrastructureel beheer en onderhoud gericht op
functiebehoud. functiebehoud.
HOOFDSTUK 3. - Kanaalaanpassingen HOOFDSTUK 3. - Kanaalaanpassingen

Artikel 7.- Besluitvorming en uitvoering kanaalaanpassingen

Artikel 7.- Besluitvorming en uitvoering kanaalaanpassingen

1. Elke Verdragsluitende Partij kan een voorstel tot een 1. Elke Verdragsluitende Partij kan een voorstel tot een
kanaalaanpassing doen ter beraadslaging en besluitvorming binnen de kanaalaanpassing doen ter beraadslaging en besluitvorming binnen de
VNSC. De VNSC bepaalt een redelijke periode van beraadslaging en VNSC. De VNSC bepaalt een redelijke periode van beraadslaging en
besluitvorming. besluitvorming.
2. De uitvoering van een kanaalaanpassing op Nederlands grondgebied 2. De uitvoering van een kanaalaanpassing op Nederlands grondgebied
vindt plaats in gezamenlijk overleg tussen de Verdragsluitende vindt plaats in gezamenlijk overleg tussen de Verdragsluitende
Partijen. Partijen.
3. De VNSC bepaalt de datum van ingebruikname van een 3. De VNSC bepaalt de datum van ingebruikname van een
kanaalaanpassing. kanaalaanpassing.
4. De Verdragsluitende Partijen treffen geen eenzijdige maatregelen in 4. De Verdragsluitende Partijen treffen geen eenzijdige maatregelen in
de infrastructuur waarvan in alle redelijkheid kan worden verwacht dat de infrastructuur waarvan in alle redelijkheid kan worden verwacht dat
zij een toekomstige kanaalaanpassing onmogelijk of significant duurder zij een toekomstige kanaalaanpassing onmogelijk of significant duurder
maken. maken.

Artikel 8.- Berekening meerkosten kanaalaanpassingen

Artikel 8.- Berekening meerkosten kanaalaanpassingen

De meerkosten van kanaalaanpassingen worden berekend door op de De meerkosten van kanaalaanpassingen worden berekend door op de
werkelijke kosten van de aanleg en het infrastructureel beheer en werkelijke kosten van de aanleg en het infrastructureel beheer en
onderhoud van de betrokken kanaalaanpassing in de situatie met de onderhoud van de betrokken kanaalaanpassing in de situatie met de
nieuwe sluis de verhouding toe te passen van de tussen Nederland en nieuwe sluis de verhouding toe te passen van de tussen Nederland en
Vlaanderen overeengekomen raming van de aanleg en het infrastructureel Vlaanderen overeengekomen raming van de aanleg en het infrastructureel
beheer en onderhoud van de betrokken kanaalaanpassing in een situatie beheer en onderhoud van de betrokken kanaalaanpassing in een situatie
waarin de nieuwe sluis is aangelegd en in een situatie waarin de waarin de nieuwe sluis is aangelegd en in een situatie waarin de
nieuwe sluis niet is aangelegd toe te passen. nieuwe sluis niet is aangelegd toe te passen.

