← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations "
Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations | Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations |
---|---|
WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
9 JANUARI 2009. - Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie | 9 JANUARI 2009. - Ministeriële omzendbrief betreffende de installatie |
of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations | of de wijziging van de mobiele telecommunicatie-relaisstations |
Aan de Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen van steden en | Aan de Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen van steden en |
gemeenten van het Waalse Gewest, | gemeenten van het Waalse Gewest, |
Aan de heren Afgevaardigde ambtenaren van de Buitendiensten van het | Aan de heren Afgevaardigde ambtenaren van de Buitendiensten van het |
operationele Directoraat-generaal 4 - Ruimtelijke Ordening, | operationele Directoraat-generaal 4 - Ruimtelijke Ordening, |
Huisvesting, Erfgoed en Energie, | Huisvesting, Erfgoed en Energie, |
Gelet op het Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak van | Gelet op het Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak van |
het publiek bij besluitvorming en toegang tot de rechter inzake | het publiek bij besluitvorming en toegang tot de rechter inzake |
milieuaangelegenheden, ondertekend te Aarhus, op 25 juni 1998; | milieuaangelegenheden, ondertekend te Aarhus, op 25 juni 1998; |
Gelet op de Europese Landschapsconventie, ondertekend te Firenze, op | Gelet op de Europese Landschapsconventie, ondertekend te Firenze, op |
20 oktober 2000; | 20 oktober 2000; |
Gelet op het voorzorgsprincipe zoals met name bedoeld in artikel 174, | Gelet op het voorzorgsprincipe zoals met name bedoeld in artikel 174, |
§ 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap; | § 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap; |
Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en | Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en |
Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 1 en 127; | Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 1 en 127; |
I. Toepassingsgebied en begripsomschrijvingen. | I. Toepassingsgebied en begripsomschrijvingen. |
Onder deze bepalingen vallen de installatie of de wijziging van de | Onder deze bepalingen vallen de installatie of de wijziging van de |
mobiele telecommunicatie-relaisstations door de toevoeging of de | mobiele telecommunicatie-relaisstations door de toevoeging of de |
vervanging van een antenne, waarvoor een stedenbouwkundige vergunning | vervanging van een antenne, waarvoor een stedenbouwkundige vergunning |
nodig is. | nodig is. |
In de zin van deze omzendbrief wordt verstaan onder : | In de zin van deze omzendbrief wordt verstaan onder : |
1° relaisstation : een mobiele telecommunicatie-installatie die zorgt | 1° relaisstation : een mobiele telecommunicatie-installatie die zorgt |
voor de uitzending en de ontvangst van hertzgolven in een bepaald | voor de uitzending en de ontvangst van hertzgolven in een bepaald |
geografisch gebied; een relaisstation omvat met name antennes, | geografisch gebied; een relaisstation omvat met name antennes, |
technische lokalen, elektrische en elektronische uitrustingen en, in | technische lokalen, elektrische en elektronische uitrustingen en, in |
voorkomend geval, een verticaal voetstuk (mast, pyloon, enz); | voorkomend geval, een verticaal voetstuk (mast, pyloon, enz); |
2° mobiele telefonie : het geheel van de mobiele | 2° mobiele telefonie : het geheel van de mobiele |
telecommunicatiesystemen dat gegevens aan de hand van hertzgolven | telecommunicatiesystemen dat gegevens aan de hand van hertzgolven |
uitzendt tussen stations waaronder minstens één in beweging is en dat | uitzendt tussen stations waaronder minstens één in beweging is en dat |
voldoet aan de normen TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax en | voldoet aan de normen TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax en |
pré-WiMax; | pré-WiMax; |
3° mobiele telefonieantenne : een installatie bestemd om de signalen | 3° mobiele telefonieantenne : een installatie bestemd om de signalen |
van een TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax of pré-WiMax-net | van een TETRA, GSM 900, GSM-R, DCS 1800, UMTS, WiMax of pré-WiMax-net |
uit te zenden; | uit te zenden; |
4° verblijfplaatsen : | 4° verblijfplaatsen : |
- de lokalen van een gebouw waarin personen regelmatig kunnen of | - de lokalen van een gebouw waarin personen regelmatig kunnen of |
zullen kunnen verblijven zoals de lokalen van woningen, scholen, | zullen kunnen verblijven zoals de lokalen van woningen, scholen, |
crèches, ziekenhuizen, bejaardentehuizen; | crèches, ziekenhuizen, bejaardentehuizen; |
- de kantoren en werkplaatsen die regelmatig door werknemers ingenomen | - de kantoren en werkplaatsen die regelmatig door werknemers ingenomen |
worden; | worden; |
- de ruimten bestemd voor de regelmatige sportbeoefening of voor | - de ruimten bestemd voor de regelmatige sportbeoefening of voor |
spellen; | spellen; |
- met uitzondering met name van de wegen, trottoirs, parkeerplaatsen, | - met uitzondering met name van de wegen, trottoirs, parkeerplaatsen, |
garages, parken, tuinen, balkons, terrassen. | garages, parken, tuinen, balkons, terrassen. |
II. Immissienorm. | II. Immissienorm. |
Wanneer de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betrekking | Wanneer de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betrekking |
heeft op de wijziging of de installatie van een mobiel | heeft op de wijziging of de installatie van een mobiel |
telecommunicatie-relaisstation door de toevoeging of de vervanging van | telecommunicatie-relaisstation door de toevoeging of de vervanging van |
één of meer antennes, mag de stralingsdichtheid overeenstemmend met de | één of meer antennes, mag de stralingsdichtheid overeenstemmend met de |
wijziging of de installatie op geen enkel ogenblik noch in de | wijziging of de installatie op geen enkel ogenblik noch in de |
verblijfplaatsen de maximale waarde van 0,024 W/m2 (of ter informatie, | verblijfplaatsen de maximale waarde van 0,024 W/m2 (of ter informatie, |
3 V/m) per antenne en los van de frequentie overschrijden. | 3 V/m) per antenne en los van de frequentie overschrijden. |
De stralingsdichtheid in de verblijfplaatsen wordt overwogen op de | De stralingsdichtheid in de verblijfplaatsen wordt overwogen op de |
volgende niveaus : | volgende niveaus : |
- in de lokalen : 1,50 m boven het vloerniveau; | - in de lokalen : 1,50 m boven het vloerniveau; |
- in de andere ruimten : 1,50 m boven het bodemniveau. | - in de andere ruimten : 1,50 m boven het bodemniveau. |
Alle aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning waarvan het doel | Alle aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning waarvan het doel |
deze immissienorm niet naleeft, worden geweigerd. | deze immissienorm niet naleeft, worden geweigerd. |
De multiband-antennes die ontwikkeld zijn om de signalen van | De multiband-antennes die ontwikkeld zijn om de signalen van |
N-netwerken tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als | N-netwerken tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als |
gelijkwaardig aan N afzonderlijke antennes. De zogenaamde | gelijkwaardig aan N afzonderlijke antennes. De zogenaamde |
"dualband-antennes" die ontwikkeld zijn om de signalen van N-netwerken | "dualband-antennes" die ontwikkeld zijn om de signalen van N-netwerken |
tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als gelijkwaardig aan N | tegelijkertijd uit te zenden, worden beschouwd als gelijkwaardig aan N |
afzonderlijke antennes. De zogenaamde "triband antennes" die gebruikt | afzonderlijke antennes. De zogenaamde "triband antennes" die gebruikt |
worden voor drie netwerken, worden ook beschouwd als gelijkwaardig aan | worden voor drie netwerken, worden ook beschouwd als gelijkwaardig aan |
drie afzonderlijke antennes. | drie afzonderlijke antennes. |
III. Landschappelijke integratie. | III. Landschappelijke integratie. |
Over het algemeen behoren de installatie of de wijziging van de | Over het algemeen behoren de installatie of de wijziging van de |
mobiele telecommunicatie-relaisstations tot het begrip van "openbare | mobiele telecommunicatie-relaisstations tot het begrip van "openbare |
of gemeenschappelijke bouwwerken en uitrustingen" in de zin van | of gemeenschappelijke bouwwerken en uitrustingen" in de zin van |
artikel 127, 1, 7°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, | artikel 127, 1, 7°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, |
Stedenbouw en Patrimonium. | Stedenbouw en Patrimonium. |
Artikel 127, § 3, van het Wetboek bepaalt met name dat de aanvraag | Artikel 127, § 3, van het Wetboek bepaalt met name dat de aanvraag |
voor een stedenbouwkundige vergunning verleend kan worden in afwijking | voor een stedenbouwkundige vergunning verleend kan worden in afwijking |
van het gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het | van het gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het |
gemeentelijk stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan voor zover | gemeentelijk stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan voor zover |
de handelingen en werkzaamheden de krachtlijnen van het landschap | de handelingen en werkzaamheden de krachtlijnen van het landschap |
ofwel naleven, ofwel structureren ofwel herstellen. | ofwel naleven, ofwel structureren ofwel herstellen. |
In ieder geval streeft de aanvrager van een stedenbouwkundige | In ieder geval streeft de aanvrager van een stedenbouwkundige |
vergunning m.b.t. de installatie of de wijziging van een mobiele | vergunning m.b.t. de installatie of de wijziging van een mobiele |
telecommunicatie-relaisstation een bijzonder verzorgde en | telecommunicatie-relaisstation een bijzonder verzorgde en |
weldoordachte integratie na van de aan een vergunning onderworpen | weldoordachte integratie na van de aan een vergunning onderworpen |
bouwwerken en uitrustingen in het landschap. | bouwwerken en uitrustingen in het landschap. |
De impact van het doel van de vergunningsaanvraag op het landschap | De impact van het doel van de vergunningsaanvraag op het landschap |
wordt onderzocht in het kader van de evaluatie van de milieueffecten | wordt onderzocht in het kader van de evaluatie van de milieueffecten |
van het ontwerp via de nota of het onderzoek vereist krachtens artikel | van het ontwerp via de nota of het onderzoek vereist krachtens artikel |
D.65 van Boek I van het Milieuwetboek. | D.65 van Boek I van het Milieuwetboek. |
De stedenbouwkundige vergunning wordt geweigerd als niet aangetoond | De stedenbouwkundige vergunning wordt geweigerd als niet aangetoond |
wordt dat het ontwerp in het landschap geïntegreerd wordt. | wordt dat het ontwerp in het landschap geïntegreerd wordt. |
IV. Milieuverklaring. | IV. Milieuverklaring. |
Er zij op gewezen dat een milieuverklaring in de zin van het decreet | Er zij op gewezen dat een milieuverklaring in de zin van het decreet |
van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning nooit ingediend is | van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning nooit ingediend is |
moeten worden voor een GSM-antenne daar het besluit van de Waalse | moeten worden voor een GSM-antenne daar het besluit van de Waalse |
Regering van 4 juli 2002 in een bijlage III de verplichting tot | Regering van 4 juli 2002 in een bijlage III de verplichting tot |
verklaring ervan bij gebrek aan integrale voorwaarden had bevroren. | verklaring ervan bij gebrek aan integrale voorwaarden had bevroren. |
Slechts de meer algemene wil van de Waalse wetgever om inrichtingen | Slechts de meer algemene wil van de Waalse wetgever om inrichtingen |
van klasse 3 die niet gedekt waren door integrale voorwaarden, niet te | van klasse 3 die niet gedekt waren door integrale voorwaarden, niet te |
onderwerpen aan een milieuvergunning (programmadecreet van 3 februari | onderwerpen aan een milieuvergunning (programmadecreet van 3 februari |
2005 betreffende de economische heropleving en de administratieve | 2005 betreffende de economische heropleving en de administratieve |
vereenvoudiging gevolgd door het besluit van de Waalse Regering van 28 | vereenvoudiging gevolgd door het besluit van de Waalse Regering van 28 |
april 2005) heeft de schrapping van bovenvermelde bijlage III als | april 2005) heeft de schrapping van bovenvermelde bijlage III als |
onrechtstreeks gevolg gehad. Het besluit van 28 april 2005 was in | onrechtstreeks gevolg gehad. Het besluit van 28 april 2005 was in |
werking getreden op 10 mei 2005. De termijn van negen maanden om de | werking getreden op 10 mei 2005. De termijn van negen maanden om de |
daarna vereiste verklaringen in te dienen is nooit vervallen gezien de | daarna vereiste verklaringen in te dienen is nooit vervallen gezien de |
goedkeuring van het besluit van 10 november 2005 dat op 7 december van | goedkeuring van het besluit van 10 november 2005 dat op 7 december van |
hetzelfde jaar in werking is getreden. | hetzelfde jaar in werking is getreden. |
Volgens het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot | Volgens het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot |
bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen | bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen |
projecten en van de ingedeelde installaties en activiteiten, worden | projecten en van de ingedeelde installaties en activiteiten, worden |
alleen de vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch | alleen de vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch |
uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, in klasse 2 (rubriek | uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, in klasse 2 (rubriek |
nr. 64.20.01.01) ingedeeld. | nr. 64.20.01.01) ingedeeld. |
Kort geleden heeft de Waalse Regering bij een besluit van 19 december | Kort geleden heeft de Waalse Regering bij een besluit van 19 december |
2008 de lijst van de ingedeelde installaties en activiteiten gewijzigd | 2008 de lijst van de ingedeelde installaties en activiteiten gewijzigd |
om de hertztelecommunicatie van 10 MHz tot 300 MHz en de vaste | om de hertztelecommunicatie van 10 MHz tot 300 MHz en de vaste |
mobilofoonantennes ongeacht de frequentie of het emissievermogen te | mobilofoonantennes ongeacht de frequentie of het emissievermogen te |
onderwerpen aan een milieuverklaring (klasse 3). Op die manier zou de | onderwerpen aan een milieuverklaring (klasse 3). Op die manier zou de |
Waalse Regering integrale voorwaarden voor deze installaties kunnen | Waalse Regering integrale voorwaarden voor deze installaties kunnen |
uitvaardigen. | uitvaardigen. |
Ter herinnering, artikel 11 van het decreet van 11 maart 1999 | Ter herinnering, artikel 11 van het decreet van 11 maart 1999 |
betreffende de milieuvergunning bepaalt : | betreffende de milieuvergunning bepaalt : |
« Inrichtingen van klasse 3 mogen niet zonder voorafgaande aangifte | « Inrichtingen van klasse 3 mogen niet zonder voorafgaande aangifte |
geëxploiteerd worden. | geëxploiteerd worden. |
Er wordt een nieuwe aangifte verlangd : | Er wordt een nieuwe aangifte verlangd : |
1° in geval van verplaatsing, verbouwing of uitbreiding, voor zover de | 1° in geval van verplaatsing, verbouwing of uitbreiding, voor zover de |
verbouwing of uitbreiding betrekking heeft op een activiteit waarvoor | verbouwing of uitbreiding betrekking heeft op een activiteit waarvoor |
een aangifte verlangd wordt; | een aangifte verlangd wordt; |
2° om de tien jaar. | 2° om de tien jaar. |
De verbouwing of de uitbreiding van een inrichting van klasse 3 die | De verbouwing of de uitbreiding van een inrichting van klasse 3 die |
daardoor in een andere klasse wordt ingedeeld, is evenwel aan een | daardoor in een andere klasse wordt ingedeeld, is evenwel aan een |
milieuvergunning onderworpen. » | milieuvergunning onderworpen. » |
De vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch | De vaste emissieantennes waarvoor het equivalent isotropisch |
uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, zullen in klasse 2 | uitgestraald vermogen (EIRP) hoger is dan 500 kW, zullen in klasse 2 |
gehandhaafd worden. | gehandhaafd worden. |
V. Informatie en deelneming van het publiek. | V. Informatie en deelneming van het publiek. |
Krachtens artikel 127, § 3, van bovenvermeld Wetboek moeten de | Krachtens artikel 127, § 3, van bovenvermeld Wetboek moeten de |
aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van het | aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van het |
gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het gemeentelijk | gewestplan, van het gemeentelijk plan van aanleg, van het gemeentelijk |
stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan het voorwerp uitmaken | stedenbouwkundig reglement of van het rooiplan het voorwerp uitmaken |
van een openbaar onderzoek georganiseerd door het gemeentebestuur van | van een openbaar onderzoek georganiseerd door het gemeentebestuur van |
de betrokken gemeente. | de betrokken gemeente. |
Krachtens de artikelen 113 en 114 van hetzelfde Wetboek moeten de | Krachtens de artikelen 113 en 114 van hetzelfde Wetboek moeten de |
aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van de | aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning tot afwijking van de |
stedenbouwkundige voorschriften van een verkavelingsplan het voorwerp | stedenbouwkundige voorschriften van een verkavelingsplan het voorwerp |
uitmaken van een openbaar onderzoek georganiseerd door het | uitmaken van een openbaar onderzoek georganiseerd door het |
gemeentebestuur van de betrokken gemeente. | gemeentebestuur van de betrokken gemeente. |
Wegens de gevoeligheid van de aangelegenheid en de noodzaak tot | Wegens de gevoeligheid van de aangelegenheid en de noodzaak tot |
transparantie verlangt de Wereldgezondheidsorganisatie bovendien dat | transparantie verlangt de Wereldgezondheidsorganisatie bovendien dat |
het publiek geïnformeerd wordt over elke vergunningsaanvraag | het publiek geïnformeerd wordt over elke vergunningsaanvraag |
betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele | betreffende de installatie of de wijziging van de mobiele |
telecommunicatie-relaisstations. | telecommunicatie-relaisstations. |
Bijgevolg wordt een openbaar onderzoek georganiseerd voor elke | Bijgevolg wordt een openbaar onderzoek georganiseerd voor elke |
aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende de | aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende de |
installatie of de wijziging van mobiele | installatie of de wijziging van mobiele |
telecommunicatie-relaisstations. | telecommunicatie-relaisstations. |
Krachtens artikel 4, eerste lid, 1°, van het Wetboek duurt het | Krachtens artikel 4, eerste lid, 1°, van het Wetboek duurt het |
openbaar onderzoek m.b.t. een aanvraag voor een stedenbouwkundige | openbaar onderzoek m.b.t. een aanvraag voor een stedenbouwkundige |
vergunning vijftien dagen behalve andersluidende bepaling. De | vergunning vijftien dagen behalve andersluidende bepaling. De |
onderzoeksmodaliteiten worden in de artikelen 332 tot 343 van het | onderzoeksmodaliteiten worden in de artikelen 332 tot 343 van het |
Wetboek bepaald. | Wetboek bepaald. |
Voor elke aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende | Voor elke aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning betreffende |
de installatie of de wijziging van een mobiel | de installatie of de wijziging van een mobiel |
telecommunicatie-relaisstation wordt het Openbaar Wetenschappelijk | telecommunicatie-relaisstation wordt het Openbaar Wetenschappelijk |
Instituut er overigens mee belast tot de evaluatie van de | Instituut er overigens mee belast tot de evaluatie van de |
elektromagnetische velden van het ontwerp over te gaan. | elektromagnetische velden van het ontwerp over te gaan. |
Het door het Openbaar Wetenschappelijk Instituut uitgebrachte | Het door het Openbaar Wetenschappelijk Instituut uitgebrachte |
technisch advies bestaat in een verslag dat de berekening van de door | technisch advies bestaat in een verslag dat de berekening van de door |
het relaisstation voortgebrachte elektromagnetische velden omvat en | het relaisstation voortgebrachte elektromagnetische velden omvat en |
een conclusie wat betreft de naleving van de technische voorwaarden | een conclusie wat betreft de naleving van de technische voorwaarden |
waaraan het onderworpen is. Dat technisch advies is met name gegrond | waaraan het onderworpen is. Dat technisch advies is met name gegrond |
op de technische gegevens vermeld in het technisch antennedossier of | op de technische gegevens vermeld in het technisch antennedossier of |
het conformiteitattest van het BIPT, dat de aanvrager bij zijn | het conformiteitattest van het BIPT, dat de aanvrager bij zijn |
aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning voegt. De aanvrager | aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning voegt. De aanvrager |
zorgt er in het bijzonder voor de omgevingen van het relaisstations te | zorgt er in het bijzonder voor de omgevingen van het relaisstations te |
omschrijven aan de hand van een plan in verticale projectie dat de | omschrijven aan de hand van een plan in verticale projectie dat de |
hoogte van de gebouwen in een straal die voldoende is om de naleving | hoogte van de gebouwen in een straal die voldoende is om de naleving |
van de immissienorm te controleren, vermeldt. | van de immissienorm te controleren, vermeldt. |
Het Openbaar Wetenschappelijk Instituut berekent de intensiteit van | Het Openbaar Wetenschappelijk Instituut berekent de intensiteit van |
het elektromagnetische veld aan de hand van het voorspellingsmodel | het elektromagnetische veld aan de hand van het voorspellingsmodel |
gegrond op de zogenaamde formule "verre-veld". Het Openbaar | gegrond op de zogenaamde formule "verre-veld". Het Openbaar |
Wetenschappelijk Instituut bepaalt de dempingswaarden van hindernissen | Wetenschappelijk Instituut bepaalt de dempingswaarden van hindernissen |
om elke onderschatting ten opzichte van het reële veld te voorkomen. | om elke onderschatting ten opzichte van het reële veld te voorkomen. |
Naast het technisch advies zal het Openbaar Wetenschappelijk Instituut | Naast het technisch advies zal het Openbaar Wetenschappelijk Instituut |
binnenkort ook een niet-technische samenvatting overmaken over de | binnenkort ook een niet-technische samenvatting overmaken over de |
evaluatie van de elektromagnetische velden van het ontwerp voor | evaluatie van de elektromagnetische velden van het ontwerp voor |
niet-ingewijden. | niet-ingewijden. |
VI. Kadaster van de elektromagnetische velden. | VI. Kadaster van de elektromagnetische velden. |
Artikel 27 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische | Artikel 27 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische |
communicatie voorziet in de oprichting van een databank van | communicatie voorziet in de oprichting van een databank van |
antennesites met het oog op het gedeeld gebruik ervan door de | antennesites met het oog op het gedeeld gebruik ervan door de |
operatoren te vergemakkelijken. Het BIPT (Belgisch Instituut voor | operatoren te vergemakkelijken. Het BIPT (Belgisch Instituut voor |
Postdiensten en Telecommunicatie) stelt bovendien de gegevens m.b.t. | Postdiensten en Telecommunicatie) stelt bovendien de gegevens m.b.t. |
de ligging van de operationele toegelaten of geplande sites ter | de ligging van de operationele toegelaten of geplande sites ter |
beschikking van het publiek via zijn website. | beschikking van het publiek via zijn website. |
Het BIPT controleert op verzoek van elke gemeente of elke burger de | Het BIPT controleert op verzoek van elke gemeente of elke burger de |
bestaande installaties wat betreft de naleving van de emissienormen en | bestaande installaties wat betreft de naleving van de emissienormen en |
het niveau van de emissies van de elektromagnetische velden in een | het niveau van de emissies van de elektromagnetische velden in een |
gegeven omgeving. Deze openbare instelling staat ter beschikking van | gegeven omgeving. Deze openbare instelling staat ter beschikking van |
het publiek en voert op aanvraag kosteloze controles uit. De | het publiek en voert op aanvraag kosteloze controles uit. De |
adresgegevens van het BIPT zijn de volgende : | adresgegevens van het BIPT zijn de volgende : |
BIPT | BIPT |
Ellipse Building - Gebouw C | Ellipse Building - Gebouw C |
Koning Albert II-laan 35 | Koning Albert II-laan 35 |
1030 Brussel | 1030 Brussel |
Tel : +32 2 226 88 88 - Fax : +32 2 226 88 77 | Tel : +32 2 226 88 88 - Fax : +32 2 226 88 77 |
Een gebrek aan regelmatige actualisering van de door het BIPT ter | Een gebrek aan regelmatige actualisering van de door het BIPT ter |
beschikking gestelde gegevens is een knelpunt. De concrete installatie | beschikking gestelde gegevens is een knelpunt. De concrete installatie |
van de voorzieningen en hun exploitatie zijn gegevens die het BIPT in | van de voorzieningen en hun exploitatie zijn gegevens die het BIPT in |
het algemeen ontbreken. | het algemeen ontbreken. |
Om alle actoren van een volledige en objectieve informatie te | Om alle actoren van een volledige en objectieve informatie te |
voorzien, worden de steden en gemeenten er bijgevolg toe verzocht met | voorzien, worden de steden en gemeenten er bijgevolg toe verzocht met |
de steun van het Openbaar Wetenschappelijk Instituut en van de | de steun van het Openbaar Wetenschappelijk Instituut en van de |
afgevaardigde-ambtenaren een kaart met de ligging van de geplande, | afgevaardigde-ambtenaren een kaart met de ligging van de geplande, |
toegelaten of uitgebate antennes alsmede een kadaster van de op hun | toegelaten of uitgebate antennes alsmede een kadaster van de op hun |
grondgebied aanwezige elektromagnetische velden op te stellen en ter | grondgebied aanwezige elektromagnetische velden op te stellen en ter |
beschikking te stellen van het publiek op grond van de gegevens | beschikking te stellen van het publiek op grond van de gegevens |
vermeld in de aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning. | vermeld in de aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning. |
De steden en gemeenten worden ertoe verplicht deze gegevens regelmatig | De steden en gemeenten worden ertoe verplicht deze gegevens regelmatig |
bij te houden. | bij te houden. |
VII. Inwerkingtreding. | VII. Inwerkingtreding. |
De bepalingen bedoeld in I. Toepassingsgebied en | De bepalingen bedoeld in I. Toepassingsgebied en |
begripsomschrijvingen, II. Emissienorm en III. Landschappelijke | begripsomschrijvingen, II. Emissienorm en III. Landschappelijke |
integratie zijn onmiddellijk van toepassing. | integratie zijn onmiddellijk van toepassing. |
Deze omzendbrief wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt en | Deze omzendbrief wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt en |
treedt in werking op 31 januari 2009. | treedt in werking op 31 januari 2009. |
Namen, 9 januari 2009. | Namen, 9 januari 2009. |
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, | De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, |
A. ANTOINE | A. ANTOINE |