← Terug naar "Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en de eraan verbonden operationele personeelsplannen "
Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en de eraan verbonden operationele personeelsplannen | Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en de eraan verbonden operationele personeelsplannen |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE |
OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE | OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE |
22 DECEMBER 2009. - Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de | 22 DECEMBER 2009. - Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de |
personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en | personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en |
de eraan verbonden operationele personeelsplannen | de eraan verbonden operationele personeelsplannen |
Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale | Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale |
overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen | overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen |
Mevrouw de Minister, | Mevrouw de Minister, |
Mijnheer de Minister, | Mijnheer de Minister, |
Mijnheer de Staatssecretaris, | Mijnheer de Staatssecretaris, |
Mevrouw de Voorzitter, | Mevrouw de Voorzitter, |
Mijnheer de Voorzitter, | Mijnheer de Voorzitter, |
De FOD's en POD's worden uitgenodigd een operationeel personeelsplan | De FOD's en POD's worden uitgenodigd een operationeel personeelsplan |
2010 en een strategisch personeelsplan 2010-2012 voor hun | 2010 en een strategisch personeelsplan 2010-2012 voor hun |
personeelsenveloppe op te maken rekening houdend met de richtlijnen | personeelsenveloppe op te maken rekening houdend met de richtlijnen |
vervat in de omzendbrief nr. 574 van 9 juli 2007 (Belgisch Staatsblad | vervat in de omzendbrief nr. 574 van 9 juli 2007 (Belgisch Staatsblad |
van 23 juli 2007) en met de aanvullende richtlijnen opgenomen in deze | van 23 juli 2007) en met de aanvullende richtlijnen opgenomen in deze |
omzendbrief. | omzendbrief. |
De personeelsenveloppe, ingevoerd in 2003, blijft de basis voor de | De personeelsenveloppe, ingevoerd in 2003, blijft de basis voor de |
personeelsplannen en dus voor het human resourcesbeleid van elke | personeelsplannen en dus voor het human resourcesbeleid van elke |
FOD/POD. | FOD/POD. |
1. Beslissing Ministerraad van 16 oktober 2009 | 1. Beslissing Ministerraad van 16 oktober 2009 |
De Ministerraad van 16 oktober 2009 heeft beslist dat de modernisering | De Ministerraad van 16 oktober 2009 heeft beslist dat de modernisering |
en dynamisering van de FOD's en POD's een besparing op de | en dynamisering van de FOD's en POD's een besparing op de |
personeelskredieten mogelijk maken van euro 100 miljoen in 2010, door | personeelskredieten mogelijk maken van euro 100 miljoen in 2010, door |
te trekken naar 2011. | te trekken naar 2011. |
Deze besparing komt bovenop de besparing van 0,7 % op de | Deze besparing komt bovenop de besparing van 0,7 % op de |
personeelskredieten in 2010 en in 2011 die door de Ministerraad van 23 | personeelskredieten in 2010 en in 2011 die door de Ministerraad van 23 |
oktober 2008 werd beslist. | oktober 2008 werd beslist. |
Het selectief vervangingsbeleid, waartoe een eerste aanzet werd | Het selectief vervangingsbeleid, waartoe een eerste aanzet werd |
gegeven in het kader van het personeelsplan 2009, vormt de hefboom om | gegeven in het kader van het personeelsplan 2009, vormt de hefboom om |
deze besparingen te realiseren en het personeelseffectief kwalitatief | deze besparingen te realiseren en het personeelseffectief kwalitatief |
op te waarderen met het oog op een meer efficiënte en doeltreffende | op te waarderen met het oog op een meer efficiënte en doeltreffende |
werking van de diensten. | werking van de diensten. |
De voorzitters van de FOD's en POD's staan in voor de uitvoering van | De voorzitters van de FOD's en POD's staan in voor de uitvoering van |
dit beleid, rekening houdend met de specifieke kenmerken van hun | dit beleid, rekening houdend met de specifieke kenmerken van hun |
organisatie. | organisatie. |
2. Personeelsenveloppe | 2. Personeelsenveloppe |
De tabel in bijlage 1 omvat : | De tabel in bijlage 1 omvat : |
- de evolutie van de personeelsenveloppes van initieel 2009 tot | - de evolutie van de personeelsenveloppes van initieel 2009 tot |
initieel 2010 (kolommen (a) tot (j)); | initieel 2010 (kolommen (a) tot (j)); |
- het saldo van de in 2008 en/of 2009 betaalde nieuwe recurrente | - het saldo van de in 2008 en/of 2009 betaalde nieuwe recurrente |
premies voor competentieontwikkeling (kolom (k)); | premies voor competentieontwikkeling (kolom (k)); |
- de correctie voor de eindejaarstoelage 2008 (kolom (l)); | - de correctie voor de eindejaarstoelage 2008 (kolom (l)); |
- de personeelsenveloppes, aangepast bedrag 2010 (kolom (m)). Op deze | - de personeelsenveloppes, aangepast bedrag 2010 (kolom (m)). Op deze |
basis wordt de budgettaire haalbaarheid van de operationele | basis wordt de budgettaire haalbaarheid van de operationele |
personeelsplannen 2010 en van hun uitvoering geëvalueerd. | personeelsplannen 2010 en van hun uitvoering geëvalueerd. |
Tijdens de begrotingscontrole 2010 zal het volgende vastgelegd worden | Tijdens de begrotingscontrole 2010 zal het volgende vastgelegd worden |
: | : |
- betreffende de eindejaarstoelage : de meerkost voorzien in het | - betreffende de eindejaarstoelage : de meerkost voorzien in het |
sectoraal akkoord; | sectoraal akkoord; |
- betreffende de externe/interne mobiliteit : het bedrag dat in de | - betreffende de externe/interne mobiliteit : het bedrag dat in de |
enveloppe 2010 geïntegreerd moet worden op basis van de aanwervingen | enveloppe 2010 geïntegreerd moet worden op basis van de aanwervingen |
2009 en de resterende provisie; | 2009 en de resterende provisie; |
- betreffende de premie voor competentieontwikkeling met inbegrip van | - betreffende de premie voor competentieontwikkeling met inbegrip van |
de 20E-CA3 : | de 20E-CA3 : |
* de eventuele correctie van het recurrente bedrag dat in de enveloppe | * de eventuele correctie van het recurrente bedrag dat in de enveloppe |
2010 moet geïntegreerd worden op basis van de realisaties in 2009; | 2010 moet geïntegreerd worden op basis van de realisaties in 2009; |
* de provisie voor de achterstallen die in 2010 zullen moeten betaald | * de provisie voor de achterstallen die in 2010 zullen moeten betaald |
worden; | worden; |
* de provisie voor het nieuwe recurrente bedrag dat in 2010 zal moeten | * de provisie voor het nieuwe recurrente bedrag dat in 2010 zal moeten |
betaald worden; | betaald worden; |
*de definitieve verdeling van de provisie voor het recurrente bedrag | *de definitieve verdeling van de provisie voor het recurrente bedrag |
dat in de enveloppe 2011 moet geïntegreerd worden. | dat in de enveloppe 2011 moet geïntegreerd worden. |
3. Personeelsplan | 3. Personeelsplan |
Een strikte monitoring van de menselijke en budgettaire middelen die | Een strikte monitoring van de menselijke en budgettaire middelen die |
moet toelaten de evolutie van de VTE en van de reële en structurele | moet toelaten de evolutie van de VTE en van de reële en structurele |
budgettaire marge zeer precies op te volgen en te evalueren, is een | budgettaire marge zeer precies op te volgen en te evalueren, is een |
sleutelactiviteit die elke FOD/POD moet in acht nemen zowel bij de | sleutelactiviteit die elke FOD/POD moet in acht nemen zowel bij de |
opmaak van een personeelsplan als bij de opvolging van de uitvoering | opmaak van een personeelsplan als bij de opvolging van de uitvoering |
ervan. | ervan. |
3.1. Het strategisch personeelsplan 2010-2012 | 3.1. Het strategisch personeelsplan 2010-2012 |
Elke dienst werkt een strategisch personeelsplan uit voor de periode | Elke dienst werkt een strategisch personeelsplan uit voor de periode |
2010-2012. | 2010-2012. |
In dit plan wordt de beoogde evolutie van de operationele human | In dit plan wordt de beoogde evolutie van de operationele human |
resources beschreven in functie van de strategische beleidslijnen van | resources beschreven in functie van de strategische beleidslijnen van |
de dienst en deze die de regering heeft uitgetekend in het bijzonder | de dienst en deze die de regering heeft uitgetekend in het bijzonder |
het selectief vervangingsbeleid ter versterking van de efficiëntie en | het selectief vervangingsbeleid ter versterking van de efficiëntie en |