Artikel 9.- Kosten, kostenverdeling en betalingsregeling

Artikel 9.- Kosten, kostenverdeling en betalingsregeling

1. Bij de beraadslaging en besluitvorming, vermeld in artikel 7, 1. Bij de beraadslaging en besluitvorming, vermeld in artikel 7,
eerste lid, raamt de VNSC rekening houdend met de Nederlandse eerste lid, raamt de VNSC rekening houdend met de Nederlandse
systematiek de kosten van de aanleg, alsmede van het infrastructureel systematiek de kosten van de aanleg, alsmede van het infrastructureel
beheer en onderhoud voor een periode van dertig jaar van een beheer en onderhoud voor een periode van dertig jaar van een
kanaalaanpassing op Nederlands grondgebied. Zij berekent daarbij kanaalaanpassing op Nederlands grondgebied. Zij berekent daarbij
tevens de meerkosten op grond van artikel 8. tevens de meerkosten op grond van artikel 8.
2. Vlaanderen betaalt de kosten van de aanleg en het infrastructureel 2. Vlaanderen betaalt de kosten van de aanleg en het infrastructureel
beheer en onderhoud van een kanaalaanpassing op Vlaams grondgebied, beheer en onderhoud van een kanaalaanpassing op Vlaams grondgebied,
alsmede de meerkosten van de aanleg en het infrastructureel beheer en alsmede de meerkosten van de aanleg en het infrastructureel beheer en
onderhoud voor een periode van dertig jaar van een kanaalaanpassing op onderhoud voor een periode van dertig jaar van een kanaalaanpassing op
Nederlands grondgebied. Nederlands grondgebied.
3. Nederland levert een bijdrage aan Vlaanderen van minimaal 15% van 3. Nederland levert een bijdrage aan Vlaanderen van minimaal 15% van
de kosten voor aanleg en het geraamd infrastructureel beheer en de kosten voor aanleg en het geraamd infrastructureel beheer en
onderhoud voor de eerste dertig jaar van de nieuwe sluis tot een onderhoud voor de eerste dertig jaar van de nieuwe sluis tot een
maximum van 164,250 miljoen euro. Bij totale kosten voor aanleg en maximum van 164,250 miljoen euro. Bij totale kosten voor aanleg en
infrastructureel beheer en onderhoud van meer dan 540 miljoen euro infrastructureel beheer en onderhoud van meer dan 540 miljoen euro
(niet te indexeren) wordt het percentage verhoogd met 0,1 procentpunt (niet te indexeren) wordt het percentage verhoogd met 0,1 procentpunt
per 10 miljoen euro (niet te indexeren) tot 640 miljoen euro (niet te per 10 miljoen euro (niet te indexeren) tot 640 miljoen euro (niet te
indexeren). Bij totale kosten boven 640 miljoen euro (niet te indexeren). Bij totale kosten boven 640 miljoen euro (niet te
indexeren) wordt het percentage daarbovenop nogmaals verhoogd met 0,05 indexeren) wordt het percentage daarbovenop nogmaals verhoogd met 0,05
procentpunt per 10 miljoen euro (niet te indexeren). De betaling vindt procentpunt per 10 miljoen euro (niet te indexeren). De betaling vindt
uiterlijk plaats bij ingebruikname van de nieuwe sluis. uiterlijk plaats bij ingebruikname van de nieuwe sluis.
4. De Verdragsluitende Partijen maken twee jaar voor de afloop van de 4. De Verdragsluitende Partijen maken twee jaar voor de afloop van de
periode van dertig jaar na ingebruikname van een kanaalaanpassing een periode van dertig jaar na ingebruikname van een kanaalaanpassing een
afspraak over de kostenverdeling van de meerkosten van het afspraak over de kostenverdeling van de meerkosten van het
infrastructureel beheer en onderhoud voor een periode van zeventig infrastructureel beheer en onderhoud voor een periode van zeventig
jaar na het verstrijken van de vermelde periode. jaar na het verstrijken van de vermelde periode.
5. Vlaanderen betaalt de meerkosten van de aanleg van een 5. Vlaanderen betaalt de meerkosten van de aanleg van een
kanaalaanpassing op Nederlands grondgebied, als vermeld in artikel 8, kanaalaanpassing op Nederlands grondgebied, als vermeld in artikel 8,
voorafgaand aan de datum van de start van de aanleg, vermeld in voorafgaand aan de datum van de start van de aanleg, vermeld in
artikel 7, tweede lid. artikel 7, tweede lid.
6. Bij de bepaling van de datum van ingebruikname van een 6. Bij de bepaling van de datum van ingebruikname van een
kanaalaanpassing, vermeld in artikel 7, derde lid : kanaalaanpassing, vermeld in artikel 7, derde lid :
(a) stelt de VNSC de werkelijke meerkosten inclusief infrastructureel (a) stelt de VNSC de werkelijke meerkosten inclusief infrastructureel
beheer en onderhoud van de aanleg van een kanaalaanpassing vast, en beheer en onderhoud van de aanleg van een kanaalaanpassing vast, en
(b) bepaalt de VNSC het moment van betaling van de meerkosten van het (b) bepaalt de VNSC het moment van betaling van de meerkosten van het
infrastructureel beheer en onderhoud van een kanaalaanpassing van infrastructureel beheer en onderhoud van een kanaalaanpassing van
Vlaanderen aan Nederland, welk moment in ieder geval ligt voordat Vlaanderen aan Nederland, welk moment in ieder geval ligt voordat
Nederland de daadwerkelijke betalingen moet doen. Nederland de daadwerkelijke betalingen moet doen.

Artikel 10.- Nadere regeling

Artikel 10.- Nadere regeling

De Verdragsluitende Partijen kunnen besluiten de afspraken over een De Verdragsluitende Partijen kunnen besluiten de afspraken over een
kanaalaanpassing, waaronder de verdeling van de meerkosten van aanleg kanaalaanpassing, waaronder de verdeling van de meerkosten van aanleg
en onderhoud, vast te leggen in een nadere regeling ter uitvoering van en onderhoud, vast te leggen in een nadere regeling ter uitvoering van
dit Verdrag. dit Verdrag.
HOOFDSTUK 4. - Toepasselijk recht en opdrachtgeverschap HOOFDSTUK 4. - Toepasselijk recht en opdrachtgeverschap

Artikel 11.- Toepasselijk recht

Artikel 11.- Toepasselijk recht

Op de uitvoering van dit Verdrag op Nederlands grondgebied is het Op de uitvoering van dit Verdrag op Nederlands grondgebied is het
Nederlandse recht van toepassing, zulks met uitsluiting van de Nederlandse recht van toepassing, zulks met uitsluiting van de
conflictregels inzake internationaal privaatrecht. conflictregels inzake internationaal privaatrecht.

