| Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding » | Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding » |
|---|---|
| MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP |
| 7 MEI 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk | 7 MEI 2004. - Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk |
| vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor | vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor |
| Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding » (1) | Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding » (1) |
| Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen | Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen |
| hetgeen volgt : | hetgeen volgt : |
| Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern | Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern |
| verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en | verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en |
| Beroepsopleiding ». | Beroepsopleiding ». |
| HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en |
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en |
| gewestaangelegenheid. | gewestaangelegenheid. |
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : |
Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : |
| 1° het decreet van 8 mei 2002 : het decreet houdende evenredige | 1° het decreet van 8 mei 2002 : het decreet houdende evenredige |
| participatie op de arbeidsmarkt van 8 mei 2002; | participatie op de arbeidsmarkt van 8 mei 2002; |
| 2° het kaderdecreet : het Kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli | 2° het kaderdecreet : het Kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli |
| 2003; | 2003; |
| 3° universele dienstverlening : het geheel van basisdiensten en | 3° universele dienstverlening : het geheel van basisdiensten en |
| -voorzieningen inzake werk en opleiding, die gratis door de VDAB | -voorzieningen inzake werk en opleiding, die gratis door de VDAB |
| worden gewaarborgd. Deze basisdiensten en -voorzieningen omvatten | worden gewaarborgd. Deze basisdiensten en -voorzieningen omvatten |
| tenminste ten aanzien van werkzoekenden de inschrijving en | tenminste ten aanzien van werkzoekenden de inschrijving en |
| herinschrijving, de bekendmaking van vacatures, het verstrekken van | herinschrijving, de bekendmaking van vacatures, het verstrekken van |
| informatie inzake werk en opleiding, de beroepskeuzevoorlichting, de | informatie inzake werk en opleiding, de beroepskeuzevoorlichting, de |
| beroepsvoorkeur-, geschiktheids- en kennistesten, de kosteloze | beroepsvoorkeur-, geschiktheids- en kennistesten, de kosteloze |
| arbeidsbemiddeling, de trajectbepaling en de trajectverwijzing en ten | arbeidsbemiddeling, de trajectbepaling en de trajectverwijzing en ten |
| aanzien van de werkgevers, de registratie van vacatures, de steun bij | aanzien van de werkgevers, de registratie van vacatures, de steun bij |
| de omschrijving van vacatures, het verstrekken van informatie inzake | de omschrijving van vacatures, het verstrekken van informatie inzake |
| werk en opleiding, de toeleiding van werkzoekenden en het | werk en opleiding, de toeleiding van werkzoekenden en het |
| accountmanagement. De Vlaamse regering bepaalt de nadere inhoud van de | accountmanagement. De Vlaamse regering bepaalt de nadere inhoud van de |
| universele dienstverlening; | universele dienstverlening; |
| 4° geïntegreerde dienstverlening : het geheel van afgestemde | 4° geïntegreerde dienstverlening : het geheel van afgestemde |
| dienstverlening die door de partijen die diensten aanbieden in de | dienstverlening die door de partijen die diensten aanbieden in de |
| werkwinkels wordt aangeboden en die, wat de dienstverlening aangeboden | werkwinkels wordt aangeboden en die, wat de dienstverlening aangeboden |
| door de VDAB betreft, in elk geval de universele dienstverlening | door de VDAB betreft, in elk geval de universele dienstverlening |
| omvat; | omvat; |
| 5° dienstenwerkgelegenheid : de werkgelegenheid die bijdraagt tot het | 5° dienstenwerkgelegenheid : de werkgelegenheid die bijdraagt tot het |
| vervullen van nog niet ingevulde maatschappelijke behoeften die | vervullen van nog niet ingevulde maatschappelijke behoeften die |
| betrekking kunnen hebben op zowel individuele, gezinsgebonden als | betrekking kunnen hebben op zowel individuele, gezinsgebonden als |
| collectieve aangelegenheden; | collectieve aangelegenheden; |
| 6° werkwinkel : een vlot bereikbaar en toegankelijk fysisch loket dat | 6° werkwinkel : een vlot bereikbaar en toegankelijk fysisch loket dat |
| wordt ingericht door de in artikel 20, § 2, bedoelde partijen en tot | wordt ingericht door de in artikel 20, § 2, bedoelde partijen en tot |
| taak heeft, enerzijds, het verzorgen van de geïntegreerde | taak heeft, enerzijds, het verzorgen van de geïntegreerde |
| dienstverlening en, anderzijds, het verschaffen aan alle | dienstverlening en, anderzijds, het verschaffen aan alle |
| rechtsonderhorigen van de basisinformatie inzake | rechtsonderhorigen van de basisinformatie inzake |
| dienstenwerkgelegenheid; | dienstenwerkgelegenheid; |
| 7° arbeidsbemiddeling : de activiteiten die erop gericht zijn | 7° arbeidsbemiddeling : de activiteiten die erop gericht zijn |
| werkzoekenden en werknemers bij te staan bij het zoeken van een nieuwe | werkzoekenden en werknemers bij te staan bij het zoeken van een nieuwe |
| tewerkstelling of werkgevers bij het zoeken van werkzoekenden of | tewerkstelling of werkgevers bij het zoeken van werkzoekenden of |
| werknemers; | werknemers; |
| 8° traject : een geplande, efficiënte en flexibele aaneenschakeling | 8° traject : een geplande, efficiënte en flexibele aaneenschakeling |
| van verschillende stappen in een logische volgorde met als doel de | van verschillende stappen in een logische volgorde met als doel de |
| kansen op duurzame werkgelegenheid te verhogen; | kansen op duurzame werkgelegenheid te verhogen; |
| 9° statuut van de werkzoekende : het geheel van de bepalingen inzake | 9° statuut van de werkzoekende : het geheel van de bepalingen inzake |
| de rechten en plichten van de werkzoekende die opgenomen worden in de | de rechten en plichten van de werkzoekende die opgenomen worden in de |
| trajectovereenkomst die met elke werkzoekende wordt afgesloten; | trajectovereenkomst die met elke werkzoekende wordt afgesloten; |
| 10° ingeschreven erkende personen met een handicap : een persoon met | 10° ingeschreven erkende personen met een handicap : een persoon met |
| een handicap die als dusdanig is erkend door de entiteit binnen de | een handicap die als dusdanig is erkend door de entiteit binnen de |
| Vlaamse overheid die instaat voor de erkenning van personen met een | Vlaamse overheid die instaat voor de erkenning van personen met een |
| handicap en die als werkzoekende is ingeschreven bij de VDAB. | handicap en die als werkzoekende is ingeschreven bij de VDAB. |
| HOOFDSTUK II. - Oprichting | HOOFDSTUK II. - Oprichting |
Art. 3.§ 1. Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern |
Art. 3.§ 1. Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern |
| verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid zoals bedoeld in | verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid zoals bedoeld in |
| artikel 13 van het kaderdecreet opgericht. | artikel 13 van het kaderdecreet opgericht. |
| Het in het eerste lid bedoelde agentschap draagt als naam « Vlaamse | Het in het eerste lid bedoelde agentschap draagt als naam « Vlaamse |
| Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding », afgekort : « | Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding », afgekort : « |
| VDAB ». | VDAB ». |
| Alle officiële akten, officiële aankondigingen of andere officiële | Alle officiële akten, officiële aankondigingen of andere officiële |
| stukken, uitgaande van het agentschap, vermelden de benaming van het | stukken, uitgaande van het agentschap, vermelden de benaming van het |
| agentschap, met onmiddellijk daarvoor of daarna, deze leesbaar en | agentschap, met onmiddellijk daarvoor of daarna, deze leesbaar en |
| voluit geschreven woorden : « publiekrechtelijk vormgegeven extern | voluit geschreven woorden : « publiekrechtelijk vormgegeven extern |
| verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid ». | verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid ». |
| De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op de VDAB. | De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op de VDAB. |
| § 2. De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het | § 2. De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het |
| agentschap behoort. | agentschap behoort. |
| § 3. De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van het | § 3. De Vlaamse regering bepaalt de vestigingsplaats van het |
| agentschap. | agentschap. |
| De raad van bestuur van het agentschap kan beslissen één of meer | De raad van bestuur van het agentschap kan beslissen één of meer |
| regionale vestigingen van het agentschap op te richten. | regionale vestigingen van het agentschap op te richten. |
| HOOFDSTUK III. - Missie, taken en bevoegdheden | HOOFDSTUK III. - Missie, taken en bevoegdheden |
