Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 22/12/2009
← Terug naar "Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en de eraan verbonden operationele personeelsplannen "
Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en de eraan verbonden operationele personeelsplannen Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en de eraan verbonden operationele personeelsplannen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE
OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE
22 DECEMBER 2009. - Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de 22 DECEMBER 2009. - Omzendbrief nr. 600. - Informatie inzake de
personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en personeelsenveloppe 2010, het strategisch personeelsplan 2010-2012 en
de eraan verbonden operationele personeelsplannen de eraan verbonden operationele personeelsplannen
Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale
overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen
Mevrouw de Minister, Mevrouw de Minister,
Mijnheer de Minister, Mijnheer de Minister,
Mijnheer de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris,
Mevrouw de Voorzitter, Mevrouw de Voorzitter,
Mijnheer de Voorzitter, Mijnheer de Voorzitter,
De FOD's en POD's worden uitgenodigd een operationeel personeelsplan De FOD's en POD's worden uitgenodigd een operationeel personeelsplan
2010 en een strategisch personeelsplan 2010-2012 voor hun 2010 en een strategisch personeelsplan 2010-2012 voor hun
personeelsenveloppe op te maken rekening houdend met de richtlijnen personeelsenveloppe op te maken rekening houdend met de richtlijnen
vervat in de omzendbrief nr. 574 van 9 juli 2007 (Belgisch Staatsblad vervat in de omzendbrief nr. 574 van 9 juli 2007 (Belgisch Staatsblad
van 23 juli 2007) en met de aanvullende richtlijnen opgenomen in deze van 23 juli 2007) en met de aanvullende richtlijnen opgenomen in deze
omzendbrief. omzendbrief.
De personeelsenveloppe, ingevoerd in 2003, blijft de basis voor de De personeelsenveloppe, ingevoerd in 2003, blijft de basis voor de
personeelsplannen en dus voor het human resourcesbeleid van elke personeelsplannen en dus voor het human resourcesbeleid van elke
FOD/POD. FOD/POD.
1. Beslissing Ministerraad van 16 oktober 2009 1. Beslissing Ministerraad van 16 oktober 2009
De Ministerraad van 16 oktober 2009 heeft beslist dat de modernisering De Ministerraad van 16 oktober 2009 heeft beslist dat de modernisering
en dynamisering van de FOD's en POD's een besparing op de en dynamisering van de FOD's en POD's een besparing op de
personeelskredieten mogelijk maken van euro 100 miljoen in 2010, door personeelskredieten mogelijk maken van euro 100 miljoen in 2010, door
te trekken naar 2011. te trekken naar 2011.
Deze besparing komt bovenop de besparing van 0,7 % op de Deze besparing komt bovenop de besparing van 0,7 % op de
personeelskredieten in 2010 en in 2011 die door de Ministerraad van 23 personeelskredieten in 2010 en in 2011 die door de Ministerraad van 23
oktober 2008 werd beslist. oktober 2008 werd beslist.
Het selectief vervangingsbeleid, waartoe een eerste aanzet werd Het selectief vervangingsbeleid, waartoe een eerste aanzet werd
gegeven in het kader van het personeelsplan 2009, vormt de hefboom om gegeven in het kader van het personeelsplan 2009, vormt de hefboom om
deze besparingen te realiseren en het personeelseffectief kwalitatief deze besparingen te realiseren en het personeelseffectief kwalitatief
op te waarderen met het oog op een meer efficiënte en doeltreffende op te waarderen met het oog op een meer efficiënte en doeltreffende
werking van de diensten. werking van de diensten.
De voorzitters van de FOD's en POD's staan in voor de uitvoering van De voorzitters van de FOD's en POD's staan in voor de uitvoering van
dit beleid, rekening houdend met de specifieke kenmerken van hun dit beleid, rekening houdend met de specifieke kenmerken van hun
organisatie. organisatie.
2. Personeelsenveloppe 2. Personeelsenveloppe
De tabel in bijlage 1 omvat : De tabel in bijlage 1 omvat :
- de evolutie van de personeelsenveloppes van initieel 2009 tot - de evolutie van de personeelsenveloppes van initieel 2009 tot
initieel 2010 (kolommen (a) tot (j)); initieel 2010 (kolommen (a) tot (j));
- het saldo van de in 2008 en/of 2009 betaalde nieuwe recurrente - het saldo van de in 2008 en/of 2009 betaalde nieuwe recurrente
premies voor competentieontwikkeling (kolom (k)); premies voor competentieontwikkeling (kolom (k));
- de correctie voor de eindejaarstoelage 2008 (kolom (l)); - de correctie voor de eindejaarstoelage 2008 (kolom (l));
- de personeelsenveloppes, aangepast bedrag 2010 (kolom (m)). Op deze - de personeelsenveloppes, aangepast bedrag 2010 (kolom (m)). Op deze
basis wordt de budgettaire haalbaarheid van de operationele basis wordt de budgettaire haalbaarheid van de operationele
personeelsplannen 2010 en van hun uitvoering geëvalueerd. personeelsplannen 2010 en van hun uitvoering geëvalueerd.
Tijdens de begrotingscontrole 2010 zal het volgende vastgelegd worden Tijdens de begrotingscontrole 2010 zal het volgende vastgelegd worden
: :
- betreffende de eindejaarstoelage : de meerkost voorzien in het - betreffende de eindejaarstoelage : de meerkost voorzien in het
sectoraal akkoord; sectoraal akkoord;
- betreffende de externe/interne mobiliteit : het bedrag dat in de - betreffende de externe/interne mobiliteit : het bedrag dat in de
enveloppe 2010 geïntegreerd moet worden op basis van de aanwervingen enveloppe 2010 geïntegreerd moet worden op basis van de aanwervingen
2009 en de resterende provisie; 2009 en de resterende provisie;
- betreffende de premie voor competentieontwikkeling met inbegrip van - betreffende de premie voor competentieontwikkeling met inbegrip van
de 20E-CA3 : de 20E-CA3 :
* de eventuele correctie van het recurrente bedrag dat in de enveloppe * de eventuele correctie van het recurrente bedrag dat in de enveloppe
2010 moet geïntegreerd worden op basis van de realisaties in 2009; 2010 moet geïntegreerd worden op basis van de realisaties in 2009;
* de provisie voor de achterstallen die in 2010 zullen moeten betaald * de provisie voor de achterstallen die in 2010 zullen moeten betaald
worden; worden;
* de provisie voor het nieuwe recurrente bedrag dat in 2010 zal moeten * de provisie voor het nieuwe recurrente bedrag dat in 2010 zal moeten
betaald worden; betaald worden;
*de definitieve verdeling van de provisie voor het recurrente bedrag *de definitieve verdeling van de provisie voor het recurrente bedrag
dat in de enveloppe 2011 moet geïntegreerd worden. dat in de enveloppe 2011 moet geïntegreerd worden.
3. Personeelsplan 3. Personeelsplan
Een strikte monitoring van de menselijke en budgettaire middelen die Een strikte monitoring van de menselijke en budgettaire middelen die
moet toelaten de evolutie van de VTE en van de reële en structurele moet toelaten de evolutie van de VTE en van de reële en structurele
budgettaire marge zeer precies op te volgen en te evalueren, is een budgettaire marge zeer precies op te volgen en te evalueren, is een
sleutelactiviteit die elke FOD/POD moet in acht nemen zowel bij de sleutelactiviteit die elke FOD/POD moet in acht nemen zowel bij de
opmaak van een personeelsplan als bij de opvolging van de uitvoering opmaak van een personeelsplan als bij de opvolging van de uitvoering
ervan. ervan.
3.1. Het strategisch personeelsplan 2010-2012 3.1. Het strategisch personeelsplan 2010-2012
Elke dienst werkt een strategisch personeelsplan uit voor de periode Elke dienst werkt een strategisch personeelsplan uit voor de periode
2010-2012. 2010-2012.
In dit plan wordt de beoogde evolutie van de operationele human In dit plan wordt de beoogde evolutie van de operationele human
resources beschreven in functie van de strategische beleidslijnen van resources beschreven in functie van de strategische beleidslijnen van
de dienst en deze die de regering heeft uitgetekend in het bijzonder de dienst en deze die de regering heeft uitgetekend in het bijzonder
het selectief vervangingsbeleid ter versterking van de efficiëntie en het selectief vervangingsbeleid ter versterking van de efficiëntie en
doeltreffendheid van de diensten. doeltreffendheid van de diensten.
De VTE opgenomen in de geconsolideerde referentietoestand van de human De VTE opgenomen in de geconsolideerde referentietoestand van de human
resources, vastgesteld op 1 december 2009 en geprojecteerd naar 30 resources, vastgesteld op 1 december 2009 en geprojecteerd naar 30
november 2010 (*), vormen de beginsituatie van het strategisch en november 2010 (*), vormen de beginsituatie van het strategisch en
operationeel personeelsplan. operationeel personeelsplan.
In toepassing van omzendbrief nr. 574 integreert voornoemde In toepassing van omzendbrief nr. 574 integreert voornoemde
referentietoestand van de human resources, in termen van kwantiteit, referentietoestand van de human resources, in termen van kwantiteit,
kwaliteit en kost : kwaliteit en kost :
- de op 1 december 2009 bestaande human resources; - de op 1 december 2009 bestaande human resources;
- de gekende personeelsbewegingen die zich in 2010 zullen voordoen; - de gekende personeelsbewegingen die zich in 2010 zullen voordoen;
- de besliste of de in uitvoering zijnde acties die uitwerking zullen - de besliste of de in uitvoering zijnde acties die uitwerking zullen
hebben vanaf 1 december 2009. hebben vanaf 1 december 2009.
De referentie-enveloppe voor 2011 en 2012 is, bij ongewijzigd beleid, De referentie-enveloppe voor 2011 en 2012 is, bij ongewijzigd beleid,
de enveloppe 2010, verminderd met 0,7 %. de enveloppe 2010, verminderd met 0,7 %.
De haalbaarheid van de strategische visie wordt jaarlijks afgetoetst De haalbaarheid van de strategische visie wordt jaarlijks afgetoetst
bij de indiening van het operationeel personeelsplan. bij de indiening van het operationeel personeelsplan.
3.2. Het operationeel personeelsplan 2010 3.2. Het operationeel personeelsplan 2010
De diensten maken een operationeel personeelsplan 2010 op waarbij ze De diensten maken een operationeel personeelsplan 2010 op waarbij ze
erover waken dat : erover waken dat :
- de geraamde reële en structurele kost van het plan binnen de grenzen - de geraamde reële en structurele kost van het plan binnen de grenzen
van de personeelsenveloppe 2010 blijft; van de personeelsenveloppe 2010 blijft;
- de geraamde structurele kost van het plan ook door de enveloppe - de geraamde structurele kost van het plan ook door de enveloppe
2010, verminderd met 0,7 %, kan gedragen worden. 2010, verminderd met 0,7 %, kan gedragen worden.
Bij de raming van de kost van het plan worden de personeelsuitgaven Bij de raming van de kost van het plan worden de personeelsuitgaven
die door trekkingsrechten op de interdepartementale provisie 2010 die door trekkingsrechten op de interdepartementale provisie 2010
zullen gedekt zijn, als neutraal beschouwd. Deze uitgaven worden zullen gedekt zijn, als neutraal beschouwd. Deze uitgaven worden
analytisch vermeld in bijlage 3b van het operationeel personeelsplan analytisch vermeld in bijlage 3b van het operationeel personeelsplan
waarvan het model in bijlage 2 opgenomen is. waarvan het model in bijlage 2 opgenomen is.
Bij de uitvoering van het plan : Bij de uitvoering van het plan :
- moet ervoor gezorgd worden dat de geraamde reële en structurele kost - moet ervoor gezorgd worden dat de geraamde reële en structurele kost
van de acties die worden beslist, ook deze die pas in het volgend van de acties die worden beslist, ook deze die pas in het volgend
boekjaar een impact zullen hebben, binnen de beschikbare reële en boekjaar een impact zullen hebben, binnen de beschikbare reële en
structurele budgettaire marge blijven. Ze moeten bovendien haalbaar structurele budgettaire marge blijven. Ze moeten bovendien haalbaar
zijn in de toekomst rekening houdend met de gevraagde besparing en zijn in de toekomst rekening houdend met de gevraagde besparing en
beantwoorden aan de voor 2010 beoogde HR-evolutie; beantwoorden aan de voor 2010 beoogde HR-evolutie;
- maakt een bijkomende budgettaire marge die tijdens het boekjaar - maakt een bijkomende budgettaire marge die tijdens het boekjaar
vrijkomt (ingevolge initieel niet gebudgetteerde uitstromen) nieuwe, vrijkomt (ingevolge initieel niet gebudgetteerde uitstromen) nieuwe,
niet in het actieplan voorziene acties mogelijk. Zij moeten afgetoetst niet in het actieplan voorziene acties mogelijk. Zij moeten afgetoetst
worden aan het selectief vervangingsbeleid wat dus inhoudt dat de worden aan het selectief vervangingsbeleid wat dus inhoudt dat de
acties niet noodzakelijk in dezelfde graad of klasse als de uitstromen acties niet noodzakelijk in dezelfde graad of klasse als de uitstromen
gebeuren maar kunnen gerealiseerd worden in een andere gebeuren maar kunnen gerealiseerd worden in een andere
personeelscategorie. Zij moeten zich inschrijven in de objectieven en personeelscategorie. Zij moeten zich inschrijven in de objectieven en
tendensen vastgelegd in het strategische personeelsplan. De beoogde tendensen vastgelegd in het strategische personeelsplan. De beoogde
HR-evolutie van het operationeel plan 2010 wordt pro rata het aantal HR-evolutie van het operationeel plan 2010 wordt pro rata het aantal
VTE's aangepast en voor gunstig advies voorgelegd aan de Inspecteur VTE's aangepast en voor gunstig advies voorgelegd aan de Inspecteur
van Financiën. van Financiën.
De controle op de uitvoering van het personeelsplan moet De controle op de uitvoering van het personeelsplan moet
overeenkomstig het koninklijk besluit van 9 juli 2007 betreffende de overeenkomstig het koninklijk besluit van 9 juli 2007 betreffende de
controle op de uitvoering van het personeelsplan door de Inspectie van controle op de uitvoering van het personeelsplan door de Inspectie van
Financiën gebeuren. Financiën gebeuren.
4. Procedure 4. Procedure
De opmaak van de personeelsplannen en de opvolging van de uitvoering De opmaak van de personeelsplannen en de opvolging van de uitvoering
ervan gebeurt overeenkomstig de methodologie vermeld in de omzendbrief ervan gebeurt overeenkomstig de methodologie vermeld in de omzendbrief
nr. 574 en met inachtneming van de specifieke richtlijnen vervat in nr. 574 en met inachtneming van de specifieke richtlijnen vervat in
deze omzendbrief. De diensten gebruiken het model van personeelsplan deze omzendbrief. De diensten gebruiken het model van personeelsplan
opgenomen in omzendbrief 574 behalve voor wat bijlage 3b betreft die opgenomen in omzendbrief 574 behalve voor wat bijlage 3b betreft die
vervangen wordt door de tabel vermeld in bijlage 2. vervangen wordt door de tabel vermeld in bijlage 2.
Het strategisch personeelsplan (periode 1.12.2009-30.11.2012) en het Het strategisch personeelsplan (periode 1.12.2009-30.11.2012) en het
operationeel personeelsplan 2010 (periode 1.12.2009-30.11.2010) worden operationeel personeelsplan 2010 (periode 1.12.2009-30.11.2010) worden
aangevuld met de rapporteringstabellen volgens model voorzien in aangevuld met de rapporteringstabellen volgens model voorzien in
bijlage 3. Voor 2010 worden enkel de in- en uitstromen vermeld die bijlage 3. Voor 2010 worden enkel de in- en uitstromen vermeld die
bovenop deze opgenomen in de TO BE 2010 (bijlage 1B van het bovenop deze opgenomen in de TO BE 2010 (bijlage 1B van het
operationeel personeelsplan 2010) worden geraamd. operationeel personeelsplan 2010) worden geraamd.
Het dossier, inclusief het advies van de Inspecteur van Financiën, Het dossier, inclusief het advies van de Inspecteur van Financiën,
wordt gelijktijdig bij de Minister van Ambtenarenzaken en de wordt gelijktijdig bij de Minister van Ambtenarenzaken en de
Staatssecretaris voor Begroting ingediend. Dit gebeurt ten laatste op Staatssecretaris voor Begroting ingediend. Dit gebeurt ten laatste op
31 januari 2010. 31 januari 2010.
De task force Ambtenarenzaken-Begroting, opgericht in het kader van de De task force Ambtenarenzaken-Begroting, opgericht in het kader van de
omzendbrief 593, staat in voor de nodige ondersteuning van de diensten omzendbrief 593, staat in voor de nodige ondersteuning van de diensten
en waarborgt een gecoördineerde, eenvormige en intensieve aanpak van en waarborgt een gecoördineerde, eenvormige en intensieve aanpak van
de ingezonden dossiers. Zijn werkwijze beoogt een snelle doorstroming de ingezonden dossiers. Zijn werkwijze beoogt een snelle doorstroming
van de resultaten van hun evaluatie. van de resultaten van hun evaluatie.
Er wordt een strikt tijdpad nagestreefd ten einde de Minister van Er wordt een strikt tijdpad nagestreefd ten einde de Minister van
Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting toe te laten Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting toe te laten
uiterlijk op 1 maart 2010 hun beslissing mee te delen aan de diensten uiterlijk op 1 maart 2010 hun beslissing mee te delen aan de diensten
die een volledig dossier hebben ingediend zodat zij, vanaf deze datum, die een volledig dossier hebben ingediend zodat zij, vanaf deze datum,
het personeelsplan 2010 als beheersinstrument kunnen inzetten. het personeelsplan 2010 als beheersinstrument kunnen inzetten.
De diensten die op 31 januari 2010 geen volledig dossier hebben De diensten die op 31 januari 2010 geen volledig dossier hebben
ingediend mogen na deze datum geen enkele nieuwe beslissing meer nemen ingediend mogen na deze datum geen enkele nieuwe beslissing meer nemen
in uitvoering van een goedgekeurd personeelsplan 2009. in uitvoering van een goedgekeurd personeelsplan 2009.
5. Samenstelling van de enveloppes 5. Samenstelling van de enveloppes
De enveloppe moet de basis zijn voor de planning van de human De enveloppe moet de basis zijn voor de planning van de human
resources voor alle kredieten die aan een dienst zijn toegekend voor resources voor alle kredieten die aan een dienst zijn toegekend voor
de financiering van zijn personeel. de financiering van zijn personeel.
Een personeelsplan wordt opgemaakt en uitgevoerd voor het geheel van Een personeelsplan wordt opgemaakt en uitgevoerd voor het geheel van
de kredieten die de enveloppe vormen. de kredieten die de enveloppe vormen.
Voor de budgettaire opvolging is het nodig een verband te leggen Voor de budgettaire opvolging is het nodig een verband te leggen
tussen de enveloppe en de verschillende kredieten die het personeel tussen de enveloppe en de verschillende kredieten die het personeel
financieren. financieren.
Ten laatste op 1 januari 2010 zal de FOD B & B, in coördinatie met de Ten laatste op 1 januari 2010 zal de FOD B & B, in coördinatie met de
FOD P & O, aan elke dienst het volgende meedelen : FOD P & O, aan elke dienst het volgende meedelen :
- het geheel van de personeelskredieten die de enveloppe 2010 vormen; - het geheel van de personeelskredieten die de enveloppe 2010 vormen;
- de kredieten die zullen moeten geïntegreerd worden in deze enveloppe - de kredieten die zullen moeten geïntegreerd worden in deze enveloppe
en de modaliteiten van hun opvolging; en de modaliteiten van hun opvolging;
- de kredieten buiten enveloppe. - de kredieten buiten enveloppe.
De operationele personeelsplannen 2010 voor de kredieten buiten De operationele personeelsplannen 2010 voor de kredieten buiten
enveloppe, worden afzonderlijk ingediend bij de Minister van enveloppe, worden afzonderlijk ingediend bij de Minister van
Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting, al dan niet Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting, al dan niet
gelijktijdig met de personeelsplannen voor de enveloppe. gelijktijdig met de personeelsplannen voor de enveloppe.
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
G. VANHENGEL G. VANHENGEL
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
Mevr. I. VERVOTTE Mevr. I. VERVOTTE
De Staatssecretaris voor Begroting, De Staatssecretaris voor Begroting,
M. WATHELET M. WATHELET
Nota Nota
(*) Voor de FOD's waarop de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie (*) Voor de FOD's waarop de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie
van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat
integraal van toepassing is, zal rekening gehouden worden met het integraal van toepassing is, zal rekening gehouden worden met het
moment van imputatie van de lonen (vastgesteld recht) vanaf het jaar moment van imputatie van de lonen (vastgesteld recht) vanaf het jaar
volgend op de inwerkingtreding van de wet. volgend op de inwerkingtreding van de wet.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^