← Terug naar "PREV 31 : Omzendbrief ter verduidelijking van de functie, het profiel en de erkenning van de technopreventieve
adviseurs Ter attentie van : de dames en heren Gouverneurs, de dames en heren
Korpschefs, de dames en heren Burgemeesters Inbraak in woningen blijft één van de drie belangrijkste criminaliteitsvormen
in Belgi"
| PREV 31 : Omzendbrief ter verduidelijking van de functie, het profiel en de erkenning van de technopreventieve adviseurs Ter attentie van : de dames en heren Gouverneurs, de dames en heren Korpschefs, de dames en heren Burgemeesters Inbraak in woningen blijft één van de drie belangrijkste criminaliteitsvormen in Belgi | PREV 31 : Omzendbrief ter verduidelijking van de functie, het profiel en de erkenning van de technopreventieve adviseurs Ter attentie van : de dames en heren Gouverneurs, de dames en heren Korpschefs, de dames en heren Burgemeesters Inbraak in woningen blijft één van de drie belangrijkste criminaliteitsvormen in Belgi |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
| PREV 31 : Omzendbrief ter verduidelijking van de functie, het profiel | PREV 31 : Omzendbrief ter verduidelijking van de functie, het profiel |
| en de erkenning van de technopreventieve adviseurs | en de erkenning van de technopreventieve adviseurs |
| Ter attentie van : | Ter attentie van : |
| de dames en heren Gouverneurs, | de dames en heren Gouverneurs, |
| de dames en heren Korpschefs, | de dames en heren Korpschefs, |
| de dames en heren Burgemeesters | de dames en heren Burgemeesters |
| Ter informatie aan de technopreventieve adviseurs | Ter informatie aan de technopreventieve adviseurs |
| Inleiding | Inleiding |
| Inbraak in woningen blijft één van de drie belangrijkste | Inbraak in woningen blijft één van de drie belangrijkste |
| criminaliteitsvormen in België en wordt dan ook aangehaald in diverse | criminaliteitsvormen in België en wordt dan ook aangehaald in diverse |
| politieke en maatschappelijke debatten. Veiligheidsmonitoren tonen | politieke en maatschappelijke debatten. Veiligheidsmonitoren tonen |
| bovendien aan dat burgers woninginbraak zelf als één van de | bovendien aan dat burgers woninginbraak zelf als één van de |
| belangrijkste problemen in hun buurt ervaren. | belangrijkste problemen in hun buurt ervaren. |
| Om aan deze problematiek tegemoet te komen, kwam er binnen de | Om aan deze problematiek tegemoet te komen, kwam er binnen de |
| overheidsdiensten een proces op gang om veiligheidsspecialisten op te | overheidsdiensten een proces op gang om veiligheidsspecialisten op te |
| leiden. Zo zijn de eerste Technopreventieve adviseurs (TPA) ontstaan. | leiden. Zo zijn de eerste Technopreventieve adviseurs (TPA) ontstaan. |
| Het doel is zich ervan te vergewissen dat de burgers gepast en zinvol | Het doel is zich ervan te vergewissen dat de burgers gepast en zinvol |
| investeren in de beveiliging van hun woning. | investeren in de beveiliging van hun woning. |
| Door de stijging van de inbraakcijfers, bleef de sector van de | Door de stijging van de inbraakcijfers, bleef de sector van de |
| technopreventie de laatste jaren in omvang toenemen. Het nationaal | technopreventie de laatste jaren in omvang toenemen. Het nationaal |
| veiligheidsplan 2008-2011 geeft aan dat het aantal (woning)inbraken | veiligheidsplan 2008-2011 geeft aan dat het aantal (woning)inbraken |
| zorgwekkend hoog ligt. De aanpak van dit fenomeen vergt initiatieven | zorgwekkend hoog ligt. De aanpak van dit fenomeen vergt initiatieven |
| en inspanningen die elkaar versterken doorheen de volledige | en inspanningen die elkaar versterken doorheen de volledige |
| veiligheidsketen. | veiligheidsketen. |
| Meerdere recente studies (1) tonen de meerwaarde aan van | Meerdere recente studies (1) tonen de meerwaarde aan van |
| technopreventief advies. Uit een effectiviteitsonderzoek blijkt immers | technopreventief advies. Uit een effectiviteitsonderzoek blijkt immers |
| dat technopreventief advies een positief effect heeft op het voorkomen | dat technopreventief advies een positief effect heeft op het voorkomen |
| van een effectieve inbraak (2). | van een effectieve inbraak (2). |
| Het is dan ook van belang technopreventief advies te integreren binnen | Het is dan ook van belang technopreventief advies te integreren binnen |
| een ruimer preventiebeleid. | een ruimer preventiebeleid. |
| Verder toont onderzoek inzake tevredenheid van technopreventief advies | Verder toont onderzoek inzake tevredenheid van technopreventief advies |
| aan dat 1 op 3 respondenten zich veiliger voelt na technopreventief | aan dat 1 op 3 respondenten zich veiliger voelt na technopreventief |
| advies. Daarnaast voert het merendeel van de respondenten de | advies. Daarnaast voert het merendeel van de respondenten de |
| geadviseerde maatregelen volledig of gedeeltelijk uit. De factoren die | geadviseerde maatregelen volledig of gedeeltelijk uit. De factoren die |
| samenhangen met het al dan niet uitvoeren van technopreventief advies | samenhangen met het al dan niet uitvoeren van technopreventief advies |
| zijn : de tevredenheid met het bezoek/advies, slachtofferschap, | zijn : de tevredenheid met het bezoek/advies, slachtofferschap, |
| leeftijd, arbeidssituatie, eigendom, woningtype, premies, | leeftijd, arbeidssituatie, eigendom, woningtype, premies, |
| belastingsvermindering, etc (3). | belastingsvermindering, etc (3). |
| Technopreventie maakt het mogelijk om de burgers te informeren en te | Technopreventie maakt het mogelijk om de burgers te informeren en te |
| helpen bij criminaliteitspreventie of, wanneer een feit zich voordoet, | helpen bij criminaliteitspreventie of, wanneer een feit zich voordoet, |
| het risico om opnieuw het slachtoffer te zijn te doen afnemen. De | het risico om opnieuw het slachtoffer te zijn te doen afnemen. De |
| technopreventieve adviseurs helpen de burgers om hun gedrag en hun | technopreventieve adviseurs helpen de burgers om hun gedrag en hun |
| gewoonten aan te passen. Verscheidene onderzoeken (4) tonen aan dat | gewoonten aan te passen. Verscheidene onderzoeken (4) tonen aan dat |
| interpersoonlijke voorlichting een positief effect heeft op houdings- | interpersoonlijke voorlichting een positief effect heeft op houdings- |
| en gedragsverandering. | en gedragsverandering. |
| Technopreventie kadert in de 'community policing' en biedt de TPA een | Technopreventie kadert in de 'community policing' en biedt de TPA een |
| bijkomende kans om zich tot de bevolking te richten. Het onderzoek | bijkomende kans om zich tot de bevolking te richten. Het onderzoek |
| 'tevredenheid en effectiviteit van technopreventief advies' (5) toont | 'tevredenheid en effectiviteit van technopreventief advies' (5) toont |
| een hoge tevredenheidsgraad van de burger over het verkregen advies en | een hoge tevredenheidsgraad van de burger over het verkregen advies en |
| deze opdracht schenkt voldoening aan de uitvoerders ervan. Het blijkt | deze opdracht schenkt voldoening aan de uitvoerders ervan. Het blijkt |
| dat de tevredenheid met betrekking tot het technopreventief advies | dat de tevredenheid met betrekking tot het technopreventief advies |
| sterk verbetert als de volgende elementen worden nageleefd : | sterk verbetert als de volgende elementen worden nageleefd : |
| - het advies wordt zo snel mogelijk na een feit gegeven; | - het advies wordt zo snel mogelijk na een feit gegeven; |
| - de toegankelijkheid van de dienst doen toenemen met in het bijzonder | - de toegankelijkheid van de dienst doen toenemen met in het bijzonder |
| aangepaste berichtgeving op de website; | aangepaste berichtgeving op de website; |
| - het advies bevat een toereikend aantal inlichtingen; | - het advies bevat een toereikend aantal inlichtingen; |
| - de aanbevolen maatregelen moeten realistisch zijn; | - de aanbevolen maatregelen moeten realistisch zijn; |
| - de TPA overhandigt onmiddellijk - of enkele dagen later - na zijn | - de TPA overhandigt onmiddellijk - of enkele dagen later - na zijn |
| bezoek een schriftelijk verslag met alle zwakke punten en aanbevolen | bezoek een schriftelijk verslag met alle zwakke punten en aanbevolen |
| maatregelen. | maatregelen. |
| Het uitvoeren van het technopreventief advies kan nog worden verbeterd | Het uitvoeren van het technopreventief advies kan nog worden verbeterd |
| door : | door : |
| - het sensibiliseren van de huurders, daar zij vaak niet geneigd zijn | - het sensibiliseren van de huurders, daar zij vaak niet geneigd zijn |
| om geld te investeren in de uitvoering van technopreventieve | om geld te investeren in de uitvoering van technopreventieve |
| maatregelen; | maatregelen; |
| - het opvolgen van het advies via een telefonisch contact. | - het opvolgen van het advies via een telefonisch contact. |
| 1 Probleemstelling | 1 Probleemstelling |
| Het technopreventief advies komt in verscheidene wetgevende documenten | Het technopreventief advies komt in verscheidene wetgevende documenten |
| naar voor : | naar voor : |
| - De Omzendbrief GPI 58 betreffende politionele slachtofferbejegening | - De Omzendbrief GPI 58 betreffende politionele slachtofferbejegening |
| in de geïntegreerde politiek, gestructureerd op twee niveaus stelt dat | in de geïntegreerde politiek, gestructureerd op twee niveaus stelt dat |
| de politieambtenaar op het vlak van de informatieverstrekking en | de politieambtenaar op het vlak van de informatieverstrekking en |
| verwijzing preventief advies dient te verstrekken dat kan passen in | verwijzing preventief advies dient te verstrekken dat kan passen in |
| het kader van de hercontactname, teneinde de herhaling van de feiten | het kader van de hercontactname, teneinde de herhaling van de feiten |
| te voorkomen. | te voorkomen. |
| - Het koninklijk besluit van 07.12.2006 betreffende de strategische | - Het koninklijk besluit van 07.12.2006 betreffende de strategische |
| veiligheids- en preventieplannen stelt dat technopreventie één van de | veiligheids- en preventieplannen stelt dat technopreventie één van de |
| prioritaire aandachtspunten is in de overeenkomsten. | prioritaire aandachtspunten is in de overeenkomsten. |
| - Het koninklijk besluit van 03.12.2005 betreffende de functionele | - Het koninklijk besluit van 03.12.2005 betreffende de functionele |
| opleidingen van de personeelsleden van de politiediensten en het | opleidingen van de personeelsleden van de politiediensten en het |
| Ministerieel Besluit van 23.12.2005 tot vaststelling van de | Ministerieel Besluit van 23.12.2005 tot vaststelling van de |
| functionele opleidingen betreffende de bijzondere bekwaamheden van de | functionele opleidingen betreffende de bijzondere bekwaamheden van de |
| personeelsleden van de politiediensten. | personeelsleden van de politiediensten. |
| - De Omzendbrief van 01.12.2006 : Richtlijnen tot het verlichten en | - De Omzendbrief van 01.12.2006 : Richtlijnen tot het verlichten en |
| vereenvoudigen van sommige administratieve taken van de lokale politie | vereenvoudigen van sommige administratieve taken van de lokale politie |
| - Opheffing en vervanging van de Omzendbrief van 16 februari 1999. | - Opheffing en vervanging van de Omzendbrief van 16 februari 1999. |
| Sinds de tussenkomst van de technopreventief adviseur evenwel niet | Sinds de tussenkomst van de technopreventief adviseur evenwel niet |
| meer vereist is in de procedure van fiscale aftrek voor de beveiliging | meer vereist is in de procedure van fiscale aftrek voor de beveiliging |
| van de beroepslokalen, kent de functie van TPA geen wettelijke | van de beroepslokalen, kent de functie van TPA geen wettelijke |
| grondslag meer. | grondslag meer. |
| Technopreventie moet worden gezien als een antwoord op de almaar | Technopreventie moet worden gezien als een antwoord op de almaar |
| toenemende criminele feiten. Aan de hand van preventieve tips kan het | toenemende criminele feiten. Aan de hand van preventieve tips kan het |
| onveiligheidsgevoel van de burgers worden verminderd. Het onderzoek | onveiligheidsgevoel van de burgers worden verminderd. Het onderzoek |
| 'tevredenheid en effectiviteit van technopreventief advies' toont aan | 'tevredenheid en effectiviteit van technopreventief advies' toont aan |
| dat na de uitvoering van het advies drie kwart van de burgers zich | dat na de uitvoering van het advies drie kwart van de burgers zich |
| veiliger voelt (6). De technopreventiemaatregelen hebben tevens een | veiliger voelt (6). De technopreventiemaatregelen hebben tevens een |
| positieve invloed op het mislukken van de inbraak : de inbrekers | positieve invloed op het mislukken van de inbraak : de inbrekers |
| hebben het moeilijker om binnen te dringen en er is meer kans dat de | hebben het moeilijker om binnen te dringen en er is meer kans dat de |
| inbraak mislukt (7). | inbraak mislukt (7). |
| Aangeraden wordt om technopreventie als basisdienst in te voeren in | Aangeraden wordt om technopreventie als basisdienst in te voeren in |
| elke politiezone. Momenteel zijn er steeds meer burger-TPA in de | elke politiezone. Momenteel zijn er steeds meer burger-TPA in de |
| gemeentelijke diensten en de provincies om te voldoen aan de | gemeentelijke diensten en de provincies om te voldoen aan de |
| toenemende noden van het publiek en van de risicosectoren en | toenemende noden van het publiek en van de risicosectoren en |
| -beroepen. | -beroepen. |
| Verscheidene onderzoeken (8) kaartten daarnaast de geringe bekendheid | Verscheidene onderzoeken (8) kaartten daarnaast de geringe bekendheid |
| aan van technopreventief advies bij de burger. Het is belangrijk dat | aan van technopreventief advies bij de burger. Het is belangrijk dat |
| het publiek meer wordt geïnformeerd over het bestaan van de dienst | het publiek meer wordt geïnformeerd over het bestaan van de dienst |
| technopreventie, want momenteel onderschatten teveel particulieren en | technopreventie, want momenteel onderschatten teveel particulieren en |
| zelfstandigen de risico's die zij lopen en beschikken zij niet over | zelfstandigen de risico's die zij lopen en beschikken zij niet over |
| een beveiligingsplan dat is aangepast aan de specifieke kenmerken van | een beveiligingsplan dat is aangepast aan de specifieke kenmerken van |
| hun woning/handelszaak. | hun woning/handelszaak. |
| In dit kader spelen een reeks instanties een overheersende rol bij het | In dit kader spelen een reeks instanties een overheersende rol bij het |
| bevorderen van technopreventie : | bevorderen van technopreventie : |
| - de gemeentelijke stedebouwkundige diensten kunnen de functie van | - de gemeentelijke stedebouwkundige diensten kunnen de functie van |
| technopreventief adviseur promoten | technopreventief adviseur promoten |
| - technopreventie kan worden opgenomen in de architectenopleiding | - technopreventie kan worden opgenomen in de architectenopleiding |
| - de stedenbouwkundige netwerken op gemeenschapsniveau zijn ook een | - de stedenbouwkundige netwerken op gemeenschapsniveau zijn ook een |
| belangrijke schakel bij het stimuleren van technopreventie. | belangrijke schakel bij het stimuleren van technopreventie. |
| Via deze omzendbrief wens ik de functie van technopreventief adviseur | Via deze omzendbrief wens ik de functie van technopreventief adviseur |
| te waarborgen. Deze omzendbrief verduidelijkt de rol en de functie van | te waarborgen. Deze omzendbrief verduidelijkt de rol en de functie van |
| de TPA waarbij het profiel, de opdrachten en de opleiding van de TPA | de TPA waarbij het profiel, de opdrachten en de opleiding van de TPA |
| centraal staan. | centraal staan. |
| 2 De functie van TPA | 2 De functie van TPA |
| 2.1. Wie is TPA ? | 2.1. Wie is TPA ? |
| De functie van technopreventief adviseur wordt uitgeoefend door | De functie van technopreventief adviseur wordt uitgeoefend door |
| personen werkzaam binnen één van de volgende diensten : | personen werkzaam binnen één van de volgende diensten : |
| - de gemeente. Indien nodig mogen deze TPA, met de voorafgaande | - de gemeente. Indien nodig mogen deze TPA, met de voorafgaande |
| toestemming van de burgemeester, deze specifieke opdracht uitvoeren in | toestemming van de burgemeester, deze specifieke opdracht uitvoeren in |
| andere gemeenten; | andere gemeenten; |
| - de lokale of federale politie. Indien nodig, mogen deze TPA, met de | - de lokale of federale politie. Indien nodig, mogen deze TPA, met de |
| voorafgaande toestemming van de korpschef, deze specifieke opdracht | voorafgaande toestemming van de korpschef, deze specifieke opdracht |
| uitvoeren in andere politiezones; | uitvoeren in andere politiezones; |
| - de provincie. | - de provincie. |
| De mogelijkheid bestaat vrijwilligers in te zetten als | De mogelijkheid bestaat vrijwilligers in te zetten als |
| technopreventief adviseur om de capaciteit van de dienstverlening | technopreventief adviseur om de capaciteit van de dienstverlening |
| inzake technopreventie te kunnen vergroten. De vrijwilliger kan | inzake technopreventie te kunnen vergroten. De vrijwilliger kan |
| beschouwd worden als een verlengstuk van de technopreventief adviseur, | beschouwd worden als een verlengstuk van de technopreventief adviseur, |
| niet als vervanging. De vrijwilliger verricht dus technopreventief | niet als vervanging. De vrijwilliger verricht dus technopreventief |
| advies onder coördinatie van een gebrevetteerd technopreventief | advies onder coördinatie van een gebrevetteerd technopreventief |
| adviseur. Dit aspect is belangrijk om de kwaliteit van het verstrekte | adviseur. Dit aspect is belangrijk om de kwaliteit van het verstrekte |
| advies te waarborgen. | advies te waarborgen. |
| De vrijwilliger voldoet aan dezelfde minimumvoorwaarden als elk ander | De vrijwilliger voldoet aan dezelfde minimumvoorwaarden als elk ander |
| technopreventief adviseur waarvan sprake binnen deze omzendbrief. Bij | technopreventief adviseur waarvan sprake binnen deze omzendbrief. Bij |
| de uitwerking van de inzet van vrijwilligers dient men rekening te | de uitwerking van de inzet van vrijwilligers dient men rekening te |
| houden met de bepalingen in de wet van 3 juli 2005 betreffende de | houden met de bepalingen in de wet van 3 juli 2005 betreffende de |
| rechten van vrijwilligers (Belgisch Staatsblad 29 augustus 2005). | rechten van vrijwilligers (Belgisch Staatsblad 29 augustus 2005). |
| Het aantal vrijwilligers voor een optimale inzet is afhankelijk van | Het aantal vrijwilligers voor een optimale inzet is afhankelijk van |
| het aantal reeds aanwezige TPA, van de beschikbare tijd van de | het aantal reeds aanwezige TPA, van de beschikbare tijd van de |
| coördinator, het aantal huidige adviesaanvragen en het aantal | coördinator, het aantal huidige adviesaanvragen en het aantal |
| verwachte of gewenste adviesaanvragen. | verwachte of gewenste adviesaanvragen. |
| De functie van technopreventief adviseur dient onderscheiden te worden | De functie van technopreventief adviseur dient onderscheiden te worden |
| van volgende functies : | van volgende functies : |
| - De functie van technopreventief adviseur dient te worden | - De functie van technopreventief adviseur dient te worden |
| onderscheiden van de functie van preventieadviseur die wordt geregeld | onderscheiden van de functie van preventieadviseur die wordt geregeld |
| bij de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de | bij de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de |
| werknemers bij de uitvoering van hun werk en bij het koninklijk | werknemers bij de uitvoering van hun werk en bij het koninklijk |
| besluit van 17 mei 2007 betreffende de vorming en de bijscholing van | besluit van 17 mei 2007 betreffende de vorming en de bijscholing van |
| de preventieadviseurs van de interne en externe diensten voor | de preventieadviseurs van de interne en externe diensten voor |
| preventie en bescherming op het werk. | preventie en bescherming op het werk. |
| - Ook in de private sector zijn veiligheidsadviseurs actief. Zij | - Ook in de private sector zijn veiligheidsadviseurs actief. Zij |
| richten zich echter primair op de zelfstandige ondernemingen en hebben | richten zich echter primair op de zelfstandige ondernemingen en hebben |
| commerciële doeleinden. De technopreventieve adviseurs daarentegen | commerciële doeleinden. De technopreventieve adviseurs daarentegen |
| hebben tot doel een bijdrage te leveren tot een verminderd risico van | hebben tot doel een bijdrage te leveren tot een verminderd risico van |
| woninginbraken in België en richten zich zowel op particulieren, als | woninginbraken in België en richten zich zowel op particulieren, als |
| op zelfstandige ondernemingen en openbare gebouwen. De | op zelfstandige ondernemingen en openbare gebouwen. De |
| technopreventieve adviseurs verstrekken neutraal en volledig kosteloos | technopreventieve adviseurs verstrekken neutraal en volledig kosteloos |
| advies. | advies. |
| De wijkagenten en de interventieploegen hebben de mogelijkheid om een | De wijkagenten en de interventieploegen hebben de mogelijkheid om een |
| voortgezette opleiding te volgen inzake globale | voortgezette opleiding te volgen inzake globale |
| beveiligingsmethodologie. De personen die deze voortgezette opleiding | beveiligingsmethodologie. De personen die deze voortgezette opleiding |
| volgen worden evenwel niet door de FOD Binnenlandse Zaken erkend als | volgen worden evenwel niet door de FOD Binnenlandse Zaken erkend als |
| technopreventief adviseur. Ze hebben echter een belangrijke | technopreventief adviseur. Ze hebben echter een belangrijke |
| eerstelijnsfunctie waarbij de aandacht van de burger wordt gevestigd | eerstelijnsfunctie waarbij de aandacht van de burger wordt gevestigd |
| op het belang van het nemen van preventieve maatregelen inzake | op het belang van het nemen van preventieve maatregelen inzake |
| inbraak. Zij verwijzen dan ook de burgers door naar de | inbraak. Zij verwijzen dan ook de burgers door naar de |
| technopreventief adviseur om een volledig beveiligingsadvies te | technopreventief adviseur om een volledig beveiligingsadvies te |
| ontvangen. | ontvangen. |
| 2.2. Profiel | 2.2. Profiel |
| Het gewenste profiel van technopreventief adviseur is gekenmerkt door | Het gewenste profiel van technopreventief adviseur is gekenmerkt door |
| : | : |
| - lid zijn van het operationeel kader of van het administratief en | - lid zijn van het operationeel kader of van het administratief en |
| logistiek kader (CALog) van de geïntegreerde politie of lid zijn van | logistiek kader (CALog) van de geïntegreerde politie of lid zijn van |
| het personeel van een openbaar bestuur (stad, gemeente, provincie); | het personeel van een openbaar bestuur (stad, gemeente, provincie); |
| - aanbeveling of aanwijzing door de korpschef, burgemeester of | - aanbeveling of aanwijzing door de korpschef, burgemeester of |
| hiërarchische overste; | hiërarchische overste; |
| - minimum een diploma van het hoger secundair onderwijs hebben; | - minimum een diploma van het hoger secundair onderwijs hebben; |
| - een uitgesproken interesse hebben voor alles wat te maken heeft met | - een uitgesproken interesse hebben voor alles wat te maken heeft met |
| preventie en voor technische aangelegenheden (motivatie); | preventie en voor technische aangelegenheden (motivatie); |
| - het vooropstellen van een deontologisch correcte houding, waaronder | - het vooropstellen van een deontologisch correcte houding, waaronder |
| het zich houden aan de geheimhoudingsplicht t.a.v. de | het zich houden aan de geheimhoudingsplicht t.a.v. de |
| veiligheidstoestand van de betrokkene burgers, ondernemingen of | veiligheidstoestand van de betrokkene burgers, ondernemingen of |
| diensten en een geheimhoudingsplicht hebben t.a.v. de informatie die | diensten en een geheimhoudingsplicht hebben t.a.v. de informatie die |
| wordt ingewonnen bij de bezoeken aan privé-woningen; | wordt ingewonnen bij de bezoeken aan privé-woningen; |
| - beschikken over de nodige communicatieve vaardigheden; | - beschikken over de nodige communicatieve vaardigheden; |
| - wat de vrijwilligers betreft, dienen deze te voldoen aan de | - wat de vrijwilligers betreft, dienen deze te voldoen aan de |
| voorwaarden geregeld via de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten | voorwaarden geregeld via de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten |
| van vrijwilligers. | van vrijwilligers. |
| De technopreventieve adviseurs voldoen aan de volgende voorwaarden : | De technopreventieve adviseurs voldoen aan de volgende voorwaarden : |
| - minstens 18 jaar oud zijn; | - minstens 18 jaar oud zijn; |
| - niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot een | - niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot een |
| correctionele of een criminele straf bestaande uit een boete, een | correctionele of een criminele straf bestaande uit een boete, een |
| werkstraf of gevangenisstraf, behoudens veroordelingen wegens | werkstraf of gevangenisstraf, behoudens veroordelingen wegens |
| inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer; | inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer; |
| - niet tegelijkertijd een functie uitoefenen in het kader van de wet | - niet tegelijkertijd een functie uitoefenen in het kader van de wet |
| van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere | van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere |
| veiligheid; | veiligheid; |
| - voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding zoals hier verder wordt | - voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding zoals hier verder wordt |
| beschreven; | beschreven; |
| - wat de vrijwilligers betreft, dienen zij vooraleer de opleiding te | - wat de vrijwilligers betreft, dienen zij vooraleer de opleiding te |
| mogen aanvatten een selectieprocedure te doorlopen. Het selectiecomité | mogen aanvatten een selectieprocedure te doorlopen. Het selectiecomité |
| dient minimum te bestaan uit een TPA die de rol van coördinator van de | dient minimum te bestaan uit een TPA die de rol van coördinator van de |
| vrijwilligers op zich zal nemen (zie verder), twee andere erkende | vrijwilligers op zich zal nemen (zie verder), twee andere erkende |
| technopreventieve adviseurs en een externe persoon die geen | technopreventieve adviseurs en een externe persoon die geen |
| politieambtenaar is. | politieambtenaar is. |
| 2.3. Taken | 2.3. Taken |
| Het technopreventief advies situeert zich aan beide uitersten van de | Het technopreventief advies situeert zich aan beide uitersten van de |
| veiligheidsketen, met name binnen de schakel preventie en binnen de | veiligheidsketen, met name binnen de schakel preventie en binnen de |
| schakel nazorg. Het is belangrijk dit onderscheid te maken want een | schakel nazorg. Het is belangrijk dit onderscheid te maken want een |
| verschillende doelgroep betekent ook verschillende accenten in de | verschillende doelgroep betekent ook verschillende accenten in de |
| adviezen. Men mag immers aannemen dat een technopreventief advies bij | adviezen. Men mag immers aannemen dat een technopreventief advies bij |
| slachtoffers een andere aanpak vereist dan bij niet-slachtoffers. | slachtoffers een andere aanpak vereist dan bij niet-slachtoffers. |
| Op preventief vlak - voordat er sprake is van enig misdrijf - moet | Op preventief vlak - voordat er sprake is van enig misdrijf - moet |
| elke burger de kans krijgen om gratis en objectief technopreventief | elke burger de kans krijgen om gratis en objectief technopreventief |
| advies te krijgen om aldus slachtofferschap te vermijden. Het | advies te krijgen om aldus slachtofferschap te vermijden. Het |
| technopreventief advies maakt het mogelijk om fenomenen als inbraak, | technopreventief advies maakt het mogelijk om fenomenen als inbraak, |
| geweld op handelaars, diefstal met list, diefstal in voor het publiek | geweld op handelaars, diefstal met list, diefstal in voor het publiek |
| toegankelijke gebouwen,... beter te voorkomen. Het is echter | toegankelijke gebouwen,... beter te voorkomen. Het is echter |
| belangrijk te benadrukken dat geadviseerde technopreventieve | belangrijk te benadrukken dat geadviseerde technopreventieve |
| maatregelen het risico op diefstal kunnen verminderen, doch niet | maatregelen het risico op diefstal kunnen verminderen, doch niet |
| volledig wegnemen. | volledig wegnemen. |
| Onderzoek (9) toont aan dat ruim de helft van de respondenten vóór het | Onderzoek (9) toont aan dat ruim de helft van de respondenten vóór het |
| advies slachtoffer is geweest van een (poging tot) inbraak. De andere | advies slachtoffer is geweest van een (poging tot) inbraak. De andere |
| helft deed een beroep op technopreventief advies om te achterhalen of | helft deed een beroep op technopreventief advies om te achterhalen of |
| hun woning voldoende beveiligd is. Het technopreventief advies zal | hun woning voldoende beveiligd is. Het technopreventief advies zal |
| echter het meest efficiënt zijn en de beste resultaten opleveren als | echter het meest efficiënt zijn en de beste resultaten opleveren als |
| het preventief wordt gegeven, nog voor een feit is gepleegd. | het preventief wordt gegeven, nog voor een feit is gepleegd. |
| Het is belangrijk dat, in dit opzicht, het preventieve werk centraal | Het is belangrijk dat, in dit opzicht, het preventieve werk centraal |
| staat en ruim verspreid wordt naar de bevolking. Daarbij blijkt uit | staat en ruim verspreid wordt naar de bevolking. Daarbij blijkt uit |
| onderzoek dat een positieve en limitatieve boodschapstrategie, waarbij | onderzoek dat een positieve en limitatieve boodschapstrategie, waarbij |
| de nadruk wordt gelegd op zelfeffectiviteit en het nut van | de nadruk wordt gelegd op zelfeffectiviteit en het nut van |
| maatregelen, de voorkeur geniet (10). | maatregelen, de voorkeur geniet (10). |
| De technopreventief adviseur vervult een belangrijke rol bij het | De technopreventief adviseur vervult een belangrijke rol bij het |
| herbezoek van slachtoffers na inbraak, gezien het verhoogd risico op | herbezoek van slachtoffers na inbraak, gezien het verhoogd risico op |
| herhaald slachtofferschap. Hun advies kan leiden tot een betere | herhaald slachtofferschap. Hun advies kan leiden tot een betere |
| beveiliging van de slachtoffers, maar eveneens van hun goederen en hun | beveiliging van de slachtoffers, maar eveneens van hun goederen en hun |
| onroerende goederen incluis. | onroerende goederen incluis. |
| De taken van een technopreventief adviseur situeren zich binnen vijf | De taken van een technopreventief adviseur situeren zich binnen vijf |
| pijlers : | pijlers : |
| - het sensibiliseren van het publiek aangaande de | - het sensibiliseren van het publiek aangaande de |
| criminaliteitspreventie en de preventieve maatregelen die kunnen | criminaliteitspreventie en de preventieve maatregelen die kunnen |
| genomen worden via informatiestands tijdens diverse evenementen of via | genomen worden via informatiestands tijdens diverse evenementen of via |
| lokale preventieprojecten of -campagnes (massamediale en | lokale preventieprojecten of -campagnes (massamediale en |
| interpersoonlijke communicatie heeft volgens het communicatieonderzoek | interpersoonlijke communicatie heeft volgens het communicatieonderzoek |
| verricht in Vlaams-Brabant immers een positief effect op de kennis-, | verricht in Vlaams-Brabant immers een positief effect op de kennis-, |
| houdings- en gedragsveranderingen) (11); | houdings- en gedragsveranderingen) (11); |
| - het informeren van het publiek met betrekking tot | - het informeren van het publiek met betrekking tot |
| criminaliteitspreventie en het aanreiken van informatie over het | criminaliteitspreventie en het aanreiken van informatie over het |
| technopreventief materiaal en over de beveiligings- en | technopreventief materiaal en over de beveiligings- en |
| preventietechnieken; | preventietechnieken; |
| - het objectief en kosteloos adviseren van kandidaat-bouwers en | - het objectief en kosteloos adviseren van kandidaat-bouwers en |
| verbouwers, eigenaars, slachtoffers van inbraak en andere | verbouwers, eigenaars, slachtoffers van inbraak en andere |
| geïnteresseerden inzake de beveiliging van een woning, beroepslokaal | geïnteresseerden inzake de beveiliging van een woning, beroepslokaal |
| of ander gebouw; | of ander gebouw; |
| - het evalueren van uitgevoerde maatregelen op verzoek van een burger | - het evalueren van uitgevoerde maatregelen op verzoek van een burger |
| die specifieke maatregelen heeft genomen; | die specifieke maatregelen heeft genomen; |
| - het sensibiliseren van de verschillende doelgroepen : het geven van | - het sensibiliseren van de verschillende doelgroepen : het geven van |
| uiteenzettingen/conferenties over criminaliteitspreventie. | uiteenzettingen/conferenties over criminaliteitspreventie. |
| Het advies van de technopreventief adviseur is gericht naar een zeer | Het advies van de technopreventief adviseur is gericht naar een zeer |
| brede doelgroep, naar zowel de burger, als naar de zelfstandige | brede doelgroep, naar zowel de burger, als naar de zelfstandige |
| ondernemer, als de bestuurlijke overheden naar zowel slachtoffers, als | ondernemer, als de bestuurlijke overheden naar zowel slachtoffers, als |
| niet-slachtoffers en ook naar kandidaat-bouwers of -verbouwers, naar | niet-slachtoffers en ook naar kandidaat-bouwers of -verbouwers, naar |
| publieke instellingen, senioren,.... Toch is het belangrijk om per | publieke instellingen, senioren,.... Toch is het belangrijk om per |
| doelgroep de adviezen te differentiëren en voor elke burger het advies | doelgroep de adviezen te differentiëren en voor elke burger het advies |
| zo concreet mogelijk te maken, afgestemd op zijn/haar behoeften. Zo | zo concreet mogelijk te maken, afgestemd op zijn/haar behoeften. Zo |
| wordt een specifieke focus met specifieke accenten gelegd op volgende | wordt een specifieke focus met specifieke accenten gelegd op volgende |
| drie doelgroepen : | drie doelgroepen : |
| - particulieren; | - particulieren; |
| - zelfstandige ondernemers; | - zelfstandige ondernemers; |
| - verantwoordelijken van (semi-) openbare gebouwen. | - verantwoordelijken van (semi-) openbare gebouwen. |
| 2.4. Territorialiteit | 2.4. Territorialiteit |
| De technopreventief adviseur heeft de mogelijkheid om in de | De technopreventief adviseur heeft de mogelijkheid om in de |
| verschillende politiezones en/of gemeenten van zijn provincie adviezen | verschillende politiezones en/of gemeenten van zijn provincie adviezen |
| te formuleren. Hierdoor kunnen de lokale technopreventieve adviseurs | te formuleren. Hierdoor kunnen de lokale technopreventieve adviseurs |
| worden versterkt. Er dient een overeenkomst te worden afgesloten | worden versterkt. Er dient een overeenkomst te worden afgesloten |
| tussen de gemeente of politiezone enerzijds waaraan de | tussen de gemeente of politiezone enerzijds waaraan de |
| technopreventief adviseur verbonden is en de begunstigde gemeente(n), | technopreventief adviseur verbonden is en de begunstigde gemeente(n), |
| politiezone(s) of provincie om hun taken en de eventuele verdeling van | politiezone(s) of provincie om hun taken en de eventuele verdeling van |
| de meerkost vast te stellen. De technopreventief adviseur blijft onder | de meerkost vast te stellen. De technopreventief adviseur blijft onder |
| de leiding en de verantwoordelijkheid van zijn gemeente of | de leiding en de verantwoordelijkheid van zijn gemeente of |
| politiezone. | politiezone. |
| 2.5. Kwaliteitszorg | 2.5. Kwaliteitszorg |
| Omwille van de belangrijke rol van de technopreventief adviseur bij de | Omwille van de belangrijke rol van de technopreventief adviseur bij de |
| ontwikkeling van een adequaat preventiebeleid, blijft één van mijn | ontwikkeling van een adequaat preventiebeleid, blijft één van mijn |
| prioriteiten dan ook het investeren in de deskundigheid inzake | prioriteiten dan ook het investeren in de deskundigheid inzake |
| technopreventie en de kwaliteit van het technopreventief advies. | technopreventie en de kwaliteit van het technopreventief advies. |
| De kwaliteit van de dienstverlening van het technopreventief advies | De kwaliteit van de dienstverlening van het technopreventief advies |
| ten aanzien van de burger moet gegarandeerd worden, zowel naar inhoud, | ten aanzien van de burger moet gegarandeerd worden, zowel naar inhoud, |
| naar proces van dienstverlening als naar de houding van de | naar proces van dienstverlening als naar de houding van de |
| dienstverlener. | dienstverlener. |
| Het is dan ook de taak van alle Korpschefs en Burgemeesters om de | Het is dan ook de taak van alle Korpschefs en Burgemeesters om de |
| vereiste capaciteit te voorzien voor, en te investeren in | vereiste capaciteit te voorzien voor, en te investeren in |
| ondersteunende activiteiten, die het mogelijk moeten maken deze | ondersteunende activiteiten, die het mogelijk moeten maken deze |
| dienstverlening op een kwalitatief hoogstaande manier aan te bieden en | dienstverlening op een kwalitatief hoogstaande manier aan te bieden en |
| uit te voeren. | uit te voeren. |
| 2.5.1. Opleiding technopreventie | 2.5.1. Opleiding technopreventie |
| Elke kandidaat-TPA moet de functionele opleiding « Technopreventief | Elke kandidaat-TPA moet de functionele opleiding « Technopreventief |
| adviseur » volgen, zoals verder wordt beschreven. Het betreft een | adviseur » volgen, zoals verder wordt beschreven. Het betreft een |
| uniforme opleiding in het hele land. Elke TPA beschikt dan ook over | uniforme opleiding in het hele land. Elke TPA beschikt dan ook over |
| dezelfde expertise bij de uitoefening van zijn preventieopdrachten. | dezelfde expertise bij de uitoefening van zijn preventieopdrachten. |
| Door zich regelmatig bij te scholen, blijven de technopreventieve | Door zich regelmatig bij te scholen, blijven de technopreventieve |
| adviseurs op de hoogte van de veiligheidsmateries. | adviseurs op de hoogte van de veiligheidsmateries. |
| Dit waarborgt de kwaliteit van het advies dat worden verstrekt aan de | Dit waarborgt de kwaliteit van het advies dat worden verstrekt aan de |
| particulieren, zelfstandige ondernemers en openbare gebouwen, wat | particulieren, zelfstandige ondernemers en openbare gebouwen, wat |
| volgens onderzoek de tevredenheidsgraad met betrekking tot het | volgens onderzoek de tevredenheidsgraad met betrekking tot het |
| verkregen advies verhoogt (12). | verkregen advies verhoogt (12). |
| 2.5.2. Vrijwilligers | 2.5.2. Vrijwilligers |
| Specifiek wat betreft de vrijwilligers is de rol van de coördinator - | Specifiek wat betreft de vrijwilligers is de rol van de coördinator - |
| een professionele technopreventief adviseur - essentieel om de | een professionele technopreventief adviseur - essentieel om de |
| kwaliteit te waarborgen. Deze persoon dient de vrijwilligers te | kwaliteit te waarborgen. Deze persoon dient de vrijwilligers te |
| delegeren, sturen en ondersteunen en bewaakt de kwaliteit van de | delegeren, sturen en ondersteunen en bewaakt de kwaliteit van de |
| adviezen. Hij staat eveneens in voor de opvolging en evaluatie van de | adviezen. Hij staat eveneens in voor de opvolging en evaluatie van de |
| vrijwilligers. De coördinator is houder van het brevet van | vrijwilligers. De coördinator is houder van het brevet van |
| technopreventief adviseur en dient erkend te zijn door FOD | technopreventief adviseur en dient erkend te zijn door FOD |
| Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheid en Preventie, | Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheid en Preventie, |
| Directie Lokale Integrale Veiligheid. | Directie Lokale Integrale Veiligheid. |
| Een duidelijk takenpakket en profiel van de vrijwilliger moet worden | Een duidelijk takenpakket en profiel van de vrijwilliger moet worden |
| voorzien door de coördinator, dit door het opstellen van een | voorzien door de coördinator, dit door het opstellen van een |
| functiebeschrijving. | functiebeschrijving. |
| Vooraleer de vrijwilliger effectief aan de slag kan, dient hij een | Vooraleer de vrijwilliger effectief aan de slag kan, dient hij een |
| afsprakennota te ondertekenen die de rechten en plichten van de | afsprakennota te ondertekenen die de rechten en plichten van de |
| vrijwilliger specificeert. Deze afsprakennota wordt tevens ondertekend | vrijwilliger specificeert. Deze afsprakennota wordt tevens ondertekend |
| door de lokale oversten, zijnde de burgemeester of politiezone. | door de lokale oversten, zijnde de burgemeester of politiezone. |
| 2.5.3. Ondersteuning | 2.5.3. Ondersteuning |
| De Directie Lokale Integrale Veiligheid ondersteunt de | De Directie Lokale Integrale Veiligheid ondersteunt de |
| technopreventieve adviseurs tijdens de uitoefening van hun | technopreventieve adviseurs tijdens de uitoefening van hun |
| preventieopdrachten door hen advies te verstrekken in deze materie. | preventieopdrachten door hen advies te verstrekken in deze materie. |
| In dit kader kwamen er verschillende communicatiekanalen tot stand, | In dit kader kwamen er verschillende communicatiekanalen tot stand, |
| zoals het Prevnet-netwerk en de informatiebrief Prevue, om de | zoals het Prevnet-netwerk en de informatiebrief Prevue, om de |
| uitwisseling van informatie en van goede praktijken mogelijk te maken. | uitwisseling van informatie en van goede praktijken mogelijk te maken. |
| De lokale adviseurs van de Directie Lokale Integrale Veiligheid (SLIV) | De lokale adviseurs van de Directie Lokale Integrale Veiligheid (SLIV) |
| staan ter beschikking van de TPA voor alle vragen met betrekking tot | staan ter beschikking van de TPA voor alle vragen met betrekking tot |
| de uitoefening van hun functie. De Directie SLIV stelt tevens moderne | de uitoefening van hun functie. De Directie SLIV stelt tevens moderne |
| preventie-instrumenten ter beschikking van de TPA om hen te | preventie-instrumenten ter beschikking van de TPA om hen te |
| ondersteunen in hun informatie- en adviesopdracht. | ondersteunen in hun informatie- en adviesopdracht. |
| 2.6. Brandpreventie | 2.6. Brandpreventie |
| Het concept veilig huis omvat niet alleen inbraakpreventie maar ook | Het concept veilig huis omvat niet alleen inbraakpreventie maar ook |
| brandpreventie. Dit concept moet integraal worden behandeld om de | brandpreventie. Dit concept moet integraal worden behandeld om de |
| veiligheid van de burgers globaal te waarborgen. | veiligheid van de burgers globaal te waarborgen. |
| De technopreventief adviseur speelt in dit kader een belangrijke rol | De technopreventief adviseur speelt in dit kader een belangrijke rol |
| aangezien hij het eerste contact is met de burger inzake preventie. | aangezien hij het eerste contact is met de burger inzake preventie. |
| Het is belangrijk dat de technopreventief adviseur de burgers kan | Het is belangrijk dat de technopreventief adviseur de burgers kan |
| sensibiliseren voor het belang van brandveiligheid door hen enkele | sensibiliseren voor het belang van brandveiligheid door hen enkele |
| basisprincipes uit te leggen. Deze aanbevelingen kunnen vervolgens | basisprincipes uit te leggen. Deze aanbevelingen kunnen vervolgens |
| door een vakman verder gedetailleerd worden indien de burger meer | door een vakman verder gedetailleerd worden indien de burger meer |
| specifieke informatie wenst over dit aspect. De technopreventief | specifieke informatie wenst over dit aspect. De technopreventief |
| adviseur heeft dus een eerstelijnsrol inzake sensibilisering voor | adviseur heeft dus een eerstelijnsrol inzake sensibilisering voor |
| brandpreventie. | brandpreventie. |
| Het aspect brandpreventie, dat reeds aan bod komt in de functionele | Het aspect brandpreventie, dat reeds aan bod komt in de functionele |
| opleiding « Technopreventief adviseur », wordt nog versterkt in de | opleiding « Technopreventief adviseur », wordt nog versterkt in de |
| nieuwe versie van de opleiding en in de bijscholing. Zij zullen | nieuwe versie van de opleiding en in de bijscholing. Zij zullen |
| hierover ook nog meer informatie krijgen via de | hierover ook nog meer informatie krijgen via de |
| Prevnet-informatiedagen of via de specifieke opleidingen die rond dit | Prevnet-informatiedagen of via de specifieke opleidingen die rond dit |
| thema worden georganiseerd. | thema worden georganiseerd. |
| 3. Opleiding | 3. Opleiding |
| Om de deskundigheid van de technopreventieve adviseurs te waarborgen, | Om de deskundigheid van de technopreventieve adviseurs te waarborgen, |
| is het van cruciaal belang opleiding en bijscholing te voorzien. | is het van cruciaal belang opleiding en bijscholing te voorzien. |
| 3.1. Functionele opleiding « Technopreventief adviseur » | 3.1. Functionele opleiding « Technopreventief adviseur » |
| De betrokkene moet geslaagd zijn voor het examen van de opleiding | De betrokkene moet geslaagd zijn voor het examen van de opleiding |
| technopreventie. | technopreventie. |
| Het wettelijk kader van de Functionele opleiding 'Technopreventief | Het wettelijk kader van de Functionele opleiding 'Technopreventief |
| Adviseur' wordt bepaald in de regelgeving zoals hierboven vermeld. | Adviseur' wordt bepaald in de regelgeving zoals hierboven vermeld. |
| De opleiding Technopreventief adviseur wordt georganiseerd door de | De opleiding Technopreventief adviseur wordt georganiseerd door de |
| door Minister erkende politiescholen. | door Minister erkende politiescholen. |
| Het referentiedossier van de functionele opleiding Technopreventief | Het referentiedossier van de functionele opleiding Technopreventief |
| adviseur maakt melding van de cursussen en stages die door de | adviseur maakt melding van de cursussen en stages die door de |
| kandidaat TPA moeten worden gevolgd, namelijk : | kandidaat TPA moeten worden gevolgd, namelijk : |
| - Module 1 : Globale beveiligingsmethodologie; | - Module 1 : Globale beveiligingsmethodologie; |
| - Module 2 : Bijzondere beveiligingsmethodologie : beveiliging van | - Module 2 : Bijzondere beveiligingsmethodologie : beveiliging van |
| zelfstandige ondernemers; | zelfstandige ondernemers; |
| - Module 3 : Bijzondere beveiligingsmethodologie : beveiliging van | - Module 3 : Bijzondere beveiligingsmethodologie : beveiliging van |
| openbare gebouwen. | openbare gebouwen. |
| 3.2. Brevet | 3.2. Brevet |
| Worden erkend als technopreventief adviseur, de houders van het brevet | Worden erkend als technopreventief adviseur, de houders van het brevet |
| van technopreventie (uitgereikt door een door de Minister erkende | van technopreventie (uitgereikt door een door de Minister erkende |
| politieschool of elke andere instelling die de functionele opleiding | politieschool of elke andere instelling die de functionele opleiding |
| heeft gegeven). | heeft gegeven). |
| 3.3. Bijscholing | 3.3. Bijscholing |
| Om de functie van Technopreventief adviseur te kunnen blijven | Om de functie van Technopreventief adviseur te kunnen blijven |
| uitoefenen, moet de TPA, vanaf 2009, om de twee jaar een bijscholing | uitoefenen, moet de TPA, vanaf 2009, om de twee jaar een bijscholing |
| (voorgezette opleiding) volgen in een erkende Politieschool of in een | (voorgezette opleiding) volgen in een erkende Politieschool of in een |
| instelling die de functionele opleiding heeft gegeven. | instelling die de functionele opleiding heeft gegeven. |
| Deze bijscholing maakt het voorwerp uit van een erkenningsdossier voor | Deze bijscholing maakt het voorwerp uit van een erkenningsdossier voor |
| een voortgezette opleiding. | een voortgezette opleiding. |
| 4. Bijzondere bepalingen | 4. Bijzondere bepalingen |
| 4.1. Identificatiekaart | 4.1. Identificatiekaart |
| Elke technopreventief adviseur is houder van een identificatiekaart. | Elke technopreventief adviseur is houder van een identificatiekaart. |
| Indien de technopreventief adviseur tevens lid is van de politie geldt | Indien de technopreventief adviseur tevens lid is van de politie geldt |
| de identificatiekaart uitgegeven door de politie. | de identificatiekaart uitgegeven door de politie. |
| De identificatiekaart is geldig voor een periode van vijf jaar vanaf | De identificatiekaart is geldig voor een periode van vijf jaar vanaf |
| haar uitreikingsdatum. Ze is voor gelijke periodes vernieuwbaar. | haar uitreikingsdatum. Ze is voor gelijke periodes vernieuwbaar. |
| De identificatiekaart bevat volgende vermeldingen : | De identificatiekaart bevat volgende vermeldingen : |
| - de naam, voornaam en foto van de houder; | - de naam, voornaam en foto van de houder; |
| - de naam van de organiserende overheid; | - de naam van de organiserende overheid; |
| - de vervaldatum van de identificatiekaart. | - de vervaldatum van de identificatiekaart. |
| De identificatiekaart wordt uitgereikt door de lokale overheid nadat | De identificatiekaart wordt uitgereikt door de lokale overheid nadat |
| men heeft vastgesteld dat de betrokkene voldoet aan de voorwaarden | men heeft vastgesteld dat de betrokkene voldoet aan de voorwaarden |
| voor de uitoefening van de functie van technopreventief adviseur. | voor de uitoefening van de functie van technopreventief adviseur. |
| De identificatiekaart wordt ingetrokken vanaf het ogenblik dat de | De identificatiekaart wordt ingetrokken vanaf het ogenblik dat de |
| functie van Technopreventief adviseur niet meer wordt uitgeoefend. | functie van Technopreventief adviseur niet meer wordt uitgeoefend. |
| 4.2. Samenwerking tussen bestuur en politionele overheid | 4.2. Samenwerking tussen bestuur en politionele overheid |
| De opdrachten van de technopreventief adviseur moeten in de lijn | De opdrachten van de technopreventief adviseur moeten in de lijn |
| liggen van het veiligheids- en preventiebeleid van de betreffende | liggen van het veiligheids- en preventiebeleid van de betreffende |
| lokale overheid. Dit veronderstelt overleg en een perfecte | lokale overheid. Dit veronderstelt overleg en een perfecte |
| samenwerking tussen de verschillende betrokken diensten. | samenwerking tussen de verschillende betrokken diensten. |
| Bovendien impliceert dit ook een goede informatie-uitwisseling en een | Bovendien impliceert dit ook een goede informatie-uitwisseling en een |
| overleg tussen de gemeentelijke dienst en de diensten van de lokale | overleg tussen de gemeentelijke dienst en de diensten van de lokale |
| politie. Deze samenwerking bestaat voornamelijk uit het efficiënt | politie. Deze samenwerking bestaat voornamelijk uit het efficiënt |
| uitwisselen van geactualiseerde informatie. Deze informatie betreft | uitwisselen van geactualiseerde informatie. Deze informatie betreft |
| onder andere de toegang tot de cijfers/statistieken inzake inbraak (of | onder andere de toegang tot de cijfers/statistieken inzake inbraak (of |
| poging tot inbraak) en de contactgegevens van slachtoffers van inbraak | poging tot inbraak) en de contactgegevens van slachtoffers van inbraak |
| in het kader van de hercontactname. | in het kader van de hercontactname. |
| 4.3. Beroepsgeheim | 4.3. Beroepsgeheim |
| Elke technopreventief adviseur moet zich houden aan het beroepsgeheim | Elke technopreventief adviseur moet zich houden aan het beroepsgeheim |
| met betrekking tot de informatie die hij heeft ingewonnen bij een | met betrekking tot de informatie die hij heeft ingewonnen bij een |
| bewoner, in een beroepslokaal of in een openbaar gebouw. In dit kader | bewoner, in een beroepslokaal of in een openbaar gebouw. In dit kader |
| wordt hij in de uitoefening van zijn functie geconfronteerd met | wordt hij in de uitoefening van zijn functie geconfronteerd met |
| artikel 458 van het Strafwetboek inzake de geheimhoudingsplicht. | artikel 458 van het Strafwetboek inzake de geheimhoudingsplicht. |
| Overtreding kan worden bestraft met gevangenisstraf en een geldboete. | Overtreding kan worden bestraft met gevangenisstraf en een geldboete. |
| 4.4. Belangenconflict | 4.4. Belangenconflict |
| De technopreventief adviseur dient steeds een neutrale houding aan te | De technopreventief adviseur dient steeds een neutrale houding aan te |
| nemen ten overstaan van commerciële initiatieven van inbraak- en | nemen ten overstaan van commerciële initiatieven van inbraak- en |
| diefstalbeveiliging, daarom zijn bepaalde uitsluitingcriteria | diefstalbeveiliging, daarom zijn bepaalde uitsluitingcriteria |
| noodzakelijk. | noodzakelijk. |
| De functie van technopreventief adviseur is onverenigbaar met de | De functie van technopreventief adviseur is onverenigbaar met de |
| functies in het kader van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de | functies in het kader van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de |
| private en bijzondere veiligheid. De betrokkene mag niet | private en bijzondere veiligheid. De betrokkene mag niet |
| tegelijkertijd werkzaamheden uitoefenen zoals bepaald in de wet van 10 | tegelijkertijd werkzaamheden uitoefenen zoals bepaald in de wet van 10 |
| april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid. | april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid. |
| De functie van technopreventief adviseur is onverenigbaar met | De functie van technopreventief adviseur is onverenigbaar met |
| werkzaamheden voor ondernemingen in de beveiligingssector, zoals | werkzaamheden voor ondernemingen in de beveiligingssector, zoals |
| bijvoorbeeld slotenmakers, verzekeringsmaatschappijen en fabrikanten | bijvoorbeeld slotenmakers, verzekeringsmaatschappijen en fabrikanten |
| van veiligheidsmateriaal. | van veiligheidsmateriaal. |
| 5. Opvolging | 5. Opvolging |
| Tweejaarlijks wordt een lijst gepubliceerd die de technopreventieve | Tweejaarlijks wordt een lijst gepubliceerd die de technopreventieve |
| adviseurs, erkend door de FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie | adviseurs, erkend door de FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie |
| Veiligheid en Preventie, Directie Lokale Integrale Veiligheid, | Veiligheid en Preventie, Directie Lokale Integrale Veiligheid, |
| inventariseert. De Directie Lokale Integrale Veiligheid zal deze lijst | inventariseert. De Directie Lokale Integrale Veiligheid zal deze lijst |
| verspreiden via een Prevnet-Infoflash. Hierin zullen de | verspreiden via een Prevnet-Infoflash. Hierin zullen de |
| technopreventieve adviseurs staan die actief zijn en die in orde zijn | technopreventieve adviseurs staan die actief zijn en die in orde zijn |
| voor de functionele basisopleiding en hun bijscholing. | voor de functionele basisopleiding en hun bijscholing. |
| Om de burger te kunnen doorverwijzen naar een erkende en betrouwbare | Om de burger te kunnen doorverwijzen naar een erkende en betrouwbare |
| technopreventieve adviseur, heeft de Directie Lokale Integrale | technopreventieve adviseur, heeft de Directie Lokale Integrale |
| Veiligheid de up-to-date gegevens van elke gebrevetteerde TPA nodig. | Veiligheid de up-to-date gegevens van elke gebrevetteerde TPA nodig. |
| De volgende gegevens zijn nodig : | De volgende gegevens zijn nodig : |
| - naam en voornaam; | - naam en voornaam; |
| - nummer identiteitskaart; | - nummer identiteitskaart; |
| - adresgegevens, telefoonnummer, faxnummer en e-mailadres; | - adresgegevens, telefoonnummer, faxnummer en e-mailadres; |
| - functie (graad of titel); | - functie (graad of titel); |
| - dienst (gemeente, politie of provincie); | - dienst (gemeente, politie of provincie); |
| - gevolgde opleiding(en) « technopreventieve adviseurs » en | - gevolgde opleiding(en) « technopreventieve adviseurs » en |
| bijscholing, gelieve te preciseren in welk jaar, en in welke | bijscholing, gelieve te preciseren in welk jaar, en in welke |
| instelling ze werd(en) gevolgd; | instelling ze werd(en) gevolgd; |
| 6. Eerstelijnscontact inzake technopreventie | 6. Eerstelijnscontact inzake technopreventie |
| Gezien de inbraakcijfers, is het van belang dat de | Gezien de inbraakcijfers, is het van belang dat de |
| technopreventiefilosofie ruim kan worden verspreid naar de burgers. | technopreventiefilosofie ruim kan worden verspreid naar de burgers. |
| In dit kader zullen de wijkagenten en de interventieploegen die de | In dit kader zullen de wijkagenten en de interventieploegen die de |
| vaststellingen doen na een inbraak, een voortgezette opleiding kunnen | vaststellingen doen na een inbraak, een voortgezette opleiding kunnen |
| volgen inzake globale beveiligingsmethodologie. Deze opleiding zal | volgen inzake globale beveiligingsmethodologie. Deze opleiding zal |
| zich voornamelijk richten op de filosofie inzake technopreventie en op | zich voornamelijk richten op de filosofie inzake technopreventie en op |
| de verschillende beveiligingsmaatregelen. Er wordt hen tevens gewezen | de verschillende beveiligingsmaatregelen. Er wordt hen tevens gewezen |
| op het belang van de doorverwijsfunctie die ze zullen hebben. | op het belang van de doorverwijsfunctie die ze zullen hebben. |
| Het doel van deze opleiding, die 8 lesuren omvat, is dat de | Het doel van deze opleiding, die 8 lesuren omvat, is dat de |
| wijkagenten en de interventieploegen de aandacht van de burger kunnen | wijkagenten en de interventieploegen de aandacht van de burger kunnen |
| vestigen op het nemen van maatregelen inzake beveiliging van hun | vestigen op het nemen van maatregelen inzake beveiliging van hun |
| woning en hun bezittingen. | woning en hun bezittingen. |
| De particulieren zullen zich toch moeten richten tot de gebrevetteerde | De particulieren zullen zich toch moeten richten tot de gebrevetteerde |
| TPA indien zij een volledig en gedetailleerd advies willen over de | TPA indien zij een volledig en gedetailleerd advies willen over de |
| beste manier om hun woning te beveiligen. Het is dan ook van het | beste manier om hun woning te beveiligen. Het is dan ook van het |
| grootste belang dat deze ploegen de adviesaanvrager doorverwijzen naar | grootste belang dat deze ploegen de adviesaanvrager doorverwijzen naar |
| een gebrevetteerde TPA van hun politiezone/gemeente. De wijkagenten en | een gebrevetteerde TPA van hun politiezone/gemeente. De wijkagenten en |
| interventieploegen mogen geen algemeen advies verstrekken over de | interventieploegen mogen geen algemeen advies verstrekken over de |
| beveiliging van de woningen. De verstrekte tips hebben als doel om de | beveiliging van de woningen. De verstrekte tips hebben als doel om de |
| burgers te sensibiliseren voor technopreventie en om de functie van | burgers te sensibiliseren voor technopreventie en om de functie van |
| technopreventief adviseur bekend te maken. | technopreventief adviseur bekend te maken. |
| De personen die deze voortgezette opleiding zullen volgen, zullen niet | De personen die deze voortgezette opleiding zullen volgen, zullen niet |
| als technopreventief adviseur worden erkend. | als technopreventief adviseur worden erkend. |
| Aangezien deze personen geen bijscholing in deze materie volgen, is | Aangezien deze personen geen bijscholing in deze materie volgen, is |
| het de taak van de technopreventieve adviseurs van elke politiezone om | het de taak van de technopreventieve adviseurs van elke politiezone om |
| ervoor te zorgen dat de wijkagenten en de interventieploegen op de | ervoor te zorgen dat de wijkagenten en de interventieploegen op de |
| hoogte worden gehouden van wetgevende en technische nieuwigheden | hoogte worden gehouden van wetgevende en technische nieuwigheden |
| hieromtrent. In dit kader organiseren de technopreventieve adviseurs | hieromtrent. In dit kader organiseren de technopreventieve adviseurs |
| regelmatig informatiesessies voor de wijkagenten opdat deze laatste de | regelmatig informatiesessies voor de wijkagenten opdat deze laatste de |
| nieuwigheden inzake inbraakpreventie beheersen. | nieuwigheden inzake inbraakpreventie beheersen. |
| Indien u bijkomende inlichtingen wenst aangaande de functie en het | Indien u bijkomende inlichtingen wenst aangaande de functie en het |
| profiel van de technopreventieve adviseurs, staan de lokaal adviseurs | profiel van de technopreventieve adviseurs, staan de lokaal adviseurs |
| van de Directie Lokale Integrale Veiligheid te uwer beschikking. | van de Directie Lokale Integrale Veiligheid te uwer beschikking. |
| Hoogachtend, | Hoogachtend, |
| Annemie TURTELBOOM | Annemie TURTELBOOM |
| Minister van Binnenlandse Zaken | Minister van Binnenlandse Zaken |
| Nota's | Nota's |
| (1) - Overheidscommunicatie over woninginbraakpreventie. Casestudie : | (1) - Overheidscommunicatie over woninginbraakpreventie. Casestudie : |
| Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant en | Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant en |
| KULeuven, 24 p.; | KULeuven, 24 p.; |
| - Technopreventief advies : nuttig of zinloos ? Resultaten van een | - Technopreventief advies : nuttig of zinloos ? Resultaten van een |
| effectiviteitsstudie over technopreventief advies.(2006), uitgevoerd | effectiviteitsstudie over technopreventief advies.(2006), uitgevoerd |
| door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking met KULeuven, 36 p.; | door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking met KULeuven, 36 p.; |
| - Bernasco, W. (2007). 'Is woninginbraak besmettelijk ?, een onderzoek | - Bernasco, W. (2007). 'Is woninginbraak besmettelijk ?, een onderzoek |
| naar herhaald slachtofferschap.' Tijdschrift voor Criminologie. 39: | naar herhaald slachtofferschap.' Tijdschrift voor Criminologie. 39: |
| 137-152; | 137-152; |
| - Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | - Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p.; | Binnenlandse Zaken, 233 p.; |
| - Langeraert, S. (2005). Bevraging van de tevredenheid van de burger | - Langeraert, S. (2005). Bevraging van de tevredenheid van de burger |
| inzake technopreventief advies (2005), politiezone Gent, 145 p. | inzake technopreventief advies (2005), politiezone Gent, 145 p. |
| (2) Technopreventief advies: nuttig of zinloos ? Resultaten van een | (2) Technopreventief advies: nuttig of zinloos ? Resultaten van een |
| effectiviteitsstudie over technopreventief advies.(2006), uitgevoerd | effectiviteitsstudie over technopreventief advies.(2006), uitgevoerd |
| door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking met KULeuven, 36 p. | door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking met KULeuven, 36 p. |
| (3) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (3) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p. | Binnenlandse Zaken, 233 p. |
| (4) Overheidscommunicatie over woninginbraakpreventie. Casestudie : | (4) Overheidscommunicatie over woninginbraakpreventie. Casestudie : |
| Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant en | Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant en |
| KULeuven, 24 p.; Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van | KULeuven, 24 p.; Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van |
| technopreventief advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht | technopreventief advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht |
| van FOD Binnenlandse Zaken, 233 p.; Langeraert, S. (2005). Bevraging | van FOD Binnenlandse Zaken, 233 p.; Langeraert, S. (2005). Bevraging |
| van de tevredenheid van de burger inzake technopreventief advies | van de tevredenheid van de burger inzake technopreventief advies |
| (2005), politiezone Gent, 145 p. | (2005), politiezone Gent, 145 p. |
| (5) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (5) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p. | Binnenlandse Zaken, 233 p. |
| (6) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (6) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p. | Binnenlandse Zaken, 233 p. |
| (7) Inbreken is mijn vak; Textuur en praktijk van woninginbraak | (7) Inbreken is mijn vak; Textuur en praktijk van woninginbraak |
| (2007), 207p. | (2007), 207p. |
| (8) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (8) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p.; Overheidscommunicatie over | Binnenlandse Zaken, 233 p.; Overheidscommunicatie over |
| woninginbraakpreventie. Casestudie : Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd | woninginbraakpreventie. Casestudie : Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd |
| door de provincie Vlaams-Brabant en KULeuven, 24 p.; Technopreventief | door de provincie Vlaams-Brabant en KULeuven, 24 p.; Technopreventief |
| advies: nuttig of zinloos ? Resultaten van een effectiviteitsstudie | advies: nuttig of zinloos ? Resultaten van een effectiviteitsstudie |
| over technopreventief advies.(2006), uitgevoerd door de provincie | over technopreventief advies.(2006), uitgevoerd door de provincie |
| Vlaams-Brabant in samenwerking met KULeuven, 36 p. | Vlaams-Brabant in samenwerking met KULeuven, 36 p. |
| (9) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (9) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p. | Binnenlandse Zaken, 233 p. |
| (10) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (10) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p.; Overheidscommunicatie over | Binnenlandse Zaken, 233 p.; Overheidscommunicatie over |
| woninginbraakpreventie. Casestudie : Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd | woninginbraakpreventie. Casestudie : Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd |
| door de provincie Vlaams-Brabant en KULeuven, 24 p. | door de provincie Vlaams-Brabant en KULeuven, 24 p. |
| (11) Overheidscommunicatie over woninginbraakpreventie. Casestudie: | (11) Overheidscommunicatie over woninginbraakpreventie. Casestudie: |
| Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant en | Vlaams-Brabant (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant en |
| KULeuven, 24 p. | KULeuven, 24 p. |
| (12) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief | (12) Onderzoek naar tevredenheid en effectiviteit van technopreventief |
| advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD | advies (2008) uitgevoerd door KULeuven in opdracht van FOD |
| Binnenlandse Zaken, 233 p.; Technopreventief advies: nuttig of zinloos | Binnenlandse Zaken, 233 p.; Technopreventief advies: nuttig of zinloos |
| Resultaten van een effectiviteitsstudie over technopreventief advies | Resultaten van een effectiviteitsstudie over technopreventief advies |
| (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking | (2006), uitgevoerd door de provincie Vlaams-Brabant in samenwerking |
| met KULeuven, 36 p. | met KULeuven, 36 p. |