Artikel 12.- Opdrachtgeverschap en bestendige bestuurlijke monitoring

Artikel 12.- Opdrachtgeverschap en bestendige bestuurlijke monitoring

1. Tenzij anders wordt overeengekomen is Nederland juridisch 1. Tenzij anders wordt overeengekomen is Nederland juridisch
opdrachtgever die bevoegd is de overeenkomst ter uitvoering van het opdrachtgever die bevoegd is de overeenkomst ter uitvoering van het
project nieuwe sluis op Nederlands grondgebied te sluiten. project nieuwe sluis op Nederlands grondgebied te sluiten.
2. De Verdragsluitende Partijen stellen een bestendige bestuurlijke 2. De Verdragsluitende Partijen stellen een bestendige bestuurlijke
monitoring in op basis waarvan zij, indien nodig, maatregelen treffen, monitoring in op basis waarvan zij, indien nodig, maatregelen treffen,
zodat de in dit Verdrag bepaalde afspraken en termijnen worden zodat de in dit Verdrag bepaalde afspraken en termijnen worden
geëerbiedigd. geëerbiedigd.
3. Het Ambtelijk College van de VNSC bewaakt hiertoe, in overleg met 3. Het Ambtelijk College van de VNSC bewaakt hiertoe, in overleg met
de bevoegde instanties de voorbereiding en de uitvoering van de in dit de bevoegde instanties de voorbereiding en de uitvoering van de in dit
Verdrag omschreven projecten en werken binnen de bepaalde termijnen. Verdrag omschreven projecten en werken binnen de bepaalde termijnen.
4. De Voorzitter van de Nederlandse of de Vlaamse delegatie in het 4. De Voorzitter van de Nederlandse of de Vlaamse delegatie in het
Ambtelijk College van de VNSC roept het Ambtelijk College binnen een Ambtelijk College van de VNSC roept het Ambtelijk College binnen een
redelijke termijn bijeen, als de uitvoering van de projecten en werken redelijke termijn bijeen, als de uitvoering van de projecten en werken
vertraging ondervindt of dreigt te ondervinden en stelt het Politiek vertraging ondervindt of dreigt te ondervinden en stelt het Politiek
College van de VNSC in kennis van deze vertraging of dreigende College van de VNSC in kennis van deze vertraging of dreigende
vertraging. vertraging.
5. Als het Ambtelijk College van de VNSC op grond van het vierde lid 5. Als het Ambtelijk College van de VNSC op grond van het vierde lid
wordt bijeengeroepen, treft het, waar mogelijk en onverminderd het wordt bijeengeroepen, treft het, waar mogelijk en onverminderd het
gestelde in het tweede lid, maatregelen of doet het voorstellen aan gestelde in het tweede lid, maatregelen of doet het voorstellen aan
het Politiek College van de VNSC om de termijnen te eerbiedigen. het Politiek College van de VNSC om de termijnen te eerbiedigen.
HOOFDSTUK 5. - Overleg en geschillenbeslechting HOOFDSTUK 5. - Overleg en geschillenbeslechting

Artikel 13.- Overleg bij onvoorziene omstandigheden

Artikel 13.- Overleg bij onvoorziene omstandigheden

1. De bewindslieden treden met elkaar in overleg als zich onvoorziene 1. De bewindslieden treden met elkaar in overleg als zich onvoorziene
omstandigheden voordoen, waaronder begrepen wijzigingen in relevante omstandigheden voordoen, waaronder begrepen wijzigingen in relevante
internationale en Europese regelgeving en daarop betrekking hebbende internationale en Europese regelgeving en daarop betrekking hebbende
jurisprudentie welke van dien aard zijn dat naar de maatstaven van jurisprudentie welke van dien aard zijn dat naar de maatstaven van
redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van dit redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van dit
Verdrag niet mag worden verwacht. Verdrag niet mag worden verwacht.
2. Een nadere regeling met betrekking tot de afwijkingen van de 2. Een nadere regeling met betrekking tot de afwijkingen van de
overeenkomsten is opgenomen in bijlage E. overeenkomsten is opgenomen in bijlage E.

Artikel 14.- Geschillenbeslechting

Artikel 14.- Geschillenbeslechting

1. Als er tussen de Verdragsluitende Partijen een geschil, 1. Als er tussen de Verdragsluitende Partijen een geschil,
meningsverschil of vordering ontstaat met betrekking tot dit Verdrag meningsverschil of vordering ontstaat met betrekking tot dit Verdrag
of met betrekking tot het bestaan, de uitlegging, de uitvoering, de of met betrekking tot het bestaan, de uitlegging, de uitvoering, de
schending, de beëindiging of de geldigheid van dit Verdrag, regelen de schending, de beëindiging of de geldigheid van dit Verdrag, regelen de
Verdragsluitende Partijen deze geschillen in de eerste plaats door Verdragsluitende Partijen deze geschillen in de eerste plaats door
middel van onderhandelingen. middel van onderhandelingen.
2. Als de Verdragsluitende Partijen er niet in slagen de kwestie te 2. Als de Verdragsluitende Partijen er niet in slagen de kwestie te
regelen door middel van onderhandelingen binnen een termijn van zes regelen door middel van onderhandelingen binnen een termijn van zes
maanden te rekenen vanaf de formele aanvraag tot onderhandelingen, dan maanden te rekenen vanaf de formele aanvraag tot onderhandelingen, dan
wel binnen een onderling overeengekomen termijn, kan zij op verzoek wel binnen een onderling overeengekomen termijn, kan zij op verzoek
van één van de Verdragsluitende Partijen worden voorgelegd aan een van één van de Verdragsluitende Partijen worden voorgelegd aan een
scheidsgerecht. scheidsgerecht.
3. De bepalingen over de samenstelling van het scheidsgerecht en de 3. De bepalingen over de samenstelling van het scheidsgerecht en de
procedure van het scheidsgerecht zijn opgenomen in bijlage G. procedure van het scheidsgerecht zijn opgenomen in bijlage G.
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Artikel 15.- Wijziging van het Verdrag

Artikel 15.- Wijziging van het Verdrag

1. Door de Verdragsluitende Partijen schriftelijk overeengekomen 1. Door de Verdragsluitende Partijen schriftelijk overeengekomen
wijzigingen van dit Verdrag, de bijlage G daarbij inbegrepen, treden wijzigingen van dit Verdrag, de bijlage G daarbij inbegrepen, treden
in werking op de dag waarop de Verdragsluitende Partijen elkaar in werking op de dag waarop de Verdragsluitende Partijen elkaar
schriftelijk hebben medegedeeld dat aan de constitutionele vereisten schriftelijk hebben medegedeeld dat aan de constitutionele vereisten
is voldaan. is voldaan.
2. Wijzigingen van de bijlagen A tot en met F worden schriftelijk 2. Wijzigingen van de bijlagen A tot en met F worden schriftelijk
overeengekomen tussen de bewindslieden en treden in werking op een overeengekomen tussen de bewindslieden en treden in werking op een
door hen te bepalen datum. door hen te bepalen datum.

