Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 09/07/2007
← Terug naar "Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake personeelsenveloppe en -plan "
Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake personeelsenveloppe en -plan Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake personeelsenveloppe en -plan
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE
OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE
9 JULI 2007. - Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake 9 JULI 2007. - Omzendbrief nr. 574 Informatie inzake
personeelsenveloppe en -plan personeelsenveloppe en -plan
Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale
overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen. overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen.
Mevrouw de Minister, Mevrouw de Minister,
Mijnheer de Minister, Mijnheer de Minister,
Mevrouw de Voorzitter, Mevrouw de Voorzitter,
Mijnheer de Voorzitter, Mijnheer de Voorzitter,
De omzendbrieven nrs 526 van 13 juli 2002, 544 van 5 maart 2004 en 550 De omzendbrieven nrs 526 van 13 juli 2002, 544 van 5 maart 2004 en 550
van 10 november 2004 verschaften praktisch informatie betreffende de van 10 november 2004 verschaften praktisch informatie betreffende de
vaststelling van de personeelsenveloppes en de voorwaarden waaraan een vaststelling van de personeelsenveloppes en de voorwaarden waaraan een
minimaal personeelsplan moest voldoen. minimaal personeelsplan moest voldoen.
De diensten zijn ondertussen voldoende vertrouwd met het in praktijk De diensten zijn ondertussen voldoende vertrouwd met het in praktijk
brengen van deze richtlijnen. brengen van deze richtlijnen.
Een vereenvoudiging en een versnelling van de goedkeuringsprocedure Een vereenvoudiging en een versnelling van de goedkeuringsprocedure
voor de personeelsenveloppe en -planning dringt zich echter op. voor de personeelsenveloppe en -planning dringt zich echter op.
Eveneens is het aangewezen de nadruk te leggen op de mogelijkheden die Eveneens is het aangewezen de nadruk te leggen op de mogelijkheden die
het personeelsplan als beheersinstrument biedt, de evolutie van een het personeelsplan als beheersinstrument biedt, de evolutie van een
aantal begrippen te verduidelijken en de concepten « aantal begrippen te verduidelijken en de concepten «
meerjarenenveloppe » en « meerjarenplanning » te introduceren met het meerjarenenveloppe » en « meerjarenplanning » te introduceren met het
oog op een doeltreffender personeelsbeheer. oog op een doeltreffender personeelsbeheer.
Deze omzendbrief omvat alle elementen die de diensten in staat moeten Deze omzendbrief omvat alle elementen die de diensten in staat moeten
stellen om op een efficiënte manier binnen de budgettaire stellen om op een efficiënte manier binnen de budgettaire
mogelijkheden, hun personeelsplanning op te stellen en uit te voeren. mogelijkheden, hun personeelsplanning op te stellen en uit te voeren.
Hij geeft ook uitvoering aan artikel 3, derde lid, van het koninklijk Hij geeft ook uitvoering aan artikel 3, derde lid, van het koninklijk
besluit van 9 juli 2007 betreffende de controle op de uitvoering van besluit van 9 juli 2007 betreffende de controle op de uitvoering van
het personeelsplan door de inspectie van Financiën. het personeelsplan door de inspectie van Financiën.
Hij vervangt, voor de door deze omzendbrief beoogde diensten, de Hij vervangt, voor de door deze omzendbrief beoogde diensten, de
bestaande omzendbrieven 526, 544 en 550. bestaande omzendbrieven 526, 544 en 550.
In de volgende tekst wordt onder dienst verstaan de diensten die onder In de volgende tekst wordt onder dienst verstaan de diensten die onder
het toepassingsveld van deze omzendbrief vallen. het toepassingsveld van deze omzendbrief vallen.
1 Personeelsenveloppe 1 Personeelsenveloppe
1.1 Kredieten die de personeelsenveloppe vormen 1.1 Kredieten die de personeelsenveloppe vormen
De personeelsenveloppe, zoals vastgelegd door de Ministerraad, is De personeelsenveloppe, zoals vastgelegd door de Ministerraad, is
samengesteld uit : samengesteld uit :
- de begrotingskredieten voor het geheel van het statutair en - de begrotingskredieten voor het geheel van het statutair en
contractueel personeel : het geheel van de B.A. 11.03, 11.04 en andere contractueel personeel : het geheel van de B.A. 11.03, 11.04 en andere
11.XX (uitgezonderd het B.A. 11.05 en enkele bijzondere gevallen), de 11.XX (uitgezonderd het B.A. 11.05 en enkele bijzondere gevallen), de
personeelskredieten betaald op de dotaties en de eigen middelen, personeelskredieten betaald op de dotaties en de eigen middelen,
vermeerderd met vermeerderd met
- de kredieten voorzien in de interdepartementale provisie om - de kredieten voorzien in de interdepartementale provisie om
personeelsuitgaven te dekken. personeelsuitgaven te dekken.
1.2 Meerjarenenveloppe en jaarlijkse enveloppe 1.2 Meerjarenenveloppe en jaarlijkse enveloppe
Onder meerjarenenveloppe wordt verstaan een referentie-enveloppe Onder meerjarenenveloppe wordt verstaan een referentie-enveloppe
toegekend aan een dienst voor de opeenvolgende begrotingsjaren van een toegekend aan een dienst voor de opeenvolgende begrotingsjaren van een
legislatuur om zijn opdrachten te kunnen realiseren. legislatuur om zijn opdrachten te kunnen realiseren.
Bij ongewijzigd beleid, stemt de jaarlijkse enveloppe overeen met de Bij ongewijzigd beleid, stemt de jaarlijkse enveloppe overeen met de
referentie-enveloppe, aangepast voor een boekjaar op basis van een referentie-enveloppe, aangepast voor een boekjaar op basis van een
aantal parameters. aantal parameters.
De Ministerraad bepaalt het bedrag van de referentie-enveloppe en de De Ministerraad bepaalt het bedrag van de referentie-enveloppe en de
betrokken parameters alsook het bedrag van de jaarlijkse enveloppes. betrokken parameters alsook het bedrag van de jaarlijkse enveloppes.
De begrotingswet omvat de goedgekeurde personeelskredieten die het De begrotingswet omvat de goedgekeurde personeelskredieten die het
bedrag van de jaarlijkse enveloppe voor het betrokken boekjaar vormen. bedrag van de jaarlijkse enveloppe voor het betrokken boekjaar vormen.
1.3 Berekening van de jaarlijkse enveloppe 1.3 Berekening van de jaarlijkse enveloppe
De « enveloppe jaar T » is gelijk aan het geheel van volgende De « enveloppe jaar T » is gelijk aan het geheel van volgende
elementen : elementen :
a. de jaarlijkse enveloppe T-1 die de personeelskredieten en het a. de jaarlijkse enveloppe T-1 die de personeelskredieten en het
trekkingsrecht op de interdepartementale provisie, omvat; trekkingsrecht op de interdepartementale provisie, omvat;
b. de index toegepast op deze enveloppe T-1; b. de index toegepast op deze enveloppe T-1;
c. het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie T. c. het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie T.
De index en het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie zijn De index en het trekkingsrecht op de interdepartementale provisie zijn
parameters die door de Ministerraad worden vastgelegd. parameters die door de Ministerraad worden vastgelegd.
De toe te passen index wordt steeds meegedeeld in de richtlijnen voor De toe te passen index wordt steeds meegedeeld in de richtlijnen voor
de opmaak van de begroting. de opmaak van de begroting.
De interdepartementale provisie is deze ingeschreven op de begroting De interdepartementale provisie is deze ingeschreven op de begroting
van de FOD B&B en die inzonderheid de kredieten omvat om het hoofd te van de FOD B&B en die inzonderheid de kredieten omvat om het hoofd te
kunnen bieden aan : kunnen bieden aan :
- de hervorming van inzonderheid de loopbanen (herziening van de - de hervorming van inzonderheid de loopbanen (herziening van de
schalen, competentietoelagen,....); schalen, competentietoelagen,....);
- punctuele problemen van specifiek personeel van sommige diensten. - punctuele problemen van specifiek personeel van sommige diensten.
Aan elke dienst wordt een trekkingsrecht op deze provisie toegekend Aan elke dienst wordt een trekkingsrecht op deze provisie toegekend
die overeenstemt met de raming van de kost van de verschillende die overeenstemt met de raming van de kost van de verschillende
maatregelen die tijdens het betrokken jaar in werking treden (jaar T). maatregelen die tijdens het betrokken jaar in werking treden (jaar T).
Op het einde van het jaar T doet het er, indien nodig, een beroep op Op het einde van het jaar T doet het er, indien nodig, een beroep op
ten einde de betreffende maatregelen te kunnen betalen ingeval zijn ten einde de betreffende maatregelen te kunnen betalen ingeval zijn
kredieten ontoereikend zijn. De provisie wordt dan het voorwerp van kredieten ontoereikend zijn. De provisie wordt dan het voorwerp van
een « verdeling van het provisioneel krediet » naar de betrokken een « verdeling van het provisioneel krediet » naar de betrokken
diensten voor de bedragen die werkelijk nodig zijn (initiatief van de diensten voor de bedragen die werkelijk nodig zijn (initiatief van de
FOD B&B). FOD B&B).
In T+1 worden de bedragen die in de interdepartementale provisie T In T+1 worden de bedragen die in de interdepartementale provisie T
voorzien waren om recurrente meerkosten inzake personeel op te vangen, voorzien waren om recurrente meerkosten inzake personeel op te vangen,
geïntegreerd in de personeelskredieten van het jaar T+1 zodat de geïntegreerd in de personeelskredieten van het jaar T+1 zodat de
dienst over de vereiste recurrente kredieten beschikt om alle dienst over de vereiste recurrente kredieten beschikt om alle
ingevoerde personeelsmaatregelen op te vangen. De bedragen voorzien ingevoerde personeelsmaatregelen op te vangen. De bedragen voorzien
voor de niet recurrente maatregelen worden daarentegen niet voor de niet recurrente maatregelen worden daarentegen niet
geïntegreerd. geïntegreerd.
1.4 Referentie-enveloppe vanaf het boekjaar 2009 1.4 Referentie-enveloppe vanaf het boekjaar 2009
De invoering van het systeem van de meerjarenenveloppe gaat gepaard De invoering van het systeem van de meerjarenenveloppe gaat gepaard
met een algemene herziening van de samenstelling en de structuur van met een algemene herziening van de samenstelling en de structuur van
de personeelsenveloppes. de personeelsenveloppes.
Deze herziening zal plaatsvinden in overleg met de betrokken diensten Deze herziening zal plaatsvinden in overleg met de betrokken diensten
tijdens trilaterales met vertegenwoordigers van de FOD's B&B en P&O. tijdens trilaterales met vertegenwoordigers van de FOD's B&B en P&O.
Na dit proces zal de Ministerraad de samenstelling en het bedrag van Na dit proces zal de Ministerraad de samenstelling en het bedrag van
de referentie-enveloppes die zullen gelden vanaf het boekjaar 2009 de referentie-enveloppes die zullen gelden vanaf het boekjaar 2009
bepalen. Dit zal gebeuren binnen een termijn die de diensten moet bepalen. Dit zal gebeuren binnen een termijn die de diensten moet
toelaten tijdig hun planning voor 2009 op te maken. toelaten tijdig hun planning voor 2009 op te maken.
2 Personeelsplan 2 Personeelsplan
2.1 Strategisch personeelsplan 2.1 Strategisch personeelsplan
De introductie van de meerjaren-enveloppe gekoppeld aan de De introductie van de meerjaren-enveloppe gekoppeld aan de
legislatuurcyclus biedt de diensten de mogelijkheid hun huidig legislatuurcyclus biedt de diensten de mogelijkheid hun huidig
personeelsplan aan te vullen met een strategische visie met een personeelsplan aan te vullen met een strategische visie met een
horizon van vier jaar. horizon van vier jaar.
De haalbaarheid van de strategische visie wordt getest op basis van De haalbaarheid van de strategische visie wordt getest op basis van
het/de eerste gerealiseerde operationele plan(nen). het/de eerste gerealiseerde operationele plan(nen).
In het strategisch personeelsplan wordt de beoogde evolutie van de In het strategisch personeelsplan wordt de beoogde evolutie van de
operationele behoeften beschreven in functie van de strategische operationele behoeften beschreven in functie van de strategische
beleidslijnen van de dienst en deze die de regering bij het begin van beleidslijnen van de dienst en deze die de regering bij het begin van
de legislatuur heeft uitgetekend en rekening houdend met de de legislatuur heeft uitgetekend en rekening houdend met de
referentietoestand van de human resources op de begindatum van de referentietoestand van de human resources op de begindatum van de
planningsperiode. planningsperiode.
De planning van de personeelsbehoeften zal op een realistische en De planning van de personeelsbehoeften zal op een realistische en
verantwoorde wijze gebeuren waarbij men oog zal hebben voor de verantwoorde wijze gebeuren waarbij men oog zal hebben voor de
mogelijke impact van sommige evoluties (zowel intern als extern) op de mogelijke impact van sommige evoluties (zowel intern als extern) op de
bepaling van de kwalitatieve en kwantitatieve strategische bepaling van de kwalitatieve en kwantitatieve strategische
personeelsbehoefte. Vb. invoering nieuwe technologieën, aangekondigde personeelsbehoefte. Vb. invoering nieuwe technologieën, aangekondigde
herstructureringen, vergrijzing personeelseffectief,.... herstructureringen, vergrijzing personeelseffectief,....
Het strategisch personeelsplan wordt gerealiseerd door vier Het strategisch personeelsplan wordt gerealiseerd door vier
opeenvolgende operationele personeelsplannen. Het heeft dan ook geen opeenvolgende operationele personeelsplannen. Het heeft dan ook geen
actieplan. actieplan.
2.2 Operationeel personeelsplan 2.2 Operationeel personeelsplan
Om de progressieve uitvoering van het strategisch personeelsplan te Om de progressieve uitvoering van het strategisch personeelsplan te
realiseren wordt voor elk boekjaar begrepen in de horizon van het realiseren wordt voor elk boekjaar begrepen in de horizon van het
strategisch plan, een operationeel personeelsplan opgemaakt. strategisch plan, een operationeel personeelsplan opgemaakt.
Elk operationeel plan beschrijft de evolutie van de operationele Elk operationeel plan beschrijft de evolutie van de operationele
resources die men wil gerealiseerd zien op het einde van het betrokken resources die men wil gerealiseerd zien op het einde van het betrokken
boekjaar rekening houdend met de referentietoestand van de human boekjaar rekening houdend met de referentietoestand van de human
resources en van de geraamde budgettaire lasten opgemaakt voor de resources en van de geraamde budgettaire lasten opgemaakt voor de
begindatum van het boekjaar. begindatum van het boekjaar.
Voor elke personeelsenveloppe en elk boekjaar wordt een personeelsplan Voor elke personeelsenveloppe en elk boekjaar wordt een personeelsplan
opgesteld. opgesteld.
Op budgettair vlak moet dit plan verenigbaar zijn met de in de Op budgettair vlak moet dit plan verenigbaar zijn met de in de
enveloppe beschikbare middelen voor het betrokken boekjaar. enveloppe beschikbare middelen voor het betrokken boekjaar.
Het realistisch karakter van de planning wordt aangetoond door het Het realistisch karakter van de planning wordt aangetoond door het
actieplan. actieplan.
Het actieplan beschrijft de verschillende acties die in aanmerking Het actieplan beschrijft de verschillende acties die in aanmerking
kunnen komen om de gewenste evolutie te bereiken en hun budgettaire kunnen komen om de gewenste evolutie te bereiken en hun budgettaire
impact. impact.
Een actieplan is in geen geval een lijst van gemachtigde wervingen, Een actieplan is in geen geval een lijst van gemachtigde wervingen,
bevorderingen,.... Alvorens ze kan opgestart worden dient elke actie bevorderingen,.... Alvorens ze kan opgestart worden dient elke actie
inderdaad afgetoetst te worden aan de operationele doelstelling en aan inderdaad afgetoetst te worden aan de operationele doelstelling en aan
de tijdens het boekjaar beschikbare budgettaire middelen (marge T) en de tijdens het boekjaar beschikbare budgettaire middelen (marge T) en
aan de beschikbare structurele (in 12/12) budgettaire middelen (marge aan de beschikbare structurele (in 12/12) budgettaire middelen (marge
Ts). Ts).
Tijdens het boekjaar kan er een bijkomende budgettaire marge vrijkomen Tijdens het boekjaar kan er een bijkomende budgettaire marge vrijkomen
die nieuwe, niet in voornoemd actieplan voorziene acties mogelijk die nieuwe, niet in voornoemd actieplan voorziene acties mogelijk
maakt. maakt.
Algemeen kan gesteld worden dat bij de uitvoering van het Algemeen kan gesteld worden dat bij de uitvoering van het
personeelsplan acties kunnen beslist worden voor zover ze de beoogde personeelsplan acties kunnen beslist worden voor zover ze de beoogde
evolutie van de operationele resources respecteren en binnen de evolutie van de operationele resources respecteren en binnen de
werkelijk beschikbare budgettaire marge T en Ts vallen. werkelijk beschikbare budgettaire marge T en Ts vallen.
Samengevat, omvat een personeelsplan voor het geheel van de enveloppe, Samengevat, omvat een personeelsplan voor het geheel van de enveloppe,
een synthese van de beoogde evoluties van de operationele ressources, een synthese van de beoogde evoluties van de operationele ressources,
een actieplan en een referentietoestand van de human resources en van een actieplan en een referentietoestand van de human resources en van
de budgettaire lasten. de budgettaire lasten.
De beoogde evoluties van de operationele resources en de De beoogde evoluties van de operationele resources en de
referentietoestand van de human resources kunnen uitgesplitst worden referentietoestand van de human resources kunnen uitgesplitst worden
volgens operationele entiteiten. volgens operationele entiteiten.
Wanneer een personeelsplan aan de administratieve en Wanneer een personeelsplan aan de administratieve en
begrotingscontrole wordt voorgelegd zal voornoemde uitsplitsing bij begrotingscontrole wordt voorgelegd zal voornoemde uitsplitsing bij
wijze van inlichting worden meegedeeld. De diensten die over meerdere wijze van inlichting worden meegedeeld. De diensten die over meerdere
enveloppes beschikken zullen eveneens een geaggregeerd overzicht van enveloppes beschikken zullen eveneens een geaggregeerd overzicht van
alle individuele plannen bezorgen. alle individuele plannen bezorgen.
2.3 Een strategisch personeelsplan mogelijk vanaf het boekjaar 2009 2.3 Een strategisch personeelsplan mogelijk vanaf het boekjaar 2009
De diensten die in het systeem willen stappen zullen, van zodra de De diensten die in het systeem willen stappen zullen, van zodra de
referentie-enveloppes toegekend zijn, hun eerste strategisch referentie-enveloppes toegekend zijn, hun eerste strategisch
personeelsplan over een horizon van vier jaar (tot 2012) kunnen personeelsplan over een horizon van vier jaar (tot 2012) kunnen
opmaken met het eraan verbonden eerste operationeel plan. opmaken met het eraan verbonden eerste operationeel plan.
De andere diensten maken in elk geval een jaarlijks operationeel De andere diensten maken in elk geval een jaarlijks operationeel
personeelsplan op. personeelsplan op.
2.4 Personeelsplan en taalkaders 2.4 Personeelsplan en taalkaders
Indien een dienst zowel centrale diensten omvat als Indien een dienst zowel centrale diensten omvat als
uitvoeringsdiensten waarvan de activiteit zich over het hele land uitvoeringsdiensten waarvan de activiteit zich over het hele land
uitstrekt, zal erover gewaakt worden dat er ook een uitsplitsing van uitstrekt, zal erover gewaakt worden dat er ook een uitsplitsing van
het globaal plan volgens deze invalshoek gebeurt. het globaal plan volgens deze invalshoek gebeurt.
Ten einde de Vaste Commissie voor Taaltoezicht toe te laten een advies Ten einde de Vaste Commissie voor Taaltoezicht toe te laten een advies
over een ontwerp van taalkaders te formuleren zal haar het gedeelte over een ontwerp van taalkaders te formuleren zal haar het gedeelte
van het goedgekeurd personeelsplan worden toegestuurd dat betrekking van het goedgekeurd personeelsplan worden toegestuurd dat betrekking
heeft op de centrale diensten en de uitvoeringsdiensten waarvan de heeft op de centrale diensten en de uitvoeringsdiensten waarvan de
activiteit zich over het hele land uitstrekt. activiteit zich over het hele land uitstrekt.
3 Personeelsplan en budgettaire middelen 3 Personeelsplan en budgettaire middelen
3.1 Planning versus uitvoering 3.1 Planning versus uitvoering
In T-1 en ten laatste bij de opmaak van de initiële begroting voor het In T-1 en ten laatste bij de opmaak van de initiële begroting voor het
jaar T, wordt een operationeel personeelsplan voor datzelfde jaar T jaar T, wordt een operationeel personeelsplan voor datzelfde jaar T
opgemaakt bij ongewijzigd beleid, op basis van de enveloppe beschreven opgemaakt bij ongewijzigd beleid, op basis van de enveloppe beschreven
in punt 1.3. in punt 1.3.
Het wordt uitgevoerd met strikte naleving van de effectieve Het wordt uitgevoerd met strikte naleving van de effectieve
personeelskredieten opgenomen in de begroting die voor het jaar T is personeelskredieten opgenomen in de begroting die voor het jaar T is
gestemd. gestemd.
Er wordt aan herinnerd dat het boekjaar inzake personeelsuitgaven Er wordt aan herinnerd dat het boekjaar inzake personeelsuitgaven
aanvangt op 1 december en afsluit op 30 november. aanvangt op 1 december en afsluit op 30 november.
3.2 Planning en verschillende financieringsbronnen 3.2 Planning en verschillende financieringsbronnen
Het personeelsplan wordt opgemaakt voor de totaliteit van de Het personeelsplan wordt opgemaakt voor de totaliteit van de
personeelskredieten die aan een enveloppe toegekend zijn. personeelskredieten die aan een enveloppe toegekend zijn.
Het personeelsplan wordt uitgevoerd voor het geheel van de Het personeelsplan wordt uitgevoerd voor het geheel van de
personeelskredieten die de enveloppe vormen en opgenomen zijn in de personeelskredieten die de enveloppe vormen en opgenomen zijn in de
begroting die voor het betrokken boekjaar is gestemd. begroting die voor het betrokken boekjaar is gestemd.
Voor de budgettaire opvolging is het evenwel nodig een verband te Voor de budgettaire opvolging is het evenwel nodig een verband te
leggen met de verschillende kredieten die de enveloppe financieren om leggen met de verschillende kredieten die de enveloppe financieren om
de Thesaurie toe te laten deze te identificeren. de Thesaurie toe te laten deze te identificeren.
Tijdens de trilaterales waarvan sprake in punt 1.4 wordt bepaald welke Tijdens de trilaterales waarvan sprake in punt 1.4 wordt bepaald welke
kredieten kunnen geglobaliseerd worden in een enveloppe en welke niet. kredieten kunnen geglobaliseerd worden in een enveloppe en welke niet.
Deze laatste zullen dan een of meerdere afzonderlijke enveloppes Deze laatste zullen dan een of meerdere afzonderlijke enveloppes
vormen. In afwachting van de resultaten van de trilaterales worden de vormen. In afwachting van de resultaten van de trilaterales worden de
onderscheiden financieringsbronnen beschouwd als onderscheiden onderscheiden financieringsbronnen beschouwd als onderscheiden
enveloppes. enveloppes.
3.3 Raming van de budgettaire marge T en Ts 3.3 Raming van de budgettaire marge T en Ts
Voor elke enveloppe dient iedere dienst zelf zijn budgettaire marge T Voor elke enveloppe dient iedere dienst zelf zijn budgettaire marge T
en Ts voor het boekjaar T te ramen. en Ts voor het boekjaar T te ramen.
3.4 Aanpassing van de personeelsplanning tijdens het boekjaar 3.4 Aanpassing van de personeelsplanning tijdens het boekjaar
De operationele resources en de eraan verbonden lasten zijn permanent De operationele resources en de eraan verbonden lasten zijn permanent
in evolutie. in evolutie.
Wanneer bijkomende kredieten toegekend worden voor de financiering van Wanneer bijkomende kredieten toegekend worden voor de financiering van
nieuwe human resources waardoor de beoogde evolutie significant nieuwe human resources waardoor de beoogde evolutie significant
wijzigt, is een aanpassing van de operationele en/of strategische wijzigt, is een aanpassing van de operationele en/of strategische
planning vereist. planning vereist.
4 Methodologie 4 Methodologie
De methodologie steunt in essentie op het concept « referentietoestand De methodologie steunt in essentie op het concept « referentietoestand
» en op drie kernactiviteiten nl. planning, monitoring en opvolging. » en op drie kernactiviteiten nl. planning, monitoring en opvolging.
4.1 Referentietoestand 4.1 Referentietoestand
Voor een gegeven periode is de referentietoestand de inventaris van de Voor een gegeven periode is de referentietoestand de inventaris van de
human resources en van de geraamde budgettaire lasten, gekend of human resources en van de geraamde budgettaire lasten, gekend of
geprojecteerd op de begindatum van deze periode en geconsolideerd voor geprojecteerd op de begindatum van deze periode en geconsolideerd voor
deze periode. Hij wordt opgemaakt voor het geheel van de enveloppe. deze periode. Hij wordt opgemaakt voor het geheel van de enveloppe.
Ingeval van planning zal de begindatum meestal in de toekomst liggen Ingeval van planning zal de begindatum meestal in de toekomst liggen
en zal de referentieperiode een volledig boekjaar omvatten. en zal de referentieperiode een volledig boekjaar omvatten.
Referentietoestand van de human resources Referentietoestand van de human resources
Deze toestand integreert, in termen van kwantiteit, kwaliteit en kost Deze toestand integreert, in termen van kwantiteit, kwaliteit en kost
: :
- de bestaande human resources; - de bestaande human resources;
- de gekende personeelsbewegingen; - de gekende personeelsbewegingen;
- de besliste en de in uitvoering zijnde acties. - de besliste en de in uitvoering zijnde acties.
Hij kan opgemaakt worden volgens niveau van aggregatie van de gegevens Hij kan opgemaakt worden volgens niveau van aggregatie van de gegevens
nl. per operationele entiteit of globaal voor de dienst. nl. per operationele entiteit of globaal voor de dienst.
Hij kan variëren volgens de tijd : Hij kan variëren volgens de tijd :
- hij kan opgemaakt worden op de geprojecteerde begindatum van het - hij kan opgemaakt worden op de geprojecteerde begindatum van het
boekjaar voor een periode die alle maanden van het boekjaar omvat; boekjaar voor een periode die alle maanden van het boekjaar omvat;
- hij kan opgemaakt worden op een punctuele datum tijdens het boekjaar - hij kan opgemaakt worden op een punctuele datum tijdens het boekjaar
voor een periode die de resterende maanden van het boekjaar vanaf deze voor een periode die de resterende maanden van het boekjaar vanaf deze
datum omvat. datum omvat.
Referentietoestand van de budgettaire lasten Referentietoestand van de budgettaire lasten
Deze toestand identificeert de totaliteit van de gerealiseerde en Deze toestand identificeert de totaliteit van de gerealiseerde en
geraamde personeelskosten die ten laste zijn van de enveloppe. geraamde personeelskosten die ten laste zijn van de enveloppe.
Hij kan variëren in de tijd nl. bij de aanvang van het boekjaar zullen Hij kan variëren in de tijd nl. bij de aanvang van het boekjaar zullen
de personeelskosten geraamd worden voor alle betalingsmaanden van dit de personeelskosten geraamd worden voor alle betalingsmaanden van dit
jaar. Naarmate het boekjaar vordert zal het aandeel van de reële jaar. Naarmate het boekjaar vordert zal het aandeel van de reële
betalingsgegevens in de toestand toenemen en zal dus enkel nog voor betalingsgegevens in de toestand toenemen en zal dus enkel nog voor
elk van de resterende betalingsmaanden moeten geraamd worden elk van de resterende betalingsmaanden moeten geraamd worden
4.2 Planning 4.2 Planning
Planning beoogt de inschatting, in VTE, van de evolutie van de Planning beoogt de inschatting, in VTE, van de evolutie van de
operationele resources tijdens een toekomstige periode nodig om de operationele resources tijdens een toekomstige periode nodig om de
organisatiedoelen te realiseren. organisatiedoelen te realiseren.
4.3 Monitoring 4.3 Monitoring
Monitoring beoogt de opmaak, op punctuele data van het boekjaar, van Monitoring beoogt de opmaak, op punctuele data van het boekjaar, van
de referentietoestand van de human resources en van de budgettaire de referentietoestand van de human resources en van de budgettaire
lasten en de vergelijking van deze toestand met : lasten en de vergelijking van deze toestand met :
- de voorgaande referentietoestanden; - de voorgaande referentietoestanden;
- de beoogde operationele resources; - de beoogde operationele resources;
- de beschikbare budgettaire middelen. - de beschikbare budgettaire middelen.
De resultaten van deze activiteit zullen aangeven : De resultaten van deze activiteit zullen aangeven :
- of er inzake operationele resources, nog een kloof is met de - of er inzake operationele resources, nog een kloof is met de
verwachte evolutie en, verwachte evolutie en,
- of er inzake budgettaire resources, een marge beschikbaar is om - of er inzake budgettaire resources, een marge beschikbaar is om
acties te ondernemen. acties te ondernemen.
Ze krijgen ook de functie van een knipperlicht ingeval er gevaar voor Ze krijgen ook de functie van een knipperlicht ingeval er gevaar voor
overschrijding van de enveloppe dreigt. In dit geval worden de nodige overschrijding van de enveloppe dreigt. In dit geval worden de nodige
correctieve acties genomen wat onder andere kan inhouden dat de correctieve acties genomen wat onder andere kan inhouden dat de
prioriteiten worden bijgesteld. prioriteiten worden bijgesteld.
Er wordt aangeraden dit proces maandelijks uit te voeren. Er wordt aangeraden dit proces maandelijks uit te voeren.
4.4 Opvolging 4.4 Opvolging
Opvolging beoogt, rekening houdend met de resultaten van de Opvolging beoogt, rekening houdend met de resultaten van de
monitoring, : monitoring, :
1. de actualisatie en evaluatie van de acties; 1. de actualisatie en evaluatie van de acties;
2. de oplijsting van de te beslissen acties, met hun geraamde kost T 2. de oplijsting van de te beslissen acties, met hun geraamde kost T
en Ts en hun impact op de operationele resources en op de budgettaire en Ts en hun impact op de operationele resources en op de budgettaire
marge T en Ts van het boekjaar; marge T en Ts van het boekjaar;
3. een beslissing omtrent de voorgestelde acties met hun geraamde kost 3. een beslissing omtrent de voorgestelde acties met hun geraamde kost
T en Ts en hun impact op de operationele resources en op de T en Ts en hun impact op de operationele resources en op de
budgettaire marge T en Ts van het boekjaar. budgettaire marge T en Ts van het boekjaar.
De periodiciteit van dit proces wordt door de dienst bepaald. De periodiciteit van dit proces wordt door de dienst bepaald.
4.5 Vereiste administratieve en budgettaire gegevens 4.5 Vereiste administratieve en budgettaire gegevens
4.5.1 Administratieve gegevens 4.5.1 Administratieve gegevens
4.5.1.1 De juridische banden 4.5.1.1 De juridische banden
Een juridische band wordt gedefinieerd door de hoedanigheid van de Een juridische band wordt gedefinieerd door de hoedanigheid van de
persoon (manager, statutair of contractueel), zijn niveau, zijn graad persoon (manager, statutair of contractueel), zijn niveau, zijn graad
of zijn klasse en de reden van indienstneming bij de contractueel of zijn klasse en de reden van indienstneming bij de contractueel
(uitzonderlijke en tijdelijke behoeften, bijkomende of specifieke (uitzonderlijke en tijdelijke behoeften, bijkomende of specifieke
opdrachten, vervanging van afwezige personeelsleden,....). opdrachten, vervanging van afwezige personeelsleden,....).
In de regel zal een persoon slechts één juridische band hebben met de In de regel zal een persoon slechts één juridische band hebben met de
dienst. Toch is het niet uitgesloten dan sommige er meerdere hebben. dienst. Toch is het niet uitgesloten dan sommige er meerdere hebben.
Vb. een statutair die aangeduid is voor een managementfunctie N-2 Vb. een statutair die aangeduid is voor een managementfunctie N-2
heeft twee juridische banden met dezelfde dienst nl. één als statutair heeft twee juridische banden met dezelfde dienst nl. één als statutair
en één als manager. en één als manager.
Aan elke juridische band is een operationele en budgettaire situatie Aan elke juridische band is een operationele en budgettaire situatie
verbonden. verbonden.
1. De operationele situatie van een juridische band geeft aan in welke 1. De operationele situatie van een juridische band geeft aan in welke
mate en gedurende welke periode de persoon werkelijk inzetbaar is voor mate en gedurende welke periode de persoon werkelijk inzetbaar is voor
een operationele entiteit. Dit wordt uitgedrukt in voltijds equivalent een operationele entiteit. Dit wordt uitgedrukt in voltijds equivalent
(VTE). Vb. de statutair die aangewezen is als manager N-2 is niet (VTE). Vb. de statutair die aangewezen is als manager N-2 is niet
operationeel in zijn juridische band als statutair. In deze juridische operationeel in zijn juridische band als statutair. In deze juridische
band is zijn operationele situatie dan ook gelijk aan 0 VTE. band is zijn operationele situatie dan ook gelijk aan 0 VTE.
In de meeste gevallen zal aan één juridische band slechts één In de meeste gevallen zal aan één juridische band slechts één
operationele situatie verbonden zijn. Niettemin kunnen er zich operationele situatie verbonden zijn. Niettemin kunnen er zich
gevallen voordoen waarin voor één juridische band toch meerdere gevallen voordoen waarin voor één juridische band toch meerdere
operationele situaties optreden. Vb. een administratief deskundige die operationele situaties optreden. Vb. een administratief deskundige die
telkens voor 50% bij twee verschillende operationele entiteiten zijn telkens voor 50% bij twee verschillende operationele entiteiten zijn
functie uitoefent. Zijn VTE wordt dan pro rata over beide operationele functie uitoefent. Zijn VTE wordt dan pro rata over beide operationele
situaties verdeeld. situaties verdeeld.
2. De budgettaire situatie van een juridische band geeft aan ten laste 2. De budgettaire situatie van een juridische band geeft aan ten laste
van welke financieringsbron hij valt, of zijn last 100 % is of niet van welke financieringsbron hij valt, of zijn last 100 % is of niet
(100 % = 1 budgettaire eenheid of BE) en voor welke periode deze (100 % = 1 budgettaire eenheid of BE) en voor welke periode deze
budgettaire last geldt. budgettaire last geldt.
De juridische banden die in hoofde van een persoon op een beschouwde De juridische banden die in hoofde van een persoon op een beschouwde
datum geobserveerd worden kunnen dus weergegeven worden aan de hand datum geobserveerd worden kunnen dus weergegeven worden aan de hand
van hun kwantitatieve en kwalitatieve kenmerken. van hun kwantitatieve en kwalitatieve kenmerken.
Vb. De juridische banden voor een bepaalde periode van persoon X, Vb. De juridische banden voor een bepaalde periode van persoon X,
statutair, attaché in klasse A2, aangewezen voor een hogere functie in statutair, attaché in klasse A2, aangewezen voor een hogere functie in
klasse A3, zijn gedefinieerd als volgt : klasse A3, zijn gedefinieerd als volgt :
Juridische band 1 : statutair, A2, 0 VTE, 0 BE. Juridische band 1 : statutair, A2, 0 VTE, 0 BE.
Juridische band 2 : statutair, A3, 1 VTE, 1 BE. Juridische band 2 : statutair, A3, 1 VTE, 1 BE.
4.5.1.2 De personeelsbewegingen 4.5.1.2 De personeelsbewegingen
De bewegingen die worden onderscheiden zijn : De bewegingen die worden onderscheiden zijn :
- instroom : er wordt een nieuwe juridische band gecreëerd (vb. een - instroom : er wordt een nieuwe juridische band gecreëerd (vb. een
werving) of een of meerdere aspecten van een bestaande juridische band werving) of een of meerdere aspecten van een bestaande juridische band
wordt (worden) opnieuw geactiveerd (vb. bij een terugkeer uit wordt (worden) opnieuw geactiveerd (vb. bij een terugkeer uit
opdracht); opdracht);
- uitstroom : een bestaande juridische band wordt definitief beëindigd - uitstroom : een bestaande juridische band wordt definitief beëindigd
(vb. pensionering) of een of meerdere aspecten van een bestaande (vb. pensionering) of een of meerdere aspecten van een bestaande
juridische band wordt (worden) gedesactiveerd (vb. een detachering). juridische band wordt (worden) gedesactiveerd (vb. een detachering).
- bevorderingen : sommige bewegingen omvatten een gelijktijdige in- en - bevorderingen : sommige bewegingen omvatten een gelijktijdige in- en
uitstroom. Dit zijn de volgende bevorderingen die onderworpen zijn aan uitstroom. Dit zijn de volgende bevorderingen die onderworpen zijn aan
een beslissing : de bevorderingen naar A2, A3, A4, A5 en de overgangen een beslissing : de bevorderingen naar A2, A3, A4, A5 en de overgangen
naar een hoger niveau. naar een hoger niveau.
Het betreft hier personeelsbewegingen die een significante invloed Het betreft hier personeelsbewegingen die een significante invloed
hebben op de middelen (juridische band, operationele situatie) en de hebben op de middelen (juridische band, operationele situatie) en de
budgettaire lasten voor de betrokken periode. budgettaire lasten voor de betrokken periode.
De gekende bewegingen kunnen dus gedefinieerd worden via de kenmerken De gekende bewegingen kunnen dus gedefinieerd worden via de kenmerken
van de juridische banden van de betrokken personen. van de juridische banden van de betrokken personen.
4.5.1.3 De acties 4.5.1.3 De acties
Naargelang de evolutie van haar levenscyclus, heeft een actie Naargelang de evolutie van haar levenscyclus, heeft een actie
verschillende statuten nl. verschillende statuten nl.
- gepland : dit is een mogelijke actie; - gepland : dit is een mogelijke actie;
- beslist : dit is een actie die werd geactiveerd door het management. - beslist : dit is een actie die werd geactiveerd door het management.
Dit betekent dat er kredieten werden gereserveerd en ze mag uitgevoerd Dit betekent dat er kredieten werden gereserveerd en ze mag uitgevoerd
worden; worden;
- in uitvoering : dit is een actie waarvan het proces van uitvoering - in uitvoering : dit is een actie waarvan het proces van uitvoering
lopend is en waarvoor kredieten werden gereserveerd; lopend is en waarvoor kredieten werden gereserveerd;
- beëindigd : dit is een actie die ofwel uitgevoerd is ofwel werd - beëindigd : dit is een actie die ofwel uitgevoerd is ofwel werd
geannuleerd. geannuleerd.
Er moet rekening worden gehouden met de impact van de acties die Er moet rekening worden gehouden met de impact van de acties die
beslist of in uitvoering zijn op de beschouwde datum. Een uitgevoerde beslist of in uitvoering zijn op de beschouwde datum. Een uitgevoerde
actie is een actie die omgevormd is in een personeelsbeweging en wordt actie is een actie die omgevormd is in een personeelsbeweging en wordt
dus daar opgelijst. dus daar opgelijst.
Van de besliste of in uitvoering zijnde acties op de beschouwde datum Van de besliste of in uitvoering zijnde acties op de beschouwde datum
zijn minimaal volgende gegevens beschikbaar : zijn minimaal volgende gegevens beschikbaar :
- type : instroom, uitstroom of bevordering; - type : instroom, uitstroom of bevordering;
- hoedanigheid (manager, statutair, contractueel); - hoedanigheid (manager, statutair, contractueel);
- niveau, klasse; - niveau, klasse;
- aantal VTE; - aantal VTE;
- de reden van indienstneming voor contractuelen; - de reden van indienstneming voor contractuelen;
- de geraamde datum van realisatie. - de geraamde datum van realisatie.
4.5.2 Budgettaire gegevens 4.5.2 Budgettaire gegevens
De totale personeelskost omvat de individuele personeelskost, bepaald De totale personeelskost omvat de individuele personeelskost, bepaald
vertrekkend van de budgettaire situatie van elke juridische band en de vertrekkend van de budgettaire situatie van elke juridische band en de
laatst gekende individuele betalingsgegevens, de globale laatst gekende individuele betalingsgegevens, de globale
personeelskosten en de impact van de besliste of in uitvoering zijnde personeelskosten en de impact van de besliste of in uitvoering zijnde
acties. acties.
4.5.2.1 Notie personeelskost 4.5.2.1 Notie personeelskost
De notie « personeelskost » omvat meer dan de direct toerekenbare De notie « personeelskost » omvat meer dan de direct toerekenbare
lonen en wedden. lonen en wedden.
De uitgaven die gemeenschappelijk zijn voor alle diensten kan men De uitgaven die gemeenschappelijk zijn voor alle diensten kan men
onderverdelen in 4 grote rubrieken met elk nog een onderverdeling : onderverdelen in 4 grote rubrieken met elk nog een onderverdeling :
1. lonen en wedden 1. lonen en wedden
2. recurrente vergoedingen 2. recurrente vergoedingen
2.1. haard- en standplaatsvergoeding 2.1. haard- en standplaatsvergoeding
2.2. kinderbijslag 2.2. kinderbijslag
2.3. taalpremie 2.3. taalpremie
2.4. premie voor de leidinggevende 2.4. premie voor de leidinggevende
2.5. andere 2.5. andere
3. periodieke vergoedingen 3. periodieke vergoedingen
3.1. vakantiegeld 3.1. vakantiegeld
3.2. eindejaarspremie 3.2. eindejaarspremie
3.3. premie voor competentieontwikkeling 3.3. premie voor competentieontwikkeling
3.4. andere 3.4. andere
4. indirecte en sociale lasten 4. indirecte en sociale lasten
4.1. werkgeversbijdragen lonen en wedden 4.1. werkgeversbijdragen lonen en wedden
4.2. aandeel werkgever in groeps- en hospitalisatieverzekeringen 4.2. aandeel werkgever in groeps- en hospitalisatieverzekeringen
4.3. aandeel werkgever in sociale abonnementen 4.3. aandeel werkgever in sociale abonnementen
4.4. vooropzeg 4.4. vooropzeg
4.5. andere. 4.5. andere.
Binnen deze kosten zijn een aantal niet individueel toewijsbaar Binnen deze kosten zijn een aantal niet individueel toewijsbaar
(abonnementen, verzekeringen,..). De diensten staan zelf in voor de (abonnementen, verzekeringen,..). De diensten staan zelf in voor de
betaling ervan. betaling ervan.
In regel worden de individueel toewijsbare kosten betaald door de In regel worden de individueel toewijsbare kosten betaald door de
Centrale Dienst voor Vaste Uitgaven (CDVU). Centrale Dienst voor Vaste Uitgaven (CDVU).
Sommige diensten betalen evenwel zelf een aantal individueel Sommige diensten betalen evenwel zelf een aantal individueel
toewijsbare kosten. toewijsbare kosten.
4.5.2.2 Controle van de reële individuele personeelskost 4.5.2.2 Controle van de reële individuele personeelskost
Maandelijks ontvangt de dienst van de CDVU de individuele Maandelijks ontvangt de dienst van de CDVU de individuele
betalingsgegevens ten laste van de enveloppe. betalingsgegevens ten laste van de enveloppe.
Met het oog op een zo realistisch mogelijke raming van de individuele Met het oog op een zo realistisch mogelijke raming van de individuele
personeelskost, worden voorafgaandelijk de reële individuele personeelskost, worden voorafgaandelijk de reële individuele
betalingen gecontroleerd ten einde aan de basis over correcte gegevens betalingen gecontroleerd ten einde aan de basis over correcte gegevens
te kunnen beschikken. te kunnen beschikken.
Maandelijks zal de dienst de gegevens van de budgettaire situaties Maandelijks zal de dienst de gegevens van de budgettaire situaties
verbonden aan de juridische banden met de individuele verbonden aan de juridische banden met de individuele
betalingsgegevens vergelijken. Hij zal daarbij kunnen toetsen of : betalingsgegevens vergelijken. Hij zal daarbij kunnen toetsen of :
- iedereen betaald is die moest betaald worden; - iedereen betaald is die moest betaald worden;
- niemand verkeerdelijk werd betaald vanuit de enveloppe; - niemand verkeerdelijk werd betaald vanuit de enveloppe;
- de betaling van iemand die definitief vertrokken is wel is - de betaling van iemand die definitief vertrokken is wel is
stopgezet. stopgezet.
Indien de gegevens niet in overeenstemming zijn, worden de vereiste Indien de gegevens niet in overeenstemming zijn, worden de vereiste
correctieve acties genomen. correctieve acties genomen.
Elke betaling die niet overeenstemt met de gegevens van de budgettaire Elke betaling die niet overeenstemt met de gegevens van de budgettaire
situatie wordt als niet-valide beschouwd. situatie wordt als niet-valide beschouwd.
De niet-valide betalingen zijn niet recupereerbaar en worden voor de De niet-valide betalingen zijn niet recupereerbaar en worden voor de
enveloppe beschouwd als recurrente lasten zolang niet is aangetoond enveloppe beschouwd als recurrente lasten zolang niet is aangetoond
dat het om eenmalige achterstallen gaat. dat het om eenmalige achterstallen gaat.
Voor de raming van de personeelskost worden de niet-valide betalingen Voor de raming van de personeelskost worden de niet-valide betalingen
in een afzonderlijke categorie ondergebracht. in een afzonderlijke categorie ondergebracht.
De individueel toewijsbare personeelsuitgaven die de dienst zelf De individueel toewijsbare personeelsuitgaven die de dienst zelf
verricht moeten op dezelfde wijze verwerkt worden en hierop dienen verricht moeten op dezelfde wijze verwerkt worden en hierop dienen
dezelfde controles te worden uitgevoerd als op de gegevens die door de dezelfde controles te worden uitgevoerd als op de gegevens die door de
CDVU worden verstrekt. CDVU worden verstrekt.
Het totaal van de individuele personeelskost dient overeen te stemmen Het totaal van de individuele personeelskost dient overeen te stemmen
met het totaal van de ordonnanties van dit type die door de Thesaurie met het totaal van de ordonnanties van dit type die door de Thesaurie
zijn geregistreerd. zijn geregistreerd.
4.5.2.3 Raming van de individuele personeelskost 4.5.2.3 Raming van de individuele personeelskost
De individuele personeelskost wordt geraamd op basis van de laatst De individuele personeelskost wordt geraamd op basis van de laatst
gekende en voorafgaandelijk gecontroleerde individuele personeelskost. gekende en voorafgaandelijk gecontroleerde individuele personeelskost.
- De lonen en wedden evenals het recurrente gedeelte van de kost - De lonen en wedden evenals het recurrente gedeelte van de kost
worden geëxtrapoleerd naar elke maand die nog moet worden betaald. worden geëxtrapoleerd naar elke maand die nog moet worden betaald.
- Het periodieke gedeelte wordt geëxtrapoleerd in functie van de - Het periodieke gedeelte wordt geëxtrapoleerd in functie van de
vastgelegde periodiciteit. vastgelegde periodiciteit.
- Het vakantiegeld en de eindejaarspremie worden aangerekend op de - Het vakantiegeld en de eindejaarspremie worden aangerekend op de
overeenstemmende betalingsmaanden. overeenstemmende betalingsmaanden.
- De werkgeversbijdragen worden aangerekend op de maanden waarin ze - De werkgeversbijdragen worden aangerekend op de maanden waarin ze
nog moeten betaald worden. nog moeten betaald worden.
Sommige individuele personeelskosten kunnen enkel globaal geraamd Sommige individuele personeelskosten kunnen enkel globaal geraamd
worden. worden.
Het betreft kosten die pas op het tijdstip van de betaling Het betreft kosten die pas op het tijdstip van de betaling
individualiseerbaar zijn. individualiseerbaar zijn.
- Premies zoals de premie voor competentieontwikkeling worden geraamd - Premies zoals de premie voor competentieontwikkeling worden geraamd
vertrekkend van een globaal geraamd bedrag en een vertrekkend van een globaal geraamd bedrag en een
ordonnanceringsritme. ordonnanceringsritme.
- De éénmalige toelagen, de impact van bijzondere vereffeningen, - De éénmalige toelagen, de impact van bijzondere vereffeningen,
technische regularisaties of achterstallen worden op dezelfde wijze technische regularisaties of achterstallen worden op dezelfde wijze
geraamd. geraamd.
- De niet-valide recurrente betalingen worden globaal geëxtrapoleerd - De niet-valide recurrente betalingen worden globaal geëxtrapoleerd
voor elke maand die nog moet betaald worden. voor elke maand die nog moet betaald worden.
De raming die het resultaat is van bovenstaande berekeningen dient De raming die het resultaat is van bovenstaande berekeningen dient
aangevuld te worden met de raming van twee parameters voor de globale aangevuld te worden met de raming van twee parameters voor de globale
loonmassa : de impact van voorziene indexsprongen en de raming van de loonmassa : de impact van voorziene indexsprongen en de raming van de
loondrift. loondrift.
- De meerkost die met de indexsprong overeenstemt wordt berekend voor - De meerkost die met de indexsprong overeenstemt wordt berekend voor
elke betalingsmaand waarvoor de nieuwe index is voorzien. elke betalingsmaand waarvoor de nieuwe index is voorzien.
- De globale impact van de verschillende factoren die de evolutie van - De globale impact van de verschillende factoren die de evolutie van
de loonmassa positief of negatief beïnvloeden, wordt geraamd voor elke de loonmassa positief of negatief beïnvloeden, wordt geraamd voor elke
betalingsmaand. Deze raming gebeurt op basis van de door de dienst betalingsmaand. Deze raming gebeurt op basis van de door de dienst
gekende factoren (vb. baremieke verhogingen, evolutie in deeltijdse gekende factoren (vb. baremieke verhogingen, evolutie in deeltijdse
arbeid, verloven van lange duur) en op basis van de natuurlijke arbeid, verloven van lange duur) en op basis van de natuurlijke
evolutie die afgezien van de in- en uitstroom, werd vastgesteld evolutie die afgezien van de in- en uitstroom, werd vastgesteld
tijdens de voorgaande maanden en jaren. tijdens de voorgaande maanden en jaren.
Als voor een budgettaire situatie van een juridische band geen Als voor een budgettaire situatie van een juridische band geen
betalingsgegevens gekend zijn (vb. eerste maand van indiensttreding, betalingsgegevens gekend zijn (vb. eerste maand van indiensttreding,
beweging tijdens het boekjaar) dient een individuele kostenramer te beweging tijdens het boekjaar) dient een individuele kostenramer te
worden voorzien. worden voorzien.
4.5.2.4 Raming van de personeelskost van de besliste of in uitvoering 4.5.2.4 Raming van de personeelskost van de besliste of in uitvoering
zijnde acties zijnde acties
Voor elke besliste of in uitvoering zijnde actie op de beschouwde Voor elke besliste of in uitvoering zijnde actie op de beschouwde
datum, wordt de personeelskost geraamd op basis van een kostenramer. datum, wordt de personeelskost geraamd op basis van een kostenramer.
De netto impact wordt berekend voor elk van de betalingsmaanden van De netto impact wordt berekend voor elk van de betalingsmaanden van
het boekjaar rekening houdend met de voorziene datum van realisatie het boekjaar rekening houdend met de voorziene datum van realisatie
van de actie. van de actie.
4.5.2.5 Controle en raming van de niet individualiseerbare 4.5.2.5 Controle en raming van de niet individualiseerbare
personeelskost personeelskost
Voor de niet individualiseerbare personeelsuitgaven die door de dienst Voor de niet individualiseerbare personeelsuitgaven die door de dienst
zelf zijn gerealiseerd (abonnementen, verzekeringen,...) gebeurt de zelf zijn gerealiseerd (abonnementen, verzekeringen,...) gebeurt de
controle op basis van de door de Thesaurie geregistreerde ordonnanties controle op basis van de door de Thesaurie geregistreerde ordonnanties
van dit type. Het totaal van deze globale uitgaven dient overeen te van dit type. Het totaal van deze globale uitgaven dient overeen te
stemmen met het totaal van de betreffende ordonnanties. De vereist stemmen met het totaal van de betreffende ordonnanties. De vereist
correctieve acties worden genomen ingeval er geen overeenstemming correctieve acties worden genomen ingeval er geen overeenstemming
vastgesteld wordt. vastgesteld wordt.
De raming van deze kost voor het boekjaar gebeurt op basis van een De raming van deze kost voor het boekjaar gebeurt op basis van een
globaal geraamd bedrag en een ordonnanceringsritme. globaal geraamd bedrag en een ordonnanceringsritme.
4.5.2.6 Kost T en Ts 4.5.2.6 Kost T en Ts
De kost T is de som van de berekende kost of impact voor elk van de De kost T is de som van de berekende kost of impact voor elk van de
betalingsmaanden van het boekjaar T. betalingsmaanden van het boekjaar T.
De kost Ts is de extrapolatie in 12/12 van de laatste gekende De kost Ts is de extrapolatie in 12/12 van de laatste gekende
individuele betalingsgegevens. Hij wordt geraamd voor alle juridische individuele betalingsgegevens. Hij wordt geraamd voor alle juridische
banden die na de laatste betalingsmaand van het boekjaar T blijven banden die na de laatste betalingsmaand van het boekjaar T blijven
voortbestaan. De kost Ts van de juridische banden die eindigen tijdens voortbestaan. De kost Ts van de juridische banden die eindigen tijdens
het boekjaar T is dus gelijk aan 0. het boekjaar T is dus gelijk aan 0.
De kost Ts van een besliste of in uitvoering zijnde actie is de De kost Ts van een besliste of in uitvoering zijnde actie is de
geraamde impact op jaarbasis. Hij wordt geraamd voor alle acties die geraamde impact op jaarbasis. Hij wordt geraamd voor alle acties die
de laatste maand van het boekjaar T overschrijden. Voor punctuele de laatste maand van het boekjaar T overschrijden. Voor punctuele
acties die enkel tijdens het boekjaar T een impact hebben is de kost acties die enkel tijdens het boekjaar T een impact hebben is de kost
Ts dus 0. Ts dus 0.
4.5.2.7 Samenvatting van de budgettaire gegevens 4.5.2.7 Samenvatting van de budgettaire gegevens
Het totaal van de gerealiseerde personeelskosten dient overeen te Het totaal van de gerealiseerde personeelskosten dient overeen te
stemmen met het totaal geregistreerd door de Thesaurie voor de stemmen met het totaal geregistreerd door de Thesaurie voor de
enveloppe. enveloppe.
De tabel in bijlage 3b geeft de globale budgettaire situatie weer voor De tabel in bijlage 3b geeft de globale budgettaire situatie weer voor
de enveloppe. Ze is gebaseerd op de laatst gekende betalingsmaand. de enveloppe. Ze is gebaseerd op de laatst gekende betalingsmaand.
Punt 1 globaliseert alle gerealiseerde en geraamde kosten. Het detail Punt 1 globaliseert alle gerealiseerde en geraamde kosten. Het detail
van de gerealiseerde en geraamde individualiseerbare betalingen en van van de gerealiseerde en geraamde individualiseerbare betalingen en van
de geraamde impact van de acties is opgenomen in punt 2. De de geraamde impact van de acties is opgenomen in punt 2. De
uitsplitsing « individueel » en « globaal » weerspiegelt het uitsplitsing « individueel » en « globaal » weerspiegelt het
onderscheid tussen de kosten die rechtstreeks toewijsbaar zijn aan elk onderscheid tussen de kosten die rechtstreeks toewijsbaar zijn aan elk
individu en deze die het enkel kunnen zijn na realisatie. individu en deze die het enkel kunnen zijn na realisatie.
De bedragen T en Ts opgenomen voor elke rubriek van bijlage 3a stemt De bedragen T en Ts opgenomen voor elke rubriek van bijlage 3a stemt
overeen met het totaal van de gerealiseerde en geraamde individuele overeen met het totaal van de gerealiseerde en geraamde individuele
kosten T en Ts, vermeerderd met de geraamde impact T en Ts van de kosten T en Ts, vermeerderd met de geraamde impact T en Ts van de
acties. acties.
Het algemeen totaal van bijlage 3a zal dus gelijk zijn aan het totaal Het algemeen totaal van bijlage 3a zal dus gelijk zijn aan het totaal
van de rubrieken « gerealiseerd individueel », « geraamd individueel » van de rubrieken « gerealiseerd individueel », « geraamd individueel »
en « acties » in punt 2 van bijlage 3b. en « acties » in punt 2 van bijlage 3b.
4.6 Model 4.6 Model
4.6.1 Tabellen 4.6.1 Tabellen
In bijlage zijn volgende tabellen opgenomen : In bijlage zijn volgende tabellen opgenomen :
- bijlage 1 : Evolutie van de operationele resources in VTE; - bijlage 1 : Evolutie van de operationele resources in VTE;
- bijlage 2 : Actieplan; - bijlage 2 : Actieplan;
- bijlage 3a : Referentietoestand van de human resources; - bijlage 3a : Referentietoestand van de human resources;
- bijlage 3b : Referentietoestand van de budgettaire lasten; - bijlage 3b : Referentietoestand van de budgettaire lasten;
- bijlage 4a : Detail van de in- en uitstroom inbegrepen in de - bijlage 4a : Detail van de in- en uitstroom inbegrepen in de
referentietoestand van de human resources; referentietoestand van de human resources;
- bijlage 4b : Detail van de acties inbegrepen in de - bijlage 4b : Detail van de acties inbegrepen in de
referentietoestand van de human resources. referentietoestand van de human resources.
De indeling van de contractuelen gebeurt overeenkomstig de redenen van De indeling van de contractuelen gebeurt overeenkomstig de redenen van
indiensttreding. De rubriek « andere » omvat de contractuelen die niet indiensttreding. De rubriek « andere » omvat de contractuelen die niet
bij de uitzonderlijke en tijdelijke personeelsbehoeften (UTB), de bij de uitzonderlijke en tijdelijke personeelsbehoeften (UTB), de
bijkomende of specifieke opdrachten (BSO) of de bijkomende of specifieke opdrachten (BSO) of de
vervangingscontractuelen zijn ingedeeld. vervangingscontractuelen zijn ingedeeld.
Het betreft hier onder meer : Het betreft hier onder meer :
- de contractuelen bedoeld in artikel 4, § 1, 4°, van de wet van 22 - de contractuelen bedoeld in artikel 4, § 1, 4°, van de wet van 22
juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken; juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken;
- de resterende contractuelen van de wet van 20 februari 1990 (enig - de resterende contractuelen van de wet van 20 februari 1990 (enig
statuut); statuut);
- de jongeren met een startbaanovereenkomst; - de jongeren met een startbaanovereenkomst;
- de contractuelen met een contract van onbepaalde duur in toepassing - de contractuelen met een contract van onbepaalde duur in toepassing
van artikel 33 van de wet van 22 maart 1999 en van artikel 451, 1e van artikel 33 van de wet van 22 maart 1999 en van artikel 451, 1e
lid, van de programmawet van 24 december 2002. lid, van de programmawet van 24 december 2002.
De tabel in bijlage 3b omvat de 12 betalingsmaanden van het boekjaar De tabel in bijlage 3b omvat de 12 betalingsmaanden van het boekjaar
(december tot november) en een kolom voor de eindejaarspremie (EJP) (december tot november) en een kolom voor de eindejaarspremie (EJP)
betreffende dat boekjaar die uitbetaald wordt in de eerste maand van betreffende dat boekjaar die uitbetaald wordt in de eerste maand van
het volgend boekjaar. het volgend boekjaar.
4.6.2 Context waarin de tabellen gebruikt worden 4.6.2 Context waarin de tabellen gebruikt worden
In de context van planning worden de tabellen in bijlage 1, 2 en 3 In de context van planning worden de tabellen in bijlage 1, 2 en 3
aangemaakt, de tabellen in bijlage 4 zijn optioneel in te vullen : aangemaakt, de tabellen in bijlage 4 zijn optioneel in te vullen :
- de tabel in bijlage 1 : omvat de beginsituatie van de operationele - de tabel in bijlage 1 : omvat de beginsituatie van de operationele
resources, de beoogde situatie op het einde van het boekjaar waarop resources, de beoogde situatie op het einde van het boekjaar waarop
het operationeel personeelsplan betrekking heeft en, indien ervoor het operationeel personeelsplan betrekking heeft en, indien ervoor
geopteerd wordt, de beoogde situatie op het einde van de geopteerd wordt, de beoogde situatie op het einde van de
planningsperiode van het strategisch personeelsplan. planningsperiode van het strategisch personeelsplan.
Het aantal operationele resources in de beginsituatie stemt overeen Het aantal operationele resources in de beginsituatie stemt overeen
met het aantal opgenomen in de referentietoestand van de human met het aantal opgenomen in de referentietoestand van de human
resources in de tabel in bijlage 3a. resources in de tabel in bijlage 3a.
De strategische planning en de eerste operationele planning hebben De strategische planning en de eerste operationele planning hebben
eenzelfde beginsituatie. eenzelfde beginsituatie.
- de tabel in bijlage 2 : omvat voor elk boekjaar de acties die in - de tabel in bijlage 2 : omvat voor elk boekjaar de acties die in
aanmerking kunnen komen om de gewenste evolutie te realiseren met hun aanmerking kunnen komen om de gewenste evolutie te realiseren met hun
netto budgettaire impact T en Ts; netto budgettaire impact T en Ts;
- de tabel in bijlage 3a : is de geconsolideerde inventaris van de - de tabel in bijlage 3a : is de geconsolideerde inventaris van de
human resources voor het boekjaar met hun geraamde individuele kost T human resources voor het boekjaar met hun geraamde individuele kost T
en Ts, weergegeven op de begindatum van het boekjaar. De gekende en Ts, weergegeven op de begindatum van het boekjaar. De gekende
personeelsbewegingen en de besliste of in uitvoering zijnde acties personeelsbewegingen en de besliste of in uitvoering zijnde acties
zijn begrepen in de geconsolideerde inventaris. Hun detail kan zijn begrepen in de geconsolideerde inventaris. Hun detail kan
weergeven worden in de tabellen in bijlage 4; weergeven worden in de tabellen in bijlage 4;
- de tabel in bijlage 3b : ingeval van planning omvat deze tabel de - de tabel in bijlage 3b : ingeval van planning omvat deze tabel de
geraamde bedragen voor alle betalingsmaanden van het boekjaar en, in geraamde bedragen voor alle betalingsmaanden van het boekjaar en, in
voorkomend geval, de reële bedragen voor de maanden die reeds voorkomend geval, de reële bedragen voor de maanden die reeds
verstreken zijn. verstreken zijn.
Voor de rapportering in het kader van de monitoring van de Voor de rapportering in het kader van de monitoring van de
operationele en budgettaire resources wordt gebruik gemaakt van de operationele en budgettaire resources wordt gebruik gemaakt van de
tabellen vervat in bijlage 1 en 3, optioneel deze vervat in bijlage 4 tabellen vervat in bijlage 1 en 3, optioneel deze vervat in bijlage 4
: :
- de tabel in bijlage 1 : laat toe de evolutie van de operationele - de tabel in bijlage 1 : laat toe de evolutie van de operationele
resources op te volgen ten overstaan van de beginsituatie en de resources op te volgen ten overstaan van de beginsituatie en de
situatie van de vorige maanden en de kloof met de beoogde eindsituatie situatie van de vorige maanden en de kloof met de beoogde eindsituatie
te bepalen. Elke maand zal dus in rubriek A een nieuwe situatie van de te bepalen. Elke maand zal dus in rubriek A een nieuwe situatie van de
operationele resources worden weergegeven. Het totaal van deze operationele resources worden weergegeven. Het totaal van deze
resources zal telkens overeenstemmen met het totaal van de VTE vervat resources zal telkens overeenstemmen met het totaal van de VTE vervat
in de referentietoestand van de human resources op de gegeven datum. in de referentietoestand van de human resources op de gegeven datum.
- de tabellen in bijlage 3 : laten toe maandelijks de - de tabellen in bijlage 3 : laten toe maandelijks de
referentietoestand vast te leggen van de human resources en van de referentietoestand vast te leggen van de human resources en van de
budgettaire lasten. budgettaire lasten.
De referentietoestand van de human resources op een gegeven datum, zal De referentietoestand van de human resources op een gegeven datum, zal
voor de resterende maanden van het boekjaar de gegevens inzake de voor de resterende maanden van het boekjaar de gegevens inzake de
bestaande juridische banden, de gekende personeelsbewegingen en de bestaande juridische banden, de gekende personeelsbewegingen en de
besliste of in uitvoering zijnde acties consolideren. besliste of in uitvoering zijnde acties consolideren.
De referentietoestand van de budgettaire lasten op een gegeven datum De referentietoestand van de budgettaire lasten op een gegeven datum
omvat voor de verstreken betalingsmaanden de reële betalingsgegevens omvat voor de verstreken betalingsmaanden de reële betalingsgegevens
en voor elk van de resterende betalingsmaanden de geraamde budgettaire en voor elk van de resterende betalingsmaanden de geraamde budgettaire
gegevens. De totale kost T is hier dus de som van de reële gegevens. De totale kost T is hier dus de som van de reële
betalingsgegevens en de geraamde budgettaire lasten voor de nog te betalingsgegevens en de geraamde budgettaire lasten voor de nog te
betalen maanden. betalen maanden.
5 Proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering 5 Proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering
Het proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering ervan Het proces van personeelsplanning en opvolging van de uitvoering ervan
is een geïntegreerd proces waarin meerdere actoren optreden. is een geïntegreerd proces waarin meerdere actoren optreden.
5.1 Stafdienst P&O 5.1 Stafdienst P&O
De stafdienst P&O bereidt het personeelsplan voor vertrekkend van de De stafdienst P&O bereidt het personeelsplan voor vertrekkend van de
referentiesituatie die hij voor de begindatum van de planningsperiode referentiesituatie die hij voor de begindatum van de planningsperiode
heeft opgesteld. heeft opgesteld.
Hij bewaakt het proces van goedkeuring van het personeelsplan met Hij bewaakt het proces van goedkeuring van het personeelsplan met
inbegrip van het voorgeschreven overleg met de representatieve inbegrip van het voorgeschreven overleg met de representatieve
vakorganisaties in het overlegcomité ad hoc. vakorganisaties in het overlegcomité ad hoc.
Hij waakt erover dat het goedgekeurd personeelsplan, via het meest Hij waakt erover dat het goedgekeurd personeelsplan, via het meest
geschikte kanaal, aan de personeelsleden wordt meegedeeld. geschikte kanaal, aan de personeelsleden wordt meegedeeld.
Hij verzekert ten behoeve van het management de monitoring en de Hij verzekert ten behoeve van het management de monitoring en de
opvolging van de menselijke en budgettaire middelen. opvolging van de menselijke en budgettaire middelen.
Hij stelt ten behoeve van de Inspecteur van Financiën het geheel van Hij stelt ten behoeve van de Inspecteur van Financiën het geheel van
de rapporten, voorzien in deze omzendbrief, op en bezorgt hem, in de rapporten, voorzien in deze omzendbrief, op en bezorgt hem, in
voorkomend geval, het geheel van de gegevens aan de hand waarvan de voorkomend geval, het geheel van de gegevens aan de hand waarvan de
methodologie en de verschillende rapporten werden opgesteld. methodologie en de verschillende rapporten werden opgesteld.
5.2 Het directiecomité 5.2 Het directiecomité
Het werkt het personeelsplan uit en zendt het voor akkoord naar de Het werkt het personeelsplan uit en zendt het voor akkoord naar de
betrokken minister(s). betrokken minister(s).
In het kader van de monitoring en de opvolging, volgt het de In het kader van de monitoring en de opvolging, volgt het de
uitvoering van het plan en de personeelsenveloppe op en neemt het de uitvoering van het plan en de personeelsenveloppe op en neemt het de
nodige beslissingen, op basis van de rapportering van de stafdienst nodige beslissingen, op basis van de rapportering van de stafdienst
P&O. P&O.
5.3 De voorzitter van het directiecomité 5.3 De voorzitter van het directiecomité
De voorzitter van het directiecomité is verantwoordelijk voor de De voorzitter van het directiecomité is verantwoordelijk voor de
uitvoering van het personeelsplan. uitvoering van het personeelsplan.
5.4 De ministers(s) bevoegd voor de dienst 5.4 De ministers(s) bevoegd voor de dienst
De minister(s) bevoegd voor de dienst keurt (keuren) het plan goed en De minister(s) bevoegd voor de dienst keurt (keuren) het plan goed en
legt (leggen) het voor advies en goedkeuring voor in het kader van de legt (leggen) het voor advies en goedkeuring voor in het kader van de
administratieve en begrotingscontrole. administratieve en begrotingscontrole.
5.5 De inspecteur van Financiën 5.5 De inspecteur van Financiën
De Inspecteur van Financiën geeft een advies over het plan. De Inspecteur van Financiën geeft een advies over het plan.
Hij voert een controle uit op de uitvoering van het plan en de Hij voert een controle uit op de uitvoering van het plan en de
personeelsenveloppe. personeelsenveloppe.
Hij spreekt zich uit over de kwaliteit van het rapporteringssysteem Hij spreekt zich uit over de kwaliteit van het rapporteringssysteem
dat de dienst heeft uitgewerkt conform de in deze omzendbrief dat de dienst heeft uitgewerkt conform de in deze omzendbrief
uiteengezette methodologie. uiteengezette methodologie.
5.6 De Ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting 5.6 De Ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting
Elk personeelsplan wordt, vóór de aanvang van het betrokken boekjaar, Elk personeelsplan wordt, vóór de aanvang van het betrokken boekjaar,
door de betrokken minister(s) voor akkoord voorgelegd aan de Ministers door de betrokken minister(s) voor akkoord voorgelegd aan de Ministers
van Ambtenarenzaken en van Begroting. van Ambtenarenzaken en van Begroting.
Dezen kunnen beslissen dat hun akkoord betreffende het strategisch Dezen kunnen beslissen dat hun akkoord betreffende het strategisch
plan en het operationeel plan van het eerste jaar, vrijstelt van hun plan en het operationeel plan van het eerste jaar, vrijstelt van hun
akkoord betreffende de operationele plannen van het tweede, derde en akkoord betreffende de operationele plannen van het tweede, derde en
vierde jaar, op voorwaarde dat deze plannen een gunstig advies van de vierde jaar, op voorwaarde dat deze plannen een gunstig advies van de
Inspecteur van Financiën hebben verkregen en dat hun een copie van de Inspecteur van Financiën hebben verkregen en dat hun een copie van de
door de Inspecteur van Financiën goedgekeurde plannen wordt door de Inspecteur van Financiën goedgekeurde plannen wordt
toegestuurd. toegestuurd.
In voorkomend geval wordt deze vrijstelling gegeven in de tekst van In voorkomend geval wordt deze vrijstelling gegeven in de tekst van
hun akkoord. hun akkoord.
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
C. DUPONT C. DUPONT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^