Art. 4.De VDAB heeft als missie om, in het belang van werkgevers, |
Art. 4.De VDAB heeft als missie om, in het belang van werkgevers, |
| werknemers en werkzoekenden, enerzijds de arbeidsbemiddeling en | werknemers en werkzoekenden, enerzijds de arbeidsbemiddeling en |
| anderzijds de begeleiding en de opleiding met het oog op de | anderzijds de begeleiding en de opleiding met het oog op de |
| levenslange en duurzame inschakeling op de arbeidsmarkt van | levenslange en duurzame inschakeling op de arbeidsmarkt van |
| werkzoekenden en werknemers te verzekeren, te organiseren en te | werkzoekenden en werknemers te verzekeren, te organiseren en te |
| bevorderen. | bevorderen. |
Art. 5.§ 1. Teneinde de in artikel 4 bedoelde missie waar te maken, |
Art. 5.§ 1. Teneinde de in artikel 4 bedoelde missie waar te maken, |
| vervult de VDAB de volgende taken : | vervult de VDAB de volgende taken : |
| 1° algemene taken : | 1° algemene taken : |
| a) het bevorderen van en bijdragen tot de betere werking van de | a) het bevorderen van en bijdragen tot de betere werking van de |
| arbeidsmarkt; | arbeidsmarkt; |
| b) arbeidsbemiddeling met het oog op het optimaal afstemmen van vraag | b) arbeidsbemiddeling met het oog op het optimaal afstemmen van vraag |
| en aanbod op de arbeidsmarkt; | en aanbod op de arbeidsmarkt; |
| c) het waarborgen van de universele dienstverlening, alsmede het | c) het waarborgen van de universele dienstverlening, alsmede het |
| faciliteren van de geïntegreerde dienstverlening; | faciliteren van de geïntegreerde dienstverlening; |
| d) het verzorgen van de trajectbegeleiding van werkzoekenden, door, | d) het verzorgen van de trajectbegeleiding van werkzoekenden, door, |
| onder meer, de bevordering, de organisatie en het verstrekken en | onder meer, de bevordering, de organisatie en het verstrekken en |
| subsidiëren van de begeleiding van werkzoekenden in functie van het | subsidiëren van de begeleiding van werkzoekenden in functie van het |
| zoeken naar een geschikte job, hetzij in eigen beheer, hetzij door | zoeken naar een geschikte job, hetzij in eigen beheer, hetzij door |
| organisaties die rechtspersoonlijkheid bezitten en tot hetzelfde doel | organisaties die rechtspersoonlijkheid bezitten en tot hetzelfde doel |
| worden erkend en waarmee de VDAB een samenwerkingsovereenkomst | worden erkend en waarmee de VDAB een samenwerkingsovereenkomst |
| afsluit, hetzij in samenwerking met de representatieve werknemers- | afsluit, hetzij in samenwerking met de representatieve werknemers- |
| en/of werkgeversorganisaties; deze taak omvat de inwerkingstrajecten | en/of werkgeversorganisaties; deze taak omvat de inwerkingstrajecten |
| bedoeld in artikel 7 van het decreet van 4 juni 2003 betreffende het | bedoeld in artikel 7 van het decreet van 4 juni 2003 betreffende het |
| inwerkingsbeleid; | inwerkingsbeleid; |
| e) het verzorgen van de loopbaanbegeleiding van werknemers, door, | e) het verzorgen van de loopbaanbegeleiding van werknemers, door, |
| onder meer, de bevordering, de organisatie en het verstrekken van | onder meer, de bevordering, de organisatie en het verstrekken van |
| begeleiding van werknemers en het toekennen van tegemoetkomingen voor | begeleiding van werknemers en het toekennen van tegemoetkomingen voor |
| de begeleiding in functie van de persoonlijke aspiraties van elke | de begeleiding in functie van de persoonlijke aspiraties van elke |
| werknemer inzake het beheer van zijn persoonlijke beroepsloopbaan; | werknemer inzake het beheer van zijn persoonlijke beroepsloopbaan; |
| f) het organiseren en bevorderen van het levenslang leren van | f) het organiseren en bevorderen van het levenslang leren van |
| werkzoekenden en werknemers; | werkzoekenden en werknemers; |
| g) de kennisverzameling en -verspreiding inzake de arbeidsmarkt en | g) de kennisverzameling en -verspreiding inzake de arbeidsmarkt en |
| zijn werking; | zijn werking; |
| h) het stimuleren van duurzame partnerschappen ter bevordering van de | h) het stimuleren van duurzame partnerschappen ter bevordering van de |
| dienstverlening inzake arbeidsbemiddeling, opleiding en begeleiding | dienstverlening inzake arbeidsbemiddeling, opleiding en begeleiding |
| met het oog op de inschakeling op de arbeidsmarkt; | met het oog op de inschakeling op de arbeidsmarkt; |
| i) het instaan voor de netwerkvorming ter bevordering van de | i) het instaan voor de netwerkvorming ter bevordering van de |
| dienstverlening inzake arbeidsbemiddeling, opleiding en begeleiding | dienstverlening inzake arbeidsbemiddeling, opleiding en begeleiding |
| met het oog op de inschakeling op de arbeidsmarkt, door, onder meer, | met het oog op de inschakeling op de arbeidsmarkt, door, onder meer, |
| de uitbouw en het onderhouden van netwerken op Vlaams, nationaal, | de uitbouw en het onderhouden van netwerken op Vlaams, nationaal, |
| supranationaal en internationaal vlak die bijdragen tot de | supranationaal en internationaal vlak die bijdragen tot de |
| verwezenlijking van de missie van de VDAB; | verwezenlijking van de missie van de VDAB; |
| j) de coördinatie van de uitvoering van de projecten van de Vlaamse | j) de coördinatie van de uitvoering van de projecten van de Vlaamse |
| regering en van de Europese projecten die op de in dit artikel | regering en van de Europese projecten die op de in dit artikel |
| bedoelde taken betrekking hebben; | bedoelde taken betrekking hebben; |
| k) het instaan voor de productontwikkeling en -innovatie inzake de | k) het instaan voor de productontwikkeling en -innovatie inzake de |
| dienstverlening aan werkzoekenden, werknemers en werkgevers inzake | dienstverlening aan werkzoekenden, werknemers en werkgevers inzake |
| arbeidsbemiddeling, opleiding en begeleiding met het oog op de | arbeidsbemiddeling, opleiding en begeleiding met het oog op de |
| inschakeling op de arbeidsmarkt door, onder meer, de ontwikkeling van | inschakeling op de arbeidsmarkt door, onder meer, de ontwikkeling van |
| nieuwe diensten en producten en/of de opwaardering van bestaande | nieuwe diensten en producten en/of de opwaardering van bestaande |
| diensten en producten inzake arbeidsbemiddeling, begeleiding en | diensten en producten inzake arbeidsbemiddeling, begeleiding en |
| opleiding met het oog op de inschakeling op de arbeidsmarkt, via | opleiding met het oog op de inschakeling op de arbeidsmarkt, via |
| inzonderheid samenwerkingsovereenkomsten met andere organisaties die | inzonderheid samenwerkingsovereenkomsten met andere organisaties die |
| rechtspersoonlijkheid bezitten en met werknemers- en/of | rechtspersoonlijkheid bezitten en met werknemers- en/of |
| werkgeversorganisaties en die beschikken over specifieke kennis, in | werkgeversorganisaties en die beschikken over specifieke kennis, in |
| het bijzonder met betrekking tot specifieke doelgroepen; | het bijzonder met betrekking tot specifieke doelgroepen; |
| 2° taken op het vlak van de arbeidsbemiddeling : | 2° taken op het vlak van de arbeidsbemiddeling : |
| a) de organisatie en bevordering van de aanwerving en de plaatsing van | a) de organisatie en bevordering van de aanwerving en de plaatsing van |
| werkzoekenden en werknemers; | werkzoekenden en werknemers; |
| b) de toekenning van tegemoetkomingen met als doel de aanwerving en de | b) de toekenning van tegemoetkomingen met als doel de aanwerving en de |
| plaatsing van werkzoekenden en werknemers te bevorderen; | plaatsing van werkzoekenden en werknemers te bevorderen; |
| c) het waarborgen en faciliteren van een goede beroeps- en | c) het waarborgen en faciliteren van een goede beroeps- en |
| loopbaanoriëntering; | loopbaanoriëntering; |
| d) de inrichting van tewerkstellingscellen bij herstructurering en | d) de inrichting van tewerkstellingscellen bij herstructurering en |
| sluiting van ondernemingen in overleg met de werknemersorganisaties en | sluiting van ondernemingen in overleg met de werknemersorganisaties en |
| conform de voorwaarden en modaliteiten nader bepaald door de Vlaamse | conform de voorwaarden en modaliteiten nader bepaald door de Vlaamse |
| regering; | regering; |
| 3° taken op het vlak van de competentie-ontwikkeling met het oog op de | 3° taken op het vlak van de competentie-ontwikkeling met het oog op de |
| levenslange en duurzame inschakeling op de arbeidsmarkt : | levenslange en duurzame inschakeling op de arbeidsmarkt : |
| a) het stimuleren, organiseren en bevorderen van de | a) het stimuleren, organiseren en bevorderen van de |
| competentieontwikkeling en -erkenning van werkzoekenden en werknemers | competentieontwikkeling en -erkenning van werkzoekenden en werknemers |
| inzonderheid door de inrichting van competentiecentra, de erkenning | inzonderheid door de inrichting van competentiecentra, de erkenning |
| van de verworven competenties en de organisatie van opleidingen met | van de verworven competenties en de organisatie van opleidingen met |
| als doel het verwerven van aangepaste competenties met het oog op de | als doel het verwerven van aangepaste competenties met het oog op de |
| inschakeling op de arbeidsmarkt; | inschakeling op de arbeidsmarkt; |
| b) het verschaffen, organiseren en bevorderen van beroepsopleidingen | b) het verschaffen, organiseren en bevorderen van beroepsopleidingen |
| en de bijhorende begeleiding aan werkzoekenden en werknemers door, | en de bijhorende begeleiding aan werkzoekenden en werknemers door, |
| onder meer, het verzorgen van sollicitatietraining, van | onder meer, het verzorgen van sollicitatietraining, van |
| beroepsspecifieke opleiding, van persoonsgerichte vorming in | beroepsspecifieke opleiding, van persoonsgerichte vorming in |
| opleidingscentra en/of op de werkvloer; | opleidingscentra en/of op de werkvloer; |
| c) het toekennen van tegemoetkomingen inzake opleiding met het oog op | c) het toekennen van tegemoetkomingen inzake opleiding met het oog op |
| de inschakeling op de arbeidsmarkt, inzonderheid het toekennen van | de inschakeling op de arbeidsmarkt, inzonderheid het toekennen van |
| opleidingscheques; | opleidingscheques; |
| 4° taken inzake de evenredige participatie op de arbeidsmarkt in het | 4° taken inzake de evenredige participatie op de arbeidsmarkt in het |
| algemeen : het bijdragen tot de tenuitvoerlegging van het Vlaams | algemeen : het bijdragen tot de tenuitvoerlegging van het Vlaams |
| werkgelegenheidsbeleid als bedoeld in artikel 2, 12°, van het decreet | werkgelegenheidsbeleid als bedoeld in artikel 2, 12°, van het decreet |
| van 8 mei 2002 en zulks op een dermate wijze dat gestreefd wordt naar | van 8 mei 2002 en zulks op een dermate wijze dat gestreefd wordt naar |
| de verwezenlijking van de doelstellingen die in artikel 5 van het | de verwezenlijking van de doelstellingen die in artikel 5 van het |
| decreet van 8 mei 2002 zijn vooropgesteld; | decreet van 8 mei 2002 zijn vooropgesteld; |
| 5° taken inzake de integratie van personen met een handicap in het | 5° taken inzake de integratie van personen met een handicap in het |
| bijzonder : | bijzonder : |
| a) het toekennen van tegemoetkomingen ter ondersteuning van de | a) het toekennen van tegemoetkomingen ter ondersteuning van de |
| inschakeling op de arbeidsmarkt van de ingeschreven erkende personen | inschakeling op de arbeidsmarkt van de ingeschreven erkende personen |
| met een handicap; | met een handicap; |
| b) het verzorgen van de trajectbegeleiding, de beroepsoriëntering, de | b) het verzorgen van de trajectbegeleiding, de beroepsoriëntering, de |
| beroepsopleiding en het verlenen van de toegang tot de gesubsidieerde | beroepsopleiding en het verlenen van de toegang tot de gesubsidieerde |
| tewerkstelling in de beschutte werkplaatsen; | tewerkstelling in de beschutte werkplaatsen; |
| c) het erkennen en subsidiëren van organisaties die instaan voor het | c) het erkennen en subsidiëren van organisaties die instaan voor het |
| verzorgen van de trajectbegeleiding, de beroepsoriëntering en de | verzorgen van de trajectbegeleiding, de beroepsoriëntering en de |
| beroepsopleiding; | beroepsopleiding; |
| 6° taak inzake het statuut van de werkzoekende : | 6° taak inzake het statuut van de werkzoekende : |
| a) het sluiten van een overeenkomst met elke werkzoekende die in de | a) het sluiten van een overeenkomst met elke werkzoekende die in de |
| trajectbegeleiding wordt opgenomen, waarin de rechten en plichten van | trajectbegeleiding wordt opgenomen, waarin de rechten en plichten van |
| partijen, alsmede de inhoud van de trajectbegeleiding zelf, worden | partijen, alsmede de inhoud van de trajectbegeleiding zelf, worden |
| geregeld; | geregeld; |
| b) het attesteren van acties van de werkzoekende die door de VDAB | b) het attesteren van acties van de werkzoekende die door de VDAB |
| gekend zijn. | gekend zijn. |
| § 2. De Vlaamse regering kan nadere regels uitvaardigen betreffende de | § 2. De Vlaamse regering kan nadere regels uitvaardigen betreffende de |
| in artikel 5, § 1, vermelde aangelegenheden. In deze regels kunnen de | in artikel 5, § 1, vermelde aangelegenheden. In deze regels kunnen de |
| taken van het agentschap verder worden gepreciseerd en/of | taken van het agentschap verder worden gepreciseerd en/of |
| geconcretiseerd. | geconcretiseerd. |
| § 3. De VDAB staat in voor het verzekerd aanbod inzake de in § 1 | § 3. De VDAB staat in voor het verzekerd aanbod inzake de in § 1 |
| bedoelde taken en inzake de krachtens § 2 daaraan aangebrachte | bedoelde taken en inzake de krachtens § 2 daaraan aangebrachte |
| preciseringen en/of concretiseringen. | preciseringen en/of concretiseringen. |
| § 4. Onverminderd andersluidende bepalingen in andere decreten en/of | § 4. Onverminderd andersluidende bepalingen in andere decreten en/of |
| de uitvoeringsbesluiten daarvan en onverminderd hetgeen is bepaald in | de uitvoeringsbesluiten daarvan en onverminderd hetgeen is bepaald in |
| de volgende leden, worden de taken bedoeld in § 1 in beginsel gratis | de volgende leden, worden de taken bedoeld in § 1 in beginsel gratis |
| aangeboden. | aangeboden. |
| Conform de door de beheersovereenkomst te bepalen voorwaarden en | Conform de door de beheersovereenkomst te bepalen voorwaarden en |
| modaliteiten kan de VDAB, bij gemotiveerde beslissing van de raad van | modaliteiten kan de VDAB, bij gemotiveerde beslissing van de raad van |
| bestuur en voor de in die beslissing aangewezen diensten, van de | bestuur en voor de in die beslissing aangewezen diensten, van de |
| werkgever, de werknemer, de werkzoekende, of, desgevallend, de persoon | werkgever, de werknemer, de werkzoekende, of, desgevallend, de persoon |
| behorend tot een specifieke categorie van belanghebbenden als bedoeld | behorend tot een specifieke categorie van belanghebbenden als bedoeld |
| in artikel 5, § 1, tweede lid, een vergoeding vragen. | in artikel 5, § 1, tweede lid, een vergoeding vragen. |
| De in het tweede lid bedoelde mogelijkheid geldt niet voor de taken | De in het tweede lid bedoelde mogelijkheid geldt niet voor de taken |
| van universele dienstverlening die, in alle omstandigheden, steeds | van universele dienstverlening die, in alle omstandigheden, steeds |
| kosteloos moeten worden aangeboden. | kosteloos moeten worden aangeboden. |
Art. 6.§ 1. Met het oog op de vervulling van de in artikel 4 bedoelde |
Art. 6.§ 1. Met het oog op de vervulling van de in artikel 4 bedoelde |
| missie en de in artikel 5 bedoelde taken is de VDAB gerechtigd alle | missie en de in artikel 5 bedoelde taken is de VDAB gerechtigd alle |
| activiteiten te verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks | activiteiten te verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks |
| bijdragen tot de verwezenlijking van voormelde missie en voormelde | bijdragen tot de verwezenlijking van voormelde missie en voormelde |
| taken. | taken. |
| § 2. Als rechtspersoon is de VDAB algemeen rechts-, handelings- en | § 2. Als rechtspersoon is de VDAB algemeen rechts-, handelings- en |
| procesbekwaam, zulks binnen de perken van zijn missie en takenstelling | procesbekwaam, zulks binnen de perken van zijn missie en takenstelling |
| als bedoeld in respectievelijk de artikelen 4 en 5 en binnen de perken | als bedoeld in respectievelijk de artikelen 4 en 5 en binnen de perken |
| van het kaderdecreet. | van het kaderdecreet. |
| Onverminderd het bepaalde in het kaderdecreet, in dit decreet, in | Onverminderd het bepaalde in het kaderdecreet, in dit decreet, in |
| andere decreten en in hun uitvoeringsbesluiten, beschikt de VDAB, met | andere decreten en in hun uitvoeringsbesluiten, beschikt de VDAB, met |
| het oog op de vervulling van de in artikel 4 bedoelde missie en de in | het oog op de vervulling van de in artikel 4 bedoelde missie en de in |
| artikel 5 bedoelde taken, tevens over de hierna vermelde bijzondere | artikel 5 bedoelde taken, tevens over de hierna vermelde bijzondere |
| bevoegdheden die de VDAB uitoefent in overeenstemming met het bepaalde | bevoegdheden die de VDAB uitoefent in overeenstemming met het bepaalde |
| in het Kaderdecreet en in dit decreet, zijn uitvoeringsbesluiten en de | in het Kaderdecreet en in dit decreet, zijn uitvoeringsbesluiten en de |
| beheersovereenkomst die de VDAB verbindt : | beheersovereenkomst die de VDAB verbindt : |
| 1° rekening houdende met het bepaalde in artikel 5, § 4, het bepalen | 1° rekening houdende met het bepaalde in artikel 5, § 4, het bepalen |
| en opleggen van een vergoeding voor de dienstverlening van VDAB, de | en opleggen van een vergoeding voor de dienstverlening van VDAB, de |
| universele dienstverlening uitgezonderd; | universele dienstverlening uitgezonderd; |
| 2° het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met één of meer van de | 2° het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met één of meer van de |
| hierna vermelde instellingen of personen, indien zulks nodig is voor | hierna vermelde instellingen of personen, indien zulks nodig is voor |
| de vervulling van zijn missie en taakstelling : | de vervulling van zijn missie en taakstelling : |
| a) binnenlandse, buitenlandse of supra- of internationale | a) binnenlandse, buitenlandse of supra- of internationale |
| overheidsinstellingen werkzaam binnen een soortgelijke | overheidsinstellingen werkzaam binnen een soortgelijke |
| bevoegdheidssfeer als de VDAB; | bevoegdheidssfeer als de VDAB; |
| b) de entiteit binnen de Vlaamse overheid die instaat voor de vorming | b) de entiteit binnen de Vlaamse overheid die instaat voor de vorming |
| van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen en/of | van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen en/of |