Artikel 16.- Bijlagen

Artikel 16.- Bijlagen

De bijlagen bij dit Verdrag vormen daarvan een onlosmakelijk De bijlagen bij dit Verdrag vormen daarvan een onlosmakelijk
onderdeel. onderdeel.

Artikel 17.- Territoriaal toepassingsgebied

Artikel 17.- Territoriaal toepassingsgebied

Wat het Koninkrijk der Nederlanden betreft, geldt dit Verdrag alleen Wat het Koninkrijk der Nederlanden betreft, geldt dit Verdrag alleen
voor het grondgebied gelegen in Europa. voor het grondgebied gelegen in Europa.

Artikel 18.- Inwerkingtreding

Artikel 18.- Inwerkingtreding

Dit Verdrag treedt in werking met ingang van de eerste dag van de Dit Verdrag treedt in werking met ingang van de eerste dag van de
tweede maand, volgend op de datum waarop de Verdragsluitende Partijen tweede maand, volgend op de datum waarop de Verdragsluitende Partijen
elkaar schriftelijk hebben medegedeeld dat aan de constitutionele elkaar schriftelijk hebben medegedeeld dat aan de constitutionele
vereisten is voldaan. vereisten is voldaan.
TEN BLIJKE WAARVAN de ondergetekenden, daartoe naar behoren TEN BLIJKE WAARVAN de ondergetekenden, daartoe naar behoren
gemachtigd, dit Verdrag hebben ondertekend. gemachtigd, dit Verdrag hebben ondertekend.
Gedaan in tweevoud te Terneuzen op 5 februari 2015 in de Nederlandse Gedaan in tweevoud te Terneuzen op 5 februari 2015 in de Nederlandse
taal. taal.
Voor het Vlaamse Gewest : Voor het Vlaamse Gewest :
(get.) Ben WEYTS (get.) Ben WEYTS
Voor het Koninkrijk der Nederlanden : Voor het Koninkrijk der Nederlanden :
(get.) Melanie SCHULTZ VAN HAEGEN (get.) Melanie SCHULTZ VAN HAEGEN
BIJLAGE A. NIEUWE SLUIS TERNEUZEN BIJLAGE A. NIEUWE SLUIS TERNEUZEN
1. Het project nieuwe sluis omvat niet alleen de aanleg van de nieuwe 1. Het project nieuwe sluis omvat niet alleen de aanleg van de nieuwe
sluiskolk en de aanpassing van de voorhaven met het oog op de sluiskolk en de aanpassing van de voorhaven met het oog op de
nautische toegankelijkheid van de sluis, maar ook alle werkzaamheden nautische toegankelijkheid van de sluis, maar ook alle werkzaamheden
en activiteiten die nodig zijn om de aanleg van de nieuwe sluis, haar en activiteiten die nodig zijn om de aanleg van de nieuwe sluis, haar
functioneren en de toegankelijkheid te realiseren in het gebied binnen functioneren en de toegankelijkheid te realiseren in het gebied binnen
de rode lijn op kaart B. de rode lijn op kaart B.
2. De nieuwe sluis kent de functies schutten, spuien, waterkeren en 2. De nieuwe sluis kent de functies schutten, spuien, waterkeren en
kruisen : kruisen :
a) De nieuwe sluis is geschikt om gedurende honderd jaar na a) De nieuwe sluis is geschikt om gedurende honderd jaar na
ingebruikname, schepen uit het scheepvaartaanbod, waaronder schepen ingebruikname, schepen uit het scheepvaartaanbod, waaronder schepen
met een lengte van 366m, een breedte van 49m en een diepgang van 14,5m met een lengte van 366m, een breedte van 49m en een diepgang van 14,5m
tij-afhankelijk vlot en veilig te laten passeren. Schepen tot een tij-afhankelijk vlot en veilig te laten passeren. Schepen tot een
diepgang van 12,5m kunnen vlot en veilig tij-onafhankelijk worden diepgang van 12,5m kunnen vlot en veilig tij-onafhankelijk worden
geschut. geschut.
b) De Westsluis en de Oostsluis blijven gehandhaafd en functioneren b) De Westsluis en de Oostsluis blijven gehandhaafd en functioneren
als tevoren, tijdens en na de bouw van de nieuwe sluis. als tevoren, tijdens en na de bouw van de nieuwe sluis.
c) De primaire waterkering loopt over het sluizencomplex en voldoet c) De primaire waterkering loopt over het sluizencomplex en voldoet
minimaal aan de veiligheidsnorm conform de huidige Nederlandse minimaal aan de veiligheidsnorm conform de huidige Nederlandse
Waterwet. Waterwet.
d) Het sluizencomplex is in staat om water af te voeren zodanig dat d) Het sluizencomplex is in staat om water af te voeren zodanig dat
het streefpeil op het Kanaal Gent-Terneuzen kan worden gehandhaafd. het streefpeil op het Kanaal Gent-Terneuzen kan worden gehandhaafd.
e) De onderdelen worden zodanig ontworpen en gerealiseerd dat deze e) De onderdelen worden zodanig ontworpen en gerealiseerd dat deze
onderhouden kunnen worden met behoud van de operationele onderhouden kunnen worden met behoud van de operationele
beschikbaarheid van het systeem. beschikbaarheid van het systeem.
3. Wegverkeer kan het sluizencomplex vlot en veilig passeren, ook 3. Wegverkeer kan het sluizencomplex vlot en veilig passeren, ook
tijdens het schutten van schepen. tijdens het schutten van schepen.
4. Sluisgebonden ondersteunende diensten wordt een functionele locatie 4. Sluisgebonden ondersteunende diensten wordt een functionele locatie
geboden. geboden.
5. Activiteiten en acties die verplicht voortvloeien uit de 5. Activiteiten en acties die verplicht voortvloeien uit de
Milieueffectrapportage en die zijn overeengekomen tussen de Milieueffectrapportage en die zijn overeengekomen tussen de
Verdragsluitende Partijen vallen onder het project, ook als deze Verdragsluitende Partijen vallen onder het project, ook als deze
activiteiten en acties buiten het gebied met de rode lijn plaats activiteiten en acties buiten het gebied met de rode lijn plaats
vinden. vinden.
BIJLAGE B. KAART BIJLAGE B. KAART
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
BIJLAGE C. BETALINGSREGELING BIJLAGE C. BETALINGSREGELING
1. Volgend de voortgang van de werken, de overeengekomen 1. Volgend de voortgang van de werken, de overeengekomen
kostenverdeling en conform onderstaand kasritme voor de Nederlandse kostenverdeling en conform onderstaand kasritme voor de Nederlandse
bijdrage, zendt de Nederlandse, respectievelijk Vlaamse, ambtenaar, bijdrage, zendt de Nederlandse, respectievelijk Vlaamse, ambtenaar,
vermeld in bijlage E, punt 1, aan de Vlaamse respectievelijk vermeld in bijlage E, punt 1, aan de Vlaamse respectievelijk
Nederlandse ambtenaar, vermeld in bijlage E, punt 1, per aangetekende Nederlandse ambtenaar, vermeld in bijlage E, punt 1, per aangetekende
post de declaraties van het project nieuwe sluis. De declaraties post de declaraties van het project nieuwe sluis. De declaraties
hebben betrekking op de bijdrage in de kosten conform de bepalingen hebben betrekking op de bijdrage in de kosten conform de bepalingen
van dit Verdrag. De declaraties zijn voorzien van de nodige van dit Verdrag. De declaraties zijn voorzien van de nodige
bewijsstukken. bewijsstukken.
2. Vergoedingen voor de ingebruikname van de voor de werken ter 2. Vergoedingen voor de ingebruikname van de voor de werken ter
beschikking gestelde gronden of materialen worden, voor zover niet beschikking gestelde gronden of materialen worden, voor zover niet
inbegrepen in de facturen van derden, gedeclareerd na afloop van de inbegrepen in de facturen van derden, gedeclareerd na afloop van de
maand waarop ze ter beschikking zijn gesteld. maand waarop ze ter beschikking zijn gesteld.
3. De declaraties worden betaald binnen zes weken te rekenen vanaf de 3. De declaraties worden betaald binnen zes weken te rekenen vanaf de
datum van ontvangst van de declaraties. datum van ontvangst van de declaraties.
4. Bij overschrijding van de termijn, vermeld in punt 3, is voor de 4. Bij overschrijding van de termijn, vermeld in punt 3, is voor de
duur van de overschrijding gedurende de eerste zes maanden een duur van de overschrijding gedurende de eerste zes maanden een
enkelvoudige rentevergoeding verschuldigd ter hoogte van de wettelijke enkelvoudige rentevergoeding verschuldigd ter hoogte van de wettelijke
rente in Nederland dan wel in Vlaanderen, verhoogd met 1%. Vanaf de rente in Nederland dan wel in Vlaanderen, verhoogd met 1%. Vanaf de
zevende maand van overschrijding is samengestelde rente verschuldigd. zevende maand van overschrijding is samengestelde rente verschuldigd.
5. Als de Nederlandse respectievelijk Vlaamse ambtenaar bezwaar maakt 5. Als de Nederlandse respectievelijk Vlaamse ambtenaar bezwaar maakt
tegen één of meer van de in een declaratie voorkomende bedragen, stelt tegen één of meer van de in een declaratie voorkomende bedragen, stelt
hij de Vlaamse respectievelijk Nederlandse ambtenaar hiervan binnen hij de Vlaamse respectievelijk Nederlandse ambtenaar hiervan binnen
vier weken na ontvangst van de declaratie per aangetekende post in vier weken na ontvangst van de declaratie per aangetekende post in
kennis. Voor het niet betwiste deel van de declaratie geldt de kennis. Voor het niet betwiste deel van de declaratie geldt de
betalingstermijn, vermeld in punt 3. Over het betwiste deel van de betalingstermijn, vermeld in punt 3. Over het betwiste deel van de
declaratie nemen de leden van het Politiek College van de VNSC binnen declaratie nemen de leden van het Politiek College van de VNSC binnen
één maand een besluit. De rentevergoeding over dit deel is de één maand een besluit. De rentevergoeding over dit deel is de
vergoeding, vermeld in punt 4. vergoeding, vermeld in punt 4.
6. De Nederlandse en Vlaamse ambtenaar kunnen in onderling overleg een 6. De Nederlandse en Vlaamse ambtenaar kunnen in onderling overleg een
regeling opstellen over de administratieve afhandeling van hetgeen in regeling opstellen over de administratieve afhandeling van hetgeen in
deze bijlage is bepaald. deze bijlage is bepaald.
7. Binnen twee maanden na de vaststelling van de definitieve 7. Binnen twee maanden na de vaststelling van de definitieve
kostenverhouding, vermeld in artikel 5, vijfde lid, onder b, van het kostenverhouding, vermeld in artikel 5, vijfde lid, onder b, van het
Verdrag, wordt een eindafrekening vastgesteld in k€. Binnen twaalf Verdrag, wordt een eindafrekening vastgesteld in k€. Binnen twaalf
maanden hierna vindt een verrekening plaats. maanden hierna vindt een verrekening plaats.
8. Geldstromen gepaard gaande met het project lopen via de 8. Geldstromen gepaard gaande met het project lopen via de
administratie van de VNSC. administratie van de VNSC.
Tabel : Nederlands kasritme voor de Nieuwe Sluis Terneuzen Tabel : Nederlands kasritme voor de Nieuwe Sluis Terneuzen
Bedragen zijn inclusief Belasting Toegevoegde Waarde en op basis Bedragen zijn inclusief Belasting Toegevoegde Waarde en op basis
prijspeil 2014. De bedragen worden derhalve te zijner tijd prijspeil 2014. De bedragen worden derhalve te zijner tijd
gecorrigeerd voor de IBOI. Bedragen zijn exclusief een eventuele gecorrigeerd voor de IBOI. Bedragen zijn exclusief een eventuele
bijdrage van EU. bijdrage van EU.
Jaar Jaar
Nederlandse bijdrage Nederlandse bijdrage
Tot en met 2016 Tot en met 2016
17,033 miljoen euro 17,033 miljoen euro
2017 2017
19,770 miljoen euro 19,770 miljoen euro
2018 2018
31,779 miljoen euro 31,779 miljoen euro
2019 2019
23,161 miljoen euro 23,161 miljoen euro
2020 2020
19,168 miljoen euro 19,168 miljoen euro
2021 2021
77,099 miljoen euro 77,099 miljoen euro
NB : De regionale bijdrage van 10 miljoen euro van Zeeland Seaports, NB : De regionale bijdrage van 10 miljoen euro van Zeeland Seaports,
Provincie Zeeland en gemeente Terneuzen maakt onderdeel uit van deze Provincie Zeeland en gemeente Terneuzen maakt onderdeel uit van deze
kasstroom kasstroom
BIJLAGE D. KANAALAANPASSINGEN BIJLAGE D. KANAALAANPASSINGEN
1. De kanaalaanpassingen die nodig zijn opdat het maatgevend schip 1. De kanaalaanpassingen die nodig zijn opdat het maatgevend schip
voor de nieuwe sluis het Kanaal Gent-Terneuzen kan bevaren zijn de voor de nieuwe sluis het Kanaal Gent-Terneuzen kan bevaren zijn de
volgende : volgende :
a) verbreding van het kanaal over de volledige lengte ter facilitering a) verbreding van het kanaal over de volledige lengte ter facilitering
van het gebruik van maatgevende schepen; van het gebruik van maatgevende schepen;
b) verdieping van de vaargeul van het kanaal tot 16,44m over de b) verdieping van de vaargeul van het kanaal tot 16,44m over de
volledige lengte; volledige lengte;
c) bochtverbredingen; c) bochtverbredingen;
d) vernieuwing dan wel aanpassing van de brug te Sluiskil; d) vernieuwing dan wel aanpassing van de brug te Sluiskil;
e) vernieuwing dan wel aanpassing van de brug te Sas van Gent; e) vernieuwing dan wel aanpassing van de brug te Sas van Gent;
f) vernieuwing dan wel aanpassing van de brug te Zelzate; f) vernieuwing dan wel aanpassing van de brug te Zelzate;
g) vervanging van de tunnel te Zelzate. g) vervanging van de tunnel te Zelzate.
2. Om het Kanaal Gent-Terneuzen toegankelijk te maken voor een 2. Om het Kanaal Gent-Terneuzen toegankelijk te maken voor een
bulk-carrier van 120.000 DWT zijn volgende aanpassingen noodzakelijk : bulk-carrier van 120.000 DWT zijn volgende aanpassingen noodzakelijk :
a) lokale aanpassing van het dwarsprofiel ter hoogte van kritieke a) lokale aanpassing van het dwarsprofiel ter hoogte van kritieke
punten zonder significante invloed op de waterlijnbreedte; punten zonder significante invloed op de waterlijnbreedte;
b) lokale aanpassing van de bocht van Sluiskil; b) lokale aanpassing van de bocht van Sluiskil;
c) lokale aanpassing van de bocht van Sas van Gent; c) lokale aanpassing van de bocht van Sas van Gent;
d) aanleggen van een of meer passeerstroken; d) aanleggen van een of meer passeerstroken;
e) aanpassen van de operaties, zoals vaarsnelheid of sleepbootgebruik, e) aanpassen van de operaties, zoals vaarsnelheid of sleepbootgebruik,
op het gehele traject. op het gehele traject.
BIJLAGE E. AFWIJKINGEN VAN DE OVEREENKOMSTEN BIJLAGE E. AFWIJKINGEN VAN DE OVEREENKOMSTEN
1. De bewindslieden in hun hoedanigheid van leden van het Politiek 1. De bewindslieden in hun hoedanigheid van leden van het Politiek
College van de VNSC wijzen elk een ambtenaar aan voor het toezicht op College van de VNSC wijzen elk een ambtenaar aan voor het toezicht op
de uitvoering van de aanleg van de nieuwe sluis en het de uitvoering van de aanleg van de nieuwe sluis en het
infrastructureel onderhoud van de nieuwe sluis. Deze ambtenaren plegen infrastructureel onderhoud van de nieuwe sluis. Deze ambtenaren plegen
regelmatig onderling overleg over alle vraagstukken van regelmatig onderling overleg over alle vraagstukken van
gemeenschappelijk belang die zich bij de voorbereiding, de uitvoering gemeenschappelijk belang die zich bij de voorbereiding, de uitvoering
van de aanleg en het infrastructureel onderhoud voordoen. Ter van de aanleg en het infrastructureel onderhoud voordoen. Ter
verzekering van een goede voortgang van het werk ontvangen de vermelde verzekering van een goede voortgang van het werk ontvangen de vermelde
ambtenaren de nodige machtigingen. ambtenaren de nodige machtigingen.
2. De uitvoering van het werk wordt in onderlinge overeenstemming 2. De uitvoering van het werk wordt in onderlinge overeenstemming
tussen de bewindslieden opgedragen met inachtneming van het ter zake tussen de bewindslieden opgedragen met inachtneming van het ter zake
relevante Internationale, Europese en nationale recht, waarbij in het relevante Internationale, Europese en nationale recht, waarbij in het
bijzonder gelet wordt op de mededingingsregels en de voorschriften op bijzonder gelet wordt op de mededingingsregels en de voorschriften op
het terrein van overheidsaanbestedingen. het terrein van overheidsaanbestedingen.
3. In het geval dat een openbare aanbesteding niet wenselijk wordt 3. In het geval dat een openbare aanbesteding niet wenselijk wordt
geacht, kan in onderlinge overeenstemming tussen de bewindslieden en geacht, kan in onderlinge overeenstemming tussen de bewindslieden en
met inachtneming van het ter zake relevante recht van de Europese met inachtneming van het ter zake relevante recht van de Europese
Unie, in het bijzonder de voorschriften op het terrein van het Unie, in het bijzonder de voorschriften op het terrein van het
mededingingsrecht en het aanbestedingsrecht, een andere procedure mededingingsrecht en het aanbestedingsrecht, een andere procedure
worden gevolgd. worden gevolgd.
4. Als tijdens de uitvoering noodzakelijk of wenselijk blijkende 4. Als tijdens de uitvoering noodzakelijk of wenselijk blijkende
wijzigingen, afwijkingen of aanvullingen van de overeenkomsten tot wijzigingen, afwijkingen of aanvullingen van de overeenkomsten tot
gevolg zouden hebben dat de kosten worden verhoogd, is de goedkeuring gevolg zouden hebben dat de kosten worden verhoogd, is de goedkeuring
van de ambtenaren vereist. van de ambtenaren vereist.
5. Als tijdens de uitvoering noodzakelijk of wenselijk blijkende 5. Als tijdens de uitvoering noodzakelijk of wenselijk blijkende
wijzigingen, afwijkingen of aanvullingen van de overeenkomsten tot wijzigingen, afwijkingen of aanvullingen van de overeenkomsten tot
gevolg zouden hebben dat de kosten van de aannemingssom met meer dan gevolg zouden hebben dat de kosten van de aannemingssom met meer dan
25 miljoen euro worden verhoogd of de budgettaire randvoorwaarde wordt 25 miljoen euro worden verhoogd of de budgettaire randvoorwaarde wordt
overschreden, is de goedkeuring van het Politiek College van de VNSC overschreden, is de goedkeuring van het Politiek College van de VNSC
vereist. vereist.
6. Als er onvoorziene aanvullende projecten of werken nodig zijn die 6. Als er onvoorziene aanvullende projecten of werken nodig zijn die
een spoedeisend karakter hebben, kunnen deze worden uitgevoerd zonder een spoedeisend karakter hebben, kunnen deze worden uitgevoerd zonder
dat de goedkeuring, vermeld in punt 4, is verkregen. In deze gevallen dat de goedkeuring, vermeld in punt 4, is verkregen. In deze gevallen
stelt de betrokken ambtenaar de andere ambtenaar zo spoedig mogelijk stelt de betrokken ambtenaar de andere ambtenaar zo spoedig mogelijk
daarvan in kennis. De toepasselijke mededingingsregels worden hierbij daarvan in kennis. De toepasselijke mededingingsregels worden hierbij
in acht genomen. in acht genomen.
BIJLAGE F. UITGANGSPUNTEN INFRASTRUCTUREEL BEHEER EN ONDERHOUD BIJLAGE F. UITGANGSPUNTEN INFRASTRUCTUREEL BEHEER EN ONDERHOUD
De raming, vermeld in artikel 6, tweede lid, van het Verdrag, betreft De raming, vermeld in artikel 6, tweede lid, van het Verdrag, betreft
de getoetste nominale raming van de kosten van infrastructureel beheer de getoetste nominale raming van de kosten van infrastructureel beheer
en onderhoud van de nieuwe sluis en de meerkosten in de voorhaven en onderhoud van de nieuwe sluis en de meerkosten in de voorhaven
volgens de SSK-methodiek met een onzekerheid van 10% die wordt volgens de SSK-methodiek met een onzekerheid van 10% die wordt
opgesteld bij de 95% KAd-versie (Loket Kwaliteitsborging opgesteld bij de 95% KAd-versie (Loket Kwaliteitsborging
Aanbestedingsdossier) van het voorkeursalternatief. Aanbestedingsdossier) van het voorkeursalternatief.
BIJLAGE G. SAMENSTELLING EN PROCEDURE VAN HET SCHEIDSGERECHT BIJLAGE G. SAMENSTELLING EN PROCEDURE VAN HET SCHEIDSGERECHT
1. Het scheidsgerecht, vermeld in artikel 14 van het Verdrag, bestaat 1. Het scheidsgerecht, vermeld in artikel 14 van het Verdrag, bestaat
uit vijf arbiters. uit vijf arbiters.
2. Elke Verdragsluitende Partij benoemt twee arbiters, waarvan er 2. Elke Verdragsluitende Partij benoemt twee arbiters, waarvan er
slechts één haar onderdaan mag zijn of in dienst mag zijn van de slechts één haar onderdaan mag zijn of in dienst mag zijn van de
betrokken Verdragsluitende Partij, binnen een termijn van dertig dagen betrokken Verdragsluitende Partij, binnen een termijn van dertig dagen
vanaf de datum waarop één van de Verdragsluitende Partijen van de vanaf de datum waarop één van de Verdragsluitende Partijen van de
andere Verdragsluitende Partij een diplomatieke nota heeft ontvangen, andere Verdragsluitende Partij een diplomatieke nota heeft ontvangen,
waarin om een scheidsrechtelijke beslissing wordt verzocht. waarin om een scheidsrechtelijke beslissing wordt verzocht.
3. De vier aldus gekozen arbiters bereiken overeenstemming over een 3. De vier aldus gekozen arbiters bereiken overeenstemming over een
vijfde arbiter binnen een volgende termijn van dertig dagen. Deze vijfde arbiter binnen een volgende termijn van dertig dagen. Deze
vijfde arbiter mag geen onderdaan zijn van of in dienst zijn van enige vijfde arbiter mag geen onderdaan zijn van of in dienst zijn van enige
overheid, openbare instelling of overheidsbedrijf in het Koninkrijk overheid, openbare instelling of overheidsbedrijf in het Koninkrijk
België respectievelijk in het Koninkrijk der Nederlanden. België respectievelijk in het Koninkrijk der Nederlanden.
4. Als één van de Verdragsluitende Partijen haar eigen arbiters niet 4. Als één van de Verdragsluitende Partijen haar eigen arbiters niet
benoemt binnen de termijn van dertig dagen of als over de vijfde benoemt binnen de termijn van dertig dagen of als over de vijfde
arbiter niet binnen de termijn van dertig dagen overeenstemming is arbiter niet binnen de termijn van dertig dagen overeenstemming is
bereikt kan de Voorzitter van het Internationaal Gerechtshof, of als bereikt kan de Voorzitter van het Internationaal Gerechtshof, of als
deze de Belgische of Nederlandse nationaliteit bezit, de deze de Belgische of Nederlandse nationaliteit bezit, de
Vice-Voorzitter, door één van de Verdragsluitende Partijen worden Vice-Voorzitter, door één van de Verdragsluitende Partijen worden
verzocht een arbiter of arbiters te benoemen. verzocht een arbiter of arbiters te benoemen.
5. Voor zover het Verdrag of de Verdragsluitende Partijen niet anders 5. Voor zover het Verdrag of de Verdragsluitende Partijen niet anders
bepalen, zijn de arbitrageregels van het Permanent Hof voor Arbitrage, bepalen, zijn de arbitrageregels van het Permanent Hof voor Arbitrage,
aangenomen op 17 december 2012, van toepassing op het scheidsgerecht. aangenomen op 17 december 2012, van toepassing op het scheidsgerecht.
Het scheidsgerecht is gevestigd in 's-Gravenhage en de procestaal is Het scheidsgerecht is gevestigd in 's-Gravenhage en de procestaal is
het Nederlands of het Engels. Het scheidsgerecht regelt voor het het Nederlands of het Engels. Het scheidsgerecht regelt voor het
overige zijn werkwijze. overige zijn werkwijze.
6. Het scheidsgerecht velt zijn uitspraak bij meerderheid van stemmen. 6. Het scheidsgerecht velt zijn uitspraak bij meerderheid van stemmen.
7. De scheidsrechtelijke uitspraak is met redenen omkleed, definitief 7. De scheidsrechtelijke uitspraak is met redenen omkleed, definitief
en niet vatbaar voor beroep. en niet vatbaar voor beroep.
8. De kosten van het scheidsgerecht worden door beide Verdragsluitende 8. De kosten van het scheidsgerecht worden door beide Verdragsluitende
Partijen gedragen, elke Verdragsluitende Partij voor de helft ervan. Partijen gedragen, elke Verdragsluitende Partij voor de helft ervan.
Elke Verdragsluitende Partij draagt de kosten van haar Elke Verdragsluitende Partij draagt de kosten van haar
vertegenwoordiging in het geding. vertegenwoordiging in het geding.
^