doeltreffendheid van de diensten. | doeltreffendheid van de diensten. |
De VTE opgenomen in de geconsolideerde referentietoestand van de human | De VTE opgenomen in de geconsolideerde referentietoestand van de human |
resources, vastgesteld op 1 december 2009 en geprojecteerd naar 30 | resources, vastgesteld op 1 december 2009 en geprojecteerd naar 30 |
november 2010 (*), vormen de beginsituatie van het strategisch en | november 2010 (*), vormen de beginsituatie van het strategisch en |
operationeel personeelsplan. | operationeel personeelsplan. |
In toepassing van omzendbrief nr. 574 integreert voornoemde | In toepassing van omzendbrief nr. 574 integreert voornoemde |
referentietoestand van de human resources, in termen van kwantiteit, | referentietoestand van de human resources, in termen van kwantiteit, |
kwaliteit en kost : | kwaliteit en kost : |
- de op 1 december 2009 bestaande human resources; | - de op 1 december 2009 bestaande human resources; |
- de gekende personeelsbewegingen die zich in 2010 zullen voordoen; | - de gekende personeelsbewegingen die zich in 2010 zullen voordoen; |
- de besliste of de in uitvoering zijnde acties die uitwerking zullen | - de besliste of de in uitvoering zijnde acties die uitwerking zullen |
hebben vanaf 1 december 2009. | hebben vanaf 1 december 2009. |
De referentie-enveloppe voor 2011 en 2012 is, bij ongewijzigd beleid, | De referentie-enveloppe voor 2011 en 2012 is, bij ongewijzigd beleid, |
de enveloppe 2010, verminderd met 0,7 %. | de enveloppe 2010, verminderd met 0,7 %. |
De haalbaarheid van de strategische visie wordt jaarlijks afgetoetst | De haalbaarheid van de strategische visie wordt jaarlijks afgetoetst |
bij de indiening van het operationeel personeelsplan. | bij de indiening van het operationeel personeelsplan. |
3.2. Het operationeel personeelsplan 2010 | 3.2. Het operationeel personeelsplan 2010 |
De diensten maken een operationeel personeelsplan 2010 op waarbij ze | De diensten maken een operationeel personeelsplan 2010 op waarbij ze |
erover waken dat : | erover waken dat : |
- de geraamde reële en structurele kost van het plan binnen de grenzen | - de geraamde reële en structurele kost van het plan binnen de grenzen |
van de personeelsenveloppe 2010 blijft; | van de personeelsenveloppe 2010 blijft; |
- de geraamde structurele kost van het plan ook door de enveloppe | - de geraamde structurele kost van het plan ook door de enveloppe |
2010, verminderd met 0,7 %, kan gedragen worden. | 2010, verminderd met 0,7 %, kan gedragen worden. |
Bij de raming van de kost van het plan worden de personeelsuitgaven | Bij de raming van de kost van het plan worden de personeelsuitgaven |
die door trekkingsrechten op de interdepartementale provisie 2010 | die door trekkingsrechten op de interdepartementale provisie 2010 |
zullen gedekt zijn, als neutraal beschouwd. Deze uitgaven worden | zullen gedekt zijn, als neutraal beschouwd. Deze uitgaven worden |
analytisch vermeld in bijlage 3b van het operationeel personeelsplan | analytisch vermeld in bijlage 3b van het operationeel personeelsplan |
waarvan het model in bijlage 2 opgenomen is. | waarvan het model in bijlage 2 opgenomen is. |
Bij de uitvoering van het plan : | Bij de uitvoering van het plan : |
- moet ervoor gezorgd worden dat de geraamde reële en structurele kost | - moet ervoor gezorgd worden dat de geraamde reële en structurele kost |
van de acties die worden beslist, ook deze die pas in het volgend | van de acties die worden beslist, ook deze die pas in het volgend |
boekjaar een impact zullen hebben, binnen de beschikbare reële en | boekjaar een impact zullen hebben, binnen de beschikbare reële en |
structurele budgettaire marge blijven. Ze moeten bovendien haalbaar | structurele budgettaire marge blijven. Ze moeten bovendien haalbaar |
zijn in de toekomst rekening houdend met de gevraagde besparing en | zijn in de toekomst rekening houdend met de gevraagde besparing en |
beantwoorden aan de voor 2010 beoogde HR-evolutie; | beantwoorden aan de voor 2010 beoogde HR-evolutie; |
- maakt een bijkomende budgettaire marge die tijdens het boekjaar | - maakt een bijkomende budgettaire marge die tijdens het boekjaar |
vrijkomt (ingevolge initieel niet gebudgetteerde uitstromen) nieuwe, | vrijkomt (ingevolge initieel niet gebudgetteerde uitstromen) nieuwe, |
niet in het actieplan voorziene acties mogelijk. Zij moeten afgetoetst | niet in het actieplan voorziene acties mogelijk. Zij moeten afgetoetst |
worden aan het selectief vervangingsbeleid wat dus inhoudt dat de | worden aan het selectief vervangingsbeleid wat dus inhoudt dat de |
acties niet noodzakelijk in dezelfde graad of klasse als de uitstromen | acties niet noodzakelijk in dezelfde graad of klasse als de uitstromen |
gebeuren maar kunnen gerealiseerd worden in een andere | gebeuren maar kunnen gerealiseerd worden in een andere |
personeelscategorie. Zij moeten zich inschrijven in de objectieven en | personeelscategorie. Zij moeten zich inschrijven in de objectieven en |
tendensen vastgelegd in het strategische personeelsplan. De beoogde | tendensen vastgelegd in het strategische personeelsplan. De beoogde |
HR-evolutie van het operationeel plan 2010 wordt pro rata het aantal | HR-evolutie van het operationeel plan 2010 wordt pro rata het aantal |
VTE's aangepast en voor gunstig advies voorgelegd aan de Inspecteur | VTE's aangepast en voor gunstig advies voorgelegd aan de Inspecteur |
van Financiën. | van Financiën. |
De controle op de uitvoering van het personeelsplan moet | De controle op de uitvoering van het personeelsplan moet |
overeenkomstig het koninklijk besluit van 9 juli 2007 betreffende de | overeenkomstig het koninklijk besluit van 9 juli 2007 betreffende de |
controle op de uitvoering van het personeelsplan door de Inspectie van | controle op de uitvoering van het personeelsplan door de Inspectie van |
Financiën gebeuren. | Financiën gebeuren. |
4. Procedure | 4. Procedure |
De opmaak van de personeelsplannen en de opvolging van de uitvoering | De opmaak van de personeelsplannen en de opvolging van de uitvoering |
ervan gebeurt overeenkomstig de methodologie vermeld in de omzendbrief | ervan gebeurt overeenkomstig de methodologie vermeld in de omzendbrief |
nr. 574 en met inachtneming van de specifieke richtlijnen vervat in | nr. 574 en met inachtneming van de specifieke richtlijnen vervat in |
deze omzendbrief. De diensten gebruiken het model van personeelsplan | deze omzendbrief. De diensten gebruiken het model van personeelsplan |
opgenomen in omzendbrief 574 behalve voor wat bijlage 3b betreft die | opgenomen in omzendbrief 574 behalve voor wat bijlage 3b betreft die |
vervangen wordt door de tabel vermeld in bijlage 2. | vervangen wordt door de tabel vermeld in bijlage 2. |
Het strategisch personeelsplan (periode 1.12.2009-30.11.2012) en het | Het strategisch personeelsplan (periode 1.12.2009-30.11.2012) en het |
operationeel personeelsplan 2010 (periode 1.12.2009-30.11.2010) worden | operationeel personeelsplan 2010 (periode 1.12.2009-30.11.2010) worden |
aangevuld met de rapporteringstabellen volgens model voorzien in | aangevuld met de rapporteringstabellen volgens model voorzien in |
bijlage 3. Voor 2010 worden enkel de in- en uitstromen vermeld die | bijlage 3. Voor 2010 worden enkel de in- en uitstromen vermeld die |
bovenop deze opgenomen in de TO BE 2010 (bijlage 1B van het | bovenop deze opgenomen in de TO BE 2010 (bijlage 1B van het |
operationeel personeelsplan 2010) worden geraamd. | operationeel personeelsplan 2010) worden geraamd. |
Het dossier, inclusief het advies van de Inspecteur van Financiën, | Het dossier, inclusief het advies van de Inspecteur van Financiën, |
wordt gelijktijdig bij de Minister van Ambtenarenzaken en de | wordt gelijktijdig bij de Minister van Ambtenarenzaken en de |
Staatssecretaris voor Begroting ingediend. Dit gebeurt ten laatste op | Staatssecretaris voor Begroting ingediend. Dit gebeurt ten laatste op |
31 januari 2010. | 31 januari 2010. |
De task force Ambtenarenzaken-Begroting, opgericht in het kader van de | De task force Ambtenarenzaken-Begroting, opgericht in het kader van de |
omzendbrief 593, staat in voor de nodige ondersteuning van de diensten | omzendbrief 593, staat in voor de nodige ondersteuning van de diensten |
en waarborgt een gecoördineerde, eenvormige en intensieve aanpak van | en waarborgt een gecoördineerde, eenvormige en intensieve aanpak van |
de ingezonden dossiers. Zijn werkwijze beoogt een snelle doorstroming | de ingezonden dossiers. Zijn werkwijze beoogt een snelle doorstroming |
van de resultaten van hun evaluatie. | van de resultaten van hun evaluatie. |
Er wordt een strikt tijdpad nagestreefd ten einde de Minister van | Er wordt een strikt tijdpad nagestreefd ten einde de Minister van |
Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting toe te laten | Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting toe te laten |
uiterlijk op 1 maart 2010 hun beslissing mee te delen aan de diensten | uiterlijk op 1 maart 2010 hun beslissing mee te delen aan de diensten |
die een volledig dossier hebben ingediend zodat zij, vanaf deze datum, | die een volledig dossier hebben ingediend zodat zij, vanaf deze datum, |
het personeelsplan 2010 als beheersinstrument kunnen inzetten. | het personeelsplan 2010 als beheersinstrument kunnen inzetten. |
De diensten die op 31 januari 2010 geen volledig dossier hebben | De diensten die op 31 januari 2010 geen volledig dossier hebben |
ingediend mogen na deze datum geen enkele nieuwe beslissing meer nemen | ingediend mogen na deze datum geen enkele nieuwe beslissing meer nemen |
in uitvoering van een goedgekeurd personeelsplan 2009. | in uitvoering van een goedgekeurd personeelsplan 2009. |
5. Samenstelling van de enveloppes | 5. Samenstelling van de enveloppes |
De enveloppe moet de basis zijn voor de planning van de human | De enveloppe moet de basis zijn voor de planning van de human |
resources voor alle kredieten die aan een dienst zijn toegekend voor | resources voor alle kredieten die aan een dienst zijn toegekend voor |
de financiering van zijn personeel. | de financiering van zijn personeel. |
Een personeelsplan wordt opgemaakt en uitgevoerd voor het geheel van | Een personeelsplan wordt opgemaakt en uitgevoerd voor het geheel van |
de kredieten die de enveloppe vormen. | de kredieten die de enveloppe vormen. |
Voor de budgettaire opvolging is het nodig een verband te leggen | Voor de budgettaire opvolging is het nodig een verband te leggen |
tussen de enveloppe en de verschillende kredieten die het personeel | tussen de enveloppe en de verschillende kredieten die het personeel |
financieren. | financieren. |
Ten laatste op 1 januari 2010 zal de FOD B & B, in coördinatie met de | Ten laatste op 1 januari 2010 zal de FOD B & B, in coördinatie met de |
FOD P & O, aan elke dienst het volgende meedelen : | FOD P & O, aan elke dienst het volgende meedelen : |
- het geheel van de personeelskredieten die de enveloppe 2010 vormen; | - het geheel van de personeelskredieten die de enveloppe 2010 vormen; |
- de kredieten die zullen moeten geïntegreerd worden in deze enveloppe | - de kredieten die zullen moeten geïntegreerd worden in deze enveloppe |
en de modaliteiten van hun opvolging; | en de modaliteiten van hun opvolging; |
- de kredieten buiten enveloppe. | - de kredieten buiten enveloppe. |
De operationele personeelsplannen 2010 voor de kredieten buiten | De operationele personeelsplannen 2010 voor de kredieten buiten |
enveloppe, worden afzonderlijk ingediend bij de Minister van | enveloppe, worden afzonderlijk ingediend bij de Minister van |
Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting, al dan niet | Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting, al dan niet |
gelijktijdig met de personeelsplannen voor de enveloppe. | gelijktijdig met de personeelsplannen voor de enveloppe. |
De Minister van Begroting, | De Minister van Begroting, |
G. VANHENGEL | G. VANHENGEL |
De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
Mevr. I. VERVOTTE | Mevr. I. VERVOTTE |
De Staatssecretaris voor Begroting, | De Staatssecretaris voor Begroting, |
M. WATHELET | M. WATHELET |
Nota | Nota |
(*) Voor de FOD's waarop de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie | (*) Voor de FOD's waarop de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie |
van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat | van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat |
integraal van toepassing is, zal rekening gehouden worden met het | integraal van toepassing is, zal rekening gehouden worden met het |
moment van imputatie van de lonen (vastgesteld recht) vanaf het jaar | moment van imputatie van de lonen (vastgesteld recht) vanaf het jaar |
volgend op de inwerkingtreding van de wet. | volgend op de inwerkingtreding van de wet. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |