← Terug naar "Omzendbrief betreffende de bouwbaarheid in overstromingsgebieden "
| Omzendbrief betreffende de bouwbaarheid in overstromingsgebieden | Omzendbrief betreffende de bouwbaarheid in overstromingsgebieden |
|---|---|
| WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
| 23 DECEMBER 2021. - Omzendbrief betreffende de bouwbaarheid in | 23 DECEMBER 2021. - Omzendbrief betreffende de bouwbaarheid in |
| overstromingsgebieden | overstromingsgebieden |
| Inhoudstafel | Inhoudstafel |
| 1. Aanhef | 1. Aanhef |
| 2. Wettelijk kader | 2. Wettelijk kader |
| 3. Toepassingsgebied en uitsluiting | 3. Toepassingsgebied en uitsluiting |
| 4. Doelstelling | 4. Doelstelling |
| 5. Basisbegrippen van hydraulica en hydrologie | 5. Basisbegrippen van hydraulica en hydrologie |
| 6. Rekening houden met het overstromingsrisico in het kader van de | 6. Rekening houden met het overstromingsrisico in het kader van de |
| uitwerking of herziening van instrumenten voor ruimtelijke ordening en | uitwerking of herziening van instrumenten voor ruimtelijke ordening en |
| stedenbouw | stedenbouw |
| 7. Inachtneming van het overstromingsrisico bij de analyse van | 7. Inachtneming van het overstromingsrisico bij de analyse van |
| vergunningsaanvragen | vergunningsaanvragen |
| 8. Bestaande gebouwen in overstromingsrisicogebieden - vermindering | 8. Bestaande gebouwen in overstromingsrisicogebieden - vermindering |
| van de kwetsbaarheid | van de kwetsbaarheid |
| 9. Lexicon | 9. Lexicon |
| 1. Aanhef | 1. Aanhef |
| Veel menselijke activiteiten zijn afhankelijk geweest van de | Veel menselijke activiteiten zijn afhankelijk geweest van de |
| aanwezigheid van water voor voedsel, verwerking en energie. Meer | aanwezigheid van water voor voedsel, verwerking en energie. Meer |
| recentelijk zijn het de aantrekkelijkheid van het landschap en de | recentelijk zijn het de aantrekkelijkheid van het landschap en de |
| aantrekkingskracht van vrijetijdsactiviteiten die de bewoning van de | aantrekkingskracht van vrijetijdsactiviteiten die de bewoning van de |
| valleibodems hebben gemotiveerd. | valleibodems hebben gemotiveerd. |
| Dit samengaan van menselijke activiteiten met de nabijheid van de | Dit samengaan van menselijke activiteiten met de nabijheid van de |
| waterloop heeft tot gevolg dat deze activiteiten worden blootgesteld | waterloop heeft tot gevolg dat deze activiteiten worden blootgesteld |
| aan een aantal risico's die inherent zijn aan deze activiteiten. | aan een aantal risico's die inherent zijn aan deze activiteiten. |
| Overstromingen zijn immers natuurverschijnselen waarvan vaststaat dat | Overstromingen zijn immers natuurverschijnselen waarvan vaststaat dat |
| zij zich in de loop van de tijd zullen voordoen, zelfs in zeldzame | zij zich in de loop van de tijd zullen voordoen, zelfs in zeldzame |
| gevallen. De klimatologische evolutie van de laatste jaren, met natte | gevallen. De klimatologische evolutie van de laatste jaren, met natte |
| winters en soms hevige stormen in de zomer, zet ons ertoe aan ons aan | winters en soms hevige stormen in de zomer, zet ons ertoe aan ons aan |
| deze verschijnselen aan te passen door erop te anticiperen en | deze verschijnselen aan te passen door erop te anticiperen en |
| actieplannen op te stellen om overstromingen te voorkomen en te | actieplannen op te stellen om overstromingen te voorkomen en te |
| bestrijden. | bestrijden. |
| Zoals de dramatische gebeurtenissen van 14, 15 en 16 juli 2021 hebben | Zoals de dramatische gebeurtenissen van 14, 15 en 16 juli 2021 hebben |