| binnenlandse, buitenlandse of supra- of internationale organisaties | binnenlandse, buitenlandse of supra- of internationale organisaties |
| werkzaam binnen een soortgelijke bevoegdheidssfeer; | werkzaam binnen een soortgelijke bevoegdheidssfeer; |
| c) lokale overheden; | c) lokale overheden; |
| d) binnenlandse en/of buitenlandse ondernemingen; | d) binnenlandse en/of buitenlandse ondernemingen; |
| e) binnenlandse en/of buitenlandse middelbare scholen, hogescholen, | e) binnenlandse en/of buitenlandse middelbare scholen, hogescholen, |
| universiteiten en instellingen voor het volwassenenonderwijs; | universiteiten en instellingen voor het volwassenenonderwijs; |
| f) in de schoot van de bedrijfssectoren opgerichte opleidings- en | f) in de schoot van de bedrijfssectoren opgerichte opleidings- en |
| tewerkstellingsinitiatieven; | tewerkstellingsinitiatieven; |
| g) binnenlandse of buitenlandse arbeidsmarktactoren; | g) binnenlandse of buitenlandse arbeidsmarktactoren; |
| h) andere instellingen of personen dan vermeld onder 2°, a) tot g), | h) andere instellingen of personen dan vermeld onder 2°, a) tot g), |
| van dit lid; | van dit lid; |
| 3° het lid worden en zijn van inter- of supranationale organisaties, | 3° het lid worden en zijn van inter- of supranationale organisaties, |
| instellingen of organismen, al dan niet bekleed met | instellingen of organismen, al dan niet bekleed met |
| rechtspersoonlijkheid, in de mate dat een dergelijk lidmaatschap bij- | rechtspersoonlijkheid, in de mate dat een dergelijk lidmaatschap bij- |
| draagt tot de verwezenlijking van de missie en de taken van het | draagt tot de verwezenlijking van de missie en de taken van het |
| agentschap. | agentschap. |
| § 3. Met het oog op de vervulling van de in artikel 4 bedoelde missie | § 3. Met het oog op de vervulling van de in artikel 4 bedoelde missie |
| en de in artikel 5 bedoelde taken kan de Vlaamse regering de in de §§ | en de in artikel 5 bedoelde taken kan de Vlaamse regering de in de §§ |
| 1 en 2 bedoelde bevoegdheden nader preciseren en/of nader | 1 en 2 bedoelde bevoegdheden nader preciseren en/of nader |
| concretiseren. | concretiseren. |
| HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking | HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking |
| Afdeling 1. - Raad van bestuur | Afdeling 1. - Raad van bestuur |
Art. 7.§ 1. De VDAB wordt bestuurd door een raad van bestuur, die |
Art. 7.§ 1. De VDAB wordt bestuurd door een raad van bestuur, die |
| samengesteld is uit : | samengesteld is uit : |
| 1° een voorzitter die niet behoort tot of verbonden is met de | 1° een voorzitter die niet behoort tot of verbonden is met de |
| organisaties bedoeld in 2°; | organisaties bedoeld in 2°; |
| 2° een gelijk aantal leden die worden aangesteld op voordracht van | 2° een gelijk aantal leden die worden aangesteld op voordracht van |
| respectievelijk de representatieve werkgevers- en | respectievelijk de representatieve werkgevers- en |
| werknemersorganisaties, die alleen stemgerechtigd zijn; | werknemersorganisaties, die alleen stemgerechtigd zijn; |
| 3° de gedelegeerd bestuurder van de VDAB bedoeld in artikel 14, eerste | 3° de gedelegeerd bestuurder van de VDAB bedoeld in artikel 14, eerste |
| lid. | lid. |
| § 2. Het aantal leden van de raad van bestuur, bedoeld in § 1, 2°, | § 2. Het aantal leden van de raad van bestuur, bedoeld in § 1, 2°, |
| wordt door de Vlaamse regering vastgesteld na advies van de | wordt door de Vlaamse regering vastgesteld na advies van de |
| representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties. | representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties. |
Art. 8.De leden van de raad van bestuur worden aangesteld door de |
Art. 8.De leden van de raad van bestuur worden aangesteld door de |
| Vlaamse regering conform artikel 18, § 1, van het kaderdecreet en | Vlaamse regering conform artikel 18, § 1, van het kaderdecreet en |
| rekening houdend met het bepaalde in artikelen 7, 9 en 14, tweede lid, | rekening houdend met het bepaalde in artikelen 7, 9 en 14, tweede lid, |
| van dit decreet. | van dit decreet. |
Art. 9.De in artikel 7, § 1, 2°, bedoelde leden van de raad van |
Art. 9.De in artikel 7, § 1, 2°, bedoelde leden van de raad van |
| bestuur worden uit lijsten van ten minste twee kandidaten per te | bestuur worden uit lijsten van ten minste twee kandidaten per te |
| begeven mandaat, door de Vlaamse regering aangesteld, op voordracht | begeven mandaat, door de Vlaamse regering aangesteld, op voordracht |
| van de in bedoeld punt vermelde representatieve organisaties. | van de in bedoeld punt vermelde representatieve organisaties. |
Art. 10.De in de artikel 7, § 1, 1° en 3°, bedoelde leden van de raad |
Art. 10.De in de artikel 7, § 1, 1° en 3°, bedoelde leden van de raad |
| van bestuur kunnen te allen tijde door de Vlaamse regering worden | van bestuur kunnen te allen tijde door de Vlaamse regering worden |
| ontslagen. | ontslagen. |
Art. 11.De in artikel 7, § 1, 2°, bedoelde leden van de raad van |
Art. 11.De in artikel 7, § 1, 2°, bedoelde leden van de raad van |
| bestuur kunnen door de regering worden ontslagen na overleg met de | bestuur kunnen door de regering worden ontslagen na overleg met de |
| betrokken representatieve organisaties. | betrokken representatieve organisaties. |
| Het ontslag kan ook worden verzocht door de representatieve | Het ontslag kan ook worden verzocht door de representatieve |
| organisaties op wier voordracht het betrokken lid is aangesteld. Na | organisaties op wier voordracht het betrokken lid is aangesteld. Na |
| overleg met de betrokken organisaties, willigt de Vlaamse regering | overleg met de betrokken organisaties, willigt de Vlaamse regering |
| zulk gehandhaafd verzoek in. | zulk gehandhaafd verzoek in. |
Art. 12.§ 1. De raad van bestuur vormt een college en functioneert |
Art. 12.§ 1. De raad van bestuur vormt een college en functioneert |
| overeenkomstig de regels die gelden voor beraadslagende organen. | overeenkomstig de regels die gelden voor beraadslagende organen. |
| Onverminderd hetgeen is bepaald in de artikelen 14 en 15, geniet de | Onverminderd hetgeen is bepaald in de artikelen 14 en 15, geniet de |
| raad van bestuur de volheid van bestuursbevoegdheid, met uitzondering | raad van bestuur de volheid van bestuursbevoegdheid, met uitzondering |
| van het dagelijks bestuur. | van het dagelijks bestuur. |
| De raad van bestuur is bevoegd om alle handelingen die nodig of | De raad van bestuur is bevoegd om alle handelingen die nodig of |
| dienstig zijn voor de verwezenlijking van de missie en de taken van de | dienstig zijn voor de verwezenlijking van de missie en de taken van de |
| VDAB te verrichten. | VDAB te verrichten. |
| § 2. Tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad van bestuur waarvoor | § 2. Tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad van bestuur waarvoor |
| geen delegatie mogelijk is, behoren in elk geval : | geen delegatie mogelijk is, behoren in elk geval : |
| 1° het sluiten van de beheersovereenkomst, bedoeld in artikel 14 van | 1° het sluiten van de beheersovereenkomst, bedoeld in artikel 14 van |
| het Kaderdecreet; | het Kaderdecreet; |
| 2° het opstellen van het ontwerp van begroting en van de rekeningen; | 2° het opstellen van het ontwerp van begroting en van de rekeningen; |
| 3° het vaststellen, op voorstel van de gedelegeerd bestuurder, van het | 3° het vaststellen, op voorstel van de gedelegeerd bestuurder, van het |
| jaarlijks ondernemingsplan, evenals een operationeel plan op | jaarlijks ondernemingsplan, evenals een operationeel plan op |
| middellange en lange termijn als bedoeld in artikel 15, § 1, 4°, van | middellange en lange termijn als bedoeld in artikel 15, § 1, 4°, van |
| het Kaderdecreet; | het Kaderdecreet; |
| 4° het bepalen van de regels op grond waarvan de VDAB | 4° het bepalen van de regels op grond waarvan de VDAB |
| samenwerkingsovereenkomsten met private arbeidsmarktactoren kan | samenwerkingsovereenkomsten met private arbeidsmarktactoren kan |
| sluiten; | sluiten; |
| 5° het beslissen over de deelname van de VDAB aan de oprichting van of | 5° het beslissen over de deelname van de VDAB aan de oprichting van of |
| de deelname in, alsmede het bestuur of de leiding en de financiering | de deelname in, alsmede het bestuur of de leiding en de financiering |
| van publiek- of privaatrechtelijke rechtspersonen; | van publiek- of privaatrechtelijke rechtspersonen; |
| 6° de goedkeuring van de rapportering aan de Vlaamse regering over de | 6° de goedkeuring van de rapportering aan de Vlaamse regering over de |
| uitvoering van de beheersovereenkomst; | uitvoering van de beheersovereenkomst; |
| 7° het rapporteren over de uitvoering van de begroting; | 7° het rapporteren over de uitvoering van de begroting; |
| 8° het vaststellen van de vergoedingen bedoeld in artikel 5, § 4, | 8° het vaststellen van de vergoedingen bedoeld in artikel 5, § 4, |
| tweede lid. | tweede lid. |
| Afdeling 2. - Bijzondere commissies of comités | Afdeling 2. - Bijzondere commissies of comités |
Art. 13.§ 1. De raad van bestuur kan uit zijn schoot bijzondere |
Art. 13.§ 1. De raad van bestuur kan uit zijn schoot bijzondere |
| commissies inrichten die worden belast met welomschreven taken van | commissies inrichten die worden belast met welomschreven taken van |
| adviserende aard. | adviserende aard. |
| De raad van bestuur draagt de volle verantwoordelijkheid voor het | De raad van bestuur draagt de volle verantwoordelijkheid voor het |
| functioneren en het optreden van de in het eerste lid bedoelde | functioneren en het optreden van de in het eerste lid bedoelde |
| commissies. | commissies. |
| § 2. Indien commissies of comités als bedoeld in de § 1 worden | § 2. Indien commissies of comités als bedoeld in de § 1 worden |
| ingericht, regelt het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 16 er | ingericht, regelt het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 16 er |
| de werking van. | de werking van. |
| Afdeling 3. - Gedelegeerd bestuurder | Afdeling 3. - Gedelegeerd bestuurder |
Art. 14.De Vlaamse regering wijst de gedelegeerd bestuurder van de |
Art. 14.De Vlaamse regering wijst de gedelegeerd bestuurder van de |
| VDAB aan. | VDAB aan. |
| De gedelegeerd bestuurder is van rechtswege lid van de raad van | De gedelegeerd bestuurder is van rechtswege lid van de raad van |
| bestuur. | bestuur. |
| De gedelegeerd bestuurder wordt bijgestaan door drie algemene | De gedelegeerd bestuurder wordt bijgestaan door drie algemene |
| directeurs. | directeurs. |
Art. 15.§ 1. Onverminderd andere wettelijke en/of decretale |
Art. 15.§ 1. Onverminderd andere wettelijke en/of decretale |
| bepalingen en hun uitvoeringsbesluiten is de gedelegeerd bestuurder, | bepalingen en hun uitvoeringsbesluiten is de gedelegeerd bestuurder, |
| binnen de perken van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten, alsmede | binnen de perken van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten, alsmede |
| van het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 16, belast met het | van het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 16, belast met het |
| dagelijks bestuur van de VDAB. | dagelijks bestuur van de VDAB. |
| De inhoud van het dagelijks bestuur wordt nader vastgelegd in het | De inhoud van het dagelijks bestuur wordt nader vastgelegd in het |
| huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 16 en omvat in elk geval : | huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 16 en omvat in elk geval : |
| 1° inzake het management van de dienstverlening : de voorbereiding en | 1° inzake het management van de dienstverlening : de voorbereiding en |
| de uitvoering van de strategische meerjarenplannen en jaarlijkse | de uitvoering van de strategische meerjarenplannen en jaarlijkse |
| ondernemingsplannen, voortvloeiende uit de beheersovereenkomst en | ondernemingsplannen, voortvloeiende uit de beheersovereenkomst en |
| goedgekeurd door de raad van bestuur; | goedgekeurd door de raad van bestuur; |
| 2° inzake de productontwikkeling : het ontwikkelen van nieuwe en het | 2° inzake de productontwikkeling : het ontwikkelen van nieuwe en het |
| verbeteren van bestaande diensten, producten en processen die kaderen | verbeteren van bestaande diensten, producten en processen die kaderen |
| in het beleid van de VDAB, inpasbaar zijn in de strategische planning | in het beleid van de VDAB, inpasbaar zijn in de strategische planning |
| en werden goedgekeurd door de raad van bestuur; | en werden goedgekeurd door de raad van bestuur; |
| 3° inzake het personeelsbeleid : het voeren van een coherent | 3° inzake het personeelsbeleid : het voeren van een coherent |
| personeelsbeleid, afgestemd op de strategische evolutie van het | personeelsbeleid, afgestemd op de strategische evolutie van het |
| agentschap en de omgevingsfactoren waarbinnen de dienstverlening | agentschap en de omgevingsfactoren waarbinnen de dienstverlening |
| plaatsvindt overeenkomstig de rechtspositieregeling van het personeel | plaatsvindt overeenkomstig de rechtspositieregeling van het personeel |
| alsmede met de richtlijnen van de raad van bestuur dienaangaande; | alsmede met de richtlijnen van de raad van bestuur dienaangaande; |
| 4° inzake het financieel beleid : de uitvoering van alle budgettaire | 4° inzake het financieel beleid : de uitvoering van alle budgettaire |
| en boekhoudkundige verrichtingen, met inbegrip van het registreren van | en boekhoudkundige verrichtingen, met inbegrip van het registreren van |
| de verbintenissen, de goedkeuring en de boeking van de verplichtingen, | de verbintenissen, de goedkeuring en de boeking van de verplichtingen, |
| de boeking van de vorderingen en het doen van alle ontvangsten en | de boeking van de vorderingen en het doen van alle ontvangsten en |
| uitgaven binnen de machtigende begroting; | uitgaven binnen de machtigende begroting; |
| 5° inzake het beheer van de infrastructuur : het voeren van een | 5° inzake het beheer van de infrastructuur : het voeren van een |
| coherent beleid voor gebouwen, verbruiks- en patrimoniumgoederen, een | coherent beleid voor gebouwen, verbruiks- en patrimoniumgoederen, een |
| efficiënt voorraadbeheer, alsmede het optimaal beheren van de | efficiënt voorraadbeheer, alsmede het optimaal beheren van de |
| infrastructuur van de VDAB binnen de limieten van het door de raad van | infrastructuur van de VDAB binnen de limieten van het door de raad van |
| bestuur goedgekeurde investeringsprogramma; | bestuur goedgekeurde investeringsprogramma; |
| 6° inzake communicatie en public relations : het voeren van een | 6° inzake communicatie en public relations : het voeren van een |
| eigentijds intern en extern communicatiebeleid, met inbegrip van een | eigentijds intern en extern communicatiebeleid, met inbegrip van een |
| proactief en reactief mediabeleid, in overeenstemming met de door de | proactief en reactief mediabeleid, in overeenstemming met de door de |
| raad van bestuur vastgelegde richtlijnen dienaangaande. | raad van bestuur vastgelegde richtlijnen dienaangaande. |
| § 2. De gedelegeerd bestuurder is belast met de voorbereiding van de | § 2. De gedelegeerd bestuurder is belast met de voorbereiding van de |
| beslissingen van de raad van bestuur.Hij verstrekt aan de raad van | beslissingen van de raad van bestuur.Hij verstrekt aan de raad van |
| bestuur alle inlichtingen en brengt alle voorstellen die voor de | bestuur alle inlichtingen en brengt alle voorstellen die voor de |
| werking van de VDAB nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van | werking van de VDAB nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van |
| bestuur. | bestuur. |
| § 3. De gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigt de VDAB in de | § 3. De gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigt de VDAB in de |
| gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen, inbegrepen het | gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen, inbegrepen het |
| optreden voor administratieve rechtscolleges, en treedt rechtsgeldig | optreden voor administratieve rechtscolleges, en treedt rechtsgeldig |
| in naam en voor rekening van VDAB op, zonder dat hij zulks aan de hand | in naam en voor rekening van VDAB op, zonder dat hij zulks aan de hand |
| van een beslissing van de raad van bestuur moet staven. | van een beslissing van de raad van bestuur moet staven. |
| § 4. Onverminderd de rechtspositieregeling van het personeel, mag de | § 4. Onverminderd de rechtspositieregeling van het personeel, mag de |
| gedelegeerd bestuurder onder zijn verantwoordelijkheid één of meer | gedelegeerd bestuurder onder zijn verantwoordelijkheid één of meer |
| specifieke bevoegdheden, met inbegrip van die bedoeld in de § 3, | specifieke bevoegdheden, met inbegrip van die bedoeld in de § 3, |
| delegeren aan één of meer personeelsleden van de VDAB. | delegeren aan één of meer personeelsleden van de VDAB. |
| § 5. De gedelegeerd bestuurder voert de beslissingen van de raad van | § 5. De gedelegeerd bestuurder voert de beslissingen van de raad van |
| bestuur uit. | bestuur uit. |
| Afdeling 4. - Huishoudelijk reglement | Afdeling 4. - Huishoudelijk reglement |
Art. 16.§ 1. De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement |
Art. 16.§ 1. De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement |
| op, dat inzonderheid volgende materies regelt : | op, dat inzonderheid volgende materies regelt : |
| 1° de vaststelling van de regelen in verband met de bijeenroeping van | 1° de vaststelling van de regelen in verband met de bijeenroeping van |
| de raad van bestuur op verzoek van de voorzitter van de raad van | de raad van bestuur op verzoek van de voorzitter van de raad van |
| bestuur, van de gedelegeerd bestuurder of van twee leden van de raad | bestuur, van de gedelegeerd bestuurder of van twee leden van de raad |
| van bestuur die echter niet mogen behoren tot eenzelfde | van bestuur die echter niet mogen behoren tot eenzelfde |
| representatieve organisatie bedoeld in artikel 7, § 1, 2°; | representatieve organisatie bedoeld in artikel 7, § 1, 2°; |
| 2° de vaststelling van de regelen in verband met het voorzitterschap | 2° de vaststelling van de regelen in verband met het voorzitterschap |
| van de raad van bestuur in geval van afwezigheid of verhindering van | van de raad van bestuur in geval van afwezigheid of verhindering van |
| de voorzitter; | de voorzitter; |
