← Terug naar "Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake personeelsenveloppe en -plan "
Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake personeelsenveloppe en -plan | Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake personeelsenveloppe en -plan |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE |
OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE | OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE |
9 JULI 2007. - Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake | 9 JULI 2007. - Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake |
personeelsenveloppe en -plan | personeelsenveloppe en -plan |
Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale | Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale |
overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen. | overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen. |
Mevrouw de Minister, | Mevrouw de Minister, |
Mijnheer de Minister, | Mijnheer de Minister, |
Mevrouw de Voorzitter, | Mevrouw de Voorzitter, |
Mijnheer de Voorzitter, | Mijnheer de Voorzitter, |
De omzendbrieven nrs 526 van 13 juli 2002, 544 van 5 maart 2004 en 550 | De omzendbrieven nrs 526 van 13 juli 2002, 544 van 5 maart 2004 en 550 |
van 10 november 2004 verschaften praktisch informatie betreffende de | van 10 november 2004 verschaften praktisch informatie betreffende de |
vaststelling van de personeelsenveloppes en de voorwaarden waaraan een | vaststelling van de personeelsenveloppes en de voorwaarden waaraan een |
minimaal personeelsplan moest voldoen. | minimaal personeelsplan moest voldoen. |
De diensten zijn ondertussen voldoende vertrouwd met het in praktijk | De diensten zijn ondertussen voldoende vertrouwd met het in praktijk |
brengen van deze richtlijnen. | brengen van deze richtlijnen. |
Een vereenvoudiging en een versnelling van de goedkeuringsprocedure | Een vereenvoudiging en een versnelling van de goedkeuringsprocedure |
voor de personeelsenveloppe en -planning dringt zich echter op. | voor de personeelsenveloppe en -planning dringt zich echter op. |
Eveneens is het aangewezen de nadruk te leggen op de mogelijkheden die | Eveneens is het aangewezen de nadruk te leggen op de mogelijkheden die |
het personeelsplan als beheersinstrument biedt, de evolutie van een | het personeelsplan als beheersinstrument biedt, de evolutie van een |
aantal begrippen te verduidelijken en de concepten « | aantal begrippen te verduidelijken en de concepten « |
meerjarenenveloppe » en « meerjarenplanning » te introduceren met het | meerjarenenveloppe » en « meerjarenplanning » te introduceren met het |
oog op een doeltreffender personeelsbeheer. | oog op een doeltreffender personeelsbeheer. |
Deze omzendbrief omvat alle elementen die de diensten in staat moeten | Deze omzendbrief omvat alle elementen die de diensten in staat moeten |
stellen om op een efficiënte manier binnen de budgettaire | stellen om op een efficiënte manier binnen de budgettaire |
mogelijkheden, hun personeelsplanning op te stellen en uit te voeren. | mogelijkheden, hun personeelsplanning op te stellen en uit te voeren. |
Hij geeft ook uitvoering aan artikel 3, derde lid, van het koninklijk | Hij geeft ook uitvoering aan artikel 3, derde lid, van het koninklijk |
besluit van 9 juli 2007 betreffende de controle op de uitvoering van | besluit van 9 juli 2007 betreffende de controle op de uitvoering van |
het personeelsplan door de inspectie van Financiën. | het personeelsplan door de inspectie van Financiën. |
Hij vervangt, voor de door deze omzendbrief beoogde diensten, de | Hij vervangt, voor de door deze omzendbrief beoogde diensten, de |
bestaande omzendbrieven 526, 544 en 550. | bestaande omzendbrieven 526, 544 en 550. |
In de volgende tekst wordt onder dienst verstaan de diensten die onder | In de volgende tekst wordt onder dienst verstaan de diensten die onder |
het toepassingsveld van deze omzendbrief vallen. | het toepassingsveld van deze omzendbrief vallen. |
1 Personeelsenveloppe | 1 Personeelsenveloppe |
1.1 Kredieten die de personeelsenveloppe vormen | 1.1 Kredieten die de personeelsenveloppe vormen |
De personeelsenveloppe, zoals vastgelegd door de Ministerraad, is | De personeelsenveloppe, zoals vastgelegd door de Ministerraad, is |
samengesteld uit : | samengesteld uit : |
- de begrotingskredieten voor het geheel van het statutair en | - de begrotingskredieten voor het geheel van het statutair en |
contractueel personeel : het geheel van de B.A. 11.03, 11.04 en andere | contractueel personeel : het geheel van de B.A. 11.03, 11.04 en andere |
11.XX (uitgezonderd het B.A. 11.05 en enkele bijzondere gevallen), de | 11.XX (uitgezonderd het B.A. 11.05 en enkele bijzondere gevallen), de |
personeelskredieten betaald op de dotaties en de eigen middelen, | personeelskredieten betaald op de dotaties en de eigen middelen, |
vermeerderd met | vermeerderd met |
- de kredieten voorzien in de interdepartementale provisie om | - de kredieten voorzien in de interdepartementale provisie om |
personeelsuitgaven te dekken. | personeelsuitgaven te dekken. |
1.2 Meerjarenenveloppe en jaarlijkse enveloppe | 1.2 Meerjarenenveloppe en jaarlijkse enveloppe |
Onder meerjarenenveloppe wordt verstaan een referentie-enveloppe | Onder meerjarenenveloppe wordt verstaan een referentie-enveloppe |
toegekend aan een dienst voor de opeenvolgende begrotingsjaren van een | toegekend aan een dienst voor de opeenvolgende begrotingsjaren van een |
legislatuur om zijn opdrachten te kunnen realiseren. | legislatuur om zijn opdrachten te kunnen realiseren. |
Bij ongewijzigd beleid, stemt de jaarlijkse enveloppe overeen met de | Bij ongewijzigd beleid, stemt de jaarlijkse enveloppe overeen met de |
referentie-enveloppe, aangepast voor een boekjaar op basis van een | referentie-enveloppe, aangepast voor een boekjaar op basis van een |
aantal parameters. | aantal parameters. |
De Ministerraad bepaalt het bedrag van de referentie-enveloppe en de | De Ministerraad bepaalt het bedrag van de referentie-enveloppe en de |
betrokken parameters alsook het bedrag van de jaarlijkse enveloppes. | betrokken parameters alsook het bedrag van de jaarlijkse enveloppes. |
De begrotingswet omvat de goedgekeurde personeelskredieten die het | De begrotingswet omvat de goedgekeurde personeelskredieten die het |
bedrag van de jaarlijkse enveloppe voor het betrokken boekjaar vormen. | bedrag van de jaarlijkse enveloppe voor het betrokken boekjaar vormen. |
1.3 Berekening van de jaarlijkse enveloppe | 1.3 Berekening van de jaarlijkse enveloppe |
De « enveloppe jaar T » is gelijk aan het geheel van volgende | De « enveloppe jaar T » is gelijk aan het geheel van volgende |
elementen : | elementen : |
a. de jaarlijkse enveloppe T-1 die de personeelskredieten en het | a. de jaarlijkse enveloppe T-1 die de personeelskredieten en het |
trekkingsrecht op de interdepartementale provisie, omvat; | trekkingsrecht op de interdepartementale provisie, omvat; |
b. de index toegepast op deze enveloppe T-1; | b. de index toegepast op deze enveloppe T-1; |
c. het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie T. | c. het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie T. |
De index en het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie zijn | De index en het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie zijn |
parameters die door de Ministerraad worden vastgelegd. | parameters die door de Ministerraad worden vastgelegd. |
De toe te passen index wordt steeds meegedeeld in de richtlijnen voor | De toe te passen index wordt steeds meegedeeld in de richtlijnen voor |
de opmaak van de begroting. | de opmaak van de begroting. |
De interdepartementale provisie is deze ingeschreven op de begroting | De interdepartementale provisie is deze ingeschreven op de begroting |
van de FOD B&B en die inzonderheid de kredieten omvat om het hoofd te | van de FOD B&B en die inzonderheid de kredieten omvat om het hoofd te |
kunnen bieden aan : | kunnen bieden aan : |
- de hervorming van inzonderheid de loopbanen (herziening van de | - de hervorming van inzonderheid de loopbanen (herziening van de |
schalen, competentietoelagen,....); | schalen, competentietoelagen,....); |
- punctuele problemen van specifiek personeel van sommige diensten. | - punctuele problemen van specifiek personeel van sommige diensten. |
Aan elke dienst wordt een trekkingsrecht op deze provisie toegekend | Aan elke dienst wordt een trekkingsrecht op deze provisie toegekend |
die overeenstemt met de raming van de kost van de verschillende | die overeenstemt met de raming van de kost van de verschillende |
maatregelen die tijdens het betrokken jaar in werking treden (jaar T). | maatregelen die tijdens het betrokken jaar in werking treden (jaar T). |
Op het einde van het jaar T doet het er, indien nodig, een beroep op | Op het einde van het jaar T doet het er, indien nodig, een beroep op |
ten einde de betreffende maatregelen te kunnen betalen ingeval zijn | ten einde de betreffende maatregelen te kunnen betalen ingeval zijn |
kredieten ontoereikend zijn. De provisie wordt dan het voorwerp van | kredieten ontoereikend zijn. De provisie wordt dan het voorwerp van |
een « verdeling van het provisioneel krediet » naar de betrokken | een « verdeling van het provisioneel krediet » naar de betrokken |
diensten voor de bedragen die werkelijk nodig zijn (initiatief van de | diensten voor de bedragen die werkelijk nodig zijn (initiatief van de |
FOD B&B). | FOD B&B). |
In T+1 worden de bedragen die in de interdepartementale provisie T | In T+1 worden de bedragen die in de interdepartementale provisie T |
voorzien waren om recurrente meerkosten inzake personeel op te vangen, | voorzien waren om recurrente meerkosten inzake personeel op te vangen, |
geïntegreerd in de personeelskredieten van het jaar T+1 zodat de | geïntegreerd in de personeelskredieten van het jaar T+1 zodat de |
dienst over de vereiste recurrente kredieten beschikt om alle | dienst over de vereiste recurrente kredieten beschikt om alle |
ingevoerde personeelsmaatregelen op te vangen. De bedragen voorzien | ingevoerde personeelsmaatregelen op te vangen. De bedragen voorzien |
voor de niet recurrente maatregelen worden daarentegen niet | voor de niet recurrente maatregelen worden daarentegen niet |
geïntegreerd. | geïntegreerd. |
1.4 Referentie-enveloppe vanaf het boekjaar 2009 | 1.4 Referentie-enveloppe vanaf het boekjaar 2009 |
De invoering van het systeem van de meerjarenenveloppe gaat gepaard | De invoering van het systeem van de meerjarenenveloppe gaat gepaard |
met een algemene herziening van de samenstelling en de structuur van | met een algemene herziening van de samenstelling en de structuur van |
de personeelsenveloppes. | de personeelsenveloppes. |
Deze herziening zal plaatsvinden in overleg met de betrokken diensten | Deze herziening zal plaatsvinden in overleg met de betrokken diensten |
tijdens trilaterales met vertegenwoordigers van de FOD's B&B en P&O. | tijdens trilaterales met vertegenwoordigers van de FOD's B&B en P&O. |
Na dit proces zal de Ministerraad de samenstelling en het bedrag van | Na dit proces zal de Ministerraad de samenstelling en het bedrag van |
de referentie-enveloppes die zullen gelden vanaf het boekjaar 2009 | de referentie-enveloppes die zullen gelden vanaf het boekjaar 2009 |
bepalen. Dit zal gebeuren binnen een termijn die de diensten moet | bepalen. Dit zal gebeuren binnen een termijn die de diensten moet |
toelaten tijdig hun planning voor 2009 op te maken. | toelaten tijdig hun planning voor 2009 op te maken. |
2 Personeelsplan | 2 Personeelsplan |
2.1 Strategisch personeelsplan | 2.1 Strategisch personeelsplan |
De introductie van de meerjaren-enveloppe gekoppeld aan de | De introductie van de meerjaren-enveloppe gekoppeld aan de |
legislatuurcyclus biedt de diensten de mogelijkheid hun huidig | legislatuurcyclus biedt de diensten de mogelijkheid hun huidig |
personeelsplan aan te vullen met een strategische visie met een | personeelsplan aan te vullen met een strategische visie met een |
horizon van vier jaar. | horizon van vier jaar. |
De haalbaarheid van de strategische visie wordt getest op basis van | De haalbaarheid van de strategische visie wordt getest op basis van |
het/de eerste gerealiseerde operationele plan(nen). | het/de eerste gerealiseerde operationele plan(nen). |
In het strategisch personeelsplan wordt de beoogde evolutie van de | In het strategisch personeelsplan wordt de beoogde evolutie van de |
operationele behoeften beschreven in functie van de strategische | operationele behoeften beschreven in functie van de strategische |
beleidslijnen van de dienst en deze die de regering bij het begin van | beleidslijnen van de dienst en deze die de regering bij het begin van |
de legislatuur heeft uitgetekend en rekening houdend met de | de legislatuur heeft uitgetekend en rekening houdend met de |
referentietoestand van de human resources op de begindatum van de | referentietoestand van de human resources op de begindatum van de |
planningsperiode. | planningsperiode. |
De planning van de personeelsbehoeften zal op een realistische en | De planning van de personeelsbehoeften zal op een realistische en |
verantwoorde wijze gebeuren waarbij men oog zal hebben voor de | verantwoorde wijze gebeuren waarbij men oog zal hebben voor de |
mogelijke impact van sommige evoluties (zowel intern als extern) op de | mogelijke impact van sommige evoluties (zowel intern als extern) op de |
bepaling van de kwalitatieve en kwantitatieve strategische | bepaling van de kwalitatieve en kwantitatieve strategische |
personeelsbehoefte. Vb. invoering nieuwe technologieën, aangekondigde | personeelsbehoefte. Vb. invoering nieuwe technologieën, aangekondigde |
herstructureringen, vergrijzing personeelseffectief,.... | herstructureringen, vergrijzing personeelseffectief,.... |
Het strategisch personeelsplan wordt gerealiseerd door vier | Het strategisch personeelsplan wordt gerealiseerd door vier |
opeenvolgende operationele personeelsplannen. Het heeft dan ook geen | opeenvolgende operationele personeelsplannen. Het heeft dan ook geen |
actieplan. | actieplan. |
2.2 Operationeel personeelsplan | 2.2 Operationeel personeelsplan |
Om de progressieve uitvoering van het strategisch personeelsplan te | Om de progressieve uitvoering van het strategisch personeelsplan te |
realiseren wordt voor elk boekjaar begrepen in de horizon van het | realiseren wordt voor elk boekjaar begrepen in de horizon van het |
strategisch plan, een operationeel personeelsplan opgemaakt. | strategisch plan, een operationeel personeelsplan opgemaakt. |
Elk operationeel plan beschrijft de evolutie van de operationele | Elk operationeel plan beschrijft de evolutie van de operationele |
resources die men wil gerealiseerd zien op het einde van het betrokken | resources die men wil gerealiseerd zien op het einde van het betrokken |
boekjaar rekening houdend met de referentietoestand van de human | boekjaar rekening houdend met de referentietoestand van de human |
resources en van de geraamde budgettaire lasten opgemaakt voor de | resources en van de geraamde budgettaire lasten opgemaakt voor de |
begindatum van het boekjaar. | begindatum van het boekjaar. |
Voor elke personeelsenveloppe en elk boekjaar wordt een personeelsplan | Voor elke personeelsenveloppe en elk boekjaar wordt een personeelsplan |
opgesteld. | opgesteld. |
Op budgettair vlak moet dit plan verenigbaar zijn met de in de | Op budgettair vlak moet dit plan verenigbaar zijn met de in de |
enveloppe beschikbare middelen voor het betrokken boekjaar. | enveloppe beschikbare middelen voor het betrokken boekjaar. |
Het realistisch karakter van de planning wordt aangetoond door het | Het realistisch karakter van de planning wordt aangetoond door het |
actieplan. | actieplan. |
Het actieplan beschrijft de verschillende acties die in aanmerking | Het actieplan beschrijft de verschillende acties die in aanmerking |
kunnen komen om de gewenste evolutie te bereiken en hun budgettaire | kunnen komen om de gewenste evolutie te bereiken en hun budgettaire |
impact. | impact. |
Een actieplan is in geen geval een lijst van gemachtigde wervingen, | Een actieplan is in geen geval een lijst van gemachtigde wervingen, |
bevorderingen,.... Alvorens ze kan opgestart worden dient elke actie | bevorderingen,.... Alvorens ze kan opgestart worden dient elke actie |
inderdaad afgetoetst te worden aan de operationele doelstelling en aan | inderdaad afgetoetst te worden aan de operationele doelstelling en aan |
de tijdens het boekjaar beschikbare budgettaire middelen (marge T) en | de tijdens het boekjaar beschikbare budgettaire middelen (marge T) en |
aan de beschikbare structurele (in 12/12) budgettaire middelen (marge | aan de beschikbare structurele (in 12/12) budgettaire middelen (marge |
Ts). | Ts). |
Tijdens het boekjaar kan er een bijkomende budgettaire marge vrijkomen | Tijdens het boekjaar kan er een bijkomende budgettaire marge vrijkomen |
die nieuwe, niet in voornoemd actieplan voorziene acties mogelijk | die nieuwe, niet in voornoemd actieplan voorziene acties mogelijk |
maakt. | maakt. |
Algemeen kan gesteld worden dat bij de uitvoering van het | Algemeen kan gesteld worden dat bij de uitvoering van het |
personeelsplan acties kunnen beslist worden voor zover ze de beoogde | personeelsplan acties kunnen beslist worden voor zover ze de beoogde |
evolutie van de operationele resources respecteren en binnen de | evolutie van de operationele resources respecteren en binnen de |
werkelijk beschikbare budgettaire marge T en Ts vallen. | werkelijk beschikbare budgettaire marge T en Ts vallen. |
Samengevat, omvat een personeelsplan voor het geheel van de enveloppe, | Samengevat, omvat een personeelsplan voor het geheel van de enveloppe, |
een synthese van de beoogde evoluties van de operationele ressources, | een synthese van de beoogde evoluties van de operationele ressources, |
een actieplan en een referentietoestand van de human resources en van | een actieplan en een referentietoestand van de human resources en van |
de budgettaire lasten. | de budgettaire lasten. |
De beoogde evoluties van de operationele resources en de | De beoogde evoluties van de operationele resources en de |
referentietoestand van de human resources kunnen uitgesplitst worden | referentietoestand van de human resources kunnen uitgesplitst worden |
volgens operationele entiteiten. | volgens operationele entiteiten. |
Wanneer een personeelsplan aan de administratieve en | Wanneer een personeelsplan aan de administratieve en |
begrotingscontrole wordt voorgelegd zal voornoemde uitsplitsing bij | begrotingscontrole wordt voorgelegd zal voornoemde uitsplitsing bij |
wijze van inlichting worden meegedeeld. De diensten die over meerdere | wijze van inlichting worden meegedeeld. De diensten die over meerdere |
enveloppes beschikken zullen eveneens een geaggregeerd overzicht van | enveloppes beschikken zullen eveneens een geaggregeerd overzicht van |
alle individuele plannen bezorgen. | alle individuele plannen bezorgen. |
2.3 Een strategisch personeelsplan mogelijk vanaf het boekjaar 2009 | 2.3 Een strategisch personeelsplan mogelijk vanaf het boekjaar 2009 |
De diensten die in het systeem willen stappen zullen, van zodra de | De diensten die in het systeem willen stappen zullen, van zodra de |
referentie-enveloppes toegekend zijn, hun eerste strategisch | referentie-enveloppes toegekend zijn, hun eerste strategisch |
personeelsplan over een horizon van vier jaar (tot 2012) kunnen | personeelsplan over een horizon van vier jaar (tot 2012) kunnen |
opmaken met het eraan verbonden eerste operationeel plan. | opmaken met het eraan verbonden eerste operationeel plan. |
De andere diensten maken in elk geval een jaarlijks operationeel | De andere diensten maken in elk geval een jaarlijks operationeel |
personeelsplan op. | personeelsplan op. |
2.4 Personeelsplan en taalkaders | 2.4 Personeelsplan en taalkaders |
Indien een dienst zowel centrale diensten omvat als | Indien een dienst zowel centrale diensten omvat als |
uitvoeringsdiensten waarvan de activiteit zich over het hele land | uitvoeringsdiensten waarvan de activiteit zich over het hele land |
uitstrekt, zal erover gewaakt worden dat er ook een uitsplitsing van | uitstrekt, zal erover gewaakt worden dat er ook een uitsplitsing van |
het globaal plan volgens deze invalshoek gebeurt. | het globaal plan volgens deze invalshoek gebeurt. |
Ten einde de Vaste Commissie voor Taaltoezicht toe te laten een advies | Ten einde de Vaste Commissie voor Taaltoezicht toe te laten een advies |
over een ontwerp van taalkaders te formuleren zal haar het gedeelte | over een ontwerp van taalkaders te formuleren zal haar het gedeelte |
van het goedgekeurd personeelsplan worden toegestuurd dat betrekking | van het goedgekeurd personeelsplan worden toegestuurd dat betrekking |
heeft op de centrale diensten en de uitvoeringsdiensten waarvan de | heeft op de centrale diensten en de uitvoeringsdiensten waarvan de |
activiteit zich over het hele land uitstrekt. | activiteit zich over het hele land uitstrekt. |
3 Personeelsplan en budgettaire middelen | 3 Personeelsplan en budgettaire middelen |
3.1 Planning versus uitvoering | 3.1 Planning versus uitvoering |
In T-1 en ten laatste bij de opmaak van de initiële begroting voor het | In T-1 en ten laatste bij de opmaak van de initiële begroting voor het |
jaar T, wordt een operationeel personeelsplan voor datzelfde jaar T | jaar T, wordt een operationeel personeelsplan voor datzelfde jaar T |
opgemaakt bij ongewijzigd beleid, op basis van de enveloppe beschreven | opgemaakt bij ongewijzigd beleid, op basis van de enveloppe beschreven |
in punt 1.3. | in punt 1.3. |
Het wordt uitgevoerd met strikte naleving van de effectieve | Het wordt uitgevoerd met strikte naleving van de effectieve |
personeelskredieten opgenomen in de begroting die voor het jaar T is | personeelskredieten opgenomen in de begroting die voor het jaar T is |
gestemd. | gestemd. |
Er wordt aan herinnerd dat het boekjaar inzake personeelsuitgaven | Er wordt aan herinnerd dat het boekjaar inzake personeelsuitgaven |
aanvangt op 1 december en afsluit op 30 november. | aanvangt op 1 december en afsluit op 30 november. |
3.2 Planning en verschillende financieringsbronnen | 3.2 Planning en verschillende financieringsbronnen |
Het personeelsplan wordt opgemaakt voor de totaliteit van de | Het personeelsplan wordt opgemaakt voor de totaliteit van de |
personeelskredieten die aan een enveloppe toegekend zijn. | personeelskredieten die aan een enveloppe toegekend zijn. |
Het personeelsplan wordt uitgevoerd voor het geheel van de | Het personeelsplan wordt uitgevoerd voor het geheel van de |
personeelskredieten die de enveloppe vormen en opgenomen zijn in de | personeelskredieten die de enveloppe vormen en opgenomen zijn in de |
begroting die voor het betrokken boekjaar is gestemd. | begroting die voor het betrokken boekjaar is gestemd. |
Voor de budgettaire opvolging is het evenwel nodig een verband te | Voor de budgettaire opvolging is het evenwel nodig een verband te |
leggen met de verschillende kredieten die de enveloppe financieren om | leggen met de verschillende kredieten die de enveloppe financieren om |
de Thesaurie toe te laten deze te identificeren. | de Thesaurie toe te laten deze te identificeren. |
Tijdens de trilaterales waarvan sprake in punt 1.4 wordt bepaald welke | Tijdens de trilaterales waarvan sprake in punt 1.4 wordt bepaald welke |
kredieten kunnen geglobaliseerd worden in een enveloppe en welke niet. | kredieten kunnen geglobaliseerd worden in een enveloppe en welke niet. |
Deze laatste zullen dan een of meerdere afzonderlijke enveloppes | Deze laatste zullen dan een of meerdere afzonderlijke enveloppes |
vormen. In afwachting van de resultaten van de trilaterales worden de | vormen. In afwachting van de resultaten van de trilaterales worden de |
onderscheiden financieringsbronnen beschouwd als onderscheiden | onderscheiden financieringsbronnen beschouwd als onderscheiden |
enveloppes. | enveloppes. |
3.3 Raming van de budgettaire marge T en Ts | 3.3 Raming van de budgettaire marge T en Ts |
Voor elke enveloppe dient iedere dienst zelf zijn budgettaire marge T | Voor elke enveloppe dient iedere dienst zelf zijn budgettaire marge T |
en Ts voor het boekjaar T te ramen. | en Ts voor het boekjaar T te ramen. |
3.4 Aanpassing van de personeelsplanning tijdens het boekjaar | 3.4 Aanpassing van de personeelsplanning tijdens het boekjaar |
De operationele resources en de eraan verbonden lasten zijn permanent | De operationele resources en de eraan verbonden lasten zijn permanent |
in evolutie. | in evolutie. |
Wanneer bijkomende kredieten toegekend worden voor de financiering van | Wanneer bijkomende kredieten toegekend worden voor de financiering van |
nieuwe human resources waardoor de beoogde evolutie significant | nieuwe human resources waardoor de beoogde evolutie significant |
wijzigt, is een aanpassing van de operationele en/of strategische | wijzigt, is een aanpassing van de operationele en/of strategische |
planning vereist. | planning vereist. |
4 Methodologie | 4 Methodologie |
De methodologie steunt in essentie op het concept « referentietoestand | De methodologie steunt in essentie op het concept « referentietoestand |
» en op drie kernactiviteiten nl. planning, monitoring en opvolging. | » en op drie kernactiviteiten nl. planning, monitoring en opvolging. |
4.1 Referentietoestand | 4.1 Referentietoestand |
Voor een gegeven periode is de referentietoestand de inventaris van de | Voor een gegeven periode is de referentietoestand de inventaris van de |
human resources en van de geraamde budgettaire lasten, gekend of | human resources en van de geraamde budgettaire lasten, gekend of |
geprojecteerd op de begindatum van deze periode en geconsolideerd voor | geprojecteerd op de begindatum van deze periode en geconsolideerd voor |
deze periode. Hij wordt opgemaakt voor het geheel van de enveloppe. | deze periode. Hij wordt opgemaakt voor het geheel van de enveloppe. |
Ingeval van planning zal de begindatum meestal in de toekomst liggen | Ingeval van planning zal de begindatum meestal in de toekomst liggen |
en zal de referentieperiode een volledig boekjaar omvatten. | en zal de referentieperiode een volledig boekjaar omvatten. |
Referentietoestand van de human resources | Referentietoestand van de human resources |
Deze toestand integreert, in termen van kwantiteit, kwaliteit en kost | Deze toestand integreert, in termen van kwantiteit, kwaliteit en kost |
: | : |
- de bestaande human resources; | - de bestaande human resources; |
- de gekende personeelsbewegingen; | - de gekende personeelsbewegingen; |
- de besliste en de in uitvoering zijnde acties. | - de besliste en de in uitvoering zijnde acties. |
Hij kan opgemaakt worden volgens niveau van aggregatie van de gegevens | Hij kan opgemaakt worden volgens niveau van aggregatie van de gegevens |
nl. per operationele entiteit of globaal voor de dienst. | nl. per operationele entiteit of globaal voor de dienst. |
Hij kan variëren volgens de tijd : | Hij kan variëren volgens de tijd : |
- hij kan opgemaakt worden op de geprojecteerde begindatum van het | - hij kan opgemaakt worden op de geprojecteerde begindatum van het |
boekjaar voor een periode die alle maanden van het boekjaar omvat; | boekjaar voor een periode die alle maanden van het boekjaar omvat; |
- hij kan opgemaakt worden op een punctuele datum tijdens het boekjaar | - hij kan opgemaakt worden op een punctuele datum tijdens het boekjaar |
voor een periode die de resterende maanden van het boekjaar vanaf deze | voor een periode die de resterende maanden van het boekjaar vanaf deze |
datum omvat. | datum omvat. |
Referentietoestand van de budgettaire lasten | Referentietoestand van de budgettaire lasten |
Deze toestand identificeert de totaliteit van de gerealiseerde en | Deze toestand identificeert de totaliteit van de gerealiseerde en |
geraamde personeelskosten die ten laste zijn van de enveloppe. | geraamde personeelskosten die ten laste zijn van de enveloppe. |
Hij kan variëren in de tijd nl. bij de aanvang van het boekjaar zullen | Hij kan variëren in de tijd nl. bij de aanvang van het boekjaar zullen |
de personeelskosten geraamd worden voor alle betalingsmaanden van dit | de personeelskosten geraamd worden voor alle betalingsmaanden van dit |
jaar. Naarmate het boekjaar vordert zal het aandeel van de reële | jaar. Naarmate het boekjaar vordert zal het aandeel van de reële |
betalingsgegevens in de toestand toenemen en zal dus enkel nog voor | betalingsgegevens in de toestand toenemen en zal dus enkel nog voor |
elk van de resterende betalingsmaanden moeten geraamd worden | elk van de resterende betalingsmaanden moeten geraamd worden |
4.2 Planning | 4.2 Planning |
Planning beoogt de inschatting, in VTE, van de evolutie van de | Planning beoogt de inschatting, in VTE, van de evolutie van de |
operationele resources tijdens een toekomstige periode nodig om de | operationele resources tijdens een toekomstige periode nodig om de |
organisatiedoelen te realiseren. | organisatiedoelen te realiseren. |
4.3 Monitoring | 4.3 Monitoring |
Monitoring beoogt de opmaak, op punctuele data van het boekjaar, van | Monitoring beoogt de opmaak, op punctuele data van het boekjaar, van |
de referentietoestand van de human resources en van de budgettaire | de referentietoestand van de human resources en van de budgettaire |
lasten en de vergelijking van deze toestand met : | lasten en de vergelijking van deze toestand met : |
- de voorgaande referentietoestanden; | - de voorgaande referentietoestanden; |
- de beoogde operationele resources; | - de beoogde operationele resources; |
- de beschikbare budgettaire middelen. | - de beschikbare budgettaire middelen. |
De resultaten van deze activiteit zullen aangeven : | De resultaten van deze activiteit zullen aangeven : |
- of er inzake operationele resources, nog een kloof is met de | - of er inzake operationele resources, nog een kloof is met de |
verwachte evolutie en, | verwachte evolutie en, |
- of er inzake budgettaire resources, een marge beschikbaar is om | - of er inzake budgettaire resources, een marge beschikbaar is om |
acties te ondernemen. | acties te ondernemen. |
Ze krijgen ook de functie van een knipperlicht ingeval er gevaar voor | Ze krijgen ook de functie van een knipperlicht ingeval er gevaar voor |
overschrijding van de enveloppe dreigt. In dit geval worden de nodige | overschrijding van de enveloppe dreigt. In dit geval worden de nodige |
correctieve acties genomen wat onder andere kan inhouden dat de | correctieve acties genomen wat onder andere kan inhouden dat de |
prioriteiten worden bijgesteld. | prioriteiten worden bijgesteld. |
Er wordt aangeraden dit proces maandelijks uit te voeren. | Er wordt aangeraden dit proces maandelijks uit te voeren. |
4.4 Opvolging | 4.4 Opvolging |
Opvolging beoogt, rekening houdend met de resultaten van de | Opvolging beoogt, rekening houdend met de resultaten van de |
monitoring, : | monitoring, : |
1. de actualisatie en evaluatie van de acties; | 1. de actualisatie en evaluatie van de acties; |
2. de oplijsting van de te beslissen acties, met hun geraamde kost T | 2. de oplijsting van de te beslissen acties, met hun geraamde kost T |
en Ts en hun impact op de operationele resources en op de budgettaire | en Ts en hun impact op de operationele resources en op de budgettaire |
marge T en Ts van het boekjaar; | marge T en Ts van het boekjaar; |
3. een beslissing omtrent de voorgestelde acties met hun geraamde kost | 3. een beslissing omtrent de voorgestelde acties met hun geraamde kost |
T en Ts en hun impact op de operationele resources en op de | T en Ts en hun impact op de operationele resources en op de |
budgettaire marge T en Ts van het boekjaar. | budgettaire marge T en Ts van het boekjaar. |
De periodiciteit van dit proces wordt door de dienst bepaald. | De periodiciteit van dit proces wordt door de dienst bepaald. |
4.5 Vereiste administratieve en budgettaire gegevens | 4.5 Vereiste administratieve en budgettaire gegevens |
4.5.1 Administratieve gegevens | 4.5.1 Administratieve gegevens |
4.5.1.1 De juridische banden | 4.5.1.1 De juridische banden |
Een juridische band wordt gedefinieerd door de hoedanigheid van de | Een juridische band wordt gedefinieerd door de hoedanigheid van de |
persoon (manager, statutair of contractueel), zijn niveau, zijn graad | persoon (manager, statutair of contractueel), zijn niveau, zijn graad |
of zijn klasse en de reden van indienstneming bij de contractueel | of zijn klasse en de reden van indienstneming bij de contractueel |
(uitzonderlijke en tijdelijke behoeften, bijkomende of specifieke | (uitzonderlijke en tijdelijke behoeften, bijkomende of specifieke |
opdrachten, vervanging van afwezige personeelsleden,....). | opdrachten, vervanging van afwezige personeelsleden,....). |
In de regel zal een persoon slechts één juridische band hebben met de | In de regel zal een persoon slechts één juridische band hebben met de |
dienst. Toch is het niet uitgesloten dan sommige er meerdere hebben. | dienst. Toch is het niet uitgesloten dan sommige er meerdere hebben. |
Vb. een statutair die aangeduid is voor een managementfunctie N-2 | Vb. een statutair die aangeduid is voor een managementfunctie N-2 |
heeft twee juridische banden met dezelfde dienst nl. één als statutair | heeft twee juridische banden met dezelfde dienst nl. één als statutair |
en één als manager. | en één als manager. |
Aan elke juridische band is een operationele en budgettaire situatie | Aan elke juridische band is een operationele en budgettaire situatie |
verbonden. | verbonden. |
1. De operationele situatie van een juridische band geeft aan in welke | 1. De operationele situatie van een juridische band geeft aan in welke |
mate en gedurende welke periode de persoon werkelijk inzetbaar is voor | mate en gedurende welke periode de persoon werkelijk inzetbaar is voor |
een operationele entiteit. Dit wordt uitgedrukt in voltijds equivalent | een operationele entiteit. Dit wordt uitgedrukt in voltijds equivalent |
(VTE). Vb. de statutair die aangewezen is als manager N-2 is niet | (VTE). Vb. de statutair die aangewezen is als manager N-2 is niet |
operationeel in zijn juridische band als statutair. In deze juridische | operationeel in zijn juridische band als statutair. In deze juridische |
band is zijn operationele situatie dan ook gelijk aan 0 VTE. | band is zijn operationele situatie dan ook gelijk aan 0 VTE. |
In de meeste gevallen zal aan één juridische band slechts één | In de meeste gevallen zal aan één juridische band slechts één |
operationele situatie verbonden zijn. Niettemin kunnen er zich | operationele situatie verbonden zijn. Niettemin kunnen er zich |
gevallen voordoen waarin voor één juridische band toch meerdere | gevallen voordoen waarin voor één juridische band toch meerdere |
operationele situaties optreden. Vb. een administratief deskundige die | operationele situaties optreden. Vb. een administratief deskundige die |
telkens voor 50% bij twee verschillende operationele entiteiten zijn | telkens voor 50% bij twee verschillende operationele entiteiten zijn |
functie uitoefent. Zijn VTE wordt dan pro rata over beide operationele | functie uitoefent. Zijn VTE wordt dan pro rata over beide operationele |
situaties verdeeld. | situaties verdeeld. |
2. De budgettaire situatie van een juridische band geeft aan ten laste | 2. De budgettaire situatie van een juridische band geeft aan ten laste |
van welke financieringsbron hij valt, of zijn last 100 % is of niet | van welke financieringsbron hij valt, of zijn last 100 % is of niet |
(100 % = 1 budgettaire eenheid of BE) en voor welke periode deze | (100 % = 1 budgettaire eenheid of BE) en voor welke periode deze |
budgettaire last geldt. | budgettaire last geldt. |
De juridische banden die in hoofde van een persoon op een beschouwde | De juridische banden die in hoofde van een persoon op een beschouwde |
datum geobserveerd worden kunnen dus weergegeven worden aan de hand | datum geobserveerd worden kunnen dus weergegeven worden aan de hand |
van hun kwantitatieve en kwalitatieve kenmerken. | van hun kwantitatieve en kwalitatieve kenmerken. |
Vb. De juridische banden voor een bepaalde periode van persoon X, | Vb. De juridische banden voor een bepaalde periode van persoon X, |
statutair, attaché in klasse A2, aangewezen voor een hogere functie in | statutair, attaché in klasse A2, aangewezen voor een hogere functie in |
klasse A3, zijn gedefinieerd als volgt : | klasse A3, zijn gedefinieerd als volgt : |
Juridische band 1 : statutair, A2, 0 VTE, 0 BE. | Juridische band 1 : statutair, A2, 0 VTE, 0 BE. |
Juridische band 2 : statutair, A3, 1 VTE, 1 BE. | Juridische band 2 : statutair, A3, 1 VTE, 1 BE. |
4.5.1.2 De personeelsbewegingen | 4.5.1.2 De personeelsbewegingen |
De bewegingen die worden onderscheiden zijn : | De bewegingen die worden onderscheiden zijn : |
- instroom : er wordt een nieuwe juridische band gecreëerd (vb. een | - instroom : er wordt een nieuwe juridische band gecreëerd (vb. een |
werving) of een of meerdere aspecten van een bestaande juridische band | werving) of een of meerdere aspecten van een bestaande juridische band |
wordt (worden) opnieuw geactiveerd (vb. bij een terugkeer uit | wordt (worden) opnieuw geactiveerd (vb. bij een terugkeer uit |
opdracht); | opdracht); |
- uitstroom : een bestaande juridische band wordt definitief beëindigd | - uitstroom : een bestaande juridische band wordt definitief beëindigd |
(vb. pensionering) of een of meerdere aspecten van een bestaande | (vb. pensionering) of een of meerdere aspecten van een bestaande |
juridische band wordt (worden) gedesactiveerd (vb. een detachering). | juridische band wordt (worden) gedesactiveerd (vb. een detachering). |
- bevorderingen : sommige bewegingen omvatten een gelijktijdige in- en | - bevorderingen : sommige bewegingen omvatten een gelijktijdige in- en |
uitstroom. Dit zijn de volgende bevorderingen die onderworpen zijn aan | uitstroom. Dit zijn de volgende bevorderingen die onderworpen zijn aan |
een beslissing : de bevorderingen naar A2, A3, A4, A5 en de overgangen | een beslissing : de bevorderingen naar A2, A3, A4, A5 en de overgangen |
naar een hoger niveau. | naar een hoger niveau. |
Het betreft hier personeelsbewegingen die een significante invloed | Het betreft hier personeelsbewegingen die een significante invloed |
hebben op de middelen (juridische band, operationele situatie) en de | hebben op de middelen (juridische band, operationele situatie) en de |
budgettaire lasten voor de betrokken periode. | budgettaire lasten voor de betrokken periode. |
De gekende bewegingen kunnen dus gedefinieerd worden via de kenmerken | De gekende bewegingen kunnen dus gedefinieerd worden via de kenmerken |
van de juridische banden van de betrokken personen. | van de juridische banden van de betrokken personen. |
4.5.1.3 De acties | 4.5.1.3 De acties |
Naargelang de evolutie van haar levenscyclus, heeft een actie | Naargelang de evolutie van haar levenscyclus, heeft een actie |
verschillende statuten nl. | verschillende statuten nl. |
- gepland : dit is een mogelijke actie; | - gepland : dit is een mogelijke actie; |
- beslist : dit is een actie die werd geactiveerd door het management. | - beslist : dit is een actie die werd geactiveerd door het management. |
Dit betekent dat er kredieten werden gereserveerd en ze mag uitgevoerd | Dit betekent dat er kredieten werden gereserveerd en ze mag uitgevoerd |
worden; | worden; |
- in uitvoering : dit is een actie waarvan het proces van uitvoering | - in uitvoering : dit is een actie waarvan het proces van uitvoering |
lopend is en waarvoor kredieten werden gereserveerd; | lopend is en waarvoor kredieten werden gereserveerd; |
- beëindigd : dit is een actie die ofwel uitgevoerd is ofwel werd | - beëindigd : dit is een actie die ofwel uitgevoerd is ofwel werd |
geannuleerd. | geannuleerd. |
Er moet rekening worden gehouden met de impact van de acties die | Er moet rekening worden gehouden met de impact van de acties die |
beslist of in uitvoering zijn op de beschouwde datum. Een uitgevoerde | beslist of in uitvoering zijn op de beschouwde datum. Een uitgevoerde |
actie is een actie die omgevormd is in een personeelsbeweging en wordt | actie is een actie die omgevormd is in een personeelsbeweging en wordt |
dus daar opgelijst. | dus daar opgelijst. |
Van de besliste of in uitvoering zijnde acties op de beschouwde datum | Van de besliste of in uitvoering zijnde acties op de beschouwde datum |
zijn minimaal volgende gegevens beschikbaar : | zijn minimaal volgende gegevens beschikbaar : |
- type : instroom, uitstroom of bevordering; | - type : instroom, uitstroom of bevordering; |
- hoedanigheid (manager, statutair, contractueel); | - hoedanigheid (manager, statutair, contractueel); |
- niveau, klasse; | - niveau, klasse; |
- aantal VTE; | - aantal VTE; |
- de reden van indienstneming voor contractuelen; | - de reden van indienstneming voor contractuelen; |
- de geraamde datum van realisatie. | - de geraamde datum van realisatie. |
4.5.2 Budgettaire gegevens | 4.5.2 Budgettaire gegevens |
De totale personeelskost omvat de individuele personeelskost, bepaald | De totale personeelskost omvat de individuele personeelskost, bepaald |
vertrekkend van de budgettaire situatie van elke juridische band en de | vertrekkend van de budgettaire situatie van elke juridische band en de |
laatst gekende individuele betalingsgegevens, de globale | laatst gekende individuele betalingsgegevens, de globale |
personeelskosten en de impact van de besliste of in uitvoering zijnde | personeelskosten en de impact van de besliste of in uitvoering zijnde |
acties. | acties. |
4.5.2.1 Notie personeelskost | 4.5.2.1 Notie personeelskost |
De notie « personeelskost » omvat meer dan de direct toerekenbare | De notie « personeelskost » omvat meer dan de direct toerekenbare |
lonen en wedden. | lonen en wedden. |
De uitgaven die gemeenschappelijk zijn voor alle diensten kan men | De uitgaven die gemeenschappelijk zijn voor alle diensten kan men |
onderverdelen in 4 grote rubrieken met elk nog een onderverdeling : | onderverdelen in 4 grote rubrieken met elk nog een onderverdeling : |
1. lonen en wedden | 1. lonen en wedden |
2. recurrente vergoedingen | 2. recurrente vergoedingen |
2.1. haard- en standplaatsvergoeding | 2.1. haard- en standplaatsvergoeding |
2.2. kinderbijslag | 2.2. kinderbijslag |
2.3. taalpremie | 2.3. taalpremie |
2.4. premie voor de leidinggevende | 2.4. premie voor de leidinggevende |
2.5. andere | 2.5. andere |
3. periodieke vergoedingen | 3. periodieke vergoedingen |
3.1. vakantiegeld | 3.1. vakantiegeld |
3.2. eindejaarspremie | 3.2. eindejaarspremie |
3.3. premie voor competentieontwikkeling | 3.3. premie voor competentieontwikkeling |
3.4. andere | 3.4. andere |
4. indirecte en sociale lasten | 4. indirecte en sociale lasten |
4.1. werkgeversbijdragen lonen en wedden | 4.1. werkgeversbijdragen lonen en wedden |
4.2. aandeel werkgever in groeps- en hospitalisatieverzekeringen | 4.2. aandeel werkgever in groeps- en hospitalisatieverzekeringen |
4.3. aandeel werkgever in sociale abonnementen | 4.3. aandeel werkgever in sociale abonnementen |
4.4. vooropzeg | 4.4. vooropzeg |
4.5. andere. | 4.5. andere. |
Binnen deze kosten zijn een aantal niet individueel toewijsbaar | Binnen deze kosten zijn een aantal niet individueel toewijsbaar |
(abonnementen, verzekeringen,..). De diensten staan zelf in voor de | (abonnementen, verzekeringen,..). De diensten staan zelf in voor de |
betaling ervan. | betaling ervan. |
In regel worden de individueel toewijsbare kosten betaald door de | In regel worden de individueel toewijsbare kosten betaald door de |
Centrale Dienst voor Vaste Uitgaven (CDVU). | Centrale Dienst voor Vaste Uitgaven (CDVU). |
Sommige diensten betalen evenwel zelf een aantal individueel | Sommige diensten betalen evenwel zelf een aantal individueel |
toewijsbare kosten. | toewijsbare kosten. |
4.5.2.2 Controle van de reële individuele personeelskost | 4.5.2.2 Controle van de reële individuele personeelskost |
Maandelijks ontvangt de dienst van de CDVU de individuele | Maandelijks ontvangt de dienst van de CDVU de individuele |
betalingsgegevens ten laste van de enveloppe. | betalingsgegevens ten laste van de enveloppe. |
Met het oog op een zo realistisch mogelijke raming van de individuele | Met het oog op een zo realistisch mogelijke raming van de individuele |
personeelskost, worden voorafgaandelijk de reële individuele | personeelskost, worden voorafgaandelijk de reële individuele |
betalingen gecontroleerd ten einde aan de basis over correcte gegevens | betalingen gecontroleerd ten einde aan de basis over correcte gegevens |
te kunnen beschikken. | te kunnen beschikken. |
Maandelijks zal de dienst de gegevens van de budgettaire situaties | Maandelijks zal de dienst de gegevens van de budgettaire situaties |
verbonden aan de juridische banden met de individuele | verbonden aan de juridische banden met de individuele |
betalingsgegevens vergelijken. Hij zal daarbij kunnen toetsen of : | betalingsgegevens vergelijken. Hij zal daarbij kunnen toetsen of : |
- iedereen betaald is die moest betaald worden; | - iedereen betaald is die moest betaald worden; |
- niemand verkeerdelijk werd betaald vanuit de enveloppe; | - niemand verkeerdelijk werd betaald vanuit de enveloppe; |
- de betaling van iemand die definitief vertrokken is wel is | - de betaling van iemand die definitief vertrokken is wel is |
stopgezet. | stopgezet. |
Indien de gegevens niet in overeenstemming zijn, worden de vereiste | Indien de gegevens niet in overeenstemming zijn, worden de vereiste |
correctieve acties genomen. | correctieve acties genomen. |
Elke betaling die niet overeenstemt met de gegevens van de budgettaire | Elke betaling die niet overeenstemt met de gegevens van de budgettaire |
situatie wordt als niet-valide beschouwd. | situatie wordt als niet-valide beschouwd. |
De niet-valide betalingen zijn niet recupereerbaar en worden voor de | De niet-valide betalingen zijn niet recupereerbaar en worden voor de |
enveloppe beschouwd als recurrente lasten zolang niet is aangetoond | enveloppe beschouwd als recurrente lasten zolang niet is aangetoond |
dat het om eenmalige achterstallen gaat. | dat het om eenmalige achterstallen gaat. |
Voor de raming van de personeelskost worden de niet-valide betalingen | Voor de raming van de personeelskost worden de niet-valide betalingen |
in een afzonderlijke categorie ondergebracht. | in een afzonderlijke categorie ondergebracht. |
De individueel toewijsbare personeelsuitgaven die de dienst zelf | De individueel toewijsbare personeelsuitgaven die de dienst zelf |
verricht moeten op dezelfde wijze verwerkt worden en hierop dienen | verricht moeten op dezelfde wijze verwerkt worden en hierop dienen |
dezelfde controles te worden uitgevoerd als op de gegevens die door de | dezelfde controles te worden uitgevoerd als op de gegevens die door de |
CDVU worden verstrekt. | CDVU worden verstrekt. |
Het totaal van de individuele personeelskost dient overeen te stemmen | Het totaal van de individuele personeelskost dient overeen te stemmen |
met het totaal van de ordonnanties van dit type die door de Thesaurie | met het totaal van de ordonnanties van dit type die door de Thesaurie |
zijn geregistreerd. | zijn geregistreerd. |
4.5.2.3 Raming van de individuele personeelskost | 4.5.2.3 Raming van de individuele personeelskost |
De individuele personeelskost wordt geraamd op basis van de laatst | De individuele personeelskost wordt geraamd op basis van de laatst |
gekende en voorafgaandelijk gecontroleerde individuele personeelskost. | gekende en voorafgaandelijk gecontroleerde individuele personeelskost. |
- De lonen en wedden evenals het recurrente gedeelte van de kost | - De lonen en wedden evenals het recurrente gedeelte van de kost |
worden geëxtrapoleerd naar elke maand die nog moet worden betaald. | worden geëxtrapoleerd naar elke maand die nog moet worden betaald. |
- Het periodieke gedeelte wordt geëxtrapoleerd in functie van de | - Het periodieke gedeelte wordt geëxtrapoleerd in functie van de |
vastgelegde periodiciteit. | vastgelegde periodiciteit. |
- Het vakantiegeld en de eindejaarspremie worden aangerekend op de | - Het vakantiegeld en de eindejaarspremie worden aangerekend op de |
overeenstemmende betalingsmaanden. | overeenstemmende betalingsmaanden. |
- De werkgeversbijdragen worden aangerekend op de maanden waarin ze | - De werkgeversbijdragen worden aangerekend op de maanden waarin ze |
nog moeten betaald worden. | nog moeten betaald worden. |
Sommige individuele personeelskosten kunnen enkel globaal geraamd | Sommige individuele personeelskosten kunnen enkel globaal geraamd |
worden. | worden. |
Het betreft kosten die pas op het tijdstip van de betaling | Het betreft kosten die pas op het tijdstip van de betaling |
individualiseerbaar zijn. | individualiseerbaar zijn. |
- Premies zoals de premie voor competentieontwikkeling worden geraamd | - Premies zoals de premie voor competentieontwikkeling worden geraamd |
vertrekkend van een globaal geraamd bedrag en een | vertrekkend van een globaal geraamd bedrag en een |
ordonnanceringsritme. | ordonnanceringsritme. |
- De éénmalige toelagen, de impact van bijzondere vereffeningen, | - De éénmalige toelagen, de impact van bijzondere vereffeningen, |
technische regularisaties of achterstallen worden op dezelfde wijze | technische regularisaties of achterstallen worden op dezelfde wijze |
geraamd. | geraamd. |
- De niet-valide recurrente betalingen worden globaal geëxtrapoleerd | - De niet-valide recurrente betalingen worden globaal geëxtrapoleerd |
voor elke maand die nog moet betaald worden. | voor elke maand die nog moet betaald worden. |
De raming die het resultaat is van bovenstaande berekeningen dient | De raming die het resultaat is van bovenstaande berekeningen dient |
aangevuld te worden met de raming van twee parameters voor de globale | aangevuld te worden met de raming van twee parameters voor de globale |
loonmassa : de impact van voorziene indexsprongen en de raming van de | loonmassa : de impact van voorziene indexsprongen en de raming van de |
loondrift. | loondrift. |
- De meerkost die met de indexsprong overeenstemt wordt berekend voor | - De meerkost die met de indexsprong overeenstemt wordt berekend voor |
elke betalingsmaand waarvoor de nieuwe index is voorzien. | elke betalingsmaand waarvoor de nieuwe index is voorzien. |
- De globale impact van de verschillende factoren die de evolutie van | - De globale impact van de verschillende factoren die de evolutie van |
de loonmassa positief of negatief beïnvloeden, wordt geraamd voor elke | de loonmassa positief of negatief beïnvloeden, wordt geraamd voor elke |
betalingsmaand. Deze raming gebeurt op basis van de door de dienst | betalingsmaand. Deze raming gebeurt op basis van de door de dienst |
gekende factoren (vb. baremieke verhogingen, evolutie in deeltijdse | gekende factoren (vb. baremieke verhogingen, evolutie in deeltijdse |
arbeid, verloven van lange duur) en op basis van de natuurlijke | arbeid, verloven van lange duur) en op basis van de natuurlijke |
evolutie die afgezien van de in- en uitstroom, werd vastgesteld | evolutie die afgezien van de in- en uitstroom, werd vastgesteld |
tijdens de voorgaande maanden en jaren. | tijdens de voorgaande maanden en jaren. |
Als voor een budgettaire situatie van een juridische band geen | Als voor een budgettaire situatie van een juridische band geen |
betalingsgegevens gekend zijn (vb. eerste maand van indiensttreding, | betalingsgegevens gekend zijn (vb. eerste maand van indiensttreding, |
beweging tijdens het boekjaar) dient een individuele kostenramer te | beweging tijdens het boekjaar) dient een individuele kostenramer te |
worden voorzien. | worden voorzien. |
4.5.2.4 Raming van de personeelskost van de besliste of in uitvoering | 4.5.2.4 Raming van de personeelskost van de besliste of in uitvoering |
zijnde acties | zijnde acties |
Voor elke besliste of in uitvoering zijnde actie op de beschouwde | Voor elke besliste of in uitvoering zijnde actie op de beschouwde |
datum, wordt de personeelskost geraamd op basis van een kostenramer. | datum, wordt de personeelskost geraamd op basis van een kostenramer. |
De netto impact wordt berekend voor elk van de betalingsmaanden van | De netto impact wordt berekend voor elk van de betalingsmaanden van |
het boekjaar rekening houdend met de voorziene datum van realisatie | het boekjaar rekening houdend met de voorziene datum van realisatie |
van de actie. | van de actie. |
4.5.2.5 Controle en raming van de niet individualiseerbare | 4.5.2.5 Controle en raming van de niet individualiseerbare |
personeelskost | personeelskost |
Voor de niet individualiseerbare personeelsuitgaven die door de dienst | Voor de niet individualiseerbare personeelsuitgaven die door de dienst |
zelf zijn gerealiseerd (abonnementen, verzekeringen,...) gebeurt de | zelf zijn gerealiseerd (abonnementen, verzekeringen,...) gebeurt de |
controle op basis van de door de Thesaurie geregistreerde ordonnanties | controle op basis van de door de Thesaurie geregistreerde ordonnanties |
van dit type. Het totaal van deze globale uitgaven dient overeen te | van dit type. Het totaal van deze globale uitgaven dient overeen te |
stemmen met het totaal van de betreffende ordonnanties. De vereist | stemmen met het totaal van de betreffende ordonnanties. De vereist |
correctieve acties worden genomen ingeval er geen overeenstemming | correctieve acties worden genomen ingeval er geen overeenstemming |
vastgesteld wordt. | vastgesteld wordt. |
De raming van deze kost voor het boekjaar gebeurt op basis van een | De raming van deze kost voor het boekjaar gebeurt op basis van een |
globaal geraamd bedrag en een ordonnanceringsritme. | globaal geraamd bedrag en een ordonnanceringsritme. |
4.5.2.6 Kost T en Ts | 4.5.2.6 Kost T en Ts |
De kost T is de som van de berekende kost of impact voor elk van de | De kost T is de som van de berekende kost of impact voor elk van de |
betalingsmaanden van het boekjaar T. | betalingsmaanden van het boekjaar T. |
De kost Ts is de extrapolatie in 12/12 van de laatste gekende | De kost Ts is de extrapolatie in 12/12 van de laatste gekende |
individuele betalingsgegevens. Hij wordt geraamd voor alle juridische | individuele betalingsgegevens. Hij wordt geraamd voor alle juridische |
banden die na de laatste betalingsmaand van het boekjaar T blijven | banden die na de laatste betalingsmaand van het boekjaar T blijven |
voortbestaan. De kost Ts van de juridische banden die eindigen tijdens | voortbestaan. De kost Ts van de juridische banden die eindigen tijdens |
het boekjaar T is dus gelijk aan 0. | het boekjaar T is dus gelijk aan 0. |
De kost Ts van een besliste of in uitvoering zijnde actie is de | De kost Ts van een besliste of in uitvoering zijnde actie is de |
geraamde impact op jaarbasis. Hij wordt geraamd voor alle acties die | geraamde impact op jaarbasis. Hij wordt geraamd voor alle acties die |
de laatste maand van het boekjaar T overschrijden. Voor punctuele | de laatste maand van het boekjaar T overschrijden. Voor punctuele |
acties die enkel tijdens het boekjaar T een impact hebben is de kost | acties die enkel tijdens het boekjaar T een impact hebben is de kost |
Ts dus 0. | Ts dus 0. |
4.5.2.7 Samenvatting van de budgettaire gegevens | 4.5.2.7 Samenvatting van de budgettaire gegevens |
Het totaal van de gerealiseerde personeelskosten dient overeen te | Het totaal van de gerealiseerde personeelskosten dient overeen te |
stemmen met het totaal geregistreerd door de Thesaurie voor de | stemmen met het totaal geregistreerd door de Thesaurie voor de |
enveloppe. | enveloppe. |
De tabel in bijlage 3b geeft de globale budgettaire situatie weer voor | De tabel in bijlage 3b geeft de globale budgettaire situatie weer voor |
de enveloppe. Ze is gebaseerd op de laatst gekende betalingsmaand. | de enveloppe. Ze is gebaseerd op de laatst gekende betalingsmaand. |
Punt 1 globaliseert alle gerealiseerde en geraamde kosten. Het detail | Punt 1 globaliseert alle gerealiseerde en geraamde kosten. Het detail |
van de gerealiseerde en geraamde individualiseerbare betalingen en van | van de gerealiseerde en geraamde individualiseerbare betalingen en van |
de geraamde impact van de acties is opgenomen in punt 2. De | de geraamde impact van de acties is opgenomen in punt 2. De |
uitsplitsing « individueel » en « globaal » weerspiegelt het | uitsplitsing « individueel » en « globaal » weerspiegelt het |
onderscheid tussen de kosten die rechtstreeks toewijsbaar zijn aan elk | onderscheid tussen de kosten die rechtstreeks toewijsbaar zijn aan elk |
individu en deze die het enkel kunnen zijn na realisatie. | individu en deze die het enkel kunnen zijn na realisatie. |
De bedragen T en Ts opgenomen voor elke rubriek van bijlage 3a stemt | De bedragen T en Ts opgenomen voor elke rubriek van bijlage 3a stemt |
overeen met het totaal van de gerealiseerde en geraamde individuele | overeen met het totaal van de gerealiseerde en geraamde individuele |
kosten T en Ts, vermeerderd met de geraamde impact T en Ts van de | kosten T en Ts, vermeerderd met de geraamde impact T en Ts van de |
acties. | acties. |
Het algemeen totaal van bijlage 3a zal dus gelijk zijn aan het totaal | Het algemeen totaal van bijlage 3a zal dus gelijk zijn aan het totaal |
van de rubrieken « gerealiseerd individueel », « geraamd individueel » | van de rubrieken « gerealiseerd individueel », « geraamd individueel » |
en « acties » in punt 2 van bijlage 3b. | en « acties » in punt 2 van bijlage 3b. |
4.6 Model | 4.6 Model |
4.6.1 Tabellen | 4.6.1 Tabellen |
In bijlage zijn volgende tabellen opgenomen : | In bijlage zijn volgende tabellen opgenomen : |
- bijlage 1 : Evolutie van de operationele resources in VTE; | - bijlage 1 : Evolutie van de operationele resources in VTE; |
- bijlage 2 : Actieplan; | - bijlage 2 : Actieplan; |
- bijlage 3a : Referentietoestand van de human resources; | - bijlage 3a : Referentietoestand van de human resources; |
- bijlage 3b : Referentietoestand van de budgettaire lasten; | - bijlage 3b : Referentietoestand van de budgettaire lasten; |
- bijlage 4a : Detail van de in- en uitstroom inbegrepen in de | - bijlage 4a : Detail van de in- en uitstroom inbegrepen in de |
referentietoestand van de human resources; | referentietoestand van de human resources; |
- bijlage 4b : Detail van de acties inbegrepen in de | - bijlage 4b : Detail van de acties inbegrepen in de |
referentietoestand van de human resources. | referentietoestand van de human resources. |
De indeling van de contractuelen gebeurt overeenkomstig de redenen van | De indeling van de contractuelen gebeurt overeenkomstig de redenen van |
indiensttreding. De rubriek « andere » omvat de contractuelen die niet | indiensttreding. De rubriek « andere » omvat de contractuelen die niet |
bij de uitzonderlijke en tijdelijke personeelsbehoeften (UTB), de | bij de uitzonderlijke en tijdelijke personeelsbehoeften (UTB), de |
bijkomende of specifieke opdrachten (BSO) of de | bijkomende of specifieke opdrachten (BSO) of de |
vervangingscontractuelen zijn ingedeeld. | vervangingscontractuelen zijn ingedeeld. |
Het betreft hier onder meer : | Het betreft hier onder meer : |
- de contractuelen bedoeld in artikel 4, § 1, 4°, van de wet van 22 | - de contractuelen bedoeld in artikel 4, § 1, 4°, van de wet van 22 |
juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken; | juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken; |
- de resterende contractuelen van de wet van 20 februari 1990 (enig | - de resterende contractuelen van de wet van 20 februari 1990 (enig |
statuut); | statuut); |
- de jongeren met een startbaanovereenkomst; | - de jongeren met een startbaanovereenkomst; |
- de contractuelen met een contract van onbepaalde duur in toepassing | - de contractuelen met een contract van onbepaalde duur in toepassing |
van artikel 33 van de wet van 22 maart 1999 en van artikel 451, 1e | van artikel 33 van de wet van 22 maart 1999 en van artikel 451, 1e |
lid, van de programmawet van 24 december 2002. | lid, van de programmawet van 24 december 2002. |
De tabel in bijlage 3b omvat de 12 betalingsmaanden van het boekjaar | De tabel in bijlage 3b omvat de 12 betalingsmaanden van het boekjaar |
(december tot november) en een kolom voor de eindejaarspremie (EJP) | (december tot november) en een kolom voor de eindejaarspremie (EJP) |
betreffende dat boekjaar die uitbetaald wordt in de eerste maand van | betreffende dat boekjaar die uitbetaald wordt in de eerste maand van |
het volgend boekjaar. | het volgend boekjaar. |
4.6.2 Context waarin de tabellen gebruikt worden | 4.6.2 Context waarin de tabellen gebruikt worden |
In de context van planning worden de tabellen in bijlage 1, 2 en 3 | In de context van planning worden de tabellen in bijlage 1, 2 en 3 |
aangemaakt, de tabellen in bijlage 4 zijn optioneel in te vullen : | aangemaakt, de tabellen in bijlage 4 zijn optioneel in te vullen : |
- de tabel in bijlage 1 : omvat de beginsituatie van de operationele | - de tabel in bijlage 1 : omvat de beginsituatie van de operationele |
resources, de beoogde situatie op het einde van het boekjaar waarop | resources, de beoogde situatie op het einde van het boekjaar waarop |
het operationeel personeelsplan betrekking heeft en, indien ervoor | het operationeel personeelsplan betrekking heeft en, indien ervoor |
geopteerd wordt, de beoogde situatie op het einde van de | geopteerd wordt, de beoogde situatie op het einde van de |
planningsperiode van het strategisch personeelsplan. | planningsperiode van het strategisch personeelsplan. |
Het aantal operationele resources in de beginsituatie stemt overeen | Het aantal operationele resources in de beginsituatie stemt overeen |
met het aantal opgenomen in de referentietoestand van de human | met het aantal opgenomen in de referentietoestand van de human |
resources in de tabel in bijlage 3a. | resources in de tabel in bijlage 3a. |
De strategische planning en de eerste operationele planning hebben | De strategische planning en de eerste operationele planning hebben |
eenzelfde beginsituatie. | eenzelfde beginsituatie. |
- de tabel in bijlage 2 : omvat voor elk boekjaar de acties die in | - de tabel in bijlage 2 : omvat voor elk boekjaar de acties die in |
aanmerking kunnen komen om de gewenste evolutie te realiseren met hun | aanmerking kunnen komen om de gewenste evolutie te realiseren met hun |
netto budgettaire impact T en Ts; | netto budgettaire impact T en Ts; |
- de tabel in bijlage 3a : is de geconsolideerde inventaris van de | - de tabel in bijlage 3a : is de geconsolideerde inventaris van de |
human resources voor het boekjaar met hun geraamde individuele kost T | human resources voor het boekjaar met hun geraamde individuele kost T |
en Ts, weergegeven op de begindatum van het boekjaar. De gekende | en Ts, weergegeven op de begindatum van het boekjaar. De gekende |
personeelsbewegingen en de besliste of in uitvoering zijnde acties | personeelsbewegingen en de besliste of in uitvoering zijnde acties |
zijn begrepen in de geconsolideerde inventaris. Hun detail kan | zijn begrepen in de geconsolideerde inventaris. Hun detail kan |
weergeven worden in de tabellen in bijlage 4; | weergeven worden in de tabellen in bijlage 4; |
- de tabel in bijlage 3b : ingeval van planning omvat deze tabel de | - de tabel in bijlage 3b : ingeval van planning omvat deze tabel de |
geraamde bedragen voor alle betalingsmaanden van het boekjaar en, in | geraamde bedragen voor alle betalingsmaanden van het boekjaar en, in |
voorkomend geval, de reële bedragen voor de maanden die reeds | voorkomend geval, de reële bedragen voor de maanden die reeds |
verstreken zijn. | verstreken zijn. |
Voor de rapportering in het kader van de monitoring van de | Voor de rapportering in het kader van de monitoring van de |
operationele en budgettaire resources wordt gebruik gemaakt van de | operationele en budgettaire resources wordt gebruik gemaakt van de |
tabellen vervat in bijlage 1 en 3, optioneel deze vervat in bijlage 4 | tabellen vervat in bijlage 1 en 3, optioneel deze vervat in bijlage 4 |
: | : |
- de tabel in bijlage 1 : laat toe de evolutie van de operationele | - de tabel in bijlage 1 : laat toe de evolutie van de operationele |
resources op te volgen ten overstaan van de beginsituatie en de | resources op te volgen ten overstaan van de beginsituatie en de |
situatie van de vorige maanden en de kloof met de beoogde eindsituatie | situatie van de vorige maanden en de kloof met de beoogde eindsituatie |
te bepalen. Elke maand zal dus in rubriek A een nieuwe situatie van de | te bepalen. Elke maand zal dus in rubriek A een nieuwe situatie van de |
operationele resources worden weergegeven. Het totaal van deze | operationele resources worden weergegeven. Het totaal van deze |
resources zal telkens overeenstemmen met het totaal van de VTE vervat | resources zal telkens overeenstemmen met het totaal van de VTE vervat |
in de referentietoestand van de human resources op de gegeven datum. | in de referentietoestand van de human resources op de gegeven datum. |
- de tabellen in bijlage 3 : laten toe maandelijks de | - de tabellen in bijlage 3 : laten toe maandelijks de |
referentietoestand vast te leggen van de human resources en van de | referentietoestand vast te leggen van de human resources en van de |
budgettaire lasten. | budgettaire lasten. |
De referentietoestand van de human resources op een gegeven datum, zal | De referentietoestand van de human resources op een gegeven datum, zal |
voor de resterende maanden van het boekjaar de gegevens inzake de | voor de resterende maanden van het boekjaar de gegevens inzake de |
bestaande juridische banden, de gekende personeelsbewegingen en de | bestaande juridische banden, de gekende personeelsbewegingen en de |
besliste of in uitvoering zijnde acties consolideren. | besliste of in uitvoering zijnde acties consolideren. |
De referentietoestand van de budgettaire lasten op een gegeven datum | De referentietoestand van de budgettaire lasten op een gegeven datum |
omvat voor de verstreken betalingsmaanden de reële betalingsgegevens | omvat voor de verstreken betalingsmaanden de reële betalingsgegevens |
en voor elk van de resterende betalingsmaanden de geraamde budgettaire | en voor elk van de resterende betalingsmaanden de geraamde budgettaire |
gegevens. De totale kost T is hier dus de som van de reële | gegevens. De totale kost T is hier dus de som van de reële |
betalingsgegevens en de geraamde budgettaire lasten voor de nog te | betalingsgegevens en de geraamde budgettaire lasten voor de nog te |
betalen maanden. | betalen maanden. |
5 Proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering | 5 Proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering |
Het proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering ervan | Het proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering ervan |
is een geïntegreerd proces waarin meerdere actoren optreden. | is een geïntegreerd proces waarin meerdere actoren optreden. |
5.1 Stafdienst P&O | 5.1 Stafdienst P&O |
De stafdienst P&O bereidt het personeelsplan voor vertrekkend van de | De stafdienst P&O bereidt het personeelsplan voor vertrekkend van de |
referentiesituatie die hij voor de begindatum van de planningsperiode | referentiesituatie die hij voor de begindatum van de planningsperiode |
heeft opgesteld. | heeft opgesteld. |
Hij bewaakt het proces van goedkeuring van het personeelsplan met | Hij bewaakt het proces van goedkeuring van het personeelsplan met |
inbegrip van het voorgeschreven overleg met de representatieve | inbegrip van het voorgeschreven overleg met de representatieve |
vakorganisaties in het overlegcomité ad hoc. | vakorganisaties in het overlegcomité ad hoc. |
Hij waakt erover dat het goedgekeurd personeelsplan, via het meest | Hij waakt erover dat het goedgekeurd personeelsplan, via het meest |
geschikte kanaal, aan de personeelsleden wordt meegedeeld. | geschikte kanaal, aan de personeelsleden wordt meegedeeld. |
Hij verzekert ten behoeve van het management de monitoring en de | Hij verzekert ten behoeve van het management de monitoring en de |
opvolging van de menselijke en budgettaire middelen. | opvolging van de menselijke en budgettaire middelen. |
Hij stelt ten behoeve van de Inspecteur van Financiën het geheel van | Hij stelt ten behoeve van de Inspecteur van Financiën het geheel van |
de rapporten, voorzien in deze omzendbrief, op en bezorgt hem, in | de rapporten, voorzien in deze omzendbrief, op en bezorgt hem, in |
voorkomend geval, het geheel van de gegevens aan de hand waarvan de | voorkomend geval, het geheel van de gegevens aan de hand waarvan de |
methodologie en de verschillende rapporten werden opgesteld. | methodologie en de verschillende rapporten werden opgesteld. |
5.2 Het directiecomité | 5.2 Het directiecomité |
Het werkt het personeelsplan uit en zendt het voor akkoord naar de | Het werkt het personeelsplan uit en zendt het voor akkoord naar de |
betrokken minister(s). | betrokken minister(s). |
In het kader van de monitoring en de opvolging, volgt het de | In het kader van de monitoring en de opvolging, volgt het de |
uitvoering van het plan en de personeelsenveloppe op en neemt het de | uitvoering van het plan en de personeelsenveloppe op en neemt het de |
nodige beslissingen, op basis van de rapportering van de stafdienst | nodige beslissingen, op basis van de rapportering van de stafdienst |
P&O. | P&O. |
5.3 De voorzitter van het directiecomité | 5.3 De voorzitter van het directiecomité |
De voorzitter van het directiecomité is verantwoordelijk voor de | De voorzitter van het directiecomité is verantwoordelijk voor de |
uitvoering van het personeelsplan. | uitvoering van het personeelsplan. |
5.4 De ministers(s) bevoegd voor de dienst | 5.4 De ministers(s) bevoegd voor de dienst |
De minister(s) bevoegd voor de dienst keurt (keuren) het plan goed en | De minister(s) bevoegd voor de dienst keurt (keuren) het plan goed en |
legt (leggen) het voor advies en goedkeuring voor in het kader van de | legt (leggen) het voor advies en goedkeuring voor in het kader van de |
administratieve en begrotingscontrole. | administratieve en begrotingscontrole. |
5.5 De inspecteur van Financiën | 5.5 De inspecteur van Financiën |
De Inspecteur van Financiën geeft een advies over het plan. | De Inspecteur van Financiën geeft een advies over het plan. |
Hij voert een controle uit op de uitvoering van het plan en de | Hij voert een controle uit op de uitvoering van het plan en de |
personeelsenveloppe. | personeelsenveloppe. |
Hij spreekt zich uit over de kwaliteit van het rapporteringssysteem | Hij spreekt zich uit over de kwaliteit van het rapporteringssysteem |
dat de dienst heeft uitgewerkt conform de in deze omzendbrief | dat de dienst heeft uitgewerkt conform de in deze omzendbrief |
uiteengezette methodologie. | uiteengezette methodologie. |
5.6 De Ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting | 5.6 De Ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting |
Elk personeelsplan wordt, vóór de aanvang van het betrokken boekjaar, | Elk personeelsplan wordt, vóór de aanvang van het betrokken boekjaar, |
door de betrokken minister(s) voor akkoord voorgelegd aan de Ministers | door de betrokken minister(s) voor akkoord voorgelegd aan de Ministers |
van Ambtenarenzaken en van Begroting. | van Ambtenarenzaken en van Begroting. |
Dezen kunnen beslissen dat hun akkoord betreffende het strategisch | Dezen kunnen beslissen dat hun akkoord betreffende het strategisch |
plan en het operationeel plan van het eerste jaar, vrijstelt van hun | plan en het operationeel plan van het eerste jaar, vrijstelt van hun |
akkoord betreffende de operationele plannen van het tweede, derde en | akkoord betreffende de operationele plannen van het tweede, derde en |
vierde jaar, op voorwaarde dat deze plannen een gunstig advies van de | vierde jaar, op voorwaarde dat deze plannen een gunstig advies van de |
Inspecteur van Financiën hebben verkregen en dat hun een copie van de | Inspecteur van Financiën hebben verkregen en dat hun een copie van de |
door de Inspecteur van Financiën goedgekeurde plannen wordt | door de Inspecteur van Financiën goedgekeurde plannen wordt |
toegestuurd. | toegestuurd. |
In voorkomend geval wordt deze vrijstelling gegeven in de tekst van | In voorkomend geval wordt deze vrijstelling gegeven in de tekst van |
hun akkoord. | hun akkoord. |
De Minister van Begroting, | De Minister van Begroting, |
Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE | Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE |
De Minister van Ambtenarenzaken, | De Minister van Ambtenarenzaken, |
C. DUPONT | C. DUPONT |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |