← Terug naar "Raad voor de mededinging Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende de berekening
van geldboeten Mededeling van de Raad voor de Mededinging van 19 december 2011 - Richtsnoeren
voor de berekening van geldboeten inzake restrictieve I. Preambule 1.
De Raad voor de Mededinging is krachtens artikel 11 van de wet tot bescherming v(...)"
| Raad voor de mededinging Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende de berekening van geldboeten Mededeling van de Raad voor de Mededinging van 19 december 2011 - Richtsnoeren voor de berekening van geldboeten inzake restrictieve I. Preambule 1. De Raad voor de Mededinging is krachtens artikel 11 van de wet tot bescherming v(...) | Raad voor de mededinging Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende de berekening van geldboeten Mededeling van de Raad voor de Mededinging van 19 december 2011 - Richtsnoeren voor de berekening van geldboeten inzake restrictieve I. Preambule 1. De Raad voor de Mededinging is krachtens artikel 11 van de wet tot bescherming v(...) |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| Raad voor de mededinging | Raad voor de mededinging |
| Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende de berekening | Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende de berekening |
| van geldboeten | van geldboeten |
| Mededeling van de Raad voor de Mededinging van 19 december 2011 - | Mededeling van de Raad voor de Mededinging van 19 december 2011 - |
| Richtsnoeren voor de berekening van geldboeten inzake restrictieve | Richtsnoeren voor de berekening van geldboeten inzake restrictieve |
| mededingingspraktijken die uit hoofde van artikel 63 van de wet op de | mededingingspraktijken die uit hoofde van artikel 63 van de wet op de |
| bescherming van de economische mededinging worden opgelegd. | bescherming van de economische mededinging worden opgelegd. |
| I. Preambule | I. Preambule |
| 1. De Raad voor de Mededinging is krachtens artikel 11 van de wet tot | 1. De Raad voor de Mededinging is krachtens artikel 11 van de wet tot |
| bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 | bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 |
| september 2006 (1) (hierna : « WBEM ») een administratief | september 2006 (1) (hierna : « WBEM ») een administratief |
| rechtscollege dat de bevoegdheid heeft om beslissingen te nemen inzake | rechtscollege dat de bevoegdheid heeft om beslissingen te nemen inzake |
| restrictieve mededingingspraktijken. Krachtens artikel 63 WBEM kan de | restrictieve mededingingspraktijken. Krachtens artikel 63 WBEM kan de |
| Raad voor de Mededinging voor dergelijke inbreuken geldboeten | Raad voor de Mededinging voor dergelijke inbreuken geldboeten |
| opleggen. | opleggen. |
| 2. Artikel 11, § 3 WBEM verleent aan de Raad voor de Mededinging de | 2. Artikel 11, § 3 WBEM verleent aan de Raad voor de Mededinging de |
| bevoegdheid om mededelingen vast te stellen met betrekking tot de | bevoegdheid om mededelingen vast te stellen met betrekking tot de |
| toepassing van de WBEM. Deze Mededeling komt tot stand na consultatie | toepassing van de WBEM. Deze Mededeling komt tot stand na consultatie |
| van de Algemene Directie Mededinging en de Europese Commissie, en na | van de Algemene Directie Mededinging en de Europese Commissie, en na |
| een publieke consultatie, van dewelke de resultaten zijn | een publieke consultatie, van dewelke de resultaten zijn |
| bekendgemaakt. | bekendgemaakt. |
| 3. De Raad voor de Mededinging heeft beslist om de onderhavige | 3. De Raad voor de Mededinging heeft beslist om de onderhavige |
| Mededeling vast te stellen om inzichtelijk te maken welke de | Mededeling vast te stellen om inzichtelijk te maken welke de |
| berekeningswijze is die gehanteerd wordt bij het opleggen van | berekeningswijze is die gehanteerd wordt bij het opleggen van |
| geldboeten. (2) | geldboeten. (2) |
| 4. Het opleggen van geldboeten voor inbreuken op de Belgische en | 4. Het opleggen van geldboeten voor inbreuken op de Belgische en |
| Europese mededingingsregels draagt bij aan de verwezenlijking van de | Europese mededingingsregels draagt bij aan de verwezenlijking van de |
| regulerende taak die de wetgever aan de Belgische | regulerende taak die de wetgever aan de Belgische |
| mededingingsautoriteit heeft toevertrouwd : de handhaving in het | mededingingsautoriteit heeft toevertrouwd : de handhaving in het |
| algemeen belang van de wet tot bescherming van de economische | algemeen belang van de wet tot bescherming van de economische |
| mededinging in België. Het bestrijden van kartelvorming en misbruik | mededinging in België. Het bestrijden van kartelvorming en misbruik |
| van machtspositie moet ervoor zorgen dat ondernemingen onder gelijke | van machtspositie moet ervoor zorgen dat ondernemingen onder gelijke |
| voorwaarden kunnen concurreren op de markt, hetgeen kwalitatieve | voorwaarden kunnen concurreren op de markt, hetgeen kwalitatieve |
| producten en diensten, optimale prijzen en innovatie verzekert, en het | producten en diensten, optimale prijzen en innovatie verzekert, en het |
| welzijn van de consumenten bevordert. | welzijn van de consumenten bevordert. |
| II. Inleiding en doelstellingen | II. Inleiding en doelstellingen |
| 5. De onderhavige Mededeling beoogt meer transparantie en meer | 5. De onderhavige Mededeling beoogt meer transparantie en meer |
| rechtszekerheid te bieden aan de ondernemingen en | rechtszekerheid te bieden aan de ondernemingen en |
| ondernemingsverenigingen die het onderwerp uitmaken van een onderzoek | ondernemingsverenigingen die het onderwerp uitmaken van een onderzoek |
| of van een gemotiveerd verslag van de auditeur waarin wordt gevraagd | of van een gemotiveerd verslag van de auditeur waarin wordt gevraagd |
| aan de Raad (3) om een inbreuk vast te stellen. De voornaamste | aan de Raad (3) om een inbreuk vast te stellen. De voornaamste |
| algemene factoren bij de berekening van geldboeten zijn de ernst en de | algemene factoren bij de berekening van geldboeten zijn de ernst en de |
| duur van de inbreuk. Daarnaast wordt in elk individueel geval rekening | duur van de inbreuk. Daarnaast wordt in elk individueel geval rekening |
| gehouden met de specifieke kenmerken van de markt, de onderneming en | gehouden met de specifieke kenmerken van de markt, de onderneming en |
| de inbreuk. | de inbreuk. |
| 6. Tegelijkertijd houdt de Mededeling rekening met de eigenheid van | 6. Tegelijkertijd houdt de Mededeling rekening met de eigenheid van |
| het bestraffen van inbreuken op het mededingingsrecht. Deze eigenheid | het bestraffen van inbreuken op het mededingingsrecht. Deze eigenheid |
| vereist onder meer dat de specifieke boete die wordt opgelegd voor een | vereist onder meer dat de specifieke boete die wordt opgelegd voor een |
| inbreuk op het kartelverbod of voor een misbruik van machtspositie | inbreuk op het kartelverbod of voor een misbruik van machtspositie |
| niet in detail van tevoren kan worden ingeschat door ondernemingen, in | niet in detail van tevoren kan worden ingeschat door ondernemingen, in |
| die mate dat ze de financiële gevolgen van een inbreuk zouden kunnen | die mate dat ze de financiële gevolgen van een inbreuk zouden kunnen |
| berekenen. | berekenen. |
| 7. Tevens vergt een effectieve handhaving van de mededingingsregels | 7. Tevens vergt een effectieve handhaving van de mededingingsregels |
| dat de geldboeten die worden opgelegd een voldoende afschrikwekkend | dat de geldboeten die worden opgelegd een voldoende afschrikwekkend |
| karakter hebben. Geldboeten hebben in dit kader een sanctionerend | karakter hebben. Geldboeten hebben in dit kader een sanctionerend |
| karakter naar de onderneming of ondernemingsvereniging die een inbreuk | karakter naar de onderneming of ondernemingsvereniging die een inbreuk |
| maakt toe, maar ook een afschrikwekkend en preventief karakter naar de | maakt toe, maar ook een afschrikwekkend en preventief karakter naar de |
| betreffende onderneming of ondernemingsvereniging toe, en naar de | betreffende onderneming of ondernemingsvereniging toe, en naar de |
| markt meer in het algemeen. De Raad zal zich bij elke stap in de | markt meer in het algemeen. De Raad zal zich bij elke stap in de |
| berekening van de geldboete laten leiden door de noodzaak om een | berekening van de geldboete laten leiden door de noodzaak om een |
| voldoende afschrikwekkend effect te verzekeren. | voldoende afschrikwekkend effect te verzekeren. |
| Voldoende afschrikwekkende geldboeten zijn eveneens een | Voldoende afschrikwekkende geldboeten zijn eveneens een |
| basisvoorwaarde voor een effectief clementieprogramma. (4) Bij het | basisvoorwaarde voor een effectief clementieprogramma. (4) Bij het |
| uitblijven van zulke afschrikwekkende geldboeten zullen overtreders er | uitblijven van zulke afschrikwekkende geldboeten zullen overtreders er |
| immers niet toe aangezet worden een clementieverzoek in te dienen. | immers niet toe aangezet worden een clementieverzoek in te dienen. |
| 8. Deze Mededeling stelt zowel de betrokken ondernemingen en | 8. Deze Mededeling stelt zowel de betrokken ondernemingen en |
| ondernemingsverenigingen als het Auditoraat beter in staat om in het | ondernemingsverenigingen als het Auditoraat beter in staat om in het |
| debat op tegenspraak voor de kamer van de Raad die een zaak behandelt, | debat op tegenspraak voor de kamer van de Raad die een zaak behandelt, |
| hun standpunt te geven en gehoord te worden aangaande de factoren die | hun standpunt te geven en gehoord te worden aangaande de factoren die |
| in een individuele zaak bij de berekening van een geldboete door de | in een individuele zaak bij de berekening van een geldboete door de |
| Raad een rol moeten spelen. | Raad een rol moeten spelen. |
| 9. Wanneer een gemotiveerd verslag wordt ingediend bij de Raad waarin | 9. Wanneer een gemotiveerd verslag wordt ingediend bij de Raad waarin |
| de auditeur voorstelt om een geldboete op te leggen, wordt in het | de auditeur voorstelt om een geldboete op te leggen, wordt in het |
| verslag aangegeven welke de factoren zijn die volgens hem relevant | verslag aangegeven welke de factoren zijn die volgens hem relevant |
| zijn voor de berekening van de geldboete. De huidige richtsnoeren | zijn voor de berekening van de geldboete. De huidige richtsnoeren |
| dienen hiervoor als leidraad. Deze werkwijze laat toe dat de betrokken | dienen hiervoor als leidraad. Deze werkwijze laat toe dat de betrokken |
| onderneming of ondernemersvereniging in het debat voor de kamer hierop | onderneming of ondernemersvereniging in het debat voor de kamer hierop |
| kan antwoorden. De eigenlijke boeteberekening volgt uit het oordeel | kan antwoorden. De eigenlijke boeteberekening volgt uit het oordeel |
| van de Raad aangaande het al dan niet bestaan van een inbreuk. | van de Raad aangaande het al dan niet bestaan van een inbreuk. |
| 10. De berekening van een geldboete in de zin van artikel 63, eerste | 10. De berekening van een geldboete in de zin van artikel 63, eerste |
| lid van de WBEM is niet te vatten in een rekenkundige formule. De Raad | lid van de WBEM is niet te vatten in een rekenkundige formule. De Raad |
| zal deze Mededeling als referentiekader gebruiken en acht zich erdoor | zal deze Mededeling als referentiekader gebruiken en acht zich erdoor |
| gebonden bij het berekenen en opleggen van geldboeten, binnen het | gebonden bij het berekenen en opleggen van geldboeten, binnen het |
| geldende wettelijke kader en steeds rekening houdend met de eigen | geldende wettelijke kader en steeds rekening houdend met de eigen |
| feitelijke, economische en juridische kenmerken van elke individuele | feitelijke, economische en juridische kenmerken van elke individuele |
| zaak die hij behandelt. In de beslissingen van de Raad waarin een | zaak die hij behandelt. In de beslissingen van de Raad waarin een |
| boete wordt opgelegd wordt de hierna beschreven methode ook in de | boete wordt opgelegd wordt de hierna beschreven methode ook in de |
| motivering weergegeven. | motivering weergegeven. |
| III. Wettelijk kader | III. Wettelijk kader |
| 11. De bevoegdheid voor het opleggen van geldboeten berust binnen de | 11. De bevoegdheid voor het opleggen van geldboeten berust binnen de |
| Belgische mededingingsautoriteit (5) op exclusieve wijze bij de Raad | Belgische mededingingsautoriteit (5) op exclusieve wijze bij de Raad |
| in strikte zin. (6) De wetgever heeft in dit verband een ruime | in strikte zin. (6) De wetgever heeft in dit verband een ruime |
| beoordelingsmarge gegeven aan de Raad. De wet voorziet slechts in een | beoordelingsmarge gegeven aan de Raad. De wet voorziet slechts in een |
| maximum dat in individuele gevallen niet mag worden overschreden. (7) | maximum dat in individuele gevallen niet mag worden overschreden. (7) |
| 12. De Raad is bevoegd zowel voor het beteugelen van inbreuken op de | 12. De Raad is bevoegd zowel voor het beteugelen van inbreuken op de |
| verbodsbepalingen neergelegd in de artikelen 2 en 3 WBEM, als voor | verbodsbepalingen neergelegd in de artikelen 2 en 3 WBEM, als voor |
| inbreuken op basis van de rechtstreeks werkende verbodsbepalingen | inbreuken op basis van de rechtstreeks werkende verbodsbepalingen |
| neergelegd in de artikelen 101 en 102 van het Verdrag betreffende de | neergelegd in de artikelen 101 en 102 van het Verdrag betreffende de |
| werking van de Europese Unie (hierna : « VWEU »). | werking van de Europese Unie (hierna : « VWEU »). |
| 13. Artikel 63 WBEM bepaalt dat, wanneer wordt vastgesteld dat een | 13. Artikel 63 WBEM bepaalt dat, wanneer wordt vastgesteld dat een |
| restrictieve mededingingspraktijk bestaat, aan elk van de betrokken | restrictieve mededingingspraktijk bestaat, aan elk van de betrokken |
| ondernemingen en ondernemingsverenigingen, een geldboete kan worden | ondernemingen en ondernemingsverenigingen, een geldboete kan worden |
| opgelegd tot maximum 10 % van hun omzet.(8) | opgelegd tot maximum 10 % van hun omzet.(8) |
| Geldboeten kunnen worden opgelegd in beslissingen waarin wordt | Geldboeten kunnen worden opgelegd in beslissingen waarin wordt |
| vastgesteld dat er sprake is van een inbreuk op het kartelverbod of | vastgesteld dat er sprake is van een inbreuk op het kartelverbod of |
| het verbod op het misbruik van machtspositie (artikel 52, 1° WBEM) of | het verbod op het misbruik van machtspositie (artikel 52, 1° WBEM) of |
| ingeval een dergelijke inbreuk wordt vastgesteld wanneer het voordeel | ingeval een dergelijke inbreuk wordt vastgesteld wanneer het voordeel |
| van een nationale of Europese groepsvrijstelling vervalt (artikel 52, | van een nationale of Europese groepsvrijstelling vervalt (artikel 52, |
| 3° en 4° WBEM) of in het kader van de heropening van een procedure na | 3° en 4° WBEM) of in het kader van de heropening van een procedure na |
| een beslissing met toezeggingen (artikel 53, § 2 WBEM). De onderhavige | een beslissing met toezeggingen (artikel 53, § 2 WBEM). De onderhavige |
| Mededeling zal door de Raad in alle genoemde gevallen gehanteerd | Mededeling zal door de Raad in alle genoemde gevallen gehanteerd |
| worden. | worden. |
| 14. Wat betreft de handhaving van de Europese mededingingsregels | 14. Wat betreft de handhaving van de Europese mededingingsregels |
| neergelegd in de artikelen 101 en 102 VWEU geldt dat de sancties die | neergelegd in de artikelen 101 en 102 VWEU geldt dat de sancties die |
| door de nationale autoriteit worden opgelegd, effectief en ontradend | door de nationale autoriteit worden opgelegd, effectief en ontradend |
| moeten zijn. Deze algemene beginselen zijn bindend voor de Raad bij | moeten zijn. Deze algemene beginselen zijn bindend voor de Raad bij |
| het invullen van zijn boetebeleid en bij het uitvoeren van de concrete | het invullen van zijn boetebeleid en bij het uitvoeren van de concrete |
| boeteberekening in individuele gevallen. | boeteberekening in individuele gevallen. |
| 15. Voor het overige gelden de nationale bepalingen wat betreft het | 15. Voor het overige gelden de nationale bepalingen wat betreft het |
| opleggen en het berekenen van geldboeten door de Raad. Bij het | opleggen en het berekenen van geldboeten door de Raad. Bij het |
| opstellen van deze Mededeling heeft de Raad ook rekening gehouden met | opstellen van deze Mededeling heeft de Raad ook rekening gehouden met |
| de praktijk en ervaringen van de Commissie op Europees niveau en van | de praktijk en ervaringen van de Commissie op Europees niveau en van |
| de andere nationale autoriteiten in de Lidstaten van de Europese Unie, | de andere nationale autoriteiten in de Lidstaten van de Europese Unie, |
| alsook met de werkzaamheden van ECA (European Competition | alsook met de werkzaamheden van ECA (European Competition |
| Authorities), de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en | Authorities), de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en |
| Ontwikkeling) en ICN (International Competition Network). | Ontwikkeling) en ICN (International Competition Network). |
| 16. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe WBEM, zijn de kamers van | 16. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe WBEM, zijn de kamers van |
| de Raad ervan uitgegaan dat de vorige boeterichtsnoeren niet meer van | de Raad ervan uitgegaan dat de vorige boeterichtsnoeren niet meer van |
| toepassing waren behoudens in die gevallen waarin uitdrukkelijk | toepassing waren behoudens in die gevallen waarin uitdrukkelijk |
| bepaald was dat het anders moest zijn om redenen van overgangsrecht. | bepaald was dat het anders moest zijn om redenen van overgangsrecht. |
| (9) | (9) |
| IV. Methode voor de berekening van de geldboete | IV. Methode voor de berekening van de geldboete |
| IV.A. Inleiding | IV.A. Inleiding |
| 17. Voor de berekening van geldboeten in de zin van artikel 63 WBEM | 17. Voor de berekening van geldboeten in de zin van artikel 63 WBEM |
| (zie hiervoor onder randnummer 13) zal de Raad de volgende methode | (zie hiervoor onder randnummer 13) zal de Raad de volgende methode |
| hanteren. Eerst wordt een berekeningsbasis aangeduid (hierna in IV.B). | hanteren. Eerst wordt een berekeningsbasis aangeduid (hierna in IV.B). |
| Vervolgens wordt op die berekeningsbasis die zo nauw mogelijk aansluit | Vervolgens wordt op die berekeningsbasis die zo nauw mogelijk aansluit |
| bij de inbreuk in kwestie, een percentage toegepast dat bepaald wordt | bij de inbreuk in kwestie, een percentage toegepast dat bepaald wordt |
| door de ernst van de inbreuk (hierna in IV.C). Ten slotte wordt de | door de ernst van de inbreuk (hierna in IV.C). Ten slotte wordt de |
| factor van de duur van de inbreuk in rekening gebracht (hierna in | factor van de duur van de inbreuk in rekening gebracht (hierna in |
| IV.D). | IV.D). |
| 18. De ernst en de duur van de inbreuk bepalen zo samen het | 18. De ernst en de duur van de inbreuk bepalen zo samen het |
| basisbedrag van de geldboete. Hiermee is de praktijk van de Raad in | basisbedrag van de geldboete. Hiermee is de praktijk van de Raad in |
| overeenstemming met zijn eigen beslissingspraktijk tot nu toe, en met | overeenstemming met zijn eigen beslissingspraktijk tot nu toe, en met |
| het grote merendeel van de jurisdicties waarin ernst en duur bepalend | het grote merendeel van de jurisdicties waarin ernst en duur bepalend |
| zijn voor de boeteberekening. | zijn voor de boeteberekening. |
| 19. In een volgende stap kan het basisbedrag verder aangepast worden | 19. In een volgende stap kan het basisbedrag verder aangepast worden |
| aan meer specifieke omstandigheden voor elke onderneming. Deze | aan meer specifieke omstandigheden voor elke onderneming. Deze |
| aanpassing kan gemotiveerd worden door de aanwezigheid van concrete | aanpassing kan gemotiveerd worden door de aanwezigheid van concrete |
| verzachtende of verzwarende omstandigheden (hierna in V.), of door, | verzachtende of verzwarende omstandigheden (hierna in V.), of door, |
| onder meer, overwegingen van proportionaliteit of billijkheid | onder meer, overwegingen van proportionaliteit of billijkheid |
| (behandeld in het afsluitend gedeelte VI.). | (behandeld in het afsluitend gedeelte VI.). |
| IV.B. De berekeningsbasis | IV.B. De berekeningsbasis |
| 20. In lijn met de gangbare praktijk in de handhaving van het | 20. In lijn met de gangbare praktijk in de handhaving van het |
| mededingingsrecht, moet de voorkeur van de Raad uitgaan naar een | mededingingsrecht, moet de voorkeur van de Raad uitgaan naar een |
| berekeningsbasis voor de geldboete die zoveel mogelijk in relatie | berekeningsbasis voor de geldboete die zoveel mogelijk in relatie |
| staat met de gepleegde inbreuk(en). | staat met de gepleegde inbreuk(en). |
| 21. De berekeningsbasis zal in beginsel worden gevormd door de | 21. De berekeningsbasis zal in beginsel worden gevormd door de |
| betrokken omzet, namelijk de totale waarde van de verkoop van de | betrokken omzet, namelijk de totale waarde van de verkoop van de |
| betrokken producten of diensten door de betrokken onderneming diein | betrokken producten of diensten door de betrokken onderneming diein |
| verband staat met de vastgestelde inbreuk(en). Normaliter zal het | verband staat met de vastgestelde inbreuk(en). Normaliter zal het |
| laatste volledige jaar van de vastgestelde inbreuk het referentiepunt | laatste volledige jaar van de vastgestelde inbreuk het referentiepunt |
| zijn, maar dit kan verschillen naargelang de beschikbare gegevens. De | zijn, maar dit kan verschillen naargelang de beschikbare gegevens. De |
| Raad kan ook van schattingen uitgaan, bijvoorbeeld omdat de nodige | Raad kan ook van schattingen uitgaan, bijvoorbeeld omdat de nodige |
| gegevens over de verkoop niet beschikbaar worden gesteld, | gegevens over de verkoop niet beschikbaar worden gesteld, |
| onbetrouwbaar zijn of onvoldoende toelaten om het aandeel van de | onbetrouwbaar zijn of onvoldoende toelaten om het aandeel van de |
| onderneming in de inbreuk tot uiting te brengen. In een dergelijk | onderneming in de inbreuk tot uiting te brengen. In een dergelijk |
| geval kan een percentage van de volledige omzet als uitgangspunt | geval kan een percentage van de volledige omzet als uitgangspunt |
| dienen, ook wanneer deze minder rechtstreeks in verband staat met de | dienen, ook wanneer deze minder rechtstreeks in verband staat met de |
| inbreuk. | inbreuk. |
| Indien een onderneming de restrictieve mededingingspraktijk niet ten | Indien een onderneming de restrictieve mededingingspraktijk niet ten |
| uitvoer heeft gelegd of deze is gestaakt door het begin van het | uitvoer heeft gelegd of deze is gestaakt door het begin van het |
| mededingingsonderzoek, kan rekening worden gehouden met de omzet die | mededingingsonderzoek, kan rekening worden gehouden met de omzet die |
| de onderneming had kunnen behalen met de betrokken producten of | de onderneming had kunnen behalen met de betrokken producten of |
| diensten die in verband staan met de vastgestelde inbreuk(en). Daarbij | diensten die in verband staan met de vastgestelde inbreuk(en). Daarbij |
| kan onder meer rekening worden gehouden met verkopen van de betrokken | kan onder meer rekening worden gehouden met verkopen van de betrokken |
| producten of diensten of gelijkaardige producten of diensten, in | producten of diensten of gelijkaardige producten of diensten, in |
| vroegere periodes. | vroegere periodes. |
| 22. Wanneer een inbreuk wordt toegerekend aan een | 22. Wanneer een inbreuk wordt toegerekend aan een |
| ondernemingsvereniging en deze heeft betrekking op de activiteiten van | ondernemingsvereniging en deze heeft betrekking op de activiteiten van |
| haar leden, dan kan de Raad uitgaan van de totale omzet van de leden | haar leden, dan kan de Raad uitgaan van de totale omzet van de leden |
| van de vereniging en de berekeningsbasis vervolgens bepalen volgens de | van de vereniging en de berekeningsbasis vervolgens bepalen volgens de |
| methode beschreven in randnummer 21. | methode beschreven in randnummer 21. |
| IV.C. De ernst van de inbreuk | IV.C. De ernst van de inbreuk |
| 23. De graad van ernst van een inbreuk heeft te maken met de mate | 23. De graad van ernst van een inbreuk heeft te maken met de mate |
| waarin de mededinging en de mededingingsstructuur worden aangetast of | waarin de mededinging en de mededingingsstructuur worden aangetast of |
| potentieel kunnen worden aangetast, maar ook met de mate waarin de | potentieel kunnen worden aangetast, maar ook met de mate waarin de |
| afnemers en/of consumenten benadeeld worden of kunnen benadeeld | afnemers en/of consumenten benadeeld worden of kunnen benadeeld |
| worden. | worden. |
| 24. De volgende inbreuken kunnen onder meer naar hun aard als ernstig | 24. De volgende inbreuken kunnen onder meer naar hun aard als ernstig |
| of zeer ernstig beschouwd worden : | of zeer ernstig beschouwd worden : |
| - Overeenkomsten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen tussen | - Overeenkomsten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen tussen |
| twee of meer concurrerende ondernemingen en/of | twee of meer concurrerende ondernemingen en/of |
| ondernemingsverenigingen, met desgevallend één of meer andere | ondernemingsverenigingen, met desgevallend één of meer andere |
| niet-concurrerende ondernemingen en/of ondernemingsverenigingen, en | niet-concurrerende ondernemingen en/of ondernemingsverenigingen, en |
| besluiten van ondernemingsverenigingen, met als doel het concurrerend | besluiten van ondernemingsverenigingen, met als doel het concurrerend |
| handelen van ondernemingen op de markt te coördineren en/of de | handelen van ondernemingen op de markt te coördineren en/of de |
| relevante parameters van mededinging te beïnvloeden via praktijken | relevante parameters van mededinging te beïnvloeden via praktijken |
| zoals het afspreken van aan- en verkoopprijzen, de toewijzing van | zoals het afspreken van aan- en verkoopprijzen, de toewijzing van |
| productie- of verkoopquota, de verdeling van markten, het beperken van | productie- of verkoopquota, de verdeling van markten, het beperken van |
| importen of exporten en/of mededingingsverstorende maatregelen tegen | importen of exporten en/of mededingingsverstorende maatregelen tegen |
| andere concurrenten. | andere concurrenten. |
| - Verticale overeenkomsten die hardcore concurrentiebeperkingen | - Verticale overeenkomsten die hardcore concurrentiebeperkingen |
| bevatten. (10) | bevatten. (10) |
| 25. Verder zijn alle vormen van misbruik van machtspositie die leiden | 25. Verder zijn alle vormen van misbruik van machtspositie die leiden |
| tot uitsluiting van daadwerkelijke of potentiële concurrenten of tot | tot uitsluiting van daadwerkelijke of potentiële concurrenten of tot |
| ernstige benadeling van afnemers of consumenten als ernstig of, | ernstige benadeling van afnemers of consumenten als ernstig of, |
| afhankelijk van de omvang van de marktmacht van de onderneming, als | afhankelijk van de omvang van de marktmacht van de onderneming, als |
| zeer ernstig te beschouwen. | zeer ernstig te beschouwen. |
| 26. De beoordeling van de ernst van de inbreuk heeft te maken met de | 26. De beoordeling van de ernst van de inbreuk heeft te maken met de |
| intrinsieke kenmerken en de juridische kwalificatie van de | intrinsieke kenmerken en de juridische kwalificatie van de |
| restrictieve mededingingspraktijk in de beslissing van de Raad | restrictieve mededingingspraktijk in de beslissing van de Raad |
| (hiervoor in randnummers 24 en 25 : de aard van de inbreuk in strikte | (hiervoor in randnummers 24 en 25 : de aard van de inbreuk in strikte |
| zin) (11) maar ook met de economische context waarbinnen de inbreuk is | zin) (11) maar ook met de economische context waarbinnen de inbreuk is |
| gepleegd. Deze laatste omvat zowel de omvang en het belang van de | gepleegd. Deze laatste omvat zowel de omvang en het belang van de |
| betrokken ondernemingen op de markt, het belang van de betrokken | betrokken ondernemingen op de markt, het belang van de betrokken |
| producten en diensten, en de omvang van de relevante markt. | producten en diensten, en de omvang van de relevante markt. |
| In het algemeen kan, waar mogelijk, rekening gehouden worden met de | In het algemeen kan, waar mogelijk, rekening gehouden worden met de |
| impact van het inbreukmakend gedrag op de relevante markt en op de | impact van het inbreukmakend gedrag op de relevante markt en op de |
| economie meer in het algemeen. Als de Raad beschikt over gegevens | economie meer in het algemeen. Als de Raad beschikt over gegevens |
| hieromtrent, kan ook rekening worden gehouden met de onwettige winst | hieromtrent, kan ook rekening worden gehouden met de onwettige winst |
| die een onderneming uit verboden restrictieve mededingingspraktijken | die een onderneming uit verboden restrictieve mededingingspraktijken |
| heeft behaald. | heeft behaald. |
| 27. Voor ernstige en zeer ernstige inbreuken zal de Raad over het | 27. Voor ernstige en zeer ernstige inbreuken zal de Raad over het |
| algemeen een percentage in aanmerking nemen tussen de 15 % en 30 %. | algemeen een percentage in aanmerking nemen tussen de 15 % en 30 %. |
| Voor andere inbreuken zal het percentage dan kunnen gaan tot 15 %. | Voor andere inbreuken zal het percentage dan kunnen gaan tot 15 %. |
| 28. Bij het bepalen van het hiervoor genoemde percentage, waakt de | 28. Bij het bepalen van het hiervoor genoemde percentage, waakt de |
| Raad erover dat er ook voldoende afschrikwekkend effect uitgaat van | Raad erover dat er ook voldoende afschrikwekkend effect uitgaat van |
| deze component van de geldboete. | deze component van de geldboete. |
| 29. Op basis van de genoemde overwegingen bepaalt de Raad welk | 29. Op basis van de genoemde overwegingen bepaalt de Raad welk |
| percentage (X) van de berekeningsbasis zal worden aangehouden voor elk | percentage (X) van de berekeningsbasis zal worden aangehouden voor elk |
| van de betrokken ondernemingen. De Raad gaat uit van een maximaal | van de betrokken ondernemingen. De Raad gaat uit van een maximaal |
| percentage van 30 %. Het aldus bekomen bedrag is de factor ernst. | percentage van 30 %. Het aldus bekomen bedrag is de factor ernst. |
| IV.D. De duur van de inbreuk | IV.D. De duur van de inbreuk |
| 30. Het is vervolgens van belang om met de duur van de inbreuk(en) | 30. Het is vervolgens van belang om met de duur van de inbreuk(en) |
| rekening te houden wanneer de geldboete wordt berekend. De duur staat | rekening te houden wanneer de geldboete wordt berekend. De duur staat |
| in rechtstreeks verband met de ernst van de inbreuk en wordt | in rechtstreeks verband met de ernst van de inbreuk en wordt |
| afgebakend in de beslissing van de Raad. Er moet van worden uitgegaan | afgebakend in de beslissing van de Raad. Er moet van worden uitgegaan |
| dat de impact op de relevante markt en op de economie zal toenemen | dat de impact op de relevante markt en op de economie zal toenemen |
| wanneer de inbreuk langer duurt. Inbreuken van lange duur kunnen ook | wanneer de inbreuk langer duurt. Inbreuken van lange duur kunnen ook |
| op duurzame wijze schade berokkenen aan de belangen van de consument. | op duurzame wijze schade berokkenen aan de belangen van de consument. |
| 31. De duur van de inbreuk wordt voor elke betrokken onderneming of | 31. De duur van de inbreuk wordt voor elke betrokken onderneming of |
| ondernemingsvereniging als volgt uitgedrukt in de berekening. | ondernemingsvereniging als volgt uitgedrukt in de berekening. |
| Per jaar wordt een bedrag in aanmerking genomen dat gelijk is aan een | Per jaar wordt een bedrag in aanmerking genomen dat gelijk is aan een |
| percentage van het bedrag waarvan sprake hiervoor in randnummer 29, | percentage van het bedrag waarvan sprake hiervoor in randnummer 29, |
| dit is het bedrag voor de factor ernst. Dat percentage kan gaan van 10 | dit is het bedrag voor de factor ernst. Dat percentage kan gaan van 10 |
| tot 30 % per jaar, afhankelijk van het geval. Voor inbreuken met een | tot 30 % per jaar, afhankelijk van het geval. Voor inbreuken met een |
| duur van minder dan één jaar, wordt de duur afgerond tot een jaar. | duur van minder dan één jaar, wordt de duur afgerond tot een jaar. |
| Voor inbreuken van langer dan één jaar, wordt elk begonnen kwartaal | Voor inbreuken van langer dan één jaar, wordt elk begonnen kwartaal |
| als kwartaal in aanmerking genomen. | als kwartaal in aanmerking genomen. |
| Het aldus bekomen bedrag voor de factor duur wordt opgeteld bij het | Het aldus bekomen bedrag voor de factor duur wordt opgeteld bij het |
| bedrag voor de factor ernst. | bedrag voor de factor ernst. |
| 32. Het basisbedrag dat derhalve wordt bekomen is : | 32. Het basisbedrag dat derhalve wordt bekomen is : |
| de factor ernst (X % van de berekeningsbasis)+ de factor duur (Y % van | de factor ernst (X % van de berekeningsbasis)+ de factor duur (Y % van |
| de factor ernst vermenigvuldigd met het aantal jaar) = basisbedrag. | de factor ernst vermenigvuldigd met het aantal jaar) = basisbedrag. |
| De berekening van het basisbedrag kan geïllustreerd worden met het | De berekening van het basisbedrag kan geïllustreerd worden met het |
| volgende voorbeeld. | volgende voorbeeld. |
| Stel dat de berekeningsbasis 100.000 euro bedraagt, het percentage | Stel dat de berekeningsbasis 100.000 euro bedraagt, het percentage |
| voor de ernst 20 %, het percentage voor de duur 30 % en de duur van de | voor de ernst 20 %, het percentage voor de duur 30 % en de duur van de |
| inbreuk die door de Raad wordt weerhouden is 5 jaar. | inbreuk die door de Raad wordt weerhouden is 5 jaar. |
| De factor ernst bedraagt dan : 100.000 x 20 % = 20.000 euro | De factor ernst bedraagt dan : 100.000 x 20 % = 20.000 euro |
| De factor duur bedraagt dan : (20.000 x 30 % = 6.000) x 5 jaar = | De factor duur bedraagt dan : (20.000 x 30 % = 6.000) x 5 jaar = |
| 30.000 euro | 30.000 euro |
| Het basisbedrag voor de berekening van de geldboete wordt dan | Het basisbedrag voor de berekening van de geldboete wordt dan |
| samengesteld als volgt : factor ernst (20.000 euro) + factor duur | samengesteld als volgt : factor ernst (20.000 euro) + factor duur |
| (30.000 euro) = 50.000 euro. | (30.000 euro) = 50.000 euro. |
| V. Aanpassing van het basisbedrag wegens het bestaan van individuele | V. Aanpassing van het basisbedrag wegens het bestaan van individuele |
| omstandigheden die een invloed kunnen hebben op de hoogte van de | omstandigheden die een invloed kunnen hebben op de hoogte van de |
| geldboete | geldboete |
| V.A. Verzwarende omstandigheden | V.A. Verzwarende omstandigheden |
| 33. Het basisbedrag kan verhoogd worden wegens verzwarende | 33. Het basisbedrag kan verhoogd worden wegens verzwarende |
| omstandigheden die aangetoond worden voor een individuele onderneming | omstandigheden die aangetoond worden voor een individuele onderneming |
| of ondernemingsvereniging. De Raad zal in zijn beslissing de | of ondernemingsvereniging. De Raad zal in zijn beslissing de |
| vermeerdering uitdrukken in de vorm van een percentage van het | vermeerdering uitdrukken in de vorm van een percentage van het |
| basisbedrag (zie hiervoor in randnummer 33) dat wordt berekend volgens | basisbedrag (zie hiervoor in randnummer 33) dat wordt berekend volgens |
| de hiervoor vermelde stappen. Dit percentage van het basisbedrag wordt | de hiervoor vermelde stappen. Dit percentage van het basisbedrag wordt |
| dan opgeteld bij het basisbedrag. | dan opgeteld bij het basisbedrag. |
| 34. Het kan onder meer gaan om de volgende omstandigheden : | 34. Het kan onder meer gaan om de volgende omstandigheden : |
| - Het feit dat reeds eerder eenzelfde of een gelijkaardige inbreuk | - Het feit dat reeds eerder eenzelfde of een gelijkaardige inbreuk |
| door dezelfde onderneming of ondernemingsvereniging werd gepleegd. | door dezelfde onderneming of ondernemingsvereniging werd gepleegd. |
| - Het doelbewust en opzettelijk overtreden van de mededingingsregels | - Het doelbewust en opzettelijk overtreden van de mededingingsregels |
| in het specifieke geval dat de Raad beoordeeld heeft. | in het specifieke geval dat de Raad beoordeeld heeft. |
| - Het gebrek aan medewerking, het niet naleven van termijnen tijdens | - Het gebrek aan medewerking, het niet naleven van termijnen tijdens |
| het onderzoekof zelfs pogingen om het verloop van het onderzoek te | het onderzoekof zelfs pogingen om het verloop van het onderzoek te |
| dwarsbomen. | dwarsbomen. |
| - Het feit dat de betrokken onderneming een leidinggevende rol speelde | - Het feit dat de betrokken onderneming een leidinggevende rol speelde |
| of anderen tot een inbreuk heeft aangezet. | of anderen tot een inbreuk heeft aangezet. |
| - Het nemen van retorsiemaatregelen tegen andere ondernemingen om hen | - Het nemen van retorsiemaatregelen tegen andere ondernemingen om hen |
| de inbreukmakende besluiten of praktijken te doen naleven. | de inbreukmakende besluiten of praktijken te doen naleven. |
| V.B. Verzachtende omstandigheden | V.B. Verzachtende omstandigheden |
| 35. Het basisbedrag kan verlaagd worden wegens verzachtende | 35. Het basisbedrag kan verlaagd worden wegens verzachtende |
| omstandigheden die aangetoond worden voor een individuele onderneming | omstandigheden die aangetoond worden voor een individuele onderneming |
| of ondernemingsvereniging. De Raad zal in zijn beslissing de | of ondernemingsvereniging. De Raad zal in zijn beslissing de |
| vermindering uitdrukken in de vorm van een percentage van het | vermindering uitdrukken in de vorm van een percentage van het |
| basisbedrag (zie hiervoor in randnummer 33) dat wordt berekend volgens | basisbedrag (zie hiervoor in randnummer 33) dat wordt berekend volgens |
| de hiervoor vermelde stappen. Dit percentage van het basisbedrag wordt | de hiervoor vermelde stappen. Dit percentage van het basisbedrag wordt |
| dan afgetrokken van het basisbedrag. | dan afgetrokken van het basisbedrag. |
| 36. Het kan onder meer gaan om de volgende omstandigheden : | 36. Het kan onder meer gaan om de volgende omstandigheden : |
| - Het feit dat de betrokken onderneming een louter passieve rol | - Het feit dat de betrokken onderneming een louter passieve rol |
| vervulde bij de inbreukmakende praktijken of op zeer beperkte wijze | vervulde bij de inbreukmakende praktijken of op zeer beperkte wijze |
| deelnam aan de inbreuk of door een leidinggevende onderneming tot de | deelnam aan de inbreuk of door een leidinggevende onderneming tot de |
| inbreuk werd aangezet. | inbreuk werd aangezet. |
| - Het feit dat de inbreukmakende praktijken niet daadwerkelijk zijn | - Het feit dat de inbreukmakende praktijken niet daadwerkelijk zijn |
| toegepast of het feit dat de betrokken onderneming op vrijwillige | toegepast of het feit dat de betrokken onderneming op vrijwillige |
| basis de deelneming aan de inbreukmakende praktijken heeft beëindigd | basis de deelneming aan de inbreukmakende praktijken heeft beëindigd |
| vooraleer de procedure bij de Raad aanhangig werd gemaakt. | vooraleer de procedure bij de Raad aanhangig werd gemaakt. |
| - Het feit dat de inbreukmakende praktijken uit onachtzaamheid zouden | - Het feit dat de inbreukmakende praktijken uit onachtzaamheid zouden |
| zijn begaan. | zijn begaan. |
| - Daadwerkelijke en efficiënte medewerking van de onderneming of | - Daadwerkelijke en efficiënte medewerking van de onderneming of |
| ondernemingsvereniging, anders dan deze waartoe zij wettelijk gehouden | ondernemingsvereniging, anders dan deze waartoe zij wettelijk gehouden |
| is of waartoe zij verplicht is in het kader van de clementieregeling. | is of waartoe zij verplicht is in het kader van de clementieregeling. |
| - Het feit dat de inbreuk wordt erkend tijdens het onderzoek of | - Het feit dat de inbreuk wordt erkend tijdens het onderzoek of |
| tijdens de schriftelijke procedure voor de kamer van de Raad. | tijdens de schriftelijke procedure voor de kamer van de Raad. |
| - Het feit dat de inbreuk aangemoedigd zou zijn door de overheid. | - Het feit dat de inbreuk aangemoedigd zou zijn door de overheid. |
| VI. Algemene opmerkingen | VI. Algemene opmerkingen |
| 37. Het eindresultaat van de berekening mag in geen geval het | 37. Het eindresultaat van de berekening mag in geen geval het |
| wettelijke maximum overschrijden dat vervat is in artikel 63 WBEM. | wettelijke maximum overschrijden dat vervat is in artikel 63 WBEM. |
| Voor de toetsing aan het wettelijke maximum gebruikt de Raad de meest | Voor de toetsing aan het wettelijke maximum gebruikt de Raad de meest |
| recente beschikbare, betrouwbare cijfers over de omzet van de | recente beschikbare, betrouwbare cijfers over de omzet van de |
| onderneming. (12) | onderneming. (12) |
| 38. Wanneer er sprake is van ondernemingen die deel uitmaken van | 38. Wanneer er sprake is van ondernemingen die deel uitmaken van |
| dezelfde groep, wordt bij de boeteberekening nagestreefd dat de | dezelfde groep, wordt bij de boeteberekening nagestreefd dat de |
| geldboete wordt opgelegd aan de entiteit aan wie de inbreuk kan worden | geldboete wordt opgelegd aan de entiteit aan wie de inbreuk kan worden |
| toegerekend. De Raad kan een moederonderneming die een economische | toegerekend. De Raad kan een moederonderneming die een economische |
| eenheid vormt met een dochteronderneming, aansprakelijk achten voor de | eenheid vormt met een dochteronderneming, aansprakelijk achten voor de |
| inbreuk van die dochteronderneming indien deze laatste niet | inbreuk van die dochteronderneming indien deze laatste niet |
| zelfstandig haar marktgedrag bepaalt. | zelfstandig haar marktgedrag bepaalt. |
| 39. Overeenkomstig het beginsel van persoonlijke aansprakelijkheid, | 39. Overeenkomstig het beginsel van persoonlijke aansprakelijkheid, |
| moet de entiteit aan wie een inbreuk kan worden toegerekend, | moet de entiteit aan wie een inbreuk kan worden toegerekend, |
| aansprakelijk worden gesteld voor de geldboete. Echter, wanneer die | aansprakelijk worden gesteld voor de geldboete. Echter, wanneer die |
| entiteit (onderneming of ondernemingsvereniging) rechtens niet meer | entiteit (onderneming of ondernemingsvereniging) rechtens niet meer |
| bestaat en haar activiteiten worden door een andere entiteit | bestaat en haar activiteiten worden door een andere entiteit |
| verdergezet, vereist de effectieve handhaving van de | verdergezet, vereist de effectieve handhaving van de |
| mededingingsregels dat de Raad een andere onderneming aansprakelijk | mededingingsregels dat de Raad een andere onderneming aansprakelijk |
| kan stellen voor de inbreuk en voor de betaling van de geldboete. In | kan stellen voor de inbreuk en voor de betaling van de geldboete. In |
| dat geval moet vaststaan dat deze onderneming de activiteiten heeft | dat geval moet vaststaan dat deze onderneming de activiteiten heeft |
| verdergezet waar de beslissing van de Raad betrekking op heeft. | verdergezet waar de beslissing van de Raad betrekking op heeft. |
| 40. Wanneer aan een ondernemingsvereniging een geldboete wordt | 40. Wanneer aan een ondernemingsvereniging een geldboete wordt |
| opgelegd en de vereniging toont aan insolvabel te zijn, kan deze | opgelegd en de vereniging toont aan insolvabel te zijn, kan deze |
| verplicht zijn zich te richten tot haar leden om bijdragen te vragen | verplicht zijn zich te richten tot haar leden om bijdragen te vragen |
| die haar in staat stellen de boete te betalen. | die haar in staat stellen de boete te betalen. |
| 41. De omstandigheden vermeld onder V., die tot verhoging of verlaging | 41. De omstandigheden vermeld onder V., die tot verhoging of verlaging |
| van een geldboete aanleiding kunnen geven, zijn niet op exhaustieve | van een geldboete aanleiding kunnen geven, zijn niet op exhaustieve |
| wijze weergegeven. Het komt de Raad in elk geval toe om rekening te | wijze weergegeven. Het komt de Raad in elk geval toe om rekening te |
| houden met de specifieke feitelijke en juridische context waarbinnen | houden met de specifieke feitelijke en juridische context waarbinnen |
| een onderneming of ondernemingsvereniging een inbreuk heeft gepleegd, | een onderneming of ondernemingsvereniging een inbreuk heeft gepleegd, |
| en met de wijze waarop de onderneming of ondernemingsvereniging zich | en met de wijze waarop de onderneming of ondernemingsvereniging zich |
| heeft gedragen in de periode nadat zij bekend was met het bestaan van | heeft gedragen in de periode nadat zij bekend was met het bestaan van |
| een onderzoek naar een mogelijke inbreuk op de regels inzake | een onderzoek naar een mogelijke inbreuk op de regels inzake |
| restrictieve mededingingspraktijken. | restrictieve mededingingspraktijken. |
| In dat verband is het ook mogelijk dat de Raad rekening houdt met | In dat verband is het ook mogelijk dat de Raad rekening houdt met |
| initiatieven die de onderneming of ondernemingsvereniging zelf genomen | initiatieven die de onderneming of ondernemingsvereniging zelf genomen |
| heeft om concurrentiebeperkend gedrag te vermijden, en om mogelijke | heeft om concurrentiebeperkend gedrag te vermijden, en om mogelijke |
| concurrentiebeperkende gevolgen van het inbreukmakend gedrag te | concurrentiebeperkende gevolgen van het inbreukmakend gedrag te |
| beperken of op te heffen. Als voorbeeld wordt hier de | beperken of op te heffen. Als voorbeeld wordt hier de |
| schadeloosstelling genoemd van andere ondernemingen of consumenten die | schadeloosstelling genoemd van andere ondernemingen of consumenten die |
| van het inbreukmakend gedrag nadeel hebben ondervonden. | van het inbreukmakend gedrag nadeel hebben ondervonden. |
| 42. Elk boetebedrag waartoe de Raad komt op basis van de hiervoor | 42. Elk boetebedrag waartoe de Raad komt op basis van de hiervoor |
| beschreven methodiek, moet getoetst worden aan de beginselen van | beschreven methodiek, moet getoetst worden aan de beginselen van |
| proportionaliteit en billijkheid. Het resultaat van deze toetsing kan | proportionaliteit en billijkheid. Het resultaat van deze toetsing kan |
| zijn dat het bekomen bedrag in neerwaartse zin of in opwaartse zin | zijn dat het bekomen bedrag in neerwaartse zin of in opwaartse zin |
| wordt aangepast. | wordt aangepast. |
| 43. De proportionaliteit van de geldboete wordt onder meer beoordeeld | 43. De proportionaliteit van de geldboete wordt onder meer beoordeeld |
| in verhouding tot de inbreuk die gepleegd is, de omvang van de | in verhouding tot de inbreuk die gepleegd is, de omvang van de |
| onderneming en, desgevallend, de omvang van de andere | onderneming en, desgevallend, de omvang van de andere |
| karteldeelnemers. Zo kan het beginsel van gelijke sanctionering voor | karteldeelnemers. Zo kan het beginsel van gelijke sanctionering voor |
| een gelijke gedraging het noodzakelijk maken dat verschillende | een gelijke gedraging het noodzakelijk maken dat verschillende |
| betrokken ondernemingen toch verschillend worden gesanctioneerd. | betrokken ondernemingen toch verschillend worden gesanctioneerd. |
| 44. Algemene overwegingen van billijkheid kunnen toelaten aan de Raad | 44. Algemene overwegingen van billijkheid kunnen toelaten aan de Raad |
| om in specifieke gevallen de geldboete te matigen, tot zelfs het | om in specifieke gevallen de geldboete te matigen, tot zelfs het |
| opleggen van een symbolische geldboete. | opleggen van een symbolische geldboete. |
| In dit verband kan de Raad ook rekening houden met de financiële | In dit verband kan de Raad ook rekening houden met de financiële |
| draagkracht van een onderneming op het moment van de feiten of op het | draagkracht van een onderneming op het moment van de feiten of op het |
| moment van de beslissing van de Raad. In aanwezigheid van ernstige | moment van de beslissing van de Raad. In aanwezigheid van ernstige |
| concurrentiebeperkingen die zich in het verleden hebben voorgedaan, | concurrentiebeperkingen die zich in het verleden hebben voorgedaan, |
| zal echter slechts in uitzonderlijke gevallen rekening gehouden worden | zal echter slechts in uitzonderlijke gevallen rekening gehouden worden |
| met mogelijke financiële moeilijkheden die een onderneming of | met mogelijke financiële moeilijkheden die een onderneming of |
| ondernemersvereniging heeft op het moment van de beslissing van de | ondernemersvereniging heeft op het moment van de beslissing van de |
| Raad. Dit zal slechts kunnen indien een onderneming aantoont dat ze, | Raad. Dit zal slechts kunnen indien een onderneming aantoont dat ze, |
| over een langere termijn bekeken, niet in staat is de geldboete te | over een langere termijn bekeken, niet in staat is de geldboete te |
| betalen zonder het voortbestaan van de onderneming in gevaar te | betalen zonder het voortbestaan van de onderneming in gevaar te |
| brengen. | brengen. |
| 45. Indien een onderneming of een ondernemingsvereniging tevens om | 45. Indien een onderneming of een ondernemingsvereniging tevens om |
| toepassing heeft gevraagd van de clementieregeling (13) wordt eerst | toepassing heeft gevraagd van de clementieregeling (13) wordt eerst |
| het basisbedrag berekend (onderdeel IV hiervoor). Heeft de onderneming | het basisbedrag berekend (onderdeel IV hiervoor). Heeft de onderneming |
| of ondernemingsvereniging volgens de Raad recht op volledige | of ondernemingsvereniging volgens de Raad recht op volledige |
| immuniteit, dan zal vervolgens de geldboete tot nul worden herleid. | immuniteit, dan zal vervolgens de geldboete tot nul worden herleid. |
| Komt de onderneming of ondernemingsvereniging volgens de Raad in | Komt de onderneming of ondernemingsvereniging volgens de Raad in |
| aanmerking voor gedeeltelijke vrijstelling van een geldboete, dan | aanmerking voor gedeeltelijke vrijstelling van een geldboete, dan |
| wordt de geldboete eerst volledig berekend (volgens de methode | wordt de geldboete eerst volledig berekend (volgens de methode |
| beschreven in onderdelen IV en V en rekening houdend met randnummer | beschreven in onderdelen IV en V en rekening houdend met randnummer |
| 37) en wordt dan het percentage korting dat wordt toegekend op basis | 37) en wordt dan het percentage korting dat wordt toegekend op basis |
| van de clementieregeling, in mindering gebracht. | van de clementieregeling, in mindering gebracht. |
| 46. Deze Mededeling treedt in werking op de dag van de publicatie in | 46. Deze Mededeling treedt in werking op de dag van de publicatie in |
| het Belgisch Staatsblad. Zij is van toepassing op de zaken waarin op | het Belgisch Staatsblad. Zij is van toepassing op de zaken waarin op |
| de dag van de publicatie dehoorzitting van de kamer van de Raad nog | de dag van de publicatie dehoorzitting van de kamer van de Raad nog |
| niet heeft plaatsgevonden. | niet heeft plaatsgevonden. |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| (1) Belgisch Staatsblad 29 september 2006, p. 50613 (coördinatie van | (1) Belgisch Staatsblad 29 september 2006, p. 50613 (coördinatie van |
| de wet van 10 juni 2006 tot bescherming van de economische | de wet van 10 juni 2006 tot bescherming van de economische |
| mededinging, B.S. 29 juni 2006, p 32755 en van de wet van 10 juni 2006 | mededinging, B.S. 29 juni 2006, p 32755 en van de wet van 10 juni 2006 |
| tot oprichting van een Raad voor de Mededinging, B.S. 29 juni 2006, p. | tot oprichting van een Raad voor de Mededinging, B.S. 29 juni 2006, p. |
| 32746). | 32746). |
| (2) Deze Mededeling laat de geldboeten buiten beschouwing die | (2) Deze Mededeling laat de geldboeten buiten beschouwing die |
| procedurele inbreuken bestraffen in verband met laattijdige of | procedurele inbreuken bestraffen in verband met laattijdige of |
| onvolledige informatieverstrekking (artikel 64, § 1 WBEM), de | onvolledige informatieverstrekking (artikel 64, § 1 WBEM), de |
| geldboeten die opgelegd worden omwille van laattijdige aanmelding of | geldboeten die opgelegd worden omwille van laattijdige aanmelding of |
| ontstentenis van aanmelding van een concentratie (artikel 64 § 2 WBEM) | ontstentenis van aanmelding van een concentratie (artikel 64 § 2 WBEM) |
| of omwille van inbreuk op artikel 9 § 4 WBEM (het tot uitvoering | of omwille van inbreuk op artikel 9 § 4 WBEM (het tot uitvoering |
| brengen van een concentratie voor de beslissing van de kamer van de | brengen van een concentratie voor de beslissing van de kamer van de |
| Raad betreffende de toelaatbaarheid ervan) (artikel 65 WBEM) of | Raad betreffende de toelaatbaarheid ervan) (artikel 65 WBEM) of |
| omwille van niet-naleving van de beslissingen bedoeld bij artikelen | omwille van niet-naleving van de beslissingen bedoeld bij artikelen |
| 58, § 2, 1° en 59, § 6 WBEM (voorwaarden en/of verplichtingen | 58, § 2, 1° en 59, § 6 WBEM (voorwaarden en/of verplichtingen |
| verbonden aan de toelaatbaarheid van een concentratie) en 59, § 7 van | verbonden aan de toelaatbaarheid van een concentratie) en 59, § 7 van |
| de WBEM (herstellen van een daadwerkelijke mededinging wanneer de | de WBEM (herstellen van een daadwerkelijke mededinging wanneer de |
| concentratie niet toelaatbaar is) (artikel 63, lid 2 WBEM). | concentratie niet toelaatbaar is) (artikel 63, lid 2 WBEM). |
| (3) Vanaf deze paragraaf wordt met de term « Raad » bedoeld de Raad | (3) Vanaf deze paragraaf wordt met de term « Raad » bedoeld de Raad |
| voor de Mededinging in strikte zin. | voor de Mededinging in strikte zin. |
| (4) Artikel 49 WBEM en de Mededeling van de Raad voor de Mededinging | (4) Artikel 49 WBEM en de Mededeling van de Raad voor de Mededinging |
| betreffende volledige of gedeeltelijke vrijstelling van geldboeten in | betreffende volledige of gedeeltelijke vrijstelling van geldboeten in |
| kartelzaken, B.S. 22 oktober 2007, p. 54713. | kartelzaken, B.S. 22 oktober 2007, p. 54713. |
| (5) Artikel 1 WBEM. | (5) Artikel 1 WBEM. |
| (6) Artikel 63 WBEM en artikel 5 Vo. 1/2003 van 16 december 2002 van | (6) Artikel 63 WBEM en artikel 5 Vo. 1/2003 van 16 december 2002 van |
| de Raad betreffende de uitvoering van de mededingingsregels van de | de Raad betreffende de uitvoering van de mededingingsregels van de |
| artikelen 81 en 82 van het EG-Verdrag, P.B. L 1 van 4 januari 2003, p. | artikelen 81 en 82 van het EG-Verdrag, P.B. L 1 van 4 januari 2003, p. |
| 1. | 1. |
| (7) Artikel 63, eerste lid WBEM. | (7) Artikel 63, eerste lid WBEM. |
| (8) Artikel 63 verwijst naar artikel 86 WBEM voor nadere criteria | (8) Artikel 63 verwijst naar artikel 86 WBEM voor nadere criteria |
| betreffende de omzet die in dit verband als basis geldt. Er is sprake | betreffende de omzet die in dit verband als basis geldt. Er is sprake |
| van de totale omzet tijdens het vorige boekjaar op de nationale markt | van de totale omzet tijdens het vorige boekjaar op de nationale markt |
| en bij de export. De WBEM beperkt derhalve de Raad wat betreft het in | en bij de export. De WBEM beperkt derhalve de Raad wat betreft het in |
| aanmerking nemen van omzet buiten België wanneer het gaat om het | aanmerking nemen van omzet buiten België wanneer het gaat om het |
| berekenen van het wettelijk plafond. | berekenen van het wettelijk plafond. |
| (9) Er is met name een specifieke overgangsregeling vervat in punt 50 | (9) Er is met name een specifieke overgangsregeling vervat in punt 50 |
| van de Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende | van de Mededeling van de Raad voor de Mededinging betreffende |
| volledige of gedeeltelijke vrijstelling van geldboeten in kartelzaken, | volledige of gedeeltelijke vrijstelling van geldboeten in kartelzaken, |
| B.S. 22 oktober 2007, p. 54713. | B.S. 22 oktober 2007, p. 54713. |
| (10) Verticale overeenkomsten in de zin van artikel 1, 1 a) van | (10) Verticale overeenkomsten in de zin van artikel 1, 1 a) van |
| Verordening (EU) nr. 330/2010 van de Commissie betreffende de | Verordening (EU) nr. 330/2010 van de Commissie betreffende de |
| toepassing van artikel 101, lid 3 VWEU op groepen verticale | toepassing van artikel 101, lid 3 VWEU op groepen verticale |
| overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen, P.B. L | overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen, P.B. L |
| 102 van 20 april 2010, p. 1. De beperkingen opgesomd in artikel 4 van | 102 van 20 april 2010, p. 1. De beperkingen opgesomd in artikel 4 van |
| Verordening (EU) nr. 330/2010 zullen in ieder geval als zeer ernstige | Verordening (EU) nr. 330/2010 zullen in ieder geval als zeer ernstige |
| beperkingen beschouwd worden. | beperkingen beschouwd worden. |
| (11) Voor de kwalificatie van de aard van de inbreuk in strikte zin, | (11) Voor de kwalificatie van de aard van de inbreuk in strikte zin, |
| moet de Raad rekening kunnen houden met hoe de uitlegging van | moet de Raad rekening kunnen houden met hoe de uitlegging van |
| verbodsbepalingen inhoudelijk evolueert, ook op Europees niveau. | verbodsbepalingen inhoudelijk evolueert, ook op Europees niveau. |
| (12) Artikel 86 WBEM over omzet, zie ook noot 8 hiervoor. | (12) Artikel 86 WBEM over omzet, zie ook noot 8 hiervoor. |
| (13) Hiervoor geciteerd in noot 4. | (13) Hiervoor geciteerd in noot 4. |