| 3° de vaststelling van de regelen in verband met het herstel van de | 3° de vaststelling van de regelen in verband met het herstel van de |
| pariteit wanneer de leden die respectievelijk de werkgevers- en de | pariteit wanneer de leden die respectievelijk de werkgevers- en de |
| werknemersorganisaties vertegenwoordigen, op een vergadering niet in | werknemersorganisaties vertegenwoordigen, op een vergadering niet in |
| gelijk aantal aanwezig zijn. In het huishoudelijk reglement zal in elk | gelijk aantal aanwezig zijn. In het huishoudelijk reglement zal in elk |
| geval bepaald worden dat in een dergelijk geval het jongste lid, of de | geval bepaald worden dat in een dergelijk geval het jongste lid, of de |
| jongste leden, van de voltallige partij, respectievelijk de numeriek | jongste leden, van de voltallige partij, respectievelijk de numeriek |
| meer vertegenwoordigde partij, zich zal, respectievelijk zullen | meer vertegenwoordigde partij, zich zal, respectievelijk zullen |
| onthouden; | onthouden; |
| 4° het huishoudelijk reglement schrijft in elk geval voor dat, opdat | 4° het huishoudelijk reglement schrijft in elk geval voor dat, opdat |
| de raad van bestuur op geldige wijze zou kunnen beraadslagen en/of | de raad van bestuur op geldige wijze zou kunnen beraadslagen en/of |
| beslissen, ten minste de helft van de vertegenwoordigers van de | beslissen, ten minste de helft van de vertegenwoordigers van de |
| werkgeversorganisaties en de helft van de vertegenwoordigers van de | werkgeversorganisaties en de helft van de vertegenwoordigers van de |
| werknemersorganisaties aanwezig moet zijn, met dien verstande dat deze | werknemersorganisaties aanwezig moet zijn, met dien verstande dat deze |
| vereiste niet geldt voor een tweede of volgende vergadering met | vereiste niet geldt voor een tweede of volgende vergadering met |
| eenzelfde agenda als een eerste vergadering waarop voormeld | eenzelfde agenda als een eerste vergadering waarop voormeld |
| aanwezigheidsquorum niet werd gehaald; | aanwezigheidsquorum niet werd gehaald; |
| 5° de vaststelling van de regelen inzake de wijze van stemmen in de | 5° de vaststelling van de regelen inzake de wijze van stemmen in de |
| raad van bestuur; | raad van bestuur; |
| 6° rekening houdend met het bepaalde in artikel 15, § 1, tweede lid, | 6° rekening houdend met het bepaalde in artikel 15, § 1, tweede lid, |
| de omschrijving van de inhoud van het dagelijks bestuur; | de omschrijving van de inhoud van het dagelijks bestuur; |
| 7° de vaststelling van de regelen die de betrekkingen tussen de raad | 7° de vaststelling van de regelen die de betrekkingen tussen de raad |
| van bestuur en de bijzondere commissies en/of comités regelen; | van bestuur en de bijzondere commissies en/of comités regelen; |
| 8° de vaststelling van de regelen die de bijzondere commissies of | 8° de vaststelling van de regelen die de bijzondere commissies of |
| comités in acht moeten nemen bij de uitoefening van hun bevoegdheden; | comités in acht moeten nemen bij de uitoefening van hun bevoegdheden; |
| 9° het bepalen van de voorwaarden waaronder de raad van bestuur voor | 9° het bepalen van de voorwaarden waaronder de raad van bestuur voor |
| het onderzoek van bijzondere vraagstukken een beroep op bijzonder | het onderzoek van bijzondere vraagstukken een beroep op bijzonder |
| bevoegde personen kan doen. | bevoegde personen kan doen. |
| § 2. De raad van bestuur legt het huishoudelijk reglement ter | § 2. De raad van bestuur legt het huishoudelijk reglement ter |
| goedkeuring voor aan de Vlaamse regering. | goedkeuring voor aan de Vlaamse regering. |
| § 3. De Vlaamse regering neemt zijn beslissing tot al dan niet | § 3. De Vlaamse regering neemt zijn beslissing tot al dan niet |
| goedkeuring van het huishoudelijk reglement binnen de 30 dagen na de | goedkeuring van het huishoudelijk reglement binnen de 30 dagen na de |
| in § 2 bedoelde mededeling. Bij ontstentenis van een beslissing binnen | in § 2 bedoelde mededeling. Bij ontstentenis van een beslissing binnen |
| die termijn wordt het huishoudelijk reglement verondersteld te zijn | die termijn wordt het huishoudelijk reglement verondersteld te zijn |
| goedgekeurd. | goedgekeurd. |
| De Vlaamse regering motiveert zijn beslissing tot niet-goedkeuring van | De Vlaamse regering motiveert zijn beslissing tot niet-goedkeuring van |
| het huishoudelijk reglement. In een dergelijk geval wordt de | het huishoudelijk reglement. In een dergelijk geval wordt de |
| gemotiveerde beslissing onverwijld meegedeeld aan de raad van bestuur | gemotiveerde beslissing onverwijld meegedeeld aan de raad van bestuur |
| van VDAB die, rekening houdend met de opmerkingen van de regering, de | van VDAB die, rekening houdend met de opmerkingen van de regering, de |
| nodige aanpassingen verricht, waarna opnieuw de procedure bedoeld in | nodige aanpassingen verricht, waarna opnieuw de procedure bedoeld in |
| de §§ 2 en 3 moet worden toegepast totdat de goedkeuring wordt | de §§ 2 en 3 moet worden toegepast totdat de goedkeuring wordt |
| bekomen. | bekomen. |
| HOOFDSTUK V. - Beheersovereenkomst | HOOFDSTUK V. - Beheersovereenkomst |
Art. 17.De VDAB wordt bij het sluiten van de beheersovereenkomst |
Art. 17.De VDAB wordt bij het sluiten van de beheersovereenkomst |
| vertegenwoordigd door de raad van bestuur. | vertegenwoordigd door de raad van bestuur. |
| HOOFDSTUK VI. - Diverse bepalingen inzake de verhouding van de VDAB | HOOFDSTUK VI. - Diverse bepalingen inzake de verhouding van de VDAB |
| met andere partijen actief op het vlak van de arbeidsbemiddeling, de | met andere partijen actief op het vlak van de arbeidsbemiddeling, de |
| begeleiding en de opleiding met het oog op de inschakeling op de | begeleiding en de opleiding met het oog op de inschakeling op de |
| arbeidsmarkt | arbeidsmarkt |
| Afdeling 1. - Samenwerking | Afdeling 1. - Samenwerking |
Art. 18.§ 1.Tussen de entiteit binnen de Vlaamse overheid die instaat |
Art. 18.§ 1.Tussen de entiteit binnen de Vlaamse overheid die instaat |
| voor de vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote | voor de vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote |
| ondernemingen en de VDAB kan een samenwerkingsovereenkomst inzake de | ondernemingen en de VDAB kan een samenwerkingsovereenkomst inzake de |
| werking van de competentiecentra worden gesloten. | werking van de competentiecentra worden gesloten. |
| § 2. Opdat de in § 1 bedoelde samenwerkingsovereenkomst uitvoerbaar | § 2. Opdat de in § 1 bedoelde samenwerkingsovereenkomst uitvoerbaar |
| zou worden, is een voorafgaandelijke goedkeuring vereist van de | zou worden, is een voorafgaandelijke goedkeuring vereist van de |
| Vlaamse regering. | Vlaamse regering. |
| Het bepaalde in het eerste lid geldt tevens voor eventuele wijzigingen | Het bepaalde in het eerste lid geldt tevens voor eventuele wijzigingen |
| aan de bedoelde samenwerkingsovereenkomst. | aan de bedoelde samenwerkingsovereenkomst. |
| § 3. De coördinatie van de uitvoering van de in § 1 bedoelde | § 3. De coördinatie van de uitvoering van de in § 1 bedoelde |
| samenwerkingsovereenkomst kan geheel of gedeeltelijk worden | samenwerkingsovereenkomst kan geheel of gedeeltelijk worden |
| toevertrouwd aan een daartoe door de Vlaamse regering aangewezen of | toevertrouwd aan een daartoe door de Vlaamse regering aangewezen of |
| opgerichte managementgroep. | opgerichte managementgroep. |
Art. 19.§ 1.Tussen de entiteit binnen de Vlaamse overheid die instaat |
Art. 19.§ 1.Tussen de entiteit binnen de Vlaamse overheid die instaat |
| voor personen met een handicap en de VDAB wordt een | voor personen met een handicap en de VDAB wordt een |
| samenwerkingsovereenkomst gesloten met als voorwerp de erkenning en de | samenwerkingsovereenkomst gesloten met als voorwerp de erkenning en de |
| monitoring van de ingeschreven erkende personen met een handicap. | monitoring van de ingeschreven erkende personen met een handicap. |
| § 2. Opdat de in § 1 bedoelde samenwerkingsovereenkomst uitvoerbaar | § 2. Opdat de in § 1 bedoelde samenwerkingsovereenkomst uitvoerbaar |
| zou worden, is een voorafgaandelijke goedkeuring vereist van de | zou worden, is een voorafgaandelijke goedkeuring vereist van de |
| Vlaamse regering. | Vlaamse regering. |
| § 3. Er wordt jaarlijks een evaluatierapport met betrekking tot deze | § 3. Er wordt jaarlijks een evaluatierapport met betrekking tot deze |
| samenwerkingsovereenkomst opgemaakt dat ter kennis wordt gebracht van | samenwerkingsovereenkomst opgemaakt dat ter kennis wordt gebracht van |
| de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen. | de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen. |
| Afdeling 2. - Bepalingen inzake de werkwinkels | Afdeling 2. - Bepalingen inzake de werkwinkels |
Art. 20.§ 1. Na het advies van de raad van bestuur van de VDAB te |
Art. 20.§ 1. Na het advies van de raad van bestuur van de VDAB te |
| hebben ingewonnen, deelt de Vlaamse regering het grondgebied van het | hebben ingewonnen, deelt de Vlaamse regering het grondgebied van het |
| Vlaamse Gewest in zogenaamde verzorgingsgebieden in. De indeling in | Vlaamse Gewest in zogenaamde verzorgingsgebieden in. De indeling in |
| verzorgingsgebieden gebeurt op grond van de volgende criteria : | verzorgingsgebieden gebeurt op grond van de volgende criteria : |
| 1° de aanwezigheid van doelgroepen; | 1° de aanwezigheid van doelgroepen; |
| 2° de bereikbaarheid van de werkwinkels; | 2° de bereikbaarheid van de werkwinkels; |
| 3° de afstemming van lokale entiteiten. | 3° de afstemming van lokale entiteiten. |
| De Vlaamse regering kan deze criteria aanvullen. | De Vlaamse regering kan deze criteria aanvullen. |
| Van een advies bedoeld in het eerste lid kan de Vlaamse regering op | Van een advies bedoeld in het eerste lid kan de Vlaamse regering op |
| gemotiveerde wijze afwijken. | gemotiveerde wijze afwijken. |
| § 2. Samen met de steden en/of gemeenten waarvan het grondgebied deel | § 2. Samen met de steden en/of gemeenten waarvan het grondgebied deel |
| uitmaakt van een in § 1 bedoeld verzorgingsgebied, gaat de VDAB, per | uitmaakt van een in § 1 bedoeld verzorgingsgebied, gaat de VDAB, per |
| dergelijk verzorgingsgebied, over tot de oprichting van één of meer | dergelijk verzorgingsgebied, over tot de oprichting van één of meer |
| werkwinkels. | werkwinkels. |
| § 3. De dagelijkse werking van de lokale werkwinkel wordt opgevolgd | § 3. De dagelijkse werking van de lokale werkwinkel wordt opgevolgd |
| door een dagelijks beheer. | door een dagelijks beheer. |
| Het dagelijks beheer bestaat uit ten minste een vertegenwoordiger van | Het dagelijks beheer bestaat uit ten minste een vertegenwoordiger van |
| de VDAB en de lokale overheid. | de VDAB en de lokale overheid. |
| § 4. Ter gelegenheid van de oprichting van een werkwinkel als bedoeld | § 4. Ter gelegenheid van de oprichting van een werkwinkel als bedoeld |
| in § 2, sluiten de VDAB en de in § 2 bedoelde steden en/of gemeenten | in § 2, sluiten de VDAB en de in § 2 bedoelde steden en/of gemeenten |
| een samenwerkingsovereenkomst. | een samenwerkingsovereenkomst. |
| Rekening houdend met het bepaalde in dit decreet en zijn | Rekening houdend met het bepaalde in dit decreet en zijn |
| uitvoeringsbesluiten, vermeldt de in het eerste lid bedoelde | uitvoeringsbesluiten, vermeldt de in het eerste lid bedoelde |
| samenwerkingsovereenkomst een nadere regeling aangaande tenminste de | samenwerkingsovereenkomst een nadere regeling aangaande tenminste de |
| volgende kwesties : | volgende kwesties : |
| 1° het aanduiden van de rechtsvorm van de werkwinkel, met dien | 1° het aanduiden van de rechtsvorm van de werkwinkel, met dien |
| verstande dat een werkwinkel enkel kan worden georganiseerd onder de | verstande dat een werkwinkel enkel kan worden georganiseerd onder de |
| rechtsvorm van hetzij een vereniging zonder winstoogmerk als bedoeld | rechtsvorm van hetzij een vereniging zonder winstoogmerk als bedoeld |
| in de wet van 27 juni 1921, hetzij een feitelijke vereniging; | in de wet van 27 juni 1921, hetzij een feitelijke vereniging; |
| 2° het personeel van de werkwinkel; | 2° het personeel van de werkwinkel; |
| 3° de middelen van de werkwinkel; | 3° de middelen van de werkwinkel; |
| 4° het vastleggen van een huishoudelijk reglement inzake de werking | 4° het vastleggen van een huishoudelijk reglement inzake de werking |
| van de werkwinkel; | van de werkwinkel; |
| 5° het oprichten van een Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid; | 5° het oprichten van een Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid; |
| 6° de betrokkenheid van andere organisaties die diensten aan | 6° de betrokkenheid van andere organisaties die diensten aan |
| werkzoekenden of werknemers aanbieden in de werkwinkel. | werkzoekenden of werknemers aanbieden in de werkwinkel. |
| De in het eerste lid bedoelde samenwerkingsovereenkomst kan geen | De in het eerste lid bedoelde samenwerkingsovereenkomst kan geen |
| afbreuk doen aan de taken van de werkwinkel zoals bepaald in artikel | afbreuk doen aan de taken van de werkwinkel zoals bepaald in artikel |
| 2, 6°. | 2, 6°. |
| § 5. Het in § 4, 5°, bedoelde Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid | § 5. Het in § 4, 5°, bedoelde Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid |
| verstrekt adviezen aan de in artikel 20, § 2, bedoelde partijen. | verstrekt adviezen aan de in artikel 20, § 2, bedoelde partijen. |
| Het Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid is samengesteld uit ten minste | Het Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid is samengesteld uit ten minste |
| de volgende personen : | de volgende personen : |
| a) een afgevaardigde van de lokale overheid die optreedt als | a) een afgevaardigde van de lokale overheid die optreedt als |
| voorzitter; | voorzitter; |
| b) een vertegenwoordiger van de VDAB; | b) een vertegenwoordiger van de VDAB; |
| c) een vertegenwoordiger van het Openbaar Centrum voor maatschappelijk | c) een vertegenwoordiger van het Openbaar Centrum voor maatschappelijk |
| welzijn; | welzijn; |
| d) een vertegenwoordiger van de lokale particuliere begeleidings- en | d) een vertegenwoordiger van de lokale particuliere begeleidings- en |
| opleidingsorganisaties; | opleidingsorganisaties; |
| e) de sociale partners, zoals vertegenwoordigd binnen de | e) de sociale partners, zoals vertegenwoordigd binnen de |
| Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen; | Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen; |
| f) een vertegenwoordiger van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening | f) een vertegenwoordiger van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening |
| en/of | en/of |
| g) een vertegenwoordiger van de Raad van Bestuur van het Plaatselijk | g) een vertegenwoordiger van de Raad van Bestuur van het Plaatselijk |
| Werkgelegenheidsagentschap. | Werkgelegenheidsagentschap. |
| De aanduiding van de in het eerste lid, f) en g), bedoelde leden | De aanduiding van de in het eerste lid, f) en g), bedoelde leden |
| gebeurt op grond van een samenwerkingsakkoord tussen de Vlaamse en de | gebeurt op grond van een samenwerkingsakkoord tussen de Vlaamse en de |
| federale overheid. | federale overheid. |
| De aanduiding van de overige leden wordt bepaald door de respectieve | De aanduiding van de overige leden wordt bepaald door de respectieve |
| organisaties die dezen vertegenwoordigen. | organisaties die dezen vertegenwoordigen. |
| De leden van het Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid kunnen in | De leden van het Forum Lokaal Werkgelegenheidsbeleid kunnen in |
| onderling overleg personen toevoegen aan het Forum voorzover deze | onderling overleg personen toevoegen aan het Forum voorzover deze |
| personen organisaties vertegenwoordigen die een rol opnemen in de | personen organisaties vertegenwoordigen die een rol opnemen in de |
| werkwinkel. | werkwinkel. |
Art. 21.§ 1. De VDAB waarborgt de kwaliteit van haar dienstverlening |
Art. 21.§ 1. De VDAB waarborgt de kwaliteit van haar dienstverlening |
| die middels de werkwinkels wordt aangeboden en oefent met het oog | die middels de werkwinkels wordt aangeboden en oefent met het oog |
| hierop toezicht uit over de werking van de werkwinkels. | hierop toezicht uit over de werking van de werkwinkels. |
| § 2. Een werkwinkel kan een of meer erkende werkwinkelconsulenten | § 2. Een werkwinkel kan een of meer erkende werkwinkelconsulenten |
| hebben. | hebben. |
| De titel van erkende werkwinkelconsulent kan enkel worden gevoerd door | De titel van erkende werkwinkelconsulent kan enkel worden gevoerd door |
| de persoon aan wie de VDAB deze titel verleent. | de persoon aan wie de VDAB deze titel verleent. |
| De hoedanigheid van erkende werkwinkelconsulent kan slechts worden | De hoedanigheid van erkende werkwinkelconsulent kan slechts worden |
| verleend aan de persoon die, met succes, een daartoe door de VDAB | verleend aan de persoon die, met succes, een daartoe door de VDAB |
| georganiseerde opleiding heeft gevolgd. | georganiseerde opleiding heeft gevolgd. |
| De VDAB waakt erover dat de in het derde lid bedoelde opleiding | De VDAB waakt erover dat de in het derde lid bedoelde opleiding |
| gelijkwaardig is als deze inzake de VDAB-consulenten. | gelijkwaardig is als deze inzake de VDAB-consulenten. |
| De VDAB waakt erover dat op de erkende werkwinkelconsulenten | De VDAB waakt erover dat op de erkende werkwinkelconsulenten |
| gelijkwaardige deontologische voorschriften toepassing vinden als deze | gelijkwaardige deontologische voorschriften toepassing vinden als deze |
| die gelden voor de VDAB-consulenten. | die gelden voor de VDAB-consulenten. |
| § 3. De VDAB stelt, ten behoeve van de werkwinkels, aan de in de | § 3. De VDAB stelt, ten behoeve van de werkwinkels, aan de in de |
| schoot daarvan werkzame erkende werkwinkelconsulenten, het | schoot daarvan werkzame erkende werkwinkelconsulenten, het |
| instrumentarium, nodig voor de verwezenlijking van een eenvormig | instrumentarium, nodig voor de verwezenlijking van een eenvormig |
| dossier- en trajectbeheer in Vlaanderen ter beschikking. | dossier- en trajectbeheer in Vlaanderen ter beschikking. |
| De erkende werkwinkelconsulenten hebben toegang tot de voor de | De erkende werkwinkelconsulenten hebben toegang tot de voor de |
| werkwinkel ontwikkelde databanken van de VDAB en hebben ten aanzien | werkwinkel ontwikkelde databanken van de VDAB en hebben ten aanzien |
| van het gebruik van deze databanken dezelfde rechten en plichten als | van het gebruik van deze databanken dezelfde rechten en plichten als |
| de VDAB-consulenten. | de VDAB-consulenten. |
| Minstens omvat het in het eerste lid bedoelde instrumentarium een | Minstens omvat het in het eerste lid bedoelde instrumentarium een |
| geëigend cliëntvolgsysteem. | geëigend cliëntvolgsysteem. |
Art. 22.De VDAB beheert de middelen die de Vlaamse regering jaarlijks |
Art. 22.De VDAB beheert de middelen die de Vlaamse regering jaarlijks |
| ter beschikking stelt voor de werkwinkels en staat in voor de | ter beschikking stelt voor de werkwinkels en staat in voor de |
| verdeling daarvan onder elk van de werkwinkels. | verdeling daarvan onder elk van de werkwinkels. |
| HOOFDSTUK VII. - Financiële middelen | HOOFDSTUK VII. - Financiële middelen |
Art. 23.§ 1. Het agentschap kan beschikken over volgende ontvangsten |
Art. 23.§ 1. Het agentschap kan beschikken over volgende ontvangsten |
| : | : |
| 1° dotaties; | 1° dotaties; |
| 2° leningen; | 2° leningen; |
| 3° fiscale heffingen voorzover bij decreet toegewezen aan het | 3° fiscale heffingen voorzover bij decreet toegewezen aan het |
| agentschap; | agentschap; |
| 4° retributies voorzover bij decreet toegewezen aan het agentschap; | 4° retributies voorzover bij decreet toegewezen aan het agentschap; |
| 5° ontvangsten voortvloeiend uit daden van beheer of beschikking met | 5° ontvangsten voortvloeiend uit daden van beheer of beschikking met |
| betrekking tot eigen domeingoederen; | betrekking tot eigen domeingoederen; |
| 6° schenkingen en legaten in speciën; | 6° schenkingen en legaten in speciën; |
| 7° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap | 7° inkomsten uit eigen participaties en uit door het agentschap |
| verstrekte leningen aan derden; | verstrekte leningen aan derden; |
| 8° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; | 8° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties; |
| 9° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking | 9° de subsidies waarvoor het agentschap als begunstigde in aanmerking |
| komt; | komt; |
| 10° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; | 10° terugvorderingen van ten onrechte gedane uitgaven; |
| 11° vergoedingen voor prestaties aan derden, volgens de modaliteiten | 11° vergoedingen voor prestaties aan derden, volgens de modaliteiten |
| bepaald in de beheersovereenkomst. | bepaald in de beheersovereenkomst. |
| § 2. Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en | § 2. Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en |
| rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle door het Rekenhof | rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle door het Rekenhof |
| uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 | uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 |
| betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut van | betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut van |
| categorie B. | categorie B. |
| § 3. Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het daartoe | § 3. Het agentschap kan schenkingen of legaten aanvaarden. Het daartoe |
| gemandateerde orgaan beoordeelt vooraf de opportuniteit en de risico's | gemandateerde orgaan beoordeelt vooraf de opportuniteit en de risico's |
| van de aanvaarding. | van de aanvaarding. |
| HOOFDSTUK VIII. - Coördinatie | HOOFDSTUK VIII. - Coördinatie |
Art. 24.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande |
Art. 24.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande |
| wets- en decreetsbepalingen betreffende de missie, taken en | wets- en decreetsbepalingen betreffende de missie, taken en |
| bevoegdheden van VDAB te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of op | bevoegdheden van VDAB te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of op |
| te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van | te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van |
| dit decreet en van het kaderdecreet. | dit decreet en van het kaderdecreet. |
| De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden | De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden |
| op uitwerking te hebben indien zij niet bij decreet zijn bekrachtigd | op uitwerking te hebben indien zij niet bij decreet zijn bekrachtigd |
| binnen de 9 maanden na de datum van hun inwerkingtreding. De | binnen de 9 maanden na de datum van hun inwerkingtreding. De |
| bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. | bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum. |
| De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid | De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid |
| vervalt 9 maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die datum | vervalt 9 maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die datum |
| kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn vastgesteld en | kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn vastgesteld en |
| zijn bekrachtigd alleen bij een decreet worden gewijzigd, aangevuld, | zijn bekrachtigd alleen bij een decreet worden gewijzigd, aangevuld, |
| vervangen of opgeheven. | vervangen of opgeheven. |
| § 2. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bepalingen van de | § 2. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bepalingen van de |
| wetten en decreten betreffende de VDAB, alsook de bepalingen die | wetten en decreten betreffende de VDAB, alsook de bepalingen die |
| daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend wijzigingen hebben aangebracht | daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend wijzigingen hebben aangebracht |
| tot het tijdstip van de coördinatie, te coördineren. Te dien einde kan | tot het tijdstip van de coördinatie, te coördineren. Te dien einde kan |
| de regering : | de regering : |
| 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw | 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw |
| ordenen en vernummeren; | ordenen en vernummeren; |
| 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig | 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig |
| vernummeren; | vernummeren; |
| 3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge | 3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge |
| overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven zonder te | overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven zonder te |
| raken aan de erin neergelegde beginselen; | raken aan de erin neergelegde beginselen; |
| 4° de verwijzingen naar de in de coördinatie opgenomen bepalingen die | 4° de verwijzingen naar de in de coördinatie opgenomen bepalingen die |
| in andere niet in de coördinatie opgenomen bepalingen voorkomen, naar | in andere niet in de coördinatie opgenomen bepalingen voorkomen, naar |
| de vorm aanpassen. | de vorm aanpassen. |
| De coördinatie treedt pas in werking nadat zij bekrachtigd is door het | De coördinatie treedt pas in werking nadat zij bekrachtigd is door het |
| Vlaams Parlement. | Vlaams Parlement. |
| HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen |
| Afdeling 1. - Opheffingsbepalingen | Afdeling 1. - Opheffingsbepalingen |
Art. 25.Het decreet van 20 maart 1984 houdende oprichting van de |
Art. 25.Het decreet van 20 maart 1984 houdende oprichting van de |
| Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en het decreet van 20 maart | Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en het decreet van 20 maart |
| 1984 houdende uitbreiding van bevoegdheden van de Vlaamse Dienst voor | 1984 houdende uitbreiding van bevoegdheden van de Vlaamse Dienst voor |
| Arbeidsbemiddeling worden opgeheven. | Arbeidsbemiddeling worden opgeheven. |
| Afdeling 2. - Inwerkingtreding | Afdeling 2. - Inwerkingtreding |
Art. 26.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in |
Art. 26.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in |
| werking treedt. | werking treedt. |
| Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad | Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad |
| zal worden bekendgemaakt. | zal worden bekendgemaakt. |
| Brussel, 7 mei 2004. | Brussel, 7 mei 2004. |
| De minister-president van de Vlaamse regering, | De minister-president van de Vlaamse regering, |
| B. SOMERS | B. SOMERS |
| De Vlaamse minister van Werkgelegenheid en Toerisme, | De Vlaamse minister van Werkgelegenheid en Toerisme, |
| R. LANDUYT | R. LANDUYT |
| De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, | De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, |
| A. BYTTEBIER | A. BYTTEBIER |
| (1) Zitting 2003-2004. | (1) Zitting 2003-2004. |
| Stukken. - Ontwerp van decreet, 2206, nr. 1. - Verslag van het | Stukken. - Ontwerp van decreet, 2206, nr. 1. - Verslag van het |
| Rekenhof, 2206, nr. 2. - Amendementen, 2206, nr. 3. - Verslag, 2206, | Rekenhof, 2206, nr. 2. - Amendementen, 2206, nr. 3. - Verslag, 2206, |
| nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 2206, nr. 5. | nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 2206, nr. 5. |
| Handelingen. - Bespreking en aanneming. - Morgenvergadering van 28 | Handelingen. - Bespreking en aanneming. - Morgenvergadering van 28 |
| april 2004 en vergadering van 29 april 2004. | april 2004 en vergadering van 29 april 2004. |