Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 09/01/2009
← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations "
Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
9 JANUARI 2009. - Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie 9 JANUARI 2009. - Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie
of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations
Aan de Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen van steden en Aan de Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen van steden en
gemeenten van het Waalse Gewest, gemeenten van het Waalse Gewest,
Aan de heren Afgevaardigde ambtenaren van de Buitendiensten van het Aan de heren Afgevaardigde ambtenaren van de Buitendiensten van het
operationele Directoraat-generaal 4 - Ruimtelijke Ordening, operationele Directoraat-generaal 4 - Ruimtelijke Ordening,
Huisvesting, Erfgoed en Energie, Huisvesting, Erfgoed en Energie,
Gelet op het Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak van Gelet op het Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak van
het publiek bij besluitvorming en toegang tot de rechter inzake het publiek bij besluitvorming en toegang tot de rechter inzake
milieuaangelegenheden, ondertekend te Aarhus, op 25 juni 1998; milieuaangelegenheden, ondertekend te Aarhus, op 25 juni 1998;
Gelet op de Europese Landschapsconventie, ondertekend te Firenze, op Gelet op de Europese Landschapsconventie, ondertekend te Firenze, op
20 oktober 2000; 20 oktober 2000;
Gelet op het voorzorgsprincipe zoals met name bedoeld in artikel 174, Gelet op het voorzorgsprincipe zoals met name bedoeld in artikel 174,
§ 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap; § 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap;
Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en
Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 1 en 127; Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 1 en 127;
I. Toepassingsgebied en begripsomschrijvingen. I. Toepassingsgebied en begripsomschrijvingen.
Onder deze bepalingen vallen de installatie of de wijziging van de Onder deze bepalingen vallen de installatie of de wijziging van de
mobiele telecommunicatie-relaisstations door de toevoeging of de mobiele telecommunicatie-relaisstations door de toevoeging of de
vervanging van een antenne, waarvoor een stedenbouwkundige vergunning vervanging van een antenne, waarvoor een stedenbouwkundige vergunning
nodig is. nodig is.
In de zin van deze omzendbrief wordt verstaan onder : In de zin van deze omzendbrief wordt verstaan onder :
1° relaisstation : een mobiele telecommunicatie-installatie die zorgt 1° relaisstation : een mobiele telecommunicatie-installatie die zorgt
voor de uitzending en de ontvangst van hertzgolven in een bepaald voor de uitzending en de ontvangst van hertzgolven in een bepaald
geografisch gebied; een relaisstation omvat met name antennes, geografisch gebied; een relaisstation omvat met name antennes,
technische lokalen, elektrische en elektronische uitrustingen en, in technische lokalen, elektrische en elektronische uitrustingen en, in
voorkomend geval, een verticaal voetstuk (mast, pyloon, enz); voorkomend geval, een verticaal voetstuk (mast, pyloon, enz);
2° mobiele telefonie : het geheel van de mobiele 2° mobiele telefonie : het geheel van de mobiele
telecommunicatiesystemen dat gegevens aan de hand van hertzgolven telecommunicatiesystemen dat gegevens aan de hand van hertzgolven
uitzendt tussen stations waaronder minstens één in beweging is en dat uitzendt tussen stations waaronder minstens één in beweging is en dat
voldoet aan de normen TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax en voldoet aan de normen TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax en
pré-WiMax; pré-WiMax;
3° mobiele telefonieantenne : een installatie bestemd om de signalen 3° mobiele telefonieantenne : een installatie bestemd om de signalen
van een TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax of pré-WiMax-net van een TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax of pré-WiMax-net
uit te zenden; uit te zenden;
4° verblijfplaatsen : 4° verblijfplaatsen :
- de lokalen van een gebouw waarin personen regelmatig kunnen of - de lokalen van een gebouw waarin personen regelmatig kunnen of
zullen kunnen verblijven zoals de lokalen van woningen, scholen, zullen kunnen verblijven zoals de lokalen van woningen, scholen,
crèches, ziekenhuizen, bejaardentehuizen; crèches, ziekenhuizen, bejaardentehuizen;
- de kantoren en werkplaatsen die regelmatig door werknemers ingenomen - de kantoren en werkplaatsen die regelmatig door werknemers ingenomen
worden; worden;
- de ruimten bestemd voor de regelmatige sportbeoefening of voor - de ruimten bestemd voor de regelmatige sportbeoefening of voor
spellen; spellen;
- met uitzondering met name van de wegen, trottoirs, parkeerplaatsen, - met uitzondering met name van de wegen, trottoirs, parkeerplaatsen,
garages, parken, tuinen, balkons, terrassen. garages, parken, tuinen, balkons, terrassen.
II. Immissienorm. II. Immissienorm.
Wanneer de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betrekking Wanneer de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betrekking
heeft op de wijziging of de installatie van een mobiel heeft op de wijziging of de installatie van een mobiel
telecommunicatie-relaisstation door de toevoeging of de vervanging van telecommunicatie-relaisstation door de toevoeging of de vervanging van
één of meer antennes, mag de stralingsdichtheid overeenstemmend met de één of meer antennes, mag de stralingsdichtheid overeenstemmend met de
wijziging of de installatie op geen enkel ogenblik noch in de wijziging of de installatie op geen enkel ogenblik noch in de
verblijfplaatsen de maximale waarde van 0,024 W/m2 (of ter informatie, verblijfplaatsen de maximale waarde van 0,024 W/m2 (of ter informatie,
3 V/m) per antenne en los van de frequentie overschrijden. 3 V/m) per antenne en los van de frequentie overschrijden.
De stralingsdichtheid in de verblijfplaatsen wordt overwogen op de De stralingsdichtheid in de verblijfplaatsen wordt overwogen op de
volgende niveaus : volgende niveaus :
- in de lokalen : 1,50 m boven het vloerniveau; - in de lokalen : 1,50 m boven het vloerniveau;
- in de andere ruimten : 1,50 m boven het bodemniveau. - in de andere ruimten : 1,50 m boven het bodemniveau.
Alle aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning waarvan het doel Alle aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning waarvan het doel
deze immissienorm niet naleeft, worden geweigerd. deze immissienorm niet naleeft, worden geweigerd.
De multiband-antennes die ontwikkeld zijn om de signalen van De multiband-antennes die ontwikkeld zijn om de signalen van
N-netwerken tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als N-netwerken tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als
gelijkwaardig aan N afzonderlijke antennes. De zogenaamde gelijkwaardig aan N afzonderlijke antennes. De zogenaamde
"dualband-antennes" die ontwikkeld zijn om de signalen van N-netwerken "dualband-antennes" die ontwikkeld zijn om de signalen van N-netwerken
tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als gelijkwaardig aan N tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als gelijkwaardig aan N
afzonderlijke antennes. De zogenaamde "triband antennes" die gebruikt afzonderlijke antennes. De zogenaamde "triband antennes" die gebruikt
worden voor drie netwerken, worden ook beschouwd als gelijkwaardig aan worden voor drie netwerken, worden ook beschouwd als gelijkwaardig aan
drie afzonderlijke antennes. drie afzonderlijke antennes.
III. Landschappelijke integratie. III. Landschappelijke integratie.
Over het algemeen behoren de installatie of de wijziging van de Over het algemeen behoren de installatie of de wijziging van de
mobiele telecommunicatie-relaisstations tot het begrip van "openbare mobiele telecommunicatie-relaisstations tot het begrip van "openbare
of gemeenschappelijke bouwwerken en uitrustingen" in de zin van of gemeenschappelijke bouwwerken en uitrustingen" in de zin van
artikel 127, 1, 7°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, artikel 127, 1, 7°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening,
Stedenbouw en Patrimonium. Stedenbouw en Patrimonium.
Artikel 127, § 3, van het Wetboek bepaalt met name dat de aanvraag Artikel 127, § 3, van het Wetboek bepaalt met name dat de aanvraag
voor een stedenbouwkundige vergunning verleend kan worden in afwijking voor een stedenbouwkundige vergunning verleend kan worden in afwijking
van het gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het van het gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het
gemeentelijk stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan voor zover gemeentelijk stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan voor zover
de handelingen en werkzaamheden de krachtlijnen van het landschap de handelingen en werkzaamheden de krachtlijnen van het landschap
ofwel naleven, ofwel structureren ofwel herstellen. ofwel naleven, ofwel structureren ofwel herstellen.
In ieder geval streeft de aanvrager van een stedenbouwkundige In ieder geval streeft de aanvrager van een stedenbouwkundige
vergunning m.b.t. de installatie of de wijziging van een mobiele vergunning m.b.t. de installatie of de wijziging van een mobiele
telecommunicatie-relaisstation een bijzonder verzorgde en telecommunicatie-relaisstation een bijzonder verzorgde en
weldoordachte integratie na van de aan een vergunning onderworpen weldoordachte integratie na van de aan een vergunning onderworpen
bouwwerken en uitrustingen in het landschap. bouwwerken en uitrustingen in het landschap.
De impact van het doel van de vergunningsaanvraag op het landschap De impact van het doel van de vergunningsaanvraag op het landschap
wordt onderzocht in het kader van de evaluatie van de milieueffecten wordt onderzocht in het kader van de evaluatie van de milieueffecten
van het ontwerp via de nota of het onderzoek vereist krachtens artikel van het ontwerp via de nota of het onderzoek vereist krachtens artikel
D.65 van Boek I van het Milieuwetboek. D.65 van Boek I van het Milieuwetboek.
De stedenbouwkundige vergunning wordt geweigerd als niet aangetoond De stedenbouwkundige vergunning wordt geweigerd als niet aangetoond
wordt dat het ontwerp in het landschap geïntegreerd wordt. wordt dat het ontwerp in het landschap geïntegreerd wordt.
IV. Milieuverklaring. IV. Milieuverklaring.
Er zij op gewezen dat een milieuverklaring in de zin van het decreet Er zij op gewezen dat een milieuverklaring in de zin van het decreet
van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning nooit ingediend is van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning nooit ingediend is
moeten worden voor een GSM-antenne daar het besluit van de Waalse moeten worden voor een GSM-antenne daar het besluit van de Waalse
Regering van 4 juli 2002 in een bijlage III de verplichting tot Regering van 4 juli 2002 in een bijlage III de verplichting tot
verklaring ervan bij gebrek aan integrale voorwaarden had bevroren. verklaring ervan bij gebrek aan integrale voorwaarden had bevroren.
Slechts de meer algemene wil van de Waalse wetgever om inrichtingen Slechts de meer algemene wil van de Waalse wetgever om inrichtingen
van klasse 3 die niet gedekt waren door integrale voorwaarden, niet te van klasse 3 die niet gedekt waren door integrale voorwaarden, niet te
onderwerpen aan een milieuvergunning (programmadecreet van 3 februari onderwerpen aan een milieuvergunning (programmadecreet van 3 februari
2005 betreffende de economische heropleving en de administratieve 2005 betreffende de economische heropleving en de administratieve
vereenvoudiging gevolgd door het besluit van de Waalse Regering van 28 vereenvoudiging gevolgd door het besluit van de Waalse Regering van 28
april 2005) heeft de schrapping van bovenvermelde bijlage III als april 2005) heeft de schrapping van bovenvermelde bijlage III als
onrechtstreeks gevolg gehad. Het besluit van 28 april 2005 was in onrechtstreeks gevolg gehad. Het besluit van 28 april 2005 was in
werking getreden op 10 mei 2005. De termijn van negen maanden om de werking getreden op 10 mei 2005. De termijn van negen maanden om de
daarna vereiste verklaringen in te dienen is nooit vervallen gezien de daarna vereiste verklaringen in te dienen is nooit vervallen gezien de
goedkeuring van het besluit van 10 november 2005 dat op 7 december van goedkeuring van het besluit van 10 november 2005 dat op 7 december van
hetzelfde jaar in werking is getreden. hetzelfde jaar in werking is getreden.
Volgens het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot Volgens het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot
bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen
projecten en van de ingedeelde installaties en activiteiten, worden projecten en van de ingedeelde installaties en activiteiten, worden
alleen de vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch alleen de vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch
uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, in klasse 2 (rubriek uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, in klasse 2 (rubriek
nr. 64.20.01.01) ingedeeld. nr. 64.20.01.01) ingedeeld.
Kort geleden heeft de Waalse Regering bij een besluit van 19 december Kort geleden heeft de Waalse Regering bij een besluit van 19 december
2008 de lijst van de ingedeelde installaties en activiteiten gewijzigd 2008 de lijst van de ingedeelde installaties en activiteiten gewijzigd
om de hertztelecommunicatie van 10 MHz tot 300 MHz en de vaste om de hertztelecommunicatie van 10 MHz tot 300 MHz en de vaste
mobilofoonantennes ongeacht de frequentie of het emissievermogen te mobilofoonantennes ongeacht de frequentie of het emissievermogen te
onderwerpen aan een milieuverklaring (klasse 3). Op die manier zou de onderwerpen aan een milieuverklaring (klasse 3). Op die manier zou de
Waalse Regering integrale voorwaarden voor deze installaties kunnen Waalse Regering integrale voorwaarden voor deze installaties kunnen
uitvaardigen. uitvaardigen.
Ter herinnering, artikel 11 van het decreet van 11 maart 1999 Ter herinnering, artikel 11 van het decreet van 11 maart 1999
betreffende de milieuvergunning bepaalt : betreffende de milieuvergunning bepaalt :
« Inrichtingen van klasse 3 mogen niet zonder voorafgaande aangifte « Inrichtingen van klasse 3 mogen niet zonder voorafgaande aangifte
geëxploiteerd worden. geëxploiteerd worden.
Er wordt een nieuwe aangifte verlangd : Er wordt een nieuwe aangifte verlangd :
1° in geval van verplaatsing, verbouwing of uitbreiding, voor zover de 1° in geval van verplaatsing, verbouwing of uitbreiding, voor zover de
verbouwing of uitbreiding betrekking heeft op een activiteit waarvoor verbouwing of uitbreiding betrekking heeft op een activiteit waarvoor
een aangifte verlangd wordt; een aangifte verlangd wordt;
2° om de tien jaar. 2° om de tien jaar.
De verbouwing of de uitbreiding van een inrichting van klasse 3 die De verbouwing of de uitbreiding van een inrichting van klasse 3 die
daardoor in een andere klasse wordt ingedeeld, is evenwel aan een daardoor in een andere klasse wordt ingedeeld, is evenwel aan een
milieuvergunning onderworpen. » milieuvergunning onderworpen. »
De vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch De vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch
uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, zullen in klasse 2 uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, zullen in klasse 2
gehandhaafd worden. gehandhaafd worden.
V. Informatie en deelneming van het publiek. V. Informatie en deelneming van het publiek.
Krachtens artikel 127, § 3, van bovenvermeld Wetboek moeten de Krachtens artikel 127, § 3, van bovenvermeld Wetboek moeten de
aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van het aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van het
gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het gemeentelijk gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het gemeentelijk
stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan het voorwerp uitmaken stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan het voorwerp uitmaken
van een openbaar onderzoek georganiseerd door het gemeentebestuur van van een openbaar onderzoek georganiseerd door het gemeentebestuur van
de betrokken gemeente. de betrokken gemeente.
Krachtens de artikelen 113 en 114 van hetzelfde Wetboek moeten de Krachtens de artikelen 113 en 114 van hetzelfde Wetboek moeten de
aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van de aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van de
stedenbouwkundige voorschriften van een verkavelingsplan het voorwerp stedenbouwkundige voorschriften van een verkavelingsplan het voorwerp
uitmaken van een openbaar onderzoek georganiseerd door het uitmaken van een openbaar onderzoek georganiseerd door het
gemeentebestuur van de betrokken gemeente. gemeentebestuur van de betrokken gemeente.
Wegens de gevoeligheid van de aangelegenheid en de noodzaak tot Wegens de gevoeligheid van de aangelegenheid en de noodzaak tot
transparantie verlangt de Wereldgezondheidsorganisatie bovendien dat transparantie verlangt de Wereldgezondheidsorganisatie bovendien dat
het publiek geïnformeerd wordt over elke vergunningsaanvraag het publiek geïnformeerd wordt over elke vergunningsaanvraag
betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele
telecommunicatie-relaisstations. telecommunicatie-relaisstations.
Bijgevolg wordt een openbaar onderzoek georganiseerd voor elke Bijgevolg wordt een openbaar onderzoek georganiseerd voor elke
aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende de
installatie of de wijziging van mobiele installatie of de wijziging van mobiele
telecommunicatie-relaisstations. telecommunicatie-relaisstations.
Krachtens artikel 4, eerste lid, 1°, van het Wetboek duurt het Krachtens artikel 4, eerste lid, 1°, van het Wetboek duurt het
openbaar onderzoek m.b.t. een aanvraag voor een stedenbouwkundige openbaar onderzoek m.b.t. een aanvraag voor een stedenbouwkundige
vergunning vijftien dagen behalve andersluidende bepaling. De vergunning vijftien dagen behalve andersluidende bepaling. De
onderzoeksmodaliteiten worden in de artikelen 332 tot 343 van het onderzoeksmodaliteiten worden in de artikelen 332 tot 343 van het
Wetboek bepaald. Wetboek bepaald.
Voor elke aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende Voor elke aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende
de installatie of de wijziging van een mobiel de installatie of de wijziging van een mobiel
telecommunicatie-relaisstation wordt het Openbaar Wetenschappelijk telecommunicatie-relaisstation wordt het Openbaar Wetenschappelijk
Instituut er overigens mee belast tot de evaluatie van de Instituut er overigens mee belast tot de evaluatie van de
elektromagnetische velden van het ontwerp over te gaan. elektromagnetische velden van het ontwerp over te gaan.
Het door het Openbaar Wetenschappelijk Instituut uitgebrachte Het door het Openbaar Wetenschappelijk Instituut uitgebrachte
technisch advies bestaat in een verslag dat de berekening van de door technisch advies bestaat in een verslag dat de berekening van de door
het relaisstation voortgebrachte elektromagnetische velden omvat en het relaisstation voortgebrachte elektromagnetische velden omvat en
een conclusie wat betreft de naleving van de technische voorwaarden een conclusie wat betreft de naleving van de technische voorwaarden
waaraan het onderworpen is. Dat technisch advies is met name gegrond waaraan het onderworpen is. Dat technisch advies is met name gegrond
op de technische gegevens vermeld in het technisch antennedossier of op de technische gegevens vermeld in het technisch antennedossier of
het conformiteitattest van het BIPT, dat de aanvrager bij zijn het conformiteitattest van het BIPT, dat de aanvrager bij zijn
aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning voegt. De aanvrager aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning voegt. De aanvrager
zorgt er in het bijzonder voor de omgevingen van het relaisstations te zorgt er in het bijzonder voor de omgevingen van het relaisstations te
omschrijven aan de hand van een plan in verticale projectie dat de omschrijven aan de hand van een plan in verticale projectie dat de
hoogte van de gebouwen in een straal die voldoende is om de naleving hoogte van de gebouwen in een straal die voldoende is om de naleving
van de immissienorm te controleren, vermeldt. van de immissienorm te controleren, vermeldt.
Het Openbaar Wetenschappelijk Instituut berekent de intensiteit van Het Openbaar Wetenschappelijk Instituut berekent de intensiteit van
het elektromagnetische veld aan de hand van het voorspellingsmodel het elektromagnetische veld aan de hand van het voorspellingsmodel
gegrond op de zogenaamde formule "verre-veld". Het Openbaar gegrond op de zogenaamde formule "verre-veld". Het Openbaar
Wetenschappelijk Instituut bepaalt de dempingswaarden van hindernissen Wetenschappelijk Instituut bepaalt de dempingswaarden van hindernissen
om elke onderschatting ten opzichte van het reële veld te voorkomen. om elke onderschatting ten opzichte van het reële veld te voorkomen.
Naast het technisch advies zal het Openbaar Wetenschappelijk Instituut Naast het technisch advies zal het Openbaar Wetenschappelijk Instituut
binnenkort ook een niet-technische samenvatting overmaken over de binnenkort ook een niet-technische samenvatting overmaken over de
evaluatie van de elektromagnetische velden van het ontwerp voor evaluatie van de elektromagnetische velden van het ontwerp voor
niet-ingewijden. niet-ingewijden.
VI. Kadaster van de elektromagnetische velden. VI. Kadaster van de elektromagnetische velden.
Artikel 27 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische Artikel 27 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische
communicatie voorziet in de oprichting van een databank van communicatie voorziet in de oprichting van een databank van
antennesites met het oog op het gedeeld gebruik ervan door de antennesites met het oog op het gedeeld gebruik ervan door de
operatoren te vergemakkelijken. Het BIPT (Belgisch Instituut voor operatoren te vergemakkelijken. Het BIPT (Belgisch Instituut voor
Postdiensten en Telecommunicatie) stelt bovendien de gegevens m.b.t. Postdiensten en Telecommunicatie) stelt bovendien de gegevens m.b.t.
de ligging van de operationele toegelaten of geplande sites ter de ligging van de operationele toegelaten of geplande sites ter
beschikking van het publiek via zijn website. beschikking van het publiek via zijn website.
Het BIPT controleert op verzoek van elke gemeente of elke burger de Het BIPT controleert op verzoek van elke gemeente of elke burger de
bestaande installaties wat betreft de naleving van de emissienormen en bestaande installaties wat betreft de naleving van de emissienormen en
het niveau van de emissies van de elektromagnetische velden in een het niveau van de emissies van de elektromagnetische velden in een
gegeven omgeving. Deze openbare instelling staat ter beschikking van gegeven omgeving. Deze openbare instelling staat ter beschikking van
het publiek en voert op aanvraag kosteloze controles uit. De het publiek en voert op aanvraag kosteloze controles uit. De
adresgegevens van het BIPT zijn de volgende : adresgegevens van het BIPT zijn de volgende :
BIPT BIPT
Ellipse Building - Gebouw C Ellipse Building - Gebouw C
Koning Albert II-laan 35 Koning Albert II-laan 35
1030 Brussel 1030 Brussel
Tel : +32 2 226 88 88 - Fax : +32 2 226 88 77 Tel : +32 2 226 88 88 - Fax : +32 2 226 88 77
Een gebrek aan regelmatige actualisering van de door het BIPT ter Een gebrek aan regelmatige actualisering van de door het BIPT ter
beschikking gestelde gegevens is een knelpunt. De concrete installatie beschikking gestelde gegevens is een knelpunt. De concrete installatie
van de voorzieningen en hun exploitatie zijn gegevens die het BIPT in van de voorzieningen en hun exploitatie zijn gegevens die het BIPT in
het algemeen ontbreken. het algemeen ontbreken.
Om alle actoren van een volledige en objectieve informatie te Om alle actoren van een volledige en objectieve informatie te
voorzien, worden de steden en gemeenten er bijgevolg toe verzocht met voorzien, worden de steden en gemeenten er bijgevolg toe verzocht met
de steun van het Openbaar Wetenschappelijk Instituut en van de de steun van het Openbaar Wetenschappelijk Instituut en van de
afgevaardigde-ambtenaren een kaart met de ligging van de geplande, afgevaardigde-ambtenaren een kaart met de ligging van de geplande,
toegelaten of uitgebate antennes alsmede een kadaster van de op hun toegelaten of uitgebate antennes alsmede een kadaster van de op hun
grondgebied aanwezige elektromagnetische velden op te stellen en ter grondgebied aanwezige elektromagnetische velden op te stellen en ter
beschikking te stellen van het publiek op grond van de gegevens beschikking te stellen van het publiek op grond van de gegevens
vermeld in de aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning. vermeld in de aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning.
De steden en gemeenten worden ertoe verplicht deze gegevens regelmatig De steden en gemeenten worden ertoe verplicht deze gegevens regelmatig
bij te houden. bij te houden.
VII. Inwerkingtreding. VII. Inwerkingtreding.
De bepalingen bedoeld in I. Toepassingsgebied en De bepalingen bedoeld in I. Toepassingsgebied en
begripsomschrijvingen, II. Emissienorm en III. Landschappelijke begripsomschrijvingen, II. Emissienorm en III. Landschappelijke
integratie zijn onmiddellijk van toepassing. integratie zijn onmiddellijk van toepassing.
Deze omzendbrief wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt en Deze omzendbrief wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt en
treedt in werking op 31 januari 2009. treedt in werking op 31 januari 2009.
Namen, 9 januari 2009. Namen, 9 januari 2009.
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,
A. ANTOINE A. ANTOINE
^