| aangetoond, moeten ter bestrijding van overstromingen verscheidene | aangetoond, moeten ter bestrijding van overstromingen verscheidene |
| maatregelen worden getroffen op verschillende niveaus van de | maatregelen worden getroffen op verschillende niveaus van de |
| overstromingsbeheercyclus: preventie, bescherming, paraatheid en | overstromingsbeheercyclus: preventie, bescherming, paraatheid en |
| herstel, en post-crisisanalyse. | herstel, en post-crisisanalyse. |
| Het probleem van de bouw en ruimtelijk ordening in | Het probleem van de bouw en ruimtelijk ordening in |
| overstromingsgebieden* heeft in wezen betrekking op het eerste van | overstromingsgebieden* heeft in wezen betrekking op het eerste van |
| deze aspecten. | deze aspecten. |
| De gevolgen van de stortregens van juli 2021 hebben ook duidelijk | De gevolgen van de stortregens van juli 2021 hebben ook duidelijk |
| gemaakt dat gebouwen in bepaalde overstroomde gebieden moeten worden | gemaakt dat gebouwen in bepaalde overstroomde gebieden moeten worden |
| aangepast om ze weerbaarder te maken. Dit is van cruciaal belang om de | aangepast om ze weerbaarder te maken. Dit is van cruciaal belang om de |
| kunstmatige vorming van hoogvlakten en stedelijke wildgroei niet te | kunstmatige vorming van hoogvlakten en stedelijke wildgroei niet te |
| versterken en om er waar mogelijk voor te zorgen dat gebouwen of | versterken en om er waar mogelijk voor te zorgen dat gebouwen of |
| reconstructies het overstromingsrisico aankunnen en tegelijk de | reconstructies het overstromingsrisico aankunnen en tegelijk de |
| veiligheid van de mensen garanderen. | veiligheid van de mensen garanderen. |
| Bovendien zijn de lidstaten op grond van Richtlijn 2007/60/EG van 23 | Bovendien zijn de lidstaten op grond van Richtlijn 2007/60/EG van 23 |
| oktober 2007 verplicht plannen voor het beheer van | oktober 2007 verplicht plannen voor het beheer van |
| overstromingsrisico's op te stellen : de PGRI*. | overstromingsrisico's op te stellen : de PGRI*. |
| De eerste beheersplannen zijn op 10 maart 2016 vastgesteld. Zij | De eerste beheersplannen zijn op 10 maart 2016 vastgesteld. Zij |
| bestrijken de periode 2016-2021. De Waalse Regering werkt aan een | bestrijken de periode 2016-2021. De Waalse Regering werkt aan een |
| nieuwe cyclus voor de periode 2022-2027. Deze beheersplannen voorzien | nieuwe cyclus voor de periode 2022-2027. Deze beheersplannen voorzien |
| met name in de opstelling van een overstromingsgevaarkaart* en globale | met name in de opstelling van een overstromingsgevaarkaart* en globale |
| overstromingsbeheersmaatregelen op Waals niveau. Deze maatregelen | overstromingsbeheersmaatregelen op Waals niveau. Deze maatregelen |
| omvatten onder meer de opstelling van technische en administratieve | omvatten onder meer de opstelling van technische en administratieve |
| circulaires om een antwoord te geven op vragen in verband met, met | circulaires om een antwoord te geven op vragen in verband met, met |
| name, de bouwbaarheid in overstromingsgebieden*. | name, de bouwbaarheid in overstromingsgebieden*. |
| Deze circulaire ligt ook in de lijn van de richtsnoeren van de | Deze circulaire ligt ook in de lijn van de richtsnoeren van de |
| Gewestelijke Beleidsverklaring 2019-2024 van de Waalse Regering, met | Gewestelijke Beleidsverklaring 2019-2024 van de Waalse Regering, met |
| name hoofdstuk 14 over ruimtelijke ontwikkeling, namelijk de | name hoofdstuk 14 over ruimtelijke ontwikkeling, namelijk de |
| aanpassing van het grondgebied aan de gevolgen van de | aanpassing van het grondgebied aan de gevolgen van de |
| klimaatverandering. | klimaatverandering. |
| Uit onze statistieken blijkt dat ongeveer 10% van de | Uit onze statistieken blijkt dat ongeveer 10% van de |
| vergunningsaanvragen (naar schatting 30.000 à 40.000 per jaar in | vergunningsaanvragen (naar schatting 30.000 à 40.000 per jaar in |
| Wallonië) betrekking heeft op problemen van blootstelling aan het | Wallonië) betrekking heeft op problemen van blootstelling aan het |
| risico van overstroming* door het buiten de oevers treden van | risico van overstroming* door het buiten de oevers treden van |
| waterlopen* en wegens geconcentreerde afvloeiing*. | waterlopen* en wegens geconcentreerde afvloeiing*. |
| In het licht van deze kwesties is het van essentieel belang dat de | In het licht van deze kwesties is het van essentieel belang dat de |
| ministeriële omzendbrief van 9 januari 2003 betreffende de afgifte van | ministeriële omzendbrief van 9 januari 2003 betreffende de afgifte van |
| vergunningen in gebieden die zijn blootgesteld aan overstromingen en | vergunningen in gebieden die zijn blootgesteld aan overstromingen en |
| de strijd tegen het ondoorlatend maken van de grond, wordt bijgewerkt. | de strijd tegen het ondoorlatend maken van de grond, wordt bijgewerkt. |
| Deze omzendbrief beantwoordt derhalve aan de dringende behoefte om de | Deze omzendbrief beantwoordt derhalve aan de dringende behoefte om de |
| actoren op het gebied van bouw en ruimtelijke ordening | actoren op het gebied van bouw en ruimtelijke ordening |
| ontwerp-richtsnoeren en criteria aan te reiken die kunnen helpen bij | ontwerp-richtsnoeren en criteria aan te reiken die kunnen helpen bij |
| de evaluatie van plannings-, ruimtelijke ontwikkelings- en | de evaluatie van plannings-, ruimtelijke ontwikkelings- en |
| bouwprojecten in gebieden waar een overstromingsrisico bestaat en/of | bouwprojecten in gebieden waar een overstromingsrisico bestaat en/of |
| die gelegen zijn in een as van geconcentreerd afvloeiend water Het zal | die gelegen zijn in een as van geconcentreerd afvloeiend water Het zal |
| in de komende maanden worden aangevuld met een referentiegids ter | in de komende maanden worden aangevuld met een referentiegids ter |
| illustratie van de bouw-, ruimtelijke ontwikkelings- en | illustratie van de bouw-, ruimtelijke ontwikkelings- en |
| uitrustingsbeginselen die moeten worden toegepast naar gelang van het | uitrustingsbeginselen die moeten worden toegepast naar gelang van het |
| overstromingsrisico. | overstromingsrisico. |
| Deze omzendbrief vervangt dus de ministeriële omzendbrief van 9 | Deze omzendbrief vervangt dus de ministeriële omzendbrief van 9 |
| januari 2003. | januari 2003. |
| Om de ontvangers van deze nieuwe richtsnoeren (overheden, | Om de ontvangers van deze nieuwe richtsnoeren (overheden, |
| adviesorganen, architecten, enz.) in staat te stellen zich deze eigen | adviesorganen, architecten, enz.) in staat te stellen zich deze eigen |
| te maken, wordt aanbevolen punt 7.2.1. inzake aanvullingen op de | te maken, wordt aanbevolen punt 7.2.1. inzake aanvullingen op de |
| vergunningsaanvraag pas vanaf 1 april 2022 toe te passen op projecten | vergunningsaanvraag pas vanaf 1 april 2022 toe te passen op projecten |
| die onder overstromingsrisico* vallen. | die onder overstromingsrisico* vallen. |
| Namen, 23 december 2021. | Namen, 23 december 2021. |
| De Vice-Minister-President van Wallonië en Minister van Ruimtelijke | De Vice-Minister-President van Wallonië en Minister van Ruimtelijke |
| Ordening, | Ordening, |
| W. BORSUS | W. BORSUS |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |